[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 6
Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last
Nieuw TopicIk had ergens gelezen dat de K8T890 met SATA ook NCQ (Native Command Queuing) ondersteunt... is dit ook het geval bij de Nforce4?
Ik twijfel enkel en alleen nog over welke chipset ik erin wil hebben.
NCQ lijkt me toch een sterke punt voor Via terwijl de Nforce4 geen eigen sterke features heeft.
Is er ergens een vergelijkingstabel te vinden die de features die Via en Nvidia bieden in hun chipsets tegenelkaar uit speelt?
Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...
quote:sn0x0r schreef op 19 oktober 2004 @ 21:29:
Ik heb mijn keuze gemaakt, ik schaf een SLI plank aan (Ik denk van MSI, aangezien ik deze toch beter vindt dan die van ASUS) en koop GSkill Mem, een 3500+ en een 6600 GT (Of als er een ultra komt, een ultra) en koop heel wat later (als mijn financiele ik het weer toelaat) dezelfde kaart nogmaals. Om zodoende een leuk systeempje te hebben
edit:
En daarna is overduidelijk mijn HDD aan de beurt, want die is dan zo bagger als wat
Dat zou ik eerst wat aan die HDD doen
Een leuk raptortje ofzo. En het liefst zo snel mogelijk
Je pc is zo snel als de zwakste schakel. En dat is in alle gevallen de HDD, dus daar niet op besparen
Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...
momenteel draai ik een amd athlon xp 2000+ systeem, op zich aan het begin heel veel problemen mee gehad maar is nu redelijk stabiel
echter wil ik komende maand, ergens in november, een nieuw systeem aanschaffen...
maarrr. hamvraag: P4 based of Athlon based?
systeem wat ik eerst in gedachten had:
Asus P5AD2 Premium
P4 3.4ghz
2x 512mb DDR2
PCI-X Ati X700 of X800
WD Raptor 73gb
wat zou daartegenover een goed systeem zijn qua Athlon-based wat vergelijkbare prestaties levert? en wanneer komen er pci-x en ddr2 mainboards voor athlon systemen?
Guitar Zero
live / psn : phusebox | F1 = L1FE |
quote:Legion schreef op 19 oktober 2004 @ 21:34:
[...]
Dat zou ik eerst wat aan die HDD doen
Een leuk raptortje ofzo. En het liefst zo snel mogelijk
Je pc is zo snel als de zwakste schakel. En dat is in alle gevallen de HDD, dus daar niet op besparen
Ik denk dat ik een 36 Gb RAPTOR neem ofzo, want ik wil nog ff niet teveel uitgeven aan HDD's. Maar na me eerste upgrade ga ik denk ik voor een Hitachi Deskstar 7K250, 250GB neem ofzo. En anders wil ik misschien een RAID array maken van 2x een hitachi ofzo, en de raptor droppen, ik ben er nog niet helemaal over uit, aangezien ik weet dat een RAID sneller is, maar ik daar eigenlijk gewoon nog 0,0 verstand van heb. Maar dat is een ander topic, dus.....
Ze zeiden trouwens dat die nForce4 SLI chipset zo'n 199 dollar zou kosten, aan wat voor bedrag moet je denken dat er nog bovenop komt voor het totale moederbord?
quote:sn0x0r schreef op 19 oktober 2004 @ 22:58:
[...]
Ik denk dat ik een 36 Gb RAPTOR neem ofzo, want ik wil nog ff niet teveel uitgeven aan HDD's. Maar na me eerste upgrade ga ik denk ik voor een Hitachi Deskstar 7K250, 250GB neem ofzo. En anders wil ik misschien een RAID array maken van 2x een hitachi ofzo, en de raptor droppen, ik ben er nog niet helemaal over uit, aangezien ik weet dat een RAID sneller is, maar ik daar eigenlijk gewoon nog 0,0 verstand van heb. Maar dat is een ander topic, dus.....
Ze zeiden trouwens dat die nForce4 SLI chipset zo'n 199 dollar zou kosten, aan wat voor bedrag moet je denken dat er nog bovenop komt voor het totale moederbord?
Nee dat heb je denk ik verkeerd begrepen. Een compleet moederbord met die chip zal zoiets kosten. Ik kan me niet voorstellen dat die chips meer dan 80$/¤ kosten. Anders zou het wel een hele dure grap worden
Wat ik me nog afvroeg is hoe die 8SATA poorten geregeld zijn. Volgens mij hangen er 4 aan de Nforce chip, en 4 aan een Silicon Image chipje, die op een pci bus zit. Zit die dan op de pci-bus of pci-e bus? Want als dat 2e het geval is, dan heb je in principe toch geen problemen meer met de bandwijdte op die 4 Sata aansluitingen?
DDR 2 zal er nog(lang) niet zijn voor AMD aangezien het hoge latencies heeft en de voordelen ervan door de hoge latencies niet groot zijn. Voor PCI-E heb je de 2 nieuwe chipsets van Nvidia en VIA die beide (vind ik) goed zijn. Mijn ervaring met AMD (niet 64) is tot zover goed. En als ik van de bechmarks uit mag gaan zou ik voor een 939 platform gaan. Nforce 4 welteverstaan. dit samen met 2x 512 mb ram ,een mooie videokaart en een snelle HD zou voor mooie prestaties moeten zorgen.quote:Phusebox schreef op 19 oktober 2004 @ 22:03:
hmm ik weet niet of ik het hier kan vragen maar ik zit in dubio;
momenteel draai ik een amd athlon xp 2000+ systeem, op zich aan het begin heel veel problemen mee gehad maar is nu redelijk stabiel
echter wil ik komende maand, ergens in november, een nieuw systeem aanschaffen...
Asus P5AD2 Premium
P4 3.4ghz
2x 512mb DDR2
PCI-X Ati X700 of X800
WD Raptor 73gb
wat zou daartegenover een goed systeem zijn qua Athlon-based wat vergelijkbare prestaties levert? en wanneer komen er pci-x en ddr2 mainboards voor athlon systemen?
www.njbe.nl/njfo
ah ok, maar welke nforce4 939 platform moederborden zijn er al? heb zo snel niks kunnen vinden op de sites van asus, msi e.d.quote:NJFOrulez schreef op 19 oktober 2004 @ 23:13:
[...]
DDR 2 zal er nog(lang) niet zijn voor AMD aangezien het hoge latencies heeft en de voordelen ervan door de hoge latencies niet groot zijn. Voor PCI-E heb je de 2 nieuwe chipsets van Nvidia en VIA die beide (vind ik) goed zijn. Mijn ervaring met AMD (niet 64) is tot zover goed. En als ik van de bechmarks uit mag gaan zou ik voor een 939 platform gaan. Nforce 4 welteverstaan. dit samen met 2x 512 mb ram ,een mooie videokaart en een snelle HD zou voor mooie prestaties moeten zorgen.
Guitar Zero
Er zijn alleen nog aankondigingen aangezien Nvidia de chipset eind oktober released.quote:Phusebox schreef op 19 oktober 2004 @ 23:20:
[...]
ah ok, maar welke nforce4 939 platform moederborden zijn er al? heb zo snel niks kunnen vinden op de sites van asus, msi e.d.
www.njbe.nl/njfo
quote:Phusebox schreef op 19 oktober 2004 @ 22:03:
hmm ik weet niet of ik het hier kan vragen maar ik zit in dubio;
Asus P5AD2 Premium
P4 3.4ghz
2x 512mb DDR2
PCI-X Ati X700 of X800
WD Raptor 73gb
IK zou voor AMD gaan. Voordelen: 64bit en de NX-bit. Voor de rest maakt het weinig uit. DDR2 mobo komen als de Athlons dat gaan ondersteunen. Wanneer dat is weet ik niet. PCI-X gaat er nooit komen. Heel veel mensen halen pci-x en pci-e door elkaar. Dat zal jij nu ook wel aan het doen zijn
Hij is vandaag gereleasedquote:NJFOrulez schreef op 19 oktober 2004 @ 23:32:
Er zijn alleen nog aankondigingen aangezien Nvidia de chipset eind oktober released.
Tjsa helaas een vette paper launch. De eerste nForce4 mainboards zullen in NL pas in december verkrijgbaar zijn. De SLI versie verwacht ik niet voor Januari 2005.quote:
Reg. datum: 04 april 2004
Wesley Fink van Anandtech :
"Once AMD informed us that strained silicon was used in the FX55 I couldn't resist a bit of a run with overclocking the FX55. The nForce4 Reference boad is not really intended or designed for overclocking, since it doesn't have any CPU or memory voltage adjustments. However it does support a wide range of multipliers so I could try a few settinngs.
I had no probelm at all running at 14.5X or 2.9GHz at default voltage. At that speed I ran quite a few benchmarks and a Quake 3 of 604.2 FPS. The FX55 actually booted at 3.0GHz but it never made it through a stable XP boot. I suspect with just a bit of CPU voltage 3.0GHz would be possible with the FX55 on air. All cooling was just the new AMD stock fan which now includes copper fins and heat pipes."
1 woord: WOW!
(en ja het is 2:55
http://www2.abit.com.tw/p...8&fMTYPE=Socket%20939
alleen jammer dat er geen wifi op zit, kost al 1 schaars pci slot dan
ow en waarom zijn die FX processors eigenlijk zo ontzettend duur? zijn ze dan ook zoveel sneller?
ik heb net wat benchmarks bekeken bij anandtech enzo, maar ik kan niet zeggen dat de FX nou echt veel beter zal zijn als een P4 3.4ghz, want de 3.2 van intel komt al in de buurt, dan zal de 3.4 dat zeker doen
Phusebox wijzigde dit bericht 20-10-2004 08:58 (55%)
Guitar Zero
De vorige FX(53) is nu de 4000+ geworden en zo zal dat met deze fx ook gebeuren.
En je betaald voor het top of the range principe.
Aangezien een Opteron in een server heel andere taken krijgt, in tegenstelling tot wat hij in een normale desktop zou krijgen.
sn0x0r wijzigde dit bericht 20-10-2004 09:26 (20%)
Leuk is dat, behalve de nieuwe snelle CPU's, ook twee versies van de 3500+ mee genomen zijn, de 130 en de 90nm. En er blijkt toch, zei het heel minimaal, een tikje verschil in performance te zitten. Dit in tegenstelling wat AMD eerder beweerde, dat alleen de core size is veranderd.
Nu blijkt er toch wat in oa de cache te zijn geoptimaliseerd. Overigens niet erg natuurlijk als je een 90nm te pakken krijgt
Zelf heb ik inmiddels m'n 3500+ besteld, vond beide versies prima, dus ik zie wel wat er aankomt. Als het een 90nm is meld ik dat natuurlijk even, en anders is't niet interessant
_XipHiaS_ wijzigde dit bericht 20-10-2004 10:42 (7%)
E6420@2.1GHz,Swiftech WC,Commando Rev.103G,2x1GB OCZ PC8500,Seagate 7200.9 160GB,LITE-ON DVD LH-20A1S,Audigy II,Gigabyte 7600GT,Logitech MX700,MS Natural Ergonomic KB 4K,EIZO FS L767,Cooler Master Stacker
vroeger was de FX grotendeels gelijk aan de 1 series opteron, ook socket 940. Nu is de FX de snelste amd64, socket 939 dus.quote:sn0x0r schreef op 20 oktober 2004 @ 09:25:
De FX is als ik het goed heb een versimpelde opteron, of dat was hij vroeg iig wel, tot in hoeverre hij versimpeld is, weet ik niet, maar hij's aan de andere kant ook weer meer geoptimaliseerd voor desktop shizzle, zodat hij weer meer voor de high-end gebruikers is, of de benchmark mensen(Of hen met teveel geld)
edit:
Aangezien een Opteron in een server heel andere taken krijgt, in tegenstelling tot wat hij in een normale desktop zou krijgen.
waarom is een fx53 dan veel duurder als een 4000+ als het dus volgens jou dezelfde processors zijn..."?quote:catscit schreef op 20 oktober 2004 @ 09:14:
de FX is gewoon de snelste AMD64 desktop processor op het moment.
De vorige FX(53) is nu de 4000+ geworden en zo zal dat met deze fx ook gebeuren.
En je betaald voor het top of the range principe.
Guitar Zero
quote:Legion schreef op 19 oktober 2004 @ 21:32:
En ook even over Nvidia's Nforce4 en Via's K8T890.
Ik had ergens gelezen dat de K8T890 met SATA ook NCQ (Native Command Queuing) ondersteunt... is dit ook het geval bij de Nforce4?
Ik twijfel enkel en alleen nog over welke chipset ik erin wil hebben.
NCQ lijkt me toch een sterke punt voor Via terwijl de Nforce4 geen eigen sterke features heeft.
Is er ergens een vergelijkingstabel te vinden die de features die Via en Nvidia bieden in hun chipsets tegenelkaar uit speelt?
quote:VIA heeft gisteren zijn K8T890-chipset voor AMD64-processors uitgebracht. Deze volgt de populaire K8T800 op en kent als belangrijkste nieuwe feature ondersteuning voor twintig PCI Express-lanes, waarbij vier x1-slots en één x16-slot de meest gebruikelijke configuratie zal zijn. De Pro-versie ondersteunt echter een tweetal PEG-sloten zodat SLI-configuraties van videokaarten mogelijk worden. Hoewel de chipset in eerste instantie geleverd wordt met de VT8237-southbridge zal deze op korte termijn vervangen worden voor de nieuwe VT8251, die vernieuwingen biedt zoals HD-Audio, een snellere V-Link interface met een bandbreedte van 1GB/s, twee extra PCI Express lanes, Serial ATA command queueing en hot-plugging. Al met al brengt K8T890 samen met nForce4 - de tegenhanger van concurrent nVidia - het AMD-platform weer een hele stap vooruit.
Het blijft dus even wachten voor de nieuwe south bridge van VIA.
Weet iemand toevallig wanneer die uitkomt.
It's never easy.....
KooZ - Level70 Prot warrior, and proud of it !
quote:Da_DvD schreef op 20 oktober 2004 @ 02:55:
3Ghz on air binnen bereik:
Wesley Fink van Anandtech :
"Once AMD informed us that strained silicon was used in the FX55 I couldn't resist a bit of a run with overclocking the FX55. The nForce4 Reference boad is not really intended or designed for overclocking, since it doesn't have any CPU or memory voltage adjustments. However it does support a wide range of multipliers so I could try a few settinngs.
I had no probelm at all running at 14.5X or 2.9GHz at default voltage. At that speed I ran quite a few benchmarks and a Quake 3 of 604.2 FPS. The FX55 actually booted at 3.0GHz but it never made it through a stable XP boot. I suspect with just a bit of CPU voltage 3.0GHz would be possible with the FX55 on air. All cooling was just the new AMD stock fan which now includes copper fins and heat pipes."
1 woord: WOW!
(en ja het is 2:55)
Prachtig
3Ghz, daar knielt elke P4 voor
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last
Dit topic is gesloten.