AX komt zowel op desktop als op mobile Athlon64's voor.quote:
* dabutcha1976 is het roerend met r00tx eens - winchester met lagere temp, een dus stiller systeem en zat power wordt duidelijk de way to goquote:r00tx schreef op 11 augustus 2004 @ 09:50:
Even een concrete vraag: wanneer zal er dan een Athlon64 gebaseerd op 90nm, een Winchester kern dus, beschikbaar zijn voor de Socket939? Ik zou liefst een 3200+ Winchester hebben op socket 939 (ivm Dual Channel RAM, kleinere CPU-die, lagere mhz frequentie, lagere temperaturen).
quote:Thufir_Hawat schreef op 12 augustus 2004 @ 19:45:
Woei, er komen steeds meer S939 moederbordjes in de PW, nu er meer keuze is dan Asus en MSI wordt het imho pas echt interessant.
Een Gigabyte-bord: GA-K8NSNXP-939
Da's een nForce bordje? Zonder actieve koeling op de chipset? Volgens mij moet dat es eventjes getrackt gaan worden door deze jongen
Ho! No!! wat doet die erop gefotosoepte DPS ellende daar!? Is dat standaard op gigabyte bordjes?
edit:
"Dual Power System Gold (DPS Gold)
Specially designed for AthlonTM64 platform, the Dual Power System delivers a total of 6-phase power circuit to provide more solid and durable power supply for the new generation AMD platform. Ensuring a more secure and stable platform than ever before."
dat kan toch ook wel zonder kleine craplawaaifan
dabutcha1976 wijzigde dit bericht 13-08-2004 02:33 (27%)
http://www.investorshub.c...sg.asp?message_id=3795722
quote:AMD began shipment of AMD64 on 90nm this week and expects to reach 10% share in x86 servers by year-end.
[...]
AMD appears to be executing well on its AMD64 roadmap. AMD is one of the few companies on 90nm that does not seem to have had significant delays or defect issue. Revenue shipments of AMD64 notebooks on 90nm started this week, well within the planned schedule for shipments prior to the end of Q3. Desktop AMD64 shipments on 90nm will commence a month later, followed by servers.
[...]
AMD's roadmap in microprocessors includes launchinga dual-core processor next year, and potentially a quad-core processor in 2007 on the 65m/300mm process. AMD has relatively high confidence in its dual-core product development, given its AMD64 architecture was designed from the ground up to optimize multi-core configurations with its integrated memory controller and Hypertransport features. Note that the die size (and thus likely cost) for dual-core is likely to be well less that double that of a single-core, given the amount of shared circuitry between the two cores.
[...]
AMD remains on track for starting production at its new 300mm fab (Fab 36 in Dresden) on 65nm in 1H06, with equipment arriving in Q3. Recall that AMD is doing the 65nm technology development jointly with IBM, and estimates that it is about 70% done.
90nm voor desktop en server komt dus, zoals verwacht in Q4.
Verder nieuws:
Via komt met K8T890PRO chipset:
http://www.tomshardware.com/hardnews/20040812_174414.html
ULi met de M1695, Via met de K8T890PRO en nVidia met de nForce4 ondersteunen waarschijnlijk allemaal SLI. Hoe zit het met SiS?
silentsnow wijzigde dit bericht 13-08-2004 07:30 (33%)
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Want Intel loopt toch een stuk sneller met deze ontwikkelingen mee dan de chipset makers voor het AMD platform. Ik las op de tweakers frontpage wel dat SiS een nieuwe chipset voor s939 aan het bakken was. Welk termijn komen die moederborden ongeveer in de winkel?
Aangezien Nvidia en Ati nu steeds meer videokaarten aan het uitbrengen zijn met een PCI Express aansluiting en dat de AGP versies pas een tijd later worden uitgebracht.
quote:silentsnow schreef op 13 augustus 2004 @ 07:24:
AMD's overgang naar 130nm:
http://www.investorshub.c...sg.asp?message_id=3795722
[...]
90nm voor desktop en server komt dus, zoals verwacht in Q4.
Verder nieuws:
Via komt met K8T890PRO chipset:
http://www.tomshardware.com/hardnews/20040812_174414.html
ULi met de M1695, Via met de K8T890PRO en nVidia met de nForce4 ondersteunen waarschijnlijk allemaal SLI. Hoe zit het met SiS?
AMD zit dus op schema, mooi.
Nog mooier is dat ze zo geen problemen hebben met 90nm als Intel.
Alleen quad core, dat is toch het eerst dat ik daarvan hoor. Toch mooi
quote:Rick Brands schreef op 13 augustus 2004 @ 12:47:
Kan iemand mij vertellen wanneer ongeveer de eerste s939 of s754 moederborden uitkomen met PCI Express er op?
Want Intel loopt toch een stuk sneller met deze ontwikkelingen mee dan de chipset makers voor het AMD platform. Ik las op de tweakers frontpage wel dat SiS een nieuwe chipset voor s939 aan het bakken was. Welk termijn komen die moederborden ongeveer in de winkel?
Aangezien Nvidia en Ati nu steeds meer videokaarten aan het uitbrengen zijn met een PCI Express aansluiting en dat de AGP versies pas een tijd later worden uitgebracht.
Ten vroegste september, maar ze zullen pas eind dit jaar goed beschikbaar zijn. (denk ik)
Als AMD eind dit jaar nog met een 2,6GHz Opteron komt zullen die xeons ferm slaag krijgenquote:odysseus schreef op 13 augustus 2004 @ 11:15:
AnandTech heeft een review online gezet waarin de Opteron 150 vergeleken wordt met de nieuwste Xeon op 3,6GHz, na kritiek op hun vorige review (waarin de gebruikte processors niet uit een gelijke prijscategorie kwamen en sommige benchmarks discutabel waren). De Opteron loopt in de meeste gevallen rondjes om de Xeon, al blijken optimalisaties nogal eens flinke verschillen te veroorzaken. De bezoekers van AT zijn een stuk positiever over deze review dan over de vorige.
Hacku wijzigde dit bericht 13-08-2004 13:14 (64%)
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
Reg. datum: 20 juli 2002
Dual-core processors zullen dezelfde pin-layout krijgen als de huidige processors, dus daar is het in ieder geval mee mogelijk. Het zou me niets verbazen als quad-core CPU's ook in dezelfde socket passen (of welke socket er in 2006 ook standaard wordt) en in 8xx-varianten zullen verschijnen. Juist in de servermarkt komen dit soort technieken van pasquote:Hertog_Martin schreef op 13 augustus 2004 @ 13:50:
quad core, kunnen ze daar ook een 8 way system mee maken zodat je 32 cores op 1 plank hebt?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
nieuws: VIA komt met chipsets die twee PCIe-slots ondersteunenquote:Naast een Pentium 4-chipset met twee PCI Express x16-sloten zal er ook een AMD-versie van deze chipset komen. Deze zal de typenaam K8T890 PRO krijgen en zal naast de twee PCI Express-sloten ook ondersteuning bieden voor AMD's 1000MHz HyperTransport-bus die ondersteund zal worden door AMD Athlon 64-, Opteron- en Sempron-processors. Ook zal er een K8T890 en mogelijk een K8M890-chipset worden uitgebracht door VIA, die beiden slechts een enkel PCI Express-slot ondersteunen. De K8M890 zal daarnaast een on-board videochip bevatten. De eerste samples van deze chipsets zullen deze maand verschijnen. De uiteindelijke massaproductie zal dan in het vierde kwartaal beginnen. De PT894-chipsets zullen in september als sample beschikbaar komen en eveneens in het vierde kwartaal van dit jaar in grote aantallen worden geproduceerd.
Be Cool, Be Roel || Specs
In vergelijking tot de changelog van Rev D:quote:
* Dual Core support for both 940 and 939-pin processors
* The 940-pin for server supports up to 8 registered DDR400 while the 939-pin for client supports up to 4 unbuffered DDR400
* Better mismatched DIMM support and 2-beat DRAM timing for 939-pin processors
* Better power management features and an enhanced DRAM controller
* SSE3 support with 11 out of 13 instructions present in Prescott excluding MONITOR and MWAIT
* improved HyperTransport bandwidth for 940-pin at 2GT/s, Adaptive Prefetch to optimize cache hit rate, two additional write-combining buffers (total 4), XOR DRAM bank address to prevents page-thrashing on cache write-backs and an expanded clock ramp hysteresis counter.
Zou erg jammer zijn als SSE3 pas in Rev E komt. Dat zou betekenen dat we nog ruim een jaar moeten wachtenquote:
* SSE3 implementation (?)
* Improved hardware data prefetch mechanism
* Increased number of writing combine buffers (D0 stepping A64's can now combine up to four non-cacheable streams compared to 2 on the C0 and CG stepping A64's)
* Improved on-die memory controller with more advanced open page policy
* On-die thermal throttling
* Black Diamond Low-K technology (slower less power hungry transistors in less used sections and faster and more power hungry transistors in frequently used sections of the cpu)
UPDATE:
Those details are based on a presentation of Kevin Mcgarth (AMD's Chief of Development)
CPU-Z does not show SSE3 support, its uncertain if this is an incompability problem or whether the D0 stepping does not support SSE3.
Furthermore the new D0 A64s can convert LEA intructions into ADD instructions in certain situations wich can then be executed in a single clock cycle wich should also give a performence boost in some apps.
Reg. datum: 24 juli 2000
quote:Hertog_Martin schreef op 13 augustus 2004 @ 13:50:
quad core, kunnen ze daar ook een 8 way system mee maken zodat je 32 cores op 1 plank hebt?
De reden dat er nu max 8 way mogelijk is zijn de hoeveelheid beschikbare (externe) HT links en de grootte/complexiteit van een moederbord. Het is dus geen enkel probleem om een 32-way systeem met een quad-core proc te fabriceren.
Wel is het zo dat het RAM geshared zal gaan moeten worden (op processor-niveau) hetgeen tot een lagere IPC per processor leidt (t.o.v. een multi-processorsysteem waarbij er per processor maar 1 core aanwezig is). Dit effect wordt hopelijk teniet gedaan door de efficientere manier van samenwerken van de verschillende cores op 1 processor (bij een multi-processorsysteem waarbij er per processor maar 1 core aanwezig is zal de communicatie tussen de CPU's via de langzamere externe HT bus moeten verlopen).
Reg. datum: 15 juni 2004
1. AMD Athlon™ 64 FX
2. AMD Athlon™ 64
3. AMD Opteron
4. AMD Athlon XP
5. AMD Duron
6. AMD Athlon MP
Klopt dit zo'n beetje of zit ik er compleet naast ???
AMD Athlon 64 3500+ I MSI K8N Neo Platinum I Crosair XMS XLTP3200 1024mb DDR 400 I MSI 6800GT 256mb GDDR3 I
quote:Tommpie schreef op 14 augustus 2004 @ 00:17:
oke hier even een noob vraag... Ik leer erg veel van jullie en dat komt mijn kennis zeer ten goede maar even om mijn geheugen op te frisse en te kijken of ik het goed heb.... de volgorde van AMD processoren is dus : ( beste naar minder )
1. AMD Athlon™ 64 FX
2. AMD Athlon™ 64
3. AMD Opteron
4. AMD Athlon XP
5. AMD Duron
6. AMD Athlon MP
Klopt dit zo'n beetje of zit ik er compleet naast ???
De volgorde is ongeveer zo
Desktop:
AMD Athlon 64FX
AMD Athlon 64
AMD Athlon XP
AMD Athlon Sempron
AMD Athlon Duron
Server:
AMD Opteron
AMD Athlon MP
Mobile:
AMD Athlon 64 (FX)
AMD Athlon XP
Je zit er dus compleet naast want volgens mijn theorien kun je nog steeds een desktop niet vergelijken met een server/workstation of een laptop/notebook.
blade183 wijzigde dit bericht 14-08-2004 00:24 (11%)
Whatever your problem, there is always a solution!
Reg. datum: 24 september 2001
Ik vond de vraag van Tommkie wel ok, helaas heeft hij het dus niet bij het rechte eind en moet je dus weten wat je denkt het meest te gaan doen met je PC.
Ik verwacht dat het een windows xp pc word met bijna altijd een vmware sessie draaiend erin.
In de windows xp Host wil ik dan nog kunnen video bewerken en kunnen gamen.
Welke processor is dan ok de AMD Athlon 64 of een AMD Opteron ? Ik ben nu al een poos aan het lezen maar kan niet echt voor de bril krijgen hoe het zit.
Groetjes Tom
Zie het antwoord van Blade183 hierboven. Een desktop CPU is echt wel voldoende. Gewoon nemen wat je kan betalen. Simpel.quote:onedutch schreef op 14 augustus 2004 @ 10:36:
Welke processor is dan ok de AMD Athlon 64 of een AMD Opteron ? Ik ben nu al een poos aan het lezen maar kan niet echt voor de bril krijgen hoe het zit.
quote:silentsnow schreef op 13 augustus 2004 @ 23:35:
Mogelijke changelog Rev E:
[...]
In vergelijking tot de changelog van Rev D:
[...]
Zou erg jammer zijn als SSE3 pas in Rev E komt. Dat zou betekenen dat we nog ruim een jaar moeten wachten
"The 940-pin for server supports up to 8 registered DDR400 while the 939-pin for client supports up to 4 unbuffered DDR400"
Dat is nu toch ook al zo?
quote:Hacku schreef op 14 augustus 2004 @ 12:33:
ik kan de plank nu even helemaal mis slaan (excuseer me dan
slechts twee wilde gokken hoor...
quote:Hacku schreef op 14 augustus 2004 @ 12:33:
[...]
"The 940-pin for server supports up to 8 registered DDR400 while the 939-pin for client supports up to 4 unbuffered DDR400"
De oude Opteron heeft ondersteuning voor 8 registered modules, maar niet 8 DDR400 modules. Zo kan je bijvoorbeeld 8 DDR333 modules gebruiken, maar niet 8 DDR400 modules (dan werken ze op DDR333).
Idem voor Socket 939 Athlon64. De Rev CG Athlon64 kan 4 unbuffered DDR333 aan, maar niet 4 unbuffered DDR400. Let wel: we hebben het hier over de on-die geheugen controller, en niet over de uiteindelijke capaciteiten van het moederbord.
(uit de eerder geposte Rev E changelog)..
2-beat is gewoon een misvertaling uit het chinees. Had CL2 moeten staan
Als iemand Chinees kan lezen:
Babbelvis en een beetje improviseren:quote:
日前我們曾經評測過AMD Sempron Socket A處理器,得知其PR-Rating被提高了,但效能對比AthlonXP卻有所不及,但卻期望其價位會相對下調,最終得益的還是用家。但當Sempron正式到貨本港腦場,這個期望亦被打破,Sempron的2400+價格竟然和AthlonXP 2400+相近,不過Sempron 2400+的時脈卻相等於AthlonXP 2000+吧,Sempron不就是變相加價嗎!?
另外,AMD Sempron 3100+ Socket 754價位亦和Athlon 64 2800+相近,但2800+卻擁有512KB L2 Cache及支援X86-64,那還會有人買Sempron 3100+嗎!?
quote:We have evaluated the AMD Socket A Sempron, with its enhanced PR-Rating, but the potency contrasts AthlonXP actually to have, but actually expected its price position can relatively decline, finally benefits or uses the family.
But when Sempron officially receipts the Hong Kong brain field, this expectation is also broken, the Sempron 2400+ price is unexpectedly close to the AthlonXP 2400+, and the Sempron 2400+ clockspeed [1667MHz] is actually equal to that of the AthlonXP 2000+ [1667MHz], so is the Sempron not an price increase in disguised form! ?
Moreover, the AMD Socket 754 Sempron 3100+ price is positioned close to that of the Athlon64 2800+, but the [Athlon64] 2800+ actually has 512KB L2 Cache and supports X86-64, that also can some people buy Sempron 3100+! ?
"but 2800+ actually has 512KB L2 Cache and supports X86-64"
Dan zou de Sempron 2800 een op 1.6GHz geklokte Socket 754 proc zijn, en niet een op 2.0GHz geklokte Socket A Thoroughbred-B. Of misschien is de 2800+ op beide platformen verkrijgbaar.
silentsnow wijzigde dit bericht 16-08-2004 07:20 (110%)
AMD Athlon XP-M 3000+@ 2500MHz, 1GB pc3200, MSI K7N2 Delta LISR, Club3D ATi Radeon 9800se @ 9800 XT, 17" LG Flatron 795. "Op een dag drink je geen bier meer, maar Grolsch"
Reg. datum: 14 maart 2004
Ik denk dat je gelijk hebt.quote:qrazi schreef op 16 augustus 2004 @ 20:11:
met wat anders interpreteren, lees ik: voor hetzelfde geld als een sempron 3100+, kun je een amd athlon 64 2800+ krijgen, die 512kb l2 cache heeft, en x86-64 instructies....
MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!
Dit topic is gesloten. ![]()