Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Q6600 is fijn
Reg. datum: 27 september 2001

Zijn mid en low power Opterons inzetbaar op gewone s940 mobo's en rond welke waarden kan ik hun verbruik verwachten?

Is er ook nog een mogelijkheid dat er mid of low power Athlon 64 (FX)'s komen?

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Reg. datum: 04 april 2000

$$$, low power opterons zulllen wel meer kosten gok ik.

K9 socket 940 > in server markt is het zeer belangerijk dat je producten voor langere termijn beschikbaar zijn in dezlefde staat.

Low power Athlon 64 lijkt me onzin, die is voor desktop, en niet voor blade servers of nas, etc. Kan zijn dat die komen, maar iig geen aparte versies.

Rest mag ik niet op ingaan omdat ik dan teveel in detail ga, zal AMD niet leuk vinden. Komende dagen/weken zullen wel weer wat dingen uitlekken op internet :)

The Source wijzigde dit bericht 07-10-2003 19:02 (15%)

Beth
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:
The Source schreef op 07 October 2003 @ 19:00:

K9 socket 940 > in server markt is het zeer belangerijk dat je producten voor langere termijn beschikbaar zijn in dezlefde staat.

ahja juist :)
maar waarom heeft de DDR2 versie een nieuwe socket nodig? heeft een DDR2 controller dan echt meer pinnen nodig?

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Q6600 is fijn
Reg. datum: 27 september 2001

quote:
The Source schreef op 07 October 2003 @ 19:00:
Low power Athlon 64 lijkt me onzin, die is voor desktop, en niet voor blade servers of nas, etc.

CPU's van rond de 100watt vind ik weer onzin, dat is een kwestie van prioriteiten. Ik erger me dood aan de torenhoge wattages tegenwoordig, en ik he best wat meer over voor een zuinige chip. Ik overweeg serieus low-power opterons te kopen voor thuisgebruik.

Presteren low-power chips eigenlijk nog significant lager dan hun stroom-slurpende broers?

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

Ja vaak aanzienlijk aangezien low power houd in: lage Vcore en lage clock om dat te bereiken dus ook 'n stuk minder performance.

Dat we nu richting 100Watt gaan heeft te maken met de CPU race tussen iNtel en AMD op IPC*Clock dus performance, wattage is een ongewenste bijprodukt waar rekening mee moet worden gehouden maar het gaat ten eerste om performance.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Reg. datum: 19 november 2002

Onze chinese vriend heeft zijn FX-51 overklokt naar 3.3 GHz
Hij behaalde hierbij een SuperPI record van 27s.
http://www.vr-zone.com/?i=161&s=1

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Debian GNU/Linux Sid
Reg. datum: 10 augustus 2000

Een vraag waar ik niet goed uit kom: kan de Athlon 64-FX in SMP draaien?
In eerste instantie zou ik zonder aarzelen zeggen van niet, aangezien de processor slechts over een enkele HyperTransport-link beschikt. Voor de rest zijn er eigenlijk geen verschillen tussen een AFX en een Opteron 2xx, voor zover ik kan bedenken. Verder zoeken leert echter, zoals was te verwachten, dat de Opteron en de AFX exact dezelfde die size hebben - blijkbaar zijn de HTT-links dus nog aanwezig. Ook de aanwezigheid van 940 pinnen suggereert dit natuurlijk. Mijn volgende zoektocht was in de whitepapers van AMD (Opteron, AFX). Niet geheel onverwacht staan de stuurpinnen voor de tweede en derde link niet in de docs van de AFX, maar wel in die van de Opteron.

Aangezien ik tijd over had, ben ik de pinnen gaan vergelijken - inderdaad, gewoon alle 940 pinnen afgaan voor zowel de Opteron als de AFX :P. Conclusie: de Opteron gebruikt pin AK2 voor PRESENCE_DET, de AFX verbindt AK2 door met de ground. In eerste instantie dacht ik hier een verschil te vinden waardoor de Athlon FX niet in SMP-configuraties zou kunnen draaien, maar volgens de Opteron-docs is de PRESENCE_DET ook doorverbonden met de ground. Tevens wordt er daar gemeld dat deze pin gebruikt wordt voor de detectie van een processor in SMP-omgevingen. De AFX doet exact hetzelfde als de Opteron en zal dus ook op dezelfde manier herkend worden - wat dat betreft geen probleem om hem in SMP-omgevingen te laten werken.

Dan blijft er nog de vraag over wat er in de AFX gebeurt met de pinnen die de Opteron voor zijn tweede en derde HTT-link gebruikt. Ook dit was terug te vinden in de docs. Het lijkt erop - al ben ik dat niet meer voor elke pin nagegaan, maar heb ik de pinout-afbeelding gebruikt - dat elke pin die de Opteron gebruikt voor HTT 2 en 3, door de AFX worden omschreven als NC_### (met '###' = plaats in grid). Voor zover ik het heb begrepen, betekent 'NC' 'Not Connected'. Ze worden dus in ieder geval niet voor iets anders gebruikt. AMD kan wel beweren dat ze intern niet verbonden zijn, maar er is niemand die zegt dat dat inderdaad zo is - ze kunnen wel aan de HTT-links zitten, net zoals bij de Opteron. Spaart weer wat designwerk uit en het is bovendien niet al te speciaal - zie de cache die op de Thorton/Applebred kan worden ingeschakeld.

Leuk verhaal allemaal, maar wat ik ermee wil vragen: heeft iemand al geprobeerd om de Athlon 64 FX (of de Opteron 1xx, dat is ook interessant) in een SMP-configuratie te bouwen? Voor zover ik kan zien is er een vrij grote kans dat er in ieder geval op CPU-gebied geen problemen zijn om dat te doen. Of het in het moederbord / BIOS onmogelijk is gemaakt weet ik niet, maar dat merk je vanzelf dan. In ieder geval kon ik met Google geen resultaten tevoorschijn toveren van mensen die dit geprobeerd hadden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Het kan allemaal gewoon doorverbonden zijn alleen het kan door bruggen onder de heatspreider gelocked zijn.

Tja als de 14x gewoon SMP draaied dan gooit aMD zijn eigen ruiten in.
dito voor de FX

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Debian GNU/Linux Sid

quote:
SuperG schreef op 08 October 2003 @ 07:27:
Het kan allemaal gewoon doorverbonden zijn alleen het kan door bruggen onder de heatspreider gelocked zijn.
Op de enige foto's van de nieuwe Athlons zonder heatspreader die ik ken (hier) zijn geen bruggen te zien. De twee mensen die daar hun heatspreader hebben verwijderd, hebben echter allebei een gewone Athlon 64, dus het is mogelijk dat de AFX wel bruggen heeft. Helaas merkte ik een feature op in dit document, waar op pagina 130 twee bits staan die vermelden of een processor in staat is om als uni-CPU, als dual-CPU of als multi-CPU te draaien. Als moederborden dat netjes uitlezen dan gaat het feest dus niet door :). Op dezelfde pagina staat echter ook een tweetal bits om de geheugenfrequentie te bepalen en moederborden houden zich daar ook niet altijd aan natuurlijk :).

offtopic:

Overigens is het volgende misschien ook interessant:
"The Node ID register contains node ID, node count and CPU count information. In general the number of CPUs will be the same as the number of nodes but separate fields are provided in order to allow for nodes which may contain more than one CPU per node."
Ik ben er niet helemaal over uit of een 'node' altijd overeenkomt met exact een socket, maar als dat zo is dan zou dit in ieder geval dual-core processors mogelijk maken - zoals AMD verwacht te gaan produceren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

AMD komt soon met een kleine pricedrop, ik gok dat rond die tijd ook weer wat nieuwe modellen geïntroduceerd zullen worden. Maar Intel gaat het met CPU prijzen helemaal leuk maken (een dagje eerder dan AMD). P4 EE wordt echt enorm duur, meer dan 200$ hoger dan de FX51, daarbij is de CPU pas erg laat beschikbaar, met moeite past die in de schoen van Sint. En Prescott... tja, als AMD haar CPU's kan leveren dan zullen ze een leuke kerst hebben.

Tweak met mate!!! :)
Reg. datum: 30 augustus 2000

Completer heeft hem te koop icm MSIK8T voor 700 euro dacht ik.

Lucky Goldstar

:9
Reg. datum: 31 mei 2001

Wanneer komt die 'pricedrop' dan? Anders wacht ik nog ff hoor met kopen :P
quote:
DJkim schreef op 08 October 2003 @ 18:35:
Completer heeft hem te koop icm MSIK8T voor 700 euro dacht ik.
Salland Automatisering ook trouwens (709,- dacht ik)

:)

Debian GNU/Linux Sid

Aangezien The Source het heeft over een dagje later dan Intel, zal AMD wel op 27 oktober de prijzen omlaag gooien - en de introductie van de 3400+ zou inderdaad ook prima rond die tijd kunnen vallen. De vraag is echter wanneer we er hier wat van merken. Ik verwacht dat de prijzen rond de kerst in ieder geval al een goed stuk lager liggen dan nu en dat zo rond februari een prima tijdstip is om een A64-systeem in elkaar te knutselen. Aangenomen natuurlijk dat je de extra snelheid niet nu al nodig hebt :).

Overigens zit ik zelf nog op een Athlon 700 (slot A), dus ik kijk zelf in ieder geval met interesse naar betaalbare nieuwe processors :).

Reg. datum: 11 juni 2001

quote:
SuperG schreef op 08 October 2003 @ 07:27:

Tja als de 14x gewoon SMP draaied dan gooit aMD zijn eigen ruiten in.
dito voor de FX

met andere woorden ,wie sloopt ff de heatspreader van zijn FX om te kijken of/wat voor bruggen eronder zitten :+
ik ben ook wel beniewd.
zo wel gillen zijn :o
ik ga alvast sparen voor een dual bordje :P

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Eerste socket 939 moederbord is ook gespot:

http://www.amdmb.com/images/computex2003/day1/ali_939.jpg

Check hier voor het plaatje in kingsize formaat.

Ik heb dit getypt hier -->
Reg. datum: 14 november 2000

quote:
EaS schreef op 09 October 2003 @ 13:14:
Eerste socket 939 moederbord is ook gespot:

[afbeelding]

Check hier voor het plaatje in kingsize formaat.
:D Het gaat sneller dan ik dacht (denkende aan een release over 4 maanden ongeveer), was nog aan het overwegen een socket 940 FX te halen. Moet ik toch nog maar effuh door met m'n 2800+ :Z . Ik schat dat het eerste kwartaal 2004 het wel zover is allemaal :)

Dukey wijzigde dit bericht 09-10-2003 13:36 (9%)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Staat nu op Digitimes: P4 EE, US$925... dus daar zal AMD niet veel last van hebben gok ik.
quote:

To match these market needs, Intel plans to set the top-notch high-performance Pentium 4 3.2GHz (P4PXE, P4 Processor Extreme Edition) at the unprecedented high level of US$925. The new product is set to hit the market in early November. The price exceeds general market anticipation significantly, in previous articles, DigiTimes reported a target price of US$700 for the P4 HTEE (Hyper-Threading Technology Extreme Edition).

At the same time, Intel will enhance the 2.8GHz, 3GHz and 3.2GHz Pentium 4s’ 512K L2 cache memory to 1MB. Prices for the new version will stay the same, although Intel has not yet confirmed a transition schedule.

There will be only limited demand for the Pentium 4PXE initially. But Intel expects the new product to act as a locomotive to help spur the sales of Pentium 4 processors with a 1MB cache.

Intel expects the enhanced Pentium 4s with attractive prices will fend off the AMD challenge in the 32-bit environment.

The market had widely anticipated earlier that chips operating on a 533MHz front-side bus (FSB) would soon replaced by 800MHz FSB CPUs, but existing solutions supporting a 533MHz FSB without HT (Hyper-Threading Technology) will remain dominant in entry-level PCs priced from US$800-US$999 until year-end.

There is even a plan to employ the 90nm production process for low-priced 533MHz FSB Prescott CPUs in order to meet demands from a wider spectrum of customers.

Reg. datum: 08 oktober 2003

Nog even een tip (weet niet of het al gemeld is), bij aci-computers hebben ze een leuke aanbieding van de asus k8v + amd64 3200 voor 675 pleuro's.
Heb er vorige week 2 van gehaalt, draait als een zonnetje. Had alleen cas 3 ipv cas 2 geheugen gekocht, wissel die modules zaterdag om.

groeten,

Xander

GamePC heeft de Tyan Thunder K8W en de MSI K8T Master2 vergeleken. Er blijkt dus geen enkel serieus prestatieverschil tussen beide borden te bestaan. Vaak is de K8T Master2 zelfs sneller, ondanks het feit dat de K8W in theorie de dubbele hoeveelheid geheugenbandbreedte heeft.

Hopelijk krijgt Windows XP 64-bit Edition ook wat NUMA-optimalisaties zodat dual Opterons met geheugen aan beide processors wat efficiënter met hun geheugen kunnen omgaan.

http://www.gamepc.com/lab...sp?id=dualduel&page=1
Allus wak doe is tog welleuk!!

quote:
edward2 schreef op 28 September 2003 @ 02:34:
Holy shit, botmatch van 80 naar 110, dit ding vliegt in UT2003, zoals verwacht is dit de ultieme gamersvriend, zo, de hamvraag..., zullen de HL2 benches omhoogvliegen, ja deze game schijnt tot 1024 cpu-limited te zijn 8)7

Zo,. nou naar de kroeg ;)

Heb HL2 Beta als je wil? maar eerst nog ff uitzoeken hoe ik met HL2 moet benchen :) kijken hoeveel ik haal met mn 3200+ (helaas geen FX)
Heeft iemand dit al gedaan?

Mijn spekjes >>> \\\ www.MySam.tk /// <<< Siemens firmware!

quote:
Femme schreef op 10 October 2003 @ 00:09:
GamePC heeft de Tyan Thunder K8W en de MSI K8T Master2 vergeleken. Er blijkt dus geen enkel serieus prestatieverschil tussen beide borden te bestaan. Vaak is de K8T Master2 zelfs sneller, ondanks het feit dat de K8W in theorie de dubbele hoeveelheid geheugenbandbreedte heeft.

Hopelijk krijgt Windows XP 64-bit Edition ook wat NUMA-optimalisaties zodat dual Opterons met geheugen aan beide processors wat efficiënter met hun geheugen kunnen omgaan.

http://www.gamepc.com/lab...sp?id=dualduel&page=1

Bij PCI-X schijnt blijkbaar toch ook voor de gewone gebruiker te lonen performance wise als vooral disk stiping toepast (ikke niet) alleen is dat net als "vesa local bus vs PCI" ook maar van tijdelijke aard aangezien er 'n nieuwe PCI/AGP standaart aan komt PCI-express.

En ja dit is gewoon 32bit windows dus numaloos bench resultaten dus wordt afwachten op echte numa benchmarking.

Dat KT800 ''en CPU via de ander aan geheugen moet komen is geen nadeel aangezien bij de concurentie dit standaart voor bijde CPU zo werkt via de northbridge chip met shared FSB. Hier fungeerd de ener CPU met geheugen als 'n northbridge voor de andere CPU.
Dit is dus geen echt nadeel maar eerder het niet gebruikmaken van 'n voordeel en nume optimalisatie is voor zo'n bord configuratie niet relevant.

Gezien maar 'n deeltje van de apps membandbreedte afhankelijk is lijkt mij dat voor de gross van de toepassingen geen probleem de geheugen configuratie van dit Kt800 bord.

Tenzij juit zo'n bandbreedte app je favo app is.

Weet niet of win 64 XP numa optimised is. iig kan je nogsteeds niet beslissen welk bord de juiste voor je is aangezien er nog vragen openstaan zoals numa performance voordeel en de bordjes veschillen nogal sterk kwa features.

dat de KWD geen USB 2.0 heeft kan een groot brobleem zijn aangezien als je dat wel nodig hebt moet je de enige PCI slot ervoor opofferen dus de KWD heeft met zijn enkele PCI slot 'n upgrade probleem bijvoorbeeld 'n high-end sound kaart & USB2.0 kaartje kan je vergeten

wel geneog PCI-X sloten dat eigenlijk te veel 3:2 verhouding is in mijn ogen idealer.

Wat de KT800 bord tegen heeft is dat ie geen PCI-X heeft.

Ik zou dus zeker niet zo snel voor de K8W gaan maar eerder
een soortgelijke met 'n beter PCI: PCI-X verhouding met USB2.0 onboard.

Jij onsmakelijke, jij!
Reg. datum: 25 november 1999

Ik weet niet of dit mag maar ik heb wel een dillema: ik wil een nieuwe pc:

Wat zou je nu doen? Ik vind het zelf nog veel te vroeg om meteen maar die amd 64 te kopen, de prijs is hoog, 64 bit nog niet ingeburgerd en tegen die tijd dat dit laatste het geval is ben ik wel weer aan een nieuw systeem toe.

Als ik die reviews bekijk dan ontloopt de athlon 64 de p3000 helemaal niet zo veel maar er zijn nadelen aan de athlon op dit moment: vage socket die weer gewijzigd gaat worden, een snellere cpu gaat niet lukken in de toekomst. een p4 bord met 875 zal ook nog de prescot slikken.

Als je dan ook nog wat geld wilt besparen is een p4-2800 prijstechnisch een veel betere keuze dan een amd 64, of heb ik het mis?

Kan iemand beargumenteren waarom ik voor een amd 64 (wil asus met die viachipset er bij doen dan) zou moeten gaan ipv een 2800 wat zeker 200 euro scheelt en ik voor die 200 extra een p3000 heb?

Q wijzigde dit bericht 10-10-2003 11:19 (13%)

Loenatik + Linux = Loenix © Q || Blog - Mac - Linux - RAID - other ||

Mac powered
Reg. datum: 01 februari 2000

Q, daar is dit topic niet voor bedoeld. Reviews te over en de prijzen zijn ook duidelijk. Dus kom niet hier offtopic aankloppen of je nu beter een P4 of Athlon 64 kunt nemen.

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

Beth
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:

Bij MSI is een document verschenen waarin details staan over de Cool'n'Quiet technologie van AMD, een functie vergelijkbaar met de PowerNow technologie bij mobiele processors.

De Cool'n'Quiet techniek zorgt ervoor dat als de processor weinig om handen heeft en dus idle draait de kloksnelheid zakt waardoor stroomverbruik en vooral warmteproductie dalen. Minder warmteproductie betekent dus ook trager draaiende koelventilators en uiteindelijk minder geluidsproductie.

Er wordt een voorbeeld gegeven van een AMD64 3200+ die aan 2000MHz effectieve snelheid werkt. Als de processor onbelast draait kan de effectieve snelheid tot 800MHz zakken waarbij het voltage daalt tot 1,3V (1,5V bij belasting). Het stroomverbruik wordt hier zelfs gehalveerd tot 25,2A en de warmteproductie daalt nog drastischer tot 35W (89W max).

AMD wil dus duidelijk af van hun 'heet' imago en dit tooltje voor hun 64bit desktopprocessors is opnieuw een stap in de goede richting. Bij processors die veel stressed (zoals bij het gamen of servers) draaien zal dit echter niet veel soelaas bieden. Voor mensen die hun PC lang idle achterlaten dan weer wel.
http://games.telenet.be/index.php?newsid=9211

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: