Ik heb me nog even wat meer verdiept in je moederbord specifiek. Volgens mijn berekeningen zal een 300 Watt het aankunnen, maar dan houd het echt op. In dat geval raad ik je wederom een Zalman aan, dit keer de 300 Watt.quote:Riesenbaby schreef op 26 October 2003 @ 15:05:
[...]
Wat ik gelezen heb scheelt het nog wel aardig,
30,4 W - M10000
71,1 W - P4 1,7Ghz
bij Ofice apps (bron: Epia M10000 manual)
[...]
Ik heb dus totaal geen ervaring met het berekenen van voedingen. Ik heb de datasheet van de harde schijven bekeken en met een simpel P=UxI kwam ik op ongeveer 15 Watt voor één harde schijf.
Met mijn totale P=UxI berekening kwam ik op ongeveer 116 Watt, met een beetje overcapaciteit kwam ik op 150 Watt. Maar ja van een computer voeding heb ik niet veel kaas van gegeten.
[...]
Geld speelt bij de aanschaf niet zo'n grote rol, alleen bij de maandlasten wel. Ik wil dus gewoon 3 systemen die zo min mogelijk verbruiken. Als dat dus inhoud dat een 400 Watt voeding zo inefficiënt gaat lopen dat hij dus met minimale belasting nog steeds 400 Watt verbruikt is dit niet interresant. Ik wil een goede betrouwbare voeding, dat staat voorop.
Denk er wel aan dat deze voeding vrij optimaal zal worden gebruikt. Denk echter wel even aan 1 belangrijk ding: Als je systeem idle is en hij dus misschien een keer op 100 Watt draait, wil het niet zeggen dat hij er alsnog 300 Watt in pompt. Dat verbruik is dan ook echt 100 Watt (bij wijze van). Waarom denk je dat er beneden de 300 Watt zo weinig voedingen zijn, terwijl er genoeg server's zijn die misschien niet zoveel nodig hebben? Omdat je systeem alleen trekt wat hij nodig heeft en je daarvoor dan ook betaald. Al is je voeding 650 Watt, je systeem gaat er niets meer om verbruiken.
Daarom zei ik ook dat je beter een 400 Watt kunt gebruiken, want 'hoe meer, hoe beter'. Je hebt ruimte voor de toekomst, je volt lijnen zullen niet zwaar belast worden en je voeding wordt minder warm. Daarnaast geldt in de regel dat een zwaar belaste voeding minder lang mee zal gaan dan een voeding die het makkelijk aan kan.
It's up to you.