Hoofdcategorieën
Topicacties

[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 02 augustus 2002

Welke soundcards bestaan er met Dolby Digital (5.1) encoding (realtime & upmix)? Ik ken de NVidia Nforce(2) onboard & soundstorm maar kan die nergens vinden (de losse kaart). Ik vind het raar want ik vind er nergens een, niet bij Creative, niet bij Hercules, niet bij TurtleBeach, nergens... En iedereen heeft toch een Dolby Digital receiver tegenwoordig?! Ik wil MP3 uit 5 speakers en subwoofer horen, digitaal, en ik wil mijn Direct3D audio games digitaal naar mijn receiver, al die kanalen. En ik wil stereofillms kijken upmixed naar 5.1
Dat wil toch iedereen? Waarom zo weinig kaarten die dat kunnen dan? Ik wil dat het Dolby Digital lampje op mijn receiver altijd aan is, daar heb ik dat ding voor en al die speakers :)

Wie weet meer kaarten of een plek waar ik die soundstorm haal??

Whatever
Reg. datum: 14 mei 2002

Volgens mij is dat niet mogelijk met een losse kaart, omdat dat veel te veel rekenwerk zou vergen.
Dolby Digital betekent trouwens dat je verschillende, ( ik meen 3: voor, achter en center, maar pin me daar niet op vast), kanalen hebt. Als je dus muziek zou luisteren, zou uit de frontspeakers iets totaal anders dan uit de rearspeakers komen. Lijkt me niet echt dat dat lekker wegluistert.

Als je toch uit alle speakers geluid wil krijgen bij een mp3, zijn er voor winamp een x-aantal plugins te downloaden die dat mogelijk maken.
Er komt dan uit alle speakers hetzelfde.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Ik heb hem zelf ook
Reg. datum: 07 februari 2000

Je wil dus eigenlijk dat het geluid perse door een digitaal kabeltje naar je set gaat en dat het Dolby lampje brandt :?

Want je kan veel makkelijker gewoon je geluidskaart op de 5.1 input aansluiten voor spelletjes, en ook digitaal, zodat mp3's gewoon stereo worden weergegeven (dat zijn ze ook :P) en dolby digital films met dolby digital.

Waarom zou je in hemelsnaam eest je geluidskaart alles naar AC3 laten encoden om het daarna weer te laten decoden in de versterker? Lijkt me persoonlijk redelijk omslachtig toch? Je versterker heeft allemaal programma's om van sterep signalen dolby of surround achtige dingen te maken, echt 5.1 kan toch niet. Als het echt alleen om dat lampje gaat, zou je ook het lampje gewoon kunnen modden, zodat-ie permanent aanstaat :)./

JvS wijzigde dit bericht 06-07-2003 22:14 (20%)

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels

Reg. datum: 17 oktober 2002

CMedia heeft een software implementatie gemaakt, dus het hoeft niet veel geld te kosten. Kijk hier maar eens: http://www.cmedia.com.tw/e_news_01.htm. je moet dan natuurlijk wel een geluidskaart met hun chip erop kopen, maar die kaarten met die chips van hun kosten bijna niets.

Dat iemand een encoder in zijn PC wil heeft te maken met het feit dat je dan via 1 glasvezeltje meerkanaals geluid hebt bij bijvoorbeeld games.

uATX814 wijzigde dit bericht 06-07-2003 22:30 (21%)

took the red pill
Reg. datum: 23 juli 2000

quote:
En iedereen heeft toch een Dolby Digital receiver tegenwoordig?! Ik wil MP3 uit 5 speakers en subwoofer horen, digitaal
Wow wat zal dat wonderbaarlijk gaan klinken :)
Dit kun je ook wel realiseren door met een cinch kabeltje je pc op je ampl. aan te sluiten...

Alleen:           DE GROETJES

Reg. datum: 17 oktober 2002

quote:
GreeTz schreef op 06 July 2003 @ 22:38:
[...]
Wow wat zal dat wonderbaarlijk gaan klinken :)
Dit kun je ook wel realiseren door met een cinch kabeltje je pc op je ampl. aan te sluiten...
Een stereo MP3 in 5 kanalen weergeven is wellicht wat overdreven. Maar voor gaming zie ik wel nut. Of voor amateur musici die zelf meerkanaals geluid willen maken met bijvoorbeeld Cooledit. Hier trouwens nog wat info over die CMedia: http://techzone.pcvsconsole.com/news.php?tzd=1729

Reg. datum: 02 augustus 2002

@Phase-Shifter:
Met een losse kaart is dat juist wel mogelijk, bijvoorbeeld de Soundstorm van NVidia. De soundprocessor zit op de kaart, dat wil je juist, want je zou het ook softwarematig kunnen encoden realtime en op je SPDIF zetten, maar DAT zou juist je CPU enorm belasten!
Je uitleg van DD is volkomen kolder (op alle vlakken :P), maar ik mag je er niet op vastpinnen :)
Over MP3; dat SNAP ik, ik wil gewoon uit 5/6 speakers geluid, dat er dan maar 2 verschillende kanalen zijn (stereo) dat is logisch en natuurlijk normaal en niet erg. Er komt nooit uit alle speakers hetzelfde dus, maar ik neem aan dat je je ongelukkig uit hebt gedrukt ;)

@JvS:
Wat ik wil staat exact in de message ;) Het gaat nat. niet om het lampje, maar om het idee. Alles moet gewoon digitaal, een PC is ook digitaal, waarom eerst DACcen (digitaal > analoog), dan analoog door een draad en aansluitingen (kwal. verlies!)?! Ik heb hem nu al analoog 5.1 aangesloten EN coaxiaal digitaal, maar ik moet nu dus mijn receiver switchen bij een Dolby film bijvoorbeeld (maar ok, daar is mee te leven ;)), maar mijn games gaan analoog naar mijn receiver omdat ze direct3d meerdere kanalen hebben en dat begrijpt mijn receiver niet, dus moet ik mijn SB Live het laten vertalen naar de analoge 5.1 output helaas voor surround sound bij games. Bij DD encoding zou dit niet hoeven gelukkig > digitaal meerdere kanalen gamen.
En nee, mijn receiver heeft geen shit om van stereo meer speakers te voeden (zoals ProLogic II). Mijn MP3s wil ik inderdaad over 5/6 speakers horen, lekker surround en met de bas uit de subwoofer, daar is ie voor gemaakt.

@GreeTz:
Ja wel ja, met PowerDVD kan het softwarematig upmixed (van stereo naar 5 kanalen) en het klinkt heerlijk, een MP3 om je heen. Nu nog digitaal (en liefst hardwarematig upmixed, dan hoeft je CPU niet zo te rekenen)! En oh ja, jij mag mij eens uitleggen hoe jij met 1 cinch van PC naar receiver digitaal een MP3 kunt horen uit 5 speakers, dan ben je echt een knappe kerel!! (zonder DD encoding softwarematig dus he)(en het moet realtime uiteraard)(wat jij omschrijft is namelijk PRECIES wat ik wil, 1 kabeltje voor ALLES, en ALLES in multichannel digitaal, dit kan volgens mij niet zonder DD encoding)

Whatever
Reg. datum: 14 mei 2002

quote:
Stan schreef op 07 July 2003 @ 04:54:

Met een losse kaart is dat juist wel mogelijk, bijvoorbeeld de Soundstorm van NVidia. De soundprocessor zit op de kaart, dat wil je juist, want je zou het ook softwarematig kunnen encoden realtime en op je SPDIF zetten, maar DAT zou juist je CPU enorm belasten!

Volgens mij ga je hier toch de fout in:
ik heb zo'n gevoel dat die Soundstorm helemaal geen losse kaart is die je los kunt kopen, maar dat het een optie is van de Nforce2 chipset.
Check dit maar eens: http://www.nvidia.com/doc...P/APU_TechBrief_71502.pdf

Maar nu even terugkomen op je openingspost, je zegt zelf al dat je nergens anders zo'n dergelijke kaart bent tegengekomen, en ik heb net ook flink rondgezocht eveneens zonder resultaat.

Ik blijf er toch zwaar aan twijfelen dat dit uberhaubt mogelijk is door een standalone pci-kaart.

Phase wijzigde dit bericht 07-07-2003 07:19 (4%)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Is een hork.

Ik ben benieuwd of er al iets bekend is, van soundcards die Dolby Digital encoding kunnen doen, van al het aanwezige multikanaals geluid, van bijvoorbeeld Games, zodat je die over je digitale output kunt doen, ipv de analoge aansluitingen.

Dus dat, wat de vroegere (nu niet meer bestaande :( ) SoundStorm was.

Je enige optie om dit te hebben, was om een moederbord te kopen met een Nforce chipset en daarin de Nvidia SoundStorm MCP-T chip.

Echter, deze werd verhoudingsgewijs zo weinig verkocht, dat hij er vervolgens bij de Nforce 4 al niet meer eens bij zit/kan. :(

Balen dus. Je zat eerst al vast aan een Platform (AMD) omdat je vast zat aan een bepaalde chipset.

Net nu ik nieuw spul ga kopen en ga voor een AMD64, is het hele product er niet eens meer. Ik wil namelijk een Asus A8N-Deluxe (Nforce 4 SLI) kopen. :)

Nu vraag ik me af, zijn er zaken bekend van andere fabrikanten, zoals Creative, Terratec, of desnoods Nvidia zelf, dat er plannen zijn voor geluidskaarten die dus Dolby Digital Encoding kunnen doen, of is het voorbij? Lijkt mij dat er toch wel vraag naar moet zijn?

Ik heb het dus over losse geluidskaarten, dus geen on-board oplossingen zoals de oude Soundstorm was, want ik zie me niet snel een chippie erbij solderen op het moederbord. :+

Misschien zelfs een mooie PCI-Express soundcard die dit mooie trucje kan? Ik volg wel de headlines van T.net, echter veel meer dan een aankondiging dat Creative schijnbaar bezig is met een PCI-Express geluidskaart (Laat staan wat die dan zou kunnen) vind ik niet.

Dus, wie is er thuis in de roddels van hardware-land? :P

Huis kopen in Tiel? Grote tuin, garage, oprit, etc. :) BMW 6 serie Turbo kopen?

Reg. datum: 21 maart 2000

Dit gaat onder de naam Dolby Digital Live: http://www.dolby.com/consumer/technology/dolby_live.html

Terratec heeft laten weten dat ze met een dergelijke kaart komen, wanneer zou ik ook niet weten verder. En volgens datzelfde bericht zouden de nieuwe Intel chipsets dit moeten ondersteunen, al had ik daar zelf nog niet eerder van gehoord (enkel de soundstorm). Op Creative hoef je volgens dit bericht niet te wachten.

En anders gewoon ouderwets twee of drie draadjes trekken :P (wil je enkel voor spellen gebruiken denk ik?)

Reg. datum: 03 januari 2002

quote:
Echter, deze werd verhoudingsgewijs zo weinig verkocht, dat hij er vervolgens bij de Nforce 4 al niet meer eens bij zit/kan.
Toch nog even vermelden (ook al gaat je voorkeur uit naar losse kaarten):
- T.net: 'nVidia's SoundStorm 2 onderweg'
- Google: SP-10 SoundStorm 2

euss wijzigde dit bericht 24-02-2005 01:04 (38%)

Is een hork.

quote:
ShittyOldMan schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 00:34:
Dit gaat onder de naam Dolby Digital Live: http://www.dolby.com/consumer/technology/dolby_live.html

Terratec heeft laten weten dat ze met een dergelijke kaart komen, wanneer zou ik ook niet weten verder. En volgens datzelfde bericht zouden de nieuwe Intel chipsets dit moeten ondersteunen, al had ik daar zelf nog niet eerder van gehoord (enkel de soundstorm). Op Creative hoef je volgens dit bericht niet te wachten.

En anders gewoon ouderwets twee of drie draadjes trekken :P (wil je enkel voor spellen gebruiken denk ik?)
Thanks voor de info. :) Tuurlijk werkt het wel met 3 analoge draadjes, maar ik gebruik liever één digitale, bij voorkeur optisch, ben je ook van gezeur met groundloops enzo af. :) Tevens kun je dan de hogere kwaliteit DAC van bijvoorbeeld je receiver gebruiken. :)

"Gek op Krullen"

Ga je me nu vertellen dat de Digital Out op mijn Audigy geen 5.1 signaal vervoert??

Wat jij nú denkt is omgekeerd evenredig aan wat ik straks met jou ga doen

aka TazZ

Deze vervoert dit wel. Het enige is dat dit alleen werkt als er bijv. een ac3 filter rechtstreeks de digitale uitgang aan gaat sturen. Het nadeel in dit geval is dus dat je bij games (die geen ac3-geluid uit sturen) geen signaal bouwen dat je receiver snapt en dus je alleen maar stereo geluid krijgt.

Wat de TS wil is dat de geluidskaart dit signaal alsnog genereert waardoor al het meerkanaals geluid in windows als 5.1 uitgestuurd wordt (of 6.1, of 7.1 of whatever).

Tikt zijn reacties altijd in 2 delen...

Is een hork.

quote:
DaBuzzzzz schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:14:
Ga je me nu vertellen dat de Digital Out op mijn Audigy geen 5.1 signaal vervoert??

Jawel hoor. :) Afhankelijk van wat dat signaal is. :) Als in, als jij een DVD kijkt, met een DD of Dts 5.1 signaal, kan je geluidskaart dit signaal doorvoeren naar de digitale uitgang zodat je receiver/speakerset, netjes een 5.1 DD of Dts signaal ontvangt. :)

Als jij echter een spel speelt, met 5.1 informatie, zoals UT2004 of Doom3 of Halflife 2, whatever, dan is die multikanaals geluidsinformatie geen DD of Dts, of een andere vorm van gestandariseerd multikanaals signaal, het is dan namelijk EAX of zoiets. :) Dit multikanaals geluid, gaat dus alleen maar als stereo PCM over je digitale uitgang.

Je kunt dus niet je spellen spelen met 5.1 geluid over de digitale uitgang, alleen over de analoge uitgangen.

Dit is dus wat Dolby Digital Live is, je geluidskaart maakt dan van dat 5.1 EAX signaal een 5.1 Dolby Digital signaal, wat je Receiver/speakerset -wel- snapt. :)

edit:

Wat hier boven ook al staat dus, maar dan met wat meer woorden. :P

GaMeOvEr wijzigde dit bericht 24-02-2005 15:07 (5%)

Reg. datum: 10 november 2000

Ik zit eigenlijk ook nog steeds te wachten op iets met Dolby Digital / DTS encodering, maar m'n hoop wordt weer een stukje de grond in geboord;
quote:
n our normal 'chat' with NVIDIA at IDF it was interesting to hear some news on the development of audio within the company. We (as have others) are keen to see Soundstorm brought back to the desktop in NVIDIA chipsets, and we were under the strong impression this would indeed happen. However, today we heard differently.

We can today reveal that in a briefing with NVIDIA we have been informed that Soundstorm, the popular NVIDIA sound technology is dead. This has been confirmed to us whilst talking about the NVIDIA nForce 4 SLi (P4 Edition).

Brian Del Rizzo informed us of this fact, and stated that at the recent NVIDIA Editors day in which their CEO and Spiritual leader - Jen Hsun was infact talking about other technologies in which they are exploring audio possibilites, these would eventually end up as sound solutions across all platforms. But he was firm in his statement that it was indeed gone.

As yet we are uncertain if this means we will end up seeing an addon board solution for audio. We get the distinct feeling that the price of SoundStorm was the main falling due to motherboard vendors wanting to keep prices down.

We also believe that this could be happening due to Intels introduction of ADAT technology for audiophiles.

Kwaliteit = goud waard
Reg. datum: 11 juni 2004

Zoek eens wat beter. Er is een geluidskaart op de markt die jij zoekt, namelijk de HDA Digital -Mystique 7.1 GOLD van Hitec. Momenteel lijkt deze echter enkel in Azië verkrijgbaar te zijn.

wat info:
http://www.theinquirer.net/?article=20448

En hier kan je ze gewoon kopen van een Koreaan:
http://cgi.ebay.ca/ws/eBa...Name=WDVW#ShippingPayment

quote:
Dat is inderdaad wat nieuws, hij maakt gebruik van de CMI8768+ chipset, maar er is nog geen test oid van te vinden. Ik neem aan dat bv. Terratec binnenkort ook met een kaart gebaseerd op deze chip zal uitkomen :)

« '-_-' »

De Realtek ALC880D doet ook Dolby Live (de gewone ALC880 niet!). De kwaliteit van de DAC's is te vergelijken met de eerste generatie Audigy's.

quote:
FFWD schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:18:
De Realtek ALC880D doet ook Dolby Live (de gewone ALC880 niet!). De kwaliteit van de DAC's is te vergelijken met de eerste generatie Audigy's.

Dat is het nou juist, als je gebruik maakt van de DD live encodering heb je niets te maken met de onboard DAC's, maar gebruik je je reciever z'n DAC's. Dat en het ontbreken van een aardlus bij een optische verbinding zijn de grootste voordelen van zo'n DD oplossing :)

.. CMI, realtek,... toch zou ik meer vertrouwen in het product en de drivers van een NVidia/Ati/... hebben...

Is een hork.

quote:
Hypo1337 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:39:
Zoek eens wat beter. Er is een geluidskaart op de markt die jij zoekt, namelijk de HDA Digital -Mystique 7.1 GOLD van Hitec. Momenteel lijkt deze echter enkel in Azië verkrijgbaar te zijn.

wat info:
http://www.theinquirer.net/?article=20448

En hier kan je ze gewoon kopen van een Koreaan:
http://cgi.ebay.ca/ws/eBa...Name=WDVW#ShippingPayment

:D

Vandaag vond ik die net, dus wilde ik dit topic gaan updaten dat er in ieder geval -iets- te koop is wat dus Dolby Digital Live doet. :)

Echter, het feit dat C-Media nu een chip heeft die dat kan, geeft een goede hoop dat bekendere fabrikanten (Terratec bijvoorbeeld) er iets mee gaan doen. Sowieso heb je dan ook je driverupdates een beetje beter geborgd. (Tuurlijk, het is nog geen garantie, maar toch. :) )

Er loopt ook een thread over op AV forums, zie hier. Het lijkt allemaal behoorlijk positief te zijn, qua geluidskwaliteit en ook een hardware oplossing. :)

Ebay link.
quote:
FFWD schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:18:

Mja. Realtek. :P

Daar heb ik het niet zo op eigenlijk, sowieso, is al dat Realtek spul niet CPU based? Ik wil namelijk wel een hardware oplossing hebben. :)

GaMeOvEr wijzigde dit bericht 04-03-2005 18:27 (67%)

Chocoladeloempia
Reg. datum: 15 juni 2003

quote:
GaMeOvEr schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 18:21:

Mja. Realtek. :P

Daar heb ik het niet zo op eigenlijk, sowieso, is al dat Realtek spul niet CPU based? Ik wil namelijk wel een hardware oplossing hebben. :)
Ik _dacht_ dat de soundstorm ook een oplossing was die (gedeeltelijk) op de processor berustte

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Is een hork.

quote:
MaCe1337 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 18:27:
[...]

Ik _dacht_ dat de soundstorm ook een oplossing was die (gedeeltelijk) op de processor berustte
Conform de reviews verbruikte hij niet veel meer CPU cycles dan een Audigy (tussen de 3 en max 10%) waar een CPU oplossing zo maar 30% pakt tijdens complex 3d geluid met veel voices. :)

Reg. datum: 04 september 2001

quote:
Tele schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:15:
[...]

Dat is inderdaad wat nieuws, hij maakt gebruik van de CMI8768+ chipset, maar er is nog geen test oid van te vinden. Ik neem aan dat bv. Terratec binnenkort ook met een kaart gebaseerd op deze chip zal uitkomen :)
Een paar Asus P5 moederborden hebben deze CMI8768 on board. Deze ondersteunen dus al Dolby Digital Live. Alleen wil ik een AMD 64 en zover ik weet is er geen Asus moederbord met een AMD 64 socket en Dolby Digital Live. Weet iemand of er ook andere merken van moederborden zijn die wel Dolby Live ondersteunen bij AMD 64?

Is een hork.

quote:
danielk schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:37:
[...]

Een paar Asus P5 moederborden hebben deze CMI8768 on board. Deze ondersteunen dus al Dolby Digital Live. Alleen wil ik een AMD 64 en zover ik weet is er geen Asus moederbord met een AMD 64 socket en Dolby Digital Live. Weet iemand of er ook andere merken van moederborden zijn die wel Dolby Live ondersteunen bij AMD 64?
Toen ik 2 weken geleden zo'n beetje alle boards heb bekeken (Allemaal gebaseerd op de Nforce4-Sli) heb ik er in ieder geval geen gevonden bij de gangbare merken. (Dus Abit, Asus, DFI, Gigabyte, MSI)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: