Dat wil toch iedereen? Waarom zo weinig kaarten die dat kunnen dan? Ik wil dat het Dolby Digital lampje op mijn receiver altijd aan is, daar heb ik dat ding voor en al die speakers

Dus er bestaan toch meer mensen met die mening...
Ik snap exact wat je bedoelt en ik ben het hartgrondig met je eens, ik snap niks van al die mensen die zeveren over 'doe dat toch gewoon analoog' enzo!
Ik wilde ook echt van m'n geluidssysteem (met Yamaha RX-V450) genieten en ben naar hetzelfde op zoek gegaan. Ik heb er echt heel lang over gedaan maar het is me gelukt en ik ben er SUPERtevreden over!
Dit is DE manier:
- Koop een Soundstorm-gecertificeerd moederbord (daar bestaan er ongeveer 12 verschillende van, en ja dit zijn de enige die kunnen wat jij wilt). Een zeer goede keus is de A7N8X-E deluxe van ASUS (of de A7N8X deluxe is ook prima)
- Zet je compu met het mobo in elkaar en sluit hem aan op je versterker (welke heb je trouwens?) aan met een digitale coaxcabel
- Stel je driver eventjes goed in (niet al te moeilijk), hij moet dus wel surround gaan encoden.
- Zet je versterker op surround
en klaar! en genieten maar!
En dan wil ik graag nog even wat dingetjes zeggen tegen alle sukkels die niet snappen waarom dit zo geweldig is:
1. Een beetje receiver heeft een stuk betere D/A converter dan een betaalbare geluidskaart. Op deze manier wordt de DAC van de receiver gebruikt.
2. De Soundstorm-APU belast de processor minder dan ALLE andere geluidskaarten die er maar bestaan.
3. Er bestaat geen beter AthlonXP-moederbord dan de A7N8X(-E) deluxe, met Soundstorm dus, terwijl dat bord 80 euro kost, even duur als een losse Audigy2! Het digitale signaal van Soundstorm en het analoge signaal van Audigy2 is van dezelfde kwaliteit.
4. Er is maar één kabel nodig (ipv 3 ofzo) tussen de comp en de versterker. Dat is goedkoper en heel fijn overzichtelijk.
kortom: Als je een goeie receiver met boxenset hebt is deze oplossing het gebruikersvriendelijkst, geeft het mooiste geluid en het kost nog geen bal ook!
edit: bij muziek luisteren kan je bij Soundstorm kiezen voor mixen naar 6kanaals stereo, maar wat ik ook vaak doe (vooral bij cd's) is gewoon een stereosignaal naar de versterker, en die op het surroundprogramma 'DTS Neo6:music' zetten. Dan heb je echt surroundgeluid, want het stereosignaal wordt bij mijn Yamaha dan heel knap uit elkaar gepeuterd zodat bijvoorbeeld de tweede stem ook door de rearspeakers komt en de eerste stem alleen van voren.
edit 2: ai, nu zie ik dat jij dat niet hebt (
En nee, mijn receiver heeft geen shit om van stereo meer speakers te voeden). anywayz, ik hoop dat je het voor mekaar krijgt, want je zult er veel plezier van hebben.
@pierre-oord: Nee een andere oplossing bestaat echt nog niet... komt vast wel maar da's nog ff wachten dus.
[
Voor 24% gewijzigd door
MarijnvdZaag op 11-04-2005 23:40
]