[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 9.699 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Welke soundcards bestaan er met Dolby Digital (5.1) encoding (realtime & upmix)? Ik ken de NVidia Nforce(2) onboard & soundstorm maar kan die nergens vinden (de losse kaart). Ik vind het raar want ik vind er nergens een, niet bij Creative, niet bij Hercules, niet bij TurtleBeach, nergens... En iedereen heeft toch een Dolby Digital receiver tegenwoordig?! Ik wil MP3 uit 5 speakers en subwoofer horen, digitaal, en ik wil mijn Direct3D audio games digitaal naar mijn receiver, al die kanalen. En ik wil stereofillms kijken upmixed naar 5.1
Dat wil toch iedereen? Waarom zo weinig kaarten die dat kunnen dan? Ik wil dat het Dolby Digital lampje op mijn receiver altijd aan is, daar heb ik dat ding voor en al die speakers :)

Wie weet meer kaarten of een plek waar ik die soundstorm haal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Volgens mij is dat niet mogelijk met een losse kaart, omdat dat veel te veel rekenwerk zou vergen.
Dolby Digital betekent trouwens dat je verschillende, ( ik meen 3: voor, achter en center, maar pin me daar niet op vast), kanalen hebt. Als je dus muziek zou luisteren, zou uit de frontspeakers iets totaal anders dan uit de rearspeakers komen. Lijkt me niet echt dat dat lekker wegluistert.

Als je toch uit alle speakers geluid wil krijgen bij een mp3, zijn er voor winamp een x-aantal plugins te downloaden die dat mogelijk maken.
Er komt dan uit alle speakers hetzelfde.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je wil dus eigenlijk dat het geluid perse door een digitaal kabeltje naar je set gaat en dat het Dolby lampje brandt :?

Want je kan veel makkelijker gewoon je geluidskaart op de 5.1 input aansluiten voor spelletjes, en ook digitaal, zodat mp3's gewoon stereo worden weergegeven (dat zijn ze ook :P) en dolby digital films met dolby digital.

Waarom zou je in hemelsnaam eest je geluidskaart alles naar AC3 laten encoden om het daarna weer te laten decoden in de versterker? Lijkt me persoonlijk redelijk omslachtig toch? Je versterker heeft allemaal programma's om van sterep signalen dolby of surround achtige dingen te maken, echt 5.1 kan toch niet. Als het echt alleen om dat lampje gaat, zou je ook het lampje gewoon kunnen modden, zodat-ie permanent aanstaat :)./

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 06-07-2003 22:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68230

CMedia heeft een software implementatie gemaakt, dus het hoeft niet veel geld te kosten. Kijk hier maar eens: http://www.cmedia.com.tw/e_news_01.htm. je moet dan natuurlijk wel een geluidskaart met hun chip erop kopen, maar die kaarten met die chips van hun kosten bijna niets.

Dat iemand een encoder in zijn PC wil heeft te maken met het feit dat je dan via 1 glasvezeltje meerkanaals geluid hebt bij bijvoorbeeld games.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 68230 op 06-07-2003 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

GreeTz

took the red pill

En iedereen heeft toch een Dolby Digital receiver tegenwoordig?! Ik wil MP3 uit 5 speakers en subwoofer horen, digitaal
Wow wat zal dat wonderbaarlijk gaan klinken :)
Dit kun je ook wel realiseren door met een cinch kabeltje je pc op je ampl. aan te sluiten...

Alleen:           DE GROETJES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68230

GreeTz schreef op 06 July 2003 @ 22:38:
[...]
Wow wat zal dat wonderbaarlijk gaan klinken :)
Dit kun je ook wel realiseren door met een cinch kabeltje je pc op je ampl. aan te sluiten...
Een stereo MP3 in 5 kanalen weergeven is wellicht wat overdreven. Maar voor gaming zie ik wel nut. Of voor amateur musici die zelf meerkanaals geluid willen maken met bijvoorbeeld Cooledit. Hier trouwens nog wat info over die CMedia: http://techzone.pcvsconsole.com/news.php?tzd=1729

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Laatst online: 16-08-2024
@Phase-Shifter:
Met een losse kaart is dat juist wel mogelijk, bijvoorbeeld de Soundstorm van NVidia. De soundprocessor zit op de kaart, dat wil je juist, want je zou het ook softwarematig kunnen encoden realtime en op je SPDIF zetten, maar DAT zou juist je CPU enorm belasten!
Je uitleg van DD is volkomen kolder (op alle vlakken :P), maar ik mag je er niet op vastpinnen :)
Over MP3; dat SNAP ik, ik wil gewoon uit 5/6 speakers geluid, dat er dan maar 2 verschillende kanalen zijn (stereo) dat is logisch en natuurlijk normaal en niet erg. Er komt nooit uit alle speakers hetzelfde dus, maar ik neem aan dat je je ongelukkig uit hebt gedrukt ;)

@JvS:
Wat ik wil staat exact in de message ;) Het gaat nat. niet om het lampje, maar om het idee. Alles moet gewoon digitaal, een PC is ook digitaal, waarom eerst DACcen (digitaal > analoog), dan analoog door een draad en aansluitingen (kwal. verlies!)?! Ik heb hem nu al analoog 5.1 aangesloten EN coaxiaal digitaal, maar ik moet nu dus mijn receiver switchen bij een Dolby film bijvoorbeeld (maar ok, daar is mee te leven ;)), maar mijn games gaan analoog naar mijn receiver omdat ze direct3d meerdere kanalen hebben en dat begrijpt mijn receiver niet, dus moet ik mijn SB Live het laten vertalen naar de analoge 5.1 output helaas voor surround sound bij games. Bij DD encoding zou dit niet hoeven gelukkig > digitaal meerdere kanalen gamen.
En nee, mijn receiver heeft geen shit om van stereo meer speakers te voeden (zoals ProLogic II). Mijn MP3s wil ik inderdaad over 5/6 speakers horen, lekker surround en met de bas uit de subwoofer, daar is ie voor gemaakt.

@GreeTz:
Ja wel ja, met PowerDVD kan het softwarematig upmixed (van stereo naar 5 kanalen) en het klinkt heerlijk, een MP3 om je heen. Nu nog digitaal (en liefst hardwarematig upmixed, dan hoeft je CPU niet zo te rekenen)! En oh ja, jij mag mij eens uitleggen hoe jij met 1 cinch van PC naar receiver digitaal een MP3 kunt horen uit 5 speakers, dan ben je echt een knappe kerel!! (zonder DD encoding softwarematig dus he)(en het moet realtime uiteraard)(wat jij omschrijft is namelijk PRECIES wat ik wil, 1 kabeltje voor ALLES, en ALLES in multichannel digitaal, dit kan volgens mij niet zonder DD encoding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Stan schreef op 07 July 2003 @ 04:54:

Met een losse kaart is dat juist wel mogelijk, bijvoorbeeld de Soundstorm van NVidia. De soundprocessor zit op de kaart, dat wil je juist, want je zou het ook softwarematig kunnen encoden realtime en op je SPDIF zetten, maar DAT zou juist je CPU enorm belasten!
Volgens mij ga je hier toch de fout in:
ik heb zo'n gevoel dat die Soundstorm helemaal geen losse kaart is die je los kunt kopen, maar dat het een optie is van de Nforce2 chipset.
Check dit maar eens: http://www.nvidia.com/doc...P/APU_TechBrief_71502.pdf

Maar nu even terugkomen op je openingspost, je zegt zelf al dat je nergens anders zo'n dergelijke kaart bent tegengekomen, en ik heb net ook flink rondgezocht eveneens zonder resultaat.

Ik blijf er toch zwaar aan twijfelen dat dit uberhaubt mogelijk is door een standalone pci-kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Phase op 07-07-2003 07:19 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik ben benieuwd of er al iets bekend is, van soundcards die Dolby Digital encoding kunnen doen, van al het aanwezige multikanaals geluid, van bijvoorbeeld Games, zodat je die over je digitale output kunt doen, ipv de analoge aansluitingen.

Dus dat, wat de vroegere (nu niet meer bestaande :( ) SoundStorm was.

Je enige optie om dit te hebben, was om een moederbord te kopen met een Nforce chipset en daarin de Nvidia SoundStorm MCP-T chip.

Echter, deze werd verhoudingsgewijs zo weinig verkocht, dat hij er vervolgens bij de Nforce 4 al niet meer eens bij zit/kan. :(

Balen dus. Je zat eerst al vast aan een Platform (AMD) omdat je vast zat aan een bepaalde chipset.

Net nu ik nieuw spul ga kopen en ga voor een AMD64, is het hele product er niet eens meer. Ik wil namelijk een Asus A8N-Deluxe (Nforce 4 SLI) kopen. :)

Nu vraag ik me af, zijn er zaken bekend van andere fabrikanten, zoals Creative, Terratec, of desnoods Nvidia zelf, dat er plannen zijn voor geluidskaarten die dus Dolby Digital Encoding kunnen doen, of is het voorbij? Lijkt mij dat er toch wel vraag naar moet zijn?

Ik heb het dus over losse geluidskaarten, dus geen on-board oplossingen zoals de oude Soundstorm was, want ik zie me niet snel een chippie erbij solderen op het moederbord. :+

Misschien zelfs een mooie PCI-Express soundcard die dit mooie trucje kan? Ik volg wel de headlines van T.net, echter veel meer dan een aankondiging dat Creative schijnbaar bezig is met een PCI-Express geluidskaart (Laat staan wat die dan zou kunnen) vind ik niet.

Dus, wie is er thuis in de roddels van hardware-land? :P

Aannames zijn fataal.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06
Dit gaat onder de naam Dolby Digital Live: http://www.dolby.com/consumer/technology/dolby_live.html

Terratec heeft laten weten dat ze met een dergelijke kaart komen, wanneer zou ik ook niet weten verder. En volgens datzelfde bericht zouden de nieuwe Intel chipsets dit moeten ondersteunen, al had ik daar zelf nog niet eerder van gehoord (enkel de soundstorm). Op Creative hoef je volgens dit bericht niet te wachten.

En anders gewoon ouderwets twee of drie draadjes trekken :P (wil je enkel voor spellen gebruiken denk ik?)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Anoniem: 44568

Echter, deze werd verhoudingsgewijs zo weinig verkocht, dat hij er vervolgens bij de Nforce 4 al niet meer eens bij zit/kan.
Toch nog even vermelden (ook al gaat je voorkeur uit naar losse kaarten):
- T.net: 'nVidia's SoundStorm 2 onderweg'
- Google: SP-10 SoundStorm 2

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-02-2005 01:04 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ShittyOldMan schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 00:34:
Dit gaat onder de naam Dolby Digital Live: http://www.dolby.com/consumer/technology/dolby_live.html

Terratec heeft laten weten dat ze met een dergelijke kaart komen, wanneer zou ik ook niet weten verder. En volgens datzelfde bericht zouden de nieuwe Intel chipsets dit moeten ondersteunen, al had ik daar zelf nog niet eerder van gehoord (enkel de soundstorm). Op Creative hoef je volgens dit bericht niet te wachten.

En anders gewoon ouderwets twee of drie draadjes trekken :P (wil je enkel voor spellen gebruiken denk ik?)
Thanks voor de info. :) Tuurlijk werkt het wel met 3 analoge draadjes, maar ik gebruik liever één digitale, bij voorkeur optisch, ben je ook van gezeur met groundloops enzo af. :) Tevens kun je dan de hogere kwaliteit DAC van bijvoorbeeld je receiver gebruiken. :)

Aannames zijn fataal.

Anoniem: 8374

Ga je me nu vertellen dat de Digital Out op mijn Audigy geen 5.1 signaal vervoert??

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:19
Deze vervoert dit wel. Het enige is dat dit alleen werkt als er bijv. een ac3 filter rechtstreeks de digitale uitgang aan gaat sturen. Het nadeel in dit geval is dus dat je bij games (die geen ac3-geluid uit sturen) geen signaal bouwen dat je receiver snapt en dus je alleen maar stereo geluid krijgt.

Wat de TS wil is dat de geluidskaart dit signaal alsnog genereert waardoor al het meerkanaals geluid in windows als 5.1 uitgestuurd wordt (of 6.1, of 7.1 of whatever).

If it ain't broke, fix it till it is...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 8374 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:14:
Ga je me nu vertellen dat de Digital Out op mijn Audigy geen 5.1 signaal vervoert??
Jawel hoor. :) Afhankelijk van wat dat signaal is. :) Als in, als jij een DVD kijkt, met een DD of Dts 5.1 signaal, kan je geluidskaart dit signaal doorvoeren naar de digitale uitgang zodat je receiver/speakerset, netjes een 5.1 DD of Dts signaal ontvangt. :)

Als jij echter een spel speelt, met 5.1 informatie, zoals UT2004 of Doom3 of Halflife 2, whatever, dan is die multikanaals geluidsinformatie geen DD of Dts, of een andere vorm van gestandariseerd multikanaals signaal, het is dan namelijk EAX of zoiets. :) Dit multikanaals geluid, gaat dus alleen maar als stereo PCM over je digitale uitgang.

Je kunt dus niet je spellen spelen met 5.1 geluid over de digitale uitgang, alleen over de analoge uitgangen.

Dit is dus wat Dolby Digital Live is, je geluidskaart maakt dan van dat 5.1 EAX signaal een 5.1 Dolby Digital signaal, wat je Receiver/speakerset -wel- snapt. :)

edit:

Wat hier boven ook al staat dus, maar dan met wat meer woorden. :P

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-02-2005 15:07 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit eigenlijk ook nog steeds te wachten op iets met Dolby Digital / DTS encodering, maar m'n hoop wordt weer een stukje de grond in geboord;
n our normal 'chat' with NVIDIA at IDF it was interesting to hear some news on the development of audio within the company. We (as have others) are keen to see Soundstorm brought back to the desktop in NVIDIA chipsets, and we were under the strong impression this would indeed happen. However, today we heard differently.

We can today reveal that in a briefing with NVIDIA we have been informed that Soundstorm, the popular NVIDIA sound technology is dead. This has been confirmed to us whilst talking about the NVIDIA nForce 4 SLi (P4 Edition).

Brian Del Rizzo informed us of this fact, and stated that at the recent NVIDIA Editors day in which their CEO and Spiritual leader - Jen Hsun was infact talking about other technologies in which they are exploring audio possibilites, these would eventually end up as sound solutions across all platforms. But he was firm in his statement that it was indeed gone.

As yet we are uncertain if this means we will end up seeing an addon board solution for audio. We get the distinct feeling that the price of SoundStorm was the main falling due to motherboard vendors wanting to keep prices down.

We also believe that this could be happening due to Intels introduction of ADAT technology for audiophiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116196

Zoek eens wat beter. Er is een geluidskaart op de markt die jij zoekt, namelijk de HDA Digital -Mystique 7.1 GOLD van Hitec. Momenteel lijkt deze echter enkel in Azië verkrijgbaar te zijn.

wat info:
http://www.theinquirer.net/?article=20448

En hier kan je ze gewoon kopen van een Koreaan:
http://cgi.ebay.ca/ws/eBa...Name=WDVW#ShippingPayment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Dat is inderdaad wat nieuws, hij maakt gebruik van de CMI8768+ chipset, maar er is nog geen test oid van te vinden. Ik neem aan dat bv. Terratec binnenkort ook met een kaart gebaseerd op deze chip zal uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

De Realtek ALC880D doet ook Dolby Live (de gewone ALC880 niet!). De kwaliteit van de DAC's is te vergelijken met de eerste generatie Audigy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Anoniem: 31180 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:18:
De Realtek ALC880D doet ook Dolby Live (de gewone ALC880 niet!). De kwaliteit van de DAC's is te vergelijken met de eerste generatie Audigy's.
Dat is het nou juist, als je gebruik maakt van de DD live encodering heb je niets te maken met de onboard DAC's, maar gebruik je je reciever z'n DAC's. Dat en het ontbreken van een aardlus bij een optische verbinding zijn de grootste voordelen van zo'n DD oplossing :)

.. CMI, realtek,... toch zou ik meer vertrouwen in het product en de drivers van een NVidia/Ati/... hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 116196 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:39:
Zoek eens wat beter. Er is een geluidskaart op de markt die jij zoekt, namelijk de HDA Digital -Mystique 7.1 GOLD van Hitec. Momenteel lijkt deze echter enkel in Azië verkrijgbaar te zijn.

wat info:
http://www.theinquirer.net/?article=20448

En hier kan je ze gewoon kopen van een Koreaan:
http://cgi.ebay.ca/ws/eBa...Name=WDVW#ShippingPayment
:D

Vandaag vond ik die net, dus wilde ik dit topic gaan updaten dat er in ieder geval -iets- te koop is wat dus Dolby Digital Live doet. :)

Echter, het feit dat C-Media nu een chip heeft die dat kan, geeft een goede hoop dat bekendere fabrikanten (Terratec bijvoorbeeld) er iets mee gaan doen. Sowieso heb je dan ook je driverupdates een beetje beter geborgd. (Tuurlijk, het is nog geen garantie, maar toch. :) )

Er loopt ook een thread over op AV forums, zie hier. Het lijkt allemaal behoorlijk positief te zijn, qua geluidskwaliteit en ook een hardware oplossing. :)

Ebay link.
Anoniem: 31180 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:18:
Mja. Realtek. :P

Daar heb ik het niet zo op eigenlijk, sowieso, is al dat Realtek spul niet CPU based? Ik wil namelijk wel een hardware oplossing hebben. :)

[ Voor 67% gewijzigd door GaMeOvEr op 04-03-2005 18:27 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 13:21

mace

Sapere Aude

GaMeOvEr schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 18:21:

Mja. Realtek. :P

Daar heb ik het niet zo op eigenlijk, sowieso, is al dat Realtek spul niet CPU based? Ik wil namelijk wel een hardware oplossing hebben. :)
Ik _dacht_ dat de soundstorm ook een oplossing was die (gedeeltelijk) op de processor berustte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

MaCe1337 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 18:27:
[...]

Ik _dacht_ dat de soundstorm ook een oplossing was die (gedeeltelijk) op de processor berustte
Conform de reviews verbruikte hij niet veel meer CPU cycles dan een Audigy (tussen de 3 en max 10%) waar een CPU oplossing zo maar 30% pakt tijdens complex 3d geluid met veel voices. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 16:11
Tele schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:15:
[...]

Dat is inderdaad wat nieuws, hij maakt gebruik van de CMI8768+ chipset, maar er is nog geen test oid van te vinden. Ik neem aan dat bv. Terratec binnenkort ook met een kaart gebaseerd op deze chip zal uitkomen :)
Een paar Asus P5 moederborden hebben deze CMI8768 on board. Deze ondersteunen dus al Dolby Digital Live. Alleen wil ik een AMD 64 en zover ik weet is er geen Asus moederbord met een AMD 64 socket en Dolby Digital Live. Weet iemand of er ook andere merken van moederborden zijn die wel Dolby Live ondersteunen bij AMD 64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

danielk schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:37:
[...]

Een paar Asus P5 moederborden hebben deze CMI8768 on board. Deze ondersteunen dus al Dolby Digital Live. Alleen wil ik een AMD 64 en zover ik weet is er geen Asus moederbord met een AMD 64 socket en Dolby Digital Live. Weet iemand of er ook andere merken van moederborden zijn die wel Dolby Live ondersteunen bij AMD 64?
Toen ik 2 weken geleden zo'n beetje alle boards heb bekeken (Allemaal gebaseerd op de Nforce4-Sli) heb ik er in ieder geval geen gevonden bij de gangbare merken. (Dus Abit, Asus, DFI, Gigabyte, MSI)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tele schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:27:
[...]
Dat is het nou juist, als je gebruik maakt van de DD live encodering heb je niets te maken met de onboard DAC's, maar gebruik je je reciever z'n DAC's. Dat en het ontbreken van een aardlus bij een optische verbinding zijn de grootste voordelen van zo'n DD oplossing :)

.. CMI, realtek,... toch zou ik meer vertrouwen in het product en de drivers van een NVidia/Ati/... hebben...
Van de andere kant zal die encodering ook de nodige tijd kosten - zelfs al gebeurt dat in dedicated chips. Ik stel me zo voor dat je 100-500ms latency er bij krijgt, en dat deze oplossing dus niet zomaar geschikt is voor games - tenzij er speciale voorzieningen voor getroffen om het geluid en het beeld synchroon te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
joopv schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:00:
[...]

Van de andere kant zal die encodering ook de nodige tijd kosten - zelfs al gebeurt dat in dedicated chips. Ik stel me zo voor dat je 100-500ms latency er bij krijgt, en dat deze oplossing dus niet zomaar geschikt is voor games - tenzij er speciale voorzieningen voor getroffen om het geluid en het beeld synchroon te laten lopen.
Bij de Soundstorm op de Nforce2 was daar in ieder geval geen sprake van. Van een realtek oid kan ik me zulke toestanden goed voorstellen, maar NVidia had het goed voormekaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 10:24

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik baal ook van het feit dat ik momenteel mijn 5.1 set niet digitaal kan gebruiken voor dingen behalve DVD's, dus ik ben benieuwd of we hier in europa een fatsoenlijke geluidskaart kunnen kopen die het allemaal live omzet naar DD5.1 zonder een hoop poeha, en tevens gewoon DD & DTS doorlust bij films...

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Kickje:

De kaart van HiTec word binnenkort ook gewoon in de USA verkocht: (http://www.bluegears.com/soundcard_xmystique.html. Hij word overigens niet meer via Ebay verkocht aangezien dat vooral ter promotie/test was.
Op dat AVforum heb ik bijna alleen maar positieve verhalen gelezen.
Ben op dit moment best tevreden met mijn Nforce2 maar wil toch eind dit jaar nog naar een AMD-64 overstappen. De terratec zou het 2e kwartaal van dit jaar worden uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik geef dit topic een schop, omdat ik precies wil wat de TS zoekt:
- Geluid uit al m'n speakers bij games en MP3. Mijn speakerset ondersteund alleen digital in of analog in maar dat alleen in stereo, dus ook met 2 speakers.

Weet iemand of er al geluidskaarten zijn te krijgen die kunnen encoderen zoals mijn oude Nforce2 bord kon? Het mag best wat kosten (maar niet te gek he ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:42
Dat wil toch iedereen? Waarom zo weinig kaarten die dat kunnen dan? Ik wil dat het Dolby Digital lampje op mijn receiver altijd aan is, daar heb ik dat ding voor en al die speakers :)
Dus er bestaan toch meer mensen met die mening... :*) _/-\o_

Ik snap exact wat je bedoelt en ik ben het hartgrondig met je eens, ik snap niks van al die mensen die zeveren over 'doe dat toch gewoon analoog' enzo!

Ik wilde ook echt van m'n geluidssysteem (met Yamaha RX-V450) genieten en ben naar hetzelfde op zoek gegaan. Ik heb er echt heel lang over gedaan maar het is me gelukt en ik ben er SUPERtevreden over!

Dit is DE manier:

- Koop een Soundstorm-gecertificeerd moederbord (daar bestaan er ongeveer 12 verschillende van, en ja dit zijn de enige die kunnen wat jij wilt). Een zeer goede keus is de A7N8X-E deluxe van ASUS (of de A7N8X deluxe is ook prima)
- Zet je compu met het mobo in elkaar en sluit hem aan op je versterker (welke heb je trouwens?) aan met een digitale coaxcabel
- Stel je driver eventjes goed in (niet al te moeilijk), hij moet dus wel surround gaan encoden.
- Zet je versterker op surround

en klaar! en genieten maar!

En dan wil ik graag nog even wat dingetjes zeggen tegen alle sukkels die niet snappen waarom dit zo geweldig is:

1. Een beetje receiver heeft een stuk betere D/A converter dan een betaalbare geluidskaart. Op deze manier wordt de DAC van de receiver gebruikt.
2. De Soundstorm-APU belast de processor minder dan ALLE andere geluidskaarten die er maar bestaan.
3. Er bestaat geen beter AthlonXP-moederbord dan de A7N8X(-E) deluxe, met Soundstorm dus, terwijl dat bord 80 euro kost, even duur als een losse Audigy2! Het digitale signaal van Soundstorm en het analoge signaal van Audigy2 is van dezelfde kwaliteit.
4. Er is maar één kabel nodig (ipv 3 ofzo) tussen de comp en de versterker. Dat is goedkoper en heel fijn overzichtelijk.

kortom: Als je een goeie receiver met boxenset hebt is deze oplossing het gebruikersvriendelijkst, geeft het mooiste geluid en het kost nog geen bal ook!

edit: bij muziek luisteren kan je bij Soundstorm kiezen voor mixen naar 6kanaals stereo, maar wat ik ook vaak doe (vooral bij cd's) is gewoon een stereosignaal naar de versterker, en die op het surroundprogramma 'DTS Neo6:music' zetten. Dan heb je echt surroundgeluid, want het stereosignaal wordt bij mijn Yamaha dan heel knap uit elkaar gepeuterd zodat bijvoorbeeld de tweede stem ook door de rearspeakers komt en de eerste stem alleen van voren.
edit 2: ai, nu zie ik dat jij dat niet hebt (En nee, mijn receiver heeft geen shit om van stereo meer speakers te voeden). anywayz, ik hoop dat je het voor mekaar krijgt, want je zult er veel plezier van hebben.
@pierre-oord: Nee een andere oplossing bestaat echt nog niet... komt vast wel maar da's nog ff wachten dus.

[ Voor 24% gewijzigd door MarijnvdZaag op 11-04-2005 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Via deze link:

Digitaal surroundsignaal uit S/Pdif Soundstorm. HOE?

kom je precies te weten hoe ik erachter gekomen ben hoe dit werkt.
Je had dit al kunnen vinden voordat je dit topic startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

MarijnvdZaag schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:11:
1. Een beetje receiver heeft een stuk betere D/A converter dan een betaalbare geluidskaart. Op deze manier wordt de DAC van de receiver gebruikt.
Leuk en aardig, ware het niet dan je je mp3 eerst weer naar DTS moet omzetten. Extra compressieslag dus. Kunnen je DAC's wel beter zijn, maar je hebt nu weer ergens anders verlies... Echt veel schiet je dus niet op. Voor muziek vind ik dit btw complete onzin, laat dan de receiver het PCM stereo signaal upmixen naar whataver je leuk vind (in mijn geval heb ik het liefst gewoon stereo). Enige waar het echt leuk voor is, is gaming (en daar doe ik niet aan).

Toch vind ik het vreemd dat er niet meer kaarten zijn die het ondersteunen. Ik vermoed dat licentiekosten gewoon aardig hoog zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 12-04-2005 01:22 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:07
Op mijn receiver zitten een aantal instellingen, deze maken van stereo geluid een 5.1 sound en ik moet zeggen, werkt verbazingwekkend goed, zowel voor films als muziek.

Ik doel dan op Dolby Prologic. Ik heb zelf DPL 2, en ook nog een DPL2 MUSIC en DPL2 MOVIE instelling.

Als je receiver dat ondersteunt ben je er ook, nog wel met een stereo kabeltje.
Echt 5.1 geluid kun je natuulrijk het beste via SPDIF versturen, dan blijft het ECHT 5.1

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Leuk en aardig, ware het niet dan je je mp3 eerst weer naar DTS moet omzetten. Extra compressieslag dus. Kunnen je DAC's wel beter zijn, maar je hebt nu weer ergens anders verlies... Echt veel schiet je dus niet op.
Klopt niet helemaal (het wordt encoded naar Dolby Digital en ik vraag me af of je dat compressie kan noemen)(Ja da's nogal compressie dus... sorry ben wel wijzer inmiddels) maar er zit misschien wel wat in, ik speel dan ook altijd echte audio-cd's af in een echte cd-speler.
Enige waar het echt leuk voor is, is gaming (en daar doe ik niet aan).
Ja daar is wel heel erg leuk voor ja

@storeman:

Het is ook wel erg veel tekst om te lezen natuurlijk, maar als je alles leest zul je merken dat je niet veel hebt toegevoegd aan de converstatie.
(bovendien: DPLII is oud, DTS Ne6:music klinkt stukken mooier :P )

[ Voor 15% gewijzigd door MarijnvdZaag op 14-11-2006 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

pierre-oord schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:18:
Weet iemand of er al geluidskaarten zijn te krijgen die kunnen encoderen zoals mijn oude Nforce2 bord kon? Het mag best wat kosten (maar niet te gek he ;) )
:/ Ben ik dan een van de weinige die iets bewaart voor altijd ook al is het ding zwaar outdated en hoogstwaarschijnlijk nutteloos over X aantal jaar ??

Zo heb ik nog ergens een genuine Crystal geluidskaart => Ik was zoo happy toen ik hem net had en hij heeft altijd perfect gewerkt 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

MarijnvdZaag schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:21:
Klopt niet helemaal (het wordt encoded naar Dolby Digital en ik vraag me af of je dat compressie kan noemen) maar er zit misschien wel wat in, ik speel dan ook altijd echte audio-cd's af in een echte cd-speler.
Ook DD is dikke vette lossy compressie. Niets anders en slechts alleen dat ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Ik geloof je best, maar kan je ook een bron noemen (linkje) waar dat staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

MarijnvdZaag schreef op woensdag 13 april 2005 @ 16:46:
Ik geloof je best, maar kan je ook een bron noemen (linkje) waar dat staat?
http://www.spannerworks.net/reference/10_1a.asp

Veel plezier met lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
tof, bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
MarijnvdZaag schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:11:
[...]
Ik snap exact wat je bedoelt en ik ben het hartgrondig met je eens, ik snap niks van al die mensen die zeveren over 'doe dat toch gewoon analoog' enzo!

Dit is DE manier:

- Koop een Soundstorm-gecertificeerd moederbord (daar bestaan er ongeveer 12 verschillende van, en ja dit zijn de enige die kunnen wat jij wilt). Een zeer goede keus is de A7N8X-E deluxe van ASUS (of de A7N8X deluxe is ook prima)
- Zet je compu met het mobo in elkaar en sluit hem aan op je versterker (welke heb je trouwens?) aan met een digitale coaxcabel
- Stel je driver eventjes goed in (niet al te moeilijk), hij moet dus wel surround gaan encoden.
- Zet je versterker op surround

en klaar! en genieten maar!

En dan wil ik graag nog even wat dingetjes zeggen tegen alle sukkels die niet snappen waarom dit zo geweldig is:

2. De Soundstorm-APU belast de processor minder dan ALLE andere geluidskaarten die er maar bestaan.
3. Er bestaat geen beter AthlonXP-moederbord dan de A7N8X(-E) deluxe, met Soundstorm dus, terwijl dat bord 80 euro kost, even duur als een losse Audigy2! Het digitale signaal van Soundstorm en het analoge signaal van Audigy2 is van dezelfde kwaliteit.
4. Er is maar één kabel nodig (ipv 3 ofzo) tussen de comp en de versterker. Dat is goedkoper en heel fijn overzichtelijk.
wachten dus.
Als je een game speelt wordt het 5.1 kanaals surround signaal softwarematig geproduceerd door je software. Let wel: het game produceert 5 losse audiokanalen, geen DD5.1 signaal!
In jouw "ideale situatie" zouden dan die 5.1 kanalen eerst zwaar gecomprimeerd worden tot een DD5.1 datastroom (384kbit/sec, behoorlijk "lossy" dus), vervolgens over s/pdif getransporteerd naar de externe receiver en daar weer uitgepakt naar 5 analoge kanalen.

Ik vindt dat nogal onzinnig. Je kunt m.i. beter de dac's in je geluidskaart gebruiken. Dan heb je misschien niet het voordeel van de betere dac's in je receiver, maar je slaat wel de onnodige compressie/decompressie slag in je pc/receiver over. Oke, dan heb je meer kabels liggen naar de receiver.

Met andere woorden: een geluidskaart die DD encoding doet heeft alleen nut als je geen keus hebt omdat je bijvoorbeeld een receiver hebt die geen analoge 5.1 ingang heeft, alleen een s/pdif ingang.

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 14-04-2005 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
En zo is het. Maar weet je zeker dat ie naar 384kb/s encode, en niet naar 448kb/s of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
Wat ik aan het hele verhaal niet goed snap (heb zelf nog geen surround set, en heb ook nog geen ervaring met spdif enzo) is waarom het niet mogelijk is om over je spdif gewoon de 5 kanalen uncompressed te sturen. Als dat kan voor stereo geluid moet het toch ook wel kunnen voor 5 kanalen, of mis ik iets?

Een ac3 file (wat toch ook dolby digital encoding is?) is default 384kbps, maar hogere bitrates zijn ook wel mogelijk.

Welk kwaliteitsverlies je zelf het minst erg vind ligt natuurlijk aan jezelf en aan je installatie.
Voor sommige zal het compressiekwaliteitsverlies misschien veel duidelijker zijn als het verschil in dac's, terwijl anderen misschien het verschil tussen de dac's veel meer horen opwegen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En ik zeg dat het allemaal psychisch is. Alsof je met geluid van spelletjes verschillen in DAC's zou horen 8)7 (totaal a-audiofiele opnamen, zwaar gecompressed opgeslagen in games). Mensen willen gewoon perse dat de versterker dolby digital doet en vinden het dan beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Volgens mij persoonlijk zal het verschil in dac's met moderne geluidskaarten zowat altijd psychisch zijn, maar dat geldt dan waarschijnlijk ook voor het compressieverschil met of zonder dolby digital.

Het argument dat je slechts 1 kabel moet leggen voor surround geluid van je pc naar je receiver te krijgen vind ik echter wel een logisch argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, volgens mij is het wel behoorlijk psychisch allemaal. Weet je, juist met spellen is een audigy2 zo enorm goed in het creeeren van mooie reverb en real-time geluids effecten. Het mooie van die effecten is niet de audiofiele kwaliteit van de samples en van het uiteindelijke geluid, maar de manier waarop de 4 of 5 speakers worden aangestuurd en met welke effecten geluid wordt weergegeven en hoe dat verdeeld wordt over die 5 speakers.

Dat is wat 5 kanaals geluid in spellen zo ontzettend mooi maakt. Niet de mooie externe DAC hoor. Als je spellen wil spelen en geluid via je hifi wil laten lopen, kan je dit gewoon netjes via de 5.1 input aansluiten (analoog) en dan gaat dat prima klinken.

Een Nforce2 was niet beter in deze mooie effecten omdat hij aan dolby digital encoding deed, het geluid van een audigy gaat ook alles behalve beter worden als hij het eerst door een dolby digital encoder heen moet sleuren (realtime!), en alleen met spelletjes is zo'n AC3 encoder interessant.

Voor je MP3 (waar het op neer komt), PCM audio en DVD's en DivX films gebruik je dan gewoon je digitale kabel om stereo PCM of DTS/AC3 geluid door te laten lopen.

De enige redenen die ik ervoor kan bedenken zijn puur praktische. Zoals in dit topic al gezegd: er hoeft maar 1 kabeltje naar de receiver. Een andere reden die ik zelf belangrijker vind, is het feit dat ik mijn hifi en PC electrisch compleet gescheiden wil hebben, omdat het anders lelijk gaat brommen. Dat doe ik door hem met een optische kabel aan te sluiten :). Datlukt met analoge kabels niet.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 14-04-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Maar pcm audio kan dus niet digitaal in 5 kanalen over 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kan wel, maar dat begrijpt een receiver niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
pfoe, met alle reacties van vandaag wordt het echt superingewikkeld (maarja daar is T.net voor he ;) )

Die compressie is wel een belangrijk onderwerp: ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor bitrate er gebruikt wordt voor het geluid in games. Ik weet wel dat het Dolby Digital is, want dat geeft de receiver aan en als ik een dvd afspeel met DTS dan geeft de receiver ook inderdaad DTS aan.

Het geluid op dvd's (Dolby Digital) vindt iedereen over het algemeen zeer goed, maar bij de Soundstorm-encoding wordt het 'zwaar lossy compressie' genoemd :?

Kan iemand een site vinden met diepgaande technische informatie over wat de MCP-T -chip van nVidia allemaal doet?

[ Voor 14% gewijzigd door MarijnvdZaag op 15-04-2005 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06
Dolby Digital is inderdaad een lossy compressie wat je voor je muziek gewoon niet moet gebruiken. Dus niet een stereo geluid upmixen naar 5.1 en vervolgens de boel comprimeren. Stuur het dan gewoon als pcm digitaal naar de receiver en laat die er eventueel mee spelen (of gewoon stereo laten afspelen).

Voor games zou ik me niet druk maken over kwaliteitsverlies van compressie e.d. Theoretisch is het er wel, maar in praktijk heeft volgens mij niemand daar last van bij spellen. Ik weet verder niet hoe groot de delay is (opdelen in frequentiebanden, encoden, enz enz kost per definitie tijd)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Ik heb het ff proberen op te zoeken, en mp3 heeft frames van 1152 audio samples. Van dolby digital heb ik het niet precies gevonden, maar ik heb wel een pagina gevonden waar van een ac3 stream een frame-size van 1536 wordt opgegeven, wat dus ook samples zouden kunnen zijn.
Tegen 44.1kHz is dit dus 34 milliseconden extra latency.

De eenvoudigste manier om te zien of de latency of de compressiekwaliteit je stoort is waarschijnlijk om het gewoon ff te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Je kunt de formele specs van zowel Dolby Digital als DTS hier en daar downloaden.
In de praktijk wordt op DVD's meestal voor DD 384 of 448kbit/sec gebruikt, voor DTS is het meestal 754 en soms 1508 kbit/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
De eenvoudigste manier om te zien of de latency of de compressiekwaliteit je stoort is waarschijnlijk om het gewoon ff te proberen.
nouja eenvoudig... niet als je (nog) geen soundstorm mobo en/of dolby digital reciever hebt, maar ik kan natuurlijk wel mijn ervaring delen: ik heb nooit een latency gemerkt, dit stoort met dus niet. En de compressie kan ik eigenlijk niet zeggen: vaak hoor ik wel dat het geluid in games mooier kan, maar ik weet bijna zeker dat dat (vooral) ligt aan de compressie die de gamemakers aan het geluid hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
MarijnvdZaag schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 01:40:
[...]
vaak hoor ik wel dat het geluid in games mooier kan, maar ik weet bijna zeker dat dat (vooral) ligt aan de compressie die de gamemakers aan het geluid hebben gegeven.
Tja, compressie + compressie = nog meer compressie fouten. Zo heb je de nadelen van mp3 (of wat ze dan ook gebruiken) EN dolby digital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Maar ze gebruiken toch juist vaak Dolby Digital?

In goeie spellen van de afgelopen 2 jaar volgens mij altijd, ik zie dat vaak wel op die doosjes staan.
En wat zouden ze anders gebruiken voor het surroundgeluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Het zou kunnen dat bij games de losse samples (dus voetstappen, geweerschoten, ...) gewoon in wav of gecompresseerd als mp3/ogg/... worden opgeslagen, en dat pas nadat deze samples naar surround gemixed worden dat signaal dolby digital encoded wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Zou kunnen jah maarja...
...dat pas nadat deze samples naar surround gemixed worden...
naar surround gemixed... welk formaat surround? DD? ;)

Wie weet hier meer over?

PS: sorry Stan dat ik je topic eigenlijk een beetje omgegooid heb, maar je weet alles wat je wilde weten nu toch? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door MarijnvdZaag op 20-04-2005 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 21:46

houthakker

Poehé

Om nog wat extra motivatie punten toe te voegen:
- Niet alle 5.1 versterkers hebben 6 analoge ingangen
- Mijn mooie zuilspeakers aan m'n 5.1 versterker klinken beter dan elke creative/logitech troep
- Analoge uitgang van m'n onboard realtec VS DD Soundstorm is toch stukken slechter.

Dus er is in iig nut...

Nu maar wachten op een terratec kaartje, anders zit upgraden er voorlopig niet in

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Nou, ik had dit topic dus al eens gekicked, nu nog eens :)
- Ik heb dus zo'n kaart nodig omdat m'n receiver geen 6 analoge ingangen heeft, en ik in games wel 5.1 wil horen

Ik heb een mailtje gestuurd naar een geluidskaart fabrikant met die nieuwe chip deze week, kijk dit eens :D :D ! :
Dear Pierre,

We would like to thank you for your interest in our product. We are preparing the launch of this product thru our online distribution channel and we expect to be able to ship out to them starting from this week.

We will contact you back with the link to the product of where you can purchase it as soon as it is available.

Thanks & B.Rgds,

Steven B.
BlueGears, Inc. (www.bluegears.com)
41662 Christy St., Fremont, CA 94538

This message is intended only for the use of the Addressee and may contain information that is PRIVILEGED and CONFIDENTIAL. If you are not the intended recipient, dissemination of this communication is prohibited. If you have received this communication in error, please erase all copies of the message and its attachments and notify us immediately.

-----Original Message-----
From:
Sent: Monday, May 02, 2005 3:26 AM
To: sales@bluegears.com
Subject: WWW Form Submission

Below is the result of your feedback form. It was submitted by
() on Monday, May 2, 2005 at 03:26:21
---------------------------------------------------------------------------

Subject: X-MYSTIQUE soundcard

Name: Pierre + achternaam

Email: mijn_email@adres

Can you tell me if the X-MYSTIQUE soundcard (7.1) is being sold at the moment, and if so, can you tell me some shops?

Thank you in advance!

Greetings,

Pierre ..................
(The Netherlands)

---------------------------------------------------------------------------
Dus even afwachten wat het gaat worden, ik ben erg benieuwd. Ik hoop dat we ze naar Nederland kunnen krijgen, anders is dit misschien wel iets leuks om een IA van te maken ofzo (natuurlijk buiten got) :)

[ Voor 4% gewijzigd door pierre-oord op 27-10-2005 10:56 . Reden: google had m'n email al gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

Ik heb gewoon een soundstorm bordje (abit), zo kan ik DPL IIx (en noem al die effecten maar op) gebruiken bij stereomovies. Mijn receiver (Onkyo TX-DS787) heeft dit namelijk niet. Dat soundstorm doet het ook wel goed in games.

En ik snap het gezeur niet van de 384Kbps, een DVD kijk je ook meestal gewoon in het DD formaat (ja, afgezien van DTS, etc, maar iemand met een doorsnee receivertje hoort het verschil echt _niet_)

Daarbij, heb ik voor andere dingen gewoon een 7.1 Hercules kaartje erin. Mijn receiver heeft ook een 7.1 analoge input. Verder niet erg boeiend, ik gebruik het toch nooit.

Ik sluit me volledig aan bij JvS, over dat psychische, etc.

Het mooie in games met al die effecten verkrijg je geloof ik ook met Dolby Live kaartjes, deze zijn meestal ook onboard bij de nieuwere mobo's, maar dit weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Nou, ik heb me laten verleiden tot de aanschaf van een nieuw op de nforce4 ultra gebaseerd systeem. Dus ik ben benieuwd of er al nieuws is rond nieuwe pci-express dolby digital live geluidskaarten met optische in en uit :) Tot nu toe is er alleen de hitec kaart, en die is gewoon pci.

[ Voor 66% gewijzigd door Tele op 05-05-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Uitkijken naar kaarten gebaseerd op de C-Media CMI9880, die heeft al die features.
(zit ook op het Asus P5AD2 deluxe mainboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Nog wat gevonden, nieuwe hd-audio chips van sigmatel

De STAC9220 en STAC9221 hebben heel wat 'dolby' aan boord: :P
The STAC9221 and STAC9220 are intended to support the Dolby Laboratories PC Entertainment Experience program. The STAC9221 audio performance is targeted at the Dolby(R) Master Studio(TM) specifications, providing Dolby(R) Digital Live, Dolby(R) Headphone(TM), Dolby(R) Virtual Speaker(TM), and Dolby(R) Pro Logic(R) IIx technology with 7.1 channel audio and S/PDIF out. The STAC9220 is targeted at the Dolby(R) Home Theater(TM) specification which shows that the PC will provides system-wide access to Dolby Digital Live, Dolby(R) Headphone(TM), Dolby(R) Virtual Speaker(TM), and Dolby(R) Pro Logic(R) II technology with 5.1 channel audio and S/PDIF out. The high SNR of the new codecs is intended to allow the PC manufacturer to meet Dolby's requirements of 95dB (CCIR-2K weighted) at the connector for Dolby(R) Master Studio(TM) and 85dB (CCIR-2K weighted) at the connector for Dolby(R) Home Theater(TM).
En ik ben natuurlijk ook benieuwd wat Creative op basis van de X-Fi uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
joopv schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:15:
Uitkijken naar kaarten gebaseerd op de C-Media CMI9880, die heeft al die features.
(zit ook op het Asus P5AD2 deluxe mainboard)
Ook op de goedkopere borden van Asus in de vorm van de P5GDC Deluxe en nog wat 915P/G series borden van Asus.
Ook de Abit Fatal1ty AA8-XE heeft er 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 21:05
Kan dit binnenkort ook voor de laptop (pcmcia of usb) verwacht worden?
Of gaat daar eerst veel tijd overheen gebruikelijk?

En is iemand bekend met softwarematige oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

pierre-oord schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:16:
Nou, ik had dit topic dus al eens gekicked, nu nog eens :)
- Ik heb dus zo'n kaart nodig omdat m'n receiver geen 6 analoge ingangen heeft, en ik in games wel 5.1 wil horen

Ik heb een mailtje gestuurd naar een geluidskaart fabrikant met die nieuwe chip deze week, kijk dit eens :D :D ! :

[...]

Dus even afwachten wat het gaat worden, ik ben erg benieuwd. Ik hoop dat we ze naar Nederland kunnen krijgen, anders is dit misschien wel iets leuks om een IA van te maken ofzo (natuurlijk buiten got) :)
Ik heb zonet twee exemplaren besteld op FrozenCPU.com, waar ze volgens de website op voorraad zijn. Ik ben benieuwd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Femme schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 03:13:
[...]

Ik heb zonet twee exemplaren besteld op FrozenCPU.com, waar ze volgens de website op voorraad zijn. Ik ben benieuwd :) .
Super! Ik hoop dat ze snel binnen zijn, laat dan snel horen wat het is ;) - zouden ze ook snel in Nederland leverbaar worden?

edit:
Ik heb er zelf ook een besteld daar, hoop dat die snel binnenkomt :) - Kosten: Net iets onder de 100 Euro, met de huidige Euro/Dollar koers (inclusief verzendkosten!)

[ Voor 20% gewijzigd door pierre-oord op 11-05-2005 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:54
Animal schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 00:25:
Kan dit binnenkort ook voor de laptop (pcmcia of usb) verwacht worden?
Of gaat daar eerst veel tijd overheen gebruikelijk?

En is iemand bekend met softwarematige oplossingen?
PcmCia en of USB oplossingen zullen nog wel even duren eer dat die er zijn. Er is dacht ik wel software dat dit kan, maar dat kost flink wat cpu kracht. Dat lijkt mij dus niet echt een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hm, die kaart staat nu op de frontpage. :)

nieuws: HDA X-Mystique 7.1 Gold beluisterd

Ben benieuwd of het hier ook een beetje geleverd kan gaan worden. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Laatst online: 10-05-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien ben ik wel gek hoor, maar is het bij 3d geluid van spellen nou niet VEEL belangrijker hoe de effecten en reverb, de verschillende materialen en reflecties, de locatie van geluiden, de vervormingen en al die zaken die het zo realistische maken berekend worden?

Een audigy doet dit volgens mij heel erg goed, hij maakt er alleen 4 of 6 losse kanalen van. Deze kaart waarjullie het over heeft, doet daar nog een extra stap achteraan, hij bundelt die 6 of 8 kanalen in een "dolby digital live" signaal. Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar kan die kaart wel het hele voortraject van die audigy net zo goed doen?

Ik heb een klein beetje het gevoel dat iedereen hier 100% aan het focussen is op de manier waarop het signaal overgedragen wordt aan de versterker, terwijl het naar mijn mening bij games VEEL belangrijker is hoe goed een kaart de effecten berekent (wat compleet losstaat van het bundelen van die kanalen in een data/dolby digital stroom).

In die review zie ik daar niet zo heel veel van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Laatst online: 06-06 20:51
JvS schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 19:35:
Misschien ben ik wel gek hoor, maar is het bij 3d geluid van spellen nou niet VEEL belangrijker hoe de effecten en reverb, de verschillende materialen en reflecties, de locatie van geluiden, de vervormingen en al die zaken die het zo realistische maken berekend worden?

Een audigy doet dit volgens mij heel erg goed, hij maakt er alleen 4 of 6 losse kanalen van. Deze kaart waarjullie het over heeft, doet daar nog een extra stap achteraan, hij bundelt die 6 of 8 kanalen in een "dolby digital live" signaal. Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar kan die kaart wel het hele voortraject van die audigy net zo goed doen?

Ik heb een klein beetje het gevoel dat iedereen hier 100% aan het focussen is op de manier waarop het signaal overgedragen wordt aan de versterker, terwijl het naar mijn mening bij games VEEL belangrijker is hoe goed een kaart de effecten berekent (wat compleet losstaat van het bundelen van die kanalen in een data/dolby digital stroom).

De soundstrom komt wat dat betreft en ook qua snelheid erg goed uit reviews, over de kaart waar ze het hier boven over hebben weet ik dat niet, in het nieuwsbericht las ik iets over c-media, en mijn ervaring daarmee is niet al te best :P

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
.
Je bent niet gek, dat is imho net zo belangrijk.

Dat bundelen van die 6 kanalen in één SPDIF signaal is voor mij belangrijk omdat:

- Ik een SACD speler heb, en mijn reciever maar één analoge multichannel ingang heeft.
- Ik een aardlus (brom, ruis,...) krijg zodra ik m'n pc en reciever níet optisch aansluit.
- Deze kaart zal ik iig niet gaan kopen, juist omdat er in de review(s) zo weinig aandacht uitgaat naar de effecten uitgaat (mocht het blijken dat hij beter als een audigy presteert, dan denk ik er nog wel 3x over na ivm toekomstige driversupport)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:21
Hoe zit het met drivers, ik zie ze nergens staan.... :?
Mag ik nu concluderen dat je het met een bijgeleverde cd kunt doen en verder geen support meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Zal nog wel aan gewerkt worden, al zou het me niks verbazen als je kunt werken met de sound-drivers van bv. een Asus P5GDC-Deluxe, deze is voorzien van de C-Media AC97 chipset met Dolby Digital Live, zou dus wellicht gewoon kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:54

Voor veel mensen, net als ik is het zeer handig en zijn er meer voor dan nadelen. Ik vind het namelijk lichtelijk overdreven om naast mijn 5.1 versterker op mijn kamer nog een losse 5.1 dolby set te hebben voor mijn pc. Lichte overkill namelijk, en waar laat ik die boxen.

Plus mijn versterker heeft geen 5 aparte analoge ingangen zodat ik als nog doldy van af mijn pc op men versterker kan krijgen. Ik denk dat er meer mensen zoals ik zijn die dit zelfde probleem hebben, dus ja het is wel zeker nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:21
Het nadeel van deze kaart is dat je geen analoog en digitaal tegelijk kan.
Het is ook nooit goed 8)

Want ik en velen hebben gewoon een lading analoge speakers bij de computer staan en een DD receiver bij de TV met uiteraard een dikke aardlus. Vandaar dat ik nu ook helemaal verkocht ben van digitale aansluitingen, maar voor bij de pc is het idd weer overdreven.
Daarom is het belangrijk dat analoog en digitaal tegelijk kan EN een goed bass management via de drivers geregeld kan worden. Aangezien dit laatste alleen M-audio goed kan en receivers dit meestal niet willen bij analoge ingangen, zou deze kaart een goede oplossing zijn, gewoon recoden naar ac3 zodat de receiver het bass management over kan nemen, maar dan moet analoog niet geblokkerd worden.

Voor mij dus voorlopig geen digital live kaart en geen sybwoofer systeem voor bij de TV aangezien ik geen bass management heb op mijn kaart en ik wil geen M-audio (te oude drivers).........En yup, drivers zijn nog steeds het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Femme schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 03:13:
[...]

Ik heb er net ook 1 besteld daar, ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tele schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 20:24:
[...]

Dat bundelen van die 6 kanalen in één SPDIF signaal is voor mij belangrijk omdat:

- Ik een SACD speler heb, en mijn reciever maar één analoge multichannel ingang heeft.
Mijn analoge ingangen zijn ook reeds bezet door een SACD-speler. Bovendien heb ik vanwege de benodigde lengte van de kabel (5 meter) helemaal geen zin in een analoge verbinding tussen pc en receiver.

Met de drivers van Creative heb ik intens slechte ervaringen (was weliswaar met een oude SBLive! Platinum, maar het was een ervaring die ik niet snel zal vergeten). HDA moet een hele prestatie leveren om het slechter te doen. Ik heb wel vertrouwen in Taiwanezen, als die eenmaal enthousiast zijn over hun eigen product dan doen ze hun uiterste best om iets goeds te maken.

De kaart is de deur uit bij FrozenCPU.com. De verzending gaat via USPS. Afgaande op eerdere ervaringen zal dat wel weer enorme traagheid opleveren met de duane-afhandeling bij GLS die pakketjes van USPS in Nederland bezorgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 12-05-2005 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die link die naar dit gemergde topic linkte deugt ook niet meer bij het nieuwsbericht @ t.net.
En door de merge vind ik dit topic niet echt duidelijker geworden dit topic. (just my 2 copper)

Zelf wacht ik nog even wat meer revieuws af, en dat hij in Nederland beschikbaar is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door -Skyhawk- op 12-05-2005 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb mijn twee kaarten inmiddels binnen. De bezorging ging gelukkig via TPG en niet via GLS (die een gruwelijk trage duane-afhandeling heeft).

De geluidskwaliteit in 44,1KHz PCM mode is uitstekend en is vrij van gestotter. Op 48KHz en 96KHz zijn de lage tonen wat overstuurd, dit heb ik met de EQ redelijk kunnen rechtrekken. De kaart bevindt zich in het enige 32-bit 33MHz PCI-slot op een Tyan Thunder K8WE. Naast een FireWire-controller resideren er bij mijn weten geen andere devices op de 32-bit 33MHz PCI-bus. De X-Mystique hangt via de coaxiale S/PDIF aan een Harman Kardon AVR-3500 A/V receiver die 24-bit 192KHz DACs beschikt.

Dolby Digital output werkt ook goed hoewel ik daar nog geen spannende dingen mee heb geprobeerd. Ik speel geen games en films kijken doe ik niet achter mijn pc. De tweede kaart moet in een nog te bouwen HTPC terecht komen.

Als je 'm in het buitenland wilt bestellen is FrozenCPU.com een aanrader. 10 mei besteld, 18 mei in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Nou dan zal die van mij ook wel snel komen ;)

Als je bijvoorbeeld (HQ) mp3's afspeeld, is dat 44,1Khz PCM geluid? Wel goed te horen dat de kaart goed werkt. Hij zal natuurlijk wel lijken op de onboard kaarten die je overal kunt vinden, maar dan met digital out. Voor welke verzend-methode had jij gekozen bij frozencpu? Ik heb gekozen voor de goedkoopste, was geloof ik luchtpost; als jij die ook had, zal die van mij denk ik ook redelijk vlot aankomen, hoop ik dan ;)

Krijg je er ook de (lange?) kabels bij die op de plaatjes staan afgebeeld?

edit:
En de software, kun je die ook downloaden van de chipbakkers, ALC ofzo dacht ik? Dit ivm toekomstige updates, als ze die zelf neit uitbrengen.

[ Voor 13% gewijzigd door pierre-oord op 18-05-2005 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een audio cd track die geript wordt naar mp3 zal 44,1KHz zijn. Dit moet dan opgepompt woren naar 24-bit 96KHz als de output van de geluidskaart in dat formaat is.

De verzendmethode waar ik voor had gekozen was USPS Air Parcel Post (de één na goedkoopste geloof ik).

De kaart wordt geleverd met een S/PDIF kabel voor cd drives en een optische kabel voor aansluiting op een receiver. Die laatste kabel heeft een redelijke lengte, ik schat zo'n 2 meter.

Ik heb vanmiddag nog even gekeken of er nieuwere drivers zijn op de site van C-Media. Helaas zijn daar nog geen drivers voor de CMI8768+ te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Femme schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 17:54:

Als je 'm in het buitenland wilt bestellen is FrozenCPU.com een aanrader. 10 mei besteld, 18 mei in huis.
Heb em de 11e er besteld, hoop em dan ook snel te hebben :)

Update:
Zoals gehoopt vandaag binnen gehad :)

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 19-05-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op dit moment zit ik met mn Asus A7N8X-E Deluxe (mcp-t) met DD encoding. Is het de moeite waard om dit kaartje (x-mystique) te halen als je al in bezit bent van de soundstorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ik denk van niet, niet getest, maar die nforce stond ongeveer gelijk aan een audigy 1 kwa kwaliteit is mij eens verteld.

Op dit moment zit ik wel met een vervelend probleem :(
Ik wil over 1 tot 2 maanden een goede laptop gaan kopen. Dan gaat deze dekstop ook weg, maar ik wel wel goed geluid hebben... Natuurlijk wacht creative nog 10 jaar met die encoding voor externe geluidskaarten, hoe kan ik dit oplossen? Ik heb nog nooit gehoord van een externe PCI aansluiting, weet iemand of die bestaan? Of een laptop waar een normale PCI kaart in past, maar iedere moderne laptop zal dit denk ik niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 21:46

houthakker

Poehé

Docking stations hebben nog wel eens pci sloten

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ja dat had ik ook ergens gevonden, ik heb nu een topicje geopend in overige hardware, kijken of daar wat uitkomt :) thx iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 23:52

DDX

heeft er inmiddels al iemand de kaart getest in games ?
ik heb nu nog een sb live (origineel) in mijn pc zitten
verbonden via spdif (dus alleen stereo sound)
en zit er hard over te denken om de X-Mystique te bestellen

zijn er trouwens drivers voor windows x64 ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ik heb net de kaart binnen gekregen! Natuurlijk meteen getest, eerste wat me opviel is dat het lijkt alsof je zodra je de dobly digital live aanzet, het geluid iets doffer wordt, iets minder hoge tonen. Als ik terug switch naar PCM dan klinkt het geluid veel "echter" volgens mij.

Femme, heb jij dit ook gemerkt? 48khz of 96khz aanzetten geeft geen verschil, coaxiaal of optical maakt ook niet uit. Is PCM soms te helder? Ik heb alle opties uitgezet die de kaart kan "toevoegen", ik hoef het geluid niet helemaal voorbewerkt te krijgen..

Onder "mixer" kun je ook vreemde dingen doen met die volume knop. Maar ook de bassen klinken iets minder "bassig" als ik het nummer "switch" ff draai bijvoorbeeld.

edit:
Op 44.1khz laten staan lijkt het allemaal meer op elkaar, nu hoor ik weinig verschil, denk dat dat omzetten niet zo goed gaat.

edit2:
Ah, het Mixer tabblad is om meer dan 2 speakers ook geluid te laten geven; in mijn geval dus ook achterste en middelste speaker :)

[ Voor 41% gewijzigd door pierre-oord op 21-05-2005 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
Ik heb dit topic gelezen en heb even misschien een hele domme vraag:

Stel ik heb een Audigy2 die geen DD signaal realtime kan encoden, dan kan ik door de 3 analoge uitgangen te gebruiken, wel een stereo-voor en een apart stereo-achterkanaal krijgen in spellen? Vroeger was het namelijk zo dat als je deze methode gebruikte (toen 2 analoge uitgangen, front en rear) je dan een mono achterkanaal had en dus geen volwaardig surround geluid in spellen. Als er dan een vijand achter je was kon je hem niet positioneren omdat je een mono achterkanaal had. Je hoorde alleen DAT hij zich achter je bevond. Door m'n onderbuikgevoel denk ik dat ding gewoon niet steeds zo is.

[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 21-05-2005 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Audigy heeft, net als deze kaart, gewoon netjes gescheiden signalen bij analoog gebruik, ook voor de achterste speakers. Als het goed is werken de pluggen zo uit m'n hoofd:

Plug1: voor links / voor rechts
Plug2: achter links / achter rechts
Plug3: center / subwoofer

Met 7.1 krijg je er denk nog een plugje bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 23:52

DDX

tja analoog is leuk, krijg je gratis groundloop erbij... :(

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 21:17
k heb dit hele topic nu doorgelezen...
de meeste spellen gebruiken mp3 of ogg of een ander lossy formaat..
Hoe leuk het ook klinkt dat je nu geheel digitaal werkt... en stereo kan omzetten (realtime) naar 5.1... je hebt kwaliteitsverlies! lossy --> lossy (Dolby Digital) betekend a l t i j d kwaliteitsverlies.
Als je het analoog doet en je versterker gewoon zodanig instelt dat hij het geluid op alle boxen zet (niet 5.1 kanaals dus! gewoon stereo maar wel uit alle boxen) heb je geen kwaliteitsverlies van het herencoderen van mp3 naar Dolby Digital.
Dat het geluid nu niet via een digitale kabel loopt maakt voor mp3 echt niks uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 17:43:
k heb dit hele topic nu doorgelezen...
de meeste spellen gebruiken mp3 of ogg of een ander lossy formaat..
Hoe leuk het ook klinkt dat je nu geheel digitaal werkt... en stereo kan omzetten (realtime) naar 5.1... je hebt kwaliteitsverlies! lossy --> lossy (Dolby Digital) betekend a l t i j d kwaliteitsverlies.
Als je het analoog doet en je versterker gewoon zodanig instelt dat hij het geluid op alle boxen zet (niet 5.1 kanaals dus! gewoon stereo maar wel uit alle boxen) heb je geen kwaliteitsverlies van het herencoderen van mp3 naar Dolby Digital.
Dat het geluid nu niet via een digitale kabel loopt maakt voor mp3 echt niks uit hoor.
je hebt helemaal gelijk wat betreft het kwaliteitsverlies. maar de clue is juist voor spellen die 5.1 ondersteunen en die vervolgens digitaal kan overgooien naar een decoder. bijvoorbeeld een audigy2 zs kan slechts pcm stereo digitaal overgooien, dus de 5.1 optie in het betreffende spel heeft dan totaal geen nut. als je een spel hebt die geen 5.1 ondersteund en dat signaal DD encodeert dan zal je met een warrig geluid zitten. als je iemand bent die slechts mp3 beluisterd dan is deze kaart ook niet voor jou geschikt. wel voor games die 5.1 geluid ondersteunen :)

[ Voor 3% gewijzigd door dreester op 22-05-2005 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

DDX schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:38:
tja analoog is leuk, krijg je gratis groundloop erbij... :(
Wat is nou die groundloop waar jullie het constant over hebben? Ik heb mijn Audigy met een Ixos high-end 75oHm digitale coaxkabel aangesloten op mijn receiver, maar heb (voor zover ik heb gemerkt) totaal nergens last van... :?

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
De kabel kan gaan dienen als een soort aardedraad. Dat heb je helemaal snel als je je radio hebt aangesloten op de kabel-aansluiting bijvoorbeeld, die buitenmantel is namelijk ook een aarde.

Overigens ga ik m'n kaartje weer verkopen :P leuk om even te hebben getest, maar wil nu goede laptop. Weet íemand hier toenvallig een Athlon 64 laptop die ook een digitale geluidsuitgang heeft? Want Centrino's genoeg, maar ik wil een 64bit die voorbereid is op de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Hmm ben op zich wel geinterreseert in je geluidskaart, heb hem alleen nog niet nodig, voordat ik een nieuw systeempje koop ben ik minstens een maand verder (wacht tot athlon X2 hier betaalbaar is, voorzover je ze uberhaupt betaalbaar kunt nomen :P). Ik zou hem wel goed kunnen vergelijken met mijn soundstorm, maar ik geen geluidskaart speciaal daarvoor kopen. (Nieuw systeem is nog niet volledig zeker, geld heb ik tegen die tijd wel, maar tegenstribbellende ouders/broer ook ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToriHino
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

ToriHino

Eg wel!

Ik heb nu een aantal dagen de X-Mystique geluidskaart en ik moet zeggen dat het geluid erg goed klinkt :*) Alleen heb ik wat vage dingen met de driver: Speaker Settings staan na iedere reboot weer terug op desktop stereo speakers (default), hoevaak ik ze ook op 5.1 zet :( Ook de instelling van digital audio op iets anders dan 48khz doet ie niet, staat iedere keer weer terug op die 48...

Dat tweede probleem is niet zo vervelend, ik weet niet eens of die setting eigenlijk wel anders kan met 5.1 encoding :? Maar het probleem met die speakers is toch lastig, vergeet regelmatig de setting weer goed te zetten en daar kom je dan natuurlijk IN het spel pas achter ;(

Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.