[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 9.759 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
pierre-oord schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:05:
Audigy heeft, net als deze kaart, gewoon netjes gescheiden signalen bij analoog gebruik, ook voor de achterste speakers. Als het goed is werken de pluggen zo uit m'n hoofd:

Plug1: voor links / voor rechts
Plug2: achter links / achter rechts
Plug3: center / subwoofer

Met 7.1 krijg je er denk nog een plugje bij :)
Ik neem aan dat je plug 3 niet perse nodig hebt bij spellen en wel bij DVD's?
(De subwooferset zelf heeft toch een filter om de lage tonen enkel naar de subwoofer te sturen en vanaf 200Hz (afhankelijk per set) naar de sattelites? Center kanaal wordt volgens mij niet gegenereert als je een shooter aan het spelen bent.)

In ieder geval mooi dat je ook 4 volwaardige aparte signalen kan hebben en dat DD encoding daar geen noodzaak voor is. Ik snap alleen niet dat het DD signaal al x jaar lang van zo'n belabberde bitrate is. Echt zwakke shit. Electronica van tegenwoordig kan volgens mij makkelijk veel hogere bitrates aan zonder de CPU veel te belasten en het lijkt me dat dat er ook aan zit te komen met HDTV.

[ Voor 10% gewijzigd door Yokozuna op 26-05-2005 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
@ToriHino
Het eerste: Je moet volgens mij bij audioapparaten in windows even aangeven dat je 5.1 speakers gebruikt. 48 hz klinkt verder het mooiste, ik heb nog niet opgevallen dat die terugsprong.

@aapenootjes: Kijk maar of je hem wilt kopen ;) mail is in m'n profile :)

En over dolby digital hierboven: Ze moeten eens een nieuwe "gratis" standaard ontwikkelen, zodat andere fabrikanten makkelijker een implementatie maken zonder dat ze licentie kosten hoeven te betalen aan Dolby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToriHino
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

ToriHino

Eg wel!

pierre-oord schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:52:
@ToriHino
Het eerste: Je moet volgens mij bij audioapparaten in windows even aangeven dat je 5.1 speakers gebruikt. 48 hz klinkt verder het mooiste, ik heb nog niet opgevallen dat die terugsprong.
Dat is dus net het probleem: Als ik bij windows in stel dat ik 5.1 speakers heb staat dit weer terug op 2 speakers na een reboot :| En met de S/PDIF uitgang actief kun je in de driver zelf geen speaker settings meer zetten...

Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 12:11

MaxPayne

Supertweaker

Heb deze kaart ook op 18 mei besteld maar helaas nog niet ontvangen..met dezelfde verzend USPS optie als Femme overigens..hoe lang kan dat duren?
Het is nu 3 weken geleden en begin het aardig zat te worden om eerlijk te zijn :( de kaart is al betaald en op de 19e verzonden volgens FrozenCPU!

[ Voor 5% gewijzigd door MaxPayne op 05-06-2005 16:24 ]

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n HDA X-Mystique wil ik ook graag hebben .... Weten jullie waar ik die kan bestellen ? Ik kan hem niet vinden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het idee van die dolby digital enconding echt prima (heb zelf soundstorm) maar welke games ondersteunen het op dit moment? Ik heb Delta Force Black Hawk Down gevonden... alleen is deze game al een beetje oud! Sinds kort heb ik een surround receiver en daarom wil ik nu ook wel eens in dolby digital gamen!

Heeft iemand een lijstje van nieuwe games?

P.S. Ik heb dit ook al in het 'gaming' deel van dit forum gevraagd maar daar geen reactie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
MaxPayne schreef op zondag 05 juni 2005 @ 16:23:
Heb deze kaart ook op 18 mei besteld maar helaas nog niet ontvangen..met dezelfde verzend USPS optie als Femme overigens..hoe lang kan dat duren?
Het is nu 3 weken geleden en begin het aardig zat te worden om eerlijk te zijn :( de kaart is al betaald en op de 19e verzonden volgens FrozenCPU!
Sja, het is een wel een risico wat je neemt, aangezien USPS geen track en trace ondersteunt.
Ik had em net als Femme in 11 dagen binnen. Als het goed is stond in je orderbevestiging dat het 3 weken kon duren, ik zou dus nog even wachten,

Mocht je em niet krijgen, ben ik bang dat je pech hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

mad-dog schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 00:02:
[...]

Sja, het is een wel een risico wat je neemt, aangezien USPS geen track en trace ondersteunt.
Ik had em net als Femme in 11 dagen binnen. Als het goed is stond in je orderbevestiging dat het 3 weken kon duren, ik zou dus nog even wachten,

Mocht je em niet krijgen, ben ik bang dat je pech hebt....
Dat is toch FrozenCPU's verantwoordelijkheid? :?
Hun versturen mijn betaalde order...gaat er wat fout tijdens verzending dan zijn hun verantwoordelijk aangezien hun het versturen en heb ik recht op een nieuwe kaart..

Ik koop toch geen lucht? :(

Overigens heb ik hier het laatste mailtje van FrozenCPU:

I really am sorry for the delay we had to wait for one to come here from
Bluegears because they won't drop ship internationally.

Jeff Constable
Shipping & RMA Manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-08 22:00
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:40:
Ik vind het idee van die dolby digital enconding echt prima (heb zelf soundstorm) maar welke games ondersteunen het op dit moment? Ik heb Delta Force Black Hawk Down gevonden... alleen is deze game al een beetje oud! Sinds kort heb ik een surround receiver en daarom wil ik nu ook wel eens in dolby digital gamen!

Heeft iemand een lijstje van nieuwe games?

P.S. Ik heb dit ook al in het 'gaming' deel van dit forum gevraagd maar daar geen reactie gekregen.
Heeft niks met games te maken dacht ik zo. Het geluid wat normaal gesproken via je analoge uitgangen zou gaan, worden nu hardwarematig omgezet naar ac3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Pino64 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 22:17:
[...]

Heeft niks met games te maken dacht ik zo. Het geluid wat normaal gesproken via je analoge uitgangen zou gaan, worden nu hardwarematig omgezet naar ac3.
Het heeft er wel wat mee te maken. Je moet de games namelijk kunnen instellen op 4 kanaals of 5.1 kanaals geluid(surround/a3d ofzo). Bij de niet Dolby Digital encoding geluidskaarten kun je dit geluid dan alleen over de analoog aansluitingen horen. Bij de DD encoding geluidskaarten ook over de digitale uitgang.

Voor films worden deze geluidkaarten trouwens minder interessant aangezien de nieuwe beta van ac3filter ook al gedeeltelijk kan encoden naar dolby digital signaal. Een hd-dvd .wmv file met 6 losse kanalen werd bij mij al goed ge-encoded naar DD door ac3filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Wanneer kunnen we deze kaarten voor laptops vinden?
Desnoods USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh zit het zo!
Dat snapte ik even niet, ik dacht dat het spel het moest ondersteunen... maar als ik het op 5.1 zet in het spel en mijn nForce drivers op 5.1 digital moet het goedkomen?!
Relaxed!
Meteen ff testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 17:53:
Oh zit het zo!
maar als ik het op 5.1 zet in het spel en mijn nForce drivers op 5.1 digital moet het goedkomen?!
Inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Zo kaartje vandaag binnen gehad...lag bij de buren 2 huizen verder vanaf donderdag...mijn kaart hadden ze pas op 3 juni verstuurd in plaatst van op 19 mei zoals per mail bevestigd :*)

Tot nu toe een goed geluid, alleen valt mij ook op dat het geluid wat zachter en doffer wordt als je op 96 KHz overschakeld...verder prima kaart en mooi ruimtelijk geluid op mijn Athlon 64 systeem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En heoveel heeft die gekost ? Wel erg poseteif dat er eindelijk een alternatief is voor mijn soundstorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:33
Ik zat weer eens te zoeken of dit soort kaartje nu eindelijk ook eens in europa verkocht worden, en toen kwam ik het volgende tegen:

http://www.turtlebeach.co...ards/mtgoddl/indetail.asp

Een "Montego - Dolby Digital Live DDL"
Specifications

Optical S/PDIF In/Out for playback of pure digital audio at resolutions of up to 24 Bits at 96kHz (out) sample rate playback and 16 Bits at 48kHz sample rate for recording (in). Allows for pass-through of Dolby® Digital and DTS® multi-channel DVD sound to external A/V receivers or digital speaker systems
Selectable 2, 4, 6 or 8 output channels with 24 bit playback at up to 96 kHz sampling rate
Converts stereo sound sources to multi-channel format, so you can listen to 2-channel MP3 digital music or movies with enhanced multi-speaker surround sound environment
Pure surround sound and virtual surround sound from eight analog outputs provides 7.1 surround sound for DVDs, CDs, and MP3s
Supports Game Surround Sound APIs such as EAX 2.0 and A3D
PCI 2.2 Interface with bus mastering and burst modes
* DTS Passthrough only available in Windows® 2000 / XP
* Channels 7 and 8 only available in Windows® XP

Inputs/Outputs

Mic Input
Stereo Line Input
Front channels L/R out (1 & 2)
Surround channels L/R out (3 & 4)
Center/Sub woofer channels out (5 & 6)
Rear channels L/R out (7 & 8)
S/PDIF Out (Optical)
S/PDIF In (Optical)
Internal input connectors for CD and Aux audio sources
Het lijkt er dus op dat er meer kaartjes op de markt komen/zijn met DDL, en echt duur zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:01

liberque

Vrijzinnig!

Dus als ik het goed begrijp kan ik een DD signaal via de coaxial out op mijn AC97 en Audigy2 wel shaken en als ik dit analoog doe gaat dit wel. Rest mij 1 vraag: waar halen jullie de kabels vandaan? De gescheiden audiokanalen lijken mij stereojacks maar in mijn versterker gaan tulpjes; daarnaast mijn versterker heeft voor iedere speaker een aparte ingang maar de output op beide geluidskaarten is gedeeld (rear speakers, center speaker, frontspeakers etc). Dus .. ben een beetje baffled nu...

thnx Kippy.. dat werkt... nu kom ik alleen 1 kabel tekort.. dus moet ik wachten tot morgen :)

[ Voor 10% gewijzigd door liberque op 03-07-2005 14:17 . Reden: antwoord op Kippy ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
liberque schreef op zondag 03 juli 2005 @ 13:04:
Dus als ik het goed begrijp kan ik een DD signaal via de coaxial out op mijn AC97 en Audigy2 wel shaken en als ik dit analoog doe gaat dit wel. Rest mij 1 vraag: waar halen jullie de kabels vandaan? De gescheiden audiokanalen lijken mij stereojacks maar in mijn versterker gaan tulpjes; daarnaast mijn versterker heeft voor iedere speaker een aparte ingang maar de output op beide geluidskaarten is gedeeld (rear speakers, center speaker, frontspeakers etc). Dus .. ben een beetje baffled nu...
DD en DTS gaat voor DVD's via coax of glasvezel perfect.

Alleen games kunnen zit niet, je houd dan alleen sterio geluid over, om DD in games via coax te gebruiken heb je dus een geluidskaart met een dolby digital live chip nodig.

Een andere mannier om 5.1 in spellen te krijg is idd via de analoge outputs van je geluidskaart naar de analoge inputs van je versterker (mits je versterker die heeft), je kan dat doen met een aantal sterio jacked --> tulp kabels (2.5 mm als ik me niet vergis, mini jacked dus). deze kun je dus in je geluidskaart douwen en aan je versterker koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al een Turtle Beach met Dolby Digital Live kunnen bemachtigen? En welke ervaringen?
Ik wil er zelf wel graag 1 hebben, maar helaas kan ik geen leverancier voor die dingen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik betwijfel of dat wel een Dolby Digital Live kaart is, ze hebben het over pass-through, dat kan zo'n beetje elke kaar met een digitale uitgang wel. Ze hebben het wel over het converteren naar multi-channel formaat maar ik betwijfel of ze daarmee DD bedoelen, ik denk het eigenlijk niet.

edit: Had even niet verder gekeken dan mijn neus lang was (shame on me) en op de 2e en 3e pagina van die link word het wel redelijk duidelijk gemaakt. Het lijkt er dus op dat we nu nog een optie hebben om te encoden :D

[ Voor 29% gewijzigd door Aapenootjes op 13-07-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden dat er binnen niet al te lange tijd (lees 1/8/2005) een nwe kaart uit komt van Creative met de nieuwe X-Fi geluidschip. En ik vermoed ogv de specificaties dat het best eens kan zijn dat die real-time encoding voor surround gaat ondersteunen.

Zie ook http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:21:
Ik heb zo'n vermoeden dat er binnen niet al te lange tijd (lees 1/8/2005) een nwe kaart uit komt van Creative met de nieuwe X-Fi geluidschip. En ik vermoed ogv de specificaties dat het best eens kan zijn dat die real-time encoding voor surround gaat ondersteunen.

Zie ook http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/
dat valt nog te bezien. als ik onder het kopje games kijk zie ik in elk geval niets staan over DDL, alleen maar iets over dat CMSS-3D (upmix-gebeuren). ik vermoed dan ook dat ie geen DDL encoder aan boort zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdjey
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 09:36

mrdjey

That Shit is Wack

Nederlandse winkel die de turtlebeach verkoopt,

http://www.n-joymusic.nl/...html?manufacturers_id=110

ZaanLan.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
dit is niet de kaart die DDL ondersteund. de montego is de enige kaart van turtle beach die dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
C-Media zit niet stil; in mei sloten ze een overeenkomst met DTS, en waar komen ze nu mee:

Afbeeldingslocatie: http://www.cmedia.com.tw/images/product/CMI8788/photo_02.jpg

De CMI8788
CMI8788 High Performance PCI Audio Controller
Hardware Features | Software Features | Applications

Hardware Features:
l PCI 2.2 interface with bus mastering and burst modes
l 4 synchronous I2S output data stream pairs within 1 flexible output DMA
l Programmable channel routing mechanism among the 4 I2S output pairs
l 4 synchronous I2S input data stream pairs spread in 3 input DMA’s (for Dolby pro-audio applications)
l An alternatively multi-channel AC-link can support 2 AC97 codecs
l Programmable HW monitoring routing from I2S inputs to outputs.
l All I2S I/O pairs support 32-bit high-definition PCM data transfer and adjustable sample rate up to 192KHz
l Integrated 192k/24-bit S/PDIF transmitter with 1 dedicated S/PDIF OUT DMA
l Integrated 192k/24-bit S/PDIF receiver in recording DMA C
l S/PDIF IN supports digital loop back path for transforming between optical and RCA connection
l A 48k/16-bit front panel DMA for AC97 codec
l 2-wire master serial bus or 4-wire SPI (serial port interface) to control I2S codecs
l 2-wire slave serial bus to communicate with micro control unit (MCU)
l Interrupt pin to inform external MCU to retrieve the data that system driver wants to pass out
l One MPU-401 MIDI UART port
l EEPROM control interface
l 6 GPI phone jack detection pins to distinguish if a cable is plugged in the jack
l Advanced device sensing technology is implemented to indicate whether a speaker or a headphone is plugged in the jack
l 9 direct access GPIO pins
l 3 bonding-option bits for 8 identification
l 128-pin LQFP high-quality thin package

Software Features:
l DTS® Interactive – a real-time 5.1encoder that takes any 2 or more channel and encodes it into DTS bit stream.
l DTS® NeoPC - an up mix matrix that turns any 2 channel audio into 7.1 surround sound
l Independent Dolby® Digital Live (AC-3) 5.1 real-time encoding bit-stream to facilitate the connection with CE AV receiver
l Independent Dolby® Digital Live (AC-3) 5.1 real-time encoding bit-stream to facilitate the connection with CE AV receiver
l Dolby® Pro-Logic IIx surround processor spreading stereo audio into 7.1 channel surround sounds
Software encoding dus. Het lijkt erop dat deze chip gelukkig geen DAC's aan boord heeft, en dat de geluidskaartfabrikanten hun eigen DAC's kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Turtle beach
[/quote]With Dolby® Digital Live technology, you can now enjoy audio from your PC or game console through your home theater. A real-time encoding technology, Dolby Digital Live converts any audio signal into a Dolby Digital bitstream for transport and playback through a home theater system. With it, your PC or game console can be hooked up to your Dolby Digital-equipped audio/video receiver or digital speaker system via a single digital connection, eliminating the confusion of multiple cables and ensuring the integrity of the audio signal.[quote]

voor de intel liefhebers:
ASUS P5AD2 PREMIUM RETAIL, deze heeft een onboard DDL chip.

Vind het alleen nog steeds jammer dat er geen PCI DDL kaarten in europa verkocht worden, we zijn nu toch al zeker 5 maanden verder....
En ook terratec zou met een DDL geluidskaart komen, maar deze is zelfs nog niet eens op de markt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
ik vraag me af waarom het zo lang duurt voordat BlueGears hun HDA Mystique hier in NL uitbrengt. Ik zie em voor alsnog alleen om ebay.nl staan. Of mis ik een afslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
nee je hebt helemaal gelijk, ik heb vandaag weer eens gezocht maar kan nog steeds niet vinden binnen europa. je kan em wel importeren bij http://www.frozencpu.com/ en uit taiwan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat googlen kwam ik dit tegen
http://www.overclockers.co.uk/acatalog/HiTeC.html

denk dak daar maar ga bestellen, ik moet het kaartje gewoon hebbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 21:30:
Na wat googlen kwam ik dit tegen

denk dak daar maar ga bestellen, ik moet het kaartje gewoon hebbe
Relaxt, eindelijk is tie binnen eurpa te krijgen =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Draai nu al ruim 2 maanden met deze kaart maar de drivers zijn nog niet helemaal af...voor windows XP Professional 32-bits werkt het allemaal wel aardig, maar voor de 64-bits variant is het zwaar bagger omdat de chip dan als C-MEDIA 8768 wordt herkend terwijl het toch echt de 8768+ is met Dolby Digital Live ondersteuning. Overigens werkt de SP/DIF digitale uitgangen ook niet in Windows XP Professional X64 met de BETA drivers die dateren van april 2005! :(

Heb onlangs nog contact met Bluegears gehad en die beloofde betere drivers en support tegen het eind van deze maand maar tot op heden nog niks :'(

Hopelijk snel betere drivers en support...mail is overigens wel snel.. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
iemand enig idee wanneer de HDA Mystique in NL verkrijgbaar is?

[ Voor 3% gewijzigd door dreester op 28-08-2005 22:50 ]

• phusg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:38
Tele schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 15:56:
C-Media zit niet stil; in mei sloten ze een overeenkomst met DTS, en waar komen ze nu mee:

[...]

Software encoding dus. Het lijkt erop dat deze chip gelukkig geen DAC's aan boord heeft, en dat de geluidskaartfabrikanten hun eigen DAC's kunnen kiezen.
Yum, ziet er goed uit. Enig idee hoeveel deze software DTS encoding de processor zou belasten? Ik kan geen benchmarks vinden. Waarschijnlijk veel, dus voor spellen maar beter wachten op een DTS Interactive hardware encoder.

Trouwens, waar haal jij die informatie vandaan over de overeenkomst tussen C-Media en DTS? Ik zie maar 1 press release van ze in mei en die gaat niet over DTS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.turtlebeach.com/site/images/mtgoddl/mtgoddl_card_jacks.gif
http://www.turtlebeach.co...s/mtgoddl/producthome.asp
S/PDIF Digital In Optical S/PDIF input for recording digital audio from external sources at resolutions of up to 16 bits at 48kHz sampling rate. Settings are in the Control Panel main tab.
S/PDIF Digital Out Optical S/PDIF output for playback of digital audio from external sources at resolutions of up to 24 bits at 96kHz sampling rate. Allows for pass-through of Dolby® Digital and DTS® multi-channel DVD sound to external A/V receivers or digital speaker systems.
Leuk zo`n kaart. Maar Hier zit dus geen Coax uitgang op. En ik ga mijn kabel niet vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
phusg schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:09:
[...]Trouwens, waar haal jij die informatie vandaan over de overeenkomst tussen C-Media en DTS? Ik zie maar 1 press release van ze in mei en die gaat niet over DTS...
http://www.cdrinfo.com/Se...Details.aspx?NewsId=13810 :)

Pressrelease van Terratec:
IFA News: NEU ab September - TerraTec Aureon 7.1 PCI mit 8 Kanälen und Dolby Digital Live Encoding

TerraTec
Acht Kanäle und Dolby Digital Live Encoding! Für alle, die ihren Rechner kostengünstig in Sachen Sound mit aktueller Surround-Technologie ausstatten wollen, bietet TerraTec Electronic jetzt die Aureon 7.1 PCI an. Der Spaß beginnt bei aktuellen Spielen mit 3D Sound-Unterstützung, macht aber auch vor aktuellen DVD-Filmen und echtem Kino-Feeling nicht halt. Der Nettetaler Multimedia-Anbieter wird die Aureon 7.1 PCI ab Oktober für 59,99 Euro (99 Schweizer Franken) in den Fachhandel stellen.

Apropos Dolby Digital Live Encoding: Diese Feature ermöglicht, jedes Audiosignal - Systemklang, MP3 oder den Sound eines Spiels - in Echtzeit in ein AC-3 (Dolby Digital) Signal zu enkodieren und über den Digital-Ausgang an einen Surround-AV- Verstärker auszugeben.

Auf bis zu acht Kanälen lassen sich Audiosignale in hervorragender Qualität mit bis zu 48 kHz wiedergeben, wobei wahlweise zwei, vier, sechs oder acht Lautsprecher angesteuert werden können. Auf diese Weise bleibt die Konfiguration der Speaker immer flexibel und kann der Wiedergabesituation entsprechend angepasst werden. Je ein optischer digitaler Ein- und Ausgang garantieren exzellente Aufnahmen und den verlustfreien Anschluss von DVD-, DAT- oder MiniDisc-Recordern. Für ein realistisches Eintauchen in die Spielewelt unterstützt die Aureon 7.1 PCI die gängigen 3D Sound-Standards – von EAX 2.0/1.0, 3Dl2 bis hin zu Direct Sound 3D und Sensaura 3D.

Keyfeatures:

* 16Bit/48kHz Signalverarbeitung, 24Bit/96kHz an Digital-Schnittstellen
* 4 analoge Stereo Ausgänge
* 1 analoger Stereo Eingänge
* 1 digitaler Stereo Ausgang (optisch)
* 1 digitaler Stereo Eingang (optisch)
* Kopfhörer Ausgang (kombiniert mit Line Out 1)
* Mikrofon-Eingang
* Dolby Digital Live Encoding
* AC3-und DTS-Streams von einem Software DVD- Player können über die digitalen Ausgänge z.B. zu einem externen Dolby Digital Decoder geleitet werden
* Unterstützung für DirectSound (3D)
* WDM Treiber für Windows 98SE, ME/2000 und Windows XP/Windows XP 64Bit

[ Voor 78% gewijzigd door Tele op 02-09-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ja ik zat net ook naar die kaart te kijken, zeker een kaartje die ik wel zou willen hebben. Vind het jammer dat ook deze kaart geen DTS encoding ondersteund, maar de driver suport zal wel beter zijn, teminste terratec kennende is die meestal wel goed. Hoop dat die kaart dan volgende maand ook echt te koop is (zal wel niet) maar we zullen zien.

http://sounden.terratec.n...News&file=article&sid=237 <-- UK link
Features

8/16bit recording & playback at up to 48kHz (mono/stereo)
Extended full duplex for simultaneous recording & playback
Independent level controls for each audio source
24bit S/PDIF input/output with 44.1, 48 and 96kHz
Dolby Digital Live – real-time AC3 encoding
Connectors

4 analog stereo outputs (3.5mm jacks) – 16bit/48kHz
1 analog stereo input (3.5mm jacks) – 16bit/48kHz
1 analog CD-audio input (Molex, on-board) – 16bit/48 kHz
1 analog AUX input (Molex, on-board) – 16bit/48 kHz
1 analog mono microphone input (3.5mm jacks) - 16bit/48kHz
1 analog stereo headphones output (3.5mm jack) combined with Line output 1 – 16bit/48kHz
1 digital stereo input and output (TOS link, optical)
Software

WDM drivers for Windows 2000 and Windows XP / Windows XP 64 Bit Edition
Control panel for Windows 2000 and Windows XP / Windows XP 64 Bit Edition
System requirements

One empty PCI 2.2 PCI slot
1.0 GHz Intel Pentium or AMD Athlon CPU
256 MB RAM .. AGP/PCIe graphics card with DirectX support
CD-ROM or DVD drive for software installation
Windows 2000 or Windows XP
DirectX 9.0 or later
Scope of delivery

Aureon 7.1 PCI sound card
Gameport extension
CD with drivers and manual
Service and registration card

[ Voor 63% gewijzigd door kippy op 18-09-2005 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ah dat is goed nieuws, heb zelf inmiddels een nieuw systeem maar helaas zonder de soundstorm. En mijn NF7-S is helaas door mijn broer van kant gemaakt.

Eigenlijk zou ik enkel een programma wat live kan encoden ook goed vinden, heb wel een optische uitgang en mijn CPU zou het toch wel aan moeten kunnen. Ik moet het nu even zonder 5.1 geluid in games stellen maar ik wacht liever even af op een goed product :) (en 3 nieuwe kabels om alles analoog aan te sluiten vind ik een beetje te duur als tussenoplossing)

[ Voor 11% gewijzigd door Aapenootjes op 18-09-2005 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
aapenootjes schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:48:
Ah dat is goed nieuws, heb zelf inmiddels een nieuw systeem maar helaas zonder de soundstorm. En mijn NF7-S is helaas door mijn broer van kant gemaakt.

Eigenlijk zou ik enkel een programma wat live kan encoden ook goed vinden, heb wel een optische uitgang en mijn CPU zou het toch wel aan moeten kunnen. Ik moet het nu even zonder 5.1 geluid in games stellen maar ik wacht liever even af op een goed product :) (en 3 nieuwe kabels om alles analoog aan te sluiten vind ik een beetje te duur als tussenoplossing)
nog geen 10 euro voor een tussen oplossing vind is niet veel geld eigenlijk. je neemt dan gewoon goedkopen kabeltjes en eventuweel 1 dure voor het sterio geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Stereo heb ik al via mijn optische kabel (en daarmee ook 5.1 met sommige films en dvd's). Maar voor 3 kabels (2x rca naar stereo jack) ben ik al gauw €7 per stuk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
http://www.electronica-online.nl/

stereo naar tulp 2 euri, dussss dat valt wel mee. en een kaartje van 80 euri is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ah dankjewel, ik ken niet van die goedkopere kabelwinkels maar dit is wel de moeite waard ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Zo, mooi dat ik dit topic ff tegenkom.

Ik was dus opzoek naar zon X-mystique... totdat ik dit topic zag.

Welke van de 3 is nu de beste?

De X-mistque?
De Turtle Beach
De Teratec Aureon 7.1 PCI

Mijn vorige setup: NF7-S Rev 2.0 (aapenootjes, ik heb hem nog :P) met dus soundstorm chippie + DTT 3500 speakerset. (optisch aangesloten) perfect geluid, altijd 5.1 en Dolby digital lampje op mijn setje brande altijd.

Nu: Abit AN-8SLI, met audiomax 7.1 kaartje (ook optisch aangesloten, geen dolby lampje aan) deze kaart geeft echter in windows geen geluid over alle speakers (kan ik op de versterker wel upmixen, maar klinkt 100x bagger), tevens is het geluid in games maar brakjes en geven alleen mijn center + front speakers geluid terwijl 5 speaker mode ingeschakeld is...

Ik zoek dus de kwaliteit die ik had met mijn suondstorm.
Tot 100 euro vind ik alles best.

Welke van de 3 raden jullie aan?

Ps. review gelezen, echter ben ik nogal een geluidskaart no no en hoop ik dus dat iemand me hier mee kan helpen (zoals ik altijd mensen probeer te helpen met laptop advies :P )

[ Voor 22% gewijzigd door Roberto op 19-09-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik ben helaas voor je ook geen audiofiel, maar volgens mij heb ik wel gelezen dat de drivers van de X-mistique brak waren. Heb hem daarom ook nog niet gekocht. Ik wacht denk ik even op de teratec, hoewel ik niet weet of de turtle beach beter is of niet, maar ik heb geen zin om een geluidskaart te gaan importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
In de review las ik dat er 2 driver bugs waren ja ...
Maargoed, dan nog, de nvidia drivers zijn ook niet perfect.

en dat het "nog" niet goed werkt onder XP 64Bit zal me ook een biet wezen, want ik blijf nog wel een tijdje XP home gebruiken (ik heb ook een amd64 bak :))

1 ding wat ik niet heb kunnen vinden, welke EAX / A3D support het C-media chipset igg?

Dat Abit nf-7s rev 2.0 mobo hebi k nog ... jammer dat het SOA platform te traag is voor mijn wensen, want anders zou ik hem niet verkopen :) het blijven nml heerlijke mobo's :))

[ Voor 25% gewijzigd door Roberto op 19-09-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
ik zoek alweer een tijdje in google,maar waar kan ik in godsnaam die X-Mystique bestellen?..
Of iemand hem nog te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54
Animal schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:04:
ik zoek alweer een tijdje in google,maar waar kan ik in godsnaam die X-Mystique bestellen?..
www.ebay.com zal wonderen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Nu nog weten welke je moet kopen :P

De turtle beach, de x-mistque, of de teratec :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Animal schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:04:
In dit draadje staat een link naar een engelse site waar je em kan kopen, dan is het dus inport binnen europa. Of idd e-bay.
RS_003 schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:18:
Nu nog weten welke je moet kopen :P

De turtle beach, de x-mistque, of de teratec :(
Ik zelf ga wachten op de terratec, omdat deze goed binnen europa leverbaar moet zijn en ik zelf redelijk goede ervaringen met terratec heb.
De x-mistque laat is lings ligen van wegen de inport en de slechte driver ondersteuning (zover ik info heb kunnen vinden).
Ik weer niet wat ik van turtle beach moet vinden.... Ik kan em in duitsland bestellen maar ik ken het merk niet en zo. dan heb ik liever terratec omdat die al langer met geluids kaarten bezig zijn en zo.

dus voor mij terratec, maar een zooi reviews lezen helpt natuurlijk ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Ja, ik zal nog eens een review zoeken over die turtle beach, ik weet nml nog toen ik mijn celly 300A ging kopen ze al goede geluidskaarten maakte.

Dus ik ben benieuwd :)

Ik zal mijn bevindingen hier posten :)

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
kippy schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:41:
Ik weer niet wat ik van turtle beach moet vinden.... Ik kan em in duitsland bestellen maar ik ken het merk niet en zo. dan heb ik liever terratec omdat die al langer met geluids kaarten bezig zijn en zo.
Turtle Beach is ook al langer bezig met geluidskaarten hoor. Die heb ik nog in m'n compu gehad toen ik er nog windows 3.11 op draaide :)
Over de geluidskaart zelf (wat ik me er nog van kan herinneren) niets dan lof (zeker voor die tijd), wat ik alleen erg jammer vond was dat ze op een gegeven moment gewoon geen drivers meer releaste en ik bij een upgrade van m'n windows (had toen de tropez in m'n computer) van 95 -> 2k de kaart weg kon pleuren (of volgens ging het zelfs onder 98 al niet meer goed, maar dat weet ik niet zo meer eigenlijk). Dat vind ik niet echt voor ze pleiten.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, die van Terratec is dus officiëel. :)

nieuws: TerraTec introduceert Aureon 7.1 PCI met Dolby Digital Live

Zal dus binnenkort wel te verkrijgen zijn.

Aannames zijn fataal.

• Roberto
Goed nieuws :)

Jammer dat ze niks zeggen over de Turtle beach.
En als ik zo naar de foto kijk ziet hij er wel aardig wat "cheaper" uit dan de X-Mystique.

Hierdoor ga ik toch weer een beetje twijfelen :|

[ Voor 88% gewijzigd door Roberto op 21-09-2005 08:56 ]

Verwijderd

Kan dat Dolby Digital Live nou eigenlijk ook signalen van je Analoge ingang (line-in) een Digitaal signaal maken, en via de SPDIF uitgang versturen naar je reciever?

Ik maak momenteel gebruik van de coaxial SPDIF uitgang op m'n moederbord (Asus A7V600) en vind het best vervelend dat ik hier GraphEdit voor moet gebruiken ;)
(m'n soundblaster live 5.1 heeft helaas geen digitale SPDIF uitgangen (coax/optisch, alleen een eigen t 3,5mm digitale aansluiting die alleen op hun/cambridge werkt :()

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 14:12 ]

• cool_zero
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:09:
Kan dat Dolby Digital Live nou eigenlijk ook signalen van je Analoge ingang (line-in) een Digitaal signaal maken, en via de SPDIF uitgang versturen naar je reciever?
Volgens mij kan elke geluidskaart dat wel, maar waarom zou je hem niet direct aansluiten en zou je dit willen?
Ik maak momenteel gebruik van de coaxial SPDIF uitgang op m'n moederbord (Asus A7V600) en vind het best vervelend dat ik hier GraphEdit voor moet gebruiken ;)
(m'n soundblaster live 5.1 heeft helaas geen digitale SPDIF uitgangen (coax/optisch, alleen een eigen t 3,5mm digitale aansluiting die alleen op hun/cambridge werkt :()
De 3.5 mm digtale aansluiting op de sblive is gewoon een coaxiale aansluiting. Met een 3.5 mono jack naar tulip verloopje kun je hem gewoon gebruiken op elke digitale coaxiale ingang.

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de 4 soorten 7.1 geluidskaarten die worden getoond op de TerraTec website:

http://sounden.terratec.n...me=EZCMS&menu=9&page_id=2

Prijsverschillen zijn redelijk, dus wat is dan het verschil? Ik zie twee 7.1 kaarten voor PCI die redelijk veel op elkaar lijken maar waarom is de een beter dan de andere etc etc?

• cool_zero
De terratec kaarten zijn op te delen in in de volgende categorieen:
  • De budgetkaart: Aureon 5.1 Fun en Aureon 5.1 PCI (dezelfde kaart als de fun), TerraTec 128i PCI, Aureon 5.1 USB MK II
  • De kwaliteitskaarten gebasseerd op de Via Envy 24HT chipset(192 kHz playback enzo): Aureon 7.1 Universe, Aureon 7.1 Space, Aureon 5.1 Sky, Aureon 7.1 FireWire
  • De kaart met dobly digital live(waar dit topic over gaat): Aureon 7.1 PCI

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
RS_003 schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:48:
1 ding wat ik niet heb kunnen vinden, welke EAX / A3D support het C-media chipset igg?
EAX 2, omdat Creative na EAX 2 heeft besloten geen EAX licenties meer uit te geven. Gamers hebben dus (helaas helaas) niet zoveel aan deze kaart.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• cool_zero
Breepee schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:54:
[...]

EAX 2, omdat Creative na EAX 2 heeft besloten geen EAX licenties meer uit te geven. Gamers hebben dus (helaas helaas) niet zoveel aan deze kaart.
Idd alleen deze:
To treat users to a realistic gaming experience, Aureon 7.1 PCI supports prevailing audio standards ranging from EAX 2.0/1.0 and 3Dl2 to Direct Sound and Sensaura 3D.
bron

Vreemd dat sensaura gekocht is door creative maar nog steeds gebruikt wordt. En wat is 3Dl2 ?

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 15:17

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 98% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 21:50 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Wat meer linkjes naar de Terratec Aureon 7.1 PCI:

Afbeeldingslocatie: http://sounden.terratec.net/modules/My_eGallery/gallery/produkte/sound-audio/Aureon71PCI/Aureon71PCI.jpg

PDF Datasheet
Website

Info over de C-media 8768+ waar deze kaart vermoedelijk op is gebaseerd.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat deze kaart de 8768+ gebruikt, en niet de meer geavanceerde CMI8788. Het grootste verschil tussen deze twee is dat de laatste ook DTS live kan encoderen, en dat deze in tegenstelling tot de 8768+ geen interne DAC's en ADC's heeft. Hierdoor zou het dus mogelijk moeten zijn om hogere kwaliteit DAC's en ADC's te gebruiken.

Het lijkt me dus dat er ook nog wat luxere kaarten met de 8788 uit gaan komen. Van mij mag Terratec deze dan ook snel uitbrengen. (of Hercules/Guillemot / ... / ... )

[ Voor 3% gewijzigd door Tele op 23-09-2005 23:39 ]

• kippy
Tele schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 23:39:

[afbeelding]

PDF Datasheet
Website

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat deze kaart de 8768+ gebruikt, en niet de meer geavanceerde CMI8788. Het grootste verschil tussen deze twee is dat de laatste ook DTS live kan encoderen, en dat deze in tegenstelling tot de 8768+ geen interne DAC's en ADC's heeft. Hierdoor zou het dus mogelijk moeten zijn om hogere kwaliteit DAC's en ADC's te gebruiken.

Het lijkt me dus dat er ook nog wat luxere kaarten met de 8788 uit gaan komen. Van mij mag Terratec deze dan ook snel uitbrengen. (of Hercules/Guillemot / ... / ... )
Betekend dit ook dat op het moment dat ik dvd's met DTS kijkt ik geen DTS via glasvezel op mijn versterker kan ontvangen. Want dan vind ik het in een keer een iets minder leuk kaartje =P.

Dat hij met DDL geen DTS kan encoden maakt me niet uit, AC3 in games is goed zat maar DTS films is toch wel redelijk handig.

• Tele
  • Niet online
kippy schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 00:59:
[...]

Betekend dit ook dat op het moment dat ik dvd's met DTS kijkt ik geen DTS via glasvezel op mijn versterker kan ontvangen. Want dan vind ik het in een keer een iets minder leuk kaartje =P.

Dat hij met DDL geen DTS kan encoden maakt me niet uit, AC3 in games is goed zat maar DTS films is toch wel redelijk handig.
Nee er zijn zeg maar twee standen waarin dit soort kaarten werken;

1. DTS / Dolby Digitall passthrough
2. Live Encoding (van een bron naar DTS interactive / Dolby Digital Live)

Dus als je een DTS dvd afspeelt blijft dit gewoon zo met .1.

Wat me het voordeel van de DTS encoder ten opzichte van de Dolby Digital encoder lijkt is de hogere mogelijke bitrate; bij DTS is dat maximaal 1.5 Mbps, bij Dolby Digital slechts 448kbps. Dolby heeft dan wel een iets betere compressie, maar niet 3x zo goed.. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Tele op 24-09-2005 08:21 ]

• Roberto
Tele schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 23:39:

[afbeelding]

PDF Datasheet
Website

Ik heb 0.0 reviews over die Tutle beach kunnen vinden ( De montego DDL) maar zou die niet dat betere chipset gebruiken? Want ze zijn duidelijk het duurdere merk :)

• kippy
Tele schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 08:17:
[...]
Nee er zijn zeg maar twee standen waarin dit soort kaarten werken;

1. DTS / Dolby Digitall passthrough
2. Live Encoding (van een bron naar DTS interactive / Dolby Digital Live)

Dus als je een DTS dvd afspeelt blijft dit gewoon zo met .1.

Wat me het voordeel van de DTS encoder ten opzichte van de Dolby Digital encoder lijkt is de hogere mogelijke bitrate; bij DTS is dat maximaal 1.5 Mbps, bij Dolby Digital slechts 448kbps. Dolby heeft dan wel een iets betere compressie, maar niet 3x zo goed.. ;)
Ok, dat is mooi om te weten. Dan weet ik ook zeker dat ik deze kaart ga kopen. Natuurlijk is DTS encoding erg leuk, maar in spellen vind ik die extra kwalitijd niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
RS_003 schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:08:Ik heb 0.0 reviews over die Tutle beach kunnen vinden ( De montego DDL) maar zou die niet dat betere chipset gebruiken? Want ze zijn duidelijk het duurdere merk :)
De Turtle Beach gebruikt dezelfde chip als de Terratec en de taiwanese hokkiebokkie kaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Ja, maar de gebruikte componenten zijn w.s. van betere kwaliteit?

Ik bedoel, kijk maar naar de HDA kaart, die heeft duidelijk meer transitoren enz. op de kaart zitten dan bij de teratec die er bijna uitziet als een 5 euro budget stereo kaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
RS_003 schreef op zondag 25 september 2005 @ 13:06:
Ja, maar de gebruikte componenten zijn w.s. van betere kwaliteit?

Ik bedoel, kijk maar naar de HDA kaart, die heeft duidelijk meer transitoren enz. op de kaart zitten dan bij de teratec die er bijna uitziet als een 5 euro budget stereo kaartje :)
Ja de kaart zelf ziet er wat cheap uit, maar dat hoeft niet veel over de kwalitijd te zeggen. We moeten gewoon even wachten tot de eerste reviews komen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Ik heb aan een C-Media medewerker een mailtje gestuurd over wanneer we de 8788 gebaseerde producten kunnen verwachten, het antwoord:
Thanks for your interesting. OxygenHD 8788 is now manufacturing by some venders. Terratec is one of them. The H/W is ready and they are just addition some s/w function. I guess the time on the market will be almost end of this year or early of next year. Hope you could enjoy it at that time!
Ik wacht dus nog héél even op deze kaarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Mja... ik zit nu nogsteeds met een audiomax 7.1 kaartje :X
Dus ik weet niet of ik wel zolang kan wachten.

En aangezien ik "maar" een DTT 3500 speakerset heb (wat volgens vele erg slecht is ... waar ik het btw niet mee eens ben maargoed) zou ik het verschil toch niet gaan merken? (aldus Grrrrrrene)

[ Voor 8% gewijzigd door Roberto op 26-09-2005 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
RS_003 schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:31:
Mja... ik zit nu nogsteeds met een audiomax 7.1 kaartje :X
Dus ik weet niet of ik wel zolang kan wachten.

En aangezien ik "maar" een DTT 3500 speakerset heb (wat volgens vele erg slecht is ... waar ik het btw niet mee eens ben maargoed) zou ik het verschil toch niet gaan merken? (aldus Grrrrrrene)
Voor dat setje lijkt me de terratec kaart een prima oplossing. Aangezien je het signaal digitaal naar je speakerset met decoder stuurt heeft de analoge kwaliteit van de kaart weinig invloed, tenzij je veel via de line in op wilt gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
mooi, dan wacht ik even tot de teratec uit is.
Want als er tussen de 3 kaarten toch geen kwaliteits verschil op optical gebied is maakt het me ook niks uit.

Nu nog maar hopen dat de drivers net zo makkelijk werken als de eerste nforce 2 drivers (de latere kon ik het center channel niet meer in enablen :X en was het geluid toch vaak stereo)

• Roberto
Mhzzz.

Ik wou toch maar die Montego DDL 7.1 Sound Card kopen omdat ik mijn audiomax 7.1 echt meer dan zat ben.

Kom ik er achter dat dat ding weer alleen in de US, Canada, en Puerto Rico tekoop is :/

Zeg maar het X-Mistique verhaal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pricewatch link voor de de Terratec Aureon 7.1 PCI met DD Live.

Ik ben gamer en ik ga binnenkort een nieuw systeem kopen. De speakerset gaat een Logitech Z-5400 worden, maar de geluidskaart ben ik nog over aan het nadenken. Zal ik een Audigy 2 ZS kopen, of de Terratec Aureon 7.1 PCI met DD Live? Een Creative X-Fi is in ieder geval te duur. Ik heb dit hele topic doorgelezen, en ik trek de volgende conclusies. Zijn mijn conclusies juist?

Terratec Aureon 7.1 PCI met Dolby Digital Live
  • 1 kabel verbonden met de SPDIF op de geluidskaart is het enige wat nodig is, geen wirwar van kabels
  • Alleen mogelijk met (digitale?) speakersets die een receiver hebben, de Logitech Z-5400 heeft deze (de Logitech Z-5450 specs op de Logitech website, Z-5400 staat nog niet op de Logitech website maar het enige verschil met de Z-5450 zijn de draadloze achterste speakers).
  • Compressie, dus kwaliteitsverlies in theorie, maar waarschijnlijk merk ik dat niet in de praktijk, ik ben geen audiofiel.
  • DD Live voegt verder niets toe aan het geluid zelf, alleen extra compressie dus. De enige reden om voor DD Live te kiezen is omdat het makkelijker is i.v.m. aansluitingen.
Creative Audigy 2 ZS
  • Speakerset moet analoog aangesloten worden op de geluidskaart met 3 kabels als ik 5.1 wil - zie de zoekresultaten in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 6 en Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 5 - en dat is mogelijk met de Z-5400 omdat deze een "6-channel direct cable" heeft?
  • Analoge aansluiting heeft in theorie hogerie kwaliteit omdat er geen compressie is, maar waarschijnlijk merk ik dat niet in de praktijk, ik ben geen audiofiel.
  • Als ik dan een DVD o.i.d. met AC-3 wil kijken moet ik wel mijn aansluitingen verwisselen naar de Digital Out om AC-3 te horen, maar ik doe dat niet zo vaak.
  • EAX kan niet digitaal verzonden worden, wel analoog, sowieso is Creative de enige met up-to-date EAX implementatie in hun geluidskaarten, omdat ze sinds EAX 2 geen EAX licenties meer uitgeven aan andere fabrikanten. De Terratec Aureon 7.1 PCI heeft EAX 2.0 en de Creative Audigy 2 ZS heeft EAX 4 als ik het goed heb. Maar maakt EAX of geen EAX sowieso eigenlijk wel een verschil in games? Als ik het goed heb wordt door EAX geluid in games aangepast voor de omgeving, maar maakt het echt veel verschil?
Zijn mijn gedachten juist? Ik twijfel heel erg over wat ik het beste zou kunnen kopen, de prijs maakt niet uit en de Terratec is zelfs iets goedkoper. Ik neig toch naar de Creative Audigy 2 ZS. Maar kunnen jullie mij misschien advies geven wat voor gamers nou het beste is?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
EAX wordt door de terratec door de software gedaan en bij de creative door de hardware. Dan is ook wel een belangrijk puntje waar je rekening mee wilt houden waarschijnlijk. Welke de voorkeur heeft is denk ik erg persoonlijk en hangt erg af van wat je er allemaal mee wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
En bovendien ondersteudn Creative EAX 3/4/HD en Terratec maar tot EAX v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool_zero schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:39:
EAX wordt door de terratec door de software gedaan en bij de creative door de hardware. Dan is ook wel een belangrijk puntje waar je rekening mee wilt houden waarschijnlijk. Welke de voorkeur heeft is denk ik erg persoonlijk en hangt erg af van wat je er allemaal mee wil gaan doen.
Breepee schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 15:22:
En bovendien ondersteunt Creative EAX 3/4/HD en Terratec maar tot EAX v2.
Jaja, maar sowieso krijg je dan toch geen EAX te horen omdat EAX niet te verzenden is over een digitaal signaal (wel analoog) omdat je de speakerset voor DD Live digitaal aansluit?

Verder had ik al geschreven wat ik er mee doe, ik ben een fanatieke gamer en kijk weinig DVD's.

Maar wat ik vooral wil weten, het is toch correct als ik concludeer dat DD Live alleen nut heeft wat betreft de aansluitingen? Bijvoorbeeld wanneer ik DVD's wil kijken en 5.1 games wil spelen zou ik met DD Live niet de aansluitingen hoeven te verwisselen?
GaMeOvEr schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:06:
[...]

Jawel hoor. :) Afhankelijk van wat dat signaal is. :) Als in, als jij een DVD kijkt, met een DD of Dts 5.1 signaal, kan je geluidskaart dit signaal doorvoeren naar de digitale uitgang zodat je receiver/speakerset, netjes een 5.1 DD of Dts signaal ontvangt. :)

Als jij echter een spel speelt, met 5.1 informatie, zoals UT2004 of Doom3 of Halflife 2, whatever, dan is die multikanaals geluidsinformatie geen DD of Dts, of een andere vorm van gestandariseerd multikanaals signaal, het is dan namelijk EAX of zoiets. :) Dit multikanaals geluid, gaat dus alleen maar als stereo PCM over je digitale uitgang.

Je kunt dus niet je spellen spelen met 5.1 geluid over de digitale uitgang, alleen over de analoge uitgangen.

Dit is dus wat Dolby Digital Live is, je geluidskaart maakt dan van dat 5.1 EAX signaal een 5.1 Dolby Digital signaal, wat je Receiver/speakerset -wel- snapt. :)

edit:

Wat hier boven ook al staat dus, maar dan met wat meer woorden. :P

Kortom, het biedt dus geen voordeel boven de geluidskwaliteit van analoog aansluiten?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:08:
Jaja, maar sowieso krijg je dan toch geen EAX te horen omdat EAX niet te verzenden is over een digitaal signaal (wel analoog) omdat je de speakerset voor DD Live digitaal aansluit?
Met een Creative kaart kun je hooguit je front speakers digitaal aansluiten, dat klopt. Als je meerkanaals wil gamen, zit er niets anders op dan een Creative kaart te kopen en analoog aan te sluiten. Is meerkanaals gamen een bijkomstigheid kun je misschien netzogoed een kaart met EAX2 en DDLive nemen.

Als je stereo gamed is er natuurlijk al helemaal geen sprake van EAX/Creative kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:08:
Als je DD live hebt dan kunnen de EAX effecten wel over de digtale aansluiting.
Verder had ik al geschreven wat ik er mee doe, ik ben een fanatieke gamer en kijk weinig DVD's.
Voor een fanatieke gamer zou ik een audigy aanraden.
Maar wat ik vooral wil weten, het is toch correct als ik concludeer dat DD Live alleen nut heeft wat betreft de aansluitingen? Bijvoorbeeld wanneer ik DVD's wil kijken en 5.1 games wil spelen zou ik met DD Live niet de aansluitingen hoeven te verwisselen?
[...]
Kortom, het biedt dus geen voordeel boven de geluidskwaliteit van analoog aansluiten?
Naast het verschil in aansluiting(met digitaal heb je verlies door encoding, met analoog heb je last van ruis) is er ook nog het verschil in waar het geluid van digitaal naar analoog wordt omgezet. Als je een beetje fatsoenlijke versterker hebt dan is deze omzetting van het digitale signaal naar het analoge signaal een stuk beter dan wat de meeste geluidskaart doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vind het allemaal nog steeds wat verwarrend, maar ik denk dat DD Live voor mij inderdaad geen voordeel biedt, en dat ik toch maar een Audigy koop en mijn speakerset daar analoog op aansluit.

@ cool-zero:

Jij zegt dat EAX wel over een digitale aansluiting kan, als de geluidskaart DD Live verstuurt? Dus als de geluidskaart geen DD Live verstuurt, krijg je geen EAX over de digitale aansluiting? Hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 5 en hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 6 lees ik namelijk dat EAX niet over een digitale aansluiting kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:08:
Jij zegt dat EAX wel over een digitale aansluiting kan, als de geluidskaart DD Live verstuurt? Dus als de geluidskaart geen DD Live verstuurt, krijg je geen EAX over de digitale aansluiting?
Dit klopt.
Hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 5 en hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 6 lees ik namelijk dat EAX niet over een digitale aansluiting kan.
DD live is vrij nieuw, vandaar de verwarring. Aan het eind van deel 5 staat namelijk ook al dat DD live het waarschijnlijk wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit nu zwaar te twijfelen tussen deze geluidskaart of de M-audio revolution 7.1
Ik ben van plan om mijn marantz sr 5500 met mijn pc te verbinden.
Coaxiaal of optisch dus. Deze Terratec bied dus alleen voordeel in games om dan DD digitaal naar mijn Receiver te verzenden als ik het goed begrijp? :)
Bij films of muziek heeft het geen voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt,
Bij films moet het geluid direct door gestuurd worden naar de digitaal uit, en muziek (mp3) moet als stereo PCM uit worden gestuurd met het liefst een resample ferquentie van 44,1Khz wat niet elke geuidskaart kan. Somige kunne allen resample op 48Khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Er zijn echter ook filmformaten die 5.1 geluid niet als ac3 stream hebben(worden tegenwoordig nog niet veel gebruikt). Deze kun je dan wel weer encoden met ac3filter, maar dat werkt ook nog niet helemaal perfect.

De M-audio Revolution 7.1 heeft een betere analoog naar digitaal conversie, maar als je deze kaart alleen digitaal aansluit maak je daar geen gebruik van. Daarnaast ondersteund deze kaart ook 192 khz, wat de Terratec Aureon 7.1 pci niet doet, maar dat gebruik je volgens mij toch nooit. Ik gok(weet het dus niet zeker) dat de terratec kaart niet alles gaat resamplen naar 48Khz. Als dit alles het geval is dan zijn de verschillen tussen deze kaarten dus niet zo groot.

Het succes van de Terratec kaart zal waarschijnlijk afhangen van de drivers. De M-audio kaart staat bekekend om zijn goede drivers t.o.v. de Terratec Aureon 7.1 Space. De twee punten die ik belangrijk vind in de drivers zijn:
  • Stereo geluid moet niet worden omgezet in ac3
  • Sensaura (en dus eax) moet makkelijk aan en uit te zetten zijn. Dit wordt namelijk in software gedaan. Bij de Terratec Aureon 5.1 Sky en de Terratec Auren Space 7.1 moet je eerst de computer weer opnieuw opstarten hiervoor. Bij de M-audio Revolution 7.1 hoeft dit niet. De mooiste oplossing vind ik die van de AudioTrak Prodigy 7.1(zelfde chip als de M-Audio en Terratec sky en space) die de geluidskaart als twee apparaten installeert. Eén daarvan is zonder sensaura en de ander met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
cool_zero schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:35:
Er zijn echter ook filmformaten die 5.1 geluid niet als ac3 stream hebben(worden tegenwoordig nog niet veel gebruikt). Deze kun je dan wel weer encoden met ac3filter, maar dat werkt ook nog niet helemaal perfect.

De M-audio Revolution 7.1 heeft een betere analoog naar digitaal conversie, maar als je deze kaart alleen digitaal aansluit maak je daar geen gebruik van. Daarnaast ondersteund deze kaart ook 192 khz, wat de Terratec Aureon 7.1 pci niet doet, maar dat gebruik je volgens mij toch nooit. Ik gok(weet het dus niet zeker) dat de terratec kaart niet alles gaat resamplen naar 48Khz. Als dit alles het geval is dan zijn de verschillen tussen deze kaarten dus niet zo groot.

Het succes van de Terratec kaart zal waarschijnlijk afhangen van de drivers. De M-audio kaart staat bekekend om zijn goede drivers t.o.v. de Terratec Aureon 7.1 Space. De twee punten die ik belangrijk vind in de drivers zijn:
  • Stereo geluid moet niet worden omgezet in ac3
  • Sensaura (en dus eax) moet makkelijk aan en uit te zetten zijn. Dit wordt namelijk in software gedaan. Bij de Terratec Aureon 5.1 Sky en de Terratec Auren Space 7.1 moet je eerst de computer weer opnieuw opstarten hiervoor. Bij de M-audio Revolution 7.1 hoeft dit niet. De mooiste oplossing vind ik die van de AudioTrak Prodigy 7.1(zelfde chip als de M-Audio en Terratec sky en space) die de geluidskaart als twee apparaten installeert. Eén daarvan is zonder sensaura en de ander met.
Bedankt voor je reactie ik ben er veel wijzer van geworden :)
Ik had inderdaad gelezen dat de driver support van M-audio gewoon goed was en die van Terratec zeer minder. Dat is dus ook mijn struikelblok :/
* Satch gaat weer googlen naar review's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion_XT
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Als ik bij een vriend van mij FarCry en Half-life 2 speel op een Nforce 2 mobo met Soundstorm en als speakerset een Creative Inspire 5300 Digital, klinke beide spellen beter via Dolby Digital live dan Analoog.

Daarom ga ik ook ckers een DD live kaart halen...., ik heb genoeg van mijn Audigy.
Analoog aansluiten op mijn H/K Avr 130 heeft totaal geen zin omdat de creative kaart geen bass redirection door laat d8t ik zo.

Er staat een Enorme post op de creative forums over dit probleem, en deze is begonnen in 2000 !.

Nee DD-Live is het voor mij helemaaL !.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Voor mij ook ;)

Nu nog een kaart vinden die ook echt leverbaar in NL is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
RS_003 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:20:
Voor mij ook ;)

Nu nog een kaart vinden die ook echt leverbaar in NL is :/
Hij is toch al leverbaar?
pricewatch: Terratec Aureon 7.1 PCI
Komplett.nl zegt > Niet op voorraad. 8 stuks verwacht op voorraad 2005-10-04. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de geinteresseerden hier reviews van de M-Audio die ik tegenkwam:
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=464
http://www.techspot.com/r.../revolution71/index.shtml
http://www.xbitlabs.com/a...display/revolution71.html

Iemand al reviews van de Terratec?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
RS_003 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:54:
Mhzzz.

Ik wou toch maar die Montego DDL 7.1 Sound Card kopen omdat ik mijn audiomax 7.1 echt meer dan zat ben.

Kom ik er achter dat dat ding weer alleen in de US, Canada, en Puerto Rico tekoop is :/

Zeg maar het X-Mistique verhaal :/
Nouw hij is zeker wel binnen europa te krijgen net als de X-Mistique.
http://www.m3c.de/product_info.php/cPath/1/products_id/4323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kippy schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:05:
[...]

Nouw hij is zeker wel binnen europa te krijgen net als de X-Mistique.
http://www.m3c.de/product_info.php/cPath/1/products_id/4323
Volgens Turtle Beach is http://www.simonsax.nl/ een distributeur in NL, dus die zou ook geraadpleegd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52
http://www.simonsax.nl/voyetra/prijzen.htm daar staan wat prijzen van Turtlebeach kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Maar niet van de montego :) dus ik zal ze eens even mailen :)

Moeilijke keuze hoor... nu ze alle 3 leverbaar zijn.

De HDA had sowieso wat driver problemen las ik in de enige review tot nu toe.
De Teratec is nog niet bekend, maar de reputatie van teratec is niet echt geweldig.
De Turtle-beach is helemaal niks van bekend, maar die hebben over het algemeen wel goede drivers.

Moeilijk moeilijk moeilijk :X 8)7

Kijk, de kwaliteit is het probleem niet, ik sluit hem toch optisch aan op mijn DTT 3500 Set, dus het zal allemaal even goed klinken.... dus what to do .... morgen die Teratec bestellen?

/getekend: een geluidskaart newb ... het enige dat ik weet is dat ik de kwaliteit en de altijd 5.1 output naar mijn DTT 3500 van mijn soundstorm mobo mis :)

[ Voor 86% gewijzigd door Roberto op 03-10-2005 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
de terratec 7.1 pci is al leverbaar voor 55 euro,
alleen is hij het geld waar?

ik ben een niet gamer, en heb een fortissimo III, ik ben wel een audioliefhebber
heb dus een goede receiver (marantz) en een goed 5.1 set eraan.
Heb de pc dus alleen digitaal aangesloten.

een optische kabel van 10 meter door me kamer
en het werkt super, toch wel fijn om je optische kabel los te trekken uit je geluidskaart zonder
gekraak :p

Waar ik me momenteel aan me geluidskaart het meeste erger is dat als ik de passtrough optie wil gebruiken van PowerDVD, direct over de spdif dus dolbydigitaal/dts, dat ik eerst moet switchen naar die mode, rebooten, uiteraard geen windows PCM geluiden meer heb, en dan weer mag omzetten/rebooten nadat ik een dvd 5.1 heb gekeken en weer windows PCM geluiden wil.

ik neem aan dat alles wat maar een beetje 5.1/7.1 etc. uitspuugt over de analoge uitgang omgezet wordt naar 5.1/7.1 etc. door de dolby digital live?

dan is het voor mij alleen de vraag hoe er om wordt gegaan met de spdif passtrough mode in powerdvd, het liefte laat ik dat geluid natuurlijk on-aangetast, als de terratec on-the-fly kan zo het ook idiaal zijn :P

zijn er al mensen die wat ervaring hebben met deze terratec aureon 7.1 PCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:20:
[...]
Waar ik me momenteel aan me geluidskaart het meeste erger is dat als ik de passtrough optie wil gebruiken van PowerDVD, direct over de spdif dus dolbydigitaal/dts, dat ik eerst moet switchen naar die mode, rebooten, uiteraard geen windows PCM geluiden meer heb, en dan weer mag omzetten/rebooten nadat ik een dvd 5.1 heb gekeken en weer windows PCM geluiden wil.
[...]
Misschien een andere gedachte; Maar werkt het niet als je 2 verschillende gebruikers aanmaakt in XP ?
- 1 x mèt 5.1 passthrough
- 1 x mèt PCM

En dan gewoon telkens van user switchen ? Het zou in ieder geval een hoop schelen.

Je kan kijken of het zou werken door eens van mode te wisselen, en jezelf dan af te melden (via start --> <gebruiker> afmelden), en dan weer aan te melden (ipv rebooten dus).

Als dat werkt, zou het idee met de verschillende users ook kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:30:
[...]

Misschien een andere gedachte; Maar werkt het niet als je 2 verschillende gebruikers aanmaakt in XP ?
- 1 x mèt 5.1 passthrough
- 1 x mèt PCM

En dan gewoon telkens van user switchen ? Het zou in ieder geval een hoop schelen.

Je kan kijken of het zou werken door eens van mode te wisselen, en jezelf dan af te melden (via start --> <gebruiker> afmelden), en dan weer aan te melden (ipv rebooten dus).

Als dat werkt, zou het idee met de verschillende users ook kunnen werken.
had ik zelf nog niet geprobeerd, maar werkt niet helaas, het enige wat werkt maar lang niet altijd zonder problemen, is na het switchen in apparaten beheer het WDM device van me kaart, uit, en aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet zeker want heb nog geen geluidskaarten met SPDIF hier, maar kun je het PCM geluid niet op je SPDIF zetten door een vinkje te zetten bij [2. PCM SPDIF] in Volume Control > Advanced?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Metal schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:58:
[...]

Hij is toch al leverbaar?
pricewatch: Terratec Aureon 7.1 PCI
Komplett.nl zegt > Niet op voorraad. 8 stuks verwacht op voorraad 2005-10-04. :)
Ja, die leverdatum is dus al verschoven .. en 4launch zei minimaal 2 weken :/

Ik wil hem NU, en niet over 2 of meer weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:46

The Zep Man

🏴‍☠️

Bij alle shops in de Pricewatch staat de Terratec Aureon 7.1 PCI op 'pre-order/onbekende levertijd'. Tevens valt het op dat Central Europe BV hem niet in huis heeft (had het een week geleden al aangegeven, maar de admins hebben nog geen actie ondernomen). TakeItNow heeft hem ook niet, maar ik doe geen moeite meer om wat voor de Pricewatch op te sturen, sinds het kennelijk toch genegeerd wordt. :Z

Bij PC Concurrent hebben ze hem wel, voor € 57,60... maar natuurlijk staat hij daar ook op onbekende levertijd.

Overigens is net PcHut.nl toegevoegd. Onbekende levertijd. :(

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de meeste afspeel software kan je gewoon kiezen welke geluidskaart die moet gebruiken ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het kan zonder reboot, maar is dan nog niet echt handig. Bovendien zal er wel nooit meer een nieuwe driver voor die kaart uitkomen waardoor je hem sowieso niet in Vista kan gebruiken (ik heb hem zelf ook nog).
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.