Hoofdcategorieën
Topicacties

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 last

Reageer Nieuw Topic

Acties: [view][quote]

Door: Terw_Dan
Moderator PMG/OM/Reviewer
Knuffelkubus O+

Die elcos die Atlas en ik kregen waren echt nieuw (een hele ongeopende zak :9).

Maar wat ik al zei, als je wil mag je de elcos op komen halen, versturen wil ik ook wel doen, maar heb helaas niet echt de tijd om even naar het postkantoor te gaan (misschien einde van deze week een keer)

Atomen bestaan uit ruimteschepen

Moderator Kai [GoT] clan

Ach die paar dagen extra maakt nu ook niet uit.
Dat plankje ligt nu ook al een jaar op de kast verder weg te rotten.

Ik stel het dan ook zeer op prijs dat je er een aantal wil opsturen! :)

Never be afraid of doing tasks you are not familiar with. Noah's Ark was built by an amateur. Professionals have built the Titanic.

Reg. datum: 26 september 2002

ik heb hier 1.5 jaar geleden gepost dat ik die condensators vervangen heb,kan het zijn dat ze weer vaag beginnen doen? want vanals ik die pc wat stress geeft ie een blauw scherm :(

>AMD64 3700+ / MSI K8N SLI / 2048 Gskill/ gigabyte 6600GT / 320gb WD / ADI A715 17" TFT / NEC 4551A / gemod A64-waterblok+gpu+chip / Fuji s5500 Camera / Sempron & Compro gold + 2 HTPC / Carputer 7" touch LCD globalsat gps / MSI S271

Mja, ik heb vorig jaar 2 stuks vervangen op een K7TTurbo, maak ik die kast een tijdje later weer open, staan alle elco's behalve de 2 vervangen bol. Had geen zin om ze alle 15 te vervangen, weggepleurd en vervangen door een ECS K7S6A die ook 2 bolle had, die waren exact dezelfde waarde als diegene die ik op dat MSI bord had gedrukt.
Inmiddels dat ECS bord vervangen door wat nieuws, zie ik alweer een dikke ton zitten met een bult erop.

Tis met die dingen gewoon dweilen met de kraan open, als er 1 elco barst, gaan ze allemaal na verloop van tijd.

Ziet ze vliegen
Reg. datum: 24 maart 2000

Mijn post was daarnet wat uitgebreider, maar ik zal het proberen te herconstrueren (sloot het verkeerde venster).

Mijn Epox 8k9a heeft eveneens kapotte elco's, maar liefst 3/4 zijn stuk. Sinds gister merkte ik echt de problemen van kapotte elco's met dit bord:
(kijk naar de verschillen in artifacts in "resolutie").

http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/wow.png
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/wow2.png
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/wow3.png

Ook "zwaardere" pagina's vond mijn systeem niet zo leuk:

http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/videokaart_gaar.JPG
offtopic:
let niet op de bestandsnaam, de gaarheid komt 99% zeker van het brak wordende mobo
.

http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/EP-8k9a.jpg
Beetje slecht te zien, maar de omcirkelde condensatoren waren allemaal zichtbaar stuk (gebarsten met troep erbovenop)

Wat me opmerkte was dat mijn systeem de laatste tijd begon te "sissen" bij zwaardere inspanningen.

Maar goed, vanochtend scheen hij ermee uit; na 2,5 jaar dienst is hij ermee gekapt, RIP :'(.

Ik dacht, het is wellicht interessant wat een stuk mobo nog meer kan doen. Nadat ik mijn nieuwe mobo heb, zal ik eens kijken of ik er nog garantie op heb.

offtopic:
Het ding was toch al niet al te stabiel op agp 8x. Ik denk dat ik een nforce2 gebaseerd mobo neem.

edit:
Mocht de videokaart toch half brak zijn geworden, dan kan ik deze ook nog eens gaan vervangen :(

Rtukkers wijzigde dit bericht 05-06-2005 17:49 (7%)

@Rtukkers:
Ik denk eigenlijk dat wat jij laat zien door je videokaart komt. Als die corrupte data gaat verwerken komt dat gewoon in beeld als storing. Maar als de CPU corrupte data krijgt, dan gaat hij illegale instructies zitten uitvoeren en dan crasht hij. Zo gaat het normaal gesproken tenminste. Hetzelfde gebeurt bij overklokken. Klok je het geheugen van de videokaart op, dan krijg je errors, klok je het systeemgeheugen op, dan crasht hij.

quote:
Tis met die dingen gewoon dweilen met de kraan open, als er 1 elco barst, gaan ze allemaal na verloop van tijd.
Dat valt wel mee. Gewoon allemaal vervangen en klaar. Ik heb op mijn bord bijna alles vervangen. Er was een type waar geen enkele van bol stond, en de vervangers waren hetzelfde type, dus die heb ik niet vervangen. De rest, alles wat bol stond en de andere merken/types heb ik wel vervangen. Hij is altijd 100% gestressed en mijn systeem werkt nog perfect. Het is nu 6 maanden geleden denk ik zo. Maar ja, met die lekkende elco's van toen werkte hij ook nog perfect, ook met 100% belasting :)

Knuffelkubus O+

quote:
Rtukkers schreef op zondag 05 juni 2005 @ 17:47:
Mijn post was daarnet wat uitgebreider, maar ik zal het proberen te herconstrueren (sloot het verkeerde venster).

Mijn Epox 8k9a heeft eveneens kapotte elco's, maar liefst 3/4 zijn stuk. Sinds gister merkte ik echt de problemen van kapotte elco's met dit bord:
(kijk naar de verschillen in artifacts in "resolutie").

Wat me opmerkte was dat mijn systeem de laatste tijd begon te "sissen" bij zwaardere inspanningen.

Maar goed, vanochtend scheen hij ermee uit; na 2,5 jaar dienst is hij ermee gekapt, RIP :'(.

Ik dacht, het is wellicht interessant wat een stuk mobo nog meer kan doen. Nadat ik mijn nieuwe mobo heb, zal ik eens kijken of ik er nog garantie op heb.

offtopic:
Het ding was toch al niet al te stabiel op agp 8x. Ik denk dat ik een nforce2 gebaseerd mobo neem.

edit:
Mocht de videokaart toch half brak zijn geworden, dan kan ik deze ook nog eens gaan vervangen :(

Op het moment dat je nog wel in staat bent dit soort games op te starten en te spelen dan kun je ervanuit gaan dat je mobo nog wel goed genoeg werkt maar dat je videokaart het begint te begeven.
Defecte elcos zou ik wel zo snel mogelijk vervangen als ik jou was, maar ik zou toch echt gaan twijfelen aan je videokaart.
Helaas is natuurlijk niet uitgesloten dat je mobo alsnog dood kan zijn.

Case modding in okay..
Reg. datum: 24 juli 2000

Hmm, ik heb een Epox 8RDA3+ en ik hoor de naam epox hier wat vaker voorbij komen..
En laat mijn pc de laatste tijd nou ook een beetje raar doen...

thx voor de pics iig, ik ga eens kijken of ik er ook wat heb opgeblazen.. :/

Canon EOS-400D / Canon 18-55mm Kitlens

Reg. datum: 28 oktober 2006

Naar deze topic gegoogled vanwege gelijksoortige problemen met de PC. Ik had al de PSU vervangen, maar dat loste de problemen niet op. Na het lezen van deze topic alle elco's gecontroleerd en ja hoor twee 3300microF10V elco lekten. Bruin roestig goedje. Voor bijna niets twee nieuwe gekocht. Oude losgesoldeerd, nieuwe vast gesoldeerd. Zonder ervaring ging dat toch vrij makkelijk. En ja hoor, alle problemen opgelost.
Bedankt voor alle reacties hier op de topic (uit 2003, ha!, 3 jaar later nog steeds nuttig).
Overigens: AOpen AK73 Pro(A) moederbord, AMD Athlon 1 GHz, 512MB SDram, GeForce2 MX400, 2 HDD, 2 DVD, alle PCI slots vol, (basis)systeem is al vijf jaar oud.

Knuffelkubus O+

quote:
Tarkmees schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:12:
Overigens: AOpen AK73 Pro(A) moederbord, AMD Athlon 1 GHz, 512MB SDram, GeForce2 MX400, 2 HDD, 2 DVD, alle PCI slots vol, (basis)systeem is al vijf jaar oud.

Tarkmees, mag ik je aanraden de volgende 3 elcos goed in de gaten te houden als je enkel 2 3300s vervangen hebt (kan zo de waardes niet zien, is het hier net even iets te donker voor)

De elco die oonder de onboard audio conector zit (de grootste van de 3 op het rijtje)
De elco die tussen PCI2 en PCI3 zit
De elco die links naast de bioschip en USB2 header zit.

Ik heb hier 2 AK73s tegen de muur hangen. En beide zijn die elcos bol of zijn ze helemaal opengebarsten.

Nog een tip: vraag de condensatoren gratis aan via de MSI, Abit, whatever helpdesk. Bij MSI in ieder geval kan je gewoon een mail sturen zonder lang verhaal. Gewoon een lijstje met waardes (capaciteit en voltage) en een adres geven, en klaar.

Niet alleen is het goedkoper, maar ook beter. Elco's op mainboards zijn namelijk speciale, zogenaamde low-ESR (low equivalent series resistance) varianten.

Over het algemeen is een elco gewoon een elco. Ik heb laatst een nforce2 mobo voorzien van "nieuwe" elco's: die waren allemaal afkomstig van een dood asus bord. Over het algemeen wordt het overigens afgeraden om elco's van andere borden te gebruiken: de pootjes zouden niet lang genoeg zijn en de kwaliteit van die dingen kan vies tegenvallen als ze wat ouder zijn. Echter heeft het voor mij geen zin om een bord uit 2003 te solderen als ik daar 20 elco's voor moet kopen. De tijd die ik erin steek om het weer werkend te krijgen is eigenlijk al te duur, maar ja, tis hobby he, mag graag ff een beetje solderen :P

quote:
halfgaar schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:55:
Nog een tip: vraag de condensatoren gratis aan via de MSI, Abit, whatever helpdesk. Bij MSI in ieder geval kan je gewoon een mail sturen zonder lang verhaal. Gewoon een lijstje met waardes (capaciteit en voltage) en een adres geven, en klaar.

Niet alleen is het goedkoper, maar ook beter. Elco's op mainboards zijn namelijk speciale, zogenaamde low-ESR (low equivalent series resistance) varianten.

Dus jij wilt als je een ASUS bord hebt maar gewoon condensatoren aanvragen bij MSI omdat ze daar gratis zijn???? Niet echt een nette manier van handelen vind je wel?
Ik hoop wel dat er nog wat fatsoenlijke mensen zijn die geen misbruik maken van de goede service van MSI....

Knuffelkubus O+

quote:
Viper_4111 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:25:
[...]

Dus jij wilt als je een ASUS bord hebt maar gewoon condensatoren aanvragen bij MSI omdat ze daar gratis zijn???? Niet echt een nette manier van handelen vind je wel?
Ik hoop wel dat er nog wat fatsoenlijke mensen zijn die geen misbruik maken van de goede service van MSI....
Ik denk dat hij natuurlijk bedoelt bij de fabrikant van de betreffende plank. Condensatoren voor een Asus bordje bij MSI aanvragen is natuurlijk ook niet echt netjes

Ik zei dus: "vraag de condensatoren gratis aan via de MSI, Abit, whatever helpdesk". Er is geen merk genaamd whatever, dus ik bedoel uiteraard het merk van toepassing. Ze geven allemaal zo'n beetje gratis elco's. Ik heb alleen maar MSI borden gerepareerd, en bij MSI condensatoren aangevraagd, dus ik weet in ieder geval uit ervaring hoe ze dat daar doen.

Low ESR is trouwens van belang voor de levensduur van halfgeleiders. Als het voltage te veel schommelt, levert dat belasting voor de chip op. Dit is een bekend verschijnsel in halfgeleider wereld, en omdat CPU's zo veel vermogen nodig hebben, vaak heel plotseling, gebruiken ze Low ESR.

Reg. datum: 07 juli 2006

Ook ik heb een moederbord met lekkende elco's en ben blij dat dit topic nog hier staat. Heb daarnet een mailtje naar MSI gestuurd met een aanvraag voor nieuwe elco's nu maar afwachten. Het is trouwens een MS-6309 moederbord. Deze gaf als fout: na opstartscherm windows sloeg pc af en starte opnieuw. ok na kale installatie dezelfde fout. Had eerst verwacht dat het een softwarematige fout zou zijn... niet dus. 4 elco's van 2700 µF 6,3v lekten en stonden bol.

Door: Atlas
Frontpage Admin/Mod SF
Ik flits terug!

Tip: vervang ze _allemaal_ :)
(althans die van hetzelfde type)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Reg. datum: 06 oktober 2006

Modbreak:
Niet doen.

BalusC wijzigde dit bericht 07-11-2006 19:11 (85%)

Reg. datum: 05 oktober 2005

quote:
gipsy116 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:41:
Ook ik heb een moederbord met lekkende elco's en ben blij dat dit topic nog hier staat. Heb daarnet een mailtje naar MSI gestuurd met een aanvraag voor nieuwe elco's nu maar afwachten. Het is trouwens een MS-6309 moederbord. Deze gaf als fout: na opstartscherm windows sloeg pc af en starte opnieuw. ok na kale installatie dezelfde fout. Had eerst verwacht dat het een softwarematige fout zou zijn... niet dus. 4 elco's van 2700 µF 6,3v lekten en stonden bol.

Heb dus ook een MS-6309 met een PIII 733 erin. Twee jaar geleden stonden er 5 Elco's bol, 2700 / 6.3v. MSI gemailed en nieuwe elco's ontvangen. Deze hebben we erop laten solderen (ben niet zo'n held met een soldeerbout) en preventief nog een aantal andere grote elco's (die blauwe). Nu ruim 2 jaar na dato staan er alweer 2 bol, en de derde begint langzaam te komen. Dit zijn overigens de vervangen elco's die MSI ons toegestuurd heeft!

Het moederbord werkte trouwens nog perfect, nog geen teken van instabiliteit, maar bij elke foutmelding ga je jezelf toch afvragen...

De MS-6309 serie blijven rampbordjes; bijna elke plank is rot dus ik zou niet teveel tijd/moeite investeren in dit bord. Laatst heb ik een identiek Asus bordje gekocht voor 10E; net zo oud maar helemaal perfect (zitten trouwens meer elco's op). Uit voorzorg dus maar die MS-6309 vervangen.

Core 2 Duo E6750 @ 3800Mhz, Thermalright Ultra 120-Ex, Gigabyte P35-DS3R, 2Gb Corsair TwinX PC6400C4 rev2.1 BFGTech 8800GT OC, X-Fi XtremeMusic, WD CaviarSE16 320Gb Raid0, Aerocool ExtremEngine 3T, Zalman ZM600-HP

Nissan 200SX owner :)

Heb het ook gehad met mijn Epox plank.. en ook een keer met mijn 3COM switch.

Hoorde wat rare piepende geluiden uit me switch komen, en mijn overdracht snelheden binnen het netwerk waren zeg maar zwaar bout.. 700 kb per sec ofzo.. Dus ik wist dat dat elco's moesten zijn, vervangen door 2 dikke vette grote kanonen bij de electroboer weg (veelste hoge waardes, maar boeie hij had niets anders) en nu doet hij het weer perfect!

Mijn epox plank zag ik ook een paar bolle elco's. had wat problemen er mee zeg maar, de machine deed het wel maar liet hardeschijven vet hard crashen, en zo maar reboot's etc. Ik de kast open (ik check altijd gelijk de elco's dan) en ja hoor, paar bollige elco's.. geen lekkende stuff er uit ofzo maar dat was voor mij voldoende om de plank er uit te halen en weg te flikkeren. ookal staan ze maar wat bol, en je ziet nog niks er uit komen, dan is het ook al te laat. weg gooien die meuk dan en wat nieuws kopen :)

Ik had helemaal geen zin in een computer upgrade maar ik ben er nu wel blij mee :D

Chieftec Bigtower | AMD Athlon 64 AM2 3500+ | Water-Cooled | ASUS M2N-E | 2GB Crusial DDR2 | Geforce 7600 | NEC 1300a DVD Bakker

quote:
DAMAGE schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:26:
Mijn epox plank zag ik ook een paar bolle elco's. had wat problemen er mee zeg maar, de machine deed het wel maar liet hardeschijven vet hard crashen, en zo maar reboot's etc. Ik de kast open (ik check altijd gelijk de elco's dan) en ja hoor, paar bollige elco's.. geen lekkende stuff er uit ofzo maar dat was voor mij voldoende om de plank er uit te halen en weg te flikkeren. ookal staan ze maar wat bol, en je ziet nog niks er uit komen, dan is het ook al te laat. weg gooien die meuk dan en wat nieuws kopen :)

Ik had helemaal geen zin in een computer upgrade maar ik ben er nu wel blij mee :D
Zelfde probleem bij mij, maar bij mij zat er al wel bruine smurrie op de elco`s, al geruim een jaar en al meer dan een jaar bol. Had ook steeds problemen met opstarten en het USB gedeelte werkte niet echt lekker. Vond ook dat de chipset erg heet werdt. Heb zelfs het bord nog een keer naar Epox opgestuurd, kreeg een "ander" bord terug (zeiden ze, was gewoon dezelfde). Zelf ook maar een upgrade gedaan :)

Het is zover, C2D is running. :-) Ben weer geheel bij.

quote:
InfinityG35 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:16:
[...]

Heb dus ook een MS-6309 met een PIII 733 erin. Twee jaar geleden stonden er 5 Elco's bol, 2700 / 6.3v. MSI gemailed en nieuwe elco's ontvangen. Deze hebben we erop laten solderen (ben niet zo'n held met een soldeerbout) en preventief nog een aantal andere grote elco's (die blauwe). Nu ruim 2 jaar na dato staan er alweer 2 bol, en de derde begint langzaam te komen. Dit zijn overigens de vervangen elco's die MSI ons toegestuurd heeft!

Het moederbord werkte trouwens nog perfect, nog geen teken van instabiliteit, maar bij elke foutmelding ga je jezelf toch afvragen...

De MS-6309 serie blijven rampbordjes; bijna elke plank is rot dus ik zou niet teveel tijd/moeite investeren in dit bord. Laatst heb ik een identiek Asus bordje gekocht voor 10E; net zo oud maar helemaal perfect (zitten trouwens meer elco's op). Uit voorzorg dus maar die MS-6309 vervangen.
Het is niet alleen MSI uit die tijd die er problemen mee had. Het kan netzo goed met Asus borden voorkomen. Die elco's zaten overal in, zelfs in vliegtuigen. En, je opmerking impliceert dat het aan de MSI-6309 lag de de elco's bol gingen staan, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ik vind het alleen wel raar dat je vervangende types hebt gekregen die nog zijn gemaakt met de verkeerde electroliet formule.

quote:
halfgaar schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:38:
[...]

Het is niet alleen MSI uit die tijd die er problemen mee had. Het kan netzo goed met Asus borden voorkomen. Die elco's zaten overal in, zelfs in vliegtuigen. En, je opmerking impliceert dat het aan de MSI-6309 lag de de elco's bol gingen staan, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ik vind het alleen wel raar dat je vervangende types hebt gekregen die nog zijn gemaakt met de verkeerde electroliet formule.

Het probleem is over het algemeen dat je er een paar vervangt, maar de rest is ook rot, alleen zie je dat niet. Ik kan me voorstellen dat als er een paar rotte tussenzitten, dat de elco's die niet rot zijn daar ook onder lijden. Als ik een rij dezelfde elco's heb staan en er staan 2 bol, vervang ik gewoon de hele rij, aangezien die dingen allemaal met elkaar in verbinding zitten op een of andere manier.

* _JGC_ tikt dit op een systeem met een nforce2 bord waarvan nagenoeg alle elco's zijn vervangen... GSC schijnt bagger te zijn, dit is het tweede bord waar ik ze op tegenkom (Leadtek, andere was Jetway)

Als ik een bord fix met kapotte elco's, dan vervang ik ze liever allemaal, tot de kleintjes tussen de PCI bussen aan toe. Dat bord is dan gemaakt met een lading foute elco's, en als er een paar bol staan, is de kans groot dat alle, of veel, elco's van die slechte partij zijn.

Trouwens, een NForce2 met bagger elco's? Ik dacht dat het toen toen echt wel afgelopen was.

Een rotte elco beïnvloed trouwens geen andere elco's. Elco's worden gebruikt voor het leveren van stroompieken, en het wegfilteren van laagfrequente opgepakte storing. Voor beide geldt, hoe langer de verbinding tussen de elco en het object, hoe slechter het werkt. Daarom zitten er zoveel op, dichbij de onderdelen die het nodig hebben. En ze zijn allemaal met elkaar verbonden, ze zitten namelijk tussen voeding en 0V (ground). Het zijn eigenlijk alleen de halfgeleiders die lijden van slechte elco's.

Dit nforce2 bord is een van de eersten uit halverwege 2003. En wees gerust hoor, die brakke elco's worden nog steeds wel op nieuwe borden gebruikt, heb hier nog een Asrock K7S8XE+, een bord ergens uit eind 2004, ook met brakke elco's.

Heb hier ook een techsolo externe harddiskbehuizing liggen van nog geen jaar oud met daarin 2x1000uF 6.3V uit een oud moederbord gesloopt in de adapter gesoldeerd. Dat was dan de 5V voeding, de 12V ligt er inmiddels ook uit, helaas is 680uF 16V niet zo heel erg standaard in moederborden en zal ik hier toch echt de deur voor uit moeten op een tijd dat de elektroboer open is :P

Wat betreft bovenstaande harddiskbehuizing opsturen voor garantie: dat ding kostte destijds 20 euro, heb toen gewoon nog eentje besteld, die heeft inmiddels ook al nieuwe elco's gekregen :X

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: