Een paar dingetjes:
-lood is een edeler metaal dan aluminium, dus daar houd je elektrocorrosie niet mee tegen.
-lithium, kalium en natrium zijn onedeler, maar hebben een klein nadeeltje: Ze reageren zeer heftig met water, er ontstaat vuur (verbrandend metaal) en een grote hoeveelheid waterstofgas. Na toevoegen van een van deze metalen (of een andere uit dezelfde reeks) heb je na een paar seconden een grote "BOEM!!!"
Leukste demonstratie die ik hiermee heb gezien was een gekke scheikundeleraar, die vanaf de 4e verdieping een kilo natrium in de sloot gooide. Het water kwam net niet boven het dak van de school uit.....
-Voor elektrocorrosie zijn een aantal voorwaarden aanwezig, o.a. elektrisch geleidend contact tussen de materialen. Verslechter je dit elektrisch geleidend contact, dan zal je de corrosie extreem afremmen. Een koelblok van koper, met een alu deksel erop geschroefd, zal sneller corroderen dan een radiator, die geen elektrisch contact heeft, en een stuk verder weg zit, verbonden door relatief slecht geleidend water.
-Aluminium radiatoren worden jarenlang toegepast in auto's, waar de rest van de onderdelen van ijzer is (gietijzeren motorblok). Dit bij werktemperaturen van 80 graden. En daar gaat het goed.
Persoonlijk heb ik nooit last gehad van elektrocorrosie. Mede door eigen ervaringen, en de bovenstaande dingen, ben ik van mening dat elektrocorrosie een overschat probleem is.
Oja, en koper kan je lang glimmend houden door er wat (haar)lak overheen te spuiten
Herman wijzigde dit bericht 01-04-2004 12:58 (4%)