Gathering of Tweakers

Quicksearch
Knijpers zijn Kunst

*Binas op schoot* *tabel 48 --> reductoren, standaard elektropotentialen*

Je kunt bij een combinatie van Al en Cu deze materialen gebruiken voor opoffering: Lithium, Kalium, Barium, Calcium, Natrium, Al(OH)4 ? en Magnesium. Van de bovenstaande stoffen lijkt magnesium mij trouwens de eenvoudigste. Calcium moet ook nog lukken, maar dan krijg je misschien problemen met kalkaanslag ?

Zink is geen optie omdat die een hoger elektropotentiaal heeft als Aluminium. De reactie verergerd dan alleen maar.

Just my 2 eurocents ;)

Nantheos wijzigde dit bericht 30-03-2004 22:59 (28%)

Traanplaat is voor prutsers

Fundamentalistische Tweaker
Reg. datum: 29 december 2001

quote:
Me Whizkid schreef op 30 maart 2004 @ 22:58:

Je kunt bij een combinatie van Al en Cu deze materialen gebruiken voor opoffering: Lithium, Kalium, Barium, Calcium, Natrium, Al(OH)4 ? en Magnesium. Van de bovenstaande stoffen lijkt magnesium mij trouwens de eenvoudigste. Calcium moet ook nog lukken, maar dan krijg je misschien problemen met kalkaanslag ?

Zink is geen optie omdat die een hoger elektropotentiaal heeft als Aluminium. De reactie verergerd dan alleen maar.

Just my 2 eurocents ;)

Kijk, daar hebben we wat aan. _/-\o_ Gelukkig heb ik het zelf niet nodig, maar zeker handig voor iedere beginnende tweaker die moeite heeft om een koperen rad te vinden.
Over Binas gesproken: staat er ook in hoe je een koperen rad aan de buitenkant glimmend kan houden zonder de warmtegeleidende eigenschap negatief te beïnvloeden? De mijne glimt nog niet, maar als het zover is wil ik 'm graag zo houden :9

Als m'n D805 geen 4000MHz wil draaien, blaas ik 'm op!

Knijpers zijn Kunst

Glimmend houden is lastig lijkt me, aangezien het koper in aanraking is met lucht zal het (langzaam) oxideren. Een beetje polijsten met koperpoets zou wel moeten helpen... misschien als je een heel dun laagje koperpoets erop laat zitten dat het niet oxideert ?

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

Ik dacht dat je gehscuurd koper elktijd moest onvetten met oli, maar weet het niet zeker.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Knijpers zijn Kunst

Ontvetten met olie ? Misschien invetten zodat de zuurstof niet bij het koper kan komen. Maar dan moet de warmte uit je rad eerst door een laag (goed isolerend) vet heen voordat je fan het weg kan blazen. Lijkt me niet positief voor je temp...

Een paar dingetjes:

-lood is een edeler metaal dan aluminium, dus daar houd je elektrocorrosie niet mee tegen.

-lithium, kalium en natrium zijn onedeler, maar hebben een klein nadeeltje: Ze reageren zeer heftig met water, er ontstaat vuur (verbrandend metaal) en een grote hoeveelheid waterstofgas. Na toevoegen van een van deze metalen (of een andere uit dezelfde reeks) heb je na een paar seconden een grote "BOEM!!!"
Leukste demonstratie die ik hiermee heb gezien was een gekke scheikundeleraar, die vanaf de 4e verdieping een kilo natrium in de sloot gooide. Het water kwam net niet boven het dak van de school uit.....

-Voor elektrocorrosie zijn een aantal voorwaarden aanwezig, o.a. elektrisch geleidend contact tussen de materialen. Verslechter je dit elektrisch geleidend contact, dan zal je de corrosie extreem afremmen. Een koelblok van koper, met een alu deksel erop geschroefd, zal sneller corroderen dan een radiator, die geen elektrisch contact heeft, en een stuk verder weg zit, verbonden door relatief slecht geleidend water.

-Aluminium radiatoren worden jarenlang toegepast in auto's, waar de rest van de onderdelen van ijzer is (gietijzeren motorblok). Dit bij werktemperaturen van 80 graden. En daar gaat het goed.

Persoonlijk heb ik nooit last gehad van elektrocorrosie. Mede door eigen ervaringen, en de bovenstaande dingen, ben ik van mening dat elektrocorrosie een overschat probleem is.

Oja, en koper kan je lang glimmend houden door er wat (haar)lak overheen te spuiten

Herman wijzigde dit bericht 01-04-2004 12:58 (4%)

misschien wel, maar het is toch neit fijn _als_ er iets mis mocht gaan en je dure hardware naar zijn grootje gaat

quote:
Me Whizkid schreef op 30 maart 2004 @ 22:58:

Just my 2 eurocents ;)
quote:
Herman schreef op 01 april 2004 @ 12:51:
Een paar dingetjes:

-Aluminium radiatoren worden jarenlang toegepast in auto's, waar de rest van de onderdelen van ijzer is (gietijzeren motorblok). Dit bij werktemperaturen van 80 graden. En daar gaat het goed.

Persoonlijk heb ik nooit last gehad van elektrocorrosie. Mede door eigen ervaringen, en de bovenstaande dingen, ben ik van mening dat elektrocorrosie een overschat probleem is.

Klopt inderdaad bij boten wordt bijna altijd gebruikt gemaakt van een zink en/of magnesium annode. Alleen kan ik uit ervaring vertellen me dit niet echt nuttig lijkt om toe te passen in je pc. Het effect is volgens mij veel te klein.
Ik denk dat het probleem zowiezo ook overschat wordt. Bij die boot ontstont er een klein beetje aantasting in 2jaar ofzo op t magnesium.
Ps hoe moet je dat toepassen dan? Overal een blokje opofferingsmateriaal op fixen? De verbinding hiertussen moet namelijk wel perfect zijn.
Ik denk dat je met een beetje onderhoud een prima WC kan hebben.

Ben inmiddels aan het schoonmaken geslagen. Van binnen was ie al in perfecte staat, maar voor de zekerheid toch maar een nachtje in de zoutzuur gezet (1:10 uit de fles verdund met water). Ik hoopte dat ie mooi koperkleurig zou worden, maar hij werd alleen maar zwarter. Wel was het water bruin na een nacht, dus er is behoorlijk wat vuil opgelost. Nu wil ik alleen die zwarte aanslag eraf halen. Ben alleen bang dat zoutzuur niet gaat werken. Het gaat eigenlijk alleen maar om de lamellen, dus poetsen met Brasso is geen optie. Ben wel de onder- en bovenkant aan het poetsen gegaan en dat gaat er erg vet uitzien, maar nu de lamellen dus. Iemand een tip?
Oh ja, voor het kwijlgehalte ff 2 pics: (klikbaar)
http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC00997_small.JPG
http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC00998_small.JPG

EDIT: Pics geresized. 8)7 |:(

MMMMM wijzigde dit bericht 01-04-2004 19:07 (13%)

ketchup voor de lamellen, als het koper is teminste, dat werkt best goed

[b]Specs PC -=- Specs Laptop -=- Fuji S602Z

Geniet en drink met Maarten

Schroeven jullie de fans gewoon door/op de lamellen ?

[Asus N7N8X-X][Amd XP 2000 @ 1775 Mhz][512 Mb ddr pc 2700][GF4 TI 4200 @ spec of 4600]

quote:
PASware schreef op 01 april 2004 @ 15:30:
ketchup voor de lamellen, als het koper is teminste, dat werkt best goed
Categorie "1 April"? >:)

brul!

..nee... dat is al tijdje bekend....
veerboot met underscores

quote:
MMMMM schreef op 01 april 2004 @ 16:57:
[...]

Categorie "1 April"? >:)

nee, ketchup heeft een ph waarde ofzo wat dat koper schoonbijt. mar ik geloof dat je dan wel een beetje moet schuren/schrobben wil dat echt effect hebben. heb t zelf iIG nooit geprobeerd.

en resize je pics ff....

_ferry_ wijzigde dit bericht 01-04-2004 17:09 (7%)

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

-56.8c Prommy killer !

Probeer het met een dremel opzetstuk (zo'n stalen borsteltje) op lage snelheid. Misschien lukt dat wel.
Die ene.
Reg. datum: 07 oktober 2002

quote:
MMMMM schreef op 26 maart 2004 @ 13:36:
Voor m'n server ga ik ook maar aan de WC. Net ff alle sloperijen van Den Haag afgereden, maar niemand heeft meer een koperen rad. 1 Van de slopers was wel geïnteresseerd waar het voor was en waarom persé koper. Na een hele korte uitleg over koeling voor de PC begon ie hardop mee te denken. Volgens hem kon een stukje lood de reactie tussen koper en alu opheffen, waardoor het zooitje jaren meekon. Hij vergeleek het met de manier waarop zeeschepen beschermd waren. Volgens hem was de schroef van koper en de rest niet. Nou is een schip niet uit alu, dus het vergelijk gaat niet helemaal op, maar koper is edeler dan het metaal waaruit een scheepsromp is opgebouwd. Iemand ervaring met dit verhaal of een andere oplossing om een alu rad en koperen blok te gebruiken?
Binckhorst BV aan de Binckhorstlaan heeft een hele trailer vol. Die vraag er alleen wel gauw 25 euro voor.

Achja...

quote:
-Laus- schreef op 01 april 2004 @ 22:02:
[...]

Binckhorst BV aan de Binckhorstlaan heeft een hele trailer vol. Die vraag er alleen wel gauw 25 euro voor.
Klopt. Ik kwam er later ook achter dat ik deze over het hoofd had gezien. FF bellen leverde inderdaad een prijs vanaf ¤ 25,- op. Heb er nu 1 in perfecte staat van binnen en qua maat precies wat ik zocht en dat voor ¤ 10,- :P . Hij is net zo groot als m'n BI eXtreme in m'n andere PC. Moet deze alleen nog schoonmaken van buiten, zodat ie achter een window kan. Morgen maar ff wat middeltjes proberen om het koper weer mooi rood te krijgen. De rest kan ik wel met Brasso, zoals je misschien al zag.
quote:
_ferry_ schreef op 01 april 2004 @ 17:09:
[...]

nee, ketchup heeft een ph waarde ofzo wat dat koper schoonbijt. mar ik geloof dat je dan wel een beetje moet schuren/schrobben wil dat echt effect hebben. heb t zelf iIG nooit geprobeerd.
Ik kwam wel wat dingen tegen als azijn en citroensap, maar ketchup hoorde ik voor het eerst. Hij zal er wel mooi rood van worden, maar of er nog lucht doorheen wil.... :D

MMMMM wijzigde dit bericht 01-04-2004 22:19 (49%)

"To much mind..."

quote:
Epsilon schreef op 01 april 2004 @ 17:58:
Probeer het met een dremel opzetstuk (zo'n stalen borsteltje) op lage snelheid. Misschien lukt dat wel.

Maar dan wel heel voorzicht met zo'n stalen borstel, de wanden van een koper rad zijn niet dik...
Ik heb me rad een dag in een emmer met water/schoonmaak azijn gezet. Het koper wordt wat dof en bruinig, maar na 4 maanden geen spatje oxidatie/groene zut te bekennen. :)
Btw met het schoonmaken van een rad met zoutzuur heb ik slechte ervaringen... me eerste rad raakte lek na veelvuldig met zoutzuur te hebben gespoelt. Volgens mij is het soldeersel weggevreten dat het geheel bij elkaar hield.. ;(

Trouwens wel apart, het maakt niet uit hoe vaak ik me rad doorspoel, of ik er nou chloor, azijn, zoutzuur, waterwetter of kokend water door spoel, er blijft ALTIJD wat rommel uitkomen. Tja, dat kan je hebben als je kachelrad een x aantal jaar, half vol water in een rek algen en zut ligt te kweken...

Use the Search Luke...
Intel Core 2 Duo E6600 || 2x1 GB DDRII Corsair XMS PC8500 || 2x Hitachi 250GB SATAII RAID0 || Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB || Creative SB Audigy 2 ZS @ 5.1 DTT
Specs

quote:
Silentpuma schreef op 01 april 2004 @ 22:21:
[...]

Maar dan wel heel voorzicht met zo'n stalen borstel, de wanden van een koper rad zijn niet dik...
Ik heb me rad een dag in een emmer met water/schoonmaak azijn gezet. Het koper wordt wat dof en bruinig, maar na 4 maanden geen spatje oxidatie/groene zut te bekennen. :)
Btw met het schoonmaken van een rad met zoutzuur heb ik slechte ervaringen... me eerste rad raakte lek na veelvuldig met zoutzuur te hebben gespoelt. Volgens mij is het soldeersel weggevreten dat het geheel bij elkaar hield.. ;(

Trouwens wel apart, het maakt niet uit hoe vaak ik me rad doorspoel, of ik er nou chloor, azijn, zoutzuur, waterwetter of kokend water door spoel, er blijft ALTIJD wat rommel uitkomen. Tja, dat kan je hebben als je kachelrad een x aantal jaar, half vol water in een rek algen en zut ligt te kweken...
Ik kwam op een site van muntenrestaurateurs tegen dat koken in azijn een goeie optie was. Ga nog ff zoeken of er gevaar voor de soldeerverbindingen bestaat, maar er stond bij dat het niet agressief was. De binnekant was schoon, op wat koelvloeistof na, maar dat was er zo uit. Hij heeft niet op een plank gelegen, dus dat scheelt een hoop zorgen over de flow.

Knijpers zijn Kunst

quote:
Ik kwam op een site van muntenrestaurateurs tegen dat koken in azijn een goeie optie was. Ga nog ff zoeken of er gevaar voor de soldeerverbindingen bestaat, maar er stond bij dat het net agressief was. De binnekant was schoon, op wat koelvloeistof na, maar dat was er zo uit. Hij heeft niet op een plank gelegen, dus dat scheelt een hoop zorgen over de flow.

Die is goed :D die ga ik onthouden :) om op mn broertje uit te proberen }) :Y) (8>

@ elektrocorrosie/redox gedoe; Je zou bij een auto die een tijdje gekoeld is met gewoon water of demi water voor de lol eens moeten kijken in de rad.. dat geeft echt heeeeeeeeel veel troep.

De reden dat in auto's niet zoveel corrosie optreed is dat er toch al veel alluminium gebruikt wordt om warmte af te voeren en dat er toch een soort van Waterwetter inzit. (koelvloeistof dus). Het probleem met koelvloeistof is dat het niet genoeg warmte opneemt om interessant te zijn in een watercooling voor een pc. t zal toch gauw 4 tot 6 graden warmer worden..denk ik...

Het probleem wat je hebt met redox is dat ionen van het minst edele materiaal afgezet worden op het meest edele materiaal. Dus ookal gebruik je magnesium als opofferingsmateriaal, je krijgt hoe dan ook troep op je koper.. Je zou natuurlijk ook een materiaal in kunnen hangen met een hogere reductorpotentiaal...waar dan alle troep weer op afgezet wordt. Op die manier zou je het koper en alu volledig buiten spel kunnen zetten. Maarja...als je dat allemaal in je res moet hangen ben je ook nog wel ff bezig........alleen koper of alu lijkt me makkelijker *Whizkid gaat voor alu...geen geld voor koper ;( *

Ionentransport door water daat niet echt snel, maar in een watercoolsysteem zitten zoveel verontreinigingen. Chloorzooi, stof, residu van wat nog in de slangen zit. Het lijkt niks...maar qua geleiding maakt het enorm uit. We hebben op school eens een proefje gedaan met 2 bakken water. 2x 5 liter demiwater. weinig geleiding. logisch. Toen hebben we 1 bak goed afgedicht en luchtdicht gemaakt. de ander hebben we gewoon een paar dagen open laten staan. het verschil in geleiding was (relatief) gigantisch.

quote:
Klopt inderdaad bij boten wordt bijna altijd gebruikt gemaakt van een zink en/of magnesium annode. Alleen kan ik uit ervaring vertellen me dit niet echt nuttig lijkt om toe te passen in je pc. Het effect is volgens mij veel te klein.
Ik denk dat het probleem zowiezo ook overschat wordt. Bij die boot ontstont er een klein beetje aantasting in 2jaar ofzo op t magnesium.
Ps hoe moet je dat toepassen dan? Overal een blokje opofferingsmateriaal op fixen? De verbinding hiertussen moet namelijk wel perfect zijn.
Ik denk dat je met een beetje onderhoud een prima WC kan hebben.

Je kunt de oppofferingsmaterialen gewoon in je res hangen omdat alle water daar langs komt.

Nou heb ik ook wel ff weer genoeg gezegt...

Nantheos wijzigde dit bericht 02-04-2004 00:23 (30%)

brul!

gekocht: 30 euro (nieuwstaat) via een maat, volvo heatercore
ongeveer 27x17,5x5 .... gaat net passen in me chieftec
(hij lag op de plank voor de verkoop)
is niet goedkoop maar volvo is nou eenmaal duur ;) komt geloof ik uit een 940 of een 740 ofzo ( http://service.volvoclub.ru/price2.shtml : 940 Á/Ó 1308375 100.00 USD gheghe )

Ben inmiddels druk in de weer met diverse middelen om de buitenkant weer mooi roodkoper te krijgen. Tot op heden is het resultaat bedroevend. Heb zoutzuur, (koken in) azijn met en zonder zout, (koken in) schoonmaakazijn, (koken met) ontkalker en ketchup (jawel!) geprobeerd. Het enige wat er een roodkoperen kleur kreeg, was de messing onder/bovenkant. Heb hier overigens geen ketchup op gesmeerd. Voor pics, zie een paar posts hierboven. Wie heeft de gouden, of moet ik zeggen 'koperen', tip?
Voor de DOC-modjes: Misschien een idee om de FAQ over watercooling uit te breiden met manieren om je rad van binnen en van buiten in perfecte staat te krijgen?

MMMMM wijzigde dit bericht 03-04-2004 01:18 (11%)

Water Chiller installed

quote:
-Laus- schreef op 01 april 2004 @ 22:02:
[...]

offtopic : die container heb ik gemaakt en ook heb ik daar tien jaar gewerkt :)

[URL=http://www.haegkoeling.nl//] Water Chiller Project[/URL]---PC powered by i875p Epox 4PCA3+rev2/P4-3.4-800mhz/phase change water chiller/800XL

brul!

misschien een idee: als je een mooi koperen rad van goede kwaliteit wilt (en er een beetje voor wilt betalen) bel eens auto restauratie bedrijven en vraag of ze nog koperen kachel radiators hebben in de maat ...x...x...

quote:
Haeg schreef op 03 april 2004 @ 09:39:
[...]

offtopic : die container heb ik gemaakt en ook heb ik daar tien jaar gewerkt :)
Offtopic: Dan weet jij me ook wel te vertellen waarom de 2x zo duur zijn als de collega's aan de andere kant van de Binckhorstlaan :r
quote:
Vandread schreef op 03 april 2004 @ 11:46:
misschien een idee: als je een mooi koperen rad van goede kwaliteit wilt (en er een beetje voor wilt betalen) bel eens auto restauratie bedrijven en vraag of ze nog koperen kachel radiators hebben in de maat ...x...x...
Heb jij daar ervaring mee? Ik neem aan dat als er in een oude auto een nieuwe rad geplaatst moet worden, dat men dan verplicht is om een aluminium te nemen. Of bouwt men daar speciaal een rad? Dan is een PC-rad veel goedkoper.

MMMMM wijzigde dit bericht 05-04-2004 00:22 (47%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws