Gathering of Tweakers

Quicksearch
Beter laat dan dood.

Silentpuma: Ja precies, gewoon m'n pomp steeds na een dag in een andere emmer water met een schoonmaakspulletje gehangen. Geen puur schoonmaak spul rondgepompt dus, weet niet meer hoeveel schoonmaak spul maar zal niet meer dan een 20% zijn geweest.

M'n pompje is een plastic binnenfontijnpompje/ klein vijverpompje dat ik ooit voor 10 gulden uit een rommelbak van de Praxis heb gehaald omdat er geen sproeikopjes of doosje meer bij zat. :) Is gewoon 10W 600l/uur en draait nu een jaar nonstop en is vrij stil.
ligt aan de inflatie
Reg. datum: 25 september 2002

niet handig om ook een richtprijs per rad erbij te zetten? imo wel handig en niet zoveel moeite ;)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OVer het algemeen wordt zo'n radiator verkocht zonder dat er een vaste prijs voor staat, bijna altijd is het ohh doe maar 15E ofzo

Zo ging het bij mij tenminste, 4X

HET waterkoeling forum Full watercooled setup, cpu, gpu, psu, hd's

"To much mind..."

Misschien wel leuk om deze link er ff bij te zetten in de startpost. Is de voorloper van dit topic :)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/154413

Staat niet zoveel in, wel hoe een gast zijn rad netjes heeft ingebouwd, netjes gedaan :)

Use the Search Luke...
Intel Core 2 Duo E6600 || 2x1 GB DDRII Corsair XMS PC8500 || 2x Hitachi 250GB SATAII RAID0 || Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB || Creative SB Audigy 2 ZS @ 5.1 DTT
Specs

ligt aan de inflatie
Reg. datum: 25 september 2002

quote:
arnoman schreef op 21 September 2003 @ 19:13:
OVer het algemeen wordt zo'n radiator verkocht zonder dat er een vaste prijs voor staat, bijna altijd is het ohh doe maar 15E ofzo

Zo ging het bij mij tenminste, 4X
Mja dat is ook, maar k vroeg niet om 'n vaste prijs maar 'n indicatie. Maar zal allemaal idd wel rond de 15 ligge, beetje overbodig;x

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In het "grote waterkoelingsvragen topic" praten ze over een prijs tussen 5 à 25 euro. Ikzelf ben nu op zoek naar een koperen radiator, als ik er één heb die voldoet aan mijn eisen zal ik de afmetingen en de wagen waaruit deze kwam, posten.
Mijn "low-cost" waterkoelingsproject kan dan van start gaan. :P Eigenlijk jammer dat ik geen digicam heb :D
hoi.... zag een tijdje geleden een vraag van iemand,
of i een fan nodig had op zijn radiator.

De hele bedoeling van de waterkoeling is het verplaatsen
van de warmte van je CPU (en/of videokaart)
zelf heb ik dit ook watergekoeld, maar de radiator naast
de kast gemonteerd.
Samen met een bak van +/- 6 liter water, levert dit een
behoorlijke berg 'cool' water op en een behoorlijke berg 'cooling'.

Doordat ik de radiator horizontaal heb gemonteerd naast het huis
(vrij van het huis) kan deze vrij zijn warmte afgeven en door
de 6 liter water worden pieken en onluchting automatisch
afgevangen.

Dus, hierdoor heb ik geen fans meer in het systeem
(enkelt 1 van 20dB in de voeding) en een bijna geruisloos systeem
(herrie van de pomp wordt ook gedempt door het water er om heen)

Ik draai nu met een AMD2500+ op FSB 200 en MP 11 (iets van 3200+)
zonder problemen...

groeten

http://www.pluisje.nl/prive/IM000098b.JPG
http://www.pluisje.nl/prive/IM000099b.JPG
http://www.pluisje.nl/prive/IM000100b.JPG
http://www.pluisje.nl/prive/IM000101b.JPG

NOFI maar dit topic dient vooral voor het posten van info over kachelradiatoren dus zou je ff kunnen vermelden waar je hem gehaald hebt (+ eventueel prijs), de afmetingen er van en uit welke wagen hij komt. Alvast bedankt!
Wat ik me altijd nog afvraag is of een auto rad nou beter koelt dan een die je kant en klaar koopt.
Ik heb er zelf nou een auto rad inzitten, maar ik heb het idee dat die niet zoveel doet. Als ik mijn fan uitzet (120mm) dan loopt temp hooguit 1 graad op.
Ik heb gezocht of er vergelijkingstesten zijn tussen die 2 maar kan er niks over vinden.

P4 3.2c@3.8|Asus p4c800e De Luxe|2x256 Mb Mushkin PC3500 Level2|3x Seagate 7200.7 S-ata 120Gb raid 0|Nec 3500AG |Chieftec Matrix |9800Pro@9800XT|IIyama 22"|Watercooled Silverprop System|Driving BMW 530D 236 bhp

Aangezien ik ook ff wat info over mijn autoradiator wil posten, hierbij een klein verslag van mijn schoonmaak van het apparaat, wat ik de komende dagen ff ga doen.

Mijn Opel Astra Radiator (voor de schoonmaak)
http://members1.chello.nl/m.vellinga6/rad_voor.jpg
10-11-2003
Is nu net ingegaan:
zoutzuur + water 2:1
In een badje van:
zoutzuur + water 1:25

Uiteindelijk zag hij er na 3 uur al schoon genoeg uit, van de week nog ff koken met azijn.

Nu alvast een eerste deel van de ombouw, er komen uiteindelijk 2 fans in te zitten (80mm) alles doorzichtig, en ik weet nog niet of ik hem ga spuiten)
http://members1.chello.nl/m.vellinga6/ombouw_deel1.jpg

pretorian_nl wijzigde dit bericht 12-11-2003 20:10 (30%)

Digital Media Junkie

On my Suzuki

Pas op met zoutzuur e.d. in je radiator, binnen de kortste keren gaat ie lekken. Een van mijn radjes ging al kapot van een paar uurtjes schoonmaakazijn pompen. Maar het stond natuurlijk niet voor niets op de fles dat het metalen oppervlakken aan kon tasten 8)7

Koekie?

http://members1.chello.nl/~m.vellinga6/water1.jpg
http://members1.chello.nl/~m.vellinga6/water2.jpg

extern kastje gemaakt voor mijn waterkoeling, was teveel gepriegel in de kast, dus uiteindelijk alles extern gemaakt. is wel een beetje groot geworden, maar wordt straks als een element in de poot van mijn nieuwe bureau verwerkt

pretorian_nl wijzigde dit bericht 15-02-2004 18:22 (35%)

Digital Media Junkie

Shake and Bake!

Zelfde principe als mij dus :) Waar heb je die slangkoppelingen vandaan?

http://members.lycos.nl/wimox/waterkoeling.JPG

Mischien een stom idee, maar is het niet slim om gewoon 1 zo'n grote ventilator van een auto erop aan te sluiten. Deze draaien niet zo snel en zijn dus ook zeer stil. Met een adaptor moet dit toch geen probleem zijn. Of ben ik hier nou fout?

Bas

quote:
Sebtastic schreef op 15 februari 2004 @ 19:35:
Mischien een stom idee, maar is het niet slim om gewoon 1 zo'n grote ventilator van een auto erop aan te sluiten. Deze draaien niet zo snel en zijn dus ook zeer stil. Met een adaptor moet dit toch geen probleem zijn. Of ben ik hier nou fout?

Bas
je bedoelt zo'n ventilator op je radiator voorin de auto? die maken echt herrie hoor

[b]Specs PC -=- Specs Laptop -=- Fuji S602Z

en daarbij had ik deze papst fans liggen. Zijn dus 2 papst fans die zijn echt wel stil. De koppelingen heb ik bij een inkoopactie gekocht. Zijn festo koppelingen, moeilijk elders te vinden. Zelfde koppeling komt op de computerkast, maar ik heb geen 20mm staalboor en moet dat dus even uitstellen. De koppelingen waar ik ze inschroef zijn gewoon gamma koppelstukjes met aan 2 kanten 3/4 schroefdraad. (20mm externe maat)

Digital Media Junkie

Zou een scooter radiator ook goed zijn? Ik heb diverse scooters gehad en wat onderdelen over! met een beetje geluk past deze net ergens bovenin een case, modat ze best klein zijn! Ik vraag me af wat voor koelvermagen je nu eigenlijk nodig hebt voor een normale koeling.

"To much mind..."

Koelend vermogen zal wel ok zijn, echter schat ik die radiatoren van aluminium zullen zijn. Als je koperen blokjes gebruikt kan dat problemen opleveren...

Even om aan te geven: alle auto's (denk motors&scooters ook) na 1995 hebben allemaal een alu radiator. Vanaf toen zijn de koperen kachelradiators verbannen door nieuwe milieu wetgevingen (die groene aanslag kan giftig zijn bij inname o.i.d.)

Use the Search Luke...
Intel Core 2 Duo E6600 || 2x1 GB DDRII Corsair XMS PC8500 || 2x Hitachi 250GB SATAII RAID0 || Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB || Creative SB Audigy 2 ZS @ 5.1 DTT
Specs

tip voor mensen die een radiator zonder ophanging hebben: kippengaas!

hiermee heb ik gister een fan-shroud en ophanging gemaakt, gewoon schroeven met een hele grote revet erachter en hij hangt, fans (2x YS-tech 92mm) heb ik toen via rubberen o-ringetjes voor het trillen met tie-wraps aan het kippengaas gehangen, werkt perfect!

gister gedaan met een alu seat ibiza heater core, hier pasten net niet 2 120mm fans op, maar wel 2x 92 mm.

aka Netfinity
Reg. datum: 27 december 2003

Ik heb op de sloop een kachelradiator uit een Volvo 66 (zelfde als daf 66,met variomatic) gehaald. Na doorspoelen mbv kraan helemaal schoon. Koelvinnen van aluminium,buizen waarschijnlijk koper. koelend gedeelte = 17 x 14 x 6 cm. 1 aansluiting "normaal" van +/- 16 mm doorsnee.andere is alleen soortgat met schroefgaten aan zijkant.

Klik mee voor GoT!........ Wired'up DC hub @ wireduphub.no-ip.info:411

Fundamentalistische Tweaker
Reg. datum: 29 december 2001

Voor m'n server ga ik ook maar aan de WC. Net ff alle sloperijen van Den Haag afgereden, maar niemand heeft meer een koperen rad. 1 Van de slopers was wel geïnteresseerd waar het voor was en waarom persé koper. Na een hele korte uitleg over koeling voor de PC begon ie hardop mee te denken. Volgens hem kon een stukje lood de reactie tussen koper en alu opheffen, waardoor het zooitje jaren meekon. Hij vergeleek het met de manier waarop zeeschepen beschermd waren. Volgens hem was de schroef van koper en de rest niet. Nou is een schip niet uit alu, dus het vergelijk gaat niet helemaal op, maar koper is edeler dan het metaal waaruit een scheepsromp is opgebouwd. Iemand ervaring met dit verhaal of een andere oplossing om een alu rad en koperen blok te gebruiken?

Als m'n D805 geen 4000MHz wil draaien, blaas ik 'm op!

Een scheepshuls is van metaal en kan worden beschermd tegen corrosie door middle van een opofferingsmetaal. Het opofferingsmetaal is een betere reductor als de huls waardoor er alleen een redoxreactie met het opofferingsmetaal plaatsvind. Bij scheepswanden word zink gebruikt als opofferingsmetaal..

Maar het lijkt me niet zo dat een schroef met de rest van het schip reageerd, het is een open situatie en de metaalionen kunnen overal heen, een WC set is ene gesloten systeem, toch nét iets anders... 8)7

LPG ftw

Ja, lees het waterkoelingstopic maar MMMMM. Daar staat dat een klein stukje magnesium de reactie van Alu + Koper kan verminderen/opheffen

Koffie?
Ja, Lekker

Fundamentalistische Tweaker
Reg. datum: 29 december 2001

Ik had voor de zekerheid m'n telefoonnummer achtergelaten en werd net gebeld dat ie een Subaru zat te slopen en de radiator al apart had liggen. Dat ding voldoet, dus de informatie kan misschien anderen nog helpen, aangezien de koperen rads langzaam aan het uitsterven zijn door het millieu (8>
quote:
Catch22 schreef op 26 maart 2004 @ 15:31:
Ja, lees het waterkoelingstopic maar MMMMM. Daar staat dat een klein stukje magnesium de reactie van Alu + Koper kan verminderen/opheffen

Ik zag daar ook dat magnesium niet makkelijk toepasbaar is, vandaar dat ik een ander metaal zocht. Bovendien klonk het verhaal van de sloper niet zo slecht.

quote:
bbbrumbrum schreef op 26 maart 2004 @ 15:30:
*KNIP*
Maar het lijkt me niet zo dat een schroef met de rest van het schip reageerd, het is een open situatie en de metaalionen kunnen overal heen, een WC set is ene gesloten systeem, toch nét iets anders... 8)7
Een scheepsromp en schroef worden vaak net iets langer gebruikt dan een WC-setje. Bovendien zitten er in het (zee)water een hoop stoffen die we niet in een WC tegenkomen, dus er is waarschijnlijk best goed over nagedacht. Misschien kan het ons helpen in de zoektocht naar middelen om toch alu en koper door elkaar te gebruiken.

MMMMM wijzigde dit bericht 26-03-2004 17:24 (74%)

Als m'n D805 geen 4000MHz wil draaien, blaas ik 'm op!

Die ene.
Reg. datum: 07 oktober 2002

heb nu een rad van een honda civic uit '89

werkt volgens mij uitstekend. Kunne precies 2 12MM fans op. eb er nu een op 5 volt op dat is voorlopig voldoende :)

Alleen de slangmaat van dat ding is ongeveer 17mm en das dus nogal lastig om daar een 10mm slang aan te krijgen. Dat vergt wat creatief solderen enzo...

Achja...

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws