quote:
DeeD2k2 schreef op 04 juli 2004 @ 15:49:
[...]
Volgens mij denk je wel een beetje krom. De processor behuizing is toch niet van elektrisch geleidend martiaal én geleidend verbonden met het moederbord dat op haar beurt niet geleidend verbonden is met de kast? Alleen in dat geval is de elektronenoverdracht via die weg namelijk mogelijk. Dus volgens mij is die er al helemaal niet.
Volgens mij zijn de meeste kasten nog van metaal...? En het moederbord zit met metalen afstandbusjes vast in de kast, wat tevens de aarde-aansluiting is (weet ik niet zeker..?). Daarnaast zitten de meeste koelblokken vast met bouten door het moederbord, met zo'n soldeerrandje erom (ook aarde?). Als dit zo is, is er wel degelijk verbinding tussen die 2

.
En anders kunnen de bouten van het blok nog contact maken met de mobotray.
quote:
Mogelijkheid twee (?):
Zoals al aangegeven vind er een elektronenstroom plaats van het aluminium naar het koper. Deze stroomrichting is om te keren door er een spanningsbron op te zetten met aan de pluspool het koper en aan de minpool het aluminium. Voor zover niets nieuws, maar nu komt mijn idee:
De elektronenstroom keert om doordat het effect van de opgelegde spanning sterker is dan die van de corrosiereactie. Maar, als je nu beide krachten even groot maakt, dan vind er geen elecrtonenstroom plaats. Ofwel geen corrosie.
Nu moet dus alleen de spanning die met de corrosie gepaard gaat uitgerekend worden. Dus, wie weet (nog) hoe dat precies ging? (Dan heb je net je VWO:N&T diploma op zak, ben je zoiets weer kwijt...)
Dan moet het elektrodepotentiaal van de oxidator minus het elektrodepotentiaal van de reductur doen.

Als dat niet tussen de -0.3V en de +0.3V is, treed er redox op. Verder weet ik het ook niet, nooit gehad met HAVO:NT
Edit: oh, dat was alles al
Maar aangezien we niet we niet weten wat de oxidator is, kunnen we dat niet uitrekenen...
Bron:
http://home.hetnet.nl/~vanadovv/RedPot.htmlDr. Donald wijzigde dit bericht 04-07-2004 16:46 (5%)