[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:12
Toevallig aangesloten in de gemeente Midden-Drenthe? Daar wordt de dienstverlening nu nog via de coöperatie geregeld. Zij geven ook aan dat er een storing is (https://www.sterkmiddendr...r-data-landelijk-netwerk/).

TriNed gebruik overal een Fritzbox, lijkt me sterk dat je deze dadelijk niet meer kunt gebruiken. Als ze het beheer zelf gaan doen dan gaan ze waarschijnlijk alleen de NTU vervangen. Volgens mij wordt er in Midden-Drenthe een DKT gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door JohDB op 22-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuzenbos
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-07-2020
Vandaag modem vervangen. Maar liefst 4 uur!! voordat de monteur komt wordt internet afgesloten. De monteur gaat weg zonder dat het werkt. Na lang in de wacht te hebben gestaan bij de helpdesk verbetering. Later blijkt dat de tv veel blokjes geeft. Volgens de helpdesk komt dat door een blikseminslag enige dagen geleden . Best vreemd als je bedenkt dat de tv wel goed werkte voor het modem werd vervangen.
Het is ook bijzonder dat er geen enkele slechte recensie op de site van trined te vinden is terwijl je die wel op overige websites vindt.
Kortom, zoek een ander provider. Gewoon geen trined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-05 05:14
Ook in mijn gebied (Noord Drenthe) hebben ze de NTU vervangen en er een GPON (Huawei EchoLife EG8242H) tussen gezet. SFP module er tussenuit en nu tijdelijk met UTP gekoppeld.

Ben benieuwd of de uptime nu beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-04 15:54

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

DH-64 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Ik zit al zo'n 3 & 1/2 jaar bij die club en nog steeds een tevreden klant. Interactieve TV neem ik niet af vanwege slechte ervaringen van andere gebruikers. Het pakket wat ik heb is 500/500, thuis telefonie 1000 belminuten en DTV van Rekam (via Trined) voor 52 euro. Korte storingstijden ik denk een keer of drie gehad dus prima zo.
Ik zit ook al bijna 4 jaar bij Trined (Gouda), maar ik heb gemengde gevoelens. Interactieve TV heeft nooit echt goed gewerkt, maar omdat we toch bijna geen tv keken hebben we dat er maar uitgehaald.

De Fritzbox moet ik regelmatig van de stroom afhalen omdat de WiFi het niet goed wil doen en de laatste maanden heb ik ook regelmatig bij de bedrade aansluitingen een meetlint bij Ziggo Go of Teams/Zoom de melding dat mijn internetverbinding van slechte kwaliteit is.

KPN heeft laatst de voorbereiding voor hun glasvezel in de tuin aangelegd, maar zijn de modem nog niet komen plaatsen. Misschien tzt toch maar overstappen naar KPN..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Volgens mij kun je bij TriNed al een jaar geen nieuwe aansluitingen meer bestellen op het netwerk van Rekam.

Dit had iets te maken met de stabiliteit van het Rekam netwerk. De problemen die je noemt lijken daar wel mee te maken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-08-2024
Bintmeister schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:20:
[...]

Ik zit ook al bijna 4 jaar bij Trined (Gouda), maar ik heb gemengde gevoelens. Interactieve TV heeft nooit echt goed gewerkt, maar omdat we toch bijna geen tv keken hebben we dat er maar uitgehaald.

De Fritzbox moet ik regelmatig van de stroom afhalen omdat de WiFi het niet goed wil doen en de laatste maanden heb ik ook regelmatig bij de bedrade aansluitingen een meetlint bij Ziggo Go of Teams/Zoom de melding dat mijn internetverbinding van slechte kwaliteit is.

KPN heeft laatst de voorbereiding voor hun glasvezel in de tuin aangelegd, maar zijn de modem nog niet komen plaatsen. Misschien tzt toch maar overstappen naar KPN..
Wat betreft het wifi probleem heb ik misschien een oplossing voor je. Mijn Fritzbox is geplaatst in de meterkast en het signaal is prima op de begane grond maar op de 1e en de 2e verdieping is het signaal zwak. Ik heb 4 jaar geleden een FTP Cat 5e kabel naar boven getrokken en aangesloten op een switch van het merk T-Link type: 5-port Gigabit Smart switch op de 1e verdieping. Daarop aangesloten bekabeld twéé pc's en een EnGenius Access Point ECB300 dus heb ik beneden en boven twee verschillende draadloze netwerken. Het draadloze signaal is door het hele huis perfect al zo'n vier jaar. Misschien kun je hier iets mee.

Misschien is je Fritzbox aan het eind van zijn Latijn. Bel en vraag om een verbindingstest of om een nieuwe Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 17:40
Ik heb al een tijd glasvezel via Trined in regio Eindhoven. Sinds een tijdje (dagen? week?) zijn sommige connecties erg traag of onstabiel. Al die diverse zaken geprobeerd in mijn netwerk/hardware maar lijkt allemaal niks uit te maken.

Wanneer ik een VPN opzet naar Nederlandse of buitenlandse servers gaan deze problemen vrijwel direct weg waardoor ik erg twijfel aan de routeringen/switching van Trined backend?

Coolblue.nl laadt bij mij snel maar de plaatjes niet. En de overzicht plaatjes van een product laat snel maar een zoom-in image lijkt wel over 56k binnen te komen. Zover ik heb kunnen achterhalen staan die plaatjes op AWS.

Meer mensen hier last van?

Edit: Filmpje voor duidelijkheid: https://youtu.be/_pazeFZhej4?t=9

[ Voor 4% gewijzigd door MMaster23 op 25-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:49
@MMaster23 geen last van. Alleen andere regio dat wel. Momenteel is er wel een landelijke storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Op https://www.trined.nl/klantenservice/meldingen/ staat dat er gisteren een DDOS-aanval is geweest waardoor verbindingen problemen kunnen hebben gehad. Deze storing was kwart voor twaalf grotendeels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:33

ikt

Ze hebben net de prijzen voor oktober omhoog gegooid.

Internet van €42.50 naar €45.00
TV van €11.50 naar €13.50

Even duur weer als Ziggo. Achja, tenminste nog altijd sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
ikt schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:44:
Ze hebben net de prijzen voor oktober omhoog gegooid.

Internet van €42.50 naar €45.00
TV van €11.50 naar €13.50

Even duur weer als Ziggo. Achja, tenminste nog altijd sneller.
De tarieven van TriNed zijn niet overal hetzelfde.
Hier (Eindhoven) zijn de tarieven per 1 juli al verhoogd:
De abonnementstarieven voor jouw abonnement per 01-07-2020 zijn als volgt:
- TriNed Glasvezelaansluiting (KNN Eindhoven) - € 43,50
- Internet 500/500Mbps - € 0,00
- Digitale televisie - € 13,50
- PSTN telefoonaansluiting - € 2,00

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
funske schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

De tarieven van TriNed zijn niet overal hetzelfde.
Hier (Eindhoven) zijn de tarieven per 1 juli al verhoogd:

[...]
Hier in Gouda op dit moment ongewijzigd tarief:

- TriNed Glasvezelaansluiting (Rekam FTTH)
- Internet 500/500Mbps € 45,00
- PSTN telefoonaansluiting € 2,00
- Bundel: 1000 min. bellen naar NL-Vast € 5,00
- Rekam TV (DVB-C) € 0,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 14:55
Hier in Land van Cuijk (LVCNET) ook verhoging.
De abonnementstarieven voor jouw abonnement per 01-10-2020 zijn als volgt:
- TriNed Glasvezelaansluiting (E-Fiber LvC) - € 45,00
- Internet 500/500Mbps - € 0,00
- Digitale televisie - € 13,50
€2 per maand meer. Heb wat dingen uitgezocht maar voor mij is Ziggo nog steeds geen goed alternatief gezien de snelheden in combinatie met de prijs. Bij Ziggo wel F1 er weer bij, maar mijn F1TV abbo heeft ook zijn voordelen (de negatieve ervaringen zijn een ander verhaal).

Denk dat ik alles maar laat zoals het is, heb ook geen zin om bij een overstap naar Ziggo weer alles qua apparatuur te vervangen/bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:19

MaNdM

1000-dingen-doekje

Mijn ouders hebben sinds kort ook Trined via het LVCnet netwerk. Dit werkt op zich goed, maar om de een of andere reden doen de access points het niet meer. Deze hebben altijd gewerkt toen ze nog bij Ziggo zaten. De access points zijn niet de nieuwste meer, maar voldeden altijd. Betreft twee Draytek AP800's. Ik ging er vanuit dat de wisseling van de modem en provider hier geen invloed op zou moeten hebben, het is immers het interne netwerk.

Ze staan gewoon in AP mode en ik heb de DHCP server van de AP uit staan, zoals altijd. Bedoeling is namelijk dat de clients gewoon een DHCP offer van de fritzbox (7530) krijgen. Dit gebeurt dus niet.

Ligt het aan mij of moeten AP's gewoon zonder bijzondere instellingen (evt via switch) aan de fritzbox gehangen kunnen worden?

Toevoeging: de PC die aan de interne switch van de AP800 aangesloten is kan gewoon prima op internet etc.

[ Voor 6% gewijzigd door MaNdM op 05-09-2020 16:40 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20
Hoe zijn de AP’s aangesloten op de Fritzbox? Werkt het wel als je de PC’s op het WiFi interface een statisch IP adres geeft?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:19

MaNdM

1000-dingen-doekje

RichieB schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:01:
Hoe zijn de AP’s aangesloten op de Fritzbox? Werkt het wel als je de PC’s op het WiFi interface een statisch IP adres geeft?
Zijn bedraad aangesloten en er zit een switch tussen. Een vast IP heb ik niet geprobeerd eerlijk gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 05-09-2020 18:05 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Probeer de switch waar de APs aanzitten eens in de poort van de PC te stoppen. Je weet dat die poort van de fritzbox het goed doet. Sluit dan eens de PC op de switch aan.. beetje proberen tot je weet waar de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Dan zou ik dat gewoon eens proberen. Ik heb 3 AP’s en heb bij alle drie de DHCP server van de AP uit staan, maar......... Ik heb ze alle drie een vast IP-adres gegeven en dat werkt als een trein!!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:52
Wij zitten te kijken om van Ziggo naar SNLR over te stappen (wat een dochteronderneming is van Trined) en we zijn benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de TV dienst?

Lees dat internet over het algemeen wel prima is, maar dat de TV diensten vaak bij de glasvezelaanbieders niet helemaal geweldig zijn, benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. Trined.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik heb niet interactieve dvb-c via trined. Op al mijn devices is er geen EPG info meer na vandaag 15:20. Meer mensen daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
mdlaat schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:49:
Ik heb niet interactieve dvb-c via trined. Op al mijn devices is er geen EPG info meer na vandaag 15:20. Meer mensen daar last van?
Klopt! De laatste EPG is vanmiddag tussen 15:00 en 15:30 uur.
Ik heb dit eergisteren al gemeld bij TriNed en ze zijn er nu mee bezig.
Inmiddels heb ik van EenVandaag zenders alweer de EPG; maar nog niet van NPO, RTL en nog een aantal.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Nu online
funske schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:38:
[...]

Klopt! De laatste EPG is vanmiddag tussen 15:00 en 15:30 uur.
Ik heb dit eergisteren al gemeld bij TriNed en ze zijn er nu mee bezig.
Inmiddels heb ik van EenVandaag zenders alweer de EPG; maar nog niet van NPO, RTL en nog een aantal.
Goh, ik krijg van de helldesk de tip om het modem te herstarten ????

[Latere aanvulling]: Inmiddels staat de storing op https://www.trined.nl/klantenservice/meldingen/

[ Voor 15% gewijzigd door mdlaat op 21-09-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
mdlaat schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:25:
[...]

Goh, ik krijg van de helldesk de tip om het modem te herstarten ????
Die ‘tip’ kreeg ik gisteren ook. Ik moest er zelfs de splitter tussenuit halen, ondanks dat het beeld goed was?!?!??? 8)7 |:( Tuurlijk, die splitter haalt de EPG weg?!?? 8)7 8)7 8)7

Inmiddels heb ik een antwoord gekregen van de helpdesk:
“Laatste bericht(en) in deze melding:

TriNed Klantenservice | 21-09-2020 14:34
Goedemiddag, We ervaren problemen met de Electronische Programma Gids op de Digitale Televisie. De storing is in onderzoek.
Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dus blijkbaar zijn ze er al achter gekomen dat de EPG niet werkt; toch snel! 7(8)7

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Nu staat er dat het EPG probleem opgelost is, maar ik heb nog steeds geen EPG op mijn DVB-C apparaten. :(

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Nu online
funske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:50:
[...]

Nu staat er dat het EPG probleem opgelost is, maar ik heb nog steeds geen EPG op mijn DVB-C apparaten. :(
Mijn tvheadend trekt inmiddels de EPG weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:33

ikt

Sinds augustus dit jaar zou TriNed begonnen zijn met de uitrol van IPv6, heeft iemand hier al iets van gemerkt?

https://www.trined.nl/ipv6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DH-64
ikt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:06:
Sinds augustus dit jaar zou TriNed begonnen zijn met de uitrol van IPv6, heeft iemand hier al iets van gemerkt?

https://www.trined.nl/ipv6/
Vandaag een mail van Trined ontvangen met daarin de volgende mededeling:

Vernieuwing internettoegangsnetwerk en activatie IPv6 op jouw glasvezelaansluiting op 2 december 2020 (locatie Gouda)

Beste R. ..........,

In de afgelopen periode heeft TriNed haar internettoegangsnetwerk vernieuwd en alle kritische apparatuur dubbel en geografisch van elkaar gescheiden uitgevoerd. Wij willen dat jij als klant van TriNed zo optimaal mogelijk gebruik kunt maken van onze diensten. De laatste stap welke we nu gaan zetten is om jouw glasvezelaansluiting via ons vernieuwde internettoegangsnetwerk laten lopen.

Omdat je op dit moment nog gebruik maakt van een IPv4-adres welke we niet kunnen activeren via ons nieuwe redundante internettoegangsnetwerk, zal het huidige IPv4-adres welke gekoppeld is aan jouw glasvezelaansluiting vervallen.

Tegelijk met de omzetting activeren we ook IPv6 op jouw glasvezelaansluiting. Mocht je niet weten wat IPv6 is, dan hebben we een uitleg voor je klaargezet op trined.nl/ipv6. Indien je gebruik maakt van de door ons geleverde Fritzbox dan wordt IPv6 automatisch voor jou geactiveerd, je hoeft hier zelf niets voor te doen. Vanaf dat moment kunnen jouw apparaten op internet via IPv6, vaak zal dit automatisch gebeuren.

Veel internetdiensten, zoals bijvoorbeeld Google en Netflix, maken gebruik van IPv6. Voor internetdiensten welke niet bereikbaar zijn via IPv6 of als jouw apparatuur geen IPv6 ondersteund wordt er automatisch door de Fritzbox teruggevallen op onze CGN-IPv4-oplossing. Dit gaat automatisch en hier merk je verder niets van.

Mocht het gebruik van een vast IPv4-adres voor jouw essentieel zijn omdat je bijvoorbeeld een eigen server hebt gekoppeld aan jouw glasvezelaansluiting welke bereikbaar moet zijn vanaf internet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
DH-64 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:01:

Veel internetdiensten, zoals bijvoorbeeld Google en Netflix, maken gebruik van IPv6. Voor internetdiensten welke niet bereikbaar zijn via IPv6 of als jouw apparatuur geen IPv6 ondersteund wordt er automatisch door de Fritzbox teruggevallen op onze CGN-IPv4-oplossing. Dit gaat automatisch en hier merk je verder niets van.
Mijn vader heeft zo'n zelfde mail gehad. (heeft pas 3 maanden Trined)
Heeft dit nog gevolgen voor intern netwerkverkeer?
Immers staat daar nog alles op IPv4 (NAT) met o.a. vaste adressen voor PiHole, printers en NAS-jes via de FritzBox.

Wij gaan jouw glasvezelaansluiting op het adres XXXXXX, 1234XX te Nergenshuizen op vrijdag 20 november 2020 omzetten tussen 05:00 en 06:00 uur. Hierdoor wordt jouw internetverbinding enkele seconden onderbroken. Waarschijnlijk merk je verders niets van deze aanpassing.

Behalve dan als er intern ook IPv6 'doorgezet' wordt en de omzetting de interne DHCPv4-uitschakelt.

Voor de techneuten onder ons;
Jouw nieuwe IPv6-adres: 2a00:[,,,] /128
Jouw nieuwe IPv6-prefix: 2a00:[...]:: /56

Zelf heb ik 0 ervaring met IPv6 (zit zelf nog vast aan IPv4 van Ziggo)
Iemand?

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 10-11-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:57
@LooneyTunes Lang verhaal kort intern veranderd er niets. Dit gaat enkel om je publieke buitenwereld adres.

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@LooneyTunes @Neles7 Als je thuis geen publieke diensten draait (eigen VPN server, eigen mail server, etc) die via IPv4 beschikbaar moeten zijn verandert er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 23:09

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Ik had de mail ook gehad, betreffende het IPv6-verhaal...

Gisteravond net voor het avondeten via WhatsApp Trined de vraag gesteld om een IPv4 adres te reserveren. Gezien ik ook een Synology als mailserver e.d. draai, waardoor de Synology ook bereikbaar moet zijn op niet IPv6 adressen. Binnen 2,5 uur een IPv4 gereserveerd gekregen.

Tevens hebben ze dit ook gelijk voor mijn ouders aansluiting via WhatsApp geregeld, deze was binnen een halfuur geregeld.

Volgens de mail zou deze op 18 december pas actief worden, echter ze hebben de omzetting maar gelijk geregeld, volgens de FritzBox IPv6: connected since 16.11.2020, 20:18, TriNed FTTH,

Kijk zo kan het dus ook :)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theomanders
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-02-2023
Wat een waardeloos bedrijf!

Heb een contract zwart op wit dat ik de eerste 6 maanden korting heb op het abonnement.
Al 5 maanden wordt het normale tarief in rekening gebracht. Al 6 maal telefonisch contact gehad en telkens beloofd men het geld terug te storten. Nooit gebeurd. Elke maand wordt gewoon weer het volle bedrag afgeschreven. Ook na een mail waarin ik Trined nog 30 dagen geef om de zaak te regelen en een e-mail dat men actie zou ondernemen is er wederom niets teruggestort. Het lijkt wel of men aan het traineren is omdat ik het abonnement heb opgezegd. Deze week gaat er een brief naar de klachtencommissie en daarna naar mijn rechtsbijstand. Nog nooit zoiets meegemaakt.

• Arjant2
Pff ik ben dus ook sinds vandaag over gezet naar ipv6. Gelijk mijn synology niet meer bereikbaar.
Ik ging er vanuit dat ik alleen het ip adres van mijn domein moest wijzigen en dat er verder niets veranderde. Al hele avond bezig, port forwards opnieuw ingesteld op de fritzbox maar niets werkt. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Arjant2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:40:
Pff ik ben dus ook sinds vandaag over gezet naar ipv6. Gelijk mijn synology niet meer bereikbaar.
Heb je de email met de aankondiging goed gelezen?

Mocht het gebruik van een vast IPv4-adres voor jouw essentieel zijn omdat je bijvoorbeeld een eigen server hebt gekoppeld aan jouw glasvezelaansluiting welke bereikbaar moet zijn vanaf internet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Ik zou even contact opnemen met de klantenservice als ik jou was ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
JohDB schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 05:22:
[...]

Heb je de email met de aankondiging goed gelezen?

Ik zou even contact opnemen met de klantenservice als ik jou was ;-)
Zeker gelezen maar ging er vanuit dat het geen probleem zou zijn. Ik dacht met aanpassing van het ip adres dat alles wel weer bereikbaar zou zijn. Of het het nu ipv4 of ipv6 zou zijn.
Dat was dus niet het geval...

In ieder geval inderdaad vanmorgen gebeld en een vast ipv4 adres gekregen. Maar toch blijf ik mij afvragen waarom het niet met ipv6 werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Er staat letterlijk in de E-mail dat je contact op moet nemen met de klantenservice als je een eigen server hebt. Waarom dacht jij dan dat het "geen probleem zou zijn"? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:51:
[...]

In ieder geval inderdaad vanmorgen gebeld en een vast ipv4 adres gekregen. Maar toch blijf ik mij afvragen waarom het niet met ipv6 werkt.
Met IPv6 zou het wel moeten werken, maar dan moet je NAS intern ook een IPv6 adres hebben. En dan moet je client op internet ook native IPv6 praten. De reden dat het met IPv4 niet werkt is omdat er gebruik gemaakt wordt van carrier-grade NAT. Dat wil zeggen dat je router thuis een privé IPv4 adres krijgt dat niet routeerbaar is op internet. Aan de rand van het TriNed netwerk krijgt het verkeer pas een publiek IPv4 adres. Daarom moet je bellen: dan krijgt je router weer zelf een publiek IPv4 adres.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 29-11-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@RichieB omdat het mij niet boeit of het een vast ipv4 of vast ipv6 zou zijn misschien? 8)7
Ze schrijven immers niet dat je ook met ipv6 geen eigen server kan draaien en daar ga ik dan wel van uit.

Maar ipv6 was van buitenaf gewoon niet bereikbaar, ook de modem uberhaupt niet dus dat werkte gewoon niet.
Alles ingesteld op ipv6 ook intern maar no go.
Dus vandaar mijn verbazing. Want het zou moeten werken maar was dus niet het geval.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjant2 op 29-11-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 21:21

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb een beetje gewhatsapped met de klantenservice vrijdagavond om 21 uur en zaterdagochtend 9.00 had ik een nieuw IPv4 adres. Wat mij betreft allemaal top geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:29:
@RichieB omdat het mij niet boeit of het een vast ipv4 of vast ipv6 zou zijn misschien? 8)7
Dat boeit niet voor zover je altijd op een IPv6 client zit als je gebruik zou willen maken van je NAS. Geen idee of dat tegenwoordig overal het geval is.. op mijn werk bijvoorbeeld is er nog geen IPv6 support.
Ze schrijven immers niet dat je ook met ipv6 geen eigen server kan draaien en daar ga ik dan wel van uit.
Ok, dat zou ik inderdaad ook verwachten.
Maar ipv6 was van buitenaf gewoon niet bereikbaar, ook de modem uberhaupt niet dus dat werkte gewoon niet. Alles ingesteld op ipv6 ook intern maar no go.
Ik heb zelf geen TriNed meer, maar wat voor IPv6 kreeg je op je router en welke adressen kreeg je op je interne systemen? Zijn dat publieke of private adressen?

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 29-11-2020 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Iemand vroeg me hoe je het SIP wachtwoord achterhaald. Dat kan je doen door een backup van je config te maken en die te uploaden naar deze site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 19:34

3raser

⚜️ Premium member

Ik kreeg op 9 november de e-mail over IPv6 en heb direct contact gehad met Trined klantenservice. Een paar uur later kreeg ik een nieuw (vast) IPv4 adres. 3 dagen later kreeg ik tevens een IPv6 adres. Alles werkt naar behoren en ik ben uitermate tevreden over de vlotte hulp.

Het enige nadeel was dat zij op afstand IPv6 inschakelden op mijn router waarna alle Windows clients ook automatisch IPv6 adressen kregen via DHCP. Dat was op sommige machines een probleem dus daar heb ik simpelweg IPv6 uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Overigens had ik vanmiddag best last van een trage internet verbinding. Volgens Trined gaat het om een DDoS aanval. Het was op mijn verbinding goed merkbaar. Blijkbaar is het aanvallen van ISP's een soort normaal aan het worden. Je hoort het steeds vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
Ik heb deze middag ook de mail gehad over de omzetting naar IPv6. Er staat in de mail:

Omdat je op dit moment nog gebruik maakt van een IPv4-adres welke we niet kunnen activeren via ons nieuwe redundante internettoegangsnetwerk, zal het huidige IPv4-adres welke gekoppeld is aan jouw glasvezelaansluiting vervallen.

Wat ze niet zeggen is of je een nieuw IPv4-adres krijgt, ze zeggen alleen dat het huidige vervalt.
Daarnaast zeggen ze:

Indien je gebruik maakt van de door ons geleverde Fritzbox dan wordt IPv6 automatisch voor jou geactiveerd, je hoeft hier zelf niets voor te doen. Vanaf dat moment kunnen jouw apparaten op internet via IPv6, vaak zal dit automatisch gebeuren.

Ik maak gebruik van een eigen Asus-router. Ze vermelden niets over wat je moet doen als je geen Fritzbox gebruikt en of een IPv6-adres uberhaupt wel werkt met een niet-Fritzbox router.

Ook heb ik thuis een Synology nas die van buitenaf benaderbaar is. Hierbij maak ik gebruik van Synology quickconnect wat de doorverwijzing naar mijn externe IP-adres afhandeld. Ik weet echter niet of dit ook met IPv6 overweg kan.

Al met al vind ik het maar een mail die maar half antwoord geeft. Ik denk dat ik net als velen gewoon een IPv4-adres aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
PatrickPR schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:50:
Ik heb deze middag ook de mail gehad over de omzetting naar IPv6. Er staat in de mail:

Wat ze niet zeggen is of je een nieuw IPv4-adres krijgt, ze zeggen alleen dat het huidige vervalt.
Daarnaast zeggen ze:

Indien je gebruik maakt van de door ons geleverde Fritzbox dan wordt IPv6 automatisch voor jou geactiveerd, je hoeft hier zelf niets voor te doen. Vanaf dat moment kunnen jouw apparaten op internet via IPv6, vaak zal dit automatisch gebeuren.

Ik maak gebruik van een eigen Asus-router. Ze vermelden niets over wat je moet doen als je geen Fritzbox gebruikt en of een IPv6-adres uberhaupt wel werkt met een niet-Fritzbox router.

Ook heb ik thuis een Synology nas die van buitenaf benaderbaar is. Hierbij maak ik gebruik van Synology quickconnect wat de doorverwijzing naar mijn externe IP-adres afhandeld. Ik weet echter niet of dit ook met IPv6 overweg kan.

Al met al vind ik het maar een mail die maar half antwoord geeft. Ik denk dat ik net als velen gewoon een IPv4-adres aanvraag.
Hier zelfde. Ze vergeten dat er momenteel maar 27.93 procent van alle site en verbindingen ipv6 zijn. Ze sluiten dus ook bijna heel internet af inclusief eigen sip trunks van van klanten. Grote kans mensen die thuis werken na 11 Jan niet eens meer een vpn naar hun werkgever kunnen opzetten:-)

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Uitgaande verbindingen naar ipv4-only bestemmingen blijven natuurlijk gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
xbeam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:46:
Hier zelfde. Ze vergeten dat er momenteel maar 27.93 procent van alle site en verbindingen ipv6 zijn. Ze sluiten dus ook bijna heel internet af inclusief eigen sip trunks van van klanten. Grote kans mensen die thuis werken na 11 Jan niet eens meer een vpn naar hun werkgever kunnen opzetten:-)
Op https://www.trined.nl/ipv6/ staat:

TriNed blijft naast IPv6 ook IPv4 aanbieden op elke glasvezelaansluiting. Hierdoor blijven alle website's en internetdiensten bereikbaar en alle apparaten functioneren, ook als zij geen IPv6 ondersteunen. Omdat TriNed als snelgroeiende internetprovider steeds moeilijker aan IPv4-adressen kan komen, wordt hiervoor gebruik gemaakt van een IPv4-CGN oplossing. Hierbij heb je geen uniek IPv4-adres meer op jouw glasvezelaansluiting, maar voor regulier internetgebruik heb je deze ook niet meer nodig.

Voor zover ik begrepen heb draaien alle nieuwe klanten al vanaf medio dit jaar via deze oplossing en zijn inmiddels 10k+ klanten gemigreerd.

In de email staat:

Wij zetten niet alle glasvezelaansluitingen op hetzelfde moment om. Als je meerdere glasvezelaansluitingen bij ons hebt dan ontvang je een apart bericht per glasvezelaansluiting.

Ze zetten dus niet alle aansluitingen om op één dag. In jouw geval is dit 11 januari, maar bij iedereen is dit dus anders.

Verder staat er:

Mocht je toch een publiek IPv4-adres nodig hebben dan kun je deze aanvragen bij onze klantenservice.

Dus voor klanten welke toch een 'eigen' publiek IPv4-adres nodig hebben is er dus ook een oplossing.

Ze hebben dan alleen IPv4-adressen nodig voor klanten welke het echt nodig hebben, het grootste deel zal dit niet nodig hebben dus besparen ze hiermee enorm op IPv4-adressen.

[ Voor 5% gewijzigd door JohDB op 01-12-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Ja klopt daar moet extra voor betalen. Het bijzondere is, in de mail staan argumenten waarom ze geen dual stack of ipv4 only meer kunnen aanbieden.
In de afgelopen periode heeft TriNed haar internettoegangsnetwerk vernieuwd en alle kritische apparatuur dubbel en geografisch van elkaar gescheiden uitgevoerd. Wij willen dat jij als klant van TriNed zo optimaal mogelijk gebruik kunt maken van onze diensten. De laatste stap welke we nu gaan zetten is om jouw glasvezelaansluiting via ons vernieuwde internettoegangsnetwerk laten lopen.

Maar als je extra betaald kan het in eens wel. 8)7
Wil je toch een publiek IPv4-adres op jouw glasvezelaansluiting gebruiken? Dan kun je jouw abonnement uitbreiden met een vast IPv4-adres voor € 2,50 per maand
Kan het nu technische wel of niet, wat is het nu? Of willen ze gewoon extra verdienen door eerst je ip4 adres af te pakken zo dat hem daar na voor extra geld kan terug huren?
RichieB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:50:
Uitgaande verbindingen naar ipv4-only bestemmingen blijven natuurlijk gewoon werken.
Nee NAT444 maakt de beveiliging van bijv jou sip provider stuk. Omdat je eigen adress meer hebt. Grote kans gaat Netflix niet meer werkt omdat trined aan zien voor vpn provider te veel connecties vanaf het zelfde ip adress veroorzaakt een automatisch ip ban op bij Netflix

Daarnaast voldoet trined met NAT444 oplossing niet meer aan hun wettelijk verplichting en worden er bij er bij bijv een politie tap op 1 gebruiker gelijk 100 tot duizenden gebruikers/klanten tegelijk mee getapt en afgeluisterd. Hierdoor worden hun privacy rechten geschonden.

https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken
Hoewel IPv4 inmiddels kraakt in alle voegen, hebben we het afscheid met CGNAT weer even voor ons uit weten te schuiven. Behalve beperkingen in applicaties veroorzaakt doordat gebruikers niet meer vanaf het internet benaderbaar zijn en daardoor met name problemen ondervinden bij het opzetten van peer-to-peer-verbindingen [1, 2], levert CGNAT ook veiligheidsproblemen op. Identificatie, filtering en configuratie gebeurt traditioneel immers op basis van IP-adres, en niet op basis van adres/poort-combinatie. Zo maakt CGNAT het voor overheidsdiensten veel moeilijker om criminelen achter een IPv4-adres te achterhalen. Volgens Europol blijken access providers niet meer aan hun wettelijke verplichting te kunnen voldoen om de abonneegegevens achter een verbinding aan te leveren. In sommige gevallen wordt een IPv4-adres met duizenden anderen gedeeld. Daardoor moeten volgens de dienst bij onderzoeken regelmatig de verbindingen van veel meer mensen dan eigenlijk noodzakelijk worden opgevraagd of afgetapt.
Nat444 als vaste aansluiting is iets wat je als klant echt niet wil en zou als provider echt nooit moeten willen.
CGNAT frustreert alle IP-adres-gebaseerde technieken

CGNAT is de redding voor alle internet-providers die geen IPv4-adressen meer aan hun klanten kunnen uitdelen, maar tegelijkertijd de pest voor politiediensten en security-gereedschappen. Waar men er vroeger van uit kon gaan dat er maximaal één klant op een IP-adres zat, zijn dat er nu soms vele duizenden. Dat betekent dat veel IP-adres-gebaseerde technologieën en technieken niet goed meer werken.
In opkomende landen zoals Brazilië, waar IPv4-adressen uiterst schaars zijn, kan een blacklisting echter tot gevolg hebben dat een hele ISP niet meer bereikbaar is. Dergelijke "resolutieproblemen" spelen over de gehele breedte van systemen voor blacklisting/whitelisting en reputatie-management: bij vrijwel al deze tools is het IP-adres de primaire ingang.

Dat betekent dat de DDoS-, spam- of scan-actie van een enkel persoon (of een besmet apparaat) kan leiden tot de blokkade van een hele groep mensen die allemaal datzelfde IP-adres delen.

Maar het kan ook andersom: als een groot aantal mensen een online dienst benadert vanaf hetzelfde, gedeelde IP-adres, kunnen al die afzonderlijke verzoeken gezamenlijk gezien worden als een aanval, waarna de toegang voor iedereen wordt geblokkeerd door een anti-spam/abuse-systeem. Ons laatste voorbeeld betreft de filterdienst van OpenDNS. Hun dashboard laat je filters instellen voor het IP-adres waarvandaan je je DNS queries stuurt. Zit je met andere gebruikers achter een gedeeld IPv4-adres, dan blijken verschillende configuraties echter met elkaar te interfereren. De DNS resolvers hebben immers geen manier om verschillende gebruikers achter dat publieke IPv4-adres van elkaar te onderscheiden. Zo kun je bijvoorbeeld queries van anderen in je dashboard terugvinden en mogelijk ook de dienst voor hen verstoren.

[ Voor 56% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Voorheen maakte TriNed gebruik van de internetdiensten van Xenosite/Voiceworks/Redhosting, de gebruikte IP-adressen staan ook op naam van deze partij(en). Sinds enige tijd doen ze dit zelf en ze zijn alle klanten nu aan het migreren. Dat de huidige IP-adressen niet behouden kunnen worden zal daar wel mee te maken hebben.

Of TriNed wel of niet aan de wettelijke verplichting voldoet kan ik niet beoordelen. Wat ik wel weet is dat CGN bij (vrijwel) alle mobiele providers en bijvoorbeeld een deel van de klanten Ziggo ook wordt gebruikt. Het lijkt me sterk dat zij allemaal niet aan de wettelijke verplichting voldoen. Misschien moet de provider wel meer logging bijhouden om opsporing mogelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
JohDB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:01:
Voorheen maakte TriNed gebruik van de internetdiensten van Xenosite/Voiceworks/Redhosting, de gebruikte IP-adressen staan ook op naam van deze partij(en). Sinds enige tijd doen ze dit zelf en ze zijn alle klanten nu aan het migreren. Dat de huidige IP-adressen niet behouden kunnen worden zal daar wel mee te maken hebben.

Of TriNed wel of niet aan de wettelijke verplichting voldoet kan ik niet beoordelen. Wat ik wel weet is dat CGN bij (vrijwel) alle mobiele providers en bijvoorbeeld een deel van de klanten Ziggo ook wordt gebruikt. Het lijkt me sterk dat zij allemaal niet aan de wettelijke verplichting voldoen. Misschien moet de provider wel meer logging bijhouden om opsporing mogelijk te maken?
Klopt maar mobiel werkt heel anders. Daar tappen ze op basis IMSI en intern bestaan er op het mobile netwerk geen ip-adressen of telefoonnummers.

Maar zie die link van SDIN waarom zij het gebruik van NAT444 (CGNAT) afraden omdat het voor iedereen meer kapot maakt dan goed doet.

Internet zoals internet bedoeld is
https://www.sidn.nl/over-...zoals-internet-bedoeld-is

Game over
https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/game-over-voor-ipv4
Spelers van multi-user games hebben moeite om verbinding te krijgen met hun peers als een van de twee partijen achter een CGNAT gateway zit.

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
xbeam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:13:
Klopt maar mobiel werkt heel anders. Daar tappen ze op basis IMSI en intern bestaan er op het mobile netwerk geen ip-adressen of telefoonnummers.
Maar het achterhalen welke klant achter welk publiek IP-adres zit maakt natuurlijk niet uit of het mobiel of vast is. Het blijk een one-to-many situatie. Dan zal er aanvullende logging nodig zijn om dit te achterhalen?

En een tap wordt niet op het publieke IP-adres worden gedaan, maar direct op de aansluiting. CGN of niet.

Dialogic heeft in 2018 een 82-pagina tellend rapport geschreven met als titel 'Mogelijkheden voor identificatie op internet op basis van IP-adres'. Zie https://www.wodc.nl/binar...ge_Tekst_tcm28-413412.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
JohDB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:26:
[...]

Maar het achterhalen welke klant achter welk publiek IP-adres zit maakt natuurlijk niet uit of het mobiel of vast is. Het blijk een one-to-many situatie. Dan zal er aanvullende logging nodig zijn om dit te achterhalen?

En een tap wordt niet op het publieke IP-adres worden gedaan, maar direct op de aansluiting. CGN of niet.

Dialogic heeft in 2018 een 82-pagina tellend rapport geschreven met als titel 'Mogelijkheden voor identificatie op internet op basis van IP-adres'. Zie https://www.wodc.nl/binar...ge_Tekst_tcm28-413412.pdf
Precies. Daarom wil de overheid dit liever niet, zijn niet mijn woorden maar die van sidn en interpol. https://www.europol.europ...ase-accountability-online
Zo maakt CGNAT het voor overheidsdiensten veel moeilijker om criminelen achter een IPv4-adres te achterhalen. Volgens Europol blijken access providers niet meer aan hun wettelijke verplichting te kunnen voldoen om de abonneegegevens achter een verbinding aan te leveren. In sommige gevallen wordt een IPv4-adres met duizenden anderen gedeeld. Daardoor moeten volgens de dienst bij onderzoeken regelmatig de verbindingen van veel meer mensen dan eigenlijk noodzakelijk worden opgevraagd of afgetapt.
Als gebruiker vindt ik dit trouwens een veel groter probleem en vervelender er kunnen maar 30 tot max 60 personen tegelijk gamen via het zelfde ip. Das wel heel erg weinig per CGN

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/game-over-voor-ipv4
Uit de inventarisatie van NIC.br bleek ook dat sommige online games tot wel 1.000 poorten per client gebruiken. Reserveer je 2.000 adressen per gebruiker, dan kun je dus maximaal 30 gebruikers op één IPv4-adres kwijt. Bovendien blijken games moeite te hebben om verschillende sessies afkomstig van hetzelfde front-end adres uit elkaar te houden.
Daar komen nog deze gebruikers problemen voor gamers
Volgens Moreiras komen alle mogelijke problemen ook daadwerkelijk voor in de praktijk:

het game-platform ondersteunt geen NAT, bijvoorbeeld doordat:
het afhankelijk is van binnenkomende verbindingen
het verschillende sessies afkomstig van hetzelfde IPv4-adres niet uit elkaar kan houden
blacklisting van IPv4-adressen in de NAT pool van de ISP
het game-platform ondersteunt ook geen IPv6
de IPv6- of CGNAT-implementatie van de ISP is niet in orde
En je playstation 6 kan ook gedag zeggen en van je verlanglijstje afhalen als ik dit zo lees
"De meeste klachten gaan over de Sony PlayStation," aldus Moreiras, "maar we horen ze ook over de Xbox, League of Legends, Tibia en Cabal Online." Sony ondersteunt nog geen IPv6, noemt dat een toekomstige technologie, en poeiert gebruikers af richting provider, die verplicht zou zijn om hen een IPv4-adres te geven.
Ik heb het idee dat trined niet helemaal begrijpt met voor problemen ze hun gebruikers gaan opzadelen

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
xbeam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:22:
[...]
Nee NAT444 maakt de beveiliging van bijv jou sip provider stuk. Omdat je eigen adress meer hebt.
SIP zelf is niet zo'n probleem, maar de inkomende audio stream via RTP kan een probleem zijn. Ik ga er van uit dat TriNed voor SIP (en FTP, etc) een ALG gebruikt om alsnog poort forwarding te doen naar jouw aansluiting.
Grote kans gaat Netflix niet meer werkt omdat trined aan zien voor vpn provider te veel connecties vanaf het zelfde ip adress veroorzaakt een automatisch ip ban op bij Netflix.
Dat lijkt me sterk. TriNed is echt niet de eerste provider die deze techniek inzet.
Daarnaast voldoet trined met NAT444 oplossing niet meer aan hun wettelijk verplichting en worden er bij er bij bijv een politie tap op 1 gebruiker gelijk 100 tot duizenden gebruikers/klanten tegelijk mee getapt en afgeluisterd. Hierdoor worden hun privacy rechten geschonden.
Ook dit is FUD. De tap wordt geplaatst op enkel het verkeer dat naar 1 klant gaat. Dat in dit verkeer niet het publieke IP adres zichtbaar is lijkt me vooral een probleem voor de opsporingsdiensten en geen privacy issue. Uiteraard moet TriNed zich aan de wet houden en zorgen dat opsporing moet blijven functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:49:
[...]

Ook dit is FUD. De tap wordt geplaatst op elke het verkeer dat naar 1 klant gaat. Dat in die verkeer niet het publieke IP adres zichtbaar is lijkt me vooral een probleem voor de opsporingsdiensten en geen privacy issue. Uiteraard moet TriNed zich aan de wet houden en zorgen dat opsporing moet blijven functioneren.
Zijn niet mijn woorden maar van toch redelijke internet en justitiële autoriteiten
https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken
&
https://www.europol.europ...ase-accountability-online
Behalve beperkingen in applicaties veroorzaakt doordat gebruikers niet meer vanaf het internet benaderbaar zijn en daardoor met name problemen ondervinden bij het opzetten van peer-to-peer-verbindingen [1, 2], levert CGNAT ook veiligheidsproblemen op. Identificatie, filtering en configuratie gebeurt traditioneel immers op basis van IP-adres, en niet op basis van adres/poort-combinatie. Zo maakt CGNAT het voor overheidsdiensten veel moeilijker om criminelen achter een IPv4-adres te achterhalen. Volgens Europol blijken access providers niet meer aan hun wettelijke verplichting te kunnen voldoen om de abonneegegevens achter een verbinding aan te leveren. In sommige gevallen wordt een IPv4-adres met duizenden anderen gedeeld. Daardoor moeten volgens de dienst bij onderzoeken regelmatig de verbindingen van veel meer mensen dan eigenlijk noodzakelijk worden opgevraagd of afgetapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tjah CGN is zeker geen ideale oplossing maar je moet wat als groeiende ISP, IPv4 ruimte is er simpelweg steeds minder dus keus heb je simpelweg niet. TriNed doet daarbij netjes IPv6 dus dat veel diensten daar in 2020 nog altijd niet klaar voor zijn kun je hen niet kwalijk nemen.

Issues rondom tappen is pure onzin, een tap staat ook bij vast internet op de aansluiting. Het IP is daarvoor totaal niet van belang en het is ook niet zo dat dan data van andere klanten met hetzelfde public IP mee getapt zou moeten worden.

Identificatie van gebruikers op basis van IP is wel lastiger maar ook weer niet onmogelijk, men zal simpelweg ook de source poort moeten opgeven (is wettelijk ook zo geregeld). TriNed zal ongetwijfeld gewoon aan de wet voldoen, als je dat als ISP niet doet gaat het niet lang goed. Dat opsporingsdiensten het liever zo makkelijk mogelijk hebben snap ik maar dat is dan jammer voor ze, zullen ze iets meer moeite moeten doen.

Wat betreft overige issues, ongetwijfeld zijn er klanten die echt een publiek IPv4 nodig hebben en die mogelijkheid biedt TriNed ook gewoon. Maar 95+ procent van de klanten gaat simpelweg geen enkel verschil merken als ze op CGN zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 01-12-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:55
Gisteren de mail gekregen dat we op 12 januari overgezet worden.

Ik heb een USG rechtstreeks aangesloten op het glasvezelmodem (zonder Fritzbox). Wie heeft dezelfde setup en is er al omgezet? Waar moet ik rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biazz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-04 14:18

Biazz

Ook ik heb de mail gekregen dat ik in januari wordt overgezet.

Ik was van plan om een statisch, publiek ipv4 adres te vragen (en de 2.5euro / maand te betalen), maar heb een vergelijkbare configuratie met Joris748, geen Fritzbox, direct aan de linux server met PPPoE.

mijn vraag (aan iemand die al is omgezet, en een publiek ipv4 adres heeft gevraagd aan TriNed):

- is de implementatie als double stack ipv4+ipv6? Of is er nog steeds sprake van een tunnel / NAT voor ipv4 over ipv6?
- als er getunneled wordt, wat is de configuratie? Zet de Fritzbox de tunnel op?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Biazz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:50:
Ook ik heb de mail gekregen dat ik in januari wordt overgezet.

Ik was van plan om een statisch, publiek ipv4 adres te vragen (en de 2.5euro / maand te betalen), maar heb een vergelijkbare configuratie met Joris748, geen Fritzbox, direct aan de linux server met PPPoE.

mijn vraag (aan iemand die al is omgezet, en een publiek ipv4 adres heeft gevraagd aan TriNed):

- is de implementatie als double stack ipv4+ipv6? Of is er nog steeds sprake van een tunnel / NAT voor ipv4 over ipv6?
- als er getunneled wordt, wat is de configuratie? Zet de Fritzbox de tunnel op?

dank!
Zitten er kosten verbonden aan het statische IPv4 adres? Ik heb niets over kosten gehoord en bij mij is het al omgezet.

Ik heb nu overigens zowel een IPv4 adres als een IPv6 adres. Of ik beiden ook kan gebruiken weet ik eigenlijk niet. Ik zou eens moeten testen of mijn remote desktop nu bijvoorbeeld ook via IPv6 te benaderen is. Maar dan moet ik eerst een client zien te vinden met een IPv6 verbinding.

Wel iets vreemds gezien vandaag want mijn Fritz!box heeft vandaag al 3 keer gemeld dat ik een IPv6 adres heb ontvangen. Meestal gebeurt dit als de verbinding verbroken is geweest. Maar de IPv4 verbinding blijkt dan gewoon te blijven werken want die krijg ik niet opnieuw uitgedeeld. Zijn er soms problemen op het IPv6 netwerk van Trined?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohDB
Biazz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:50:
Volgens de klantenservice krijgen klanten welke voor 1 augustus dit jaar een abonnement aangevraagd hebben op verzoek kosteloos een publiek IPv4-adres. Alleen nieuwe klanten (dus van na 1 augustus) betalen hiervoor als ze het aanvragen.

[ Voor 5% gewijzigd door JohDB op 03-12-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biazz

Biazz

3raser schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:29:
[...]

Wel iets vreemds gezien vandaag want mijn Fritz!box heeft vandaag al 3 keer gemeld dat ik een IPv6 adres heb ontvangen. Meestal gebeurt dit als de verbinding verbroken is geweest. Maar de IPv4 verbinding blijkt dan gewoon te blijven werken want die krijg ik niet opnieuw uitgedeeld. Zijn er soms problemen op het IPv6 netwerk van Trined?
Dit lijkt in iedergeval op een dual stack te wijzen, PPPoE voor IPv4 gebruikt IPCP om het IP4 address op te halen, dat werkt niet voor IPv6, die zal wel DHCP gebruiken, en dus om de zoveel tijd een nieuw request doen (als de lease expired). Ik heb ook aan de TriNed helpdesk gevraagd of ze dual stack ipv4 / ipv6 gebruiken, maar tot nu toe geen antwoord gekregen. Zie hier voor een implementatie voorbeeld van dual stack ipv4/ipv6 over PPPoE: https://www.juniper.net/d...oring-and-management.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 14:37
Gaat dit hele ipv6 verhaal nog problemen opleveren voor VPN of Citrix connecties? #durftevragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
VPN staat genoemd in https://nfware.com/blog/nat-applications en Citrix zijn gewoon uitgaande TCP en UDP verbindingen, dat is geen probleem ook al gaat het via CGNAT.

• WatskeBart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2024
Door de posts van RichieB, heb ik op mijn Trined mijn eigen router kunnen aansluiten en dat werkt perfect.
Echter heb ik sinds kort ook een telefoonnr. op m'n Trined lijn en wil deze ook via mijn eigen appartuur beheren (zonder de FritzBox dus).
In de post van RichieB hier, staat een oplossing door de firmware van de FritzBox te downgraden om zo de wachtwoorden te achterhalen. Echter kan ik de ruKernelTool nergens vinden en tevens de firmwares voor de FritzBox (v06.31 en v06.01).
Mijn box is momenteel v06.83 btw

Is er iemand die nog linkjes heeft naar de ruKernelTool en de FritzBox firmwares? Mocht er een andere manier zijn om de SIP wachtwoorden voor telefonie te achterhalen, hoor ik dat graag :)

//WB

//WB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@WatskeBart werkt deze site niet gewoon met v06.83?https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool

Mijn downgrade was van voor het bestaan van deze online tools..

[ Voor 49% gewijzigd door RichieB op 10-12-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biazz

Biazz

RichieB schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:12:
@WatskeBart werkt deze site niet gewoon met v06.83?https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool

Mijn downgrade was van voor het bestaan van deze online tools..
ik heb die online tool gebruikt voor het achterhalen van het VOIP password/username, werkte 2 jaar geleden iig goed. Draai Asterisk op m'n server voor de telefoon, en dat werkt allemaal prima.

heb dit toegevoegd aan sip.conf (USERNAME, SECRET van de Fritzbox, USERNAME is je telefoonnumber startend met 31, SIPREALM, zelf te kiezen realm)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[general]
   context=internal
   allowguest=no
   videosupport=yes
   realm=<SIPREALM>
   register => <USERNAME>:<SECRET>@sip.trined.nl:5060

[trined]
   canreinvite=no
   context=internal
   host=sip.trined.nl
   secret=<SECRET>
   type=friend
   username=<USERNAME>
   disallow=all
   allow=alaw
   fromuser=<USERNAME>
   trustrpid=yes
   sendrpid=yes
   insecure=invite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatskeBart
Bedankt voor deze tool en de Asterisk info. Precies wat ik nodig had.
Ik ga er in m'n vakantie mee aan de slag.

//WB

• funske
Sinds gisteren omgezet naar IPv6. Alleen snap ik er nu niets meer van.
Als ik in mijn Fritz!box kijk heb ik een IPv6 adres dat anders is dan het ipv6 adres dat ik terugkrijg van meerdere sites zoals https://www.watismijnip.nl
Ook mijn IPv4 adres is in mijn Fritz!box anders dan het IP-adres dat mijn systeem aangeeft of het IPv4 adres dat ik terugkrijg van http://www.mijnip.nl (de laatste 2 zijn dus wel hetzelfde.

Iemand enig idee hoe dit kan of ligt dit aan mijn zeer minimale kennis van IPv6??

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
Je krijgt een IPv6 adres op de Fritzbox (of andere router) en een IPv6 suffix (subnet) voor alle apparaten in je eigen LAN. Elke apparaat in je LAN krijgt een publiek IPv6 adres. Als je via mijnip.nl je IPv6 adres opvraagt krijg je bij elk apparaat een ander IPv6 adres te zien.

Voor IPv4 wordt er gebruik gemaakt van CGN. Dat wil zeggen dat de Fritzbox een 100.x.x.x adres krijgt en dat de NAT-router in het netwerk van TriNed staat.

• funske
JohDB schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:49:
Voor IPv4 wordt er gebruik gemaakt van CGN. Dat wil zeggen dat de Fritzbox een 10.x.x.x adres krijgt en dat de NAT-router in het netwerk van TriNed staat.
Het IPv4 adres van de Fritz!box begint met 100.x.x.x. i.p.v. 10.x.x.x? Een vergissing of een fout in mijn Fritz!box? Ook is het IPv4 adres van mijn Fritz!box totaal anders als dat in http://www.mijnip.nl.
Daar begint het met 84.x.x.x?

Verder snap ik nog niet helemaal goed hoe het kan dat het IPv4 adres in mijn Fritz!box totaal anders is dan wanneer ik het opvraag via e.o.a. site?

[ Voor 12% gewijzigd door funske op 17-12-2020 12:27 ]

Have Fun Funske

• PatrickPR
Als ik dit zo lees gaat het omzetten van IPv4 naar IPv6 dus verder dan alleen het externe IP wat veranderd. Ook in het interne netwerk worden dan IPv6 adressen uitgedeeld aan devices, ik neem aan dan aan alle devices die IPv6 ondersteunen. Maar wat gebeurt er dan met devices die enkel IPv4 ondersteunen? En kan ik de router zo instellen dat deze nog steeds NAT doet van intern IPv4 naar/van extern IPv6?

Zijn er hier al mensen die zijn omgezet en wat kunnen vertellen over bijv. een NAS die in het interne netwerk zit en hoe die zich gedraagt na de omzetting? Moet er nog wat extra op geconfigureerd worden?

• JohDB
Bij IPv6 wordt er geen gebruik meer gemaakt van NAT. Elk apparaat krijg immers zijn eigen publieke IPv6 adres.

Voor apparaten welke geen IPv6 ondersteunen wordt er gebruikt gemaakt van IPv4. Dat gaat volledig automatisch. Ook bij websites welke geen IPv6 hebben wordt er teruggevallen op IPv4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
funske schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:20:
[...]

Het IPv4 adres van de Fritz!box begint met 100.x.x.x. i.p.v. 10.x.x.x? Een vergissing of een fout in mijn Fritz!box?
Nee, dat klopt. Het blok 100.64.0.0/10 is gereserveerd voor Carrier Grade Nat (CGN).
Ook is het IPv4 adres van mijn Fritz!box totaal anders als dat in http://www.mijnip.nl.
Daar begint het met 84.x.x.x?

Verder snap ik nog niet helemaal goed hoe het kan dat het IPv4 adres in mijn Fritz!box totaal anders is dan wanneer ik het opvraag via e.o.a. site?
Ik vind het hier wel aardig uitgelegd staan: https://www.a10networks.c...rier-grade-nat-cgn-cgnat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Dank je wel, ik zal het dit weekend eens gaan lezen. _/-\o_

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biazz

Biazz

Ben inmiddels omgezet, het verliep niet helemaal vlekkeloos (kreeg eerst een IPV4 adres via NAT, wat dus niet werkt als je een server hebt die via ipv4 bereikbaar moet zijn), maar na een paar WhatsAppjes met de helpdesk werd dat snel een vast ipv4 adres, en een ipv6 adres via een dual stack oplossing over PPPoE.

ipv6 op mijn ietsje verouderde Linux (Fedora 30) was nog even lastig, maar uiteindelijk werkt alles met wat custom ipv6-up.local scripts. Heb nu zowel ipv6 en ipv4 werkend op mijn thuisnetwerk, en sites die ipv6 ondersteunen (tweakers, google, en vele anderen) gaan over ipv6 voor alle machines op het thuisnetwerk, en sites die het niet ondersteunen gaan via ipv4 en NAT op mijn server. Nog steeds zonder Fritzbox dus!

Mocht iemand geinteresseerd zijn, dan kan ik de configuratie scripts (NetworkManager, custom ipv6-up/down.local scripts, radvd.conf dhcpd6.conf) wel delen!

nog steeds bijzonder tevreden met Trined!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Biazz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:48:
Ben inmiddels omgezet, het verliep niet helemaal vlekkeloos (kreeg eerst een IPV4 adres via NAT, wat dus niet werkt als je een server hebt die via ipv4 bereikbaar moet zijn), maar na een paar WhatsAppjes met de helpdesk werd dat snel een vast ipv4 adres, en een ipv6 adres via een dual stack oplossing over PPPoE.

ipv6 op mijn ietsje verouderde Linux (Fedora 30) was nog even lastig, maar uiteindelijk werkt alles met wat custom ipv6-up.local scripts. Heb nu zowel ipv6 en ipv4 werkend op mijn thuisnetwerk, en sites die ipv6 ondersteunen (tweakers, google, en vele anderen) gaan over ipv6 voor alle machines op het thuisnetwerk, en sites die het niet ondersteunen gaan via ipv4 en NAT op mijn server. Nog steeds zonder Fritzbox dus!

Mocht iemand geinteresseerd zijn, dan kan ik de configuratie scripts (NetworkManager, custom ipv6-up/down.local scripts, radvd.conf dhcpd6.conf) wel delen!

nog steeds bijzonder tevreden met Trined!
Erg interessant, fijn dat het uiteindelijk toch goed is gekomen. De klantenservice van Trined is altijd erg behulpzaam.

Kun je wat meer info geven over jouw netwerk? Welke router gebruik je en welke servers heb je draaien? Welke configuraties heb je allemaal aan moeten passen? Ik ben nog steeds aan het bekijken wat nu de impact zal zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met de beveiliging van al die devices als ze een publiekelijk IPv6 krijgen? Normaal vangt de router al een deel af (uiteraard afhankelijk van de configuratie als bijv portforwarding etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Nu online
Ook ik ben over naar ip6 en heb een vast ip4 adrs gekregen. Werkt prima, alle ip6 clients krijgen een uniek public adres en worden door de fritzbox beschermd tegen inkomende verbindingen.
Wat wel opvalt is dat, sinds ik op het ip6 netwerk zit, mijn downloadsnelheid alle kanten op schiet. Geautomatiseerd draai ik een keer per dag een speedtest, zie deze grafiek voor de resultaten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18YeQ_N51t0tT3vsbzaQwf49IDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pynYuxgwYMJu2SeJSa7bOqeg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biazz

Biazz

PatrickPR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:20:
[...]
Kun je wat meer info geven over jouw netwerk? Welke router gebruik je en welke servers heb je draaien? Welke configuraties heb je allemaal aan moeten passen? Ik ben nog steeds aan het bekijken wat nu de impact zal zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met de beveiliging van al die devices als ze een publiekelijk IPv6 krijgen? Normaal vangt de router al een deel af (uiteraard afhankelijk van de configuratie als bijv portforwarding etc.)
sure:
- de router is een Linux box, met Fedora 30, (i5 op Gigabyte Z68P-DS3)
- zitten 2 NICs in: Intel Corporation 82574L Gigabit NIC, en Intel Corporation I350 Gigabit NIC (dual)
- ik gebruik NetworkManager om de PPPoE link te managen, Huawei glasvezel modem zit direct in een van de NICs (enp2s0), configuratie als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# create vlan interface with id 6 (where trined pppoe is located)
sudo nmcli con add type vlan dev enp2s0 id 6 con-name enp2s0.6 \
  autoconnect yes mtu 1508 connection.interface-name enp2s0.6 \
  ipv4.method disabled ipv6.method ignore

# discover if pppoe is on this vlan (sanity check)
sudo pppoe-discovery -I enp2s0.6

# if all is well, add the pppoe device (with trined uname/passwd)
sudo nmcli con add type pppoe username <USERNAME> password <PASSWORD> \
  ifname pppoe0 pppoe.parent enp2s0.6 autoconnect yes

- Mijn versie van NetworkManager is niet in staat om een lease te krijgen via DHCP6, wellicht is dat met Fedora 32 gefixed, om die reden heb ik dit custom ipv6-up.local script (in /etc/ppp/) geplaats:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/bin/bash
case "$1" in
   pppoe0)
      PARENTDEV=$2
      INTERFACE=$1
      LOGDEVICE=$6
      LEASEFILE=/var/lib/dhclient/dhclient6.leases
      PIDFILE=/var/run/dhclient6.pid
      CFGFILE=/etc/dhcp/dhclient6-$INTERFACE.conf
      sysctl net.ipv6.conf.${INTERFACE}.accept_ra=2
      sysctl net.ipv6.conf.${INTERFACE}.accept_ra_defrtr=1
      sysctl net.ipv6.conf.${INTERFACE}.router_solicitations=1
      PARENTHWADDR=`ip add show dev ${PARENTDEV} | grep link/ether | cut -f 6 -d \ | tail -n 1 | sed s/:/\\\\\\\\x/g`
      echo "default-duid \"\\x00\\x03\\x00\\x01\\x$PARENTHWADDR\";" > $LEASEFILE
      dhclient -6 -v -P -N -lf $LEASEFILE -pf $PIDFILE -cf $CFGFILE $INTERFACE
      GUAPREFIX=`cat ${LEASEFILE} | grep iaprefix | \
        sed -ne 's/[ \t]*iaprefix[ \t]*\([0-9a-f:\/]*\)[ \t]*{.*/\1/p'`
# create script in network-scripts otherwise ipv6-down scripts fail!
      NMPPPNUM=`echo $LOGDEVICE | sed -e 's/.*\///'`
      touch /etc/sysconfig/network-scripts/$NMPPPNUM
      ;;   *)
      ;;
esac
exit 0

en dit ipv6-down.local script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash
case "$1" in
   pppoe0)
      INTERFACE=$1
      LOGDEVICE=$6
      dhclient -x -pf $PIDFILE || true
      rm -f $PIDFILE || true &> /dev/null
# remove script in network-scripts created to prevent ipv6-down scripts fail!
      rm -f /etc/sysconfig/network-scripts/$NMPPPNUM || true &>/dev/null
      ;;
   *)
      ;;
esac
exit 0

Je moet radvd gebruiken voor ipv6 route advertisement, (systemctl enable radvd; systemctl start radvd), ik gebruik deze /etc/radvd.conf, enp6s0f0 en enp6s0f1 zijn mijn NICs voor het interne netwerk (WiFi en ethernet), de prefix moet je zelf invullen, is de statische prefix die je van trined hebt gekregen (dit zou je ook automatisch moeten kunnen halen van je ppp interface, maar dat is mij niet gelukt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
interface enp6s0f0
{
   AdvSendAdvert on;
   AdvManagedFlag on;
   prefix fd5d:12c9:2201:1::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
   RDNSS fd5d:12c9:2201:1::1{
   };
   prefix <trinedprefix>01::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
};
interface enp6s0f1
{
   AdvSendAdvert on;
   AdvManagedFlag on;
   prefix fd5d:12c9:2201:2::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
   RDNSS <trinedprefix>01:2::1{
   };
   prefix 2a00:bba0:120e:b002::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
};

zoals je ziet heb ik ook een local ipv6 in radvd.conf geconfigureerd, dat is mijn ULA, met 2 /64 subnets (fd5d:12c9:2201:1::/64 en fd5d:12c9:2201:2::/64) ik maak ook 2 subnets in de globale /56 prefix (GUA), je moet de laatste 2 nullen van de trined prefix weg laten, en vervangen door 01/02 voor twee subnets (het is een 56bit prefix).

Je moet NetworkManager vertellen welke interne NICs welke ipv6 subnets krijgen, dat kan zo:
code:
1
2
3
4
sudo nmcli con mod enp6s0f0 ipv6.method manual ipv6.address fd5d:12c9:2201:1::1/64 ipv6.dns ::1 ipv6.dns-search example.net
sudo nmcli con mod enp6s0f1 ipv6.method manual ipv6.address fd5d:12c9:2201:2::1/64 ipv6.dns ::1 ipv6.dns-search example.net
sudo nmcli con mod enp6s0f0 +ipv6.address <trinedprefix>01::1/64
sudo nmcli con mod enp6s0f1 +ipv6.address <trinedprefix>02::1/64

Tenslotte heb je voor het ULA een dhcpd6 nodig (systemctl start dhcpd6.service), als je stabiele subnets in ddns wil, dit is mijn config (draait gewoon naast dhcpd voor ipv4):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
authoritative;
ddns-update-style              interim;
ddns-updates                   on;
ddns-domainname "example.net.";
use-host-decl-names on;
allow client-updates;
allow unknown-clients;
update-optimization            off;
update-conflict-detection      false;
key DHCP_UPDATER {
        algorithm hmac-md5;
        secret <SECRET>;
};

zone example.net. {
        primary 127.0.0.1;
        key DHCP_UPDATER;
}

zone 1.0.0.0.1.0.2.2.c.9.2.1.d.5.d.f.ip6.arpa {
        primary 127.0.0.1;
        key DHCP_zone 2.0.0.0.1.0.2.2.c.9.2.1.d.5.d.f.ip6.arpa {
        primary 127.0.0.1;
        key DHCP_UPDATER;
}

subnet6 fd5d:12c9:2201:1::/64 {
     option dhcp6.name-servers fd5d:12c9:2201:1::1;
     option dhcp6.domain-search "example.net";
     range6 fd5d:12c9:2201:1::100 fd5d:12c9:2201:1::200;
}

subnet6 fd5d:12c9:2201:2::/64 {
     option dhcp6.name-servers fd5d:12c9:2201:2::1;
     range6 fd5d:12c9:2201:2::100 fd5d:12c9:2201:2::200;
}
UPDATER;
}

ik draai verder gewoon named als dns server, configuratie moet een klein beetje aangepast workden om ipv6 te doen, dit moet je toevoegen als ip6.arpa (voor reverse lookup, voeg maar een subnet toe als voorbeeld):
code:
1
2
3
4
5
6
zone "1.0.0.0.1.0.2.2.9.c.2.1.d.5.d.f.ip6.arpa" IN {
        type master;
        file "dynamic/fd5d:12c9:2201:1";
        notify no;
        allow-update { key DHCP_UPDATER; key rndc-key; localhost; fd5d:12c9:2201:1::1; };
};

verder kun je aan je zones makkelijk AAAA records toevoegen, gewoon naast de A records voor de forward lookup.

volgens mij is dat het wel zo'n beetje, performance is prima, en alles lijkt te werken tot nu toe (inclusief asterisk als PBX voor het voip nummer dat je van trined kunt krijgen).

Succes!!

[ Voor 0% gewijzigd door Biazz op 23-12-2020 16:06 . Reden: had perongeluk nog een prive hostname in de config files ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Biazz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:04:
[...]

sure:
- de router is een Linux box, met Fedora 30, (i5 op Gigabyte Z68P-DS3)
- zitten 2 NICs in: Intel Corporation 82574L Gigabit NIC, en Intel Corporation I350 Gigabit NIC (dual)
- ik gebruik NetworkManager om de PPPoE link te managen, Huawei glasvezel modem zit direct in een van de NICs (enp2s0), configuratie als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# create vlan interface with id 6 (where trined pppoe is located)
sudo nmcli con add type vlan dev enp2s0 id 6 con-name enp2s0.6 \
  autoconnect yes mtu 1508 connection.interface-name enp2s0.6 \
  ipv4.method disabled ipv6.method ignore

# discover if pppoe is on this vlan (sanity check)
sudo pppoe-discovery -I enp2s0.6

# if all is well, add the pppoe device (with trined uname/passwd)
sudo nmcli con add type pppoe username <USERNAME> password <PASSWORD> \
  ifname pppoe0 pppoe.parent enp2s0.6 autoconnect yes

- Mijn versie van NetworkManager is niet in staat om een lease te krijgen via DHCP6, wellicht is dat met Fedora 32 gefixed, om die reden heb ik dit custom ipv6-up.local script (in /etc/ppp/) geplaats:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/bin/bash
case "$1" in
   pppoe0)
      PARENTDEV=$2
      INTERFACE=$1
      LOGDEVICE=$6
      LEASEFILE=/var/lib/dhclient/dhclient6.leases
      CFGFILE=/etc/dhcp/dhclient6-$INTERFACE.conf
      sysctl net.ipv6.conf.${INTERFACE}.accept_ra=2
      sysctl net.ipv6.conf.${INTERFACE}.accept_ra_defrtr=1
      sysctl net.ipv6.conf.${INTERFACE}.router_solicitations=1
      PARENTHWADDR=`ip add show dev ${PARENTDEV} | grep link/ether | cut -f 6 -d \ | tail -n 1 | sed s/:/\\\\\\\\x/g`
      echo "default-duid \"\\x00\\x03\\x00\\x01\\x$PARENTHWADDR\";" > $LEASEFILE
      dhclient -6 -v -P -N -lf $LEASEFILE -pf $PIDFILE -cf $CFGFILE $INTERFACE
      GUAPREFIX=`cat ${LEASEFILE} | grep iaprefix | \
        sed -ne 's/[ \t]*iaprefix[ \t]*\([0-9a-f:\/]*\)[ \t]*{.*/\1/p'`
# create script in network-scripts otherwise ipv6-down scripts fail!
      touch /etc/sysconfig/network-scripts/$NMPPPNUM
      ;;   *)
      ;;
esac
exit 0

en dit ipv6-down.local script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash
case "$1" in
   pppoe0)
      INTERFACE=$1
      LOGDEVICE=$6
      dhclient -x -pf $PIDFILE || true
      rm -f $PIDFILE || true &> /dev/null
# remove script in network-scripts created to prevent ipv6-down scripts fail!
      rm -f /etc/sysconfig/network-scripts/$NMPPPNUM || true &>/dev/null
      ;;
   *)
      ;;
esac
exit 0

Je moet radvd gebruiken voor ipv6 route advertisement, (systemctl enable radvd; systemctl start radvd), ik gebruik deze /etc/radvd.conf, enp6s0f0 en enp6s0f1 zijn mijn NICs voor het interne netwerk (WiFi en ethernet), de prefix moet je zelf invullen, is de statische prefix die je van trined hebt gekregen (dit zou je ook automatisch moeten kunnen halen van je ppp interface, maar dat is mij niet gelukt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
interface enp6s0f0
{
   AdvSendAdvert on;
   AdvManagedFlag on;
   prefix fd5d:12c9:2201:1::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
   RDNSS fd5d:12c9:2201:1::1{
   };
   prefix <trinedprefix>01::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
};
interface enp6s0f1
{
   AdvSendAdvert on;
   AdvManagedFlag on;
   prefix fd5d:12c9:2201:2::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
   RDNSS <trinedprefix>01:2::1{
   };
   prefix 2a00:bba0:120e:b002::1/64 {
      AdvOnLink on;
      AdvAutonomous on;
   };
};

zoals je ziet heb ik ook een local ipv6 in radvd.conf geconfigureerd, dat is mijn ULA, met 2 /64 subnets (fd5d:12c9:2201:1::/64 en fd5d:12c9:2201:2::/64) ik maak ook 2 subnets in de globale /56 prefix (GUA), je moet de laatste 2 nullen van de trined prefix weg laten, en vervangen door 01/02 voor twee subnets (het is een 56bit prefix).

Je moet NetworkManager vertellen welke interne NICs welke ipv6 subnets krijgen, dat kan zo:
code:
1
2
3
4
sudo nmcli con mod enp6s0f0 ipv6.method manual ipv6.address fd5d:12c9:2201:1::1/64 ipv6.dns ::1 ipv6.dns-search example.net
sudo nmcli con mod enp6s0f1 ipv6.method manual ipv6.address fd5d:12c9:2201:2::1/64 ipv6.dns ::1 ipv6.dns-search example.net
sudo nmcli con mod enp6s0f0 +ipv6.address <trinedprefix>01::1/64
sudo nmcli con mod enp6s0f1 +ipv6.address <trinedprefix>02::1/64

Tenslotte heb je voor het ULA een dhcpd6 nodig (systemctl start dhcpd6.service), als je stabiele subnets in ddns wil, dit is mijn config (draait gewoon naast dhcpd voor ipv4):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
authoritative;
ddns-update-style              interim;
ddns-updates                   on;
ddns-domainname "example.net.";
use-host-decl-names on;
allow client-updates;
allow unknown-clients;
update-optimization            off;
update-conflict-detection      false;
key DHCP_UPDATER {
        algorithm hmac-md5;
        secret <SECRET>;
};

zone example.net. {
        primary 127.0.0.1;
        key DHCP_UPDATER;
}

zone 1.0.0.0.1.0.2.2.c.9.2.1.d.5.d.f.ip6.arpa {
        primary 127.0.0.1;
        key DHCP_zone 2.0.0.0.1.0.2.2.c.9.2.1.d.5.d.f.ip6.arpa {
        primary 127.0.0.1;
        key DHCP_UPDATER;
}

subnet6 fd5d:12c9:2201:1::/64 {
     option dhcp6.name-servers fd5d:12c9:2201:1::1;
     range6 fd5d:12c9:2201:1::100 fd5d:12c9:2201:1::200;
}

subnet6 fd5d:12c9:2201:2::/64 {
     option dhcp6.name-servers fd5d:12c9:2201:2::1;
     range6 fd5d:12c9:2201:2::100 fd5d:12c9:2201:2::200;
}
UPDATER;
}

ik draai verder gewoon named als dns server, configuratie moet een klein beetje aangepast workden om ipv6 te doen, dit moet je toevoegen als ip6.arpa (voor reverse lookup, voeg maar een subnet toe als voorbeeld):
code:
1
2
3
4
5
6
zone "1.0.0.0.1.0.2.2.9.c.2.1.d.5.d.f.ip6.arpa" IN {
        type master;
        file "dynamic/fd5d:12c9:2201:1";
        notify no;
        allow-update { key DHCP_UPDATER; key rndc-key; localhost; fd5d:12c9:2201:1::1; };
};

verder kun je aan je zones makkelijk AAAA records toevoegen, gewoon naast de A records voor de forward lookup.

volgens mij is dat het wel zo'n beetje, performance is prima, en alles lijkt te werken tot nu toe (inclusief asterisk als PBX voor het voip nummer dat je van trined kunt krijgen).

Succes!!
Sow, dat is een uitgebreide beschrijving. Met name config van de Linux router dus. Zo uitgebreid hoef ik het niet in te stellen want ik gebruik een Asus RT-AC68U, wel voorzien van asusmerlin firmware. Daarin heb ik wel al gezien dat IPv6 ingesteld kan worden. Ik zit er ook aan te denken om de fritzbox tijdelijk even terug te hangen.

Geeft jouw Linux router nog een laag van beveiliging voor de devices met een publiek IPv6 adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biazz

Biazz

PatrickPR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:29:
[...]

Sow, dat is een uitgebreide beschrijving. Met name config van de Linux router dus. Zo uitgebreid hoef ik het niet in te stellen want ik gebruik een Asus RT-AC68U, wel voorzien van asusmerlin firmware. Daarin heb ik wel al gezien dat IPv6 ingesteld kan worden. Ik zit er ook aan te denken om de fritzbox tijdelijk even terug te hangen.

Geeft jouw Linux router nog een laag van beveiliging voor de devices met een publiek IPv6 adres?
Haha, ja ik dacht er zijn vast meer mensen die een Linux gebaseerde router willen gebruiken, en aangezien ik er uiteindelijk toch wel een halve dag mee geworsteld heb dacht ik, laat ik het recept maar delen ;) Baat het niet dan schaadt het niet.

Zeker het de GUA ipv6 adressen is het van belang een goede firewall te hebben, ik gebruik firewalld op zowel de router als op de workstations, met standaard alles dicht, en alleen de services die ik van buiten af toegankelijk wil hebben open. Dat is makkelijk zat, bijvoorbeeld met:
code:
1
sudo firewall-cmd --permanent --zone=public --add-service=openvpn

maak je je openvpn server toegangkelijk vanaf het internet (in mijn geval is dat zone public), voor zowel ipv4 als ipv6.

Jou router zal ook vast Linux gebaseerd zijn, of het ook firewalld gebruikt weet ik niet, maar er is vast een makkelijke manier om de firewall te configureren.

De ULA ipv6 adressen worden standaard niet geroute over het internet, dus als je al je locale services (samba, nfs, etc.) via de ULA serveert, dan geeft dat geen extra risico.

• WatskeBart
Biazz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:04:
[...]

ik heb die online tool gebruikt voor het achterhalen van het VOIP password/username, werkte 2 jaar geleden iig goed. Draai Asterisk op m'n server voor de telefoon, en dat werkt allemaal prima.

heb dit toegevoegd aan sip.conf (USERNAME, SECRET van de Fritzbox, USERNAME is je telefoonnumber startend met 31, SIPREALM, zelf te kiezen realm)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[general]
   context=internal
   allowguest=no
   videosupport=yes
   realm=<SIPREALM>
   register => <USERNAME>:<SECRET>@sip.trined.nl:5060

[trined]
   canreinvite=no
   context=internal
   host=sip.trined.nl
   secret=<SECRET>
   type=friend
   username=<USERNAME>
   disallow=all
   allow=alaw
   fromuser=<USERNAME>
   trustrpid=yes
   sendrpid=yes
   insecure=invite
@RichieB De decrypt van de config werkte perfect _/-\o_
Ik heb m'n SIP gegevens getest met Linphone en werkt tadeloos.

@Biazz Nu ga ik mij verdiepen in FreePBX/Asterisk. Is die realm optioneel? Is dit een Asterisk specifiek iets?

//WB

• Biazz

Biazz

WatskeBart schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:47:
[...]

@Biazz Nu ga ik mij verdiepen in FreePBX/Asterisk. Is die realm optioneel? Is dit een Asterisk specifiek iets?
ja, is optioneel (ander default realm=asterisk), realm is een authentication realm, en je hoeft 'm vermoed ik alleen te geven als je met meerdere authentication realms, met gescheiden users, wil werken. Ik voer altijd consistent mijn domain (FQDN) als realm in, voor Kerberos, en dus ook hier bij Asterisk, maar nodig is het geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritsprt
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-12-2020
Ik ben afgelopen week omgezet. Omdat ik een server draai heb ik een vast IPv4 adres gekregen. Was zo geregeld.

Wat mij echter opvalt is dat ik sommige sites niet meer kan bereiken. Iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Gr. Frits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Dat ligt er helemaal aan welke websites dat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biazz

Biazz

Fritsprt schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:22:

Wat mij echter opvalt is dat ik sommige sites niet meer kan bereiken. Iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Gr. Frits
Veel sites zijn al ipv6 (Google, tweakers) sommige nog alleen ipv4. Je zou als eerste stap in je probleem analyse eens kunnen kijken of het alleen de ipv4 of alleen de ipv6 sites zijn die je niet meer kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Fritsprt schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:22:

Gr. Frits
Daar heb ik ook last van gehad met mijn iMac. Maar alleen met Safari. Nadat ik alle cookies (en dus niet alleen van de site die niet werkt, maar gewoon alle) weggehaald had en de browser opnieuw opgestart had werkte het weer!!
Het is maar een tip!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garconepique
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-01 11:57
Hi allemaal,
Ik ben al heel lang klant bij TriNed, nooit grote problemen gehad, en heb eigenlijk alleen maar prettige ervaringen met hun klantenservice.

Maar vanaf begin deze maand ben ik overgezet op een nieuw internettoegangsnetwerk (incl ipv6), en op exact hetzelfde moment is mobiel bellen over WiFi (VoWiFi) van Vodafone niet meer mogelijk, terwijl dat altijd heeft gewerkt, en ook nog steeds werkt als ik met mijn mobiel ben verbonden op een ander netwerk met een Nederlands IP.

Ipv6 staat bij mij "uit", ik heb dus ook geen ipv6-adres. Mijn ipv4-adres (static) die ik al jaren had is gewijzigd nadat ik ben overzet. Bij Trined zeggen ze dat VoWiFi niet werkt omdat mijn nieuwe IP adres té nieuw is, en nog niet staat geregistreerd als Nederlands waardoor de VoWiFi server van Vodafone mijn IP niet "accepteert". Uiteraard heb ik Vodafone hierover gecontacteerd, met verzoek om mijn nieuwe IP te whitelisten, maar die begrijpen niet helemaal waar ik het over heb ("heb je je telefoon al uit en aan gezet?" :+ ).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet echt thuis ben in de wereld van VoWiFi, dus ik kan de opmerking van TriNed niet echt verifiëren. Enige wat ik weet is dat de VoWiFi connectie schijnbaar wordt gemaakt over een IPSec tunnel waardoor het belangrijk is dat UDP-poorten 500 en 4500 openstaan, wat zo is in mijn geval.

Zijn er andere klanten bij Trined die ditzelfde probleem hebben (gehad)? Of VoWiFi specialisten met een potentiële oplossing _/-\o_ ?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Dit probleem ontstaat vaak omdat mobiele providers alleen VoWiFi toestand vanaf Nederlandse IP-adressen.

Als een provider een reeks IP-adressen welke is gekocht/overgenomen in gebruik neemt en de mobiele provider een verouderde geo-IP database gebruikt dan wordt jouw IP-adres vaak onterecht als een niet Nederlands IP-adres aangemerkt.

Dit kan alleen hersteld worden door de mobiele provider.

Heb je al een getest met IPv6 aan?

Omdat IPv6 altijd nieuwe IP-adressen zijn staat hierbij de geo-informatie vaak al direct goed. Of gebruikt VoWiFi altijd IPv4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
garconepique schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:32:
[...]
Bij Trined zeggen ze dat VoWiFi niet werkt omdat mijn nieuwe IP adres té nieuw is, en nog niet staat geregistreerd als Nederlands waardoor de VoWiFi server van Vodafone mijn IP niet "accepteert".
Dat klinkt plausibel, ik heb hier ook last van gehad op diverse websites toen TriNed een IPv4 blok had overgenomen uit Oost-Europa.
Uiteraard heb ik Vodafone hierover gecontacteerd, met verzoek om mijn nieuwe IP te whitelisten, maar die begrijpen niet helemaal waar ik het over heb ("heb je je telefoon al uit en aan gezet?" :+ ).
Tsja, daar heb je dus niets aan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet echt thuis ben in de wereld van VoWiFi, dus ik kan de opmerking van TriNed niet echt verifiëren. Enige wat ik weet is dat de VoWiFi connectie schijnbaar wordt gemaakt over een IPSec tunnel waardoor het belangrijk is dat UDP-poorten 500 en 4500 openstaan, wat zo is in mijn geval.
[...]
Je zou op je Fritz!Box met tcpdump kunnen kijken wat voor verkeer je ziet naar de Vodafone VoWiFi servers. Volgens de brochure gebruikt dat inderdaad IPSec over UDP 500 en 4500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kronossan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-04 02:10
Recentelijk overgezet naar een nieuw IPv4 dat zo te zien ook oorspronkelijk in Bulgarije werd gebruikt.

Begin wel wat moet te worden van al die Captcha's die ik nu op zowat iedere site moet oplossen zeg! Ook krijg ik op veel sites gelokaliseerde content voorgeschoteld uit Bulgarije.

Maar weer eens een belletje naar Trined. Misschien krijg ik nu wel een servicemedewerker te pakken met verstand van zaken en - misschien te veel gevraagd - iets van motivatie om het probleem op te lossen.

Doe mij maar gewoon mijn oude "Oudhollandse" IP terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Als je jouw IP-adres via https://www.iplocation.net/ip-lookup opzoekt. Wat komt er dan te staan bij Country te staan?

Staat er overal Netherlands dan staan de IP-adressen waarschijnlijk goed geregistreerd, maar hebben de betreffende websites nog een verouderde IP-database. Mijn ervaring is dat dit zichzelf oplost, hier kan TriNed weinig aan veranderen.

Staat er nog ergens Bulgaria of een ander land dan zou TriNed deze nog moeten laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pamarama
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 22:35
Ik heb er sinds de switch naar ipv6 ook last van dat sommige sites niet meer werken. Www.magister.nl bijvoorbeeld. Als ik via de hotspot van mijn telefoon ga werkt het wel goed. Ligt dus echt aan Trined. Ook een site van mijn werk heeft dit gedrag. Wat zou dat toch kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
pamarama schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:44:
Ik heb er sinds de switch naar ipv6 ook last van dat sommige sites niet meer werken. Www.magister.nl bijvoorbeeld. Als ik via de hotspot van mijn telefoon ga werkt het wel goed. Ligt dus echt aan Trined. Ook een site van mijn werk heeft dit gedrag. Wat zou dat toch kunnen zijn?
Bij mij werkt hij prima. Heb je je cookies al eens verwijderd??

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
pamarama schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:44:
Volgens mij heeft Magister wel meer problemen: https://allestoringen.nl/storing/magister/

Van diverse personen begrepen dat de dns van Magister de afgelopen dagen een beetje vreemd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 18:57
JohDB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:33:
[...]

Volgens mij heeft Magister wel meer problemen: https://allestoringen.nl/storing/magister/

Van diverse personen begrepen dat de dns van Magister de afgelopen dagen een beetje vreemd doet.
Trined wijst naar Magister en Magister wijst naar Trined

Maar er is duidelijk iets mis met de dns van Trined want die dns geeft aan dat de Magister domeinen niet bestaan. Andere providers hebben nergens last van dus dan zou het toch vreemd zijn dat het bij Magister zou zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Nu online
commentator schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:41:
Maar er is duidelijk iets mis met de dns van Trined want die dns geeft aan dat de Magister domeinen niet bestaan.
Waaruit zou dat moeten blijken?
Als ik magister.nl opvraag via de dns van trined krijg ik keurig antwoord:
code:
1
2
3
4
~$ dig +short @193.164.216.20 www.magister.nl
52.148.210.120
~$ dig +short @193.164.216.20 magister.nl
52.148.210.120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 18:57
mdlaat schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Waaruit zou dat moeten blijken?
Als ik magister.nl opvraag via de dns van trined krijg ik keurig antwoord:
code:
1
2
3
4
~$ dig +short @193.164.216.20 www.magister.nl
52.148.210.120
~$ dig +short @193.164.216.20 magister.nl
52.148.210.120
yep dan bestaan ze wel en vijf min later weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 14:37
Van Trined.nl:

"Op dit moment ervaren we met problemen met de bereikbaarheid van de websites van Magister (magister.nl en magister.net). Na onderzoek lijkt het probleem te worden veroorzaakt door een verstoring in de (internet)communicatie tussen de netwerken van TriNed en Magister. Deze problemen worden onderzocht door de provider van Magister in samenwerking met de beheerders van TriNed. Op dit moment is er helaas nog geen oplostijd bekend"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
Het leek me handig om een RPi met Wireguard te installeren bij mijn ouders. Dan kan ik makkelijker daar een systeem overnemen bij problemen.

Hiervoor moet er wel een poort geforwart worden... Succes!

Helpdesk is niet echt behulpzaam, handleiding van AVM werkt niet in het Trined exemplaar.

Hebben jullie dit weekend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Hebben je ouders en jijzelf beiden IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
RichieB schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:35:
Hebben je ouders en jijzelf beiden IPv6?
Het bleek dat we geen publiekelijk IP4 adres hadden. Een telefoontje naar de helpdesk en het was binnen 10 minuten opgelost.

Een online tool geeft nog steeds aan dat de poort niet open staat, het werkt echter wel wanneer ik Wireguard opstart.
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste