Glue wine
Website (maartendeboer.net) | Flickr
1Ds Mark III | 85mm f/1.8 | 35mm f/1.4 | 14mm f/2.8 | Drie potig ding "Jack"
Ticking away, the moments that make up a dull day.
Slim, bij extreme macro zit een zonnekapje ook helemaal niet in de wegquote:Wormaap schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:20:
Op die manier kun je natuurlijk ook een zonnekapje voor je rearelement bouwen
Ipv een zonnekapje kun je wel een matte, doorschijnende ring of klepje monteren en daar van buitenaf tegenaan flitsen, heb je een mooie diffuser voor macroflitsen.
"Darkness called...but I was on the phone, so I missed him. I tried to Star-69 Darkness, but his machine picked up. I yelled, 'Pick up the phone, Darkness!', but he ignored me. Darkness must have been screening his calls."
Dat't kan betekent niet dat't praktisch hoeft te zijnquote:SnoeiKoei schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:03:
[...]
Slim, bij extreme macro zit een zonnekapje ook helemaal niet in de weg
Ipv een zonnekapje kun je wel een matte, doorschijnende ring of klepje monteren en daar van buitenaf tegenaan flitsen, heb je een mooie diffuser voor macroflitsen.
Ticking away, the moments that make up a dull day.
Ik heb het niet over vignettering, maar over de extreem kleine werkafstand (tenminste, ik neem aan dat je met een omgekeerde 18mm bijna tegen het achterelement aan het fotograferen bent). Dan neemt een zonnekapje wel erg veel licht weg. Of valt dat mee?quote:Orion84 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:11:
Mwa, bij extreme macro is het onderwerp dat je probeert te fotograferen kleiner dan de doorsnede van je achterste element waarschijnlijk? Dus dan lijkt het me stug dat je vignetting krijgt
SnoeiKoei wijzigde deze reactie 08-06-2012 14:13 (4%)
"Darkness called...but I was on the phone, so I missed him. I tried to Star-69 Darkness, but his machine picked up. I yelled, 'Pick up the phone, Darkness!', but he ignored me. Darkness must have been screening his calls."
Zal het binnenkort wel een keer uitproberen als ik m'n zonnekapje voor m'n MP-E binnen heb (werk afstand van 10 tot 4 cm)quote:SnoeiKoei schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:12:
[...]
Ik heb het niet over vignettering, maar over de extreem kleine werkafstand (tenminste, ik neem aan dat je met een omgekeerde 18mm bijna tegen het achterelement aan het fotograferen bent). Dan neemt een zonnekapje wel erg veel licht weg. Of valt dat mee?
Lens omdraaien geeft exact hetzelfde beeld hoor. Pak maar een lens/objectief en kijk er doorheen naar iets. Draai de lens om en je ziet precies hetzelfde.quote:ZaPPZion schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 02:12:
Ja lens andersom betekend ook dat de zoom andersom werktOok wel logisch eigenlijk als je bedenkt hoe het licht door de lens heen gaat. Op 18mm komt er van heel grote hoeken licht binnen, dat wordt naar de sensor gebracht. Als je dat omdraait, wordt het beeld vanuit de achterkant heel groot verspreid, dat betekend dat je heel ver inzoomt. Als je dus een 800mm andersom op je camera zou zetten (theoretisch), maakt dat vrij weinig uit qua vergroting, het licht kan eigenlijk toch alleen maar recht er door.
De werking van lens omdraaien is dat je van de eerste lens eigenlijk een dure tussenring maakt. De beeldafstand van de voorste lens wordt gewoon enorm vergroot, net zoals bij tussenringen of een balg.
Canon: 5D-II | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8 L | EX-430-II
Sigma: 50mm f/1.4 | 20mm f/1.8
Minolta Rokkor: 58mm f/1.2 | 45mm f/2 | 35mm f/1.8
Zeiss: MP 100mm f/2 | Distagon 21mm f/2.8
Nee hoor, dat is voor een los, symmetrisch lenselement waar maar zeer zeker niet voor asymmetrische of samengestelde lenzen. Kijk maar eens door een omgekeerde verrekijker en verbaas je over hoe ver weg de wereld lijkt te zijn.quote:Universal Creations schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:32:
[...]
Lens omdraaien geeft exact hetzelfde beeld hoor. Pak maar een lens/objectief en kijk er doorheen naar iets. Draai de lens om en je ziet precies hetzelfde.
De werking van lens omdraaien is dat je van de eerste lens eigenlijk een dure tussenring maakt. De beeldafstand van de voorste lens wordt gewoon enorm vergroot, net zoals bij tussenringen of een balg.

Wat je ziet is:
- Panasonic G3
- m.Zuiko 40-150mm + Raynox DCR250
- Linkstar Bracket PBC-200HHS met Mini Balhoofd (http://www.cameranu.nl/nl...otshoe/H4994_20724_164474). Die balhoofd is ideaal om je flitser te kunnen draaien enzo.
- Pixel TTL-Kabel Panasonic/Olympus 1,8 meter (http://www.cameranu.nl/nl...-meter/h429_22734_181094/)
- Metz 48 AF-1 met softbox
Ik heb ook wel geprobeerd met mf lenzen en tussenringen maar vindt een zoomlens met een Raynox voorzetlensje toch het prettigst.
De camera regelt dan gewoon het diafragma etc.
En de resultaten hiermee zijn scherp genoeg, niets over te klagen.
De Panasonic G3 is een m43 camera dus een 2x crop sensor, wat een iets grotere scherptediepte oplevert dan met een APS-C sensor. En de camera is klein en licht.
foto:

Komkommerspin by Leendert Visser, on Flickr
Canon EOS 550D + 18-55mm ISII op 55mm + Raynox DCR250. Lichaam van de spin is 2 á 3cm.

klik hier voor groot formaat
Shutterspeed van 1/60, ISO van 400 en F-waarde van 5.6
SomerenV wijzigde deze reactie 08-06-2012 22:19 (5%)
Deze misschien: Wikipedia: Grijze huisspinquote:SomerenV schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:14:
Iemand overigens enig idee wat voor spin dit is?
2-3cm? Dat lijkt me niet erg klein, ik probeer foto's te maken van 3-4mm lange spinnen
Mieren zijn ook een ramp, met 3-4mm en ze lopen snelquote:spturtle schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:09:
[...]
Deze misschien: Wikipedia: Grijze huisspin
2-3cm? Dat lijkt me niet erg klein, ik probeer foto's te maken van 3-4mm lange spinnen
Canon EOS 60D | 50mm F1.8 | Sigma 150mm F2.8 Macro | Sigma 17-70 F2.8-4 | Tokina 12-24 F4 | Flickr
Eigenlijk valt het dus best mee
Klein driepootje, flitser goedstellen, MF instellen en in live-view kijken tot er één langs komen en met remote afdrukken in silent mode (mirror lock-up mode) en het moet toch lukken om er één op de foto te krijgen.
Maar inderdaad, ik kan me zo voorstellen dat ze hard lopen. Een plekje waar ze op elkaar moeten wachten (want dat doen ze vaak netjes) is wel nodig ja, het moment dat ze over een vlakte / tak heen aan het rennen zijn wordt het wel erg moeilijk om ze vast te leggen lijkt mij zo.
/makkelijk praten mode uit.
Maar goed, binnenkort zelf eens weer gaan proberen. Macro insecten heb ik alleen vroeger gedaan met film. Binnenkort weer eens in gaan verdiepen met tubes / voorzetlensjes.
Wat ik hier kwam vragen was of mensen eigenlijk ervaring hadden met "grotere" insecten in het wild fotograferen met een macro setup. Veelal gebruik je 60mm of verder, wat op crop niet altijd even handig is.
Kan je met een set tussenringen op b.v. 28mm equivalent nog een beetje redelijk aan de slag? Ik ben van plan om een macro ring + filtser (sidebar) te gebruiken en dan b.v. 5cm lange wespen te fotograferen. Of alternatief (vandaar de normaal-maat / groothoek afstand) Nephila (golden silk spiders) te fotograferen. Deze hebben namelijk nogal imposante koppen en lijven. Maar die zijn dus ondertussen wel zo groot als je hand als je een beetje oud exemplaar vind.
Liveview met macro, bah ... en focussen met macro? Als je 1:1 wil met een macro lens (uitgaande van zonder tubes) dan moet je altijd zo dichtbij mogelijk focussen anders haal je 1:1 al niet meer (en is het geen macro). Met tubes is een ander verhaal maar dan is het beter om eerst je vergroting te bepalen want focussen bepaald de vergroting en dan door dichtbij en verderaf te gaan zitten met je lens je focus goed leggenquote:djunicron schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:10:
Makkelijk l*llen modus:
Klein driepootje, flitser goedstellen, MF instellen en in live-view kijken tot er één langs komen en met remote afdrukken in silent mode (mirror lock-up mode) en het moet toch lukken om er één op de foto te krijgen.
Maar inderdaad, ik kan me zo voorstellen dat ze hard lopen. Een plekje waar ze op elkaar moeten wachten (want dat doen ze vaak netjes) is wel nodig ja, het moment dat ze over een vlakte / tak heen aan het rennen zijn wordt het wel erg moeilijk om ze vast te leggen lijkt mij zo.
/makkelijk praten mode uit.
Maar goed, binnenkort zelf eens weer gaan proberen. Macro insecten heb ik alleen vroeger gedaan met film. Binnenkort weer eens in gaan verdiepen met tubes / voorzetlensjes.
Wat ik hier kwam vragen was of mensen eigenlijk ervaring hadden met "grotere" insecten in het wild fotograferen met een macro setup. Veelal gebruik je 60mm of verder, wat op crop niet altijd even handig is.
Kan je met een set tussenringen op b.v. 28mm equivalent nog een beetje redelijk aan de slag? Ik ben van plan om een macro ring + filtser (sidebar) te gebruiken en dan b.v. 5cm lange wespen te fotograferen. Of alternatief (vandaar de normaal-maat / groothoek afstand) Nephila (golden silk spiders) te fotograferen. Deze hebben namelijk nogal imposante koppen en lijven. Maar die zijn dus ondertussen wel zo groot als je hand als je een beetje oud exemplaar vind.
Grotere insecten lijkt me dat je daar juist een langere lens voor wil hebben, hoe korter de lens hoe dichterbij je onderwerp je moet zitten. Met een 180L kun je bijvoorbeeld van een grotere afstand 1:1 schieten, zeker met een crop camera! Een 28mm lijkt me eigenlijk veel te kort met tubes, dan zit je tegen je onderwerp aan zo'n beetje, een fijne lens om macro's mee te maken op crop met tubes is een 50mm, daar kun je ook prima grotere insecten mee fotograferen
Dan valt het wel mee ja, maar als ze zo over de tuintafel rennenquote:Ventieldopje schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:01:
Pas nog mieren gedaan, zie http://gathering.tweakers...message/38374462#38374462. Truuk is om gewoon plekken te vinden waar ze bezig zijn met iets, bijvoorbeeld net hun nest in worstelen met iets groots, verder (als je lef hebt) zou je er ook bij kunnen gaan liggen en dan zie je ze gewoon rustig langs rennen, érg leuk gezicht want je ziet de gekste dingen voorbij komen wat je niet voor mogelijk houd dat ze die kunnen dragen.
Eigenlijk valt het dus best mee
Canon EOS 60D | 50mm F1.8 | Sigma 150mm F2.8 Macro | Sigma 17-70 F2.8-4 | Tokina 12-24 F4 | Flickr
Binnenkort de tuin in op zoek naar beessies

Reg. datum: 14-07-2011
In eerste instantie was mijn keuze op deze lens gevallen: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G
Maar nu werd mij in een andere topic aangeraden om een een meer langere lens te nemen (bijv 70mm, 85mm of nog langere)
Wat mijn bedoeling is, is om gewoon mooie foto's te maken waar de details mooi naar voren komen.
Is het mogelijk om mij foto's te laten zien wat het verschil is in beide lenzen zodat ik een idee heb welke lens voor mijn doeleinden het meeste geschikt is ? (of in elk geval waar ik zulke foto's kan vinden)
Ik weet verder vrij weinig van fotografie af. Dit wordt ook mijn eerste speigelreflexcamera. Vandaar deze, misschien, vreemde vragen.
Alvast bedankt voor een reactie.
The devil is in the details.
Ik heb ook de 100mm L, maar ik moet er écht helemaal bovenop zitten.
Als je een paar van deze bekijkt (ja ik ben nog een leek op dat gebied, en heb nog veel te leren) https://picasaweb.google....36623632/MacroPhotography, dan zit ik bij die onderwerpen met mijn lens-hood bijna op het beestje. Dus echt op het minimale focuspunt.
En dan vind ik het alsnog niet echt erg groot en gedetailleerd.
Terwijl ik andere foto's zie, die vrijwel adembenemend zijn, en die zijn genomen met bv een 65mm.
Ik dacht hoe langer hoe beter... miskoop? Foute informatie?
De 65mm (MP-E) is dan ook een speciale lens die er voor gemaakt is om 1x tot 5x te vergroten en is een van de weinigen. Wat veel mensen doen die 1:1 te weinig vinden is gebruik maken van tussenringen, voorzet lenzen en teleconverters om hun onderwerp nog verder te vergroten.quote:En dan vind ik het alsnog niet echt erg groot en gedetailleerd.
Terwijl ik andere foto's zie, die vrijwel adembenemend zijn, en die zijn genomen met bv een 65mm
Nu kan ik daar de link niet meer van vinden (hier dus YouTube: Canon EF-S 60mm Macro EF 100mm L IS Macro and Extension tubes), maar ook daar heb ik gezien dat de 100mm eigenlijk vrij weinig extra krijgt, terwijl de (helft goedkopere) 60mm enorm veel winst behaald met die ringen. Zo veel zelfs dat het meer vergroot wordt dan met een 100mm.
Dan had ik beter voor die goedkopere kunnen gaan
Voor de 100mm macro kun je ook gaan voor een Raynox DCR250 of Canon 500d close up lens.
Maar het is gewoon een ontzettend leuke hobby voor mensen met een beetje geduld
@ToyotaMR2, hoezo had je beter voor de goedkope kunnen gaan? De 100L is een stuk scherper (erg belangrijk bij macro) en past bovendien ook op fullframe camera's, de 60mm doet dat niet
Reg. datum: 11-04-2005
Geprobeerd om zowel de bloem en de steel scherp te krijgen. Echter na een aantal shots is dit de beste. Naar mijn gevoel is de achtergrond qua kleur nog net iets te onrustig.

gemaakt met een sluitertijd van 4 seconden en een Diafragma van F45. Ik ben redelijk aan het spelen geweest met de instellingen en ook andere foto's zijn niet volledig scherp. Zou iemand mij wat tips kunnen geven om dit scherper te kunnen schieten ?
Hahn wijzigde deze reactie 03-08-2012 11:54 (21%)
Hahn wijzigde deze reactie 03-08-2012 11:58 (3%)

Standing all alone by Bas Wouters, on Flickr
code:
1
2
3
4
| Exposure 0.004 sec (1/250) Aperture f/3.2 Focal Length 150 mm ISO Speed 800 |
Altijd dat geneuzel over diffractiequote:Universal Creations schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:59:
En de onscherpte komt dan door diffractie.
Hahn wijzigde deze reactie 03-08-2012 12:01 (30%)
Canon EOS350D Digital, Canon EOS60D | Canon 18-55mm | Canon 55-250mm f/4-5.6 IS | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 430EX II
camera lag wel helemaal stil voor mijn gevoel maar plant staat inderdaad buiten dus is wel in te denken dat het door de wind bewogen is. Hoewel het niet waaide oid
Vond zelf de F45 ook al aan de hoge kant
quote:Hahn schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:01:
[...]
Altijd dat geneuzel over diffractieIk denk eerder dat de plant buiten stond en dat het een beetje waaide, waardoor 'ie gewoon iets bewogen is, wat niet gek is met een sluitertijd van 4 sec.

Dit is zelfs op de 20D. Met een recenter model met meer MP, is dit effect een stuk groter.
En terecht! Met de 100L ga ik liever niet voorbij f/13 op mijn 7D dan krijg je simpelweg bagger als fotoquote:Hahn schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:26:
maar er wordt al over diffractie geroepen als iemand het over f/18 heeft
Met de 70-200 II heb ik een aantal f/18 foto's waarbij je ook goed moet nadenken of je daar wel blij van wordt... moet vaak een hoop aan gebeuren om nog iets nuttigs ervan te maken !!
HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel
Beetje van beide, zou ik zeggen. Die stengel ziet er niet zo bewogen uit, maar een aantal van de wat kleinere blaadjes in de bloem zelf dan weer wel.quote:Hahn schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:01:
Altijd dat geneuzel over diffractieIk denk eerder dat de plant buiten stond en dat het een beetje waaide, waardoor 'ie gewoon iets bewogen is, wat niet gek is met een sluitertijd van 4 sec.
En ik kan op mijn lenzen zeker wel het verschil zien tussen f5.6 en f22. En hoe scherper je lens normaal is, hoe groter het verschil, lijkt mij ook.
Het nadeel is dat goedkope (niet-achromaten) filters waardeloos zijn. Reken toch minimaal 50 euro voor het bruikbare spul, goede filters met grotere diameter gaan al snel richting 100+ euro. Een ander nadeel is dat je scherpstelling op oneindig verliest en dus maar kunt werken op een gelimiteerde "range" van vergrotingen.quote:Dyoma schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:35:
Vraagje, Zit er een nadeel aan het gebruik van een Closeup Filter? Heb zitten te bekijken wat er zoal te krijgen is. Reken ik koop een Closeup filter met een Dioptrie waarde van 10. Zit hier een nadeel aan vergeleken met een met een waarde van 4?
Dioptrie waarde: hoger = meer vergroting bij gelijk brandpunt. Meer vergroting is over het algemeen iets moeilijker werken.
Met goed glas heb je geen merkbaar verlies (cfr. deze foto). Natuurlijk kun je nooit een verbetering in kwaliteit verwachten... Dat je DoF kleiner wordt kun je bezwaarlijk een nadeel noemen; dat heb je altijd naarmate je meer vergroot.quote:Gdzr schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:40:
Ik vond zelf dat de scherpte van de foto's wel achteruit gaan. En je DoF wordt echt nog kleiner door de vergroting.
Ik neem aan dat je wel wat meer CA gaat zien en dat vooral de randscherpte wat afneemt.quote:FLuKee schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:22:
[...]
Met goed glas heb je geen merkbaar verlies (cfr. deze foto). Natuurlijk kun je nooit een verbetering in kwaliteit verwachten... Dat je DoF kleiner wordt kun je bezwaarlijk een nadeel noemen; dat heb je altijd naarmate je meer vergroot.
Nooit voorzet lenzen gebruikt, kan best zijn dat die beter presteren maar dat ligt ook net aan wat voor lens je gebruikt en wat voor voorzet lens. Als ze beter presteren dan tussenringen dan kun je er prima scherpe platen mee schieten, heel lang van genoten
Op mijn sigma 150mm f2.8 merkte ik wel dat er scherpte af nam hoor, en dat is zeker wel goed glasquote:FLuKee schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:22:
[...]
Met goed glas heb je geen merkbaar verlies (cfr. deze foto). Natuurlijk kun je nooit een verbetering in kwaliteit verwachten... Dat je DoF kleiner wordt kun je bezwaarlijk een nadeel noemen; dat heb je altijd naarmate je meer vergroot.
Ik had de Raynox DCR-250, welke toch gewoon prima is!
Reg. datum: 28-05-2008

7d, sigma 150mm, 430EX II by P Pepping, on Flickr

tips, suggesties voor verbetering zijn uiteraard welkom.
Verder heb ik een vraag over het flitsen. Automatisch zet de flitser zich op 105mm (dichtst bij de 150mm van de lens?), maar dan vind ik de flits spuuglelijk. Daarom zet ik hem zelf vaak op 24 of 28mm en heb ik het idee dat ie veel minder hard flitst en de flits minder prominent aanwezig is. Met stilzittende onderwerpen krijg ik het uiteindelijk wel voor elkaar, omdat ik dan verschillende instellingen kan proberen. Zodra ik iets zie vliegen dat even landt en ik maak een foto is het gewoon waardeloos
1. Op 105mm dekt hij niet het gehele beeld gelijkmatig.
2. Op 24mm flitst hij vol maar komt er nog steeds minder licht op het onderwerp dan bij 105mm.
Met ETTL zou de flitser altijd (24mm en 105mm) evenveel licht moeten werpen op het onderwerp!
Wat is je metering mode?
Verder: hoe kleiner je diafragma, hoe minder omgevingslicht er binnenkomt bij dezelfde sluitertijd. Dus als je alles hetzelfde houdt en diafragma varieert van f/2.8 - f/22 dan zie je veel verschil in kleur, schaduw etc. omdat bij f/22 zo'n beetje al het licht op de sensor van de flitser komt en bij f/2.8 een mooie mix gemaakt wordt van flitser+omgevingslicht.
Als je op 105mm je flitser echt te hard vindt dan kun je heb altijd instellen op -2 stops, of een A4'tje ervoor buigen.
Als je met een softbox/reflector gaat werken, dan wil je je flitser zo wijd mogelijk zetten, omdat anders het licht er gewoon tussendoor gaat omdat de straal zo smal is. Wat je nog wel zou kunnen proberen is iets direct voor de flitser te doen, zodat het eerst daar tegenaan flitst en dan pas terugbounct naar het reflectiemateriaal en op die manier een veel groter oppervlakte veroorzaakt.
ETTL meet gewoon hoe hard een flitser moet flitsen om het beeld egaal grijs te krijgen (hangt van je metering mode af, welk onderdeel van je beeld).quote:Hahn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:51:
Huh? Waarom zou een flitser op 24mm evenveel licht moeten werpen als op 105mm? Op 105mm is het veel directer en hoeft er dus veel minder licht op het onderwerp geschenen te worden dan wanneer 'ie op 24mm staat.
Als je met een softbox/reflector gaat werken, dan wil je je flitser zo wijd mogelijk zetten, omdat anders het licht er gewoon tussendoor gaat omdat de straal zo smal is. Wat je nog wel zou kunnen proberen is iets direct voor de flitser te doen, zodat het eerst daar tegenaan flitst en dan pas terugbounct naar het reflectiemateriaal en op die manier een veel groter oppervlakte veroorzaakt.
Of je je flitser nu op 24mm of op 105mm zet, de totale hoeveelheid licht die nodig is in het beeld blijft hetzelfde.
Het enige verschil met een zoom flitser is dat de straal gefocust kan worden. Dus op 105mm flitst de flitser een gefocuste straal en hoeft dus minder hard te flitsen dan op 24mm. Maar de hoeveelheid licht op het onderwerp, en daarmee het totaal plaatje, blijft precies hetzelfde.
Als je in en afgesloten ruimte bezig bent, kan het zijn dat je bij 24mm nog reflecties hebt van plafond en muren etc en dat dat je beeld beïnvloed. Niet qua hoeveelheid licht (ETTL) maar qua schaduw en hardheid.
Wat je bedoelt is dat er op het onderwerp uiteindelijk evenveel licht zal vallen, maar de hoeveelheid licht die de flitser moet werpen op 24mm of 105mm verschilt dus wel, dat zeg je nu zelf ookquote:Met ETTL zou de flitser altijd (24mm en 105mm) evenveel licht moeten werpen op het onderwerp!
Het woordje 'werpen' zorgde bij mij voor verwarring, maar je bedoelde dus eigenlijk gewoon 'vallen'.
Ok, ik dacht dat om egale belichting te bereiken, het einde van de softbox afgedenkt diende te worden. Begrijp ik goed dat wanneer ik met mijn reflectiekoker iets wits om de flitser doe, hetzelfde bereik? Dempen en weerkaatsen geeft dus hetzelfde als weerkaatsen en dan dempen. Het lijkt mij om een of andere reden dat dat niet hetzelfde effect geeft, maar ik weet niet precies waarom dat zou zijn.
Je zou het licht op 2 manieren kunnen verspreiden (zachter maken), zoals in een beauty dish eerst ergens tegenaan flitsen, dat reflecteert het terug naar een groter iets en dat stuurt het naar het onderwerp, zoals bij dit dus:

Hierbij gaat het licht dus eerst tegen het kleine ronde schijfje in het midden en dan tegen de grote ronde schijf en van daaruit naar het onderwerp.
Of je kan het a la een softbox doen en dan flits je het eerst tegen een klein doekje, zodat het verspreid wordt, waarna het tegen nog een andere doek gaat en nog meer verspreid wordt, zoals hier:

In het opengevouwen hoekje zie je dus eerst een kleiner doekje hangen, zodat je op de grotere doek niet alsnog een geconcentreerde vlek licht ziet, maar heel het grote doek egaal belicht is.
Experimenteer met je eigen creatie zou ik zeggen, mijn eerste idee was om iets kleins vlak voor je flitser te doen, zodat het a la een beauty dish werkt, maar misschien werkt het zoals een softbox (dus een doek aan het einde) wel beter.
Ja, we bedoelen hetzelfde maar de verwoording is een beetje ongelukkigquote:Hahn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:20:
Alleen spreek je jezelf nu dus een beetje tegen, want net zei je:
[...]
Wat je bedoelt is dat er op het onderwerp uiteindelijk evenveel licht zal vallen, maar de hoeveelheid licht die de flitser moet werpen op 24mm of 105mm verschilt dus wel, dat zeg je nu zelf ook
Het woordje 'werpen' zorgde bij mij voor verwarring, maar je bedoelde dus eigenlijk gewoon 'vallen'.
Op die manier bedoelde ik het, maar het is idd niet de makkelijkste manier om erover te praten
Spotmetering werkt bij vrijwel alle camera's altijd op het middelste punt en beslaat dan 1-5% van de zoeker. Bij meervlaksmetering (evaluative, meervoudig etc. Het symbool daarvoor bij Canon is een rondje met daarin een stipje) werkt ingewikkelder en geeft meer gewicht aan de belichting op het focuspunt. Meestal werkt dat het beste als, behalve als je altijd het onderwerp in het midden zet en daarna niet meer opnieuw compositie veranderd (zonder de belichting vast te zetten met *).quote:douPel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:27:
Ik werk buiten. Voor metering gebruik ik spot. Misschien dat deelmeting beter is?
Ok, ik dacht dat om egale belichting te bereiken, het einde van de softbox afgedenkt diende te worden. Begrijp ik goed dat wanneer ik met mijn reflectiekoker iets wits om de flitser doe, hetzelfde bereik? Dempen en weerkaatsen geeft dus hetzelfde als weerkaatsen en dan dempen. Het lijkt mij om een of andere reden dat dat niet hetzelfde effect geeft, maar ik weet niet precies waarom dat zou zijn.
Zoals Hahn al zegt is het makkelijkste om de flitser een beetje diffuser te maken, zelf doe ik dit vaak met een A4'tje. Dan plak ik één A4 papiertje vast aan de boven en onderkant van de flitser, niet strak ertegen maar gewoon dat er een 'blob' ontstaat waar de flitser in flitst.
houdt er wel rekening mee dat dit een hoop licht tegenhoudt en dat je flitser dus niet altijd genoeg kan flitsen als je op f/11 ofzo bezig bent.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je reflectiekoker etc.
Kun je misschien wat voorbeelden laten zien van fotos die je wel en niet mooi vindt geworden? Wellicht is er een makkelijke oplossing met wat instellingen.
Sibylle wijzigde deze reactie 22-08-2012 13:41 (3%)
Jullie verhaal is als ik het goed begrijp wel te rijmen met mijn ervaringen. Namelijk dat 105mm gecentreerder licht werpt, waardoor het niet veel weerkaatst wordt door mijn reflectiemateriaal. Bij 24mm werpt het breder licht, dat wel gereflecteerd wordt door mijn reflectiemateriaal, wat resulteerd in een egalere belichting dan bij 105mm.
Ok, tnx voor de tips. Ik zal eens verder experimenteren met materiaal voor mijn flitser/aan het einde van het reflectie materiaal.
Reg. datum: 31-08-2001
Een gewoon stuk papier kan ook, maar gaat snel kreukelen en scheuren
Sigma APO Macro 180mm F2.8 EX DG OS HSM
Wat foto's >>>> http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1235574
Hamed wijzigde deze reactie 13-10-2012 13:00 (20%)
Carl Zeiss : 2,8/21 | 1,4/35 | 1,4/50 | 1,4/85 | 2/100 ZE
Canon : 40STM | 100L | ❤135L❤ | 200IIL | 70-200II | 16-35II
Reg. datum: 27-01-2004
Nu merk ik dat het nadeel van een macro lens van "maar" 30 mm de werkafstand is; je moet ontzettend dichtbij het te fotograferen object komen om een macro shot te maken. Nu is dat nog wel te doen met de paddenstoelen hierboven, maar met een insect wordt dat al een stuk lastiger. Ik volg het topic al een tijd en ik vroeg me af of het in mijn geval (30mm macro) helpt om (een) extension tube(s) te gebruiken, aangezien ik vooral lees dat dit je werkafstand nog meer verkleint? Alvast bedankt..
Wat wil je nou, noch dichterbij je onderwerp of verder af? Verder af gaat je niet lukken en met extension tubes kom je juist alleen dichterbij. Bovendien lijkt me 30mm niet te kloppen als ik de specs lees, de minimale focus afstand is 13cm waarop hij 1:1 haalt. Als je verder van je onderwerp af wil en 1:1 halen dan zou je moeten kijken naar een Sigma 150mm macro lens of iets in die richting, een langere macro lens in ieder geval!quote:Joenes schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:32:
ik heb onlangs de Sony DT 30mm f/2.8 SAM Macro Lens gekocht om een start te maken in de wereld van macro fotografie en ik moet zeggen dat het me erg bevalt. Ik schiet nog met een sony Alpha 200, maar ben van plan binnenkort over te stappen op de Sony SLT A57.
[afbeelding] [afbeelding]
Nu merk ik dat het nadeel van een macro lens van "maar" 30 mm de werkafstand is; je moet ontzettend dichtbij het te fotograferen object komen om een macro shot te maken. Nu is dat nog wel te doen met de paddenstoelen hierboven, maar met een insect wordt dat al een stuk lastiger. Ik volg het topic al een tijd en ik vroeg me af of het in mijn geval (30mm macro) helpt om (een) extension tube(s) te gebruiken, aangezien ik vooral lees dat dit je werkafstand nog meer verkleint? Alvast bedankt..
Verder is 13cm gewoon heel goed te doen voor insecten, het ligt er meer aan hoe je ze benaderd. Bij insecten kun je rustig tot 2 cm afstand komen en als ze liggen te slapen kun je ze soms zelfs aanraken. Veel oefenen dus en héél rustig benaderen!
Dat gaat niet lukkenquote:Joenes schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:45:
@ventieldopje thanks voor de reply. Ik schrijf het misschien wat krom op, maar in principe wil ik dus op 13cm afstand meer vergroting hebben, lukt dit met extension tubes?
Kan ... echter behaal je op een tele lens meer winst qua vergroting met macro voorzet lenzenquote:Joenes schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:55:
ok dat is jammer. Heeft het dan wel zin om op mijn 75-300mm extension tubes te gebruiken?.. de minimale focus distance daarvan is namelijk 1,5m hehe.
Reg. datum: 05-03-2012
Ik gebruik deze lens geregeld op de D800, uit de hand bij voldoende licht maak ik prachtige scherpe foto's van de wat grotere insecten als bijen, vlinders, zweefvlieg etc.
De DX lens zorgt er al voor dat er een uitsnede word gemaakt van het centrale deel.
Gaan de tussenringen werken met mijn combinatie of moet ik die ringen puur zien voor gebruik op een macro lens? ( heb ook een 105 nikon macro)
Reg. datum: 09-10-2003
http://www.mystd.de/album/calculator/
http://www.cambridgeincol...tension-tubes-closeup.htm
eejee wijzigde deze reactie 24-11-2012 15:58 (13%)
Reg. datum: 10-05-2004
Ik weet niet of die 75-300 zo'n goede kandidaad is. Het ding lijkt ook zonder voorzet lens nog al wat CA te leveren en niet echt rag scherp te zijn. Die "fouten" ga je straks uitvergroten.quote:Joenes schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:55:
ok dat is jammer. Heeft het dan wel zin om op mijn 75-300mm extension tubes te gebruiken?.. de minimale focus distance daarvan is namelijk 1,5m hehe.
Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Reg. datum: 05-03-2012
Die calculator is erg handig, bedankt voor die link en overige info.quote:eejee schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:47:
De tussenringen werken bij elke lens. De mate van vergroting die je dan krijgt kun je berekenen. Daar zijn formulers op internet voor te vinden. Let wel op dat het gebied waarbinnen je scherp kan stellen beperkt wordt met tussenringen. Dat is dus niet meer van zoveel cm tot oneindig. Verder heb je lichtverlies, maar met een 2.8 lens is dat niet zo'n probleem.
http://www.mystd.de/album/calculator/
http://www.cambridgeincol...tension-tubes-closeup.htm
Ik ga een setje ringen bestellen.
Reg. datum: 28-12-2000
Ik heb zojuist een canon 60mm besteld. Dit is mijn eerste macro lens. Heb hier voor wel geexperimenteert met extensiontubes en voorzetlenzen, maar dat was het toch niet helemaal.
Ben niet van plan om veel insecten te gaan fotograferen, ik heb daar het geduld niet voor. Het zullen voornamelijk bloemen zijn en andere stilstaande objecten, vandaar de 60mm. Prijs (nu met cashback) en gewicht speelde ook mee in de beslissing. Daarnaast kan je met 60mm ook nog af en toe een portrait schieten, wat met 100mm of meer niet echt meer lukt op krop, of je moet echt een eind weg gaan staan.
Canon 60D | 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF | Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
En 60mm zou ik, ook voor stilstaande dingen als bloemen, toch wel aan de korte kant vinden. Met m'n 100mm zit ik er al bijna helemaal bovenop wil ik 1:1 schieten, dat wordt met 60mm alleen maar erger
Ik heb nog een aantal objectieven die bij de openingspost kunnen:
Voor Micro Four Thirds:
Panasonic : LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm F2.8 ASPH. MEGA O.I.S.
OLYMPUS : M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm F2.8 Macro
http://www.four-thirds.org/en/microft/macro.html
Voor Four Thirds:
OLYMPUS : ZUIKO DIGITAL 35mm F3.5 Macro
OLYMPUS : ZUIKO DIGITAL ED 50mm F2.0 Macro
http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/macro.html
Reg. datum: 28-12-2000
en de portretten schiet ik meestal binnen en op feestjes, als je er dan een paar meter vanaf moet staan loopt iedereen er weer doorheen (en bij thuis heb ik niet zoveel ruimte
Canon 60D | 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF | Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
http://dx.com/p/meike-550...r-canon-dslr-4-x-aa-93864
Nu staat er bij dat de sync speed 1/100 is. Nu is dat vrij laag om actie te bevriezen (al zal flits ook bevriezen ofc), dus nu heb ik even jullie hulp nodig.
Is die flitser wel bruikbaar?
Mijn idee is om het licht gewoon als continue te gebruiken (dan heb ik ook geen last van de sync speed?) en dan een lage ISO en snelle sluitertijd. Diafragma verschillend (kan ook via focus stacking).
Zal gebruikt worden op mijn 100mm L en eventueel op de Sigma 35mm voor het leuke halo-in-oog effect.
Is dit de juiste werkwijze, of zit ik verkeerd en kan ik beter iets anders doen.
(een volgende keer wanneer er weer zo'n dagaanbieding is van studiolampen, zal ik die ook kopen, en daar ook wat mee experimenteren)
ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 12-05-2013 13:30 (10%)
Sowieso hoef je voor ~¤30 geen serieuze macro-ringflitser te verwachten
Maar als ik op minimale focus afstand zit dan zal die flitser toch geen bereik hebben?
(of ja, bereik wel, maar niet echt tussen lens en onderwerp kunnen komen)
ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 12-05-2013 13:32 (24%)
Reg. datum: 09-02-2004

100L Macro setup by RMRJ_L, on Flickr
Of:

P1120297 by RMRJ_L, on Flickr
Dan moet je de tussenringen even wegdenken. Dit soort oplossingen kosten op ebay weinig.
Als de flitser zo dicht bij het object is hoeft deze maar zeer kort te flisten.
Afhankelijk van je camera kan het draadlos of met een kabel.
http://dx.com/p/fc-311-m-...n-dslr-3-6m-length-105218
Scheelt niet heel veel met zo'n ringflitser.
Maar met de 60D is draadloos flitsen ook mogelijk heb ik net uitgevonden, met veel pijn aan me ogen
En hoe heet bovenstaand constructie/houder. Wat is de zoekterm?
Tripod mount ring:
http://dx.com/p/yn-ring-style-tripod-mount-for-canon-12219
Flash swivel:
http://dx.com/p/universal...for-lamp-and-camera-42294
Daar moet het dus mee lukken?
Maar als jij die tussenringen verwijdert, komt die mount ring dan niet in de problemen met de camera zelf?
ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 13-05-2013 10:33 (31%)
Tripod mount en swivel zijn inderdaad de juiste benamingen.
Maar de tripod mount heb ik aangepast, de moer eruit geboord. En dan kan ik de swivel met een schroef van onderuit de swivel vastzetten. Deze schroef moet je wel iets verzinken ivm de lengte.
http://www.ebay.nl/itm/1-...0&hash=item27c788eda8
Het kan zonder tussenringen maar net. De tripod mount moet dan een beetje naar links hangen.
Trouwens, ik heb nog zo'n aangepaste mount liggen, heb namelijk mijn 100L geruild voor een Sigma 150 OS.
RMRJ wijzigde deze reactie 13-05-2013 11:02 (8%)
Mag ik een heel klein beetje off topic gaan en vragen hoe die 150mm OS bevalt t.o.v. de 100L?quote:RMRJ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:57:
Trouwens, ik heb nog zo'n aangepaste mount liggen, heb namelijk mijn 100L geruild voor een Sigma 150 OS.
Ik heb nu een 100mm zonder IS, en ben ook van plan de 150mm OS te kopen en te gebruiken in een prime trio van 35mm f/1.4, 85mm f/1.8 en de 150mm (als alternatief voor de 135L en 100mm macro samen).
Er zijn alleen nog maar weinig ervaringen van te vinden. Mijn backup plan zou zijn 24L, een 50mm en de 100L.
Plaatjes kijken | Gear: Canon 5D, 40D, 17-40mm, 24-105mm, 28mm 1.8, 50mm 1.8 II, 85mm 1.8, 100mm macro.
Er staat er 1 te koop op Marktplaats:
http://www.marktplaats.nl...mp;previousPage=mympBuyer
Thanks, da's alleen de niet-OS versie lijkt me. Eén van de plaatjes is een stock foto van de OS versie, en de andere is de none-OS versie.quote:RMRJ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 13:56:
De Sigma bevalt me prima, wel een stuk zwaarder. Had voor die tijd een 100L en een Tamron 180 macro (en daarvoor de 100 USM en 180L) en heb deze beide vervangen door de Sigma 150mm OS. Dit ook omdat ik er nu een 6D bij heb. Qua scherpte liggen de 100L en Sigma op gelijk nivo.
Er staat er 1 te koop op Marktplaats:
http://www.marktplaats.nl...mp;previousPage=mympBuyer
Ik zal hem eens in de winkel gaan optillen
Plaatjes kijken | Gear: Canon 5D, 40D, 17-40mm, 24-105mm, 28mm 1.8, 50mm 1.8 II, 85mm 1.8, 100mm macro.
Mijn "if it looks too good to be true"-alarmbelletje ging afquote:RMRJ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:06:
In de titel op Marktplaats staat duidelijk OS, maar inderdaad de tweede foto lijkt meer op het type zonder (mat zwart), die met OS heeft een beter afwerking.
Werkafstand voor dezelfde vergroting is hetzelfde, of bedoel je als je even beeldvullend wil werken?quote:SndBastard schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:02:
Ik zal hem eens in de winkel gaan optillenSchiet zelf ook meestal met full frame, dus een 150mm is qua werkafstand beter dan een 100mm denk ik.
Werkafstand bij 1:1 meestal. Met name voor libellen en andere timide beestjes is 150mm wat fijner zodat je niet zo heel dichtbij hoeft te komen voor 1:1.quote:Universal Creations schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:02:
[...]
Werkafstand voor dezelfde vergroting is hetzelfde, of bedoel je als je even beeldvullend wil werken?
SndBastard wijzigde deze reactie 13-05-2013 18:58 (7%)
De grotere brandpuntsafstand zorgt inderdaad voor een grotere minimale focusafstand en als de lens niet heel erg lang is, is de werkafstand ook een stuk groter, wat fijner is bij onderwerpen die weg kunnen rennen/vliegen.quote:SndBastard schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:57:
Werkafstand bij 1:1 meestal. Met name voor libellen en andere timide beestjes is 150mm wat fijner zodat je niet zo heel dichtbij hoeft te komen voor 1:1.
Right, ik dacht al dat ik die vraag/opmerking net miste.quote:spturtle schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:15:
Voor de beeldafstand maakt het bij 1:1 vergroting niet uit hoe groot je beeldsensor is, daarom de reactie van UC op jouw "Schiet zelf ook meestal met full frame, dus ..."
Het is een beetje van allebei. Ik schiet met full frame en met crop. Als ik heel veel op 1:1 schiet en voor de grotere vergrotingen ga schiet ik meestal op crop (eventueel met extender + tube).
Maar ik gebruik mijn macro lens ook veel als normale prime. Dan zit de 100mm f/2.8 erg dicht bij een 85mm 1.8 en kies ik eigenlijk (voor portretten) altijd voor de 85mm. Da's zonde van de 100mm dus de 150mm komt dan ook voor niet-macro doeleinden waarschijnlijk wat beter tot haar recht.
Verder ben ik er nog niet helemaal uit. 35-85-150mm moet goed werken en heeft de voorkeur op het moment, maar 24-50-100mm kan ook fijn zijn, en dan blijf ik voorlopig nog even bij de 100mm.
Edit: wel past de 150mm denk ik wat beter naast een 65mm MP-E die toch ook nog echt op mijn lange termijn lijstje staat
SndBastard wijzigde deze reactie 14-05-2013 09:26 (9%)
Ik neem dat je dan op crop schiet zodat je meer pixels hebt voor je onderwerp (vanwege de doorgaans grotere pixeldichtheid van een cropsensor), anders haal je niet meer vergroting.quote:SndBastard schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:18:
Het is een beetje van allebei. Ik schiet met full frame en met crop. Als ik heel veel op 1:1 schiet en voor de grotere vergrotingen ga schiet ik meestal op crop (eventueel met extender + tube).
Sorry dat ik hier zo op doorvraag, maar anders snap ik je verhaal niet helemaal
Je aanname is helemaal goed. Als ik voornamelijk op 1:1 macro schiet (of dichterbij) dan gebruik ik over het algemeen mijn 40D. Aan de ene kant heeft die meer pixels per vierkante meter, en aan de andere kant heeft die live view wat daar ook wel een voordeel voor is.quote:Universal Creations schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:27:
[...]
Ik neem dat je dan op crop schiet zodat je meer pixels hebt voor je onderwerp (vanwege de doorgaans grotere pixeldichtheid van een cropsensor), anders haal je niet meer vergroting.
Sorry dat ik hier zo op doorvraag, maar anders snap ik je verhaal niet helemaal
Ik ben echter van plan beide bodies (40D en 5D) weg te doen voor een 5DIII of een 6D (andere discussie) en mijn hoeveelheid lenzen wat in te perken (ze staan niet allemaal in mijn signature). Dan komt de 150mm als allround prime wat beter uit de verf. Dat hij langer is dan de 100mm is voornamelijk voor insecten een voordeel; het scheelt voor zover ik kan zien zo'n 6 a 7cm vanaf de voorkant van de lens. Dat lijkt weinig maar is best een substantieel verschil.
Voor de niet 1:1 maar wel close focus situaties maakt het denk ik niet zo'n gigantisch verschil. Met de erg korte scherptediepte van macro zal je amper een verschil in perspectief zien.
Als portret lens zou de 150mm voor mij een beetje in de schoenen van een 135L gaan staan, samen met een 35mm en een 85mm is dat een leuk trio.
SndBastard wijzigde deze reactie 15-05-2013 10:53 (6%)