• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Graag zou ik in dit topic ervaringen willen uitwisselen over Z-Wave producten. Ondanks dat Z-Wave een standaard is betekent dat nog niet alle apparaten op elkaar werken. Zo dient de node de gewenste classes te ondersteunen en dient er ondersteuning te zijn in de software.

Afbeeldingslocatie: http://www.sigmadesigns.com/uploads/library/z-wave/z-wave_logo.png

Heb je één of meerdere Z-Wave producten in gebruiken, deel dan hier je ervaringen!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik heb zelf de Nuon E-Manager.

Afbeeldingslocatie: http://www.nuon.nl/Images/apparatuur-apps_tcm123-233320.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.nuon.nl/Images/stekkerblok1_tcm123-233322.jpg

Het basispakket bestaat uit een meterlezer (die zwarte) voor de energie- en gasmeter en een gateway (de witte). De energiemeter wordt uitgelezen door de knipperende pulsen en de gasmeter door het reflecterende vlakje in de 0. Beide apparaten communiceren met elkaar via Z-Wave. Je kunt het pakketje ook nog uitbreiden met smartpluggen, dit is een enkelvoudige of zesvoudige wandcontactdoos die schakelbaar is en per aansluiting kan het energieverbruik realtime worden uitgelezen. Alle onderdelen communiceren via een mesh verbinding met elkaar en de gateway koppelt hem aan internet. Via je laptop, smartphone of tablet kun je dan via de NUON website het verbruik bekijken en er zijn nog wat leuke scènes in te stellen voor thuis, slapen en weg.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=bDJTk4KrGOM&feature=player_embedded#!]

Het is wel een duur pakket, het basispakket kost 199 euro (t/m 31/12/2011 actieprijs 149 euro) en daarnaast betaal je nog 2,95 aan "abonnement" voor de websiteservice. De smartpluggen kosten 29,95 (enkelvoudig) en 49,95 (zesvoudig).

Nuon heeft zelf een zelf een website waarin 20 klanten de set hebben getest maar aangezien ze zelf de regie en productie hebben gedaan hoor je er geen verkeerd woord natuurlijk. En verder zijn er niet veel reviews te vinden dus ik hoop dat er iemand meer over kan vertellen.

Ik heb ondertussen wat zitten googelen en kwam er achter dat het spul gemaakt wordt door GreenWave onder de naam Reality Solutions. Via deze pagina kwam ik er ook achter dat er prachtige ontwikkeling aankomen zoals dat er binnenkort energiezuinige SSL en CFL lampen aankomen met ingebouwde smartcontrollers!

http://www.greenwavereality.com/solutions/led-lighting/
http://www.nxp.com/campaigns/greenchip/smartlighting
http://blog.computedby.com/plugin/tag/light

Deze "smart bulbs" worden gemaakt door TCP inc. (een OEM fabrikant die onder andere de lampen voor Philips maakt) en de NXP Greenchip zou slechts 1 dollar kostprijs toevoegen! Helaas heb ik nog niet kunnen vinden of ze al ergens te koop zijn.

Ik zou graag een aantal ruimtes uit willen breiden met de sensoren die detecteren of er iemand aanwezig is, hoe licht het is en de temperatuur. Ik heb hiervoor de Express Control EZmotion gevonden (€ 94,95):

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/images/T/EXP_EZM.jpg

De handleiding is hier te vinden.
Nu heb ik het vermoeden dat ik deze sensor niet zomaar in mijn Nuon setje te koppelen is. Iemand enige ervaring of ideeën?

Edit: Inmiddels ben ik er achter dat het überhaupt niet de meest geschikte sensor is.
"By default it seems that the HSM 100 has a motion timeout of 20 minutes. That means that it will not send any motion detection events for 20 minutes after it is first tripped. This is a useful setting for saving batteries but not a useful setting for an occupancy sensor controlling lights. The value can be changed but only to 6 (minutes) or or any increment of 6."
Bron: http://wiki.linuxmce.org/...ntrols_EZmotion_(HSM_100)

[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 30-12-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Werken die smart-bulbs van NXP ook via Z-wave?
Sowieso lijkt mij dat Z-wave heel geschikt voor domotica-projecten en daar horen IMHO ook zulke smartbulbs bij.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Het lijkt me van wel. Zover ik begrepen heb zijn de lampen vanaf het eerste kwartaal volgend 2012 beschikbaar. Het zal wel eind maart worden ben ik bang. Ik ben inmiddels aan het proberen om een sample te krijgen zodat ik vast kan testen.

Edit 24/01/2012: Inmiddels heb ik van Nuon gehoord dat de planning voor de smartbulbs zomer 2012 wordt. Hopelijk mei dan.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 24-01-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm dat NXP-spul is echt leuk spul als ik dat zo lees.
Brochure die best wat duidelijk maakt over de techniek (edit: En een wat meer in gewone tekst beschrijvend document)

Het maakt gebruik van de IEEE 802.15.4 standaard die ook de basis vormt van Zigbee/Zwave producten.
NXP heeft er kennelijk 2 controllers voor op de markt (status is released):
NXP Z-wave controllers
(Bron:) JN5142 for JenNet(-IP) and JN5148 for ZigBee SW stacks

De ZigBee stack neemt kennelijk iets meer van het RAM, maar ook moet je er kennelijk voor betalen om het gecertificeerd te krijgen. JenNet lijkt gratis te zijn. Of het open is, is nog niet helemaal duidelijk.
Dat is natuurlijk ook iets om rekening mee te houden voor de thuis-hobbyist.

Maar persoonlijk lijkt me dit spul zeker wel leuk, omdat het kennelijk ook 6LoWPAN (IPv6 over Low power Wireless Personal Area Networks) ondersteunt. Dat maakt aansturing echt eenvoudig.
Zo kun je echt alles voorzien van een IP-adres en aansturen danwel uitlezen en centraal beheren.
Het blijft dan niet beperkt tot een lamp met een IP-adres, maar ook een losse sensor, een schakelaar, een thermostaat op elke radiator, etc. De mogelijkheden voor home-automation zijn dan eindeloos.

* TD-er gaat zich er eens in verdiepen en kijken wat er al beschikbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 30-12-2011 23:11 . Reden: link naar NXP-document toegevoegd ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok ik heb hier thuis zo'n ding liggen om te pulsen mee te loggen

http://northq.com/products/zwave/nq92021.html
Afbeeldingslocatie: http://northq.com/img/pics/nq92021_01_640.jpg

De manier om te loggen is leuk bedacht maar werkt compleet ruk. en vereist eigelijk dat je de pc met usb stick contineu aan moet hebben anders sla je flinke gaten in je logging en het duurt werkelijk dagen zo niet weken om die weer op te vullen. :(
Maar volgens de helpdesk zijn ze nog min of meer een beetje aan het testen en is het meer een betafase, dus laten we ze even de benefit of de doubt geven :)

ze hebben ook een router z-wave+ wifi. http://northq.com/products/zwave/nq900.html mischien moet ik daar maar eens aan
http://northq.com/products/zwave/nq90021.html

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 30-12-2011 23:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik snap nog even niet helemaal hoe het zit met de zendfrequenties. Er wordt gesproken over Z-Wave welke in Europa werkt op 868.42 MHz en van Zigbee welke op 2.4 GHz. Hoe zit dat nu? Worden er twee frequenties gebruikt? Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
robertwebbe schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:19:
Ik snap nog even niet helemaal hoe het zit met de zendfrequenties. Er wordt gesproken over Z-Wave welke in Europa werkt op 868.42 MHz en van Zigbee welke op 2.4 GHz. Hoe zit dat nu? Worden er twee frequenties gebruikt? Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?
De IEEE 802.15.4 standaard beschrijft een aantal variaties op de physical layer.
  • 868.0-868.6 MHz: Europe, allows one communication channel (2003, 2006)
  • 902-928 MHz: North America, up to ten channels (2003), extended to thirty (2006)
  • 2400-2483.5 MHz: worldwide use, up to sixteen channels (2003, 2006)
Beyond these three bands, the IEEE802.15.4c study group is considering the newly opened 314-316 MHz, 430-434 MHz, and 779-787 MHz bands in China, while the IEEE 802.15 Task Group 4d is defining an amendment to the existing standard 802.15.4-2006 to support the new 950 MHz-956 MHz band in Japan.
Dat wil dus zeggen dat je 1 van die frequenties gebruikt.

Voordeel van lage frequenties is dat je minder last hebt van obstakels. Nadeel is dat je vaak relatief smalle bandbreedte hebt per kanaal. Minder bandbreedte is vrijwel direct gerelateerd aan minder data per sec (afhankelijk van de modulatie-techniek uiteraard).

Aangezien Zigbee gebaseerd is op IEEE 802.15.4, werkt ook ZigBee op meerdere frequenties, welke "toevallig" dezelfde zijn als ik eerder al noemde.
ZigBee operates in the industrial, scientific and medical (ISM) radio bands; 868 MHz in Europe, 915 MHz in the USA and Australia, and 2.4 GHz in most jurisdictions worldwide. Data transmission rates vary from 20 to 900 kilobits/second.
Radio-technisch is het heel lastig (zo niet onmogelijk) om 1 radio te maken die op zo'n groot bereik kan zenden en ontvangen, dus ik ga er maar even vanuit dat elke module specifiek voor 1 band geschikt is.
Je zou natuurlijk wel en module kunnen maken die zowel op de 2.4 GHz als de 868 MHz band kan werken, maar dat zou minstens 2x zo duur worden omdat je 2 radio's moet inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 23:13:
[...]
ze hebben ook een router z-wave+ wifi. http://northq.com/products/zwave/nq900.html mischien moet ik daar maar eens aan
Het is wel een heel beperkte router, geen 802.11n en alleen 2.4 GHz. Als je een beetje snelle verbinding hebt wordt je router dan al snel de zwakste schakel. Ik heb liever een goede router en een losse Z-Wave node. De node kan dan voor de logging zorgen (lokaal of via een externe server in de cloud).

Daarnaast is het volgens mij ook zo dat een node slechts een bepaald aantal Z-Wave command classes ondersteunt. Hoe meer classes die ondersteunt, hoe meer je er mee kunt. Het is aan de fabrikant van de node om te kiezen welke er ondersteund worden en naarmate Z-Wave zich beter ontwikkeld wil je denk ik steeds meer.

Volgens mij is de MIOS VERA3 de meest geavanceerde node op dit moment, alleen is de userinterface nog niet echt gebruiksvriendelijk. Eerst moet Apple eens bezig gaan met de techniek voordat het echt logisch en simpel wordt. Maar Apple kennende zal het nog wel even duren, de techniek staat nog in de kinderschoenen.

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 31-12-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

robertwebbe schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 19:16:
[...]

Het is wel een heel beperkte router, geen 802.11n en alleen 2.4 GHz. Als je een beetje snelle verbinding hebt wordt je router dan al snel de zwakste schakel. Ik heb liever een goede router en een losse Z-Wave node. De node kan dan voor de logging zorgen (lokaal of via een externe server in de cloud).

Daarnaast is het volgens mij ook zo dat een node slechts een bepaald aantal Z-Wave command classes ondersteunt. Hoe meer classes die ondersteunt, hoe meer je er mee kunt. Het is aan de fabrikant van de node om te kiezen welke er ondersteund worden en naarmate Z-Wave zich beter ontwikkeld wil je denk ik steeds meer.

Volgens mij is de MIOS VERA3 de meest geavanceerde node op dit moment, alleen is de userinterface nog niet echt gebruiksvriendelijk. Eerst moet Apple eens bezig gaan met de techniek voordat het echt logisch en simpel wordt. Maar Apple kennende zal het nog wel even duren, de techniek staat nog in de kinderschoenen.
het zou ook niet mijn primaire router worden ;) . mat de gedechte achter het opnemerding op 2 batterijen dat deze zuinig omgaat met zijn energie en 1x per kwartier een beetje data er uit gooit. Maar dan moet je pc wel aanstaan. hij kan 3 maanden opslaan ofzo. maar er uit krijgen is een tweede |:(
De route zelf zou ook data moeten posten naar google power. dat is op zich wel weer grappig

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 31-12-2011 19:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Alleen Google Power bestaat niet meer sinds 16 september 2011...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:31
Bij deze mijn ervaringen :

Deuwi of hoe je het ook schrijft, Super spul! werkt altijd
Aeon labs Goed spul
Homepro, bagger.. sensors die niet werken, dimmers die een hoogfrequent geluid maken die alleen ik hoor 3 anderen in huis niet ... :|

verav2 van micasaverde, Mooi apparaat, mooie interface. werkt zeer goed icm iphone/android

Homeseer, Je moet er even de tijd voor nemen om alles door te krijgen maar is zeeeer flexibel dit programma maar duuuur. en het nadeel is dat je altijd een server moet hebben draaien

[ Voor 3% gewijzigd door Mitchelll010 op 03-01-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik had vandaag hoog bezoek van de NUON, mijn meteropnemer kreeg ik niet aangemeld en na wat telefoontjes heen en weer moest er maar een monteur komen. In eerste instantie had ik zo'n saaie brompot verwacht die de standaard dingetjes ging testen en anders zou omruilen. Maar de grote verassing was dat er een delegatie van 3 man voor mijn deur stond! Eén iemand van Nuon die de installaties aan huis deed (de vermeende brompot), de 2e was volgens mij degene van de helpdesk zelf (het Nuon kantoor staat slechts een paar straten verder op) en de 3e persoon was de Director Data Services van Greenwave Techonlogy. Ik had al via Linkedin contact met hem gezocht en ik wist dat hij de enige in Nederland is die werkt voor Greenwave en dus op het Nuon project zit. We hadden al wat heen en weer gemaild maar beide wisten we toen nog niet dat dat we elkaar al kende. Na een paar minuutjes had ik in de gaten wie hij was en de stemming was direct gezellig. Het probleem was binnen enkele minuten opgelost, er was iets mis gegaan met het aanmelden waardoor de authenticatiesleutel niet meer klopte. Hij moest hiervoor via de server iets in mijn gateway reseten en toen lukte de aanmelding wel in 1 keer.

Hij liet me ook nog even wat leuke ontwikkelingen zien waar hij verder mee bezig was. Hij had thuis al die sensor hangen die ik eerder voorstelde en ook had hij er al een camera (via wifi verbinding) aan zitten. In de webinterface kon je dan direct naar de beelden van de webcam kijken. Ook was hij al bezig met verwarming, iedere radiotor had al een Z-Wave knop die de toevoer regelde aan de hand van de sensor in de ruimte. Tenslotte vertelde hij nog dat de smartbulbs niet zo maar gaan werken op de huidige firmware, daarvoor is eerst nog een update nodig.

Ik heb ook nog even gevraagd naar de frequenties; de meterlezer communiceert via Zigbee op 2.4 GHz met de gateway en de smartplugs werken via Z-Wave op 868.42 MHz met de gateway. Weten we dat ook weer.

Al met al ben ik zeer blij dat ik deze persoon ontmoet heb, ik zal denk ik nog veel met hem gaan mailen en van hem gaan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439828

Ik heb sinds 2 dagen de Nuon E-manager en kan ondanks de beschreven installatie niet online inloggen. Er wordt altijd weer gevraagd na de MAC-adres. En na het invullen komt het veld altijd weer terug.
Vreemd genoeg heb ik gisteren een keer de MAC-adres van mijn router ingevuld en toen kon ik inloggen. Maar toen werden geen verbruik gegevens aangetoond. En na het uitloggen kon ik ook nooit weer inloggen.
Ik probeer het nu vie NUON of via het internet, met iemand anders contact op te nemen...

...to be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik heb trouwens wat foto's gemaakt van alle E-manager onderdelen, deze zijn hier te vinden:
http://www.flickr.com/pho...e/sets/72157628501927029/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Eneco kondigt een geavanceerde thermostaat met de naam ‘Toon’ aan. Het bijzondere aan deze thermostaat is dat het apparaat naast het regelen van de temperatuur in huis ook dienst doet als geavanceerde energie- en kostenmeter, die zowel het actuele gas- als elektriciteitsverbruik registreert en het verbruik op meerdere manieren voor de gebruiker inzichtelijk maakt. Hiermee zou het voor de consument eenvoudiger moeten worden om energie te besparen.

Afbeeldingslocatie: http://www.vtwonen.nl/wp-content/uploads/imagecache/article-blog/2012/01/Eneco-Toon.jpg

Het apparaat dat Eneco in eigen beheer heeft laten ontwikkelen door Quby en Prodive, twee Nederlandse bedrijven, moet klanten inzicht geven in het actuele, piek- en gemiddelde energieverbruik, de energiekosten en de verhouding tussen het werkelijke en het verwachte energieverbruik op basis van hun vorige jaarafrekening.

Het apparaat bestaat uit een basisunit met een 7 inch resistief touchscreen dat draadloos via het Z-wave protocol in verbinding staat met een zogenaamde ‘meteradapter’, een kastje dat in de meterkast geplaatst wordt en middels optische sensoren het verbruik van de elektra- en gasmeter uitleest. Aansturing van de CV-ketel geschiedt via het OpenTherm protocol of middels aan/uit schakeling. Toon wordt gevoed door 24 volt gelijkspanning, aangeleverd via de CV-draden en zou zelf een verbruik van ongeveer 50 kWh op jaarbasis hebben.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/toon-aansluitschema.jpg

Het apparaat maakt (draadloos) verbinding met internet om middels ‘Live Updates’ actuele energieprijsinformatie op te halen en weer- en fileinformatie te bieden. Ook wordt via deze dienst aangegeven wanneer je de jaarnota kunt verwachten en kan je meldingen krijgen wanneer je meer energie verbruikt dan op basis van de vorige afrekening te verwachten is.

Marcel van Dun, woordvoerder van Eneco laat aan Hardware.Info weten dat er beslist geen verbruiksinformatie teruggestuurd wordt naar Eneco om het apparaat zo te gebruiken als 'slimme meter'. De verbruiksgegevens worden alleen lokaal op het apparaat opgeslagen.
Wel wil Eneco vanaf deze zomer de mogelijkheid bieden om verbruiksgegevens geanonimiseerd te uploaden zodat deze vergeleken kunnen worden met andere gebruikers. Volgens Van Dun zal deze functionaliteit echter niet vanaf het eerste moment beschikbaar zijn en moeten gebruikers expliciet aangeven hier gebruik van te willen maken.

De reden dat Eneco Toon heeft ontwikkelt een aanbiedt is volgens Eneco dat het in de aan sterke concurrentie onderhevige energiemarkt steeds belangrijker wordt om klanten toegevoegde waarde te bieden. Om die reden is Toon alleen beschikbaar voor klanten van Eneco. Het apparaat zal vanaf een nader te bepalen moment ‘dit voorjaar’ te koop zijn voor 120 Euro. Het gebruik van de Live Updates kost € 3,50 per maand en wordt verrekend via de energienota.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/toon-interface-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/toon-interface-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/toon-interface-4.jpg

Bron: hardware.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ziet er leuk uit dat van Eneco en Nuon, maar het zou wel een nadeel zijn als je daar daadwerkelijk ook stroom & gas af moet nemen. Jammer dat de Nuon stekkerdozen op het Z-wave protocol werken anders zou je de schakelaars kunnen bedienen met bijv. je Logitech Harmony i.c.m. een Lightmanager Pro, wanneer het op de frequentie van KlikAanKlikUit of FS20 zou werken. Ik heb nog wel een Logitech 895 die Z-wave ondersteund maar dat is ook nog maar de enige AB van Logitech die dit heeft. MIjn 1000 kan daar al niet mee overweg.

Want kan je nu alleen die apparatuur via bijv. Nuon E-manager zelf aanzetten, dus niet met een losse AB? :?

[ Voor 18% gewijzigd door Morpheusk op 17-01-2012 22:28 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm 50 kWh per jaar is bijna 6 Watt gemiddeld.
Dat is nogal wat(t).

Maar werkt die thermostaat van Nuon via een zelf instelbare webserver, of moet dat ook weer via de site van de energiemaatschappij?

Het ziet er namelijk best wel leuk uit, maar nog meer inzicht in je verbruik weggeven dan met een slimme meter in de meterkast is natuurlijk een big no-no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enagel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-10-2023
robertwebbe schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:36:
... de 3e persoon was de Director Data Services van Greenwave Techonlogy. Ik had al via Linkedin contact met hem gezocht en ik wist dat hij de enige in Nederland is die werkt voor Greenwave en dus op het Nuon ... Ook was hij al bezig met verwarming, iedere radiotor had al een Z-Wave knop die de toevoer regelde aan de hand van de sensor in de ruimte. Tenslotte vertelde hij nog dat de smartbulbs niet zo maar gaan werken op de huidige firmware, daarvoor is eerst nog een update nodig.

Ik heb ook nog even gevraagd naar de frequenties; de meterlezer communiceert via Zigbee op 2.4 GHz met de gateway en de smartplugs werken via Z-Wave op 868.42 MHz met de gateway. Weten we dat ook weer.

Al met al ben ik zeer blij dat ik deze persoon ontmoet heb, ik zal denk ik nog veel met hem gaan mailen en van hem gaan leren.
Hi Robert weet jij toevallig of hij hiervoor de Danfoss Z-Wave oplossing gebruikt? Ikzelf heb deze namelijk nu draaien op mijn stadsverwarming, maar moest wel een kleine aanpassing maken alvorens het werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Dat weet ik niet. Maar ik ga binnenkort een afspraak met hem maken voor een interview en zal dan eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

robertwebbe schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:10:
Eneco kondigt een geavanceerde thermostaat met de naam ‘Toon’ aan.
Zou deze thermostaat ook werken als je niet bij eneco zit en dan zonder de live updates?. Deze thermostaat is precies waar ik naar op zoek ben, alleen zit ik niet bij Eneco. Maar misschien kan ik het via een eneco klant verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Nee, ze hebben het systeem zo gemaakt dat wel klant bij Eneco moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407135

Deze thermostaat is precies waar ik naar op zoek ben, alleen zit ik niet bij Eneco.
Ben ook op zoek naar zoiets (wil alleen niet 3 jaar aan een energiemaatschappij vast zitten)... heb nog geen goed alternatief gevonden, hoop dat deze snel komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:23
Ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de Vera Lite gekocht. Eerste accessoire is de Nuon 6 Smart Plug (fabrikant GreenWave). Ze zijn aan elkaar gekoppeld en op indvidueel niveau kan ik ze schakelen. Het vreemde is wel:

- er worden 7 ipv 6 schakelaars aangemaakt (altid: e1 t/m e6 en 6), terwijl er maar 6 outputs zijn. De 7e (altid 6) schakelt ook niet het hele blok maar alleen één andere (e1).
- ik krijg maar van 2 het energieverbruik gerapporteerd.

Heeft er iemand ervaring met deze combo? En ervaring met bovenstaande, of beter, juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 10:08
Ik lees nu pas op de NUON website dat ze in maart ook een thermostaat gaan leveren. Ik ben benieuwd welke thermostaat dat is.

"Met de los verkrijgbare Smart plugs en thermostaat (vanaf maart verkrijgbaar) bedient u verlichting, verwarming en apparaten op afstand"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik denk het dat om Danfoss Living Connect producten gaat.
Bron: http://www.greenwavereali...ted-thermostat-solutions/

Meer info over deze producten:

Consumenteninformatie - http://www.living.danfoss...-en-i-danfoss-link-cc-i-/
Installateursinformatie - http://woonklimaat.danfos...71-AF9C-FFA7B9EA89F1.html

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=syiRMX4iwvI]

Het spul is al beschikbaar voor CV installateurs die installeren voor rijke klanten:
- een thermostaatkraan kost 47 euro
- een "ketelcontact" kost 61 euro (die schakelt je ketel in en uit, helaas geen modulerende)
- een ruimtethermostaat 71 euro (nodig als de thermostaat niet representatief kan meten of voor vloerverwarming)
- een centrale regelaar voor hydronische vloerverwarming kost 327 euro
- een touchscreen centrale regelaar 372 euro (zoals getoond in YouTube filmpje)

Ik vermoed gezien de prijzen dat Nuon en Greenwave Reality alleen de eerste 2 gaan aanbieden.
De bediening zal softwarematig geregeld worden (webinterface, smartphone of tablet).

Edit 13/2: Inmiddels is duidelijk dat Nuon niet met Danfoss apparatuur gaat werken maar met Honeywell.

[ Voor 245% gewijzigd door robertwebbe op 14-02-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 15:43
Ik ga die Toon van Eneco maar eens bestellen zodra die er is. Ik heb zelf de mogelijkheid om die Zwave zendersin de meterkast uit te lezen met een controler die aan mijn PC zit.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Begrijp ik u goed dat de nuon e-manager gegevens ook aan een vera kan versturen. Hoe verloopt het koppel process dan in vera?

Gezien qees maar niet hun powerstrip uitbrengt zou het mooi zijn als de nuon smart plug 6 icm vera gebruikt kan worden.

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:23
De nuon 6 smart plug werkt met de vera, kent alleen wat rare bijeffecten, maar schakelen gaat prima. Zie ook mijn bovenstaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

En de Nuon E-Manager. van de binnen kant :p
Er zit voor deze applicatie een best flinke processor in (300Mhz tot 600Mhz) 64Mbyte, en een 2 Rf componenten. 2.4 GHz voor de communicatie met de pulsen teller en Z-wave voor de rest.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/nuoneman1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/nuoneman2.jpg

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
He, cool! Ik neem aan dat de Realtek op foto 1 voor WiFi is?
De antenne op de eerste foto (nog net een stukje binnen beeld), is die nu voor de Zigbee (2.4GHz) op voor de Z-Wave (868.42 MHz)? Of voor de WiFi (2.4 GHz)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Nee, er zit geen wifi op. (ja wifi werkt ook op 2.4Ghz maar dit staat er los van)
Die realtek chip is voor het bedraad netwerk.
De antenne die je ziet is voor de Z-wave
De andere antenne is een losse draad in de behuizing via een connector

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ach ja, tegenwoordig zit in zoveel producten WiFi dat ik even in verwarring was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32
Ik vind de Eneco thermostaat met de naam ‘Toon’ een schitterend product, vind €120.- nog acceptabel maar die €3.50 per maand zie ik niet zitten.....dat is 15kWh per maand O-) .

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:37
Henkes schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:00:
Ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de Vera Lite gekocht. Eerste accessoire is de Nuon 6 Smart Plug (fabrikant GreenWave). Ze zijn aan elkaar gekoppeld en op indvidueel niveau kan ik ze schakelen. Het vreemde is wel:

- er worden 7 ipv 6 schakelaars aangemaakt (altid: e1 t/m e6 en 6), terwijl er maar 6 outputs zijn. De 7e (altid 6) schakelt ook niet het hele blok maar alleen één andere (e1).
- ik krijg maar van 2 het energieverbruik gerapporteerd.

Heeft er iemand ervaring met deze combo? En ervaring met bovenstaande, of beter, juist niet?
Ben je ook klant van eneco? Als ik het zo zie kun je het gewoon bij hun energie winkel bestellen.
Staan er ook aparte labeltjes op die aangeven om wat voor rebadged versie het gaat?
Kan anders dan een thread op het micasaverde forum niet veel vinden, handleiding is ook nergens te vinden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:08
Volgens mij zou dit topic op moeten gaan in Domotica. Ervaringen en vragen.

OF specifiek over "e-managers" moeten gaan (en dan nog....)

Wel leuk om te lezen, overigens!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
@Toon

Zoals ook al door Floris Wouterlood uitgezocht zie http://www.zonnepanelen.wouterlood.com
kan toon niet omgaan met teruglevering in welke vorm dan ook. Zonnepanelen bezitters, loopt u dus met een grote boog om toon heen. Energie bewust was u toch al.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Nu was ik van de week bij Vincent Everts en hij kreeg na een interview met iemand van de Nuon te horen dat de thermostaat voor de E-manager van Honeywell zou komen. Dat brengt mij toch aan het twijfelen. Zou hier sprake zijn van een verspreking? Of heeft Vincent wellicht niet goed geluisterd? Danfoss apparatuur lijkt me toch logischer gezien de samenwerking die ze oktober vorig jaar zijn aangegaan.

Gezien Nuon de klant is kan het natuurlijk ook zijn dat Nuon heeft gezegd "Wij willen Honeywell" en dat Greenwave zich geschikt heeft. Het blijft immers gewoon Z-Wave hardware, het is een kwestie van software om hem geschikt te maken voor de E-manager.

Ik heb geen thermostaatkranen weten te vinden maar wellicht was dat een verkeerd spoor. Misschien ziet men meer in het vervangen van de thermostaat zodat die ook bedient kan worden met de E-manager.

Nu heb ik eens gezocht wat Honeywell beschikbaar heeft en ik heb een mogelijke kanshebbers gevonden.

Honeywell ZWSTAT VisionPRO THE8110U
Afbeeldingslocatie: http://www.security.honeywell.com/hsc/images/Zstat_lo.jpg
Link naar productwebsite

Honeywell, the number one choice of homeowners and the world’s leading brand for temperature control, continues their tradition of excellence and quality with the ZWSTAT Z-Wave® Thermostat.

Precise temperature control enables ZWSTAT to provide better comfort, fewer temperature swings and conserve more energy. Users can create keypad lockouts in homes and businesses— an excellent way to save money and energy by curtailing children and unauthorized personnel from adjusting the thermostat. Other notable features include the ability to alternate between heating and cooling based on temperature settings, alerts to change air filters and pads, fan circulation and more.

Exclusive ZWSTAT Features

Adaptive Intelligent Recovery
Allows the thermostat to “learn” how long the furnace and air conditioner take to reach programmed settings, so the temperature is reached at the scheduled time.

Keypad Lockouts
Optional “range stops” can be created to keep temperature settings limited to a minimum/maximum setting—ideal for retail and residential applications where employees and children may attempt to adjust thermostats.

Auto Change Over
ZWSTAT can automatically change between heating and cooling based upon indoor temperature. As a result, the homeowner will not have to manually change the thermostat to turn on the heat during early morning cool periods and turn off the heat during warmer periods of the day. (User can also select Manual Change Over)

Fan Circulation
The fan circulation feature moves air when heating or cooling is not required—saving energy and helping to eliminate hot and cold spots.

Additional Features
  • Seamlessly integrates with Z-Wave systems
  • Universal application
  • Effortless, menu-driven programming
    • Guides users through programming by responding to their choices
    • Allows users to easily customize the thermostat for their own unique schedules
    • Choose from a seven day programmable or non-programmable schedule
    • Up to four daily periods
  • Energy savings
    • Program to save up to 33% on annual heating and cooling costs
    • Allows consumer to put thermostat into an energy savings mode separately from other Z-Wave devices
  • Multiple HOLD options
    • Fixed, temporary hold
    • Adjustable temporary hold
    • Vacation hold
  • Real-time clock
    • Keeps time during power failures
    • Automatically updates for Daylight Savings Time
Nu is dit model duidelijk voor de Amerikaanse markt ontworpen, ik hoop dat er een Europese variant wordt gemaakt voor modulerende ketels.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 04-02-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-12-2014
Net het E-Manager setje van de Nuon werkend. Met nuon contact gehad want het loopt nog niet vlekkeloos allemaal.
Op zich werkt het mooi.Al is het nog niet zo stabiel, je kan al heel snel je metingen zien, en meestal is dat dan schrikken!
Blijkt dat er ongeveer 500 verkocht zijn en nog e.e.a. onder nuoners uitgedeeld. Er zijn problemen met de server (duh..) die ze proberen voor maandag of dinsdag 14 februari op te lossen.
Het setje is niet erg goedkoop, maar niet duurder dan de Enymate, en kan ook nog aparte groepen schakelen en meten.
Voordeel is dat je verder zelf niets hoeft te klooien met data, transducers, netwerkdevices protocollen datalogging en andere zaken die alleen voor de echter e-ers zijn weggelegd.
Heb ze voorgesteld er een forum bij te openen zodat ze mee kunnen kijken naar vragen en opmerkingen van gebruikers, nu zwerft het nog op het net rond.
Zijn er al mensen met ervaring in de data export en het verwerken in grafieken en analyses?
Verder nog mensen met tips voor verbeteringen?
Heeft iemand al geprobeerd de gateway te hacken?

@RobertWebbe: enig idee of de thermostaat al onderweg is?

[ Voor 3% gewijzigd door Roder op 10-02-2012 21:44 ]

Some like it hot but I prefer to stay Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roder
Nog even als aanvulling: Het lijkt er op dat de E-manager zonder nuon gebruikt worden. Bij de bestelling hoef je niet in te loggen en geen klantnummer op te geven. Iemand al de rekening gehad? Dan weten we het zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Het is mij inmiddels duidelijk dat je niet verplicht bent om Nuon klant te zijn. Nuon is slechts het submerk en de marketingpartij. Uiteraard zullen ze het niet breed uitdragen maar je kunt de E-manager ook krijgen als je bij een andere aanbieder zit. Je betaalt het abonnement ook aan Greenwave.

De thermostaat heb ik nog niet, ik verwacht hem op zijn vroegst pas in februari of begin Zodra ik heb zal ik het melden.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 09-02-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roder
Iemand ervaring mat z-wave bereik en repeaters?.
Ik heb een smartplug op zolder die niet gezien wordt.
Voor de zekerheid had ik er eentje op de 1e verdieping ingestoken omdat ik dacht dat ze elkaar de data overdragen (grid net), maar de eerste meld zich niet, de tweede zie ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:38

Kingpinda

Citizenship is earned.

@robertwebbe: er zijn wel degelijk draadloze radiator thermostaten van honeywell gelijkende als die van danfoss. Deze heet: honeywell evohome. Een pakket bestaat uit bijvoorbeeld 3 draadloze radiatorknopthermostaten en een draadloos bedieningspaneel. Ben er alleen nog niet uit of mijn gewone thermostaat hier compleet door vervangen word of dat die ook gewoon aan de muur blijft hangen.

Wat ik zo kan vinden is het iets duurder dan danfoss en de knoppen vind ik zowiezo minder mooi dan de danfoss living connect.

Laatste paar dgn bijzonder op zoek naar dit soort hardware alleen zocht ik iets wat ik ook via internet kon benaderen of mijn tablet. Nu lees ik dat dat wel zou moeten kunnen maar zo technisch in het programmeren ben ik nou ook weer niet. jammer dat het nog niet zo ver is voor "the not so techsavvy but extreme techjunky"

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Zo, mooi staaltje bomen/bos niet meer zien :)

Wat ik zou willen is sluikverbruikers opzoeken in mijn huis, hiervoor zou ik de gasmeter, electriciteitsmeter en een X aantal losse stopcontacten willen kunnen meten vanaf een centraal punt. Ik denk zelf dat het mogelijk moet zijn met een 2 tal sensoren voor op de gas/electriciteitmeter en een aantal tussenstopcontacten die het verbruik van het ingeplugde apparaat meten. Ik heb een NAS draaien waar ik vm's op kan zetten dus met een USB ontvanger en wat software zou ik zou moeten kunnen gaan loggen. Probleem is alleen dat ik weinig software voorbij zie komen voor linux en de vraag of alle zwave producten met elkaar kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Inmiddels heb ik bevestiging van Greenwave Reality ontvangen dat er in Nederland Honeywell wordt geleverd en geen Danfoss. Typenummers werden niet genoemd, dit hoop ik binnenkort nog te horen.

Naar aanleiding van de reactie van Kingpanda ontdekte ik deze pagina met alle Honeywell producten:
http://www.kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeywell/Producten.aspx

Hier staat de Nederlandse uitvoering van de Chronotherm Vision (ook in modulerende variant) en het evo-home systeem.

Gezien de prijzen vermoed ik dat de Nuon alleen weer de knoppen en het ketelcontact gaat aanbieden, de bediening gaat dan via de E-manager (via webinterface of smartphone).

HR80 - Honeywell elektronische radiatorregelaar
Afbeeldingslocatie: http://www.hwch.co.uk/images/hr50_ge51colres.jpg
Prijs: rond de 100 euro

Honeywell relais draadloos (OpenTherm) R8810A1018
Afbeeldingslocatie: http://www.allesvoorinstallatie.nl/catalog/images/OT_ketelrelais.gif
Prijs: rond de 100 euro

Hier is meer informatie te vinden: http://www.waakzaamwonen.com/verwarming-evohome-c-86_89.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 09:08

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ben aan het rondkijken of een z-wave systeem iets voor me is, de meeste dingen zien er op zich prima uit. Nu vroeg ik me alleen af, weet iemand of er een sensor is om je aquarium (water) temperatuur mee te meten? Via google kon ik hem niet vinden en in de (nederlandse) webshops die ik heb bekeken kwam ik deze ook niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Jammer dat Danfoss niet gebruikt wordt voor de radiatorkranen....die vind ik veel mooier.
Kun je de hardware/software van greenwave ook als particulier verkrijgen zonder langs een energieleverancier te gaan?
Ik heb al gezocht maar niet gevonden.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Als je een beetje technisch bent met wat kennis van Linux dan zou ik de Mios Vera3 gateway aanschaffen. Je kunt dan alle Z-Wave producten aanschaffen (op de Europese 868.42 MHz freuquentie) en die zelf aan je gateway prutsen.

Ik ben zelf totaal niet thuis in deze materie dus ben ik afhankelijk van totale oplossingen zoals bijvoorbeeld Greenwave biedt. Door de Nuon deal wordt het allemaal wat betaalbaarder maar er is maar beperkte keuze.

Ik hoop echt dat partijen als Mios hun producten versimpelen en een userinterface kunnen maken met het oog zoals Apple dat kan.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 14-02-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Nuon gaat de Honeywell Round Wirless set gebruiken voor de E-manager.
Men heeft er ook al instructievideo van gemaakt hoe je hem koppelt met de (opentherm) module:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CYhtA6hd000]
Vermoedelijk zal de set rond de € 119 gaan kosten.

Hier staat de installatie- en bedieningsinstructie.

In de handleiding is nergens te vinden dat Z-Wave gebruikt wordt. Echter als je op het YouTube logo klikt in bovenstaande filmpje dan kom je op YouTube site met extra tekst. Hier staat dan de OpenTherm RF ketelmodule typenummer R8810A1018 heeft. Deze module wordt ook gebruikt voor de HR80 Z-Wave thermostaatknoppen. Verder vond ik op de Honeywell website dat de werkfrequentie 868 MHz was.

[ Voor 85% gewijzigd door robertwebbe op 15-02-2012 17:24 ]

• batsma
  • Niet online
binnenkort heb ik de sleutel van ons nieuwe huis. ik ben daarom ook aandachtig naar dit soort spul aan het kijken en me aan het orienteren, waar ik alleen heel erg voor vrees, en wat me ook onduidelijk is, is dat dit spul zo heel erg gebaseerd lijkt op vendor lock-ins.

Kan iemand hier met praktijk ervaring aangeven of al deze Z-wave producten ook met de producten van andere fabrikanten werkt, en zo ja, hoe je dat duidelijk kan zien cq kan opzoeken?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Z-Wave is een standaard met vastgestelde richtlijnen. Fabrikanten dienen officieel hun producten te laten testen en certificeren zodat je als gebruiker zeker weet dat het zal werken.

Maar net zoals bluetooth met profielen werkt, werkt Z-Wave met serviceclasses. Als je een gateway koopt zitten daar maar een beperkte ondersteuning in. Het is dus zaak om goed op te letten dat je hardware kiest met corresponderende classes.

Daarnaast staat de ontwikkeling nog redelijk in de kinderschoenen. Je hebt toch een flinke technische kennis nodig wil je alles werkend krijgen. Pas als de gebruikersinterface duidelijk en simpel is (deze stap noem ik zelf altijd ver-apple-d) en betaalbaar, dan gaat de markt los. De ontwikkeling gaat altijd in kleine stapjes en op dit moment zie je dat partijen als Greenwave deze kans benutten om een turn-key oplossing aan te bieden. Hier ben je natuurlijk afhankelijk van hun keuzes.

Ben je wel technisch dan zou ik de MiCasaVerde Vera3 nemen, volgens mij is dit de meest complete homecontrol bridge die er momenteel beschikbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 16-02-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241064

Beste Robert,

Ben erg benieuwd naar je reactie. Ben al een maand bezig met NUON. Heb de E-manager en Plug 6 aangeschaft en vanaf "day one" problemen.

De eerste E-manager(18 januari) bleek direct niet te werken. Na veel telefoontjes bleek de Greenwave Gateway defect. (Helpdesk kon niet inloggen) en leds bleven rood. Zaak gedemonteerd en retour Nuon.

Een week later een nieuwe set. Aangesloten en direct werkend. >:) So far so good leek het. Enkele dagen (denk 3) kunnen monitoren wat mijn apparaten aan de plugs 6 verbruikten en gas en electra gingen prima..

Toen spontaal NIETS meer vanaf de meteropnemer. De plug 6 bleef gewoon werken. (Viel af te toe weg, maar kon gevonden worden.) In eerste instantie werd bij herinstallatie zowel de Greenwave Gateway als de Pulsopnemer gevonden. (twee groene vinkjes). De calibratie werkte echter nooit meer.(Groene led bleef knipperen op de meteropnemer, dit in tegenstelling tot mijn eerdere ervaringen. werd zo gevonden).

Begon te twijfelen aan de afstand tussen Gateway en meteropnemer Deze is 5 meter. Directe netwerkkabel gelegd naar meterkast. (afstand gateway-meteropnemer < 1 meter. Zit zelf in IT, heb ervaring met wireless, maar niet met Z- wave en Zigbee op 2.4 GHz)
Door jouw info weet ik dat de Gateway en de meteropnemer communiceren met Zigbee op 2.4 GHz . Lees echter overal in technische Forums dat het Zigbee op 2.4 GHz protocol tuseen de 10 en 70 meter kan overbruggen. Die 5 meter van mij kan dus geen probleem zijn 8)7 . (Heb geen router of netwerkaansluiting in de meterkast dus moet de afstand wel met Zigbee 2,4 Ghz protocol draadloos overbruggen).

De helpdesk van NUON E-manager kon mij geen verlossend antwoord geven m.b.t. de maximaal toelaatbare afstand en ik kan er ook nergens iets over teruglezen. Heb de netwerkkabel dus enekele dagen laten liggen en meerdere pogingen tot calibratie gedaan. NULL RESPONS.

Vele telefoontjes met de helpdesk, uitvallen van software en bij mij oplopende irritaties deden mijn engelengeduld ombuigen. Niet dat het lag aan de mensen van de helpdesk. NIETS DAN LOF !!. Ik ben inmiddels bekend en hoef gelukkig niets meer uit te leggen. Ook respecteer ik hun eerlijke antwoorden en de wil tot het komen tot een passende oplossing. Keer op keer doorliep ik hun protocollen tot het oplossen van de storing maar zonder resultaat. Afwachten maar was het advies.

Vandaag sloegen mijn twijfels toe, of er nog wel een oplossing zou komen. Zeker na het lezen ven de vele negatieve recenties.

Ik schreef een "NUON E-manager exit brief", die ik overigens maandag aangetekend wil gaan versturen. (De helpdesk bevestigde afgelopen vrijdag de problemen en gaven aan dat ik maar moest wachten op een oplossing. Nieuwe software zou worden geplaatst en de problemen met de meteropnemer waren bekend.)

Door het lezen van jouw verhaal ben ik aan het twijfelen geslagen.
[list]
• Moet ik NUON dan toch het voordeel van de twijfel geven ?
• Is het product nog niet helemaal af en worden de kinderziektes opgelost ?

Mijn geduld wordt na een maand wel erg op de proef gesteld om nog in een oplossing op korte termijn te geloven, terwijl ik nu nog juridisch in mijn recht sta, om een ondeugdelijk product/dienst van rechtswege te beeindigen.

Daar deed minister Verhagen op 16 februari 2012 nog een schepje bovenop met de bekend making dat de overheid "Slimme meters" gaat plaatsen waarbij particulieren "in huis" het gebruik af kunnen lezen.

zie:
http://www.rijksoverheid....ergierekening-omlaag.html

Waarom dus nog € 200,- betalen voor iets dat niet werkt met nog een maandelijks abonnement erboven op dacht ik zo.

Daarnaast doemen de publicaties zoals "anymate", "veroV2", "HomePro" etc. ook op die je doen beloven dat je het zal kan monitoren zonder abonnement.

Nu het dilemma. Stoppen met de E-manager of toch nog tot 10 tellen.

Graag jouw ervaringen met een eerlijk antwoord ?

Loopt/liep alles via een leien dakje of moest jij ook engelengeduld bewaren. ?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 241064 op 19-02-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Beste Hans,

Ik kreeg het de eerste dagen ook niet voor elkaar en ook niet met behulp van de helpdesk. De mensen aan de telefoon volgen ook slechts de standaard stappen die in de handleiding uitgelegd staan maar inmiddels ben ik er wel achter dat dat het probleem niet zal oplossen.

Bij het bezoek van de Nuon delegatie kwam iemand van Greenwave mee waarvan ik wist dat hij de software maakt aan de serverkant. Na verteld te hebben wat ik allemaal al geprobeerd had logde hij in op de server, keek hij naar het een en ander en zei dat er blijkbaar wat mis was gegaan met de beveiligde verbinding tussen de meteropnemer en de gateway. Blijkbaar spreken die bij de eerste aanmelding een beveilingscode af en is daar iets mis gegaan. Resetten volgens de handleiding lost het probleem niet op. Hij moest op de server een reset doen, de meteropnemer hard resetten (spanning eraf, knopje ingedrukt houden, spanning erop) en daarna lukt het in een keer. Daarna heeft het een tijdje goed gewerkt.

In de tussentijd zijn er weer nieuwe problemen ontstaan, ik vermoed door de toevoeging van de thermostaat software. Op de webinterface zijn inmiddels als sporen te vinden hiervan dus men is er mee bezig. Dat heeft er wel in geresulteerd dat bij veel gebruikers de gebruiksinformatie niet meer goed werd weergegeven. Na de update van vorige week is dat weer hersteld. Ook alle informatie van de dagen waarbij het niet klopte staat nu wel correct. De informatie werd dus blijkbaar wel doorgegeven aan de server (op nog ergens lokaal bewaard) alleen niet goed vermeld, verwerkt of opgehaald. Inmiddels zie ik nu wel telkens het correcte verbruik (denk ik althans).
Het enige probleem dat ik heb is dat het dagelijks totaalverbruik nu niet goed wordt weergegeven en dat de smartplugs niet meer op de tijdschema's schakelen.

Ik denk dat je dus wel kunt stellen dat er nog kinderziektes in de software zitten. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, ik vind het altijd erg leuk om als eerste met nieuwe techniek te spelen waarbij ik weet dat dit soort problemen nog vaak optreden. Zolang ik vertrouwen heb dat er aan gewerkt wordt en dat het tijdelijk is houd ik het nog wel even vol.

Wat betreft jouw probleem; ik zou bij de Nuon helpdesk vertellen wat ik je hier vertel. Wellicht gaat er dan een lampje gaat branden en gaan ze op zoek naar iemand bij Geenwave die dit kan fixen. Chistian is bij mij thuis geweest, hij herkende het probleem en loste het zo op. Vorige week mailde ik hem en toen mailde hij terug dat hij met vakantie was en stuurde de mail door naar een collega. Wellicht is hij inmiddels terug,

Als je trouwens slecht tegen dit soort "ergernissen" kunt is het denk ik beter dat je Nuon vraagt of de boel terug kunt sturen. Dit soort speelgoed moet je leven leuker maken, het moet je niet tot wanhoop drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 10:08
robertwebbe schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:10:
Bij het bezoek van de Nuon delegatie kwam iemand van Greenwave mee waarvan ik wist dat hij de software maakt aan de serverkant. Na vertelt te hebben wat ik allemaal al geprobeerd had logde hij in de server, keek naar het een en ander en zei dat er blijkbaar was mis was gegaan met de beveiligde verbinding tussen de meteropnemer en de gateway. Blijkbaar spreken die bij de eerste paring een sleutel af en is daar iets mis gegaan. Resetten volgens de handleiding lost het probleem niet op. Hij moest op de server een reset doen, de meteropnemer hard resetten (spanning eraf, knopje ingedrukt houden, spanning erop) en daarna lukt het in een keer. Daarna heeft het een tijdje goed gewerkt.
Bovenstaande was ook op mij van toepassing, probleem gemeld bij de helpdesk en deze heeft het probleem verholpen in de tweede week van januari door dezelfde reset.

Ben er redelijk tevreden over, verbruik wordt inderdaad niet altijd goed weergegeven. Verder heb ik de tijdschema's van de plugs maar even uitgeschakeld totdat dit wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:58
Ik heb voor m'n nieuwbouwhuis Z-wave inserts van Fibaro gekocht (4 dimmers en 2 relay switches). Bedoeling is om daarmee licht te bedienen (4 groupen 230V halogeenspots en 1 TL) en de Warmte-wisselaar ventilatie-snelheid. Met association van meerdere nodes, zou het mogelijk moeten zijn om met de relay switch met wandschakelaar in de badkamer ook de ventilatiesnelheid van de warmtewisselaar te moeten veranderen. Het mooie van die inserts is dat je ze in de inbouwdozen stopt en dus helemaal niet ziet.

Om het geheel vanaf mijn iPhone te kunnen bedienen, wil ik een Z-Wave usb adapter in mijn NAS stoppen en daar een programmaatje voor maken met behulp van de Open-Zwave library.

Als ik meer voor elkaar heb, laat ik dit wel weten in dit topic.

Links:
Fibaro inserts: http://www.fibaro.com/eng/support
Open-Zwave library: http://code.google.com/p/open-zwave/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Koetjeboe schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:53:
Ben aan het rondkijken of een z-wave systeem iets voor me is, de meeste dingen zien er op zich prima uit. Nu vroeg ik me alleen af, weet iemand of er een sensor is om je aquarium (water) temperatuur mee te meten? Via google kon ik hem niet vinden en in de (nederlandse) webshops die ik heb bekeken kwam ik deze ook niet tegen.
Even mezelf quoten :+ Hier nog geen oplossing voor gevonden maar ondertussen wel al wat zwave dingen besteld, komen hopelijk vandaag aan. Heb een Fibaro Home Center 2 als gateway besteld en om te beginnen een NorthQ power reader om het globale stroomverbruik te meten en wat losse tussenstekkers om een aantal individuele apparaten te kunnen meten en schakelen. Verder nog 2 bewegingssensors en een aantal fibaro dimmer dingen (zoals hierboven) om wat lampen automatisch te kunnen schakelen. Ook nog een fibaro module om mijn zonnewering te kunnen schakelen.

Als dit allemaal werkt eens kijken wat ik hierna wil doen, misschien de thermostaat kranen, al is dat wel een duur grapje als je dat in je hele huis wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
De hardware, gateway en de software van Fibaro zien er wel erg goed uit!

Maar hoe zit het met de compatibiliteit met andere z-wave apparaten. Ik begrijp dat er strenge controle op Z-wave producten is, zodat ze zich houden aan de standaard. Maar kan ik zomaar een z-wave sensor (temperatuur of luchtvochtigheid) kopen die dan gewoon werkt met die gateway?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:38

Kingpinda

Citizenship is earned.

Koetjeboe schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:53:
[...]

Als dit allemaal werkt eens kijken wat ik hierna wil doen, misschien de thermostaat kranen, al is dat wel een duur grapje als je dat in je hele huis wilt doen.
Wat ik begrepen heb is dat het z-wave protocol van de danfos living connect kranen niet goed werkt op het moment met de z-wave controllers. Als je met een z-wave controller de danfoss kraan de opdracht geeft om warm te worden bijvoorbeeld, kan het 5 minuten tot 2 uur duren voordat de kraan reageerd. Dit doordat de kraan niet via z-wave uit sleep toestand komt. Danfoss heeft blijkbaar een geheim protocol waardoor de kraan wel meteen uit sleep komt.

Wat ik ergens las is dat danfoss in april met nieuwe software komt. Misschien dat daarom die dingen tijdelijk ook niet leverbaar zijn via hun site. Hopenlijk is het protocol dan wat beter opengebroken en niet juist dichtgetimmerd ofzo.

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 21:56

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

jorikc schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:18:
Ik heb voor m'n nieuwbouwhuis Z-wave inserts van Fibaro gekocht (4 dimmers en 2 relay switches). Bedoeling is om daarmee licht te bedienen (4 groupen 230V halogeenspots en 1 TL) en de Warmte-wisselaar ventilatie-snelheid. Met association van meerdere nodes, zou het mogelijk moeten zijn om met de relay switch met wandschakelaar in de badkamer ook de ventilatiesnelheid van de warmtewisselaar te moeten veranderen. Het mooie van die inserts is dat je ze in de inbouwdozen stopt en dus helemaal niet ziet.

Om het geheel vanaf mijn iPhone te kunnen bedienen, wil ik een Z-Wave usb adapter in mijn NAS stoppen en daar een programmaatje voor maken met behulp van de Open-Zwave library.

Als ik meer voor elkaar heb, laat ik dit wel weten in dit topic.

Links:
Fibaro inserts: http://www.fibaro.com/eng/support
Open-Zwave library: http://code.google.com/p/open-zwave/
Ben erg benieuwd. Ik wil dezelfde soort oplossing gaan gebruiken namelijk!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Koetjeboe schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:53:
[...]

Even mezelf quoten :+ Hier nog geen oplossing voor gevonden maar ondertussen wel al wat zwave dingen besteld, komen hopelijk vandaag aan. Heb een Fibaro Home Center 2 als gateway besteld en om te beginnen een NorthQ power reader om het globale stroomverbruik te meten en wat losse tussenstekkers om een aantal individuele apparaten te kunnen meten en schakelen. Verder nog 2 bewegingssensors en een aantal fibaro dimmer dingen (zoals hierboven) om wat lampen automatisch te kunnen schakelen. Ook nog een fibaro module om mijn zonnewering te kunnen schakelen.

Waar heb je die NorthQ besteld ik zoek nog iets wat mijn Gas en Elektra meter kan uitlezen voor een zacht prijsje namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

raymonvdm schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 23:52:
[...]

Waar heb je die NorthQ besteld ik zoek nog iets wat mijn Gas en Elektra meter kan uitlezen voor een zacht prijsje namelijk
http://www.domotica-shop....ie-rekening.-p-16370.html :)
Verder was mijn eerste fibaro home center 2 defect, zal ik weer hebben uiteraard :/ Inmiddels omgeruild en vandaag ga ik eens wat schakelaars ombouwen. Interface is iig heel mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:01
heeft er iemand een handleiding van de NorthQ 92021? Ik wil eerst eens lezen hoe de installatie gaat, maar kan alleen een datasheet vinden op internet en daar staat niets over de installatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Koetjeboe schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 08:35:
[...]
Verder was mijn eerste fibaro home center 2 defect, zal ik weer hebben uiteraard :/ Inmiddels omgeruild en vandaag ga ik eens wat schakelaars ombouwen. Interface is iig heel mooi :P
Kun je eens wat screenshots posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Sure :) Nu mee aan het spelen, soms even puzzelen maar wel gaaf:

http://www.vrijehond.nl/dump/fibaro/screenshot1.png
http://www.vrijehond.nl/dump/fibaro/screenshot2.png
http://www.vrijehond.nl/dump/fibaro/screenshot3.png

Op laatste screenshot zie je een test scene van mij, heb daar een bewegingssensor aangesloten op 2 lampen in de woonkamer (uiteindelijk ga ik dat in de gangen doen). Bij 1 sec beweging gaan ze aan en bij 5 sec geen beweging gaan ze weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38
Over de compatibiliteit van Z-wave kan ik het volgende zeggen. Ik heb een vera en een thermostaat van Horstmann, wandzender van Duwi, een Dimmer van Merten (507900) en een aantal dimmers van Fibaro.
Gene wat je moet weten is dat de wandzender (zoals bijna elke wandzender/ afstandbediening op basis van z-wave) geassocieerd dient te worden aan een apparaat dus niet de controller.
Je meld hem wel eerst aan in het netwerk van de controller maar daarna moet je hem nog toekennen(associated) aan een specifiek apparaat (bv lichtschakelaar)
Alle genoemde apparaten heb ik op me Vera aangemeld (wandzender is geassocieerd aan fibaro dimmer)
Die alles werk allemaal probleem loos.

Let wel op dat er ondanks het Z-wave logo danfoss radiator kranen en elke Merten RF connect spullen zijn welke niet goed werken met apparatuur van derden. Dus hoe goed het protocol dan wel gecertificeerd is blijken er toch fabrikanten te zijn die hun eigen implementatie doen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roder
Even en korte update:
De e-manager loopt de hele week al stabiel. Afgelopen week lag de boel er uit en kwam er alleen maar onzin, maar het lijkt er op dat er een software update is geweest. Deze week nieuwe pluggen geinstalleerd en hele schema omgegooid. systeem volgt het netjes, als moet je zo nu en dan opnieuw inloggen omdat het scherm dan vast loopt. het lijkt er op dat het stabiel begint te worden. Nu nog wat interface verbeteringen en het wordt echt leuk.
weet iemand waar we de opmerkingen heen kunnen sturen? ik communiceer niet graag met info@nuon.nl, wel erg anoniem :) oeps nu wil toch de smartplug via de telfoon niet schakelen. inderdaad, geduld hebben dus... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 19:41
Ik ben me erg aan het inlezen op het z-wave verhaal, domotica en slimme meter gebeuren. Tegelijk kijk ik ook naar een alarm systeem en eigenlijk wil ik dit alles gekoppeld hebben.

Qua systeem denk ik nu aan een Vera Light: die achter een Fritz.Box hangen lijkt me niet ingewikkeld. Het hele domotica verhaal gaat dan wel lukken net als energie verbruik meten bij de (niet-slimme) meters. Maar het alarm systeem: er zijn wel PIRs, glasbreuk detectoren, openingsdetectoren rook/CO detectoren etc. met z-wave ondersteuning maar hoe veilig is dit? De niet-encrypted z-wave protocollen zijn, naar ik las, gevoelig voor een replay-hack. Niet erg voor een lamp. Maar wel erg voor een alarm systeem. Generatie 4 z-wave is wel encrypted maar ik lees hier niet veel van en ik heb ook geen idee of die Vera dat wel ondersteunt.

Het alternatief is het knopen van een dedicated alarm systeem aan de Vera. Dat spreekt me ook wel aan. Op de MiCasaVerde website kwam ik op de appstore pagina een app tegen voor het koppelen met DSC alarm systemen. Nooit van gehoord maar na wat google werk wel wat positieve verhalen gehoord. Prijzen opgesnord, en verdomd, ze lijken behoorlijk betaalbaar en er is een Nederlandse distributeur maar kennelijk geen dealers?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een op de Vera gebaseerde alarm oplossing, al dan niet in combinatie met een dedicated alarm systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Een honeywell vista, of visonic powermax of een caddex networx worden goed ondesteund. Die dsc is een basis rs232 implementatie en niet een specifiek merk. Van de genoemde zou ik zelf voor de honeywell gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Koetjeboe schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 08:35:
[...]

http://www.domotica-shop....ie-rekening.-p-16370.html :)
Ik heb inmiddels ook een NorthQ NQ-92021 maar ik krijg deze nog niet lekker aan de praat in Homeseer of Domotiga. Hij heeft wel wat gegevens gestuurd maar ik vraag me af of hij wel de pulsen van de draaischijf mee krijgt. Ik heb de versie zonder Z-Wave stick en de software lijkt mijn Aeon labs stick niet te slikken dus ik kan niet de Dong software testen.
counter12 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 10:12:
heeft er iemand een handleiding van de NorthQ 92021? Ik wil eerst eens lezen hoe de installatie gaat, maar kan alleen een datasheet vinden op internet en daar staat niets over de installatie in.
http://tane.nl/shop/man/en/NOQ/NOQ_9021_in_en.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 29-02-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Zijn er mensen die gebruik maken van deze unit

http://www.hashop.nl/a-15...mp-power-meter-two-clamps

Ik heb gegokt op de NorthQ maar wellicht was dit een beter idee i.c.m met mijn Elektra Meter

[ Voor 198% gewijzigd door raymonvdm op 29-02-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Bedankt voor de link naar de pdf. Ik was weer eens niet zo duidelijk. De pdf gaat meer over het pairen etc. van Z-Wave. Ik zoek echter de handleiding hoe de "clamps" worden bevestigd. Overal staat dat dat makkelijk gaat, maar daar ben ik niet zo zeker van. Als ik de gebruikers verhalen lees krijg ik de indruk dat je de meter moet openmaken en daar voel ik eigenlijk niets voor. Er zijn bij mij extra groepen aangelegd en daar heeft met vmvk kabel gebruikt. Gaat zo'n "clamp"'daaromheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
een clamp gaat om de fase heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Een NorthQ 92021 heeft geen Clamp maar is een led sensor die op je kWh meter wordt geplakt en daar doormiddel van led en ontvanger het rondgaan van je draaischijf ziet. (Of het knipperen van je led bij een digitale puls meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Ja sorry je hebt gelijk met de NorthQ. Maar de Clamb om de fase gaat bij mij niet lukken. Moet toch de meter open, anders kom ik er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
counter12 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:41:
Ja sorry je hebt gelijk met de NorthQ. Maar de Clamb om de fase gaat bij mij niet lukken. Moet toch de meter open, anders kom ik er niet bij.
Mag hopen dat je groepen kast een hoofdschakelaar heeft? zo ja1 dan zou je hem daar om de fase kunnen doen.

1: mits je hoofdschakelaar in het toegankelijke deel zit van je groepenkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Het zou wel aan mij liggen, maar waarom zou ik wel bij de fase van de hoofdschakelaar kunnen komen? Volgens mij gaat het in alle gevallen om een handeling die je als "normale" gebruiker niet behoort te doen. Nog afgezien van het feit dat ik minimaal per groep wil meten en niet het totaal van alle groepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 15:43
Je kan met één clamp toch nooit het verbruik per groep meten?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Nee klopt! Er daarom zijn er meters met twee of drie Clamps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03
Dus je moet je fase en nul scheiden? En alleen om de fase heen?

Hoe groot zijn de clamps eigenlijk?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
@ymoona

De binnenzijde van de clamp heeft een diameter van ongeveer 24mm
De clamp zelf is ca. 66x45x42 mm
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/files/images/Aeon%20Labs/clamp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ymoona schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:11:
[...]

Dus je moet je fase en nul scheiden? En alleen om de fase heen?

Hoe groot zijn de clamps eigenlijk?
jep, velden heffen elkaar anders op. Meestal heb je 3 clamps (3 fase installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

counter12 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 10:12:
Die zit bij de software die moet je ergens bij de deense site van dong energy downloaden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Er is een Nederland ook een PDF te vinden

http://tane.nl/shop/man/en/NOQ/NOQ_9021_in_en.pdf

Voor de echte installatie moet je de plaatjes in de software bekijken. Maar het komt neer op het volgende

- Plak een sticker sjabloon op je meter en zorgt dat de lijntjes gelijk zijn met je mechnische meter of de stippellijntjes met je ledje
- Verwijder deel 2 van die sticker
- Plak op die plek de sensor met de lijntjes gelijk aan de sticker
- Druk 1 keer op de module knop zodat deze in actieve modus gaat. Kijk of je ledje zachtjes knippert bij elke puls
- Werkt dit niet probeer dan net zolang tot het wel werkt. (Bij mij mechanische meter werkt het niet omdat ik de lamp aan had en er dus te veel licht was)
- Druk twee keer op de knop om de module weer passief te maken
- Druk nu op je Z-Wave dongle zodat deze in leer modus gaat (Ik heb een losse dongle want ik heb al een
bestaand Z-Wave systeem)
- Druk drie keer op de knop zodat de module aanmeld bij je dongle
- Pas nu in je software Zwave Variable 1 en 2 aan naar je type meter en aantal rotaties per kwh (Heb je een led en 1000r/KWH dan staat het ding af fabriek al goed

Ik wil later upgraden naar een CLAMP oplossing en heb daarvoor ook een nieuwe meterkast besteld _/-\o_

[ Voor 103% gewijzigd door raymonvdm op 08-03-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Ik kan het mis hebben maar houd er wel rekening mee dat de CLAMP niet het ECHT verbruikt vermogen kan meten.

Dit heeft te maken met de fase van de spanning ten opzichte van de stroom.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/images/courbe6a.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik krijg een lossen 15 x 22cm kast onder de groepenkast dus daar kan ik later altijd nog meer aan toe voegen. Ik kan dus eventueel een fase doorknippen en door een 2e kwh meter halen of iets in die richting

Het grootste nadeel wat ik nu heb is dat ik een aantal apparaten meet met een plugwise module en dus het actuele wattage kan zien. Maar dat kan ik niet zien voor het complete huis. Iets wat de Clamp modules wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
@raymondvd: je meld in bovenstaand bericht o.a. "(Bij mij mechanische meter werkt het niet omdat ik de lamp aan had en er dus te veel licht was) "
Ik heb deze week de YuoLess monitor aangeschaft en krijg die niet goed aan de praat. Maar nu ik jouw reactie lees den k ik dat dat oom met de verlichting te maken heeft. Ik heb de meter al een paar keer opnieuw bevestigd en zelfs gereset. In begin werkt die goed, maar na geruime tijd werkt ie niet meer goed. Het was me al opgevallen dat als iemand de meterkast opendeed er een storing optrad, ik kon er maar niet achter komen hoe dat kwam, maar er gaat iedere keer een lamp branden als ik de kast open doet. Jouw opmerking zou dus bij mij aan de hand kunnen zijn.
Analoge meter en licht in de meterkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
De Nuon heeft de thermostaat voor de E-manager nu op de site bestelbaar gemaakt voor €129,00. Levering vanaf half april.

http://www.nuonenergiewin...uon-e-manager-thermostaat

Afbeeldingslocatie: http://g35c.nl/is-bin/intershop.static/WFS/shop-nuonenergiewinkel-Site/shop/nl_NL/producten/big/2110100014970.jpg Afbeeldingslocatie: http://g35c.nl/is-bin/intershop.static/WFS/shop-nuonenergiewinkel-Site/shop/nl_NL/producten/Extra1/Extra1_big/2110100014970-1.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door robertwebbe op 08-03-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Mr-Beamer schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:26:
Ik kan het mis hebben maar houd er wel rekening mee dat de CLAMP niet het ECHT verbruikt vermogen kan meten.

Dit heeft te maken met de fase van de spanning ten opzichte van de stroom.

[afbeelding]
Oke leuk maar als je dan even ook een concreet voorbeeld ipv formule geeft dan is het ook wat tastbaarder voor de electra leek :P
Dus als je clampt een stroom aangeeft van 3A wat zou het dan werkelijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Het is een beetje lastig uit te leggen maar op deze site staat het een en ander.
http://people.zeelandnet.nl/cantalou/cosnl.html

voorbeeld:
Je hebt een gloeilamp van 60W.
De gloeilamp werkt op 230V
De stroom zal dan zijn:
I = P / U
I = 60W / 230V
I= 0.26A

De Clamp zal dit goed kunnen meten. Omdat bij een gloeilamp de stroom en spanning gelijk loopt (lastig uit te leggen)

Maar bij bijv een TL lamp loopt de stroom en spanning niet gelijk op. dit komt omdat er een transformator in zit.
Het verschil tussen de stroom en spanning wordt aangeduid met Phi.(Als de spanning en stroom gelijk lopen is de cosinus van phi:1 en kan hij dus bij de gloeilamp formule weg gelaten worden)

Dit getal zal je dus op de behuizing van een TL lamp vinden. Maar als het goed is ook op alle apparaten met bijv een motor (wasmachine etz)

Nu wordt de formule I= P/ ( U x Cos phi )
Bij een slechte 60W TL lamp is dit dan bijv I = 60W / (230W x 0.5) = 0,52A

Nu zie je dus dat 2 lampen van 60W een andere ampère hebben.
De Clamp meet volgens mij alleen de Ampère en kan daardoor niet weten wat de echte wattage is.
Hij zal de 60W gloeilamp wel zien als 60 W
Maar de TL lamp kan gezien worden als 230V * 0.52A= 119W

Plugwise meet tegelijkertijd de stroom en de spanning en rekent dus meteen de phi uit en kan daardoor ook het werkelijk opgenomen vermogen bepalen.

En dan hebben we het nog niet eens over "vieze" gebruikers gehad.
Dit zijn bijvoorbeeld (slechte) dimmers. Deze schakelen bijv een lamp X*per seconde aan en uit.
Hierdoor lijkt het of de lamp gedimd word.
Maar ik weet hoe de Clamp daar mee om gaat.

Ik hoop dat ik het zo goed en duidelijk uit heb gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 23:00
Rembert schreef op zondag 26 februari 2012 @ 00:22:
Op de MiCasaVerde website kwam ik op de appstore pagina een app tegen voor het koppelen met DSC alarm systemen. Nooit van gehoord maar na wat google werk wel wat positieve verhalen gehoord. Prijzen opgesnord, en verdomd, ze lijken behoorlijk betaalbaar en er is een Nederlandse distributeur maar kennelijk geen dealers?
Werkt dat DSC systeem dan ook met Z-wave, of is er een bedrade koppeling?

Wie is de distributeur? Dan zal ik 'm eens bellen, misschien kan ik iets aan de dealer kan regelen.

Edit: Oh, al gevonden en nog in de buurt ook. Morgen eens proberen te bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jiriki op 22-03-2012 23:42 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Eergisteren heb ik de Nuon E-manager thermostaat ontvangen, ik mag meedoen in de betatestgroep.
Het doosje ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6047/6878384204_3f003ef495.jpg

In de verpakking zitten de volgende onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6113/6878385288_c1021e0343.jpg

De linker en de middelste had ik verwacht, de rechter niet. Deze sluit je via de USB aan op de Emanager gateway. Ik had eigenlijk verwacht dat de gateway direct met de ketel interface zou communiceren maar dat kan dus blijkbaar niet.

Tijdens de test ben ik overgezet naar een andere server van Greenwave Reality, alleen op deze server wordt de thermostaat ondersteund. De software is niet niet helemaal af, nog niet alle stappen in de handleiding zijn klaar. Zo zou de E-manager software automatisch de nieuwe thermostaat moeten herkennen, dat gebeurd nog niet, je moet zelf nog even op de kamertemperatuur klikken. Vervolgens kun je dan zelf een programma samenstellen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6050/7028715617_5445255cd7_z.jpg

En uiteraard kun je op deze manier ook handmatig de temperatuur veranderen op een ander programma starten.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7088/6882615154_06cc87c2d2.jpg

De iPhone app heb ik nog niet, deze hoop ik binnenkort te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 10:00

Pogostokje

* twiet *

Hou je ons even op de hoogte Robert van je vorderingen en evaringen met dat Nuon ding? Ook foto's van hoe het aangesloten zit en meer screenshots zijn welkom!

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

en nu de spannende vraag: kan het ding met een vera praten?... de stekkers uit de winkel schijnen dat namelijk wel te kunnen;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 08:11
Toch nog aardig wat geld voor een product dat nog niet af is, daarnaast vraag ik me af is dit het waard is. Momenteel kun je dus alleen een programma instellen en de temperatuur veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Pogostokje schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:10:
Hou je ons even op de hoogte Robert van je vorderingen en evaringen met dat Nuon ding? Ook foto's van hoe het aangesloten zit en meer screenshots zijn welkom!
Uiteraard, je kunt gaandeweg alvast hier wat foto's bekijken.
DRuw schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:44:
en nu de spannende vraag: kan het ding met een vera praten?... de stekkers uit de winkel schijnen dat namelijk wel te kunnen;)
Ik heb geen Vera dus kan het niet voor je testen. Als je de moeite wilt nemen om een keer gezellig te fröbelen in Arnhem ben je van harte welkom.
Neefdave schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:49:
Toch nog aardig wat geld voor een product dat nog niet af is, daarnaast vraag ik me af is dit het waard is. Momenteel kun je dus alleen een programma instellen en de temperatuur veranderen?
Ik heb hem voor niets gekregen en vooraf uitdrukkelijk "gewaarschuwd" dat het nog in betafase was. Ik vind dat alleen maar geweldig, in deze fase kan ik nog wat kritische zaken aan de orde stellen die verbeterd kunnen worden.
Nu is de basis hetzelfde als de meeste andere thermostaten, het instellen van een verwarmingsprogramma. En dan doe ik het liefst via een pc en niet via zo'n onhandige userinterface als een thermostaat. Dat het zelfs te beïnvloeden is via internet maakt het beter. Standaard is het programma dat er iemand thuis is op vrijdag en staat hij de hele dag om warm. Echter vandaag is een keer niemand thuis en nu heb ik via internet even handmatig het programma veranderd. Dat zijn de dingen waarop je redelijk makkelijk kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Mijn kachel staat gewoon altijd uit tenzij ik het koud heb, nog veel makkelijker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 08:11
Ja zo zie ik het ook. Nu zet je de verwarming weer aan half uurtje voordat je thuis komt "want dan is het thuis lekker warm". Terwijl als je thuis komt ook simpel een slinger aan de thermostaat kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 21:56

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Kent iemand Telldus?

Afbeeldingslocatie: http://www.telldus.se/img/img_products_tellstick_net.jpg

Is ook opensource en het ondersteunt meerdere protocollen!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einstein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 18:12
Z-Wave vind ik zeer interessant. Maar het gebrek aan beveiliging van het protocol verbaast me. Net als het ontbreken van informatie hierover in deze thread. Ben ik nu de enige die de veiligheid van het Z-Wave protocol ter discussie stelt?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste