Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Waar zitten de gevaren dan? Kun je wellicht wat situaties schetsen die zouden kunnen gebeuren?
Wellicht kun je ook onderbouwen waar je denkt dat het slecht geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Vandaag is er een update geweest van de iPhone app (v1.17.49), nu is er de mogelijkheid om een andere server in te stellen. Nu kan ik ook de beta server instellen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6233/7029311849_b266564b8d_n.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6051/7029899401_ce04516f12_n.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7070/7029765727_d343f79d53_n.jpg

Zoals je in de middelste afbeelding kunt zien kun je de temperatuur hoger en lager zetten (tijdelijke aanpassing van het programma), je ziet aan het vlammetje of de kachel brandt (dat gaat netjes via modulatie in verschillende brandstanden) en je kunt een ander programma starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

robertwebbe schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:01:
Eergisteren heb ik de Nuon E-manager thermostaat ontvangen, ik mag meedoen in de betatestgroep.
Het doosje ziet er zo uit:

[afbeelding]

In de verpakking zitten de volgende onderdelen:

[afbeelding]

De linker en de middelste had ik verwacht, de rechter niet. Deze sluit je via de USB aan op de Emanager gateway. Ik had eigenlijk verwacht dat de gateway direct met de ketel interface zou communiceren maar dat kan dus blijkbaar niet.

Tijdens de test ben ik overgezet naar een andere server van Greenwave Reality, alleen op deze server wordt de thermostaat ondersteund. De software is niet niet helemaal af, nog niet alle stappen in de handleiding zijn klaar. Zo zou de E-manager software automatisch de nieuwe thermostaat moeten herkennen, dat gebeurd nog niet, je moet zelf nog even op de kamertemperatuur klikken. Vervolgens kun je dan zelf een programma samenstellen.

[afbeelding]

En uiteraard kun je op deze manier ook handmatig de temperatuur veranderen op een ander programma starten.

[afbeelding]

De iPhone app heb ik nog niet, deze hoop ik binnenkort te krijgen.
Misschien moet je aan Tweakers vragen of er voor de Nuon E-manager thermostaat ook een stuckie topic aangemaakt kan worden, als tegenhanger van de Eneco Toon. Of zou Nuon geen geld aan Tweakers willen geven?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Dit topic volstaat toch al prima?

Of bedoel je een betatest programma? Ik denk dat de Emanager dat niet meer nodig heeft gezien het nu al een tijdje op de markt is. Ze hebben overigens al wel een dergelijk testprogramma gedaan, zie http://www.nuonemanager.nl/. Eneco's Toon begint nu net en kan blijkbaar nog wel wat PR gebruiken.

[ Voor 91% gewijzigd door robertwebbe op 30-03-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

robertwebbe schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:04:
Dit topic volstaat toch al prima?

Of bedoel je een betatest programma? Ik denk dat de Emanager dat niet meer nodig heeft gezien het nu al een tijdje op de markt is. Ze hebben overigens al wel een dergelijk testprogramma gedaan, zie http://www.nuonemanager.nl/. Eneco's Toon begint nu net en kan blijkbaar nog wel wat PR gebruiken.
Ze zouden goed naast elkaar gezet kunnen worden, nu lijkt het of Eneco geld doneert aan Tweakers (is misschien ook wel zo). Iets dat (het beeld over) een onafhankelijk forum niet ten goede komt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mr-Beamer schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:50:
Het is een beetje lastig uit te leggen maar op deze site staat het een en ander.
http://people.zeelandnet.nl/cantalou/cosnl.html

voorbeeld:
Je hebt een gloeilamp van 60W.
De gloeilamp werkt op 230V
De stroom zal dan zijn:
I = P / U
I = 60W / 230V
I= 0.26A

De Clamp zal dit goed kunnen meten. Omdat bij een gloeilamp de stroom en spanning gelijk loopt (lastig uit te leggen)

Maar bij bijv een TL lamp loopt de stroom en spanning niet gelijk op. dit komt omdat er een transformator in zit.
Het verschil tussen de stroom en spanning wordt aangeduid met Phi.(Als de spanning en stroom gelijk lopen is de cosinus van phi:1 en kan hij dus bij de gloeilamp formule weg gelaten worden)

Dit getal zal je dus op de behuizing van een TL lamp vinden. Maar als het goed is ook op alle apparaten met bijv een motor (wasmachine etz)

Nu wordt de formule I= P/ ( U x Cos phi )
Bij een slechte 60W TL lamp is dit dan bijv I = 60W / (230W x 0.5) = 0,52A

Nu zie je dus dat 2 lampen van 60W een andere ampère hebben.
De Clamp meet volgens mij alleen de Ampère en kan daardoor niet weten wat de echte wattage is.
Hij zal de 60W gloeilamp wel zien als 60 W
Maar de TL lamp kan gezien worden als 230V * 0.52A= 119W

Plugwise meet tegelijkertijd de stroom en de spanning en rekent dus meteen de phi uit en kan daardoor ook het werkelijk opgenomen vermogen bepalen.

En dan hebben we het nog niet eens over "vieze" gebruikers gehad.
Dit zijn bijvoorbeeld (slechte) dimmers. Deze schakelen bijv een lamp X*per seconde aan en uit.
Hierdoor lijkt het of de lamp gedimd word.
Maar ik weet hoe de Clamp daar mee om gaat.

Ik hoop dat ik het zo goed en duidelijk uit heb gelegd.
Er is nog een aspect dat in je verhaal niet goed naar voren komt. Deze metingen gaan uit van inductie, die wordt veroorzaakt door een stroom (in A) De spanning (in V) wordt niet meegenomen, men gaat er van uit dat de spanning 230 V is. Met name als je zonnepanelen hebt zal die spanning vaak (veel) meer zijn dan 230 V.
Een meting met een kWh-meter van bv Hager of Finder (7E-23 reeks) is dan veel betrouwbaarder. Bovendien is een S0 signaal vast ook wel goed te koppelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
ericplan schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:39:
[...]

Ze zouden goed naast elkaar gezet kunnen worden, nu lijkt het of Eneco geld doneert aan Tweakers (is misschien ook wel zo). Iets dat (het beeld over) een onafhankelijk forum niet ten goede komt.
Tweakers is van VNU Media en dat is een commerciële partij. Reken maar dat er geld betaald wordt voor een dergelijke deal. De mensen die bij Tweakers werken moeten ook betaald worden net als de huur, inventaris, koffie, server, etc. Zolang de journalistieke verslaggeving maar niet beïnvloed wordt (en dat is mijnsinziens zeker niet het geval) is dat prima. Ik heb zelf ervaring met een dergelijke deal met Tweakers en tablets, je spreekt in dat geval slechts met de commerciëlen van VNU en niet met de verslaggevers van Tweakers. Wilbert doet slechts de aanschrijving en daarmee is de kous af, je hoort er verder niets redactioneels meer van. Alleen in de forums worden de producten nog besproken door de tweakers gebruikers.

[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 30-03-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullemah
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40

hullemah

hullie

Kan iemand mij helpen met de problemen die ik heb met de e- manager? Het volgende gaat verkeerd elektra meting gaat als een speer,maar de Gasmeting is een drama,hij geeft continu 1 kuub verbruik aan terwijl ik
nog geen 3 kuub per dag verbruik de manager geeft wel 12 aan,Nuon al wel 15 keer gebeld maar die kommen er ook niet uit.Het ligt volgens hun aan de software.Heb slimme meters van liander worden wel ondersteund door de e manager.Na mijn inzien is het software probleem meterstanden staan wel goed in het systeem dus de meteropnemer signaleerd wel goed
Ben benieuwd of iemand wat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik heb de afgelopen dagen ook wat vreemde metingen gezien bij mijn elektriciteit. Nu de update van gisteren is alles weer normaal. Ook de historie klopt nu ook weer.

Gas meet ik niet omdat ik helaas nog geen geschikte meter heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453517

Ik heb net de Nuon E-manager ontvangen. Alles werkt goed. Ook het koppelen van de smart plugs is geen probleem. Echter krijg ik geen andere z-wave producten (everspring, duwi, eminent) op de e-manager aangesloten. Ik vermoed dat de producten onderling connectie maken via z-wave, maar de interface de producten niet ondersteund.
Iemand ervaring met het gebruiken van z-wave producten op de e-manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

En andersom?
pakt een vera wel de e-manager?
De vera schijnt wel de andere producten uit de nuon energiewinkel te pikken namelijk;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik inmiddels met verschillende mensen van Greenwave gemaild en daaruit heb ik geconcludeerd dat het een gesloten platform is. Alleen de producten van henzelf worden ondersteund en andere niet.
Voordeel is dat het een relatief simpel en laagdrempelig platform is, nadeel dat je alleen maar hun producten kunt gebruiken.

Voor de thermostaat hoopte ik dat ik ook de radiator thermostaat van Honeywell zou kunnen gebruiken maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 14:41
robertwebbe schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:22:
Ik inmiddels met verschillende mensen van Greenwave gemaild en daaruit heb ik geconcludeerd dat het een gesloten platform is. Alleen de producten van henzelf worden ondersteund en andere niet.
Voordeel is dat het een relatief simpel en laagdrempelig platform is, nadeel dat je alleen maar hun producten kunt gebruiken.

Voor de thermostaat hoopte ik dat ik ook de radiator thermostaat van Honeywell zou kunnen gebruiken maar dat is dus niet het geval.
Dat is een weg die al door zo vele bedrijven bewandelt is in het domotica-gebied, om treurig van te worden. Een 'open' standaard pakken en dan toch nog niet volledig implementeren of juist eigen ideeën implementeren die met anderen niet werken. Nu begrijp ik dat de Greenwave spullen gedeeltelijk ook op andere platformen aan de praat te krijgen is, dat scheelt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mijns inzien zou dat een soort patentbreuk moeten zijn....
Zo verpest je juist hetgeen waar het bij een OPEN standaard om gaat..... je houd hiermee de vooruitgang van de techniek bewust tegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ieder nadeel heeft ook zijn voordeel. Greenwave maakt deze techniek nu wel laagdrempelig beschikbaar voor "gewone" mensen. Niet iedereen is in staat om een Vera te programmeren. Dit is eigenlijk standaard marktontwikkeling, Greenwave springt in het gat in de markt dat er tijdelijk is. Kwestie van tijd en de open standaard biedt minimaal hetzelfde en al snel meer. Dan gaan mensen geen gesloten techniek meer kopen. Geef het een paar jaar, homecontrol staat nog maar in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 15:39

Pogostokje

* twiet *

@Robert, dat van Greenwave ben ik toch wat met je oneens. Niemand zit te wachten op "weer" een standaard.

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Er zijn al zo veel standaarden ... zwave, zigbee, KAKU, Insteon, X10 ... noem maar op. Niks werkt met elkaar samen, het is hopeloos. Moeten we nu Greenwave aan het lijstje toevoegen?

Dat niet iedereen een Vera kan programmeren is waar, maar niet waar het om gaat denk ik. Even los van dat je het nauwelijks programmeren kunt noemen is het een kwestie van de user interface die het nodeloos ingewikkeld doet lijken. En dat ben ik wel met je eens, daar is inderdaad iets waar nog hard aan gewerkt moet worden en wat zeker nog gaat groeien de komende tijd. Daar zitten we allemaal wel op te wachten, niet op wederom een nieuwe onderliggende gesloten standaard.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik heb nieuws voor je: er komt er inderdaad een bij: Android@home.
Zie ook http://www.stylecowboys.nl/Domotica/2759.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 06-04-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Wat zover ik begrepen heb stevig leunt op 6lowpan, hetgeen een standaard is die niet beheerd wordt door een bedrijf. Het maakt gebruik van dezelfde wireless laag als bijv zigbee en als het inderdaad doorzet een mooie optie die van extreem low-end/low-energy doorgaat tot highend. Het wordt ook wel eens het 'internet of things' genoemd en kan met weinig code(in firmware zeg maar) al leuke dingen doen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:18
DRuw schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 20:15:
En andersom?
pakt een vera wel de e-manager?
De vera schijnt wel de andere producten uit de nuon energiewinkel te pikken namelijk;)
Ik heb in ieder geval de greenwave powernode stekkerdoos in homeseer kunnen hangen. Je krijgt dan:

1 one alarm device. Which when turned on it lets the power led blink so ou can identify the powerplug device
1 zwave switch binary for turning all the six slots off
1 Zwave electric meter for whole measurement in watt for all the six slots
1 Zwave electric meter for whole measurement in kW hours for all the six slots

Voor elk stopcontact krijg je:
1 zwave Switch binary for turning the slot on/off
1 Zwave electric meter for current measurement in watt
1 Zwave electric meter for whole measurement in kW hours

22 devices per powernode stekkerdoos.

Het enige nadeel is dat het apparaat zelf geen status update terug geeft aan homeseer? Maar voor 50 euro een 6 voudige zwave schakelaar met energiemeting is geen slechte koop.

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32

Kingpinda

Citizenship is earned.

ChristianD schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:26:
[...]

1 Zwave electric meter for whole measurement in watt of all the six slots
1 Zwave electric meter for whole measurement in kW hours of all the six slots
Dus je kunt alleen het totaal meten? niet individuele stopcontacten?

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 19:26
Denk dat het stukje tekst 'of all six slots' weg moet ;)

[ Voor 77% gewijzigd door The-Source op 08-04-2012 14:49 . Reden: zelf leren lezen... |:( ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

[ Voor 92% gewijzigd door Kingpinda op 08-04-2012 23:53 . Reden: hierboven vond een edit plaats. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:18
Kingpinda schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:14:
[...]

Dus je kunt alleen het totaal meten? niet individuele stopcontacten?
Alle stopcontacten hebben een eigen meter for huidige watts en kWh totaal. Heb het vorige stukje aangepast.

Nu alweer een tijdje in gebruik icm homeseer en ben erg tevreden. Voor 50 euro krijg je een zwave apparaat met een hoop mogelijkheden, terwijl de goedkoopste enkelvoudige energiemeter en schakelaar de verspring an158 al 49 euro kost.

[ Voor 33% gewijzigd door ChristianD op 15-04-2012 19:56 ]

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:10
Hmm vandaag de e-manager binnen gekregen. Gekke is alleen dat de gateway geen internet connectie krijgt. Ook niet als ik deze direct aansluit op de modem.

Denk. Hmm misschien een reset uitvoeren!! maar nee hoor werkt ook niet :(

staat er op het boekje van de installatie een mooi telefoon nummer. hoppa bellen.. Melding dit nummer is niet met een mobiel te bereiken bel 010 7 440 440.

Ik dat nummer bellen!! krijg ik een babelbox aan de lijn!!!
iemand anders nog een idee??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Nuon bellen??? Greenwave???

edit: dat zijn toch wel dingen die je zelf zou kunnen bedenken..

[ Voor 55% gewijzigd door Kingpinda op 19-04-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik wil graag het volgende weten van het nuon stekkerblok.

Gaan de outlets weer aan na een stroomstoring ? (Wil je dat testen maar let op wel langer dan 30 seconden)

Ik had tot gisteren een AN158 maar die heeft nu ineens last van een zwarte binnenkant :+ Voor de server en c.v. gebruik ik Plugwise alleen maar omdat die wel aan gaan na een stroom storing

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 26-04-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
De smartplugs van Nuon houden de last state aan na stroomonderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 21:51

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Goedemiddag!

Ik ben in het bezit van een Vera Lite. De zeer goed betaalbare z-wave controller.

Ik heb momenteel 3 tussenschakelaars en 5 inbouwschakelaars van Merten.
De inbouwschakelaars zitten bij mij in deurautomaten waardoor ik de deuren met mijn smartphone kan openen.

Eigenlijk draait het allemaal zeer stabiel, en ben nog geen problemen tegen gekomen.

Wél kan ik mij voorstellen dat Vera voor niet-tweakers iet-wat spartaans kan overkomen.
Voor deze mensen zou ik de Fibaro aanbevelen. Die is toch wat completer qua gebruikservaring. Echter is de prijs daar ook naar... (prijs x 3,5)

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

completer qua gebruikservaring? volgens mij niet in functies....
Is dit overigens ook ondanks de UI5?
ik heb ernaar gekeken op YT en ik vond de UI behoorlijk netjes en dat heb ik liever dan een buggy product, zeker als centrale controller....
Wat vind je er spartaans aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

DRuw schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:49:

Wat vind je er spartaans aan dan?
Laat ik het zo zeggen, Fibaro is allemaal wat grafischer ingesteld...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
Vera Lite voelt wel behoorlijk als een onaf product vindt ik. Het werkt allemaal wel maar het is allemaal niet echt mooi en interface is nogal spartaans. Daarnaast moet je halve expert zijn om het beetje in te stellen. Mag allemaal best wat gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:10
Zo nu de nieuwe e-manager binnen. de gatway reageert dus de rest aansluiten.. Vrij simple gelukkig.

Echter bij het instellen van de meterlezer van het electra moet er een Draaisnelheid waarde (basiswaarde) worden opgegeven.

Iemand een idee enige r-Kwh die ik kan vinden op de meter C=600 Betekend het dan dat mijn draaischijf 600 keer moet wentelen voor 1Kwh?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 09:31
Dat is inderdaad de C-waarde.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 04-07 16:54
The Milkman schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:24:
Goedemiddag!

Ik ben in het bezit van een Vera Lite. De zeer goed betaalbare z-wave controller.

Ik heb momenteel 3 tussenschakelaars en 5 inbouwschakelaars van Merten.
De inbouwschakelaars zitten bij mij in deurautomaten waardoor ik de deuren met mijn smartphone kan openen.

Eigenlijk draait het allemaal zeer stabiel, en ben nog geen problemen tegen gekomen.

Wél kan ik mij voorstellen dat Vera voor niet-tweakers iet-wat spartaans kan overkomen.
Voor deze mensen zou ik de Fibaro aanbevelen. Die is toch wat completer qua gebruikservaring. Echter is de prijs daar ook naar... (prijs x 3,5)
Heb jij 5 deurautomaten thuis? Of is deze installatie op kantoor?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Jiriki schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:42:
[...]

Werkt dat DSC systeem dan ook met Z-wave, of is er een bedrade koppeling?

Wie is de distributeur? Dan zal ik 'm eens bellen, misschien kan ik iets aan de dealer kan regelen.

Edit: Oh, al gevonden en nog in de buurt ook. Morgen eens proberen te bellen.
Heb je al meer informatie over die DSC gevonden? De prijs lijkt mij heel interessant (en Domotica integratie :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

krizzziz schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:25:
[...]

Heb jij 5 deurautomaten thuis? Of is deze installatie op kantoor?
Haha, ja wel thuis, maar mijn vrouw rijdt een elek. rolstoel.
Via haar telefoon verschillende scénes ingesteld. Ideaal!

[ Voor 0% gewijzigd door The Milkman op 30-05-2012 14:39 . Reden: typo ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
Erhnam schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:00:
Kent iemand Telldus?
Is ook opensource en het ondersteunt meerdere protocollen!
Dit lijkt precies te zijn wat ik zocht! Ik heb namelijk wat KlikAanKlikUit schakelaars e.d. die ik graag met precies een dergelijk systeem aan wil sturen. Ik doe dat nu ook al via de PC, maar op een wat meer provisorische manier. Ik ga het een en ander even uitzoeken, maar het lijkt er op dat ik de Telldus Duo moet hebben voor zenden en ontvangen. Ik wil het een en ander graag zelf programmeren en gek genoeg lijkt de Net variant ook echt alleen via internet te werken. Edit: ik lees dat er aan gewerkt wordt en al experimentele firmware is. Ik ga dus voor de Net variant.

Bedankt voor de tip :)

[ Voor 16% gewijzigd door mojo81 op 20-06-2012 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
mojo81 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 02:49:
[...]

Dit lijkt precies te zijn wat ik zocht! Ik heb namelijk wat KlikAanKlikUit schakelaars e.d. die ik graag met precies een dergelijk systeem aan wil sturen. Ik doe dat nu ook al via de PC, maar op een wat meer provisorische manier. Ik ga het een en ander even uitzoeken, maar het lijkt er op dat ik de Telldus Duo moet hebben voor zenden en ontvangen. Ik wil het een en ander graag zelf programmeren en gek genoeg lijkt de Net variant ook echt alleen via internet te werken. Edit: ik lees dat er aan gewerkt wordt en al experimentele firmware is. Ik ga dus voor de Net variant.

Nu had ik nog nooit van telldus gehoord maar rfxcom doet zover ik kan zien hetzelfde EN word goed ondersteund icm een Vera gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 18:18
mojo81 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 02:49:
[...]

Als het je puur om KAKU schakelen gaat kun je ook de ICS1000 van Kaku zelf kopen. Daar kun je ook tegenaan programmeren, of de Homewizard als je wat meer mogelijkheden wilt.

Met een RFXCom ben je nog flexibeler dan kaku-only. Kost wel wat meer, maar dat Telldus ding komt mij onbekend over, terwijl RFXCom toch wel ongeveer semi-standaard is voor universeel 433Mhz zenden (en ontvangen)

Maar dit topic gaat over zwave.. en dat is totaal niet te vergelijken met de goedkopere kaku-oplossingen enz. Zwave kan veel meer, kan teruglullen, mesh networking enz.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 28-06-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
ChristianD schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:26:
[...]

Ik heb in ieder geval de greenwave powernode stekkerdoos in homeseer kunnen hangen. Je krijgt dan:

1 one alarm device. Which when turned on it lets the power led blink so ou can identify the powerplug device
1 zwave switch binary for turning all the six slots off
1 Zwave electric meter for whole measurement in watt for all the six slots
1 Zwave electric meter for whole measurement in kW hours for all the six slots

1 Zwave electric meter for current measurement in watt
1 Zwave electric meter for whole measurement in kW hours

22 devices per powernode stekkerdoos.

Het enige nadeel is dat het apparaat zelf geen status update terug geeft aan homeseer? Maar voor 50 euro een 6 voudige zwave schakelaar met energiemeting is geen slechte koop.
Ik heb deze module ook samen met 3 x de enkele powerplug maar zodra ik deze ga pollen met HomeSeer stort mn Z-Wave netwerk in. Het lijkt wel of de modules naar een paar kaar pollen vanuit HomeSeer zichzelf ophangen. Ik heb dit zowel met de HomeSeer als HomeSeer pro. In een Z-Wave netwerk met 1 module als ook in mn complete Z-Wave netwerk (Ik heb twee Aeon Labs sticks om te testen)

Als ik een hele netwerk poll doe lijkt dit probleem niet op te treden

Welke versie van de Nuon Modules heb je <vraagteken<

code:
1
2
3
4
Node Number Device  Poll Interval Manufacturer  Product Type  Product ID  Listener  Version  Neighbor Status  Speed  Z-Wave Types (Supported Classes) 
2 Z-Wave Z-Wave Interface Root Device 2     GreenWave 2 H 2 H True 3.33 (Unknown ZDK Version) App: 4.21 Excellent (1) 40.0Kbps Basic: ROUTING SLAVE
Generic: SWITCH BINARY 
  SWITCH BINARY, METER V2, MANUFACTURER SPECIFIC, VERSION, BASIC, ALARM, CONFIGURATION V2, SWITCH ALL, ASSOCIATION V2, INDICATOR, PROTECTION, 86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
DJSmiley schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 21:58:
[...]
Als het je puur om KAKU schakelen gaat kun je ook de ICS1000 van Kaku zelf kopen. Daar kun je ook tegenaan programmeren, of de Homewizard als je wat meer mogelijkheden wilt. etc. etc.
Die ICS1000 lijkt me een stuk minder flexibel. Rfxcomm ziet er goed uit, maar de LAN versie is minstens 2 keer zo duur. Maar inderdaad, dit topic gaat over z-wave en ik ga hier lichtelijk off-topic door te reageren op die post over de Telldus. Z-Wave is zeker een andere orde dan KaKu, dat begrijp ik.
klaasbram schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:14:
[...]
Nu had ik nog nooit van telldus gehoord maar rfxcom doet zover ik kan zien hetzelfde EN word goed ondersteund icm een Vera gateway
Ja, da's wel een interessant voordeel voor de z-wave gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ik ben op zoek naar wat info aangaande Z-wave en Association.
Als ik het zo zie zijn er 2 soorten associatie: direct en assigned.
Direct gaat direct tussen 2 of meer modules en assigned wordt opgezet via controller, vraag is nu of de directe variant ook werkt zonder controller.Met andere woorden, is er nog een (statische) controller nodig om deze apparaten aan te sturen?

Ik zou nl soort van 'deadmanswitch' willen maken die apparaten aangesloten op een stekkerblok uitzet door het indrukken van een knop die op een beter bereikbare plek zit.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Loekie schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:08:
Ik ben op zoek naar wat info aangaande Z-wave en Association.
Als ik het zo zie zijn er 2 soorten associatie: direct en assigned.
Direct gaat direct tussen 2 of meer modules en assigned wordt opgezet via controller, vraag is nu of de directe variant ook werkt zonder controller.Met andere woorden, is er nog een (statische) controller nodig om deze apparaten aan te sturen?

Ik zou nl soort van 'deadmanswitch' willen maken die apparaten aangesloten op een stekkerblok uitzet door het indrukken van een knop die op een beter bereikbare plek zit.
Je hebt natturlijk meerdere merken dus als je eerst laat weten wat je wilt schakelen. En daarna nog waarmee dan is er duidelijker antwoord te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
klaasbram schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:37:
[...]

Je hebt natturlijk meerdere merken dus als je eerst laat weten wat je wilt schakelen. En daarna nog waarmee dan is er duidelijker antwoord te geven
Wallplug als deze of deze en als controller iets als deze.
Ik hoop op deze manier het mogelijk te maken een standby killer te maken waarbij de gebruiker altijd zelf controle houdt en zelf kan schakelen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
1 wall plug met 1 zo'n wandzender gaat wel werken.
1 wandzender met meerdere wallplugs is een ander verhaal, dan zou je zo'n zender of zender kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
klaasbram schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:26:
1 wall plug met 1 zo'n wandzender gaat wel werken.
1 wandzender met meerdere wallplugs is een ander verhaal, dan zou je zo'n zender of zender kunnen gebruiken.
nu de hamvraag, heb je in zo'n geval ook een static controller nodig, m.a.w. als m'n PC met domotica-software uitstaat, kan ik de plugin-module nog wel met de wandzender aansturen? Ik vermoed van wel wegens de 1:1 koppeling...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Loekie schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:51:
[...]

nu de hamvraag, heb je in zo'n geval ook een static controller nodig, m.a.w. als m'n PC met domotica-software uitstaat, kan ik de plugin-module nog wel met de wandzender aansturen? Ik vermoed van wel wegens de 1:1 koppeling...
Ja, dat kan. Zo heb ik het ook werken met een afstandsbediening en een schakelaar. Deze werkt ook gewoon zonder dat mijn PC aanstaat. De pc kan wel de status changes "zien" en de schakelaar aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Fibaro FGBS-001 ,
Zit er aan te denken om deze met me Vera te laten gaan werken (eventueel nog met 1 a 2 temperatuur sensoren erop)
Maar wil eerst van MCV horen of deze ondersteund word (heb daar op het forum al een topic voor aangemaakt)

Linkje naar pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik heb ergens (vraag me niet waar, sorry!) gehoord dat hij met vera werkt.
Ik heb ook ergens een bijpassende enclosure gezien voor het ding.
Als ik het goed begrijp kun je daarmee iedere gamma sensor (alles met een digitale binaire output) koppelen als actuator.... goed verzonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb op het MCV forum ook al response gehad dat hij werkt als 3 security sensors hoe de temperatuur input werkt had die persoon niet kunnen testen omdat deze geen sensoren had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dat viel me ook op. het is een binairy switch maar hij is verzonnen met de temperatuur sensor...?
In feite hoef je toch de outputs niet aan te sluiten zodat je er gewoon scenes aan kan koppelen?
Het ding krijgt een imput (bijv. bewegingsensor) en geeft dat door aan je Vera (of Fib HCTR) en die start een scene met lichten ofzo.

Ik weet overigens niet waar je hem voor gaat gebruiken maar de input is 9-30 vdc he...
Waar haal je die normaal gesproken vandaan?

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 18-07-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Net zoals me vera, word die ook op me 12v can me alarm systeem gekoppeld. Moet alleen nog ff goed naar het schema kijken want misschien heb ik nu niet eens relais nodig voor me sturing uit me alarm (zelfde gnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 10:23

BKJ

Heb vorige week de Nuon E-manager aangeschaft (als niet-Nuon klant) en ben erg tevreden.
Wat ik minder vind (eigenlijk vond, maar daar kom ik zo op) waren de minimale uitleesopties qua data. De grafieken zijn onduidelijk, alles werkt in flash en de app heeft al helemaal geen opties.

Ik ben even gaan sniffen naar het netwerkverkeer vanuit de app/website om te kijken of ik hier iets mee kon. Tot mijn verassing bleek de communicatie grotendeels via XML te verlopen. Een uitgelezen kans!

Na een paar uur klussen heb ik een full pull applicatie geschreven die op een gestructureerde manier data kan uitlezen (hij spuugt JSON uit). Hiermee zou je zelf data kunnen opslaan, html5 grafieken kunnen weergeven, je eigen (betere) dashboard maken en eigen apps bouwen.

Hier een klein voorbeeld: http://emanager.phpfogapp.com/nuon_example.php

Heb hem gelijk open source gemaakt, dus jullie zijn van harte uitgenodigd om hem te forken en te verbeteren (ben nogal een matige programmeur.. ;-))
Hier de github: https://github.com/bartkappenburg/GreenWave-Reality-API

(schaamteloze dubbelpost met "welke tools heb jij gemaakt?")

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438494

weet iemand of je met de Logitech Harmony 1100 afstandsbediening Z-wave producten aan kunt sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ben je ook weiger googlelaar ;) ?

Op z'n minst zou je toch wel iets kunnen posten wat je zelf hebt kunnen vinden.

While Logitech says that the 1100 incorporates Z-Wave wireless technology, it doesn't support third-party Z-Wave modules, such as light dimmers and electric window blinds. In other words, don't expect this remote to work with Z-Wave devices.
Komt er op neer dat het alleen de RF -> IR extender ondersteund

Verder zou de 895 wel simpele lampen aan/uit kunnen doen maar als je later overstapt op een andere controller voor je zwave verhaal dan werkt het niet meer via de logitech.

Verder is het alleen mogelijk zwave apparatuur via scenes aan te sturen.
Je zou anders ook kunnen kijken naar een tablet (iphone ipad/ android etc..) en dat icm sqblaster en voor je zwave oplossing een Vera (de sqblaster en vera zijn ook op elkaar afgestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 10:41
BKJ schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:43:
Heb vorige week de Nuon E-manager aangeschaft (als niet-Nuon klant) en ben erg tevreden.
Wat ik minder vind (eigenlijk vond, maar daar kom ik zo op) waren de minimale uitleesopties qua data. De grafieken zijn onduidelijk, alles werkt in flash en de app heeft al helemaal geen opties.

Ik ben even gaan sniffen naar het netwerkverkeer vanuit de app/website om te kijken of ik hier iets mee kon. Tot mijn verassing bleek de communicatie grotendeels via XML te verlopen. Een uitgelezen kans!

Na een paar uur klussen heb ik een full pull applicatie geschreven die op een gestructureerde manier data kan uitlezen (hij spuugt JSON uit). Hiermee zou je zelf data kunnen opslaan, html5 grafieken kunnen weergeven, je eigen (betere) dashboard maken en eigen apps bouwen.

Hier een klein voorbeeld: http://emanager.phpfogapp.com/nuon_example.php

Heb hem gelijk open source gemaakt, dus jullie zijn van harte uitgenodigd om hem te forken en te verbeteren (ben nogal een matige programmeur.. ;-))
Hier de github: https://github.com/bartkappenburg/GreenWave-Reality-API

(schaamteloze dubbelpost met "welke tools heb jij gemaakt?")
Betekend dit dat je de emanager kan gebruiken zonder een nuon abbo? Werkt dit lokaal?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 20:51
Ik volg al een tijd de diverse topics over "Z-Wave". "Toon" en "Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus", omdat ik om zoek ben naar een product als Toon, wat gekoppeld kan worden aan mijn Vera2 (Z-Wave) en de gegevens van mijn slimme meter door middel van de P1 poort uitleest en via de vera2 of via PHP de gegevens opslaat. Tot op heden heb ik een dergelijk product nog niet gevonden. Ik voel er ook niets voor om mijn data bij derden op te slaan, aangezien ik zelf een NAS heb met voldoende ruimte en ik baas wil zijn over mijn eigen data. Vandaag kwam ik echter bij toeval op deze site terecht: http://products.z-waveall.../1/categories/13/products en trof daar het volgende product aan: Prodrive - ED2.0 Display.
Dit is een product van Nederlandse bodem Prodive.nl bij ons beter bekend als TOON.
Maar daarnaast trof ik, van dezelfde firma, nog dit product aan: Prodrive - ED2.0 Meter Adapter
Deze twee samen zijn volgens mij de producten die ik nodig heb. Maar wie weet waar ze te koop zijn (en dus niet via Eneco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 20:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:11
Mooie producten, maar onduidelijk wwar je ze kunt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
screamhouse schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 20:53:
Mooie producten, maar onduidelijk wwar je ze kunt kopen
Nou, hier natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Tsja, geloof dat dit soort antwoorden standaard worden op Tweakers, ik bedoel de Toon versie en de greenwave producten van de post boven mij. Z-Wave webshop googlen lukt me nog net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

De Toon kun je alleen bij Eneco krijgen en Greenwave spul bij elke webshop met wat domotica.
Beiden heel makkelijk te vinden met google...

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

MadMan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:58:
De Toon kun je alleen bij Eneco krijgen en Greenwave spul bij elke webshop met wat domotica.
Beiden heel makkelijk te vinden met google...
Greenwave kun je gewoon in de Nuon Energiewinkel kopen (internet). Hup in het winkelmandje en een dag later viel het bij mij binnen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nuon heeft een raamcontract met greenwave dus die spullen kun je alleen in de nuon webshop kopen heb ik me een maand of wat geleden laten wijsmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Mars Warrior schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:22:
[...]

Greenwave kun je gewoon in de Nuon Energiewinkel kopen (internet). Hup in het winkelmandje en een dag later viel het bij mij binnen...
En dat valt niet onder webshop?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Greenwave ook alleen bij Nuon volgens de greenwave website en dan weer alleen de witte versie en niet de zwarte smartplugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Hoi mensen

ik ben nieuw in de wereld van domotica maar wil er eigenlijk wel iets mee gaan doen.
Mijn bestaande alarmsysteem bijvoorbeeld (CADDX NX-8) schijnt aan een vera lite gekoppeld te kunnen worden. Ook de webcams (dlink 930 en 932) kunnen eraan gekoppeld worden.
Maar wat ik me af vraag. Kan ik met zwave en een vera lite een schakeling maken die 's morgens (mbv tijd en een dimmer) zonsopkomst simuleert en 's avonds een zonsondergang ? (eerst aanspringen op basis van een lichtsensor en dan op een bepaalde tijd langzaam aan uit dimmen) ?

Groeten, Rob

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Het zou mogelijk moeten zijn maar ik vraag me serieus af of je dit wel moet willen.
Gelijdelijk dimmen in de tijdsspan waar jij het over hebt gaat waarschijnlijk betekenen dat je het op moet splitsen in x scenes die op tijd getriggerd worden en de dimmer een percentage geven.
Dimmers hebben alleeen het probleem dat ze in een bepaald gebioed gevoelig kunnen zijn dus ergens kom je op een setting uit waarbij hij gaat knipperen waarschijnlijk.
Ook ik de snelheid waarop het dag en nacht word per dag fractioneel verschillend maar als je het in de maand vergelijkt zijn er hele grote verschillen (swinters is het zo donker en somers blijft het uren schemeren zegmaar).
Of het dus practisch netjes mogelijk is betwijfel ik, in theorie kan het wel (eventueel met luup maar daar ben ik me nog voor in aan het lezen (waar ik maar niet aan toe kom)
overigens moet je de boel wel bedraad aansluiten om continue readings van je sensor te krijgen (batterij valt dus af) en de pollfrequentie moet je hoog instellen waardoor je verbruik toe neemt (maar daar zal je gezien deze schakeling niet echt iet uit kunnen maken gok ik 8) )

EDIT: wat je nog kunt doen is een scene triggeren met je lichtsensor en dan iedere minuut (of zoveel seconde) bijvoorbeeld de dimmer x% op laat komen. dat is een instelling die simpel te creeren is, al weet ik niet het maximum van die sceneaanpassingen in de tijd.
(ik kan bijvoorbeeld een lichtje aanzetten en na een minuut een andere. dit kan ook dezelfde zijn met een hoger percentage als je begrijpt wat ik bedoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Over meerdere scènes splitsen, ja wel echt 2 stuks. 1 stuurt de wake up ramp plugin aan en de andere de plugin die het tegenover gestelde doet, daar weet ik de naam niet echt van omdat ik hem niet gebruik. In de wake ramp kun je instellen: tijdsduur en start en eind waarde. (dim niveau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Kunnen jullie hue van Philips al?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=EejIuvBto5Q]

Het is gebaseerd op ZigBee Light Link en zover ik heb gelezen zijn er API's voor.
Ze hebben ook de WakeUpLight algoritmes standaard ingebouwd dus wellicht is dit een leuke oplossing.

Ik heb ook nog een leuke review gevonden van een Duitser: Bastian de Wohnpriz

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 01-11-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Iets te hoog gadget gehalte en dat voor een setprijs van 200 euro met een apart apparaat...
leuk om je huis te showen maar volgens mij ga je dit practisch niet gebruiken....
Ik weet niet overigens waar je zigbee vandaan haalt (ik kan het niet vinden en heb de volle 10:52 de duitse interieurkleuter volgehouden (die aangeeft op vrouwen te vallen.... right) maar zigbee wil niet echt van de grond komen in europa volgens mij.
Er is een strijd van Zigbee tegen Zwave maar ik heb toch het idee dat zigbee op een of andere manier niet mee kan komen. Ik zie in ieder geval Zwave steeds verder komen....
Als deze lampen geintegreeerd zouden kunnen worden met een algemeen protocol en bestuurbaar werden met een vera of homeseer ofzo kan het nog wel doordrukken maar anders denk ik in ieder geval dat het een (dure!) gadget blijft... Toch zonde want ik ben groot voorstander van dit soort speelgoed;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

En dit een domotica oplossing noemen vind ik ook wat ver gaan. Het is 'slechts' lamp sturing, meer niet, en daarvan zijn al vele (wel betaalbare) oplossingen, al zijn die een stuk simpeler met IR/RF en geen iDevice App natuurlijk.

Nog even en je hebt 10 kastjes en 10 apps nodig om eea te besturen omdat alles anders is opgezet, En waarom?
Dit is voor mensen die gadgets leuk vinden, en gewend zijn om hiervoor veels te veel te betalen...

Aan de andere kant zijn er voor Z-Wave niet direct vergelijkbare oplossingen, dus wat dat aangaat is het vanuit de consument een prachtige en direct werkende oplossing met een hoog gadget gehalte...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

dat met die hue wordt me iets te duur.
ik zoek daarvoor nog verder.
Die vera lite komt er waarschijnlijk toch wel. Dan kan ik op termijn de bestaande beveiliging uitfaseren en de boel zelf regelen. Dat scheelt me al bijna 300 euro per jaar.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
DRuw schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:07:
[...]
Ik weet niet overigens waar je zigbee vandaan haalt (ik kan het niet vinden en heb de volle 10:52 de duitse interieurkleuter volgehouden (die aangeeft op vrouwen te vallen.... right)
[...]
Met een beetje googlen vind je de hue specificaties. En er blijken API's voor te zijn :)

Ik ben vandaag bij Apple in Amsterdam voor een training, als ze hue al hebben liggen dan neem ik er een mee.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 01-11-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Robert, hadden ze nog starter packs op voorraad in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Nee, ze waren binnen een paar uur allemaal (20) op. Ze hebben een nieuwe bestelling gedaan en die verwachten ze vrijdag binnen. De medewerker adviseerde om, als je zeker wilt zijn dat je niet voor niets van ver komt, vooraf even te bellen en een Philips hue starterpack te reserveren. Het telefoonnummer van de Apple Store in Amsterdam is 020-530 22 00.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 01-11-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Helaas geen nieuwe voorraad ontvangen vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 18:43
Kan iemand mij adviseren m.b.t. aan te schaffen z-wave producten? Ik wil wat tussenstekkers aanschaffen samen met een Vera lite. Ik heb nog geen zwave spullen.

Er zijn verschillende tussenstekkers te koop in NL (oplopend in prijs):
  • Everspring AD142-2 voor 33 euro
  • TKB TZ67G voor 39 euro
  • HomePro ZRP 200 voor 39 euro
  • DUWI 064374 voor 45 euro
  • Merten MTN508519 voor 80 euro
Afgezien van de prijs en het uiterlijk kan ik geen verschillen ontdekken; ze kunnen allemaal hetzelfde. Klopt dat? Vanwaar dan die enorme prijsverschillen?

De fabrikanten zijn eigenlijk allemaal een mysterie. Everspring kan ik vinden, maar geen zinvolle info op de website. TKB, Homepro en DUWI: onvindbaar. Duwi: http://www.duewi.de/
Merten is eigenlijk een andere naam voor Schneider Electric. Maar ook die website biedt geen zinvolle info. Hoe betrouwbaar zijn deze firma's? Bestaan ze over 2 jaar nog?

E.e.a. is te koop bij o.a. domotica-shop.nl, ezhome.nl, smartronix.nl, robbshop.nl, hashop.nl enzovoort. Er lijkt niet echt een webshop te zijn die veel goedkoper is dan de andere. De shops komen niet voor in de pricewatch helaas. Dus ook hier is het moelijk kiezen.

Als er iemand is die me op weg kan helpen, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Tsja, ik heb de everspring en de Duwi. Beide tevreden over. Bij de Nuon verkopen ze er weer 1 voor 29 eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 18:43
Je bedoelt deze bij de Nuon?
Is qua prijs zeker interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
upje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:51:
Kan iemand mij adviseren m.b.t. aan te schaffen z-wave producten? Ik wil wat tussenstekkers aanschaffen samen met een Vera lite. Ik heb nog geen zwave spullen.

Er zijn verschillende tussenstekkers te koop in NL (oplopend in prijs):
  • Everspring AD142-2 voor 33 euro
  • TKB TZ67G voor 39 euro
  • HomePro ZRP 200 voor 39 euro
  • DUWI 064374 voor 45 euro
  • Merten MTN508519 voor 80 euro
Afgezien van de prijs en het uiterlijk kan ik geen verschillen ontdekken; ze kunnen allemaal hetzelfde. Klopt dat? Vanwaar dan die enorme prijsverschillen?

De fabrikanten zijn eigenlijk allemaal een mysterie. Everspring kan ik vinden, maar geen zinvolle info op de website. TKB, Homepro en DUWI: onvindbaar. Merten is eigenlijk een andere naam voor Schneider Electric. Maar ook die website biedt geen zinvolle info. Hoe betrouwbaar zijn deze firma's? Bestaan ze over 2 jaar nog?

E.e.a. is te koop bij o.a. domotica-shop.nl, ezhome.nl, smartronix.nl, robbshop.nl, hashop.nl enzovoort. Er lijkt niet echt een webshop te zijn die veel goedkoper is dan de andere. De shops komen niet voor in de pricewatch helaas. Dus ook hier is het moelijk kiezen.

Als er iemand is die me op weg kan helpen, dan graag.
Merten spul zou ik mee oppassen, want deze heeft ook apparatuur in hun assortiment met het Z-Wave logo wat toch niet compatible is. Ja met hun eigen controller dan wel maar niet met een Vera bijvoorbeeld.
Ik heb zelf 1 merten dimmer a +/- 100 euro in de muur zitten en eigenlijk kan die nog minder dan de Fibaro dimmers. Maar toen ik die kocht bestond fibaro nog niet ;)
Ik weet dat TKB een merk is wat rechtstreeks uit China vandaan komt dus dat kan de prijs behoorlijk drukken. De andere merken, tja welke vind je het er mooiste uit zien & misschien hebben de andere energiemeting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
upje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:28:
Je bedoelt deze bij de Nuon?
Is qua prijs zeker interessant!
Heb er ook een paar van, 1 is echter al in die mate defect dat deze niet meer koppelt in Z-wave. Verder qua uiterlijk wel nice en ook is de irri indicator(groen knipperen) inmiddels uit te zetten door parameter 1 op 255 (dec) te zetten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik zag ooit op alibaba.com dat het vaak allemaal hetzelfde product is wat gerebrand wordt. De deursensoren van eminent zijn eigenlijk van everspring en deze zien er weer hetzelfde uit als degene van Elro. Alleen is die dan weer geen z-wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-07-2024
@Loekie hoe zet je dat groen knipperen precies uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Dukejohn schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:37:
@Loekie hoe zet je dat groen knipperen precies uit?
Config for SmartPlug from Greenwave

:)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
Met interesse heb ik in dit topic en elders over Z-wave producten gelezen.
Wat mij vooral aanspreekt in tegenstelling tot Klik Aan Klik Uit, is dat dit de status teruggeeft en in het geheel robuster overkomt en meer mogelijkheden lijkt te hebben.
De Nuon E-manager schijnt nogal beperkingen te geven met het aansluiten van apparatuur van derden.
Is het onderdeel van klantenbindings plan? De gedachte alleen al staat me tegen.

Ik overweeg de aanschaf van een Vera Lite met een paar "Nuon Smart plugs". Vergeleken met overige schakelaars hebben die gunstige prijs en ik heb geen reden om aan te nemen dat ze niet aan en uit zullen gaan.
Wanneer dit bevalt kan ik het geleidelijk aan met andere zaken uit gaan breiden en zou het zomaar een nieuwe hobby kunnen worden. Anders kan het setje als een veel te dure, maar wel op afstand bedienbare tijdklok voor meerdere lampen functioneren. Dat ik er noemenswaardig energie mee ga besparen geloof ik geen moment.

Aangezien ik hiervoor geen PC continu aan wil zetten, kom ik op een losse controller.
Er zijn een paar punten die mij doen aarzelen t.a.v. de Vera Lite. Misschien zijn er gebruikers die hierover helderheid kunnen verschaffen.
1. Ik lees dat remote toegang te verkrijgen is via een secure verbinding. Deze moet dan echter wel via de site van de leverancier lopen. Iets wat mij bepaald niet aan staat. Ik geef hen niet graag toegang tot mijn woning en regel dat liever zelf met eigen VPN verbinding.Dat vind ik meer secure! In hoeverre ben je aan deze "secure Vera route" gebonden? Als ik deze route namelijk kan omzeilen, lijkt hij ook zinloos. Dan stopt het hier.

2. Ik lees dat allerhande informatie kan worden opgevraagd van apparatuur (bijvoorbeeld temperatuur, energie verbruik etc.). Ik krijg de indruk dat ook dit via de website van de leverancier wordt opgeslagen evenals beelden (archive) van mijn IP camera. Weer zo'n puntje waar ik een allergie voor heb. Mij dunkt dat de Vera zelf (met beperkt geheugen vaniets van 64 MB hiervoor weinig ruimte biedt. Wat zijn hierbij de mogelijkheden om zaken in eigen beheer te houden en binnen eigen netwerk op te slaan?

3. Hetzelfde geld voor het aanmelden ("pairen"?) van nieuwe Z-wave apparaten. Ook hierbij lijkt dit via website (findvera.com ?) te gaan.

4. Mijn echtgenote zal niet direct met haar telefoon de lampen willen bedienen. Dat betekent dat ik naast de Vera nog graag een centrale schakelaar zou willen monteren, waarmee ik in elk geval 3 van die smart plugs afzonderlijk (en misschien ook gecombineerd) zou kunnen aanschakelen.
Het enige dat ik tegenkom als ik naar verschillende website met Z-wave schakel materiaal kijk zijn afstandbedieningen. Is er ook iets dergelijks, dat aan de wand gemonteerd kan worden?

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
janpep schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 22:13:
Met interesse heb ik in dit topic en elders over Z-wave producten gelezen.
Wat mij vooral aanspreekt in tegenstelling tot Klik Aan Klik Uit, is dat dit de status teruggeeft en in het geheel robuster overkomt en meer mogelijkheden lijkt te hebben.
De Nuon E-manager schijnt nogal beperkingen te geven met het aansluiten van apparatuur van derden.
Is het onderdeel van klantenbindings plan? De gedachte alleen al staat me tegen.

Ik overweeg de aanschaf van een Vera Lite met een paar "Nuon Smart plugs". Vergeleken met overige schakelaars hebben die gunstige prijs en ik heb geen reden om aan te nemen dat ze niet aan en uit zullen gaan.
Wanneer dit bevalt kan ik het geleidelijk aan met andere zaken uit gaan breiden en zou het zomaar een nieuwe hobby kunnen worden. Anders kan het setje als een veel te dure, maar wel op afstand bedienbare tijdklok voor meerdere lampen functioneren. Dat ik er noemenswaardig energie mee ga besparen geloof ik geen moment.

Aangezien ik hiervoor geen PC continu aan wil zetten, kom ik op een losse controller.
Er zijn een paar punten die mij doen aarzelen t.a.v. de Vera Lite. Misschien zijn er gebruikers die hierover helderheid kunnen verschaffen.
1. Ik lees dat remote toegang te verkrijgen is via een secure verbinding. Deze moet dan echter wel via de site van de leverancier lopen. Iets wat mij bepaald niet aan staat. Ik geef hen niet graag toegang tot mijn woning en regel dat liever zelf met eigen VPN verbinding.Dat vind ik meer secure! In hoeverre ben je aan deze "secure Vera route" gebonden? Als ik deze route namelijk kan omzeilen, lijkt hij ook zinloos. Dan stopt het hier.
Het apparaat zet een reverse SSH-verbinding richting mios op. Daarmee wordt extern dan weer contact gelegd, Als je dat niet wilt, zul je zelf een pakket moeten programmeren/installeren. Bijna elke aanbieder biedt dit op deze manier aan.
2. Ik lees dat allerhande informatie kan worden opgevraagd van apparatuur (bijvoorbeeld temperatuur, energie verbruik etc.). Ik krijg de indruk dat ook dit via de website van de leverancier wordt opgeslagen evenals beelden (archive) van mijn IP camera. Weer zo'n puntje waar ik een allergie voor heb. Mij dunkt dat de Vera zelf (met beperkt geheugen vaniets van 64 MB hiervoor weinig ruimte biedt. Wat zijn hierbij de mogelijkheden om zaken in eigen beheer te houden en binnen eigen netwerk op te slaan?
Zie bij punt 1, maw ja.
3. Hetzelfde geld voor het aanmelden ("pairen"?) van nieuwe Z-wave apparaten. Ook hierbij lijkt dit via website (findvera.com ?) te gaan.
Nope, in ieder geval niet meer dan toegang krijgen tot de webif.
4. Mijn echtgenote zal niet direct met haar telefoon de lampen willen bedienen. Dat betekent dat ik naast de Vera nog graag een centrale schakelaar zou willen monteren, waarmee ik in elk geval 3 van die smart plugs afzonderlijk (en misschien ook gecombineerd) zou kunnen aanschakelen.
Het enige dat ik tegenkom als ik naar verschillende website met Z-wave schakel materiaal kijk zijn afstandbedieningen. Is er ook iets dergelijks, dat aan de wand gemonteerd kan worden?

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties.

Jan
Yup zie bijv deze: zwave.me wandschakelaar

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Als je via findvera gaat dan zoekt hij het net af naar je vera, dit kan je ook direct doen op je huisnetwerk zonder intenetverbinding (mocht je dat willen) en dan werkt het ook gewoon.
Ook het IP adres van je vera inkloppen in je eigen netwerk kom je direc tin de inteface..
Ik heb ook die wandschakelaar trouwens met een "all off" scene eraan en dicht bij mijn voordeur.
Asl ik weg ga druk ik op de knop en alles gaat uit en mijn verwarming naar 17 graden.
bijzonder handig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Loekie schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 22:55:

Het apparaat zet een reverse SSH-verbinding richting mios op. Daarmee wordt extern dan weer contact gelegd, Als je dat niet wilt, zul je zelf een pakket moeten programmeren/installeren. Bijna elke aanbieder biedt dit op deze manier aan.
Ik zou dus zowel verbindingen die ik niet zelf beheer als (blijvende) afhankelijkheid van de leverancier willen vermijden als ik hardware aanschaf.
Yup zie bijv deze: zwave.me wandschakelaar
Wat ik eigenlijk bedoel is een apparaat dat meerdere aan/uit schakelaars bevat, zodat tussenstekker 1, 2 en 3 ook afzonderlijk aan/uit kunnen. Als er daarnaast via schakelen van een scene ook een Alles Aan/Uit optie bij kan is dat alleen maar nog mooier, maar primair dus het afzonderlijke, zonder 3 stuks van de door jou bedoelde schakelaars te plaatsen.

Overigens zie ik dat bij haast elke optie die je bedenkt weer gemiddeld zo'n 50 Euro uit de buidel kan klaarleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
DRuw schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:05:
Ook het IP adres van je vera inkloppen in je eigen netwerk kom je direc tin de inteface..
OK. daar hoopte ik tenminste wel op en had het ook vreemd gevonden wanneer dat niet zo is.
Ik neem aan dat ik het maken van de SSH connectie naar "de firma" dus kan uitschakelen.
Is bekend welke functionaliteit ik zou gaan missen wanneer ik geen gebruik maak van de online verbinding met hen?
En zijn daarvoor alternatieven? b.v. Kan ik dan ook een andere locatie opgeven voor het opslaan van verzamelde info?
Ik heb ook die wandschakelaar trouwens met een "all off" scene eraan en dicht bij mijn voordeur.
Asl ik weg ga druk ik op de knop en alles gaat uit en mijn verwarming naar 17 graden.
bijzonder handig;)
Die ga ik onthouden! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
janpep schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:57:
Wat ik eigenlijk bedoel is een apparaat dat meerdere aan/uit schakelaars bevat, zodat tussenstekker 1, 2 en 3 ook afzonderlijk aan/uit kunnen. Als er daarnaast via schakelen van een scene ook een Alles Aan/Uit optie bij kan is dat alleen maar nog mooier, maar primair dus het afzonderlijke, zonder 3 stuks van de door jou bedoelde schakelaars te plaatsen.

Overigens zie ik dat bij haast elke optie die je bedenkt weer gemiddeld zo'n 50 Euro uit de buidel kan klaarleggen.
De door mij gepost link is alleen een zender, schakelt zelf niets. Daarvaan heb je er in jouw scenario 1 nodig + 3 tussenstekkers/modules of evt het powernode stekkerblok van nuon. Daar kun je 6 stekkers in steken en afzonderlijk schakelen of met de zender een scene starten die alle door jou gewenste uitgangen uit of inschakelt.

Die kosten heb je bij bijna elke oplossing m.u.v. KAKU/home easy, maar daar lever je in op betrouwbaarheid(zie eerder in dit topic voor uitleg.)
OK. daar hoopte ik tenminste wel op en had het ook vreemd gevonden wanneer dat niet zo is.
Ik neem aan dat ik het maken van de SSH connectie naar "de firma" dus kan uitschakelen.
Is bekend welke functionaliteit ik zou gaan missen wanneer ik geen gebruik maak van de online verbinding met hen?
En zijn daarvoor alternatieven? b.v. Kan ik dan ook een andere locatie opgeven voor het opslaan van verzamelde info?
Hangt af van de info die je wilt opslaan en waarvoor, webcambeelden zou ik geen oplossing voor weten(heb ook geen archief via Mios lopen oid). Voor bijvoorbeeld grafiekjes etc zou de datamine plugin voldoen?

[ Voor 23% gewijzigd door Loekie op 10-01-2013 21:25 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
De door mij gepost link is alleen een zender, schakelt zelf niets.
Oeps. Hoe maak ik het duidelijk. Even verwarring over het begrip schakelaar :-)
In dat geval heb ik het over een "multi-zender"

Lamp is aangesloten op Smart plug (= stekkerschakelaar)
Gaat aan/uit met knopje op schakelaar zelf
of
Gaat aan/uit middels een signaal dat de Vera verzend
of
Gaat uit door middel van een andere zender waar ik het nu over heb en die ik graag uitgerust zou zien met 3 x Aan/Uit (voor Lamp1, Lamp2 en Lamp3 vergelijkbaar aan Kaku afstandbediening, maar dan iets voor wandmontage)
Stom: in mijn zoektochtje kwam ik het ergens tegen, dus ik weet dat het bestaat, maar kan dat nu niet meer terugvinden.
Voor bijvoorbeeld grafiekjes etc zou de datamine plugin voldoen?
Dank voor tip. Ga ik naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
janpep schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:27:
Stom: in mijn zoektochtje kwam ik het ergens tegen, dus ik weet dat het bestaat, maar kan dat nu niet meer terugvinden.

[...]

Dank voor tip. Ga ik naar op zoek.
Ah ja, ik heb die ook gezien, maar weet niet of dat een schakelaar voor insteon was met blauwe statuslampjes.
Deze link wat voor je? Niet mijn smaak, maar ik heb dan ook een huurhuisje ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

niet handig om de zwave.com site als referentie te gebruiken...
In Amerika is er meer te krijgen maar is wel een andere frequentie he.... dat rijmt niet met de europesche spullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:49:
niet handig om de zwave.com site als referentie te gebruiken...
In Amerika is er meer te krijgen maar is wel een andere frequentie he.... dat rijmt niet met de europesche spullen...
True, maar daarmee vind je wel fabrikanten en typenummers waar je verder mee kan zoeken, pepper helpt wellicht ook.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

tja, er zijn volgens mij 5 webshops in nederland die zwave spullen leveren, als die het niet hebben is het eigelijk gewoon niet te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Mwoah, er zijn ook Duitse shops die hier leveren vziw en ook Deense en Franse waar je op de plug moet letten.
Bij een beetje webshop kun je best navragen of ze iets dergelijks kunnen leveren, hashop durf ik wat dat betreft best aan te raden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Deze link wat voor je? Niet mijn smaak, maar ik heb dan ook een huurhuisje ;)
Dank. Niet wat ik gezien had, maar komt wel in de richting van wat ik bedoel. Ik kijk nog even rond. Als ik hem weer gevonden heb, laat ik het weten.

Ik las dat er een Vera topic gestart wordt? Misschien moet ik daar nog eventjes op wachten. Ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met zowel Vera als Fibaro HomeCenter 2. Dat ziet er allemaal wat krachtiger en gelikter uit. Ook lees ik positieve verhalen over hun materialen. Ik laat dan even het enorme prijsverschil buiten beschouwing. Ben nu nog slechts aan het oriënteren.

Het gaat hier nog tamelijk weinig over het Z-wave protocol zelf.
Ik las ergens over de verbinding naar een slot die beveiligd zou zijn. Hoe moet ik dat zien? Daar maak ik uit op dat het protocol dit dus klaarblijkelijk wel ondersteund, maar dat het in de praktijk met de gebruikelijke zaken (lampen, schakelaars, melders) niet gebruikt wordt of dat deze hardware het niet ondersteund.

Zie al gasten door de straat lopen, die straks mijn thermostaat op 30 graden celcius zetten, terwijl ik het bij vertrek zo netjes op de spaarstand had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Loekie schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:54:
Mwoah, er zijn ook Duitse shops die hier leveren vziw en ook Deense en Franse waar je op de plug moet letten.
Bij een beetje webshop kun je best navragen of ze iets dergelijks kunnen leveren, hashop durf ik wat dat betreft best aan te raden.
Natuurlijk, al die webshops kunnen leveren wat ze kunnen vinden, ondanks dat het niet op hun website staat. Daar moet je gewoon een product voor weten zodat je het kunt vragen. Ik ben nog niets tegengekomen wat wel door een shop verder weg wordt aangeboden maar niet door een in de buurt...

Echt jammer dat ze niet dezelfde frequentie als amerika hebben. Importeren en klaar... Geen idee waarom dat moest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Het harmoniseren van frequenties is iets wat nog maar relatief kort geleden is begonnen (30 jaar). Daarvoor deed ieder land of continent dit naar eigen goed dunken. Nu is het de normaalste zaak van de wereld dat je smartphone over de hele wereld kunt gebruiken maar 20 geleden was dat niet het geval. De eerste generatie autotelefoons werkte alleen in het eigen land, de tweede vaak in wat omringende landen en pas vanaf GSM werd het echt gemeengoed. Oorspronkelijk is GSM op 900 MHz een Europees idee maar andere niet Europese landen hebben het ook geadopteerd, het was in die tijd de beste optie. Dat was zeker niet van de een op de andere dag geregeld, het uitgeven van vergunningen, het uitfaseren van oude systemen kan soms tientallen jaren duren.

Dit geldt voor alles met een zender, ook voor Z-Wave. Er zijn per continent verschillende frequenties:
868.42 MHz (Europe);
908.42 MHz (United States);
919.82 MHz (Hong Kong);
921.42 MHz (Australian/New Zealand)

Ik hoop dat er een chipset komt met een radio (en antennes) die alle frequenties aan kan. Standaard zal die ingesteld worden op het land naar waar het oorspronkelijk verzonden wordt maar kan door de gebruiker gewijzigd worden in de instellingen. Dan kunnen fabrikanten één hetzelfde producten maken voor de hele wereld.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste