Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Nou dan krijgt de fabrikant een boete en de gebruiker omdat je niet mag zenden op die andere frequenties volgens de télécom wetgeving.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
T.a.v. monitoring energiegebruik zag ik iets van een sensor die op de meter geplakt wordt. Bij mij is wat men noemt een slimme meter geplaatst. (Metripoint EM-1023). Graag zou ik weten: Is het mogelijk om de data hiervan ook in de Z-wave omgeving in te lezen? Wat is daar voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

janpep schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:37:
T.a.v. monitoring energiegebruik zag ik iets van een sensor die op de meter geplakt wordt. Bij mij is wat men noemt een slimme meter geplaatst. (Metripoint EM-1023). Graag zou ik weten: Is het mogelijk om de data hiervan ook in de Z-wave omgeving in te lezen? Wat is daar voor nodig?
Jep, als je een slimmemeter hebt van liander kun je die met een vera uitgelezen over usb vvanuit de p1 poort.
Ik ga een kleine nederlandse manual schrijven hiervoor en als het goed is werkt hetvolgend weekend.

@allen: er is een apart topic voor de micasaverde vera controllers geopend: Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen
Tips etc. zijn welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 13-01-2013 19:51 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Ik ga een kleine nederlandse manual schrijven hiervoor en als het goed is werkt hetvolgend weekend.
Dat klinkt veelbelovend. Ik zag daar elders iets over. Direct mijn meterkast ingedoken. Zie echter niets waarop aangesloten kan worden. Ik zal je handleiding afwachten.
Ondertussen ga ik even kijken hoe en wat ik met dat Luup allemaal kan. Enerzijds spreekt het me aan dat je met code verregaand zaken naar eigen hand kan zetten. Anderzijds geeft het het gevaar dat ik ook in vrije tijd nog weer zit te programmeren. Als ik wat verder ben hoop ik ook een bijdrage te kunnen leveren en niet alleen maar vragen te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zie voorgaande link, screamhouse heeft een kort stukje gepost.
Ik heb zelf ook alles in huis en vrijdag komt mijn meter en dan heb ik het ook werkend als het goed is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Ik heb zelf ook alles in huis en vrijdag komt mijn meter en dan heb ik het ook werkend als het goed is:)
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janpep schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 22:13:

4. Mijn echtgenote zal niet direct met haar telefoon de lampen willen bedienen. Dat betekent dat ik naast de Vera nog graag een centrale schakelaar zou willen monteren, waarmee ik in elk geval 3 van die smart plugs afzonderlijk (en misschien ook gecombineerd) zou kunnen aanschakelen.
Het enige dat ik tegenkom als ik naar verschillende website met Z-wave schakel materiaal kijk zijn afstandbedieningen. Is er ook iets dergelijks, dat aan de wand gemonteerd kan worden?

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties.

Jan
zelf heb ik een goedkope (2dehands) tablet gekocht om vera te bedienen , ook door mijn partner, met authomation HD. erg gebruiksvriendelijk

de tablet kan je mooi in de keuken monteren bv, hij staat altijd aan en ondertussen kan je ook naar internet radio luisteren.....

ik denk dat bediening via een tablet een gunstige oplossing is, ook als je straks wat cameras evt gaat monteren dan kan je die streams via hetzelfde tablet bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:55:
ik denk dat bediening via een tablet een gunstige oplossing is, ook als je straks wat cameras evt gaat monteren dan kan je die streams via hetzelfde tablet bekijken
Ja, ik had ondertussen ook bedacht dat het vermoedelijk wel een logische en werkbare weg is.
Bediening via tablet ga ik vast al gauw proberen en dan zal blijken hoe één en ander uitpakt.
Desgewenst kan ik later alsnog iets erbij zetten. De "Alles uit bij vetrek schakelaar" vind ik wel weer een idee, maar ook dat kan je natuurlijk via die tablet doen.

Verder @All: Alvorens knopen door te hakken, ben ik toch nog wel nieuwsgierig naar verdere ervaringen met de HomeCenter 2 van Fibaro. Het ziet er meer AF uit. Zo te zien geen scripting, maar events opbouwen via de grafische interface maakt het voor mijn oog toch wel wat gebruiksvriendelijker. Tegelijk ben ik altijd weer bang voor de beperkingen. T.a.v. Vera: Koop je een product of koop je een hobby, die bij de juiste vaardigheden en inzet mogelijk zou kunnen gaan werken. Ik zag al ergens dat dat voor mijn Foscam FI9820W vermoedelijk niet gaat lukken.
Als ik zo rondkijk wordt er niet zo heel veel over die HomeCenter geschreven. Van de de Fibaro producten heb ik de indruk dat er over het algemeen aardig positief over wordt geoordeeld. Het is bekend dat de prijs hoger ligt. Ik probeer nog wat meer inzicht te verkrijgen in de mogelijkheden en beperkingen.
Betaal misschien wel liever wat meer dan dat ik een auto koop die ik zelf nog in elkaar moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat de Fibaro er gelikter uitziet, lijkt me ook gebruiksvriendelijker.
Volgens mij besteden ze ook meer tijd aan support en komen ze ook snel met mooie producten op de markt.
ik zag dat ze onlangs een hele kleine stekker unit op de markt brachten met energie meter, die veel kleiner is dan de normale tussenstekkers.

zelf had ik het extra geld er niet voor over. ik denk dat als je het fibaro forum bekijkt dat ze bij fibaro ook heel wat vragen krijgen en dat dingen niet goed lukken. mischien een idee om dat forum eens in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:07:
Ik denk ook dat de Fibaro er gelikter uitziet, lijkt me ook gebruiksvriendelijker.
Volgens mij besteden ze ook meer tijd aan support en komen ze ook snel met mooie producten op de markt.
ik zag dat ze onlangs een hele kleine stekker unit op de markt brachten met energie meter, die veel kleiner is dan de normale tussenstekkers.

zelf had ik het extra geld er niet voor over. ik denk dat als je het fibaro forum bekijkt dat ze bij fibaro ook heel wat vragen krijgen en dat dingen niet goed lukken. mischien een idee om dat forum eens in de gaten te houden.
Als het ding kan wat jij ermee wilt is hij gebruiksviriendelijker ja, maar hij kan minder.
Support is niet super hoofdzakelijk omdat de backup van een grote usergroep ontbreekt itt de spullen van micasaverde en ze missen plugins als de rfxcom etc.
Als meer mensen het ding aanschaffen zal het wel goed komen met het ding, vergeet niet dat micasaverde al een tijd langer bezig is in de markt...
Ze hebben inderdaad mooie dingen op de markt, al is het later dan z zeggen en ze hebben een probleem met de distributie (probeer maar ens een witte deursensor te krijgen die nu een maandje op de markt is....)
Ook die tussenstekker is nog niet uitgebracht he, hij is aangekondigd op de CES... hij komt wel maar wanneer is afwachten.
Ze springen gewoon goed op de markt in op het moment en hebben stabiele producten die kleiner zijn dan de rest waarmee ze gewoon echt goed bezig zijn.
Als de usergroep groter wordt waardoor die de standaard vragen kunnen oppakken en fibaro zelf aan de gang kan met de (door)ontwikkeling van de software en hardware komt het zeker goed.
Nu maar hopen dat ze de aandacht niet teveel op de amerikaanse markt gaan zetten en daarbij Europa "vergeten"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:07:
mischien een idee om dat forum eens in de gaten te houden.
Dank. Ik ga die toch ook eens opzoeken. Het is inderdaad nogal een uitgave. Aan de andere kant.. het aankoop bedrag ben je later weer vergeten. Het gemak of ongemak draag je met je mee.

Edit:
Beslissing 1 is genomen. Ik ga voor de Vera Lite. Overwegende: Geen PC aanlaten, Kosten Homecenter schieten toch een beetje door,scripting geeft de mogelijkheid zaken op te lossen die anders wellicht in product beperkt zijn. Ontdek dat Homecenter niet per definitie vlekkeloos een probleemloos is.
Beslissing 2 is genomen. Aangezien ik een aantal Nuon vouchers tegemoet kan zien (in plaats van de afgewezen Nuon E-manager) bij afsluiten nieuw contract, ga ik om te beginnen voor een aantal Smart Plugs. Het schakelen van een paar stekkers was tenslotte mijn eerste doel.

Volgende stappen:
Nu benieuwd naar goede ervaringen met Temperatuur plus Hygrometer (liefst in samen in één) voor buiten en voor binnen. (goed koppelbaar met de Vera) Bij voorkeur ook op module zelf afleesbaar.
Nu benieuwd naar goede ervaringen met bewegingsmelder en licht sensor. (goed koppelbaar met Vera).
Mijn aandacht wordt ook getrokken door de "alles in één" Aeotec 4 in 1 multisensor (licht, beweging, temperatuur, luchtvochtigheid). Kreeg echter de indruk dat dat toch niet helemaal vlekkeloos verloopt. Misschien kan iemand er nog iets over zeggen. Ik heb geen zin eindeloos bezig te zijn met zaken die niet functioneren.

[ Voor 63% gewijzigd door janpep op 19-01-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Nog even hier op verder gaand:
Ik zie in een Zwave.me schakelaar beschrijving (http://www.domotica-shop.nl/files/images/ZME_06443_UserManual.pdf) het volgende:

• Scene 1: Single Click on Upper Part of Paddle
• Scene 2: Single Click on Lower Part of Paddle
• Scene 3: Single Click Dim Up
• Scene 4: Single Click Dim Down
• Scene 5: Single Click Dim Up Stop
• Scene 6: Single Click Dim Down Stop
• Scene 11: Double Click on Upper Part of Paddle
• Scene 12: Double Click on Lower Part of Paddle
• Scene 13: Double Click Dim Up
• Scene 14: Double Click Dim Down
• Scene 15: Double Click Dim Up Stop
• Scene 16: Double Click Dim Down Stop

Enkel of dubbelklik kan ik nog volgen. Boven en onder ook. Wat voor actie moet ik mij echter voorstellen bij een Single Click Dim Down Stop? En een Double Click Dim Down Stop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janpep schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:59:
[...]

Dank. Ik ga die toch ook eens opzoeken. Het is inderdaad nogal een uitgave. Aan de andere kant.. het aankoop bedrag ben je later weer vergeten. Het gemak of ongemak draag je met je mee.

Edit:
Beslissing 1 is genomen. Ik ga voor de Vera Lite. Overwegende: Geen PC aanlaten, Kosten Homecenter schieten toch een beetje door,scripting geeft de mogelijkheid zaken op te lossen die anders wellicht in product beperkt zijn. Ontdek dat Homecenter niet per definitie vlekkeloos een probleemloos is.
Beslissing 2 is genomen. Aangezien ik een aantal Nuon vouchers tegemoet kan zien (in plaats van de afgewezen Nuon E-manager) bij afsluiten nieuw contract, ga ik om te beginnen voor een aantal Smart Plugs. Het schakelen van een paar stekkers was tenslotte mijn eerste doel.

Volgende stappen:
Nu benieuwd naar goede ervaringen met Temperatuur plus Hygrometer (liefst in samen in één) voor buiten en voor binnen. (goed koppelbaar met de Vera) Bij voorkeur ook op module zelf afleesbaar.
Nu benieuwd naar goede ervaringen met bewegingsmelder en licht sensor. (goed koppelbaar met Vera).
Mijn aandacht wordt ook getrokken door de "alles in één" Aeotec 4 in 1 multisensor (licht, beweging, temperatuur, luchtvochtigheid). Kreeg echter de indruk dat dat toch niet helemaal vlekkeloos verloopt. Misschien kan iemand er nog iets over zeggen. Ik heb geen zin eindeloos bezig te zijn met zaken die niet functioneren.
ik heb geen ervaring met de gecombineerde sensors. je moet soms ook oppassen met wat er precies bij staat. ik heb de everspring sp814 en daar zit ook een lichtsensor in, zelfs een sirene, maar stel je er niet teveel bij voor.

de lichtsensor wordt gebruikt om de PIR in alle omstandigheden (licht en donker) goed te kunnen laten detecteren. je kan de lichtsensor dus niet zelf apart uitlezen en gebruiken. de sirene, die geeft af en toe een piep als je op de include knop drukt, je kan de sirene niet apart aansturen

met die 4 in 1 sensor is veel problemen met Vera, zie ook het forum. ik zou daar voorlopig nog van af zien

en gefeliciteerd met je keuze.. je zult er veel plezier aan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Janpep,
ten eerste: svp volgende keer je bericht aanpassen. niet gewoon nog een bericht posten, we lezen het echt wel...
Om op je berichten te reageren: everspring spul moet je eens naar kijken: http://www.wirelesswonen....-18306478/Everspring.html
@ hierboven: de ST814 is wel anders (waarom bijna dezelfde code gebruiken... irritant!)
Die 4-in-1 ziet er leuk uit maar gooi er wel een usb voeding op.
Echt problemen vind ik wel meevallen (hierbover?) omdat het iedere keer hetzelfde probleem is vaak waarbij mensen gewoon te lui zijn om te lezen...
Dan die laatste vraag: dim is vasthouden dus de laatste is kort klikken en dan direct daarna vasthouden.

Maar over buggy dingen gesproken... dat ding heb ik dus bijvoorbeeld en die heb ik eerst een dag geprobeert fatsoenlijk toe te voegen. toen heb ik hem in een hoek gepleurt en een week niet naar gekeken uit frustratie. daarna 800x gereset en ineens deed hij het... geen idee hoe.
Het ding werkt, ik heb hem als "master off switch" maar er is echt een overduidelijk verschil tussen deze dingen en spul van fibaro bijvoorbeeld... en laten die nou net met een dergelijk ding uit gaan komen in de loop van volgende maand (verwacht)....

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 19-01-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
DRuw schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:23:
Janpep,
ten eerste: svp volgende keer je bericht aanpassen. niet gewoon nog een bericht posten, we lezen het echt wel...
Daar was ik niet bang voor. Ik meende apart te reageren op een ander - eerder bericht.
Om op je berichten te reageren: everspring spul moet je eens naar kijken: http://www.wirelesswonen....-18306478/Everspring.html
Ik zocht of deze ook geschikt is voor buitengebruik, maar ik lees daar nergens iets over.
Maar over buggy dingen gesproken... dat ding heb ik dus bijvoorbeeld en die heb ik eerst een dag geprobeert fatsoenlijk toe te voegen. toen heb ik hem in een hoek gepleurt en een week niet naar gekeken uit frustratie. daarna 800x gereset en ineens deed hij het... geen idee hoe.
Het ding werkt, ik heb hem als "master off switch" maar er is echt een overduidelijk verschil tussen deze dingen en spul van fibaro bijvoorbeeld... en laten die nou net met een dergelijk ding uit gaan komen in de loop van volgende maand (verwacht)....
Kijk, dat van die 800 keer staat mij dus helemaal niet zo aan (en jou ook niet begrijp ik :) ). Het zijn nu ook weer niet de allergoedkoopste spullen. Het zou moeten voldoen aan een protocol, dan ben ik ook zo naief dat ik verwacht dat het gewoon in één keer werkt. Van mij part in twee keer, maar dat moet dan al komen omdat ik iets niet volgens de aanwijzingen gedaan heb.
Ik wil best tijd stoppen in het effectief inzetten van de mogelijkheden, maar eigenlijk niet om het überhaupt aan de praat te krijgen. En van dat laatste ben ik nog niet helemaal overtuigd geraakt.
Zoals je niet verwacht tips te krijgen hoe je je gloednieuwe auto het handigst in zijn tweede versnelling zet om hem aan te duwen.

Heb je toevallig een verwijzing naar wat er van Fibaro uit gaat komen?

Ik moet eerst maar eens rustig beginnen met de Vera en een paar stekkers. Eerst eens "in het echt" bekijken hoe één en ander in elkaar steekt. Dan heb ik in elk geval mijn (dure) opafstand bedienbare tijdschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 19:47
Kan iemand me vertellen of er stroom- en gasmeter lezers los te krijgen zijn die samenwerken met Fibaro dan wel Vera Lite of Vera 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

jep (edit: nouja los, dit is handiger, betrouwbaar en werkt) je kunt met de vera3/light de slimme meter aflezen... wordt door de netbeheerder geplaatst voor 72 euro en dan kun je hem met een kabel koppelen.
appie in de vera zetten en hij doet het;)
kabel: http://www.wirelesswonen....bel-tbv-Slimme-meter.html
Zelf afgelopen vrijdag laten doen (ze zeggen dat het 8 weken kan duren maar met 2 weken zat mijn meter erin).
Google ff op slimme meter (liander is waarschijnlijk je netbeheerder, kijk dan op liander.nl).
Zie ook de TS: Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen

[ Voor 48% gewijzigd door DRuw op 20-01-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
DRuw schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:42:
jep (edit: nouja los, dit is handiger, betrouwbaar en werkt) je kunt met de vera3/light de slimme meter aflezen... wordt door de netbeheerder geplaatst voor 72 euro en dan kun je hem met een kabel koppelen.

Zelf afgelopen vrijdag laten doen (ze zeggen dat het 8 weken kan duren maar met 2 weken zat mijn meter erin).
Google ff op slimme meter (liander is waarschijnlijk je netbeheerder, kijk dan op liander.nl).
Zie ook de TS: Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen
Ga ik meteen doen. Weet je ook of er op basis van z-wave lezers te vinden zijn voor het uitlezen van de gasmeter?

Never mind. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Volture schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:51:
[...]

Ga ik meteen doen. Weet je ook of er op basis van z-wave lezers te vinden zijn voor het uitlezen van de gasmeter?

Never mind. Thanks!
toch even reageren: in principe plaatsen ze beide maar wel met de voorwaarde dat er niet teveel afstand tussen zit... kijk even op de site van je netbeheerder hiervoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49
met dit weer wil je echt je gasverbuik niet weten hoor..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
DRuw schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:42:
appie in de vera zetten en hij doet het;)
4 dagen geleden besteld. Nu al afgemonteerd in de meterkast. Ze hebben alleen niet gas aangesloten omdat er een beugel ontbrak. Ik ben benieuwd of dat nog na komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van de FGBS001 : hij is op dit moment op 2 websites goedkoper dan dat de fabrikant voorschrijft. Namelijk robbshop.nl en domotica-shop.nl ipv 39,95 nu voor 34,95.
Scheelde mij zelf toch weer 10 euro :)

edit:
Kwam nog wat leuks tegen op Kickstarter: Een 802.11ac router (1.17 Gbps wlan) en dat met z-wave & zigbee ondersteuning ingebouwd. En de prijs is goedkoper dan een Vera

[ Voor 37% gewijzigd door The-Source op 26-01-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou weet ik dat ik al als laatste gepost heb maar via een edit komt me vraag nooit naar voren ;)

Nu was ik zelf benieuw of er als goed werkende z-wave input modules op de markt zijn. Die ene van Merten 506004 werk niet goed met een vera dus valt af.

Als die er nog steeds niet zijn dan ga ik een ProXR lite relay bord bestellen met Ethernet interface en gelijk dan maar 4 relays erop als we dan toch bezig zijn :P Hiervoor is namelijk al een plugin beschikbaar voor de Vera. De inputs op de controller zijn overigens 8/10 bit inputs dus je kunt er ook echt waardes mee uitlezen. Misschien dat ik dat ga gebruiken maar dmv contacten met 1K / 2K ohm weerstanden erin. Maar makkelijk zou het zijn om die contacten rechtstreeks op z-wave te hebben. De FGBS-0001 ben ik al bekend mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik ken alleen dat serial adapter bordje en die FGBS001 maar daar houd het wel op.
Wat ben je er mee van plan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wat meer koppelingen tussen mee alarm systeem aanleggen moet alleen de keuze maken of ik aan 2 (een fgbs0001 erbij) inputs genoeg heb of dat ik beter gelijk voor 8 kan gaan. voordeel van de laatste is dat ik dan ook gelijk relais heb om te schakelen. Dat kan natuurlijk ook wel weer met de FGS van Fibaro maar als ik 2* een FGS en een FGBS erbij dan zit je qua kosten weer op het andere bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bontekoe37
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 23:43
Ook ik heb besloten dat mijn appartement maar eens wat extra automatisering gaat krijgen. Na veel lezen en mogelijkheden bekeken is er als start het volgende uitgekomen:

Controller: MCV_VERA_3 MiOS Vera V3 Z-Wave Home Control Box
Dimmer 1: ZWE_05458_BJ Duwi Z-Wave.ME Inbouw Dimmer Voor Busch-Jaeger
Schakelaar 1: ZME_05457 Duwi Z-Wave.ME Inbouw Schakelaar Voor Busch-Jaeger
Bediening 1: ZWE_05458_BJ Duwi Z-Wave.ME Inbouw Dimmer Voor Busch-Jaeger
Sensor 1: DSB05-ZWEU Aeon Labs 4in1 Multi-sensor

De Busch-Jaeger uitvoeringen passen goed bij mijn huidige schakelmateriaal en wonder boven wonder nog in de goede kleur creme wit ook :) (dus niet de alpin witte uitvoering)

De keuze was moeilijker dan ik dacht. Uiteindelijk heeft het feit dat er best al veel apps zijn en de LUUP interface (kun je zelf commando's scripten) de doorslag gegeven. Moet wel zeggen dat het voor mensen die niet van programmeren houden een andere keuze zal zijn. Wil je b.v. lampen aan/uit zetten op basis van meerdere factoren dan is dat standaard niet zo mooi ondersteund als bij Zipato. Daar moet Micasaverde nog wel wat werk in steken. Ook het niet afhankelijk zijn van een cloud oplossing heeft mij doen besluiten om voor de Vera te gaan.

Installatie ging recht toe rechtaan. Gewoon de instructie volgen en na het aanmaken van een account was de unit on-line en bereikbaar. Daarna ip-adres aangepast naar mijn interne netwerk en klaar _/-\o_

Het opnemen van de DUWI modules ging ook soepel. Vera in Add Devices-Zwave zetten en op de schakelaar en dimmer na aansluiten 3 keer snel op een van de toetsen drukken. Deze worden dan zichtbaar en zijn na bevestiging klaar voor gebruik.

De multi sensor was wat lastiger. Hier moest eerst de nieuwe firmware gedownload worden. Hiervoor moet je een programma downloaden en starten waarna via usb de sensor wordt voorzien van de nieuwe firmware. Doe je dit niet dan zie je de 4 sensors wel maar alleen de beweging melde werkt :'( Zodra je met de nieuwe firmware werkt gaat alles soepel. Er is een discussie over de afgegeven waarden maar dat heb ik nog niet kunnen controleren. Voor de test heb ik de sensor ook van usb spanning voorzien in plaats van de batterijen.

De eerste testen met schakelen en dimmen zijn succesvol. Alles werkt lekker vlot. Ook mijn eerste automatische scene werkt:

- als het licht van de hal aangezet wordt dan gaat het licht in de woonkamer ook aan (60%). Hier wil ik eigenlijk nog een voorwaarde aan koppelen dat dit alleen geldig is als de lichtsterkte in de maker onder de 150 is (waarde is nog ter discussie)

Als je de Vera interface via Chrome gebruikt werkt de prullenbak niet 8)7 In Firefox en IE gaat het weggooien prima maar in Chrome dus niet. Bug :? hmmm werkt nu wel ?!?

Vandaag 2 extra's besteld (Nuon plug 1 en plug 6 smart plus stekkerblokken) Deze gaan de losse lampen besturen en moeten ook het energie verbruik gaan meten.

Zodra alles goed werkt wordt de rest uitgebreid. De komende tijd ook leren en testen met Luup en PLEG app.

Zodra meer ervaring laat ik het weer weten :) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ Het standaard schakelen van je apparaten gaat heel erg makkelijk met de vera en eventueel met een delay van status veranderen is ook heel makkelijk. Maar ik vind het op zekere hoogte een plus punt dat het programmeren meer met echt code gebeurd ipv die logische blokken omdat je met code tot op het puntje precies kunt laten uitvoeren.
- als het licht van de hal aangezet wordt dan gaat het licht in de woonkamer ook aan (60%). Hier wil ik eigenlijk nog een voorwaarde aan koppelen dat dit alleen geldig is als de lichtsterkte in de maker onder de 150 is (waarde is nog ter discussie)
Dat is dus gewoon een scene met als trigger je hal verlichting en in de luup haal je de waarde op van je lichtsensor en dan via een if statement laat je het vergelijken. En eventueel gooi je er dan ook gelijk een tijdstip restrictie in ;)
Ik heb hier zelf al een aantal keren een behoorlijk stukje luup code voorbij laten komen en daarmee zou je een heel eind moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49
energieverbruik meten met je Nuon powernodes werkt helaas niet (optimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik wil een paar zonneschermen laten installeren, er is nu een mooie aanbieding bij een lokale aanbieder. Die wil ik aansturen met een Fibaro FGR221 module.

Nou zegt de fabrikant (Estate zonneschermen) dat zij alleen maar radiografische motoren leveren, terwijl mijn leverancier gewoon zegt dat ze in basis gewoon schermen met een bedrade schakelaar leveren. Ik neig ertoe om mijn leverancier te geloven, mede omdat het antwoord van de fabrikant bij een salespersoon vandaan kwam.

Voor mij zijn zonneschermen nog redelijk nieuw. Werken ze allemaal volgens het principe zoals Fibaro dat ook gebruikt als het met een bedrade schakelaar werkt? Ik vind vrijwel alle leveranciers daar namelijk vrij vaag over.

En zo ja, dan vraagt Fibaro bij voorkeur om een scherm met mechanische eindschakelaars, maar eventueel kan eentje met overbelastingsschakelaars als eindschakelaar ook, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan waar ze niet over in detail treden. Kent iemand die voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je meot denk ik even goed kijken of je daadwerkelijk de stroom stuurt naar een motor (in welk geval je de fibaro kunt gebruiken) of een puls stuurt naar een controllertje (waarbij je potentiaalvrije schakeling nodig hebt en je met een relais moet werken of de dingen van Duwi ervoor moet gebruiken).
Dat gedoe met die eindschakelaars snap ik ook niet helemaal maar als je zonwering zelf de motor stopt kun je volgens mij weinig mis doen.
Die eindschakelaars zijn volgens mij nodig als de Fibar unit ook de positie moet weten (dus voor 39% open ipv vol open of dicht).
Ik ken alleen geen mensen tot nu toe die dat ook daadwerkelijk goed hebben nu (dus je rolluiken "dimmen" zegmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 15:35
De fibaro FGS-221 is een Z-Wave module met twee relais erin, die zou je goed kunnen gebruiken als je geen 220V moet sturen maar een potentiaal vrij contact moet maken of een ander voltage dan 220V moet schakelen.

Bij deze modules kun je ook instellen dat het relais na een bepaalde tijd weer uitschakelt, van 0.1 seconde tot meerdere uren.

[ Voor 8% gewijzigd door hjtuinenburg op 24-04-2013 22:05 . Reden: duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

weet je zeker dat die potentiaalvrij zijn? volgens de manual volgens mij niet namelijk.... daar worden die duwi dingen voor gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ er is 1common en 2 contacten die je kunt schakelen met deze common. Dus of je nu een fase of bijvoorbeeld 12v erop zet die keuze kun je zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 15:35
Het is echt potentiaal vrij ja. Ik heb het hier wel over de FGS, en niet over de FGR.
Het is inderdaad 1 common die middels twee relais kan verbinden met twee uitgangen.
Je hoort de relais ook klikken bij in en uitschakelen van de relais.

Zie hier voor een blog over precies de toepassing als aansturing voor een remote...
http://blog.tane.nl/2013/04/

[ Voor 24% gewijzigd door hjtuinenburg op 25-04-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die had ik ook al gezien, jammer dat hij er niet bij zet welke draad welke is;)
Ik ga over een maandje mijn gordijnen ook aansluiten (heb nu alleen de rail en maak die definitief op maat als ik mijn gordijnen ook heb).
Is geen harrison maar principe is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
DRuw schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:16:
Die had ik ook al gezien, jammer dat hij er niet bij zet welke draad welke is;)
Ik ga over een maandje mijn gordijnen ook aansluiten (heb nu alleen de rail en maak die definitief op maat als ik mijn gordijnen ook heb).
Is geen harrison maar principe is gelijk.
Je kan HAshop een mailtje sturen hij reageert meestal dezelfde dag nog. Wat voor gordijn rails gebruik je en waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The-Source schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:21:
^ er is 1common en 2 contacten die je kunt schakelen met deze common. Dus of je nu een fase of bijvoorbeeld 12v erop zet die keuze kun je zelf maken.
Kom ik weer even tussendoor hoor...we hadden het eerder over het gebruik van de binaire sensor om aan de uitgang van een alarm te koppelen. Maar als ik bovenstaande lees, kan ik deze module misschien ook gebruiken? Of heeft dit geen voor- of nadelen?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Heeft iemand ook de ZW-EDAN-300 dimmer en kan iemand mij bevestigen dat er geen 'updates' worden verstuurd zodra je dit ding manueel bediend? Ik krijg namelijk geen updates van het (succesvol gepairde) apparaat zodra ik hem handmatig de switch bedien. Toch kan ik hem prima aan- en uit zetten via code; dan krijg ik wel feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
xces schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:44:
Heeft iemand ook de ZW-EDAN-300 dimmer en kan iemand mij bevestigen dat er geen 'updates' worden verstuurd zodra je dit ding manueel bediend? Ik krijg namelijk geen updates van het (succesvol gepairde) apparaat zodra ik hem handmatig de switch bedien. Toch kan ik hem prima aan- en uit zetten via code; dan krijg ik wel feedback.
Is het geen instelling die je aan moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:43:
[...]

Kom ik weer even tussendoor hoor...we hadden het eerder over het gebruik van de binaire sensor om aan de uitgang van een alarm te koppelen. Maar als ik bovenstaande lees, kan ik deze module misschien ook gebruiken? Of heeft dit geen voor- of nadelen?

Thnx!
Nou op de S1 en S2 contacten (die gene welke als input dienen om de O1 en O2 te schakelen) verwachten een 230V input (mag een puls zijn) en vanuit dat oogpunt zie ik weinig nut om hem als status input te gebruiken. Maar als je hem alleen wil schakelen vanuit je controller dan zou daarmee best uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het eigenlijk mogelijk om een Fibaro inbouwmodule te includen door de lichtschakelaar een paar keer aan en uit te doen? De electricien zou ze inbouwen in een nieuwbouwappartement, maar ik zie het niet echt zitten om overal dan weer de wandcontactdoos eraf te halen en aan de module zelf te prutsen om ze te includen, terwijl er 220V op staat?

Zelfde vraag eigenlijk voor de rolluikinbouwmodules...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:08:
Is het eigenlijk mogelijk om een Fibaro inbouwmodule te includen door de lichtschakelaar een paar keer aan en uit te doen? De electricien zou ze inbouwen in een nieuwbouwappartement, maar ik zie het niet echt zitten om overal dan weer de wandcontactdoos eraf te halen en aan de module zelf te prutsen om ze te includen, terwijl er 220V op staat?

Zelfde vraag eigenlijk voor de rolluikinbouwmodules...
http://www.wirelesswonen....ro-Dimmer-(Max-500W).html
onderin bij "bijlage" kun je de manual bekijken en dan bij III stap 5: press the switch connected to S1 3 times.
Werkt bij de overige hetzelfde (zie manuals oftewel RTFM 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb ze eerst geincluded en toen ingebouwd/laten inbouwen er wordt sowieso aangeraden om te includen dicht bij je box.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Inderdaad, includen met een tijdelijke draad een schakelaar een een stickertje erop voor de aannemer;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, ze op voorhand includen was inderdaad het plan, maar de aannemer wilt ze zelf bestellen en op die manier ook de verantwoordelijkheid nemen als de modules niet zouden werken. Ze hebben in het verleden al met andere zaken discussies gehad, waarbij de klant het wel even ging regelen, dan met ondeugdelijk materiaal kwam en de aannemer uiteindelijk de schuld kreeg. Intussen begreep ik via Smartronix dat het mogelijk is om ze ook achteraf te includen als er pulsdrukkers gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Mijn ervaring bij Zipabox en HC2 is eigenlijk dat alle producten inderdaad prima vanaf hun vaste inbouwpositie geinclude kunnen worden. Bij Zipato lijkt dat bovendien tot een stabieler netwerk te leiden, bij HC2 ben ik daar niet helemaal zeker van.

Een uitzondering vormen sommige producten op batterijen; de Fibaro deursensoren, de Z-wave.me keyfob en de Danfoss living connects gaven bij mij soms of stelselmatig problemen wanneer je ze niet van heel dicht bij de controller wilde includen.

Wel bijzonder dat je een aannemer hebt die Z-wave wil en ook kan ondersteunen. Schrijft hij dan ook alle regels voor je? En hoe zit het in dat geval met garantie. In mijn ervaring hangt een deel van de stabiliteit (in ieder geval bij HC2) af van de goede regels. Als jij er dan zelf regels aan toe gaat voegen, vervalt dan je garantie bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De electricien/aannemer had al wel gehoord van Z-wave en kende de modules, maar het zou blijkbaar de eerste keer zijn dat hij ze gaat plaatsen. Ze gingen inderdaad ook eerst alles programmeren, maar het valt goedkoper uit als ik het zelf doe. Bovendien hoef ik dan ook niet ineens de HC2 te kopen en kan ik nog even voort met de Vera Lite. Ben in ieder geval wel blij dat ze het willen doen. Hopelijk is alles ineens goed aangesloten, want ze gaan het niet kunnen testen. In principe moet het wel lukken, want ze hoeven alleen het aansluitschema te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10-2021
Stomme vraag misschien.. maar is het mogelijk om z-wave (of insteon, of een andere mooi product?) te combineren met mooiere schakelaars? Zoals Niko, btcino, etc...?

Indien ja, met wat dan wel? :)

Het liefst had ik natuurlijk met bus gewerkt.. maar heb echt geen zin om alles open te gooien ... ben momenteel al genoeg aan breken met renovatie en heb het ondertussen wel gehad met breken..

[ Voor 43% gewijzigd door morb op 09-08-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
Kijk eens naar de modules van fibaro, die kan je op bestaande schakelaars aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ouwe koeien:)
modules als deze van Fibaro http://www.wirelesswonen.nl/Fibaro kun je in een inbouwdoos van 50mm kwijt en daarop sluit je dan een normale basisplaat en wipper/frame aan van het merk dat jij wilt.
Voor de dimmer wel een pulsdrukker gebruiken overigens voor lokale dim-mogelijkheid;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10-2021
Ja kweet het... ouwe koeien :)
Moest iemand betere oplossing hebben ivm met dit spul.. .alle input is welkom.
Voel me zowat de grootste noob op dit moment... is echt een hoop en weet niet waar te beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zou gewoon dit topic goed doorlezen dan weet je al een hele hoop.

En natuurlijk deze:
Domotica. Ervaringen en vragen.

[ Voor 36% gewijzigd door HeroS op 09-08-2014 19:38 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

inderdaad, na een pagina of 20 herhaalt de boel zich;)
Dit topic is een beetje dood en overgenomen door het door Hero vermeldde topic.
Lees gerust door en stel maar vragen als je er niet uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Het is inmiddels een beetje rustig in dit topic, maar toch een vraagje van mij.

Ik heb van iemand een Meteradapter van Eneco overgenomen (zwave) en deze lijkt niet te koppelen met mij Aeotec stick. Ik vermoed dat de reden is dat deze nog is gekoppeld met de Toon van de vorige eigenaar. Ik zoek dus naar een hardreset van de meteradapter zodat deze weer te koppelen is. Er zit een knopje op de zijkant, maar lang inhouden of inhouden terwijl ik deze in het stopcontact stopt lijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
De betreffende adapter ken ik niet maar veel z-wave devices laten zich excluden door snel drie keer achter elkaar op het knopje te drukken. Maar dan dus ook echt snel. Mogelijk dat dit herhaald moet worden omdat de eerste keer 'exclusion' is en de tweede keer 'inclusion'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zet je eigen controller in exclude modus en laat je meter zijn NIF sturen. Daarna controller op include modus en weer NIF sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Bedankt voor de tips, 3drie keer snel drukken en controler op exclude zetten hebben tot nu to nog geen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wel eerst controller op exclude zetten voordat je de nif stuurt. Maar sommige apparaten moeten echt via procedure volledig gereset worden want die ondersteunen geen exclude maar alleen include.
Aangezien ik geen documentatie van dat apparaat heb weet ik ook niet of jouw apparaat het excluden ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik draai domoticz.

Ik wil beginnen met Z-wave. Ik heb nu KAKU, maar een aantal dingen spelen mij parten:
* Signaal komt niet altijd door tussen knop (of controller) en module bij lamp (nb. signaal van knop gaat direct, niet via controller).
* Batterijen van de knoppen raken snel leeg (~1 jaar).

Nu lijkt Z-Wave mij een prima oplossing. Sowieso omdat het bidirectioneel is, dus als het signaal niet aangekomen is wordt het nog een keer verzonden (gok ik? totdat het wel aangekomen is?)
En als ik kijk naar modules die achter een schakelaar komen werken die niet op batterijen, dus is dat geen probleem meer :)

Nu heb ik achter mijn lichtknoppen geen blauwe draad, dus Qubino gaat het niet worden, maar dan wordt het Fibaro.

Daar waar ik wil beginnen is in de huiskamer. Daar zijn 2 dimbare lampen achter een dubbele knop.
Kan ik daar de Fibaro dimmer 2 voor gebruiken?

Het is me namelijk niet helemaal duidelijk of deze 2 uitgangen heeft. Ik heb dus, als ik het me goed herinner, 1 bruine draad die binnenkomt en 2 zwarte draden die naar buiten gaan (elk voor een andere lamp).
Of welke module moet ik dan hebben?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

De Fibaro werkt ook zonder blauwe draad. Zwart en bruin is dus voldoende.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Bart Koopman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06-2023
anandus schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 07:31:
Ik draai domoticz.

Ik wil beginnen met Z-wave. Ik heb nu KAKU, maar een aantal dingen spelen mij parten:
* Signaal komt niet altijd door tussen knop (of controller) en module bij lamp (nb. signaal van knop gaat direct, niet via controller).
* Batterijen van de knoppen raken snel leeg (~1 jaar).

Nu lijkt Z-Wave mij een prima oplossing. Sowieso omdat het bidirectioneel is, dus als het signaal niet aangekomen is wordt het nog een keer verzonden (gok ik? totdat het wel aangekomen is?)
En als ik kijk naar modules die achter een schakelaar komen werken die niet op batterijen, dus is dat geen probleem meer :)

Nu heb ik achter mijn lichtknoppen geen blauwe draad, dus Qubino gaat het niet worden, maar dan wordt het Fibaro.

Daar waar ik wil beginnen is in de huiskamer. Daar zijn 2 dimbare lampen achter een dubbele knop.
Kan ik daar de Fibaro dimmer 2 voor gebruiken?

Het is me namelijk niet helemaal duidelijk of deze 2 uitgangen heeft. Ik heb dus, als ik het me goed herinner, 1 bruine draad die binnenkomt en 2 zwarte draden die naar buiten gaan (elk voor een andere lamp).
Of welke module moet ik dan hebben?
Hoi Anandus,

Misschien dat je inmiddels je schakeling heb geregeld maar alsnog voor de zekerheid.

Ik zat een tijd geleden met precies hetzelfde idee om twee dimlampen via z-wave te schakelen. Beide lampen waren hier in de beginsituatie ook aan een dubbele knop geschakeld.

Ik heb toen een fibaro dimmer 2 achter de dubbele knop geinstalleerd en aangesloten aan dimlamp 1. Gewoon volgens de gebruiksaanwijzing voor double switch.
Vervolgens heb ik een tweede fibaro dimmer in de plafonddoos van de tweede dimlamp geplaatst en aangesloten. Tot slot de fibaro dimmer achter de dubbele knop associeren met de fibaro dimmer van dimlamp 2.

N.B. In totaal gebruik je van je bestaande zwarte draden er maar 1. De ander laat je lekker los voor het geval je ooit gaat verhuizen en alle modules er weer uit moeten. ;)

Werkt prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klopt het dat er nauwelijks losse wandzenders zijn?
Mijn huis heeft vooral schakelaars in het plafond die met trekkoorden werken, dus dat ziet er niet uit en ik heb overal KAKU-schakelaars op de muren geplakt (zoals bijvoorbeeld deze).

Is dit ook voor Zwave te krijgen?
Ik zie wel deze, maar die is bijna nergens meer te krijgen en wordt volgens mij ook niet meer geleverd: pricewatch: Z-wave.me Wandzender

En is Zwave internationaal? Kan ik een product in de VS of Azië bestellen en werkt het ook gewoon hier? (Ik denk voornamelijk aan de frequentie).

Bart Koopman schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:09:
[...]

Hoi Anandus,

[...]

Werkt prachtig.
Dank voor je antwoord. Jammer dat je er niet twee tegelijk aan kan sturen, maar op deze manier werkt het inderdaad ook :) Wel wat prijziger :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
anandus schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:10:

Is dit ook voor Zwave te krijgen?
Ik zie wel deze, maar die is bijna nergens meer te krijgen en wordt volgens mij ook niet meer geleverd: pricewatch: Z-wave.me Wandzender

En is Zwave internationaal? Kan ik een product in de VS of Azië bestellen en werkt het ook gewoon hier? (Ik denk voornamelijk aan de frequentie).

[...]

Dank voor je antwoord. Jammer dat je er niet twee tegelijk aan kan sturen, maar op deze manier werkt het inderdaad ook :) Wel wat prijziger :P
Er zijn wandzenders genoeg alleen niet overal even goed op websites te vinden.
http://www.hashop.nl/ZME_054436 is er bijvoorbeeld 1 welke gewoon leverbaar is.
Zwave apparatuur uit de VS is niet bruikbaar hier in EU omdat deze op een ander frequentie zit. Uit mijn hoofd gezegd zit Azie en EU wel op dezelfde maar Australië weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbuddha
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 07:25
Ik denk er aan om in mijn verbouwing te gaan werken met z-wave voor de belichting.

Ik zou aan de woonkamer een 6 voudige drukknop schakelaar willen met verschillende functies(scenes/dimmer/aanuit/...).

Ik vind niet meteen 6 voudige zwave schakelaars online, enkel enkele en 2 voudige. (bv tkbhome). Een enkele 4 voudige van mco home. Niet echt veel keuze dus.

Zijn er andere beschikbaar of is het in dit geval op te lossen met bestaande 6 voudige drukschakelaar met er een zwave module achter? Bestaat zo'n module trouwens wel?

Het lijkt met niet zo mooi 3 keer een 2 voudige schakelaar tegen de muur te moeten monteren :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

bigbuddha schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:14:
Ik zou aan de woonkamer een 6 voudige drukknop schakelaar willen met verschillende functies(scenes/dimmer/aanuit/...).
Moet ie native z-wave zijn ?
Je kan zoiets nemen: http://www2.niko.eu/nlnl/...0e-59fa-b820-08991a4425f2

Met 3x een binaire zwave sensor er achter.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2016 16:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
In dat geval zal ie wel 12/24v als voeding moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bigbuddha schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:14:
Ik denk er aan om in mijn verbouwing te gaan werken met z-wave voor de belichting.

Ik vind niet meteen 6 voudige zwave schakelaars online, enkel enkele en 2 voudige. (bv tkbhome). Een enkele 4 voudige van mco home. Niet echt veel keuze dus.

Zijn er andere beschikbaar of is het in dit geval op te lossen met bestaande 6 voudige drukschakelaar met er een zwave module achter? Bestaat zo'n module trouwens wel?

Het lijkt met niet zo mooi 3 keer een 2 voudige schakelaar tegen de muur te moeten monteren :)

Bedankt!
Je kunt een schakelaarsokkel of dimmersokkel voor elke schakeling gebruiken i.c.m. een 6-voudig afdekraam, of draadloze z-wave schakelknoppen i.c.m. een 6-voudig afdekraam.

Gaat het om 6 lichtpunten die ook individueel bediend moeten kunnen worden? Er zijn ook andere mogelijkheden zoals het gezamenlijk inschakelen van 6 lichtpunten met één schakelknop of zelfs via je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Het lijkt met niet zo mooi 3 keer een 2 voudige schakelaar tegen de muur te moeten monteren

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Verhuizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 21:54
Met een tussenstekker kan je meten of een apparaat aangesloten is of niet en hoeveel energie het verbruikt. Is er ook een mogelijkheid om dat zelfde te doen met een inbouwmodule achter de wcd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ja, ik heb Qubino modules in gebruik die dat kunnen. Fibaro modules misschien ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nope die niet. Philio wel dacht ik (is hetzelfde als everspring).
Enige van fibaro die dat doet is de roller shutter 2 en het nut daarvan ontgaat me volledig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemd. Ik heb een stuk of 5 verschillende Qubino modules in gebruik, of gebruikt en die hadden allemaal de mogelijkheid om Watt te meten en kWh bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ja die wel! De fibaros niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

De fibaro dimmers kunnen het ook.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:36
Iemand hier die die Fibaro stekkers gebruikt i.c.m. Toon, kunnen die stekkers op gezette tijden worden in en uitgeschakeld automatisch ?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nhz schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:02:
De fibaro dimmers kunnen het ook.
Nieuwe versie dan gok ik? Mijn oude iig niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Verhuizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 21:54
Welke specifieke module zou ik dan moeten gebruiken? Is dat de flush 1 relay ?

[ Voor 27% gewijzigd door O.Verhuizer op 07-08-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

DRuw schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:48:
[...]

Nieuwe versie dan gok ik? Mijn oude iig niet
De dimmer v2 inderdaad. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een irritant probleem met een aantal van m'n nodes (wallplugs) en een Aeon gen5 stick (via OpenZWave). Sommige wallplugs krijgen automatisch node 255 toegevoegd.

Ik heb een Qubino dimmer in m'n woonkamer, de input 2 hiervan zit een pulsdrukker aan, deze gebruik ik als 'killswitch'. Knop indrukken en Home Assistant zorgt dat alle lampen en standby-meuk in de woonkamer uit gaan. Maar gisteravond gingen blijkbaar ook een aantal wallplugs daarin mee, terwijl ik in m'n regels niks met die wallplugs doe.

Ik heb bijv. een Everspring AN158 tussen m'n CV-ketel zitten om het verbruik te monitoren. Maar vanochtend wilde m'n vriendin douchen en bleek de CV-ketel stroomloos omdat de plug was uitgeschakeld.

Laatst had ik dit ook al, toen kon ik in Domoticz via het Z-Wave control panel wel die node 255 bij de betreffende apparaten weghalen en toen leek het weer OK. Maar het is dus weer teruggekomen lijkt mij.

Het maakt mij namelijk een beetje wantrouwend om zomaar ergens een wallplug tussen te knuppen om het energieverbruik een tijd te kunnen meten. Ik had er eerder ook eentje in m'n meterkast tussen m'n NAS, server, modem e.d. zitten, maar die ging dus ook vrolijk uit :( Het is niet gebonden aan alleen die Everspring plug, want een Aeotec Gen5 Smart Switch (wasmachine) ging ook uit.

Iemand die dit herkent?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 09-08-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 15:14
Ik heb een Fibaro FGS-213 op mijn bestaande schakelaar aangesloten. Hier zaten een bruine en zwarte draad op. Ik heb een blauwe draad van mijn stopcontact ernaast kunnen pakken en zit op 'N' en de bruine draad zit op 'L' nu is alleen mijn vraag waar ik de zwarte draad op de fibaro switch moet aansluiten. Zie schema via deze website: http://manuals.fibaro.com/switch-2/

Ik denk dat ik de zwarte draad op de 'Q' aan moet sluiten kan iemand dat bevestigen?

[ Voor 5% gewijzigd door Count_B op 10-12-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@Count_B Dat lijkt mij juist. De andere kant van de lamp hangt dan weer aan N (blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Klopt het dat je hele Zwave netwerk geen plus netwerk meer is als je 1 zwakkere node erin opneemt? Meer zwak bedoel ik een "niet plus" node?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
En als je die node dan weer verwijderd, wordt het dan wel weer automatisch plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:30
Ik heb hier even op gegoogled, maar echt duidelijk is het niet.
Sommigen zeggen dat alles non-plus wordt, anderen zeggen dat dat enkel geldt voor plus die via non-plus naar controller verbindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:41

Amiet01

Master_A

Ik ben nog nieuw op dit gebied en moet nog het eea kopen. Ik vroeg me af of iemand zijn/haar Z-Wave apparatuur werkend heeft met Apple HomeKit?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Laatst online: 05-08 16:18

BKJ

Binnenkort betrekken we een nieuw huis en ik neem mijn 25+ zwave fibaro schakelaars mee. Nu is de controller een vera 2 (sinds 2010/2011). Maar deze is in de loop van de tijd, voor mijn standaarden denk ik ook, nogal traag geworden. Ook de UI is achterhaald.

Nu gekozen voor een Home center 2. Vraag is nu: hoe zet ik het netwerk over zonder alles weer te includen? Ik kan daar zo geen opties voor vinden, de vera heeft een 'controller shift' optie maar die werkt niet...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kamer huren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou gewoon alles excluden, resetten en opnieuw includen. De onderlinge associaties zullen toch anders zijn vanwege het verschil in huizen qua muren e.d. Kan alleen maar vage problemen opleveren.

Gewoon opnieuw beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bij homeseer kon ik de z-wave config van de ene stick opslaan en later op bij het plaatsen van nieuwe zwave stick gewoon importeren maar dit gaat klaarblijkelijk niet zo makkelijk bij andere controllers.
Mijn advies zou ook alles excluden zijn.
Lekker alles naar wens inbouwen zonder dat je rekening hoeft te houden waar iets geplaatst was etc. En dan gaan includen.

Ik zou zelf met de componenten die het dichts bij je controller zijn geplaatst beginnen met includen aangezien dan direct de juiste neighbours en routes bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaz
  • Laatst online: 11-09 13:42

klaaz

it's me!

Ik heb eerder een paar stekker schakelaars uit China laten komen om te gebruiken met de PI en een Zwave plus stick van Aeotec. Na goede ervaring met de stekkers heb ik nu ook motion sensors laten komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/46CV3Lj.jpg?1

Motion sensor is erg klein en meet naast beweging ook lichtsterkte. :-) Binnen de Zwave omgeving in Domoticz kun je de gevoeligheid verregaand instellen. De stekkers meten o.a ook stroomverbuik. Het felle lampje op de stekker kan via Domoticz uitgeschakeld worden.

De prijzen fluctueren nog wel een beetje maar ik betaalde 25 dollar voor de stekker en hetzelfde bedrag voor de sensor. Ik zie de stekker nu echter voor 35 dollar staan. Dat is wel fijn aangezien Zwave normaal niet echt voordelig is.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik een linkje mag posten hier... Maar dat merk ik vanzelf :-)
{De Ali Express winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Die Neo-spullen zijn onderhand al redelijk goed gekend en doen hun werk heel goed, zeker als je bedenkt dat ze maar de helft kosten van Fibaro/Aeotec :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
klaaz schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:40:
Ik heb eerder een paar stekker schakelaars uit China laten komen om te gebruiken met de PI en een Zwave plus stick van Aeotec. Na goede ervaring met de stekkers heb ik nu ook motion sensors laten komen:

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik een linkje mag posten hier... Maar dat merk ik vanzelf :-)
{De Ali Express winkel :)
Werd deze met waarde aangifte verstuurd, dus grotere kans op invoerrechten betaling of als gift? Zit namelijk ook te twijfelen om te bestellen maar met invoerrechten erbij word de goede prijs een beetje verpest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:17:
Die Neo-spullen zijn onderhand al redelijk goed gekend en doen hun werk heel goed, zeker als je bedenkt dat ze maar de helft kosten van Fibaro/Aeotec :)
Toch zou ik het niet zomaar aanraden...
Zie ook: Z-wave systeem met domoticz werkt regelmatig niet

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Dat lijkt me vrij duidelijk een range-probleem? :)

Sowieso heeft hij veel te weinig devices om een degelijke mesh op te bouwen en da's vragen achter problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

The-Source schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:59:
[...]

Werd deze met waarde aangifte verstuurd, dus grotere kans op invoerrechten betaling of als gift? Zit namelijk ook te twijfelen om te bestellen maar met invoerrechten erbij word de goede prijs een beetje verpest ;)
Volgens mij niet, let ik niet op eerlijk gezegd. Ik gooi de verpakking en facturen van dit soort spul direct weg. De laatste keer dat ik invoerrechten en Btw moest betalen is overigens heel erg lang geleden en ik bestel maandelijks wel enkele pakketjes in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
klaaz schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:57:
let ik niet op eerlijk gezegd.
Valt volgens mij wel op als de pakketbezorger geld vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

ruudvee schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:28:
[...]

Valt volgens mij wel op als de pakketbezorger geld vraagt.
Hij vroeg: 'Werd deze met waarde aangifte verstuurd': Daar let ik niet op. Ik vraag ook niet of een pakketje als gift kan worden verstuurd en of ze een lager bedrag willen opschrijven op de factuur. Ik dank dat ze dàt trucje ondertussen wel kennen bij de douane.

Ik bestel en ik zie wel waar het schip strand. En dat doet het vrijwel nooit. Prima! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54
Wat zijn de juiste betrouwbare winkels met goede prijzen voor z-wave producten? Ik ben overgestapt van Homewizard naar Homey en wil gaan investeren in z-wave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
Amazon.de :)
Je hebt ook Robbshop, maar je vroeg ook naar goeie prijzen dus meestal toch Amazon dan :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste