Ook ik heb besloten dat mijn appartement maar eens wat extra automatisering gaat krijgen. Na veel lezen en mogelijkheden bekeken is er als start het volgende uitgekomen:
Controller: MCV_VERA_3 MiOS Vera V3 Z-Wave Home Control Box
Dimmer 1: ZWE_05458_BJ Duwi Z-Wave.ME Inbouw Dimmer Voor Busch-Jaeger
Schakelaar 1: ZME_05457 Duwi Z-Wave.ME Inbouw Schakelaar Voor Busch-Jaeger
Bediening 1: ZWE_05458_BJ Duwi Z-Wave.ME Inbouw Dimmer Voor Busch-Jaeger
Sensor 1: DSB05-ZWEU Aeon Labs 4in1 Multi-sensor
De Busch-Jaeger uitvoeringen passen goed bij mijn huidige schakelmateriaal en wonder boven wonder nog in de goede kleur creme wit ook

(dus niet de alpin witte uitvoering)
De keuze was moeilijker dan ik dacht. Uiteindelijk heeft het feit dat er best al veel apps zijn en de LUUP interface (kun je zelf commando's scripten) de doorslag gegeven. Moet wel zeggen dat het voor mensen die niet van programmeren houden een andere keuze zal zijn. Wil je b.v. lampen aan/uit zetten op basis van meerdere factoren dan is dat standaard niet zo mooi ondersteund als bij Zipato. Daar moet Micasaverde nog wel wat werk in steken. Ook het niet afhankelijk zijn van een cloud oplossing heeft mij doen besluiten om voor de Vera te gaan.
Installatie ging recht toe rechtaan. Gewoon de instructie volgen en na het aanmaken van een account was de unit on-line en bereikbaar. Daarna ip-adres aangepast naar mijn interne netwerk en klaar
Het opnemen van de DUWI modules ging ook soepel. Vera in Add Devices-Zwave zetten en op de schakelaar en dimmer na aansluiten 3 keer snel op een van de toetsen drukken. Deze worden dan zichtbaar en zijn na bevestiging klaar voor gebruik.
De multi sensor was wat lastiger. Hier moest eerst de nieuwe firmware gedownload worden. Hiervoor moet je een programma downloaden en starten waarna via usb de sensor wordt voorzien van de nieuwe firmware. Doe je dit niet dan zie je de 4 sensors wel maar alleen de beweging melde werkt

Zodra je met de nieuwe firmware werkt gaat alles soepel. Er is een discussie over de afgegeven waarden maar dat heb ik nog niet kunnen controleren. Voor de test heb ik de sensor ook van usb spanning voorzien in plaats van de batterijen.
De eerste testen met schakelen en dimmen zijn succesvol. Alles werkt lekker vlot. Ook mijn eerste automatische scene werkt:
- als het licht van de hal aangezet wordt dan gaat het licht in de woonkamer ook aan (60%). Hier wil ik eigenlijk nog een voorwaarde aan koppelen dat dit alleen geldig is als de lichtsterkte in de maker onder de 150 is (waarde is nog ter discussie)
Als je de Vera interface via Chrome gebruikt werkt de prullenbak niet
In Firefox en IE gaat het weggooien prima maar in Chrome dus niet. Bug
hmmm werkt nu wel ?!?
Vandaag 2 extra's besteld (Nuon plug 1 en plug 6 smart plus stekkerblokken) Deze gaan de losse lampen besturen en moeten ook het energie verbruik gaan meten.
Zodra alles goed werkt wordt de rest uitgebreid. De komende tijd ook leren en testen met Luup en PLEG app.
Zodra meer ervaring laat ik het weer weten