Helaas dat de homekit varianten dan weer niet in prijs verschillen.Fire69 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:51:
Amazon.de
Je hebt ook Robbshop, maar je vroeg ook naar goeie prijzen dus meestal toch Amazon dan
Die Fibaro key fob. Ze adverteren met always with you en aan een sleutelbos. Maar bij mijn weten is een zwave netwerk niet erg gecharmeerd van een node die het netwerk verlaat. Gaat dat goed als je zo'n ding aan je sleutelbos hebt en een dag of langer weg bent? En misschien zelfs wel per ongeluk een knopje drukt als je buiten bereik bent
Batterij nodes zijn niet van invloed op de routering. Aangezien ze dat zelf niet doen. Dus het moet geen probleem vormen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Begrijp ik. Ze worden ook niet als dead geregistreerd. Heb in mijn oude domoticz install nog steeds battery nodes die al lang naar een andere zwave controller zijn verplaatst. Zijn door Domoticz wel dood verklaard, maar dat is op tijd. OZWCP loopt vrolijk door en alleen de last seen time blijft staan.
Maar andersom. Een node die niet op het netwerk zit en wil communiceren. Gaat die node zelf geen problemen krijgen? Heb ook ooit gedacht om een deur sensor en een eye te gebruiken in mijn auto om die zo onderdeel te krijgen van het alarmsysteem. Zou dan dus theoretisch ook moeten kunnen.
Maar andersom. Een node die niet op het netwerk zit en wil communiceren. Gaat die node zelf geen problemen krijgen? Heb ook ooit gedacht om een deur sensor en een eye te gebruiken in mijn auto om die zo onderdeel te krijgen van het alarmsysteem. Zou dan dus theoretisch ook moeten kunnen.
Dan moet je ze misschien uit je node list verwijderen 
Overigens kun je de poll tijd ook aanpassen zodat als je deze bijvoorbeeld op 24h zet hij zelf maar 1x per 24 uur probeert te communiceren en als dat dan niet lukt in de queue gezet word en bij een wake-up weer recht getrokken word.
Zo gaat dat bij mijn systeem in ieder geval. Maar ik heb zeer veel mogelijkheden om op zwave gebied te veranderen en ook veranderen van z-wave stick is een eitje. Zo kwam ik van een Aeon stick naar een ander merk Zwave+ stick en kon gewoon config rechtstreeks in de nieuwe stick overzetten en draaien weer.
Overigens kun je de poll tijd ook aanpassen zodat als je deze bijvoorbeeld op 24h zet hij zelf maar 1x per 24 uur probeert te communiceren en als dat dan niet lukt in de queue gezet word en bij een wake-up weer recht getrokken word.
Zo gaat dat bij mijn systeem in ieder geval. Maar ik heb zeer veel mogelijkheden om op zwave gebied te veranderen en ook veranderen van z-wave stick is een eitje. Zo kwam ik van een Aeon stick naar een ander merk Zwave+ stick en kon gewoon config rechtstreeks in de nieuwe stick overzetten en draaien weer.
Vraag: ik verhuis over een paar weken en wil dan naast de wall plugs die ik nu al heb ook de standaard schakelaars in de woning smart maken. Nu heb je voor de meeste switches/dimmers een nuldraad nodig. Kan ik de Zwave switch ook bij de lampaansluiting in het plafond plaatsen? Daar is alles aanwezig namelijk.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Meestal wel, om welke gaat het ?elsinga schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:33:
Kan ik de Zwave switch ook bij de lampaansluiting in het plafond plaatsen? Daar is alles aanwezig namelijk.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Qubino Flush
Ik overweeg trouwens ook Aeontec/Aeon Labs switches (40 euro ipv 60, scheelt een hoop als je er 15 nodig hebt), maar las daar ergens over dat als je ze handmatig bedient (dus er met een fysieke schakelaar spanning op zet of afhaalt) ze hun status niet aanpassen naar "aan" of "uit". Herkent iemand dit?
Ik overweeg trouwens ook Aeontec/Aeon Labs switches (40 euro ipv 60, scheelt een hoop als je er 15 nodig hebt), maar las daar ergens over dat als je ze handmatig bedient (dus er met een fysieke schakelaar spanning op zet of afhaalt) ze hun status niet aanpassen naar "aan" of "uit". Herkent iemand dit?
[ Voor 92% gewijzigd door elsinga op 17-03-2017 10:39 . Reden: aanvulling ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Nieuws op het front Z-wave:
zie https://drzwave.blog/2022...800-series-soc-or-module/
Ik ga mij er een in verdiepen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de Z-wave Long range (ster netwerk).
Ik ga mij er een in verdiepen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de Z-wave Long range (ster netwerk).
Wow, vorig bericht was 5 jaar en 5 dagen geleden....Antonio di schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:52:
Nieuws op het front Z-wave:
Ik ga me even inlezen
Ik ben vooral getriggerd door dat Long range ster-netwerk als dat er nu zou komen voor Z-wave.
Voor Alarmsystemen worden bijna allemaal "eigen" 868Mhz ster-netwerken gebruikt. Met als grote voordeel de beheersing/management makkelijk is en dat bij stroomuitval de HUB met backup batterij altijd alle componenten (met batterij, of bedraad) kan blijven bereiken. Bij al die mesh-netwerken (bijv: Zigbee) zit je vaak mooi mis met je alarm componenten, stroomuitval en automatisch beheer. Hoop dus dat Z-wave long range met ster netwerk de uitwisselbare standaard wordt voor de draadloze alarmcomponenten. Zal nog wel even duren, ben benieuwd, niet altijd het beste protocol wordt de marktwinnaar.
Voor Alarmsystemen worden bijna allemaal "eigen" 868Mhz ster-netwerken gebruikt. Met als grote voordeel de beheersing/management makkelijk is en dat bij stroomuitval de HUB met backup batterij altijd alle componenten (met batterij, of bedraad) kan blijven bereiken. Bij al die mesh-netwerken (bijv: Zigbee) zit je vaak mooi mis met je alarm componenten, stroomuitval en automatisch beheer. Hoop dus dat Z-wave long range met ster netwerk de uitwisselbare standaard wordt voor de draadloze alarmcomponenten. Zal nog wel even duren, ben benieuwd, niet altijd het beste protocol wordt de marktwinnaar.
De 1 april grap 2022 van dr Z-Wave
https://drzwave.blog/2022...ange-reaches-to-the-moon/
https://drzwave.blog/2022...ange-reaches-to-the-moon/
Na wederom een aantal jaar, geef ik dit topic weer een zetje. Repost vanuit het HA topic, verwacht dat dit topic een betere plek is.
Samenvatting:
Overige relevante info:
Setup: HA (Core 2024.7.3) & ZwaveJS (v13.02) in docker. Ongeveer 22 actieve Zwave apparaten, dekking is goed.
Betreft de volgende dimmer: https://www.robbshop.nl/r...nwJI8q2zx_kwaAsXzEALw_wcB
Google brengt me enkel hier (helaas geen oplossing geboden): https://community.homey.a...er-z-wave-dimmers/22944/2
Screenshot, parameter state after power failure (wanneer op off, dimmer blijft uit na een event float)
:strip_exif()/f/image/dP39m2i03n3AzOd4zf0xJcA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot, Time Cycles aangepast (zodat ze elkaar niet overlappen en (te)veel events genereren)
:strip_exif()/f/image/aGLafzBPj6gG3UgNELTNJQMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Log (van vandaag);
Al mijn Robb Zwave dimmers (sunricher branded) vertonen vreemd gedrag, sporadisch dimmen de lampen (naar 0), om vervolgens weer in dezelfde dimstand terug te keren. Als parameter “State After Power Failure” op off staat, blijft de dimmer uit.kai_the_one schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:05:
Al mijn Robb Zwave dimmers vertonen vreemd gedrag, sporadisch dimmen de lampen (naar 0), om vervolgens weer in dezelfde dimstand terug te keren. Dit gebeurt niet op hetzelfde moment en niet altijd bij dezelfde dimmer, het kan ook prima zijn dat dit verschijnsel weken niet waargenomen wordt.
[...]
Samenvatting:
- In de ZwaveJS logs zie ik dat er in een tijdsbestek van ~8 seconden, er ongeveer 29 keer een “Verbruiks(consumption)” update ontvangen wordt (zie log hieronder) - en dit dus mogelijk de Power Failure van de dimmer veroorzaakt.
- Op basis van bovenstaande, heb ik in de dimmer de parameters: Metering time cycle’s (Energy, voltage, current) op verschillende tijden gezet, in de hoop dat ze niet op hetzelfde moment een update versturen, ook dit mocht niet baten (zie screenshot hieronder).
- Robb servicedesk is niet bekend met het probleem. Ze hebben wel aangeboden dat ik een dimmer ter inspectie mag opsturen.
- Geen verschil wanneer 0 draad aanwezig is.
Overige relevante info:
Setup: HA (Core 2024.7.3) & ZwaveJS (v13.02) in docker. Ongeveer 22 actieve Zwave apparaten, dekking is goed.
Betreft de volgende dimmer: https://www.robbshop.nl/r...nwJI8q2zx_kwaAsXzEALw_wcB
Google brengt me enkel hier (helaas geen oplossing geboden): https://community.homey.a...er-z-wave-dimmers/22944/2
Screenshot, parameter state after power failure (wanneer op off, dimmer blijft uit na een event float)
:strip_exif()/f/image/dP39m2i03n3AzOd4zf0xJcA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot, Time Cycles aangepast (zodat ze elkaar niet overlappen en (te)veel events genereren)
:strip_exif()/f/image/aGLafzBPj6gG3UgNELTNJQMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Log (van vandaag);
12/5/2024, 8:14:28 AM - value updated
Arg 0:
└─commandClassName: Meter
└─commandClass: 50
└─property: value
└─propertyKey: 66049
└─endpoint: 0
└─newValue: 3.903
└─prevValue: 0.866
└─propertyName: value
└─propertyKeyName: Electric_W_Consumed
Arg 0:
└─propertyKey: 66817
└─newValue: 0.042
└─prevValue: 0.042
└─propertyKeyName: Electric_A_Consumed
Arg 0:
└─newValue: 0.042
└─prevValue: 0.017
Arg 0:
└─propertyKey: 66561
└─newValue: 139.972
└─prevValue: 12.102
└─propertyKeyName: Electric_V_Consumed
12/5/2024, 8:14:25 AM - value updated
Arg 0:
└─commandClassName: Multilevel Switch
└─commandClass: 38
└─property: currentValue
└─newValue: 45
└─prevValue: 45
└─propertyName: currentValue
Arg 0:
└─newValue: 0.866
└─prevValue: 0
Arg 0:
Arg 0:
└─property: duration
└─newValue
└──value: 0
└──unit: seconds
└─prevValue
└─propertyName: duration
Arg 0:
└─property: targetValue
└─propertyName: targetValue
12/5/2024, 8:14:24 AM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 0.017
12/5/2024, 8:14:24 AM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 12.102
└─prevValue: 5.616
12/5/2024, 8:14:23 AM - value updated
Arg 0:
Arg 0:
└─newValue
└─prevValue
Arg 0:
└─prevValue: 255
Arg 0:
└─newValue: 255
12/5/2024, 8:14:07 AM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 0
└─prevValue: 3.918
Arg 0:
└─prevValue: 0.044
Arg 0:
└─newValue: 5.616
└─prevValue: 140.258
12/5/2024, 8:14:03 AM - value updated
Arg 0:
Arg 0:
Arg 0:
└─newValue
└─prevValue
Arg 0:
12/5/2024, 8:14:02 AM - value updated
Arg 0:
└─commandClassName: Configuration
└─commandClass: 112
└─property: 12
└─propertyName: Load Type
Arg 0:
└─property: 11
└─newValue: 1
└─prevValue: 1
└─propertyName: Wiring Type
Arg 0:
└─property: 7
└─propertyName: MOSFET Driving Type
Arg 0:
└─property: 6
└─newValue: 76
└─prevValue: 76
└─propertyName: Maximum Brightness Value
Arg 0:
└─property: 5
└─newValue: 15
└─prevValue: 15
└─propertyName: Minimum Brightness Value
@kai_the_one als dit probleem bij meerdere dimmers speelt dan kan je met de state after power failure eens spelen door de probleem dimmers anders te configureren.
Ik heb alleen zigbee dimmers van robbshop en Fibaro op basis van z-wave.
Zie je binnen HA in het logboek nog iets specifieks voorbij komen?
Ik heb alleen zigbee dimmers van robbshop en Fibaro op basis van z-wave.
Zie je binnen HA in het logboek nog iets specifieks voorbij komen?
@The-Source thanks! In de logs is niets anders te vinden dan wat ik hierboven gepost heb. Ben de dimmers wederom anders aan het configureren (parameter settings). Verder zal ik een dimmer opnieuw toevoegen. Heb jij een specifieke configuratie in gedachte?
@kai_the_one meer iets in gedachte van, als nu alle dimmers probleem vertonen, dan bijvoorbeeld dimmer a config a en dimmer b config B met power failure parameter.
Puur om uit te sluiten of die parameter er iets mee te maken heeft
Puur om uit te sluiten of die parameter er iets mee te maken heeft
@The-Source check, heb inderdaad 3 dimmers anders geconfigureerd.
Probleem lijkt verholpen te zijn. Afgelopen vrijdag(13/12) wat aanpassingen gedaan en vooralsnog zijn de dimmers weer stabiel. Omdat ik onderstaande stappen gezamelijk heb doorgevoerd kan niet precies aangeven waar het probleem zat, hierbij de doorlopen stappen:
- Zwave USB dongel met verlengkabel verplaatst naar een andere locatie
- ZwaveJS geüpdatet (v13.02 naar 14.3.7)
- NAS & Docker Containers herstart
- Dimmers opnieuw toegevoegd (exclude/include)
- Parameters terug naar "default"