Z-wave systeem met domoticz werkt regelmatig niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:35
Mijn vraag
Ik heb sinds deze week met z-wave het een en ander opgezet. USB controller in mijn server die altijd aan staat, 3 switches en een afstandsbediening. Alles is in de woonkamer.

Alles heeft gewerkt maar minstens 1-2 keer per dag werken sommige schakelaars en of de afstandsbediening niet meer. De AB moet ik dan opnieuw binden. De schakelaars geven een "node dead" terug of een timeout en zijn niet meer te gebruiken.

Het is niet altijd dezelfde switch die opeens stopt met werken. Soms is het er 1, soms 2 of 3. Als het fout gaat dan gebeurt het meestal zo:
- Ik klik op de AB, die hoort 3 switches op on te zetten.
- 1 of 2 van de switches gaan direct aan
- 1 van de switches doet niks maar gaat na 5-15 seconden aan
- De switch die er lang over heeft gedaan om aan te gaan is vanaf nu niet meer te gebruiken omdat ie 'dead' is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
- Domoticz nieuwste versie
- Firmware alle z-wave componenten nieuwste versie

Hardware:
- Controller: aeotec z-stick gen5
- Afstandsbediening: Aeotec minimote
- Switches: 4x Neo CoolCam Power Plug

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb de firmware al geupgrade van alle componenten
- Ik heb de controller een hard reset gegeven
- Ik heb een schone installatie gedaan van domoticz
- Ik heb alle 4 de switches in dezelfde kamer, nergens achter weggestopt, een paar meter uit elkaar
- Als sommige nodes het niet doen probeer ik eerst de node te healen, daarna het netwerk, ik herstart domoticz.
- Ik heb in totaal 8 dezelfde switches en ik heb ze uitgewisseld, allemaal hebben ze soms deze problemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neo CoolCam Power Plug
Heb al gehoord van iemand dat die wel eens problemen geven.
goedkoop = duurkoop :X

Misschien eens een fibaro powerplug aanschaffen?
https://www.amazon.de/Fib...81&sr=1-1&keywords=fibaro
Werkt hier feilloos met dezelfde stick die jij hebt.
Usb stick in de meterkast. Fibaro op zolder met 2 betonnen verdiepingen ertussen.
Zelfs in mijn schuurtje op 15 mtr afstand met muren ertussen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 15:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Voor ik nog eens 400 euro ga uitgeven voor een paar schakelaars wil ik wel graag zeker weten dat de schakelaars ook daadwerkelijk het probleem veroorzaken. Is 43 euro goedkoop voor een z-wave schakelaar? Ik zag ze ook al voor onder de 30.

Ik denk dat ik eerst eens andere software ga proberen, eens kijken of het ook zo gaat in bijv. openhab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor 56,82 weet je of het aan de neo coolcam ligt.
Koop gewoon 1 fibaro

Je hebt ze nu een week. Binnen 14 dagen kun je ze nog terugsturen. Koop op afstand wet.

Maar in ieder geval, succes met testen. Ik hoop dat je iets kan vinden wat de oorzaak is.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Een zwave device voor 43 euro is zeker goedkoop. Ik gebruik zelf ook de fibaro plugs die AUijdehaag je aanbeveeld. Als je goed zoekt kan je ze wel voor 55 euro ps kopen.

@AUijtdehaag: die module op "15 mtr afstand met muren" bereik je die rechtstreeks? of dmv het meshnetwerk? Ik heb een FGS-222 module ook op +/- 15 meter zitten, maar die heeft niet of nauwelijks rechtstreeks bereik, daar gebruik ik een fibaro wallplug voor als hub/mesh ergens op de helft vd afstand.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad zit er halverwege ook een fibaro tussenstekker op de quooker.
Heb alleen maar tussenstekkers.
En fibaro smokedetectors, maar die fungeren niet als hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03
Hoe meer devices je hebt, hoe stabieler/betrouwbaarder je Z-Wave netwerk wordt is over het algemeen de ervaring. Met C-merk devices zoals die 'Neo Coolcam' is het natuurlijk maar de vraag hoe dat werkt. Zijn ze bijvoorbeeld wel repeaters?

Zou toch kijken of je een stuk of drie A-merk devices op wat strategische plekken kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
AUijtdehaag schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:40:
Inderdaad zit er halverwege ook een fibaro tussenstekker op de quooker.
Heb alleen maar tussenstekkers.
En fibaro smokedetectors, maar die fungeren niet als hub.
Ja precies, 15 meter met muren gaat zwave niet overbruggen is mijn ervaring.
ThinkPadd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:37:
Hoe meer devices je hebt, hoe stabieler/betrouwbaarder je Z-Wave netwerk wordt is over het algemeen de ervaring.
...
Zou toch kijken of je een stuk of drie A-merk devices op wat strategische plekken kunt plaatsen.
Modules inpluggen op strategische plekken zal zeker ten goede komen van de betrouwbaarheid van je netwerk, maar wordt wel een dure investering. Of je moet maar net op die plek ook wat willen schakelen. De fibaro wallplug om mijn garagedeur te schakelen doet nu zelf niks, alleen extenden.

Als ik het systeem reset of de stick eruit haal en opnieuw in de NAS (in mijn geval) plug heb ik wel problemen met het vinden van deze "verre node" (garagedeur). Is dat ook een ervaring die jij deelt? Deze node kan niet rechtstreeks worden bereikt, maar moet via een andere node gevonden worden, dit kan soms wel enkele uren duren voordat die weer "connected" is.

[ Voor 66% gewijzigd door BoschR op 10-01-2017 10:07 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
Domoticz geeft je een overzicht van je netwerk topologie
Hiermee kan je zien waar het fout gaat in je netwerk
Afbeeldingslocatie: https://www.domoticz.com/wiki/images/d/d0/ZWaveNetworkInfo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Ik ben inmiddels overgestapt op openhab en heb dezelfde configuratie / apparaten ingesteld. Er is een duidelijk verschil met domoticz:
- Domoticz: bij een node dead "event" werkt de node gewoon niet meer. Ik moet dan een handmatige actie ondernemen, meestal de node opnieuw includen, om de node weer werkend te krijgen.
- openhab: bij een node dead "event" blijft alles op dezelfde manier werken.

De node dead event krijg ik als de node lang er over doet om te reageren wat soms gebeurt. Dan duurt het 5-30 seconden voor de node doet wat ik zeg dat ie moet doen. Met domoticz werkt dat niet omdat een dead node wordt genegeerd door de software.

Ik ga nu wel deze switches vervangen voor fibaro's. Zo lang moeten wachten tot een node reageert lijkt me niet normaal.

Wat er gebeurt bij een node dead is dat het gewoonweg wat langer duurt voordat de node werkt. Soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploegie74
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-01-2024
Hoi allen,

Ik heb hetzelfde probleem twee nodes zijn weg gevallen. terwijl ik er niks mee heb gedaan. ik moet zelf nog de nodes uitbouwen en weer includen. de vraag is, is er ook een manier om in de software een "raise uit of the dead" te toveren ?

Ik heb totaal een behoorlijk aantal nodes (35) neem aan dat het netwerk gewoon goed werkt.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 15:41
Dus begrijp ik het goed als je veel z-wave schakelaars hebt door heel je huis, je in feite ook je netwerk van z-wave versterkt en de reikwijdte dus groter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Squinck schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:46:
Dus begrijp ik het goed als je veel z-wave schakelaars hebt door heel je huis, je in feite ook je netwerk van z-wave versterkt en de reikwijdte dus groter wordt?
Ja, dat klopt.

Nadeel alleen is dat controllers vaak niet kunnen omgaan met een groot netwerk.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Pagina: 1