Nuja, dat waag ik te betwijfelen. Je rekent op hogere inkomsten door het tarief omhoog te schroeven. Maar komen er ook echt hogere inkomsten? Elke euro kan de burger toch echt maar 1x uitgeven. En juist in economische mindere tijden is de burger geneigd die ene euro ofwel te sparen, ofwel tweedehands iets te halen ofwel zijn/haar prioriteiten te verzetten en het uit te geven aan spullen die in het lage btw-tarief vallen. En dan heb ik de tweakers nog niet genoemd die voor hetzelfde gemak in het buitenland shoppen

Bekijk dan een verlaging. Ja dat kost de staat geld, want per transactie komt er x% minder binnen aan afgedragen belastingen door ondernemingen. Maar het drukt ook minder de verkoopprijs, wat burgers nu net kan aanzetten toch juist over te gaan tot aanschaf en niet te wachten, tweedehands te kopen of andersinds.
Anders gesteld.. afhankelijk van de doorloopsnelheid heb je toch liever veel verkochte producten x lage omzet = vele beetjes maken een grote. Dan weinig verkochte producten x hoge omzet = af en toe krijg je wat binnen. Dit geldt voor de retail, maar je kunt dit ook voor de overheid zo doen. Je hebt toch liever veel ondernemingen die continu btw afdragen x een beetje dan weinig ondernemingen die af en toe btw afdragen. Lees: beter iets dan niets toch? Maargoed, dat is voor mij ook de reden om als 'beste stuurlui aan wal' te opperen om niet koste wat kost je inkomsten kant als overheid te proberen te vergroten, maar je uitgaven kant drastisch versoberen. Want nu is het voor NL dus.. inkomsten - uitgaven = 4,6% tekort. Dan kun je wel proberen inkomsten +1,6% - uitgaven gelijk = 3,0% tekort aka de begrotingsregel te halen. Maar je kunt ook zeggen inkomsten gelijk - uitgaven -1,6% = 3,0% tekort aka de begrotingsregel haal je net zo goed.
offtopic:
Maar enfin.. ignorance is bliss, dit alles is mijn eenvoudige kijk op de complexe realiteit zoals die zal zijn met de staatsfinanciën. En dat met enkel economie12 in mijn E&M pakket op de havo. Hoe complexer de zaak, hoe moeilijker men denkt te komen tot een oplossing. Terwijl in feite elke casus, hoe complex ook, toch terug te brengen valt tot een basisvariant. Toch? Resteert nog slechts waar je voor kiest. De overheid kiest voor de inkomstenkant als rupsje-nooit-genoeg. Als ik in de politiek aan de knoppen kon draaien had ik als overheid gekozen voor de uitgavenkant te versoberen. Nogmaals: dit alles terwijl ik gehinderd word door enige kennis

Concreet zou ik dus juist nu niet gaan voor een btw-verhoging maar juist verlaging. Hoe wil je anders het consumentenvertrouwen terugwinnen? Dat komt te voet en gaat te paard

Feit: het gaat nu met de economie wat minder. Feit: de mensen moeten aan koopkracht inboeten. Ik zie het echt als 1+1=2, op zo'n manier gaat het consumentenvertrouwen echt niet toenemen de komende tijd. Laat staan dat de overheid ook maar iets substantieel aan de inkomstenkant er extra door kan laten genereren.
[
Voor 22% gewijzigd door
Joosie200 op 14-05-2012 23:57
]