Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
En jij denkt dat tegen de tijd dat die boot hier is de problemen in Thailand opgelost zijn en alle fabrieken daar weer op volle toeren lopen?vinz98 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:19:
De boot uit Thailand doet er een maand over, er zijn nu dus gewoon nog containers onderweg met duizenden harddisks. Dus het verhogen van de prijzen is gewoon een farce.
Het zal een tijdje duren totdat het water weg is en zelfs wanneer het weg is dan is het echt niet zo dat ze er even met de dweil doorheen kunnen en het is gefixed.
Sommige fabrieken staan al onder water. Ik ga er vanuit dat je een deel van de machines in die fabrieken kunt weg gooien. En die zooi word zover ik weet grotendeels op bestelling gemaakt.
Zelfs fabrikanten die niet hun hele fabricage in Thailand hebben staan gaan problemen krijgen omdat bedrijven die onderdelen maken (en dus aan hun leveren) wel in Thailand zitten.
Vraag me toch sterk af hoe jij rekent. Heb zelf in de haven gewerkt van een groot en bekend overslag bedrijf en een groot schip lag daar max. 3 dagen voor de kade. Ik weet toevallig dat het schip er 10 tot 14 dagen over mag doen om in Japan of Zuid China te komenvinz98 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:19:
De boot uit Thailand doet er een maand over, er zijn nu dus gewoon nog containers onderweg met duizenden harddisks. Dus het verhogen van de prijzen is gewoon een farce.
in minder dan maand kan zo'n schip heen en weer zijn.
Edit: Dalijk gaan die piraten nog zitten loeren op schepen met HDD's. Dat is onderhand meer waard dan goud
[ Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 28-10-2011 19:43 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik denk niet. Bij andere producten is het normaal dat je een refurbished model terug krijgt.Roel1966 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:37:
Een heel ander iets waar ik aan zit te denken is hoe het zal gaan in de komende maanden wanneer een harddisk onder garantie kapot gaat. Ik denk niet dat fabrikanten nu nog zo snel een nieuwe harddisk zullen terug sturen en er veel meer refurbished harddisks retour zullen gaan naar de klant. En ja of je daar nou zo blij mee moet zijn zet ik mijn vraagtekens wel bij en in hoeverre mag je daar tegen protesteren dat je geen refurbished harddisk retour krijgt.
Ik vind dat we juist blij mogen zijn dat ze de afgelopen jaren zo snel en goed geweest zijn met de afhandeling van de garanties. Bv de mensen die een beter model terug kregen dan dat ze opstuurden.
En zal de komende maanden wat minder zijn met de afhandeling van garanties maar daar kunnen hun ook niets aan doen. We kunnen denk ik niet meer doen dan begrip opbrengen daarvoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Deadsy op 28-10-2011 19:44 ]
Eerlijk gezegd zijn de enigsten waarvoor ik begrip kan opbrengen de medewerkers van die fabrieken in Thailand die met de hele ellende daar zitten, maar de kopstukken die erboven staan slaan nu hun slag en in die zin vind ik het wel een farce.Deadsy schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:43:
Ik denk niet. Bij andere producten is het normaal dat je een refurbished model terug krijgt.
Ik vind dat we juist blij mogen zijn dat ze de afgelopen jaren zo snel en goed geweest zijn met de afhandeling van de garanties. Bv de mensen die een beter model terug kregen dan dat ze opstuurden.
En zal de komende maanden wat minder zijn met de afhandeling van garanties maar daar kunnen hun ook niets aan doen. We kunnen denk ik niet meer doen dan begrip opbrengen daarvoor.
Naar mijn mening is het gewoon zo dat een tekort aan harddisks wel te rechtvaardigen valt vanwege de uitval van een aantal fabrieken in Thailand, maar bijna een verdubbeling van de verkoopprijzen vind ik niet te rechtvaardigen.
Ja en nee. Het is nog niet afgelopen dus het kan zijn dat er nog meer fabrieken die nu nog geen problemen hebben over een paar dagen alsnog onder water komen. Het kan goed zijn dat de prijsverhoging daar rekening mee houd.Roel1966 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:04:
[...]
Eerlijk gezegd zijn de enigsten waarvoor ik begrip kan opbrengen de medewerkers van die fabrieken in Thailand die met de hele ellende daar zitten, maar de kopstukken die erboven staan slaan nu hun slag en in die zin vind ik het wel een farce.
Naar mijn mening is het gewoon zo dat een tekort aan harddisks wel te rechtvaardigen valt vanwege de uitval van een aantal fabrieken in Thailand, maar bijna een verdubbeling van de verkoopprijzen vind ik niet te rechtvaardigen.
Daarnaast leveren de fabrikanten aan 2 markten. Retail en OEM en ze hebben al gezegd dat de OEM contracten voorrang krijgen. Dus de OEMs zullen het tekort niet zo zeer merken als de mensen die losse HDDs kopen.
Dat zal dus de reden zijn waarom in de retail markt de prijzen zo zeer omhoog gegaan zijn omdat juist in de markt het tekort het grootst zal zijn.
Kan uiteraard ook zijn dat de flinke verhogingen een schrik reactie zijn omdat men nog niet weet of de situatie blijft zoals hij is of nog flink erger zal worden.
In de aandelen markt heb je ook vaak dat bij een nieuws bericht de aandelen van de markten die er voor of nadeel van hebben flink stijgen of flink dalen en dat de prijs in de dagen/weken erna zichzelf corrigeerd.
edit:
Daarnaast hoeft de prijs verhoging die wij zien niet volledig van de fabrikant af te komen. Kan me goed voorstellen dat de winkel en hun leverancier en zelf ook nog wat opgeduwt hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Deadsy op 28-10-2011 20:20 ]
Precies.wittereus schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:24:
Tsjah, dat is de vrije marktwerking. Shops slachten elkaar af in de pricewatch om voor een duppie bovenaan te kunnen staan, daar plukken we allemaal de vruchten van. Nu gaat het echter andersom....
De HDDs die de meeste shops nu hebben liggen zullen tegen de oude lage prijs gekocht zijn maar worden nu toch voor een flink verhoogde prijs verkocht worden.
Hun weten gewoon dat een deel van de klanten denkt ''oei de HDD prijzen gaan omhoog, ff vlug wat HDDs (die ik misschien geeneens nodig heb) kopen voordat de prijzen omhoog schieten''.
Hun gooien dus de prijzen flink omhoog om extra winst te pakken op paniek aankopen.
Over een week of 2 zal het weer concurrentie als vanouds zijn en gaan ze elkaar met een duppie onderbieden.
Zelfde als wanneer in de VS weer een oorkaan komt en mensen massaal water enzo gaan kopen en de winkels opeens de prijzen flink verhogen. Het is gewoon misbruik maken van de situatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Deadsy op 28-10-2011 20:38 ]
Anoniem: 427208
ik had deze op het oog: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
nu zag ik dat ze in een dag al een tientje waren gestegen volgensmij...
(de prijsontwikkeling op pricewatch is nogal ruw, is er een van dag tot dag?)
is dat nog een schappelijke prijs of kan ik beter ff 1 oude 1 tb schijf erin frotten en dan over een paar weken 2 nieuwe halen?
(ik heb 1 externe hdd over en die kan ik ff los schroeven)
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ik denk dat je beter nu nog wat kan kopen voor een tientje meer dan wachten tot de prijzen dalen. Het is best mogelijk dat de prijzen nog veel verder zullen stijgen en dat het nog maanden zo blijft.Anoniem: 427208 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:21:
ik wil een nas aanschaffen en dus met 2 hdd's erin.
ik had deze op het oog: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
nu zag ik dat ze in een dag al een tientje waren gestegen volgensmij...
(de prijsontwikkeling op pricewatch is nogal ruw, is er een van dag tot dag?)
is dat nog een schappelijke prijs of kan ik beter ff 1 oude 1 tb schijf erin frotten en dan over een paar weken 2 nieuwe halen?
(ik heb 1 externe hdd over en die kan ik ff los schroeven)
Kijk bijvoorbeeld eens naar de prijs van een 1TB WD Blue, die zit nu al op 100 euro.
waar?audiojunk schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:16:
Ik heb vandaag nog 2 Western Digital GP 2TB EARX kunnen kopen voor 74,95 p/s
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
heb toen maar wat samsung g3's 2tb gekocht voor 80 euro en de schijven eruit gehaald.
de externe behuizing gebruikt voor wat van me oude kleine schijfen.
ik heb mijn schoonzusje gevraagd vandaag ff de macro te checken. hopelijk daar nog wat.swifty_DK schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 04:27:
Ik had vrijdag wat samsung ecogreen f4 2tb nodig. de goedkoopste optie was 109 euro in de webshop.
heb toen maar wat samsung g3's 2tb gekocht voor 80 euro en de schijven eruit gehaald.
In dat geval weet ik nog wel een adresje waar de 2 TB Disks nog 75 euro kosten.
Zitten daar geen F3EG in?swifty_DK schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 04:27:
Ik had vrijdag wat samsung ecogreen f4 2tb nodig. de goedkoopste optie was 109 euro in de webshop.
Hangt ervan af hoe goed je hem eruit haalt.Kun je ongestraft alle disken uit externe behuizingen halen ?
ik weet bv dat de western digital zonder schroeven vast zit en dus die open geforceerd word waardoor je garantie verliest, omdat het zo goed als onmogelijk is om zonder sporen open te maken
ik had een paar samsung g3 gekocht. die zitten met schroefjes vast dus kan zonder de behuizing te beschadigen eruit gehaald worden.
dus mocht de schijf kapot gaan gewoon terug in behuizing en opsturen.
dacht ik dus ook had er eerst 1 gekocht, want ik had dringend een nieuwe HDD nodig. Tot mijn verrassing zat er een f4 in.Zitten daar geen F3EG in?
Toen maar 3 erbij besteld en alle 3 waren ook f4.
Originele kwamen ze met de F3EG(vandaar G3) maar nu dus niet meer. kan dat je misschien de g3 besteld en de f3eg toch nog krijgt.
voor 80 euries een F4 is een mooie prijs
[ Voor 7% gewijzigd door swifty_DK op 30-10-2011 13:13 ]
Ik bedoelde meer dat die disken niet "gelocked" zijn en dat ze alleen in die behuizing werken?swifty_DK schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:06:
[...]
Hangt ervan af hoe goed je hem eruit haalt.
ik weet bv dat de western digital zonder schroeven vast zit en dus die open geforceerd word waardoor je garantie verliest, omdat het zo goed als onmogelijk is om zonder sporen open te maken
ik had een paar samsung g3 gekocht. die zitten met schroefjes vast dus kan zonder de behuizing te beschadigen eruit gehaald worden.
dus mocht de schijf kapot gaan gewoon terug in behuizing en opsturen.
Als ik de disk er niet zonder te beschadigen uit krijg, dan maar beschadigen. Als harddisken het zwarte goud gaan worden, dan boeit me die behuizing helemaal niks. Heb er 4 nodig voor een NAS.
Het zijn gewoon normale standaard HDD's die in die behuizingen gaan. Ze doen er ook niets speciaals mee zoals locken oid. Iedere schijf die je uit een behuizing haalt kan je normaal gebruiken.cupra4 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:03:
[...]
Ik bedoelde meer dat die disken niet "gelocked" zijn en dat ze alleen in die behuizing werken?
Als ik de disk er niet zonder te beschadigen uit krijg, dan maar beschadigen. Als harddisken het zwarte goud gaan worden, dan boeit me die behuizing helemaal niks. Heb er 4 nodig voor een NAS.
http://club.myce.com/nl/f...b3-2-5-hdd-review-319639/
Das wat anders als een 3.5" diskSYQ schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:15:
nou de samsung die ik hier heb kan je toch echt niks mee, ik heb deze 3 maanden terug gekocht en wilde hem in de mini pc welke als mediacenter dient plaatsen. de hele usb printplaat zit vast aan de hardeschijf, dus geen sata aansluiting niks. het is trouwens een usb3 diskje
http://club.myce.com/nl/f...b3-2-5-hdd-review-319639/
ja zijn gewoon standaard hardeschijven alleen had ie al wat software op en een kleine extra hidden partitie 10mb met een backup van die software.cupra4 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:03:
[...]
Ik bedoelde meer dat die disken niet "gelocked" zijn en dat ze alleen in die behuizing werken?
maar ja zijn gewoon standard schijfen.
in mijn geval f4eg.
ja als de buizing beschadigd heb je wel geen garantie meer
ik sloop nu wel 2x1tb uit mijn externe schijven en hoop dat over 2 a 3 maanden de prijzen normaal zijn.
al meer info of ze de fabrieken weer snel operationeel krijgen of niet?
De "3" in G3 slaat niet op de drive die er in zit, maar op de "3" in 3.5inch. Vandaar dat de G2 een 2.5" drive is, en de S1 een 1.8"...swifty_DK schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:06:
[...]
dacht ik dus ook had er eerst 1 gekocht, want ik had dringend een nieuwe HDD nodig. Tot mijn verrassing zat er een f4 in.
Toen maar 3 erbij besteld en alle 3 waren ook f4.
Originele kwamen ze met de F3EG(vandaar G3) maar nu dus niet meer. kan dat je misschien de g3 besteld en de f3eg toch nog krijgt.
Samsung 2.5" USB drives hebben al een tijdje geen SATA->USB bridge meer, dus koop deze drives niet om de drive er uit te halen. De USB aansluiting zit inderdaad al op het PCB van de drive.SYQ schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:15:
nou de samsung die ik hier heb kan je toch echt niks mee, ik heb deze 3 maanden terug gekocht en wilde hem in de mini pc welke als mediacenter dient plaatsen. de hele usb printplaat zit vast aan de hardeschijf, dus geen sata aansluiting niks. het is trouwens een usb3 diskje
Anyway. OEM fabrikanten slaan in, Distributeurs proberen nog wat in te slaan. En door dat de vraag hoog is en het aanbod laag. en aangezien Thailand 1 van de grootste HDD exporteurs zijn en ook van veel onderdelen. Wordt de prijs wel verhoogd. Maar dit komt meer door vraag en aanbod.
Er is weinig aanbod maar veel vraag. Je zou gek zijn als leverancier om dan ook niet je prijzen te verhogen. Dat heet economie..
Of sla ik nou ergens de plank mis?
A Soldiers manual and a pair of boots.
Nee maar duurder is nooit goed heTo_Tall schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:54:
Ik lees hier allemaal berichten dat men bang is dat andere fabrikanten zien als een slaatje..
Anyway. OEM fabrikanten slaan in, Distributeurs proberen nog wat in te slaan. En door dat de vraag hoog is en het aanbod laag. en aangezien Thailand 1 van de grootste HDD exporteurs zijn en ook van veel onderdelen. Wordt de prijs wel verhoogd. Maar dit komt meer door vraag en aanbod.
Er is weinig aanbod maar veel vraag. Je zou gek zijn als leverancier om dan ook niet je prijzen te verhogen. Dat heet economie..
Of sla ik nou ergens de plank mis?
de prijzen blijven maar stijgen en de externe schijven blijven zowat stabiel (vooral in offline winkels die met voorraad werken.
en ja hoelang duurt deze "hdd crissis" nog als het 1 jaar duurt kan ik best nog wat schijven gebruiken.
ik denk nu dat winkels en leveranciers speculeren en op elkaar afspelen. vandaar de hoge prijzen
[ Voor 3% gewijzigd door Meessen op 31-10-2011 13:43 ]
2 tb wd20earx
doen die het goed in een nas 9striping of raid1?
Voor welke prijs liggen ze daar? En bij welke Mediamarkt heb je gekeken? In Utrecht hebben ze alleen nog 1GB varianten.Anoniem: 427208 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:21:
bij mediamarkt liggen ze nog.
2 tb wd20earx
doen die het goed in een nas 9striping of raid1?
sorry.cue schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:47:
[...]
Voor welke prijs liggen ze daar? En bij welke Mediamarkt heb je gekeken? In Utrecht hebben ze alleen nog 1GB varianten.
2tb WD20earx voor 79,99
alleen toen ik bij het schap was waren de kaartjes al verdwenen.
er lag nog een stapel samsung 1tb f3 schijfjes maar de 2 tb samsungs waren weg.
op de hd's waren de prijzen dus nog 79,99
Kom ik bij de kassa scanned die 99 euro.
is handmatig na heel veel gebel (zeker 15 minuten gewacht) aangepast naar 79.
achter mij stonden nog ettelijke mensen met interne HDD's in de klauwen, die kassiere had der dag
de externe schijven van 2 tb van lacie zaten ook net onder de 80 euro.
dit was de mediamarkt in enschede.
ik zie alleen dat deze 600 sata aansluiting hebben en mijn bestelde drink pulse heeft sata 300...
gaat dat werken in de nas (raid1)
ik heb nu 2 tb voor 80 euro, lijkt me ook onder normale omstandigheden geen slechte prijs.Alex3 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:01:
Er zijn nog schijven genoeg te krijgen. Zoals te verwachten viel lijkt de prijsverhoging vooral door het hamsteren te komen, en niet door de schaarste...
kan ik iig mijn nas aansluiten zonder mijn externe behuizingen uit elkaar te slopen
Ik ben bang dat die schaarste nog wel zal komen. Alle grote fabrikanten hebben vast een grote vooraad liggen. Zodra die op is en er wordt nog niet, of bijna niet geproduceerd, kan de prijs weleens flink omhoog gaan.Alex3 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:01:
Er zijn nog schijven genoeg te krijgen. Zoals te verwachten viel lijkt de prijsverhoging vooral door het hamsteren te komen, en niet door de schaarste...
Schaarste is er echt nog niet, 95% van de webshops kan leveren binnen 24 uur...Alex3 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:01:
Live today! Nobody promised you tomorrow.
vergis je daar niet in.pvanmegen schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 18:38:
[...]
Schaarste is er echt nog niet, 95% van de webshops kan leveren binnen 24 uur...
via de pricewatch dacht ik ook: die prijzen vallen wel mee en de voorradigheid ook.
schijnbaar update de price watch niet zo vaak en bedoelen ze met levertijd hun streven.
als je namelijk op de linkjes klikt zie je andere prijzen en vaak "niet voorradig".
pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
klik maart eens willekeurige bedrijven aan.
of de prijs klopt niet of de voorradigheid...
Dat is het viervoudige!GioStyle schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:27:
Zijn ze nou helemaal gek geworden?
Klik.
Van 69 euro naar 274 euro.
Ik breidt de komende tijd maar niet uit denk ik..
Anders pak je even de hoogste prijs uit de pricewatch...GioStyle schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:27:
Zijn ze nou helemaal gek geworden?
Klik.
Van 69 euro naar 274 euro.
Hij staat er ook gewoon voor 115 euro..
/pakt random product uit de pricewatch:
pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
de MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC voor € 435,78!!!! oh nee wacht... hij is € 203,95 bij de goedkoopste winkel...
goedkoopste is ie 129 euro
Dan nog is dat bij lange na geen 274...swifty_DK schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:50:
als je maar effe klikt op de prijzen. zie je in de winkel of een hogere prijs of neit op voorraad
goedkoopste is ie 129 euro
We weten nog lang niet waar de prijzen heen gaan, het zou maar zo kunnen dat we over 2 maanden 300 euro voor een 2TB hdd betalen. Maar om nu gelijk de duurste bedragen aan te houden gaat natuurlijk nergens over. De bedragen per webshop verschillen gewoon heel erg met allerlei producten.
In maart heb ik een 6950 via alternate gekocht voor €179,90 bij de duurste webshop was hij op dat moment rond de 300 euro of zo. pricewatch: MSI R6950-2PM2D2GD5
Ik zie nergens een F4EG voor 115 euro. De allergoedkoopste is toch minimaal 129 euro.sbmuc schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:19:
[...]
Anders pak je even de hoogste prijs uit de pricewatch...
Hij staat er ook gewoon voor 115 euro..
/pakt random product uit de pricewatch:
pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
de MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC voor € 435,78!!!! oh nee wacht... hij is € 203,95 bij de goedkoopste winkel...
En aangezien Alternate toch een behoorlijk bedrijf is vind ik het gewoon schokkend dat zij zoveel vragen.

Voor de liefhebbers:
http://www.wehkamp.nl/Zoe...&cm_pi=Zoeken&cmid=WEHZOE
Vermoedelijk zit hier ook gewoon een f4eg in.
[ Voor 8% gewijzigd door Bastard op 01-11-2011 16:07 ]
Haha, dit doet me denken aan de tijd dat geheugen superschaars was (1999 ofzo).Toen was Wehkamp ook de laatste die zijn prijs verhoogde en kon je daar nog voor relatief weinig wat kopen.KAdrifter schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:01:
ik heb net toch maar ff een externe 2tb aangeschaft voor 70e, kan ik iig weer een tijdje vooruit.
Voor de liefhebbers:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben net een paar computer winkels afgeweest en de situatie is toch een stuk ernstiger dan ik dacht. USB schijven zijn nog goed te doen. Even wat ervaringen en prijzen:Alex3 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:01:
Bij de Media Markt was het E119,- voor een WD 2TB usb schijf en E77,- voor een equivalent van Samsung. Maar gewone 3.5" S-ATA hardeschijven waren er niet meer van boven de 500GB, en de 500GB varianten zaten al aan de E70,-. De 2.5" varianten gingen niet verder dan 350GB en waren iets van E80,-
Bij de Scheer en Foppen hadden ze nog WD 1.5TB usb schijven voor 80,- maar ook geen losse S-ATA schijven.
Bij de Norrod hadden ze geen 1TB S-ATA schijven meer en de 2TB S-ATA schijven kosten nu E200,- volgens de verkoper waren ze in 2 weken met E120,- omhoog geschoten.
Ik ben nog enkele andere winkels langs geweest en deze hadden allemaal geen S-ATA hardeschijven meer. Let wel, dit waren electronica/witgoed winkels die er normaal een paar hebben liggen, geen echte computer winkels.
Alle prijzen/winkels zijn centrum Groningen
Ik was nu zelf op zoek naar een beetje behoorlijke S-ATA hardeschijf van minimaal 750GB voor een nieuwe PC die ik aan het bouwen ben, maar ik denk dat ik voorlopig maar even mijn oude 500GB hardeschijf gebruik. Wat wel een pluspuntje was aan deze trip was de boxset van American Psycho I & II voor E3,50
[ Voor 9% gewijzigd door roy-t op 02-11-2011 15:35 ]
hahaha Wehkamp.nl deed het niet meer sinds vanmorgenKAdrifter schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:01:
ik heb net toch maar ff een externe 2tb aangeschaft voor 70e, kan ik iig weer een tijdje vooruit.
Voor de liefhebbers:
zou het komen door de goedkope schijf in de pricewatch?
Want ik wilde vanmorgen ook naar wehkamp.nl om hem te gaan bestellen... zag op de mobile site dat hij niet meer beschikbaar is

Ik zal geen namen noemen omdat ik het op deze uitzondering na een super goede winkel vind kwa service etc.
1 dag voordat dit nieuws kwam waren alle schijven gewoon op voorraad,en toen het nieuws officeel bekend werd via de media plotseling niets op voorraad....yeah right.
En nu in stapjes verhoogt tot uiteindelijk 200 euro voor een wd 2tb....
Afijn,bij conrad nog een samsung voor een prikkie op de kop kunnen tikken,dan maar geen wd helaas.
Ik hou voorlopig mijn hand op de knip. Laat die HDD-fabrikanten maar eerst eens 4TB en 5TB-schijven uitbrengen.
[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 02-11-2011 18:02 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 02-11-2011 19:03 ]
Wat er gebeurt is niet netjes maar wel begrijpelijk. Zeker met de huidige lage marges is het logisch dat als er meer geld verdient kan worden dat het dan ook op deze manier zo gaat.fragcompany schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:24:
Ik weet in ieder geval zeker dat veel winkels misbruik van de situatie maken.
Ik zal geen namen noemen omdat ik het op deze uitzondering na een super goede winkel vind kwa service etc.
1 dag voordat dit nieuws kwam waren alle schijven gewoon op voorraad,en toen het nieuws officeel bekend werd via de media plotseling niets op voorraad....yeah right.
En nu in stapjes verhoogt tot uiteindelijk 200 euro voor een wd 2tb....
Afijn,bij conrad nog een samsung voor een prikkie op de kop kunnen tikken,dan maar geen wd helaas.
Verder is dit iets wat overal mee gebeurt en dan vind ik het wel wat erger dan dit. Bijvoorbeeld rijst inkopen als er een droogte is in een arm land om het later met dikke winst te verkopen, ookal hebben er mensen echt honger. Precies hetzelfde als dit alleen vele malen erger.
Ze hebben nog wel een 1.5TB drive van Seagate voor 75,- maar dat is een nogal vaag model (5900RPM maar wel 64MB cache en SATA-III). Dus daar zit ik nog even naar te staren maar ik denk niet dat ik die ga halen... Damn!Bestelbaar! Leverbaar vanaf 15.02.2012
Edit: sorry de directe links naar de drive op http://www.conrad.nl werken niet. Echt een waanzinnig slechte site

[ Voor 24% gewijzigd door roy-t op 02-11-2011 20:31 ]
maarre als je echt een schijf goedkoop zoekt kan je een externe schijf kopen en hem dan openbrekenroy-t schreef op woensdag 02 november 2011 @ 20:26:
Arg net op de Conrad site geprobeerd eentje te bestelen (Hitachi 1 TB SATA 3,5" HDS721010CLA332 voor 69,-). Leverbaarheid staat op gemiddeld klik je het product aan en kijk je nog 1x goed rond voordat je op bestel drukt, lees je ineens het volgende
[...]
Ze hebben nog wel een 1.5TB drive van Seagate voor 75,- maar dat is een nogal vaag model (5900RPM maar wel 64MB cache en SATA-III). Dus daar zit ik nog even naar te staren maar ik denk niet dat ik die ga halen... Damn!
Edit: sorry de directe links naar de drive op http://www.conrad.nl werken niet. Echt een waanzinnig slechte site
Edit, bij Alternate staat nu bij elke HD, ook die met meer dan E150,- in prijs zijn gestegen de volgende melding
Gezien de overstroming in Thailand kunnen wij prijs noch levertijd van harde schijven en producten met harde schijven garanderen.
[ Voor 27% gewijzigd door roy-t op 02-11-2011 21:21 ]
En als de overstroming stopt hoelang gaat dit nog duren dat ie prijzen hoog blijven..
Groet

Dus het duurt nog zeker maanden nadat het water weg is om de productie weer op pijl te krijgen.
Nadat de productie terug op gang komt gaan ze volgens mij eerst opnieuw een mooie voorraad aanleggen. Je moet trouwens niet verwachten dat wanneer we op hetzelfde peil van leverbaarheid zitten als pakweg augustus, dat de prijzen dan fenomenaal zullen dalen. Prijzen zullen stapsgewijs dalen en redelijk traag, zo verdienen ze er ook een stevig centje aanat00mb0m schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:47:
Weet iemand hoe de situatie daar is in Thailand? (fck schijf moet goedkoper worden!!!)
En als de overstroming stopt hoelang gaat dit nog duren dat ie prijzen hoog blijven..
Groet
Edit: Als er nieuwe productiegoederen (bv. machines) moeten aangekocht worden dan stijgt de productieprijs ook. Dat zijn vaak flinke investeringen die ze doorrekenen aan de consument voor de duur van de afschrijving.
[ Voor 14% gewijzigd door Flying op 02-11-2011 21:57 ]

Sowieso moet het water eerst weg zijn. Dan moet de hele fabriek schoongemaakt worden. Misschien ook nog een stuk verbouwen, onderhoud aan muren enz. Dan zullen alle machines zo'n beetje vervangen moeten worden, aangezien die dingen op maat gemaakt worden en WD niet de enige is zal dat ook wel even duren. (Hoewel deze machines vast al besteld zijn) Dan zal de productie weer op gang kunnen komen, alleen zal de vraag nog lang veel hoger zijn dan het aanbod door al die tijd dat er geen schijven gemaakt zijn maar de vraag hetzelfde blijft.
Al met al zou het mij verbazen als volgend jaar om deze tijd de prijzen weer op het oude niveau zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 02-11-2011 22:03 . Reden: Afbeelding aangepast. ]
Ik heb zelf een NAS aangeschaft op iBood aangezien ik graag wat extra schijfruimte wilde. €119,95 leek me schappelijk voor een Zyxel NAS + 2 TB (WD?) schijf.
Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X
Gister een schijf besteld (en betaald) krijg in vandaag dit:Gluten Parody schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:02:
MyCom biedt nog een samsung 2TB usb-gevalletje aan voor 79 euro, in Zeist liggen er nog ruim 70. Verder is iedere webshop die zat te snurken (lees: oude prijzen hanteerde) nu wel wakker doordat ze ineens een piek in bestellingen doormaken.
Tot onze spijt zijn er meerdere klanten die deze schijf hebben besteld en hebben wij slechts twee kunnen leveren. De schijf is momenteel niet meer bestelbaar bij Samsung of bij onze importeurs waardoor het erg lang kan duren voor deze week op voorraad komt ( als deze überhaupt nog binnen komt ). Dit heeft te maken met de overstroming in Thailand. Wij excuseren ons voor het ongemak en zullen uw reeds betaalde bedrag aan u retourneren en uw bestelling annuleren. Mocht u verder nog vragen hebben dan vernemen wij dat graag.
Nu mijn vraag: Moet de shop mij niet een gelijkwaardig product leveren ter vervanging van het bestelde product?
Anoniem: 66416
http://www.sicomputers.nl...e4-enterterprice-1tb.html
1374 Euro voor 1TB WD RE4

Ik mag hopen dat dit een typo is.....
En wat als die fabriek die ze maakt nu ook in Thailand staat(Hoewel deze machines vast al besteld zijn)
Gr
Johan
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 66416 op 03-11-2011 17:10 ]
Ach, die vind je altijd al.Anoniem: 66416 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:05:
Er zijn natuurlijk bedrijven die totaal doorslaan.
1374 Euro voor 1 WD RE4
Neckerman is zo'n bedrijf bijvoorbeeld. Gemiddelde prijs pricewatch maal 1,5-1,8 = Neckerman prijs voor harde schijven. En dat was voor de overstromingen.
Zal wel een komma foutje zijn... had bij die shop net een ander klein 1tb schijfje besteld. Stond gister op levertijd 6-10 werkdagen en nu op Levertijd onbekend.Anoniem: 66416 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:05:
Er zijn natuurlijk bedrijven die totaal doorslaan.
1374 Euro voor 1 WD RE4
Gr
Johan
[ Voor 6% gewijzigd door boppos op 03-11-2011 17:11 ]
Heb er net 4 stuks gehaald bij Office Center voor 99 euro ex btw. OP=OP !
Omdat ze in mijn NAS moeten heb ik de behuizing maar eens open gemaakt. Hierna was de behuizing in elk geval niet meer bruikbaar.
Er blijkt een SATA600 7200 RPM 64 MB Cache disk in te zitten van Hitachi zelf. Type DK7SAD300.
Diezelfde schijf staat inmiddels los voor 459 euro ! Mijn Office Center had er nu nog 20. Maar denk dat ze zo weg zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door cupra4 op 03-11-2011 21:46 ]
Ook de centen groeien niet exact op mijn rug op het moment, maar ik heb dinsdag bij de lokale s&f maar eentje gehaald voor 90 euro 2TB usb2
Kunnen we weer eventjes
ow ?at00mb0m schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:14:
schijf prijzen zijn aan het dalen
Der is nogal een verschil tussen niet meer expontieel stijgen, en daadwerkelijk dalen
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
[ Voor 12% gewijzigd door at00mb0m op 03-11-2011 21:27 ]
man, zit toch niet zo uit je nek te lullen.at00mb0m schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:27:
die hd schijf spinpoint van 1tb was gisteren 154 euro. Nu 133 euro.
Ik ben even alle 1TB spinpoints langsgegaan die in de pricewatch staan en geen enkele was goedkoper dan gisteren of uberhaupt 133,- dus waar heb je het over?at00mb0m schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:27:
die hd schijf spinpoint van 1tb was gisteren 154 euro. Nu 133 euro.

Oftewel al zou er 1 zijn dan zegt dat nog niks
[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 03-11-2011 22:29 ]
Maar als je goed zoekt, vind je hier en daar nog wel goedkope externe hdd voor de oude prijzen idd. Zoals bij de bcc hebben ze nog voorraden liggen van de elements 2TB voor 74,95 (gisteren..) en hoewel veel schaarser, de elements 3TB voor 159,95. Ik ga morgen zo snel mogelijk de 2TB halen voor die prijs, kan ik m'n nas back-uppen.
Als het allemaal goed gaat ben ik nu iig weer aan de hardeschijf
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJroy-t schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:27:
[...]
Ik ben even alle 1TB spinpoints langsgegaan die in de pricewatch staan en geen enkele was goedkoper dan gisteren of uberhaupt 133,- dus waar heb je het over?
Gisteren stond er bij azerty( ook bij tweakers pricewatch) 133 euro.
Nu is het opeens weer 152 euro....
Office centre heeft de 3TB externe disk nog liggen voor 99 euro ex btw.
Dus als je ze zoekt moet je rap zijn.
Die met status "momenteel niet voorradig" bedoel je ?cupra4 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:33:
Nou, nog 1 keer dan :-)
Office centre heeft de 3TB externe disk nog liggen voor 99 euro ex btw.
Dus als je ze zoekt moet je rap zijn.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Nee. Net gebeld ze hebben er nog 16 liggen bij Office Centre in Eindhoven/Sonu_nix_we_all schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:37:
[...]
Die met status "momenteel niet voorradig" bedoel je ?
Gisteren waren dat er nog 24.
SSD's worden in andere fabrieken gemaakt. Dus die prijzen zijn wel stabiel gebleven.CapTVK schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:40:
Heeft dit ook z'n invloed op de prijs SSD's? Je zou verwachten dat dat eend eel van de vraag nu naar SSD's verschuift en ik heb de indruk dat de prijzen hier nu ook iets omhoog kruipen.
Anoniem: 15758
HDD supply issues good for SSD manufacturesCapTVK schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:40:
Heeft dit ook z'n invloed op de prijs SSD's? Je zou verwachten dat dat eend eel van de vraag nu naar SSD's verschuift en ik heb de indruk dat de prijzen hier nu ook iets omhoog kruipen.
Dat heeft er weinig mee te maken. Schijven van fabrikanten buiten Thailand stijgen evenveel in prijs. Het gaat er om hoeveel gebruikers van harde schijven naar SSD's uitwijken.psychodweep schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:07:
[...]
SSD's worden in andere fabrieken gemaakt. Dus die prijzen zijn wel stabiel gebleven.
ik hoop dat de buitenlandse bedrijven die daar gevestigd zijn goed veel verlies lijden!
komen ze vanzelf wel weer terug....
Alsof er bij ons geen overstromingen voorkomen. En als ze hun fabrieken hier gaan plaatsen, dan stijgen de prijzen van harde schijven sowieso.pouletkuif schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:05:
produceren in low-cost-countries heeft zo haar prijzen...
ik hoop dat de buitenlandse bedrijven die daar gevestigd zijn goed veel verlies lijden!
komen ze vanzelf wel weer terug....

ik snap het ook niet als je soms leest dat sommigen een paar disk met een paar TB halen.Feuille schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:51:
Waarom besluit iedereen trouwens massaal HDD's in te slaan? Het zou me namelijk niet verbazen als straks 40% van de mensen hun nieuwe HDD niet eens hebben aangeraakt tegen de tijd dat de productie weer op gang is. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
mijn geval was dat ik een nais in raid1 nodig had voor back-up foto's
tis nu 2tb geworden maar moet dan wel heel veel downen om dat vol te krijgen naast de foto's
Je weet niet hoelang dit deze prijzen zo blijven. Misschien is het over 2 maanden weer normaal. Het is ook mogelijk dat het een jaar duurt. Als je de schijven niet nodig hebt kan je ze altijd nog verkopen, of zelfs over 1 maand met winst verkopen.Feuille schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:51:
Waarom besluit iedereen trouwens massaal HDD's in te slaan? Het zou me namelijk niet verbazen als straks 40% van de mensen hun nieuwe HDD niet eens hebben aangeraakt tegen de tijd dat de productie weer op gang is. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Ook doen een hoop mensen steeds meer met HD video, dan gaan de TB's hard.
Frontpage nog niet gezien?Feuille schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:51:
'Prijzen hdd's bereiken begin volgend jaar hoogste punt' en 'Global HDD shortages to peak in 1Q12'
Ik back genoeg Blu-rays blurays up om richting de 1-1.5TB per maand te vullen en dan heb ik het nog niet eens over mijn download gedrag. Als het echt maanden kan gaan duren dan is het best wel slim om nu even een paar TB aan opslag binnen te halen.
De nood voor opslag is voor de meeste mensen alleen maar aan het stijgen en zo baanbrekend is de ontwikkeling op hard-drive gebied nou ook weer niet. Kleine kans dat je er te veel van inkoopt.
Anoniem: 172410
Rentenieren met hardware lijkt me een gevaarlijk spelletje, gezien dat het spul normaal gesproken eigenlijk altijd verlies oplevert. Nu is het natuurlijk een uitzonderlijke situatie, maar juist als iedereen elkaar gek zit te maken met ook nog eens virtuele tekorten (omdat al die gekken inslaan) kan het wel eens zijn dat de prijs opeens zonder pardon in elkaar dondert.PilatuS schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:25:
Je weet niet hoelang dit deze prijzen zo blijven. Misschien is het over 2 maanden weer normaal. Het is ook mogelijk dat het een jaar duurt. Als je de schijven niet nodig hebt kan je ze altijd nog verkopen, of zelfs over 1 maand met winst verkopen.
Ook doen een hoop mensen steeds meer met HD video, dan gaan de TB's hard.
zo heb ik mogen aanschouwen dat ze bij de mm ter plekke 20 euro bij de interne disks erop deden (die 2 dagen later zo goed als uitverkocht waren)
echter liggen er wel kisten vol met de externe disks die ze qua prijs ongemoeid laten
Anoniem: 172410
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-11-2011 09:44 ]
Dit topic is gesloten.