so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik ben sowieso een meeloper. Overigens zit het wat mij betreft niet fijner, maar ook niet minder fijn. Nadeel is wel dat de volgorde waarin je helm en bril afzet opeens van belang wordt. Eerst bril, dan helm. Doe je het andersom, dan vliegt je bril opeens door de lucht.Atlas schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:21:
Zit het fijner? Ander voordeel? Of ben je nu een meeloper?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik hoop dit jaar weer wat serieuze kilometers te kunnen maken, mn sportabbonement bij de lokale fitness loopt over 2 maanden af, dus dan ga ik weer fietsen. Had ik maar een baan waar ik gewoon op mn wielrenfiets naartoe kon gaan
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
[ Voor 1% gewijzigd door NoepZor op 05-03-2012 18:55 . Reden: Al gelukt met de waterpomptang ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik moet dus kleren naar het werk meenemen. Ik had thuis nog een wandelrugzak van zo'n 30 liter liggen en dat ging opzich best prima. Met lucht tussen je rug en de rugzak voor de ventilatie, plus afsteunend op je heupen.
Heeft iemand tips voor een goede rugzak om mijn kleren en schoenen in te vervoeren? Het hoeft denk ik geen 30 liter te zijn, want dat was behoorlijk groot. Als het een beetje een middenmaat is, kan hij ook op de MTB mee met drinkzak!
Owh en vraag 2: Mijn fiets 'rammelt' als ik over ongelijk terrein fiets. Op vlak asfalt is er niets aan de hand, maar klinkerweg of ongelijkheden zorgt voor een 'rammel'. Net alsof mijn bidonhouder los zit oid. Ik heb alles aangedraaid wat ik kon bedenken. De ketting wat strakker gespannen etc, maar ik kom er niet uit. Iemand nog een tip voordat ik 'm naar de fietsenboer breng?
[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 05-03-2012 19:13 ]
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
- Oude wielen erin, geen gerammel.
- Nieuwe wielen erin, wel gerammel.
Oke, probleem zit in de wielen. Waar?
Wielen rammelen alleen bij v > 10m/s met druk op de assen.
Dus niet zomaar te testen in de montagestandaard.
Dus niet iets wat tegen frame/vork loopt. Lager kapot?
Nope... helemaal schoongemaakt.
Wat was het? Ventiel rammelde in de (hoge) velg

"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik begrijp dit niet helemaal, je hebt een rugtas die best goed is, maar je zoekt nog een anderI-King schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:11:
Ik lurk al een tijdje mee, maar ik hoop dat iemand tips voor me heeft! Ik woon nu 10km van mijn werk af en ben van plan met de racefiets naar het werk te fietsen en op de terugweg via een ruime omweg weer naar huis.
Ik moet dus kleren naar het werk meenemen. Ik had thuis nog een wandelrugzak van zo'n 30 liter liggen en dat ging opzich best prima. Met lucht tussen je rug en de rugzak voor de ventilatie, plus afsteunend op je heupen.
Heeft iemand tips voor een goede rugzak om mijn kleren en schoenen in te vervoeren? Het hoeft denk ik geen 30 liter te zijn, want dat was behoorlijk groot. Als het een beetje een middenmaat is, kan hij ook op de MTB mee met drinkzak!
Ik denk idd remkabels ofzo tegen je frame, mijn fiets rammelt ook over klinkers. Ik heb me er nooit druk over gemaaktOwh en vraag 2: Mijn fiets 'rammelt' als ik over ongelijk terrein fiets. Op vlak asfalt is er niets aan de hand, maar klinkerweg of ongelijkheden zorgt voor een 'rammel'. Net alsof mijn bidonhouder los zit oid. Ik heb alles aangedraaid wat ik kon bedenken. De ketting wat strakker gespannen etc, maar ik kom er niet uit. Iemand nog een tip voordat ik 'm naar de fietsenboer breng?

Frame is best oud maar is vorig jaar redelijk wat vervangen met 105-groep. Nu nog de kleding en dan komend weekend alles goed afstellen en mijn eerste rit gaan maken. Pedaaltjes en schoenplaatjes en een cateye fietscomputer zat er bij.
PS. Zadel zit er ook bij maar die lag nog binnen, in verband met vervoer wat uit elkaar moeten halen.
Ik heb deze (http://www.futurumshop.nl...zak-blue-anthracite.phtml) en ik ben er zeer tevreden mee. Ik vervoer er ook vaak kleding in als ik bv een weekend naar m'n ouders fiets en ik heb hem vorig jaar meegenomen op een tocht van 5 dagen. Topding. Goede drinkzak erbij en je bent het mannetje.I-King schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:11:
edit: denk dat ie voor op de mtb net aan de grote kant is, maar het kan zeker. Hij heeft dus ook een grotere en een kleinere 'stand' (met een rits).
[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 05-03-2012 21:39 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Die rugzak is van mijn vader, maar ik vind 'm net wat aan de grote kant. Wellicht dat er hier meer mensen met een rugzak naar het werk fietsen, dus vandaar dat ik het even vraag!Widow schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:00:
[...]
Ik begrijp dit niet helemaal, je hebt een rugtas die best goed is, maar je zoekt nog een ander![]()
[...]
Ik denk idd remkabels ofzo tegen je frame, mijn fiets rammelt ook over klinkers. Ik heb me er nooit druk over gemaakt
Remkabels zou kunnen, maar aangezien het probleem pas een tijdje speelt wil ik het graag liever oplossen dan dat ik later voor onverwachte verrassingen sta!
@MrAngry:
Bedankt voor de tip, ziet er uit als een prima rugzak.
[ Voor 4% gewijzigd door I-King op 06-03-2012 08:47 ]
Voordelen:
* Aanzienlijk harder omdat ik niet meer bang ben dat mijn schoenen eraf schieten.
Nadelen:
* Idioten die een u-bocht maken zonder op te letten of je er aan komt. Bijna dood-ervaring galore

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
En dat komt door jouw schoenen, damn want een invloed hebben die dingen tochDiedX schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:40:
Zo, en de eerste rit met schoenen zit erop.
Nadelen:
* Idioten die een u-bocht maken zonder op te letten of je er aan komt. Bijna dood-ervaring galore
Ik wil naar huis en fietsen, het is perfect weer terwijl de rest van de week het minder word (meer regen). maarja kan niet alles hebben dus vanavond maar even stukje fietsen.
LOL. Je zit wel vast met je schoenen, en dat is wel even wennenGriffin schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:39:
[...]
En dat komt door jouw schoenen, damn want een invloed hebben die dingen toch![]()
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Toch 48km gedaan in 1u45. Toen ik thuis was viel de vermoeidheid mee aangezien ik had verwacht helemaal gesloopt te zijn na een dag werken en fietsen.
Dit gaan we vaker doen op de dinsdag (donderdag misschien ook maar die dag is nog te druk).
Wat kun je als advies geven tegen de slijtageTheLemon schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:41:
[...] ...
Ik heb overigens ook die Waterflex dingen, maar zijn inmiddels versleten (mede doordat ze eigenlijk te klein waren). Bevielen wel goed idd, ik heb er zelfs nog mee geschaatst. Ik rij momenteel met Hard Wear van BBB, die zijn een stuk warmer en prima geschikt voor temperaturen van -8 tot +8 ongeveer.
Maar iets dat elastisch is, kan al niet waterdicht zijn voor mijn gevoel. Ze doen het echter heel goed hoor, niets dan lof, veel beter dan mijn vorige Cyclosport Marathon, die zo los boven en onder zat dat sijpelwater je alnog kletsnatte voeten bezorgde
pepernooot
Vandaag ook weer een rondje gedaan. Een dikke 100km in en rond de Vlaamse Ardennen, goed voor een kleine 1000hoogtemeters. Mooi tochtje, maar toch fameuze tegenwind de eerste helft.

Ook een deel van de RVV gereden (originele versie), met dus de bijhorende kasseien. was nog eens fijn..
[ Voor 12% gewijzigd door .joeri. op 07-03-2012 13:49 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Exocet op 07-03-2012 17:45 ]
Misschien helpt het als je ze nog eens inspuit met impregneerspray?dinkelover schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:38:
[...]
Wat kun je als advies geven tegen de slijtageIk heb ze in ieder geval niet te klein, maar op welke plekken zijn ze versleten bij jouw?
Bij mij zijn de ritsen redelijk stuk (vnl doordat ze echt te strak zaten) en op sommige plekken is de buitenste coat gebarsten, met name op de plek waar de buckle van mijn schoenen zit.
Ok bedankt, vooral dus omdat ze te strak zaten als ik het zo lees. "Mijn rits" kent nauwelijk spanning, de buckle is nauwelijks te zien, de frontkwab heeft nog gewoon ruimte aan de top van de schoen. Hoop dat ie heel lang mee kan gaan.TheLemon schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:20:
[...]
Misschien helpt het als je ze nog eens inspuit met impregneerspray?
Bij mij zijn de ritsen redelijk stuk (vnl doordat ze echt te strak zaten) en op sommige plekken is de buitenste coat gebarsten, met name op de plek waar de buckle van mijn schoenen zit.
Vandaag mijn achterwiel eens laten controleren vanwege speling. Handgespaakte DT Swiss 370 naaf + DT 585 velgen (250,-). Oordeel: niet meer waard te repareren, velg is al te ver ingesleten, lagers kunnen wel vervangen worden, maar beetje zonde van het geld was het devies. Voorwiel velg: ook versleten. Bah

PS: vandaag de 3k van dit jaar gereden, lig nog op schema en geen last van vermoeidheid

@havana: please tell me in detail wat jouw routine is betreffende de winter.... welke remblokjes, hogedrukspuit, hoe vaak, vervangen van blokjes, poetsen velg... Gedeeltelijk had je het al verteld. Ik wil volgende winter graag voorkomen dat ik weer een wielset door velgslijtage erdoorheen druk. Aangezien jouw Vista's het kennelijk al zeker 30k in de winter volhouden doe je kennelijk iets heel goed én(/of) ik doe iets enorm fout!!!

[ Voor 18% gewijzigd door dinkelover op 08-03-2012 00:57 ]
pepernooot
Ik moet wel zeggen dat ik niet veel rem. Achteraan sowieso niet, de rem staat "open" i.v.m. het vuil dat deze pakt. Ik gebruik deze alleen bij een noodstop, wat deze winter nooit voorgekomen is. Vooraan rem ik ook nauwelijks. In de winter moet je gewoon je tempo verlagen en niet als een gek remmen en optrekken de hele tijd, i.v.m. gladheid. Dus ik denk dat dit zeker meespeelt.
Iets anders: waar is onze vriend Flits Flits gebleven? Ik mis zijn ongenuanceerde mening soms
[ Voor 12% gewijzigd door havana op 08-03-2012 08:07 ]
CPX33 kan ik je aanraden, erg goede velgdinkelover schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:45:
Ga gewoon weer naar 105 naafje. Goedkoop en makkelijk zelf te onderhouden zonder tools of instructieboekje. Zit te denken aan CXP33 velg.... of Son SL42
Ik rijd sinds 2 jaar met tevredenheid op een tweedehands aangeschafte Ridley-fiets, een model met de driehoekige buisconstructie. Het was m'n eerste racert, maar voor conditie-opbouw naast de mtb is ie prima bevallen. Afgelopen winter heb ik deze ivm erg slechte lak zelf overgespoten, om er nog maar even op door te fietsen, maar eigenlijk wil ik een nieuw frame / frameset.
Wat is aan te raden? De groep is op zich nog prima (105 / FSA) en met een nieuw setje binnenkabels / bandjes / cassette & ketting ben ik gewoon weer 't mannetje. What are your thoughts?
Het klinkt alsof die groep niet meer heel nieuw is. Het zou zomaar kunnen dat het ombouwen meer kost dan dat de waarde van de groep is. Voor mijn gevoel detoneert een paar jaar oude 105-groep in ieder geval nogal op een nieuw frame, de mate waarin hangt logischerwijs een beetje van het frame af. Wat zijn eigenlijk de plannen qua wielen? Wielen zijn in ieder geval meer bepalend voor de rijeigenschappen van de fiets dan de groep.dnhelle schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:34:
Wat is aan te raden? De groep is op zich nog prima (105 / FSA) en met een nieuw setje binnenkabels / bandjes / cassette & ketting ben ik gewoon weer 't mannetje. What are your thoughts?
[ Voor 4% gewijzigd door argro op 08-03-2012 13:38 ]
Mn Keo's waren toch echt af, lagering gaar.
Tevens waren de plaatjes bijna af en dan is inklikken lastig.... je hebt dan haast ook geen speling meer.
Van het weekend maar eens testen!
Whatever.
De vraag is waarom je nu een nieuw frame wilt? Ik heb geen idee hoe goed het overspuiten gelukt is, maar qua kwaliteit zou ik veel eerder de wielen vervangen dan het frame. Nu een nieuw frame kopen en die afmonteren met Shimano WH-R500 wielen en een paar jaar oude 105 groep is m.i. niet iets waar je heel blij van gaat worden. De balans in die fiets is m.i. zoek. Een puik frame met relatief slechte wielen en een twijfelachtige groep.dnhelle schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:49:
Wielset is een R500 shimano-setje. Op zich ga ik niet voor looks voor wat betreft de fiets, maar vooral rijgedrag. Ombouwen van onderdelen zou ik zelf kunnen doen, maar ik zit vooral in de afwegingsfase of het slimmer is om een nieuwe 2ehands te kopen of er een nieuw frame & parts tegenaan te gooien.
een paar jaar oude 105 groep is toch geen twijfelachtige groep?argro schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:19:
[...]
De vraag is waarom je nu een nieuw frame wilt? Ik heb geen idee hoe goed het overspuiten gelukt is, maar qua kwaliteit zou ik veel eerder de wielen vervangen dan het frame. Nu een nieuw frame kopen en die afmonteren met Shimano WH-R500 wielen en een paar jaar oude 105 groep is m.i. niet iets waar je heel blij van gaat worden. De balans in die fiets is m.i. zoek. Een puik frame met relatief slechte wielen en een twijfelachtige groep.
Niet in de zin dat het een groep is waar je niet mee kunt fietsen of dat het een slechte groep is. Maar m.i. past het niet op een gloednieuw state of the art frame, waarbij de 105-groep gaat bestaan uit een samenraapsel van oude Shimano-onderdelen, FSA-onderdelen en een paar nieuwe onderdelen.Blik1984 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:33:
[...]
een paar jaar oude 105 groep is toch geen twijfelachtige groep?
Soit, ik ga er eens over nadenken en rondneuzen. Eigenlijk zou weer een overjarig model weer de kans zijn om up-to-date rond te rijden.
1. Gewicht
2. Slijtage, lees: geen 100 trainings km per dag mee maken?
Enlighten me please
Belangrijkste verschil: het schakelt soepeler.UltraSub schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:37:
Even voor mijn beeldvorming he.. Tiagra of 105. Is het enige verschil met Ultegra en hoger niet:
1. Gewicht
2. Slijtage, lees: geen 100 trainings km per dag mee maken?
Enlighten me please
Iets anders, als ik iedereen hier goed begrijp moet ik squirtlube hebben.
Maareh, ik moet de oude troep er eerst makkelijk af krijgen. Zag ik op YouTube iemand met een spuitbus, instant schoon, als nieuw uit de doos. Kan het niet meer vinden. Begon volgens mij met white. Kent iemand zoiets? Weinig trek om alles "even" te demonteren
Aaaah remmenreiniger. Is net zoiets als WD40. Moet bij iedere man in de kast staan. Maar het spul is zo agressief, ik dacht dat dat de rubbers tussen de kettingschakels aan zou tasten? Niet? Iemand die dat vaker doet en even kan bevestigen dat het long term geen kwaad kan?TheLemon schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:35:
Remmenreiniger van de Action doet dat precies zo en is spotgoedkoop. Pas wel op met gevoelige onderdelen, want het is vrij aggressief.
En dat is dus precies wat ik veel van mensen hoor die al lang en veel fietsen en niet op materiaal kicken (als het maar goed werkt). Het enige wat ik die mensen hoor zeggen is wat ik al noemde; gewicht en slijtage. Rest is te verwaarlozen als je 2x in de week met goed weer je rondjes doet.havana schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:39:
Soepeler schakelen valt nogal mee hoor. Tiagra schakelt nauwelijks minder dan 105. De nieuwe groep is ook nog eens 10-speed, dus ideaal voor iedereen die goede spullen voor een betaalbare prijs. Ik vind de goedkopere groepen met name slechter remmen.
Waar ik op doel is... zou het niet zo kunnen zijn dat Ultegra tegenwoordig gewoon de norm is geworden waar een fiets aan moet voldoen om een "dikkere" fiets te hebben en geen lagere klasse? Ik rij zelf Tiagra (9sp), omdat ik zoals hier al eerder gezegd die fiets voor een perfecte prijs kon krijgen. En ik kan inderdaad wel betere dingen bedenken om meteen te vervangen als ik even niet naar kosten wil kijken. Eerste wat in me opkomt, wielen, remmen. Daar merk je tenminste meteen iets van
Bovenstaande kan ook leiden tot een ervaring van meer of minder soepel schakelen. Als bovenstaande klopt, dan is de kans op een slecht afgestelde derailleur bij Tiagra groter dan bij Ultegra. Hierdoor zal bij een Tiagra-groep ook eerder niet soepel schakelen worden ervaren, terwijl het verschil in soepelheid tussen een goed afgestelde Tiagra en een goed afgestelde Ultegra nihil is.
En rubber tussen de kettingschakels? Wat voor ketting is dat?
[ Voor 31% gewijzigd door argro op 08-03-2012 19:16 ]
Bij deze N=2. Vermoedelijk is dit nog het allergrootste verschil!argro schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:46:
Ik heb ook de indruk dat bijvoorbeeld Ultagra wat minder afstelling nodig heeft als een Tiagra. Ik heb althans 3 jaar rondgereden met Ultegra en nooit iets aan afstelling hoeven doen, schakelde altijd als een zonnetje. Een collega rijdt met Tiagra en hij staat om de haverklap zijn derailleurs weer af te stellen. Alsof er weinig voor nodig is om de boel even te ontregelen, misschien door materialen die iets sneller buigen ofzo. Natuurlijk is dit een n=1 meting en dus mogelijk niet representatief.
En misschien dat het verschil met Ultegra idd klein is, maar ik heb ook de ervaring dat ik hem nog nooit heb hoeven stellen (Ultegra) en aan mijn Sora (das dan weer een trapje lager dan Tiagra) groep op de fiets die ik op de Tacx heb kan ik blijven stellen, dat ding schakelt echt voor geen moer.
[ Voor 33% gewijzigd door MrAngry op 08-03-2012 19:33 ]
Anoniem: 54936
Je hebt gelijk, vaak raad men minimaal 105 aan. In onze groep rijden de twee sterkste rijders met sora en tiagra, helemaal niets mis mee.UltraSub schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:03:
[...]
Aaaah remmenreiniger. Is net zoiets als WD40. Moet bij iedere man in de kast staan. Maar het spul is zo agressief, ik dacht dat dat de rubbers tussen de kettingschakels aan zou tasten? Niet? Iemand die dat vaker doet en even kan bevestigen dat het long term geen kwaad kan?
[...]
En dat is dus precies wat ik veel van mensen hoor die al lang en veel fietsen en niet op materiaal kicken (als het maar goed werkt). Het enige wat ik die mensen hoor zeggen is wat ik al noemde; gewicht en slijtage. Rest is te verwaarlozen als je 2x in de week met goed weer je rondjes doet.
Waar ik op doel is... zou het niet zo kunnen zijn dat Ultegra tegenwoordig gewoon de norm is geworden waar een fiets aan moet voldoen om een "dikkere" fiets te hebben en geen lagere klasse? Ik rij zelf Tiagra (9sp), omdat ik zoals hier al eerder gezegd die fiets voor een perfecte prijs kon krijgen. En ik kan inderdaad wel betere dingen bedenken om meteen te vervangen als ik even niet naar kosten wil kijken. Eerste wat in me opkomt, wielen, remmen. Daar merk je tenminste meteen iets van
Hebben jullie trouwens al gezien dat Lieuwe Westra vandaag een etappe in Parijs-Nice heeft gewonnen? http://nos.nl/l/tcm:5-1212565/ Afgelopen zomer een fietsclinic met hem en Pieter Weening gedaan, aardige vent!
Over rubber ringetjes tussen schakelplaatjes.. Eeeh. Dat dacht ik. Is bij een motor ook zo, verder niet bij stil gestaan, gewoon aangenomen dat dat bij alle kettingen zo was. Als dat dus niet zo is zeg ik remmenreiniger FTW!
[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 08-03-2012 19:51 ]
Of het in dit topic al regelmatig aangehaalde lampenolie. Werkt ook als een tierelier en is niet agressief.UltraSub schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:50:
Over rubber ringetjes tussen schakelplaatjes.. Eeeh. Dat dacht ik. Is bij een motor ook zo, verder niet bij stil gestaan, gewoon aangenomen dat dat bij alle kettingen zo was. Als dat dus niet zo is zeg ik remmenreiniger FTW!
Het vervelende is dat (ookal laat je het weken) je nooit overal alle oude troep weg kan halen.Peetman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:34:
[...]
Of het in dit topic al regelmatig aangehaalde lampenolie. Werkt ook als een tierelier en is niet agressief.
Eigenlijk moet er iets van lampenolie in een spuitbus komen
Remmenreiniger kan je gebruiken maar spoel het daarna goed af (moet je ook met lampenolie doen). En dan goed droog maken en dan de lube erop.
Ik weet niet hoeveel km je ketting heeft gemaakt maar vervangen moet je m toch, vervang je m toch gelijkUltraSub schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:18:
Iets anders, als ik iedereen hier goed begrijp moet ik squirtlube hebben.
Maareh, ik moet de oude troep er eerst makkelijk af krijgen. Zag ik op YouTube iemand met een spuitbus, instant schoon, als nieuw uit de doos. Kan het niet meer vinden. Begon volgens mij met white. Kent iemand zoiets? Weinig trek om alles "even" te demonteren
Verder voor je casette, wat ik altijd doe is het wiel tussen borstkast en muur klemmen (dus dat de band de muur en je borstkast raakt). Dan lampen olie op een doek je doen, dubbelvouwen en dan tussen de tandwielen doen en heen en weer bewegen. Je zult merken dat de casette natuurlijk maar 1 kant op draaid. Zo kan je gemakkelijk er tussen schoonmaken zonder alles los te hoeven halen (heb ik nog nooit gedaan bij mn casette).
Over het 'groep' verhaal. Ik rij op een 105 en ik weet niet beter. Maar zoals al gezegd word (wat ik ook hoorde van een vriend) is dat je als beginner/amateur echt het verschil niet voelt tussen een Tiagra/105 en misschien zelfs de Ultegra. Echter ik heb ook een vriend welke de casette van de 105 en Ultegra aan gort trapte binnen 1 of 2 K. Nu fiets hij met DureAce en die houd het beter vol.
Ik weet niet precies wat er kapot ging maar denk dat hij er teveel kracht op zette oid.
[ Voor 3% gewijzigd door Griffin op 09-03-2012 08:42 ]
De oude ketting was nog niet versleten, maar ik heb vaker gehoord dat je ervoor kan kiezen de ketting te vervangen om zodoende de cassette langer mee te laten gaan. Als je de ketting namelijk gebruikt tot hij versleten is zul je ook de cassette moeten vervangen. Wat is wijsheid?
Zie argro in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16". Ik pas zelf optie 2 toe.I-King schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:59:
Wat raden jullie aan met de ketting? Ik heb een ultegra groep waar nu zo'n 2000 km mee gefietst is. Ik had laatst een nieuwe ketting besteld inclusief zo'n tooltje om te meten of de ketting versleten is.
De oude ketting was nog niet versleten, maar ik heb vaker gehoord dat je ervoor kan kiezen de ketting te vervangen om zodoende de cassette langer mee te laten gaan. Als je de ketting namelijk gebruikt tot hij versleten is zul je ook de cassette moeten vervangen. Wat is wijsheid?
Mwoa, klinkt misschien lullig, maar dat lijkt me heel sterkGriffin schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:40:
[...]... Echter ik heb ook een vriend welke de casette van de 105 en Ultegra aan gort trapte binnen 1 of 2 K. Nu fiets hij met DureAce en die houd het beter vol.
Ik weet niet precies wat er kapot ging maar denk dat hij er teveel kracht op zette oid.

Tja, ik zit ook met die kwestie 105/Ultegra. Voor de naven van mijn wielen, 105 achternaaf á 34 euro of Ultegra achternaaf á 68 euro. Behoorlijk prijsverschil voor alleen de naam, maar ik kom er ook niet achter wat voor voordelen de Ultegra naaf heeft, behalve dan iets lichter. Sterker gepolijste kogelbanen? Iedereen adviseert vaak Ultegra, just to be sure, maar ik ga gewoon voor de 105 nu maar eens. Ik slijt die velgen er komende winter toch wel weer door en dan heb wel weer een nieuw paar nodig.
pepernooot
Misschien is de voorderailleur iets trefzekerder en met minder kabaal dan de 105, maar dat scheelt ook weinig.
Qua remmen kan ik me niet voorstellen hoe Ultegra dat beter zou kunnen, volgens mij is het qua techniek en krachtoverbrenging exact hetzelfde met die dual pivot systemen, alleen zijn de blokjes misschien anders? Hoewel dat natuurlijk makkelijk vervangbare onderdelen zijn.
@MrAngry: waarom geen 12-30? Die hebben ze nu ook en dan heb je een echte bail-out optie. Ik heb die gekocht en dat werkt prima icm een korte 6700 derailleur, zonder extra afstelling ook nog.
Dankjewel! Meet jij de ketting van tevoren na of hij 'voldoende' versleten is of vervang je 'm puur op kilometers?argro schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:14:
[...]
Zie argro in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16". Ik pas zelf optie 2 toe.
Kettingen zijn niet extreem duur dus ik ga vervangen (net pas een nieuwe op gezet) als ik ongeveer bij de 3k ben. Het maakt niet veel uit of je er nu 50km boven of onder zit. Maar als je namelijk ongeveer de 3k aanhoud dan hoef je alleen maar te kijken naar je km teller en niet elke keer te meten (wel handig als je niet zn meter hebt).I-King schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:45:
[...]
Dankjewel! Meet jij de ketting van tevoren na of hij 'voldoende' versleten is of vervang je 'm puur op kilometers?
Langs de lekdijk vind ik altijd lekker fietsen, wel vrij bochtig, maar over het algemeen vrij rustig (tussen schoonhoven en utrecht iig). En is makkelijk omdat je de lek continue rechts moet houden.FMS schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:38:
Weet iemand mij een leuke, makkelijke route te vertellen voor Rotterdam - Utrecht?
Bij Vianen kan je dan vervolgens richting Utrecht.
Peetman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:58:
[...]
Langs de lekdijk vind ik altijd lekker fietsen, wel vrij bochtig, maar over het algemeen vrij rustig (tussen schoonhoven en utrecht iig). En is makkelijk omdat je de lek continue rechts moet houden.
Bij Vianen kan je dan vervolgens richting Utrecht.
/edit
Wat ik met mijn dure motorkettingen op de racer vroeger deed was na iedere rit ff met WD40 er op, en dan met een doek nawrijven. Resultaat, mooi schoon, en gesmeerd. Moet wel regelmatig gebeuren. Heeft dat nooit iemand met fietskettingen geprobeerd hier? Want is echt een ideale manier van smeren. Zeer schoon werken, supersnel, en je ketting blijft er als nieuw uit zien. En als de motorketting geen overmatige slijtage vertoonde, dan lijkt het me eigenlijk sterk dat de fietsketting daar met veel minder krachten wel last van zou hebben.
[ Voor 95% gewijzigd door UltraSub op 09-03-2012 13:53 ]
Maar een motor ketting is 'ruiger' en komt onder wat meer krachten te staan en gaat gemiddeld ook vaker rond en moet langer mee gaan. Denk dat er daarom rubbertjes tussen zitten.UltraSub schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:46:
Over die rubbers in de ketting (wat ik aan nam), hier een (interessant) onderzoekje bij een motorketting en reiniging daar van.
/edit
Wat ik met mijn dure motorkettingen op de racer vroeger deed was na iedere rit ff met WD40 er op, en dan met een doek nawrijven. Resultaat, mooi schoon, en gesmeerd. Moet wel regelmatig gebeuren. Heeft dat nooit iemand met fietskettingen geprobeerd hier?
* Griffin heeft cardanas, scheelt weer
/edit op de /edit
Niet geprobeerd maar heb wel eens gehoord dat WD40 juist vuilmakend is (dat wil zeggen dat vuil eraan blijft plakken). Bij motor gebeurt dit misschien minder omdat de ketting sneller beweegt. (denk ik / vermoed ik)
[ Voor 29% gewijzigd door Griffin op 09-03-2012 15:31 ]
Het blijft een beetje vettig, dus troep blijft er aan kleven. Dus in de winter niet te doen.
een A te weinig, my bad
Back OT: Voel me vandaag echt goed maar geen tijd om te fietsen, hopelijk voel ik me morgen ook zo en kan ik gewoon veel KM weg trappen. Ik hoop tussen de 75-100km kunnen doen, afhankelijk van de wind.
en een 'r'
Volgens mij wordt het komend weekend prima weer om te fietsen. Vooral zondag. Morgen is er nog een redelijke kans op een klein buitje. Zondag blijft het naar verwachting droog. De temperaturen schommelen een beetje rondom de 10 graden. Ik heb in ieder geval morgen mijn eerste toertochtje op het programma staan, de Witte Kruis Classic van 100km.Back OT: Voel me vandaag echt goed maar geen tijd om te fietsen, hopelijk voel ik me morgen ook zo en kan ik gewoon veel KM weg trappen. Ik hoop tussen de 75-100km kunnen doen, afhankelijk van de wind.
Zit toch echt te denken om eens te gaan kijken naar een nieuwe fiets. Heb echter de ballen verstand van wat het spul allemaal waard is in de markt.

Hier het lijstje:
Frame Triton Carbon C - 804A
Vork 4ZA Fenix 3K BLA
Stuur Oval R100 O/S 110 BLA
Shifters Shimano Tiagra
Voorderrailleur Shimano Tiagra
Achterderailleur Shimano Tiagra Rear Derailleur
Cassette Shim TIA 9s 12-25
Ketting Shimano Tiagra / Deore CN-HG53
Zadelpen Oval R100 31,6x300 BLA
Wielen (Shimano) Pro R35
Zadel 4ZA Stratos S11 FRE
Stuurlint 4ZA Hbr-tape Stratos Red
pepernooot
Ik zou er niet meer dan 400 voor geven, maar ik merk ook steeds vaker dat ik te laag inschat waar fietsen voor gaan op marktplaats.
En uh.. jongens, hoe bepaal ik de frame maat?
[ Voor 52% gewijzigd door UltraSub op 09-03-2012 15:43 ]
.
Precies zoUltraSub schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 15:34:
Inderdaad. Double butted aluminium met carbon brug en vork.
En uh.. jongens, hoe bepaal ik de frame maat?Zitbuis bovenkant tot hart trapas? Want dat zal er bij moeten op MP denk ik zo.
Anyway! Deze week lid geworden van FTC Dobberieders in Zuidlaren. Waarom niet in Groningen? Omdat dit mijn fiets uitvalbasis is
Aangezien niet alles op voorraad was heb ik voor nu een 3/4 broek, zomershirt, winterjack sokken en handschoentjes. Zit toch wel weer goed zo'n nieuwe set kleren.
En niet onbelangrijk, voor een fietsclub ook best wel mooi!
If it aint fixed, it's broken.
Hehe, geniaal. Ik kwam gisteren ook terug van een naastgelegen dorp, maar ik was met de gewone stadsfiets. Een ietwat verroeste Gazelle van 20 kilo met een stalen frame, die met zijn Nexus 7-speed overigens wel heel erg lekker en snel fietst... Ik dus lekker met de wind in de rug aanzetten en een snelheid vasthouden van tussen de 35 en 40 km/u, komt er opeens een jongen met een hippe carbon racefiets voorbij. Hij gaat ongeveer 43 km/u rijden, ik in zijn wiel kruipen en op datzelfde tempo meefietsen, tot hij na een kilometer of twee opgeeft en mij laat passeren. Ik dacht: Die komt mij nog wel achterna, wordt nog een spannend duel. Helaas hapte hij nietMrAngry schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 15:49:
Mijn rustige D1 rondje is vandaag trouwens bruut verstoord door een jongetje van 11 die op z'n hilarisch te grote fiets al enthousiast aan het om kijken was toen ik eraan kwam, versnelde toen ik hem inhaalde om vervolgens kilometers lang in m'n wiel te gaan hangen terwijl ik met een vaartje van rond de 35 (wind in de rug) reed. Op zich knap, maar toen hij "doei" riep, ik een handje op stak, maar hij me vervolgens met een grote glimlach voorbij kwam sprinten moest er natuurlijk even orde op zaken gesteld worden
Goud is geen geld
Goed voor 100km, ik ben tevreden. Temeer omdat ik geen moment buiten adem geweest ben, alles lekker in D2, met heel af en toe een klein sprintje over een viaduct.
Heb net mn nieuwe Time RXS First gemonteerd.
Schoenplaatjes zijn erg makkelijk om te monteren tov Look keo.
Heb de float op standje 2 staan, ben benieuwd hoe ze bevallen.
Een beetje float is wel lekker, de keo's kregen steeds minder float naarmate de plaatjes sleten.
Heb ook gemerkt dat de lagers rauw werken van de Keo. Tijd voor wat nieuws.
Whatever.
Hartslagmeter werkte alleen niet

[ Voor 27% gewijzigd door Tjebakka op 10-03-2012 13:09 ]
If it aint fixed, it's broken.
Vandaag voor het eerst dit jaar een tocht boven de 100 km gedaan, 110-120km denk ik (houd ik nooit zo goed bij). Ging lekker, voel het nu alleen wel.
Vandaag 80km gedaan met een gemiddelde van 27kmph (en avg 142bpm en 89rpm). Ben er absoluut niet ontevreden over aangezien er best wat wind stond. Toch merkte ik dat ik aan het eind helemaal op was als ik tegen de wind in fietste. Gewoon net iets te veel. Maarja heb ook niet veel gefietst afgelopen seizoen.
Merk wel dat het de goede kant op gaat, krijg steeds meer stabiliteit en consistensie tijdens het fietsen.
Of is het echt volledig transparant, want dan moet ik nu gaan bestellen
Anders doe ik wel eens een testje met WD40 only.
SquirtLube is wit.Anoniem: 54936 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:40:
Squirtlube is transparant. Het wordt zwart na verloop van tijd. Ik kan dus geen witte waas zien. Vandaag hoorde ik dat de wax er uit was aan het knarsen van de ketting.
[ Voor 22% gewijzigd door argro op 10-03-2012 19:43 ]
Anoniem: 54936 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:40:
Squirtlube is transparant.
argro schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:42:
SquirtLube is wit.
En nu?

pepernooot
Je fietst gewoon teveel. Rust is ook training.dinkelover schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:01:
Zojuist maar even de benen beetje op de proef gesteld na al die trainingsuren. Het is voor mij bijna onmogelijk mijn hartslag goed hoog te houden merkte ik wel, de benen trekken dat gewoon niet. Afijn, 73km weg getrapt met 32,5km/u en een avg HR van 142Dat is midden D1, al voelt het als D2-D3, ik zal mijn training toch wat moeten aanpassen om mijn hartslag omhoog te krijgen (of beter; de benen op niveau hart te krijgen). Intervalletjes? Op de heuveltjes ook even volle pot gegaan, maar 1 keer met de grootste moeite boven de 180 bmp gekomen, dat is normaal m'n omslagpunt. Even terugrekenend via deze levert toch wel een gemiddeld vermogen van 510[W] over 1 minuut klimmen, dat is dan toch wel weer best netjes. 3 keer gedaan, dus beetje interval daarmee al gehad
. Zones worden doorgaans bepaald a.d.h.v. vaste percentages t.o.v. het omslagpunt, echter de wat uitvoerige testen gaan daarin nog iets verder begreep ik, klopt dat? Althans zo was het wel in de praktijk als ik mij liet meten (ademgas analyse).
59kmtjes, 1h57, 120HS gemiddeld, en 109rpm cadans gem. Conditie is goed, beentjes voelen goed aan...
Ik heb er zin in..
Zit natuurlijk wat in, maar ik voel me topfit, geen vermoeidheid zoals ik vorig jaar halve seizoen last van had, ik herstel enorm snel, aangezien ik de volgende dag weer op de fiets zit en letterlijk geen km nodig heb om "de dag ervoor, of de benen los te maken." Dat was ik wel anders gewend. Ook nu, 2 uurtjes na relatief (!) zware training, echt nergens last van, zonder overdrijven. De trainingsuren die ik erop heb zitten waren grotendeels heel ver in de herstelzone, dus er viel ook weinig te herstellen. En zó veel fiets ik nu ook weer niet, genoeg die nog vele kilometers meer maken dan ikMrAngry schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:15:
[...]Je fietst gewoon teveel. Rust is ook training.
pepernooot
Het is een witte substantie. Na aanbrengen zie je nog wat wit spul, maar als je het overtollige wegveegt met een doekje zie je er niks meer van (althans, ik zie dan niks). Vandaar denk ik dat er transparant werd gezegd.
Maar toch, als je zegt dat je je hartslag niet meer om hoog kan krijgen, dan duidt dat duidelijk op vermoeiheid.dinkelover schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:03:
[...]
Zit natuurlijk wat in, maar ik voel me topfit, geen vermoeidheid zoals ik vorig jaar halve seizoen last van had, ik herstel enorm snel, aangezien ik de volgende dag weer op de fiets zit en letterlijk geen km nodig heb om "de dag ervoor, of de benen los te maken."
Float is niet in te stellen bij Time, die is altijd 15 graden. Wat jij hebt ingesteld is de veerspanning, oftewel hoe makkelijk je in- en uitkliktHarmen schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:51:
Ga morgen weer een rondje fietsen.
Heb net mn nieuwe Time RXS First gemonteerd.
Schoenplaatjes zijn erg makkelijk om te monteren tov Look keo.
Heb de float op standje 2 staan, ben benieuwd hoe ze bevallen.
Een beetje float is wel lekker, de keo's kregen steeds minder float naarmate de plaatjes sleten.
Heb ook gemerkt dat de lagers rauw werken van de Keo. Tijd voor wat nieuws.
Inderdaad, profs, eliterenners, etc..... Serieus: jij zit nu op een schema van 20k per jaar. Ik ken niet veel wielertoeristen die dat halen. Doe me denken aan een verhaal van een portret van wielertoerist in het blad Fiets. Kerel fietst 20k per jaar en meldde met droge ogen dat 'niets de opvoeding van zijn zoon in de weg mocht staan".dinkelover schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:03:
[...]
En zó veel fiets ik nu ook weer niet, genoeg die nog vele kilometers meer maken dan ik.

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 11-03-2012 09:41 ]
Ah k. Thanks voor de opheldering!havana schreef op zondag 11 maart 2012 @ 09:39:
[...]
Float is niet in te stellen bij Time, die is altijd 15 graden. Wat jij hebt ingesteld is de veerspanning, oftewel hoe makkelijk je in- en uitklikt
[...]
Heb meer speling, da's wel nice. Zal in het begin wel wennen zijn.
Het inklikken gaat wel beter, je hoort tenminste een *klik*.
Wat is nou het verschil tussen de First, Speed en Carbon?
Whatever.
[ Voor 37% gewijzigd door havana op 11-03-2012 12:54 ]
Dit topic is gesloten.