Niveau boetes in Nederland absurd hoog?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Blik1984 schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:26:
...maar het gebeurt mij ook nog wel eens dat ik doorrij bij een zebrapad. Maar dat is dan puur omdat ik niet doorheb dat er:

1. een zebrapad is
2. ofwel een voetganger bij het zebrapad staat.
...
Wat beter opletten dus voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:25
Stel, je verdient modaal. 1700 euro netto. Modaal huisje: 700 euro. Zorgverzekering, gas/water/licht etc, dan kun je nog een 700 per maand uitgeven. De helft daarvan in moeten leveren omdat je twijfelt of een voetganger wel niet het zebrapad op wil en je 'foute' beslissing maakt, dat is gewoon absurd.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:29
begintmeta schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:28:
[...]

Wat beter opletten dus voortaan.
Tuurlijk, dat is ook onderdeel ervan. Maar het gaat wel een beetje ver om dan een boete te geven van 340 euro, het heeft namelijk niks te maken met asociaal gedrag. Maar meer met onoplettend gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Niet opletten in het verkeer is asociaal.

Wat betreft draagkrachtafhankelijkheid van boetes: daar is IMHO weinig mis mee.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 28-11-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332746

Blik1984 schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:40:
[...]

Tuurlijk, dat is ook onderdeel ervan. Maar het gaat wel een beetje ver om dan een boete te geven van 340 euro, het heeft namelijk niks te maken met asociaal gedrag. Maar meer met onoplettend gedrag
Dit geldt misschien voor jou zo, en voor andere weggebruikers vermoedelijk ook, maar lang niet voor allemaal... Hoeveel mensen zie je niet bvb gas bijgeven om nog nét die voetganger (of het oranje licht) voor te zijn?

Mensen luisteren pas als er zware gevolgen zijn voor hun portefeuille/financiën, lijkt me algemeen geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Anoniem: 332746 schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:17:
[...]
1. Je dient niet te parkeren op een gehandicapten plaats, dit is gewoon basis fantsoen en zou je gewoon al niet moeten doen, zelfs als er geen straffen op stonden. Als je even verder denkt waarom deze parkings er zijn, zou je uit respect je auto er al niet zetten... Of zoals bij zovele zaken : de situatie eens omdraaien. Zoals zovelen in deze thread wordt alles gezien door hun eigen ogen en verplaatsen we ons eens niet even in de andere zijn positie. Jij zou dus een gehadicapte persoon 200m verder laten lopen/maken/rijden met de rolstoel/... enkel opdat jij iets minder ver zou moeten wandelen? Hoe zou je reageren als je zelf gehandicapt zou zijn?

2. Stoppen voor een zebrapad is in mijn ogen in 90% van de gevallen (uitgezonderd van de drukke stads-zebrapaden) ook een kwestie van respect. Als niemand hiervoor zou stoppen, zijn zebrapaden overbodig, en waar zouden mensen (en vooral kinderen) dan nog veilig moeten/kunnen oversteken? Als je zelf kinderen hebt en ze alleen naar school laat wandelen/fietsen, wil je toch ook dat de mensen stoppen voor je kinderen, of niet soms?

Deze 2 punten duiden in mijn ogen op het egoïsme van de maatschappij van tegenwoordig. Als IK maar voordeel heb is het in orde, de rest mag de boom in.
Ik vind het jammer dat je zo'n reactie geeft. Je vind het zelf jammer van de egoïsme van de maatschappij (dat vind ik niet zo vreemd want ik ben van mening dat iedereen van zichzelf een egoïst is, maar dat is een andere discussie.) Maar wat je zelf doet is ook fraai.
Natuurlijk vind ik niet dat je moet parkeren op een gehandicapten plek. Maar hoe ongeloofwaardig het ook klink heb ik er wel eens per ongeluk op geparkeerd. Dit was bij de Albert Heijn 5 voor 8, draai de parkeerplaats op (bijna leeg) en draai de eerste plek meteen naar rechts. Toen ik weer terug kwam zag ik past het bordje op de muur.
Een gehandicapt persoon 200meter later lopen omdat ik op zijn plek sta? Nee natuurlijk wil ik dat niet, dat is toch logisch. ja er zijn altijd uitzonderingen, maar om voor die uitzonderingen dit boete beleid te hanteren vind ik erg overtrokken.
Als ik zelf gehandicapt zou zijn zou ik een ander geen boete van 350 euro toewensen, dat is gewoon veel te veel voor de gemiddelde persoon in Nederland.
Ik stop bijna altijd voor een zebrapad. De keren dat ik niet stop is omdat ik domweg niet had gezien dat er iemand over wou steken, of dat ik niet meer op een fatsoenlijke manier kon stoppen, en dat is natuurlijk een gevolg van het feit dat ik daarvoor niet had gezien dat er iemand wou oversteken.
Dat is hetzelfde als een gelijkwaardig kruispunt. Soms zie je wel eens iets niet en dan verleen je geen voorrang. Dat hoort ook geen probleem te zijn want in het verkeerd krijg je voorrang in plaats van dat je voorrang neemt.
nare man schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:29:
[...]
Dat vond ik eigenlijk ook maar ik had het nog niet eens opgeschreven. Alle handelingen waardoor je concentratie in het verkeer ernstig worden verminderd mogen wat mij betreft zwaar worden beboet, bellen natuurlijk op de eerste plaats. Dat is ook duidelijk te identificeren, je kunt mensen moeilijk verbieden met elkaar te praten.
[...]
Misschien denk ik te simpel hoor, maar de beste en zeker goedkoopste oplossingen voor deze problemen lijken mij

- niet parkeren op een gehandicaptenplaats
- niet onnodig toeteren
- wel stoppen voor een zebrapad

? :)

Daar zou het verkeer meteen een stuk aangenamer van worden, zeker voor voetgangers en fietsers. Om eerlijk te zijn moet ik de neiging ook altijd bedwingen om niet af te stappen en zo'n lullo op zijn gezicht te timmeren, als ik weer eens bijna van de fiets word geblazen omdat iemand zo nodig afscheid moet nemen door luid te toeteren.
Natuurlijk moet je de wet niet overtreden, als je dat doet krijg je een boete. Ik parkeerde wel eens in Groningen aan de singels zonder te betalen omdat ik even snel iets ging halen in de stad, Ik heb daar wel eens een boete voor gehad en daar baal ik dan van maar dat is natuurlijk gewoon terecht. Maar je kan ook wel eens iets over het hoofd zien en als je dan zo'n hoge boete krijgt is dat gewoon heel erg zonde.

Het zou een stuk beter zijn als boetes afhankelijk worden gemaakt van je inkomen.
Finse miljonair krijgt snelheidsboete van 111.888 euro
Een Finse miljonair heeft een snelheidsboete van 111.888,- euro gekregen. Jari Bär had in januari in Siilijärvi in Finland 82 kilometer per uur gereden, op een weg waar de maximumsnelheid 60 was. Was zijn snelheid 80 geweest, dan was de boete slechts 115 euro geweest. In Finland worden boetes aangepast aan het inkomen van de overtreder. Twintig kilometer te hard is goed voor een standaardboete. De twee kilometer extra die Bär maakte, betekenden dat hij zijn inkomen van 12 dagen moest neerleggen. Bär is dan ook niet blij. Voor hetzelfde geld had hij namelijk een gloednieuwe Porsche 911 GT3 aan kunnen schaffen.
Ja een boete van 111.888 euro dat is veel geld. Maar zoals iemand eerder ook al zei voor een boete van 700euro moet ik ook 2 week voor werken.
Als ik 400.000 euro per jaar verdien, dan heeft een boete van 350euro ook niet veel impact.

Ik ben reuze benieuwd of de verschillende meningen in dit topic 1 op 1 de koppelen zijn aan de inkomens.

[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 28-11-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:18

Daniel36

vernieuwde formule

als je niet meer kunt stoppen voor een zebrapad dan rijd je te hard.

[ Voor 76% gewijzigd door Daniel36 op 28-11-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

koekoek2003nl schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:05:

Ja een boete van 111.888 euro dat is veel geld. Maar zoals iemand eerder ook al zei voor een boete van 700euro moet ik ook 2 week voor werken.
Als ik 400.000 euro per jaar verdien, dan heeft een boete van 350euro ook niet veel impact.

Ik ben reuze benieuwd of de verschillende meningen in dit topic 1 op 1 de koppelen zijn aan de inkomens.
Mag van mij gelijk ingevoerd worden. Levert de regering ook meer geld op.
Er zijn echter ook zat mensen die het niet eerlijk vinden dat de straf voor de ene hoger ligt dan voor de ander.
Maar dat ligt ook aan hoe je het doet en bekijkt.

Als je zegt Persoon A betaald 170euro voor 10km te hard en Persoon B betaald 2500euro voor 10km te hard klinkt het idd beetje vreemd.
Aan de andere kant, als je zegt 10km te hard is xx% van belastbaar vermogen en/of inkomen dan is de boete feitelijk gelijk. Alleen Persoon A betaald minder dan Persoon B omdat B meer geld op de bank heeft en meer verdient.
Exacte uitvoering zal een slimmer iemand moeten bedenken echter :P

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:08
L1nt schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:29:
[...]
Exacte uitvoering zal een slimmer iemand moeten bedenken echter :P
Mooier nog, die exacte uitvoering heeft al iemand bedacht, in Finland. Ik weet alleen niet of die iemand slimmer was dan jij, maar ze hebben daar ongetwijfeld wel een evaluatie laten uitvoeren naar de gevolgen van de maatregel en eventuele verbeterpunten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inkomensafhankelijke vaststelling van geldstraffen is ook buiten skandinavie in gebruik, die vaststellingsmethoden kunnen in principe ook voor boetes worden gebruikt zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
EvaluationCopy schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:31:
Stel, je verdient modaal. 1700 euro netto. Modaal huisje: 700 euro. Zorgverzekering, gas/water/licht etc, dan kun je nog een 700 per maand uitgeven. De helft daarvan in moeten leveren omdat je twijfelt of een voetganger wel niet het zebrapad op wil en je 'foute' beslissing maakt, dat is gewoon absurd.
Ja, maar zó lust ik er nog wel een :P

Het verschil tussen een overtreding begaan door schuld en een overtreding begaan door onoplettendheid is strafrechtelijk volkomen irrelevant. Voor overtredingen hoeft er geen sprake te zijn van schuld. De idee die erachter zit is onder meer dat je financieel geprikkeld wordt om de volgende keer beter op te letten ;)

Persoonlijk zou ik een boete die 50% van mijn besteedbare inkomen aan het eind van de maand opsnoept, de volgende maanden liever willen vermijden. Dan ga ik dus beter opletten en rijd ik voorzichtiger.

Inkomensafhankelijke boetes vind ik overigens een prima idee, waarbij er natuurlijk wel een bepaald basistarief moet gelden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je vrijuit gaat of hooguit een paar tientjes hoeft te betalen omdat je toevallig werkloos bent :P

[ Voor 52% gewijzigd door nare man op 28-11-2011 17:45 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

bij twijfel : remmen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

nare man schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:41:
[...]

Ja, maar zó lust ik er nog wel een :P

Het verschil tussen een overtreding begaan door schuld en een overtreding begaan door onoplettendheid is strafrechtelijk volkomen irrelevant. Voor overtredingen hoeft er geen sprake te zijn van schuld. De idee die erachter zit is onder meer dat je financieel geprikkeld wordt om de volgende keer beter op te letten ;)

Persoonlijk zou ik een boete die 50% van mijn besteedbare inkomen aan het eind van de maand opsnoept, de volgende maanden liever willen vermijden. Dan ga ik dus beter opletten en rijd ik voorzichtiger.

Inkomensafhankelijke boetes vind ik overigens een prima idee, waarbij er natuurlijk wel een bepaald basistarief moet gelden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je vrijuit gaat of hooguit een paar tientjes hoeft te betalen omdat je toevallig werkloos bent :P
Maar je zegt zelf al dat er niet altijd sprake hoeft te zijn van schuld, dus dan maakt het ook niet uit hoe voorzichtig je rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

Mx. Alba

hen/die/zij

Het probleem is alleen dat er een groeiend sentiment onder de bevolking is dat die (veel te hoge) verkeersboetes onrechtvaardig zijn. En dan is er echt iets heel erg mis... Boetes moeten terecht zijn, en moeten ook door de samenleving in zijn algemeen als terecht worden gezien, maar dat is tegenwoordig ver te zoeken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Mx. Alba schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:57:
Het probleem is alleen dat er een groeiend sentiment onder de bevolking is dat die (veel te hoge) verkeersboetes onrechtvaardig zijn. En dan is er echt iets heel erg mis... Boetes moeten terecht zijn, en moeten ook door de samenleving in zijn algemeen als terecht worden gezien, maar dat is tegenwoordig ver te zoeken...
Dat is ook vrij moeilijk haalbaar als er enorme inkomensverschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het probleem is niet zozeer de boetes, maar dat veel mensen het als volkomen acceptabel gedrag zien om bijvoorbeeld te hard te rijden of door rood te rijden (tenzij er iets fout gaat, want dan moet diegene direct gecastreerd worden).

Vandaar ook dat:
Er is nogal een groot verschil tussen dood door schuld (een dode veroorzaken wegens onverantwoordelijk gedrag) en een overtreding maken (niet handsfree bellen).
imo onzin is. Als je exact hetzelfde fout doet moet je gewoon dezelfde straf krijgen. Anders wordt het recht een loterij.

Maar als er inkomensafhankelijke boetes komen, gaan we dan ook gevangenisstraffen als functie van de hoeveelheid vrije tijd die je totaal hebt maken? Dus als je ouder bent of meer werkt dat je kortere gevangenisstraf krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
'de bevolking' welke zich regelmatig schuldig maakt aan deze vergrijpen, en het dus zelf niet zo nauw neemt, zal inderdaad steen en been klagen. Maar iemand die zich gewoon aan de regels houdt zal er echt niet wakker van liggen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

'de bevolking' welke zich regelmatig schuldig maakt aan deze vergrijpen, en het dus zelf niet zo nauw neemt, zal inderdaad steen en been klagen. Maar iemand die zich gewoon aan de regels houdt zal er echt niet wakker van liggen.

_/-\o_ dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

zoals ik al aangaf op de vorige pagina, dit is een goedkope manier om incidenteel meer binnen te harken dan nu.

Het gaat ze er niet om dat jij en ik netter rijden maar dat zij geld binnen halen.
Willen ze dat wij ons netjes aan de regeltjes houden dan zorgen ze wel dat de pakkans omhoog gaat. Maar dat kost geld. Of je moet meer flitspalen plaatsen met kans dat je ze regelmatig mag vervangen/repareren of je moet meer mensen inzetten op mobiele flitskastjes.

De pakkans is momenteel te laag. Die is momenteel misschien slechts 1 a 2%. Op sommige stukken nog lager.
Zoals ik ook al zei, het klopt gewoon niet dat ik dagelijks 50km rij, hier gemiddeld 20km te hard rij en vrijwel nooit gepakt wordt.
Voor de betweters, het klopt idd ook niet dat ik 20km te hard rij.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Over inkomensafhankelijke boetes, krijg je dan niet hele discussies over wie de overtreding heeft begaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 28-11-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
furby-killer schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:12:
Het probleem is niet zozeer de boetes, maar dat veel mensen het als volkomen acceptabel gedrag zien om bijvoorbeeld te hard te rijden of door rood te rijden (tenzij er iets fout gaat, want dan moet diegene direct gecastreerd worden).

Vandaar ook dat:

[...]

imo onzin is. Als je exact hetzelfde fout doet moet je gewoon dezelfde straf krijgen. Anders wordt het recht een loterij.
Dus jij bent van mening dat als iemand 15 km te hard rijdt precies dezelfde straf moet krijgen als iemand die 15 km te hard en daarbij iemand dood rijdt? Ik denk dat je erg weinig medestanders daarvoor vindt, zelfs in de huidige politiek en/of rechterlijke macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Daniel36 schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:18:

_/-\o_ dank u
Dat betwijfel ik, want zelfs de meest brave rijder ziet wel eens per ongeluk een zebrapad over het hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Roenie schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:12:
Over inkomensafhankelijke boetes, krijg je dan niet hele discussies over wie de overtreding heeft begaan?
Inkomensafhankelijk kan inderdaad alleen bij staande houding. Anders rijd er altijd een 18-jarige vakkenvuller als het voor de rechter komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

kendo schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:16:
[...]

Dat is hetzelfde argument als in de privacy discussie. "Ik heb niets te verbergen, dus wat zeuren jullie nou?" Totdat er iets fout gaat, en mensen iets van je weten wat je liever privé houdt. Of iemand gaat er met je identiteit vandoor, of bestelt iets duurs op jouw naam. Probeer het dan nog maar eens te corrigeren.

Terugkerend naar de boetes: De boetebedragen stijgen nu gigantisch. Maar jou interesseert het niet op dit moment niet, want je rijdt perfect en houdt je altijd aan de regels. Op een gegeven moment maak je (on)bewust een overtreding. Je vergist je; je ziet iets/iemand over het hoofd; je kijkt tegen de zon in; je laat de auto uitrollen ipv af te remmen als de snelheid terug moet; noem maar op. Met andere woorden: je bent menselijk. Iedereen vergist zich wel eens.

En dan komt het onrechtvaardige: degene die continu deze regels overtreden, weten hoe groot de pakkans is: waar een flitspaal staat 100% (maar die locatie is bekend), en tijdens de rest van de rit is die kans nagenoeg 0. Hoe vaak kom je nou een camera-auto tegen op de weg?

En dán wordt het opeens wel belachelijk dat je voor één vergissinkje 340 euro (!) moet aftikken. Hoe heeft het toch zover kunnen komen? Waarom hebben we hier ooit mee ingestemd?
PWM schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:22:
[...]

Inkomensafhankelijk kan inderdaad alleen bij staande houding. Anders rijd er altijd een 18-jarige vakkenvuller als het voor de rechter komt :+
(Ook) Van voren flitsen, zoals oa in Duitsland. Ok, dat helpt niet echt bij motorrijders, maar daar is ook wel wat op te verzinnen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Blik1984 schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:19:
[...]

Dat betwijfel ik, want zelfs de meest brave rijder ziet wel eens per ongeluk een zebrapad over het hoofd
Voor die ene keer is de boete niet zo'n probleem: gezien de pakkans is de kans op een boete dan minder dan eens in je leven. Het "dat doe ik anders nooit" lijkt daarom meer op een smoesje: 20% rijdt met kapotte lampen, en vrijwel allemaal weten ze zeker dat het echt net kapotgegaan is als ze een bekeuring krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

koekoek2003nl schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:56:
[...]

Maar je zegt zelf al dat er niet altijd sprake hoeft te zijn van schuld, dus dan maakt het ook niet uit hoe voorzichtig je rijd.
Dat impliceert dat je willekeurig op de bon geslingerd kan worden. Ik denk niet dat nare man dat zo bedoelde. Hij doelde op het verschil opzettelijk en niet-opzettelijk. Laat ik het zo zeggen: je bent altijd schuldig als je niet stopt voor een overstekende voetganger bij een zebrapad. Dan kun je wel zeggen: 'maar ik zag het niet!', maar in mijn boekje ben je dan nog schuldiger. Had je maar op moeten letten :)

Ik heb tot nu toe één verkeersboete gehad voor te hard rijden. Achteraf hartstikke logisch hoe klote het ook voelt op het moment dat die envelop in de bus valt. Ik rij heus wel eens te hard, maar als ik dan geflitst wordt; jammer dan. Ik ben me er in elk geval geheel bewust van. Net als bij voorrang verlenen, voetgangers op zebrapaden, rode lichten en wat nog meer niet. Ik zie mij dan ook niet snel weer tegen een boete, waarvoor dan ook, oplopen. Ik kan persoonlijk dus ook niet zitten met de flinke verhogingen van de boetebedragen, al zou het van mij ook wel inkomensafhankelijk mogen worden. Sommige mensen calculeren de boetebedragen letterlijk van tevoren in, omdat ze het toch makkelijk kunnen betalen...

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hier bij ons in de buurt hebben we zo'n gezellige stad. Sinds een half jaar hebben ze ineens de controles opgeschroefd van 1x om de 6 maanden naar altijd (zo lijkt het wel)

Op zich is dit goed, de pakkans is verhoogd en wat allemaal niet, MAAR...

De toevalswegen rondom die stad zijn ineens verlaagd van 90 naar 70 en soms zelfs naar 50km/u (waar het voorheen 90 was, geen huizen en scholen in de buurt dus enorm onzinning), dus bij ons is het gevoel nu dat ze gewoon geld nodig hadden. Aangezien dit gewoon burgertje pesten is. Mochten ze hier(BE) eens een lijn trekken in de snelheden, dan zou het al veel beter zijn. Zoals vroeger: binnen bebouwde kom 60, erbuiten 90 en op autosnelwegen 120, klaar, gedaan met allerlei regeltjes te verzinnen per stad/dorp en bijbehorende boetes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Cloud schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:30:
Laat ik het zo zeggen: je bent altijd schuldig als je niet stopt voor een overstekende voetganger bij een zebrapad. Dan kun je wel zeggen: 'maar ik zag het niet!', maar in mijn boekje ben je dan nog schuldiger. Had je maar op moeten letten :)
Sorry hoor, maar dat is gewoon té kort door de bocht. Wat dacht je van een fietser die komt aangefietst, snel van z'n fiets afstapt en (als voetganger zijnde met de fiets aan de hand) over het zebrapad op loopt terwijl jij op het punt staat het zebrapad te doorkruisen met je auto? Noodstop maken?

Of een vrachtwagen die nét voor het zebrapad (dus: je kunt niet zien wie er eventueel staat de wachten bij het zebrapad) staat in- en uit te laden waardoor je (stapvoets) richting zebrapad rijdt, vervolgens het zebrapad doorkruist en ziet dat er iemand toch stond te wachten, maar netjes automobilisten de kans gaf om om de vrachtwagen heen te manoeuvreren? Met z'n allen achteruit, toeteren en hopen dat de voetganger eerst het zebrapad betreedt?

Dat "Had je maar op moeten letten" is precies de oorzaak van het (gebrek aan) respect voor politieagenten die met die instelling lachend boetes van honderden euro's uitschrijven, terwijl de situatie soms niet anders kón.
Dus nee: je bent m.i. niet altijd schuldig als je niet stopt voor een overstekende voetganger bij een zebrapad. Ligt enorm aan de situatie, en het is aan de politie om in te schatten of er wel degelijk sprake is van het opzettelijk (en onterecht) nemen van voorrang als automobilist zijnde bij een zebrapad, of juist een voorbeeld van goed verkeersinzicht om juist te handelen in een lastige verkeerssituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
het is een beetje fout van de twee meestal. Er zijn zowel automobilisten die niet uit hun doppen kijken, maar aan de andere kant zijn er zowel voetgangers/fietsers die denken dat de wereld aan hun voeten ligt en dat iedereen zomaar stopt voor hen, of ze hen gezien hebben of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:16:
[...]

Sorry hoor, maar dat is gewoon té kort door de bocht. Wat dacht je van een fietser die komt aangefietst, snel van z'n fiets afstapt en (als voetganger zijnde met de fiets aan de hand) over het zebrapad op loopt terwijl jij op het punt staat het zebrapad te doorkruisen met je auto? Noodstop maken?
Volgens mij hoef je als automobilist niet te stoppen als je al begonnen bent met het oversteken van het zebrapad. Het lijkt me stug dat je beboet wordt als er een fietser als een idioot aan komt zetten, van zijn fiets afspringt en het zebrapad op weet te lopen in die korte tijd dat jij bezig bent met het voorbijrijden. Die noodstop zal sowieso wel wat meevallen, want als het goed is rij je toch al langzaam. Sowieso kun je die situatie nog steeds gewoon aan zien komen.
Of een vrachtwagen die nét voor het zebrapad (dus: je kunt niet zien wie er eventueel staat de wachten bij het zebrapad) staat in- en uit te laden waardoor je (stapvoets) richting zebrapad rijdt, vervolgens het zebrapad doorkruist en ziet dat er iemand toch stond te wachten, maar netjes automobilisten de kans gaf om om de vrachtwagen heen te manoeuvreren? Met z'n allen achteruit, toeteren en hopen dat de voetganger eerst het zebrapad betreedt?
Ook hier weer een prachtige situatie die je bedacht hebt, eentje waarvoor geen agent je zal beboeten. En tja, niet achteruit rijden natuurlijk maar even wachten om de voetgangers voorbij te laten lopen is niet verkeerd . :) Als je zo verrekte weinig zicht hebt op de situatie, rij je inderdaad stapvoets en kun je prima stoppen wanneer dat vereist is. Dat dat dan met een wieltje op het zebrapad was omdat je niet eerder kón zien dat er voetgangers waren, daar zal niemand een probleem van maken.

Maar wat je wilt horen is denk ik; "nee in bepaalde bijzonder specifieke situaties ben je inderdaad niet zo schuldig als ik stelde". Ik had het echter over de dagelijkse praktijk, niet over allerlei uitzonderingssituaties die je zou kunnen bedenken.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Cloud schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:30:
[...]

Dat impliceert dat je willekeurig op de bon geslingerd kan worden. Ik denk niet dat nare man dat zo bedoelde. Hij doelde op het verschil opzettelijk en niet-opzettelijk. Laat ik het zo zeggen: je bent altijd schuldig als je niet stopt voor een overstekende voetganger bij een zebrapad. Dan kun je wel zeggen: 'maar ik zag het niet!', maar in mijn boekje ben je dan nog schuldiger. Had je maar op moeten letten :)
Daar ben ik het in zijn geheel niet mee eens. Het woord 'ongeluk' zegt het zelf al.
ongeluk
Uitspraak: ˈɔnxəlʏk het -woord ongelukken Zelfst. Naamw. 1 onverwachte en onaangename gebeurtenis. Synoniem: ongeval `verkeersongeluk` 2 onaangename toestand. Antoniem: geluk 3 per ongeluk (= zonder dat het de bedoeling was; = onopzettelijk) `per on...
Onverwachte gebeurtenis, onopzettelijk. Dus men kan wel steeds blijven zeuren dat je beter op had moeten letten. Maar dit heeft niets met opletten te maken.
Daniel36 schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:18:

_/-\o_ dank u
Deze reactie is er ook zo'n een. Als men zich aan de regels houd kan een ongeluk nog steeds gebeuren.
Voor jullie beide is de boete niet hoog genoeg om hiertegen te ageren.
Wat nou als in plaats van een boete van 350euro je een week in de gevangenis moest doorbrengen? Of een strafblad krijgt. Zijn jullie daar wel gevoelig voor? Misschien niet, wat nou als je bij het geen voorrang verlenen gecastreerd wordt. Kan me niet voorstellen dat je het er dan nog mee eens bent.

Ik wil me wel overal aan de regels houden en probeer me hier ook zo goed mogelijk aan te houden, maar mensen maken fouten. En ik lig er wakker van als ik een boete krijg van 350euro. Netzo als jij wakker ligt als je een strafblad krijgt.

Zoals iemand anders al zei, het is maar net waar je de grens legt. Die ligt bij mij dus te hoog, en dan vind ik het apart dat ik me maar niet moet aanstellen omdat de boeten voor een andere niet te hoog is. En dan is het voor mij nog niet eens een heel groot probleem. Een tijd terug was er een programma op tv waarbij een alleenstaande moeder met 2 kinderen zich moest redden van 30euro per week (of iets dergelijks, weet het exacte bedrag niet meer maar het was heel erg weinig in ieder geval) Zo'n persoon kan de boete dan niet eens betalen.
Ik heb tot nu toe één verkeersboete gehad voor te hard rijden. Achteraf hartstikke logisch hoe klote het ook voelt op het moment dat die envelop in de bus valt. Ik rij heus wel eens te hard, maar als ik dan geflitst wordt; jammer dan. Ik ben me er in elk geval geheel bewust van. Net als bij voorrang verlenen, voetgangers op zebrapaden, rode lichten en wat nog meer niet. Ik zie mij dan ook niet snel weer tegen een boete, waarvoor dan ook, oplopen. Ik kan persoonlijk dus ook niet zitten met de flinke verhogingen van de boetebedragen, al zou het van mij ook wel inkomensafhankelijk mogen worden. Sommige mensen calculeren de boetebedragen letterlijk van tevoren in, omdat ze het toch makkelijk kunnen betalen...
Dat zie ik mijzelf ook niet, maar als ik dat wel krijg heb ik gewoon een ontzettend groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Tarkin schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 08:28:
Hier bij ons in de buurt hebben we zo'n gezellige stad. Sinds een half jaar hebben ze ineens de controles opgeschroefd van 1x om de 6 maanden naar altijd (zo lijkt het wel)

Op zich is dit goed, de pakkans is verhoogd en wat allemaal niet, MAAR...

De toevalswegen rondom die stad zijn ineens verlaagd van 90 naar 70 en soms zelfs naar 50km/u (waar het voorheen 90 was, geen huizen en scholen in de buurt dus enorm onzinning), dus bij ons is het gevoel nu dat ze gewoon geld nodig hadden. Aangezien dit gewoon burgertje pesten is. Mochten ze hier(BE) eens een lijn trekken in de snelheden, dan zou het al veel beter zijn. Zoals vroeger: binnen bebouwde kom 60, erbuiten 90 en op autosnelwegen 120, klaar, gedaan met allerlei regeltjes te verzinnen per stad/dorp en bijbehorende boetes
Ja die snelheden allemaal zijn allemaal onzinnig. Maar door al die lintbebouwing is het bijna onmogelijk om het heel uniform te maken.

Het dorp van men ouders heeft zelfs geen bebouwde kom, maar toch is er een school, een kerk, de bakker, de slager, de parochiezaal, de chirolokalen, allemaal op 1km in dezelfde straat. Het is een smalle straat met een fietspad vol gaten en een brakke goot waar geen water meer door wegloopt. Vroeger mocht je hier 90 omdat het geen bebouwde kom was, na talloze doden en veel protest van de bewoners is het naar 60 gegaan eind jaren 90. Toen de snelheden veranderd zijn in heel BE hebben ze het naar 70 gezet, toen nog steeds af en toe een plat kindje en dat ligt niet zo goed bij de lokale bevolking, dus naar 50 gezet. Dan weer protest van mensen die erdoor moesten voor hun werk maar geen band (kinderen/familie/Vrienden) met het dorp hadden. Nu is een zone 30 en staat er een flitspaal, in het dorp wonen 1400 mensen. Deze flitspaal heeft al meer opgebracht dan de gezamelijk gemeentebelasting van de mensen in het dorp. Dit omdat deze weg gebruikt wordt door militairen op weg naar de kazerne. Sinds het zone 30 is zijn er geen doden/gewonden meer gevallen. Vorige maand is onder druk van de militaire overheid beslist om van deze weg en alle woonwijken in de buurt terug te ontzonen (m.a.w. geen zone 30/50/70 meer).

Laten we terug lekker 90 gaan vlammen in een schoolbuurt....

Gevolg: Schooltje gaat sluiten na dit schooljaar, moeten alle kinderen 15km verderop naar de kleuter/lagere school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

koekoek2003nl schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:36:
[...]

Daar ben ik het in zijn geheel niet mee eens. Het woord 'ongeluk' zegt het zelf al.

[...]

Onverwachte gebeurtenis, onopzettelijk. Dus men kan wel steeds blijven zeuren dat je beter op had moeten letten. Maar dit heeft niets met opletten te maken.

[...]
Die redenatie kan ik niet volgen. Of nou ja, als ik dat doe dan zeg je in feite: alle verkeersongelukken hebben geen schuldige want het is immers een 'ongeluk', 'onverwacht' en 'onopzettelijk'. Zo simpel kan het niet zijn toch? :)

En we hebben het niet over mensen aanrijden op een zebrapad toch? Alhoewel je dan wel erg suf moet zijn wil je dat niet zien. Maar ik dacht dat we het hadden over niet op tijd stoppen voor een zebrapad om een boete te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:16:
In dit geval is er maar een die een boete krijgt, en wel de vrachtwagen die helemaal niet vlakbij een zebrapad mag parkeren.
koekoek2003nl schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:36:
[...]
Misschien niet, wat nou als je bij het geen voorrang verlenen gecastreerd wordt. Kan me niet voorstellen dat je het er dan nog mee eens bent.
Ik kan me wel voorstellen dat het verkeer er een heel stuk veiliger van wordt! Zo werd ik vandaag op de fiets nog afgesneden door een dikke vrouw die een gehandicaptenparkeerplaats opdraaide. Sowieso belachelijk dat mensen vanwege het te-veel-eten een parkeervergunning voor gehandicapten krijgen, en nog belachelijker dat ze daardoor minder hoeven te lopen zodat ze nog dikker worden :+ :'(
Maar als ik het aantal keer dat mensen mij geen voorrang verlenen (tientallen keren per dag) vergelijk met het aantal keer dat ikzelf geen voorrang verleen (zo kon ik pas op de motor in een 30-zone nog maar op het laatste nippertje remmen voor een meisje met fiets wat lopend een zebrapad wou oversteken; iets wat me niet vaak overkomt), kunnen die straffen me niet zwaar genoeg zijn. En de pakkans niet te vergeten...
Een tijd terug was er een programma op tv waarbij een alleenstaande moeder met 2 kinderen zich moest redden van 30euro per week (of iets dergelijks, weet het exacte bedrag niet meer maar het was heel erg weinig in ieder geval) Zo'n persoon kan de boete dan niet eens betalen.
Dat heeft ze dan ongetwijfeld aan zichzelf te danken, dat zal wel een typisch geval schuldsanering zijn doordat ze veel te lang op grote voet geleefd heeft. Want elke steuntrekker met 2 kinderen krijgt aanzienlijk meer geld dan dat! Blijkbaar trekt dit kijkers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-04 10:23
59 waar 50 toegestaan (oktober dit jaar geflitst)
54 incl administratie (dus 48 zonder administratie kosten)

maar inderdaad daar waar die *&* #!@$(&*@#^$) het meeste op kunnen pakken zijn in NL de boetes het hoogste op .. niet op dat wat er echt toe doet (qwa veiligheid dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:45
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:00:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat het verkeer er een heel stuk veiliger van wordt! Zo werd ik vandaag op de fiets nog afgesneden door een dikke vrouw die een gehandicaptenparkeerplaats opdraaide. Sowieso belachelijk dat mensen vanwege het te-veel-eten een parkeervergunning voor gehandicapten krijgen, en nog belachelijker dat ze daardoor minder hoeven te lopen zodat ze nog dikker worden :+ :'(
Heb je die vrouw gesproken of heeft ze een nieuw soort kaart waarop exact te lezen valt wat de medische redenen zijn om een dergelijke kaart te hebben?
Walgelijk dit soort opmerkingen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Cloud schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:55:
[...]

Die redenatie kan ik niet volgen. Of nou ja, als ik dat doe dan zeg je in feite: alle verkeersongelukken hebben geen schuldige want het is immers een 'ongeluk', 'onverwacht' en 'onopzettelijk'. Zo simpel kan het niet zijn toch? :)

En we hebben het niet over mensen aanrijden op een zebrapad toch? Alhoewel je dan wel erg suf moet zijn wil je dat niet zien. Maar ik dacht dat we het hadden over niet op tijd stoppen voor een zebrapad om een boete te voorkomen.
Je zei dat je nog schuldiger bent als je iets niet zag, omdat je dan maar beter had moeten opletten. Het maakt niet uit hoe goed je op hebt gelet een ongeluk kan nog altijd gebeuren.
Iemand geen voorrang verlenen bij een zebrapad kan een voorgeleide zijn voor iemand aanrijden op een zebrapad. Dat is ook de reden dat men de boete zo hoog maakt omdat de kans groot is dat je iemand zeer ernstig verword of dood rijd bij een zebrapad.

Ik spreek in dit topic voor mijzelf. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die schijt hebben aan regels en die altijd overal doorrijden en zelf voorrang nemen. Ik doe dat niet, maar het gebeurt mij wel eens dat ik mensen op een zebrapad geen voorrang verleen en dit kan te maken hebben met verschillende situatie's. Maar dit is altijd te herleiden aan het feit dat ik dit niet expres doe.
Voor iets wat ik niet expres maar per ongeluk doe is het absurd dat ik daar zo voor moet boeten. Ondanks dat ik heb gezegd dat je mensen dood kan rijden als je ze geen voorrang verleent. Daarom moet je als voetganger ook uitkijken als je een zebrapad oversteekt.
Als je als voetganger niet uit hoeft te kijken bij een zebrapad en oversteekt wanneer jij zin hebt zonder de verkeerssituatie in de schatten, tja dan gebeuren er ongelukken. Gelukkig hoeft dit niet want je moet als voetganger wel uitkijken.

Kijk nou laatst naar Duitsland: http://www.nu.nl/buitenla...ns-eisen-acht-levens.html
Op de Duitse A31, net over de grens bij Enschede, ontstond vrijdagavond kort na 7 uur een kettingbotsing. Twee mannen en een vrouw kwamen om het leven, aldus een politiewoordvoerder. De twee mannen zijn Duitsers, de identiteit van de vrouw is nog niet bekend.
Mist
Het ongeluk gebeurde tussen Heek en Gronau. Het zicht was door de mist beperkt tot ongeveer 100 meter. Bij het ongeval waren ruim 50 voertuigen betrokken.
Dit is een groot ongeluk, maar die mensen die achterop hun voorligger zijn gebotst moeten ook allemaal maar een boete krijgen? Die hadden hun snelheid maar aan moeten passen en beter uit moeten kijken! Het is immers hun eigen schuld dat ze achter hun voorganger zijn opgebotst...

Sterker nog, die ene persoon moet aangeklaagd worden voor moord. Aangezien die iemand heeft doodgereden.
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:00:
[...]

In dit geval is er maar een die een boete krijgt, en wel de vrachtwagen die helemaal niet vlakbij een zebrapad mag parkeren.

[...]

Maar als ik het aantal keer dat mensen mij geen voorrang verlenen (tientallen keren per dag) vergelijk met het aantal keer dat ikzelf geen voorrang verleen (zo kon ik pas op de motor in een 30-zone nog maar op het laatste nippertje remmen voor een meisje met fiets wat lopend een zebrapad wou oversteken; iets wat me niet vaak overkomt), kunnen die straffen me niet zwaar genoeg zijn. En de pakkans niet te vergeten...

[...]

Dat heeft ze dan ongetwijfeld aan zichzelf te danken, dat zal wel een typisch geval schuldsanering zijn doordat ze veel te lang op grote voet geleefd heeft. Want elke steuntrekker met 2 kinderen krijgt aanzienlijk meer geld dan dat! Blijkbaar trekt dit kijkers...
Ik wordt echt verdrietig van zulke reactie's en gedachten. Ik hoop dat je een keer zelf beseft dat je hard bezig bent met een k*t land te creëren als iedereen maar zo zou denken.
Je weet helemaal niks over die vrouw, misschien heeft ze wel een ziekte, misschien is ze verslaaft, misschien eet ze gewoon teveel. Het kan allemaal, maar je gaat uit van het meeste negatieve wat bij jou het beste uit komt en hop daar begint je rant over "stomme" mensen.

En kerel je moet echt eens je ogen openen, als jij denkt dat elke alleenstaande vrouw met kinderen alles aan zichzelf te danken heeft.
Een typisch gevalletje van schuldsanering? Je hebt geen flauw idee wat voor situatie er speelde. Ik heb echt een afschuwelijke hekel aan mensen met dezelfde gedachtegang als jij hier demonstreert. Je zou het eens zelf van dichtbij mee moeten maken.
Als jij wel 2 tellen later had gereageerd en je had met je motor dat meisje aangereden en ze was daardoor gehandicapt geworden, dan zat jij met je mooie praatjes zeer waarschijnlijk ook in de schuldsanering. Dit is niet waar, alleen met onverzekerde voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:13
Nu ben ik het eens met de laatste reactie, maar wil wel even aanmerken of toevoegen dat jan modaal normaliter niet in dat soort programma's komen, dat is te gewoontjes.
De selectie is wel gebaseerd op de meest tranentrekkende omstandigheden waardoor de kijkcijfers mogelijk nog vergroot worden.

Maar goed, dat is way offtopic natuurlijk.

On topic, de nieuwe bedragen zijn inderdaad absurd, zo erg dat ik tegenwoordig al rechts inhaal bij een notoire linksrijder, in plaats van te bumperkleven. Want tja, hoe gevaarlijk ook, bumperkleven /toeteren/seinen/ etc worden toch zwaarder bestraft dan rechts inhalen.

En dat kan niet de bedoeling zijn denk ik.
De melkkoe heeft vorig jaar minder opgebracht dan verwacht werd, dus er moet toch wat gebeuren.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

koekoek2003nl schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:41:
[...]

Je zei dat je nog schuldiger bent als je iets niet zag, omdat je dan maar beter had moeten opletten. Het maakt niet uit hoe goed je op hebt gelet een ongeluk kan nog altijd gebeuren.
Iemand geen voorrang verlenen bij een zebrapad kan een voorgeleide zijn voor iemand aanrijden op een zebrapad. Dat is ook de reden dat men de boete zo hoog maakt omdat de kans groot is dat je iemand zeer ernstig verword of dood rijd bij een zebrapad.
Een ongeluk kan zeker altijd gebeuren, zelfs als je oplet, omdat iemand anders het kan veroorzaken. Een voetganger die een snoekduik op het zebrapad maakt; daar kan niemand rekening mee houden.
Ik doe dat niet, maar het gebeurt mij wel eens dat ik mensen op een zebrapad geen voorrang verleen en dit kan te maken hebben met verschillende situatie's. Maar dit is altijd te herleiden aan het feit dat ik dit niet expres doe.
Voor iets wat ik niet expres maar per ongeluk doe is het absurd dat ik daar zo voor moet boeten.
Ik zie niet echt voor me hoe we dat in de wet op zouden moeten nemen. 'Ja maar agent, ik gaf dan wel geen voorrang, maar ik deed het niet met opzet hoor.'. 'Och meneer, dan maakt het allemaal niet uit!'. Dat werkt toch niet? :? Dan zegt iedereen toch altijd, tja niet express dus laat maar hoor.
Ondanks dat ik heb gezegd dat je mensen dood kan rijden als je ze geen voorrang verleent. Daarom moet je als voetganger ook uitkijken als je een zebrapad oversteekt.
Je draait de boel wel lekker om zeg. De verantwoordelijkheid voor dat soort zaken bij de meest kwetsbare verkeersdeelnemer leggen. Goed plan inderdaad... Nu wil ik niet zeggen dat niemand moet uitkijken bij het oversteken, maar auto's moeten simpelweg beter uitkijken. Zij moeten voorrang verlenen en als je dat niet doet, per ongeluk of niet, gewoon keihard op de bon. Als er iets gebeurt dan is de bestuurder diegene die lekker in de auto zit, en de voetganger diegene die over de motorkap rolt.
Als je als voetganger niet uit hoeft te kijken bij een zebrapad en oversteekt wanneer jij zin hebt zonder de verkeerssituatie in de schatten, tja dan gebeuren er ongelukken. Gelukkig hoeft dit niet want je moet als voetganger wel uitkijken.
Niemand zegt dat je niet hoeft uit te kijken als voetganger; dat is dan ook een idiote suggestie :P Je bent al zwak genoeg als voetganger zelfs al let je wél op.
Kijk nou laatst naar Duitsland: http://www.nu.nl/buitenla...ns-eisen-acht-levens.html

[...]

Dit is een groot ongeluk, maar die mensen die achterop hun voorligger zijn gebotst moeten ook allemaal maar een boete krijgen? Die hadden hun snelheid maar aan moeten passen en beter uit moeten kijken! Het is immers hun eigen schuld dat ze achter hun voorganger zijn opgebotst...
Officieel zijn dacht ik inderdaad alle mensen die achterop reden volgens mij even schuldig. Er zijn hier mensen die dat ongetwijfeld beter weten dan ik; al betreft dit dan een situatie in Duitsland. Er zit overigens wel een verschil tussen schuldig voor verzekering en schuld voor de verkeersovertredingen, maar hoe dat exact zit; geen idee.
Sterker nog, die ene persoon moet aangeklaagd worden voor moord. Aangezien die iemand heeft doodgereden.
Je wist laatst vrij eenvoudig het woordenboek erbij te pakken voor 'ongeluk'. Ik raad je aan datzelfde eens te doen voor het woord 'moord'. Volgens mij is 'dood door schuld' wat je zoekt en ja daar zou je inderdaad voor aangeklaagd kunnen worden als je te hard reed in de mist en te weinig afstand hield. Al zal daar natuurlijk lastig één bestuurder voor aan te wijzen zijn lijkt mij. Maar kunnen? Zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cloud schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:20:
...
Een ongeluk kan zeker altijd gebeuren, zelfs als je oplet, omdat iemand anders het kan veroorzaken. Een voetganger die een snoekduik op het zebrapad maakt; daar kan niemand rekening mee houden.
...
Natuurlijk kunnen ongelukken gebeuren, maar voetgangers die snoekduiken op het zebrapad hoeven volgens mij niet zo'n ongevalsoorzaak te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
koekoek2003nl schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:41:
[...]
Ik wordt echt verdrietig van zulke reactie's en gedachten. Ik hoop dat je een keer zelf beseft dat je hard bezig bent met een k*t land te creëren als iedereen maar zo zou denken.
Je weet helemaal niks over die vrouw, misschien heeft ze wel een ziekte, misschien is ze verslaaft, misschien eet ze gewoon teveel. Het kan allemaal, maar je gaat uit van het meeste negatieve wat bij jou het beste uit komt en hop daar begint je rant over "stomme" mensen.
Doet er allemaal niet toe, feit is dat deze "invalide" zich dusdanig misdraagt in het verkeer dat dat een keer tot nog meer invaliden leidt! En dat vind ik vele malen erger dan wat jij daarvan denkt...
En kerel je moet echt eens je ogen openen, als jij denkt dat elke alleenstaande vrouw met kinderen alles aan zichzelf te danken heeft.
Een typisch gevalletje van schuldsanering? Je hebt geen flauw idee wat voor situatie er speelde.
Meer details werden er hier niet gegeven, maar ik ben heel benieuwd wat dan wel de oorzaak was dat ze met 2 kinderen van 30 euro per week moest rondkomen... Want over het algemeen krijgen mensen aanzienlijk meer geld in Nederland, zeker met kinderen!
En die omroep kan het werkelijk niets schelen, daar draait alles om de kijkcijfers. En hebben ze een budget van tien- tot honderdduizenden euro's per uur dat ze uitzenden. Als ze werkelijk die arme drommels zouden willen helpen, zouden ze dat wel doen. Dus ga mij nou geen schuldgevoel aanpraten, dat lukt je echt niet!
Ik heb echt een afschuwelijke hekel aan mensen met dezelfde gedachtegang als jij hier demonstreert. Je zou het eens zelf van dichtbij mee moeten maken.
Als jij wel 2 tellen later had gereageerd en je had met je motor dat meisje aangereden en ze was daardoor gehandicapt geworden, dan zat jij met je mooie praatjes zeer waarschijnlijk ook in de schuldsanering. Dit is niet waar, alleen met onverzekerde voertuigen.
Nee, dan had het meisje twee tellen gewacht met oversteken, en had ik een boete van 350 euro geriskeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 29-11-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332746

[...]

Ik vind het jammer dat je zo'n reactie geeft. Je vind het zelf jammer van de egoïsme van de maatschappij (dat vind ik niet zo vreemd want ik ben van mening dat iedereen van zichzelf een egoïst is, maar dat is een andere discussie.) Maar wat je zelf doet is ook fraai.
Natuurlijk vind ik niet dat je moet parkeren op een gehandicapten plek. Maar hoe ongeloofwaardig het ook klink heb ik er wel eens per ongeluk op geparkeerd. Dit was bij de Albert Heijn 5 voor 8, draai de parkeerplaats op (bijna leeg) en draai de eerste plek meteen naar rechts. Toen ik weer terug kwam zag ik past het bordje op de muur.
Een gehandicapt persoon 200meter later lopen omdat ik op zijn plek sta? Nee natuurlijk wil ik dat niet, dat is toch logisch. ja er zijn altijd uitzonderingen, maar om voor die uitzonderingen dit boete beleid te hanteren vind ik erg overtrokken.
Als ik zelf gehandicapt zou zijn zou ik een ander geen boete van 350 euro toewensen, dat is gewoon veel te veel voor de gemiddelde persoon in Nederland.
In België dien je de boete niet te betalen als je kan aantonen dat de wetgever zelf een fout is. Een gehandicaptenplaats dient op 2 aangegeven te zijn, met een bord en op de parkeerplaats zelf. Is dit niet het geval, kan je de boete verwerpen. Is dit wel het geval, is de wetgever (puur theoretisch gezien) in zijn recht en heb je een overtreding gemaakt :)
Ik stop bijna altijd voor een zebrapad. De keren dat ik niet stop is omdat ik domweg niet had gezien dat er iemand over wou steken, of dat ik niet meer op een fatsoenlijke manier kon stoppen, en dat is natuurlijk een gevolg van het feit dat ik daarvoor niet had gezien dat er iemand wou oversteken.
Dat is hetzelfde als een gelijkwaardig kruispunt. Soms zie je wel eens iets niet en dan verleen je geen voorrang. Dat hoort ook geen probleem te zijn want in het verkeerd krijg je voorrang in plaats van dat je voorrang neemt.
Ik ben het met je eens. Maar bij onduidelijk zicht of onzekerheid (eigenlijk altijd maar bon :p) dien je af te remmen (en indien nodig zelfs volledig te stoppen) om te kijken. Ik doe het zelf ook nooit, maar idealiter zou het zo moeten en de politie kijkt nu eenmaal naar hoe het idealiter zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:45
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:24:
[...]

Doet er allemaal niet toe, feit is dat deze "invalide" zich dusdanig misdraagt in het verkeer dat dat een keer tot nog meer invaliden leidt! En dat vind ik vele malen erger dan wat jij daarvan denkt...
Als dat de boodschap is/was wat is dan de toegevoegde waarde van die totaal belachelijke opmerking dat iemand een invalide parkeerkaart heeft vanwege veel te-veel-eten?
Dat voegt toch helemaal niets toe behalve wat niet terzake doende frustratie van je af schrijven?
En ondanks dat je aangeeft dat het er niet toe doet kan je het toch niet laten om invalide tussen haakjes te zetten.

De reden dat ik me druk maak om de soort opmerkingen die je maakt mbt "invaliden" zoals je ze zelf noemt is dat ik wat mensen ken in m'n nabije omgeving die er aan de buitenkant niet direct invalide uit zien maar dat wel zijn en een goede reden hebben om een invaliden parkeerkaart te hebben.
Lijkt bijna op jaloezie omdat die mensen een "voorrecht" hebben om wat dichterbij te parkeren dan jij |:(

[ Voor 22% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-11-2011 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Nogal, laten we constateren maar aan een agent over laten en oordelen aan rechters, shall we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Net een boete van het CJIB van welgeteld 25 euro voor 4 km te hard (na correctie) op een 80 km weg.
K.u.t. dan rij je 88 ofzo op de teller, krijg je nog een bekeuring.
Van het bedrag krijg je geen uitslag maar kom op, 4 km te hard ??? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:30

Cyphax

Moderator LNX
Als je 88 op de teller hebt staan en je hebt een bekeuring voor 4 te hard na correctie, dan heb je een geëikte teller, of in elk geval een verdomd nauwkeurige. Ik moet er echt 5 van aftrekken dus als ik 88 op de teller heb staan rij ik ~83. Na correctie kom je dan op.. eh... kleine 80?
Er moet wel ergens een grens zijn waarop je gaat bekeuren, anders kan je tot in den treure blijven doorgaan natuurlijk. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je geeft het antwoord zelf al, 4 km te hard na correctie. Je had dus inderdaad nog wat meer op de teller staan (en 88 km lijkt mij sterk). En vanaf hoeveel km te hard zouden ze dan mogen beboeten? Verhogen helpt niet want iedereen toch de grenzen op; het is nooit goed. De speelruimte die je hebt zit in de teller van je auto en de correctie die de overheid je geeft. Ruim voldoende lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

wat ik bedoelde te zeggen is dat naar mijn inzicht ik echt niet erg (te) hard reed.
Navigatie naast de km teller geeft idd. kleine verschillen aan in mijn auto.

[ Voor 47% gewijzigd door Daniel36 op 06-12-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Daniel36 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:56:
wat ik bedoelde te zeggen is dat naar mijn inzicht ik echt niet erg (te) hard reed.
Ik begrijp heel goed dat de politie geen zin heeft in dit soort gezeur. Naar mijn inzicht reed ik niet te hard, naar mijn idee was het niet gevaarlijk...je doet gewoon iets wat niet mag, so pay up.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Daniel36 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:56:
.. dat ... ik echt niet erg (te) hard reed....
Daarom had je dan ook maar een heel kleine straf.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 08-12-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:48
Vraagje,

Morgen moet ik naar de kantonrechter omdat ik een jaar geleden 84 reed waar je 50 mocht. Ik had daar overigens geen flauw benul van. Ik reed in een onbekende stad, ik reed op een stuk waar je 70 mocht welke opeens overging naar 50. Ik was net aan het bellen, uiteraard handsfree :), en heb blijkbaar de flitspaal gemist.

Geen probleem, ik accepteer mijn fout natuurlijk. Begin dit jaar kreeg ik een boete en naar mijn mening had ik die netjes betaald. Nu kreeg ik onlangs dus de brief dat ik me moest melden bij de rechter. Ik wist niet waarom, heb mijn administratie nagekeken en het bleek dat ik de boete helemaal niet betaald had! Die was blijkbaar onbedoeld in een verkeerde administratiemap gekomen. Mijn fout natuurlijk.

Nu vraag ik me af, moet ik dit gewoon eerlijk tegen de rechter vertellen en hopen dat hij het bedrag niet verhoogd of kan ik beter met een smoes/excuus aankomen? Van dat laatste ben ik overigens niet zo want in dit geval gaat het gewoon echt om een administratieve fout van mijn kant. Ik heb ook nog gebeld of ik alsnog direct het bedrag kon overmaken, maar dit kon niet. Hoe dan ook, voor mij is het heel simpel. Waarom zou ik de boete bewust niet betalen als ik er niets tegen in kan brengen? Het staat immers geregistreerd.

Ik heb verder ook geen advocaat die me bijstaat want dit kan ik toch rustig zelf afhandelen? Of denk ik er nu te makkelijk over en gaat het een 'lastige' zitting worden?

Alvast bedankt want het is toch wel spannend aangezien het de eerste keer is en hopelijk de laatste keer dat ik voor een rechter moet komen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu vraag ik me af, moet ik dit gewoon eerlijk tegen de rechter vertellen en hopen dat hij het bedrag niet verhoogd of kan ik beter met een smoes/excuus aankomen?
Liegen voor een rechter lijkt me geen slim idee. Gewoon eerlijk blijven lijkt me het beste ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Beetje topickaping dit, maar heb je geen herinneringen gezien dan? Volgens mij krijg je er twee voordat je zover bent als dat jij nu bent, of ben ik nu gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nee in bijna een jaar tijd geen herinnering gehad. Ik heb dit ook nagevraagd maar omdat het om een niet verplicht te betalen boete was is er geen herinnering gestuurd. Dit omdat het om een snelheidsovertreding gaat +30km te hard.

Ik zou bijv. morgen in beroep kunnen gaan, maarja dat heeft in mijn geval weinig nut :). Ik ga dit overigens nog wel aanhalen want ik vind het wel raar dat je geen herinnering krijgt. Of je nou verplicht bent om te betalen ofniet, je moet iemand toch een 2de keus kunnen geven ondanks dat het mijn eigen fout is.

Ik zal het morgen wel op een administratieve fout van mezelf gooien + dat ik in een onbekende omgeving reed en serieus het bebouwde kom bord niet gezien heb. Dan maar hopen dat het bedrag blijft staan want ik vind €310 al duur genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:44
Juancho schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:38:
Nee in bijna een jaar tijd geen herinnering gehad. Ik heb dit ook nagevraagd maar omdat het om een niet verplicht te betalen boete was is er geen herinnering gestuurd.
Err, wat?

Al mijn snelheidsovertredingen waren lager dan 30km/u en daarvoor krijg je gewoon een 1e en 2e herinnering, staat zelfs op het papiertje wat dat kost.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je geeft zelf het antwoord al. Als je onder de 30km zit krijg je idd een verplicht te betalen acceptgiro. Zit je erboven krijg je blijkbaar een brief waarin staat dat je voor een bepaalde datum moet betalen wil je een gang naar de rechter voorkomen. Kortom, ze verplichten je niet om te betalen. Dit kan natuurlijk zo zijn omdat er wel geldige redenen zijn voor iemand om niet te betalen.

Ik weet er het fijne ook niet van, maar dit is mij verteld als reden waarom ik geen betalingsherinnering heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dan maar hopen dat het bedrag blijft staan want ik vind €310 al duur genoeg.
Meestal blijft het (ongeveer) bij het oorspronkelijke bedrag, als het je eerste keer is.

Als je een draaideur-abonnement bij de rechtbank hebt, wordt dat uiteraard weer een ander pak bonen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gelukkig is het voor mij de eerste keer dat ik naar de rechtbank moet. Al mijn voorgaande boetes waren dan ook voor kleine (snelheids)overtredingen.

Ik zal morgen de uitspraak van de rechter wel laten weten voor de geïnteresseerden!
Nogmaals bedankt allemaal en mochten er alsnog tips & tricks zijn, hoor ik ze nog graag voor ik de rechtbank binnenstap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:34:
Liegen voor een rechter lijkt me geen slim idee. Gewoon eerlijk blijven lijkt me het beste ;)
Het is alleen niet slim als het uitkomt, bijvoorbeeld omdat je niet kunt liegen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Roenie op 08-12-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:25
Roenie schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:08:
[...]
Het is alleen niet slim als het uitkomt, bijvoorbeeld omdat je niet kunt liegen ;)
En daar zijn rechters enorm in getraind, liegende mensen herkennen. Niet doen dus. Je geeft zelf al aan dat het echt een knullige administrattieve fout van jezelf is en dat je het eerste bedrag volledig accepteert. Weinig kans dat ze het bedrag verhogen hoor, zeker als het je eerste keer is.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roenie schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:08:
[...]
Fijne mentaliteit..... getuigt ook niet erg van fatsoen. Waarom zou je liegen, en niet gewoon de waarheid spreken? Vind je het zelf ook fijn als anderen tegen jou liegen?

Daarnaast is een rechter ook niet gek hoor... die hebben ook alle leugens wel een paar honderd keer gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 08-12-2011 19:27 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De categorische imperatief is niet aan allen besteed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:26:
Fijne mentaliteit..... getuigt ook niet erg van fatsoen. Waarom zou je liegen, en niet gewoon de waarheid spreken? Vind je het zelf ook fijn als anderen tegen jou liegen? (...)
Mijn posting zegt niets over mijn mentaliteit. We hadden het over slim. Als je er mee weg kan komen is het slim. Dat wil niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen ;)

Daarbij komt dat, zoals gezegd, rechters over het algemeen niet dom zijn. Dus een ieder kan zijn/haar kansen afwegen....en niet zeuren als je verliest natuurlijk :) En als je verliest was het dus niet slim. Als je wint wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 08-12-2011 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De vraag is of je niet verliest als je wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:32:
De vraag is of je niet verliest als je wint.
Ethisch gezien wel, financieel niet ;)

En als we het allemaal doen verlies je in beide gevallen :)

Edit: zie ook je verwijzing naar Kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Roenie op 08-12-2011 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Hydra schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:45:
[...]

Err, wat?

Al mijn snelheidsovertredingen waren lager dan 30km/u en daarvoor krijg je gewoon een 1e en 2e herinnering, staat zelfs op het papiertje wat dat kost.
Lol, mijn grootste overtreding was een Mulder, maar dat kwam doordat iemand op de administratie niet goed had gelezen.

Langs de kant gezet, gecorrigeerde snelheid 160. Kreeg een bon voor 150. Min 6km/h correctie = 144 = 24 te hard is een gewone Mulder.

:w aardige agent met het Twentse dialect in de V70 op A15 Valburg-Ressen in augustus 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou dat viel me dus reuze mee! Ik heb netjes mijn verhaal gedaan, eerlijk gezegd dat het mijn eigen schuld was maar wel met de mededeling dat ik het vreemd vond dat je geen herinnering krijgt als je bij zo'n hoog bedrag niet betaald. Zeker omdat de boete gewoon rechtvaardig is, staat geregistreerd. Bovendien vond de rechter dat het ook een lastige plek was om te zien dat je opeens de bebouwde kom in reed. Kortom, mijn boete is hetzelfde gebleven wat natuurlijk al hoog genoeg is.

Wat ik overigens wel zeeeeeeeeeeer opmerkelijk vond was dat de persoon die voor mij moest met een zo doorzichtige leugen 180 euro van zijn boete af kreeg. Hoe? Hij reed ook 30km te hard, alleen dan van 120 naar een 80 weg. Volgens hem lag het aan de cruisecontrol die vanzelf weer richting de 120 ging zonder dat hij gas gaf. Heel verhaal, de rechter (een vrouw) begreep er niets van. De aanklaagster bleef dus bij de boete van 280 euro, de rechter ging echter naar 200 waarvan 100 voorwaardelijk. Is toch niet te geloven?

Als ik dat wist had ik ook wel een lulsmoes verzonnen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:45:
....Wat ik overigens wel zeeeeeeeeeeer opmerkelijk vond was dat de persoon die voor mij moest met een zo doorzichtige leugen 180 euro van zijn boete af kreeg. Hoe? Hij reed ook 30km te hard, alleen dan van 120 naar een 80 weg. Volgens hem lag het aan de cruisecontrol die vanzelf weer richting de 120 ging zonder dat hij gas gaf. Heel verhaal, de rechter (een vrouw) begreep er niets van. De aanklaagster bleef dus bij de boete van 280 euro, de rechter ging echter naar 200 waarvan 100 voorwaardelijk. Is toch niet te geloven?

Als ik dat wist had ik ook wel een lulsmoes verzonnen haha.
Die rechter was dus niet zo goed getraind in het herkennen van leugens ;)

Maar ja, twee vrouwen die een rechtszaak afhandelen met betrekking tot het verkeer is natuurlijk vragen om problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Roenie schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 08:33:
[...]
Die rechter was dus niet zo goed getraind in het herkennen van leugens ;)
Op zich wel. Verdachte voert iets aan over de cruisecontrol, maar dat is helemaal niet relevant. Het maakt voor de wet niet uit of je voet op je cruise control het heeft gedaan. Of het verhaal waar of gelogen is, maakt helemaal niet uit en de verdachte is ook gewoon schuldig is bevonden.

Waarom de de strafmaat vrij laag uitvalt is me onduidelijk. Zal waarschijnlijk iets met de omstandigheden of het verleden van de verdachte te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Haha het verleden van die verdachte, tja, dat is leuk, maar de persoon na mij kwam met eenzelfde soort verhaal, ook cruisecontrol foutje maar zijn oorspronkelijke boete bleef wel staan. En dat terwijl die man in ruim 30 (!!) jaar geen enkele boete heeft gehad.

Kortom, we vonden het in de zaal allemaal een beetje een raar verhaal met die beide zaken. Natuurlijk weet ik dat je de één niet kunt vergelijken met de ander, maar in dit geval was de uitspraak gewoon belachelijk verschillend. Zeker gezien de omstandigheden gewoon exact hetzelfde waren.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste