Niveau boetes in Nederland absurd hoog?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
8km/u te hard, dat zou in Nederland zeker goed zijn voor een boete van €150, in Duitsland zal het misschien twee tientjes zijn.

Maar laat die brief eens zien idd.

Aangezien het nu in een apart topic staat met een niet door mij gekozen titel lijkt het wel een hele botte stelling. Hou even in het achterhoofd dat dit bedoeld was om de vorige TS gerust te stellen dat ie zich waarschijnlijk niet druk hoeft te maken om een hoge boete, niet om een discussie te ontketenen over de hoogte van boetes. Dat 8km/u te hard zelfs in Nederland geen €150 kost weet ik ook.

[ Voor 65% gewijzigd door fsfikke op 26-11-2011 22:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 21:31

s3.

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:56:
8km/u te hard, dat zou in Nederland zeker goed zijn voor een boete van €150, in Duitsland zal het misschien twee tientjes zijn.

Maar laat die brief eens zien idd.
Weet niet of je dat serieus meent, maar het kost hier maximaal 4 tientjes, afhankelijk van binnen/buite bk of snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:03:
[...]

Gaat er even om om aan te geven dat de boetebedragen hier in Nederland absurd hoog zijn, al helemaal als je het vergelijkt met Duitsland. Dus dat de ts zich geen zorgen hoeft te maken over een torenhoge boete. Heb een tijdje terug hier in Nederland nog een boete van €186 gekregen voor iets wat me in Duitsland €20 had gekost :(
Klinkt lekker vaag :? Waarvoor kreeg je die boete? Snelheidsovertredingen in Duitsland worden inderdaad minder zwaar beboet, maar de factor ~9 zoals jij hem noemt is absolute onzin.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:11:
[...]

Klinkt lekker vaag :? Waarvoor kreeg je die boete? Snelheidsovertredingen in Duitsland worden inderdaad minder zwaar beboet, maar de factor ~9 zoals jij hem noemt is absolute onzin.
Verdrijvingsvlak aangeraakt. In Duitsland een keer geflitst met 8km/h te hard, dat kostte maar liefst €16. (boete kreeg ik gewoon omdat ik een Duits kenteken had en in Duitsland woonde)
Ik overdreef misschien wat om een punt te maken, maar ga me alsjeblieft niet vertellen dat de Nederlandse boetebedragen niet absurd hoog zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:16:
[...]

Verdrijvingsvlak aangeraakt. In Duitsland een keer geflitst met 8km/h te hard, dat kostte maar liefst €16. (boete kreeg ik gewoon omdat ik een Duits kenteken had en in Duitsland woonde)
Ik ben in Nederland 2x geflitst. Een keer kostte het 28 euro, was in de bebouwde kom geloof ik. De tweede keer was op de A1, net die ene 1km van de marge opgevreten en het boetebedrag was 14 euro. Da's 2 euro minder dan jouw boete in Duitsland :*

Wat is het boetebedrag in Duitsland dan voor over een verdrijvingsvlak rijden? 20 euro? Heb je daar een bron van?

Edit: OK, je overdreef dus. Dat maakt het duidelijk :) Ja, de boetebedragen zijn hier hoger, maar mijns inziens niet absurd hoog. Ik vind het een prettig idee dat je met 10km/u te hard niet een enorm bedrag voor je kiezen krijgt als boete, maar dat 20km/u en meer toch serieus vervelende boetes worden om nog maar niet te spreken van 30km/u en harder, waarbij de officier van justitie het bedrag bepaalt (vaak honderden euro's). Het is toch ook terecht dat je voor door rood rijden, bumperkleven en inhalen waar dat niet toegestaan is een flinke boete kunt krijgen? Dat zijn gevaarlijke overtredingen.

[ Voor 31% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:18:
[...]

Ik ben in Nederland 2x geflitst. Een keer kostte het 28 euro, was in de bebouwde kom geloof ik. De tweede keer was op de A1, net die ene 1km van de marge opgevreten en het boetebedrag was 14 euro. Da's 2 euro minder dan jouw boete in Duitsland :*

Wat is het boetebedrag in Duitsland dan voor over een verdrijvingsvlak rijden? 20 euro? Heb je daar een bron van?
€20 inderdaad. En nee ik heb die bron niet 24/7 paraat, noch zin om hem weer op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Laatst online: 03-07 21:16

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

fsfikke heeft gewoon gelijk wbt boetebedragen in duitsland. Ik ben in duitsland geflitst met 30 km/u te hard bij wegwerkzaamheden en kreeg een acceptgiro thuis van rond de 80 euro!

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:42

ST10©DE

Dus.............

Die boete's in Duitsland voor snelheidsovertredingen zijn inderdaad absurd laag.

[ Voor 22% gewijzigd door ST10©DE op 29-07-2011 12:34 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 22:44

Arfman

Drome!

P. Mekes schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:34:
Die boete's in Duitsland voor snelheidsovertredingen zijn inderdaad absurd laag.
De boets in Nederland voor snelheidsovertredingen zijn inderdaad absurd hoog.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Die twee snelheids overtredingen waar ik boetes voor kreeg vond ik nou niet super laag, wel lager dan in NL ja. Maar om nou te zeggen dat ze hier absurd hoog zijn... eerder erg laag daar. Er zijn genoeg landen waarbij je meer moet betalen, Zwitserland en Oostenrijk bijvoorbeeld. En Amerika en Canada enzo.
Ook Marokko, rij je daar 1km te hard (correctie enzo doen ze niet aan) dan krijg je gewoon een prent van omgerekend 35 euro. En de pakkans daar is heeel erg groot.
Ik moet altijd veel gezeik aan horen, maar ik vind het altijd erg meevallen. Ik heb altijd al veel te hard gereden, en heb best weinig boetes gekregen. Rij ik 3 weken lang in Marokko, sta ik 4 keer aan de kant :P

@Arfman, als je het mij vraagt zijn ze in Duitsland laag, en zijn ze hier normaal.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
In Engeland krijg je een punt op je rijbewijs als je geflitst wordt, ongeacht de snelheid. Hogere snelheid = meer punten. Ze hebben geloof ik 10 à 20 12 punten (bron), dus je moet geen notoire hardrijder zijn daar ;) Een punt blijft 3 jaar staan, dus 4x per 3 jaar te hard rijden levert je een inbeslagname van je rijbewijs voor een halfjaar op :X Voor een snelheidsovertreding krijg je blijkbaar minstens 3 punten op je rijbewijs :o

Verder is België bijvoorbeeld duurder dan dat "absurd dure" Nederland (bron):

10km/u te hard is in NL ~50 euro, afh. van de situatie. In België is dat 90 euro.

Als ik de rest van de boetes vergelijk zit België vrij consequent zo'n 10-15% boven NL.

[ Voor 68% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Inderdaad, ik vind het Nederlandse systeem nog heel erg meevallen. Op één keer door rood rijden na, ben ik nooit boven de €50 uitgekomen (door rood was echt mijn eigen stomme schuld, verkeerde licht in de gaten gehouden, maar gelukkig niet op een gevaarlijk punt). En om nou te zeggen dat ik mij altijd zo netjes aan de snelheid hou...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 09:44
Meer dan 31km/h te hard al 1 maand rijontzegging. Moeten ze hier in NL ook doen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
PromWarMachine schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:42:
[...]

Da's goed, maar schaf dan ook de snelheidsbeperking op autosnelwegen af. Staan we weer quitte en is snelrijdend Nederland ook weer tevreden.
Kom eens met een argument... Dit is zomaar wat roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 20:12

PromWarMachine

Forsaken Archer

!null schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:52:
[...]

Kom eens met een argument... Dit is zomaar wat roepen.
Working as intended, ik reageerde op iemand die ook maar wat riep :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Voor iedereen die de boetes in NL "achterlijk hoog" vind: waag je niet Finland, Noorwegen of Zwitserland. Afhankelijk van je inkomen kan te hard in Finland 1000'en euro's kosten, in Noorwegen kost 30km/h te hard iets meer dan €1000, rood licht, overtreden inhaalverbod, geen voorrang verlenen: €670. In Zwitserland kun je blijkbaar €720.000 boete krijgen. Nederland is volgens mij redelijk goedkoop en soepel (vergeleken ook met puntensysteem in de UK), Duitsland is erg goedkoop en soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Keiichi schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:36:
[...]

Meer dan 31km/h te hard al 1 maand rijontzegging. Moeten ze hier in NL ook doen.
Wel mag je zelf kiezen wanneer je die maand in wil laten gaan :D
Dipsausje schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:30:
Voor iedereen die de boetes in NL "achterlijk hoog" vind: waag je niet Finland, Noorwegen of Zwitserland. Afhankelijk van je inkomen kan te hard in Finland 1000'en euro's kosten, in Noorwegen kost 30km/h te hard iets meer dan €1000, rood licht, overtreden inhaalverbod, geen voorrang verlenen: €670. In Zwitserland kun je blijkbaar €720.000 boete krijgen. Nederland is volgens mij redelijk goedkoop en soepel (vergeleken ook met puntensysteem in de UK), Duitsland is erg goedkoop en soepel.
Ja dat is het standaard excuus van Nederlanders. Bezuinigen op het onderwijs is slecht voor de kwaliteit? Nee hoor want in Engeland is het nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:42

ST10©DE

Dus.............

Waarin verschilt dat met het vergelijken met landen waar het beter is dan bij ons om te zeggen dat het bij ons zo slecht is?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 16:22

DinX

Motormuis

Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:10:
10km/u te hard is in NL ~50 euro, afh. van de situatie. In België is dat 90 euro.

Als ik de rest van de boetes vergelijk zit België vrij consequent zo'n 10-15% boven NL.
Je betaalt hier €50 voor de eerste 10km te hard.

In de bebouwde kom (50), zone 30 en zone 50 komt daar €10 per km bovenop voor elke km te hard. 30km te hard op deze plaatsen en je bent je rijbewijs kwijt (ook zonder staandehouding in België).
Buiten de bebouwde kom komt er €5 per km te hard bovenop die €50.

70km/u in de bebouwde kom kost hier dus €50 + 10 * €10 = €150.
160km/u op de snelweg (120km/u limiet) kost hier dus €50 + 30 * €5 = €200.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:33:
Ja dat is het standaard excuus van Nederlanders. Bezuinigen op het onderwijs is slecht voor de kwaliteit? Nee hoor want in Engeland is het nog slechter!
Euhm ja. De vergelijking tussen onderwijs en de hoogte van een transactie als je de verkeersregels overtreed is natuurlijk erg relevant. :?

Verder vergelijk jij NL met DE omdat het daar goedkoper is, ik haal nog wat extra Europese landen aan om aan te geven dat naar mijn idee niet NL maar DE de uitzondering is kwa boetebedragen. Vergeleken met Duitsland is het hier dan misschien duurder, maar ook hier is het nog goedkoop, niet voor niets dat de meeste mensen vaak te hard rijden.

Ik denk dat als je echt wilt dat mensen zich aan de limiet houden dat je dan richting Engelse, Noorse, Finse of Zwitserse maatregelen moet gaan. Alhoewel in Noorwegen de pakkans buiten de steden dan weer praktisch 0 is, dan maakt de hoogte van de boete ook weinig uit voor het gedrag van mensen, en een bord voor iedere flitspaal helpt ook niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:33:
Jij doet hetzelfde, alleen andersom. Jij komt ook niet met argumenten aan, je zegt ook alleen maar dat het in Duitsland beter is omdat je daar minder hoeft te betalen. Pot verwijt de ketel.
Kom nou eens met argumenten dan, ik heb je alleen nog maar horen zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50

Youk

Volvo For Life

DinX schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:51:
[...]

Je betaalt hier €50 voor de eerste 10km te hard.

In de bebouwde kom (50), zone 30 en zone 50 komt daar €10 per km bovenop voor elke km te hard. 30km te hard op deze plaatsen en je bent je rijbewijs kwijt (ook zonder staandehouding in België).
Buiten de bebouwde kom komt er €5 per km te hard bovenop die €50.

70km/u in de bebouwde kom kost hier dus €50 + 10 * €10 = €150.
160km/u op de snelweg (120km/u limiet) kost hier dus €50 + 30 * €5 = €200.
Yup, kan wel dat ik een paar jaar terug ongeveer €240 heb betaald voor 79 km/h in de bebouwde kom. Wist toen totaal niet hoe het kon, dus gaan opzoeken. Mja, hele weg 90 km/u, voor correctie aan 85 km/u geflitst = 90 op de teller. Enkel een bord over het hoofd gezien voor een f**king stukje bebouwde kom van 500 m op heel die baan. En ik die dacht dat ik overal netjes had gereden, was wel even een slik momentje. :'(

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:54:
[...]

Jij doet hetzelfde, alleen andersom. Jij komt ook niet met argumenten aan, je zegt ook alleen maar dat het in Duitsland beter is omdat je daar minder hoeft te betalen. Pot verwijt de ketel.
Kom nou eens met argumenten dan, ik heb je alleen nog maar horen zeuren.
Wanneer ik hier voor een ongevaarlijke overtreding een boete krijg van €186 voor iets wat in Duitsland €20 zou kosten vind ik dat extreem duur. Dan kan je wel aankomen met 'Ja maar in China kost het €200.000 dus stuur een bosje bloemen naar het CJIB dat je maar €186 hoeft te betalen.' Maar ik blijf het extreem duur vinden.
Jij zegt dat je de boetebedragen hier normaal vindt, prima natuurlijk, maar het is maar net wat je gewend bent. Wanneer je zoals ik de Duitse bedragen gewend bent lijken de bedragen hier wel heel erg op ordinaire geldklopperij.

Een overzichtje van dagblad de Limburger:
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Verschil_boetes_NL_Du.jpg
http://www.autoblog.nl/ar...edijen-beter-in-duitsland
Die bedragen hebben niets meer met afschrikkende werking of veiligheid te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Idd, in Dld kunnen ze net zo goed geen boetes uitdelen, dit heeft geen zin en is net voldoende om de ambtenarenmolen die erachter zit in stand te houden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:40
Het probleem in Nederland is niet zozeer de hoogte van het bedrag, maar de praktijk. Het lijstje door fsfikke geeft mijns inziens een aantal overtredingen weer waar ik het ook absoluut mee eens ben voor wat betreft de hoogte van de boete. Niet handsfree bellen, geen richting aangeven en rijden met een niet ijsvrije voorruit kan betekenen dat je je auto om een boom vouwt, of tegen de mijne aanzet. Dat eerste heb ik absoluut geen problemen mee, [darwin referentie]. Maar het risico dat zij tegen mij of een ieder ander aanrijden is echt wel dusdanig hoger dat het het bedrag verantwoord.

Snelheid is in Nederland zo'n groot probleem omdat politie het tot een kunst verheven heeft op plaatsen te controleren op plaatsen waar men niet te hard rijdt, maar waar de limiet te laag ligt. Het is in vele gevallen dus niet om de verkeersveiligheid te doen, maar om de kas te spekken. Zo zie je ze vaak op lange rechte N-wegen, of op snelwegen. Maar gevaarlijke locaties met geniepige bochten, of in de bebouwde kom, nee, daar zie je ze niet. Met het risico anekdotisch bewijs te leveren: http://www.autoblog.nl/ar...oortaan-flitslocaties-aan

Het artikel hierboven is in ieder geval wel tekenend voor hoe de Nederlandse automobilist het ervaart. En dan natuurlijk nog de administratiekosten...

Maar goed, voor de OP zou ik gewoon een reactie terug geven dat je eerst in een taal die je beheerst wilt horen wat de eis is. Zeker omdat er juridische taal in staat zullen ze dit moeten weten. Mocht je die brief krijgen, wees een vent en betaal hem gewoon. Je kent de risico's, je hebt te hard gereden en je bent gepakt. Pech gehad, volgende keer beter opletten (op de snelheid, of op de politie) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:32:
[...]

Wanneer ik hier voor een ongevaarlijke overtreding een boete krijg van €186 voor iets wat in Duitsland €20 zou kosten vind ik dat extreem duur. Dan kan je wel aankomen met 'Ja maar in China kost het €200.000 dus stuur een bosje bloemen naar het CJIB dat je maar €186 hoeft te betalen.' Maar ik blijf het extreem duur vinden.
Jij zegt dat je de boetebedragen hier normaal vindt, prima natuurlijk, maar het is maar net wat je gewend bent. Wanneer je zoals ik de Duitse bedragen gewend bent lijken de bedragen hier wel heel erg op ordinaire geldklopperij.

Een overzichtje van dagblad de Limburger:
[afbeelding]
http://www.autoblog.nl/ar...edijen-beter-in-duitsland
Die bedragen hebben niets meer met afschrikkende werking of veiligheid te maken.
Wanneer ik dit lijstje zie ben ik blij met de Nederlandse bedragen. En dat terwijl ik een autoliefhebber ben met te veel auto's die ook graag hard rijdt.
Als de bedragen zo laag zijn dan heb je er toch gewoon sch**t aan? Het is in Nederland al met de enigzins lage pakkans dat ik toch veel al te hard rij, ondanks de hogere bedragen.

Ik vind het bijvoorbeeld helemaal terecht dat je zo'n dikke boete krijgt voor het mobiel bellen. Schrikt echt wel af. Al zijn er nog steeds mensen die hem krijgen, en terecht.

Jouw argument is dat je gewend bent aan een prijs, dat een duurdere boete dan vervelend is... nog steeds niet echt een argument.

En welke boete is zo ongevaarlijk dat je er in Duitsland maar 20 eu voor heoft te betalen en hier 186? welke is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Lolhozer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:54:
Idd, in Dld kunnen ze net zo goed geen boetes uitdelen, dit heeft geen zin en is net voldoende om de ambtenarenmolen die erachter zit in stand te houden.
Dat is geen onlogische gedachte als je het handhaven van verkeersregels puur en alleen ziet als manier om extra inkomsten te genereren. In Duitsland kijken ze daar gelukkig anders tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:23:
[...]

Dat is geen onlogische gedachte als je het handhaven van verkeersregels puur en alleen ziet als manier om extra inkomsten te genereren. In Duitsland kijken ze daar gelukkig anders tegen aan.
Het handhaven van verkeersregels moet wel nut hebben. En als ik in Duitsland reed zou ik er echt lak aan hebben met zulke bedragen. Dat is echt geen drijfveer om netter te rijden. De enige drijfveer is dan nog dat je uit jezelf netjes wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:23:
[...]

Nee, het handhaven heeft tot doel dat men normaal gaat rijden. Dat het extra inkomsten zijn voor de staat is een prettige bijkomstigheid. Scheelt de niet-hardrijders weer geld. Je maakt mij niet wijs dat een boete van 10 euro (stopbord negeren, ding staat er vaak niet voor niets, dus bagatelliseer die fout niet) enige indruk maakt op de automobilist. Vraag dan geen boete, het is inderdaad zo dat het innen ervan al bijna (of helemaal?) duurder is dan het boetebedrag.

Sowieso, waarom mag jij redeneren dat Nederland achterlijk duur is omdat Duitsland veel goedkoper is, maar is het geen valide argument om aan te geven dat Nederland slechts meedoet in de middenmoot van Europa door te wijzen op landen waar ze veel strenger zijn? Accepteer je argumenten gewoon niet als ze je niet zinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:26:
[...]

Het handhaven van verkeersregels moet wel nut hebben. En als ik in Duitsland reed zou ik er echt lak aan hebben met zulke bedragen. Dat is echt geen drijfveer om netter te rijden. De enige drijfveer is dan nog dat je uit jezelf netjes wil rijden.
Ik weet niet of je wel eens in Duitsland rijdt, maar als die enorme bedragen in Nederland er echt voor zorgen dat mensen beter gaan rijden vraag ik me toch af hoe ze het in Duitsland geregeld hebben dat ze daar zo 10 keer beter rijden? Misschien ontbreekt het hier op dat punt gewoonweg aan wat fatsoen en werkt het inderdaad alleen als je het onbetaalbaar maakt voor mensen. Denk je dat de gemiddelde Duitser lachend z'n schouders ophaalt als hij een boete van €25 krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er zit een mentaliteitsverschil in ja, tussen Duitsland en Nederland. Maar denk je dat het beter wordt als we Duitse tarieven hier gaan hanteren? Dan wordt het pas echt een zootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Volgens mij maakt het niet veel uit hoe hoog de boete is voor de hardrijders. Dat heb ik eens gelezen in een onderzoek. Een boete (van welk bedrag dan ook) zorgt ervoor dat iemand zich maar enkele weken netjes aan de regels houd, daarna is hij/zij de boete alweer vergeten en rijd weer door net zoals voorheen.

Dus het helpt beter door meer te controleren en meer boetes uit te delen dan dure boetes geven. In Duitsland wordt volgens mij wel veel meer gecontroleerd dan in Nederland, althans ik zie ze daar vaker langs de weg staan met flitspalen op de snelwegen en provinciale wegen dan hier.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:29:
[...]

Ik weet niet of je wel eens in Duitsland rijdt, maar als die enorme bedragen in Nederland er echt voor zorgen dat mensen beter gaan rijden vraag ik me toch af hoe ze het in Duitsland geregeld hebben dat ze daar zo 10 keer beter rijden?
Dat word ook steeds minder hoor, en is nog vooral iets van vroeger.

Ik rijd zeer regelmatig in Duitsland, en daar word ook niet enorm veel netter gereden dan in Nederland, over het algemeen. Uitzonderingen daargelaten. Ook daar neemt de agressie en wegmisbruik enorm hard toe.

Weleens een Duitser zien invoegen bijvoorbeeld? Dat is vaak 'ieder voor zich, en God voor ons allen... plant hem er hier maar voor!'...

Die boetes in Duitsland hebben totaal geen zin, in Nederland zijn ze imho precies goed. Met dat soort bedragen bedenk je je wel 10x voor je dezelfde fout nogmaals maakt (de echte beroeps-asocialen daargelaten, maar die leren het toch nooit, al maak je de boetes 100x zo hoog).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:28:
[...]

Nee, het handhaven heeft tot doel dat men normaal gaat rijden. Dat het extra inkomsten zijn voor de staat is een prettige bijkomstigheid. Scheelt de niet-hardrijders weer geld. Je maakt mij niet wijs dat een boete van 10 euro (stopbord negeren, ding staat er vaak niet voor niets, dus bagatelliseer die fout niet) enige indruk maakt op de automobilist. Vraag dan geen boete, het is inderdaad zo dat het innen ervan al bijna (of helemaal?) duurder is dan het boetebedrag.

Sowieso, waarom mag jij redeneren dat Nederland achterlijk duur is omdat Duitsland veel goedkoper is, maar is het geen valide argument om aan te geven dat Nederland slechts meedoet in de middenmoot van Europa door te wijzen op landen waar ze veel strenger zijn? Accepteer je argumenten gewoon niet als ze je niet zinnen?
Als je dat ook inderdaad aan zou wijzen zou ik dat zeker accepteren, maar als jij zo selectief je eigen bronnen bekijkt, hecht ik er al snel minder waarde aan. Jij vergelijkt Nederland met België en trekt daaruit de conclusie dat Nederland de middenmoot is.
Om even de eerste tabel uit jouw bron er bij te pakken. Niet handsfree bellen. In Nederland kost dat €186 als ik me niet vergis. In België €160 en als we het gemiddelde nemen van dat lijstje komen we op ongeveer €65. Zou je dan nog steeds zeggen dat Nederland met €186 (286%) de middenmoot is of eerder Duitsland waar het €40 (62%) kost?

@hieronder: Heel soms maar inderdaad :')
Maar misschien zie je dat soort dingen ook wel anders als je er twee keer per jaar een paar uurtjes doorheen rijdt op weg naar vakantie of als je er dagelijks rijdt (met Duits kenteken).

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:29:
[...]

Ik weet niet of je wel eens in Duitsland rijdt, maar als die enorme bedragen in Nederland er echt voor zorgen dat mensen beter gaan rijden vraag ik me toch af hoe ze het in Duitsland geregeld hebben dat ze daar zo 10 keer beter rijden? Misschien ontbreekt het hier op dat punt gewoonweg aan wat fatsoen en werkt het inderdaad alleen als je het onbetaalbaar maakt voor mensen. Denk je dat de gemiddelde Duitser lachend z'n schouders ophaalt als hij een boete van €25 krijgt?
Is me nooit opgevallen, dat Duitsers netter rijden. Het enige wat kan zijn is dat je op een specifiek puntje doelt, en dat is hard rijden op de autosnelweg. Daar hebben Nederlanders heel soms onvoldoende door dat er auto's zijn die je met 200km/u en meer kunnen naderen en daardoor slecht inschatten dat ze misschien even moeten wachten met het inhalen van hun voorligger. Desalniettemin maken Duitsers die fout ook geregeld. Voor de rest zie ik geen enkel verschil tussen Nederland en Duitsland als het op rijkwaliteiten aankomt.
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:45:
[...]

Als je dat ook inderdaad aan zou wijzen zou ik dat zeker accepteren, maar als jij zo selectief je eigen bronnen bekijkt, hecht ik er al snel minder waarde aan. Jij vergelijkt Nederland met België en trekt daaruit de conclusie dat Nederland de middenmoot is.
Ik ben helemaal niet selectief met bronnen. Als anderen al aantonen dat het in scandinavië en Zwitserland duurder is en ik zelf aantoon dat je in Engeland met 4x te hard rijden (10km/u is al genoeg) je rijbewijs kwijt bent, hoeveel meer bronnen heb je dan nodig dat Nederland helemaal niet krankzinnig duur is? Jij begon met roepen dat 10km/u te hard 150 euro kostte. Als je daarop aangesproken wordt haal je het onderwijs in Engeland erbij en als dat niet geaccepteerd wordt, moeten er ineens meer bronnen komen dat Nederland helemaal niet zo ontzettend duur is. Jij beweert dat, bewijs het dan ook.

Je roept nu maar wat en als dat niet geaccepteerd wordt, moeten diegenen die jouw stelling niet accepteren maar bewijzen dat jij ongelijk hebt. Zo werkt dat niet op internet 8)7
Om even de eerste tabel uit jouw bron er bij te pakken. Niet handsfree bellen. In Nederland kost dat €186 als ik me niet vergis. In België €160 en als we het gemiddelde nemen van dat lijstje komen we op ongeveer €65. Zou je dan nog steeds zeggen dat Nederland met €186 (286%) de middenmoot is of eerder Duitsland waar het €40 (62%) kost?
Goed, als je België niet accepteert, nemen we Zwitserland of Zweden als voorbeeld. Zal mij een worst wezen. In Zwitserland is je boete inkomensafhankelijk. Boetes van 1000 euro of meer zijn daar geen uitzondering (dat is dermate algemeen bekend dat je zelf de bron daarvan wel kunt vinden, toch?).

[ Voor 44% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:45:
[...]

Om even de eerste tabel uit jouw bron er bij te pakken. Niet handsfree bellen. In Nederland kost dat €186 als ik me niet vergis. In België €160 en als we het gemiddelde nemen van dat lijstje komen we op ongeveer €65. Zou je dan eerder Nederland met €186 (286%) de middenmoot noemen of Duitsland waar het €40 (62%) kost?
Wat wil je nou? Natuurlijk wil iedere malloot zo weinig mogelijk voor z'n boete betalen, liefst niets. Lekker kortzichtig allemaal...
Ik wil ook geen belasting betalen. Maar zo werkt het niet.

En in jouw laatste voorbeeld, liefst de zo hoog mogelijke boete.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 29-07-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:47:
[...]

Wat wil je nou? Natuurlijk wil iedere malloot zo weinig mogelijk voor z'n boete betalen, liefst niets. Lekker kortzichtig allemaal...
Ik wil ook geen belasting betalen. Maar zo werkt het niet.

De vraag is wanneer het onredelijk wordt. Je kent het wel, een dief die iets steelt krijgt een lagere boete dan wanneer ie niet hands-free belt.
En als we het over kortzichtigheid hebben is zo hoog mogelijk ook wel een hele goeie. Ik wil ook niet dat mensen niet handsfree bellen, maar wat ik nog minder leuk vind zijn inbrekers. Dus zullen we de boete daarvoor maar op 10 miljoen zetten? Of meteen de doodostraf? Zal wel afschrikken.
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:46:
[...]

Goed, als je België niet accepteert, nemen we Zwitserland of Zweden als voorbeeld. Zal mij een worst wezen. In Zwitserland is je boete inkomensafhankelijk. Boetes van 1000 euro of meer zijn daar geen uitzondering (dat is dermate algemeen bekend dat je zelf de bron daarvan wel kunt vinden, toch?).
Waar het om gaat is dat jij een land waar het bedrag imo erg hoog is vergelijkt met een land waar het extreem is en dan de conclusie trekt dat het hier eigenlijk best goed is. En ondertussen verwijt je mij ervan dat ik alleen maar kijk naar een land waar het toevallig goedkoper is :D

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:51:
[...]

Waar het om gaat is dat jij een land waar het bedrag imo erg hoog is vergelijkt met een land waar het extreem is en dan de conclusie trekt dat het hier eigenlijk best goed is. En ondertussen verwijt je mij ervan dat ik alleen maar kijk naar een land waar het toevallig goedkoper is :D
Dat is niet waar. Laten we ff de feiten erbij pakken he, want je draait er weer lekker omheen. Jij zegt dat je een extreem hoge boete krijgt in Nederland en dat Duitsland een normale boete van 2 tientjes geeft voor een paar km te hard. Waar of niet?

Jij zegt vervolgens dat de boetebedragen in Nederland überhaupt "absurd hoog" zijn (ja, dat is jouw quote). Waar of niet?

Vervolgens wijzen verschillende mensen je erop dat het niet absurd hoog is, omdat in andere landen de boetebedragen gelijk of NOG hoger zijn. Waar of niet?

Dan komen we in de discussie of een nog hoger bedrag bewijst dat Nederland absurd hoge boetes uitdeelt, terwijl jouw conclusie dat het absurd hoog is begon met stellen dat een verdrijvingsvlakje meepakken in Nederland 150 euro kost en in Duitsland 20 euro.

Dat is toch een flauwe discussie? Je begint zelf met die strategie en als je merkt dat je zo niet kunt winnen, bombardeer je die strategie tot ongeldig. Nu zeg je van mij dat ik Nederland vergelijk met een land waar de boetes extreem hoog zijn. Zeg mij dan eens. Wat is het verschil tussen extreem hoog en absurd hoog? Beide jouw woorden overigens :*

[ Voor 190% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:53:
[...]

Je verdraait z'n woorden.
[...]

Hij zegt: ik vind de bedragen prima. Jij leest: de bedragen kunnen me niet hoog genoeg zijn. De doodstraf erbij halen maakt je argumentatie niet overtuigender 8)7
Dat lees ik inderdaad. Heel vreemd...
!null schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:47:
[...]

Nevermind, deze discussie heeft toch geen zin :)
Als je niet leest voor je reageert....

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:51:
[...]

De vraag is wanneer het onredelijk wordt.
Ok, dan vind ik een boete van meer dan 5 euro voor niet-handsfree bellen onredelijk.

En nu?

Beetje realistisch blijven mag ook... elke overtreder vind elke straf/boete onredelijk... maar helemaal geen boete meer geven dan?

Met de dingen die jij beschrijft zou het één grote janboel worden op de wegen, nog veel erger dan het nu vaak al is.

Wat mij betreft zijn de Nederlandse boetes perfect. Vergeet ook niet dat je zélf de regels overtreed. Wie zijn billen brand (door de regels te overtreden) zal ook de consequenties moeten dragen. Toen de man, dan ook de man als de consequenties om de hoek komen kijken.

En de doodstraf erbij halen geeft wel aan dat je weet dat je redenatie niet klop, anders moest je niet van die nogal vergezochte en nergens op slaande non-"argumenten" erbij halen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:55:
[...]

Ok, dan vind ik een boete van meer dan 5 euro voor niet-handsfree bellen onredelijk.

En nu?

Beetje realistisch blijven mag ook... elke overtreder vind elke straf/boete onredelijk... maar helemaal geen boete meer geven dan?

Met de dingen die jij beschrijft zou het één grote janboel worden op de wegen, nog veel erger dan het nu vaak al is.
Dat bestrijd ik dus. Als het waar is wat je zegt, dat iedereen de regels aan z'n laars zou lappen als de bedragen lager waren, vraag ik me af hoezo het dan in Duitsland dan niet een grote chaos is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:55:
[...]

Als je niet leest voor je reageert....
Je snapt dat hij daar chargeerde? In het hele topic heeft hij verschillende keren gezegd de Nederlandse boetes prima te vinden. Niet te hoog, niet te laag.

"Absurd hoge boetes" met "extreem hoge boetes" (beide jouw woorden) vergelijken lijkt mij een prima handeling :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:58:
[...]

Dat bestrijd ik dus. Als het waar is wat je zegt, dat iedereen de regels aan z'n laars zou lappen als de bedragen lager waren, vraag ik me af hoezo het dan in Duitsland dan niet een grote chaos is?
Omdat de mentaliteit daar gewoon anders is. Bij Nederlandse automobilisten is het vaak "ikke ikke ikke en de rest ken stikke" (zie het klassieke gehuil over "ze rijden 110 ipv 120", wat een egotripperitis is dat), de Duitsers houden over het algemeen beter rekening met elkaar.

En zoals gezegd gaat óók in Duitsland het weggedrag fors achteruit tov vroeger. Het word óók daar steeds erger qua wegmisbruikers en agressief gedrag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
[...]

Dat is niet waar. Laten we ff de feiten erbij pakken he, want je draait er weer lekker omheen. Jij zegt dat je een extreem hoge boete krijgt in Nederland en dat Duitsland een normale boete van 2 tientjes geeft voor een paar km te hard. Waar of niet?

Jij zegt vervolgens dat de boetebedragen in Nederland überhaupt "absurd hoog" zijn (ja, dat is jouw quote). Waar of niet?

Vervolgens wijzen verschillende mensen je erop dat het niet absurd hoog is, omdat in andere landen de boetebedragen gelijk of NOG hoger zijn. Waar of niet?

Dan komen we in de discussie of een nog hoger bedrag bewijst dat Nederland absurd hoge boetes uitdeelt, terwijl jouw conclusie dat het absurd hoog is begon met stellen dat een verdrijvingsvlakje meepakken in Nederland 150 euro kost en in Duitsland 20 euro.

Dat is toch een flauwe discussie? Je begint zelf met die strategie en als je merkt dat je zo niet kunt winnen, bombardeer je die strategie tot ongeldig. Nu zeg je van mij dat ik Nederland vergelijk met een land waar de boetes extreem hoog zijn. Zeg mij dan eens. Wat is het verschil tussen extreem hoog en absurd hoog? Beide jouw woorden overigens :*
Ik stel dat NL met €186 ridicuul duur is (voeg die maar toe aan het lijstje ;) ) omdat het in Duitsland €20 kost. Vervolgens wordt gesteld dat €186 niet duur genoemd mag worden zolang er landen te vinden zijn waar het nog duurder is. Als men nou zou komen met een lijstje met de bedragen waaruit bleek dat €186 inderdaad ongeveer het gemiddelde is zou aangetoond zijn dat mijn vergelijking niet op gaat. Maar tot dusver komt het enigste lijstje wat de boetebedragen van verschillende landen vergelijkt (met dank aan jou voor de bron) dichter in de buurt van mijn stelling dat het in Nderland inderdaad vors duurder is dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:11:
[...]

Ik stel dat NL met €186 ridicuul duur is (voeg die maar toe aan het lijstje ;) ) omdat het in Duitsland €20 kost. Vervolgens wordt gesteld dat €186 niet duur genoemd mag worden zolang er landen te vinden zijn waar het nog duurder is.
Waar wordt dat gesteld? Als iemand dat heeft gezegd, heb ik dat gemist en teruglezend zie ik niemand dat beweren. Ik zie verschillende mensen JUIST beweren dat het duur genoeg is zoals het nu is. Het hoeft niet goedkoper, maar ook niet duurder.

"Absurd hoog" suggereert dat we bij de top van Europa horen, nee, eigenlijk dat we de duurste zijn met afstand. Dat blijkt dus verre van waar te zijn. Diverse landen om ons heen hebben vergelijkbare boetebedragen. Natuurlijk niet in ieder specifiek geval hetzelfde, maar consequent een factor veel lager is het in ieder geval niet (met Duitsland als voorlopig (?) enige uitzondering).
Als men nou zou komen met een lijstje met de bedragen waaruit bleek dat €186 inderdaad ongeveer het gemiddelde is zou aangetoond zijn dat mijn vergelijking niet op gaat. Maar tot dusver komt het enigste lijstje wat de boetebedragen van verschillende landen vergelijkt (met dank aan jou voor de bron) dichter in de buurt van mijn stelling dat het in Nederland inderdaad fors duurder is dan gemiddeld.
Mijn bron (boetes in NL en BE) toont volgens mij vooral aan dat Nederland vergelijkbare boetes heeft met die in België. Deze discussie ontstond toen jij zei dat Nederland 150 euro boete rekent voor iets dat in Duitsland 20 euro kost. Wederom ga je nu vragen aan mensen die jouw bewering onvoldoende onderbouwd vinden, hem dan maar te ontkrachtigen met een complete lijst van boetebedragen in Europa. Nogmaals: zo werkt dat niet.

Ik zeg: absurd duur is het niet, eerder gemiddeld. In ieder geval niet bij de top van Europa (wat absurd duur op z'n minst suggereert). De voorbeelden van veel duurdere (wat is de overtreffende trap van absurd?) landen zijn legio en ga ik niet weer herhalen. Als Nederland in jouw ogen absurd duur is, hoe noem je die veel duurdere/strengere landen dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 20:12

PromWarMachine

Forsaken Archer

Niet alleen de hoogte van het bedrag is in het buitenland anders. Het rijgedrag en de mentaliteit vaak ook. Tijdens met rondreis in de USA kwam er een politiemotor met zwaailicht achter me aan, terwijl ik nog zo goed langs de weg keek op zoek naar metingen.

Bleek mijn snelheid gewoon gemeten te zijn vanuit een helicopter..
Ik heb in zo beleefd mogelijk Engels welgemeende excuses gemaakt en heb me de rest van de vakantie gedragen. Je laat het daar echt wel uit je hoofd om ruzie te gaan maken met agenten. Gelukkig zag hij het door de vingers, maar ik had wel het idee dat ik een aantekening kreeg.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Maar dat snap ik dus niet, dat je een lijst bekijkt van 17 landen, er dan eentje uit pakt die totaal niet representatief is voor de rest van de landen om daarmee te stellen dat de bedragen in Nederland gemiddeld zijn. Als ik wil weten hoe hoog een boete gemiddeld is zou ik denken dat je een zo hoog mogelijke n wilt hebben, jij trekt je conclusies over gemiddelden uit een vergelijking met n=2 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:24:
Maar dat snap ik dus niet, dat je een lijst bekijkt van 17 landen, er dan eentje uit pakt die totaal niet representatief is voor de rest van de landen om daarmee te stellen dat de bedragen in Nederland gemiddeld zijn. Als ik wil weten hoe hoog een boete gemiddeld is zou ik denken dat je een zo hoog mogelijke n wilt hebben, jij trekt je conclusies over gemiddelden uit een vergelijking met n=2 8)7
Hoezo? Ik heb bewust een buurland uitgezocht. Duitsland was jouw (n=2) vergelijking al, dan blijft België over. Overigens heb ik onze westerbuur er ook bijgehaald met hun 4x te hard = rijbewijs kwijt policy. Of komt je die vergelijking niet zo goed uit omdat Nederland dan ineens niet zo absurd meer is?

Het is juist jouw persoontje dat steeds naar Duitsland blijft wijzen om aan te tonen dat Nederland absurd duur is. Ik zeg nogmaals (zonder de illusie te hebben dat je nu wel voor rede vatbaar bent en op de argumenten ingaat) dat absurd suggereert dat Nederland een van de duurste zoniet de duurste is. Met nu al 5-6 landen* boven Nederland (van de 17) kan ik niet anders concluderen dat Nederland maximaal in de middenmoot zit :*

* Uit m'n hoofd: Finland (1), Noorwegen (2), Oostenrijk (3), Zwitserland (4), Engeland (5)... Ik voeg dan bij deze Zweden aan het rijtje toe (dat is 6), daar beginnen ze bij 1500 SEK (= 165 euro). (bron). Denemarken (dat is 7): tussen de 67 en ~1000 euro voor snelheidsovertredingen van 0 tot 100% van de aangegeven maximum snelheid. (bron). In een periode van 3 jaar 3x 65 gereden in een 50km/u zone? Rijbewijs kwijt.

En als ik nog ff door zoek: Italië zit ongeveer op het niveau van Nederland qua boetes, dus wederom zie ik niet hoe Nederland absurd duur is.

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:24:
Maar dat snap ik dus niet, dat je een lijst bekijkt van 17 landen, er dan eentje uit pakt die totaal niet representatief is voor de rest van de landen
Eigenaardig verwijt, want jij doet precies hetzelfde, maar dan de andere kant op, richting Duitsland ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:33:
[...]

Eigenaardig verwijt, want jij doet precies hetzelfde, maar dan de andere kant op, richting Duitsland ;)
Ik begon dit topic inderdaad met het geruststellen van de TS dat de boete waarschijnlijk niet zo duur zou zijn omdat de bedragen in Duitsland vaak lager zijn. Een n=2 vergelijking inderdaad, maar dit topic ging nou net over juist die twee landen.

Ik begon niet over gemiddelden e.d. anderen stelden opeens dat de bedragen hier normaal waren omdat ze ergers ander nog hoger waren. Ik heb nog maar een vergelijking gezien van bedragen voor een delict in verschillende willekeurige landen, en daaruit komt helemaal niet dat Nederland gemiddeld is.
(en ik heb die bron niet zelf uitgezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:32:
[...]
En als ik nog ff door zoek: Italië zit ongeveer op het niveau van Nederland qua boetes, dus wederom zie ik niet hoe Nederland absurd duur is.
Als ik jouw bron weer ff bekijk voor niet handsfree bellen: Rusland zit een factor 124 onder het niveau van Nederland qua boetes, dus wederom zie ik niet hoe Nederland de middenmoot is.

En zo kan ik makkelijk nog 14 vergelijkingen maken waarin Nederland ver van gemiddeld uit de bus komt.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:41:
[...]

Ik begon dit topic inderdaad met het geruststellen van de TS dat de boete waarschijnlijk niet zo duur zou zijn omdat de bedragen in Duitsland vaak lager zijn. Een n=2 vergelijking inderdaad, maar dit topic ging nou net over juist die twee landen.
Als je begint te chargeren krijg je al snel mensen die op je gaan reageren natuurlijk. Je hebt gelijk dat de TS een lagere boete kan verwachten dan in Nederland, maar om dat duidelijk te maken overdreef je de Nederlandse boete nogal.
Ik begon niet over gemiddelden e.d. anderen stelden opeens dat de bedragen hier normaal waren omdat ze ergers ander nog hoger waren. Ik heb nog maar een vergelijking gezien van bedragen voor een delict in verschillende willekeurige landen, en daaruit komt helemaal niet dat Nederland gemiddeld is.
(en ik heb die bron niet zelf uitgezocht)
Nee, je begon te praten in termen van absurd, wat aangeeft dat we ver van gemiddelden afzaten. Inmiddels is je hopelijk duidelijk dat we misschien toch wel aardig in het midden zitten?
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:45:
[...]

Als ik jouw bron weer ff bekijk voor niet handsfree bellen: Rusland zit een factor 124 onder het niveau van Nederland qua boetes, dus wederom zie ik niet hoe Nederland gemiddeld is.
Niet dus. Weer zo'n prachtige n = 2 vergelijking. Het argument van iemand die zijn gelijk wil halen, maar niet weet hoe. Ik heb precies gedaan wat je wilde: mijn n =2 vergelijking uitgebreid met landen die vergelijkbaar zijn in welvaart met Nederland. Wat doe jij? Rusland erbij halen. Wat is het gemiddelde inkomen in Rusland? Hoe verhoudt zich dat tot Nederland? I rest my case. Kijk naar landen waar mensen ongeveer net zoveel verdienen als hier. Of ga je zometeen Somalië erbij halen om je stelling te verdedigen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:47:
[...]

Als je begint te chargeren krijg je al snel mensen die op je gaan reageren natuurlijk. Je hebt gelijk dat de TS een lagere boete kan verwachten dan in Nederland, maar om dat duidelijk te maken overdreef je de Nederlandse boete nogal.

[...]

Nee, je begon te praten in termen van absurd, wat aangeeft dat we ver van gemiddelden afzaten. Inmiddels is je hopelijk duidelijk dat we misschien toch wel aardig in het midden zitten?
[...]

Niet dus. Weer zo'n prachtige n = 2 vergelijking. Wat is het gemiddelde inkomen in Rusland? Hoe verhoudt zich dat tot Nederland? I rest my case. Kijk naar landen waar mensen ongeveer net zoveel verdienen als hier. Of ga je zometeen Somalië erbij halen om je stelling te verdedigen? :P
In die lijst staan 14 andere westerse landen waarbij het bedrag een fractie is van het Nederlandse bedrag.
De vergelijking met Rusland is een beetje extreem inderdaad, maar zo zie je maar weer dat de vergelijking met maar een land maken heel weinig zegt.

België en Noorwegen zijn de enigste twee landen die in de buurt van het 'gemiddelde' Nederland komen.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb de reacties over het boeteniveau van Nederland maar afgesplitst omdat de TS van het originele topic daar niet bij gebaat is en zijn topic wat overspoeld werd.
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:49:
[...]

In die lijst staan 14 andere westerse landen waarbij het bedrag een fractie is van het Nederlandse bedrag.
De vergelijking met Rusland is een beetje extreem inderdaad, maar zo zie je maar weer dat de vergelijking met maar een land maken heel weinig zegt.

België en Noorwegen zijn de enigste twee landen die in de buurt van het 'gemiddelde' Nederland komen.
Ik heb België nooit aangehaald als veel duurder dan Nederland, alleen gezegd dat ze vergelijkbaar zijn. Noorwegen "in de buurt van Nederland" noemen is wel een rare stelling (tot 10km/u = 1600 NOK = 206euro, bron) en je gaat compleet voorbij aan de andere landen die ik noem. Op deze manier kun je geen discussie voeren, als je niet ingaat op de argumenten van de ander. Ik heb 7 landen genoemd die qua welvaart vergelijkbaar zijn aan Nederland en die qua boetes hoger zitten. Frankrijk en België zitten vrijwel gelijk. Kom dan eens met 7 landen die significant goedkoper zijn met boetes? Je blijft nml een beetje steken bij Duitsland en daarmee overtuig je niemand dat je stelling dat Nederland absurd duur is correct is.
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:04:
[...]

Sorry hoor mij jij bent net zo hard bezig met het negeren van landen die ik noem. Zoals de 14 westerse landen die ver onder Nederland zitten, die komen per slot van rekening uit jouw eigen bron 8)7
Rusland is geen westers land. Verder heb je geen land genoemd, behalve Duitsland. Lekker makkelijk zo. Ik moet zelf uitzoeken welke 14 westerse landen jij ziet? Goed, dan zie ik er 53 die hoger zitten. Zoekze he? :Y)

Ik heb je net ook al gezegd dat een vergelijking van het boetebedrag alleen opgaat als de welvaart in het land ook vergelijkbaar is. Voor iemand in Rusland is 50 euro boete meer dan voor iemand in Nederland. Het boetebedrag moet je dus corrigeren voor de plaatselijke welvaart. En ja, als Nederlander is het natuurlijk erg leuk om in zo'n land flink wat regels te overtreden en dan met "pocket change" de boetes te betalen.

Ik wil overigens nog wel van je horen waarom Noorwegen vergelijkbaar is met Nederland, terwijl de ANWB nota bene waarschuwt dat de (en ik quote) "boetes in Noorwegen aanzienlijk hoger zijn dan in Nederland".

Maar laat eigenlijk ook maar. Je zit zo verstrikt in je eigen argumentatie dat het bijna lachwekkend wordt. Ik haak bij deze af, je mag Nederland absurd duur vinden. Ik vind dat niet. Daar komen we nooit uit denk ik.

[ Voor 114% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:55:
[mbr]Ik heb de reacties over het boeteniveau van Nederland maar afgesplitst omdat de TS van het originele topic daar niet bij gebaat is en zijn topic wat overspoeld werd.[/mbr]

[...]

Ik heb België nooit aangehaald als veel duurder dan Nederland, alleen gezegd dat ze vergelijkbaar zijn. Noorwegen "in de buurt van Nederland" noemen is wel een rare stelling en je gaat compleet voorbij aan de andere landen die ik noem. Op deze manier kun je geen discussie voeren, als je niet ingaat op de argumenten van de ander. Ik heb 7 landen genoemd die qua welvaart vergelijkbaar zijn aan Nederland en die qua boetes hoger zitten. Frankrijk en België zitten vrijwel gelijk. Kom dan eens met 7 landen die significant goedkoper zijn met boetes? Je blijft nml een beetje steken bij Duitsland en daarmee overtuig je niemand dat je stelling dat Nederland absurd duur is correct is.
Sorry hoor mij jij bent net zo hard bezig met het negeren van landen die ik noem. Zoals de 14 westerse landen die ver onder Nederland zitten, die komen per slot van rekening uit jouw eigen bron 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:55:
[...]
Rusland is geen westers land. Verder heb je geen land genoemd, behalve Duitsland. Lekker makkelijk zo. Ik moet zelf uitzoeken welke 14 westerse landen jij ziet? Goed, dan zie ik er 53 die hoger zitten. Zoekze he? :Y)

Ik heb je net ook al gezegd dat een vergelijking van het boetebedrag alleen opgaat als de welvaart in het land ook vergelijkbaar is. Voor iemand in Rusland is 50 euro boete meer dan voor iemand in Nederland. Het boetebedrag moet je dus corrigeren voor de plaatselijke welvaart. En ja, als Nederlander is het natuurlijk erg leuk om in zo'n land flink wat regels te overtreden en dan met "pocket change" de boetes te betalen.

Ik wil overigens nog wel van je horen waarom Noorwegen vergelijkbaar is met Nederland, terwijl de ANWB nota bene waarschuwt dat de (en ik quote) "boetes in Noorwegen aanzienlijk hoger zijn dan in Nederland".

Maar laat eigenlijk ook maar. Je zit zo verstrikt in je eigen argumentatie dat het bijna lachwekkend wordt. Ik haak bij deze af, je mag Nederland absurd duur vinden. Ik vind dat niet. Daar komen we nooit uit denk ik.
Prima, als het teveel verwacht is dat je de bronnen die je zelf aandraagt gelezen hebt.

Voor de volledigheid:
België 160 euro
Denemarken 67 euro
Duitsland 40 euro
Finland 50 euro
Frankrijk 35 euro
Griekenland 60 euro
Hongarije maximaal125 euro
Italië 68 euro
Luxemburg 74 euro
Noorwegen 167 euro
Oostenrijk minimaal 25 euro
Polen 60 euro
Rusland 1,50 euro
Slowakije 53 euro
Tsjechië 35 euro
Turkije 30 euro
Verenigd Koninkrijk 88 euro
Zwitserland 67 euro
Nederland 186 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Om uit de n=2 te komen heb ik even wat meer nagepluisd, om tot n=19 te komen. Hierbij komt de meeste info van de anwb, helaas is niet alles even volledig maar toch. Voor de duidelijkheid heb ik ook het gemiddelde inkomen per inwoner meegenomen, Polen is misschien wel veel goedkoper maar daar is het gemiddelde inkomen dan ook een factor 4 lager dan in Nederland.

Afbeeldingslocatie: http://jelledekker.nl/tweakersnet/boetes.png

[edit] even voor de duidelijkheid, als er verschil zitten tussen binnen/buiten bebouwde kom dan heb ik de 1e gebruikt, simpelweg omdat die bovenaanstaat bij de anwb...

[edit2] NL is naar mijn idee wel duurder dan gemiddeld, vooral vanwege die €160 die vaak vaststaat, als je pech hebt (anwb meld niet altijd waar het op wordt gebaseerd) ben je in veel landen een stuk duurder uit omdat ze een range kennen ipv een vast bedrag.

[edit3] Kwa snelheidsboetes is DE echt goedkoop, alleen Polen is goedkoper (behalve als je voor gem. inkomen corrigeert), NL is voor 10km/h te hard erg goedkoop, daarboven een middenmoter (NL zit kwa inkomen wel boven het gemiddelde)

[ Voor 45% gewijzigd door Dipsausje op 29-07-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Erg mooi dat je de moeite hebt genomen een hele lijst te maken _/-\o_

Maar helemaal actueel zijn de bedragen niet denk ik. Volgens mij is alles wat hier ooit €160 kostte tegenwoordig €186. Het telefoneren bijvoorbeeld: http://www.om.nl/onderwer...vertredingen/telefoneren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Allemaal mooi die vergelijkingen, in Nederland is niet-handsfree bellen op de fiets ook weer (absurd veel ;) ) goedkoper dan in bijvoorbeeld Duitsland.

Misschien is iemand ervoor in naast het samenstellen van een compendium van overtredingen&boetebedragen de (verkeers)boetehoogte (en andere bijkomende kosten (cursus, rijontzeggingen...)) voor verschillende landen (gecorrigeerd voor koopkracht) per hoofd en per afgelegde kilomer uit te rekenen. Ook interessant zou dan de verdeling van boetes over de bevolking zijn en hoeveel van de gemaakte overtredingen worden bestraft, het aantal boetes (per inwoner) en de gemiddelde hoogte van de gegeven boete.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 29-07-2011 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dan moet je ook even het aantal ongelukken erbij betrekken, want daar zijn uiteindelijk de regeltjes en de boetes voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom zou je überhaupt landen met elkaar willen vergelijken. Maak je een verkeersovertreding in een bepaald land, dan hoort daar een boete bij. Dat het in een ander land goedkoper of duurder is maakt toch niet uit.

Een bekeuring is geen product dat je kunt importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Laten we ook niet vergeten dat alleen het feit dat een bepaalde bedrag dicht bij het gemiddelde ligt, niets, maar dan ook noppes te maken heeft met het feit tot in hoeverre dat bedrag 'redelijk' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:48:
Erg mooi dat je de moeite hebt genomen een hele lijst te maken _/-\o_
Ook ik heb weleens geen zin om te werken, maar meer om (minder nuttige) dingen op te zoeken en op te schrijven. :P
Maar helemaal actueel zijn de bedragen niet denk ik. Volgens mij is alles wat hier ooit €160 kostte tegenwoordig €186. Het telefoneren bijvoorbeeld: http://www.om.nl/onderwer...vertredingen/telefoneren/
Hmm slordig, komt uit een tabel met de naam "boetebedragen 2011", van een website die niets anders doet dan alle boetebedragen voor verkeer in NL op een rij zetten. Overigens is het vergelijken ook al lastig omdat niet alle data van de anwb even duidelijk is. Wat ik wel interessant vind is het verschil tussen landen met vaste bedragen en met variabele bedragen, de één is duidelijker, de andere optie geeft meer ruimte om rekening te houden met het veroorzaakte gevaar en verkeersgedrag van de overtreder (maar ook voor persoonlijke interpretatie vanuit de politie, als de politie bevoegd is om zelf het bedrag vast te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23

SkyStreaker

Move on up!

Ik reed per ongeluk zonder mijn strap vast van mijn motorhelm. Klabangs: 70 Euro dokken. Absurdisch hoog bedrag: "omdat het teveel gebeurt". Ik noem dat wachten op iemand die je lekker kan bekeuren ja.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:45:
[...]

Als ik jouw bron weer ff bekijk voor niet handsfree bellen: Rusland zit een factor 124 onder het niveau van Nederland qua boetes, dus wederom zie ik niet hoe Nederland de middenmoot is.

En zo kan ik makkelijk nog 14 vergelijkingen maken waarin Nederland ver van gemiddeld uit de bus komt.
in de bron staat:
Inmiddels is ook wel een lijst te maken met de hoogte van de boetes. Nederland zit hoog in de top 5.
TS nu gelijk

Maar omdat de hogere landen veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel duurder zijn LIJKT nederland de middenmoot als je het vergelijkt met duitsland. (die dan goedkoopste is)

in vergelijking met duitsland opzich is OF duitsland goedkoop OF nederland duur.
Als je dan verder vergelijkt met engeland ed, dan is duitsland erg goedkoop en nederland de middenmoot,
maar als je dan vergelijkt met alle eu-landen is nederland ineens duur (en duitsland nog steeds goedkoop), want die (andere landen) zitten allemaal net iets onder nederland. niet echt duur, maar duurder (10 euro)

[ Voor 19% gewijzigd door F.West98 op 29-07-2011 20:40 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inmiddels is er een hele discussie geweest en prijzen vergelijken etc. Maar nog steeds geen echte argumenten gezien waarom iets zoveel moet kosten. Hoewel het afhankelijk is van inkomen in een bepaald land is er nou niet echt een formule voor. Het is ook wat subjectief.

Maar ik weet wel dat 40 euro voor mobiel bellen voor een West Europees land erg weinig is, schandalig weinig. Dat schrikt toch niet af? En gezien het iets is wat op heterdaad betrapt moet worden is de pakkans ook best laag. Terwijl het toch zeker een gevaarlijk iets is. Meestal als mensen beroerd aan het rijden zijn blijkt dat ze met de telefoon bezig zijn. Moet gewoon een hoge boete op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Je moest een weten hoe erg Duitsers zich op kunnen winden over een boete van €10. Dus het bedrag hoeft echt niet altijd extreem hoog te zijn om af te schrikken. Dus je kan niet algemeen stellen dat een boete minimaal x euro moet zijn om effectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok. Waar discussiëren we dan nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dipsausje schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:53:
[...]
maar ook hier is het nog goedkoop, niet voor niets dat de meeste mensen vaak te hard rijden.
Bullshit. Als ik mezelf even als voorbeeld neem: Ik rij niet te hard omdat ik denk 'die boete kan ik makkelijk missen' maar omdat ik ermee wegkom. Je houd een half oog in de berm, let op radio-aangekondigde controles en je houd constant al je spiegels in de gaten of iemand jóu spiegelt.
Op een trajectcontrole zul je niet veel mensen te hard zien rijden omdat de pakkans nagenoeg 100% is. Op trajecten waar de controles bijna non-existent zijn gaat iedereen als de brandweer.

Mensen zullen altijd te hard blijven rijden zolang ze de pakkans laag genoeg achten, of in de waan blijven dat ze scherp en alert genoeg zijn om het op tijd in de smiezen te hebben.

Als ik er dieper over nadenk is het ook niet zozeer het feit dat je graag de maximumsnelheid wilt overtreden omdat het niet mag. Je wilt het gevoel hebben dat het allemaal op schiet. Daarom halen mensen nog éven die laatste auto in voordat ze de afslag nemen, daarom gaat er altijd iemand nét iets harder dan de rest. Heel vaak is 120km/h al voldoende (de limiet) puur omdat de rest op dat moment 100km/h rijdt. Gaat de helft wel 120km/h, dan ga jij 130km/h rijden.

Het zit in de aard van veel automobilisten om dat gedrag te vertonen, niet alleen als het om de snelheid gaat. Sommigen kunnen er écht niet mee omgaan en dat zijn de gasten die met 150km/h over de vluchtstrook inhalen of minder dan een meter afstand houden op de linkerbaan.

Terugkomend op het topic: Ik vind dat er meer balans moet komen tussen het geven en nemen door ons wegenbeleid. De overheid is heel goed in het nemen, aanscherpen en dat beleid verdedigen. Ik ben van mening, wederom versterkt door de link die ik vanmiddag in dit topic vond naar hun boetebedragen, dat in Duitsland meer in harmonie met de automobilist gewerkt word. Kleine overtredingen worden naar rato minder beboet, er word begrip getoond voor snel rijden, maar de écht gevaarlijke zaken worden ook echt aangepakt.

Ik zie mensen daar ook gewoon netjes 100km/h rijden als er een bordje 100 staat. Als mensen wél door willen rijden, is daar ook ruimte voor. Ga je over de gegeven adviessnelheiden heen, zijn de extra risico's en gevolgen voor jou en niet voor je verzekeraar. Mensen krijgen de keuze en dat werkt positief terug in het volgen van de regels die er wél worden gesteld.

Natuurlijk kun je niet overal in Nederland zomaar alle maximumsnelheden weghalen vanwege de kortere stukken en het ontwerp van onze snelwegen, maar er zou om te beginnen eens anders omgegaan kunnen worden met het verschil tussen dag en nacht snelheden en inderdaad het ontwerp van ons boetestelsel. Nu komt de bulk van het bedrag volgens mij uit die enorme stapel kleine rotboetes waar iedereen zich zo aan ergert.

De mensen die er echt een sport van maken, de mensen die zich er 100% van bewust zijn wat ze doen steken er nét iets meer werk in het hardrijden. Ik let precies op de types auto's die om mij heen rijden, ik let op hoeveel mensen erin zitten, hoe hun weggedrag is, of ze veranderingen laten zien (ineens achter je aan gaan rijden b.v.) en of een bepaald traject flitsgevoelig is. Heb ik een keer geen zin om op te letten? Dan ga ik lekker op de cruise control 100km/h rechts hangen.

Mensen die op die manier te hard rijden zijn veel hardnekkiger en moeilijker te pakken, en diengevolge blijft dat dus ook gewoon bestaan, ongeacht de hoogte van de boetes. Dergelijke automobilisten reguleer je alleen met wederzijds begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dipsausje schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:32:
Om uit de n=2 te komen heb ik even wat meer nagepluisd, om tot n=19 te komen. Hierbij komt de meeste info van de anwb, helaas is niet alles even volledig maar toch. Voor de duidelijkheid heb ik ook het gemiddelde inkomen per inwoner meegenomen, Polen is misschien wel veel goedkoper maar daar is het gemiddelde inkomen dan ook een factor 4 lager dan in Nederland.

[afbeelding]

[edit] even voor de duidelijkheid, als er verschil zitten tussen binnen/buiten bebouwde kom dan heb ik de 1e gebruikt, simpelweg omdat die bovenaanstaat bij de anwb...
Allereerst: held dat je dit allemaal uitgezocht hebt, eindelijk de feiten overzichtelijk op tafel _o_

Ik heb even met de hand geteld op welke plek NL staat bij de ranglijst die je gepost hebt:

16e/12e/12e/11e/5e/11e/10e/4e/10e (van links naar rechts). Mind you: even snel met een duffe kop (want moe) geteld, dus ik kan er hier en daar een positie naast zitten, zeker als NL wat lager op de lijst staat, de 5e en 4e plek weet ik vrij zeker ;)). Ik vind dat voor een van de welvarendste landen in Europa best meevallen eigenlijk. Alleen door mobiel bellen rijden en fout parkeren is echt duur, daar zitten we in de top5, voor de rest altijd buiten de top9. In het geval van een range van boetebedragen heb ik de waarde in het midden gepakt, omdat het (zeker in het buitenland) onmogelijk is om te bepalen waar je in die range zult zitten in een specifiek geval. Tevens ben ik er in Zwitserland vanuit gegaan dat ze met inkomensafhankelijke boetes duurder zijn dan Nederland. Voor een bijstandsmoeder zal dat niet waar zijn, voor iemand met 2x modaal absoluut wel. Tsja, kun je over discussieren... Kijk je naar de minimumbedragen, dan ziet het er dankzij de 160 euro standaard boetes idd wat anders uit: 14e/8e/5e-7e/4e-6e/2e/4e-6e/3e-5e/(gedeeld) 4e/13e-16e, waarbij gezegd moet worden dat bij bijvoorbeeld door rood rijden Italië, België, Denemarken en Luxemburg met verschillen van 1 tot 15 euro (<1% tot nog geen 10%) dicht bij NL in de buurt zitten.
[edit2] NL is naar mijn idee wel duurder dan gemiddeld, vooral vanwege die €160 die vaak vaststaat, als je pech hebt (anwb meld niet altijd waar het op wordt gebaseerd) ben je in veel landen een stuk duurder uit omdat ze een range kennen ipv een vast bedrag.
In twee gevallen ben ik dat met je eens, in de rest van de gevallen hangt het heel erg af van hoe makkelijk je hoger in zo'n range van boetebedragen terecht komt. Als je standaard het minimumbedrag krijgt en in uitzonderlijke gevallen kan het oplopen, dan heb je denk ik gelijk dat Nederland bovengemiddeld zit (als je niet corrigeert voor onze top6 positie qua GDP/cap.). Zie ik het nou verkeerd dan?

Desondanks vind ik het niet absurd hoog, we kunnen het gezien onze welvaart ook beter betalen. Om een voorbeeld te noemen: kijk naar het parkeerverbod in Polen. Zij verdienen afgerond 4x zo weinig als Nederland (12k vs. 47k). Deel je dan de Nederlandse bedragen door 4, dan kom je uit op 15-40 euro in NL vs. 25-75 voor Polen (je kunt de Poolse bedragen ook met 4 vermenigvuldigen, het gevolg is hetzelfde). Zelfde verhaal voor mobiel bellen: gecorrigeerd is dat 40 euro in NL, 50 in Polen. Bij snelheidsovertredingen komen we vrijwel gelijk uit als je gaat corrigeren voor welvaart.
[edit3] Kwa snelheidsboetes is DE echt goedkoop, alleen Polen is goedkoper (behalve als je voor gem. inkomen corrigeert), NL is voor 10km/h te hard erg goedkoop, daarboven een middenmoter (NL zit kwa inkomen wel boven het gemiddelde)
Ik vraag me af in hoeverre dat inderdaad komt doordat je in Duitsland een zogenaamde uitlaatklep hebt: de stukken Autobahn waar je geen maximumsnelheid hebt. Wellicht zorgt dat stukje eigen verantwoordelijkheid ervoor dat ze zich gedragen als dat nodig is? Ik vind het verkeer in Nederland altijd erg gehaast en heb het idee dat men in Duitsland minder gehaast is. Niet dat ze nooit te hard rijden, maar het komt relaxter over.

@HTT-Thalan: Agreed. De Nederlandse overheid verbiedt steeds meer, waren er geen plannen om bellen op de fiets te verbieden? Lekker verfrissend dat we nu op bepaalde stukken autosnelweg 130km/u mogen, al is het amper een vooruitgang als het gros 120km/u blijft rijden. Ik zou 's nachts bijvoorbeeld de snelheid wel naar 140 of 150 willen zien gaan, gewoon op grote, lange stukken autosnelweg zonder bijzondere op- of afritten, scherpe bochten, slechte verlichting, enzovoorts... Als ik ooit 's nachts op de A1 geflitst word (en ik heb daar al 's gereden dat ik voor me en in mijn spiegels niemand zag rijden), baal ik behoorlijk van die boete. Hij heeft nml voor mijn gevoel geen enkele zin.

Overigens is het naar mijn ervaring absoluut niet zo dat Duitsers zich zo netjes aan de snelheid houden bij wegwerkzaamheden, vooral als er niks gebeurt. Maarja, doen we dat in Nederland dan zo netjes? Ik kan me nog herinneren dat de hele weg van Enschede tot Haaksbergen 50km/u was omdat op 1 plekje wat gegraven werd in de berm naast het met een groenstrook gescheiden fietspad (tenminste: de machines stonden er, er werkte natuurlijk niemand). Dan vraag ik me af: is het nou zoveel moeite om de bordjes met max 50 even om te draaien als je klaar bent met je werk? Het is niet alsof de weg versmald is, vies is, er fietsers in gevaar komen als je 80 rijdt... Niemand hield zich ook aan die max snelheid...

[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02
HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:36:
[...]

Ik zie mensen daar ook gewoon netjes 100km/h rijden als er een bordje 100 staat. Als mensen wél door willen rijden, is daar ook ruimte voor. Ga je over de gegeven adviessnelheiden heen, zijn de extra risico's en gevolgen voor jou en niet voor je verzekeraar. Mensen krijgen de keuze en dat werkt positief terug in het volgen van de regels die er wél worden gesteld.
Iedere keer als ik voorbij zie komen dat men zich in Duitsland zo netjes aan de snelheid houdt zodra er daadwerkelijk beperkingen gelden vraag ik me af of er meer dan één Duitsland bestaat.
Zelfde voor het fabeltje dat NL zou staan voor nur links en dat men in Duitsland braaf rechts rijdt zoals het hoort.
Ook Duitsers houden zich massaal niet aan de regels wat dat betreft en rijden een aantal kilometers te hard en stug op de verkeerde baan.

Wat overigens buiten beschouwing blijft in de hele discussie is het punten rijbewijs.
Je kunt wel leuk het financiele deel vergelijken maar in geval van Duitsland moet je het puntenrijbewijs er ook bij betrekken.
Boete hoger dan eur 40 betekent punten registratie
20km te hard 1 punt, oplopend tot 4 bij 70 te hard.
Vanaf 8 punten een waarschuwing, kost je eur 35
Geen voorrang verlenen of door rood kost je 3 punten
Vanaf 14 punten een verplichte bijscholingscursus te volgen binnen 8 weken. Kosten tussen eur 250 en 400 en vier dagdelen niet kunnen werken.
Vanaf 18 punten ben je een half jaar je rijbewijs kwijt en mag je op gesprek bij een verkeerspsycholoog.

Info mbt punten vanaf http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8425888 , even geen zin/tijd om officiele info te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zo'n puntenrijbewijs hebben ze dus in Engeland ook en ondanks dat 12 punten als veel klinkt, ben je met vier gevalletjes snelheidsovertreding (ongeacht de snelheid) al van je 12 punten af. De persoon die mij en mijn collega's die dagen dat we in Engeland waren rondreed, vertelde dat de meeste Britten daarom wel goed op hun snelheid letten, 12 punten in 3 jaar is best makkelijk weggegooid met stomme, kleine overtredingen en een half jaar zonder rijbewijs kan veel mensen zo hun baan kosten :X Op de helft van je punten moet je een speciale cursus volgen, waardoor je weer 3 punten kwijtraakt/terugkrijgt (net hoe je het ziet). Die cursus kun je ook volgen als je de volle 12 punten kwijtraakt, dan krijg je je rijbewijs niet na 6, maar na 5 maanden terug.

Ik denk ook dat zoiets beter werkt dan geldboetes, maar de combinatie zal altijd blijven bestaan. Het scheelt ons allemaal gewoon heel veel belasting dat de boetes die in het verkeer geïnd worden naar de staatskas gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 29-07-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mja, je bent even weg en het topic is totaal ontspoord :o

Waar ik naar toe wilde was dat ik de bedragen in Nederland opzich wel OK vindt, als er ook gecontroleerd zou worden op plekken en tijdstippen dat de verkeersveiligheid positief zou beinvloeden. Maar (even 2 voorbeeldjes uit eigen werk) op zondagavond rond 20:00 op een 80-km weg met 2 gescheiden fietspaden aan beide zijden (Almelo - Zenderen voor de locals, vlak voor Zenderen) geflitst worden terwijl je ~85 echte KM's rijdt, of op zondag 2 januari om 10:30 's ochtends geflitst worden als je Weerselo uit rijdt (wederom voor de locals, het einde BBK bord staat ongeveer 800 meter na het eigenlijke einde van de BBK zoals jullie weten) met ~58 echte KM's waar je 50 mag (maar waar het wegbeeld duidelijk buiten BBK is), dat is gewoon geldklopperij en bermgraaierij (om maar even populistische termen erbij te halen).

Maar controleren aan de weg waar ik 20 jaar heb gewoond, die bekend staat (en stond) als racecircuit (locals: Albergen - Zenderen) met rechte stukken waar motoren volgens een voorzichtige schatting 150 reden, waar in ieder geval 2 ongelukken met dodelijke afloop zijn gebeurd die rechtstreeks in verband stonden met veel te hoge snelheid, nee dat doen we niet, want geen prioriteit/geen zin/streep door wat niet van toepassing is. Daar kots ik dan op.

En natuurlijk weet ik dat je niet altijd op dezelfde plekken/tijdstippen kunt controleren, maar je kunt echt wel beter je best doen dan dit. Ik denk dat iedereen wel een voorbeeld kan noemen van een flitspaal/radarcontrole die de indruk wekt alleen zo geplaatst te zijn om de kas te spekken, terwijl 2 kilometer verderop een oversteekplaats voor een bassischool ligt waar nooit wordt gecontroleerd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:36:
Bullshit. Als ik mezelf even als voorbeeld neem: Ik rij niet te hard omdat ik denk 'die boete kan ik makkelijk missen' maar omdat ik ermee wegkom. Je houd een half oog in de berm, let op radio-aangekondigde controles en je houd constant al je spiegels in de gaten of iemand jóu spiegelt.
Op een trajectcontrole zul je niet veel mensen te hard zien rijden omdat de pakkans nagenoeg 100% is. Op trajecten waar de controles bijna non-existent zijn gaat iedereen als de brandweer.
Geld voor mij ook, ik heb dan ook in totaal 1 boete gekregen terwijl ik meestal te hard rijdt. Echter ik ken ook meerdere mensen die 5 boetes per jaar krijgen en zich er niet druk om maken vanwege het bedrag. Het blijft denk ik een combinatie tussen pakkans en de gevolgen als je gepakt wordt. Ik denk dat bij boetes van €10 voor 10km/h te hard Nederlanders zich niet druk maken om de boete, niet dat je express te hard langs een flitspaal gaat, maar wel minder opletten op waar ze kunnen staan.
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:37:
Allereerst: held dat je dit allemaal uitgezocht hebt, eindelijk de feiten overzichtelijk op tafel _o_
Dankje!
In twee gevallen ben ik dat met je eens, in de rest van de gevallen hangt het heel erg af van hoe makkelijk je hoger in zo'n range van boetebedragen terecht komt. Als je standaard het minimumbedrag krijgt en in uitzonderlijke gevallen kan het oplopen, dan heb je denk ik gelijk dat Nederland bovengemiddeld zit (als je niet corrigeert voor onze top6 positie qua GDP/cap.). Zie ik het nou verkeerd dan?
Blijft lastig, ik ging even uit van de onderkant van de range, maar ik heb ook geen idee hoe makkelijk het is om daar hoger in te komen. Als je makkelijker omhoog gaat daarin is Nederland in eens goedkoop inderdaad.
Desondanks vind ik het niet absurd hoog, we kunnen het gezien onze welvaart ook beter betalen. Om een voorbeeld te noemen: kijk naar het parkeerverbod in Polen. Zij verdienen afgerond 4x zo weinig als Nederland (12k vs. 47k). Deel je dan de Nederlandse bedragen door 4, dan kom je uit op 15-40 euro in NL vs. 25-75 voor Polen (je kunt de Poolse bedragen ook met 4 vermenigvuldigen, het gevolg is hetzelfde). Zelfde verhaal voor mobiel bellen: gecorrigeerd is dat 40 euro in NL, 50 in Polen. Bij snelheidsovertredingen komen we vrijwel gelijk uit als je gaat corrigeren voor welvaart.
Eens, Spanje wordt gecorrigeerd voor inkomen volgens mij ook heel duur. En ook de reden dat ik het inkomen meenam, de waarde van het geld (en dus hoe duur een boete ervaren wordt) is daar van afhankelijk.
Ik vraag me af in hoeverre dat inderdaad komt doordat je in Duitsland een zogenaamde uitlaatklep hebt: de stukken Autobahn waar je geen maximumsnelheid hebt. Wellicht zorgt dat stukje eigen verantwoordelijkheid ervoor dat ze zich gedragen als dat nodig is? Ik vind het verkeer in Nederland altijd erg gehaast en heb het idee dat men in Duitsland minder gehaast is. Niet dat ze nooit te hard rijden, maar het komt relaxter over.
Naast de Autobahn ken ik in Duitsland ook nog heel wat buitenwegen waar je 100km/h mag, ook wegen die in NL max 60km/h zouden zijn. Om daar boven de max uit te komen moet je goed je best doen, veel Nederlanders zouden (vooral in de meer bergachtige gebieden) de max niet eens kunnen/durven halen. Overigens helpt die Autobahn uitlaatklep vast ook wel, het is voor je gevoel heerlijk als je na een paar km wegwerkzaamheden vervolgens zo hard mag als je zelf wilt/kunt. Geeft je veel meer het idee dat het weer opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Door die hoge snelheid vallen er ook meer doden per jaar in duitsland. Dus het heeft ook een extra risico.

http://europa.eu/rapid/pr...anguage=NL&guiLanguage=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ernemmer schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:14:
Door die hoge snelheid vallen er ook meer doden per jaar in duitsland. Dus het heeft ook een extra risico.

http://europa.eu/rapid/pr...anguage=NL&guiLanguage=en
Waar zie jij het verband tussen hogere snelheid en verkeersdoden? Er worden 7 doelstellingen geformuleerd en de snelheid terugbrengen staat daar niet bij. Daarnaast heeft Duitsland veel meer inwoners dan Nederland (82 miljoen tegen 16 miljoen), en toch heeft Duitsland "slechts" 51 verkeersdoden tegenover 39 in Nederland.

Als ik de berichtgeving een beetje goed heb gevolgd zijn er in Nederland juist relatief veel doden in het verkeer omdat mensen nog steeds vinden dat je met promillages van >1 nog gewoon achter het stuur kunt kruipen, vooral in het weekend. Ik hoor daar tenminste de meeste verhalen over als het gaat over doden in het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In die tabel heeft duitsland er 51 per miljoen inwoneres en nederland 39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

en toch heeft Duitsland "slechts" 51 verkeersdoden tegenover 39 in Nederland.
Heerlijk selectief neerzetten zo. Het gaat om doden per miljoen inwoners. Dan maakt het niet uit of Duitsland 50 miljard inwoners heeft en Nederland 1 miljoen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
De snelheid terugdringen is iets wat in Duitsland niet snel zal gebeuren. Sowieso hebben ze een erg machtige auto-lobby, maar het volk staat er niet achter. Was er niet vanuit Europa druk om de maximumsnelheid op de Autobahn vanwege het milieu terug te dringen naar 130km/u o.i.d.? Gaat niet zomaar gebeuren bij onze oosterburen denk ik :)

Maar het werkt opzich ook goed. Ik snap het wel, die stukken Autobahn zonder maximumsnelheid. De afstanden zijn natuurlijk gigantisch, dus even op bezoek bij Familie 400km verderop duurt significant korter als je hele stukken kunt doorrijden met 200+. Hardrijden in Nederland heeft amper zin. Je moet steeds afremmen voor auto's die vrachtwagens inhalen en "hardrijden" komt meestal niet verder dan korte stukjes 140km/u rijden waar je 120 mag. Als je op de hele rit 10 minuten korter nodig hebt is het al een hele prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Grrrrrene schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:49:
De snelheid terugdringen is iets wat in Duitsland niet snel zal gebeuren. Sowieso hebben ze een erg machtige auto-lobby, maar het volk staat er niet achter. Was er niet vanuit Europa druk om de maximumsnelheid op de Autobahn vanwege het milieu terug te dringen naar 130km/u o.i.d.? Gaat niet zomaar gebeuren bij onze oosterburen denk ik :)
Mwah... ik rijd regelmatig in Duitsland en steeds meer snelwegen waar de snelheid vroeger onbeperkt was hebben tegenwoordig een harde limiet van 130 km/h hoor, ook daar word dus de snelheid steeds meer ingeperkt.

Wat je ook steeds meer ziet is dat die snelheidslimiet gedurende bepaalde tijden is (van 06:00-19:00 en 06:00-21:00 zie je nog al eens bijvoorbeeld), en alleen buiten die tijden geen limiet.

De SPD wil idd een maximumsnelheid op alle snelwegen, maar dat zie ik idd nog niet snel gebeuren eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 30-07-2011 10:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

In Duitsland heb je ook "Amerikaanse afstanden" te overbruggen, lange saaie rechte stukken en daar wil je geen snelheidslimiet. Bij ons zijn er overal op- en afritten, drukte dat hard rijden moeilijk maakt, inhalende vrachtwagens die het boeltje vertragen,... zodat we continue met "stadsringsnelheden" naar Duitse normen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 21:22
Ik vind de boetes in NL ronduit belachelijk. Als ik een dikke prent krijg voor zo'n 20 km/u te hard, dan vind ik het persoonlijk inderdaad terrecht, en het zijn op zich nog snelheden waarmee je theoretisch gezien de verkeersveiligheid in het gevaar kunt brengen.

Maar de boetes van zo'n 2 a 3 km te hard, die ik meestal krijg vind ik een gevalletje staatskas spekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bij ons in Breda lag een stuk asfalt riching het NAC station dat in slecht(re) staat was. Wat scheuren, een gat hier en daar. De gemeente (lokale overheid) besloot dat hieraan wat gedaan moest worden en zet het stuk af met hekken en borden.

So far, so good.

Waarom moet het dan 2 MAANDEN duren voordat er iets gebeurt? Wacht dan nog even met die hekken plaatsen... het is maar een 50 gedeelte en dat zelfs net na een bocht + stoplicht dus echt hard rij je daar niet. Zet die hekken pas neer als je ook echt aan het werk gaat?

Dat soort praktijken distantieren de overheden van de burger, wij tonen maar moeilijk begrip, ondanks dat soms iets meer begrip nodig is., Die hele actie met die borden met smileys erop toentertijd bij wegwerkzaamheden, die toonde begrip vond ik. Begrip naar de burger toe en dat kon van mijn kant uit dus ook weer op begrip terug rekenen. Die mannen willen veilig hun werk doen.

Hou die limiet dan ook in stand wanneer ze aan het werk zijn, en hef de limiet op zodra ze stoppen met werken. Hoe vaak kom je niet langs 'werken aan de weg' die al weken stilliggen of waar 's nachts echt helemaal niks gebeurt?

Ik heb een gloeiende schurfthekel aan boetes ontvangen, maar dat is vooral uit een stukje gevoelsmatig ze het geld niet gunnen. Ze doen er voor mijn gevoel niks mee, het is gewoon collecteren.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-08-2011 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 02-07 12:06

ajhaverkamp

gewoon Arjan

HTT-Thalan schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 07:11:
Ik heb een gloeiende schurfthekel aan boetes ontvangen, maar dat is vooral uit een stukje gevoelsmatig ze het geld niet gunnen. Ze doen er voor mijn gevoel niks mee, het is gewoon collecteren.
Zij moeten er ook niks mee doen. Jij moet je gedrag aanpassen. Misschien snap je nu het idee van een boete.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad, 't is niet zo dat te hard rijden en geflitst worden het doen van een donatie is, vergelijkbaar met het doen een donatie voor Somalië op giro 555.

Als je wil dat meer aan de wegen wordt gedaan kan je je geld vermoedelijk beter besteden, en verkeerscontroles overbodig helpen maken door je gedrag, zodat de kosten daarvan ook beter kunnen worden besteed.

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2011 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gezien het grote aantal overtreders, zijn boetes nog lang niet hoog genoeg...
Helaas is de pakkans wel erg klein, en dan met name de pakkans voor de gruwelijk irritante dingen als bumperkleven, geen richting aangeven, en het ronduit zeer gevaarlijke geen-voorrang-verlenen, voornamelijk veroorzaakt door niet (goed) kijken...
Als motorrijder kom ik bij vrijwel elke snelweg-oprit wel iemand tegen die mij van de weg wil duwen bij het invoegen! Helaas is de kans dat iemand daar een boete voor krijgt heel klein, en uiteraard kies ik zelf voor mijn eigen veiligheid. Maar het feit dat er honderdduizenden mensen rondrijden die te stom zijn om veilig een snelweg op te rijden (of ook maar veilig hun eigen straat uit te rijden...) is wat mij betreft zwaar overheidsfalen.

Boetes zie ik meer als vrijwillige belasting, en dat heeft bij mij altijd de voorkeur boven verplichte belastingen. Wat mij betreft halen ze het hele begrotingstekort uit boetes.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 01-08-2011 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Welke belastingen zijn precies verplicht? Ik kan bijna alleen BTW bedenken die min of meer onvermijdbaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ajhaverkamp schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 07:34:
[...]

Zij moeten er ook niks mee doen. Jij moet je gedrag aanpassen. Misschien snap je nu het idee van een boete.
Ik snap het principe wel, ik ben alleen van mening dat het principe beter zou landen bij de overtredende partij wanneer de overtreder meer respect op kon brengen voor de overheid die de boete uitdeelt. Het boetestelsel, gekoppeld (gevoelsmatig dan toch) aan het belastingstelsel dat diezelfde automobilist raakt, creëert onbegrip bij de burger. Een burger die onbegrip of een gebrek aan respect heeft voor de manier waarop de wet gehandhaafd wordt, zal zich minder snel voegen aan de regels.

Vanuit een wet-standpunt bezien moet ik inderdaad mijn gedrag aanpassen, dat ben ik met je eens. Momenteel verkeer ik onder de indruk dat ik het soms beter weet. Dit word aangewakkerd door situaties als de A2 bij nacht, waar ik 100 moet rijden waar het 5 banen breed is zonder dat er uberhaupt mensen bij of om de snelweg in kwestie wonen.

Ik kan geen enkele valide reden bedenken waarom dat stuk in ieder geval 's nachts geen 120 of 130 gedeelte kan zijn. Alle redenen die de handhaver gebruikt zoals geluidsoverlast, fijnstof, verontreinining in zijn algemeen, druk verkeer, veel afslagen, gevaarlijke in en/of afritten zijn daar volgens mij niet van toepassing. Wél word er geflitst, terwijl de handhaver zegt alleen te flitsen op gevaarlijke plaatsen.

Laat die handhaver dan ook eens met andere zaken naar buiten treden. Laat ze in een wekelijkse bulletin op TV of in de krant de statistieken tonen, waarin aangegeven word waar de gevaarlijke plekken zich bevinden, onderbouw dat met feiten en cijfers. Laat zien wat de overheid doet, behalve flitsen, om gevaarlijkse situaties op te lossen. Laat zien wat er in de voorgaande jaren opgelost ís. Flitsen is in mijn ogen gewoon symptoombestrijding, als je wilt dat de snelwegen veiliger worden zijn daar heeft veel mogelijkheden toe behalve alleen boetes uitdelen en verder geen fluit uitvoeren. Vergelijk het maar met andere vormen van collecteren zoals die voor de derde wereld. Het enige goede doel waarvan ik een reclame heb gezien die niet alleen om geld vraagt, maar ook laat zien wat er mee wordt gedaan en wat ze tot nu toe hebben bereikt, was de WSPA.

Nu is het gewoon zo dat de overheid het boetestelse als een vaste en stabiele vorm van inkomsten is gaan zien. Deels onze eigen schuld natuurlijk, maar we komen er nu niet meer vanaf. Als wij spontaan braver zouden gaan rijden komt de overheid zwaar geld tekort wat ze op andere maniere weer terug gaan verdienen. Ja hogere boetes, maar ook meer controles, meer belasting en van die rare nieuwe regels zoals die 6 euro administratiekosten op boetes. Alsof een boete uberhaupt al meer was dan alleen administratiekosten.

Onze boetes zijn meer dan hoog genoeg. Als men wil zorgen dat wij ons beter aan de regels houden, moet er gewoon anders met de handhaving omgesprongen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

begintmeta schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 08:56:
offtopic:
Welke belastingen zijn precies verplicht? Ik kan bijna alleen BTW bedenken die min of meer onvermijdbaar is.
overdracht, vermogen, inkomsten, etc etc etc etc etc.
begintmeta schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 08:47:
Inderdaad, 't is niet zo dat te hard rijden en geflitst worden het doen van een donatie is, vergelijkbaar met het doen een donatie voor Somalië op giro 555.

Als je wil dat meer aan de wegen wordt gedaan kan je je geld vermoedelijk beter besteden, en verkeerscontroles overbodig helpen maken door je gedrag, zodat de kosten daarvan ook beter kunnen worden besteed.
Ah, en jij denkt dat die controles niet opleveren? Reken maar dat het meer geld opbrengt dan het kost, en dat zijn dan helaas (tot ieders ergernis) die lange controles waar honderden mensen á 3 of 4km te hard worden beboet. Daarom heeft die 6 euro extra per boete zoveel effect.

Nogmaals, ik bestrijd niet dat we allemaal wel eens wat braver mogen gaan rijden, ik bestrijd alleen de claim dat dit met nog hogere boetes bereikt zou kunnen worden.

Ten eerste is het een welbekend feit dat mensen (alle mensen) sneller geneigd zijn iets 'stouts' te doen als de 'bestraffing' pas later komt. Een boete na 4 weken op de mat is dus hardstikke kut, maar dat voelt heel anders dan een boete bij staandehouding. Het gevolgeffect is dus ook anders.

Ten tweede draag ik nogmaals aan dat het effect van een berisping beter land als die berisping afkomt van een 'bron' die de beboete persoon hoger in achting heeft dan de positie die de overheid nu heeft ten opzichte van de burger.

Dat er te hard en/of fout gereden word is de fout van de collectieve automobilist, maar dat de maatregelen niet genoeg effect sorteren is vooral te wijten aan het beleid van onze overheden.
RemcoDelft schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 08:51:
Gezien het grote aantal overtreders, zijn boetes nog lang niet hoog genoeg...
zie mijn tekst hierboven, ik vind dat te simpel gesteld. Of de boete nu 50 of 500 euro is, zolang de rijder in kwestie denkt hem te kunnen vermijden, zal hij de overtreding tóch begaan.
Helaas is de pakkans wel erg klein, en dan met name de pakkans voor de gruwelijk irritante dingen als bumperkleven, geen richting aangeven, en het ronduit zeer gevaarlijke geen-voorrang-verlenen, voornamelijk veroorzaakt door niet (goed) kijken...
Klopt. Zoals ik een tijd geleden al aandroeg: zodra de pakkans tegen de 100% aanloopt (trajectcontroels bv) is een veel groter gedeelte van de weggebruikers ineens wel bereid zich aan de snelheden te houden. En jij noemt dingen die niet alleen irritant, maar gewoon heel gevaarlijk zijn.
Als motorrijder kom ik bij vrijwel elke snelweg-oprit wel iemand tegen die mij van de weg wil duwen bij het invoegen! Helaas is de kans dat iemand daar een boete voor krijgt heel klein, en uiteraard kies ik zelf voor mijn eigen veiligheid. Maar het feit dat er honderdduizenden mensen rondrijden die te stom zijn om veilig een snelweg op te rijden (of ook maar veilig hun eigen straat uit te rijden...) is wat mij betreft zwaar overheidsfalen.
En hier lees ik een kans voor jou als motorrijder. Alhoewel niet goed te praten, denkt het gros van de automobilisten volgens mij 'daar heb je er weer een'.

Zolang motorrijders (en nu generaliseer ik even) massaal voordringen bij het stoplicht, of het begrip 'rustig tussen de auto's doorrijden bij file langzaam oprekken naar "bij 90km/h met 110 door het verkeer zigzaggen" en vrijelijk rechtsinhalen zonder richting 'omdat er plaats is' zal het altijd zo blijven dat men in hun blikken doos denkt voorrang te hebben op die motor, want 'die gaat toch wel aan de kant'.

Ik had onlangs een motorrijder achter me die netjes in de rij bleef staan bij het stoplicht. Dat viel mij zo op (kun je nagaan!) dat ik graag ruimte voor hem maakte om voor mij in te voegen bij de versmalling verderop. Een motor is immers al gauw sneller dan een auto en mij maakt het dan weinig uit. Zó kan het ook.
Boetes zie ik meer als vrijwillige belasting, en dat heeft bij mij altijd de voorkeur boven verplichte belastingen. Wat mij betreft halen ze het hele begrotingstekort uit boetes.

[ Voor 112% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-08-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:23

KhaZ

Alfa Romeo

merauder schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 07:03:
Ik vind de boetes in NL ronduit belachelijk. Als ik een dikke prent krijg voor zo'n 20 km/u te hard, dan vind ik het persoonlijk inderdaad terrecht, en het zijn op zich nog snelheden waarmee je theoretisch gezien de verkeersveiligheid in het gevaar kunt brengen.

Maar de boetes van zo'n 2 a 3 km te hard, die ik meestal krijg vind ik een gevalletje staatskas spekken.
Er wordt pas 7km/u te hard geflitst, standaard marge. Dus als jij bekeurd wordt voor 3km/u te hard, rij je eigenlijk 10km/u te hard.

Dan moet je ook niet zeuren.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
HTT-Thalan schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 09:12:
...

Allemaal vrijwillig zou ik zeggen.
Ah, en jij denkt dat die controles niet opleveren? Reken maar dat het meer geld opbrengt dan het kost...
Dat kan best zijn, maar het is simpelweg niet de efficientste manier van geld innen. Als het daarom gaat kan je beter directer geld innen via bijvoorbeeld accijnzen of belastingverhogingen.
Nogmaals, ik bestrijd niet dat we allemaal wel eens wat braver mogen gaan rijden, ik bestrijd alleen de claim dat dit met nog hogere boetes bereikt zou kunnen worden.

Ten eerste is het een welbekend feit dat mensen (alle mensen) sneller geneigd zijn iets 'stouts' te doen als de 'bestraffing' pas later komt. Een boete na 4 weken op de mat is dus hardstikke kut, maar dat voelt heel anders dan een boete bij staandehouding. Het gevolgeffect is dus ook anders.
Dat denk ik ook, een hogere pakkans (en directere straf) (ook op andere zaken dan snelheid natuurlijk) zou beter zijn.
Ten tweede draag ik nogmaals aan dat het effect van een berisping beter land als die berisping afkomt van een 'bron' die de beboete persoon hoger in achting heeft dan de positie die de overheid nu heeft ten opzichte van de burger.
Ik denk dat het grootste knelpunt zit bij het gegeven dat sommige mensen een overtreding eigenlijk geen overtreding vinden, en daarmee de straf ongegrond (of andersom). Dit heeft dan ook weer een bepaald beeld van de overheid als gevolg.

Aan de andere kant hebben een hoop mensen natuurlijk wel een enigszins onvolwassen moraliteit (iets mag niet/wel omdat 'autoriteit' dat zegt), dus 'jouw insteek' zal vast ook wel gewicht hebben.
Dat er te hard en/of fout gereden word is de fout van de collectieve automobilist, maar dat de maatregelen niet genoeg effect sorteren is vooral te wijten aan het beleid van onze overheden.
Dat klopt, maar dat maatregelen in bepaalde gevallen überhaupt noodzakelijk zijn is alleen te wijten aan die individuele gevallen (dat te hard wordt gereden is ook niet de fout van de collectieve automobilist, maar van de individuele tehard/foutrijder).

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2011 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

begintmeta schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 09:48:
offtopic:
...

Allemaal vrijwillig zou ik zeggen.

[...]

Dat kan best zijn, maar het is simpelweg niet de efficientste manier van geld innen. Als het daarom gaat kan je beter directer geld innen via bijvoorbeeld accijnzen of belastingverhogingen.
Nee niet efficient inderdaad, maar een vorm van boetestelsel zal altijd nodig blijven.
Dat denk ik ook, een hogere pakkans (en directere straf) (ook op andere zaken dan snelheid natuurlijk) zou beter zijn.

[...]

Ik denk dat het grootste knelpunt zit bij het gegeven dat sommige mensen een overtreding eigenlijk geen overtreding vinden, en daarmee de straf ongegrond. Dit heeft dan ook weer een bepaald beeld van de overheid als gevolg.

Dat klopt, maar dat maatregelen in bepaalde gevallen überhaupt noodzakelijk zijn is alleen te wijten aan die individuele gevallen.
En daar zit nog een grote crux: Terecht of onterecht. Uiteraard is er een verschil tussen of een boete terecht is, maar weinig mensen accepteren dat ook de overheid (en niet de agent!) er wel eens naast kan zitten.

Er zijn genoeg situaties te vinden in jouw stad of dorp waar een snelheid geld die niet correct is onder die omstandigheden. Uiteraard zien veel mensen vooral situaties waarin ze harder willen, maar ik ken er ook genoeg waar de toegestane maximumsnelheid simpelweg levensgevaarlijk is. Met andere woorden: Ook de overheid maakt (inschattings)fouten. Daar is an sich niks mis mee: vergissen is menselijk.

Máár.

Dat erkennen ze niet. Befehl is befehl, de overheid heeft gelijk. Jij rijdt 120 waar de overheid heeft bepaald dat je maar 100 mag (ik noem voor het gemak weer even de A2 bij nacht, nooit beboet overigens) en dus ben jij fout. Dat de overheid wel eens fout kan zijn in de beoordeling dat 100 echt het maximum kan zijn daar, nemen ze niet in overweging.

Natuurlijk zijn de meeste mensen en overheden het op veel vlakken met elkaar eens: door rood rijden is onveilig en niet handsfree bellen ook. Als het om snelheden gaat is het minder zwart wit.

Zodra jij staande gehouden word door de KLPD voor een buiten-wet-mulder overtreding (meer dan 50 te hard, te weinig afstand etc) moet de Officier gaan bepalen hoe jouw straf uitvalt. Ik vraag me af of, als de toch de moeite nemen om hier een 'persoonlijke' boete van te maken, ze ook alle ándere omstandigheden die de (on)veiligheid van jouw gedrag beinvloeden, hierin meenemen. Reed je bijvoorbeeld 160km/h in een koekblik met trommelremmen of in een autobahncruiser met keramische schijven (ik chargeer even)? Nemen ze in de beoordeling mee in welke staat het asfalt zich bevond, hoe druk het was en hoe accuraat en alert jij als bestuurder ben? Want ook daarin zich een wereld van verschil.

Het zou gekkenwerk zijn om alle variabelen in elke boete mee te moeten nemen natuurlijk, maar ik ben van mening dat het een heel erg eenzijdig beleid wat hier gevoerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Keiichi schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:36:
Gaat men dan wel de snelheden herzien!?
120 waar je 120 kan!

Vergelijking A4 (drie nieuwe brede banen), waar je 100, mag en met regen 90. Daarnaast heb je de A44, wat een kronkelige tweebaans snelweg is met versmallingen en daar mag je 120... 8)7

A4 direct volledig 120, of 130. Dan kan ik leven met lagere marges, anders niet. 100, of zelfs de 90 bij regen, slaat echt helemaal nergens op en hebben niets met veiligheid te maken.

Dan heb je de verschillen bij wegwerkzaamheden. Op de A9 bij Alkmaar zijn ze precies hetzelfde aan het doen als op de a12 bij Zoetermeer. Gelijke verkeerssituatie, waar de a9, 70 limiet heeft en de a12, 90. Waarom dat verschil!?

Dan heeft men op de A12 richting Gouda een extra spitsstrook en is de snelheid van 120, naar 100 gegaan... Waarom!?

120 moet gewoon de algemene standaard worden en waar mogelijk 130. Dan mogen de marges inderdaad omlaag. Het is zoooo betuttelend allemaal en het is nergens voor nodig! Het wekt irritaties op en niemand houdt zich eraan!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En in ons stelsel houdt in principe niets je tegen iets aan de overheid/het overheidshandelen te veranderen of het te beïnvloeden. Ik ben het er helemaal mee eens dat bepaald overheidshandelen niet juist is, of beter zouden kunnen, aan de andere kant moet je vaak uit praktische overwegingen de afweging maken of het één, of het ander te verbeteren. Op mijn prioriteitenlijst zou individualiseren van de hoogte van administratiefrechtelijke snelheidsboetes geen hoge prioriteit hebben.

Als ik welbewust kies voor een bepaalde handeling met bepaalde mogelijke gevolgen, dan accepteer ik ook de gevolgen echt.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

begintmeta schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:12:
En in ons stelsel houdt in principe niets je tegen iets aan de overheid/het overheidshandelen te veranderen of het te beïnvloeden. Ik ben het er helemaal mee eens dat bepaald overheidshandelen niet juist is, of beter zouden kunnen, aan de andere kant moet je vaak uit praktische overwegingen de afweging maken of het één, of het ander te verbeteren. Op mijn prioriteitenlijst zou individualiseren van de hoogte van administratiefrechtelijke snelheidsboetes geen hoge prioriteit hebben.
Juist, en via welke weg kunnen wij als burger collectief onze op/aanmerkingen kwijt aan de mensen die ons wegenbeleid bepalen? Dat is zo eenvoudig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Grrrrrene schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:49:

Maar het werkt opzich ook goed. Ik snap het wel, die stukken Autobahn zonder maximumsnelheid. De afstanden zijn natuurlijk gigantisch, dus even op bezoek bij Familie 400km verderop duurt significant korter als je hele stukken kunt doorrijden met 200+. Hardrijden in Nederland heeft amper zin. Je moet steeds afremmen voor auto's die vrachtwagens inhalen en "hardrijden" komt meestal niet verder dan korte stukjes 140km/u rijden waar je 120 mag. Als je op de hele rit 10 minuten korter nodig hebt is het al een hele prestatie.
Jammer genoeg lukt dit dus wel!
Net terug van Duitsland en er is belachelijk veel 130 geworden, niet dat die Duitsers zich er iets van aantrekken :*)
De ene na de andere dure bak kwam met 160+ langs karren.
ajhaverkamp schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 07:34:
Dan mogen alle snelheidslimieten ook wel een keer onder de loep worden genomen! Oftewel 120/130, waar je 120/130 kan!

Laat 130 maar gewoon een Europese standaard worden. Duitsland en Frankrijk is dat al het geval..

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

dfrenner schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:19:
[...]

Jammer genoeg lukt dit dus wel!
Net terug van Duitsland en er is belachelijk veel 130 geworden, niet dat die Duitsers zich er iets van aantrekken :*)
De ene na de andere dure bak kwam met 160+ langs karren.
Doorrijden richting Oostenrijk! Heb naar daar gewoon 200 kunnen rijden. Heerlijk. Wel 80 bij wegenwerken, maar dan beginnen de vrachtwagens te faren :( .

Wel grappig. Je rijdt dan leuk 200, bord van 120, denk je: 140 gaat nog, en dan komt er een bocht aan... Eventjes rustig remmen :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Zolang motorrijders (en nu generaliseer ik even) massaal voordringen bij het stoplicht, ...
Kleine correctie: inhalen over dezelfde rijstrook is sinds 1991 niet meer verboden, en dus toegestaan. Motoren mogen bij verkeerslichten dus gewoon naar voren rijden. Wat niet mag, is de stopstreep overschrijden. Ook hier een verbeterpunt voor veel automobilisten: ze kennen zelf de regels niet, en denken daardoor vaak dat anderen de regels overtreden. Op de fiets maak ik dit ook vaak mee: als ik niet op een onverplicht fietspad fiets (om wat voor reden dan ook), krijg ik af en toe van een bejaarde naar m'n hoofd dat ik op het fietspad moet gaan rijden...

Voor de liefhebbers, dit is een onverplicht fietspad:
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweetjes.com/verkeersborden%20groot/Onverplicht%20fietspad.gif

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 01-08-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
RemcoDelft schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:28:
... inhalen over dezelfde rijstrook ...

Overigens normaalgesproken links neem ik aan

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RemcoDelft schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:28:
[...]

Kleine correctie: inhalen over dezelfde rijstrook is sinds 1991 niet meer verboden, en dus toegestaan. Motoren mogen bij verkeerslichten dus gewoon naar voren rijden. Wat niet mag, is de stopstreep overschrijden. Ook hier een verbeterpunt voor veel automobilisten: ze kennen zelf de regels niet, en denken daardoor vaak dat anderen de regels overtreden.
Klopt wat je zegt, maar bekijk het gemiddelde wegvak in de stad eens: Er is helemaal geen ruimte om op dezelfde rijstrook 'in te halen'. Ze zigzaggen dus maar wat over de middellijn heen (en daarmee is het geen zelfde rijstrook meer) en nemen - inderdaad - op of over de stopstreep plaats, want als je netjes oprijdt (als automobilist) past daar écht geen motor meer voor, waarom zou je ook ruimte laten?

In de file net zo. Ik kan per dag de motoren op één hand tellen die op de voorgeschreven manier tussen de file door rijden (en dan ook echt file, geen 'langzamer rijdend verkeer'). Bijna allemaal gebruiken ze 2 rijstroken, halen veelvuldig rechts in en met veel te hoge snelheid, nog even los van het verschil met de auto's.

Ik begrijp ook wel hoe het zich ontwikkelt, ikzelf heb (evident uit mijn pleidooi over hard rijden) mij zaken gewoon gemaakt die ik niet tijdens rijles heb geleerd. Die dingen sluipen erin. Evengoed moet je er dan rekening mee houden dat je op minder begrip kunt rekenen van medeweggebruikers, en in het geval van een motor trek je dan al snel aan het kortste eind. Datzelfde probleem hebben wij autorijders weer met vrachtwagens: Deze halen veelvuldig en zeer sloom in op stukken snelweg waar dat pontificaal verboden is, ze hebben lak aan mensen die 'gewoon' 120 willen rijden, ook als dat is toegestaan. Ze gooien hem er gewoon voor omdat ze ervan balen dat ze niet even kunnen inhalen omdat de voorganger 0.9 km/h langzamer rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-08-2011 11:17 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste