Mijn (korte) hands-on vergelijk van CM9 met VK.
Allereerst: Op de SGS ben ik een grote fan van CM9!
Maar... Op de SGS II voelt CM9 nog niet aan als af.
Mijn bevindingen:
1. Op CM9 gaat mijn batterij met extended battery pack (2000 mAh) alsnog minder lang mee dan op VK met de originele (1650 mAh batterij). Ik gebruikte dezelfde modem. Dit zal er deels ook aan liggen dat de auto-brightness niet werkt en ik deze handmatig op maximaal heb gezet voor de felle zon (anders zie je geen flikker

) (zie punt 2).
2. Op CM9 werkt auto-brightness niet goed (veel te traag, soms helemaal niet).
3. Ondanks dat CM9 helemaal lag-free werkt (en dat is echt een zalige ervaring!), zijn er nog kleine bugs aanwezig, die ervoor zorgen dat bij mij 1 app een paar keer vastliep. Daarnaast krijg ik whatsapp berichten pas als ik toevallig zelf whatsapp open, of anders pas heel laat.
4. Daarnaast was het iets een gedoe om alles werkend te krijgen, aangezien een aantal opties standaard verkeerd staan. Zo wordt de sd-kaart niet automatisch aangekoppeld (dit moest je via opslag -> sd koppelen doen). En zal de notification drawer buttons (bovenin) in eerste instantie maar 4 knoppen bedragen, maar staan er al wel meer aangevinkt bij de desbetreffende optie in het menu. Dit geeft een beetje het "niet af" gevoel, waar ik bij de SGS geen last van had.
Wat wel geniaal werkt bij CM9 is:
- Apollo (de standaard muziek player)
- een goede agenda widget op het home scherm
- een fijne agenda app
- veel customization mogelijk en thema's genoeg te vinden online
Al met al denk ik dat ik hem wel een paar dagen hou, mochten er nog issue's bijkomen dan vermeld ik dat uiteraard en dan zal ik wss weer iets anders proberen. Vooral omdat ik de 2000mAh pack heb is de batterij issue niet zo belangrijk (ik haal het eind van de dag en meer kan je tegenwoordig niet verwachten, tenzij je de telefoon als brick gebruikt).