Dan is het duidelijk wat er aan de hand is. De "telefoon" contacten staat niet op de SIM, maar in het geheugen van de telefoon. Ze worden niet gesynchroniseerd met Google, want daarvoor hadden het "Google" contacten moeten zijn. Aangezien er geen contacten gesynced hoeven te worden, gaat er niets mis en is het sync icoontje groen. Sync is correct ingesteld en moet werken zodra er iets te syncen valt.
Volgens mij is de mogelijkheid om contacten van type "telefoon" op te slaan naast "SIM" en "Google" in de huidige vorm volstrekt nutteloos en heeft alleen nadelen.
Die functie is door HTC toegevoegd tegelijk met Sense versie 2. Ik vermoed dat dat is gedaan in verband met de introductie van HTCSense.com. Op het web kun je nog artikelen uit die tijd terugvinden. HTC was van plan om daarmee hetzelfde te doen als Apple nu doet met de iCloud. Dus ook met eigen webportaal met e-mail, adressen en agendadiensten etc. Wat daarvan terechtgekomen is heb je gezien.

Ik vermoed dat het contacttype "telefoon" gesynchroniseerd zou worden met HTCSense.com. Misschien gebeurt dat nu ook wel als backup, maar ik heb niet uitgeprobeerd of dat onderdeel van HTCSense.com toevallig wél goed werkt.
Ik neem aan dat je misschien ook wil weten hoe je er voor kunt zorgen dat de gegevens in je telefoon weer synchroon lopen met Gmail. De situatie die je beschrijft lijkt me namelijk niet zo wenselijk.
HTC heeft niet voorzien in een directe mogelijkheid om een bestaand contact van "telefoon" over te zetten naar "Google", maar er is wel een export- en importfunctie naar en van de SD-kaart. Ik heb daar nog niets mee gedaan. Je moet dus zelf even uitproberen of het lukt om de contracten op de telefoon te exporteren naar SD-kaart en vervolgens weer te importeren als "Google" contacten. Ik hoop dat je bij het importeren de mogelijkheid krijgt om aan te geven dat het nu "Google" contacten moeten worden, maar of dat zo is weet ik niet (ik ben benieuwd). Voordat je de contacten weer importeert van de SD-kaart zou ik voor alle zekerheid de Google sync even uitzetten. Als je zeker weet dat de import geslaagd is, dan sync weer aanzetten, syncen en het resultaat controleren in Gmail.
Krijg je het niet voor elkaar om op de telefoon de geëxporteerde contacten als Google contacten te importeren, dan probeer je de andere route. Hang je telefoon aan de pc als Diskdrive. Open Gmail en ga naar Contactpersonen. Kies onder de knop "Meer acties" voor "Importeren" en importeer het Vcard bestand (*.vcf) dat op je SD-kaart staat in Gmail. Nadat je telefoon gesynchroniseerd is, staan de contacten weer in je telefoonboek als Google contacten en worden ook weer gesynced.
Het kan zijn dat er bij het exporteren en importeren van een Vcard bestand geen foto's worden meegenomen. Die komen dan niet in Gmail terecht.