![]() |
![]() |
![]() |
Het rooten en flashen van custom ROM's is volledig op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor enige schade die kan worden aangebracht tijdens het rooten van het toestel. Mijn advies voordat je het toestel gaat rooten is: lees de handleidingen zorgvuldig door, denk goed na en bereid je goed voor! |
![]() |
De Desire Z behoort tot de succesvolste HTC telefoons, het is daarom vanzelfsprekend dat er een groot aantal developers bezig is met het knutselen aan dit pareltje. Kort na de release van de Desire Z leek het lastig te worden om het toestel volledig te rooten. HTC had namelijk een extra beveiliging geïmplementeerd die het toestel na rooten terugzette naar originele toestand. Gelukkig volgde al snel een methode om de telefoon permanent te rooten. Dit topic gaat over het verkrijgen van root toegang tot je HTC Desire Z. Verder komt het uitzoeken en installeren van custom roms voor het toestel ter sprake. |
![]() |
Het rooten van Android-toestellen is behoorlijk populair, vooral veel Tweakers willen de volledige toegang tot hun toestel. Rooten is eigenlijk niks anders dan volledig administratieve rechten verkrijgen. Voor Linux kenners zal dit bekend voorkomen, je verkrijgt immers superuser rechten. Wanneer het toestel geroot is, is het mogelijk om allerlei scripts te draaien die directe invloed hebben op je OS (Android). Je kan nu bijvoorbeeld een ROM loader installeren waarmee je andere (custum) ROMs op je toestel kan installeren. Dit proces wordt ook wel flashen genoemd. De reden waarom mensen hun toestel rooten is om andere roms te kunnen installeren. Op internet zijn diverse roms te vinden die mensen verkiezen boven de standaard rom op het toestel (Android 2.2 met HTC Sense). Deze custom roms kunnen sneller zijn en andere mogelijkheden aan boord hebben. |
![]() |
De onderstaande (Nederlandse) handleiding beschrijft het permanent rooten van je toestel met de VISIONary+ applicatie. Hoewel deze methode de eerste was om het toestel te rooten zijn er momenteel ook andere methodes om je toestel te rooten. Op xda-developers zijn een aantal klachten verschenen over de VISIONary+ methode (heeft iets te maken met de manier waarop de partities worden aangepast). Daarom raad ik je persoonlijk aan om één van de twee onderstaande guides te volgen: [GUIDE] UBERROOT easy full Root, S-OFF, SuperCID AND SIM UNLOCK for DZ/G2/DHD [GUIDE] Permanent root on Desire Z 'the clean way', using Rage Als je een simpelere (en Nederlandse) methode wil hebben kan je de volgende stappen uitvoeren. Hoogstwaarschijnlijk merk je niks van de manier waarop partities worden gewijzigd aangezien al veel mensen hun toestel op deze manier geroot hebben. 1. Download de VISIONary+ applicatie gemaakt door Paul O' Brien. Klik hier om het bestand te downloaden. Zet het .apk bestand ergens op de sd-kaart van je telefoon. 2. Als je nog geen bestandsverkenner op je toestel hebt geïnstalleerd moet je dat nu even doen. Persoonlijk vind ik Astro fijn, maar je kunt ook EStrongs of een andere gebruiken. 3. Nu moet je de fast boot optie uitzetten op je telefoon. Dit toe je door te gaan naar Alle toepassingen > Instellingen > Applicaties. Haal het vinkje weg bij Snel opstarten. Zorg ook dat de optie Onbekende bronnen staat aangevinkt. Ga nu vanaf het zelfde scherm naar Ontwikkeling en vink daar de optie USB-foutopsporing aan. Druk nu twee keer op de vorige-toets om de instellingen op te slaan. 4. Mocht je telefoon nog aangesloten zijn op je computer, koppel deze dan nu los. Navigeer nu met je favoriete bestandsverkenner naar de VISIONary+ applicatie op je sd-kaart en installeer deze. Als de installatie voltooid is kan je teruggaan naar het homescreen. 5. Nu zijn we klaar om de VISIONary+ applicatie te starten en te beginnen met rooten. Ga naar Alle programma's en start de app. Zorg ervoor dat de optie Set system r/w after root is aangevinkt en laat alle andere opties uit. 6. Start het werkelijke rooten door TempRoot Now! te selecteren. Eenmaal gelukt is je telefoon tijdelijk geroot en heb je superuser rechten om het permanent rooten te starten. Doe dit door Attempt PermRoot Now! aan te tikken. De telefoon zal nu automatisch herstarten (dit kan even duren aangezien je eerder de fast boot optie hebt gedeactiveerd). 7. Klaar! ![]() 8. Deze stap is optioneel. Om te testen of de permanente root echt gelukt is kan je de telefoon uitzetten en de batterij er uit halen. Wacht ~30 seconden, doe de batterij er weer in en zet de telefoon aan. Ga nu naar Alle toepassingen en controleer of er een applicatie genaamd Superuser staat. Als dit het geval is is alles gelukt |
![]() |
Nu je toestel geroot is kan je direct doorgaan met de volgende handleiding. Deze handleiding gaat over het mogelijk maken van een andere rom flashen. Dit houdt in dat je de optie S-OFF moet aanzetten om volledige schrijfrechten tot de rom te krijgen, dit is nodig voor het flashen van je toestel. Om S-OFF aan te zetten gebruiken we een tooltje genaamd Engineering hBoot. Ook deze guide is gebaseerd op deze topicstart op xda-developers. 1. Download eerst de volgende twee bestanden: wpthis-Z.ko en hboot_7230_0.84.2000_100908.nb0. Doe na het downloaden jezelf een plezier en hernoem het laatste bestand naar hbooteng.img. Kopieer nu beide bestanden naar de root map van de sd-kaart in de telefoon. 2. Herhaal stap (3) van de handleiding over het rooten van je toestel. Dit is natuurlijk alleen noodzakelijk als je de instellingen weer hebt veranderd na het rooten. 3. Start de Android market en zoek en installeer Android Terminal Emulator. Ga naar Alle toepassingen en start de applicatie Terminal Emulator. Dit is als het ware een Linux commandline waarin je commando's kan invoeren, gebruik hiervoor het fysieke toetsenbord van de Desire Z. Verkrijg als eerste superuser rechten door su te typen. Kies Allow. 4. Nu gaan we de schrijfbeveiliging van het ROM tijdelijk uitschakelen. Dit doe je door het volgende commando in te typen: insmod /sdcard/wpthis-Z.ko. Je zult wat vage berichten als "insmod blah blah failed (Function not implemented) blah blah" te zien krijgen, dit is niet erg. 5. Deze stap is de belangrijkste en let goed op wat je doet! We gaan de Engineering hBoot toepassen voor permanente schrijfrechten van het ROM. !! Wees bij het invoeren van het volgende commando er 100% zeker van dat je het memory address mmcblk0p18 absoluut goed getypt hebt !! Voer het volgende commano is en type enter. Als je het memory address goed getypt hebt is er niks aan de hand dd if=/sdcard/hbooteng.img of=/dev/block/mmcblk0p18 6. Typ nu sync en druk enter. Dit zorgt ervoor dat de wijzigingen in het telefoongeheugen komen te staan. Nu kan je de terminal sluiten door exit te typen. 7. Herstart je telefoon. Klaar ![]() 8. Deze stap is optioneel. Om te testen of de instelling S-OFF inderdaad geactiveerd is kan je de bootloader starten. Om in de bootloader te komen zet je de telefoon uit en houd je daarna de volume down toets samen met de aan/uit knop ingedrukt. In de bootloader zie je op de eerste regel als het goed is S-OFF staan. Als het mislukt is staat er S-ON. Sluit de bootloader af door de batterij uit je toestel te halen. |
![]() |
Op het moment van schrijven zijn er pas een paar custom roms uitgekomen. Dit aantal zal waarschijnlijk nog sterk toenemen wat de keuze vergroot • CyanogenMod 6.1 De CyanogenMod roms zijn erg populair onder Android gebruikers. De makers van de rom richten zich er op om betrouwbaarheid en stabiliteit te verhogen ten opzichte van officiële roms uitgebracht door bijvoorbeeld HTC of Google. Bovendien heeft deze rom ook nog een aantal extra mogelijkheden aan boord. Als launcher wordt ADW gebruikt. Voor zeer uitgebreide informatie verwijs ik je naar de CyanogenMod wiki. ![]() ![]() • Villision ROM Gebaseerd op de originele stock rom van de T-Mobile G2 bevat deze rom geen Sense. Deze rom komt dus dicht in de buurt van een originele kale Android 2.2 installatie. Ook in deze rom zitten een aantal tweaks verwerkt. De rom is standaard overgeklokt op 1.42 Ghz ![]() ![]() • MoDaCo custom ROM Deze rom is gebaseerd op originele HTC rom met Sense. Er zijn tweaks, aanpassingen en toevoegingen gedaan om de gebruikerservaring te verbeteren. De rom claimt uiterst betrouwbaar te zijn en geschikt voor alledaags gebruik. Deze rom is overigens gemaakt door degene die verantwoordelijk is voor de (eerste) permanente root voor de Desire Z |
![]() |
• Zijn er risico's verbonden aan het rooten van mijn toestel? Als je een goede handleiding volgt, goed leest en alle stappen volgt kan er vrijwel niks gebeuren en is het dus helemaal veilig. De ontwikkelaars van VISIONary hebben de app uitvoerig getest en zijn experts op dit gebied. Mocht er toch iets stuk gaan, dan zijn noch ik, nog de ontwikkelaars verantwoordelijk, maar dat spreekt natuurlijk voor zich • Gaan al mijn bestanden en instellingen verloren tijdens het rooten? Nee. Er wordt alleen een kleine wijziging gemaakt aan de systeemrechten. • Gaat de garantie verloren als ik mijn toestel root? Goede vraag. Misschien dat HTC en providers het rooten niet zo leuk vinden, maar gelukkig is er in VISIONary ook een un-root optie waardoor niemand ooit kan achterhalen of het toestel geroot is. • Kan ik de VISIONary app weer verwijderen na het rooten? Ja, die heb je na het rooten niet meer nodig (tenzij je de un-root optie wilt gebruiken). Het verwijderen van deze applicatie maakt de root natuurlijk niet ongedaan. • Wat is een ROM? Een rom is de software die in het Read Only Memory van je telefoon staat. Elke rom bevat een bootloader, een besturingssysteem (Android) en een radio. Er bestaan officiele roms van bijvoorbeeld HTC of Google, maar er bestaan ook custom-roms die door Android developers zijn gemaakt. • Wat is flashing? Het flashen van het toestel betekend dat er een andere rom wordt geladen op het toestel. Na het rooten kan je bijvoorbeeld een custom-rom op je telefoon zetten. • Waarom bevat elke rom ook een Radio, wat is dit? De radio is verantwoordelijk voor het bereik, wifi, bluetooth en nog wat andere dingen. Een andere radio kan zorgen voor beter bereik of minder energieverbruik. • Waar staat de afkorting RUU voor? RUU staat voor ROM Upgrade Utility. Hiermee kun je de telefoon flashen (andere rom installeren). • Ik zie wel eens meldingen langskomen van mensen die een andere kernel installeren, wat houdt dat in? De kernel is de "kern" van het besturingssysteem. Een reden waarom je een andere kernel zou willen hebben is omdat sommige standaard overgeklokt zijn. Deze kernel draait bijvoorbeeld standaard op snelheden van meer dan 1 Ghz. • Wat is een "Custom Recovery"? Een Custom Recovery is een herstelmethode in je firmware die beter dan de standaard meegeleverde recovery software. Deze recovery is beter aangezien het zonder problemen unsigned software (ROMs) backupped. Een veelgebruikte Custom Recovery is ClockwokMod. • Hoe maak ik een volledige backup van de ROM die geinstalleerd is op mijn toestel? Dit kan met een NANDroid backup vanuit een Custom Recovery (bijvoorbeeld ClockworkMod). Weet je zelf een vraag die hier op zijn plaats is: stuur me gerust even een DM |
![]() |
Pagina's op Tweakers / GoT:
|
![]() |
|
[ Voor 255% gewijzigd door monnick op 28-04-2011 23:03 ]