Pat-Juh schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:10:
[...]
Zit zelf deze ook nog te overwegen. Qua bouwkwaliteit de 17-55 Nikkor maar qua prijs zit ik ook te kijken naar de Tamron/Sigma varianten. Wil alleen het liefste toch deNikkor. 2e hands zijn ze als nog 900 euro (nieuw-staat inc doos/zonnekap/lensdoppen... Durf het alleen niet aan op 900 euro een 2e hands te kopen als de nieuwe 1200 is (ex aanbiedingen/kortingen)
(Even Off-topic, want dit hoort eigenlijk in het nikkonmount topic.)
Probeer de Sigma 17-50 HSM OS eens.
Wbt beeldkwaliteit is hij net zo goed of zelfs beter dan de Nikkor, alleen op f/2.8 en 17mm is hij aan de randen wat minder scherp. Maar het centrum is in alle gevallen scherper als de Nikkor.
Wat bouwkwaliteit is hij ook erg goed. Hij voelt stevig en solide aan, nergens dat plastic gevoel van goedkope lenzen, nergens speling. (Klein voordeel is dat hij maar 2/3 van de Nikkor weegt, dus beter in balans is met de D7000)
En hij heeft op de koop toe ook nog eens OS (VR).
Met f/2.8 en OS, op D7000 kom je echt bijna nooit meer licht te kort.
Enige te noemen minpunt is dat je niet manueel kan focussen, dan moet je eerst een schakelaar omzetten.
€600 en 3 jaar garantie, tegen minimal €1200 met 2 jaar garantie voor een lens die wbt beeld en gebruik gewoon minder is als de concurrent, dan lijkt me de keuze niet zo moeilijk. (Voor mij was die keuze erg makkelijk toen ik beide in mijn handen had)
[On Topic]
Mijn twijfel blijft groter en groter worden.
Ik moet mijn geleende D200 binnenkort terug geven, en ik weet niet of ik nu een D7000 of D300s moet kopen.
Mijn gevoel zegt de D300s, omdat ik iemand ben die niet zo voorzichtig met zijn materiaal is. Zon, Regen, Wind, Sneeuw, als ik iets fotowaardigs zie komt mijn camera te voorschijn. Daarnaast spreekt mij de ergonomie van de D300s gewoon meer aan.
De enige reden om de D7000 te kiezen zouden voor mijn de hoge ISO prestaties en de film mogelijkheid zijn.
Eigenlijk zou ik op de opvolger van D400 willen wachten, maar dan zit ik 6 maanden zonder camera.
Een ander optie zou zijn nu een camera kopen en dan de opvolger van de D300s kopen als deze uitkomt. Maar dan kan ik beter een 2e hands kopen, want dan schrijf ik minder af. Twijfels twijfels.