Grappig, ik heb van het weekend ook even bij de MM de D7000 (en de D90 en de D300s) vastgehouden. Gewoon voor een eerste indruk. Twee dingen vielen mij op: tussen de D90 en de D7000 voelde ik nauwelijks verschil in de grip (beide prettig), en de D300s vond ik minder, te lomp. Ik heb echter geen grote handen. Ten tweede vond ik de sluiterknop van de D7000 juist erg fijn, tegenover alle reacties die ik her en der lees. Echt met een subtiele eerste indruk stelt ie al scherp, en met een lichte aanspanning maak je de foto. Daar wen ik zo aan en de voordelen lijken me overduidelijk: minder camerashake. De camera leek daardoor ook stabieler in je hand te voelen. Maar ja, zo zie je maar: een camera blijft iets heel persoonlijks.breadje schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:37:
Ik heb net, toen ik toch even naar de MM moest de D7000 even vastgehouden. Ik moet bekennen dat het mij tegenviel. Mijn huidige d80, maar ook de d90 hebben een lekker stevige grip, waardoor ik met mijn grote handen de camera goed kan vasthouden. Helaas heeft de D7000 een beetje een te smalle grip om hem lekker beet te hebben. Ook de scrolwieltjes en sluiterknop bevallen mij niet helemaal.
Nu doet mijn D80 het nog goed genoeg voor mij (ondanks dat zo nu en dan de camera in geen enkele stand een fatsoenlijke lichtmeeting wil doen), dus hopelijk heeft de D7500(?) weer een iets betere ergonomie.
Verwijderd
Dat de D7000 minder scherp lijkt dan de D5000 komt omdat je @ 100% gewoon verder ingezoomed bent qua megapixels.
Dat is ook niet hetgeen dat mij stoorde hoor, dat leek gewoon zo maar als ik een foto print zie ik daar niets meer van. Ik zal eens kijken of ik morgen wat foto's kan schieten hier, niets bijzonders maar gewoon een indicatie.
Alstu, kunnen jullie zelf kijken wat je ervan vindt...
DSC82 en 84 zijn van m'n nieuwe camera, daar viel het me voor het eerst op. Ik was gewoon een beetje aan het spelen met het ding in m'n kamer...
Video 47 was van m'n eerste camera en video 103 van m'n tweede.
http://proximus.mine.nu/forum/d7000
DSC82 en 84 zijn van m'n nieuwe camera, daar viel het me voor het eerst op. Ik was gewoon een beetje aan het spelen met het ding in m'n kamer...
Video 47 was van m'n eerste camera en video 103 van m'n tweede.
http://proximus.mine.nu/forum/d7000
In Video 47 zie ik niks verkeerds (2 keer gekeken, niet op pauze gezet en gezocht). In video 103 eerst ook niet, maar aangezien ik van de foto's wist waar er 1 zou moeten zitten ben ik op die plek gaan focussen. Dan zie je hem inderdaad wel en als je het eenmaal weet wordt hij ook storend. Jij hebt het zelf over meerdere rode pixels, ik heb verder niet gezocht dan die ene pixel en als je hem niet weet valt hij dus (mij in ieder geval) niet op.
Dat gezegd te hebben, ik denk dat in > 99% van de real live foto's en filmpjes het niet op gaat vallen. Maar van een camera van rond de €1000 mag je imho wel verwachten dat hij 100% goed is.
Dat gezegd te hebben, ik denk dat in > 99% van de real live foto's en filmpjes het niet op gaat vallen. Maar van een camera van rond de €1000 mag je imho wel verwachten dat hij 100% goed is.
Als je wat donkere foto's maakt zie je het dus wel
. En bij idd een Camera van zo'n 1000-1100 euro mag het NIET!
Is dit nou een typisch D7000 'probleem' of komt het meer voor?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Het kwam bij de eerste run van de D90 ook voor. Als ik hier zo 123 kijk zie ik 2 mensen met dit probleem. Op dpreview weer het gebruikelijke geblaat bij een nieuwe camera. Aan de ene kant de "wow, what a camera" en daar pal naast "I'm returning it and switching to canon".
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
ben ik he tnei thelemaal mee eens, ik zie teveel voorbeelden van mensen om dit een geisoleerd probleem te noemen. Ik kwam het in mijn omgeving na research zoveel tegen dat ik gewoon een K5 ben gaan kopen. Ik wil zelf daarnaast sowieos controle over het pixel mappen hebben.Wijnands schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:01:
Het kwam bij de eerste run van de D90 ook voor. Als ik hier zo 123 kijk zie ik 2 mensen met dit probleem. Op dpreview weer het gebruikelijke geblaat bij een nieuwe camera. Aan de ene kant de "wow, what a camera" en daar pal naast "I'm returning it and switching to canon".
Als jij liever Pentax wil gaan schieten moet je dat doen, de K5 is een nette camera.
Ik ben benieuwd, ik verwacht van Nikon dat ze dit bij de productie op orde gaan krijgen. Ik wil wel zien wat de wachttijd in Beverwijk wordt voor dit probleem.
Ik ben benieuwd, ik verwacht van Nikon dat ze dit bij de productie op orde gaan krijgen. Ik wil wel zien wat de wachttijd in Beverwijk wordt voor dit probleem.
nahja voor mij was de keus makelijker maar als je een vervanger voor je huidige pentax body wilt. de heoveelheid is gewoon te veel voor het geld wat je ervoor betaalt. Ben benieuwt hoe dit afloopt. Voor me gevoel was het bij de D90 niet zo'n probleem. Overigens hoor ik dit al helemaal niet bij nieuwe Canon cameras.Wijnands schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:35:
Als jij liever Pentax wil gaan schieten moet je dat doen, de K5 is een nette camera.
Video 47 is eigenlijk het ergste, dat was mijn eerste D7000. De man die bij cityfoto werkte zag het ook meteen en zei direct van mmh... dat hoort niet nee.--Niels-- schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:58:
In Video 47 zie ik niks verkeerds (2 keer gekeken, niet op pauze gezet en gezocht). In video 103 eerst ook niet, maar aangezien ik van de foto's wist waar er 1 zou moeten zitten ben ik op die plek gaan focussen. Dan zie je hem inderdaad wel en als je het eenmaal weet wordt hij ook storend. Jij hebt het zelf over meerdere rode pixels, ik heb verder niet gezocht dan die ene pixel en als je hem niet weet valt hij dus (mij in ieder geval) niet op.
Dat vind ik dus ook, ik vind het erg veel geld, teveel om dit te accepteren.Pat-Juh schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:34:
Als je wat donkere foto's maakt zie je het dus wel. En bij idd een Camera van zo'n 1000-1100 euro mag het NIET!
Het komt bij de D7000 in ieder geval echt veel voor. Ik dacht dat al die verhalen op internet zoals vaak flink overdreven waren maar dit is gewoon storend. Het probleem an sich komt eigenlijk alleen voor bij Nikon omdat je bij alle andere cameramerken die storende pixels kan verbergen via het menu.Fiber schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:42:
Is dit nou een typisch D7000 'probleem' of komt het meer voor?
Bij m'n Canon deed ik dat door in het menu op sensor reinigen te duwen en even te wachten met de lensdop erop. Dan maakt de camera een nieuwe hot-pixel map en schakelt hij die uit. De informatie voor die pixel komt dan van de omliggende pixels. Werkt prima. Sony camera's doen dit automatisch aan het einde van iedere maand. Pentax en Olympus kunnen het via het menu, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een Nikon camera kan dezelfde truucjes toepassen maar daarvoor moet je hem opsturen naar Nikon. Ik weiger om een splinternieuwe camera drie weken op reparatie te sturen, maar ik denk dat dit het probleem voor foto's op zou lossen. Voor video gebruikt volgens mij alleen sony de pixelmap informatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Willaaam op 29-11-2010 17:55 ]
Voor diegenen die benieuwd zijn, ik heb nu mijn derde D7000 en deze heeft geen hot pixels in de video. Hij was net nieuw (vandaag) binnengekomen vanuit Nikon. Hij heeft nog wel een paar hot pixels bij extreme iso waarden en lange sluitertijden, maar deze verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik ze in lightroom importeer, dus voorlopig kan ik lekker genieten van deze camera. Hij is echt fijn
Doe mij eens een lol en post een paar voorbeelden als je wilt, dan kan ik even vergelijken met wat ik heb. Mocht het me te veel verschillen dan ga ik misschien toch nog even zeuren (was vorige week ook een nieuwe lichting binnen gekomen). Dus graag hoge ISO foto's met EXIF, filmpje geloof ik wel....Willaaam schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:30:
Voor diegenen die benieuwd zijn, ik heb nu mijn derde D7000 en deze heeft geen hot pixels in de video. Hij was net nieuw (vandaag) binnengekomen vanuit Nikon. Hij heeft nog wel een paar hot pixels bij extreme iso waarden en lange sluitertijden, maar deze verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik ze in lightroom importeer, dus voorlopig kan ik lekker genieten van deze camera. Hij is echt fijn
Ben trouwens ook wel benieuwd naar het serie nummer, mijn beide D7000 begonnen met 6008*** en hebben dus beide last van hotpixels in de video. Foto's vond ik het niet opvallen maar met een goed voorbeeld verander in misschien nog van mening
Ik begrijp niet exact wat je wilt, maar ik wil het je wel gevenAcXeller schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:43:
[...]
Doe mij eens een lol en post een paar voorbeelden als je wilt, dan kan ik even vergelijken met wat ik heb. Mocht het me te veel verschillen dan ga ik misschien toch nog even zeuren (was vorige week ook een nieuwe lichting binnen gekomen). Dus graag hoge ISO foto's met EXIF, filmpje geloof ik wel....
Ben trouwens ook wel benieuwd naar het serie nummer, mijn beide D7000 begonnen met 6008*** en hebben dus beide last van hotpixels in de video. Foto's vond ik het niet opvallen maar met een goed voorbeeld verander in misschien nog van mening
Over die video 47, daar zie je inderdaad niks op, dat was m'n tweede camera nog in de winkel. Video 41 (net geupload) is degene met ernstige problemen
Nou, ik zou graag een hoge ISO foto willen zien met de lensdop er op (bv. ISO 800/1600/6400 5" of 30") genomen met je nieuwe camera. Met video verwacht ik gewoon het beeld wat ik nu heb maar dan zonder die 2-3 pixels dus een voorbeeld voor de video "geloof ik wel".Willaaam schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:44:
[...]
Ik begrijp niet exact wat je wilt, maar ik wil het je wel geven. Wil je hoge iso van m'n nieuwe (derde) camera, of wil je hoge iso kapotte pixels van m'n oude zien? Van mijn oude staan er al een aantal gepost.
Over die video 47, daar zie je inderdaad niks op, dat was m'n tweede camera nog in de winkel. Video 41 (net geupload) is degene met ernstige problemen.
Zit zelf met de instelling om een keer naar het service centrum te gaan voor de video, elke keer omruilen is irritant (ook met de verzekering) en hou niet van het russische roulette. Mochten de foto toch eens stuk beter uit de camera moeten komen (vandaar jouw voorbeeld) dan wil ik er nog wel even achterna gaan.
DPReview Review staat trouwens online: http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/
[ Voor 4% gewijzigd door AcXeller op 01-12-2010 07:44 ]
Goed review bij DPreview, hoewel er natuurlijk veel onder persoonlijke voorkeur valt.
Wat ik me afvroeg, het lijkt mij best handig om in A-mode met de ene commanddial je diafragma te kiezen, en met de andere je ISO waarde...
Zo kun je je diafragma kiezen dat je voor je foto nodig denkt te hebben (scherptediepte), en met de ISO waarde een acceptabele sluitertijd...
Kan dit?
Wat ik me afvroeg, het lijkt mij best handig om in A-mode met de ene commanddial je diafragma te kiezen, en met de andere je ISO waarde...
Zo kun je je diafragma kiezen dat je voor je foto nodig denkt te hebben (scherptediepte), en met de ISO waarde een acceptabele sluitertijd...
Kan dit?
ipv het "Automatisch" standje gewoon het diafragma voorkeur standje. Past de camera als het goed is de sluiter en iso aan.
Snap ik, maar kan ik de ISO keuze aan de tweede commanddial toewijzen? (Welke ik niet heb op de D50...)Pat-Juh schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:45:
ipv het "Automatisch" standje gewoon het diafragma voorkeur standje. Past de camera als het goed is de sluiter en iso aan.
Bij de D90 kan het in elk geval wel, het zou me dus verbazen als het bij de D7000 niet meer kan.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Oké op die manier... Bij de D300s kan dit naar mijn weten niet dus ik verwacht niet dat het bij de D7000 kan... (weet het dus niet helemaal zeker). Maar je kan toch gewoon een max iso instellen en minimale sluitertijd bij Autoiso instellingenDRAFTER86 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:55:
[...]
Snap ik, maar kan ik de ISO keuze aan de tweede commanddial toewijzen? (Welke ik niet heb op de D50...)
Dusss Heb je:
1. Het diafragma wat je wilt
2. Een minimale sluitertijd (gekozen door jou)
3. Auto iso tot max xxxx iso...
De setting heet "easy iso" op de D90, en als DPreview nog steeds complete lijsten maakt van de menus helpt dit je misschien het antwoord te vindenDRAFTER86 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:55:
[...]
Snap ik, maar kan ik de ISO keuze aan de tweede commanddial toewijzen? (Welke ik niet heb op de D50...)
(je maakt dan gebruik van de back dial voor iso aanpassingen, en de front dial voor het diafragma. Standaard wordt sowieso al de front dial gebruikt om het diafragma aan te passen in aperture priority)
Mooie review inderdaad.
Wat ik alleen niet snap is dat ze nu zo'n punt maken van de positie van de ISO-button. Die knop zit daar bij de D50, D70, D80 en D90. Heb in deze reviews daar niks over gelezen. Ikzelf weet de knop prima te vinden met m'n hoofd tegen de camera (D50).
Ik kan me voorstellen dat het bovenop wel iets makkelijker te bereiken is, maar waarom is dat nu 'ineens' een probleem?
Wat ik alleen niet snap is dat ze nu zo'n punt maken van de positie van de ISO-button. Die knop zit daar bij de D50, D70, D80 en D90. Heb in deze reviews daar niks over gelezen. Ikzelf weet de knop prima te vinden met m'n hoofd tegen de camera (D50).
Ik kan me voorstellen dat het bovenop wel iets makkelijker te bereiken is, maar waarom is dat nu 'ineens' een probleem?
Reviews schrijven is mensenwerk natuurlijk. Met een knop linksboven op de camera a la de D300 zou je verwachten de iso daar ook te vinden. Beide positie's zijn wat mij betreft prima werkbaar.
Verwijderd
Bij dpreview werd verder nog geklaagd over overexposure bij heldere omstandigheden. Dit lijkt me eenvoudig oplosbaar met een firmware update. Maar hoe zit dat eigenlijk met de firmware-updates, worden dit soort zaken daarin wel eens gecorrigeerd? Verschijnen er vaak firmware-updates? Ik er heb weinig ervaring mee, voor de D60 zijn er nul verschenen.
Er verschijnen updates als er echt fouten in de camera blijken te zitten, problemen met lensen of accesoires of niet goed wegschrijven, dat soort dingen.
In dit geval gaat het om iets wat elke enigszins competente fotograaf ontdekt en vervoglens rekening mee kan houden, ik denk niet dat dat in firmware geregeld gaat worden.
In dit geval gaat het om iets wat elke enigszins competente fotograaf ontdekt en vervoglens rekening mee kan houden, ik denk niet dat dat in firmware geregeld gaat worden.
Ik zie het nu ook in de review:citruspers schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:11:
[...]
De setting heet "easy iso" op de D90, en als DPreview nog steeds complete lijsten maakt van de menus helpt dit je misschien het antwoord te vinden
(je maakt dan gebruik van de back dial voor iso aanpassingen, en de front dial voor het diafragma. Standaard wordt sowieso al de front dial gebruikt om het diafragma aan te passen in aperture priority)
Ik was me er niet van bewust dat er een Quick ISO en een Auto ISO functie wasThere is a workaround though - the 'quick ISO' option in the shooting/display custom menu tab assigns ISO to whichever control dial is unused in aperture priority, shutter priority and program modes respectively.
Verwijderd
Oké, kwestie van ken-je-camera. Klinkt op zich ook wel logisch.Wijnands schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:20:
Een van m'n stokpaardjes. Met je eerste DSLR leer je gewoon heel erg veel, groot deel is basis, daarnaast camera specifieke kennis. Dat loopt door elkaar. Stap je over dan neem je de basis mee maar ontdek je dat elke camera z'n eigenaardigheden heeft. Da's de lichtmeter maar net zo goed de witbalans en het autofocus systeem
Toevallig (nou ja, toevallig...) is er net een aangekondigd voor het hot pixel-probleem van de D7000.Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:03:
Bij dpreview werd verder nog geklaagd over overexposure bij heldere omstandigheden. Dit lijkt me eenvoudig oplosbaar met een firmware update. Maar hoe zit dat eigenlijk met de firmware-updates, worden dit soort zaken daarin wel eens gecorrigeerd? Verschijnen er vaak firmware-updates? Ik er heb weinig ervaring mee, voor de D60 zijn er nul verschenen.
Hm in ieder geval goed nieuws, voor zover ik weet is Nikon niet zo makkelijk met het uitbrengen van FW updates, goed dat ze in ieder geval niet de kop in het zand steken...hfos schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:46:
[...]
Toevallig (nou ja, toevallig...) is er net een aangekondigd voor het hot pixel-probleem van de D7000.
Kun je "een paar hotpixels", "extreme iso waarden" en "lange sluitertijden" definiëren?Willaaam schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:30:
Ik heb vorige week samen met mijn pa een D7000 gekocht. Een foto met de lensdop erop, een sluitertijd van 30" en een ISO-waarde van 1600 levert dit soort dingen op:
(dit zijn allemaal 100% crops uit één foto!)

Ik heb de oorspronkelijke RAW-foto geopend in Lightroom 3.3, geëxporteerd naar een .tif en vervolgens met Photoshop CS4 de uitsnedes en de jpg's gemaakt. Natuurlijk heb ik ook de NEF voor jullie en zelfs nog een dng of tif. Voor die NEF en die dng moet je waarschijnlijk even rechtsklikken en Save As kiezen, ze worden blijkbaar met het verkeerde contenttype geserveerd.
Eerlijk gezegd verbaas ik me wel een beetje over die hotpixels. Een sluitertijd van 30" bij ISO1600 op mijn D70 levert weliswaar meer ruis op, maar géén hotpixels. Ergens vind ik dat een 6 jaar jongere camera dat toch ook wel voor elkaar zou moeten krijgen.
Natuurlijk zal 30 sec met ISO1600 in de praktijk maar zelden voorkomen, maar ik krijg het ook met lagere ISO-waardes (ISO640 en dan sluitertijden van >15s), of met lagere sluitertijden (1" bij ISO2500).
Zijn er D7000's die dit beter doen? Dan heb ik blijkbaar reden tot klagen.
edit:
De hierboven besproken FW-update gaat enkel voor video-opnames helpen, toch?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dat is wel redelijk extreem zeg. Ik had op een gegeven moment 3 hot pixels met mijn D80, daar kwam ik net de dag nadat mijn garantie verviel achter. Toch ergerde ik me er genoeg aan om hem op te sturen 
Ik zag ze ook het duidelijkst met de dop er op en een foto met lange sluitertijd en hoge ISO waarde. Echter waren ze in de praktijk voor mij ook zichtbaar en stoorde ik me er dus aan.
Ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen.
Ik zag ze ook het duidelijkst met de dop er op en een foto met lange sluitertijd en hoge ISO waarde. Echter waren ze in de praktijk voor mij ook zichtbaar en stoorde ik me er dus aan.
Ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen.
Echter nog geen last van gehad bij mn foto's. Het is me in iedergeval niet opgevallen.
Dit lijkt me een probleem dat die FW update wel kan oplossen, aangezien het probleem blijkbaar precies bij aangrenzende hotpixels optreedt. Verder maak ik bijna nooit foto's bij ISO 1600 van mijn lensdop, of überhaupt 30sec zulke nachtfoto's, dus zal het mij weinig uitmaken.Xander schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:50:
[...]
Kun je "een paar hotpixels", "extreme iso waarden" en "lange sluitertijden" definiëren?
Ik heb vorige week samen met mijn pa een D7000 gekocht. Een foto met de lensdop erop, een sluitertijd van 30" en een ISO-waarde van 1600 levert dit soort dingen op:
(dit zijn allemaal 100% crops uit één foto!)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]§
Ik heb de oorspronkelijke RAW-foto geopend in Lightroom 3.3, geëxporteerd naar een .tif en vervolgens met Photoshop CS4 de uitsnedes en de jpg's gemaakt. Natuurlijk heb ik ook de NEF voor jullie en zelfs nog een dng of tif. Voor die NEF en die dng moet je waarschijnlijk even rechtsklikken en Save As kiezen, ze worden blijkbaar met het verkeerde contenttype geserveerd.
Eerlijk gezegd verbaas ik me wel een beetje over die hotpixels. Een sluitertijd van 30" bij ISO1600 op mijn D70 levert weliswaar meer ruis op, maar géén hotpixels. Ergens vind ik dat een 6 jaar jongere camera dat toch ook wel voor elkaar zou moeten krijgen.
Natuurlijk zal 30 sec met ISO1600 in de praktijk maar zelden voorkomen, maar ik krijg het ook met lagere ISO-waardes (ISO640 en dan sluitertijden van >15s), of met lagere sluitertijden (1" bij ISO2500).
Zijn er D7000's die dit beter doen? Dan heb ik blijkbaar reden tot klagen.
edit:De hierboven besproken FW-update gaat enkel voor video-opnames helpen, toch?
Ik verwacht dat de FW-update een tweede ruisreductie-optie invoert, waardoor je kan kiezen tussen het "oude" en het "nieuwe" algoritme. Waarbij het oude beduidend minder hotpixel problemen veroorzaakt, maar het nieuwe eventueel minder zwakke sterren per ongeluk wegpoetst.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat zou mooi zijn, maar waarom heeft Nikon het dan alleen over video's?Garyu schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 07:32:
[...]
Dit lijkt me een probleem dat die FW update wel kan oplossen, aangezien het probleem blijkbaar precies bij aangrenzende hotpixels optreedt.
Dat doe ik ook maar zelden, maar zoals ik al zei: Ook met minder extreme waarden doet het zich voor, zelfs als ik de lensdop eraf laat. Zeker als ik een paar foto's achter elkaar maak, een filmpje gemaakt heb of de liveview gebruik...Verder maak ik bijna nooit foto's bij ISO 1600 van mijn lensdop, of überhaupt 30sec zulke nachtfoto's, dus zal het mij weinig uitmaken.
De camera heeft iets moois: Lange sluitertijd ruisonderdrukking. Het is traag, maar het werkt perfect om deze hot pixels uit de foto te verwijderen. Maar dat werkt dus alleen bij "lange sluitertijden", dat zijn volgens Nikon blijkbaar sluitertijden boven de 8". Foto's met een sluitertijd van 1" laat 'ie de hotpixels dus inzitten...

Is dat gewoon een gevoel of baseer je die verwachting nog ergens op?Ik verwacht dat de FW-update een tweede ruisreductie-optie invoert, waardoor je kan kiezen tussen het "oude" en het "nieuwe" algoritme. Waarbij het oude beduidend minder hotpixel problemen veroorzaakt, maar het nieuwe eventueel minder zwakke sterren per ongeluk wegpoetst.
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 07-12-2010 11:34 ]
Ik weet eigenlijk niet of ik dit probleem ook heb met mijn D7000. Ik zal het eens proberen als ik wat meer tijd heb. Ik zit nu in een tentamenweek helaas, dus ik moet jullie het antwoord (en de foto van mijn lensdop) nog even schuldig blijven.
Ik heb ook het idee dat de D7000 erg gevoelig is voor hot pixels in zijn algemeenheid. Ik weet niet of het me erg stoort, ik denk het niet. 95% van de foto's die ik maak zijn toch bij goed licht, 4% bij zwak licht en misschien 1% in het pikkedonker
Mocht het niet opgelost worden dan koop ik wel een Sony camera erbij voor nachtfoto's, daar zijn die gasten inmiddels zoveel beter in dan de concurrentie, dat is niet grappig meer
. Automatisch hot-pixels mappen, multi-shot noise reduction en dan ook nog eens motion compensation bij multi-shot NR als je het uit de hand doet. Wat die camera's in de firmware doen kost mij minstens 5 minuten per foto in de post processing en de investering voor de benodigde software + tijd om het uit te vogelen. Dan is zo'n NEX voor erbij niet eens zo'n slechte investering...
Voor de beeldvorming, hier een foto van de nieuwe a580 op iso 25.600 met multi-shot NR:
http://images.alphamountw...y-a580/mfnr-25600-iso.JPG
Ik heb ook het idee dat de D7000 erg gevoelig is voor hot pixels in zijn algemeenheid. Ik weet niet of het me erg stoort, ik denk het niet. 95% van de foto's die ik maak zijn toch bij goed licht, 4% bij zwak licht en misschien 1% in het pikkedonker
Mocht het niet opgelost worden dan koop ik wel een Sony camera erbij voor nachtfoto's, daar zijn die gasten inmiddels zoveel beter in dan de concurrentie, dat is niet grappig meer
Voor de beeldvorming, hier een foto van de nieuwe a580 op iso 25.600 met multi-shot NR:
http://images.alphamountw...y-a580/mfnr-25600-iso.JPG
Daar erger ik mij ook aan inderdaad, het is dom dat ik dat niet zelf in kan stellen.Xander schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 11:32:
[...]
De camera heeft iets moois: Lange sluitertijd ruisonderdrukking. Het is traag, maar het werkt perfect om deze hot pixels uit de foto te verwijderen. Maar dat werkt dus alleen bij "lange sluitertijden", dat zijn volgens Nikon blijkbaar sluitertijden boven de 8". Foto's met een sluitertijd van 1" laat 'ie de hotpixels dus inzitten...
Zag net dat de nieuwe versie van Lightroom/Camera Raw (3.3/6.3) nu ook de D7000 ondersteund. Er is echter nog een probleempje:
Raw images shot with the Nikon D7000 in Multi Exposure Mode have a strong magenta color cast. The cast can be partially corrected by setting the white balance using the eye dropper tool. The issue will be corrected in a future update.
Raw images shot with the Nikon D7000 in Multi Exposure Mode have a strong magenta color cast. The cast can be partially corrected by setting the white balance using the eye dropper tool. The issue will be corrected in a future update.
@Xander:
Aangezien ik het ook fijn vind om een idee te hebben van de prestaties van mijn camera hierbij ook een NEF van mijn camera, dan is er meer referentiemateriaal, zie het als mijn dank voor jouw foto's
. Ook 30" en ISO 1600 zonder bewerking (voor zover ik weet). Ik heb voor de zekerheid twee filehosters gekozen aangezien ik niet weet hoe vaak het mag worden gedownload. Het is dus maar één foto (ifile bevalt mij altijd goed qua snelheid met die andere heb ik geen download ervaring).
http://ifile.it/imfa2gu en http://jump.fm/YMEIU
Ik heb wel het idee dat mijn camera minder hot pixels heeft dan die van jou maar dat kan ook zo lijken. We moeten de firmware update maar even afwachten. Mocht er een instelling niet goed hebben gestaan dan geef maar een gil, dan maak ik een nieuwe. Kost weinig moeite en geeft wel inzicht in de prestaties van de D7000.
In video´s heb ik 1 pixel die continu rood is en er eentje naast die een beetje flikkert (iets met ruisreductie of zo?), ik zie het alleen goed als ik de lensdop erop houd, de pixelpositie onthoud en dan heel goed ga zoeken waar de pixel zou moeten zitten. In de praktijk (geen nacht-opnames) zie je er niets van. Als dat alles is en het kan worden verholpen met een firmware update ben ik dik tevreden.
Conclusie: de D7000 bevalt me bijzonder goed
.
@Willaaam
Die a580 foto's zijn wel ziek trouwens
.
Aangezien ik het ook fijn vind om een idee te hebben van de prestaties van mijn camera hierbij ook een NEF van mijn camera, dan is er meer referentiemateriaal, zie het als mijn dank voor jouw foto's
http://ifile.it/imfa2gu en http://jump.fm/YMEIU
Ik heb wel het idee dat mijn camera minder hot pixels heeft dan die van jou maar dat kan ook zo lijken. We moeten de firmware update maar even afwachten. Mocht er een instelling niet goed hebben gestaan dan geef maar een gil, dan maak ik een nieuwe. Kost weinig moeite en geeft wel inzicht in de prestaties van de D7000.
In video´s heb ik 1 pixel die continu rood is en er eentje naast die een beetje flikkert (iets met ruisreductie of zo?), ik zie het alleen goed als ik de lensdop erop houd, de pixelpositie onthoud en dan heel goed ga zoeken waar de pixel zou moeten zitten. In de praktijk (geen nacht-opnames) zie je er niets van. Als dat alles is en het kan worden verholpen met een firmware update ben ik dik tevreden.
Conclusie: de D7000 bevalt me bijzonder goed
@Willaaam
Die a580 foto's zijn wel ziek trouwens
@TF0: Bedankt voor die foto. Ik heb even niets waarmee ik die NEF kan openen bij de hand maar ik zal vanavond eens gaan vergelijken. 
Is dat niet stiekem exact dezelfde sensor als in de D7000?TF0 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:49:
@Willaaam
Die a580 foto's zijn wel ziek trouwens.
Jep, dat is (zeer waarschijnlijk) dezelfde. Wat de A580 doet is bij multi NR 6 foto's snel achter elkaar nemen. Omdat ruis random is kan je een deel eruit filteren. Dit werkt helaas alleen in JPEG.
Dan respect voor de sensor in mijn camera
. Kunnen we die trucjes er niet zelf inhacken? Custom firmware for the win!
Oh ja, ik wist dat EEN Sony camera waarschijnlijk dezelfde sensor had (net als de K-5 die ongeveer hetzelfde presteert) maar ik was in de war met de 850 (dat is een full-frame, oeps).
Oh ja, ik wist dat EEN Sony camera waarschijnlijk dezelfde sensor had (net als de K-5 die ongeveer hetzelfde presteert) maar ik was in de war met de 850 (dat is een full-frame, oeps).
Verwijderd
En al het detail is weg. Maar het is beter dan geen foto.PowerUp schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:56:
Jep, dat is (zeer waarschijnlijk) dezelfde. Wat de A580 doet is bij multi NR 6 foto's snel achter elkaar nemen. Omdat ruis random is kan je een deel eruit filteren. Dit werkt helaas alleen in JPEG.
Dat klopt, het gaat inderdaad wel ten koste van de details. Maar de kleuren en contrast blijven erg goed voor ISO 25600 en om het af te drukken op een 10*15cm foto lijkt me het nog wel goed genoeg. De (kleur)ruis neemt in ieder geval niet de overhand en dat is (mij) ook al heel wat waard.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:29:
[...]
En al het detail is weg. Maar het is beter dan geen foto.
Maar laten we het hebben over de D7000 en niet één of andere Sony, ik was al lang blij dat ik de knoop wist door te hakken tussen alle modellen en fabrikanten, anders ga ik weer twijfelen
@photofreak: Is het niet eens een idee om de TS even flink uit te breiden ? Inmiddels is er een redelijke berg aan informatie bijgekomen.
[ Voor 10% gewijzigd door AcXeller op 10-12-2010 18:40 ]
Vroegah, toen ik vroeg genoeg opstond om die topicstarts te maken....AcXeller schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 18:37:
@photofreak: Is het niet eens een idee om de TS even flink uit te breiden ? Inmiddels is er een redelijke berg aan informatie bijgekomen.
Ja, wordt wel 's tijd ja, reviews, de pixel discussie, de patch,etc, etc...
Verwijderd
F5. Je kunt het nu ook zelfAcXeller schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 18:37:
Bij deze heb ik de uitdaging voor je aangenomen. Je mag morgen vroeg opstaan om de OP te verbeterenWijnands schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 20:17:
Vroegah, toen ik vroeg genoeg opstond om die topicstarts te maken....
Ja, wordt wel 's tijd ja, reviews, de pixel discussie, de patch,etc, etc...
Verwijderd
Als ik Wijnands post lees, dan hoef je alleen 's ochtends vroeg op te passen voor een dubbelpost 
Spreek anders even via DM af wie wat doet
Hoe je je DM aanzet lees je in Zoefff in "FG Beleid"
Spreek anders even via DM af wie wat doet
We hebben contact, gaan wat moois schrijven samen.
De nieuwe SP staat online, mochten er nog puntjes op de i gezet moeten worden neem even contact op met wijnands of mij.
Mooie startpost heren!
Ik ben inmiddels ook redelijk zeker dat ik voor het eind van het jaar de D7000 ga halen (belastingtechnisch handig
). Ze hadden bij de Mediamarkt hier de kit met de Nikon 18-200VR voor een paar tientjes meer dan de laagste in de PW, dat leek me wel aantrekkelijk. Ook ivm hotpixels, bij de MM kan ik hem zo ruilen/terugbrengen 
Ik hoop eigenlijk wel dat hij nog een beetje in prijs zakt, maar dat zal wel weer tegenvallen
Ik ben inmiddels ook redelijk zeker dat ik voor het eind van het jaar de D7000 ga halen (belastingtechnisch handig
Ik hoop eigenlijk wel dat hij nog een beetje in prijs zakt, maar dat zal wel weer tegenvallen
Moet je uiteraard zelf weten maar voor wat die kit je kost heb je ook de 18-105, 50mm f1.8 en een flitslampje en, naar mijn mening, een veel veelzijdigere uitrusting.
Heb je helemaal gelijk in, alleen ik merk momenteel dat ik met mijn D50 vrijwel nooit lenzen wissel (ik heb nu een Nikon 18-70 en een Sigma 18-200) aangezien ik mijn camera veel gebruik op plekken waar ik niet met veel spul wil sjouwen (feestjes, motorvakanties, festivals etc). Ook merk ik dat ik het bereik van die 18-200 érg waardeer. Koop dan geen DSLR zou je kunnen zeggen, maar ik ben inmiddels ook erg gehecht aan de responsiveness en handelbaarheid die bij een DSLR horen.Wijnands schreef op maandag 13 december 2010 @ 17:03:
Moet je uiteraard zelf weten maar voor wat die kit je kost heb je ook de 18-105, 50mm f1.8 en een flitslampje en, naar mijn mening, een veel veelzijdigere uitrusting.
Aangezien mijn D50 het aan het begeven is zoek ik een vervanger
Heb wel flink getwijfeld tussen de D300, D90 en D7000, waarbij de hoge ISO performance en quasi profi specs van de D7000 de doorslag geven
Waarschijnlijk komt er nog wel een keer een 35 of 50mm prime bij voor indoor gebruik.
Uiteraard scheelt het ook dat ik het geld momenteel wel kan missen, en dat duurdere gadgets natuurlijk altijd beter zijn
[ Voor 6% gewijzigd door DRAFTER86 op 13-12-2010 17:20 ]
Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Echter, ik heb de mening dat je aan een 18-105 bijna net zoveel hebt als aan een 18-200 zeker als je een flitslampje erbij neemt. Dat hoeft erchter voor een ander niet zo te zijn. Ik wilde je keuze even uitdagen en je aan het denken zetten maar schijnbaar had je dat denkwerk al gedaan. Dan rest mij je slechts succes te wensen en uit te nodigen om je eerste indrukken hier te delen.DRAFTER86 schreef op maandag 13 december 2010 @ 17:19:
[...]
Heb je helemaal gelijk in, alleen ik merk momenteel dat ik met mijn D50 vrijwel nooit lenzen wissel (ik heb nu een Nikon 18-70 en een Sigma 18-200) aangezien ik mijn camera veel gebruik op plekken waar ik niet met veel spul wil sjouwen (feestjes, motorvakanties, festivals etc). Ook merk ik dat ik het bereik van die 18-200 érg waardeer. Koop dan geen DSLR zou je kunnen zeggen,
[Fotoapparatuur] Aanbiedingen juli t/m december 2010 ?jb1981 schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:52:
Hij is nu in de aanbieding bij de MM €1149,-
Verwijderd
Ziet er netjes uit mannen!AcXeller schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:26:
De nieuwe SP staat online, mochten er nog puntjes op de i gezet moeten worden neem even contact op met wijnands of mij.
Dat waardeer ik, daarvoor ben ik hier (oa).Wijnands schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:21:
[...]
Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Echter, ik heb de mening dat je aan een 18-105 bijna net zoveel hebt als aan een 18-200 zeker als je een flitslampje erbij neemt. Dat hoeft erchter voor een ander niet zo te zijn. Ik wilde je keuze even uitdagen en je aan het denken zetten maar schijnbaar had je dat denkwerk al gedaan. Dan rest mij je slechts succes te wensen en uit te nodigen om je eerste indrukken hier te delen.
Ik wil ook zeker beide lenzen nog even proberen, maar ik meen dat de 18-200 ook sneller zou moeten focussen, en als ik het goed begrijp eigenlijk op alle punten beter presteren dan de 18-105, waardoor ik de hogere prijs voor mezelf wel kan goedpraten
Verwijderd
Ik kwam een zeer uitgebreide review tegen op Cameralabs (misschien wat voor de SP?). Goed verhaal, met ook een vergelijking naar de D90 en de Canon 60D. Wat ik vooral opmerkelijk vond is de tussen-de-regels-door conclusie: de 60D leek op papier overal het onderspit te moeten delven tegenover de D7000, maar in de praktijk is dat op veel gebieden andersom (bijvoorbeeld metering in lichtsterke condities en video). Niet dat ik geneigd ben om een 60D te kopen. Maar ik ga wel ff serieus wat D90 info doornemen. Met de huidige prijs is dat toch ook wel een goed alternatief, en geeft weer wat meer ruimte voor lenzen e.d.
Ik ga ook nog zeker serieus naar de 60D kijken. Een 60D met Canon 18-200 is toch wel significant goedkoper dan een D7000 met de Nikon 18-200 (hoewel die laatste volgens mij wel beter is dan de Canon?). Maar eigenlijk weet ik al wel wat daar uit gaat komen, voor mijn relatief grote handen zijn die Canon's gewoonweg niet vast te houden. Misschien raar maar ik heb het gevoel dat zelfs de afdrukknop op de verkeerde plek zitVerwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 09:11:
Ik kwam een zeer uitgebreide review tegen op Cameralabs (misschien wat voor de SP?). Goed verhaal, met ook een vergelijking naar de D90 en de Canon 60D. Wat ik vooral opmerkelijk vond is de tussen-de-regels-door conclusie: de 60D leek op papier overal het onderspit te moeten delven tegenover de D7000, maar in de praktijk is dat op veel gebieden andersom (bijvoorbeeld metering in lichtsterke condities en video). Niet dat ik geneigd ben om een 60D te kopen. Maar ik ga wel ff serieus wat D90 info doornemen. Met de huidige prijs is dat toch ook wel een goed alternatief, en geeft weer wat meer ruimte voor lenzen e.d.

Nou is mijn ervaring met de 18-200 niet zo uitgebreid als met de 18-105 maar ik kan me dit heel moeilijk voorstellen. Qua focussnelheid zal het weinig schelen maar qua beeldkwaliteit, ik vraag het me af. De 18-200 is wat mij betreft de ultieme gemakslens en optisch zeker niet slecht maar ik vind het ook geen uitschieter.DRAFTER86 schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:58:
[...]
Dat waardeer ik, daarvoor ben ik hier (oa).
Ik wil ook zeker beide lenzen nog even proberen, maar ik meen dat de 18-200 ook sneller zou moeten focussen, en als ik het goed begrijp eigenlijk op alle punten beter presteren dan de 18-105, waardoor ik de hogere prijs voor mezelf wel kan goedpraten
De 18-105 vind ik op z'n allerwijds niet super maar vanaf 24mm tot dik voorbij de 80mm vind ik het een heel fijn ding.
Hm ik meende me te herinneren dat de 18-200 wat sneller focust en iets minder scherp is maar ik kan dat nu nergens terug vinden...Wijnands schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 09:38:
[...]
Nou is mijn ervaring met de 18-200 niet zo uitgebreid als met de 18-105 maar ik kan me dit heel moeilijk voorstellen. Qua focussnelheid zal het weinig schelen maar qua beeldkwaliteit, ik vraag het me af. De 18-200 is wat mij betreft de ultieme gemakslens en optisch zeker niet slecht maar ik vind het ook geen uitschieter.
De 18-105 vind ik op z'n allerwijds niet super maar vanaf 24mm tot dik voorbij de 80mm vind ik het een heel fijn ding.
Binnenkort in de winkel maar eens met beide lenzen spelen en kijken of ik het prijsverschil kan rechtvaardigen
Mijn herinnering is hetzelfde als die van Drafter (ik heb zelf een 18-105 gehad). Beide lenzen zijn optisch niet "fantastisch" te noemen, maar ze vallen wat mij betreft in de categorie "prima acceptabel".
en mag ik dan even noemen dat ik in nog geen 1% van mijn foto's dat verschil tussen excellent en prima acceptabel nodig heb om de foto geslaagd te maken.
Ik schiet met goed spul omdat ik het kan betalen, maar ik ben heilig overtuigd dat je het niet zou zien in mijn foto's of ik nu met eigen merk 24-70 2.8 zou schieten, of met de sigma 24-70 of tamron 28-75.
Als jij, als actieve hobbyist, lekker aan het schieten wilt gaan en de 18-105 of 18-200 klinkt je goed in de oren qua bereik en VR, dan moet je die lekker halen wat mij betreft
Ik schiet met goed spul omdat ik het kan betalen, maar ik ben heilig overtuigd dat je het niet zou zien in mijn foto's of ik nu met eigen merk 24-70 2.8 zou schieten, of met de sigma 24-70 of tamron 28-75.
Als jij, als actieve hobbyist, lekker aan het schieten wilt gaan en de 18-105 of 18-200 klinkt je goed in de oren qua bereik en VR, dan moet je die lekker halen wat mij betreft
Als je prijs van de D7000 met die van de 60d vergelijkt blijft de prijs van de D7000 op een redelijk stabiel niveau terwijl de 60d wel in prijs gezakt. Is de D7000 in beperkte mate leverbaar ofzo iets?
Shuttle st20g5
Goed puntNomad schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:39:
en mag ik dan even noemen dat ik in nog geen 1% van mijn foto's dat verschil tussen excellent en prima acceptabel nodig heb om de foto geslaagd te maken.
Valt inderdaad op, ik had ook gehoopt/verwacht dat de Nikon iets meer zou dalen, nu is het prijsverschil met de 60D wel erg groot...Knowuse schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:40:
Als je prijs van de D7000 met die van de 60d vergelijkt blijft de prijs van de D7000 op een redelijk stabiel niveau terwijl de 60d wel in prijs gezakt. Is de D7000 in beperkte mate leverbaar ofzo iets?
Nikon kan op dit moment de vraag totaal nog niet aan, dan liggen de prijzen hoog, dat zie je altijd bij Nikon.
Kijk eens in pricewatch naar de trend van Nikon camera's.
Bijvoorbeeld de D90: na een halfjaartje is de prijs al zowat 20% gezakt en na ruim 2 jaar (en met de introductie van een opvolger) zelfs bijna 40%.
Bijvoorbeeld de D90: na een halfjaartje is de prijs al zowat 20% gezakt en na ruim 2 jaar (en met de introductie van een opvolger) zelfs bijna 40%.
Ik heb niet de indruk dat er een tekort is aan D7000 op dit moment. In ieder geval liggen er al weken een behoorlijke stapel bij de MM in Zoetermeer en ook op de webshops staat ie lang niet altijd uitverkocht, of vergis ik me daar in?
Hm hebben ze daar ook body-only? Zo ja, enig idee wat die kost? Hier Enschede hebben ze alleen de 18-200 kit...breadje schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:35:
Ik heb niet de indruk dat er een tekort is aan D7000 op dit moment. In ieder geval liggen er al weken een behoorlijke stapel bij de MM in Zoetermeer en ook op de webshops staat ie lang niet altijd uitverkocht, of vergis ik me daar in?
Ik heb een aantal verschillende kits gezien en vorige week lagen er in ieder geval nog 2 dozen met alleen de body. Wat het daar kost weet ik niet, ik heb alleen even gevoeld
.
Verwijderd
ik heb zelf ook weinig verschil gemerkt in beeldkwaliteit tussen de sigma 18-50 2.8 en de nikon 17-55 2.8Nomad schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:39:
alleen heb ik die 1000 euro meer wel neergelegd voor extra focussnelheid die de sigma niet had en voor mijn fotografie cruciaal is. maar ik weet nog goed dat ik Arne tegenkwam met zijn nikon d40 met kitlens en die toen mijn sigma erop schroefde. het was een verschil tussen dag en nacht in kwaliteit.
kan iemand me vertellen of de kwaliteit nu echt goed is van deze kitlens die bij de d7000 zit of dat het gewoon standaard kitlens kwaliteit heeft wat prima is voor landschappen etc maar als je ook details niet te doen is ? zit niet te wachten op een lens die niet dezelfde beeldkwaliteit heeft als dat de sigma 18-50 2.8 heeft of de nikor 17-55 2.8.
Misschien interessant, ik was vandaag bij de Mediamarkt in Enschede, ze hadden daar nog een drietal D7000 kits, 2x met 18-105 en 1x met 18-200....
Ik: Goedemiddag, zou u mij kunnen vertellen wat de kit met 18-200 moet kosten?
Verkoper: Maar natuurlijk, ga ik voor u opzoeken!
Ik: Doet u vooral rustig aan, ik heb vakantie...
Verkoper: Meneer, de kit met de 18-200 komt op 1659,-
Ik: Oh, dat vind ik toch wat veel, dat is meer dan de lens en body apart bij een webshop. Je doet er zeker geen 100,- af?
Verkoper: Hm, voor 1559,- mag je hem meenemen...
Ik: Oh... Ok
Dus ik zit al de hele avond te spelen
Eerste indruk (in vergelijking met mijn D50 met Sigma 18-200):
Erg snel, ergonomie even wennen maar gewoon goed (al helemaal in vergelijk met de Canon 60D die ik even vast gehouden heb)
Als ik een foto maak van mijn lensdop op ISO 6400 met een sluitertijd van 30 sec zie ik een dode pixel. Ach so be it.
Ik ga de komende tijd lekker schieten, gaat het storen breng ik hem terug en vraag ik mij geld terug en koop ik een nieuwe
Nouja, mochten er specifieke vragen zijn dan hoor ik het wel, ik ben voorlopig wel weer even onder de pannen
Ik: Goedemiddag, zou u mij kunnen vertellen wat de kit met 18-200 moet kosten?
Verkoper: Maar natuurlijk, ga ik voor u opzoeken!
Ik: Doet u vooral rustig aan, ik heb vakantie...
Verkoper: Meneer, de kit met de 18-200 komt op 1659,-
Ik: Oh, dat vind ik toch wat veel, dat is meer dan de lens en body apart bij een webshop. Je doet er zeker geen 100,- af?
Verkoper: Hm, voor 1559,- mag je hem meenemen...
Ik: Oh... Ok
Dus ik zit al de hele avond te spelen
Eerste indruk (in vergelijking met mijn D50 met Sigma 18-200):
Erg snel, ergonomie even wennen maar gewoon goed (al helemaal in vergelijk met de Canon 60D die ik even vast gehouden heb)
Als ik een foto maak van mijn lensdop op ISO 6400 met een sluitertijd van 30 sec zie ik een dode pixel. Ach so be it.
Ik ga de komende tijd lekker schieten, gaat het storen breng ik hem terug en vraag ik mij geld terug en koop ik een nieuwe
Nouja, mochten er specifieke vragen zijn dan hoor ik het wel, ik ben voorlopig wel weer even onder de pannen
Zolang je het niet ziet op filmpjes en het niet storend is op normale foto's, dan lijkt me er niks vreemds aan. Wel prima deal.
Bij MM EHV hebben ze de body vandaag vor 999,-.
Toch maar niet gedaan, ik twijffel nog of ik niet toch voor de D300s ga.
Toch maar niet gedaan, ik twijffel nog of ik niet toch voor de D300s ga.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ach ja, als je met je ogen knippert, dan is hij weer 100 euro goedkoper. Aanbiedingen loop je nooit echt mis bij electronica.
Verwijderd
zo ik heb gisteren ook de d7000 aangeschaft en meteen mee op pad gegaan. fotos ervan volgen nog wel een keertje. moet zeggen dat ik erg onder de indruk van de snelheid in focus en respons, verder de kwaliteit op hoge iso waardes en dat ik nu eindelijk weer een camera heb waarmee ik met goed fatsoen available light kan schieten op 1.8 en geen last heb van backfocus
wel heel mooi dat je in de camera al de nefs kan bewerken, als je bv verkeerde witbalans ingesteld had staan kan je het meteen veranderen en ook meteen zien hoe het met de andere witbalans gaat worden. zo kan je mooi checken als je in een nieuwe omgeving komt welke witbalans en modus het beste resultaat geeft
enige grote nadeel voor mij zoals het zich laat aanzien zijn toch wel de jpgs zoals nikon die maakt. wordt lastig als ik de d7000 samen met de fuji s5 ga gebruiken dat is niet te missen welke door de d7000 is gemaakt en welke door de s5

wel heel mooi dat je in de camera al de nefs kan bewerken, als je bv verkeerde witbalans ingesteld had staan kan je het meteen veranderen en ook meteen zien hoe het met de andere witbalans gaat worden. zo kan je mooi checken als je in een nieuwe omgeving komt welke witbalans en modus het beste resultaat geeft

enige grote nadeel voor mij zoals het zich laat aanzien zijn toch wel de jpgs zoals nikon die maakt. wordt lastig als ik de d7000 samen met de fuji s5 ga gebruiken dat is niet te missen welke door de d7000 is gemaakt en welke door de s5

Verwijderd
Het hangt er een beetje vanaf... Als de Nikon aanmerkelijk beter presteert dan de S5 is er weinig aan de hand imo (vervelend wel dat je ze daardoor minder goed door elkaar kunt gebruiken, maar toch). Als de S5 beter is dan de D7000, dan is dat toch wel een beetje jammer.
Verwijderd
de s5 is duidelijk beter in het genereren van een jpg.Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:59:
Het hangt er een beetje vanaf... Als de Nikon aanmerkelijk beter presteert dan de S5 is er weinig aan de hand imo (vervelend wel dat je ze daardoor minder goed door elkaar kunt gebruiken, maar toch). Als de S5 beter is dan de D7000, dan is dat toch wel een beetje jammer.
Op de een of andere manier doet fuji iets met de kleuren wat het heel erg pleasing maakt. is moeilijk te omschrijven wat er dan precies anders gaat maar fuji heeft toendertijd ook de ontwikkelijk van zijn digitale camera gebasseerd op de filmrolletjes die het produceerde terwijl nikon en canon meer op techniek van de camera zelf zijn gaan ontwikkelen
heb mijn eerste shoot al online staan met de D7000
http://thehospages.com/pi...of-the-bohemian/index.php
zal volgende keer eens kijken of ik ter plekke ook wat al kan verbeteren in de instellingen door een nef aan te passen. eerste impressie is dat ik de nikon veel vlakker in kleuren dan de fuji zou doen.
zal eens kijken of ik eens fotos kan maken met zowel de fuji als de nikon in dezelfde omstandigheden.
ps ik kan ook de nef niet inlezen in lightroom 2 ? moet daar nog iets voor geinstalleerd worden ?
Verwijderd
Misschien worden die NEFs nog niet herkent door Adobe en moet je even updaten?
Fuji en -met name- huidskleuren schijnt inderdaad uniek (goed) te zijn. Ik denk dat je je Nikon wel een beetje kunt bijsturen om de Fuji te benaderen.
Fuji en -met name- huidskleuren schijnt inderdaad uniek (goed) te zijn. Ik denk dat je je Nikon wel een beetje kunt bijsturen om de Fuji te benaderen.
NEF's van de D7000 werken vanaf Lightroom 3.3 / Camera Raw 6.3.
Kijk even in mijn topic history, in de fotografie testcases heb ik een topic gemaakt over het schieten van concerten met zowel mijn D2H als mijn D90. Veel tweakers konden het verschil tussen de 2 bodies niet zien.Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:13:
zo ik heb gisteren ook de d7000 aangeschaft en meteen mee op pad gegaan. fotos ervan volgen nog wel een keertje. moet zeggen dat ik erg onder de indruk van de snelheid in focus en respons, verder de kwaliteit op hoge iso waardes en dat ik nu eindelijk weer een camera heb waarmee ik met goed fatsoen available light kan schieten op 1.8 en geen last heb van backfocus![]()
wel heel mooi dat je in de camera al de nefs kan bewerken, als je bv verkeerde witbalans ingesteld had staan kan je het meteen veranderen en ook meteen zien hoe het met de andere witbalans gaat worden. zo kan je mooi checken als je in een nieuwe omgeving komt welke witbalans en modus het beste resultaat geeft![]()
Verwijderd
ok maar 2 nikons met elkaar vergelijken kan ik nog wel iets bij voorstellen dat je de verschillen niet ziet.
ook mooie review van Thom Hogan
http://www.bythom.com/nikond7000review.htm
alwaar die ook al viel over de kleuren
Which brings me to my final comment about color: it's ever so slightly subdued (some would say flat) from what I see in my D3x. This tends to happen on very tough to capture colors, like golds and bronzes, but it can happen in other colors, as well, including skin tones. It's a very subtle difference, and many people won't notice it. But if you're pushing for every last little bit of capability from a raw file, you're likely to notice it at some point. I'm still trying to figure out if this is just a metamerism that we have to live with or whether you can overcome the slight flatness via post processing.
alwaar die ook al viel over de kleuren
Which brings me to my final comment about color: it's ever so slightly subdued (some would say flat) from what I see in my D3x. This tends to happen on very tough to capture colors, like golds and bronzes, but it can happen in other colors, as well, including skin tones. It's a very subtle difference, and many people won't notice it. But if you're pushing for every last little bit of capability from a raw file, you're likely to notice it at some point. I'm still trying to figure out if this is just a metamerism that we have to live with or whether you can overcome the slight flatness via post processing.
Verwijderd
Dat is inderdaad een fijne review: realistisch, gericht op de praktijk en zonder getalletjesVerwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:22:
Ook het hotpixelgeneuzel wordt door hem in het juiste perspectief geplaatst.
vind dat hotpixel nou neit in het juiste perspectief geplaatst worden, sommigen hebben het fors meer dan anderen. Vind wel dat de myth dat er cameras zijn zonder uit de wereld geholpen mag worden, Het is alleen maar een kwestie van d epixels juist mappen.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:03:
[...]
Dat is inderdaad een fijne review: realistisch, gericht op de praktijk en zonder getalletjes.
Ook het hotpixelgeneuzel wordt door hem in het juiste perspectief geplaatst.
Verwijderd
Het ging mij vooral om het stukje waarbij hij beschrijft hoe new buyers elkaar gek maken met hoeveel hot pixels ze wel niet hebben, terwijl dat eigenlijk op een onnatuurlijke manier gereproduceerd wordt. Natuurlijk heeft Nikon al aangegeven dat het algoritme wat ze nu gebruiken voor donkere video-scenes niet ideaal is, en dat ook gaan aanpassen. Maar zoals het in de review beschreven werd, vond ik wel herkenbaar. Zo kom je ze bij bosjes tegen op dpreview...Sn0wblind schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:42:
[...]
vind dat hotpixel nou neit in het juiste perspectief geplaatst worden, sommigen hebben het fors meer dan anderen.
Zie hieronder:
"As best I can tell, most of the "hot pixel complaints" seem to boil down to a few things. First, there's the "don't quite know what I'm looking at folk." These people leave the lens cap on, fire up Live View and zoom all the way into the image. "OMG! I see strange pixels and patterns!" they proclaim. Uh, yeah. The camera is trying to boost ISO high enough to give you a picture (of the inside of the lens cap), because that's how Live View works: it changes ISO to change the exposure for the video stream you're looking at. It doesn't stop there, though, the video stream isn't the data stream for a still picture. It's a lightly processed data stream that is actually fairly crude. Simply put, you can't evaluate hot pixels from that stream. The other problem is that, in addition to Live View, most of the complainers I've seen are also running long video streams and basically have the camera jumping through hoops as they constantly pixel peep to see if they've got a problem. Paranoia has this nice circular nature to it: the more you think there might be a problem, the more paranoid you get, so the more you examine things in ways you don't actually use the camera. I can just see someone doing the Lens Cap Test, then getting freaked out by that and running video and more Live View and more video and more Live View until they've got the sensor up to a nice toasty froth.
Personally, hot pixels don't really bother me, and the two D7000 samples I've been testing have to be provoked to a very high degree before I see any. (You need to provoke a D7000 much more than the D80, for instance, to see a hot pixel.) "
Verwijderd
Ik kwam het gisteren ook tegen bij een update van LR3 idd. Misschien even upgraden?Xander schreef op zondag 19 december 2010 @ 18:16:
NEF's van de D7000 werken vanaf Lightroom 3.3 / Camera Raw 6.3.
Is ook zo maar ik denk dat het probleem voornamelijk zit in dat andere cameras het automatisch eruit mappen etc of geowon op commando te mappen is maar Nikons moeten terug gestuurd worden hiervoor, dat plus het overhypen maakt het probleem wel groter dan dat het is.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:32:
[...]
Het ging mij vooral om het stukje waarbij hij beschrijft hoe new buyers elkaar gek maken met hoeveel hot pixels ze wel niet hebben, terwijl dat eigenlijk op een onnatuurlijke manier gereproduceerd wordt. Natuurlijk heeft Nikon al aangegeven dat het algoritme wat ze nu gebruiken voor donkere video-scenes niet ideaal is, en dat ook gaan aanpassen. Maar zoals het in de review beschreven werd, vond ik wel herkenbaar. Zo kom je ze bij bosjes tegen op dpreview...
Zie hieronder:
"As best I can tell, most of the "hot pixel complaints" seem to boil down to a few things. First, there's the "don't quite know what I'm looking at folk." These people leave the lens cap on, fire up Live View and zoom all the way into the image. "OMG! I see strange pixels and patterns!" they proclaim. Uh, yeah. The camera is trying to boost ISO high enough to give you a picture (of the inside of the lens cap), because that's how Live View works: it changes ISO to change the exposure for the video stream you're looking at. It doesn't stop there, though, the video stream isn't the data stream for a still picture. It's a lightly processed data stream that is actually fairly crude. Simply put, you can't evaluate hot pixels from that stream. The other problem is that, in addition to Live View, most of the complainers I've seen are also running long video streams and basically have the camera jumping through hoops as they constantly pixel peep to see if they've got a problem. Paranoia has this nice circular nature to it: the more you think there might be a problem, the more paranoid you get, so the more you examine things in ways you don't actually use the camera. I can just see someone doing the Lens Cap Test, then getting freaked out by that and running video and more Live View and more video and more Live View until they've got the sensor up to a nice toasty froth.
Personally, hot pixels don't really bother me, and the two D7000 samples I've been testing have to be provoked to a very high degree before I see any. (You need to provoke a D7000 much more than the D80, for instance, to see a hot pixel.) "
LR3.3 is prima (bij mijn D80), maar zoals ik al eerder poste schijnt er nog een probleempje te zijn met LR3.3 en de D7000. Echter geen persoonlijke ervaring mee....Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:35:
[...]
Ik kwam het gisteren ook tegen bij een update van LR3 idd. Misschien even upgraden?
http://blogs.adobe.com/li...aw-6-3-now-available.html
Hm is me nog niet opgevallen hier, lijkt prima te werken.MvE89 schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:30:
[...]
LR3.3 is prima (bij mijn D80), maar zoals ik al eerder poste schijnt er nog een probleempje te zijn met LR3.3 en de D7000. Echter geen persoonlijke ervaring mee....
http://blogs.adobe.com/li...aw-6-3-now-available.html
Nouja, prima.... mijn Intel CoreDuo E8400 met 4gig geheugen heeft het er érg, érg moeilijk mee. Moet wel zeggen dat dit mijn eerste stapjes in Lightroom zijn dus dat ik nog niet echt naar eventuele performance optimalisaties heb gekeken, maar vooralsnog is het als stront door een gieter...
Overigens bevalt de D7000 + 18-200 hier echt super goed. De stap van een D50 is echt behoorlijk, de mogelijkheid tot het in den treure aanpassen van alles naar persoonlijke voorkeur is erg gaaf, maar maakt ook dat je veel beter moet nadenken over wat je nu eigenlijk wil
Bedoel je nu dat je E8400 met 4 gb het erg lastig heeft voor de bewerking van de RAW-files? Dat verwondert mijn zijn het zo'n grote bestanden? Mijn laptop met een T8100 (2.1GHZ) en 4 GB ram heeft geen problemen met de files van mijn 450D. Zo groot is het verschil niet tussen 12 en 16 megapixels, maar het verschil tussen een t8100 en een e8400 is wel groot... Bizar!DRAFTER86 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:53:
[...]
Hm is me nog niet opgevallen hier, lijkt prima te werken.
Nouja, prima.... mijn Intel CoreDuo E8400 met 4gig geheugen heeft het er érg, érg moeilijk mee. Moet wel zeggen dat dit mijn eerste stapjes in Lightroom zijn dus dat ik nog niet echt naar eventuele performance optimalisaties heb gekeken, maar vooralsnog is het als stront door een gieter...
Overigens bevalt de D7000 + 18-200 hier echt super goed. De stap van een D50 is echt behoorlijk, de mogelijkheid tot het in den treure aanpassen van alles naar persoonlijke voorkeur is erg gaaf, maar maakt ook dat je veel beter moet nadenken over wat je nu eigenlijk wil
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Nou het werkt allemaal wel, maar de interface van Lightroom word behoorlijk traag. Gebruik je ook Lightroom of iets anders?freddyronny schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:21:
[...]
Bedoel je nu dat je E8400 met 4 gb het erg lastig heeft voor de bewerking van de RAW-files? Dat verwondert mijn zijn het zo'n grote bestanden? Mijn laptop met een T8100 (2.1GHZ) en 4 GB ram heeft geen problemen met de files van mijn 450D. Zo groot is het verschil niet tussen 12 en 16 megapixels, maar het verschil tussen een t8100 en een e8400 is wel groot... Bizar!
Ik gebruik ook Ligthroom (versie 3.3). Het duurt wel een paar seconden voor hij het RAW bestand geladen heeft, maar als dat gebeurd is, gaat alles vlotjes zonder problemen.DRAFTER86 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:33:
[...]
Nou het werkt allemaal wel, maar de interface van Lightroom word behoorlijk traag. Gebruik je ook Lightroom of iets anders?
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Firmware 1.01 is uit.
Edit: Mensen lijken grotendeels positief over de effecten van de nieuwe firmware.Modifications enabled with this firmware upgrade, release date December 22, 2010
Bright spots were sometimes noticeable with live view mode or movie recording of especially dark scenes or subjects. Occurrence of this issue has been reduced.
[ Voor 19% gewijzigd door hfos op 22-12-2010 10:22 ]
Ja, ik wilde de link naar de NL site posten maar die is er nog niet.
Via de link in de mail (toch handig dat registrerenWijnands schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:42:
Ja, ik wilde de link naar de NL site posten maar die is er nog niet.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/48241
EDIT:
Even twee kleine videos gemaakt en het lijkt er op dat ze weg zijn bij mij.
EDIT2:
Foto's lijken er ook iets minder last van te hebben. Lens-dop methode 30" op iso 100 niets, iso 800 een paar, iso 1600 een aantal en vanaf 3200 word het druk
Ik ben er in ieder geval blij mee afgaand op de eerste resultaten, foto's stoorde ik me toch al niet echt aan maar ben wel blij dat de video nu goed lijkt te zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door AcXeller op 22-12-2010 12:31 ]
Firmware update gedaan, nog niet echt mee getest, heb ook nog geen foto van mijn lensdop gemaakt 
Wel deze, ISO6400 in de trein, raw beetje bewerkt in Lightroom:

Erg mooi speelgoed dit apparaat! Overigens is de 18-200 ook erg leuk, ik denk dat ik nog een keer een leuke prime er bij koop en dan kan ik voorlopig wel vooruit.
Wel deze, ISO6400 in de trein, raw beetje bewerkt in Lightroom:

Erg mooi speelgoed dit apparaat! Overigens is de 18-200 ook erg leuk, ik denk dat ik nog een keer een leuke prime er bij koop en dan kan ik voorlopig wel vooruit.