Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
DRAFTER86 schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:34:
[...]

Hm, is het alleen bij video?
Vond deze D7000 movie érg indrukwekkend (hoewel ik moet bekennen dat ik me nooit echt verdiept heb in de film-kwaliteiten van nieuwere generaties DSLR's,,,)
http://www.vimeo.com/16508799
ook bijv fotos maar door de resolutie moeilijker te vinden, als test methode zeggen veel lensdop erop houden, halve minuut sluiter tijd op iso 3200 of hoger om deze punten naar voren te houden, Maar het is wel serieus als best buy ze niet meer verkoopt totdat het opgelost is en nikon aangeeft dat ze eraan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:12
Lightroom filtert die er automatisch uit, ik weet niet hoe het zit met andere programmas, maar dat is toch ook iets om rekening met te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:44:
maar eens kijken of ik deze ga aanschaffen of dat ik nog eventjes wacht op de d800
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb 'm vrijdag even geprobeerd (en naast mijn D300 gehouden) en het viel me absoluut niet tegen. Helaas kan ik mijn geld maar 1x uitgeven en heb ik me al lang geleden voorgehouden dat ik zou wachten op de opvolger van de D700... Maar dan moeten ze wel eens beginnen met opschieten bij Nikon. Niet dat ik denk dat ze een beetje uit hun neus zitten te eten daar, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Sn0wblind schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:48:
[...]

..., Maar het is wel serieus als best buy ze niet meer verkoopt totdat het opgelost is en nikon aangeeft dat ze eraan werken.
Is dat echt zo, heb je een bronvermelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
BizonKid schreef op zondag 07 november 2010 @ 18:54:
[...]

Is dat echt zo, heb je een bronvermelding?
ik kwam die op dpreview forums 2x tegen maar kan het nou niet zo 123 terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als ik naar bestbuy.com ga verkopen ze hem nog steeds.. Wel een levertijd van 1-2 weken, maar nergens een vermelding van dit "probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
[...]

ook bijv fotos maar door de resolutie moeilijker te vinden, als test methode zeggen veel lensdop erop houden, halve minuut sluiter tijd op iso 3200 of hoger om deze punten naar voren te houden, Maar het is wel serieus als best buy ze niet meer verkoopt totdat het opgelost is en nikon aangeeft dat ze eraan werken.
Nou, om je even gelukkig te maken heb ik het uitgeprobeerd. Met jouw methode kreeg ik dus inderdaad een aantal rood/blauwe pixels/plekjes te zien,denk ergens tussen de 10 en 20 of zo genoeg. Ga ik daarentegen voor 30" op iso 100 of 640 dan zie ik dus alleen zwart. Met ISO 3200 5" zie ik geen problemen, met ISO 6400 zie ik wel wat vlekjes opkomen (bij 0,5sec meer dan bij 5" :? ) en inderdaad lijken die overeen te komen met de 30" foto.
- Deze testen zijn uitgevoerd door een onkundig persoon zonder enige vorm van kennis -

Ik vraag me eerder af of dit echt erg is, ook in het donker zal ik het liefst voor een zo laag mogelijk ISO waarde gaan. Met die ISO 6400 zit je wel op de grens van wat de sensor nog leuk vind. Nu ik dit weet, vind ik het jammer: ja, ga ik er last van hebben: ik denk het niet. Ik hoop dat het met een firmware opgelost kan worden maar denk op dit moment niet dat het echt een probleem zal zijn voor mij. Maar dit moet een ieder voor zich bepalen.....

Ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ik hem gekocht heb maar ik ben mijn geld dus al kwijt en zal dus bevooroordeeld zijn ;)

P.S> Vergeet ook niet dat er genoeg mensen zijn op het internet die geen reeele verwachtingen hebben, een merk zullen bashen waar mogelijk en elk probleem zullen uitvergroten. (Wat niet wil zeggen dat niet als probleem bestempeld mag worden)

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
AcXeller schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:34:
[...]

Nou, om je even gelukkig te maken heb ik het uitgeprobeerd. Met jouw methode kreeg ik dus inderdaad een aantal rood/blauwe pixels/plekjes te zien,denk ergens tussen de 10 en 20 of zo genoeg. Ga ik daarentegen voor 30" op iso 100 of 640 dan zie ik dus alleen zwart. Met ISO 3200 5" zie ik geen problemen, met ISO 6400 zie ik wel wat vlekjes opkomen (bij 0,5sec meer dan bij 5" :? ) en inderdaad lijken die overeen te komen met de 30" foto.
- Deze testen zijn uitgevoerd door een onkundig persoon zonder enige vorm van kennis -

Ik vraag me eerder af of dit echt erg is, ook in het donker zal ik het liefst voor een zo laag mogelijk ISO waarde gaan. Met die ISO 6400 zit je wel op de grens van wat de sensor nog leuk vind. Nu ik dit weet, vind ik het jammer: ja, ga ik er last van hebben: ik denk het niet. Ik hoop dat het met een firmware opgelost kan worden maar denk op dit moment niet dat het echt een probleem zal zijn voor mij. Maar dit moet een ieder voor zich bepalen.....

Ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ik hem gekocht heb maar ik ben mijn geld dus al kwijt en zal dus bevooroordeeld zijn ;)

P.S> Vergeet ook niet dat er genoeg mensen zijn op het internet die geen reeele verwachtingen hebben, een merk zullen bashen waar mogelijk en elk probleem zullen uitvergroten. (Wat niet wil zeggen dat niet als probleem bestempeld mag worden)
nahja onreeel vind ik het niet dat mensen hier een probleem van maken, ik zou het zelf ook niet willen, Bij de D90 was er een soortgelijk probleem maar met de tijd verdween het. Niet alles cameras hebben het zo erg. maar bij video kan je het er ook niet evenjes uit photoshoppen. hoe erg het in dagelijks gebruik is weet ik niet (Want ik maak simpelweg bijna nooit long exposure fotos toch zal dit in me achterhoofd blijven zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:12
Mijn D50 heeft ook heel wat hot pixels die je zag in een rawprogramma dat die niet wegpoetste, van mijn fuji weet ik het niet, toen ik die had gebruikte ik al lightroom. Elke ccd/cmos heeft zulke pixels die softwarematig worden weggepoetst, of door de camera zelf bij het fabriceren van een jpg of door de raweditor. Ik gok dat de fix van nikon dan ook een firmwareupdate zal zijn die de pixels ook voor video wegfiltert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Sn0wblind schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:17:
[...]

nahja onreeel vind ik het niet dat mensen hier een probleem van maken, ik zou het zelf ook niet willen,
Dat zeg ik ook niet, ik geef alleen aan dat er mensen zijn die bijna verwachten dat je nachtzicht krijgt en als blijkt dat het niet helemaal zuiver is dit op alle fora gaan schreeuwen, dat vind ik dus niet reeel (ofwel: lees teksten op het internet altijd met een korrel zout). Daarbij was de opmerking ook bedoeld op de "Best Buy" verkoop stop, één iemand maakt een opmerking en de rest praat maar na. Dit kan dus gewoon iemand zijn die een slechte ervaring met BB heeft gehad en dan op deze manier wraak wil nemen.

Kennelijk is video belangrijk voor je dus dan zou ik lekker een maand of twee/drie wachten totdat de problemen die er zijn aan het licht zijn gekomen en de prijs hopelijk wat zakt. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat lightroom doet als de d7000 herkend word. Video is voor mij leuk voor er bij maar het belangrijkste zijn toch echt de foto's.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
AcXeller schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:09:
[...]

Dat zeg ik ook niet, ik geef alleen aan dat er mensen zijn die bijna verwachten dat je nachtzicht krijgt en als blijkt dat het niet helemaal zuiver is dit op alle fora gaan schreeuwen, dat vind ik dus niet reeel (ofwel: lees teksten op het internet altijd met een korrel zout). Daarbij was de opmerking ook bedoeld op de "Best Buy" verkoop stop, één iemand maakt een opmerking en de rest praat maar na. Dit kan dus gewoon iemand zijn die een slechte ervaring met BB heeft gehad en dan op deze manier wraak wil nemen.

Kennelijk is video belangrijk voor je dus dan zou ik lekker een maand of twee/drie wachten totdat de problemen die er zijn aan het licht zijn gekomen en de prijs hopelijk wat zakt. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat lightroom doet als de d7000 herkend word. Video is voor mij leuk voor er bij maar het belangrijkste zijn toch echt de foto's.
Nahja he ti sook vervelend in fotos natuurlijk, dan wel wegpoetsbaar, maar als ik dat met mijn 5000 vakantie fotos bijvoorbeeld moet doen is het wel jammer.

Maar ik zag meerdere posts over dat bestbuy gebeuren, mischien is het daardoor die 2 tot 3 weken levertijd op de website. Want als het goed is heeft amerika vorige week ook een shipment gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Overdrijf je niet een beetje Rin? Op dpreview.com zie ik nergens discussies staan hierover en hoezo zou een levertijd van 2-3 weken bij Bestbuy hier iets mee te maken hebben? Kom eens met een duidelijke bron (van Bestbuy.com zelf of een andere grote site) waarin daadwerkelijk staat dat ze dit doen ivm. dit probleem, want anders blijft het giswerk en levert dit onnodige discussies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Bij mijn D80 heb ik de hot pixels gewoon laten remappen oid door nikon. Ik had er wel een paar die op sommige foto's pijnlijk duidelijk waren. Na die ingreep nergens meer last van :) Echter vraag ik me wel af of dat ook een oplossing is voor video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
jvdgeest schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:47:
Overdrijf je niet een beetje Rin? Op dpreview.com zie ik nergens discussies staan hierover en hoezo zou een levertijd van 2-3 weken bij Bestbuy hier iets mee te maken hebben? Kom eens met een duidelijke bron (van Bestbuy.com zelf of een andere grote site) waarin daadwerkelijk staat dat ze dit doen ivm. dit probleem, want anders blijft het giswerk en levert dit onnodige discussies op.
ik kan eht topic zelf dus ook neit meer terug vinden op dpreview waar dit ter sprake kwam. Ben bijna elk topic op de eerste 3 paginas langsgegaan..... Hou het dan maar op een gerucht.

Maar elke camera heeft natuurlijk wel enigzins last van hot pixels. Ben ze in canons en sony;s ook tegengekomen als je er echt op gaat testen. Maar niet echte situaties waar je gewoon fotos maakt van voorwerpen en in video heb ik ze ook tot nu toe nog nooit gezien. Daarom weet ik niet wat ik heirvan moet dneken, heb op DPreview wel veel voorbeelden van hot pixel issues gezien die je wel in normale fotos zag en filmpjes. Zijn hier mensen die dit herkennen? Want dit is het enige wat me weerhoud om deze week nog een D7000 te kopen namelijk. Nadeel is wel dat Nikon cameras niet in body al kunnen pixel remappen zoals het wel kan bij bijvoorbeeld Pentax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Het feit dat je het niet zelf kan doen is ongetwijfeld niet ingebouwd omdat het bij lang niet iedereen nodig is. Je hoort bij elk merk wel een paar mensen die er echt last van hebben maar ik denk dat je over een heel klein percentage spreekt. Dat je het zelf kan doen is eventueel handig maar het geeft mij ook het gevoel (waarschijnlijk onterecht) dat het misschien wel eens nodig kan zijn bij dat merk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:58
Aapenootjes schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:09:
Bij mijn D80 heb ik de hot pixels gewoon laten remappen oid door nikon. Ik had er wel een paar die op sommige foto's pijnlijk duidelijk waren. Na die ingreep nergens meer last van :) Echter vraag ik me wel af of dat ook een oplossing is voor video's.
Hoe moet ik dat voor me zien? Gebruikt hij die paar pixels dan gewoon niet meer ofzo? Kost dat wat? Lijkt mij een prima oplossing, als je weet welke pixels het zijn gewoon uitschakelen en interpoleren... toch?

En werd gepost op dpreview, niks nieuws maar misschien toch leuk:
http://www.nikonusa.com/e...AU/PDF/D7000_Brochure.pdf
Ik vraag me bij dat soort brochures altijd af of de foto's daadwerkelijk met de camera in kwestie geschoten zijn... niet dat het veel uitmaakt natuurlijk, maar toch :)

[ Voor 22% gewijzigd door DRAFTER86 op 08-11-2010 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 16:26
Ben nu aan het wachten op mijn 3de D7000. Wat betreft foto's is het een mooi apparaat en hierbij heb ik geen last van hot pixels. Maar met video heb ik tot nu toe telkens meer dan 3 hot pixels gehad. Dan hebben we het niet over donkerblauwe exemplaren aan de rand van het beeld, maar van die felrode rakkers mooi in het midden. En aangezien het video is, is het niet eenvoudig te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzatosti
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 21:06
[...]
Maar het is wel serieus als best buy ze niet meer verkoopt totdat het opgelost is en nikon aangeeft dat ze eraan werken.
Ik heb sinds vrijdagochtend zelf een D7000 en heb op DPreview aandachtig de gang van zaken gevolgd. Ik heb niets meegekregen over "problemen waar Nikon naar zou kijken". Er zijn natuurlijk losse gebruikers die moord en brand schreeuwen bij een hot pixel, maar niet meer of minder dan bij elke willekeurige camera. Doordat vele anderen vervolgens elke keer verwijzen naar die enkele poster lijkt het net alsof er meer aan de hand is.
Ik heb juist het idee dat men wel klaar is met de bangmakerij van de eerste gebruikers wat betreft hotpixels, scherpte ed die meestal te wijten waren aan onkunde en onwetendheid van de "tester".

De situatie van BestBuy is denk ik logischer te verklaren. Zo verkochten ze al ruim voor de officiele toegestane datum al D7000's. Kans ik groot dat Nikon ze op de vingers heeft getikt of dat ze net als de andere shops domweg niet voldoende hadden om te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
pizzatosti schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:43:
[...]

Ik heb sinds vrijdagochtend zelf een D7000 en heb op DPreview aandachtig de gang van zaken gevolgd. Ik heb niets meegekregen over "problemen waar Nikon naar zou kijken". Er zijn natuurlijk losse gebruikers die moord en brand schreeuwen bij een hot pixel, maar niet meer of minder dan bij elke willekeurige camera. Doordat vele anderen vervolgens elke keer verwijzen naar die enkele poster lijkt het net alsof er meer aan de hand is.
Ik heb juist het idee dat men wel klaar is met de bangmakerij van de eerste gebruikers wat betreft hotpixels, scherpte ed die meestal te wijten waren aan onkunde en onwetendheid van de "tester".

De situatie van BestBuy is denk ik logischer te verklaren. Zo verkochten ze al ruim voor de officiele toegestane datum al D7000's. Kans ik groot dat Nikon ze op de vingers heeft getikt of dat ze net als de andere shops domweg niet voldoende hadden om te leveren.
Over het algemeen ben ik het met je eens, dingen worden snel opgeblazen. Maar als ik dan zie dat de poster boven je al toe is aan zijn derde dan wacht ik toch maar even af hoe dit zich ontwikkeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20-05 20:00
Het is ook maar waar je een probleem van maakt natuurlijk. Dit is niet de eerste body waar ik dit van hoor en Nikon speelt 't altijd klaar om het na een paar maanden vrijwel niet meer te doen.

Als ik met spanning op een D7000 had gewacht en ik had wat hot pixels die echt problemen veroorzaakten zou ik gewoon een afspraak in Beverwijk maken. Uitschakelen van hotpixels is binnen garantie altijd gratis en kan meestal terwijl je wacht.

Maar goed, misschien ben ik te pragmatscih

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Wijnands schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:37:
Als ik met spanning op een D7000 had gewacht en ik had wat hot pixels die echt problemen veroorzaakten zou ik gewoon een afspraak in Beverwijk maken. Uitschakelen van hotpixels is binnen garantie altijd gratis en kan meestal terwijl je wacht.
Ok, en hoe werkt dat dan? Krijg je een zwarte pixel of word die netjes geïnterpoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hoe het precies werkt weet ik niet, wel weet ik dat je ze niet meer ziet en ook geen zwarte pixels in je plaat krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Wijnands schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:39:
Hoe het precies werkt weet ik niet, wel weet ik dat je ze niet meer ziet en ook geen zwarte pixels in je plaat krijgt
Dat lijkt mij een prima oplossing, van die hondermiljoenmiljard pixels kan ik er best een paar missen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dit had ik dus wel verwacht, de mensen die er last van hebben lopen elkaar op te stoken: http://nikonrumors.com/fo...d=2662&page=10#post-47341

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ik g amaar anders gewoon in de winkel 1 kopen en vragen of ik een paar testshots mag nemen. Alsa ik geen grotere groepen stuck pixels heb zou het me bar weinig uitmaken. Maar geen behoefte aan de overduidelijke rode en blauwe stuck pixels in het midden van me frame elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Ik zou wel even specifieke foto's daarvoor proberen te maken. Ik kwam er bij mij pas een hele tijd na het ontstaan van de hot pixels achter doordat ik toen wat meer begon met concertfotografie en wat vaker foto's in donkere omgeving ging maken. Toen begon het dus op te vallen en stoorde ik me er ook echt aan. Ik ging toen terug zoeken in mijn oudere foto's en daarbij bleek dat ik die hot pixels al een half jaar had. Daarvoor had ik ze dus niet, bij mij zijn ze spontaan ontstaan.
Helaas was ik net 3 dagen te laat voor garantie toen maar duur was het gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16
Bij DxO Mark is nu ook de D7000 te vinden: http://www.dxomark.com/in...ested-sensors/Nikon/D7000

Overall staat hij op de 10de plaats, net boven de Canon EOS 5D Mark II en ruim boden de D300s en D90. Zo te zien vergelijkbaar met D700. Kortom, best nette score!

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik blijf dat hele theoretische scores vinden. Of jij moet me de relevantie kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Wijnands schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:03:
Ik blijf dat hele theoretische scores vinden. Of jij moet me de relevantie kunnen uitleggen?
het is puur wat de sensor presteerd natuurlijk. uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje, de lens die de resolutie moet kunnen resolven. hoe de processor binnen de camera met je files omgaat etc. In praktijk zijn de verschillen kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Sn0wblind schreef op maandag 08 november 2010 @ 18:57:
[...]

het is puur wat de sensor presteerd natuurlijk. uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje, de lens die de resolutie moet kunnen resolven. hoe de processor binnen de camera met je files omgaat etc. In praktijk zijn de verschillen kleiner.
Klopt, maar het geeft aan dat de sensor in de D7000 prima lijkt te presteren. Gekoppeld met een goed objectief en als Nikon zijn huiswerk qua overige componenten en firmware goed heeft gedaan dan zal dat toch een prima camera moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Bij Mediamarkt Groningen staat ook een demo-model. Hij voelt echt heel erg hetzelfde aan als een D90. De shutter-knop lijkt mij wel heel erg wennen. Ik had op internet hier al over gelezen, maar om het zelf te ervaren is toch altijd het beste. Maar uiteindelijk zal het denk ik wel in scherpere foto's resulteren doordat de camera minder beweegt. Ze hadden ook een D7000 nieuw in doos op voorraad, maar ik wacht nog wel een paar maandjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 13:52
Ik ben als Canon gebruiker ook zwaar onder de indruk van de prestaties van de sensor van de D7000.
Dat dynamisch bereik is toch wel terug te zien in de voorbeeld-foto's op de Nikon site.
http://imaging.nikon.com/...mera/slr/d7000/sample.htm

Ik ben benieuwd wat dit gezien de iso-prestaties van de D3s en het dynamisch bereik van de D700 dit voor de D800 gaat geven.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op maandag 08 november 2010 @ 16:46:
Bij DxO Mark is nu ook de D7000 te vinden: http://www.dxomark.com/in...ested-sensors/Nikon/D7000

Overall staat hij op de 10de plaats, net boven de Canon EOS 5D Mark II en ruim boden de D300s en D90. Zo te zien vergelijkbaar met D700. Kortom, best nette score!
dxomark is bij mijn weten een gerespecteerde club, ik zou dit geen nette score noemen, maar een formidabele score. Een APS-C die een Nikon D700 en een Canon 5D Mark II het nakijken geeft, behalve dan iso-prestaties, petje af. Het lijkt erop dat de ontwikkeling van foto-sensoren een versnelling doormaakt. Zet de D200, D300 en D7000 maar eens naast elkaar, en dat met 4 extra mega-pixels. Ben benieuwd naar de opvolger van de D300 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Amrit schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:49:
[...]

dxomark is bij mijn weten een gerespecteerde club, ik zou dit geen nette score noemen, maar een formidabele score. Een APS-C die een Nikon D700 en een Canon 5D Mark II het nakijken geeft, behalve dan iso-prestaties, petje af. Het lijkt erop dat de ontwikkeling van foto-sensoren een versnelling doormaakt. Zet de D200, D300 en D7000 maar eens naast elkaar, en dat met 4 extra mega-pixels. Ben benieuwd naar de opvolger van de D300 :9~
ik ben eerder benieuwd naar de opvolger van de d700 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135995

Onze grote Nikon-vriend Ken Rockwell heeft een volledige review van de D7000 geplaatst. Als je een beetje door zijn sentimenten heen kunt prikken, staat hier toch wel zinnige en nieuwe (althans voor mij) informatie in. Voor hem is het in ieder geval een nieuwe wondercamera. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 09:05

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik vond er inderdaad ook nog wat nieuwe dingen in, bij een hoop dingen ging ik ook vrij snel door, maar de stukken over bijvoorbeeld de programmeerbare dial functies enz bleef ik toch wel even hangen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Een uitgebreide review van ePhotozine: http://www.ephotozine.com/article/Nikon-D7000-14988
Nikon D7000: Verdict
At first glance, the D7000 is difficult to pigeon hole in Nikon's current range of cameras. Although it is marketed as a consumer DSLR, it offers many features you'd expect to find on professional models, such as weather sealing, a fast continuous shooting rate and magnesium build. After using the camera for some time, I can see what Nikon are doing here. It is aimed squarely at those who may look towards the company's professional offerings, and maybe don't need the extra ruggedness, but do require a camera they can grow with whatever their level of photography. This model does this extremely well by offering a good balance automatic assistance and manual control without sacrificing features and customisability.

Performance-wise, the D7000 is no slouch either. It feels extremely responsive and delivers great image quality, even at high ISO settings. Those upgrading from previous Nikon bodies such as the D80 or D90 and even down-graders from the D200 and D300 may be disappointed that the battery has changed, but the camera offers enough in other areas to still make this a compelling choice.

The street price may seem a little high when compared to that of the D300s, but many may find this a better choice overall due to the lighter weight, automatic assistance on offer and even the in camera editing functions, which are amongst the most comprehensive I've seen. For me the D7000 fills a gap in Nikon's line-up that many photographers, especially many who frequent this site fall into.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Wat ik steeds teruglees, of eigenlijk niet lees, zijn negatieve dingen., hij lijkt op alle fronten gewoon te slagen, natuurlijk blijf je altijd meningen houden of de body groter moet zijn of niet en natuurlijk kan je die ook niet vergelijken met FX camera's, maar gezien de prijs is het eigenlijk alleen maar positief.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• AcXeller
  • Niet online
Benjamin- schreef op donderdag 11 november 2010 @ 00:52:
Wat ik steeds teruglees, of eigenlijk niet lees, zijn negatieve dingen., hij lijkt op alle fronten gewoon te slagen, natuurlijk blijf je altijd meningen houden of de body groter moet zijn of niet en natuurlijk kan je die ook niet vergelijken met FX camera's, maar gezien de prijs is het eigenlijk alleen maar positief.
Tot op heden heb ik alleen negatieve dingen kunnen vinden over hot pixels en dan voornamelijk over het video gedeelte. Ik zie zelf 2 groene en 2 rode in de video en met foto's heb ik 1 bright pixel bij 30" die vanaf ISO 640 zichtbaar is, valt alleen op als je echt gaat zoeken, ISO 1600 en 2" zie je niets.

Nu na bijna een week heb ik er rond de 400 foto's mee gemaakt en een paar filmpjes. Het per ongeluk doordrukken en een foto maken gebeurd nog steeds maar heb wel het idee dat het minder dan eerst was. Door de goede ISO merk ik dat er veel meer succesvolle foto's tussen zitten dan met de D70. Het formaat/body ben ik inmiddels aan gewend en werkt prettig. Het grote scherm is ook een verademing omdat ik ter plekke al redelijk kan zien of een foto scherp is of niet. De viewfinder is ook helder en fijn echter weet ik niet of ik als bril drager er echt blij mee ben, heb het idee dat doordat de viewfinder nu groter ik niet het hele scherm in één keer kan zien. Er komt nog regelmatig een takje op de foto die me niet opviel door de viewfinder.

Merk wel dat er een aantal generaties geweest zijn sinds de D70, een hoop dingen vind ik geweldig die er al lang zijn (ook in de budget lijn) :)

Mijn YouTube kanaal

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Als je vier hot pixels heb in je video dan zou ik die zeker weten terugsturen, 1 zou ik bij video eigenlijk al niet accepteren, maar 4 is wel heel veel, je geeft toch ruim duizend uit voor zo'n toestel, dan mag je dat ook wel verwachten.

Maar als ik het zo allemaal zie dan zijn buiten de punten om waar ik tegen was gelopen (commander, grip, iso, video enz - heb nu dus een D3000), zie ik ook hele mooie dingen op dit toestel zoals bracketing met eigen knop, 2 settings die jezelf kan instellen, de AF die fantastisch moet zijn, dat die heel stil is en zo nog meer, dat zijn toch punten die ik enorm mooi en handig vind.

Ik ben dan ook zonder meer overtuigd dat dit mijn volgende body word. Nu nog even het geld, dat gaat helaas nog een aantal maandjes duren.

• AcXeller
  • Niet online
Benjamin- schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:10:
Als je vier hot pixels heb in je video dan zou ik die zeker weten terugsturen, 1 zou ik bij video eigenlijk al niet accepteren, maar 4 is wel heel veel, je geeft toch ruim duizend uit voor zo'n toestel, dan mag je dat ook wel verwachten.
Net maar even gebeld en ze zeiden dat de sensor inderdaad gewoon goed moet zijn en het is dus geen probleem om hem om te ruilen......... zodra die weer op voorraad is :P

Na alle berichten kreeg ik de indruk dat dit normaal is tegenwoordig, hoewel het me niets zou verbazen dat ze uit gezet worden in een service center en weer terug de winkel ingaan.

Mijn YouTube kanaal

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik heb 'm in de mediamarkt even vast gehouden maar vind de viewfinder erg donker, moet ie aan staan ofzo? Hij wilde niet aan, zoals alle camera's daar.

• DRAFTER86
Sponz schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:24:
Ik heb 'm in de mediamarkt even vast gehouden maar vind de viewfinder erg donker, moet ie aan staan ofzo? Hij wilde niet aan, zoals alle camera's daar.
Jep, dat is voor zover ik weet bij de meeste DSLR's, bij mijn Nikon D50 in ieder geval wel. Overigens ben ik er ook vrij zeker van dat die D7000 er gaat komen, wacht nog wel even tot de prijzen iets gaan dalen. Hot pixels is voor mij ook geen probleem, zolang ze maar uitgezet kunnen worden.

• AcXeller
  • Niet online
Sponz schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:24:
Aan hoeft ie niet te staan, maar er moet wel een werkende accu in zitten.

Mijn YouTube kanaal

• Nordlys
  • Niet online
Dat ik de D7000 ga halen staat al wel vast. Nu hoop ik dat Mediamarkt in de komende maanden weer met een
"BTW weg ermee" of andere actie voor fotocamera's komt. Of anders rustig afwachten tot die in de buurt van de 800 a 850 euro komt. Rond de kerst zal hij al wel rond de 900-950 euro komen te liggen is mijn gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Op http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page17.asp kun je de D7000 vergelijken met o.a. de D60 en Pentax K5, erg mooie vergelijkings tool, je kunt makkelijk ISO prestaties vergelijken met 100% crops. Wat mij vooral opvalt is dat de camera's erg dicht bij elkaar zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06 01:01
DRAFTER86 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:31:
Op http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page17.asp kun je de D7000 vergelijken met o.a. de D60 en Pentax K5, erg mooie vergelijkings tool, je kunt makkelijk ISO prestaties vergelijken met 100% crops. Wat mij vooral opvalt is dat de camera's erg dicht bij elkaar zitten :)
Inderdaad een leuke tool, alleen valt mij juist op dat er een enorm verschil tussen de camera's zit! Beide canons (60D en 50D) worden compleet afgemaakt door de pentax en de nikon op iso 3200 en 6400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Willaaam schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:26:
[...]

Inderdaad een leuke tool, alleen valt mij juist op dat er een enorm verschil tussen de camera's zit! Beide canons (60D en 50D) worden compleet afgemaakt door de pentax en de nikon op iso 3200 en 6400...
En niet alleen minder ruis, de kleuren blijven ook een stuk beter, en dat is zeker zo belangrijk.
Was al met de D3s vs. 1D mark IV (niet geheel eerlijke vergelijking, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nog een review van de D7000: http://www.photographyblog.com/reviews/nikon_d7000_review/

Ze zijn er erg tevreden mee, net als de andere reviews tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Hoorde bij mn fotoboer dat ie blij was dat ie er maar 2 had ingekocht.
KE schijnt er 100 gehad te hebben.
D7000 schijnt (nog) veel hot-pixel problemen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Ik heb gister de D7000 even vast gehad bij de MM.
Ook even vergeleken met de D90 wbt afmeting en gewicht.

Wat mijn verbaasde was dat de D7000 lichter aanvoelde als de D90. Terwijl er exact de zelfde lens op zat.
De D7000 zou 50 gram zwaarder moeten zijn.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MadButcher schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:35:
Hoorde bij mn fotoboer dat ie blij was dat ie er maar 2 had ingekocht.
KE schijnt er 100 gehad te hebben.
D7000 schijnt (nog) veel hot-pixel problemen te hebben.
ik weet ook echt niet wat ik moet gaan doen door die hot pixel problemen, ikz ou het liefste vandaag nog een nieuwe camera kopen, maar de hotpixel problemen weerhouden mij daar van. zelfs zodanig dat ik neig naar een pentax k5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Er is hierboven toch duidelijk aan gegeven dat dergelijke problemen gewoon opgelost worden (gratis binnen de garantie) door de pixels uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:19:
Er is hierboven toch duidelijk aan gegeven dat dergelijke problemen gewoon opgelost worden (gratis binnen de garantie) door de pixels uit te schakelen?
Houd je dan niet juist zwarte pixels over? Ook niet echt gewenst, lijkt me.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Room42 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:28:
[...]

Houd je dan niet juist zwarte pixels over? Ook niet echt gewenst, lijkt me.
Hm nee dat is waar, maar het lijkt me niet zo ingewikkeld om gewoon te interpoleren toch? Ik weet niet of ze dat doen, er was toch iemand in dit topic die dit had laten doen?

Edit:
Kijk aan:
Wijnands schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:39:

[ Voor 24% gewijzigd door DRAFTER86 op 17-11-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ok, daar gooien ze dan dus gewoon een gemiddelde overheen of zo. Dat zal je vast niet zien.

Maar het idee dat ze er zitten krijg ik al de kriebels van, haha :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
De hot-pixels worden inderdaad binnen garantie opgelost. Hiervoor moet je toestel wel worden opgestuurd en dat is natuurlijk zonde als je 'm net nieuw hebt.

Ik heb met mijn leverancier de afspraak dat ik de D7000 mag blijven gebruiken en mag omruilen als zij een nieuwe voorraad hebben. Ze kunnen alleen niet aangeven wanneer dat is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
als ik net nieuw een camera koop wil ik gewoon dat deze goed is en dus niet hoef terug te sturen ;) vind dit dan ook echt enorm slordig van nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Sn0wblind schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:18:
[...]

als ik net nieuw een camera koop wil ik gewoon dat deze goed is en dus niet hoef terug te sturen ;) vind dit dan ook echt enorm slordig van nikon.
Tsjah, ik heb geen idee in hoeverre dit normaal is bij andere camera's?
Ik vind het ' een foto van je lensdop maken met een sluitertijd van 30 seconden' nogal overdreven eerlijk gezegd. Mits het afdoende opgelost kan worden is het voor mij absoluut geen deal breaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Tja, dat is het probleem eigenlijk. Die hot-pixels heb ik juist bij video opnamen bij normaal daglicht. Het vreemde is dat ik bij het nemen van een foto, ook bij een hogere iso-waarde, langere sluitertijd en minimale NR, geen hot-pixels heb. Misschien toch een gevalletje firmware update dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:23:
[...]

Ik vind het ' een foto van je lensdop maken met een sluitertijd van 30 seconden' nogal overdreven eerlijk gezegd. Mits het afdoende opgelost kan worden is het voor mij absoluut geen deal breaker.
Ze moeten het apparaat gewoon (goed) testen voordat ze hem de deur uit doen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dit gebeurt. Toevallig Nikon maar ik kan me ook een andere fabrikant herinneren waar de lijm van de spiegel losliet. Wel 's als een van de eerste een nieuw model auto gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:23:
[...]

Zoals genoemd gaat het voornamelijk om het video gedeelte. Ik had 2 groene en 2 rode pixels in de video, na een week toch maar omgeruild en nu heb ik 2 rode en 1 blauwe. Ik heb in de winkel eerst wat filmpjes gemaakt en daar bekeken maar kon ze niet vinden, thuis op de computer zag ik ze dus wel. Heb het idee dat als je maar om blijft ruilen het een soort russisch roulette gaat worden, is ie dit keer beter of niet ?

Heb nog wel een afspraak voor de nieuwe lichting dus ik denk dat ik daar nog even op wacht. Daarbij zie je ze alleen met echt zwart/donker beeld, onder normaal licht valt het niet echt op.

Tot die tijd leg ik me er gewoon bij neer, daarbij gaat het mij om de foto's en dat is tot op heden een genot.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
AcXeller schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:34:
[...]

Zoals genoemd gaat het voornamelijk om het video gedeelte. Ik had 2 groene en 2 rode pixels in de video, na een week toch maar omgeruild en nu heb ik 2 rode en 1 blauwe. Ik heb in de winkel eerst wat filmpjes gemaakt en daar bekeken maar kon ze niet vinden, thuis op de computer zag ik ze dus wel. Heb het idee dat als je maar om blijft ruilen het een soort russisch roulette gaat worden, is ie dit keer beter of niet ?

Heb nog wel een afspraak voor de nieuwe lichting dus ik denk dat ik daar nog even op wacht. Daarbij zie je ze alleen met echt zwart/donker beeld, onder normaal licht valt het niet echt op.

Tot die tijd leg ik me er gewoon bij neer, daarbij gaat het mij om de foto's en dat is tot op heden een genot.
Al contact opgenomen met Nikon om ze te laten remappen? Of werkt dat niet in video? Lijkt me wel toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
yzf1kr schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:21:
Ik heb gister de D7000 even vast gehad bij de MM.
Ook even vergeleken met de D90 wbt afmeting en gewicht.

Wat mijn verbaasde was dat de D7000 lichter aanvoelde als de D90. Terwijl er exact de zelfde lens op zat.
De D7000 zou 50 gram zwaarder moeten zijn.
Zat waarschijnlijk geen batterij in, weet niet of dat een groot verschil is of niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 21:58

Garyu

WW

Kan je dat remappen niet gewoon in het camera-menu zelf doen eigenlijk? Ik dacht dat daar iets van een optie voor in het menu zit, maar kan het natuurlijk mis hebben.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Is nogal secuur werk dus het lijkt me van niet. Wat er wel meestal in zit is een stof verwijderings referentieshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
Ik heb eergisteren een D7000 vastgehad bij de mediamarkt, en ik was wel onder de indruk. Voelde niet zo "bruut" als een D300, en tegen mijn D2H legt hij het helemaal af, maar in dit prijssegment voelt het echt als een fantastische camera. Goeie layout, lekkere grip. Ik ga mijn D90 er niet mee vervangen, maar het lijkt me een hele fijne upgrade vanaf een instapmodel, of een eerste camera voor een fotograaf met ambitie.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Wijnands schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:01:
Is nogal secuur werk dus het lijkt me van niet. Wat er wel meestal in zit is een stof verwijderings referentieshot.
Bij pentax kan dat wel, bij andere merken weet ik niet, eerlijk gezegd nooit naar gekeken en nodig gehad namelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
citruspers schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:08:
Ik heb eergisteren een D7000 vastgehad bij de mediamarkt, en ik was wel onder de indruk. Voelde niet zo "bruut" als een D300, en tegen mijn D2H legt hij het helemaal af, maar in dit prijssegment voelt het echt als een fantastische camera. Goeie layout, lekkere grip. Ik ga mijn D90 er niet mee vervangen, maar het lijkt me een hele fijne upgrade vanaf een instapmodel, of een eerste camera voor een fotograaf met ambitie.
Wanneer je de reviews leest zie je dat de D7000 voor de D90 ook een flinke upgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
@JVDgeest:

Een upgrade is het wel, maar de echte vraag is of het het waard is. Dan ga je al snel kijken naar kosten v.s. toegevoegde waarde, en voor mij in ieder geval zijn die kosten veel meer dan de toegevoegde waarde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

citruspers schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:08:
Met het gedeelte over de "grip" ben ik het niet mee eens... de Handgrip is "te smal", althans voor mij. Daar waar "oudere" voor de Dx000 serie vaak een wat vollere grip hadden (op de D40(x) na) heeft deze serie meer een "Canon" grip gekregen, Dit is jammer vind ik :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik vind alle camera grips te klein als er geen batterygrip onder hangt, maar voor de grootte vind ik het een fijne grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzatosti
  • Laatst online: 01-06 21:06
Je moet denk ik even onderscheid maken tussen hot pixels in foto's en video, in geval van de D7000 gaat het (vooral) om video. En voor dit specifieke probleem is nog niets bekend over een oplossing.
Hoewel ik (zoals ook eerder gepost) dacht dat dergelijke problemen opgeklopt werden, werd ik zelf ook onaangenaam verrast met hot pixels in de video/liveview mode van mijn D7000. Vanaf filmen in de schemering of binnenshuis waren 3 rode, 1 blauwe en 4 (minder duidelijk) groene pixels zichtbaar (afhankelijk van de achtergrond natuurlijk). Het viel me al snel op en geloof me, als je het eenmaal weet blijf je ze zien:( Zo nu en dan een foto een vlekje/pixel wegpoetsen is wellicht nog acceptabel, maar in elk filmframe wordt het een ander verhaal.

Het vreemde is dat het probleem niet zichtbaar is in foto's dus je denkt dan aan iets softwarematigs. Ik heb Nikon gebeld en ondanks mijn vragen werden er geen uitspraken over mogelijke oplossingen als pixel mapping gedaan. Ik werd overigens keurig en behulpzaam te woord gestaan en een inruil werd voorgesteld.
Dat heb ik nu idd ook via de winkel geregeld en ik kan een nieuwe ophalen. In eerste instantie zou de camera voor reparatie naar Nikon kunnen en wellicht dat het idd softwarematig(?) gefixed kan worden. Maar ik vind dat een nieuw produkt (helemaal van dit kaliber) volledig zonder gebreken moet zijn bij aanschaf.
Ik vind ik het erg vreemd dat iemand 11-1200euro voor een nieuwe camera neertelt, en gebreken accepteert onder het mom "hot pixels komen bij iedere camera". Dit is mijn 3e Nikon DSLR en heb zo'n 4 compacts versleten en nog nooit een pixel issue gehad. Kiezen tussen de kleine moeite van omruil of accepteren dat jij als klant 4 jaar lang pixels moet wegpoetsen, hmmm, lastige keus inderdaad... Het moet gewoon in orde zijn. Punt.

Maar ondanks de hete video pixelkes baal ik ontzettend want de D7000 is simpelweg een prachtig apparaat. Komend van een D80 is het geheel duidelijk sneller, voelt echt steviger en de fotokwaliteit is geweldig. Absoluut een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

citruspers schreef op woensdag 17 november 2010 @ 22:15:
Ik vind alle camera grips te klein als er geen batterygrip onder hangt, maar voor de grootte vind ik het een fijne grip.
Ik bedoel de breedte van de grip niet de hoogte... :P. De uitstulping is smaller geworden, scherpere hoeken zeg maar en niet zo "rond en vol"...

Na mijn D60 snuffeltour, wil ik naar de volgende stap. Dat wordt een D7000, maar ik zit niet zo te wachten op die kitlens (18-105mm), die wordt me te vaak als niet-zo-goed betiteld. Maar wat is een bruikbaar alternatief voor deze zoomlens? Ik heb al een Nikkor 55-200mm VR liggen, en koop sowieso de Nikkor 35mm/F1.8.

Ik heb het Nikon-objectieven topic al gescand, maar kom daar niet meteen een voor de hand liggend alternatief tegen, of het moet de 16-85mm zijn. Ik zal deze vraag ook daar posten, maar ben eigenlijk benieuwd naar wat verse D7000-eigenaren erop hebben zitten.

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 13:52

Phehistyr

De Epische Lurker

Je vergeet alleen nog te vertellen wat je vereisten zijn. ;) Als wij niet weten wat je budget en overige eisen zijn (bereik, lichtsterkte etc) kunnen wij eigenlijk weinig zinnigs zeggen.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 21:51
Het is handiger om die discussie op één plaats te houden. Dus of hier, of in het Nikonmounttopic :)

Phehistyr schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:12:
Je vergeet alleen nog te vertellen wat je vereisten zijn. ;) Als wij niet weten wat je budget en overige eisen zijn (bereik, lichtsterkte etc) kunnen wij eigenlijk weinig zinnigs zeggen.
Vereisten, tja, scherpteprestatie vind ik belangrijker dan lichtsterk, dat lijkt me ook haalbaarder in het budget tot 400 euro. Bereik: groothoek tot voorbij de 55mm. Ben een aardige newbie op lenzengebied. Heb ook koudwatervrees ten aanzien van alternatieve merken... Maar los van wat ik zoek, ben ik ook vooral nieuwsgierig wat andere (D7000) gebruikers op hun camera hebben zitten op het gebied van dit soort zoomlenzen (groothoek tot voorbij 55mm).
PowerUp schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:14:
Het is handiger om die discussie op één plaats te houden. Dus of hier, of in het Nikonmounttopic :)
Oké, dat is eigenlijk best wel logisch. Ik hou hem dan maar even hier.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Phehistyr schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:12:
Als voorbeelden:

Lichtsterk: 1x-5x 2.8 objectief (Nikkor, Sigma, Tokina mogelijkheden)
Bereik: 16-85 objectief (Nikkor, of Sigma/Tamron/Tokina alternatief)
Combinatie: 17-70 2.8-4.0 objectief (Sigma even als voorbeeld)

Maar nu komt de vraag, waar schiet je nu het meeste op? op Groothoek of meer het Tele eind? En vindt je het heel erg om lenzen te wisselen?

• Wijnands
Ik zie nog steeds niet wat er nou mis is met de 18-105. Hoop lens voor een nette prijs. Enige wat ik ermee heb is dat je echt altijd de zonnekap moet gebruiken, ding is wat flaregevoelig.

Pat-Juh schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:51:
[...]
Als voorbeelden:

Lichtsterk: 1x-5x 2.8 objectief (Nikkor, Sigma, Tokina mogelijkheden)
Bereik: 16-85 objectief (Nikkor, of Sigma/Tamron/Tokina alternatief)
Combinatie: 17-70 2.8-4.0 objectief (Sigma even als voorbeeld)

Maar nu komt de vraag, waar schiet je nu het meeste op? op Groothoek of meer het Tele eind? En vindt je het heel erg om lenzen te wisselen?
Deze lens zou ik meer aan de groothoekkant gaan gebruiken. Die SIGMA 17-70/2.8-4.0 DC MACRO OS HSM Nikon-AFD die je noemt, dat lijkt me wel wat. Daar zal ik meer info over opzoeken. Thanks.

Wijnands schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:26:
Ik zie nog steeds niet wat er nou mis is met de 18-105. Hoop lens voor een nette prijs. Enige wat ik ermee heb is dat je echt altijd de zonnekap moet gebruiken, ding is wat flaregevoelig.
Oké, daar je een punt. Ik heb nog niks geschoten met die lens en baseer me alleen op wat ik lees. Ik werd vanmorgen getriggered door deze review: http://www.photoradar.com...w-0?page=0,6&t=1289576015.

"Our tests reveal that the Nikon D7000 is an excellent camera that is capable of capturing a high level of detail across the full sensitivity range. However, getting the best from it requires a little bit more than is provided in the AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR kit box. While this lens offers a versatile effective focal length range of 27-157.5mm it hampers the camera’s AF system in less than ideal lighting conditions. With a professional-level lens mounted the D7000 proves itself to have an excellent AF system capable of accurate results in very difficult situations."

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Anoniem: 135995 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:43:
[...]

Deze lens zou ik meer aan de groothoekkant gaan gebruiken. Die SIGMA 17-70/2.8-4.0 DC MACRO OS HSM Nikon-AFD die je noemt, dat lijkt me wel wat. Daar zal ik meer info over opzoeken. Thanks.
Wel testen in de winkel :). Soms zit er bij Sigma een "lemon" (iets minder goed exemplaar" tussen... Iig bij o.a. de 70-200 is dit het geval, weet niet zeker of dit ook bij de 17-70 is.

• Wijnands
Anoniem: 135995 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:49:
[...]

Oké, daar je een punt. Ik heb nog niks geschoten met die lens en baseer me alleen op wat ik lees. Ik werd vanmorgen getriggered door deze review: http://www.photoradar.com...w-0?page=0,6&t=1289576015.

"Our tests reveal that the Nikon D7000 is an excellent camera that is capable of capturing a high level of detail across the full sensitivity range. However, getting the best from it requires a little bit more than is provided in the AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR kit box. While this lens offers a versatile effective focal length range of 27-157.5mm it hampers the camera’s AF system in less than ideal lighting conditions. With a professional-level lens mounted the D7000 proves itself to have an excellent AF system capable of accurate results in very difficult situations."
Tenzij de D7000 echt slechter is dan de D90 op AF vind ik dit nogal overtrokken. Ja, ok, een 24-70 zal nog betere AF geven zeker in moeilijke omstandigheden. Vergeet echter ook niet dat jij ook nog wat te leren hebt voordat je het uitereste uit die camera zal halen.
Van een 17-70 verwacht ik op AF vlak geen betere resultaten.

Wijnands schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:28:
[...]
Tenzij de D7000 echt slechter is dan de D90 op AF vind ik dit nogal overtrokken. Ja, ok, een 24-70 zal nog betere AF geven zeker in moeilijke omstandigheden. Vergeet echter ook niet dat jij ook nog wat te leren hebt voordat je het uitereste uit die camera zal halen.
Ik zal in ieder geval eerst de fotoshop induiken en beide lenzen testen op een D7000. Dan komt daarna de afweging D7000 kit met de 18-105 en een Nikkor 35mm/F1.8 erbij. Of een D7000 body met die Sigma 17-70.

Ben het verder eens met je analyse dat ik nog wat te leren heb :). Zeker op het gebied van AF.

• Wijnands
Da's het punt soms met de reviews he, ze laten de menselijke factor enigszins buiten beschouwing. Net zoals ruis, gemiddelde huis tuin en keukenfotograaf die heel af en toe 's een 20x30 print produceert zal meer profijt hebben van een simpele camera en een basiscursus dan van een dure body die net een beetje betere hoge iso prestatie's heeft.

Maar goed, ik dwaal af, ga inderdaad gewoon proberen en kijk wat je prettig vind.

• breadje
  • Laatst online: 08:54
Ik heb zelf de 17-70 van sigma, (2de hands op een D80) maar het exemplaar wat ik heb ben ik niet zo heel blij mee. De mijn is (welliswaar op de evenaar in Tanzania/Kenia*) bijna onbruikbaar. De Zonnekap helpt dan niks, alle foto's hebben een prachtige flare overal doorheen lopen. (en dan bedoel ik niet een klein lichtvlekje). De nikon die een vriend gebruikte leek zich een stuk beter te gedragen.

Maargoed, zoals Pat-Juh als schreef, Sigma heeft nog wel eens een off-day.

(* ja ja, midden op de dag schieten in afrika levert zo ie zo al geen top foto's op, maar je moet toch wat, met een goedkope Canon compact kan het tenslotte wel)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sommige lenzen zijn gewoon Flare-kanonnen... Volgens mij had de Canon 16-35 heeft hier ook "best wel" last van. Kwestie van ontwerp.

Afijn Misschien kan dit beter allemaal in het NikonMount topic staan ;).

Zometeen nog even de D7000 en de D300s vasthouden... Welke nou lekkerder vasthoudt. Denk dat het de D300s gaat worden ondanks dat deze specswise iets minder is... de Ergonomie is imho belangrijk(er) komende vanaf een D70s is dat verschil toch zo groot als dag en nacht :P

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:03

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 135995 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:07:
..... Maar wat is een bruikbaar alternatief voor deze zoomlens? Ik heb al een Nikkor 55-200mm VR liggen, en koop sowieso de Nikkor 35mm/F1.8.......
Ik ben een beetje extreem denk ik. Momenteel combineer ik op mijn D90 de 55-200 VR en 35mm f/1.8 met een prachtige Tokina 12-24 f/4. De 18-55 VR kitlens wordt niet zo heel veel meer gebruikt, maar doe ik zeker niet weg. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sn0wblind
is er al ergens meer informatie of de sensoren nu geen hot pixels of wat dan ook in video hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:03

Fiber

Beaches are for storming.

jvdgeest schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:13:
Dat ik de D7000 ga halen staat al wel vast. Nu hoop ik dat Mediamarkt in de komende maanden weer met een
"BTW weg ermee" of andere actie voor fotocamera's komt. Of anders rustig afwachten tot die in de buurt van de 800 a 850 euro komt. Rond de kerst zal hij al wel rond de 900-950 euro komen te liggen is mijn gok.
Bij de Saturn in Utrecht wordt de D7000 body dit weekend nog verkocht voor 964 Euro. 15 Euro korting per 100 Euro met als basis de prijs van de goedkoopste serieuze camera winkel concurent, Kamera Express.
(1129 - [11 x 15] = 964 Euro)

Met pijn in mijn hart de aanbieding toch maar afgeslagen. Mijn D90 is voorlopig nog goed genoeg, maar het is een scherpe prijs, op dit moment. pricewatch: Nikon D7000 Er is geen voorraad maar er kan besteld worden, wel vooruit betalen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:28:
[...]

of je zet gewoon je flitser alleen op af assist in donkere omstandigheden als je zonder flits een foto wil maken. dat doe ik al jaren en in combinatie met een 17-55 2.8 nikkor werkt dat als een speer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 13:52

Phehistyr

De Epische Lurker

Helaas werkt dat niet met een SB-600, maar moet je meteen een 800 of 900 hebben.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Je kan als het goed is een knop op je camera mappen die de flitser uit zet. Die moet je dan wel de hele tijd ingedrukt houden...
En er is een Flash-off stand op de command dial (wel auto mode geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yep ik heb op mijn fuji S5 ook een funcbutton gebruikt om de flits aan of uit te zetten (met behoud van af assist van de flash) die ik dan ingedrukt kan houden om wel of niet te flitsen.

lijkt me dat je het met de d7000 ook wel onbody kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 08:54
Ik heb net, toen ik toch even naar de MM moest de D7000 even vastgehouden. Ik moet bekennen dat het mij tegenviel. Mijn huidige d80, maar ook de d90 hebben een lekker stevige grip, waardoor ik met mijn grote handen de camera goed kan vasthouden. Helaas heeft de D7000 een beetje een te smalle grip om hem lekker beet te hebben. Ook de scrolwieltjes en sluiterknop bevallen mij niet helemaal.
Nu doet mijn D80 het nog goed genoeg voor mij (ondanks dat zo nu en dan de camera in geen enkele stand een fatsoenlijke lichtmeeting wil doen), dus hopelijk heeft de D7500(?) weer een iets betere ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Precies dat vond ik ook in vergelijking met mijn oude D70s.... Uiteindelijk op basis van ergonomie toch een D300s mee gepakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06 01:01
Ik heb de camera inmiddels gekocht, maar het is echt een tegenvaller. De eerste had 5 felrode pixels midden in mijn video zitten, zelfs overdag. Die mocht ik gelukkig meteen omruilen bij cityfoto, maar nu heb ik een nieuwe die het nog erger heeft.

Nu zitten er nog maar twee felrode pixels in mijn video, maar in tegenstelling tot eerst zie ik die ook in mijn foto's... Ruisonderdrukking staat gewoon aan op normaal en je ziet ze storend vanaf zeg maar iso 800 - 1/30. Als je erop gaat letten zitten er al dode pixels in foto's met iso 100 maar dan doe je het erom (niet storend). Ik ga er niet specifiek naar zitten zoeken maar meteen gaan je ogen af op dode pixels. Maar nu komt het ergste, die rode pixels zitten op ongeveer dezelfde plek maar ze verschuiven een paar pixels, zodat lightroom ze ook niet automatisch eruit filtert...

Daarnaast, dode pixels eruit filteren in een video, om eerlijk te zijn, ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen...

Verder is de beeldkwaliteit trouwens echt wel heel erg goed. Ik heb het idee dat foto's minder scherp zijn dan mijn vriendin haar d5000, maar dat zie je toch niet als je ze print. Hij gaat prima om met fel contrast en de lichtmeting is behoorlijk accuraat. De minpunten: De sluiterknop voelt een beetje zompig, dat was echt beter op mijn 40D en scherpstellen is traag. Ook met singlepoint AF, middelste AF punt is het gewoon langzaam te noemen.

Eindconclusie: Ik vind het eigenlijk maar een slechte camera. De foto's en filmpjes hebben storende felle punten erin zitten en aangezien zijn hoofddoel het vastleggen van beelden is denk ik dat ik hem terug ga brengen. Iedere foto die niet in perfect daglicht gemaakt is moet ik bewerken en elke video, ook in daglicht, heeft felrode pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Willaaam schreef op zondag 28 november 2010 @ 10:57:
Ik heb de camera inmiddels gekocht, maar het is echt een tegenvaller. De eerste had 5 felrode pixels midden in mijn video zitten, zelfs overdag. Die mocht ik gelukkig meteen omruilen bij cityfoto, maar nu heb ik een nieuwe die het nog erger heeft.

Nu zitten er nog maar twee felrode pixels in mijn video, maar in tegenstelling tot eerst zie ik die ook in mijn foto's... Ruisonderdrukking staat gewoon aan op normaal en je ziet ze storend vanaf zeg maar iso 800 - 1/30. Als je erop gaat letten zitten er al dode pixels in foto's met iso 100 maar dan doe je het erom (niet storend). Ik ga er niet specifiek naar zitten zoeken maar meteen gaan je ogen af op dode pixels. Maar nu komt het ergste, die rode pixels zitten op ongeveer dezelfde plek maar ze verschuiven een paar pixels, zodat lightroom ze ook niet automatisch eruit filtert...

Daarnaast, dode pixels eruit filteren in een video, om eerlijk te zijn, ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen...

Verder is de beeldkwaliteit trouwens echt wel heel erg goed. Ik heb het idee dat foto's minder scherp zijn dan mijn vriendin haar d5000, maar dat zie je toch niet als je ze print. Hij gaat prima om met fel contrast en de lichtmeting is behoorlijk accuraat. De minpunten: De sluiterknop voelt een beetje zompig, dat was echt beter op mijn 40D en scherpstellen is traag. Ook met singlepoint AF, middelste AF punt is het gewoon langzaam te noemen.

Eindconclusie: Ik vind het eigenlijk maar een slechte camera. De foto's en filmpjes hebben storende felle punten erin zitten en aangezien zijn hoofddoel het vastleggen van beelden is denk ik dat ik hem terug ga brengen. Iedere foto die niet in perfect daglicht gemaakt is moet ik bewerken en elke video, ook in daglicht, heeft felrode pixels.
Dat is balen voor je. Zou je misschien zo'n foto (of crop van relevant gebied) met rode pixels kunnen laten zien?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste