Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Sn0wblind schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:37:
Ik ben van plan mischien over te stappen op Nikon omdat Sony zijn prosumer model weer heeft uitgesteld. De D7000 lijkt mij wel wat. Maaaar hoe zit het met stabilisatie? Is dit in boy bij Nikon cameras of in de lens? Want ik wil er meteen een 35mm 1.4 nikkor of sigma lens bij kopen en beiden hebben volgens mij geen stabilisatie?
In de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Hm een lastige, ik kom namelijk geen Nikon lens mount 50mm 1.4 gestabiliseerde lenzen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

Aan stabilisatie mis je vaak niet zo veel, zeker niet als je goede iso prestaties hebt. Of een statief gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Anoniem: 362344 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:22:
Aan stabilisatie mis je vaak niet zo veel, zeker niet als je goede iso prestaties hebt. Of een statief gebruikt.
ik doe vooral veel uit de hand omdat ik aan straat fotografie doe, vooral als ik op reis ben bijvoorbeeld door de mode wijken van tokyo etc. en het word er al vroeg donker dus een statief is geen optie omdat het te lastig is maar stabilisatie wilt toch net je fotos iets scherper houden bij weinig licht. Ik merk het in ieder geval wel met hoe ik me camera gebruik. Daarom een beetje jammer Want Sony heeft het in zijn camera al zitten dus als de lens het niet heeft, heeft tenminste de body het nog. Maar de D7000 lijkt me qua specs zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:50

Metten

ik hou het graag simpel

Sn0wblind schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:54:
[...]

Hm een lastige, ik kom namelijk geen Nikon lens mount 50mm 1.4 gestabiliseerde lenzen tegen.
Volgens mij worden er uberhaupt geen snellere lenzen dan f2.8 gemaakt met VR/IS/etc, dus als je dat een vereiste vindt zal je het bij Sony of Pentax moeten houden.
Ik denk trouwens dat je met een D7000 op ISO 1600 of 3200 en een 1.4 lens wel een eind komt, waar je eerder misschien niet hoger kon gaan dan ISO 800. Is een monopod trouwens geen idee voor jouw soort fotografie? Daar kan je al heel veel trillingen mee weghalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Metten schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:25:
[...]

Volgens mij worden er uberhaupt geen snellere lenzen dan f2.8 gemaakt met VR/IS/etc, dus als je dat een vereiste vindt zal je het bij Sony of Pentax moeten houden.
Ik denk trouwens dat je met een D7000 op ISO 1600 of 3200 en een 1.4 lens wel een eind komt, waar je eerder misschien niet hoger kon gaan dan ISO 800. Is een monopod trouwens geen idee voor jouw soort fotografie? Daar kan je al heel veel trillingen mee weghalen...
Je zit sowieso dat er dingen bewegen op straat (mensen, auto, etc) dus je wilt eigelijk geen lange sluitertijden hebben, snel glas heb je in dat geval meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

@Rin
Je hebt gelijk in jouw situatie. Ik doe ook veel aan straatfotografie, bij mij zijn vaak hogere iso's nodig. Soms is beweging in je onderwerp juist ook wel mooi waardoor dit niet hoeft..
Snap je wens naar beeldstabilisatie wel. Je hebt wel een stuk meer houvast met zo'n D7000. Dus sluitertijden zullen ook wel ietsje minder snel kunnen.

Je zou ook naar Pentax kunnen kijken die hebben nu een nieuwe K-5 en K-R beide best goed (K-5 lijkt erg op D7000), met beeldstabilisatie in de body.. En goede objectieven, die niet al te prijzig zijn.
Ook zou je nog naar een K-7 kunnen kijken, wel iets minder met hogere iso's wel stukje goedkoper..

Heb je al eenig idee wat voor objectieven je gaat/wil aanschaffen?

@Metten
Vele lichtsterke Nikon (tele)zoom objectieven hebben beeldstabilisatie.
Nikon was ook de eerste met beeldstabilisatie in macro objectieven, zij lieten ook zien dat dit weldegelijk nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Anoniem: 362344 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:42:
@Rin
Je hebt gelijk in jouw situatie. Ik doe ook veel aan straatfotografie, bij mij zijn vaak hogere iso's nodig. Soms is beweging in je onderwerp juist ook wel mooi waardoor dit niet hoeft..
Snap je wens naar beeldstabilisatie wel. Je hebt wel een stuk meer houvast met zo'n D7000. Dus sluitertijden zullen ook wel ietsje minder snel kunnen.

Je zou ook naar Pentax kunnen kijken die hebben nu een nieuwe K-5 en K-R beide best goed (K-5 lijkt erg op D7000), met beeldstabilisatie in de body.. En goede objectieven, die niet al te prijzig zijn.
Ook zou je nog naar een K-7 kunnen kijken, wel iets minder met hogere iso's wel stukje goedkoper..

Heb je al eenig idee wat voor objectieven je gaat/wil aanschaffen?
De objectieven die ik vooral wil gaan gebruiken zijn de 50mm 1.4, tamron 17-50 voor de meer casual fototjes en een 80mm 1.4 of 1.8 lens. Des te meer bokeh des te beter voor mij :)

Waar ik bang ben met pentax is de hoeveelheid beschikbare lenzen voor een zachter prijsje, bij nikon heb je al een mooie prime voor 300 euro die gewoon goed presteerd voor het geld.
Metten schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:25:
[...]

Helaas is elke vorm van een statief helaas te zwaar in de warme zomers van azie.

Ben erg gewend aan de stabilisatie van Sony, maar die lijkt toch niet zo gebruikelijk te zijn nu ik me ook meer in andere merken verdiep. Maar de D7000 is qua specs verder mijnideaale kandidaat. Alleen al door het AF systeem en de low light mogelijkheden. Ik gebruik namelijk nooit een flitser.

[ Voor 29% gewijzigd door Sn0wblind op 19-10-2010 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 21:45
M'n lichte Manfrotto kon ik gemakkelijk ronddragen in Osaka in de zomer. Het is meer dat ik geen zin had om een hele tripod uit te klappen in een druk gebied. Een monopod zou prima mee kunnen, maar ook dan vraag ik me af of ik deze telkens eronder zou schroeven.

Een echte aanrader is wel een Gorillapod. Er zijn in Tokio en dergelijke overal wel plekjes waar je dat ding op of tegenaan kan zetten/duwen/vastmaken (de grond is altijd een optie). Ding is ook licht zat om onder je camera te laten bungelen deze aan je nek hangt, waardoor je hem ook echt veel gebruikt. Was zelf vrij sceptisch over die dingen (drie flexibele pootjes voor 40 of 50 euro geloof ik :+ ), maar het bleek echt een van m'n beste aankopen ooit te zijn. Zelfs als je geen zin hebt om hem ergens tegenaan te zetten, dan krijg je nog wat extra stabiliteit door de pootjes tegen je borst aan te drukken.

Wat serieuzer naar de opties van een flitser kijken is ook niet onverstandig trouwens. Bij mij zat de gedachte van "een flitser is lelijk en maakt onnatuurlijke foto's" er vrij lang in dankzij de ervaringen met compactcamera's en vele foute partyfoto's. Nu heb ik geen idee of dat bij jou het geval is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Sn0wblind schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:57:
[...]

ik doe vooral veel uit de hand omdat ik aan straat fotografie doe, vooral als ik op reis ben bijvoorbeeld door de mode wijken van tokyo etc. en het word er al vroeg donker dus een statief is geen optie omdat het te lastig is maar stabilisatie wilt toch net je fotos iets scherper houden bij weinig licht. Ik merk het in ieder geval wel met hoe ik me camera gebruik. Daarom een beetje jammer Want Sony heeft het in zijn camera al zitten dus als de lens het niet heeft, heeft tenminste de body het nog. Maar de D7000 lijkt me qua specs zeer interessant.
Als jij denkt dat je dan stabilisatie nodig hebt dan moet je niet voor Nikon (of Canon) gaan.
Ik zie de high-iso samples en ik heb 's wat Japanse straat fotografie bekeken. Die straten zijn bepaald niet donker, ik zou dat met een f1.8 of zelfs met een f2.8 zoom best aandurfen. Gewoon niet al te zwaar op de meter in de semi-auto standen vertrouwen.

Ik was in december in Stockholm, wat echt niet een uitbundig verlichte stad is en ik kwam ook heel aardig uit de voeten met m'n D300 en met niet lichtsterke 28-105mm f/3.5-4.5

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 19-10-2010 10:09 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
Hi all,

Zie ik opeens dat de D7000 nu al beneden de E1000 te koop staat bij Salland.
Alleen 3 maanden garantie?! Zou dat grijze import zijn?

En hoe gaat Nikon NL daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
3 maanden garantie lijkt mij echt grote onzin van Salland. Ze zijn je gewoon verplicht 2 jaar garantie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:05

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Inderdaad, 3 maanden lijkt dan eerder op van de vrachtwagen afgevallen... 2 jaar is, zoals al jvdgeest al zei, het echte minimum op elektronica.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het geeft wel aan dat je bij Salland mogelijk wat meer moeite zult hebben om je gelijk te krijgen op het moment dat je aanspraak wil maken op die garantie. Dus wat dat betreft is het wel degelijk iets om rekening mee te houden :)

Persoonlijk betaal ik bij dit soort aankopen liever 10% meer als ik daarmee een stuk meer zekerheid heb dat de service van een voldoende niveau zal zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 20-10-2010 22:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Wijnands schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:07:
[...]

Als jij denkt dat je dan stabilisatie nodig hebt dan moet je niet voor Nikon (of Canon) gaan.
Ik zie de high-iso samples en ik heb 's wat Japanse straat fotografie bekeken. Die straten zijn bepaald niet donker, ik zou dat met een f1.8 of zelfs met een f2.8 zoom best aandurfen. Gewoon niet al te zwaar op de meter in de semi-auto standen vertrouwen.

Ik was in december in Stockholm, wat echt niet een uitbundig verlichte stad is en ik kwam ook heel aardig uit de voeten met m'n D300 en met niet lichtsterke 28-105mm f/3.5-4.5
tokyo etc is inderdaad in het centrum enorm verlicht. Wel lastig om goed vast te leggen, camera reageerd een beetje zoals het bij natte straten met zon doet. Maar ik denk dat ik maar de gok ga wagen, De D7000 is namelijk verder mijn eerste keus camera qua alle andere features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Rin, ik zou dan ook eens naar de Pentax K-5 kijken, die camera heeft (waarschijnlijk) de zelfde en/of vergelijkbare sensor. Maar heeft in-body Shake Reduction, en heeft zoals nu steeds duidelijker wordt op de verschillende fora ernstig goede high-ISO prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik vind alleen het lens aanbod erg mager van Pentax, De enige 50mm 1.4 prime lens die me beviel die ik voor de Pentax cameras zag was de sigma die nog niet uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Sn0wblind schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:21:
Ik vind alleen het lens aanbod erg mager van Pentax, De enige 50mm 1.4 prime lens die me beviel die ik voor de Pentax cameras zag was de sigma die nog niet uit is.
Die sigma is gewoon leverbaar hoor ;) o.a bij cameranu.
En bijvoorbeeld een DA 40mm Pancake is ook erg leuk voor straatfotografie, de DA 70mm Pancake is ook wel leuk voor dat doel :) En zijn gewoon goed leverbaar bij de juiste winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
Salland heeft me keurig antwoord gegeven en geven ook 24 maanden garantie.
Ze hebben alleen nog niet de site aangepast.

Via e-mail zegt Rick Veldkamp van Salland het volgende:

Dit is geen aanbieding, dit is onze standaard prijs.

Als u het product bij ons besteld dan is het met ongeveer 2 weken bij u.

De garantie termijn is zoals u al zei gewoon 24 maanden.

De camera komt uit Nederland.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ongeveer 2 weken, dat is vaak synoniem voor "er is nog geen voorraad bij onze leverancier, dus we roepen maar iets". Maar goed om te horen dat die 3 maanden een foutje was :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Dat is dan wel een aantrekkelijke prijs moet ik zeggen.... Maar de D7000 body zal rond de kerst waarschijnlijk tussen de 800 en 900 euro kosten is mijn gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:13:
[...]

Die sigma is gewoon leverbaar hoor ;) o.a bij cameranu.
En bijvoorbeeld een DA 40mm Pancake is ook erg leuk voor straatfotografie, de DA 70mm Pancake is ook wel leuk voor dat doel :) En zijn gewoon goed leverbaar bij de juiste winkels.
oh ik keek namelijk laatst op een sigma product site, en daar stond dat die voor de Alpha en Pentax mount nog niet klaar was. Maargoed, even afwachten wanneer de Pentax beschikbaar is, eerst kijken hoe die presteerd voordat ik echt beslis. Vind de 39punten AF van de D7000 wel erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Een korte review van de D7000 door een gebruiker die een D3 en een D300(s) heeft :)
http://forums.dpreview.co...34&thread=36649062&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 11:20:
Een korte review van de D7000 door een gebruiker die een D3 en een D300(s) heeft :)
http://forums.dpreview.co...34&thread=36649062&page=1
Een D7000 echt op details vergelijken met een D3 gaat natuurlijk nergens over. En de D300s heeft natuurlijk een aantal voordelen boven de D7000, maar andersom zijn die absoluut ook aanwezig. Vindt je een zwaardere body belangrijker en een snellere AF? Kies dan misschien de D300s. Lijkt het aantal focuspuntjen van de D7000 je wel wat en vindt je een minder zware body juist belangrijker? Neem dan misschien die. Ligt net aan je situatie of de D7000 wat voor je is. Ik wacht liever de reviews af van de betere sites dan "reviews" van dit type gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik vond het iig wel een interessant stukje, het is iig iemand die nogal veel BIF fotografie doet met zijn D300 en D3 en wilde kijken hoe de D7000 presteert in vergelijking met de D300 :)

Vind het zelf persoonlijk wel een erg interessante camera verder :)
Al is het niet een camera welke ik zou overwegen, maar dat ligt aan de objectieven welke ik bezit ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 22-10-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De D3100 winkelprijs is 459 en dat is 84% van de adviesprijs van 549
De D5000 winkelprijs is 424 en dat is 53% van de adviesprijs van 799
De D300s winkelprijs is 1139 en dat is 58% van de adviesprijs van 1949

Als de marges van de D7000 te vergelijken zijn met die van andere Nikons dan zal de winkelprijs bij introductie rond de 84% van 1189 = 994euro liggen en over anderhalf jaar rond de 55% = 654euro uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Dat klopt wel, als je goed zoekt zijn de D7000's al rond 80% van de adviesprijs te krijgen.

Ik wacht wel tot Januari en meem hem uit de VS mee. Scheelt tegen de huidige dollarkoers nogmaals 30%.

[ Voor 8% gewijzigd door yzf1kr op 22-10-2010 14:05 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:25:
Ik vond het iig wel een interessant stukje, het is iig iemand die nogal veel BIF fotografie doet met zijn D300 en D3 en wilde kijken hoe de D7000 presteert in vergelijking met de D300 :)

Vind het zelf persoonlijk wel een erg interessante camera verder :)
Al is het niet een camera welke ik zou overwegen, maar dat ligt aan de objectieven welke ik bezit ;)
Ik vond de vergelijking nogal vreemd. Je bent een D300 of D3 gewend en een D7000 valt tegen? Duh! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Moaw, een D300 vs. D7000 vergelijking vind zo gek nog niet ;) De laatstgenoemde is (in de specificaties) op bepaalde punten gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik loop momenteel te dubben tussen een D90 of een D7000 als de prijs iets gezakt is. Ik heb nu namelijk een D70s en ben net met een cursus begonnen maar ik merk vooral dat de viewfinder van de D70s net wat te klein is voor een brildrager als ik. De D90 heeft een grotere viewfinder, heeft video maar doet dat laatste niet zo erg goed als ik wat reviews mag geloven. Hij is ook alweer ruim 2 jaar oud. Maar het is verder een goede camera.
De D7000 is me nu nog wat te duur dus ik zit eraan te denken die te kopen als ik de cursus afgerond heb in juni.

De D90 is ook maar slecht 2e hands te krijgen, anders was de keuze wel makkelijker geweest.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
tja, die discussies over de prijsevolutie is wel interessant, als hij nu nog eens te krijgen was, helemaal goed !

Gisteren in de lokale Media Markt nagevraagd: de verkoper gaf aan dat je blij mag zijn als er dit jaar 1 toestel binnenkomt daar...

[ Voor 37% gewijzigd door BizonKid op 24-10-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat is volgens mij met elk nieuw toestel van Nikon het probleem. De levering komt maar moeizaam op gang.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 11:11
Met de D7000 is het best wel extreem hoor :) Nikon heeft idioot veel gear uitgebracht de laatste tijd, en de D7000 is een ware hype geworden.
Hetzelfde geld voor de 35mm 1.4G: Nog nergens gesignaleerd.

Komt wel, be patient :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik begin aardig onder de indruk te raken van de ervaringen op internet over de D7000. Een gebruiker op dpreview heeft hem vergeleken met de D700. De D700 produceert slechts een 1/2 of 2/3 stop minder ruis op ISO 3200.

Link op dpreview: http://forums.dpreview.co...orum=1034&thread=36726273
Link naar de test: http://dustylens.com/d7000_vs_d300_vs_d700.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
jvdgeest schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 08:24:
Ik begin aardig onder de indruk te raken van de ervaringen op internet over de D7000. Een gebruiker op dpreview heeft hem vergeleken met de D700. De D700 produceert slechts een 1/2 of 2/3 stop minder ruis op ISO 3200.

Link op dpreview: http://forums.dpreview.co...orum=1034&thread=36726273
Link naar de test: http://dustylens.com/d7000_vs_d300_vs_d700.htm
Dat klinkt goed en tel daar nog eens bij op dat de D7000 een hogere resolutie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

Chiron

Moderator Discord
Qua ruisprestatie komt het een aardig eind richting de D700, maar dat is slechts 1 factor. Qua algehele beeldkwaliteit is toch wel duidelijk te zien wat de D7K shots zijn en wat van de D700 komt, (en dat is natuurlijk logisch.)

Voor de rest zou ik de D7K ook niet willen vergelijken met de D700, mensen die twijfelen tussen een D7K en een D700 neem ik toch niet helemaal serieus.. Beide bodies hebben elk hun specifieke voor- en nadelen, en dat zijn 2 totaal verschillende werelden.

Zet hem dan tegenover de D300(s), waarbij de D7K eigenlijk de opvolger is van de D90. De D300s opvolger zit er nog aan te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chiron op 25-10-2010 12:38 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Ik zou eigenlijk wel een vergelijking willen zien met een D80, dan ben ik waarschijnlijk direct verkocht :+

Maar ook een opvolger van de D300s lijkt me erg interessant. De D700 zou ik ook heel blij mee zijn uiteraard, maar ik ben me wel bewust dat het benodigde glaswerk me waarschijnlijk te duur word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Vergelijking met de D80 is natuurlijk echt een gigantisch verschil, die zit ook onder welke camera dan ook in het huidige aanbod puur op foto kwaliteit.

Er zitten vele voordelen
-ISO 4x zo hoog
-Megapixel pakweg 60% hoger
-1080p opname + Live view
-Veel meer AF punten
En dan nog wat puntjes.

Zelf heb ik de D3000 (zelfde sensor) en buiten dingen zoals de duidelijke dingen (commander mode, grip enz) mis ik vooral een goede iso, dit is juist wat deze body wel heeft.

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet snel een vergelijking zal zien, wel met een D90, trek daar nog de nodige kwaliteit vanaf en je zit op de D80.

Persoonlijk vind ik trouwens de D7000 mooier dan de D300s, op een paar belangrijke punten schiet die de D300s makkelijk voorbij, ik verwacht dan ook dat ze bij Nikon de hele boel gaan omgooien, een D3000 serie voor instappers, een D5000 serie voor de enthusiaste amateur, D7000 serie voor een beetje de semi-pro, dan mogelijk een D9000 serie die tussen de D300s en D700 zit, mogelijk een full frame en dan 2 professionele camera's, de ene gericht op hoge ISO's en de andere gericht op hoge MP's. Het idee zou dan zijn dat de D90 gedeeltelijk opgaat in de 5000 serie en een gedeelte in de 7000 (hoofdzakelijk dingen zoals een motor, grip enz) en dat ze hetzelfde een beetje doen met de D300s.

Op het moment is het gewoon enorme chaos, de 3100 is op veel punten beter dan de D5000, de D7000 is op veel punten beter dan de D300s, zou er een 5100 uitkomen dan schiet die boven de D90 uit qua fotokwaliteit, wilt je daar dan een vervanger voor hebben dan krijg je wel een hele rare constructie en echt nodig is het ook niet, als je 3-4 DX camera's heb en 2-3 FX dan zit je gewoon goed, dan heeft ieder wat, nu is het, zoals ik al zei, een rotzooi, ik probeerde pas geleden iemand te vertellen hoe de body's zaten en die begreep er helemaal niets meer van.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Benjamin- schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:36:
Vergelijking met de D80 is natuurlijk echt een gigantisch verschil, die zit ook onder welke camera dan ook in het huidige aanbod puur op foto kwaliteit.

Er zitten vele voordelen
-ISO 4x zo hoog
-Megapixel pakweg 60% hoger
-1080p opname + Live view
-Veel meer AF punten
En dan nog wat puntjes.

Zelf heb ik de D3000 (zelfde sensor) en buiten dingen zoals de duidelijke dingen (commander mode, grip enz) mis ik vooral een goede iso, dit is juist wat deze body wel heeft.

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet snel een vergelijking zal zien, wel met een D90, trek daar nog de nodige kwaliteit vanaf en je zit op de D80.

Persoonlijk vind ik trouwens de D7000 mooier dan de D300s, op een paar belangrijke punten schiet die de D300s makkelijk voorbij, ik verwacht dan ook dat ze bij Nikon de hele boel gaan omgooien, een D3000 serie voor instappers, een D5000 serie voor de enthusiaste amateur, D7000 serie voor een beetje de semi-pro, dan mogelijk een D9000 serie die tussen de D300s en D700 zit, mogelijk een full frame en dan 2 professionele camera's, de ene gericht op hoge ISO's en de andere gericht op hoge MP's. Het idee zou dan zijn dat de D90 gedeeltelijk opgaat in de 5000 serie en een gedeelte in de 7000 (hoofdzakelijk dingen zoals een motor, grip enz) en dat ze hetzelfde een beetje doen met de D300s.

Op het moment is het gewoon enorme chaos, de 3100 is op veel punten beter dan de D5000, de D7000 is op veel punten beter dan de D300s, zou er een 5100 uitkomen dan schiet die boven de D90 uit qua fotokwaliteit, wilt je daar dan een vervanger voor hebben dan krijg je wel een hele rare constructie en echt nodig is het ook niet, als je 3-4 DX camera's heb en 2-3 FX dan zit je gewoon goed, dan heeft ieder wat, nu is het, zoals ik al zei, een rotzooi, ik probeerde pas geleden iemand te vertellen hoe de body's zaten en die begreep er helemaal niets meer van.
is de D7000 ook niet de D90 allang voorbij gestreefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Nuttige quote, Rin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Sn0wblind schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:24:
[...]

Ja hehe, dit zou ook de opvolger van de d90 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 08:39
Officieel wordt deze camera boven de D90 gepositioneerd. De D90 blijft tot de zomer van 2011 lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Sn0wblind schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:24:
[...]

Uiteraard, zoals ik al zei, zelf vind ik de D7000 ook veel interessanter dan de D300s, dan lijkt het me logisch dat die ook beter is dan de D90.

Mijn argument was meer dat als je een vervanger daarvan zou moeten maken, waar moet die terecht komen? Nikon moet er gewoon series uit gaan gooien.
Natuurlijk zou je kunnen beargumenteren zoals Thomas doet dat de D7000 de opvolger van de D90 is, maar ik vind gezien de gigantische stap naar het punt dat die gewoon kwalitatief gezien gewoon een concurrent is van de 1 jaar oude D300s, vind ik iets te simpel. Plus de adviesprijs ligt van de D7000 ook 150,- hoger dan de D90 destijds.

Het is gewoon een zooitje naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Ach de d90 heeft ook een tijd naast de d80 gestaan, alleen zaten ze toen nog in dezelfde serie met namen. Nu zijn de namen op in die serie (de d100 bestaat al) en gaan ze door met de 1000 tallen. is de d40 is toen ook niet vervangen voor een d3000, en de d60 voor een d5000? (of zit ik er nu naast, heb eigenlijk het nikon kamp niet zo meer gevolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

De D60 verving de D40, waar precies de D5000 vandaan komt weet ik niet, dit lijkt in mijn ogen vooral een D90 zonder motor, grip enz.

Wikipedia: Nikon

Natuurlijk is Wikipedia ook natuurlijk user content, maar ook daar weten ze niet waar ze de D7000 moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Benjamin- schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:30:
Natuurlijk is Wikipedia ook natuurlijk user content, maar ook daar weten ze niet waar ze de D7000 moeten plaatsen.
Nikon heeft nu gewoon drie consumenten camera's in zijn segment ipv 2, met een D5xxx lijn onder de oude D70, 80, 90 lijn en een D7xxx daarboven.

In het prosumer segment verwacht ik dat Nikon voorlopig wel minimaal één APS-c en één kleinbeeld zal houden (en eerlijk gezegd voorlopig ook niet meer) en daarboven 2 pro camera's, zoals dat nu ook al het geval is :)

dat je meer aanbod in het consumenten gebied wil hebben, lijkt me niet meer dan logisch, daar wordt het meeste geld verdient :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik tel dan toch 4 camera's, je vergeet de 3100.
Tevens gezien de D7000 op veel punten (en naar mijn mening veel belangrijkere punten) de 1 jaar oude D300s voorbij schiet. Dat is mijn hele argument, teveel toestellen die te dicht bij elkaar zitten of elkaar overlappen. Natuurlijk heb je dit altijd met oudere toestellen, maar zelfs met toestellen die net een jaar ouder zijn vind ik wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:49:
[...]

Nikon heeft nu gewoon drie consumenten camera's in zijn segment ipv 2, met een D5xxx lijn onder de oude D70, 80, 90 lijn en een D7xxx daarboven.
De D7000 een consumentencamera? De gemiddelde consument besteed niet zo'n bedrag voor een SLR body. Waar wil je de D300s dan plaatsen? ;) Telt alleen meer gewicht en een iets sneller AF systeem als prosumer features? Ik vind de benamingen "consumentencamera" en "prosumer" sowieso al weinig zinvol... Want is het echt zo belangrijk om uit te vissen waar in de productlijn van Nikon een camera zich bevindt? IMO gaat het puur om de keuze tussen gewicht, FX/DX, ISO-gevoeligheid, focussysteem, enz. Het zal mij verder weinig uitmaken wat voor getalletjes achter de D staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Het is niet zo raar dat de positionering een zootje is, de ontwikkelingen gaan gewoon erg hard. De kans is groot dat over anderhalf jaar Nikons nieuwe goedkoopste DSLR betere prestaties neerzet dan de D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, dat wil ik dan wel zien. We hebben best lang met de 12mpix sensor gezeten die verder doorontwikkeld werd. Ik kan me nu niet voorstellen dat de volgende instapper echt schokkend veel beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Frustrerend alleen dat de camera nogsteeds nergens op voorraad is en ook weinig tot geen reviews beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dan moet je toch even de tijd nemen om wat te googlen. Nu de eerste in de VS zijn uitgeleverd is er genoeg leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Wijnands schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:34:
Dan moet je toch even de tijd nemen om wat te googlen. Nu de eerste in de VS zijn uitgeleverd is er genoeg leesvoer.
ja heb wel wat gevonden maar niet echte in depth reviews zoals je ze vind op DPreview.

Jammer overigens dat de prijs bij salland omhoog is gegaan, had gehoopt dat ze snel onder de 1000 zouden duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-12-2018
Ik popel om deze camera te kopen. Ik heb echter besloten om te wachten tot de prijs wat gedaald is. Het is nu immers een kopersmarkt. Afgelopen twee weken heb ik een flink aantal fotowinkels bezocht en heb ik wat langer dan normaal gepraat met de verkopers. Het viel mij op dat de verkopers gretiger dan normaal zijn:
- ze mij vroegen een camera te reserveren zonder enige koopverplichting of vooruitbetaling
- ze wilden mijn telefoonnummer/emailadres hebben om mij in te lichten wanneer de D7000 in de winkel zou liggen
- Als ik zei: "jullie zitten stevig aan de prijs", antwoordden verschillende zaken nu al "dat is de introductieprijs, we houden onze concurrenten dagelijks in de gaten".
Ik kon bij één grote keten een mailtje van een dag of tien geleden meelezen. Hierin stond vrijdag 5 november als 'in de winkel' datum. Er was ook te lezen dat hun bestelling bij Nikon flink was verkleind. (Volgens mij geen goed teken voor verkopers)
Ik hoop door te wachten een 'gratis' weekendje Parijs te verdienen.
Voor de andere aanstaande kopers: Doe vooral wat je niet laten kunt. En veel plezier met je aankoop. Ik bijt voorlopig op m'n nagels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 20:22
Hm dit zou ook wel eens de opvolger van mij D50 kunnen worden, die is inmiddels 4 jaar oud en heeft zijn geld meer dan opgebracht (momenteel wil de flits niet meer dicht blijven). Overigens jammer dat er geen iets lager gepositioneerd alternatief is dat niet-AF-S lenzen aankan. Maar goed, dientengevolge moeten upgraden naar de D7000 is ook geen straf. Ben benieuwd hoe de prijzen eind dit jaar liggen, wil hem eigenlijk wel in dit kalender jaar kopen ivm de aftrekken bij de Belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
DRAFTER86 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:17:
Hm dit zou ook wel eens de opvolger van mij D50 kunnen worden, die is inmiddels 4 jaar oud en heeft zijn geld meer dan opgebracht (momenteel wil de flits niet meer dicht blijven). Overigens jammer dat er geen iets lager gepositioneerd alternatief is dat niet-AF-S lenzen aankan. Maar goed, dientengevolge moeten upgraden naar de D7000 is ook geen straf. Ben benieuwd hoe de prijzen eind dit jaar liggen, wil hem eigenlijk wel in dit kalender jaar kopen ivm de aftrekken bij de Belastingdienst...
De D90 heeft een focusmotor is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
BarôZZa schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:24:
[...]

De D90 heeft een focusmotor is een stuk goedkoper.
Snap ik, maar hij is toch ook al wat ouder en ik hoop bij de D7000 een beetje op fatsoenlijke prestaties op de hogere ISO waarden. Ook lijkt de videofunctie op de D7000 mij een stuk bruikbaarder dan op de D90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Euh, maar je zegt eerst dat het jammer is dat er niet een iets lager gepositioneerd alternatief is :+ .

Video is een stuk beter op de D7000, maar voor de rest poept de D90 er nog altijd prachtige plaatjes uit. Zeker vergeleken met een D50 waarbij je al liever geen ISO 800 wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, nou, nou, zo erg was de D50 nou ook weer niet hoor.

Denk dat de stap D50->D90 een stuk groter is dan D90->D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
BarôZZa schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:40:
Euh, maar je zegt eerst dat het jammer is dat er niet een iets lager gepositioneerd alternatief is :+ .

Video is een stuk beter op de D7000, maar voor de rest poept de D90 er nog altijd prachtige plaatjes uit. Zeker vergeleken met een D50 waarbij je al liever geen ISO 800 wilt gebruiken.
Je hebt volkomen gelijk!
Maar als de prijs nog iets gaat zakken denk ik toch dat ik voor de D7000 ga, ben trouwens wel benieuwd wanneer DPreview met een Review komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
daarnaast zijn de 4 miljoen extra megapixels ook wel nice. als ik toch echt een foto nodig heb met een belachelijk hoge iso en die 16mpx verklein maal 4 heb ik toch een mooie scherpe en aardig ruisvrije foto.

Naast het AF systeem van de D7000 is denk ik ook de weathersealing wel de meerprijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Is het iemand al opgevallen dat de batterygrip MD-D11 heet en niet MB-D7000? De D90 gebruikte de MB-D80 die van de D80 kwam en de MD-D10 worden door de D300/ D300s en door de D700 gebruikt. Weer een indicatie dat de D7000 niet als opvolger voor de D90 bedoelt is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
photofreak schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:41:
Is het iemand al opgevallen dat de batterygrip MD-D11 heet en niet MB-D7000? De D90 gebruikte de MB-D80 die van de D80 kwam en de MD-D10 worden door de D300/ D300s en door de D700 gebruikt. Weer een indicatie dat de D7000 niet als opvolger voor de D90 bedoelt is. :)
nah kan toeval zijn maar ik vraag me dan echt af waar Nikon de "D100" zou willen plaatsen, al is er een giga gat tussen de 3100 en de 7000 qua prestaties en prijs, een 800 euro nikon zou best nice zijn, soortgelijke specs als de 7000 maar een minder prosumer achtige body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
daarnaast zijn de 4 miljoen extra megapixels ook wel nice.
:o Foto's van 80000000 x 53300000! :P (bij benadering).

Ik kijk de kat maar even uit de boom, ondanks dat ik nog met een D80 rond loop denk ik dat een investering in glas verstandiger is voor mij. Ik loop nog altijd met een 18-55 VR rond en daar mag wel eens wat sneller glas voor in de plaats. Hoewel, mijn 80-200 2.8 zou de front/back focus correctie wel weer erg prettig zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Aapenootjes schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:43:
[...]

:o Foto's van 80000000 x 53300000! :P (bij benadering).

Ik kijk de kat maar even uit de boom, ondanks dat ik nog met een D80 rond loop denk ik dat een investering in glas verstandiger is voor mij. Ik loop nog altijd met een 18-55 VR rond en daar mag wel eens wat sneller glas voor in de plaats. Hoewel, mijn 80-200 2.8 zou de front/back focus correctie wel weer erg prettig zou vinden.
oops mijn fout hahaha is wat dubbel op :D, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
Sn0wblind schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:12:
daarnaast zijn de 4 miljoen extra megapixels ook wel nice. als ik toch echt een foto nodig heb met een belachelijk hoge iso en die 16mpx verklein maal 4 heb ik toch een mooie scherpe en aardig ruisvrije foto.
Hoe groot zou zo'n foto zijn?
in Raw schiet mijn Nikon ongeveer 1 MB per megapixel, dus 4 terabyte voor 1 foto? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Aapenootjes schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:43:Ik kijk de kat maar even uit de boom, ondanks dat ik nog met een D80 rond loop denk ik dat een investering in glas verstandiger is voor mij.
Ligt aan de fotografie, ik loop met dezelfde sensor rond en de sterk verbeterde ISO van de 7000 kan je toch weer een hoop helpen, naar mijn mening is dat verschil zo groot dat tenzij licht geen probleem is of wanneer je heel specifiek dingen fotografeer, dat dat alleen al een grote uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
photofreak schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:41:
de grip van de D200 heet de MB-D200, de D300 is volgens deze logica ook niet de opvolger van de D200... :X

De D90 wordt straks gewoon uitgefaceerd en Nikon komt dat echt niet met een andere opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Dat klopt wel, maar ik hoop wat langer met m'n glas te kunnen doen dan met een body. Een betere lens zal bovendien ook nut hebben op de D7000 of een andere body :)

Licht is wel vaker een probleem voor me trouwens en ik ben me er wel bewust van dat in zulke situaties een body upgrade waarschijnlijk meer nut heeft. Maar op dit moment heb ik de 18-55 VR kitlens, een 50mm 1.4 AF-D en een 80-200 AF; een 2.8 lens met het bereik van mijn kitlens past beter in dat rijtje. Bovendien kan zo'n lens toch wat goedkoper zijn dan een D7000 :P Bovendien wil ik sowieso even wachten tot de D7000 prijs zich stabiliseert en mogelijk wacht ik zelfs op een D300s opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 22:15

Spikey

Make it accessible!

ik las gisterenavond in de AP (amateur Photographer) dat zij volgende nummer met een uitgebreide D7000 review komen. dat is dus over een week.

The future is accessible | Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Benjamin- schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:40:
[...]

Ligt aan de fotografie, ik loop met dezelfde sensor rond en de sterk verbeterde ISO van de 7000 kan je toch weer een hoop helpen, naar mijn mening is dat verschil zo groot dat tenzij licht geen probleem is of wanneer je heel specifiek dingen fotografeer, dat dat alleen al een grote uitkomst is.
Dat is voor mij ook wel een belangrijk punt, ik gebruik voornamelijk een Nikkor 18-70, niet heel erg snel dus. Nu kan ik natuurlijk beter glas kopen maar mijn D50 is toch aan vervanging toe, en dan word een camera met een bruikbare ISO6400 opeens erg interessant. (Al helemaal tegenover de D50 die er inderdaad na ISO400 al de brui aan geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Wat voor geheugenkaart nemen jullie erbij?

Is een Sandisk Extreme III SDHC 16GB Class 6 wat?

Ik kan helemaal nergens vinden, ook niet in de manual, wat de bitrate van de video is. Misschien is 16GB wel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikonrumors weet te melden dat de eerste D7000's waarschijnlijk volgende week al bij de grotere dealers liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
Kreeg net een mailtje van KE dat ze de D7000 op voorraad hebben!

Edit: Digimaxx heeft hem nu ook....
Het komt nu echt los. Binnenkort maar eens in mijn handen houden :)

[ Voor 45% gewijzigd door kvandt op 04-11-2010 20:56 . Reden: Nieuwe info... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:58:
[...]

Je hebt volkomen gelijk!
Maar als de prijs nog iets gaat zakken denk ik toch dat ik voor de D7000 ga, ben trouwens wel benieuwd wanneer DPreview met een Review komt...
Ik ben bang voorlopig nog niet, lees dit stukje maar eens: http://forums.dpreview.co...rum=1000&message=36748834

Kort samengevat:

- ongeveer 4 weken per review nodig
- op 27 okt. hadden ze nog geen d7000 in handen

Ik wil de D7000 dolgraag kopen als vervanging voor m'n D70 maar lees graag wat betrouwbare in-depth reviews. Op dit moment lijken het voornamelijk D700/D300s gebruikers die een stukje schrijven, echter heb je dan dus eigenlijk een vergelijking naar beneden en gebruikers die beter gewend zijn.....

Ik wacht nog even af wanneer die in de lokale shop komt en dan zien we wel verder.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven93
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 10:44
Morgen mag ik ook eindelijk men D7000 gaan ophalen in een lokale foto winkel (Belgie) 8)
Er komt morgen daar maar eentje binnen en dies voor mij :*) ...
Zal na wat testen mijn bevindingen posten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Zelf vind ik de vergelijking met de D300s geen probleem, deze zit immers tussen de D90 en D300s qua prijs en verslaat de D300s op diverse punten.

Of het vergelijken met een FF verstandig is weet ik niet, opzicht is het wel leuk om te zien hoe goed die meekomt, maar verder dan dat is het ook niet interessant, het prijs verschil is gigantisch.

Deze reviewer is trouwens wel heel erg dom. http://www.letsgodigital.org/nl/27151/nikon-d7000-review/
De nieuwe Nikon D7000 is een hele nieuwe generatie DSLR en komt in ieder geval qua prijs tussen de Nikon D5000 en D90 te liggen. De D90 blijft voorlopig in het programma totdat deze wordt opgevolgd (D9000?).
Volgens mij is dat een Canon gebruiker, want iemand die ook maar enigszins wat van Nikon bodies weet ziet meteen dat gezien de magnesium body enz dat deze duidelijk luxer is dan de D70-D80-D90.
Ook het prijs verhaal is uiterst grappig, de originele adviesprijs van de D90 was ook lager dan die van de D7000.
Als je dan ook de lengte van die 'review' ziet dan is het voor mij wel duidelijk dat die site niet de moeite waard is om ooit nog te bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
Benjamin- schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:21:
Deze reviewer is trouwens wel heel erg dom. http://www.letsgodigital.org/nl/27151/nikon-d7000-review/

[...]

Volgens mij is dat een Canon gebruiker, want iemand die ook maar enigszins wat van Nikon bodies weet ziet meteen dat gezien de magnesium body enz dat deze duidelijk luxer is dan de D70-D80-D90.
Ook het prijs verhaal is uiterst grappig, de originele adviesprijs van de D90 was ook lager dan die van de D7000.
Als je dan ook de lengte van die 'review' ziet dan is het voor mij wel duidelijk dat die site niet de moeite waard is om ooit nog te bezoeken.
Het is niet eens een review -O-
Het is gewoon een opsomming van de specificaties met een kleine beschrijving erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
letsgodigital doet meestal niet veel meer dan een persbericht herkauwen/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 12:01
CameraNU.nl heeft 'm nu ook op voorraad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
AcXeller schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:57:
[...]
Ik wil de D7000 dolgraag kopen als vervanging voor m'n D70 maar lees graag wat betrouwbare in-depth reviews. Op dit moment lijken het voornamelijk D700/D300s gebruikers die een stukje schrijven, echter heb je dan dus eigenlijk een vergelijking naar beneden en gebruikers die beter gewend zijn.....

Ik wacht nog even af wanneer die in de lokale shop komt en dan zien we wel verder.
Nou daar gaat dus mijn geloofwaardigheid O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~acxeller/files/web-2607.jpg

Stond nog niet op de website maar ze hadden dus al een klein voorraadje wat al grotendeels gereserveerd was. In de tijd dat ik gebeld had en bij de winkel was waren er al 10 telefoonjes binnengekomen. Nu netjes wachten totdat de accu vol is....

edit:

Voor de liefhebbers:

In vergelijking met de D70:
- ontspanknop lijkt iets minder feedback te geven (geen idee of dit anders word met accu) -> nee, maar denk dat je er wel aan went.
- de D70 heeft iets meer body, zal hier wel een beetje moeten wennen
- D70 RAW 4GB -> 702 foto's / D7000 RAW 16GB -> 449 foto's
- Mijn foto's zijn nu echt wel 100x beter 8)

[ Voor 17% gewijzigd door AcXeller op 05-11-2010 13:43 ]

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
zucht, de winkels die m op voorraad hebben leveren m allemaal voor over de 1100. Nou maar hopen dat Salland m snel voor goedkoper leverd zoals in de pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ter indicatie wat te verwachten zal zijn van de Nikon D7000 ?
De sensor van de Pentax K-5 'lijkt' gelijk te zijn aan die van de Nikon D7000 :)
De DXOMark resultaten van de Pentax K-5 zijn iig online : http://bit.ly/9M58v1
Zullen vast wel redelijk vergelijkbaar zullen zijn met die van de D7000 zodra die getest is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

AcXeller schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:41:
[...]

Nou daar gaat dus mijn geloofwaardigheid O-)

[afbeelding]

Stond nog niet op de website maar ze hadden dus al een klein voorraadje wat al grotendeels gereserveerd was. In de tijd dat ik gebeld had en bij de winkel was waren er al 10 telefoonjes binnengekomen. Nu netjes wachten totdat de accu vol is....

edit:

Voor de liefhebbers:

In vergelijking met de D70:
- ontspanknop lijkt iets minder feedback te geven (geen idee of dit anders word met accu) -> nee, maar denk dat je er wel aan went.
- de D70 heeft iets meer body, zal hier wel een beetje moeten wennen
- D70 RAW 4GB -> 702 foto's / D7000 RAW 16GB -> 449 foto's
- Mijn foto's zijn nu echt wel 100x beter 8)
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
We zien graag veel informatie! Persoonlijk zou ik ook graag willen zien hoe die uit de hand schiet 's nachts met natuurlijk hoge ISO waardes, op dat punt onderscheid die zich natuurlijk vergeleken met alle andere crop DSLR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Benjamin- schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:28:
[...]

We zien graag veel informatie! Persoonlijk zou ik ook graag willen zien hoe die uit de hand schiet 's nachts met natuurlijk hoge ISO waardes, op dat punt onderscheid die zich natuurlijk vergeleken met alle andere crop DSLR's.
Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb deze ook in bestelling staan bij Salland, vooralsnog staat de leverdatum hier op 10-11. Ik heb 'm besteld voor de oude prijs, inmiddels is deze bij Salland verhoogd naar 1030,-. Ik ben wel erg benieuwd!
Ik zit er ook over te denken om gelijk mijn Nikon 16-85 lens te verkopen en een Sigma 17-50 2.8 EX OS te kopen, maar ik twijfel nog erg. Je hoort toch wel wat verhalen dat metering enz. niet lekker loopt met Sigma. Mijn 50 mm 1.4 Sigma prime zit er nu ook soms naast op mijn D60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Naja de eerste 6400 ISO camera naast de D7000 is de D700, een FF. Juist die hoge ISO is iets wat ik erg interessant vind voor het fotograferen in het donker. Tevens is het samen met het video opnemen de punten waarop deze camera de D300s verslaat. Dus dat lijkt me wel zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
De maximale ISO-waarde is meestal wel een indicatie voor de ISO-prestaties van een camera, maar zegt lang niet alles. Mijn compact kan ook tot ISO3200, maar van die foto's word ik niet blij. In dat geval kan je beter voor de Pentax K-5 gaan, die kan tot ISO51200 ;)

Neemt niet weg dat de hoge ISO-prestaties van de D7000 goed gaan zijn, maar daarvoor kan je beter naar voorbeeldfoto's kijken. En onderscheiden van alle andere crop dSLR's zal die ook niet doen, aangezien de betreffende sensor ook door Sony en Pentax wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Daarom zei ik ook dat ik graag foto's zou willen zien die 's nachts zijn genomen op hoge ISO's, dan kan ik juist hoe de kwaliteit is. Met de meeste dingen kan ik wel redelijk inschatten hoe het allemaal zal zijn met die camera, natuurlijk lees en kijk ik graag nog meer van deze body, maar het is vooral de ISO dus terwijl het donker is die ik heel interessant vind.

En met die crop camera's bedoelde ik vooral de camera's van Nikon, over compact camera's wil ik het niet eens hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Benjamin- schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 18:42:
Daarom zei ik ook dat ik graag foto's zou willen zien die 's nachts zijn genomen op hoge ISO's, dan kan ik juist hoe de kwaliteit is.
Nou, donker is het wel maar het regent mij te hard op dit moment. Online zijn deze trouwens vast wel te vinden, als het (weer) meezit hoop ik dit weekend wat voor je te kunnen doen. Voorlopig maar even op RAW+JPEG schieten aangezien lightroom de D7000 nog niet ondersteund.....

Hopen dat het morgen een beetje redelijk weer is zodat ik even lekker kan spelen.

edit:

@Benjamin: ISO6400, 18-70 lens zonder VR uit de hand in de motregen op 1/4 en f3.5 [hier]

[ Voor 12% gewijzigd door AcXeller op 05-11-2010 23:47 ]

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Gisteren heb ik de D7000 kortstondig (enkele minuten) kunnen testen bij KE te A'dam. Zelf schiet ik met een D90 en was met name benieuwd naar het focussysteem van de D7000. Zelf zou ik namelijk meer cross sensitive focuspunten hebben. Ik heb de camera weten in te stellen op 11 focuspunten. Helaas heb ik niet gevonden hoe je dynamische focuspunten instelt. Dan had ik zelf het focuspunt kunnen kiezen. Het focussen icm een 16-85 ging snel. Al is dat ook geen probleem op mijn D90 icm een 16-85 op automatisch focusveld. Graag zou ik deze camera proberen met een lens op f1.4. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de buitenste focuspunten reageren met zo'n flinterdunne dof. Mocht iemand dit kunnen testen, dan zie ik de reactie met zeer veel belangstelling tegemoet.

Daarnaast heb ik geschoten op iso6400. Aangezien ik alleen foto's terug kon kijken op scherm, kan ik daar niet echt iets over zeggen. De hoeveelheid ruis in schaduwpartijen was allezins redelijk te noemen. Op iso 3200 had je relatief weinig ruis (maximaal ingezoomd op 't scherm). Maar goed, het scherm van de D7000 is niet de manier om de iso eigenschappen te bespreken van 't toestel. Focussen in liveview ging niet super veel sneller dan m'n D90, maar goed, het was ook prima verlicht in de winkel.

Verder lag het toestel fijn in de hand. Het voelt kwalitatief iets beter aan als de D90. Denk daarbij aan het gevoel van de rubbers en het iets hogere gewicht. Natuurlijk heeft de 16-85 een uitstekende barrel, wat ook bijdraagt aan het algehele gevoel en wat niet op conto van de D7000 kan komen te staan.

Ook viel het op dat de shutterknop andere feedback gaf dan ik gewend ben van een D90, D300 of zelfs een Canon 550d/450d. Het leek alsof er minder ruimte nodig was om de shutter 'halfway' te drukken. Het omhoog klappen van de spiegel is een stuk stiller dan bij m'n D90, maar nog lang niet stil genoeg om incognito foto's te kunnen maken. Tenslotte is het best een aparte gewaarwording om in de klasse van deze camera zo'n hoge burstsnelheid aan te treffen.

Al met al kijk ik best uit naar 'echte' reviews en praktijkfoto's. To whom it may concern: aanstaande zondag heeft KE een demodag voor de D7000 in A'dam. Ik heb geen aandelen in deze toko. Sterker nog, ik was er gisteren voor het eerst.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

AcXeller schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 19:06:
[...]

Nou, donker is het wel maar het regent mij te hard op dit moment. Online zijn deze trouwens vast wel te vinden, als het (weer) meezit hoop ik dit weekend wat voor je te kunnen doen. Voorlopig maar even op RAW+JPEG schieten aangezien lightroom de D7000 nog niet ondersteund.....

Hopen dat het morgen een beetje redelijk weer is zodat ik even lekker kan spelen.

edit:

@Benjamin: ISO6400, 18-70 lens zonder VR uit de hand in de motregen op 1/4 en f3.5 [hier]
Bedankt voor de foto. Natuurlijk een hoop ruis te zien, maar op die snelheid en ISO1600 krijg ik nog meer ruis en dan een heel donker plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
wilmundo schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 00:12:
Mocht iemand dit kunnen testen, dan zie ik de reactie met zeer veel belangstelling tegemoet.
Kan ik je helaas niet bij helpen, 2.8 105mm is het gevoeligste wat ik heb.
Daarnaast heb ik geschoten op iso6400
Zie mijn voorbeeld voor benjamin hierboven ergens
Ook viel het op dat de shutterknop andere feedback gaf dan ik gewend ben van een D90, D300 of zelfs een Canon 550d/450d. Het leek alsof er minder ruimte nodig was om de shutter 'halfway' te drukken.
Ik kan het nu beste omschrijven op de volgende manier: Je voelt geen/zeer weinig weerstand bij halfway, ook word de foto gemaakt voordat je weerstand voelt. Ik heb zelf het idee dat je camera minder snel zal bewegen door deze methode maar het is wel even wennen. Al een aantal maal een foto gemaakt terwijl ik wou focussen, echter gebeurd dit al minder vaak nu.
Het omhoog klappen van de spiegel is een stuk stiller dan bij m'n D90, maar nog lang niet stil genoeg om incognito foto's te kunnen maken
Heb je dit ook in de Q stand geprobeerd ? Die is namelijk nog iets stiller maar vooral langzamer van geluid. Maar ook deze is te horen in de bibliotheek.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Graag zou ik deze camera proberen met een lens op f1.4. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de buitenste focuspunten reageren met zo'n flinterdunne dof. Mocht iemand dit kunnen testen, dan zie ik de reactie met zeer veel belangstelling tegemoet.
Zodra ik mijn D7000 binnen heb, zal ik dit testen op mijn 50 mm 1.4 prime lens. Ik zit er met smart op te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

wow net even in mijn handen gehad en is echt te gek :)
op iso 12800 is het zelfs acceptabel op de display dan wel te verstaan.

maar eens kijken of ik deze ga aanschaffen of dat ik nog eventjes wacht op de d800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
Daarnaast heb ik geschoten op iso6400. Aangezien ik alleen foto's terug kon kijken op scherm, kan ik daar niet echt iets over zeggen. De hoeveelheid ruis in schaduwpartijen was allezins redelijk te noemen. Op iso 3200 had je relatief weinig ruis (maximaal ingezoomd op 't scherm). Maar goed, het scherm van de D7000 is niet de manier om de iso eigenschappen te bespreken van 't toestel. Focussen in liveview ging niet super veel sneller dan m'n D90, maar goed, het was ook prima verlicht in de winkel.
Houd er ook rekening mee dat de optie 'ruisreductie bij hoge iso waarden' (of hoe hij ook precies mag heten) aan heeft gestaan. Hierdoor zie je op je cameraschermpje nooit de echte ruis. Ook niet als je in RAW schiet aangezien je dan nog steeds naar een jpg preview kijkt waar de ruisreductie op toegepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ik vraag me af hoe gebruikelijk en hoe vaak de hot pixels bij de D7000 voorkomen. zag toch wat youtube videos met ht pixels die het flink verpesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Sn0wblind schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:15:
ik vraag me af hoe gebruikelijk en hoe vaak de hot pixels bij de D7000 voorkomen. zag toch wat youtube videos met ht pixels die het flink verpesten
hmmm hot pixels bij nikon ? hou het laatste tijd niet meer zo bij maar over het algemeen merkte ik dat de ruis van de nikon wat neutraler is dan de canon alwaar je echt rode blauwe en paarse pixels krijgt bij hoge isos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Anoniem: 167065 schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:24:
[...]

hmmm hot pixels bij nikon ? hou het laatste tijd niet meer zo bij maar over het algemeen merkte ik dat de ruis van de nikon wat neutraler is dan de canon alwaar je echt rode blauwe en paarse pixels krijgt bij hoge isos.
nee niet van de noise, gewoon defecte pixels in de sensor, best buy in amerika verkoopt zelfs de camera pas weer wanneer het opgelost is. Nikon schijnt eraan te werken

YouTube: Nikon D7000 HD sample video hot / stuck pixel issue
hier een voorbeeld met de beschrijving waar de stuck pixels zich bevinden in het beeld. wel de film kwaliteit omhoog schoeven anders zie je ze sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Sn0wblind schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:49:
[...]

nee niet van de noise, gewoon defecte pixels in de sensor, best buy in amerika verkoopt zelfs de camera pas weer wanneer het opgelost is. Nikon schijnt eraan te werken

YouTube: Nikon D7000 HD sample video hot / stuck pixel issue
hier een voorbeeld met de beschrijving waar de stuck pixels zich bevinden in het beeld. wel de film kwaliteit omhoog schoeven anders zie je ze sowieso niet.
Hm, is het alleen bij video?
Vond deze D7000 movie érg indrukwekkend (hoewel ik moet bekennen dat ik me nooit echt verdiept heb in de film-kwaliteiten van nieuwere generaties DSLR's,,,)
http://www.vimeo.com/16508799
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste