Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Draytek heeft een nieuwe router uitgebracht, de 2130(N). Ik heb deze router gekocht ter vervanging van mijn Vigor 2900G, welke niet meer dan 11Mb door de WAN kan verstouwen. Alhoewel ik over het algemeen positief ben over deze router, zijn er wel een paar kritiekpunten.

1. De MAC filtering op WLAN werkt niet of niet goed. De hele opzet in de web interface zit bovendien onlogisch in elkaar. Met het kiezen van de allow of deny list krijg je dezelfde MAC adressen te zien. Bovendien, als je een lege allow list wilt toevoegen krijg je terecht een foutmelding maar helaas in gebrekkig Engels, n.l.:
"Allow list is choosed and Filter list is empty. This will bolck all wireless traffic. Is that correct?"

2. Syslog werkt maar half. Je krijgt b.v. helemaal geen meldingen wat de firewall blokkeert. Bovendien komen de meldingen die wel doorkomen (WAN bijvoorbeeld) niet in het goede tabblad terecht in Dratek's eigen syslog applicatie.

3. Ik kan geen URL's meer blokkeren, schijnbaar is de hele functie niet geïmplementeerd.

4. De Telnet opzet is veranderd, schijnbaar kom je met Telnet in het Linux OS (BusyBox) terecht, zie hieronder. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik hiermee de firewall etc. kan instellen, iets wat met de 2900G wel kon.

login as: admin
admin@192.168.1.1's password:

BusyBox v1.11.2 (2009-11-25 15:44:35 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

Firmware version ("v1.2.0")

---------------------------------------------------
root@Vigor2130:~# help

Built-in commands:
-------------------
. : [ [[ alias bg break cd chdir command continue echo eval exec
exit export false fg getopts hash help jobs kill let local printf
pwd read readonly return set shift source test times trap true
type ulimit umask unalias unset wait

root@Vigor2130:~#

5. Een scan bij ShieldsUp laat het volgende beeld zien.

----------------------------------------------------------------------

GRC Port Authority Report created on UTC: 2009-12-20 at 15:53:56

Results from scan of ports: 0-1055

0 Ports Open
1056 Ports Closed
0 Ports Stealth
---------------------
1056 Ports Tested

ALL PORTS tested were found to be: CLOSED.

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,
- NO unsolicited packets were received,
- NO Ping reply (ICMP Echo) was received.

----------------------------------------------------------------------

Ik begrijp niet waarom Draytek niet de poorten verborgen heeft (Stealth) en op dit punt scoort de router wat mij betreft een dikke onvoldoende.

Al met al heb ik nog niet de indruk dat het produkt 'af' is en ik heb de importeur een mail gestuurd met mijn bevindingen. Ik zal de reactie hier ook posten.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133714

Punt 1,2 en 4 heb ik nog niet zelf ervaren.

Punt 3: Ik vind het zelf ook jammer dat de functionaliteit van de URL Content Filter niet aanwezig is. Mogelijk is deze functionaliteit niet toegevoegd om een hoge throughput door de firewall te behouden.

Punt 5: Ik heb zelf ook gemerkt dat ShieldsUp alle poorten Closed geeft in plaats van Stealth (zoals bij mijn vorige Vigor 2200E-Plus). Afgezien van het feit dat je nog steeds veilig bent, is het wel gek dat het gedrag van de router hier anders is dan voorheen bij Vigor-routers.

Zelf heb ik mijn Nintendo Wii nog niet draadloos kunnen verbinden met de Vigor 2130n. Ik heb vele combinaties geprobeerd: wel/geen beveiliging en kanaal auto/1/6/11 (mac-filtering niets ingesteld). De Wii blijft foutcode 51331 geven. Ik heb hierover via draytek.com een vraag gesteld aan de support-afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Dank voor je input.

Wat betreft punt 1, 2 en 4, werkt dat bij jou wel goed of heb dit nog niet gebruikt/bekeken?

Wat betreft punt 5, doordat de poorten alleen closed zijn, geef je naar mijn menig toch een indicatie dat er leven is op je externe ip adres. Ik beschouw dat toch minder gewenst dan stealth poorten, waaruit niets blijkt dat er iets op dat ip adres wat te beleven valt. Ik wacht nog even de reactie van Draytek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwin64
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest deze router goed werkend te krijgen. Ik heb deze router gekocht vanwege de goede ervaringen met draytek (ook een vigor 2900G).
Punt1: Mac filtering alleen aan of uit op basis van dezelfde adressen is niet echt handig, met als resultaat dat ik hem nog niet aangezet heb.

Punt2:krijg Syslog niet goed werkend, er komen bijna geen meldingen door en ik had behoorlijk wat moeite om de router zichtbaar te krijgen in syslog.

Punt3: URL's blokkeren, jammer?, bij de vorige router in het begin wel gebruikt daarna niet meer.

Punt4: telnet niet eerder gebuikt.

Punt5: Poorten closed i.p.v Stealth, ik had verwacht dat het net zo zou zijn als bij mijn vorige router (alles stealth dus), of kun je de firewall zo instellen? Ik heb de instellingen van de firewall nog niet echt geprobeerd. Stealth is toch fijner omdat je dan inderdaad gewoon niet zichtbaar bent!

Wii: Aansluiten lukt op geen enkele manier. Bij de importeur kende ze het probleem niet, mijn vraag is doorgestuurd naar de fabrikant. Blij dat ik niet de enige ben maar blijft heel vervelend voor de family. Is iemand wel in staat geweest de wii succesvol te verbinden met deze router?

[ Voor 3% gewijzigd door rwin64 op 21-12-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pafdaddy schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:34:
Wat betreft punt 1, 2 en 4, werkt dat bij jou wel goed of heb dit nog niet gebruikt/bekeken?
Nog niet gebruikt/bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwin64 schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:35:
Wii: Aansluiten lukt op geen enkele manier. Bij de importeur kende ze het probleem niet, mijn vraag is doorgestuurd naar de fabrikant. Blij dat ik niet de enige ben maar blijft heel vervelend voor de family. Is iemand wel in staat geweest de wii succesvol te verbinden met deze router?
Hehe, eindelijk iemand die ook kan bevestigen dat de Wii niet draadloos verbindt met de Vigor 2130n. Volgens mij ligt het aan een stukje negotiation bij het opzetten van de verbinding dat niet lukt door de Mixed Mode (b/g/n). Ik hoop dat een toekomstige firmware dit probleem oplost. Tot die tijd gebruik ik mijn oude stand-alone accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ik ben erg in dubio om deze router te retourneren, vooral omdat de poorten niet stealth zijn voor portscans. Een alternatief zie ik echter niet zo, van de concurrentie (D-link, Netgear) lees ik toch stabiliteitsproblemen. Wat is jullie mening?

[ Voor 4% gewijzigd door pafdaddy op 21-12-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwin64
Ik weet dat draytek bij mijn vorige router behoorlijk wat firmware updates uitgebracht heeft en verwacht dat ze bovenstaande problemen ook zo weer op gaan lossen. Het wii probleem had ik ook al gemeld bij draytek en ik heb nu ook het stealth issue (net als jij) als vraag weggelegd bij draytek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Over het algemeen ben ik eg tevreden over deze router.
Met name de snelheid is fijn voor gigabit en hoge wan doorvoer.
Tot nu toe, ruim een week, stabiel en geen een keer moeten resetten ofzo.

Betreft de bevindingen van de anderen, mijn kennis is niet zo groot met routers maar ik
kan begrijpen dat je niet wil dat iemand je kan zien. Wie weet idd een firmware update.
Iedergeval zolang de router veilig is zal ik hem niet omruilen hiervoor.
Als je de firewall aanzet moet het geen probleem zijn lijkt me

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ik ben er achter dat retourneren mij zowiezo €15 administratiekosten moet betalen. Met verzendkosten wordt dat ongeveer €25. |:( Dan is er ook nog kans op reseal kosten, geen idee hoeveel dat is.

Hoe een webshop toch weer duur uit kan vallen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pafdaddy schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:37:
Ik ben erg in dubio om deze router te retourneren, vooral omdat de poorten niet stealth zijn voor portscans. Een alternatief zie ik echter niet zo, van de concurrentie (D-link, Netgear) lees ik toch stabiliteitsproblemen. Wat is jullie mening?
Ik kan er goed mee leven dat de poorten niet Stealth zijn. Ik ga er ook vanuit dat toekomstige firmware de foutjes in de router zal oplossen. De ondersteuning van Draytek is altijd goed geweest en dat zal bij dit "vlaggeschip" van hen waarschijnlijk ook zo zijn.

De Draytek Vigor 2130n is natuurlijk wel een super stabiele router met veel functionaliteiten en de hoogste doorvoersnelheid op de WAN-poort tot nu toe. Ik vind de WNDR3700 een echte consumentenrouter, vergeleken bij de producten van Draytek. Het schijnt dat port-forwarding met afwijkende poorten hierop niet mogelijk is.

Graag had ik natuurlijk al wel willen zien dat de Vigor 2130n draadloos verbindt met de Nintendo Wii, maar ook dat is hopelijk binnenkort opgelost met een firmware-upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwin64
Hieronder de reactie van Draytek op de vraag aangaande stealth functionaliteit:

Geachte heer .....,

Dit is een functionaliteit die in een toekomstige firmware versie zal worden
geïmplementeerd.

Wanneer u nog vragen heeft vernemen wij dit graag via e-mail.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support

AM

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: .......................
Verzonden: maandag 21 december 2009 23:11
Aan: DrayTek Support
Onderwerp: Re: Vigor 2130n - s/n: 09990010xxxx - geen verbinding met wii

Hallo,
Naast deze vraag over de verbinding met een wii heb ik nog een andere vraag.

Hoe kan ik de poorten aan de WAN kant in stealth mode krijgen, de meeste
staan nu closed maar zijn dus wel zichtbaar. Ik weet nog dat mijn vorige
router V2900G dit perfect deed.
Alvast bedankt.
Mvg, .........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ik heb ook een antwoord van Draytek op mijn openstaande punten in dezelfde strekking, namelijk dat er hard aan een firmware update wordt gewerkt om de problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133714 schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:45:
Zelf heb ik mijn Nintendo Wii nog niet draadloos kunnen verbinden met de Vigor 2130n. Ik heb vele combinaties geprobeerd: wel/geen beveiliging en kanaal auto/1/6/11 (mac-filtering niets ingesteld). De Wii blijft foutcode 51331 geven. Ik heb hierover via draytek.com een vraag gesteld aan de support-afdeling.
Ik heb tot op heden nog geen reactie ontvangen van draytek.com. Derhalve heb ik nu via draytek.nl (de site van de importeur Xpert Data) aan de support-afdeling nogmaals dezelfde vraag gesteld met betrekking tot het niet draadloos kunnen verbinden van de Nintendo Wii met de Vigor 2130n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pafdaddy schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:02:
Ik heb ook een antwoord van Draytek op mijn openstaande punten in dezelfde strekking, namelijk dat er hard aan een firmware update wordt gewerkt om de problemen op te lossen.
Dat is toch goed nieuws. De ondersteuning van Draytek middels nieuwe firmwares is altijd goed geweest. Hopelijk heeft mijn Nintendo Wii ook wat aan de eerstkomende firmware-upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133714 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:51:
[...]
Ik heb tot op heden nog geen reactie ontvangen van draytek.com. Derhalve heb ik nu via draytek.nl (de site van de importeur Xpert Data) aan de support-afdeling nogmaals dezelfde vraag gesteld met betrekking tot het niet draadloos kunnen verbinden van de Nintendo Wii met de Vigor 2130n.
Hieronder de reactie van Draytek betreffende het niet draadloos kunnen verbinden van de Nintendo Wii met de Vigor 2130n. Blijkbaar wordt er binnenkort al een nieuwe firmware uitgebracht.

Geachte heer ...,

Dit is een bekend probleem op de V2130, de fabrikant is hiervan op de
hoogte. We gaan er zelf vanuit dat dit probleem in de volgende firmware die
binnenkort uitgebracht wordt opgelost is.

Wanneer u nog vragen heeft vernemen wij dit graag via e-mail.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support

AM

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 133714 op 23-12-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Is het verschilt tussen en stealth en closed niet gewoon dat de router bij closed reageert op de aanvraag en bij stealth niet. In dat geval zie ik het probleem niet direct. In beide gevallen ben je veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 00:10

Ard_

Powered by ARDlon

Terrestrial 23-12-2009 @ 18:09:
Is het verschilt tussen en stealth en closed niet gewoon dat de router bij closed reageert op de aanvraag en bij stealth niet. In dat geval zie ik het probleem niet direct. In beide gevallen ben je veilig.
Inderdaad. Dat stealth-verhaal is in dit geval totaal onbelangrijk.
Volgens mij denkt TS dat portscanners zijn IP-adres overslaan ofzo als je stealth bent?

Als iemand poorten willen scannen, dan is al vrij snel duidelijk of er in een IP-range hosts aanwezig zijn. Als er een tussenliggend IP-adres in stealth-modus draait, wordt tie gewoon net zo hard mee ge-port-scanned met de rest van de range. En als iemand een specifiek IP-adres gaat port-scannen is er al een redelijk groot vermoeden dat op desbetreffend IP-adres een host is, dus is stealth ook weinig interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ard_ schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:27:
[...]

Volgens mij denkt TS dat portscanners zijn IP-adres overslaan ofzo als je stealth bent?

Als iemand poorten willen scannen, dan is al vrij snel duidelijk of er in een IP-range hosts aanwezig zijn. Als er een tussenliggend IP-adres in stealth-modus draait, wordt tie gewoon net zo hard mee ge-port-scanned met de rest van de range. En als iemand een specifiek IP-adres gaat port-scannen is er al een redelijk groot vermoeden dat op desbetreffend IP-adres een host is, dus is stealth ook weinig interessant.
Helemaal mee eens. Het verschil tussen Closed en Stealth is een gevoelskwestie. Technisch gezien maakt het niets uit, zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Ik heb een hele andere vraag met betrekking tot deze router. Vooropgesteld , ik heb geen behoefte aan een wireless verbinding. Alles is/gaat bedraad.

Op dit moment is de situatie bij mij als volgt:

Kabelmodem van UPC 25Mbps [Arris modem] naar mijn pc. Werkt prima en heb een mooie strakke download op een newsserver van 2.7 MB. Omdat ik later een HD-mediaplayer aan het netwerk wil hangen, heb ik dus een router nodig. Daarom heb ik een Zyxel P334 aangeschaft en deze achter het kabelmodem gehangen. Nu haal ik max slechts 1.5MB strak van de newsserver?! Komt dit omdat die Zyxel die 25Mbps niet aankan? Daarom was mijn vraag, als ik die Draytek 2130 koop, is die dan wel instaat om de hoge snelheid aan te kunnen?

Kort gezegd, is die Zyxel niet in staat om die 25Mbps door te geven en die Draytek 2130 wel?

Zyxel P334 specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:21:
Ik heb een hele andere vraag met betrekking tot deze router. Vooropgesteld , ik heb geen behoefte aan een wireless verbinding. Alles is/gaat bedraad.

Op dit moment is de situatie bij mij als volgt:

Kabelmodem van UPC 25Mbps [Arris modem] naar mijn pc. Werkt prima en heb een mooie strakke download op een newsserver van 2.7 MB. Omdat ik later een HD-mediaplayer aan het netwerk wil hangen, heb ik dus een router nodig. Daarom heb ik een Zyxel P334 aangeschaft en deze achter het kabelmodem gehangen. Nu haal ik max slechts 1.5MB strak van de newsserver?! Komt dit omdat die Zyxel die 25Mbps niet aankan? Daarom was mijn vraag, als ik die Draytek 2130 koop, is die dan wel instaat om de hoge snelheid aan te kunnen?

Kort gezegd, is die Zyxel niet in staat om die 25Mbps door te geven en die Draytek 2130 wel?

Zyxel P334 specs
Ik weet niet wat de doorvoersnelheid op de WAN-poort is van de Zyxel P334, maar gezien het feit dat deze router volgens mij dateert uit 2004/2005 zal het waarschijnlijk niet al te hoog zijn (ik schat ca. 15Mbps).

De Draytek Vigor 2130 (zonder n) heeft geen wireless en heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van 800Mbps. Hiermee zal je de beschikbare snelheid van UPC wel aan kunnen. Bovendien heeft deze router LAN-poorten die gigabit ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ard_ schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:27:
[...]

Wanneer er een range gescand wordt maakt het niet zoveel uit. Uit een range scan kunnen echter wat interessante adressen opvallen en dat zijn bijvoorbeeld adressen met gesloten poorten. Ik val liever niet op, ook al komt men met een gesloten poort toch niet verder.

Ik zeg dus niet dat een gesloten poort niet goed is, maar dat een stealth poort beter is.

[ Voor 25% gewijzigd door pafdaddy op 23-12-2009 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Anoniem: 133714 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:35:
[...]
Ik weet niet wat de doorvoersnelheid op de WAN-poort is van de Zyxel P334, maar gezien het feit dat deze router volgens mij dateert uit 2004/2005 zal het waarschijnlijk niet al te hoog zijn (ik schat ca. 15Mbps).

De Draytek Vigor 2130 (zonder n) heeft geen wireless en heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van 800Mbps. Hiermee zal je de beschikbare snelheid van UPC wel aan kunnen. Bovendien heeft deze router LAN-poorten die gigabit ondersteunen.
Dank Dulse, je bevestigt mijn vermoeden. De Draytek is bij deze besteld...:-)

Edit:

Heb trouwens even de handleiding van de Draytek doorgelezen en daar kan je dus inderdaad de WAN-throughput op 100Mbps fullduplex zetten. Dat is bij die Zyxel niet mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door 210667 op 24-12-2009 04:45 ]

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 15:36
3 korte vraagjes:

- Heeft de 2130N bevestigingspunten zodat je hem (ondersteboven) aan de muur kan ophangen?
- Kun je de antennes richten/vervangen?
&
- Werkt de gigawan? Dus, als ik 88Mbit van de modem krijg, geeft de 2130N die dan echt zonder (noemenswaardig) verlies door? (Mijn 2820N capt de snelheid nl van 88Mbit naar 57Mbit - 62Mbit QoS disabled).

Kepi_nl

210667

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:05:
3 korte vraagjes:

- Heeft de 2310N bevestigingspunten zodat je hem (ondersteboven) aan de muur kan ophangen?
&
- Werkt de gigawan? Dus, als ik 88Mbit van de modem krijg, geeft de 2310N die dan echt zonder (noemenswaardig) verlies door? (Mijn 2820N capt de snelheid nl van 88Mbit naar 57Mbit - 62Mbit QoS disabled).
Heb zojuist de 2130 aangesloten dus niet 2130n

Hij heeft aan de achterzijde 3 bevestigingspunten. Schroefjes zijn meegeleverd.

Antennes kan ik dus niet veel over zeggen, maar als ik het zo fysiek bekijk, dan zijn de antennes niet kantelbaar

De WAN throughput werkt bij mij met mijn 25Mbps UPC-aansluiting perfect. Zit nu ook op usenet en haal een strakke 2.9MB! QoS staat bij mij aan.

Gisteravond besteld bij de routershop. Vanmorgen al binnen..

Ik vind dit één van de beste aankopen die ik gedaan heb het afgelopen jaar

[ Voor 4% gewijzigd door 210667 op 24-12-2009 14:32 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 11:01
3 korte vraagjes:

- Heeft de 2310N bevestigingspunten zodat je hem (ondersteboven) aan de muur kan ophangen?
&
- Werkt de gigawan? Dus, als ik 88Mbit van de modem krijg, geeft de 2310N die dan echt zonder (noemenswaardig) verlies door? (Mijn 2820N capt de snelheid nl van 88Mbit naar 57Mbit - 62Mbit QoS disabled).
Ik weet niet hoe ver de gigawan gaat, maar de 50 mbit die ik van ziggo heb gaan zonder problemen of noemenswaardig verlies (tov direct nop de kabel) die 88mbit zou hij dus makkelijk aan moeten kunnen. Volgens speccs 800mbit wan<->lan.

De antennes zijn los, deze kan je dus vervangen. ook kan je ze richten, maar ik weet niet of dat echt nut heeft.

Naar de montage heb ik niet echt gekeken, er zit wel wat bij om hem om te hangen, maar hoe dat precies zit weet ik niet, bij mij staat hij gewoon op de grond.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• rabor
Kevinp schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:39:

Naar de montage heb ik niet echt gekeken, er zit wel wat bij om hem om te hangen, maar hoe dat precies zit weet ik niet, bij mij staat hij gewoon op de grond.
Zou je heel misschien voor mij even kunnen kijken of er gaatjes oid zitten zodat je hem met de antennes naar beneden aan een muur zou kunnen ophangen? _/-\o_ ...kan ik hem zo nog even bestellen..

Kepi_nl

210667

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:45:
[...]

Zou je heel misschien voor mij even kunnen kijken of er gaatjes oid zitten zodat je hem met de antennes naar beneden aan een muur zou kunnen ophangen? _/-\o_ ...kan ik hem zo nog even bestellen..
Schreef ik niet om 14:28 uur dat er aan de achterkant van de router bevestigingspunten zitten en dat er schroefjes meegeleverd worden?! 8)7

• rabor
210667 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:59:
[...]

Schreef ik niet om 14:28 uur dat er aan de achterkant van de router bevestigingspunten zitten en dat er schroefjes meegeleverd worden?! 8)7
Schrijf jij niet ook dat je de 2130 hebt & niet de 2130N?...

Jij hebt dus geen antennes op je router zitten waar rekening mee gehouden moet worden.. & verder geef je ook niet aan hoe je hem dan wel op kunt hangen..

Daarnaast heb ik 90mbit & haal ik met de 2820N al zo'n 6.8MB.. maar dat moet dus (hopelijk) 11MB worden..

Kepi_nl

• Kevinp
rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:45:
[...]

Zodra ik thuis ben :). maar als je hem op z'n kop kan ophangen zitten de antennes niet in de weg, deze zitten namelijk aan de bovenkant (dus onderkant).

Afbeeldingslocatie: http://www.routershop.nl/img/products/large/draytek_vigor_2130n_500x375.jpg

Deze antennes komen los bij de router en zijn te draaien, en bewegen zoals bij volgens mij veel /de meeste losse wifi antennes wel te richten.

[ Voor 11% gewijzigd door Kevinp op 24-12-2009 15:53 ]

210667

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:17:
[...]

Schrijf jij niet ook dat je de 2310 hebt & niet de 2310N?...

Jij hebt dus geen antennes op je router zitten waar rekening mee gehouden moet worden.. & verder geef je ook niet aan hoe je hem dan wel op kunt hangen..

Daarnaast heb ik 90mbit & haal ik met de 2820N al zo'n 6.8MB.. maar dat moet dus (hopelijk) 11MB worden..
Djeezzz man.... |:(

En ja de 2130N is echt een wereld verschil met de 2130....jij hebt voelsprietjes en ik niet |:(

We hebben het toch wel over dezelfde router in dit topic? Dat gaat over de 2130 en niet de 2310 in verschillende uitvoeringen.... Er is wel een D-Link 2310n en zonder n

[ Voor 23% gewijzigd door 210667 op 24-12-2009 16:03 ]

• rabor
Kevinp schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:41:
[...]

Zodra ik thuis ben :). maar als je hem op z'n kop kan ophangen zitten de antennes (niet?) in de weg, deze zitten namelijk aan de bovenkant (dus onderkant).

[afbeelding]
Heb geen haast want vóór maandag wordt toch niks meer bezorgd..

Ik weet hoe het apparaat eruitziet, maar er is nergens een plaatje te vinden van de achterkant; bij mij komt'ie nl op de 2e verdieping te hangen & dan móet 'ie (net als m'n 2820N) met de antennes naar beneden uitgericht kunnen worden opgehangen voor goeie ontvangst in de rest van het huis..

Kepi_nl

210667

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:03:
[...]

Ik weet hoe het apparaat eruitziet, maar er is nergens een plaatje te vinden van de achterkant; bij mij komt'ie nl op de 2e verdieping te hangen & dan móet 'ie (net als m'n 2820N) met de antennes naar beneden uitgericht kunnen worden opgehangen voor goeie ontvangst in de rest van het huis..
Dan bevestig je m toch met schroeven onderste boven aan de muur. Staat alleen Draytek Vigor 2130[n] op zijn kop.... 8)

Ook een goeie kerst...

• rabor
210667 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:06:
[...]

Dan bevestig je m toch met schroeven onderste boven aan de muur. Staat alleen Draytek Vigor 2130[n] op zijn kop.... 8)

Ook een goeie kerst...
Bedoel ik.. :+ 2130(n)..

Het probleem is dat de "Barbapappa-gaatjes" wel moeten kloppen.. Hij moet natuurlijk niet van de muur afvallen omdat'ie niet gezekerd zit.. er hangen nl ook nog wat zwaardere antenne's, 5 netwerk- & een usb-kabel aan.. :')

Kepi_nl

210667 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:28:
[...]

Heb zojuist de 2130 aangesloten dus niet 2130n

Hij heeft aan de achterzijde 3 bevestigingspunten. Schroefjes zijn meegeleverd.

Antennes kan ik dus niet veel over zeggen, maar als ik het zo fysiek bekijk, dan zijn de antennes niet kantelbaar

De WAN throughput werkt bij mij met mijn 25Mbps UPC-aansluiting perfect. Zit nu ook op usenet en haal een strakke 2.9MB! QoS staat bij mij aan.

Gisteravond besteld bij de routershop. Vanmorgen al binnen..

Ik vind dit één van de beste aankopen die ik gedaan heb het afgelopen jaar
Leuk dat ik je van een goed advies heb kunnen voorzien. Je oude router was gewoon de bottleneck. En wat heb je hem snel binnen, zeg.

Het Draytek Vigor 2130(n) is een super router waarmee je (hopelijk) weer een tijd voorruit kan.

De Vigor 2130 heeft inderdaad aan de achterkant drie bevestigingspunten voor schroefjes. In de doos zit een kartonnen mal om de gaatjes op de juiste plek te kunnen boren. Aangezien deze bevestigingspunten van wijd naar smal toelopen, kan je de router alleen met de antennes naar boven ophangen. Als dit andersom geprobeert wordt, vermoed ik dat er router er af valt.

De Vigor 2130(n) heeft drie antennes die je los kan maken (je moet ze er zelf immers ook op plaatsen) en deze antennes zijn kantelbaar. Aangezien het omni-antennes zijn kan de positie van de antennes uitmaken voor het bereik.

En als je in je pc een gigabit-lan-kaart heb zitten dan heb je dus een gigabit-verbinding van je pc naar de Vigor 2130 (dus 1000Mbps of te wel 1Gbps).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 133714 op 24-12-2009 16:29 ]

3 korte vraagjes:

- Heeft de 2130N bevestigingspunten zodat je hem (ondersteboven) aan de muur kan ophangen?
&
- Werkt de gigawan? Dus, als ik 88Mbit van de modem krijg, geeft de 2130N die dan echt zonder (noemenswaardig) verlies door? (Mijn 2820N capt de snelheid nl van 88Mbit naar 57Mbit - 62Mbit QoS disabled).
De Draytek Vigor 2130(n) wordt gepresenteerd met een doorvoersnelheid op de WAN-poort van 800Mbps. Of dit werkelijk zo is, zal afgewacht moeten worden, aangezien ik nog geen review van deze router heb gelezen.

Hopelijk komt binnenkort de Vigor 2130(n) aanbod op www.smallnetbuilder.com, want deze site is net begonnen met het reviewen van een aantal Vigors. Voorheen kwam op deze site het merk Draytek weinig aan bod.

[...]

Zoals ik al eerder schreef heeft de Vigor 2130(n) drie bevestigingspunten voor schroefjes om hem aan de muur op te hangen. Hiervoor zit een kartonnen mal in de verpakking om de gaatjes te kunnen boren. Maar aangezien deze bevestigingspunten van wijd naar smal lopen (om hem veilig op te hangen met de antennes naar boven) lijkt het mij niet veilig om deze router ondersteboven aan de muur op de hangen.

Ik kan je adviseren om de Sitecom Wireless Network Antenna Extender (wl-040) er bij te bestellen. Hiermee kan je de router normaal op een ondergrond plaatsen en kan je de extender gebruiken om de antennes te plaatsen zoals jij wilt.

210667

Anoniem: 133714 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:27:
[...]

Leuk dat ik je van een goed advies heb kunnen voorzien. Je oude router was gewoon de bottleneck. En wat heb je hem snel binnen, zeg.
Goede adviezen daar heb je je mede-tweakers voor... ;) Nogmaals dank daarvoor... :P Maar dit is echt wel een goede router. Routershop was idd wel supernel. Gisteravond voor negen uur besteld en betaald met Ideal en kreeg meteen een uur later een mail met track&trace. Vanmorgen stond de TNT-meneer al om 10 uur voor de deur.

210667 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:35:
[...]

Goede adviezen daar heb je je mede-tweakers voor... ;) Nogmaals dank daarvoor... :P Maar dit is echt wel een goede router. Routershop was idd wel supernel. Gisteravond voor negen uur besteld en betaald met Ideal en kreeg meteen een uur later een mail met track&trace. Vanmorgen stond de TNT-meneer al om 10 uur voor de deur.
Gaaf, hoor, zo'n last minute transactie voor een perfect product. Ik heb vorige maand mijn good-old Vigor 2200E-Plus ook vervangen door een Vigor 2130(n) en deze doet het prima. Alleen wat foutjes in de firmware en nog geen ondersteuning voor een draadloze verbinding met de Nintendo Wii, maar dat wordt vast en zeker opgelost door een nieuwe firmware. Volgens Draytek wordt de eerstvolgende firmware-versie binnenkort al uitgebracht.

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:24:
[...]

Bedoel ik.. :+ 2130(n)..

Het probleem is dat de "Barbapappa-gaatjes" wel moeten kloppen.. Hij moet natuurlijk niet van de muur afvallen omdat'ie niet gezekerd zit.. er hangen nl ook nog wat zwaardere antenne's, 5 netwerk- & een usb-kabel aan.. :')
Oke, je hebt al zwaardere antennes die op een eventuele Vigor 2130n moeten komen. Dan zou de Edimax Antenna Relocation Stand een oplossing kunnen zijn. Maar deze is moeilijk verkrijgbaar.

Trouwens, wat zijn de specificaties van jouw (drie) zwaardere antennes (merk, type, dbi)? Ik ben wel benieuwd of deze extra versterking helpt. Heb je daar voorbeelden van qua metingen bij jou?

[...]

De Vigor 2820n is een ADSL-modem/router en de Vigor 2130n is een breedband (gigabit-)router (dus zonder ADSL-modem). Dat weet je?

• rabor
Anoniem: 133714 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:48:
[...]
De Vigor 2820n is een ADSL-modem/router en de Vigor 2130n is een breedband (gigabit-)router (dus zonder ADSL-modem). Dat weet je?
Zeker, de 2820N is m'n 7e of 8e Draytek sinds 2002, dus ik weet wel ongeveer wat in m'n handen heb. En ja, het is een ADSL2+ & Ethernet (dual wan) modem/router met GigaLan etc maar blijkbaar dus met beperkte Wan want 62mbit is de absolute max wat'ie kan verwerken.

En zoals ik ook al schreef, ik krijg 88mbit van mijn modem, dus ADSL kan het sowieso niet zijn.
Anoniem: 133714 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:45:
[...]
Oke, je hebt al zwaardere antennes die op een eventuele Vigor 2130n moeten komen. Dan zou de Edimax Antenna Relocation Stand een oplossing kunnen zijn. Maar deze is moeilijk verkrijgbaar.

Trouwens, wat zijn de specificaties van jouw (drie) zwaardere antennes (merk, type, dbi)? Ik ben wel benieuwd of deze extra versterking helpt. Heb je daar voorbeelden van qua metingen bij jou?
Ik woon in een huis waar het signaal diagonaal door 3 betonnen vloeren & 3 betonnen muren heen moet (dan sta je in het hoekje van de keuken) & dan is het signaal rond de 82%. In de huiskamer (scheelt 2 muren) is het rond de 94%, & op de 1e & 2e verdieping is het allebei 96 tot 100% ontvangst. Waar de router zelf hangt (kantoortje op 4) is alles uiteraard bekabeld.

Aan de router zitten nu 2x een Draytek 7dBi (ANT1107) & een D-Link ANT24-0801 (8.5dBi). Met de standaard-antennes haal je 1 verdieping lager amper nog 70%, met 2 vloeren 2 muren zit je al op 11G 50% ofzo. Antenne-keuze maakt echt heel veel uit, ook op je PCI(-e)-kaartje trouwens.

Anyway, de wifi-Drayteks kon je tot nu toe bijna allemaal (alleen de eerste dacht ik niet) altijd op 4 manieren ophangen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0073/2820N.jpg

Lijkt me stug of iig niet slim als ze daar nu ineens van afwijken.

Kepi_nl

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 17:48:
[...]
Zeker, de 2820N is m'n 7e of 8e Draytek sinds 2002, dus ik weet wel ongeveer wat in m'n handen heb. En ja, het is een ADSL2+ & Ethernet (dual wan) modem/router met GigaLan etc maar blijkbaar dus met beperkte Wan want 62mbit is de absolute max wat'ie kan verwerken.

En zoals ik ook al schreef, ik krijg 88mbit van mijn modem, dus ADSL kan het sowieso niet zijn.

[...]
Ik woon in een huis waar het signaal diagonaal door 3 betonnen vloeren & 3 betonnen muren heen moet (dan sta je in het hoekje van de keuken) & dan is het signaal rond de 82%. In de huiskamer (scheelt 2 muren) is het rond de 94%, & op de 1e & 2e verdieping is het allebei 96 tot 100% ontvangst. Waar de router zelf hangt (kantoortje op 4) is alles uiteraard bekabeld.

Aan de router zitten nu 2x een Draytek 7dBi (ANT1107) & een D-Link ANT24-0801 (8.5dBi). Met de standaard-antennes haal je 1 verdieping lager amper nog 70%, met 2 vloeren 2 muren zit je al op 11G 50% ofzo. Antenne-keuze maakt echt heel veel uit, ook op je PCI(-e)-kaartje trouwens.

Anyway, de wifi-Drayteks kon je tot nu toe bijna allemaal (alleen de eerste dacht ik niet) altijd op 4 manieren ophangen:

[afbeelding]

Lijkt me stug of iig niet slim als ze daar nu ineens van afwijken.
Bedankt voor je reactie. Je bent dus al lang een Draytek-gebruiker.

De Vigor 2130n ondersteunt 802.11b/g/n en volgens mij moeten eventuele nieuwe antennes toch ook deze banden ondersteunen. De ANT1107 is volgens mij alleen geschikt voor 802.11b/g en nog niet voor 802.11n. Of heb ik het verkeerd?

Als ik je foto bekijk, is Draytek er voor de Vigor 2130(n) vanaf gestapt flexibele bevestigingspunten te hanteren. Als ik de bevestigingspunten bij jou dubbele barbapapa's noem. dan heeft de Vigor 2130(n) drie enkele barbapapa's (die dus allen in één en dezelfde richting wijzen: dik onder en dun boven) zodat je de router alleen normaal kan ophangen (dus niet onderste boven).

• rabor
Anoniem: 133714 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Je bent dus al lang een Draytek-gebruiker.

De Vigor 2130n ondersteunt 802.11b/g/n en volgens mij moeten eventuele nieuwe antennes toch ook deze banden ondersteunen. De ANT1107 is volgens mij alleen geschikt voor 802.11b/g en nog niet voor 802.11n. Of heb ik het verkeerd?

Als ik je foto bekijk, is Draytek er voor de Vigor 2130(n) vanaf gestapt flexibele bevestigingspunten te hanteren. Als ik de bevestigingspunten bij jou dubbele barbapapa's noem. dan heeft de Vigor 2130(n) drie enkele barbapapa's (die dus allen in één en dezelfde richting wijzen: dik onder en dun boven) zodat je de router alleen normaal kan ophangen (dus niet onderste boven).
Jammer, 't was de beste kandidaat.. Maar misschien dat de 'N'-uitvoering toch net even anders is..?

Met 2,4GHz maakt dat volgens mij niks uit.. het is net zoals de meegeleverde antennetjes een plug met een koperen draad & daar omheen een kunstoffen huls. Ik denk dat die beschrijving gewoon nog uit het tijdperk vóór 11N komt. Ik heb ondertussen 10-tallen antennes getest & deze combi doet het gewoon prima. Maakt iig geen verschil als ik ze vervang met 2 D-Link ANT24-0700's. Het uitrichten van de antennes is daarnaast net zo belangrijk.

Kepi_nl

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:11:
[...]

Jammer, 't was de beste kandidaat.. Maar misschien dat de 'N'-uitvoering toch net even anders is..?

Met 2,4GHz maakt dat volgens mij niks uit.. het is net zoals de meegeleverde antennetjes een plug met een koperen draad & daar omheen een kunstoffen huls. Ik denk dat die beschrijving gewoon nog uit het tijdperk vóór 11N komt. Ik heb ondertussen 10-tallen antennes getest & deze combi doet het gewoon prima. Maakt iig geen verschil als ik ze vervang met 2 D-Link ANT24-0700's. Het uitrichten van de antennes is daarnaast net zo belangrijk.
Ik heb het over de Vigor 2130n voor wat betreft de drie bevestigingspunten die alleen montage met de antennes naar boven toestaan.

Ik zal me nog eens gaan verdiepen in eventuele zwaardere antennes. De belangrijkheid van uitrichten weet ik. Maar extra dbi helpt dus zeker. Waarom heb jij voor de combi van twee omni's en één patch-antenne gekozen? De omni's voor signaal schuin naar beneden en de patch voor horizontaal signaal?

rabor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:11:
[...]

Ik weet nog niet zeker of de Vigor 2130n single band (2,4GHz) of dual band (5Ghz) is. De 802.11n staat toe dat deze op beide banden gebruikt mag worden.

Volgens een Product Review van de Vigor 2130n hier op Tweakers.net is de Vigor 2130n single band (2,4GHz). In dat geval kan je dus zwaardere antennes die geschikt zijn voor 802.11b/g ook op de Vigor 2130n gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-04 13:45
Nog een minpuntje; hij heeft geen VPN Passthrough.. |:(
Draytek Support erkent dit en geeft aan dat dit dat met een volgende update verholpen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Bedoel je VPN PPTP passthrough of dat de optie Enable IPSec VPN Pass-through niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Anoniem: 133714 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:39:
[...]
Ik weet nog niet zeker of de Vigor 2130n single band (2,4GHz) of dual band (5Ghz) is. De 802.11n staat toe dat deze op beide banden gebruikt mag worden.

Volgens een Product Review van de Vigor 2130n hier op Tweakers.net is de Vigor 2130n single band (2,4GHz). In dat geval kan je dus zwaardere antennes die geschikt zijn voor 802.11b/g ook op de Vigor 2130n gebruiken.
ik weet 90% zeker dat deze router eeen single band is. Dat is meteen ook het grootste nadeel van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-04 13:45
pafdaddy schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:48:
Bedoel je VPN PPTP passthrough of dat de optie Enable IPSec VPN Pass-through niet werkt?
Ik bedoel PPTP passthrough..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kevinp schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:08:
[...]

ik weet 90% zeker dat deze router eeen single band is. Dat is meteen ook het grootste nadeel van de router.
Mag ik vragen waarop je dat baseert? Is het omdat er in de firmware geen sprake is van een keuze voor 5Ghz?

En dit betekent dan (waarschijnlijk) dat de Vigor 2130 voor zowel 802.11b, g en n werkt op 2,4Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Anoniem: 133714 schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:22:
[...]
Mag ik vragen waarop je dat baseert? Is het omdat er in de firmware geen sprake is van een keuze voor 5Ghz?

En dit betekent dan (waarschijnlijk) dat de Vigor 2130 voor zowel 802.11b, g en n werkt op 2,4Ghz?
heb het volgens mij ergens gelezen. Nou ja ik heb het zeker ergens gelezen. Die 10% is meer omdat ik niet 100% zeker ben of het bericht van een vooraankondiging kwam, en het dus nog veranderd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kevinp schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:03:
[...]

heb het volgens mij ergens gelezen. Nou ja ik heb het zeker ergens gelezen. Die 10% is meer omdat ik niet 100% zeker ben of het bericht van een vooraankondiging kwam, en het dus nog veranderd kan zijn.
Deze regel vond ik in de handleiding van de Vigor 2130 Series:

"This product is designed for 2.4GHz WLAN network throughout the EC region and Switzerland with restrictions in France."

Aangezien hier alleen over 2,4GHz wordt gesproken, lijkt het bijna zeker dat de Vigor 2130n single band is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Net gesproken met iemand van de tech support van Draytek die zei dat heel binnenkort (binnen 1 tot 2 maanden) de opvolger van de 2820n/2930n op de markt zal komen. Hij wist nog niet wat het typenummer zou worden of wat de exacte specs zouden zijn, maar wel dat'ie dual GigaWan, dual band & een hoop verschillende manieren om op te hangen zou hebben ;).

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 10:36

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Heb er net een besteld... Ben benieuwd... Vroeger heb ik ook al eens met veel plezier met verschillende draytek gewerkt.
Ben dus benieuwd hoe deze zal bevallen. Mijn huidige Belkin N1 Vision is niet meer toereikend voormijn kabel verbinding. Dus als deze binnen is gaat die Belkin in de verkoop....

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rabor schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:09:
Net gesproken met iemand van de tech support van Draytek die zei dat heel binnenkort (binnen 1 tot 2 maanden) de opvolger van de 2820n/2930n op de markt zal komen. Hij wist nog niet wat het typenummer zou worden of wat de exacte specs zouden zijn, maar wel dat'ie dual GigaWan, dual band & een hoop verschillende manieren om op te hangen zou hebben ;).
Ik denk dat Draytek vanaf nu steeds meer Giga-WAN-modellen op de markt gaat zetten.

En hopelijk zitten er voor jou vele manieren op om de router op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Morgen hoop ik hem binnen te krijgen, als TNT meewerkt. Zodra ik hem geconfigureerd heb, zal ik mijn bevindingen ook hier neer zetten.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Ik heb hem (ook) vandaag binnengekregen, en ik moet zeggen best een leuk routertje. Op de Wan verlies ik minder dan 1 mbit; dus met een PC rechtstreeks op de modem (FiberPower 90/6) gaf 88.2 mbit, & met de router wordt het nu 87.42 Mbit;

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/667159577.png (87.42 Mb down/6.28 Mb up).

..& met QoS ingeschakelt is dat bijzonder goed te noemen. Maar, vergeleken met de 2820n/2930n mis je toch wel een hoop opties/instellingsmogelijkheden, en ook het wifi-signaal lijkt zo op het eerste gezicht minder sterk te zijn. Maargoed, ik heb er toch maar vanaf gezien om gaten in de router te gaan staan boren (zodat ik hem op z'n kop kon hangen), dus moet ik even tot morgen wachten om te zien wat'ie met m'n nieuwe antennes gaat doen.

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rabor schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:24:
Ik heb hem (ook) vandaag binnengekregen, en ik moet zeggen best een leuk routertje. Op de Wan verlies ik minder dan 1 mbit; dus met een PC rechtstreeks op de modem (FiberPower 90/6) gaf 88.2 mbit, & met de router wordt het nu 87.42 Mbit;

[afbeelding] (87.42 Mb down/6.28 Mb up).

..& met QoS ingeschakelt is dat bijzonder goed te noemen. Maar, vergeleken met de 2820n/2930n mis je toch wel een hoop opties/instellingsmogelijkheden, en ook het wifi-signaal lijkt zo op het eerste gezicht minder sterk te zijn. Maargoed, ik heb er toch maar vanaf gezien om gaten in de router te gaan staan boren (zodat ik hem op z'n kop kon hangen), dus moet ik even tot morgen wachten om te zien wat'ie met m'n nieuwe antennes gaat doen.
Goed dat je nu (bijna) je volledige snelheid haalt met de Vigor 2130n.

Ook ik mis ten opzichte van de 2200E-Plus wel wat instellingsmogelijkheden, o.a. de url-content-filter. Hopelijk wordt dat in een toekomstige firmware weer toegevoegd.

Ik ben benieuwd naar jouw signaalmetingen met de originele antennes en je zwaardere antennes op de Vigor 2130n. Misschien kan je de Vigor 2130n ook testen in de normale stand (dus niet onderste boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Zit met de 2130N nu op speedtest.ziggo.nl op de volgende waardens:

113,5Mbits/s en 9,5Mbit/s

Al met al ben ik er aardig op vooruit gegaan t.o.v. de Belkin N1 Vision die ik had..
Die kon de snelheid van mijn 120Mb lijn niet aan.

Moet verder nog wat dingen gaan testen.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:33
Is het iemand gelukt om draadloos een squeezebox duet receiver (SBR) aan te sluiten op deze Vigor 2130n. Ik heb vele combinaties geprobeerd: wel/geen beveiliging, wel/geen port geopend in de firewall etc. De LED op de draytek blijft blauw branden en de controller kan de receiver niet vinden. Als ik mijn oude router aanzet en de oude instellingen weer activeer, werkt het direct. Op de een of andere manier ziet de Vigor 2130n mijn SBR, heeft iemand een idee hoe het wel lukt deze in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yesr schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:04:
Is het iemand gelukt om draadloos een squeezebox duet receiver (SBR) aan te sluiten op deze Vigor 2130n. Ik heb vele combinaties geprobeerd: wel/geen beveiliging, wel/geen port geopend in de firewall etc. De LED op de draytek blijft blauw branden en de controller kan de receiver niet vinden. Als ik mijn oude router aanzet en de oude instellingen weer activeer, werkt het direct. Op de een of andere manier ziet de Vigor 2130n mijn SBR, heeft iemand een idee hoe het wel lukt deze in te stellen?
De Vigor 2130n met firmware 1.2.0 kan ook geen draadloze verbinding maken met een Nintendo Wii. Volgens Draytek NL Support wordt dit waarschijnlijk met de volgende firmware opgelost.

Mogelijk betreft het bij de Squeezebox een zelfde probleem. Je zou Draytek NL Support er eens over kunnen contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supernova schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:58:
Zit met de 2130N nu op speedtest.ziggo.nl op de volgende waardens:

113,5Mbits/s en 9,5Mbit/s

Al met al ben ik er aardig op vooruit gegaan t.o.v. de Belkin N1 Vision die ik had..
Die kon de snelheid van mijn 120Mb lijn niet aan.

Moet verder nog wat dingen gaan testen.
Welke snelheid haalt je als je het kabelmodem direct op de pc aansluit? Dan kan je de overhead van de Vigor 2130n bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
hoe hebben jullie de firewall ingesteld?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ionicdog schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:36:
hoe hebben jullie de firewall ingesteld?
Aangezien er alleen DoS defense en ACL inzit, is er niet echt sprake van een zwaar configureerbare firewall... Ik heb de DoS defense in zijn geheel uitstaan, vanwege eerdere slechte ervaringen met deze dienst in Draytek routers. Ook ACL's heb ik nog niet gemaakt. Ik gebruik de 2130n thuis, en dan is NAT voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
ik had de DoS defence even aan gezet maar kreeg gelijk geen internet pagina;s meer.
bij mij staat ook alles uit en gewoon de windows firewall gebruik ik, en hardware Nat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:26
Ik denk dat ik deze ook wel wil halen. Heb nu nog een standaard telfort lijntje maar intern netwerk is slecht, met streaming en kopieren bestanden.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:24

allure

Titaan fase 2/3

Heeft iemand de optie om zelf DNS servers in te stellen al gevonden op de 2130?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
allure schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:38:
Heeft iemand de optie om zelf DNS servers in te stellen al gevonden op de 2130?
Nog niet in de huidige (beta) firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-04 00:59
Anoniem: 133714 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:01:
[...]
De Vigor 2130n met firmware 1.2.0 kan ook geen draadloze verbinding maken met een Nintendo Wii. Volgens Draytek NL Support wordt dit waarschijnlijk met de volgende firmware opgelost.

Mogelijk betreft het bij de Squeezebox een zelfde probleem. Je zou Draytek NL Support er eens over kunnen contacteren.
Zucht, moe van de stabiliteits problemen van mijn Dlink 655 besloten om deze aan te schaffen en dan krijg ik niet eens mijn squeexbox erop, een Classic en twee Radio's die geen verbinding kunnen maken. Waardeloos zo, nog nooit problemen mee gehad, wat een domper.
Hoop dat die firmware update snel komt dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ik zou zeker Draytek hierover bevragen. Hoe meer klachten ze krijgen hoe beter het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-04 00:59
Yep, al gedaan. Hun reactie is dat ze er van op de hoogte zijn en dat dit vast opgelost zal worden in een toekomstige firmware upgrade. Verder verwachten ze binnenkort een nieuwe firmware versie. Niets concreets dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Anoniem: 133714 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 21:12:
[...]

Goed dat je nu (bijna) je volledige snelheid haalt met de Vigor 2130n.

Ook ik mis ten opzichte van de 2200E-Plus wel wat instellingsmogelijkheden, o.a. de url-content-filter. Hopelijk wordt dat in een toekomstige firmware weer toegevoegd.

Ik ben benieuwd naar jouw signaalmetingen met de originele antennes en je zwaardere antennes op de Vigor 2130n. Misschien kan je de Vigor 2130n ook testen in de normale stand (dus niet onderste boven).
Op een andere pc is de snelheid ondertussen vrijwel identiek als rechtstreeks op de modem, dus perfect.

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0337/Speedtest_1.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0643/Speedtest_2.jpg

Ik had dus geen gaten in de router gemaakt om hem op z'n kop te kunnen ophangen, dus de router hing gewoon rechtop met 1 8dBi paneel/richt-antenne recht naar beneden & 2 van de meegeleverde antennes zo ver mogelijk naar beneden, maar dan komen ze niet verder dan een hoek van 90 graden & dat was niet echt een succes.

Maargoed, ook al zou de wireless verbinding optimaal zijn dan zou je alsnog te veel snelheid verliezen, dus ik heb ondertussen hier en daar paar gaten in het beton geboord en wat kabels gelegd. Van een PC had ik nu wat D-Link ANT24-0700's over, en 2 daarvan icm die panel geven nu overal in huis weer een prima signaal, maar hoger dan 55 mbit kom ik wireless niet, maar, dat is nu wel weer meer dan voldoende voor de rest van het wireless spul in huis.

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Iemand al met de ingebouwde FTP server zitten stoeien? Ik wil de FTP van buitenaf benaderen, maar dat lukt alleen als ik eerst een VPN opzet, en niet via het externe IP adres. Dat laatste is wél wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pafdaddy schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:10:
Iemand al met de ingebouwde FTP server zitten stoeien? Ik wil de FTP van buitenaf benaderen, maar dat lukt alleen als ik eerst een VPN opzet, en niet via het externe IP adres. Dat laatste is wél wat ik wil.
Ik kan de ingebouwde FTP-server van de Vigor 2130n van buitenaf benaderen als ik de optie "Enable FTP" onder System Maintenance > Remote Management aan zet. Maar dit is eigenlijk (zoals de naam als zegt) de optie voor remote management van de router via FTP. Wie weet hoe dit zit?

Via een VPN heb ik niet geprobeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 133714 op 08-01-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Anoniem: 133714 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:29:
[...]
Ik kan de ingebouwde FTP-server van de Vigor 2130n van buitenaf benaderen als ik de optie "Enable FTP" onder System Maintenance > Remote Management aan zet. Maar dit is eigenlijk (zoals de naam als zegt) de optie voor remote management van de router via FTP. Wie weet hoe dit zit?

Via een VPN heb ik niet geprobeerd.
Ah ok, op die fiets. Tsja aan de ene kant zit er wat in om het daar voor "van buiten af" aan te moeten zetten vind ik. Je managed een manier tot remote toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117015

Vandaag heb ik een beta versie 1.3.0_rc2 gekregen van Draytek.
Deze versie zou moeten zorgen dat de Wii zich aan kan melden op de router.
Helaas heb ik de Wii niet aangemeld gekregen op de router.
Heeft iemand anders ook de beta firmware gekregen en getest of de Wii aangemeld kan worden op de Wii?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117015 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:19:
Heeft iemand anders ook de beta firmware gekregen en getest of de Wii aangemeld kan worden op de Wii?
Misschien kan Draytek aangeven met welke instellingen zij een Nintendo Wii draadloos hebben kunnen verbinden met de Vigor 2130n?

Je kan het zelf als volgt proberen met de instellingen in de Vigor 2130n:
- geen encryptie of wel encryptie (wep, wpa).
- kanaal automatisch, expliciet op 1, expliciet op 6 of expliciet op 11.
- show ssid of hide ssid.
- eventueel de mode wijzigen (als dit in 1.3.0_rc2 mogelijk is).

En nee, ik heb geen beta-firmware gekregen naar aanleiding van mijn melding aan Draytek NL Support over het draadloos verbinden met een Nintendo Wii. Ik wacht rustig af...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 133714 op 08-01-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas heeft draytek niet aangegeven hoe ik de draytek moet instellen.
Heb een mail gestuurd naar draytek met de vraag hoe hun de router hebben ingesteld om met de Wii te werken.

Ik heb vanalles geprobeert en natuurlijk als eerste zonder encryptie.
Vreemd genoeg is dat de ds wel meteen coonect naar de router.

Anders wacht ik rustig af tot de final versie van de 1.30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117015 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:16:
Heb een mail gestuurd naar draytek met de vraag hoe hun de router hebben ingesteld om met de Wii te werken.

Ik heb vanalles geprobeert en natuurlijk als eerste zonder encryptie.
Vreemd genoeg is dat de ds wel meteen coonect naar de router.

Anders wacht ik rustig af tot de final versie van de 1.30
Ik heb een Nintendo DS nog nooit geprobeerd te verbinden met de Vigor 2130n, maar kan de DS met firmware 1.2.0 draadloos verbinden of werkt dit pas bij 1.3.0_rc2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKuup
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09-2024
Sinds vorige week ook deze router. Keurig aan de muur gemonteerd, niks op aan te merken. Ook het downloaden zoals eerder is gezegd gaat uitstekend. Ik heb echter wel een probleem met de wireless verbinding.

Edit: Lag aan het netwerkkaartje :X

Heb hem nu al ruim een week i.c.m. Ubee modem van Ziggo. Dik tevreden.

[ Voor 55% gewijzigd door DaKuup op 18-01-2010 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:42
Heeft iemand ervaringen met het aansluiten van een externe harde schijf op deze router?

Ik zit erover te denken om deze router in de auto (ja ja :) ) te gaan gebruiken. Dit om mijn medepassagiers de mogelijkheid tot draadloos internet toegang te geven. Tevens moet de informatie op de aangesloten harde schijf dan beschikbaar zijn.

Vereisten:
  • De harde schijf moet ook na een power off/power on weer automatisch beschikbaar worden. De router zal tezamen met de auto regelmatig aan en uit worden gezet en het is onwerkbaar als de schijf telkens handmatig gemount moet worden voor gebruik.
  • De schijf moet 'gewoon' in de Windows verkenner onder het kopje netwerk beschikbaar komen. Informatie die ik kan vinden over het aansluiten van een schijf heeft het over het feit dat je FTP cliënt software op je PC moet installeren om de schijf te kunnen benaderen. Kan iemand (hopelijk) het tegendeel al beweren.
  • Verder is het wenselijk als de schijf gevoed wordt via USB.
Ik hoop dat iemand mij kan bevestigen dat bovenstaande mogelijk is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robutt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 23:22
alexbl69 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:00:
Ik zit erover te denken om deze router in de auto (ja ja :) ) te gaan gebruiken. Dit om mijn medepassagiers de mogelijkheid tot draadloos internet toegang te geven. Tevens moet de informatie op de aangesloten harde schijf dan beschikbaar zijn.
Hoe ga je het internet regelen? Ik heb een HTC Touch, maar die heb ik nog niet als Internetmodem aan de praat gekregen met de router. Op Draytek.com staat een lijstje met ondersteunde 3G-apparaten.
Over het werken met de externe schijf kan ik je helaas niets vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117015 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:16:
Heb je al een antwoord gekregen van Draytek? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alexbl69 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:00:
De schijf moet 'gewoon' in de Windows verkenner onder het kopje netwerk beschikbaar komen. Informatie die ik kan vinden over het aansluiten van een schijf heeft het over het feit dat je FTP cliënt software op je PC moet installeren om de schijf te kunnen benaderen. Kan iemand (hopelijk) het tegendeel al beweren.
Ik heb tijdelijk een USB-stick aangesloten op de Vigor 2130(n) om deze functionaliteit te testen en je kan de USB-opslag toegankelijk maken via FTP (Enable FTP) en via Samba file sharing (Enable Disk Sharing). Je kan voor beide opties FTP en Disk Sharing separaat toegangspaden en gebruikersrechten toekennen.

Bij Disk Sharing is de Vigor 2130(n) zichtbaar onder het kopje Netwerk in Windows Verkenner (naam is instelbaar in router) en daaronder verschijnt de map van de Disk Share.

Je kan e.e.a. zelf lezen in de handleiding.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 133714 op 13-01-2010 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:42
@Dulse

Top! Bedankt voor je antwoord!

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Laatst online: 23-03 20:12
Ik heb deze nu ook al een tijdje draaien i.c.m. met UPC power. Ik ben er goed tevreden mee, maar krijg de draadloze verbinding met de laptop nog niet stabiel. De snelheid fluctueerd heel erg.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 10:46

cutter

Wannabe i7 fanboy

2130N draait hier ook stabiel in combinatie met Ubee Ziggo modem. Installeren was ook een fluitje van een cent. Ubee en de Draytek lijken voor elkaar gemaakt. Enige wat ik tegen ben gekomen is als de modem er uit klapt de draytek niet automatisch het WAN signaal weer oppakt als het modem is gereset. Ik had een warme herstart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Draytek wist mij te vertellen dat het klopte dat de beta versie nog steeds problemen heeft met de Wii. Maar ze gaan er van uit dat deze fout opgelost is in de final versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Ik heb een probleem met het apparaat!
Ik heb een zyxel modem (P-2602R-D1A) eraan hangen. Dit modem moet een ip adres krijgen van buiten af anders heb ik geen Voip.
Nu heb ik het modem zo ingesteld dat er een dhcp word uitgezonden naar de Draytek. Dit is een ander ip adres dan wat de router heeft.
Heb de router zo ingesteld dat deze onder wan verbinding elk ip adres moet accepteren. Maar zodra ik wan verbinding in de router steekt, slaat de router op hol. Letterlijk op hol. Kan er geen verbinding mee maken NIETS.
Zodra ik het kabeltje los trok. Plop en weer complete controle. Heb firmware 1.2 erop staan.

Update:
Ik heb het lan gedeelte modem op verschillende manieren gezet, op hdcp (instant hangen) op relay en het ip adres ingevuld van de router, geen verbining.
Ook geen dhcp server aangezet, en in de router aangeven wat het ip is van het modem. maar geen verbinging.

[ Voor 18% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 16-01-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalwhipout
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-02 19:49
Hoi allemaal,

ik ben zelf opzoek naar een goede vervangen van met DIR-655 router en veel collega's raden me een Draytek aan. Zoekende op Internet kwam ik op de 2950G als perfecte match maar toe ik in de details ging kijken bleek deze geen Gigabit WAN verbinding te hebben (en dat is voor mijn 90Mbit UPC verbinding toch echt wel noodzakelijk). Is er bij jullie toevallig bekend of voor de 2950G een opvolger is gepland (SOON) of moet ik me verder gaan oriënteren op 1 van de andere (bv de 2130n) routers van Draytek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Vigor 2130(n) is een router met een Gigabit WAN-poort (doorvoersnelheid ca. 800 Mbps). Er zullen natuurlijk nog vele modellen volgen met Gigabit WAN-poorten, maar er is nog geen ander model aangekondigd.
rabor schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:09:
Bovenstaande is informatie van Rabor waaruit blijkt dat de opvolger van de Vigor 2930(n) binnenkort zal verschijnen met dual Gigabit WAN-poorten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 133714 op 17-01-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 14:47
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de problemen met de Wii.
Dis is op dit moment in ieder geval wel een show stopper.

Voor de rest lijkt het me een perfecte router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edwin78 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:14:
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de problemen met de Wii.
Dis is op dit moment in ieder geval wel een show stopper.

Voor de rest lijkt het me een perfecte router.
Robochu (zie hieronder) heeft beta-firmware 1.3.0_rc2 gekregen van Draytek waarmee een draadloze verbinding zou kunnen worden opgezet met een Nintendo Wii. Helaas is dit nog niet gelukt.
Anoniem: 117015 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:19:
Het is dus nog even afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Heb het zelf gevonden waarom hij het niet deed.
Wel vreemd als er 2 apparaten die hdcp uitspuiten op de zelfde range dat de draytek dan op hol slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117015 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:30:
Draytek wist mij te vertellen dat het klopte dat de beta versie nog steeds problemen heeft met de Wii. Maar ze gaan er van uit dat deze fout opgelost is in de final versie.
Nou, laten we dat maar hopen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 10:46

cutter

Wannabe i7 fanboy

Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:41:
Heb het zelf gevonden waarom hij het niet deed.
Wel vreemd als er 2 apparaten die hdcp uitspuiten op de zelfde range dat de draytek dan op hol slaat.
Had idd ook hetzelfde met mijn speedtouch. voordat ik mijn ziggospul binnen had eens geprobeerd ding aan te sluiten via mijn adsl abbo
Oplossing kon ik zo 123 niet vinden. Moest de speedtouch in 'bridge' mode zetten of zo. Kan het ding dus goed aanraden voor de kabelaars (plug 'n play). Met je adsl toebehoren zal het wat tijd kosten om je modem goed te configgen. De snelhandleiding gaat namelijk alleen in op instellen 2130n en niet op wat je met je modem moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik vind deze router (ik heb de 2130 zonder Wifi) toch echt één van de slechtste producten die ik tot op heden van Draytek gebruikt heb. Verkrijgen van IP adressen via DHCP werkt erg traag , dit werkt vele malen sneller met de 2200.
Verder vind ik het verbijsterend dat poorten niet gestealth kunnen worden, bizar als je weet dat voorgaande Draytek producten dit wel hadden en zelfs een el cheapo routertje dit ook ondersteund.
Ik heb voor de zekerheid de beta 1.30RC2 firmware geprobeerd maar daarin zit ook geen stealth poorten.
Technisch zal het inderdaad niet uitmaken maar het hoeft niet dus waarom wel doen? Het lijkt erop dat Draytek ook mee gaat doen aan het leveren van half fabricaten aan de markt en dat achteraf wel fixed met firmware. Zo hoort het niet, Draytek. De mijne gaat retour leverancier, geen Draytek voor mij meer. Het verbaast me dat jullie deze router accepteren en gaan zitten wachten totdat Draytek een keer met betere firmware komt. Voor hetzelfde geld doen ze dat niet of pas over een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
regmaster schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 20:03:
Ik vind deze router (ik heb de 2130 zonder Wifi) toch echt één van de slechtste producten die ik tot op heden van Draytek gebruikt heb. Verkrijgen van IP adressen via DHCP werkt erg traag , dit werkt vele malen sneller met de 2200.
Verder vind ik het verbijsterend dat poorten niet gestealth kunnen worden, bizar als je weet dat voorgaande Draytek producten dit wel hadden en zelfs een el cheapo routertje dit ook ondersteund.
Ik heb voor de zekerheid de beta 1.30RC2 firmware geprobeerd maar daarin zit ook geen stealth poorten.
Technisch zal het inderdaad niet uitmaken maar het hoeft niet dus waarom wel doen? Het lijkt erop dat Draytek ook mee gaat doen aan het leveren van half fabricaten aan de markt en dat achteraf wel fixed met firmware. Zo hoort het niet, Draytek. De mijne gaat retour leverancier, geen Draytek voor mij meer. Het verbaast me dat jullie deze router accepteren en gaan zitten wachten totdat Draytek een keer met betere firmware komt. Voor hetzelfde geld doen ze dat niet of pas over een paar maanden.
Ik ben het helemaal met je eens, van alle Draytek's die ik over de jaren heb gehad is dit ver uit de slechtste.. ding heeft zoveel kleine mankementjes zoals de zichtbare poorten, het uit zichzelf veranderen van ingestelde poorten bij Bind IP to MAC, enz, maar wat mij het meest irriteert is dat dat ding bijna dagelijks besluit opnieuw verbinding te maken met de modem - soms zelfs 2-3x per dag.

Maargoed, wat is het alternatief..? Als je een betere GigaWan/GigaLan router weet (met WiFi) laat dan ajb even weten..

Edit: Kan iemand mij misschien die 1.3.0 RC2 dm-men? Tx!

[ Voor 1% gewijzigd door rabor op 23-01-2010 00:20 . Reden: Vraagje ]

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
rabor schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 23:29:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, van alle Draytek's die ik over de jaren heb gehad is dit ver uit de slechtste.. ding heeft zoveel kleine mankementjes zoals de zichtbare poorten, het uit zichzelf veranderen van ingestelde poorten bij Bind IP to MAC, enz, maar wat mij het meest irriteert is dat dat ding bijna dagelijks besluit opnieuw verbinding te maken met de modem - soms zelfs 2-3x per dag.

Maargoed, wat is het alternatief..? Als je een betere GigaWan/GigaLan router weet (met WiFi) laat dan ajb even weten..

Edit: Kan iemand mij misschien die 1.3.0 RC2 dm-men? Tx!
Ik kon ook geen beter alternatief vinden. Stabiliteit, een uitgebreide firewall met de mogelijkheid om ip adressen naar buiten toe te kunnen blokkeren én een ingebouwde printserver zijn voor mij een vereiste in een wireless Gb router.

Ik ben het er wel mee eens dat Draytek wel eens met verbeteringen kan komen, daar de huidige firmware al weer twee maanden oud is. Dat belooft niet veel goeds voor een snelle probleemoplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door pafdaddy op 23-01-2010 09:00 ]

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste