Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.microtoo.org/style/images/banner.jpg

Beste Tweakers,

dit idee is geboren in het Grote Ubuntu topic. Net als met de gelijknamige film, is het idee om ergens 40 dagen zonder te doen, en omdat je nu eenmaal niet zonder seks kunt, heb ik besloten Windows te laten vallen.

De achtergrond.

Al sinds mijn 11e werk ik met computers. Het begon met een Commodore PC20/II, daarna een Laser 286 12mhz, een DEC 386, en van daaruit alleen nog maar zelfbouw. 1 constante factor was altijd het Microsoft OS: beginnend bij dos 3.22 all the way naar Windows Vista Ultimate x64, waar ik nu al een tijdje (2+ jaar) op draai. Ik ben nu 27 en snap nog geen snars van alles buiten Microsoft, en dat is toch best zonde. Zoals je geen Autoliefhebber bent zonder Alfa gereden te hebben, moet ik nu toch maar eens leren 'hoe het moet'.

De werkplek.

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL1471/6068963/11866794/373603181.jpg

Gewoon mijn eigen trouwe pc. Enige jaren geleden samengesteld uit koopjeshoekonderdelen en langzaam opgewaardeerd tot gamebak. Hij bestaat uit:

1 ) Systeem:

Antec Sonata behuizing, met Coolermaster 550w voeding
MSI P6N Platinum SLI moederbord (die met die hothead Nvidia chipset ja) Bios Rev. 1.8
Intel C2D E6750 2,67ghz processor
4gb (4x1) Kingston Valueram
1x WD Caviar 500gb SATA-2 schijf met 32mb cache
2x Seagate 250gb SATA schijven, 16mb cache, apart geplaatst (dus geen raid)
1x Samsung DVDRW drive
Soundblaster XFI Gamer geluidskaart
Videokaart (momenteel) Nvidia 7300GS 256mb (word vervangen voor ik begin)

De peripherals:

2 ) MGE Evolution UPS 1500va
3 ) HP L2045W 20" TFT, 1680*1050
4 ) HP L1740 17" TFT, 1280*1024
5 ) Microsoft Reclusa gaming Keyboard
6 ) Logitech G9 gaming Mouse
7 ) Logitech 5.1 speakerset
8 ) Logitech STX Webcam
9 ) WD Elements USB schijf, 640gb

De videokaart wás een MSI 8800GTS 640mb maar ging stuk. Ik krijg van MSI afhankelijk van beschikbaarheid óf dezelfde terug, óf een nieuwer type.

De distributie.

Ubuntu, versie 9, 64bit. Ik kies hiervoor omdat ik er vaker mee gewerkt heb op wat oude notebookjes, en omdat het volgens Wiki ook de grootste schare gebruikers heeft. Om die reden hoop ik dat veel van de zaken die ik voornemens ben te doen met mijn pc, al eens eerder 'uitgevonden' zijn. Eerder heb ik een poging gewaagd met SUSE (vorig jaar) en dat werd een ramp, die lag er dan ook na 2 dagen al af.

De opdracht.

Ik ga 40 dagen zonder Windows werken. Hoe dan ook. (Oké, op kantoor werk ik via Citrix op een MS Server 2008 Terminal Sessie maar mijn systeembeheerder krijgt een rolberoerte als ik om een Linux desktop vraag.) Ik zal pogen voor elke functie een open-source alternatief te benutten, zoals OpenOffice bijvoorbeeld. Voorlopig 2 uitzonderingen: Steam/World of Warcraft en de Nvidia Restricted drivers - die combo is gewoon nodig voor 1 van de belangrijkste streefdoelen: Gaming. Alle andere zaken zullen alleen na onderzoek en betoog met Microsoft c.q. Windows alternatieven worden opgelost. Voor de gaming hoek zal ik in eerste instantie WINE gebruiken en ik ben geinteresseerd in de werking van CrossOver.

Hier op Tweakers zal ik bijhouden wat er allemaal gebeurt, wat er mis en goed gaat, waar ik tegenaan loop en wat ik bereikt heb. De ideale situatie is dat ik door deze licht dwangmatige manier van werken gepushed word eindelijk eens te snappen waar Linux nu echt om gaat, en hoe ik er het meeste uithaal.

De uitdaging.

Ik ben een visueel ingesteld iemand. Ik heb Tuxfiles goed doorgelezen en daarin veel info gevonden over hoe Linux werkt. Probleem is dat ik slecht informatie opneem uit platte tekst. Als ik op mijn werk een rapport krijg van een engineer over de uitwijkoplossing van een klant het me direct duidelijk als hij mij een Visio doormailt, terwijl ik over een lap tekst vaak lang moet denken.

Om een voorbeeld te noemen:

Afbeeldingslocatie: http://www.debianadmin.com/images/ldr.png

Open eens een Windows verkenner sessie (of een afbeelding daarvan) en vergelijk. Bij het openen van de Explorer is de indeling van de schijven je direct duidelijk. De file explorer van Linux is zo transparant niet, terwijl de afbeelding hierboven het in 1 klap duidelijk maakt voor me.

Bij mijn huidige Linux-experimenten liep ik soms al tegen de meest simpele zaken aan: Ik installeer (succesvol) 'Listen Music Player' omdat die standaard al een lijst met Shoutcast radiostations ingebouwd zou hebben. Na installatie blijkt dat niet zo te zijn, en ik kon met geen mogelijkheid verzinnen of googlen hoe ik die lijst van shoutcast.com nu in dat programma kon importeren anders dan handmatig station voor station via 'add station' in te kloppen.

Zodra ik vragen ga stellen en dingen niet snap, zal dat niet te wijten zijn aan technische onkunde. Ik heb Pascal geprogrammeerd in een grijs verleden, Basic, GWbasic, maar liep tegen issues aan toen ik begon met Visual Studio. Ik knutsel aan mijn eigen auto maar pas nadat ik de plaatjes in mijn Haynes handboek heb bekeken, en een routebeschrijving is abacadabra voor mij, tenzij ik de route gezien heb, dan rijd ik hem blindelings. Ik doe de presales voor mijn bedrijf omdat ik als geen ander dingen kan vertalen tussen Engineers en leken, en terug. De uitdaging voor mij is visualiseren. De boodschap is dus 'bear with me' :P

De voorbereiding.

Ik heb naast de pc in kwestie een oude Dell Optiplex draaien, rechts op de foto. Deze draait ook Ubuntu momenteel en is gewoon internet-ready. Hij zal dienen als google-machine tijdens installatie of platliggen van mijn hoofdsysteem. Daarnaast heb ik de beschikking over de Windows XP machine van mijn vriendin en een notebook met Windows XP erop.

Ik heb me ingelezen via diverse websites over de werking van Linux. Ook de Ubuntu Wiki-pagina, uitleg over filesystemen, bestanden, commando's en vergelijkingen met dos heb ik bestudeerd. Er ligt een CD klaar met Ubuntu 64-bit erop en uiteraard is er een backup van mijn pc aanwezig in de vorm van een Norton Ghost image van mijn C-schijf. Hierin is een schone NTFS installatie aanwezig van Vista + drivers, gebruiksklaar in geval van calamiteiten dus.

De indeling is momenteel:

500gb SATA (C-Drive, Boot) (Bevat nu OS + installed software)
250gb SATA (E-Drive, VMware) (bevat mijn VMware server 2 images)
250gb SATA (F-Drive, Data) (platte data, mp3, video's, iso's)
640gb SATA (G-Drive, Storage/Backup) (documentenbackup en images)

Naast het Ghost Image welk op de USB schijf zal komen, maak ik daar ook een aparte backup op, niet gecomprimeerd, van mijn 'Mijn documenten' map. Dit zodat ik snel bij favorieten en documenten kan, maar ook bijvoorbeeld bij de Linux XFI driver die ik op voorhand heb gedownload.

Om fouten te voorkomen, is alle belangrijke data op de G aanwezig en word die voor het project afgekoppeld zodat ik hem niet per ongeluk kan ver****en.

De wens.

Na afloop van dit project hoop ik een competent Linux gebruiker te zijn. Drivers installeren, surfen, gamen, werken en spelen. Ik wil software kunnen installeren, browsen over de pc, aanpassingen maken in mijn settings, kortom, alles wat ik onder Vista ook kan.

De planning.

Zodra de videokaart binnen is zal ik aanvangen. Ik verwacht dat dit niet langer dan enkele dagen gaat duren. Tot dan heb ik de tijd om na te denken over voorwerk dat ik vergeten ben, en het verzamelen van drivers op een usb-stick, om het werk bij installatie makkelijker te maken (stel je voor dat mijn netwerkkaart niet gesupport word!). Jullie ideeën, tips en opmerkingen zijn daarbij van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Mooie topic start en heel veel succes gewenst :)

Mijn eerste tip: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Jaunty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat was een behoorlijk lang stuk om te lezen, maar ik wist niet dat er zoveel toffe games te krijgen waren onder Linux. Blij ook, om te lezen dat dualscreen onder Nvidia gecovered word in die uitleg - die ga ik er dus zeker bijhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
leuk begin! ik hoop dat je het zonder veel problemen vol houdt.. ik heb zelf ook een poging gedaan, maar het ging fout toen ik weer eens adobe photoshop mocht gebruiken ergens, inclusief een volledig werkend tablet. :0
ondertussen ben ik bezig met een c#-projectje, dus voorlopig zit ik behoorlijk vast aan windows. alhoewel ik Mono dan nog niet heb geprobeert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-06 14:28
Leuk topic, ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Zelf heb ik er aardig lang over gedaan om over te stappen op Ubuntu. Heb jaren geleden eens een aantal live-cd's geprobeerd, maar dat beviel me niet, het verschil was gewoon te groot. Later heb ik Ubuntu op mn laptop geïnstalleerd en dat ging redelijk goed. Nu staat er op mijn desktop Ubuntu 9.04, en ook die draait goed.

Op mijn laptop heb ik helaas af en toe problemen met de drivers van de ATI videokaart, het is algemeen bekend dat ATI niet zo goed werkt op linux. Op mijn desktop heb ik een Nvidia kaart (7600GS) en die werkt perfect (heb wel de nvidia drivers gebruikt).

Verder werkte al mijn hardware (laptop + desktop) out of the box, en dat is toch wel erg makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wat ik me afvraag, en nog niet in de gelezen documentatie heb gevonden, is hoe het met bepaalde drivers zit die onder windows altijd nodig waren. Bijvoorbeeld chipsetdrivers - ik weet dat je de 'windows manier' moeten laten varen als je overnieuw wilt beginnen, maar onder windows waren ze altijd nodig om te zorgen dat je systeem optimaal liep - je wil gewoon dat je systeem goed met je moederbord overweg kan, je netwerkkaart de nieuwste drivers heeft, je logitech g9...

Als Linux distro's al die zaken native al aansturen, vraag ik me af wat het probleem met windows al die jaren is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Het zal mij benieuwen hoelang je het volhoud, ik heb zelf ook meerdere malen Linux geprobeerd maar blijf toch iedere keer terug komen op Windows.

De laatste keer heeft het er welgeteld 4 uur op gestaan, ik werd knetter gek van abt-get 8)7

Succes toegewenst, dit topic wordt gevolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Leuk topic, succes alvast. d:)b
Ubuntu 64bit .. persoonlijk zou ik je 32bit aanraden. Ja 64bit is "hot" tegenwoordig, maar er zijn nog teveel kinderziektes m.i. (4 maand op 64bit gewerkt, vervolgens weer terug naar 32bit).

- Flash. Nu is Flash sowieso al een gedrocht dat maar moeilijk te porten blijkt, maar 64bit Flash is helemaal een ramp.
- Minder aanbod binaries
- Grootste deel van de howto's - die je gaat raadplegen :+ - gaat nog van 32bit uit, ook qua "howto backward compatibility" (oplossing van Edgy in Jaunty toepassen, etc) gaat men over het algemeen nog van 32bit uit.

Grootste schare gebruikers lijkt mij verder ook bij 32bit te zitten.
DeMolT. schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:49:
De laatste keer heeft het er welgeteld 4 uur op gestaan, ik werd knetter gek van abt-get 8)7
apt-get (tegenwoordig kan je beter aptitude gebruiken) moet je dan ook van weg blijven. Fijn via de Add/Remove Software packagemanager spelen. Upgrades dito.
Ubuntu wil op de desktop? Prima, bewijs het maar. Maar ga het dan ook op de desktop manier gebruiken, tenzij er geen GUI alternatief is. :)

[ Voor 27% gewijzigd door r0b op 07-09-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 23:11
En met een bigmem-kernel kan je ook nog eens je volledige 4 GB gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187577

@DeMolT: Het is apt-get :)

@HTT-Thalan: Ik vind het belangrijk dat je aan het einde je bevindingen aan Ubuntu rapporteert! Zo help je de community weer een beetje. De titel suggereert ook dat het erg is om zonder Windows te werken, wat natuurlijk niet echt klopt. Maar goed, ik vind het goed dat mensen producten proberen en niet blijven hangen bij 1 fabrikant (je doet toch ook niet 100% van je boodschappen bij 1 supermarkt).

Je systeembeheerder zal ook eens iets anders moeten proberen. Het hoeft niet perse linux te zijn, Mac OS X is ook niet gratis ;).

Overigens moet je je harde schijven niet met letters beschrijven, in linux heet een device bijvoorbeeld /dev/sdX. Je kan ook spelen met raid, lvm, zfs, ... zodat je ook wat meer ervaring hebt met servers.

Je kan WoW en Steam onder xen draaien, als je de juiste chipset hebt! Zie mijn bericht in een soortgelijk topic.

Edit:
@Macintosh: Hier ben ik het niet mee eens, als je dit blijft zeggen zal nooit iemand 64bit gebruiken (behalve servers dan). Ik zit al meer dan 4 maanden op Ubuntu 64bits en is stabiel. Aleen is flash soms niet te laden (gebeurt 1 keer per week, waarna je firefox opnieuw op moet starten, niet met andere browsers geprobeerd).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 187577 op 07-09-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, mijn beweegreden om 64-bit te pakken ging inderdaad voornamelijk uit van het geheugengedoe en het feit dat het me zonde leek - ik heb immers een 64-bit cpu...

AlterMann, word dat niet ook bij Server Enterprise 2003/2008 32-bit gebruikt? Ik heb me laten vertellen door een engineer op kantoor dat die noodgreep het systeem ontzettend langzaam maakt, omdat er een workaround word toegepast. Workarounds zijn slecht, toch? :P

@ rutgerlak:

Bedankt, nuttige info. Ik weet dat Linux geen driveletters gebruikt, het ging me erom de huidige indeling bekend te maken, en daarmee ook de fysieke indeling in het systeem. De 2e en 3e schijf blijven ongewijzigd, alleen de eerste gaat Linux bevatten, de andere blijven NTFS draaien.

Mijn systeembeheerders werken zeker veel met Linux, maar de terminal server omgeving moet uniform blijven, ze hebben het niet voor niks neergezet :P als iedereen zijn eigen OS/desktop gaat draaien is hij weer terug bij af natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:47:
Als Linux distro's al die zaken native al aansturen, vraag ik me af wat het probleem met windows al die jaren is geweest.
In Linux is alles opensource dus ook drivers daarom is het geen enkel probleem om die te integreren Microsoft is altijd afhankelijk van externe fabrikanten. Soms heb je echt hele nieuwe hardware en zal je zelf modules moeten compilen en in je kernel laden.
Persoonlijk is Ubuntu een leuk opstap OS maar Linux leer je pas begrijpen als je alleen maar vanaf de cli werkt.

Zelf ben ik begonnen met Debian vanaf een windows 2000 bak met Putty dan leer je het pas echt.

En mijn advies leer veel over packagemanagement en afhankelijkheden daarnaast een compiler installeren vond ik ook een erg belangrijk punt. Misschien is op een deb klikken veel leuker en makkelijker maar zo leer je Linux nooit kennen.

De gui van Ubuntu is leuk maar als je de basis niet begrijpt heb je er niks aan want vaak genoeg moet je toch weer terug naar de shell.

Linkjes :
http://wiki.answers.com/Q...ll_gcc_compiler_in_Ubuntu
Wikipedia: Advanced Packaging Tool

[ Voor 43% gewijzigd door lamko op 07-09-2009 21:21 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo, die Ubuntu wiki was best veel leeswerk ;) Wel interessant om af en toe dat soort dingen te lezen. Vooral voor networking verhelderend. Wat ik dan niet snap is dat er naast Bluez (wat standaard is) niet wordt gerept over Blueman. Het is me met Bluez nooit gelukt een werkende modemverbinding met mijn mobiel te krijgen.

In je reactie over de drivers van van alles. Die zitten in principe in de kernel. Soms is het lastige dat er geen specificaties bekend zijn en dan is er een andere manier nodig om windows drivers te laten werken via een wrapper (wat hier dan voor de NDIS wrapper goed wordt uitgelegd, aangezien wireless cards het vaak niet lekker doen). Het lullige is natuurlijk dat het vaak de wifi drivers zijn, wat weer heel vervelend is als er geen wired aansluitingen in de buurt zijn... en je net een verse install gedaan hebt

Maar ik las ook dat je games graag wil laten werken. Steam werkt idd. maar dan de games nog. Ik heb een ati kaart en je moet dan wel de proprietaire drivers gebruiken, want anders werkt 3D acceleratie niet (en compiz en andere gezellige eye candy ook niet). Bij mij werkt Team Fortress op zich wel, totdat je op een server gaat spelen en je er vaak ineens zomaar uitklapt (lees: een hard reset nodig is). Elke nieuwe wine release probeer ik het weer, maar helaas steeds zonder resultaat. Gelukkig is World of Goo ook native voor Linux.
World of Warcraft werkte bij mij jaren terug op mijn oude laptop met Suse enterprise edition en een x700 ati kaart prima. Zelfs met Compiz aan. Hoe me dat toen driverwise gelukt is, weet ik niet meer. Wel weet ik nu dat ik blijkbaar toen nog heel veel tijd had in mijn studententijd om van alles uit te zoeken.

Toch ben ik nooit vele verder gekomen dan eindgebruiker. Ondanks dat kan ik er vele uren in steken om te zorgen dat iets tóch werkt. Maar google stroomt een beetje vol met veel en veel te veel slechte forumtopics of - vooral - outdated informatie. Aan de andere kant is het 'out of the box' werken van de meeste standaard hardware en software voor broodnodig internetgebruik geen probleem meer en heb je in een kwartiertje een goed werkende internetbox.

Toch terugkomen op je loffelijk streven om ervoor te zorgen dat je 40 dagen géén windows hoeft aan te raken. Je zegt dat je een enkele game via wine wil gaan spelen. Ik heb het probleem dat ik zo ver-fotosjopt en ver-illustratord ben dat ik met Gimp en Inkscape nog steeds veel moeite heb. Bij Gimp vooral het snel doen van dingen met lagen. Inkscape is voor mijn gevoel intuïtiever als je nooit een vector tekenprogramma hebt aangeraakt... Maar ja.. na 10+ jaar op advanced novice level met |llustrator geklooid te hebben. Wat ik voor het grootste gedeelte leerde door uren achter een DTP-er te zitten. En tja, dat is dan helaas erg lastig met veel open source alternatieven.

Maar goed, bij deze volg ik het topic! (deze: mv windows /dev/null (Mijn overstap van Vista naar Ubuntu) ook trouwens, maar om nou dubbel te reageren ;) )

ps: ik geloof dat ik op de typ-stoel zit, sorry voor de hoeveelheid tekst :+

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Enorm veel succes gewenst :D Dit word een volg topic voor mij. Ik ben enige tijd geleden van windows op mac os x gestapt, maar dat is natuurlijk stukken gebruiks vriendelijker qua installeren etc.... Misschien ga ik op een oude laptop nog wel een keer ubuntu proberen, echter tot die tijd blijf ik eerst bij mijn eigen project steken:

Mijn oude hobby keyboard spelen weer oppakken. 11 jaar geleden alweer. Dusja, bij deze word dit topic een hotje voor mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Al meer dan 10 jaar ervaring met allerlei distros maar met tussenpozen van zelfs enkele jaren.

Als je ziet hoeveel beter Linux geworden is voor de leek tegenover de tijd dat je nog met diskettes eerst alle partities handmatig moest aanmaken inclusief de benamingen etc ...

Enige reden dat ik Windows als vast systeem draai met virtueel Ubuntu en Back Track is games maar dat zou ondertussen ook al veel beter moeten gaan.

Ik denk dat als de TS een beetje hulp krijgt hij na 40 dagen (religieus? ;) ) ook Linux gaat blijven draaien, hetzij voor security hetzij als backup of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:32
Succes collega! Ik ga deze uiteraard ook volgen. ;)

@Hierboven. Als iedereen op 32bit blijft hangen komt 64bit nooit echt van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Succes, met een open geest (en die blijkt uit je topicstart) geraak je er wel :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hey geinig idee. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Ik draai al een jaar of 10 Windows en Linux. Niet dual-boot, maar met een KVM twee computers.

Allebei heeft gebreken en pluspunten. Ik kan niet zonder allebei. Net zowel Ubuntu als Xubuntu upgegrade naar 9.04, maar ook een pre-order voor Win7 Pro geplaatst.

Mijn grote probleem met Linux is dat soms opeens iets fout gaat, en hoewel ik me na 10 jaar geen newbie wil noemen ik soms echt DAGEN nodig heb om het te fixen. Deadlinespecifieke werkzaamheden doe ik in Windows.
Het grote Windows probleem is dat het zo weinig kan (vergeleken met Linux) en dat elk ficking kleine tooltje een commerciële insteek heeft, uitzonderingen daargelaten. En ofcourse het kostenplaatje en die 7 andere sins.

Ben benieuwd of jij uiteindelijk zonder Windows kan! :)

Trouwens, ik vind bijvoorbeeld audioplayers en torrent clients in Linux echt rommel(ig). Mag je van jezelf wel wine gebruiken? Ik gebruik in linux gewoon foobar2000 en uTorrent. (En in Windows gebruik ik gewoon Pidgin en Open Office.)

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 07-09-2009 21:44 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Lol same here, native dingen uit Windows gebruik ik in Linux en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sando schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:40:
Trouwens, ik vind bijvoorbeeld audioplayers en torrent clients in Linux echt rommel(ig). Mag je van jezelf wel wine gebruiken? Ik gebruik in linux gewoon foobar2000 en uTorrent. (En in Windows gebruik ik gewoon Pidgin en Open Office.)
Hmm audio players vind ik juist heerlijk in Linux. Rhythmbox, Banshee, Amarok etc. Voor video gebruik ik Totem en VLC. Voor torrents zijn Deluge en Transmission de afgelopen jaren behoorlijk goed geworden...

Imho hoort Wine gewoon bij Linux. Ik gebruik het voor bijv. eMule (beviel destijds beter dan aMule) :)

Ik draai nu een alpha van Kubuntu 9.10 (met KDE 4.3.1), die is over 40 dagen final. Wellicht leuk om daar eens naar te kijken mocht Gnome je niet bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sando schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:40:
7 andere sins.

Ben benieuwd of jij uiteindelijk zonder Windows kan! :)
Ik zal zeker nog wel windows blijven gebruiken, de vraag is welke mijn Main OS word - of blijft.

Wat betreft die 7sins, welke ik een beetje naar zwartmakerij:
Even computers available with other operating systems like GNU/Linux pre-installed often had Windows on them first.
Dit is ten dele schuld van de vendors en resellers: die zijn vrij om in te springen op de Open-Source behoefte maar doen dit niet, imo vooral vanwege angst en/of gebrek aan kennis. Desnoods lever je overal een gratis Live-CD bij, of een WUBI installatie, wat nu dus mogelijk is. Bovendien is het geen geheim dat automatisering een productieproces goedkoper kan maken, dus 'en masse' Windows-images deployen en naderhand een paar aanpassen is goedkoper dan het proces in 2 stukken opdelen.
They have engaged in underhanded behavior, including bribing officials, in an attempt to stop such efforts.
Vind ik een hele gewaagde aantijging. Ik denk dat het onzin is, Microsoft heeft een hele stevige marketingmachine waardoor ze zulk soort praktijken niet nodig moeten hebben. Bovendien word er geen bron of bewijs aangedragen voor deze bewering.

Ik zie Microsoft niet als het grote kwaad - ze maken heel veel nuttige software die veel bedrijven en landen groot heeft gemaakt, omdat het juist zo eenvoudig te gebruiken is. Dos is nog steeds een favoriet bij mij, en ik heb geweldige herinneringen aan windows 98 met een voodoo kaart en Carmageddon/Unreal Tournament :)

Punt 1 van 7 Sins is absoluut waar, maar ook weer een beetje de schuld van de scholen - ze gaan in op het 'bijna gratis' gebruik van Microsoft software en laten Open-Source vaak liggen. Daar ligt zeker een kans om kinderen die nog onbevlekt zijn met allebei te laten opgroeien, tweetalig leren kunnen ze ook prima af, dan moeten 2 OS'en ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een kleine tip: probeer het niet te moeilijk maken voor je zelf. Ik zie bijv. veel mensen ontzettend veel moeite doen om bijv nvidia drivers te installeren door te Googlen, allerlei tutorials te volgen etc, terwijl Ubuntu zelfs de drivers aanbiedt en eenvoudig te installeren zijn met een paar klikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:10:
Vind ik een hele gewaagde aantijging. Ik denk dat het onzin is, Microsoft heeft een hele stevige marketingmachine waardoor ze zulk soort praktijken niet nodig moeten hebben. Bovendien word er geen bron of bewijs aangedragen voor deze bewering.
Bij de OOXML stemming zijn in veel landen toch wel hele vreemde dingen gebeurd (zie Wikipedia: Standardization of Office Open XML, Google). Maar goed, laten we dit topic niet ontsporen in het zoveelste Microsoft <-> OSS debat, dat zou jammer zijn :)
Dos is nog steeds een favoriet bij mij,
Ah, als je tijd over hebt verdiep je dan in Bash. Tegenwoordig kan onder Linux steeds meer via de GUI, maar de CLI kan soms veel krachtiger/sneller zijn en is één van de redenen dat ik Linux gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dutchmega schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:11:
Een kleine tip: probeer het niet te moeilijk maken voor je zelf. Ik zie bijv. veel mensen ontzettend veel moeite doen om bijv nvidia drivers te installeren door te Googlen, allerlei tutorials te volgen etc, terwijl Ubuntu zelfs de drivers aanbiedt en eenvoudig te installeren zijn met een paar klikjes.
Dit is zo waar! Er zijn in de loop der jaren ontzettend veel tutorials gemaakt die inmiddels obsolete zijn geworden; echter denken een hoop mensen dat het nog steeds zo moet.

De grootste vooroordelen over Linux zijn inmiddels vrijwel allemaal niet meer actueel, helaas denken teveel mensen nog dat je het zonder CLI niet zal redden terwijl de gemiddelde consument nooit een terminal zal zien.

Hetzelfde geldt voor het installeren; hoeveel mensen hebben eigenlijk zelf hun Windows computer geinstalleerd en geconfigureerd? Ik ken er maar weinig. Zodra een distributie goed geinstalleerd en geconfigureerd is zal het minstens net zo goed (en eigenlijk veel beter :)) blijven werken dan welke Windows PC dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Erg gaaf idee.
Ik ben zelf ook een echte Windows gebruiker. Ik stap er niet graag vanaf, ookal loop ik soms tegen problemen in Windows aan dat ik denk van |:(
Ik heb vroeger wel gespeeld met linux, inderdaad ook Ubuntu maar ook Knoppix :P

Door dit topic krijg ik ook wel weer zin om eens te stoeien met Ubuntu.
Ik ga deze week mijn laptop toch een reinstall geven(draait nu de Win7 beta), en zet er dan maar gelijk Ubuntu naast :)

Succes! :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301496

Gaaf idee! Ik ben zelf ook een tijdje aant experimenteren geweest met Ubuntu en ben best gecharmeerd. Helaas kan ik voorlopig nog niet zonder Windows doordat ik niet echt kan wennen aan de opensource varianten van bijvoorbeeld Photoshop. Daarnaast programmeer ik veel in Visual Studio wat toch ook windows vereist. Maar in oktober ga ik zeker weer ff een blik werpen op de final van Ubuntu 9.10.

Heel veel succes met je experiment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 07:10
Leuk idee.

Zelf werk ik nu al jaren voornamelijk met Ubuntu en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee. Ik draai de 64 bits versie en zou dat, als ik jou was, ook gewoon doen. De ubuntu documentatie (bereikbaar op de website) legt in duidelijke stappen uit hoe je bijvoorbeeld flash moet installeren (iemand hierboven merkte op dat het slecht werkte: ik heb soms inderdaad kleine probleempjes, maar slecht werken vind ik nogal overdreven: soms blijft het filmpje grijs / speelt niet af -> browser opnieuw starten helpt altijd).

Verder las ik commentaar op apt-get. Persoonlijk vind ik dat een heerlijk programma, maar er is natuurlijk niet voor niets een grafische user interface voor (die ik persoonlijk dan weer nooit gebruik ;)). Het leuke van een packages systeem is dat je niet het hele internet hoeft af te struinen om software voor een bepaald doel te vinden. Je kunt gewoon je zoekterm invullen, er komt een lijst met software met kleine beschrijving, je kiest eentje uit en met één commando / druk op de knop installeert het en kun je het gebruiken. Je hoeft dus geen vage websites af te lopen / onbetrouwbare software te downloaden / afwachten of de software die je wilt wel gratis beschikbaar is.

Voor gaming zou ik inderdaad gewoon wine gebruiken. Met een nVidia kaart zou dat waarschijnlijk prima moeten gaan (Ati levert vaak nog ietsje meer problemen op, maar ook dat gaat de goeie kant op). De nvidia drivers (als je ze niet rechtstreeks van ubuntu installeert) zijn ietsje lastiger om te installeren dan die van amd (voor nvidia moet je geloof ik nog steeds de grafische interface afsluiten... ati biedt gewoon een grafische installer).

Verder zal het waarschijnlijk voornamelijk een kwestie van wennen zijn... wennen aan het werken met nieuwe programma's in plaats van oude vertrouwde programma's. Dat is moeilijk in het begin. Maar de aanhouder wint (en als je het daadwerkelijk 40 dagen volhoudt, dan denk ik dat je in die tijd gemakkelijk gewend bent aan nieuwe programma's).

Tip: probeer eerst even de live cd te booten zonder te installeren. Weet je gelijk of alle kritieke hardware (netwerkkaart bijvoorbeeld) ondersteunt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door The Flying Dutchman op 07-09-2009 22:54 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:41
tip voor "mijn documenten":
Ik had deze op een aparte dataschijf staan toen ik overging van XP naar Ubuntu. Daar heb ik 'm laten staan, en ik heb in mijn /home directory de mappen "afbeeldingen", "documenten", enz. verwijderd en vervangen door gelijknamige verwijzingen naar mijn oude "mijn documenten" map.
Enige nadeel is dat die schijf dus nog altijd NTFS is.

En nog een tip: neem even de tijd om het uiterlijk helemaal naar je wens te krijgen. Ik heb momenteel een mengelmoes van New Wave en Human, een leuke zelfgemaakte achtergrondafbeelding en half transparante gnome-panelen. Een beetje stoeien hiermee maakt je desktop veel meer "je eigen ding", waardoor je je beter thuisvoelt op de ubuntu-installatie.

[ Voor 32% gewijzigd door mcDavid op 08-09-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mcDavid, thanks. Die hoge mate van 'personaliseerbaarheid' is ook één van de redenen om Linux te willen. Aero is leuk, maar dat is zoals jij ook al stelt: 'niet je eigen ding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 01:00
Ik zit erover te denken om ook zoiets te doen, alleen bij mij gaat het om een pc die niet op internet kan dus ik zou alle updates via een windows pc en usb stick moeten uitproberen. Ik zal dit zeker gaan volgen, hopelijk kan het mij overtuigen om het te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Een netwerkkaartje is toch niet zo duur? Ik heb meerdere Linux-ondersteunde netwerkkaartjes liggen, zowel voor Wired als Wireless, als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Nee, dat is het niet. Het is gewoon niet mogelijk door woonomstandigheden. Ik heb alleen 1 windows pc om vanaf te downloaden (en te internetten, maar deze is niet van mijn) En dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Werkt bij jou Suspend en Hibernate naar behoren? Want dat kreeg ik na uren klooien en tutorials volgen, niet aan t werk en ik vond het erg vervelend om steeds alles af moeten te sluiten en mn pc opnieuw te moeten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Anoniem: 301496 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:04:
Werkt bij jou Suspend en Hibernate naar behoren? Want dat kreeg ik na uren klooien en tutorials volgen, niet aan t werk en ik vond het erg vervelend om steeds alles af moeten te sluiten en mn pc opnieuw te moeten opstarten.
Ik heb van iemand eens begrepen dat dit te maken heeft met het niet installeren, of niet volledig installeren van video drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
na het standaard installeren van Ubuntu, en via package management installeren van spelletje (Trigger ofzo).. wilde ik graag de configfile aanpassen (schermresolutie). Via het pulldown menu heb ik een tekst editor opgestart, gezocht op "Trigger". Configfile aangepast. Maar ik kon hem niet saven, geen rechten.

Dus filebrowser gepakt,file opgezocht, rechten ... Owner: root .. en toen stopte het verhaal.

Dus console erbij gepakt, file opgezocht, "sudo chmod 6667 /spelletje ", wachtwoord invoeren ...

Texteditor saven ... en het spelletje werkte..

Toch had ik een beetje een vreemde smaak in mijn mond. En eigenlijk ben ik er wel weer klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Blasterxp schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:07:
na het standaard installeren van Ubuntu, en via package management installeren van spelletje (Trigger ofzo).. wilde ik graag de configfile aanpassen (schermresolutie). Via het pulldown menu heb ik een tekst editor opgestart, gezocht op "Trigger". Configfile aangepast. Maar ik kon hem niet saven, geen rechten.
Hm vreemd. Ik heb ~/.trigger/trigger.conf en die kan ik gewoon opslaan. Ik zit wel op 9.10, dus dat kan gefixed zijn, maar het lijkt er op dat jij een globale config file hebt waar ik een user-specifieke gepakt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DLStorm schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:53:
Ik zit erover te denken om ook zoiets te doen, alleen bij mij gaat het om een pc die niet op internet kan dus ik zou alle updates via een windows pc en usb stick moeten uitproberen. Ik zal dit zeker gaan volgen, hopelijk kan het mij overtuigen om het te gaan proberen.
Als ik je een tip mag geven: Sleep die compter even onder je arm mee naar een plaats waar je er wel een netwerkkabel in kan prikken, regel daar de hele installatie + nodige updates, en neem 'm daarna weer mee terug. Is waarschijnlijk een heleboel minder gedoe dan met usb-sticks alles los downloaden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik moet bekennen dat ik het omgekeerde (40 dagen zonder Linux) niet zou aandurven...

Wel een leuk idee, ik wens je veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Blasterxp schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:07:
Toch had ik een beetje een vreemde smaak in mijn mond. En eigenlijk ben ik er wel weer klaar mee.
[ironic mode]Maar -Linux -=Rulez=- nog steeds?[/ironic mode]

En HTT-Thalan, succes! Ga het topic volgen :)

[ Voor 8% gewijzigd door autostatic op 08-09-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 18:58:
Ik moet bekennen dat ik het omgekeerde (40 dagen zonder Linux) niet zou aandurven...

Wel een leuk idee, ik wens je veel plezier :)
Ik zou dat wel eens willen proberen, maar dat kan alleen maar prive. Op mijn werk heb ik echt Linux nodig. Tsja en ik denk dat ik me echt goed in moet lezen, misschien bestaat er een windowsguide.org om me een beetje op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 14:37
Hmmmm.

Je zegt 40 dagen zonder Windows, maar ondertussen moet je nog wel kunnen gamen op windows.

Sorry hoor, maar doe het dan gelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:54:
[...]

Ik zou dat wel eens willen proberen, maar dat kan alleen maar prive. Op mijn werk heb ik echt Linux nodig. Tsja en ik denk dat ik me echt goed in moet lezen, misschien bestaat er een windowsguide.org om me een beetje op weg te helpen?
Ik wilde een flauwe grap maken over intuitiviteit van het besturingssysteem, vanuit het perspectief van een fervente windows-gebruiker, maar bedacht dat dat niet constructief is.... daarom: http://www.sevenforums.com/tutorials/

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 301496 op 08-09-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
peak schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:00:
Hmmmm.

Je zegt 40 dagen zonder Windows, maar ondertussen moet je nog wel kunnen gamen op windows.

Sorry hoor, maar doe het dan gelijk goed.
Ik ga het toch ook zonder Windows doen? Dat ik wel games ga gebruiken die ontwikkeld zijn vóór Windows doen daar niks aan af, ik draai ze immers op Linux dan. Via WINE, wat ook geen windows is, puur een bibliotheek met DLL's. (oneerbiedig gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:04:
[...]

Ik ga het toch ook zonder Windows doen? Dat ik wel games ga gebruiken die ontwikkeld zijn vóór Windows doen daar niks aan af, ik draai ze immers op Linux dan. Via WINE, wat ook geen windows is, puur een bibliotheek met DLL's. (oneerbiedig gezegd).
Ik denk dat de haat en nijd tussen windows- en linuxfans blijft bestaan. Omdat er zoveel onwaarheden over beide OS'en wordt verspreid. Naar mijn mening valt voor beide wat te zeggen en ik denk dat de hoeveelheid kennis die je in huis hebt over het besturingssysteem en de ideeën erachter heel erg helpen in de acceptatie en adoptie. En de benadering van Microsoft is gewoon heel anders dan die van de Linux-community. En ik denk dat het daarom ook interessant is om jouw conversie te volgen voor zowel linux als windows gebruikers, omdat de sterke en zwakke punten van beide naar voren zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 12:39
Ik ben benieuwd. Wat betreft die folderstructuur kan ik het met je eens zijn. Dat is ook eigenlijk een van mijn punten waarom hier nog even een Microsoft-OS draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RetroTycoon schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:12:
Ik ben benieuwd. Wat betreft die folderstructuur kan ik het met je eens zijn. Dat is ook eigenlijk een van mijn punten waarom hier nog even een Microsoft-OS draait.
Is er misschien een duidelijk plaatje van de Windows folder structuur met een zeer duidelijke beschrijving erbij? Zoiets als de Filesystem Hierarchy Standard http://www.pathname.com/fhs/ Ik vind dit artikel wat onoverzichtelijk: http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=101731

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RetroTycoon schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:12:
De enige reden dat die van windows duidelijker is, is dat je daar tig jaar de tijd voor hebt gehad om te doorspitten. Doe dat met het linux-bestandssysteem en je bent er net zo in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Linux folderstructuur is helemaal niet ingewikkeld, inderdaad een kwestie van wennen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Damn, één dag aan het bijkomen van de MoaM en ik mis weer een kewl topic.
Ik denk dat als je 40 dagen volhoud je nooit meer terug gaat, al was het omdat de gewenning dan toegeslagen heeft en je dingen gevonden hebt die je onder Windows weer niet hebt.

Ik draai Windows op mijn werk omdat het gewoon een onderdeel van mijn werk is maar ik kan me niet bedenken wanneer ik voor het laatst prive onder Windows werkte

suc6 en je hebt een volger erbij :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb vandaag even ruzie gemaakt met mijn oude werkgever, die hadden de kapotte videokaart namelijk nog liggen. Hij is vandaag per UPS Daysaver ofzo, naar MSI opgestuurd voor vervanging. Ik duim echt dat ik een 9800 terugkrijg, en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Handige links als je met Ubuntu begint:

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
http://sites.google.com/s.../installerenvanprogrammas

Daarmee stelt het overstappen naar Ubuntu niets voor ;) En heb je gelijk alles als flash en codecs in orde.

Ik raad wel de 32 bit versie aan! Ik hoor regelmatig over problemen met de 64 bit versie.

(OpenTTD werkt ook goed op Ubuntu, maar pas op: erg verslavend ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door leendertv op 08-09-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:29
Op mijn werk Windows (is me werk). Aantal servers zijn Linux.

Thuis: Ouders nog Windows
Ikzelf heb gewoon de stap genomen eens van nu Linux en na 2 weken zien we verder. Die twee weken bevielen me wel het was destijds wel flink wennen soms en goed dingen zoeken maar het is nu vrij makkelijk ook voor 64bit (destijds deed ik al 64bit)

Grappig detail: Heb ook een Linux media center en heb opdezelfde config ook Windows XP en Windows Vista (beide de mce editie) gedaan en bij de Linux versie is deze toch duidelijk sneller en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 13:00

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Grappig ik heb gister zelf Ubuntu geïnstalleerd op mijn laptop en tot nu toe is het nog niet slecht bevallen heb geloof ik bijna alles aan de praat gekregen wat in windows ook werkte. Het enige probleem was mijn draadloze verbinding welke ik na een paar uur van googlen, firmware upgrades en regels met code intypen heb opgegeven en ik er uiteindelijk toch maar weer een draadje in heb geplugt.

Graag zou ik toch een iets duidelijker overzicht van drivers willen zien en een makkelijkere optie tot het wisselen hiervan. Vooral met mijn draadloos netwerk was nou niet duidelijk te zien of mijn kaart herkent was en welke aansturing werd gebruikt. Hierdoor kon ik dus ook het probleem van drivers niet uitsluiten en koste het me uren met trial and error met helaas een negatief resultaat.

Ik zit ook met de schijf indeling die ik nog niet helemaal doorzie. Ik draai bijvoorbeeld een ventrilo server deze map zou ik normaal in mijn program files zetten, maar in in Ubuntu kan ik hem nog niet helemaal plaatsen en draait deze maar gewoon vanaf mijn desktop.

Het afspelen van films en muziek ging zonder problemen voor mp3 moest er even een codec gedownload worden, maar dit ging allemaal automatisch. Het is nog niet helemaal de winamp die ik wil, maar er komt in ieder geval geluid uit en het zoeken naar uitgebreidere versies kan later nog.

Voor nu werkt alles naar behoren alle youtube filmpjes worden afgespeeld na automatisch installeren van flash. Ook een excellijst die ik voor een online spel gebuik opende zonder problemen met open office.

Ik moet zeggen al met al viel het mij 100% mee qua installatie en gebruiksvriendelijkheid. Ik heb in het verleden ook diverse distro's geprobeerd met altijd weer terugval naar windows, maar heb nu redelijk vertrouwen dat mijn laptop wel linux kan blijven draaien.

Zoals jij nu doet met je complete desktop zou ik nog niet aandurven. Vooral omdat ik een fanatiek gamer ben en ben daarom vooral benieuwd naar jou bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Freddy_Fish schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:25:
Graag zou ik toch een iets duidelijker overzicht van drivers willen zien en een makkelijkere optie tot het wisselen hiervan. Vooral met mijn draadloos netwerk was nou niet duidelijk te zien of mijn kaart herkent was en welke aansturing werd gebruikt. Hierdoor kon ik dus ook het probleem van drivers niet uitsluiten en koste het me uren met trial and error met helaas een negatief resultaat.
Wat belangrijk is voor drivers onder linux is de chipset op het kaartje. Je zult in de kernel geen waslijst aan kaarten vinden maar chipset ondersteuning. Zo heb ik een Linksys WMP54G kaartje waar een Ralink 61 chipset voor de communicatie met mijn router verzorgt. Dus in de linuxkernel moet ik Ralink driver support bakken.
Ik zit ook met de schijf indeling die ik nog niet helemaal doorzie. Ik draai bijvoorbeeld een ventrilo server deze map zou ik normaal in mijn program files zetten, maar in in Ubuntu kan ik hem nog niet helemaal plaatsen en draait deze maar gewoon vanaf mijn desktop.
Geen idee waar Ubuntu je Ventrilo server zet. Anders kun je het nog altijd zelf downloaden en ergens in je /home directory je server opstarten. Staat een handleiding op de ventrilo site voor UNIX.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Linux kent geen drivers zoals je die in Windows kent. Linux is monolitisch, Windows is microkernel. De ondersteuning voor de hardware moet dus in de kernel zitten als je het wil gebruiken. Je kan bij het compileren van de kernel aangeven welke modules er op welke manier in moeten komen. Ubuntu heeft een soort standaard configje die het meeste ondersteunt en mogelijk wat oude shit heeft verwijderd.
Je moet dus op zoek gaan naar welke pci ids een module claimt. Je kan met iets als lshw zien welke module er voor geladen wordt. Bijvoorbeeld met
sudo lshw -numeric -class network

Zie je
  *-network               
       description: Ethernet interface
       product: 82566MM Gigabit Network Connection [[b]8086:1049[/b]]
       vendor: Intel Corporation [8086]
       physical id: 19
       bus info: pci@0000:00:19.0
       [b]logical name: eth0[/b]
       version: 03
       serial: 00:1c:25:be:b1:0d
       size: 1GB/s
       capacity: 1GB/s
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes [b]driver=e1000e driverversion=0.3.3.3-k6[/b] duplex=full [b]firmware=0.3-0[/b] ip=172.20.10.147 latency=0 link=yes [b]module=e1000e[/b] multicast=yes port=twisted pair speed=1GB/s

en dat verklaart zo'n beetje alles voor mijn wired onboard kaartje. Wil ik een andere 'driver'? dan google ik op de PCI id's (8086:1049) om de ondersteuning/ervaring te onderzoeken.
Daar hoef je je als gewone gebruiker geen zorgen over te maken. Die ventrilo guys kunnen gewoon een .deb maken en dan is alles met 1 druk op de knop. :)
Losse binaries zijn echt not done imo, maar als je ze dan toch hebt: /usr/local/bin zou ik zeggen of /opt
Anyway... altijd zoveel mogelijk proberen een goed alternatief te vinden via je repositories!!
Het afspelen van films en muziek ging zonder problemen voor mp3 moest er even een codec gedownload worden, maar dit ging allemaal automatisch. Het is nog niet helemaal de winamp die ik wil, maar er komt in ieder geval geluid uit en het zoeken naar uitgebreidere versies kan later nog.
Er zijn talloze media players onder Gnome/KDE of zelfs algemeen Linux. Ook heel uitgebreide zoals Banshee.
Zoals jij nu doet met je complete desktop zou ik nog niet aandurven. Vooral omdat ik een fanatiek gamer ben en ben daarom vooral benieuwd naar jou bevindingen.
Fanatieke gamers zullen altijd conservatief blijven en de nieuwste games willen draaien dus zal altijd Windows blijven denk ik... Al hoop ik heel wat anders.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

gertvdijk schreef op woensdag 09 september 2009 @ 03:16:
[...]
Fanatieke gamers zullen altijd conservatief blijven en de nieuwste games willen draaien dus zal altijd Windows blijven denk ik... Al hoop ik heel wat anders.
Altijd? Dat is nogal een uitspraak die je doet, die je slechts kan baseren op een jaar of 20 dat PCs uberhaupt gebruikt worden om te gamen (en 20 jaar geleden deed je dat vrijwel niet onder windows trouwens).

Denk dat de hele PC-markt er over 10 jaar toch wel eens heel anders uit zou kunnen zien...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
smokalot schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:04:
[...]

Altijd? Dat is nogal een uitspraak die je doet, die je slechts kan baseren op een jaar of 20 dat PCs uberhaupt gebruikt worden om te gamen (en 20 jaar geleden deed je dat vrijwel niet onder windows trouwens).
Duh, 20 jaar geleden bestond Windows nog niet als OS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
De eerste Windows versie is van 1985. Dus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AutoStatic schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:28:
Lees mijn post nog eens goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:17

WHiZZi

Museumdirecteurtje

AutoStatic schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:28:
Toen was Windows nog geen OS, maar een shell om DOS. NT3.51 was het eerste echte OS (of misschien 4.0 ). Windows 95/98/ME waren ook nog geen OS, maar meer een Shell om DOS.

Tip aan de TS voor zover die nog niet gegeven is of hij dat zelf niet door heeft. Bedenk goed dat je feitelijk helemaal opnieuw begint. Vergeet alles wat je in Windows deed, vergeet de Windows denkwijze en stel je open op om nieuwe dingen te leren.

Hoe langer je werkt met Linux, hoe onlogischer je zaken vindt van Microsoft Windows. Waarom is een HDD bijv C:\ terwijl de Linux methode veel logischer is ;)

Ik vind in ieder geval de methode hoe je nu jezelf open zet naar Linux erg goed. Mensen die het proberen in bijvoorbeeld een VMware/Virtualbox zullen altijd blijven zeggen dat Windows beter is omdat je er dan niet mee gaat werken.

Ik ben zelf een aantal jaar geleden op desktop ook overgestapt op Linux (een jaar na het uitkomen van Windows XP geloof ik) via dezelfde methode. Inderdaad ook gewoon niet meer booten in Windows maar alleen Linux gebruiken (toen nog Gentoo, kun je nagaan :P ). Overigens had ik al ervaring met Linux als serverOS, dus helemaal beginner was ik niet op Linux. En na een paar weken heb ik de Win-partitie dan ook maar verwijderd en sinds die tijd draai ik alleen maar Linux (Gentoo -> Debian -> Ubuntu) en ik wil echt nooit meer terug.

Op een bepaald moment snap je ook niet meer waarom mensen eigenlijk Windows kiezen terwijl ze claimen verstand te hebben van computers (nofi) of uberhaupt betalen (als ze dat al doen) aan een product waar zoveel problemen mee zijn (en daarna nog betalen voor producten om het toch al dure orginele product in stand te houden, lees virusscanners). Dit laatste was voor mij overigens de reden om over te stappen, ik werd gewoon moe van software illegaal proberen te gebruiken, wat ook tegen mijn principes is, maar ik weiger te betalen aan ondeugdelijke producten. Ik heb bijv wel licenties voor Total Commander _O_ . Voor spellen had ik indertijd een Playstation 2 :P

Maargoed, ik wens je gewoon heel veel succes en ik zal dit topic blijven volgen en ik ben benieuwd hoe je over 40 dagen kijkt naar Windows vs Linux :)

[ Voor 7% gewijzigd door WHiZZi op 09-09-2009 10:47 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed genoeg over Windows gesproken, we gaan weer eens verder met Linux :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Succes is nergens voor nodig lijkt me. Elke distro is een verademing tegenover Windows.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ga je makkelijk redden.

Me pa een nieuwe pc gekocht (5jr terug). Echter is hij zon computer leek.
Ik heb m' verplicht 30dagen Suse 9.2(?) te gebruiken, is het niets [..] dan pas installeer ik windows . Nu 5jr later draait ie nog steeds op Suse 9.2, en vind het vele male fijner dan windows op t werk :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Prima keuze. Ik zie niet in waarom je geen Linux zou installeren voor een leek. Immers, als die gene nooit met computers heeft gewerkt dan moet 'ie toch iets gaan leren, en het maakt niet uit of het dan Windows of Linux betreft.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Photoshop en Gimp. Nooit gewerkt met zulke tools? Dan is Gimp net zo gemakkelijk onder de knie te krijgen als Photoshop.

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 09-09-2009 10:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het schijnt inderdaad makkelijker te zijn als leek. Ik ben vastgeroest dus moet eerst een beetje weken. Ik heb al wat ervaring en probeer inderdaad heel hard alle vergelijkingen te laten varen, al moet ik toegeven dat dat moeilijk is. Sommige zaken sluipen erin en heb je totaal niet door tot dat iemand anders je erop wijst, dus alle commentaar is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Overigens is Clonezilla een prachtig (understatement) Open-Source alternatief voor Symantec Ghost. Ben je van dat onding ook gelijk af, tevens ondersteund ghost o.a. Ext4 niet, waardoor hij bij mij in ieder geval al afgeschreven werd.
Zeker als je binnen je netwerk een NFS/SMB fileserver heb staan (NAS) is het idiaal om al je images bijelkaar te hebben zonder afhankelijk te zijn van dure flashmedia of grote externe hdd's.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 17:44

iMars

Full time prutser

Anoniem: 301496 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat de haat en nijd tussen windows- en linuxfans blijft bestaan. Omdat er zoveel onwaarheden over beide OS'en wordt verspreid. Naar mijn mening valt voor beide wat te zeggen en ik denk dat de hoeveelheid kennis die je in huis hebt over het besturingssysteem en de ideeën erachter heel erg helpen in de acceptatie en adoptie. En de benadering van Microsoft is gewoon heel anders dan die van de Linux-community. En ik denk dat het daarom ook interessant is om jouw conversie te volgen voor zowel linux als windows gebruikers, omdat de sterke en zwakke punten van beide naar voren zullen komen.
Ik snap die haat en nijd niet, maar denk wel meerdere met mij...

Thuis heb ik een MacBook Pro, een laptop met Ubuntu en een laptop met Windows XP. Ik werk voor 90% op mijn MBP, 8% op Ubuntu en ~2% op Windows.

Wat ik merk is dat de meeste opmerkingen en commentaar vaak niet onderbouwd kan worden, en vaak ergens gelezen is, of gehoord is.

Als iemand die meer dan 10 jaar met Windows werkt, een of twee dagen gaat stoeien met Linux en daardoor tegen veel problemen loopt, zal deze gauw geneigd zijn om te zeggen dat linux slecht is, en visa versa. (uiteraard zijn er uitzonderingen...)

Voor alle OS'en zijn er + en - punten. Ik vind Apple zeker niet heilig, maar vind het gewoon persoonlijk het lekkerst werken, daarom kies ik voor een Apple. Maar daarnaast vind ik Linux ook leuk om mee te werken. Windows gebruik ik eigenlijk alleen als ik een applicatie nodig heb die alleen voor Windows is. Maar daarom zal ik nooit slecht spreken over Windows.

Ik heb dit topic ge-bookmarked, leuk om te lezen hoe het zich voorderd.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SirNobax schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:33:
Overigens is Clonezilla een prachtig (understatement) Open-Source alternatief voor Symantec Ghost. Ben je van dat onding ook gelijk af, tevens ondersteund ghost o.a. Ext4 niet, waardoor hij bij mij in ieder geval al afgeschreven werd.
Zeker als je binnen je netwerk een NFS/SMB fileserver heb staan (NAS) is het idiaal om al je images bijelkaar te hebben zonder afhankelijk te zijn van dure flashmedia of grote externe hdd's.
Ik was inderdaad nog op zoek naar een alternatief voor Ghost. Alhoewel een beetje langzaam, vind ik Ghost qua prijs/kwaliteit verhouding geen slecht pakket. Het biedt schedules, incremental backups, management, en een vriendelijke user-interface. Ook kun je zelf restore scenarios bouwen met bootable cd's, etc. Ik geloof dat het 40 euro kost, best wel value for money.

Uiteraard, als CloneZilla hetzelfde doet voor nop, is dat nog beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Mijn complimenten voor het verfrissende idee.

Mijn advies om die 40 dagen door te komen: denk logisch (1+1=2) en laat alles wat je in windows gewend was LOS

Het startpunt waar je in mijn ogen mee moet beginnen: https://help.ubuntu.com/9.04/index.html ...is niet voor niets geschreven O-)
Voor de rest ga ik je geen adviezen meegeven, zoek het allemaal maar zelf uit.

/me Miki denkt dat HTT-Thalan over 40 dagen RTFM! gedrag zal vetonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
RTFM gedrag?

Edit:

Ook gebookmarkt :)

[ Voor 61% gewijzigd door BinaryRun op 09-09-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nou ik heb ondertussen Ubuntu 9.10 op m'n Acer 5810T staan. Naast mijn verse Win7 install.
Eens lekker stoeien met alles van Linux, omdat ik het wel erg interessant vindt allemaal.
Dat "Add/Remove software" werkt echt perfect :) Erg handig en staat zo te zien erg veel in.

Ik heb nu VLC geinstalleerd om mp3's af te spelen, alleen hapert deze erg vaak.
Amarok doet helemaal niks(speelt niet) en kan geen andere goede verzinnen.
Kan iemand mij daar een tip over geven, of mag dat niet in dit topic ?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
DLStorm schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:26:
RTFM gedrag?

Edit:

Ook gebookmarkt :)
Wikipedia: Read the fucking manual :>
DennusB schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:37:
Nou ik heb ondertussen Ubuntu 9.10 op m'n Acer 5810T staan. Naast mijn verse Win7 install.
Eens lekker stoeien met alles van Linux, omdat ik het wel erg interessant vindt allemaal.
Dat "Add/Remove software" werkt echt perfect :) Erg handig en staat zo te zien erg veel in.

Een kleine tip dan: gebruik 9.04! 9.10 is nog in ontwikkeling(alpha status, m.a.w. niet geschikt voor jouw)

[ Voor 57% gewijzigd door Miki op 09-09-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022

Dit al allemaal uitgevoerd: http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningJaunty

edit: je mag dit negeren, je hebt 9.10 geinstalleerd las ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 09-09-2009 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

WHiZZi schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:41:
[...]

Op een bepaald moment snap je ook niet meer waarom mensen eigenlijk Windows kiezen terwijl ze claimen verstand te hebben van computers (nofi) of uberhaupt betalen (als ze dat al doen) aan een product waar zoveel problemen mee zijn (en daarna nog betalen voor producten om het toch al dure orginele product in stand te houden, lees virusscanners).
linux heeft geen vst/vsti support, meeste (pro) audiotools zijn niet native ondersteund, zijn geen native drivers voor mijn audio8 externe geluidskaart, traktor scratch draait er niet op... voor mij persoonlijk zat redenen geen linux te draaien,...

vind opmerkingen van typetjes zoals jij altijd zo irritant... ik ben (schijn) een IT prof. te zijn, ik ben nl C# ontwikkelaar en sharepoint ontwikkelaar (oooh, microsoft, evil, whatever),... maar ook prive verkies ik Windows boven Linux, en waarom, omdat alle shit die ik prive gebruik native ondersteund worden in windows, en er totaal geen native linux support is... als bedrijven nou ook eens netjes alles gaan porten naar *nix dan wil ik me er weer een keer aanwagen, en nee, ik ga ook geen wine gebruiken of virtuals, dat is hetzelfde als een dikke audi rijden met een aygo motor...

*edit*

klinkt misschien als een anti-linux rant, wat het niet is, ik wil zelf graag linux draaien maar kan dit niet omdat ik op mijn PC muziek maak en ik het zonde vind om 2000 euro aan software en hardware via een applicatie zoals wine of in een virtual, dus met performance-verlies, moet draaien.

[ Voor 31% gewijzigd door roodbwoy op 09-09-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024

Heb je bij Add/Remove software ook Ubuntu Restricted Extra's geinstalleerd? Je moet dan wel op alle applicaties zoeken!

En werkt Rhythmbox ook niet? Die is standaard geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

roodbwoy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:53:
[...]
en nee, ik ga ook geen wine gebruiken of virtuals, dat is hetzelfde als een dikke audi rijden met een aygo motor...
vind dat wel erg hypocriet genomen, sommige tools draaien echt 1:1 onder linux via wine, zonder snelheid verlies (ligt aan de tools). Quake3 haal ik onder linux via wine betere fps dan onder windows (jah quake is ook native, maar was een testje voor mijzelf). Wine is hard vooruit aan 't'gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy

roodbwoy

Senile Developer

himlims_ schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:01:
[...]

vind dat wel erg hypocriet genomen, sommige tools draaien echt 1:1 onder linux via wine, zonder snelheid verlies (ligt aan de tools). Quake3 haal ik onder linux via wine betere fps dan onder windows (jah quake is ook native, maar was een testje voor mijzelf). Wine is hard vooruit aan 't'gaan
ja dag, ik heb het echt wel geprobeerd, maar het is zo'n verschrikkelijke gekloot, ik gebruik een VSTI genaamd East West Symphonic Choirs met Wordbuilder, google het maar, dit programma heeft een fucking Gibson nodig om te draaien... op XP getweaked met 4GB ram support draait het net (met moeite) via Wine bevriest heel de shit als ik de VSTi wil inladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-06 17:58
Tjah, er zitten altijd voor en nadelen aan besturingssystemen, en helaas zijn veel ontwikkelaars nog niet "klaar" voor het distribueren van een Linux versie. Je ziet wel al steeds meer dat mensen Linux gaan draaien. Ik heb zelf een maandje of 2 met Linux (Ubuntu) gewerkt, heb de image nog op mijn computer staan.
Beviel allemaal prima, netwerk en dergelijke was allemaal zo geïnstalleerd en kon lekker surfen enzo. Was een wat oudere computer (amd 1800+, 768 mb Ram) maar draaide net zo snel als de AMD 2400 met 1.5 gyg geheugen laptop van m'n ouders op Windows.. Kan je toch merken dat het een stuk lichter is.
Grootste nadeel voor mij is wel dat Photoshop daar niet op wil, want ik ben een beetje daaraan verknocht geraakt. En dan is het lastig om daar vanaf te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
roodbwoy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:53:
[...]

linux heeft geen vst/vsti support, meeste (pro) audiotools zijn niet native ondersteund, zijn geen native drivers voor mijn audio8 externe geluidskaart, traktor scratch draait er niet op... voor mij persoonlijk zat redenen geen linux te draaien,...
Linux heeft prima VST/VSTi support ook al gaat het mbv Wine. En mijn Focusrite Saffire Pro 10 doet het prima. Maak ook muziek en koop mijn spullen met in het achterhoofd dat het ook onder Linux moet draaien. Gebruik ook Traktor, Mixxx is nog te spartaans, daar heb ik nog wel een XP installatie voor nodig, maar voor de rest kan ik prima muziek maken onder Linux. En 2000 euro aan software? Die besteed ik liever aan een mooie Gibson. Of het geld helemaal uitsparen zoals die gast die mee heeft gewerkt aan de muziek voor Twin Peaks: http://createdigitalmusic...-ubuntu-with-kim-cascone/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:37:
Een kleine tip dan: gebruik 9.04! 9.10 is nog in ontwikkeling(alpha status, m.a.w. niet geschikt voor jouw)
Aha, dat dacht ik al. Kan ik nog terug naar 9.04 ? Of moet ik dan weer een nieuwe cd branden en die linux partitie formatteren?
Crackh34d schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:00:
[...]

Heb je bij Add/Remove software ook Ubuntu Restricted Extra's geinstalleerd? Je moet dan wel op alle applicaties zoeken!

En werkt Rhythmbox ook niet? Die is standaard geinstalleerd
Dat "Ubuntu Restricted Extra's" ben ik nu aan het binnenhengelen.
Als ik vanaf m'n netwerk(Windows server) een mp3 open met Rhytmbox dan opent hij die speler, en dan gaat er rechts onderaan een balkje heen en weer.
Meer gebeurt er ook niet en m'n muziek start ook niet :(

Doe ik iets fout?

[ Voor 46% gewijzigd door DennusB op 09-09-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25

Even deels off-topic en als reactie op een aantal bovenstaande posts. Er wordt vaak gezegd: "Ik wil/kan niet overstappen omdat pakket X niet draait onder Linux." Dat is een terechte observatie, en als je een pakket nodig hebt dat alleen onder Windows draait, moet je zeker Windows gebruiken.
Vaak gaat het echter om toch best wel dure pakketten. MS Office, Exchange, Photoshop, Traktor, etc. Windows zelf is ook niet goedkoop te noemen.
Met het oog op dit artikel: http://autotelic.com/windows_is_free vraag ik me dan af in hoeverre die software legaal is. Voordat je je aangesproken voelt, ik ben ook niet heilig en ik neem aan dat jij al je software netjes hebt gelicenseerd. Het gaat mij om de vraag in hoeverre mensen hier zouden staan te springen om over te mogen stappen op Linux wanneer ze voor alle software zouden moeten betalen.
Voor de mensen die dat artikel nog nooit hebben gelezen, het geeft een heel interessante kijk op de prijs van software. Aanrader!

[ Voor 7% gewijzigd door remmelt op 09-09-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Downgrade ben ik neit bekend mee, kies zelf meestal voor de huidige versie en doe een netinstallatie (download je nooit meer dan nodig is; wat installeer je nu allemaal van zon iso [..] waarschijnlijk een fractie)

(alpha's zijn mij nog nooit goed bevallen - is immers alpha voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy

roodbwoy

Senile Developer

AutoStatic schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:38:
[...]
Linux heeft prima VST/VSTi support ook al gaat het mbv Wine. En mijn Focusrite Saffire Pro 10 doet het prima. Maak ook muziek en koop mijn spullen met in het achterhoofd dat het ook onder Linux moet draaien. Gebruik ook Traktor, Mixxx is nog te spartaans, daar heb ik nog wel een XP installatie voor nodig, maar voor de rest kan ik prima muziek maken onder Linux. En 2000 euro aan software? Die besteed ik liever aan een mooie Gibson. Of het geld helemaal uitsparen zoals die gast die mee heeft gewerkt aan de muziek voor Twin Peaks: http://createdigitalmusic...-ubuntu-with-kim-cascone/
Tsja, ik heb het niet zo op gitaren ;-) Traktor Scratch (AUDIO8), NI Massive (vsti), Fruity Loops (daw), Virus TI (desktop model), Albino3 (vsti) dat tikt uiteindelijk aan...

ik koop geen software/hardware met in het achterhoofdje dat het ergens op moet draaien, ik koop hardware software omdat ik er fijn mee kan werken... toch blijf ik het een slechte zet vinden, waarom Linux installeren en dan Wine installeren zodat ik mn hardware/software kan aansturen op een wannabe windhoos omgeving MET performance verlies, (je kan niks emuleren zonder performance verlies, ook al is het maar >1%).

Tuurlijk wil ik ook een gratis besturingssysteem die doorontwikkeld wordt door een gevaarlijk gepassioneerde elite en bijna religeuze achterban... MAAR als ik eerst mijn complete OS moet tweaken, configureren, testen, herconfigureren, hertweaken tot het goed werkt, want geloof me, werken met Audio is anders dan ff een videokaartje overclocken of tweaken, dan koop ik liever een licentie voor XP waaran ik zeker weet dat ik mn midi apparatuur erin kan prikken, mn software kan installeren en alles draait zonder dat ik uren moet gaan zoeken in een systeem waar het native niet op werkt...

*edit*

en ja, ik heb alles legaal, dit omdat ik ook muziek uitbreng, ik kan "gecontroleerd" worden. (tuurlijk heb ik wel eens een getorrente vsti om te testen maar die komt nooit op mn productie PC)

[ Voor 6% gewijzigd door roodbwoy op 09-09-2009 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:55:
Downgrade ben ik neit bekend mee, kies zelf meestal voor de huidige versie en doe een netinstallatie (download je nooit meer dan nodig is; wat installeer je nu allemaal van zon iso [..] waarschijnlijk een fractie)

(alpha's zijn mij nog nooit goed bevallen - is immers alpha voor)
Hmmm vervelend.
Ben iniedergeval wel blij dat met die "Restricted Extra's" Flash player voor 64bit meekomt. Die krijg ik niet aan de gang zo zelf! :)
Nu doet youtube het gelukkig wel haha!

Maar zat er in dat restricted pakket ook iets voor mp3's af te spelen dan, of begreep ik dat verkeerd? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:07
Hou ik hier toch ook even in de gaten, success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy

roodbwoy

Senile Developer

@remmelt

ik vond gelijk een mooie quote waar Linux developers/promoters wel eens over mogen na denken...

"I totally agree that the people mainly developing and advocating Linux often don't see users' needs the way users see their needs."

Maargoed, dit gaat weer richting de windows vs linux kant op, waarvoor excuses, ik wil gewoon native support op linux voor al mijn duur aangeschafte software/hardware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ligt dat aan mij of trekt aMSN enorm veel van m'n CPU of geheugen?
Met Empathy is m'n machine veel vlotter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
DennusB schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:14:
Ligt dat aan mij of trekt aMSN enorm veel van m'n CPU of geheugen?
Met Empathy is m'n machine veel vlotter :)
aMSN is brak (java shizzle als ik me niet vergis), maar heeft als enige redelijke audio/video ondersteuning...
Ik raad je aan naar Emesen, Empathy of Pidgin te kijken...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:19:
[...]

aMSN is brak (java shizzle als ik me niet vergis), maar heeft als enige redelijke audio/video ondersteuning...
Ik raad je aan naar Emesen, Empathy of Pidgin te kijken...
Ik zit nu inderdaad op Empathy wat rete snel werkt en lekker simpel is.
Ik krijg alleen 1 ding niet voor elkaar.
Als ik ga naar Bewerken -> Persoonlijke gegevens en ik pas daar m'n msn naam aan, dan kan ik hem nergens opslaan ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

DennusB schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:49:

Dat "Ubuntu Restricted Extra's" ben ik nu aan het binnenhengelen.
Als ik vanaf m'n netwerk(Windows server) een mp3 open met Rhytmbox dan opent hij die speler, en dan gaat er rechts onderaan een balkje heen en weer.
Meer gebeurt er ook niet en m'n muziek start ook niet :(

Doe ik iets fout?
zijn dat dezelfde extras als wanneer je
code:
1
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

doet?

Die zijn zeker erg nuttig! Een van de weinige dingen die je ECHT zou moeten weten bij het installeren van linux waar je eigenlijk niet zonder kan.

Wat betreft die tweede, ik zag laatst een bug voorbij komen die heet 'Rhythmbox cannot open files from SMB location' . Volgens mij is dat precies jouw probleem ;)

deze dus: https://bugs.launchpad.net/rhythmbox/+bug/273294

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
>overigens adviseer ik pidgin ;)

Meestal kom je erachter dat je in linux niet méér kan dan dat je in windows de hele dag doet. Het heeft niet meteen toegevoegde waarde.

Gratis software is leuk voor mij maar is geen must.

Ik ben zelf ook nog lerende. Ik gebruik linux op mijn servers omdat ik in de gaten krijg dat die dingen die je wil doen gewoon KUNNEN en relatief makkelijk (natuurlijk moet je weten hoe), terwijl ik me plompverloren voel in een SBS van microsoft.

Na veel spelen leer je vanzelf kleine scriptjes schrijven, zgn. cronjobs maken, en ineens gaat je pc dingen voor je doen. Dat vind ik het mooie aan het linuxgebeuren.

Ook richting toekomst is het interessant. Je speelt in consoles op android-telefoons en hé, dit ken ik! Hé, ik ken commando's. Ik koop een sheevaplug en hé, bekend! Linux wederom. Wie weet wat de toekomst brengt en zo erg is het niet om dan naast windows ook ervaring en je weg weten te vinden in een linuxomgeving.

Maar ik merk dat veel mensen na installatie van Linux verwachten dat een wereld open gaat. Dat is niet zo, het is eerst eigenlijk nogal een nauw steegje met wat obstakels. En dan nog eens herhalen, wanneer je geen functies MIST in je windows-systeem, zal de overstap je niet gauw een 'waaw' gevoel geven :)

In ieder geval succes en hou t vol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 10:34
Ik kan je qua MSN client emesene aanraden. Zit in de repo, al weet ik niet of 1.5 (vrij recent uitgegeven) daar ook in zit.

Werkt erg prettig, een van de minst vervelende MSN clients op Linux vind ik dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

RielN schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:27:
>overigens adviseer ik pidgin ;)

Meestal kom je erachter dat je in linux niet méér kan dan dat je in windows de hele dag doet. Het heeft niet meteen toegevoegde waarde.

Gratis software is leuk voor mij maar is geen must.

Ik ben zelf ook nog lerende. Ik gebruik linux op mijn servers omdat ik in de gaten krijg dat die dingen die je wil doen gewoon KUNNEN en relatief makkelijk (natuurlijk moet je weten hoe), terwijl ik me plompverloren voel in een SBS van microsoft.

Na veel spelen leer je vanzelf kleine scriptjes schrijven, zgn. cronjobs maken, en ineens gaat je pc dingen voor je doen. Dat vind ik het mooie aan het linuxgebeuren.

Ook richting toekomst is het interessant. Je speelt in consoles op android-telefoons en hé, dit ken ik! Hé, ik ken commando's. Ik koop een sheevaplug en hé, bekend! Linux wederom. Wie weet wat de toekomst brengt en zo erg is het niet om dan naast windows ook ervaring en je weg weten te vinden in een linuxomgeving.

Maar ik merk dat veel mensen na installatie van Linux verwachten dat een wereld open gaat. Dat is niet zo, het is eerst eigenlijk nogal een nauw steegje met wat obstakels. En dan nog eens herhalen, wanneer je geen functies MIST in je windows-systeem, zal de overstap je niet gauw een 'waaw' gevoel geven :)

In ieder geval succes en hou t vol!
mooi beschreven RielN. Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat je er na een tijdje achter komt dat alles nét wat productiever wordt dan je onder Windows gewend bent. Minder vaak rebooten, bepaalde acties gaan sneller of zijn niet nodig, je systeem vergt minder onderhoud (want wie zit er nu te wachten op die 2-wekelijkse defrag en het bijhouden van een virusscanner?).
Dat ding (je pc met os) is er voor jóu en niet andersom!

en om even met een voorbeeld te beginnen:
http://www.ubuntugeek.com...iso-images-in-ubuntu.html

mounten van iso's. Echt de beste uitvinding sinds de bikini. OS X doet dit trouwens helemaal automagisch, maar dit is de soort functionaliteit die het leven simpeler maakt. Let ook op hoe simpel het unix-scriptje eigenlijk is.
code:
1
mount -o loop -t iso9660 foo.iso /mountpoint

whoeohoeoe!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 288974 op 09-09-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 19:27

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier ook een emesene fan, na enig testen en prutsen draai ik al geruime tijd emesene (live builds) en deze bevallen me super :). Er zijn ook veel leuke plugins voor emesene.

Ik ga het topic ook volgen, ik hoop van harte dat je na de 40 dagen enorm veel hebt geleerd en misschien zelfs kan overwegen om enkel linux te draaien op je desktop :). Wat overrompelend kan zijn is de enorme keuze aan programma's en de alternatieven die je steeds hebt, maar het is anderzijds ook wel een leuk proces om enkele music players, msn clients, mail clients, etc uit te testen totdat je enkel programma's hebt die je goed bevallen :). Durf verder te kijken dan de default ubuntu programma's.

Qua games kan ik je maar 2 tips geven:
1- Speel wow, dit werkt erg goed onder wine en de meeste 'wow-freaks' hebben weinig of geen behoefte aaan andere games :+.
2- Quake Live doet het native erg goed onder linux, geen geklooi of wat dan ook, de plugin installeren en het werkt ;).

[ Voor 83% gewijzigd door DeadLock op 09-09-2009 14:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DeadLock schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:32:
Hier ook een emesene fan, na enig testen en prutsen draai ik al geruime tijd emesene (live builds) en deze bevallen me super :). Er zijn ook veel leuke plugins voor emesene.
Ik heb hem er ook even opgezet en moet zeggen dat het erg lekker werkt. Ziet er goed uit, heeft zover ik kan zien alle dingen erin zitten. En doet wat het moet doen :) Top programma.

Nu nog uitvinden hoe ik streams van bijvoorbeeld www.radiokeuze.nl kan openen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
inderdaad!
maar hij gebruikt de grafische interface en die ISO mounten zit er gewoon in :) Maar dat is inderdaad een prettige functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Gaaf topic. Nu heb ik pas nog Ubuntu installed op mijn laptop en voor mailen / browsen en office zaken werkt het al prima. Alleen mijn dev omgeving wil nog niet helemaal lukken. Zoals ssh tunnels naar een subversion server.

Misschien moet ik maar met je "meelopen" en gewoon mijn windows installatie niet meer aanraken :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
Standeman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:46:
Gaaf topic. Nu heb ik pas nog Ubuntu installed op mijn laptop en voor mailen / browsen en office zaken werkt het al prima. Alleen mijn dev omgeving wil nog niet helemaal lukken. Zoals ssh tunnels naar een subversion server.
~/.ssh/config voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
host *
user gert
identityfile ~/.ssh/id_rsa
compression no
Ciphers aes256-cbc
protocol 2
ConnectTimeout 5

# MySQL tunnel van lokaal:3308 naar 3306 op remote machine
host mysql-forward
hostname mijndomein-of-ip.tld
LocalForward localhost:3308 localhost:3306

En dan
ssh mysql-forward

is voldoende. :)

@Stachteldraht: misschien toch maar eens een groot OpenSSH topic maken... Ik zie het inderdaad te vaak voorbij komen. Misschien volgende week heb ik daar tijd voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

roodbwoy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:58:
[...]
je kan niks emuleren zonder performance verlies, ook al is het maar >1%
Even offtopic; Emulatie betekend niet per definite trager, verdiep je er ook maar eens in. Emulatie is een nogal breed begrip, ik kijk terug naar de komst van de Nintendo 64 emulators.

En WINE is geen emulator, het voert gewoon de calls uit naar de CPU!

http://www.winehq.org/myths

The Legend Will Never Die

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)