Beste Tweakers,
dit idee is geboren in het Grote Ubuntu topic. Net als met de gelijknamige film, is het idee om ergens 40 dagen zonder te doen, en omdat je nu eenmaal niet zonder seks kunt, heb ik besloten Windows te laten vallen.
De achtergrond.
Al sinds mijn 11e werk ik met computers. Het begon met een Commodore PC20/II, daarna een Laser 286 12mhz, een DEC 386, en van daaruit alleen nog maar zelfbouw. 1 constante factor was altijd het Microsoft OS: beginnend bij dos 3.22 all the way naar Windows Vista Ultimate x64, waar ik nu al een tijdje (2+ jaar) op draai. Ik ben nu 27 en snap nog geen snars van alles buiten Microsoft, en dat is toch best zonde. Zoals je geen Autoliefhebber bent zonder Alfa gereden te hebben, moet ik nu toch maar eens leren 'hoe het moet'.
De werkplek.

Gewoon mijn eigen trouwe pc. Enige jaren geleden samengesteld uit koopjeshoekonderdelen en langzaam opgewaardeerd tot gamebak. Hij bestaat uit:
1 ) Systeem:
Antec Sonata behuizing, met Coolermaster 550w voeding
MSI P6N Platinum SLI moederbord (die met die hothead Nvidia chipset ja) Bios Rev. 1.8
Intel C2D E6750 2,67ghz processor
4gb (4x1) Kingston Valueram
1x WD Caviar 500gb SATA-2 schijf met 32mb cache
2x Seagate 250gb SATA schijven, 16mb cache, apart geplaatst (dus geen raid)
1x Samsung DVDRW drive
Soundblaster XFI Gamer geluidskaart
Videokaart (momenteel) Nvidia 7300GS 256mb (word vervangen voor ik begin)
De peripherals:
2 ) MGE Evolution UPS 1500va
3 ) HP L2045W 20" TFT, 1680*1050
4 ) HP L1740 17" TFT, 1280*1024
5 ) Microsoft Reclusa gaming Keyboard
6 ) Logitech G9 gaming Mouse
7 ) Logitech 5.1 speakerset
8 ) Logitech STX Webcam
9 ) WD Elements USB schijf, 640gb
De videokaart wás een MSI 8800GTS 640mb maar ging stuk. Ik krijg van MSI afhankelijk van beschikbaarheid óf dezelfde terug, óf een nieuwer type.
De distributie.
Ubuntu, versie 9, 64bit. Ik kies hiervoor omdat ik er vaker mee gewerkt heb op wat oude notebookjes, en omdat het volgens Wiki ook de grootste schare gebruikers heeft. Om die reden hoop ik dat veel van de zaken die ik voornemens ben te doen met mijn pc, al eens eerder 'uitgevonden' zijn. Eerder heb ik een poging gewaagd met SUSE (vorig jaar) en dat werd een ramp, die lag er dan ook na 2 dagen al af.
De opdracht.
Ik ga 40 dagen zonder Windows werken. Hoe dan ook. (Oké, op kantoor werk ik via Citrix op een MS Server 2008 Terminal Sessie maar mijn systeembeheerder krijgt een rolberoerte als ik om een Linux desktop vraag.) Ik zal pogen voor elke functie een open-source alternatief te benutten, zoals OpenOffice bijvoorbeeld. Voorlopig 2 uitzonderingen: Steam/World of Warcraft en de Nvidia Restricted drivers - die combo is gewoon nodig voor 1 van de belangrijkste streefdoelen: Gaming. Alle andere zaken zullen alleen na onderzoek en betoog met Microsoft c.q. Windows alternatieven worden opgelost. Voor de gaming hoek zal ik in eerste instantie WINE gebruiken en ik ben geinteresseerd in de werking van CrossOver.
Hier op Tweakers zal ik bijhouden wat er allemaal gebeurt, wat er mis en goed gaat, waar ik tegenaan loop en wat ik bereikt heb. De ideale situatie is dat ik door deze licht dwangmatige manier van werken gepushed word eindelijk eens te snappen waar Linux nu echt om gaat, en hoe ik er het meeste uithaal.
De uitdaging.
Ik ben een visueel ingesteld iemand. Ik heb Tuxfiles goed doorgelezen en daarin veel info gevonden over hoe Linux werkt. Probleem is dat ik slecht informatie opneem uit platte tekst. Als ik op mijn werk een rapport krijg van een engineer over de uitwijkoplossing van een klant het me direct duidelijk als hij mij een Visio doormailt, terwijl ik over een lap tekst vaak lang moet denken.
Om een voorbeeld te noemen:

Open eens een Windows verkenner sessie (of een afbeelding daarvan) en vergelijk. Bij het openen van de Explorer is de indeling van de schijven je direct duidelijk. De file explorer van Linux is zo transparant niet, terwijl de afbeelding hierboven het in 1 klap duidelijk maakt voor me.
Bij mijn huidige Linux-experimenten liep ik soms al tegen de meest simpele zaken aan: Ik installeer (succesvol) 'Listen Music Player' omdat die standaard al een lijst met Shoutcast radiostations ingebouwd zou hebben. Na installatie blijkt dat niet zo te zijn, en ik kon met geen mogelijkheid verzinnen of googlen hoe ik die lijst van shoutcast.com nu in dat programma kon importeren anders dan handmatig station voor station via 'add station' in te kloppen.
Zodra ik vragen ga stellen en dingen niet snap, zal dat niet te wijten zijn aan technische onkunde. Ik heb Pascal geprogrammeerd in een grijs verleden, Basic, GWbasic, maar liep tegen issues aan toen ik begon met Visual Studio. Ik knutsel aan mijn eigen auto maar pas nadat ik de plaatjes in mijn Haynes handboek heb bekeken, en een routebeschrijving is abacadabra voor mij, tenzij ik de route gezien heb, dan rijd ik hem blindelings. Ik doe de presales voor mijn bedrijf omdat ik als geen ander dingen kan vertalen tussen Engineers en leken, en terug. De uitdaging voor mij is visualiseren. De boodschap is dus 'bear with me'
De voorbereiding.
Ik heb naast de pc in kwestie een oude Dell Optiplex draaien, rechts op de foto. Deze draait ook Ubuntu momenteel en is gewoon internet-ready. Hij zal dienen als google-machine tijdens installatie of platliggen van mijn hoofdsysteem. Daarnaast heb ik de beschikking over de Windows XP machine van mijn vriendin en een notebook met Windows XP erop.
Ik heb me ingelezen via diverse websites over de werking van Linux. Ook de Ubuntu Wiki-pagina, uitleg over filesystemen, bestanden, commando's en vergelijkingen met dos heb ik bestudeerd. Er ligt een CD klaar met Ubuntu 64-bit erop en uiteraard is er een backup van mijn pc aanwezig in de vorm van een Norton Ghost image van mijn C-schijf. Hierin is een schone NTFS installatie aanwezig van Vista + drivers, gebruiksklaar in geval van calamiteiten dus.
De indeling is momenteel:
500gb SATA (C-Drive, Boot) (Bevat nu OS + installed software)
250gb SATA (E-Drive, VMware) (bevat mijn VMware server 2 images)
250gb SATA (F-Drive, Data) (platte data, mp3, video's, iso's)
640gb SATA (G-Drive, Storage/Backup) (documentenbackup en images)
Naast het Ghost Image welk op de USB schijf zal komen, maak ik daar ook een aparte backup op, niet gecomprimeerd, van mijn 'Mijn documenten' map. Dit zodat ik snel bij favorieten en documenten kan, maar ook bijvoorbeeld bij de Linux XFI driver die ik op voorhand heb gedownload.
Om fouten te voorkomen, is alle belangrijke data op de G aanwezig en word die voor het project afgekoppeld zodat ik hem niet per ongeluk kan ver****en.
De wens.
Na afloop van dit project hoop ik een competent Linux gebruiker te zijn. Drivers installeren, surfen, gamen, werken en spelen. Ik wil software kunnen installeren, browsen over de pc, aanpassingen maken in mijn settings, kortom, alles wat ik onder Vista ook kan.
De planning.
Zodra de videokaart binnen is zal ik aanvangen. Ik verwacht dat dit niet langer dan enkele dagen gaat duren. Tot dan heb ik de tijd om na te denken over voorwerk dat ik vergeten ben, en het verzamelen van drivers op een usb-stick, om het werk bij installatie makkelijker te maken (stel je voor dat mijn netwerkkaart niet gesupport word!). Jullie ideeën, tips en opmerkingen zijn daarbij van harte welkom!