Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Miki schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:54:
[...]

Theoretisch gezien heb je helemaal gelijk, echter doet OpenSuse heel veel aan "polishing". Voorbeeld, Firefox en OO worden naadloos geïntegreerd terwijl bij overige distro's GTK apps dit niet doen. Veel KDE devs gebruiken deze distro om KDE te ontwikkelen en dat merk je, het is "meer af" dan Kubuntu.
Buiten bovenstaande is Suse / Novell een van de grootste ontwikkelaars van KDE, mede daarom intregreert alles ook gewoon 'lekker' bij Suse, wat dat betreft dus. als je een KDE fanaat bent zit je altijd goed bij Suse.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31
Anoniem: 249002 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:53:
Wat voor experts echt heel lastig is zijn de verschillende Unix smaken :X Ik zit hier met Solaris, Tru64 en Linux. CAPSLOCK2000 laten we in Januari met het opruimen van zoveel mogelijk Solaris bakken beginnen :)
Persoonlijk zal ik met de Tru64 bakken beginnen. Je betaalt een enorme klap met geld voor de alpha-procs (een Sparc is heel wat goedkoper). Ze zijn wel stabieler dan Sparcs, maar zeker niet sneller. Bijna alle nieuwe apps worden niet meer gecertificeerd. Zo worden bijvoorbeeld de nieuwe HP san's (8400) niet meer ondersteunt. Je zit compleet op slot met Tru64.

Met Solaris kan nog wel een upgrades blijven doen. En persoonlijk vind ik Solaris helemaal niet zo slecht (Tru64 ook niet, maar HP gaat er niet verder mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wat zijn de mogelijke downsides van Suse onder/boven Ubuntu?

Ik kreeg eerder in dit topic het advies om Kubuntu boven Suse te verkiezen omwille van de gebruikersvriendelijkheid. Ook zou Suse niet zo'n makkelijke package managers hebben?

Enlighten me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
HTT-Thalan schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:24:
Wat zijn de mogelijke downsides van Suse onder/boven Ubuntu?

Ik kreeg eerder in dit topic het advies om Kubuntu boven Suse te verkiezen omwille van de gebruikersvriendelijkheid. Ook zou Suse niet zo'n makkelijke package managers hebben?

Enlighten me :P
Ik zou, persoonlijk, mooi bij (K)Ubuntu blijven.
Al het command-line aptitude-gedoe kan je niet meer gebruiken, en wat ik veel apprecieer aan Ubuntu: de support voor beginnende gebruikers.

Als je op een SuSe-forum een n00b vraag stelt proberen ze het wel uit te leggen, maar geraak je uiteindelijk toch minder vaak aan een oplossing.

Nogmaals, dit is mijn ervaring, er zijn er wellicht een hoop anderen die er iets anders over denken, maar ik denk dat Ubuntu net iets beginnende-gebruiker-vriendelijk is :)

@HTT-Thalan: leuk dat je hebt doorgebeten, een hoop mensen doen dat niet :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 20:52

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Petervanakelyen schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:31:
[...]

Als je op een SuSe-forum een n00b vraag stelt proberen ze het wel uit te leggen, maar geraak je uiteindelijk toch minder vaak aan een oplossing.
Hier ben ik het helemaal mee eens, met de toevoeging, dat als je weet hoe (K)(X)Ubuntu werkt, je ook erg makkelijk je weg kunt vinden in Debian, wat imho toch wel de leading distro is in secure linux servers.

Just my 2 cts :)

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Zie eerdere posts van mij :)
I hate Suse, werkt/installed praktisch nooit goed, op eender welk systeem dat ik in de loop van meer dan 10 jaar gebruikt heb en dan praten we toch over elke versie sindsdien op elk type van cpu/gpu/mobo/nic etc etc
Ik zou voor alle andere distros gaan behalve ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Kluk-Kluk schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:35:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens, met de toevoeging, dat als je weet hoe (K)(X)Ubuntu werkt, je ook erg makkelijk je weg kunt vinden in Debian, wat imho toch wel de leading distro is in secure linux servers.

Just my 2 cts :)
Yep, persoonlijk zou ik ook voor Debian gaan, of Mandriva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Voor mij is een server gewoon erg belangrijk. Ik heb Linux ook eigenlijk alleen maar geleerd door een server te installeren en te kijken wat ik kan doen. Dit was altijd via CLI.

Als je dan een makkelijke distro tegenkomt die daar perfect bij aansluit, maakt het je leven makkelijker.

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

_/-\o_

Ik weet dat jij visueel bent ingesteld, dus ik heb een mooie nieuwe uitdaging voor je :P Namelijk Vi(m):

http://www.viemu.com/a_vi...cheat_sheet_tutorial.html

De default editor op heel veel Linux en Unix systemen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 249002 op 09-11-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Eensch is :)

Vi(m) heeft een serieuze leercurve, maar nog een veel krachtigere uitwerking als je er mee om kunt gaan.

Dus ja, lijkt me goede uitdaging voor TS :)

[ Voor 86% gewijzigd door Kluk-Kluk op 09-11-2009 19:49 ]

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04
Graviton12 schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:35:
Zie eerdere posts van mij :)
I hate Suse, werkt/installed praktisch nooit goed, op eender welk systeem dat ik in de loop van meer dan 10 jaar gebruikt heb en dan praten we toch over elke versie sindsdien op elk type van cpu/gpu/mobo/nic etc etc
Ik zou voor alle andere distros gaan behalve ... 8)7
Ik ben absoluut niet van plan om een distro war te beginnen nog OpenSuse te verdedigen, hell ik draai op dit moment Vista op mijn laptop. Maar ik moet toch even kwijt dat ik het wel een erg ongefundeerde uitspraak vind. Aan jouw uitleg kunnen we net zo goed Debian, Arch en Gentoo scharen en dan roepen dat het k*t is.

De linux kernel versies tussen OpenSuse en Ubuntu ontlopen elkaar nauwelijks dus met dat betreft moet hardware op beide distro's gelijkwaardig kunnen draaien. Het enige wat mogelijk kan zijn is propriétaire drivers voor hardware. Daarvoor heeft OpenSuse geen restricted hardware schermpje om de drivers te installeren. Feit blijft dat als het onder Ubuntu werkt dan moet het ook onder alle andere distro's met gelijkwaardige kernelversie werken.
Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk, de oplossing is vaak snel te vinden door in de hardware repo de juiste driver aan te vinken, iets meer werk maar zeker niet onoplosbaar. Kwestie van even de wiki of forum raadplegen op OpenSuse site.

Al met al is OpenSuse wat minder foolproof dan Ubuntu maar zeker geen slechtere distro dan Ubuntu ik vind het zelfs op bepaalde punten veel beter (lees: stabieler, betere 3rd party support o.a. off. Nvidia repo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb de eerste stukken van zijn uitleg gelezen.. maarre, alhoewel ik de uitdaging waardeer, heb ik geen enkele praktische reden om het te leren - ik programmeer nooit (meer), de kennis die ik heb stamt nog uit het Pascal/Basic tijdperk.

Ik wil me eerst richten op het 'temmen' van de kernel en de windowmanager. Zodra ik dat in de vingers heb en mijn systeem 100% naar mijn smaak kan customizen, ben ik klaar voor de volgende stap denk ik.

- edit -

Even gekeken in de package manager, maar Alsa lijkt al geinstalleerd te zijn - ik krijg namelijk de optie om hem te verwijderen als ik dat wil. Edoch geen geluid in Wormux en Wine :P

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2009 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

HTT-Thalan schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:20:
Eindconclusie

maar Linux is 'here to stay'.
Yes weer een zieltje gewonnen }) . Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Voordeel is natuurlijk wel dat je Vi(m) op elk linux systeem kan gebruiken, en je jezelf aangaande de editor nooit meer iets nieuws hoeft te leren.

Het is geen doel, maar wel een verdomd makkelijke (CLI) tool.

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ok, ik heb de eerste stukken van zijn uitleg gelezen.. maarre, alhoewel ik de uitdaging waardeer, heb ik geen enkele praktische reden om het te leren - ik programmeer nooit (meer), de kennis die ik heb stamt nog uit het Pascal/Basic tijdperk.
Je zal hem toch wel ooit eens gebruiken, en echt, zo moeilijk is het niet :)
Dit zijn de puntjes die je moet onthouden:

- Als je systeemfiles edit, moet je gebruik maken van "sudo" of root rechten hebben.
- Om te beginnen met het aanpassen van bestanden gebruik je de "i" toets.
- Om te stoppen met editten van bestanden, druk je op "Escape".
- Om op te slaan, typ je gewoon ":w" (van write)
- Om af te sluiten, typ ":q" (van quit)

Moeilijker dan dat is het niet, maar als je dat niet weet, en je hebt het nodig, zit je aardig in de rats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Petervanakelyen schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:23:
[...]

Je zal hem toch wel ooit eens gebruiken, en echt, zo moeilijk is het niet :)
Dit zijn de puntjes die je moet onthouden:

- Als je systeemfiles edit, moet je gebruik maken van "sudo" of root rechten hebben.
- Om te beginnen met het aanpassen van bestanden gebruik je de "i" toets.
- Om te stoppen met editten van bestanden, druk je op "Escape".
- Om op te slaan, typ je gewoon ":w" (van write)
- Om af te sluiten, typ ":q" (van quit)

Moeilijker dan dat is het niet, maar als je dat niet weet, en je hebt het nodig, zit je aardig in de rats ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.viemu.com/vi-vim-cheat-sheet.gif
:Y)

En hier meer tutorials om je vim skills aan te leren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 09-11-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://tnerual.eriogerg.free.fr/0xBABAF000L/0010_en_vi-vs-emacs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

[flame=true]
Waarom zijn er zo weinig emacs gebruikers? Emacs is veel beter :p.
[/flame]
Klein emacs cheatsheetje :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
icyx schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:45:
[flame=true]
Waarom zijn er zo weinig emacs gebruikers? Emacs is veel beter :p.
[/flame]
Klein emacs cheatsheetje :)
Emacs zat ten tijde van 5.05 nog niet in de repository van Ubuntu :p
Leuk trouwens, cheatsheet :)

@Iedereen: zijn we eigenlijk niet een klein beetje off-topic aan 't gaan ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Terug naar ontopic: @TS: Het is maar goed dat je na ubuntu 5.05 pas ubuntu bent gaan gebruiken, anders had je die veertig dagen nooit volgehouden! :+

[ Voor 5% gewijzigd door icyx op 09-11-2009 20:55 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, die sound issue begint nu toch raar te worden... Alsa bleek gewoon geinstalleerd te zijn, dus ik installeer de Alsa GUI Mixer. Ook daar blijken de volumes gewoon open te staan. Nog steeds geen geluid.

Gerelateerde issue:

Als ik een youtube filmpje open in Firefox, dan werkt dat niet. Doe ik dat in Konquerer, werkt dat wel, edoch ook zonder geluid, terwijl mijn prullebak wel weer een melodie geeft als ik die leeggooi... wtf is hier aan de hand?

- edit -

Bonusprobleem: Ik heb mijn WD Netwerkschijf altijd kunnen benaderen vanuit Ubuntu, maar als ik dat nu in Kubuntu probeer (vanuit de file browser) dan benadert hij de schijf als webserver en connect me dus met de interne webpagina daarvan. Dat wil ik dus niet, ik wil gewoon de mappen uitlezen!

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Als ik een youtube filmpje open in Firefox, dan werkt dat niet. Doe ik dat in Konquerer, werkt dat wel, edoch ook zonder geluid, terwijl mijn prullebak wel weer een melodie geeft als ik die leeggooi... wtf is hier aan de hand?
Alles up-to-date ? Welke flash-plugin gebruik je ? Overigens: misschien is ALSA wel geïnstalleerd, maar wordt het ook door Kubuntu gebruikt op dit moment ?
Bonusprobleem: Ik heb mijn WD Netwerkschijf altijd kunnen benaderen vanuit Ubuntu, maar als ik dat nu in Kubuntu probeer (vanuit de file browser) dan benadert hij de schijf als webserver en connect me dus met de interne webpagina daarvan. Dat wil ik dus niet, ik wil gewoon de mappen uitlezen!
Gebruik je Dolphin of Konqueror als File Browser ? Samba geïnstalleerd ?

[ Voor 32% gewijzigd door Petervanakelyen op 09-11-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, firefox lijkt geen flashplugin te hebben, de plugin die ik daarvoor in Ubuntu gebruikte (shell script) werkt hier niet :? (start niet, gebeurt niks) en onder Konquerer lijkt er wel flash te zijn, maar zonder geluid.

Dolphin is mijn file browser, Firefox en Konquerer beide geinstalleerd maar ik gebruik liever de eerste.

- edit -

Kubuntu restricted extra's geinstalleerd via Kpackagekit. Heb nu ook flash (en HQ flash) in youtube, maar nog zonder geluid :P

[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog een goede tip vanwege de vele software die je installeert. Gebruik aptitude :)

Open een terminal als user:

Zoeken op programma of keyword: aptitude search naam

Meer info over een programma vergaren: aptitude show naam

Open een terminal als root user (sudo -i ENTER):

Een programma installeren: aptitude install naam

Een programma verwijderen: aptitude remove naam

Een programma + config files verwijderen: aptitude purge naam

Je harde schijf opschonen (/var/cache): aptitude clean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
...Kpackagekit...
Je kan in Kubuntu ook gewoon Synaptic gebruiken, of Adept.
Uiteraard werkt Aptitude via CLI ook heel goed :)
Kubuntu restricted extra's geinstalleerd via Kpackagekit. Heb nu ook flash (en HQ flash) in youtube, maar nog zonder geluid :P
En, Samba geïnstalleerd ondertussen ? Al uitgezocht of ALSA effectief in gebruik is, ook al is het geïnstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mijn tests zo ver:

Ik heb bij de audio preferences (system settings) pulseaudio in alle modi (audio, video, games, etc) een 'prefer' gegeven zodat hij overal bovenaan staat. Dat maakte nog niks uit.

Bij WineCFG heb ik vervolgens 'OSS' aangevinkt in plaats van ALSA. Dit maakt dat de 'test sound' button werkt! Echter... de game zelf nog niet. Ik ben iig een stapje verder.

Peter, hoe test ik of Alsa effectief in gebruik is? En Samba, is dat niet een systeem om als windows fileserver te dienen :?

Youtube nog steeds zonder geluid btw. Zit hem toch in dat Alsa.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Peter, hoe test ik of Alsa effectief in gebruik is? En Samba, is dat niet een systeem om als windows fileserver te dienen :?
Wat gebeurt er als je je ALSA-sound-deamon herstart ?

code:
1
sudo /etc/init.d/alsa-utils restart

Samba is idd. een tool om met Windows-netwerken te kunnen communiceren, en aangezien in Windows wel verbinding kan worden gemaakt, lijkt het me niet erg om even Samba te proberen.
Als het niet werkt, kan je het gewoon verwijderen, al zou ik het laten staan, want je zal wellicht nog wel eens ooit met Windows-netwerken in contact komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Miki schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:06:
[...]

Ik ben absoluut niet van plan om een distro war te beginnen nog OpenSuse te verdedigen, hell ik draai op dit moment Vista op mijn laptop. Maar ik moet toch even kwijt dat ik het wel een erg ongefundeerde uitspraak vind. Aan jouw uitleg kunnen we net zo goed Debian, Arch en Gentoo scharen en dan roepen dat het k*t is.

De linux kernel versies tussen OpenSuse en Ubuntu ontlopen elkaar nauwelijks dus met dat betreft moet hardware op beide distro's gelijkwaardig kunnen draaien. Het enige wat mogelijk kan zijn is propriétaire drivers voor hardware. Daarvoor heeft OpenSuse geen restricted hardware schermpje om de drivers te installeren. Feit blijft dat als het onder Ubuntu werkt dan moet het ook onder alle andere distro's met gelijkwaardige kernelversie werken.
Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk, de oplossing is vaak snel te vinden door in de hardware repo de juiste driver aan te vinken, iets meer werk maar zeker niet onoplosbaar. Kwestie van even de wiki of forum raadplegen op OpenSuse site.

Al met al is OpenSuse wat minder foolproof dan Ubuntu maar zeker geen slechtere distro dan Ubuntu ik vind het zelfs op bepaalde punten veel beter (lees: stabieler, betere 3rd party support o.a. off. Nvidia repo).
No offense taken ...
Suse (toendertijd nog maar 1 versie van) is de enige distro die ik ooit gekocht heb en lag na 3 dagen in de vuilbak.
De laatste versie enige tijd terug gedownload, de 4GB versie, tijdens installatie gaf ie aan dat files niet gevonden konden worden, terwijl de verificatie wel degelijk overeen kwam.
Crashen na paar dagen terwijl je niks gedaan hebt sinds je laatste opstart, dit is me alleen nog maar overkomen met Suse.
Met AMD, Intel, Nvidia, ATI, Gigabyte, Asus, XFX, eender welke hardware altijd problemen terwijl alle andere distros altijd wel goed installden en werkten.
Laatst (ik val in herhaling :) ) nog cursus Linux gehad, leraar gebruikte OpenSuse, 8 op 10 installaties gingen mis op allemaal verschillende hardware.
Misschien ben ik bevooroordeeld ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07-2022
Misschien een beetje voor de hand liggend, ik heb het ook al eens eerder gezegt. Heb je je /home bewaard op een andere partitie?
zo ja, dan kan het zijn de je instellingen mapjes (de mapjes en files in je home beginnend met een punt) nog oude of vechtende instellingen bevatten. Probeer wat mapjes waarvan je zeker weet dat je ze niet gebruikt weg te gooien. Dan resetten de programma's zich vaak en doen soms magisch dingen het gewoon.

iig gefeliciteerd met je overstap, vanaf hier word het alleen maar beter:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nee, ik heb voor de installatie alle harde schijven, usb sticks e.d. afgekoppeld c.q. verwijderd, behalve de primaire schijf, en die is geformatteerd op een ander bestandssysteem dan voorheen (van ext3 naar ext4). Ik denk niet dat er nog iets is blijven hangen nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Graviton12 schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:36:
[...]

No offense taken ...
Suse (toendertijd nog maar 1 versie van) is de enige distro die ik ooit gekocht heb en lag na 3 dagen in de vuilbak.
De laatste versie enige tijd terug gedownload, de 4GB versie, tijdens installatie gaf ie aan dat files niet gevonden konden worden, terwijl de verificatie wel degelijk overeen kwam.
Crashen na paar dagen terwijl je niks gedaan hebt sinds je laatste opstart, dit is me alleen nog maar overkomen met Suse.
Met AMD, Intel, Nvidia, ATI, Gigabyte, Asus, XFX, eender welke hardware altijd problemen terwijl alle andere distros altijd wel goed installden en werkten.
Laatst (ik val in herhaling :) ) nog cursus Linux gehad, leraar gebruikte OpenSuse, 8 op 10 installaties gingen mis op allemaal verschillende hardware.
Misschien ben ik bevooroordeeld ...
Ik denk het wel, zomaar crashen heeft een reden welke te herleiden is in twee richtingen. 1. brakke hardware of 2. ergens een panic die je kunt terug vinden in je logs. Met nalopen van je logs had je waarschijnlijk op iets kunnen wijzen wat niet juist functioneerde.
Daarnaast gaan installaties niet zomaar mis dat geloof ik gewoon weg niet, daarvoor is een reden. De linux kernel zorgt voor aansturing van de hardware en niet specifiek de software die de distro bouwer erin stopt. Een distro is niets anders dan een pakketje software met eventueel aanpassingen + de linux kernel.

Misschien zou je eens voor de lol een kernel moeten configureren en bakken, ik denk dan dat je heel anders tegen je post zal aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 21:23

mace

Sapere Aude

Anekdotisch bewijs is natuurlijk van weinig waarde als graadmeter van de kwaliteit van een OS.

Dat jij slechte ervaringen hebt met suse is jammer, maar er is verder weinig mis mee als OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supersymmetry
  • Laatst online: 27-06 15:26
Wat je kunt proberen is pulse eraf te halen, en alsa te re-enablen, dat heeft bij mij bij Kubuntu 9.04 geholpen, maar een garantie is het natuurlijk niet dat het bij jou werkt :) Je kunt het met de volgende commands doen:

rm -r ~/.pulse
killall pulseaudio
sudo alsa force-reload
sudo apt-get purge pulseaudio
HTT-Thalan schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:26:
Mijn tests zo ver:

Ik heb bij de audio preferences (system settings) pulseaudio in alle modi (audio, video, games, etc) een 'prefer' gegeven zodat hij overal bovenaan staat. Dat maakte nog niks uit.

Bij WineCFG heb ik vervolgens 'OSS' aangevinkt in plaats van ALSA. Dit maakt dat de 'test sound' button werkt! Echter... de game zelf nog niet. Ik ben iig een stapje verder.

Youtube nog steeds zonder geluid btw. Zit hem toch in dat Alsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mace schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:39:
Anekdotisch bewijs is natuurlijk van weinig waarde als graadmeter van de kwaliteit van een OS.

Dat jij slechte ervaringen hebt met suse is jammer, maar er is verder weinig mis mee als OS.
Precies, dat is hetzelfde als Vista/Xp een Kut-OS te noemen, alleen maar omdat ik wel eens een BSOD kreeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:56
Na het installeren van m'n eerste OCZ Vertex Turbo SSD ben ik volledig Ubuntu 9.10 x64 gegaan en tot hiertoe ben ik wel tevreden. (gebruikte hiervoor Vista Ultimate)

VMWare 2.0.2 heb ik ook draaien omdat helaas Samsung geen zin heeft om een deftige scanner-driver te voorzien voor het Linux platform.
Ik heb een mooie Samsung color multifunctional staan over wireless LAN (CLX-3175FW) en de driver support onder Vista/Windows7/XP is rocksolid (scan to desktop etc, alle toeters en bellen) maar Linux ... tja, ik kan printen, that's all so far...

SANE etc zijn allemaal leuk voor USB-connected scanners, maar in mijn geval dus niet bruikbaar...

Voor de rest ben ik al gewoon aan m'n Ubuntu'tje. Ben natuurlijk niet echt leek op dit gebied wat het allemaal wel wat makkelijker maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
mace schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:39:

Ervaring is het enige wat een levend wezen heeft om op verder te gaan.
Helaas is subjectief denken inherent aan ons zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Graviton12 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:08:
Ervaring is het enige wat een levend wezen heeft om op verder te gaan.
Helaas is subjectief denken inherent aan ons zijn.
Als jij eenmaal dat beeld over suse hebt dan ga ik geen moeite doen om je om te praten.
Je hebt uiteraard recht op je eigen mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Ik sta altijd open voor dingen, getuige het feit dat ik elke versie van Suse probeer als hij uitkomt, alleen delete ik hem binnen een dag weer :)
What works for you might not work for somebody else en vice versa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Self-fulfilling prophecy? ;)

Ik heb met Suse gewerkt en het is allemaal vlot en stabiel... maar verder dan een dag of 3 ben ik niet gegaan omdat ik verontwaardigd was dat mijn dure XFI kaart niet ondersteund werd :P

Nu heb ik draaiend gekregen in (K)Ubuntu, heb ik hem eruit gehaald (:')) omdat de onboard kaart tenminste nog surround kon weergeven... de ondersteuning voor de XFI was toch nog te beperkt.

Zo heb ik nu ook mijn 2e scherm afgekoppeld en probeer ik eerst een tijdje met 1 scherm, wat wel behalve het surfen tijdens warcraft een extra gemist is omdat ik dan niet de task manager open kan laten staan voor het geval dat warcraft crasht (wat soms nog wel eens gebeurt). Ik kan dan wel met ctrl-alt-f1 naar de terminal login gaan, maar ik kan van daaruit de game niet killen om terug te gaan naar mijn desktop. (of wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Geef de schuld aan Creative, niet aan Linux.

Creative is echt een ramp met drivers, ook op windows.
Ik bedoel, ze vragen geld voor een Vista driverupdate ffs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mace schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:58:
Geef de schuld aan Creative, niet aan Linux.

Creative is echt een ramp met drivers, ook op windows.
Ik bedoel, ze vragen geld voor een Vista driverupdate ffs!
Weet ik, zelfde verhaal met NTFS en veel andere zaken. Daarom heb ik de kaart nu ook tijdelijk op nonactief gezet. Jammer, want het is een fijne kaart verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:55:

[...]

Ik kan dan wel met ctrl-alt-f1 naar de terminal login gaan, maar ik kan van daaruit de game niet killen om terug te gaan naar mijn desktop. (of wel?)
Ja hoor, je kunt gewoon vanaf de command line processen killen. Je moet even kijken hoe het proces precies heet (met ps of top bijvoorbeeld) en dan kun je met
code:
1
killall <procesnaam>

of
code:
1
2
kill -15 <process id> (netjes)
kill -9 <process id> (force kill)

het proces gewoon killen.

Let wel, met killall kun je de naam van het proces gebruiken, maar met kill -9 of -15 moet je de process id gebruiken (getallen-code die het proces aanduidt).

Je zei trouwens dat je de alsa mixer gui geïnstalleerd had, maar heb je ook alsamixer (cli) geprobeerd? In de gui mixer staan niet standaard alle channels, in alsamixer wel.

[ Voor 22% gewijzigd door DeKaerften op 10-11-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

En de pID krijg je door :
code:
1
$ pidof <procesname>

Mocht je deze niet weten dan bekijk je ze allemaal maar ( [<*>] is optioneel) :
code:
1
$ pgrep -lu <username> [<procesname>]

bvb
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ pgrep -lu firestone gnome* 
2980 gnome-session
3010 gnome-settings-
3013 gnome-keyring-d
3048 gnome-panel
3060 gnome-power-man
3084 gnome-screensav
3187 gnome-terminal

Laatste optie - of omdat je niet weet welk programma je resources leeg trekt - :
code:
1
$ top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Handige commando's zijn bv ook free -m voor geheugen gebruik of ps aux voor alle processen maar top is wel de betere voor snel korte lijst met geheugen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
htop is nog beter (mooie kleurtjes :P )

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
We hebben een interessante ontwikkeling!

Ik startte daarnet Amarok op, en kreeg rechtsonder heel kort de melding dat 'Pulseaudio' niet werkt, en daarom teruggevallen word op 'HDA Nvidia'. Dit is nadat ik Pulseaudio mijn preferred output device heb gemaakt in de audio settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:17:
We hebben een interessante ontwikkeling!

Ik startte daarnet Amarok op, en kreeg rechtsonder heel kort de melding dat 'Pulseaudio' niet werkt, en daarom teruggevallen word op 'HDA Nvidia'. Dit is nadat ik Pulseaudio mijn preferred output device heb gemaakt in de audio settings.
Oh ja, dat was ik vergeten. Je kan ergens bij System Settings je output hardware selecteren dmv een prioriteiten lijstje. De gene die boven aan staat word als eerste gebruikt. Dit kan voor Audio, games enz apart worden ingesteld.

dit staat dus los van de backend die je gebruikt, in dit geval PA.Ik zou het wel bij pulseaudio houden, canonical heeft er veel tijd in gestoken en in de meeste gevallen werkt het goed (op de verkeerde output devices na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Zoals ik zei, dat heb ik dus gedaan, Rio6000 :P

En nu laat het systeem mij weten dat hij niet op pulseaudio kan werken, en dus terugvalt op de 2e keuze in dat lijstje, HDA Nvidia (onboard geluidskaart).

Als ik echter Pulseaudio, Nvidia HDA Analoog óf Digitaal aanklik en dan 'test' kies, krijg ik toch wel geluid.

Laten we dit probleem eens van voren af aan aanpakken:

Als ik in Kpackagekit kijk en zoek op 'pulseaudio' krijg ik een goeie 20 packages te zien, van welke nog geen één is geinstalleerd. Moet ik ze gewoon allemaal installeren?

code:
1
2
3
4
5
thalan@Lightspeed:~$ pulseaudio -D
The program 'pulseaudio' is currently not installed.  You can install it by typing:
sudo apt-get install pulseaudio
pulseaudio: command not found
thalan@Lightspeed:~$

Nou, dat lijkt me duidelijk :P

[ Voor 66% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-11-2009 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Na een 'sudo apt-get install pulseaudio' - welke zonder problemen installeerde, heb ik nu een extra device gekregen in mijn audio section van de 'system settings', genaamd 'playback through the pulseaudio server'. De enige 'maar' is, dat hij nu helemaal geen geluid meer geeft, ook niet bij de testknop :')

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
thalan@Lightspeed:~$ sudo apt-get install alsa
[sudo] password for thalan:
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Note, selecting alsa-base instead of alsa
alsa-base is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 17 not upgraded.

Die hebben we iig al geinstalleerd staan.

Dit is dan weer interessant:

code:
1
2
3
thalan@Lightspeed:~$ pulseaudio -D
E: main.c: Daemon startup failed.

- edit -

De AlsamixerGui die ik eerder heb geinstalleerd, geeft nu nog maar 1 slider aan, de slider voor 'Pulseaudio chip' ! Toen ik deze voluit zette, had ik weer geluid in mijn 'audio test' en op Amarok. Zelfs de 'test sound' knop in WineCFG werkt weer.

Ik heb nu geluid in Wormux! Maar nog niet in mijn Steam games.

Vooruitgang! We zijn er bijna :)

- edit 2 -

Het opstarten van World of Warcraft via Wine geeft een keiharde crash met wow-error report.
Die wil nog niet helemaal, dus.

- edit 3 -

De installer gedownload van WoW en gedraaid in Wine - die geeft een foutmelding zonder tekst met alleen een 'ok' - en daarna denkt de installer dat het spel al geinstalleerd is, waarschijnlijk omdat ik de map er al naartoe had gekopieerd. Even proberen met een schone map. Ik heb wel geluid op de installer, btw :P

[ Voor 80% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-11-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Dan zit je op dit moment beter dan ik :)
Ik heb nooit problemen gehad met geluid, maar vandaag totaal geen geluid meer in mijn Ubuntu 9.10.

Zal maar weer eens beginnen met een een dpkg-reconfigure alsa-utils :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik had dat probleem ook eventjes. Opgelost doormiddel van het uitvoeren van de volgende opdracht:
http://forum.ubuntu-nl.or...luid/msg499733/#msg499733
Geluid deed het daarna weer wel.
Nu alleen nog voor elaar zien te krijgen dat het geluid automatisch switched van laptopspeakers naar SDPIF als ik een optische kabeltje aansluit. Iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de alsa-mixer aangezet zoals ik aangaf, en daarna ging alles eigenlijk vanzelf. Warcraft behoefde geen nieuwe installatie (gelukkig) maar gewoon en Wine update naar de nieuwste (beta) versie.

En ziehier:

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL1471/6068963/22624161/377662005.jpg

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Deze windowmanager is zoveel mooier dan gnome... en de snelheid, mán, hier kan echt niks tegenop, ik wou dat ik dit jaren eerder had geprobeerd :) dan had ik nu vast meer geld verdiend omdat linux kennis meer waard is dan microsoft kennis...

Nu ik mijn desktop netjes schoon opgezet heb zoals ik hem standaard wil, ga ik een backup maken. Mocht ik dan verprutsen, heb ik hem gauw weer terug.

Ik heb een 2e schijf die nu nog als NTFS is geformatteerd, maar die ik indien gewenst om kan zetten naar EXT3 (nee, geen EXT4, die is nog te onstabiel) om te gebruiken als data- en backuplocatie.

Ik heb een backuppakket gevonden in de package manager, maar die neemt alleen gekozen mappen mee. Is er dat jullie weten ook een opensource applicatie die gewoon een hele image van mijn C-drive neemt en die ook terug kan zetten vanaf een bootstick/flop?

[ Voor 55% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-11-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:44
probeer eens wat met het command dd?
of wil je liever iets met een gui?

trouwens je desktop ziet er echt op en top uit zeg :)
ik ben zelf ook een kde gebruiker maar die van mij ziet der nog niet zo hip uit :P

[ Voor 49% gewijzigd door GoTman op 10-11-2009 20:59 ]

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, wil wel iets met een GUI. Ik moet dan wel meer met de CLI leren werken, het gaat me uiteindelijk toch om een GUI gestuurd OS.

Thanks voor je compliment, maar ik heb echt nog niet zoveel aangepast: Ander theme, background, klokje (widget) erin, dat was het zo'n beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
oke nouja daar heb ik dan weer geen ervaring mee en ik kan zo snel ook niks vinden.
maar om even aan te geven hoe simpel dd is : http://www.debianhelp.co.uk/ddcommand.htm

hehe nou dan heb je gewoon een goede smaak :P en zelf heb ik eik nog bijna niks aangepast moet ik eerlijk bekennen

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Beuh, ik vind Amarok een hele fijne muziekspeler, blijkt dat sinds 2.2 shoutcast support eruit gesloopt is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
"Shoutcast support is no longer officially included in version 2.2 and above due to licensing issues."

pfttt handig van shoutcast :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 17:37

L0g0ff

omg

Anoniem: 249002 schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:20:
Ik heb nog een goede tip vanwege de vele software die je installeert. Gebruik aptitude :)
blablabla
wat is eigenlijk het verschil tussen aptitude en apt-get?

En TS je geeft aan dat je jaren geleden al KDE tegen had moeten komen. Ik zal je uit de droom helpen. De KDE 4.x werkt pas sinds een aantal maanden fatsoenlijk ;) Daarvoor was het redelijk brak (= mijn mening iig).

Geef mij de eenvoud van Gnome maar :)

[ Voor 31% gewijzigd door L0g0ff op 10-11-2009 23:27 . Reden: aanvulling ]

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supersymmetry
  • Laatst online: 27-06 15:26
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:52:
Beuh, ik vind Amarok een hele fijne muziekspeler, blijkt dat sinds 2.2 shoutcast support eruit gesloopt is :(
Je kunt eventueel altijd terug naar een oudere versie, ik vond persoonlijk de 1.4 amarok het beste, al was het alleen al omdat er ook een equalizer in zat. Schijnt trouwens wel dat ze in de nieuwste build (die helaas niet in 9.10 zit) ook weer een equalizer hebben. Hoe dan ook, de oude versie, met shoutcast support kun je ook werkend op jaunty en karmic krijgen, via een ppa. Meer hierover kun je vinden op:

http://ubuntumanual.org/p...ack-in-ubuntu-jaunty-9-04

En bevalt het niet, dan zet je 2.2 weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zeg XMMS 4 LYFE yo. :+

offtopic:
Icecast is toch beter. :P

[ Voor 41% gewijzigd door mace op 11-11-2009 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:30:
Ik heb een 2e schijf die nu nog als NTFS is geformatteerd, maar die ik indien gewenst om kan zetten naar EXT3 (nee, geen EXT4, die is nog te onstabiel) om te gebruiken als data- en backuplocatie.

Ik heb een backuppakket gevonden in de package manager, maar die neemt alleen gekozen mappen mee. Is er dat jullie weten ook een opensource applicatie die gewoon een hele image van mijn C-drive neemt en die ook terug kan zetten vanaf een bootstick/flop?
Probeer de distributie clonezilla eens, super handig. En je bedoelt waarschijnlijk je root (/) partitie :)

En even over ext4 ik gebruik het sinds ubuntu het in zijn installers onderstuent op al mijn schijven. Geen problemen, dikke speed boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Klopt, maar ik hoor ook verhalen over bugs waarbij je bv geen grote bestanden kwijt kunt, en zelfs data kwijt kunt raken. Daarom draait mijn / nu inderdaad op EXT4 om te testen, maar mijn data/backup schijf hoeft niet snel te zijn, dus EXT3 voldoet en is zekerder imo.

En je hebt gelijk, ik bedoel mijn /root :P maar ik wil dus dat de partitie in zijn geheel meegenomen word, inclusief de swap partitie, aangezien die ook op SDA0 (betere term dan c-drive) staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
/root is wat anders dan /
/ is de root van het filesystem
/root is de home directory van de user 'root'
Swap partitie is verder niet erg nuttig om mee te backuppen. Waarom wil je dit?

[ Voor 34% gewijzigd door !null op 11-11-2009 10:50 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
!null schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:49:
/root is wat anders dan /
/ is de root van het filesystem
/root is de home directory van de user 'root'
Swap partitie is verder niet erg nuttig om mee te backuppen. Waarom wil je dit?
Omdat als ik de full backup terugzet, hij zijn swap dan kwijt is? Ik wil een full image maken, zodat als ik dat image terugplaats op de schijf, dat gebeurt met inbegrip van alle nullen en enen, inclusief eventuele partities. Als ik de partities intact laat voor de restore, is dit geen issue natuurlijk, maar ik ga uit van een situatie waarbij eventueel de hele schijf stuk is, en ik deze vervang voor een nieuwe van dezelfde grootte.

Dat doet Ghost toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Mja, je kan ook gewoon weer een mountpoint aanmaken voor swap, toevoegen aan fstab, mkswap en swapon, klaar. Dit kan je zo in een scriptje doen.

Verder kan het geen kwaad als je het mee backupt, maar het is wel onzin natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hoho, nou ga je met termen gooien die ik niet ken :)

Als je wilt dat ik die instructies opvolg, moet je me even het hoe, wat, waar en waarom uitleggen. Vergeet niet dat ik 60 dagen geleden nog een Windows Luser was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:08:
Klopt, maar ik hoor ook verhalen over bugs waarbij je bv geen grote bestanden kwijt kunt, en zelfs data kwijt kunt raken. Daarom draait mijn / nu inderdaad op EXT4 om te testen, maar mijn data/backup schijf hoeft niet snel te zijn, dus EXT3 voldoet en is zekerder imo.

En je hebt gelijk, ik bedoel mijn /root :P maar ik wil dus dat de partitie in zijn geheel meegenomen word, inclusief de swap partitie, aangezien die ook op SDA0 (betere term dan c-drive) staat ;)
offtopic:
SDA0 bestaat niet ;)

Als het met sdxx of hdxx of fdx aangeduid wordt zijn het device nodes (logische schijven) en is sda1 de eerste partitie op de eerste schijf, sda2 de tweede partitie op de eerste schijf, sdb1 de eerste partitie op de tweede schijf, enzovoorts.

Als je de gehele eerste schijf bedoelt (primary master) is de hardware benaming (zoals ook grub deze bijvoorbeeld gebruikt) hd0 de eerste schijf, hd0,0 de eerste partitie op de eerste schijf, enz, enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Swap is gewoon een uitbreiding van het ramgeheugen zeg maar, als je de PC uitzet heb je het niet meer nodig.

Alleen on second thought is het inderdaad makkelijker om gewoon een image te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je de swap partitie na de restore gewoon weer aanmaakt, is het voldoende.

Maar is imagen van een EXT3 partitie tegenwoordig al goed te doen zonder (mega trage) sector copy?

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 11-11-2009 13:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Niet om vervelend te gaan doem maar het is nou niet de bedoeling om een nieuw "groot" topic te maken of hier een persoonlijk helpdesk topic te onderhouden :P

Ik stel voor dat we nieuwe vragen/antwoorden in aparte topics doen en deze laten wegzakken ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sorry Pim, maar ik wil nog even op 1 laatste item terugkomen aangaande mijn experimenten binnen de 40 dagen...

Ik heb nu een compleet nieuwe, schone install, zelfs een nieuwe versie (9.10) van (K)Ubuntu... installatiescript van UT2004 geeft nog steeds exact dezelfde foutmelding als eerder... 'please mount cdrom' :(

Die fout gaf hij ook bij de cd's die Rio6000 had geupload, dus ik kan niet zeggen dat het puur aan mijn eigen dvd ligt. Het lag dus ook niet aan iets wat ik verknald heb in mijn OS want dat is nu anders en nieuw... en het werkt bij andere mensen wel, dus ligt het ook niet aan de werkwijze.

Wat kan het zijn? Ik ben echt out of options.

- edit -

Ik vind nu ineens een interessante entry via google die ik eerder nooit gevonden heb:

http://www.ataricommunity...9233&highlight=suse+ut2k4

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-11-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Als het zo'n groot probleem is moet je juist een nieuw topic erover maken en dit hier niet willen bespreken, een ander kan het ook een leuke oplossing vinden maar tussen alle posts het niet meer terug vinden

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ok, doe ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Je had gelijk Pim! Met zo'n apart topic los je het probleem veel sneller op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Flinke topic kick... Ik weet het.

Ik vroeg mij af of je nog steeds op Ubuntu werkt? En hoe bevalt het?
Ben je in de tussentijd nog tegen problemen aangelopen? Zoja, hoe heb je die opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
willy1986 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:04:

Ben je in de tussentijd nog tegen problemen aangelopen? Zoja, hoe heb je die opgelost?
Zonder dat ik de TS ben: ik loop nu (net als heel veel anderen als ik Google mag geloven) tegen de "n00b-bestendigheid" van Ubuntu aan: de nieuwe interface lijkt helemaal ontworpen te zijn om beginners makkelijk op weg te helpen: webbrowser en alles direct zichtbaar, commandprompt nergens te vinden. Maar die interface is afschrikwekkend voor ervaren gebruikers die precies weten wat ze willen, maar dat niet meer kunnen vinden. Hetzelfde voor de nieuwste versie van Gnome (3.nogwat), het heeft een enorme Teletubbie-look, wat ik herken van Windows... Gnome 3 is helemaal erg, zelfs een rechtermuis op de panels geeft geen reactie meer, iets aanpassen zit er stomweg niet meer in!
Ik ben nu serieus op zoek naar een andere grafische shell, of misschien een compleet andere distributie. Xubuntu / XFCE heb ik al geprobeerd, het nadeel daarvan is dat het toch wel voelt alsof je 10 jaar teruggaat qua mogelijkheden. Binnenkort wil ik Fedora eens gaan proberen.

For the record mijn gebruikerservaringen in het kort:
-Sinds grofweg 1998 gebruik ik Tux op de desktop/laptop
-Eerst een paar jaar Slackware (lekker die hard, maar alles waar geen package voor was had slechts 20% kans dat het werkte na compileren)
-Daarna een jaar of 5 Gentoo (erg fijn, snel, volledig naar smaak in te richten, fijn configureren met vi, maar uiteindelijk was ik het zat om bij elke update weer documentatie door te gaan lezen omdat de volledige X-configuratie overhoop was gegooid. Hier had ik simpelweg geen zin meer in).
-Sinds een paar jaar Ubuntu (erg makkelijk voor luie gebruikers, het meeste werkt out of the box, maar als iets niet werkt is het heel lastig (t.o.v. vi en config-files) om nou te vinden waar het probleem zit).

En nu, nu voel ik me als die-hard gebruiker redelijk verloren in de overload aan grafische ellende van moderne distributies... Maar wil ook m'n software niet gewoon zonder updates laten verouderen. Mooie kick dus om weer even te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Laatst online: 26-06 16:23
laat ik nou met exact hetzelfde zitten :(
wel wat later ingestapt, ergens in 2006/2007. ik kwam toen na veel distro's uitproberen steeds terug op ubuntu. ubuntu werkte altijd perfect, totdat ze gnome 2.32 overboord gooiden en de keuze alleen nog bestond uit gnome3/unity. xfce & KDE vallen voor mij in het niets vergeleken met gnome 2.32. ik probeer nu unity 'gebruiksvriendelijk' te maken voor mij, maar dit gaat echt heel moeilijk ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
@RemcoDelft, oddish2211:

Ik ben ook al lang linuxgebruiker, voornamelijk *buntu en Fedora. Kom toch meestal met gepaste tegenzin terug naar *buntu omdat de combinatie gemak, cutting edge, en support me bevalt.

Na een dag Unity overgestapt naar Gnome 3 Shell. Mooi en en opeens zijn al je Win/Mac collega's veel toleranter. Maar na een paar weken toch overgestapt naar Xubuntu.

XFCE is al lang niet meer het lightweight alternatief van Gnome 2.
Xubuntu is the new Ubuntu.
(En Lubuntu is the new Xubuntu, want LXDE is wel lightweight.)

Aan de ene kant voelt XFCE inderdaad een stap terug, aan de andere kant merk ik dat ik Gnome-features als samba toch niet gebruik maar varianten als sshfs, omdat veel apps het smb:// protocol toch niet ondersteunen.

En het draait gewoon (alle?) apps.

-edit-

Wat extra panel-plugins voor XFCE:
http://goodies.xfce.org/projects/panel-plugins/start

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 21-10-2011 05:51 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Ik zit al bijna een jaar op Linux systemen : Ubuntu , Kubuntu , Fedora , Linux Mint ETC.
Ik kan er eigenlijk hetzelfde mee als Windows , gamen doe ik toch op mijn ps3 of xbox 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
willy1986 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:04:

Hoi!

Ik draai inderdaad nog steeds Ubuntu sindsdien, al is mijn desktop ondertussen verdwenen en vervangen voor een Laptop. Deze laptop heeft Ubuntu gedraaid maar heeft nu Windows 7 terug in verband met de hybride SSD schijf die bij aanschaf nog niet goed ondersteund werd (en nog maar enkele weken geleden een patch heeft gekregen vanuit de fabrikant vanwege corruptieproblemen).

Ik heb een tweede notebook waar ik permanent allerlei linux distributies op draai, en heb zelfs al een webservertje gehad op Ubuntu, ben er nu weer eentje aan het opbouwen.

Momenteel ben ik alle informatie aan het verzamelen die ik nodig heb om naar Debian over te stappen als Main OS.

Ik ben tegen heel veel problemen aangelopen zoals vage kernel panics bij installaties (nooit kunnen oplossen), missende drivers, vage foutmeldingen bij het aanmaken van SSH keys en ga zo maar door. Door het project ben ik echter wel compleet om - ik gebruik Windows alleen nog maar voor bepaalde gemakszaken en games, verder doe ik heel veel met Linux en ben ik er al redelijk in thuis, al compile ik nog niet mijn eigen kernels en prefereer ik toch wel een package manager boven een make install.

Dat gezegd hebbende probeer ik de laatste maanden wel zoveel mogelijk over de CLI te leren om alles buiten de GUI om te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
RemcoDelft schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:03:
[...]

Zonder dat ik de TS ben: ik loop nu (net als heel veel anderen als ik Google mag geloven) tegen de "n00b-bestendigheid" van Ubuntu aan: de nieuwe interface lijkt helemaal ontworpen te zijn om beginners makkelijk op weg te helpen: webbrowser en alles direct zichtbaar, commandprompt nergens te vinden. Maar die interface is afschrikwekkend ervaren gebruikers die precies weten wat ze willen, maar dat niet meer kunnen vinden.

[...]

En nu, nu voel ik me als die-hard gebruiker redelijk verloren in de overload aan grafische ellende van moderne distributies... Maar wil ook m'n software niet gewoon zonder updates laten verouderen. Mooie kick dus om weer even te volgen :)
Heel herkenbaar. Na de upgrade naar 11.10 heb ik Unity direct getrashed, op dit moment gebruik ik Gnome3. Als je alt ingedrukt houdt en dan rechtsklikt op een panel, komt terug het verplaatsen/toevoegen menu tevoorschijn. Ik denk dat ik binnenkort eens ga zien naar op Ubuntu gebaseerde distributies (Crunchbang, LinuxMint)

[ Voor 36% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-10-2011 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 01:00
Sando schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 05:42:
@RemcoDelft, oddish2211:

Ik ben ook al lang linuxgebruiker, voornamelijk *buntu en Fedora. Kom toch meestal met gepaste tegenzin terug naar *buntu omdat de combinatie gemak, cutting edge, en support me bevalt.

Na een dag Unity overgestapt naar Gnome 3 Shell. Mooi en en opeens zijn al je Win/Mac collega's veel toleranter. Maar na een paar weken toch overgestapt naar Xubuntu.

XFCE is al lang niet meer het lightweight alternatief van Gnome 2.
Xubuntu is the new Ubuntu.
(En Lubuntu is the new Xubuntu, want LXDE is wel lightweight.)

Aan de ene kant voelt XFCE inderdaad een stap terug, aan de andere kant merk ik dat ik Gnome-features als samba toch niet gebruik maar varianten als sshfs, omdat veel apps het smb:// protocol toch niet ondersteunen.

En het draait gewoon (alle?) apps.

-edit-

Wat extra panel-plugins voor XFCE:
http://goodies.xfce.org/projects/panel-plugins/start
Uit nieuwsgierigheid moet ik heb toch even vragen. Het is xubuntu met apt-get xubuntu-desktop geïnstalleerd of via de CD / DVD ?

Oh en zou ik een screenshot mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Allebei, op mijn servertje die ik niet zo vaak gebruik Xubuntu, en op mijn laptop heb ik Ubuntu met apt-get install xubuntu-desktop.

Het verschil is dat mijn servertje alleen de nodige packages aan boord heeft, en mijn laptop ook de LightDM login manager, Unity, Shell, Gnome 2, XBMC-session, etc. omdat ik hier gewoon veel op werk en alles probeer om een beetje bij te blijven.

Ik heb onlangs mijn home getrashed omdat *iets* mijn login deed laggen, dus mijn layout ziet er erg standaard uit. Maar meestal heb ik mijn onderste panel kleiner, niet autohide, met allerlei extra applets zoals cpu-gebruik en temperatuur, en alleen de broodnodige launchers links ipv in het midden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5AgT8LLZk760Yy9HQn582Kq4/full.png

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben nu een system image backup aan het maken op externe schijf + foto's backuppen op BluRay, dan kan ik zometeen met een gerust hart een Firmware upgrade van mijn XT Hybrid harde schijf doen om het probleem op te lossen waarbij Ext4 alles boven de 2gb corrupt kan maken.

Daarna komt de DVD installatie van Debian Squeeze 6.0 x64 op mijn Qosmio laptop. Ik heb van te voren uitgezocht of de Wireless kaart in deze laptop ondersteund word en hoe je de non-free drivers activeert, zodra ik mijn internet aan de praat hebt volgt de rest van het uitzoekwerk wel vanaf de Debian desktop.

Mocht het niet bevallen/lukken kan ik gewoon terug dmv een zojuist gebrande Windows 7 restore cd + bijbehorend image op usb schijf. Daarnaast heb ik ook nog de officiele restore set van Toshiba liggen.

De focus van dit vervolgproject zal vooral liggen op het command line gebruik - meer via de CLI doen en me meer verdiepen in het systeem zelf dan in het gebruik ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Was het specifiek een EXT4 probleem met die momentus schijf? Had je dan niet evengoed gewoon EXT3 of één van de tig andere filesystems kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mcDavid schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:12:
Was het specifiek een EXT4 probleem met die momentus schijf? Had je dan niet evengoed gewoon EXT3 of één van de tig andere filesystems kunnen gebruiken?
Het is vooral een probleem van Seagate zelf, ik heb de link naar het forum waarin het beschreven word gepost in het Linux/SSD topic. Het probleem werd initieel gevonden met gebruik van Ext4 maar ze konden niet uitsluiten dat andere bestandssystemen (o.a. ook Mac) er problemen mee ondervonden.

En ja, ik wil liever Ext4 draaien :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Let op! De laatste reactie in deze discussie is meer dan 2 weken oud!
No sh*t :P. Dit is eentje uit den ouden doosch. Alhoewel ik sindsdien regelmatig Linux aanspreek voor het één of ander, is er wel veel veranderd sindsdien. Mijn main desktop draait gewoon Windows 10, dat om heel eerlijk te zijn gewoon stukken minder k*t is dan vele Windows versies hiervoor (al viel Windows XP nog wel mee).

Mijn 'main game' destijds, World of Warcraft, is sindsdien ironisch genoeg minder makkelijk geworden om te draaien onder Linux, daar waar Steam tegenwoordig alles native naar Linux poort (dikke 'yes' voor Valve!). En ik speel ook eigenlijk geen WoW meer (af en toe eens een maandje classic maar dat was het wel). Ik ben wel met WC3 reforged bezig en sinds een tijd weer heavily into Counterstrike, danwel de GO versie tegenwoordig (en die schijnt helemaal geweldig te zijn onder Linux).

Ik zit te spelen met het idee, naar aanleiding van deze video om dit project nog een keer een revival te geven met mijn kennis en ervaring van nu. Ik weet ondertussen redelijk hoe ik een command line gebruik, wat libraries zijn en er zijn behoorlijke vooruitgangen geboekt op Linux gebied.

De voornaamste vraag die ik mezelf daarom stel is: Is dit nog relevant in 2021?
Zou het nog leerzaam, interessant of überhaupt welkom zijn als ik anno nu opnieuw een project opzet in deze stijl en wederom 40 dagen de uitdaging aanga? Of is Linux zo mainstream geworden dat de meeste 'newbies' er zelf ook wel uitkomen? Is dit 'old news' voor de gemiddelde tweaker? Er zijn ondertussen tienduizenden video's en reviews online te vinden en iedereen en zijn moeder heeft er wel wat over te vinden.

Ideeën om de revue te laten passeren:

- distro keuze
- compabiliteit met verschillende (evt externe) hardware
- (uiteraard) gaming performance (niet zo zeer rauwe FPS maar meer de ervaring)
- surround sound, positional audio, 4k, streaming apps (netflix, disney, spotify)
- dualscreen experience
- ease of install (zowel het OS zelf maar ook de moeilijkheidsfactor bij het opzetten van de minder 'default' zaken
- cloud connectivity (zaken als online storage, email, apps koppelen aan lokale apps)
- beschikbaarheid maar zeker ook geschiktheid van opensource alternatieven voor gangbare zaken (office, maar ook video bewerking b.v.)
- eyecandy (omdat we nu hogere verwachtingen hebben, snellere machines en W10 legt hier ook focus op)
- security

Ik ben benieuwd of hier interesse voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Ik denk zeker dat het interessant kan zijn vooral om te laten zien dat er meer is als Windows en IOS ook voor een game computer. Steam is inderdaad goed bezig maar ook Wine kan prima als alternatief dienen in veel gevallen. Ik zelf heb al een aantal jaar alleen maar een Linux prive voor werk heb ik geen keus helaas.

Als je besluit om weer een serie te doen kijk dan ook naar het Lutris project. Die maakt het vrij gemakkelijk om games te installeren en toont ze in een mooi overzicht. Waardoor native Steam, Wine Steam, Wine Windows native en diverse Emulatoren in het zelfde venster getoont kunnen worden. Speel niet heel veel games momenteel heb ik dit geïnstalleerd staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km23n5DNXGYpIiTgX4zcrAN_DWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HoNmK76sPBwDgWoaWE3nIW9b.png?f=fotoalbum_large

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:50
Ik log alleen in in Win 10 als ik een potje PES wil spelen. Dat is eigenlijk wel dagelijks :)
Verder geen Windows nodig. Ik log in op mijn werkomgeving via VMWare Horizon en dat werkt prima onder de pinguin. Twee schermen in ook mogelijk op mijn desktop, althans heb ik uitgeprobeerd mert mijn laptop onder Gnome3 en mijn desktop onder dezelfde DE. Ben nog niet zover om een tweede monitor aan te schaffen, maar dat zou een reden kunnen zijn om Win 10 te moeten gebruiken.
Nou ja, het is geen 2009 meer. Zaken zijn vaak eenvoudiger en iig beter gedocumenteerd. Ik wens je veel succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:55
Voor mij zou het juist een uitdaging zijn om 40 dagen zonder Linux te doen.:+

Ik ben al jaren een tevreden Linux Mint gebruiker en sommige dingen gaan onder Linux zoveel makkelijker dan onder Windows. Probeer onder Windows maar eens te kijken wat er gebeurd als je een device erbij prikt terwijl in Linux een dimpele dmesg daarvoor voldoende is.

Dat gezegd hebbende, de mainstream gebruiker heeft de cli bijna niet meer nodig. Heel veel werkt gewoon out of the box en zeker onder Mint zijn er uitstekende GUI tools zoals de SoftwareManager en de UpdateManager. Multi monitor werkt gewoon en ik weet van een bekende dat zelfs een tripple monitor setup verdeeld over 2 videokaarten tot de mogelijkheden behoord.

Ik zou dan ook niet meer terug willen naar Windows en merk dat ik op mijn werk af en toe dingen probeer te doen in de Windows GUI die daar niet zomaar kunnen zoals het geluid harder zetten door met je muis naar het geluids icoontje op de taakbalk gaan en dan het scrollwheel te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 17:10
Ik mis sommige dingen om geen 40 dagen zonder linux te kunnen gaan.

Xbox streaming,

Gebruik Solus, vroeger moest je idd meer doen in CLI of nu. Alles werkt gewoon out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De animo is niet dusdanig (en dat is prima, ook te verwachten) dat ik hier heel veel schrijf/blogwerk in ga steken. Ik zal nog wel doorgaan met het project (vanuit persoonlijke overwegingen) maar zal alleen de resultaten summier melden + eventuele vragen (desnoods apart) stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Ah, zowaar een keer een leuke topic-kick!

Als je het weer gaat proberen zal je ervaring sowieso heel anders zijn. Natuurlijk is het linux landschap inmiddels grofweg 2x zo volwassen, maar je eigen ervaring gaat natuurlijk ook een hoop uitmaken en je verwachtingen zullen realistischer zijn.

De grootste uitdaging zal blijven dat je moet wennen aan het gebruiken van nieuwe/andere software. LibreOffice is nou eenmaal niet het zelfde als MS Office. Maar goed dat weet je inmiddels. Voor de gamer zijn er inmiddels véél meer opties maar ja als je favoriete game nou net niet werkt heb je daar natuurlijk geen boodschap aan. Ik ben zelf totaal geen gamer dus kan hier niet specifiek op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 13:52

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik zit sinds een klein half jaar voor mijn daily driver op Linux Mint 2004.
Ik was in staat om een Thinkpad T25 te verkrijgen en die wilde ik speciaal in gaan richten met Linux.
Ik heb er geen spijt van gehad. Had een andere Thinkpad waar ik nog steeds Win10 op heb staan, maar ik merkte dat ik deze er steeds minder bij pakte. Wat ook hielp was dat ik begonnen was met RPi voor verschillende kleine tools en services te draaien.
Zeker sinds ik Remmina helemaal ingericht heb op de T25. Daarmee kan ik gewoon op mijn desktop of RDP server inloggen welke zelf ook nog steeds Win10 draaien (mijn thuis domein is Windows AD). Ik heb wat moeten vlooien om shares op mijn Synology via NFS op eenzelfde manier op Linux te mounten zoals ik ze via SMB in Windows DFS heb zitten, maar het werkt verbazingwekkend goed.

Begin me ook steeds meer thuis te voelen in de shell om dingetjes uit te zoeken en updates te draaien. Het enige waar ik nog wel moeite me heb is dat tegenwoordig in Windows, los van de registry instellingen, bijna alle bestanden voor één programma bij elkaar staan, terwijl voor sommige Linux packages er binaries hier en daar in het FS worden neergezet en je soms moet zoeken waar bepaalde config bestanden precies terecht zijn gekomen, in een algemene applicatie of bin folder, een system bin of deamon folder, een app folder onder de user home folder, noem maar op. Dat vind ik nog wel eens verwarrend en ik heb nog geen goede beschrijving of YouTube video gevonden die me daar de fijnere puntjes en filosofie achter kan uitleggen. Ik houdt me aanbevolen. Al met al kan ik inmiddels goed met Linux overweg (met net als TS ooit begonnen te zijn met DOS3.11, helemaal tot en met Win10. Onderweg heb ik alleen WinME, Win2000, WinVista en Win8 links laten liggen.

Voor in de toekomst ga ik mogelijk mijn desktop voorzien van Linux (nog even kijken of alle hardware ondersteund wordt) en wil ik een docker clustertje met RPi4 bouwen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Schijven van de PC verwijderd (failsafe) en een nieuwe schone SSD erin gepropt.
Secure boot uit (want de keuze voor POP! OS) vereist dat helaas).

Install, allemaal prima. NVIDIA versie van het OS gekozen want RTX, en so far, so good.
First order of business was even door de settings heen lopen, en de geluidskaart (Audigy FX op PCI-E bus) geeft issue. Audio via HDMI op het scherm gaat prima (je kan testen left/right) maar dat gaat via de onboard audio controller van het moederbord. De Audigy had opties: Stereo, of 5.1 analog surround (en dat is wat ik heb).

Zodra ik die optie selecteerde ging het stuk :P. Er verschijnen geen speakers meer om te testen en geluid werkt nu niet meer op die 'audio out' optie. Er is echter niet veel info over bekend en het precieze probleem kan ik niet vinden. Dat word een leuke...

- edit -

Het OS is zeggen en schrijven een kwartier oud op de PC maar het is nu al instabiel :P. Al een paar keer een complete hangup van de DE gehad waarbij muis werkt maar de rest niet meer reageert, en na een tijd reboot hij de Desktop Environment en werkt het weer even...

- edit -

Via pavucontrol kon ik de setting wel wijzigen op de Audigy. Zolang ik die op stereo output zet werkt 'ie. Maar dat is niet voldoende voor gaming.

Stickie met Ubuntu 20.10 geboot en de issue is daar exact hetzelfde - zodra je van 2.0 naar 5. 1 switcht verdwijnen de speaker outputs en stopt het helemaal met werken. Is dus een kernel / ubuntu issue en niet zozeer Pop! OS.

De kaart word wel anders herkend: Een Recon 3D / Z series onder Pop! OS en als Realtek ALC898 in Ubuntu... en ik vind wisselende issues met deze kaarten die net als mijn avontuur zoveel jaren geleden kwamen door zeer gebrekkige Linux ondersteuning vanuit Creative.

[ Voor 39% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-02-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

HTT-Thalan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:49:
[...]

De voornaamste vraag die ik mezelf daarom stel is: Is dit nog relevant in 2021?
Zou het nog leerzaam, interessant of überhaupt welkom zijn als ik anno nu opnieuw een project opzet in deze stijl en wederom 40 dagen de uitdaging aanga? Of is Linux zo mainstream geworden dat de meeste 'newbies' er zelf ook wel uitkomen? Is dit 'old news' voor de gemiddelde tweaker? Er zijn ondertussen tienduizenden video's en reviews online te vinden en iedereen en zijn moeder heeft er wel wat over te vinden.
Als ik de tweakers op de FP mag geloven is LInux nog steeds te ingewikkeld etc en onbruikbaar, dus ik ben benieuwd. Er zijn dus nog steeds veel te veel zelfbenoemde experts die Linux nog steeds als ongeschikt beschouwen voor dagelijk gebruik.

Ik zelf zit al 20 jaar op Linux, andersom zou ik niet 40 dagen zonder kunnen (tenzij het 40 dagen een wereldreis is zonder laptop, dat zou ik wel kunnen) :)

Mijn ouders gebruiken al +10 jaar Linux, zonder problemen. Maar misschien zijn mijn ouders wel extreem speciaal (dat sowieso want zijn mijn ouders) maar toch. Iets zegt me dat er nog steeds een anti-Linux bias is gebaseerd onwil om het een serieuze kans te geven. 40 dagen alleen Linux is juist de wil om het wel een echte kans te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 20:44
Als ik TS een tip mag geven, stop met rondklikken in de GUI om te kijken wat wel en niet werkt.

Toen ik een paar jaar geleden Windows voorgoed vaarwel zei (let wel: Windows 10 trok inmiddels Windows 9x levels bloed onder m'n nagels vandaan), kwam ik erachter dat distro's als Pop, Ubuntu en weet ik veel wat proberen een soort van Windows-like experience te geven, maar daarin gewoon tekort schieten. Je moet alsnog de terminal in voor troubleshooting, alleen dan zonder enige kennis van alles wat er voor je geïnstalleerd en geconfigureerd is. "spaghetti at the wall" (.exe-driverbommen, complete reinstalls etc.) oplossingen waar de halve wereld aan gewend geraakt is lossen hier niks op. In Linux word je geforceerd om gericht en met relevante logging in de hand te troubleshooten. Dat was altijd al zo en dat is nog steeds zo. Die werkwijze en mindset kost tijd en dedication om je eigen te maken, maar uiteindelijk los je sneller dingen op in Linux dan onder Windows waar geen hond bezig is met gerichte troubleshooting. De terminal is je vriend.

Ik zou je aanraden om het eerder te zien als een moderne voortzetting van je vroegere ervaringen met Commodore en DOS. Ga voor een minimale distro en bouw het van de grond af op. Zo weet je wat je installeert en hoe je het moet configureren. Met die insteek kun je er plezier in krijgen in plaats van het aan blijven rommelen met een distro die alles out-of-the-box voor je probeert te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Morzzz op 24-02-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

terabyte schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:48:
Ik zelf zit al 20 jaar op Linux, andersom zou ik niet 40 dagen zonder kunnen (tenzij het 40 dagen een wereldreis is zonder laptop, dat zou ik wel kunnen) :)
+1 :)

Verder betekent reizen ook foto's maken voor mij en dan moet die laptop toch weer mee, want dSLR foto's overzetten en zo... O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:55
Ik zou je aanraden om het eerder te zien als een moderne voortzetting van je vroegere ervaringen met Commodore en DOS. Ga voor een minimale distro en bouw het van de grond af op.
Ik zou dat juist niet aanraden. Een minimale distro is erg lastig aan de praat te krijgen en de meeste mensen vinde zowiezo een gui makkelijker te gebruiken.

Wat wel zo is, is dat als iets niet werkt vanuit de gui je 9 van de 10 keer het programma ook vanuit de terminal op kunt starten en daar dan vaak bijzonder nuttige informatie gegeven wordt :)

Sommige dingen moet je alleen weten. Bijvoorbeeld dat je als je in de folder van een programma het programma wil starten, je dit moet doen met ./programmanaam
In plaats van programmanaam zoals in dos of windows.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)