Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
Gert ik doe graag met je meegertvdijk schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:54:
@Stachteldraht: misschien toch maar eens een groot OpenSSH topic maken... Ik zie het inderdaad te vaak voorbij komen. Misschien volgende week heb ik daar tijd voor.
Nog maar even reclame maken

Wat zeggen jullie, doen? Is die kaart significant sneller? Ik heb een 8800GTS640 (eerste model dus) ingeleverd.Hoi Sven,
Ik heb de kaart ontvangen.
Is het een probleem als je de N9800GT-MD512 terug krijgt?
Haha....aan de Linuxkernel wordt ook door heel veel grote bedrijven aan gewerkt.[b][message=32548419,noline]
Tuurlijk wil ik ook een gratis besturingssysteem die doorontwikkeld wordt door een gevaarlijk gepassioneerde elite en bijna religeuze achterban...
http://webwereld.nl/nieuw...rs-voor-linux-kernel.html
Voor sommige specifieke gevallen heb je inderdaad nog geenkeus.MAAR als ik eerst mijn complete OS moet tweaken, configureren, testen, herconfigureren, hertweaken tot het goed werkt, want geloof me, werken met Audio is anders dan ff een videokaartje overclocken of tweaken, dan koop ik liever een licentie voor XP waaran ik zeker weet dat ik mn midi apparatuur erin kan prikken, mn software kan installeren en alles draait zonder dat ik uren moet gaan zoeken in een systeem waar het native niet op werkt...
En zeker als je al veel geld aan Windows software uitgegeven hebt is het zonde als je deze niet meer kan gebruiken.
Maar dat deze software niet native onder Linux draait is niet de schuld van Linux maar van de maker van je software. Deze heeft geen platform-onafhankelijke software gemaakt.
je kunt ook eens naar Ubuntu Studio kijken, bij deze Ubuntu smaak zijn zulke zaken al allemaal goed werkend. (Ik heb totaal geen verstand van muziek maken op de pc, dus weet niet wat je gebruikt en nodig hebt).
Ah, hier kan ik denk ik wel mee. Het probleem met SSH is dat ik het wel een beetje snap, maar niet echt begrijp, zeg maargertvdijk schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:54:
[...]
~/.ssh/config voorbeeld
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 host * user gert identityfile ~/.ssh/id_rsa compression no Ciphers aes256-cbc protocol 2 ConnectTimeout 5 # MySQL tunnel van lokaal:3308 naar 3306 op remote machine host mysql-forward hostname mijndomein-of-ip.tld LocalForward localhost:3308 localhost:3306
En danssh mysql-forward
is voldoende.
@Stachteldraht: misschien toch maar eens een groot OpenSSH topic maken... Ik zie het inderdaad te vaak voorbij komen. Misschien volgende week heb ik daar tijd voor.
Op mijn windows bak werk ik met tunnelier. Op mijn ubuntu install nu met putty. Alleen _moet_ ik met putty een terminal open hebben staan (ik heb een hekel aan overbodige windows).
Anyway, vanavond maar weer eens fijn prutsen!
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Verwijderd
Begrijp ik het goed??? Je gebruikt onder Ubuntu PuttyStandeman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:20:
Op mijn ubuntu install nu met putty. Alleen _moet_ ik met putty een terminal open hebben staan (ik heb een hekel aan overbodige windows).

Volgens deze comparison is je aangeboden kaart sneller. Links is je aanbod, rechts is je ouwe 8800GTS.HTT-Thalan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:14:
Jongens, ik krijg email van MSI:
[...]
Wat zeggen jullie, doen? Is die kaart significant sneller? Ik heb een 8800GTS640 (eerste model dus) ingeleverd.
Eventueel met een klein beetje bijbetalen, ben ik gelijk weer goed klaar qua gpu.
kijk ondanks dat ik een ITer ben, ben ik buiten kantoor-uren een gewone user, ik heb bepaalde software nodig en die wordt helaas niet voor Linux gemaakt,.. en dat is inderdaad jammer... maar, de reden dat ik op dit topic reageerde was de opmerking over het "ik snap niet dat mensen nog zo stom zijn dat ze op windows werken terwijl we WIN WIN WIN LINUX hebben JOEEEH!"gimpy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:14:
[...]
Haha....aan de Linuxkernel wordt ook door heel veel grote bedrijven aan gewerkt.
http://webwereld.nl/nieuw...rs-voor-linux-kernel.html
[...]
Voor sommige specifieke gevallen heb je inderdaad nog geenkeus.
En zeker als je al veel geld aan Windows software uitgegeven hebt is het zonde als je deze niet meer kan gebruiken.
Maar dat deze software niet native onder Linux draait is niet de schuld van Linux maar van de maker van je software. Deze heeft geen platform-onafhankelijke software gemaakt.
je kunt ook eens naar Ubuntu Studio kijken, bij deze Ubuntu smaak zijn zulke zaken al allemaal goed werkend. (Ik heb totaal geen verstand van muziek maken op de pc, dus weet niet wat je gebruikt en nodig hebt).
als dat van WINE dan inderdaad zo is had ik de configuratie misschien niet goed o.i.d. had naast het audio-gezeik voorderest wel aangename ervaringen met fedora
Op dit moment is mijn nieuwe computer binnen, daar ga ik windows 7 op draaien vanwege games, maar als ik over een tijdje een notebook nodig heb voor mijn studie komt daar toch mooi ubuntu op te staan. De enige reden is dat ik daar niet op ga gamen.
Ubuntu is heel fijn, maar niks voor mijn op mijn gamepc'tje.
Leuk om te horen! Over de volgende dingen heb ik nog wel wat te zeggen:Freddy_Fish schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:25:
Grappig ik heb gister zelf Ubuntu geïnstalleerd op mijn laptop en tot nu toe is het nog niet slecht bevallen heb geloof ik bijna alles aan de praat gekregen wat in windows ook werkte.
Sja 99% van de wifi-adapters werkt out-of-the-box als je ubuntu geinstalleerd hebt. Maar die éne procent die niet zonder meer gewoon werkt, is het even lastig. Eigenlijk zou je hiervoor bij de fabrikant aan moeten kloppen, maar die hangen meestal de hoorn al op de haak voordat je het woord "linux" volledig hebt uitgesproken. Er is wel een methode om windows-wifi-drivers te rippen en onder linux te gebruiken, maar dat is idd niet het meest gebruiksvriendelijk.Het enige probleem was mijn draadloze verbinding welke ik na een paar uur van googlen, firmware upgrades en regels met code intypen heb opgegeven en ik er uiteindelijk toch maar weer een draadje in heb geplugt.
Graag zou ik toch een iets duidelijker overzicht van drivers willen zien en een makkelijkere optie tot het wisselen hiervan. Vooral met mijn draadloos netwerk was nou niet duidelijk te zien of mijn kaart herkent was en welke aansturing werd gebruikt. Hierdoor kon ik dus ook het probleem van drivers niet uitsluiten en koste het me uren met trial and error met helaas een negatief resultaat.
Voor films kun je gewoon het bekende VLC gebruiken, of Totem, wat ik eigenlijk een handigere player vindt, maar die kan helaas niet direct iso's afspelen en heeft ook wat moeite met video_ts mapjes. Vandaar dat ik ze beiden gebruik.Het afspelen van films en muziek ging zonder problemen voor mp3 moest er even een codec gedownload worden, maar dit ging allemaal automatisch. Het is nog niet helemaal de winamp die ik wil, maar er komt in ieder geval geluid uit en het zoeken naar uitgebreidere versies kan later nog.
Voor muziek gebruik ik gewoon Rhythmbox, met de Music Applet om 'm vanuit het bovenpaneel te besturen.
Heb je de nonfree en restricted drivers ook bekeken? De opensource versie van flash werkt idd niet echt prettig, maar de versie van Adobe zelf doet het prima. Zelfde geldt voor geluid, drivers voor MP3 e.d. zitten niet standaard aan boord ivm copyrights, maar zijn wel met een klik op de knop te installeren.Gleighton schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:49:
Heb na het verkloten van mijn XP x64, Ubuntu en XP geinstalleerd. Gebruik nu voornamelijk Ubuntu, maar het is toch wel wennen, veel gekloot met flash: geen geluid in firefox, wel in seamonkey ea. Ook werken sommige audioplayers niet terwijl andere wel werken. De packagemanager was dan weer wel handig, alleen programma's die er niet in staan of al nieuwe versies van uit zijn is wel weer een gedoe.
-edit- sorry volgende keer voeg ik de quotes weer samen in 1 post
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 09-09-2009 16:35 ]
Moet wel zeggen, 40 dagen valt toch best mee?
Heb zelf een aantal maanden linux op mijn laptop gedraaid. (zonder desktop er bij). Alles werkte fijn, inclusief complete oracle database installeren. Niks via wine gedaan en niks via VM. Moet wel zeggen dat ik toen niet gamede, dus had daar geen last mee.
Inderdaad, installeer via Add/Remove software eens het pakket Ubuntu-restricted-extras, moet je wel zoeken op ALLE applicaties! Dan zou flash toch echt gewoon moeten werkenGleighton schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:49:
Heb na het verkloten van mijn XP x64, Ubuntu en XP geinstalleerd. Gebruik nu voornamelijk Ubuntu, maar het is toch wel wennen, veel gekloot met flash: geen geluid in firefox, wel in seamonkey ea. Ook werken sommige audioplayers niet terwijl andere wel werken. De packagemanager was dan weer wel handig, alleen programma's die er niet in staan of al nieuwe versies van uit zijn is wel weer een gedoe.
Op dit moment is mijn nieuwe computer binnen, daar ga ik windows 7 op draaien vanwege games, maar als ik over een tijdje een notebook nodig heb voor mijn studie komt daar toch mooi ubuntu op te staan. De enige reden is dat ik daar niet op ga gamen.
Ubuntu is heel fijn, maar niks voor mijn op mijn gamepc'tje.
Verwijderd
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Ga naar deze url: https://launchpad.net/~c10ud/+archive/gstDennusB schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:49:
Misschien beetje een noob vraag, maar kan iemand mij uitleggen hoe ik "libmimic" kan installeren voor webcam support in emesene?
En klik op: Read about installing hoe je het een en ander moet installeren.
Let op dit is wel allemaal heel experimenteel spul
Hmm, dan lijkt het me niet zo slim om daarmee te beginnen. Of kan ik weinig verzieken?Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:11:
[...]
Ga naar deze url: https://launchpad.net/~c10ud/+archive/gst
En klik op: Read about installing hoe je het een en ander moet installeren.
Let op dit is wel allemaal heel experimenteel spul
Op zich kun je vrij makkelijk een downgrade doen. Je kunt bij het installatiemenu kiezen voor Advanced bij het partititie gedeelte. Als je dan de sda[x] kiest die / is, dan kun je die selecteren en editten. Dan kun je doen: filesystem Ext4 (dat is waarschijnlijk standaard in 9.10) en dan mount point /.DennusB schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:01:
[...]
Hmmm vervelend.
Ben iniedergeval wel blij dat met die "Restricted Extra's" Flash player voor 64bit meekomt. Die krijg ik niet aan de gang zo zelf!
Nu doet youtube het gelukkig wel haha!
Maar zat er in dat restricted pakket ook iets voor mp3's af te spelen dan, of begreep ik dat verkeerd?
Dan vraagt ie ergens tijdens de installatie of je het niet erg vind dat je systeembestanden worden overschreven. Dan overschrijft ie niet je /home. Mocht je overigens een aparte /home op een andere partititie gezet hebben, moet je die apart mounten tijdens dat proces. Maar als je 9.10 gewoon normaal geinstalleerd hebt, dan zit dat allemaal in / (heb nogal vaak mijn eee herinstalleerd, en daar zit een 4 gb systeemssd en een 16 gb files ssd in, dus). Zo kun je dus ook constant een ander linux distro installeren zonder dat je /home veranderd (wel soms je .[desktopconfigfiles] weggooien, anders kan het soms problemen opleveren met andere distroś, maar da's vnl. optisch)
edit: topic loopt wel erg snel.. had het edit venster open staan rond half drie... en nu pas gepost. Nou jaaa leuk
[ Voor 4% gewijzigd door letatcest op 09-09-2009 17:49 ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ik had ook geen zin om windows (vista) te kopen, dus (K)Ubuntu was mijn keus.
Helaas werd net de week ervoor Windows 7 Beta gereleased, dus ik draait dit jaar (nog) Windows.
Ergens in maart zal mijn herinstall naar Linux plaatsvinden
let the past be the past.
X86 versie:
http://www.google.com/chr...html?dl=unstable_i386_deb
X64 versie:
http://www.google.com/chr...tml?dl=unstable_amd64_deb
Het is een unstable versie, maar draait bij mij erg stabiel
Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren. Vooral 'gewoonten' maken dingen vaak logisch terwijl het misschien helemaal niet zo is. En voor alle OS-wars: geen enkel OS is perfect. Ik heb er al aardig wat in handen gehad maar ben nergens echt helemaal van overtuigd geraakt. Er is altijd wel wat te mauwen
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Moest je vragen hebben over Linux alternatieven voor software, problemen hebben met het een of het ander, vraag maar raak
Hier nog een overzichtje van de meest gebruikte programma's op mijn Ubuntu spul.
Het stotteren van audio heb ik op mijn Debian systeem opgelost door even een softwarepakketje te vervangen:
1
| sudo apt-get install libesd-alsa0 |
[ Voor 34% gewijzigd door Petervanakelyen op 09-09-2009 20:45 ]
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Gelijk een vraag dan - je geeft aan met dat pakketje een stotterprobleem te hebben opgelost. Kun je me iets meer vertellen of hoe het veroorzaakt werd, hoe je bij de oplossing kwam, en waarom dat het probleem oploste? Het gaat mij er uiteindelijk om het systeem te begrijpen.Petervanakelyen schreef op woensdag 09 september 2009 @ 20:34:
Oei, was wel aan het volgen met het andere Windows --> Ubuntu topic, maar doordat deze iets later kwam heb ik heb gerateerd. Je hebt alleszinds wel een erg mooie topicstart
Moest je vragen hebben over Linux alternatieven voor software, problemen hebben met het een of het ander, vraag maar raak
Hier nog een overzichtje van de meest gebruikte programma's op mijn Ubuntu spul.
Het stotteren van audio heb ik op mijn Debian systeem opgelost door even een softwarepakketje te vervangen:
code:
1 sudo apt-get install libesd-alsa0
Ik zie het zo: De hoeveelheid computer problemen in je leven is constant. Of je nu Windows, Linux of MacOS draait, gezeik zul je houden. Wat je wel kan beinvloeden is het soort problemen dat je krijgt. Zorg er voor dat je die problemen krijgt die jij het liefst op lost.roodbwoy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:53:
vind opmerkingen van typetjes zoals jij altijd zo irritant... ik ben (schijn) een IT prof. te zijn, ik ben nl C# ontwikkelaar en sharepoint ontwikkelaar (oooh, microsoft, evil, whatever),... maar ook prive verkies ik Windows boven Linux, en waarom, omdat alle shit die ik prive gebruik native ondersteund worden in windows, en er totaal geen native linux support is... als bedrijven nou ook eens netjes alles gaan porten naar *nix dan wil ik me er weer een keer aanwagen, en nee, ik ga ook geen wine gebruiken of virtuals, dat is hetzelfde als een dikke audi rijden met een aygo motor...
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Maar ik kijk even niet en we zijn 5 pagina's verder
Ik vind dat Windows zeker een paar sins begaat maar gelukkig is men vrij een alternatief te kiezen. En ik kan dus niet kiezen dus ik gebuik allebei
En wat DutchMega ook zegt, probeer eens bash te leren. Als DOS liefhebber vind je dat denk ik ubercool. Je kan er ongeveer alles mee. Ik houd wel van niet moeilijk doen als het makkelijk kan (aka GUI fanboy) maar ik alt+f2 wel dagelijks eventjes naar de console om te zeggen wat er moet gebeuren als de GUI even niet luistert (ik denk dat dat ongetwijfeld wel eens zal gebeuren). Met je mobiel in je computer loggen om wat mp3s te delen, het is zo versatile en niet moeilijk.
Het is zelfs aangetoond dat sommige Windows apps onder Wine sneller draaien dan onder Windows! En sommige spellen halen een paar fps meer.roodbwoy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:58:
[...]
waarom Linux installeren en dan Wine installeren zodat ik mn hardware/software kan aansturen op een wannabe windhoos omgeving MET performance verlies, (je kan niks emuleren zonder performance verlies, ook al is het maar >1%).
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Dat zou ik met je eens zijn, totdat Windows 7 final(!) verschijnde. Ik heb afgelopen jaren het 'Reliability'-grafiekje wel goed in de gaten gehouden. Onder Vista was deze al onder de 6 verdwenen en kwam niet meer terug. In Windows 7 final blijft de reliability erg hoog.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:03:
[...]
Ik zie het zo: De hoeveelheid computer problemen in je leven is constant. Of je nu Windows, Linux of MacOS draait, gezeik zul je houden. Wat je wel kan beinvloeden is het soort problemen dat je krijgt. Zorg er voor dat je die problemen krijgt die jij het liefst op lost.
Voor niet-windows-gebruikers, de reliability wordt berekend aan de hand van Windows Failures, application failures en andere failures. En daaruit wordt een mooie grafiek gemaakt, bijvoorbeeld deze
Wat ik wil zeggen, het aantal problemen met Windows 7 is duidelijk minder. Tot nu toe werkt alles gewoon. Eigenlijk zelfs een beetje saai
Excuus beetje off-topic waarschijnlijk, terug naar 40 dagen ZONDER windows
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 22:18 ]
Ik had hem aan laten staan op het "lock-scherm" en was tv gaan kijken.
Kom terug, scherm zwart. En hij kwam niet meer tot leven, heb hem maar uit/aan gezet.
Maar kan ook komen omdat ik 9.10 draai denk ik
Nog geen heimwee naar Windows 7! Maar dat komt vast nog, als ik Dreamweaver wil gebruiken! haha
Een open mind is zoooo belangrijk.
Uiteindelijk draai ik op mijn inspiron 9400 ( idd niet de nieuwste dell, en goed ondersteund ), nu al tijden een stabiele ubuntu jaunty.
Dit is mijn productiemachien en kan me geen fouten permiteren...
Guess what, met een conservatief update-beleid ( alleen security-updates ), gaat het uitmuntend.
Audio/Video/Flash/Skype/Printen/WWW/Wordprocessing/Mail....de algemene dagelijkse bezigheden zijn alle volstrekt probleemloos.
Het heeft me als non-IT'er wel een jaar of 2 gekost om in staat te zijn een stabiel systeem te bereiken, te ontdekken wat wel en niet kan. Maar ja, bij windows ook...
Geen compiz bv. Vlc ipv Totem, Thunderbird, alsa ipv pulse ( ws nu geen issue meer )....
Verder vin'ik dat mijn ubuntu-boxje er erg kek uitziet mbv. wat leuke lettertypen en een leuke theme..
Onder andere, is daar iets mis mee dan?Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:24:
[...]
Begrijp ik het goed??? Je gebruikt onder Ubuntu Putty
Als mensen Firefox in Wine willen draaien, Ubunu in een virtuele doos, dat mag allemaal en is niet slecht
OT: vandaag bevestigd aan MSI dat de N9800GT opgestuurd mag worden, Ik krijg die dan morgen of maandag binnen, en dan begint mijn reis
Zal ik het gewoon in dagboekvorm doen? 1 post per dag met de belevenissen erin.
Tot nu toe vind ik het namelijk prima werken en ik zou zelf geen reden kunnen verzinnen waarom ik het niet zou gebruiken. Behalve het feit dat er misschien betere app ergens op het net zal rondslingeren, maar ik heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken.
Ik denk dat 1 post per dag wat betreft je belevenissen wel zo overzichtelijk is. (Je mag ook wel andere posts plaatsen hoooorZal ik het gewoon in dagboekvorm doen? 1 post per dag met de belevenissen erin.
[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 10-09-2009 09:56 ]
Ik denk dat Stacheldraht erop doelt dat je helemaal geen app nodig hebt op te kunnen ssh'en. Alleen de terminal is genoeg.Standeman schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:53:
Oh, maar ik ga ik ook geen ruzie maken of iets slim is of niet. Ik ben oprecht nieuwschierig naar de argumenten van Stacheldraht wat betreft zijn mening over putty i.c.m. Ubuntu.
Tot nu toe vind ik het namelijk prima werken en ik zou zelf geen reden kunnen verzinnen waarom ik het niet zou gebruiken. Behalve het feit dat er misschien betere app ergens op het net zal rondslingeren, maar ik heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken.
[...]
Ik denk dat 1 post per dag wat betreft je belevenissen wel zo overzichtelijk is. (Je mag ook wel andere posts plaatsen hoooor)
1
| ssh gebruiker@ip-adres |
Fijn dat je bijna je nieuwe graka hebt! Kan de reis eindelijk beginnen. Mijn reis heeft al wat hobbels gekend, maar goed, wel leerzame hobbels.
Maar op die manier kan je redeneren dat GUI's uberhaupt overbodig zijn. Ik als Windows gebruiker wil alles graag in een GUI gegoten zien. Voornamelijk omdat dan vaak de opties van een stukje software wat overzichtelijker in beeld staan.RickPt schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:07:
[...]
Ik denk dat Stacheldraht erop doelt dat je helemaal geen app nodig hebt op te kunnen ssh'en. Alleen de terminal is genoeg.
code:
1 ssh gebruiker@ip-adres
Ik heb hem in het Nederlands nu-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:54:
Gebuiken de tweakers hier linux in de moerstaal (NL) of in het engels trouwens?
Verwijderd
Ik gebruik elk OS altijd in het Engels. Zeker in het geval bij error meldingen biedt Engels en Google meer voordelen.-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:54:
Dat was ook mijn gedachte idd, en niet vertaalde apps zorgen voor een taal mix op mijn systeem wat ik haat. Tuurlijk, open source, ik zou het zelf kunnen vertalen, maar daar heb ik even geen tijd voor.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:59:
[...]
Ik gebruik elk OS altijd in het Engels. Zeker in het geval bij error meldingen biedt Engels en Google meer voordelen.
Tip: In KDE kun je de taal per applicatie instellen. In het "help" menu zit daar een optie voor.
Verwijderd
het is dan ook een kwestie van voorkeur. een cd branden (of browsenStandeman schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:48:
[...]
Maar op die manier kan je redeneren dat GUI's uberhaupt overbodig zijn. Ik als Windows gebruiker wil alles graag in een GUI gegoten zien. Voornamelijk omdat dan vaak de opties van een stukje software wat overzichtelijker in beeld staan.
Ultimate Vista heb ik gewoon in het Nederlands ivm al mijn andere software, maar Ubuntu heb en ga ik Engels draaien, om de genoemde redenen, ik zal sowieso veel moeten vergelijken en opzoeken.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:59:
[...]
Ik gebruik elk OS altijd in het Engels. Zeker in het geval bij error meldingen biedt Engels en Google meer voordelen.
Trouwens, ik zie dan wel weer even dingen als Alt-F2 verschijnen. Maar stel, de boel loopt vast, via tty2 krijg je dan de console. Hoe kun je dan de vastgelopen X11 killen en die weer opstarten? Dat soort dinkies dan he.. (en ik mis het standaard ctrl-alt-backspace trouwens)
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ik begrijp je vergelijking niet zo, rechtermuisknop, nieuw, map? Voor de rest wel met je eens, maar de meeste gebruikers gaan de CL niet gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:11:
[...]
het is dan ook een kwestie van voorkeur. een cd branden (of browsen) doe ik liever met een gui, maar even de packages updaten of wat bestanden kopieren gaat vaak handiger vanuit de CL.Ik gebruik het ook helemaal door elkaar. Het valt me wel op dat Linux steeds verder richting GUI gaat voor veel handelingen. Op zich geen probleem, maar ik ben wel van mening dat het dan wel goed geimplementeerd moet worden. Windows is een voorbeeld waar dat niet altijd even doordacht is. (probeer voor de grap eens een directory aan te maken via de verkenner).
De CL is voor mij een tool om het ding te laten doen wat ik wil. Niet om ermee te werken
Verwijderd
beetje offtopic, maar als je in Ubuntu of OS X rechtsklikt, zit die optie direct naast je muis in het menu. Als je Windows klikt, opent er een contextmenu, moet je naar "nieuw" helemaal onderaan, opent er een nieuw menu, moet je weer helemaal naar boven om op 'nieuwe map' te klikken (soms heb je geluk en hoef je minder te schuiven). Vind ik pretty annoying. Misschien een kleine irritatie, maar als je hele systeem vol zit met dat soort missertjes leg je stiekem heel wat muiskilometers extra af.RielN schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:48:
[...]
Ik begrijp je vergelijking niet zo, rechtermuisknop, nieuw, map? Voor de rest wel met je eens, maar de meeste gebruikers gaan de CL niet gebruiken.
De CL is voor mij een tool om het ding te laten doen wat ik wil. Niet om ermee te werkenEn de meeste mensen willen alleen met de PC werken, het doet immers al wat ze willen.
Noem me maar een zeikerd hoor, maar ik ben gewoon een sucker voor slim UI design.
Verwijderd
/me brandt al zijn CD's en DVD's gewoon vanaf de command-lineVerwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:11:
[...]
het is dan ook een kwestie van voorkeur. een cd branden (of browsen)
Ik raak altijd in de war als ik die GUI brandprogramma's zie. Als ik een dvd video iso wel branden vind ik dit veel prettiger:
1
| growisofs -dvd-compat -Z /dev/scd0=naam_van_de_film.iso |
En om een dvd video iso te maken is het gewoon een kwestie van:
1
| genisoimage -o filmpje.iso -dvd-video /tmp/film_dir/ |
Je locale kan je altijd aanpassen.-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:54:
Niet zoiets als bij Windows dat dat alleen kan met Ultimate ofzo.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
met jou kan ik zeker ook wel praten over VI?Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:24:
[...]
/me brandt al zijn CD's en DVD's gewoon vanaf de command-line
Ik raak altijd in de war als ik die GUI brandprogramma's zie. Als ik een dvd video iso wel branden vind ik dit veel prettiger:
code:
1 growisofs -dvd-compat -Z /dev/scd0=naam_van_de_film.iso
En om een dvd video iso te maken is het gewoon een kwestie van:
code:
1 genisoimage -o filmpje.iso -dvd-video /tmp/film_dir/
oud grapje over 2 Duitse unix engineers (lees dit hardop met een Duits accent).
German 1: "Which unix editor do you prefer""
German 2: "VI"
German 1: "BECAUSE I ASK YOU!"

Verwijderd
YepVerwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:45:
met jou kan ik zeker ook wel praten over VI?
Loloud grapje over 2 Duitse unix engineers (lees dit hardop met een Duits accent).
German 1: "Which unix editor do you prefer""
German 2: "VI"
German 1: "BECAUSE I ASK YOU!"
![]()
En Microsoft maakt juist een tegenovergestelde beweging met Powershell.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:11:
[...]
het is dan ook een kwestie van voorkeur. een cd branden (of browsen) doe ik liever met een gui, maar even de packages updaten of wat bestanden kopieren gaat vaak handiger vanuit de CL.Ik gebruik het ook helemaal door elkaar. Het valt me wel op dat Linux steeds verder richting GUI gaat voor veel handelingen. Op zich geen probleem, maar ik ben wel van mening dat het dan wel goed geimplementeerd moet worden. Windows is een voorbeeld waar dat niet altijd even doordacht is. (probeer voor de grap eens een directory aan te maken via de verkenner).
Er is (nog) geen definitief antwoord. Voor sommige taken en voor sommigen gebruikers is een CL handiger is, en voor andere en anderen weer een GUI.
Als je een foto moet bewerken kies je voor een GUI, als honderd foto's moet renamen dan gebruik je een CL.
VIVIVI: the editor of the beast
Menig fotoprogramma heeft ook gewoon een batch feature, zeker als het gaat om vergroten/verkleinen heb je daar al complete oplossingen voor.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:33:
Btw 100 foto's bewerken is ook een aanrader om via de CLI te doen met behulp imagemagick
@TS, leuk idee
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Ik denk dat imagemagick op batch gebied tot heel wat meer in staat is dan dan menig fotoprogrammaSinergyX schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:39:
Menig fotoprogramma heeft ook gewoon een batch feature, zeker als het gaat om vergroten/verkleinen heb je daar al complete oplossingen voor.
Huiver van alle opties
Ik verwacht ook niet dat ik alles erop kan, maar de zaken die ik voornemens ben te gebruiken lijken een goede kans te hebben. Gisteravond bij het joggen vroeg ik me ineens af hoe het met Nokia Phone Manager zou zitten - die gebruik ik vrij regelmatig voor backups en foto's.
Installeer in synaptic het pakket nautilus-image-converter en je kunt gewoon in Nautilus(Zeg maar windows verkenner) rechtsklikken op een verzameling foto's en batch resizen, roteren etc.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:33:
Btw 100 foto's bewerken is ook een aanrader om via de CLI te doen met behulp imagemagick
Verwijderd
http://tuxmobil.org/phones_linux_nokia_other.htmlHTT-Thalan schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:45:
Ik zal alleen Steam en Wacraft testen voorlopig, beiden schijnen goed te functioneren.
Ik verwacht ook niet dat ik alles erop kan, maar de zaken die ik voornemens ben te gebruiken lijken een goede kans te hebben. Gisteravond bij het joggen vroeg ik me ineens af hoe het met Nokia Phone Manager zou zitten - die gebruik ik vrij regelmatig voor backups en foto's.
Helaas
Dat zijn vooral interfaces geschreven op het USB-concept, of op seriele connectie. Die zijn, voorzover ik de Linux structuur denk te begrijpen, heel simpel zelf te creëren.
Ik gebruik een Nokia 5800 welke een vrij nieuwe versie van Phone Manager benut via een zeer aparte usb connectie. Ik kan de telefoon is usb modus zetten waardoor hij idd domweg als usbstick fungeert, dus muziek overzetten zal niet echt een issue zijn, maar via de 'nokia modus' communiceert hij met phone manager zodat ik de telefoon kan besturen vanaf de pc.
Dát word dus ook een leuke om te testen
bron?[b]
[...]
Het is zelfs aangetoond dat sommige Windows apps onder Wine sneller draaien dan onder Windows! En sommige spellen halen een paar fps meer.
Verwijderd
Als we dat allemaal zouden doen, kijken hoe lang (of kort) het zou duren voordat een heleboel spellen geport zouden worden naar Linux (aldanniet via Wine support).
Dat is misschien een utopie, maar mijn gedachte erachter is ook; Windows is het de facto PC gaming platform, en eigenlijk is het onterecht.
Er werd al gezegd dat sommige programma's onder Wine beter presteren dan onder native windows, nou dat geldt ook voor games die wél naar Linux te porten zijn, zoals NWN.
Linux is in potentie dus een beter gaming platform: voor minder geld een hogere framerate!
grappig dat je dit net post...
mijn ervaring met Wine is dat ik een factor 2 snellere laadtijden heb gezien bij NWN, en soepelere gameplay (op dezelfde machine dus). Installeren van een ander programma ging ook ruim 2x zo snel. Sorry, geen bronnen en benchmarks maar wel persoonlijke ervaring.
Natuurlijk kan je ook zelf googlen, bv: http://www.reddit.com/r/l...ine_vs_native_windows_xp/
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 16:08 ]
Natuurlijk heeft het meer opties, vergelijk het maar met de oudere video-convert-dingen, alles was bijna commandline based. Het werd pas interessant 'for the mass' toen er een leuke GUI voor gemaakt werd, ondanks op de achtergrond de commandline vrolijk doorging.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:45:
Ik denk dat imagemagick op batch gebied tot heel wat meer in staat is dan dan menig fotoprogramma
Huiver van alle optieshttp://www.imagemagick.org/Usage/
(text to image, dat zou elk programma moeten hebben
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Op servers in het engels, op desktop in het Nederlands.-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:54:
Als ik MP3's afspeel met VLC onder Ubuntu of Debian, krijg ik af en toe eventjes dat het geluid even tikt.HTT-Thalan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:16:
[...]
Gelijk een vraag dan - je geeft aan met dat pakketje een stotterprobleem te hebben opgelost. Kun je me iets meer vertellen of hoe het veroorzaakt werd, hoe je bij de oplossing kwam, en waarom dat het probleem oploste? Het gaat mij er uiteindelijk om het systeem te begrijpen.
Niet erg, maar wel irritant, vooral als je het vaker in één nummer krijgt.
Hetzelfde bleek te gebeuren onder mijn Debian netbook, en van een ander forum heb ik de tip gekregen om libalsa0 te vervangen door libesd-alsa0. Wonder boven wonder waren de problemen weg !
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Elke foutmelding valt makkelijk om te zetten naar het Engels (als ze reproduceerbaar is tenminste) door de toepassing op te starten met LANG=C voor het commandoVerwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:59:
[...]
Ieder zijn voorkeur qua taal voor zijn OS natuurlijk. Maar foutmeldingen zijn dus geen reden om je systeem niet in je moedertaal te draaien. Van een kenner zoals jij verwachtte ik eigenlijk wel een beter excuus
[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 10-09-2009 20:20 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
/me krijgt een echt totale afknapper van dit soort foutmeldingenBorromini schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:15:
Van een kenner zoals jij verwachtte ik eigenlijk wel een beter excuus.
1
2
3
4
5
| Voorbereiden om kdelibs-data 4:3.2.3-3debug1 te vervangen (met .../kdelibs-data_4%3a3.2.92-1_all.deb) ... Uitpakken van vervangende kdelibs-data ... dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/kdelibs-data_4%3a3.2.92-1_all.deb (--unpack): poging tot overschrijven van `/usr/share/apps/knewstuff/types', wat ook in pakket korganizer zit dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp) |
Ik neem aan dat je doelt op het Nederlands, en niet op de inhoud van de fout?Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:35:
[...]
/me krijgt een echt totale afknapper van dit soort foutmeldingen
code:
1 2 3 4 5 Voorbereiden om kdelibs-data 4:3.2.3-3debug1 te vervangen (met .../kdelibs-data_4%3a3.2.92-1_all.deb) ... Uitpakken van vervangende kdelibs-data ... dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/kdelibs-data_4%3a3.2.92-1_all.deb (--unpack): poging tot overschrijven van `/usr/share/apps/knewstuff/types', wat ook in pakket korganizer zit dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Ik denk dat dat probleem toch tussen de oren zit. Computers zijn er om mensen te dienen, niet andersom. Ik spreek Nederlands, mijn computer dus ook. Als de foutmelding onduidelijk is, dan is het een slechte melding/vertaling. Naar mijn mening is bovenstaande melding behoorlijk duidelijk, en hoef je niks van Linux te weten om de kern van het probleem te doorgronden.
Van IT-professionals kun je nog wel verwachten dat ze goed Engels spreken, maar van m'n moeder verwacht ik dat niet. Zeker niet dat ze technisch Engels spreekt, want stiekem zit er toch nog wel heel er veel jargon in onze computers. Er zijn al veel te veel gebruikers die meldingen niet eens meer proberen te begrijpen, maar ze alleen maar zo snel mogelijk wel klikken. Meldingen in een vreemde taal maken nog veel minder kans om begrepen te worden.
Verwijderd
subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)

Ok, ik kan je geen ongelijk gevenVerwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:35:
[...]
/me krijgt een echt totale afknapper van dit soort foutmeldingen
code:
1 2 3 4 5 Voorbereiden om kdelibs-data 4:3.2.3-3debug1 te vervangen (met .../kdelibs-data_4%3a3.2.92-1_all.deb) ... Uitpakken van vervangende kdelibs-data ... dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/kdelibs-data_4%3a3.2.92-1_all.deb (--unpack): poging tot overschrijven van `/usr/share/apps/knewstuff/types', wat ook in pakket korganizer zit dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

ja, het zit niet in je grote teen in ieder geval...CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:23:
[...]
Ik denk dat dat probleem toch tussen de oren zit.
Ik spreek ook engels, dus mijn computer dient mij nog steeds als ie engels spreekt.Computers zijn er om mensen te dienen, niet andersom. Ik spreek Nederlands, mijn computer dus ook. Als de foutmelding onduidelijk is, dan is het een slechte melding/vertaling. Naar mijn mening is bovenstaande melding behoorlijk duidelijk, en hoef je niks van Linux te weten om de kern van het probleem te doorgronden.
Sommige dingen vertalen gewoon niet. Een "floppy disk drive" zou je vertalen met "flexibele schijf station" ofzo, wat gewoon niet hetzelfde is. Ik lees een boek het liefst ook in de originele taal.
Mijn moeder spreekt ook gewoon engels, net als zo'n beetje alle andere mensen in mijn omgeving, zijn wel vooral hoogopgeleiden, maar toch... Als je engels niet zo goed is lijkt het me trouwens juist handig om je computer engels tegen je te laten praten.Van IT-professionals kun je nog wel verwachten dat ze goed Engels spreken, maar van m'n moeder verwacht ik dat niet. Zeker niet dat ze technisch Engels spreekt, want stiekem zit er toch nog wel heel er veel jargon in onze computers. Er zijn al veel te veel gebruikers die meldingen niet eens meer proberen te begrijpen, maar ze alleen maar zo snel mogelijk wel klikken. Meldingen in een vreemde taal maken nog veel minder kans om begrepen te worden.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Verwijderd
moet het natuurlijk dit zijn:
subproces plak werd gedood door signaal (Gebroken pijp)

Verwijderd
Yep werkt perfectevaarties schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:24:
Ik lees dat je flash geinstalleerd hebt, heb je dan ook gebruik gemaakt van de 64bit alpha van Adobe? http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Nog niet eens gehad over het feit dat je met een Engelse zoekterm (in geval van problemen bijvoorbeeld) veel meer vindt op Google e.d.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:46:
Laten we het erop houden dat iedereen een voorkeur voor een bepaalde taal heeft. Maar dit soort dingen is echt niets voor mij:
Alles Engels dus
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Om nog iets nuttigs in te brengen; Ik merkte vroeger met mijn dual boot opstelling dat ik door mijn beperkte kennis en gewenning met op Windows draaiende programma's steeds in Linux het gevoel had dat ik opgesloten zat tussen de vier randen van het desktop. Net als vele jaren eerder met Windows. Nadat ik besloten had om over te stappen heb ik voor al mijn veelgebruikte software open-source alternatieven gezocht die ook op Linux draaiden. Bvb OO.org, pidgin, Firefox, Thunderbird, etc. Toen ik een paar maanden later de overstap deed, voelde het niet zo vreemd en onwennig meer.
Het echt leren van de diepere lagen van een ander OS komt natuurlijk altijd nog, maar zorg er voor dat je niet weg kan schrikken bij alledaags gebruik voordat je de tijd genomen hebt om gewend te raken.
Dit progje is ook echt een aanrader: http://photobatch.stani.be/Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:33:
Het is een rotmelding daar niet van, maar het gaat om de vraag of je die melding beter in het Engels of in het Nederlands kan doen. Voor een leek is de engelse melding minstens zo onbegijpelijk als het Nederlands. Als de kans dat ze het begrijpen dan toch al klein is, doe dan maar Nederlands, dat geeft toch meer vertrouwen dan een vreemde taal.RielN schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 01:43:
En inderdaad, de huis-tuin en keuken gebruiker krijgt al voorstellingen ...
Veel suc6
[ Tesla MIG MYP ]
Je moet zeker niet alles woord voor woord gaan vertalen. Je moet de boel naar het Nederlands vertalen, en het Nederlands gebruikt ook leenwoorden uit andere talen.smokalot schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:41:
Ik spreek ook engels, dus mijn computer dient mij nog steeds als ie engels spreekt.
Sommige dingen vertalen gewoon niet. Een "floppy disk drive" zou je vertalen met "flexibele schijf station" ofzo, wat gewoon niet hetzelfde is. Ik lees een boek het liefst ook in de originele taal.
Ik vind de vergelijking met een boek niet goed. Een boek lees ik (onder andere) voor de taal. Ik kan erg genieten van mooi taalgebruik en leuke constructies. Een computer is echter functioneel, niet literair.
Als ik een bak lasagne koop bij de supermarkt wil ik ook geen Italiaans moeten leren om te kunnen lezen dat het 7 minuten in de magnetron moet.
Het doel is om de computer te gebruiken, niet om Engels te leren. Computers zijn nu al eng genoeg, een vreemde taal hoeft daar niet ook nog eens bij. In mijn omgeving spreken de meeste mensen ook redelijk tot goed engels. Toch zijn veel van die academici stiekem nog een beetje bang voor hun computer. Als ik een euro had gekregen voor iedere keer dat ik mensen heb geholpen door een foutmelding te lezen en opnieuw te formuleren in begrijpelijke taal dan was ik rijk geweest.Mijn moeder spreekt ook gewoon engels, net als zo'n beetje alle andere mensen in mijn omgeving, zijn wel vooral hoogopgeleiden, maar toch... Als je engels niet zo goed is lijkt het me trouwens juist handig om je computer engels tegen je te laten praten.
Bedankt voor alle tips, maar het bewerken/converteren van foto's was nooit een echt probleem, maar slechts een voorbeeldje dat een beetje een eigen leven is gaan leiden in dit topicgimpy schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:21:
Dit progje is ook echt een aanrader: http://photobatch.stani.be/
[ Voor 9% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11-09-2009 13:07 . Reden: Ik mag niet dubbelposten. Ik mag niet dubbelposten. Ik mag niet dubbelposten. ]
[ Voor 97% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11-09-2009 13:07 . Reden: Ik mag niet dubbelposten. Ik mag niet dubbelposten. Ik mag niet dubbelposten. ]
Verwijderd
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:04:
Als ik een bak lasagne koop bij de supermarkt wil ik ook geen Italiaans moeten leren om te kunnen lezen dat het 7 minuten in de magnetron moet.
de dag dat mensen gaan leren om zelf eerst eens te gaan lezen voor ze beginnen te gillen? When hell freezes overAls ik een euro had gekregen voor iedere keer dat ik mensen heb geholpen door een foutmelding te lezen en opnieuw te formuleren in begrijpelijke taal dan was ik rijk geweest.
wat doe jij toch iedere keer?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 13:09 ]
Ik werk in batch modeVerwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:08:
[...]
![]()
[...]
de dag dat mensen gaan leren om zelf eerst eens te gaan lezen voor ze beginnen te gillen? When hell freezes over
[...]
wat doe jij toch iedere keer?
Ik lees een topic, en iedere keer als ik iets zie dat een reply waard is open ik het in een nieuwe tab. Meestal heb ik wel enige tijd nodig tussen twee posts, en komt iemand anders er wel met een reply tussendoor.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan 1 onderwerp per post. Te lange posts worden namelijk niet gelezen, ook niet als er eigenlijk 3 heel verschillende onderwerpen in worden behandeld.
Maar dit is OT, dus ik wil er hier verder niet over gaan discussieren en hoop stiekem dat er al iemand anders heeft greplied zodat ik er nog wat ontopics aan toe kan voegen
Een vertaling kan ook mooie constructies hebben, zelfs mooier dan de constructie in het origineel. Mijn probleem is dat er veel dingen verloren kunnen gaan in de vertaling. Bijvoorbeeld: het engelse woord "seperated" is niet hetzelfde als "gescheiden", maar zo wordt het wel vertaald (en begrijpelijk, je gaat geen hele alinea gebruiken om dat woord uit te leggen).CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:04:
[...]
Je moet zeker niet alles woord voor woord gaan vertalen. Je moet de boel naar het Nederlands vertalen, en het Nederlands gebruikt ook leenwoorden uit andere talen.
Ik vind de vergelijking met een boek niet goed. Een boek lees ik (onder andere) voor de taal. Ik kan erg genieten van mooi taalgebruik en leuke constructies. Een computer is echter functioneel, niet literair.
Als ik in de supermarkt de keuze heb tussen lasagne uit Zaandam en lasagne uit Napoli, dan kies ik toch die uit Napoli, dat het 7 minuten in de oven moet kan ik er echt wel uithalen, en ik denk dat ie veel lekkerder is!Als ik een bak lasagne koop bij de supermarkt wil ik ook geen Italiaans moeten leren om te kunnen lezen dat het 7 minuten in de magnetron moet.
It sounds like it could be either bad hardware or software
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Ik heb bij KDE het gevoel dat er veel meer tijd in is gestoken om het mooi te maken. Voelt wat fijner aan
NeeeEeeeEeeeHoi Sven,
Omdat jij de eerste bent bij Mystar RMA ben je ook direct test persoon. Hopelijk vind je dit niet erg.
We hebben ons RMA nl verplaatst van MSI Europe naar Mystar en deze is nu in opzet.
Ze zijn nu alle producten aan het inboeken welke waarschijnlijk nog 1 dagje duurt.
Ik hoop jou nieuwe kaart as woesndag te kunnen versturen.
Excuses voor het ongemak.
Marco
Leuk topic, leuk initiatief. Goed dat je het probeert.
Ikzelf werk in een dualboot, omdat ik merk dat fotografie specifike dingen op XP moeten. Ik werk met Rawshooter en software van printboeren die alleen via win of mac hun werk doen. Virtualbox kan natuurlijk, maar ik merk dat versie 3 trager is dan versie 2
just my 2 cents van mijn overstap ervaring.
- edit: werk je bij databyte? Kreeg net mijn pakje binnen van jullie
[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 14-09-2009 12:40 ]
==
hoi
Belangrijk onderdeel voor mij bij het adviseren van producten is dat ik niet alleen technische kennis en feiten/cijfers heb, maar ook een stukje ervaring, en daarbij, heel speciaal, een stukje gevoel bij het product. Al jaren ben ik groot voorstander van Linux naast Microsoft in serveromgevingen, maar ik kan er niet echt feeling mee krijgen omdat ik zo weinig eigen ervaringen heb. Vandaar dit initiatief.
==
hoi
Verwijderd
.
Toch even inhoudelijk reageren...
Het lijkt wel of je heel graag Linux wil gebruiken omdat het systeem je zo aanspreekt. Of je ook daadwerkelijk gemak ervan gaat hebben is een 2e...
Nou kan ik me daar wel een beetje in vinden, ik zal de hand ook in eigen boezem steken: Ik heb dat met Solaris. Ik ben jaaren terug eens als (Win) admin op solaris gezet, en dat was 1 systeem tussen de honderden wintel bakken dus dat kon ik rustig absorberen en ik had een Unix goeroe die m´n handje vasthield. (van wie ik het moest overnemen uiteindelijk)
Ik ben het systeem gaan waarderen en het is daarom ook niet verbazingwekkend dat ik nu op mijn servers OpenSolaris draai. Naast het feit dat ik het een goed systeem vind.. spelen er toch ook altijd wat fanboy factoren mee, en een eventuele geschiedenis die je hebt met het product zal dat alleen maar versterken.
(admins zullen dat niet snel toegeven want het is natuurlijk een non-argument van jewelste)
Mijn punt is echter dit, hoe leuk ik Solaris ook kan vinden, ik ben me er terdege van bewust dat het als desktop niks is. En dat heeft helaas met de userbase te maken van zo´n product. Linux op de desktop is een niche. (om nog maar te zwijgen over opensolaris op de desktop das een mini-niche)
Om die reden gebruik ik Windows 7 als desktop: een desktop is een duizendpoot. En wat het ding allemaal moet kunnen bepalen "de gebruikers" en die gebruikers zijn bijna allemaal Windows gebruikers.
Als we gewoon de feiten onder ogen zien dan is de desktop en kantoorautomatisering nog steeds het Windows domein. Toch zien we verschuivingen: virtualisatie platformen...vaak Linux. database servers kunnen ook makkelijk linux zijn. webservers, proxy servers, etc. Alles wat Linux KAN zijn op een redelijke manier zie je ook verschuiven. Het probleem zit hem alleen in de applicaties die aan MS gebonden zijn en dus aan die monopolie. Daarom hoop ik ook zo dat Google het bij het juiste eind heeft en "thin client achtige rijke web applicaties" de toekomst zijn. Dan is die applicatie afhankelijkheid weg.
[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 17:08 ]
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:40:
Even offtopic..maar als ik die foto in de TS zie...dan denk ik 1 ding: cable management.
Uhhu wattes?

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Verwijderd
Ik hoop dat je de computer van haar bedoelde....Eusebius schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:12:
Misschien leuk om te vertellen: een jaartje of anderhalf geleden heb ik mijn vrouw overgezet van Win naar Lin.
(sorry kon het echt niet laten)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 16:58 ]
Wel, om te beginnen, ik hád cable management. Tijdje terug alles losgehaald en weer netjes herleid en aangesloten, verlengkabels daar waar nodig, tiewraps, extra oogjes, the works. Van de zomer zijn we op vakantie gegaan en paste een vriend van mij op de katten waarbij hij dan 8 dagen in ons huis mocht logeren met alle zaken die hij thuis niet heeft: breedband internet, bigscreen lcd, afwasmachine, eigen keuken, etc.Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:40:
Even offtopic..maar als ik die foto in de TS zie...dan denk ik 1 ding: cable management.
.
Toch even inhoudelijk reageren...
Het lijkt wel of je heel graag Linux wil gebruiken omdat het systeem je zo aanspreekt. Of je ook daadwerkelijk gemak ervan gaat hebben is een 2e...
Nou kan ik me daar wel een beetje in vinden, ik zal de hand ook in eigen boezem steken: Ik heb dat met Solaris. Ik ben jaaren terug eens als (Win) admin op solaris gezet, en dat was 1 systeem tussen de honderden wintel bakken dus dat kon ik rustig absorberen en ik had een Unix goeroe die m´n handje vasthield. (van wie ik het moest overnemen uiteindelijk)
Ik ben het systeem gaan waarderen en het is daarom ook niet verbazingwekkend dat ik nu op mijn servers OpenSolaris draai. Naast het feit dat ik het een goed systeem vind.. spelen er toch ook altijd wat fanboy factoren mee, en een eventuele geschiedenis die je hebt met het product zal dat alleen maar versterken.
(admins zullen dat niet snel toegeven want het is natuurlijk een non-argument van jewelste)
Mijn punt is echter dit, hoe leuk ik Solaris ook kan vinden, ik ben me er terdege van bewust dat het als desktop niks is. En dat heeft helaas met de userbase te maken van zo´n product. Linux op de desktop is een niche. (om nog maar te zwijgen over opensolaris op de desktop das een mini-niche)
Om die reden gebruik ik Windows 7 als desktop: een desktop is een duizendpoot. En wat het ding allemaal moet kunnen bepalen "de gebruikers" en die gebruikers zijn bijna allemaal Windows gebruikers.
Als we gewoon de feiten onder ogen zien dan is de desktop en kantoorautomatisering nog steeds het Windows domein. Toch zien we verschuivingen: virtualisatie platformen...vaak Linux. database servers kunnen ook makkelijk linux zijn. webservers, proxy servers, etc. Alles wat Linux KAN zijn op een redelijke manier zie je ook verschuiven. Het probleem zit hem alleen in de applicaties die aan MS gebonden zijn en dus aan die monopolie. Daarom hoop ik ook zo dat Google het bij het juiste eind heeft en "thin client achtige rijke web applicaties" de toekomst zijn. Dan is die applicatie afhankelijkheid weg.
Toen we terugkwamen zag ik dat hij toch maar besloot het beeldscherm van mijn vriendin te lenen voor zijn eigen meegebrachte pc, in plaats van het scherm dat we hadden voorzien voor hem. Hij is nogal lomp, dus om dat ene scherm los te krijgen (waarvan alle kabels los kunnen van de monitor nota bene) heeft hij alle kabels zo'n beetje losgetrokken.
Sindsdien heb ik de moeite niet meer genomen
Aangaande je opmerking over het monopolie van Microsoft, het is in dit topic volgens mij al eerder aangedragen:
http://autotelic.com/windows_is_free
bottom line zou zijn dat zelfs wanneer je windows gratis gebruikt (hetzij legaal, hetzij illegaal) je het monopolie in stand houdt. Nu heb ik niks tegen Microsoft an sich (die man was/is gewoon een geniaal zakenbrein, en kudo's voor wat hij heeft bereikt) maar een 'beetje minder' mag ook wel. Zijn OS is niet de heilige graal.
Ik zal niet ontkennen dat ik 40 dagen overstap omdat ik dat graag wil, als het met tegenzin moet lukt het nooit natuurlijk, maar ik heb wel degelijk praktische motivaties. Zo zie ik in het 'show je desktop' draadje regelmatig de meest prachtig ingerichte desktops, maar je kunt van afstand al zien welke op windows draaien en welke niet, de eerstgenoemde categorie is altijd eenheidsworst met een leuke achtergrond erbij.
Daarbij ben ik steevast vóór het gebruik van legale software maar tégen de praktijken van sommige vendors (niet alleen Microsoft). Bovendien kan ik dan ook maar gebruiken wat mijn budget toelaat, en dat is meestal alleen de games (koop veel via Steam in de uitverkoop). Als ik een nieuwe pc bouw vind ik het zonde, maar nog doenlijk, om 130 euro (soms meer) voor een OEM windows uit te geven, maar bij zelfbouw is het niet ondenkbaar (en komt té vaak voor) dat je van moederbord, systeem of OS wilt wisselen, en dat kost dan wederom een nieuwe OEM (als je het juist doet).
Daar komen dan nog de kosten bij voor office (indien het oem was) die je opnieuw aanschaft, nieuwere versie van Nero burning rom, nieuw antiviruspakket, en ga zo maar door. Op een gegeven moment is het gewoon niet grappig meer.
Ik zie het bij bedrijven ook: niet zelden zijn de softwarekosten hoger dan de hardware+diensten die je er levert.
Het minste wat ik dan kan doen is onderzoeken welke alternatieve ik heb - de windows licentie heb ik al, dus teruggaan kan ik, maar indien het niet nodig is om terug te gaan, kan ik die licentie elders inzetten.
Nu heb ik het goede fortuin (
Verwijderd
Dat was dan in het pre-virtualisatie tijdperk zeker?himlims_ schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:20:
Leren (linux) is ook vallen en opstaan. wil niet weten hoeveel (her)installaties ik heb uitgevoerd nadat ik iets had gewijzigd en *poef* systeem weg
Tegenwoordig zet je gewoon even een snapshot terug.
.
[opensolaris fanboy modus]
Sterker nog...dat doe ik tegenwoordig ook op niet-gevirtualiseerde systemen gewoon met het bestandssysteem.
[/opensolaris fanboy modus]
Zeg jongens, jullie lijken een beetje op zo'n cillit bang reclame. Poef en het vuil is weg, zo makkelijk! Dat neemt echter niet weg dat schoonmaken daar niet leuker van word...Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:28:
[...]
Dat was dan in het pre-virtualisatie tijdperk zeker?
Tegenwoordig zet je gewoon even een snapshot terug.
.
[opensolaris fanboy modus]
Sterker nog...dat doe ik tegenwoordig ook op niet-gevirtualiseerde systemen gewoon met het bestandssysteem.
\[/opensolaris fanboy modus]
Ergo, ik wil mijn systeem liever níet om zeep helpen, hoe makkelijk het ook is om het te restaureren. Ik heb mijn image van Windows maar 1 keer nodig gehad en dat was na mijn vorige Linux avontuur
Maarre, ik heb zojuist (onder het aardappels schillen) besloten dat ik niet ga wachten totdat de nieuwe videokaart er is, dat kan op zijn minst vrijdag worden en het begint te jeuken. Hopelijk is een videokaart upgraden onder Linux niet heel veel moeilijker dan onder Windows.
Ik heb net even een verse cd gebrand met Ubuntu 9.04 x64 (ja, geen LTS release, boeit niet, ik upgrade wel als het zo ver mocht komen) en heb dan nog 3 plannen voor vanavond:
eten
joggen
windows wipen
en dan kan ik beginnen
Vooraf nog even een extra spelregel, voorzover nog niet genoemd:
als je zaken gaat uitleggen (nav wel of geen vraag, maakt niet uit) of tips geeft, wil ik jullie vriendelijk verzoeken daarbij ook uit te leggen hoe en waarom. Als jij mij een tip geeft (en dus blijkbaar weet hoe het werkt) kun je veilig aannemen dat ik geen flauw idee heb waar je het over hebt, dus alle info is welkom en zal gelezen/gebruikt worden.
Ik zal het format proces inzetten terwijl de aardappels opstaan, denk ik.
Nog even een korte checklist:
Backup (image) gemaakt van hele systeem (zowel een schone als een recente)
Backup (los, niet gecomprimeerd) gemaakt van mijn documenten, foto's, software op externe schijven
Alle onnodige usb devices afkoppelen (usb sticks, schijven, webcam, etc)
Lege ruimte gecreëerd op buro om op te kunnen slaan zonder iets te slopen
Backup-pc om op te kunnen internetten I.C.E.
Vriendin ingelicht over de plannen (mocht ik overspannen raken weet ze wat ze de dokter moet vertellen)
Brand maar los jongens, vanavond gaat het gebeuren
[ Voor 49% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 19:08 ]
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)