Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mzziol
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-04-2023
Soundblaster XFI Gamer geluidskaart
Daar ga je gegarandeerd gedonder mee krijgen ;). Voor een jaar geleden was de support van deze kaart in ieder geval niet aanwezig.

Misschien is het een idee, mocht ie niet werken, een goedkoop geluidskaartje te kopen die wél werkt. Verspil je tijd niet aan deze kaart, je zult namelijk een stuurprogramma moeten schrijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:43:
Ja, ik zit op pre-sales, training en binnendienst. Een stagiair bij ons op inkoop zit hier ook, heeft ook al gepost in dit topic. Ik ben in goed gezelschap mbt kennis iig :P. Eerder heb ik 3+ jaar bij Aces Direct gezeten, voor Tweakers ook geen onbekende partij, daar deed ik pre-sales en account management.

Belangrijk onderdeel voor mij bij het adviseren van producten is dat ik niet alleen technische kennis en feiten/cijfers heb, maar ook een stukje ervaring, en daarbij, heel speciaal, een stukje gevoel bij het product. Al jaren ben ik groot voorstander van Linux naast Microsoft in serveromgevingen, maar ik kan er niet echt feeling mee krijgen omdat ik zo weinig eigen ervaringen heb. Vandaar dit initiatief.
Hey Sven, ik ben geen stagiar meer he, zit nu sinds 2 maanden in vaste dienst. Niet vloeken he!

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Cyw00d schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:47:
[...]

Hey Sven, ik ben geen stagiar meer he, zit nu sinds 2 maanden in vaste dienst. Niet vloeken he!
Excuus, je staat nog in de Outlook contactlijst gelist als zijnde stagiair ;)
mzziol schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:45:
[...]

Daar ga je gegarandeerd gedonder mee krijgen ;). Voor een jaar geleden was de support van deze kaart in ieder geval niet aanwezig.

Misschien is het een idee, mocht ie niet werken, een goedkoop geluidskaartje te kopen die wél werkt. Verspil je tijd niet aan deze kaart, je zult namelijk een stuurprogramma moeten schrijven ;).
Ik heb de driver zelfs al een week op mijn desktop klaarstaan ;)

Maar goed dat je het zegt, was namelijk vergeten die even klaar te zetten op een andere locatie :P

[ Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb de driver zelfs al een week op mijn desktop klaarstaan ;)
Wow, da's pas voorbereiding :p
Misschien handig om even een linkje te geven, aangezien er blijkbaar mensen zijn die hem niet aan de praat hebben ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:54:
[...]

Wow, da's pas voorbereiding :p
Misschien handig om even een linkje te geven, aangezien er blijkbaar mensen zijn die hem niet aan de praat hebben ?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=870001

http://www.mail-archive.c...-linux.org/msg163453.html

Als dat niet lukt, moet je ff bij Creative op de site kijken, volgens mij staat hij daar ook gewoon.

Nou, daar gaat 'ie, hopelijk tot snel jongens :P

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij maakt het in Linux niet zoveel uit als je hardware als een videokaart swapt. Volgens mij kan je zelfs je harde schijf in een compleet ander systeem steken en het zou gewoon op moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Frank-NL schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:05:
Volgens mij maakt het in Linux niet zoveel uit als je hardware als een videokaart swapt. Volgens mij kan je zelfs je harde schijf in een compleet ander systeem steken en het zou gewoon op moeten starten.
Klopt helemaal. Ik heb Ubuntu draaien op een USB-stick, en die werkt op alle computers zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok... dat was dus een stuk eenvoudiger dan ik dacht. Ik post nu vanaf Firefox :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:30:
Ok... dat was dus een stuk eenvoudiger dan ik dacht. Ik post nu vanaf Firefox :+
Gebruik je de Karmic Beta, of de 9.04 ?
Wat gebruik jij als software op Ubuntu, en wat zou jij veranderen moest je toegang hebben tot de standaard-softwarekeuze op een Ubuntu installatie ?

offtopic:
* Petervanakelyen zit voor het scherm van zijn desktop, met zijn laptop op schoot, en vraagt zich af waarom de Enter toets niet werkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:30:
28 minuten nog? Dan heb je ruim de tijd genomen om alle schermpjes te lezen in de installer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
:D

Ik heb mijn eerst gevecht al gehad, en dat was met de X-Window manager. Voor technische data zie startpost.

Ik ben de installatie begonnen met scherm 1, en heb daarna scherm 2 aangesloten en 'detect displays' gedaan. Allemaal aardig, maar na een reboot selecteerde hij scherm 2 als scherm 1 en scherm 1 ging zwart. Na heel veel klikken en foutmeldingen (error writing xorg file, could not apply because of following reasons, yadda yadda) heb ik het nu voor elkaar dat scherm 1 weer actief is op de goede resolutie, maar scherm 2 is nu zwart :+.

De Nvidia restricted driver is geinstalleerd en ik zie ook leuke 3d sleur effecten als ik met een venster heen en weer zwabber, maar als ik 3d-chess wil spelen krijg ik een foutmelding:
You are unable to play in 3D mode due to the following problems:
No Python OpenGL support
No Python GTKGLExt support
Vergeet ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Werkt je XFI ook? Zo niet, volgens een reply hier:http://tweakers.net/meuktracker/21406/alsa-1021a.html zou XFI support in kernel 2.6.31 zitten, dus misschien dat je daar heen kunt upgraden via een kernel repository ipv handmatig die driver van Creative te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik krijg het 2e scherm niet gaande. Zo ziet mijn X-Server voor Nvidia er nu uit:

Wat pas ik nu aan? Ik wil geen kloon, ik wil een separaat 2e scherm aan de rechterkant om bv op te surfen terwijl ik op scherm 1 wow speel, zeg maar :P

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL1471/6068963/21411321/374090798.jpg

- edit -

Nevermind, het is gelukt. Ik heb scherm 2 helemaal 'off' gezet en toen 'quit' op de X-window manager.

Toen die opnieuw gestart en alsnog aangezet met de juiste reso en *floep* hij werkt nu zoals ik wil :P

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:03:
Ik krijg het 2e scherm niet gaande. Zo ziet mijn X-Server voor Nvidia er nu uit:

Wat pas ik nu aan? Ik wil geen kloon, ik wil een separaat 2e scherm aan de rechterkant om bv op te surfen terwijl ik op scherm 1 wow speel, zeg maar :P

[afbeelding]
Ik pas mijn schermen altijd aan via System->Preferences->Display en die detecteert alles automatisch en werkt perfect. Zelfs met Fn+F7 (shortcut op mijn laptop) switcht hij perfect tussen alle mogelijke setups. Let wel, ik gebruik de open source ati driver, ik heb geen idee of dit ook met de nvidia driver werkt. Iets zegt me dat nvidia dat liever zelf regelt ipv de Display applicatie van Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Selecteer eens bij configure (naast Twinview) de seperate modus. Bij mij werkt dit.
En voor 3D chess moet je die ontbrekende bestanden eens downloaden met synaptic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de non-free drivers van nvidia die in ubuntu zitten zijn vrij oud ik adviseer om ze te downloaden van de nvidia site, om deze te installeren moet je echter gnome sluiten dit kun je in de terminal doen door "sudo /etc/init.d/gdm stop" te typen

daarna met (ervan uitgaande dat je de driver naar je bureaublad hebt gedownload) "cd ~/Desktop" gevolgd door "sudo sh NVIDIA<tab>" tab voor completion, ik weet niet wat de exacte filename is :)

suc6

daarna gewoon "shutdown -r now" voor reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betekent dat nu de 40 dagen officieel zijn ingegaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:32:
betekent dat nu de 40 dagen officieel zijn ingegaan? ;)
Yup, vanavond volgt het eerste dagboekverslag :P

@ Latumus:

Ik heb nu 180 geinstalleerd staan, idd via Ubuntu zelf, maar dat werkt zo te zien prima, dus die houd ik nog even. If it ain't broke, don't fix it :P

Andere vraag:

Als ik onder Windows een speciaal teken wilde (bv een Umlaut of een Accent op een O of E) kon ik eerst een apostrof of aanhalingstekens tikken, die werden dan vastgehouden in de keyboardbuffer, zeg maar. Daarna, afhankelijk van de volgende toets kreeg ik het eigenlijke teken (door op spatie te drukken of een letter te kiezen die daar niet mee gecombineerd kon worden) of een O met umlaut door een O te tikken.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Als ik nu een apostrof aantik, krijg ik direct een apostrof. Betekent dit dat ik 'terug' moet naar ascii codes stampen, of is er een handigere manier? Via keyboard settings heb ik geen optie gevonden die me hieraan doet denken.

- edit -

Bonusvraag! Ik startte net 'openarena' (die quake cloon) op en die ziet mijn 2 displays als 1 groot scherm met 2920*1050 resolutie. Ik kan niet spelen als hij spant over 2 schermen :+ dus ik moet vast iets aanpassen. Resolutie aanpassen in-game werkt niet (zelfs niet mogelijk).

Ergens krijg ik het idee dat die dualdisplay via x-window niet echt dual display is? Is meer een softwarematige omweg om vensters te scheiden op het 'breakpoints' van de gespande resolutie? Dat zou verklaren waarom ik allemaal rare cijfertjes met 'offset' enzo zag in de X-window setup.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:49:
[...]

Yup, vanavond volgt het eerste dagboekverslag :P

@ Latumus:

Ik heb nu 180 geinstalleerd staan, idd via Ubuntu zelf, maar dat werkt zo te zien prima, dus die houd ik nog even. If it ain't broke, don't fix it :P

Andere vraag:

Als ik onder Windows een speciaal teken wilde (bv een Umlaut of een Accent op een O of E) kon ik eerst een apostrof of aanhalingstekens tikken, die werden dan vastgehouden in de keyboardbuffer, zeg maar. Daarna, afhankelijk van de volgende toets kreeg ik het eigenlijke teken (door op spatie te drukken of een letter te kiezen die daar niet mee gecombineerd kon worden) of een O met umlaut door een O te tikken.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Als ik nu een apostrof aantik, krijg ik direct een apostrof. Betekent dit dat ik 'terug' moet naar ascii codes stampen, of is er een handigere manier? Via keyboard settings heb ik geen optie gevonden die me hieraan doet denken.

- edit -

Bonusvraag! Ik startte net 'openarena' (die quake cloon) op en die ziet mijn 2 displays als 1 groot scherm met 2920*1050 resolutie. Ik kan niet spelen als hij spant over 2 schermen :+ dus ik moet vast iets aanpassen. Resolutie aanpassen in-game werkt niet (zelfs niet mogelijk).

Ergens krijg ik het idee dat die dualdisplay via x-window niet echt dual display is? Is meer een softwarematige omweg om vensters te scheiden op het 'breakpoints' van de gespande resolutie? Dat zou verklaren waarom ik allemaal rare cijfertjes met 'offset' enzo zag in de X-window setup.
Stel je keyboard in op USA alternative international via system->preferences->keyboard

EDIT: Als je openarena leuk vindt, kun je misschien ook eens kijken naar quake live, dat draait tegenwoordig native onder linux

[ Voor 3% gewijzigd door Crackh34d op 14-09-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Crackh34d schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:59:
[...]

Stel je keyboard in op USA alternative international via system->preferences->keyboard

EDIT: Als je openarena leuk vindt, kun je misschien ook eens kijken naar quake live, dat draait tegenwoordig native onder linux
Fixed! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ik wens je veel succes met je 40 dagen, en ik doe lekker mee ;) heb alweer een paar dagen ubuntu/kubuntu geinstalleerd staan en ja dan zie je zoiets voorbij komen dat is dan een mooie uitdaging ;) (al moet ik toegeven dan mijn windows partitie er nog opstaat ;))

Ik wou als tip nog even geven op te letten met het hele 2 monitor gebeuren, want ik heb een reinstall mogen doen door mijn gekloot want ubuntu werd weergeven in een 1280x1860 (ofzoiets) resolutie... dat werkt niet zo prettig ;)

Nog wat leuke dingetjes om je in te verdiepen:
Compiz fusion (leuke eye candy)
Emerald theme (meer eye candy)
gnome-do met eventueel docky (handig programaatje om dingen op te starten lastig uit te leggen)
AWN (een OSX achtige dock)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:49:

Dit heet "dode toetsen" oftewel "dead keys" in het engels.

Zoals jij het draait wel.
Ik zou adviseren om de nvidia drivers het dual-screen gebeuren te laten regelen, TwinView heet dat.
Er is vast een manier om het grafisch in te stellen met nvidia-settings.
Vanaf de commandline kan het in 1 commando: "sudo nvidia-xconfig --twinview"
en dan je X herstarten.

Het enige nadeel van deze methode is dat als je op het ene scherm zit te gamen, het andere scherm zwart blijft.
(Een (niet zo heel mooie) oplossing is om het spel niet fullscreen te draaien, maar wel op full-screen resolutie, en de vensterbalken te laten verbergen.)

[ Voor 0% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-09-2009 22:08 . Reden: quote fix ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:07:
[...]

Dit heet "dode toetsen" oftewel "dead keys" in het engels.

[...]

Zoals jij het draait wel.
Ik zou adviseren om de nvidia drivers het dual-screen gebeuren te laten regelen, TwinView heet dat.
Er is vast een manier om het grafisch in te stellen met nvidia-settings.
Vanaf de commandline kan het in 1 commando: "sudo nvidia-xconfig --twinview"
en dan je X herstarten.

Het enige nadeel van deze methode is dat als je op het ene scherm zit te gamen, het andere scherm zwart blijft.
(Een (niet zo heel mooie) oplossing is om het spel niet fullscreen te draaien, maar wel op full-screen resolutie, en de vensterbalken te laten verbergen.)
Eh, hij staat al op Twinview! Dat is wat het Nvidia X-window configscherm mij laat zien. Beide schermen staan op Twinview ingesteld.

Verder heb ik, om de eerste avond niet gelijk te lastig te maken, mijn 5.1 logitech speakers even in de onboard (realtek 5.1) geluidskaart gestoken.

Ja, ik heb geluid (maar volume is beperkt, logisch) maar geen 5.1, en het klinkt ook niet echt briljant, kan niet echt pinpointen waarom. Volume control laat wel schuifjes zien voor center, sub, etc, maar geen 5.1 setup ofzo.

- edit - slider gevonden (en aangezet) genaamd 'surround' Ik heb nu geluid uit alle speakers. Nu nog even een game installeren die dat ook echt gebruikt, om te kijken of het werkt :P

Heb al even 'plants vs zombies' geprobeerd via Steam en dat draait perfect met 'hardware acceleration' aan! :)

[ Voor 27% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik zet 'm altijd op "alt-gr deadkeys", heb je het beste van beiden ;)
Dat je alt-gr moet gebruiken is even wennen maar na een weekje loop je iedere windows-computer uit te schelden als de toetsenbordinstellingen weer eens spontaan veranderen als je een programma opstart ofzo...

-edit-
als het geluid niet naar wens is moet je even in de terminal "alsamixer" intypen. De rest wijst zich vanzelf wel dan.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 14-09-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ging naar youtube om een filmpje te testen (ivm geluidsvolume) en werd toen voorgesteld om een restricted driver package te installeren ivm weergave van Mpeg4 video. Dat heb ik gedaan en het bewuste filmpje speelde idd af.

Kies ik echter de 'HD' optie speelt een filmje niet af, hij blijft laden. Klik ik HD weer uit, speelt het filmpje weer.

Bij installatie van die driverpackage gaf hij aan dat de installatie gelukt was, maar niet alle benodigde componenten bleek te bevatten voor Mpeg4 playback (alhoewel normale youtube video's dus nu wel werken). Ik mis dus iets, vraag is, wat? :P

- edit -

Ik speel ook een online game genaamd 'Evony'. Als ik die wil spelen blijft die hangen op het 'loading' scherm. Het is een flash applicatie geloof ik, en die heb ik geinstalleerd. Vergeet ik nog iets?

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
Wellicht er aan gedacht om Flash te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dhr_Soulslayer schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:33:
Wellicht er aan gedacht om Flash te installeren?
Zo helder was ik nog wel :P Flash heb ik al geinstalleerd toen ik bij de Steam site kwam. Google laat zien dat meer mensen met dit probleem zitten, bekende bug in Firefox. Oplossing: Andere browser :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
Probeer eens Opera. IE zie ik nog niet in Linux komen en Chrome wil ook nog niet echt lekker volgens mij. Blijft Opera over. Give it a try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dhr_Soulslayer schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:35:
Probeer eens Opera. IE zie ik nog niet in Linux komen en Chrome wil ook nog niet echt lekker volgens mij. Blijft Opera over. Give it a try
Zo dringend is het niet, ik moet eerst uitvogelen waarom fullscreen, non-hd playback van youtube zo sloom gaat? Schokkerig eigenlijk, alsof ik het op een videokaart van het jaar nul speel, inclusief de blokjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is dus een linux probleem adobe moet gewoon een keer een paar weken werk in de linux flash plugin steken, flash in linux is klote windowed filpmjes kijken is nog wel te doen maar veel meer dan dat levert problemen op, ik zie dit niet als een groot struikelblok om dat ik geen games speel en al jaren linux als desktop heb zonder spijt :) wat de driver betreft VDPAU is heel interessant voor nvidia omdat het high def video etc volledig door je gpu laat berekenen en dat zit in nieuwere drivers ik draai op mijn kleine ion atom pc 1080p met 6% cpu gebruik :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:42:
[...]

Zo dringend is het niet, ik moet eerst uitvogelen waarom fullscreen, non-hd playback van youtube zo sloom gaat? Schokkerig eigenlijk, alsof ik het op een videokaart van het jaar nul speel, inclusief de blokjes :P
Watvoor flash-player gebruik je? Zo'n open-source kloon of de adobe-versie?

In dat eerste geval, kieper die eraf en pak gewoon die van adobe.

Ik heb hier geen enkel probleem met youtube in firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:46:
[...]

Watvoor flash-player gebruik je? Zo'n open-source kloon of de adobe-versie?

In dat eerste geval, kieper die eraf en pak gewoon die van adobe.

Ik heb hier geen enkel probleem met youtube in firefox.
Volgens mij die van Adobe, want hij is namelijk 'restricted'. Ik kan wel youtube spelen, maar:

niet fullscreen, want blokkerig en traag
niet HD, want dan speelt hij niet (blijft eeuwig 'loading')

@ latumus: wat, hoe en waar? M.a.w. hoe installeer ik die magische oplossing waar je over spreekt? :P

Ik heb net ontdekt dat games die zich niet aan mijn dualscreen conformeren ook gewoon Windowed kunnen draaien. Dat is leuk voor Pingus of Supertux, maar OpenArena geeft dan doodleuk een Windows 2920*1050 gepand over 2 schermen weer :+

Zelfs in Windowed mode blijft de reso locked op die instelling, kan hem niet aanpassen, gek eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+1 die opensource flash dingen werken voor geen meter
adobe is de enige die enigzins werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is geen oplossing voor je flash probleem maar mocht je mkv gaan spelen etc dan is het erg mooi meegenomen en de manier waarop dit werkt heb ik in eerdere post gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:55:
het is geen oplossing voor je flash probleem maar mocht je mkv gaan spelen etc dan is het erg mooi meegenomen en de manier waarop dit werkt heb ik in eerdere post gegeven
Dat begrijp ik, maar VPAU ofzo, dat wil ik dan graag installeren want ja, MKV is gewenst ivm HD video die ik wel eens download. Hoe kan ik deze feature erin krijgen, of is het al onderdeel van de Nvidia restricted drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de nieuwere versies ja mischien ook in de oudere ie 180 maar dan in zeer vroege stadia er word veel nieuw werk aan verricht dus ik zou iig 185+ gebruiken

het ligt ook aan de speler die je gebruikt of die vdpau ondersteunt ik ben een persoonlijk een xbmc-linux gebruiker doet alles wat ik wil en navigeert fijn in rars etc
je kunt dit installeren door sources toe te voegen aan /etc/apt/sources.list

www.xbmc.org voor meer informatie

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok...

ik probeer nu Counterstrike: Source te starten via Steam, maar dat gaat echt helemaal mis... hij laad het spel wel, maar hij begint echt megahard en snel te swappen tussen bureaublad en game, nonstop. Ik moet echt heel snel zijn om quit in te drukken. Ook is er een offset tussen waar ik mijn muis hou, en waar CS denkt dat ik dat doe, dus ik moet 1cm onder elke knop klikken... :(

Dit probleem schijnt terug te voeren te zijn op 'pulseaudio'. Hele guide gevonden over hoe dat uit te schakelen, maar dat komt morgen wel.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dagboekverslag, dag 1 zonder Windows

Vandaag gedaan:

Ubuntu geinstalleerd
Drivers voor Nvidia werkend gekregen, met, na enige gepruts, ook dualscreen
Steam geinstalleerd een een simpele game gespeeld
Restricted packages geinstalleerd voor Flash en Mpeg playback
Surround gaande gekregen
Toetsenbordinstelling aangepast aan mijn wensen

Waar liep ik tegenaan:

Dual display werkt niet zo intuitief als ik gedacht had (veel settings die me weinig zeggen)
Resolutie word 'gepand' in plaats van gescheiden schermen (probleem bij games)
Geluid is minder (maar kan ook aan beperkte onboard kaart liggen)
Windows applicaties (via Steam) werken niet out-of-the-box (CSS is nog niet speelbaar)
Flash is nog steeds een beetje een issie (Youtube bv)

Wat heb ik geleerd:

Googlen! Nog veel meer Googlen dan ik al deed.

Wat viel me op:

Na een installatie van Ubuntu ben je eigenlijk veel sneller online als met Windows. Je bent geen tijd kwijt met allemaal extra onzin zoals Updates die uren duren, 5 keer herstarten, antivirus en andere meuk installeren, en honderden tekstballonnetje met waarschuwingen wegklikken. Video's, internet, msn, dat soort zaken kan ik direct gebruiken.

Wat zijn mijn eerstvolgende plannen:

Een leuk thema installeren (oog wil ook wat)
CSS en WoW speelbaar draaiend krijgen (wss dat pulseaudio verhaal uitvoeren)
XFI kaart aan de praat krijgen

Tot zover mijn verslag van dag 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
O wacht, je werkt met dual display. Ik heb een triple (nvidia Geforce oid, scheelt me eigenlijk niet zoveel). Dat is bij mij ook een heel gekloot geweest.

Eén tip: zorg voor een backup van je xorg.conf. Bij problemen (die je gaat krijgen ;-) terugzetten van bv een USB stick via de liveCD.
- edit: als de xorg.conf niet werkt (bv door versie upgrade) dan heb je in igg een globaal voorbeeld

[ Voor 14% gewijzigd door Eusebius op 14-09-2009 23:37 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:24
Even een tip voor je Xorg drivers met Ubuntu Tweak kan je eenvoudig de meest up-to-date versies installeren.

http://ubuntu-tweak.com/

Maar het is ook ontzettend handig om een aantal andere programma's en instellingen te installeren/wijzigen.

Nog een speltip, UrbanTerror! Nieuwste versie te verkrijgen via Getdeb http://www.getdeb.net/browse.php
Daar staan .deb bestanden, dus dubbelklikken en installeren. Je vind UrbanTerror uiteraard in de spelletjes sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Eusebius schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:31:
O wacht, je werkt met dual display. Ik heb een triple (nvidia Geforce oid, scheelt me eigenlijk niet zoveel). Dat is bij mij ook een heel gekloot geweest.

Eén tip: zorg voor een backup van je xorg.conf. Bij problemen (die je gaat krijgen ;-) terugzetten van bv een USB stick via de liveCD.
- edit: als de xorg.conf niet werkt (bv door versie upgrade) dan heb je in igg een globaal voorbeeld
Ja, dat probeerde ik (save config) maar dat geeft errors. Could not create file ofzo.

@MPvalk: Ik zal vanavond eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 08:01:
[...]

Ja, dat probeerde ik (save config) maar dat geeft errors. Could not create file ofzo.
moet je als root doen he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:05
Mooie thema's voor Gnome kun je vinden op gnome-look.org

Enkele tips:
Om the checken welke plugins je firefox installatie gebruikt kun je gebruik maken van about:plugins in je adresblak te tikken. Dit geeft je een overzicht van alle aanwezige plugins zie ook: Mozilla KnowlegdeBase

Naast Synaptics kun je via software toevoegen/verwijderen(die in je startmenu zit) ook Adobe plugins installeren door in "Software van derden" te kijken. Naast Flash zul je ook Adobe reader vinden. Dit is software wat rechtstreeks van Adobe af komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als laatste speltip: Quake Live werkt nu ook prima onder Linux :)

/me is ondertussen met Perl en DBUS aan het spelen, heel erg gaaf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Ik heb echt nul problemen met Flash, werkt prima hier. Wat doen jullie toch allemaal? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Een leuk thema installeren (oog wil ook wat)
Hier staan zeker een aantal leuke in: Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6
En natuurlijk op http://gnome-look.org/ ook.
AutoStatic schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 09:41:
Ik heb echt nul problemen met Flash, werkt prima hier. Wat doen jullie toch allemaal? ;)
Bij mij werkt hij ook prima. Ik zou eens gaan kijken naar je GPU drivers. Is je CPU 100% in gebruik bij het kijken naar YouTube spullen ? Of één core ?

[ Voor 44% gewijzigd door Petervanakelyen op 15-09-2009 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik draai wel 64bit, maakt dat nog uit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:10:
Ik draai wel 64bit, maakt dat nog uit? ;)
Heb je de 64-bits versie van Flash Player 10 geïnstalleerd? Die moet het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik gebruik de flash plugin die met het package ubuntu-restricted-extras komt, en ik kan HQ gewoon vloeiend kijken, met de open source radeon drivers op een mobility x1650 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22
Gaat goed hier "collega" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 08:01:
[...]

@MPvalk: Ik zal vanavond eens kijken :)
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

sudo sudo sudo ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AutoStatic schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:24:
[...]
Heb je de 64-bits versie van Flash Player 10 geïnstalleerd? Die moet het gewoon doen.
Dit lees ik in de package manager onder 'third party software':
Adobe Flash Plugin 10 cannot be installed on your computer type (amd64). Either the application requires special hardware features or the vendor decided to not support your computer type.
Adobe Flash Plugin 10 is available in the third party software channel 'jaunty-partner'. To install it, please click on the checkbox to activate the software channel.
Eusebius schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:22:
[...]

sudo sudo sudo ...
;)
Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
Aangaande die themes:

op gnome-look.org zie ik links een hoop soorten 'art'. Een aantal namen komen me bekend voor (compiz bv) maar als ik zo'n thema download krijg ik een tar.gz file met wat files erin. Wat moet ik hier vervolgens mee? Ik heb een 'appearance' optie bij 'System' maar die lijkt er niks mee te kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:20:
op gnome-look.org zie ik links een hoop soorten 'art'. Een aantal namen komen me bekend voor (compiz bv) maar als ik zo'n thema download krijg ik een tar.gz file met wat files erin. Wat moet ik hier vervolgens mee? Ik heb een 'appearance' optie bij 'System' maar die lijkt er niks mee te kunnen.
Het merendeel van die Gnome themes kun je installeren door ze in het Apperance Preferences window te slepen of door op de install button te klikken in het zelfde venster en dan de tar.gz file te selecteren. Voor andere themes gelden aparte install instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mijn X-FI kaart werkt *O* driver geinstalleerd met hulp van:

http://www.moobash.com/Blog/?p=611

en het werkte 'out-of-the-box' ;)

Mijn dualview setup was wel weer gereset naar single display op het rechtse scherm na reboot, dus daar gaat nog iets niet goed.

Ik kan nog steeds geen 'xorg.cfg' opslaan dus ik dacht ik ga naar de terminal, geef het commando 'su' <enter> (voer wachtwoord in) en krijg dan een 'authentification failure' ? Ik voer echt het goede wachtwoord in, ik gebruik het ook voor GUI rechten en dat werkt prima.

- edit - Via google op ubuntu forums the 'ubuntu restricted extra's' gevonden, ben ze nu aan het installeren.

[ Voor 74% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

su = naar root gaan mits password gezet is
voor su is opzich weinig nut tegenwoordig "sudo <commando hier" draait het commando net zo goed
wil je persé su gebruiken doe dan "sudo bash" gevolgt door "passwd" nu kun je een root pass instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Mbt. tot Counterstrike (en eigenlijk alle 3D versnellingsdingen), als je Compiz aan hebt staan (wat standaard zo is), dan werkt het slechter/minder/niet/etc. Als ik HD dingen af wil spelen met de visual effects op 'normal' (waar zelfs het meest simpele laptapje mee start) werkt dat full screen gewoon niet lekker. Da's best k*t.

Doet me denken aan een XKDC comic, die meldt zoiets van:
"yeah, hey, this is cool! now we can use 4096 cpu's under linux!"
"Hmm.. but play full screen flash is still no option is it?"

Oh ja, gewoon bij de Desktop Preferences tab 'Visual Effects' op 'None' zetten, behoud wel je restricted NVidia drivers, dus dan zou het goed moeten werken. Geloof ik.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:59:
su = naar root gaan mits password gezet is
voor su is opzich weinig nut tegenwoordig "sudo <commando hier" draait het commando net zo goed
wil je persé su gebruiken doe dan "sudo bash" gevolgt door "passwd" nu kun je een root pass instellen
Snap ik, maar ik wil naar superuser 'switchen' om vervolgens in de GUI een knopje in te drukken. Tenzij er een aparte muisknop voor adminrechten is, moet ik toch eerst naar SU switchen, niet?

Ik heb het nu opgelost door bij de GUI Xorg.conf niet op 'save' maar op 'preview' te klikken, die tekst allemaal gekopieerd en dan met de hand via
(thx Lennart ;))

in dat bestand geplakt en opgeslagen. Probleem opgelost! (hoop ik :D)

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:01:
[...]

in dat bestand geplakt en opgeslagen. Probleem opgelost! (hoop ik :D)
Probleem begint pas op dag 39. Let op mijn woorden :D

Je had het erover dat je dualscreen werd teruggezet. Op de een of andere manier knalt ie mijn derde scherm er ook uit en dan moet ik "sudo nvidia-settings" draaien en de X server weer herstarten.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Zojuist even counterstrike opgestart en kunnen spelen, het lijkt beter te werken met de nieuwe sounddriver, maar na het laden van mijn 2e map crashte het spel. Steam algeheel crashte zelfs. Ook heb ik maar 2 kanaals geluid ingame, maar dat kan misschien aan wat settings in Wine liggen denk ik.

- edit -

Geen settings in Wine gevonden die iets met meerkanaals geluid zouden te maken hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Als we dan toch met grafische editors aan het werk gaan kan je daarvoor beter 'gksudo <app>' gebruiken. Met gewoon 'sudo' schrijft de GUI nog steeds data in de home-dir van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ben nu WoW aan het installeren, via de normale windows installer, gedownload vanaf mijn wow-account. Natuurlijk via Wine, en moest eerst Wine update naar beta versie en gecko installeren, anders kon ik de UELA niet accepteren :P

Ik kan, ook na het installeren van de restricted extras, nog geen HD afspelen in Youtube helaas, als ik HD aanklik blijft de video gewoon hangen - klik ik HD uit gaat hij direct weer verder... vaag :?

Mijn fix wat betreft de nvidia settings heeft gewerkt, hij start nu met de juiste settings op na een reboot :D

Nu nog uitvissen hoe ik dat gekke open-arena op 1 scherm draaiend krijg.

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben een tijdje helemaal over geweest, meer dan een jaar zelfs. Zowel op mijn werk als thuis. Maar ik gebruik toch op beide plaatsen weer Windows. Op mijn werk omdat ze met roaming profiles gingen werken en ik een nieuwe pc kreeg die daar mee uitgerust was en thuis omdat ik voor games toch weer af en toe Windows op ging starten. Nu heb ik ook zo'n AMBX setje en daar zijn ook geen Linux drivers voor.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:40:
Nu nog uitvissen hoe ik dat gekke open-arena op 1 scherm draaiend krijg.
Ik weet wel een oplossing, maar niet hoe/of je het met de grafische tools kan oplossen.
Hieronder een stukje uit mijn Xorg.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Videocard0"
    Monitor        "Monitor0"
    Monitor        "Monitor1"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "1"
    Option         "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
    Option         "metamodes" "CRT-0: 1024x768_85 +0+0, CRT-1: 1024x768_85 +1024+0; CRT-0: 1024x768 +0+0, CRT-1: NULL; CRT-0: 800x600 +0+0, CRT-1: NULL; CRT-0: 640x480 +0+0, CRT-1: NULL"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Het gaat om de optie "metamodes", hiermee geef ik hints hoe hij met bepaalde resoluties om moet gaan.
Ik knip het even in stukjes:

code:
1
CRT-0: 1024x768_85 +0+0, CRT-1: 1024x768_85 +1024+0;

Standaard draaien allebei mijn monitoren op 1024x768 @ 85hz. De monitor die "CRT-1" heet staat 1024 pixels rechts van monitor "CRT-0". Hier is niks bijzonders te zien

code:
1
CRT-0: 1024x768 +0+0, CRT-1: NULL;

CRT-0 op 1024x768, CRT-1 op uit

en zo verder. Let goed op de komma's, dubbele punten en puntkomma's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:00:
[...]

Ik weet wel een oplossing, maar niet hoe/of je het met de grafische tools kan oplossen.
Hieronder een stukje uit mijn Xorg.conf
Ok, dus wat je eigenlijk aangeeft is dat resolutie numero 1 een andere behandeling krijgt dan reso nummer 2. Logisch, maar ik denk dat dit het probleem niet oplost, want de applicatie ontleidt zijn resolutie uit het feit dat Linux de desktops als 1 groot bureaublad ziet met bijbehorende resolutie: 2960*1050. Het is dus niet de applicatie die fout is, het is Linux die de foute reso doorgeeft.

Windows scheidt de 2 schermen fysiek en geeft ze eigen aansturing en resolutie mee, Linux gooit ze in 1 groot bureaublad en laat de applicaties gewoon door middel van een 'offset' maximaliseren op scherm 1 of 2.

Kan ik de config file van openarena niet ergens vinden en met de hand aanpassen naar de reso die ik wil dat hij draait?

- edit -

Heb een paar themes gedownload van die gnomelook, maar als ik die sleep naar het appearance venster zegt ie 'not a valid theme'. Ik heb een muiscursor theme op die manier geinstalleerd, en dat werkte wel.

Die themes staan gerangschikt onder allerlei categorieren zoals XMMS, Compiz, Beryl etc, die kan ik allemaal niet gebruiken zeker? Welke wel?

[ Voor 55% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:04:

Ok, dus wat je eigenlijk aangeeft is dat resolutie numero 1 een andere behandeling krijgt dan reso nummer 2. Logisch, maar ik denk dat dit het probleem niet oplost, want de applicatie ontleidt zijn resolutie uit het feit dat Linux de desktops als 1 groot bureaublad ziet met bijbehorende resolutie: 2960*1050. Het is dus niet de applicatie die fout is, het is Linux die de foute reso doorgeeft.
Openarena vraagt aan je systeem "Welke resoluties ondersteun je?". Als het antwoord dan is "alleen 2960*1050" dan zal ie daar ook op draaien.

Mijn config zegt "als een programma vraagt om 1024x768, zet die dan helemaal op het linker scherm, en zet het rechter scherm uit".

Eerlijk gezegd ben ik niet helemaal zeker van mijn zaak. In mijn herinneringen gaat het vanzelf goed als je TwinView draait. Blijkbaar niet; dan zou mijn oplossing je verder moeten helpen.
Kan ik de config file van openarena niet ergens vinden en met de hand aanpassen naar de reso die ik wil dat hij draait?
In je homedirectory, in de directory .openarena
(Namen die met een punt beginnen worden verborgen.)

seta r_customheight "1024"
seta r_customwidth "768"

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15-09-2009 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Bij mij (welliswaar op 1 scherm) heb ik de mogelijkheid uit talloze resoluties te kiezen.
Dus de aard van het probleem zal toch in het dual monitor gebeuren zitten. Is het geen optie om monitor 2 gewoon even uit te zetten tijdens openarena?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:04:
Die themes staan gerangschikt onder allerlei categorieren zoals XMMS, Compiz, Beryl etc, die kan ik allemaal niet gebruiken zeker? Welke wel?
Het veiligste is om te beginnen met: GTK 2.x themes en Metacity themes die zijn heel eenvoudig te installeren net als dat muis cursor theme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:51:
[...]
In je homedirectory, in de directory .openarena
(Namen die met een punt beginnen worden verborgen.)

seta r_customheight "1024"
seta r_customwidth "768"
Dat deed het hem ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:34:
[...]

Het veiligste is om te beginnen met: GTK 2.x themes en Metacity themes die zijn heel eenvoudig te installeren net als dat muis cursor theme.
Ga ik proberen, thanks :)

[ Voor 33% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe ziet je desktop er nu uit? Nog steeds het zelfde als er standaard mee komt of heb je al meer kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Icyzer schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:00:
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe ziet je desktop er nu uit? Nog steeds het zelfde als er standaard mee komt of heb je al meer kunnen doen?
8)

Het uploaden van deze afbeelding duurde wat lang, omdat ik tegelijkertijd WoW aan het patchen ben, en via Bittorrent een seizoen Star Trek aan het binnenhalen ben!

Ik begin er al aan te wennen, ik moet alleen het gaming gedeelte nog onder de knie krijgen, vooral die issues met geluid (surround 5.1 werkt nog niet op de XFI) en fatsoenlijke, crashvrije 3d-ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL1471/6068963/21411321/374162720.jpg

Helaas gaat het met WoW nog niet zo soepel als ik (stiekem toch) hoopte:
This application has encountered a critical error:

ERROR #132 (0x85100084) Fatal Exception
Program: C:\Program Files\World of Warcraft\Wow.exe
Exception: 0xC0000005 (ACCESS_VIOLATION) at 0023:00411D50

The instruction at "0x00411D50" referenced memory at "0x00000000".
The memory could not be "read".
Er gaat dus toch nog iets mis, terwijl de installatie + patch probleemloos verliepen.

Ik vond dit:
Well, even after install, I was still getting issues. It seems that I actually needed to install the i386 drivers of nvidia.

I had x86_64 drivers and didn't realize that Wine was 32bit and needed the 32bit libraries. Works great now.

Thanks.

PJ
Maar aangezien andere Steam games wel draaien (zelfs met hardware 3d acceleration) denk ik dat dit mijn issue niet is.

Iemand een tip?

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

zoo ziet er netjes uit! Met wow kan ik je niet helpen ben er nooit aan toe gekomen die te installeren. Probeer de wow forums daar zitten zat geeks die weten hoe het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
En dit was de redding:

http://newyork.ubuntuforu...hread.php?t=374435&page=2

Even de config.wtf van mijn vriendin's Wow installatie gejat, in mijn eigen Wine WTF wow folder geplaatst en voila. Ik heb hier dezelfde resolutie-issues (game ziet 2960 als enige breedte-reso-optie) maar hij draait wel gewoon 1280 omdat de config file zo is ingesteld, dus dat pas ik met de hand wel aan. Framerate is nog een beetje but maar dat ligt aan de crappy videokaart.

Ik speel Warcraft onder Linux *O*

*trots is

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dagboekverslag, dag 2 zonder Windows

Vandaag gedaan:

Een theme geinstalleerd + achtergrond en muiscursors
Warcraft geinstalleerd en werkend gekregen na veel geneuzel
Counterstrike onstabiel draaiend gekregen
Mijn XFI kaart draaiend gekregen via unstable drivers
Bittorrent opgestart en downloads aangezet
Extra schijven gemount/unmount.
X-Windows dualscreen config vastgelegd.

Waar liep ik tegenaan:

Crashes, heel veel. Warcraft wilde niet zomaar werken en CSS nog steeds niet stabiel. Resoluties die anders 'werken' dan ik gewend ben en dus via handwerk verzet moeten worden.
Veel workarounds op internet die allemaal iets anders zeggen maar voor veel mensen toch werken, je moet ze dus allemaal proberen.

Wat heb ik geleerd:

Wederom googlen, maar ook zoals bij het vorige punt, veel workarounds uitproberen. Als de eerste niet lukt, dan de derde misschien wel.
Thema's installeren is eigenlijk best simpel.
De bestandsstructuur is eigenlijk niet zo lastig als hij lijkt, zodra je ermee gaat werken. Als je een oplossing niet kan vinden, verzin je hem zelf, en soms werkt dat nog ook, gewoon logisch nadenken, zo is het systeem immers ook gebouwd.

Wat viel me op:

Sommige dingen gaan als vanzelf :)
Sommige packages en installaties wijzen zichzelf en door goed te lezen kom je heel ver. Je moet veel handwerkingen doen om zaken werkend te krijgen maar ze bieden tegelijk ook een grote mate van vrijheid, niemand die jou de opties voorlegt, je maakt ze zelf.

Wat zijn mijn eerstvolgende plannen:

- Mijn lievelingsgames stabiel draaiend krijgen
- Mijn 5.1 aan de praat krijgen

Tot zover mijn verslag van dag 2 :)

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-09-2009 23:54 ]

Verwijderd

beetje jammer dat je linux avontuur in de beginfase al gefocused is op het emuleren van windows games iets dat inderdaad niet heel vloeiend loopt :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 02:08 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
... foei!

Bovendien was de scope van mijn project dan ook om alles te doen wat ik onder Windows ook deed, gamen is daar een belangrijk onderdeel van.

Er zit nog zoveel in de pijplijn:

Onderzoeken tot hoever ik met Wine kan gaat voor het draaien van windows spul
Mijn Nokia 5800 gekoppeld krijgen
Eigen desktop inrichten
Leren de command line begrijpen
Geluid en video (surround 100% goed krijgen, films draaien)
Foto's binnenhalen en misschien een beetje bewerken
Media bewerken (usb sticks, cd branden, etc)
Nog veel meer open-source alternatieven leren kennen voor de mij bekende windows alternatieven

Het uiteindelijke doel is om zo handig te worden met het systeem dat ik niet meer terug hóef naar Windows, of dat daarna gebeurt zien we dan wel weer. Bovendien lijkt het me handig om te beginnen met dingen die bekend gebied zijn voor me, zonder dat ik gelijk in het 3meter bad spring vanuit het pierenbadje ;)

• Falco
Leuke discussie dit, gewoon volhouden op een gegeven moment wil je niets anders meer. Alleen het gamen blijft lastig er zijn nou eenmaal meer/betere games onder windows....

Maar weer wat tips:
films draaien --> XBMC, werkt uitstekend onder ubuntu, geweldig forum
Nokia koppelen --> Wammu

Opensource alternatieven
http://allmyapps.com/
http://linuxappfinder.com/alternatives?page=1
http://www.minwin.nl/vervangingstabel
http://www.linuxalt.com/

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mpvalk schreef op woensdag 16 september 2009 @ 07:36:
Leuke discussie dit, gewoon volhouden op een gegeven moment wil je niets anders meer. Alleen het gamen blijft lastig er zijn nou eenmaal meer/betere games onder windows....
Dat is waar, al worden er via de package manager wel hele leuke dingen aangeboden (Pingus, Supertux, Lbreakout, etc)

De games zijn uitgebreider beter en mooier onder Windows, maar het hoeft niet zo te zijn dat ik die vaarwel hoef te zeggen, gezien mijn zege gisteravond met WoW op Linux, heb ik goede hoop dat ik er wel meer aan de praat ga krijgen.
Maar weer wat tips:
films draaien --> XBMC, werkt uitstekend onder ubuntu, geweldig forum
Nokia koppelen --> Wammu

Opensource alternatieven
http://allmyapps.com/
http://linuxappfinder.com/alternatives?page=1
http://www.minwin.nl/vervangingstabel
http://www.linuxalt.com/
Die Wammu heb ik bekeken maar is net zoals een eerder genoemde tool een seriele tool, gebaseerd op absolute data over een compoort. De 5800 is gloedjenieuw en werkt via die nieuwe platte universele usb-gsm verbinding. Hij heeft voorzover mij bekend écht aansturing nodig vanuit de Phonemanager en/of OVI suite, dus in het slechtste geval draaien we die gewoon op Wine.

Zowel de foto's van mijn camera (Sony DCS W55) als van mijn GSM wil ik kunnen importeren, natuurlijk.

• Falco
Ik had al even bij de door Wammu ondersteunde toestellen gekeken, maar daar staat de nokia 5800 gewoon bij?
Ik heb zelf een SE K660i en die werkt ook gewoon via USB.

Camera support weet ik niet precies, ik heb zelf een Panasonic dmc-tz5 en die wordt herkend. Ook de canon 560 van mijn vader wordt netjes herkend. Bij mijn ouders gebruik ik gThumb voor de import, maar ook digikam werkt prima.

• Falco
HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:44:
[...]

Dat is waar, al worden er via de package manager wel hele leuke dingen aangeboden (Pingus, Supertux, Lbreakout, etc)

De games zijn uitgebreider beter en mooier onder Windows, maar het hoeft niet zo te zijn dat ik die vaarwel hoef te zeggen, gezien mijn zege gisteravond met WoW op Linux, heb ik goede hoop dat ik er wel meer aan de praat ga krijgen.
Had je UrbanTerror al geprobeerd, ik vind het wel een grappige fps? Is overigens ook gewoon beschikbaar voor windows.

Verwijderd

/me speelt Quake Live onder Linux :)

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Voor je Nokia 5800 (heb ik ook :D )
moet je hier maar even kijken maxjuh in "Waarom heb jij nog een Windows/Mac OSX p..."
Dat gaat over pc suite toch werkend krijgen op linux

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
letatcest schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:01:
Mbt. tot Counterstrike (en eigenlijk alle 3D versnellingsdingen), als je Compiz aan hebt staan (wat standaard zo is), dan werkt het slechter/minder/niet/etc. Als ik HD dingen af wil spelen met de visual effects op 'normal' (waar zelfs het meest simpele laptapje mee start) werkt dat full screen gewoon niet lekker. Da's best k*t.

Doet me denken aan een XKDC comic, die meldt zoiets van:
"yeah, hey, this is cool! now we can use 4096 cpu's under linux!"
"Hmm.. but play full screen flash is still no option is it?"

Oh ja, gewoon bij de Desktop Preferences tab 'Visual Effects' op 'None' zetten, behoud wel je restricted NVidia drivers, dus dan zou het goed moeten werken. Geloof ik.
Installeer fusion-icon, dan kan je makkelijk en snel wisselen tussen metacity en compiz.

Coïtus ergo sum

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mpvalk schreef op woensdag 16 september 2009 @ 09:34:
Ik had al even bij de door Wammu ondersteunde toestellen gekeken, maar daar staat de nokia 5800 gewoon bij?
Ik heb zelf een SE K660i en die werkt ook gewoon via USB.

Camera support weet ik niet precies, ik heb zelf een Panasonic dmc-tz5 en die wordt herkend. Ook de canon 560 van mijn vader wordt netjes herkend. Bij mijn ouders gebruik ik gThumb voor de import, maar ook digikam werkt prima.
Hm, dan heb ik niet goed gekeken, en hierbij betrap ik mezelf toch weer op een grote fout, en dat is het niet loslaten van Windows-denkwijzes. Ik ben gewend een apparaat via een driver te moeten aansturen, en dat is natuurlijk niet nodig als je hem puur als device aanstuurt, dwz, op de ouderwetse manier. Elke camera heeft een universele 'usb stick' modus als je hem aansluit, die toegang geeft tot de interne geheugenkaart, dus eigenlijk is het een non-issue.

Open mind houden, ik zou er een post-it van moeten maken en op mijn scherm plakken :P

De phone manger van Nokia wil ik eigelijk ook weer niet gebruiken, het ruikt teveel naar Windows. Als ik voor mijn Nokia kan voldoen met het overdragen van data zoals muziek en afbeeldingen, ben ik al blij, en de 5800 ondersteunt gewoon 'usb-stick' modus.

Voorlopig blijven mijn enige Windows apps WoW en Steam.

Iemand een ideetje over hoe ik mijn 5.1 ondersteuning kan vervolmaken? Ik heb nu nog 'maar' 2 kanaals geluid bij Wine applicaties zoals de genoemde games.

Ook wil ik het volgende realiseren:

Thuis draai ik een eigen Desktop met Linux en alle rechten, maar op kantoor draai ik een Thin Client met een Citrix sessie. Ik heb nul komma nul rechten, dus ik kan niks installeren. Toch wil ik een remote desktop verbinding leggen naar mijn thuispc, zodat ik vanaf mijn thin client (die gewoon normaal het volledige internet op kan) op mijn bureaublad thuis kan inloggen om zaken te doen zoals downloads bijhouden, etc.

Is dat realiseerbaar zonder software op de 'werk-pc' over HTTP?

Vroeger deed ik dat van een windows naar een windows machine, waarbij ik op beiden rechten had, met Remote Desktops. Toen die rechten op kantoor afgenomen werden, bestond er een webbased versie van remote desktop maar die vereiste een active-x component dus die optie viel ook in het water.
Heb ik naar gekeken, maar dat is niet gratis of wel? Of nog in de Beta? Hoe kom ik eraan?
mpvalk schreef op woensdag 16 september 2009 @ 09:50:
[...]

Had je UrbanTerror al geprobeerd, ik vind het wel een grappige fps? Is overigens ook gewoon beschikbaar voor windows.
Nog niet, heb net even de site bekeken. Ziet er leuk uit, maar hoe de gameplay is zal de doorslag geven. Ik ben fan van de rechtlijnige besturing van Unreal tournament Classic en CSS. Quake 3 bv (en daarmee ook UT 2k3/4) te 'bobby'. Te wollige besturing zeg maar, kan het slecht in woorden uitdrukken. UT Classis speelt veel strakker, en uitgezonderd de crappy uitziende characters, UT3 ook. Die licentie heb ik in huis (Steam ofcourse) maar ik moet nog maar zien of ik die goed draaiend krijg onder Wine. Schijnt dezelfde engine te zijn als waar Fallout 3 op draait en die is buggy op Wine.

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2009 11:27 ]

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:13:

Thuis draai ik een eigen Desktop met Linux en alle rechten, maar op kantoor draai ik een Thin Client met een Citrix sessie. Ik heb nul komma nul rechten, dus ik kan niks installeren. Toch wil ik een remote desktop verbinding leggen naar mijn thuispc, zodat ik vanaf mijn thin client (die gewoon normaal het volledige internet op kan) op mijn bureaublad thuis kan inloggen om zaken te doen zoals downloads bijhouden, etc.

er zijn nog wel eens opensource tools die je niet hoeft te installen (zie bv http://portableapps.com/node/894 ). misschien dat dat een optie is?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:38:
[...]

er zijn nog wel eens opensource tools die je niet hoeft te installen (zie bv http://portableapps.com/node/894 ). misschien dat dat een optie is?
Had ik ook al vermeld dat ik geen eigen media kan starten? Mijn thin client heeft geen floppy, geen cd, en de usb-poorten werken niet via Citrix hier :P

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Volgens mij bestaat er een stand alone versie voor linux wat je gewoon van je usb stick kan draaien :)
Zoek het wel ff op :)

Euhm wel via de mail sturen?

[ Voor 13% gewijzigd door houtig op 16-09-2009 11:46 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Iemand een ideetje over hoe ik mijn 5.1 ondersteuning kan vervolmaken? Ik heb nu nog 'maar' 2 kanaals geluid bij Wine applicaties zoals de genoemde games.
iirc ondersteund wine geen 5.1

Vroeger deed ik dat van een windows naar een windows machine, waarbij ik op beiden rechten had, met Remote Desktops. Toen die rechten op kantoor afgenomen werden, bestond er een webbased versie van remote desktop maar die vereiste een active-x component dus die optie viel ook in het water.
Puur http, zonder extra software is maar lastig. Ik weet dat er VNC clients in Java zijn, die je (dus) van een webpagina kan laden, maar dan moet je wel Java kunnen draaien, en ik weet niet of die ook zo intelligent zijn om VNC ook over poort 80 te persen, of dat die een "gewone" VNC verbinding opzetten (via een andere poort).

Kun je die terminal niet rechstreeks tegen je PC laten praten? Je zegt dat de terminal een "volledige" internetaansluiting heeft, dus dan zou het moeten kunnen.
Voor zover ik weet is er nog geen Citrix-compatible server voor Linux, maar de meeste terminals spreken meerdere protocollen. VNC of RDP kun je werkend krijgen.
<aangaande QuakeLive>
Heb ik naar gekeken, maar dat is niet gratis of wel? Of nog in de Beta? Hoe kom ik eraan?
Volgens mij wel. Wat je nu kan spelen in ieder geval wel. Je vindt het op www.quakelive.com . Je moet wel een firefox plugin installeren, maar die krijg je vanzelf aangeboden.

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Ik weet niet of je op een of andere manier een exe bestand op je werk kan binnenhalen (Mail ofzo?)
Maar check dan ff deze pagina en vooral deel 2: http://www.howtoforge.com...ss-to-your-ubuntu-desktop

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
lol @ topic waarschuwing wanneer je replyed, anyways volg dit topic al vanaf de start en zojuist wubi geinstalleerd voor mijn ubuntu projectje. Ik wil ook eens kijken hoever ik kom? Nu moet ik wel zeggen dat ubuntu out of the box alle hardware geinstalleerd heeft. Zelfs wireless werkt voortreffelijk op mijn HP 6710b notebook.

Ik wens je succes en houdt dit topic met veel plezier in de gaten :)

discogs

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

[...]

[...]
Is het anders geen idee om op je thuis pc een webbased torrentclient te gebruiken? Ik gebruik op mijn thuisserver (Ubuntu 9.04, met 4 1TB schijven in RAID 5) al een tijdje naar volle tevredenheid torrentflux-b4rt. Dit is een webbased torrentclient, die ook NZB-downloads kan beheren met wat plugins (het is een fork van Torrentflux). Het draait gewoon binnen apache en is dus gewoon relatief makkelijk te configuren. Ik ben deze config gaan draaien, omdat bij het bedrijf waar ik werk de firewall policy vrij strak is (zelfs van binnen naar buiten alleen FTH, SSH, HTTP en HTTPS).

Probeer voor de andere dingen opensource alternatieven te vinden die via het web te besturen zijn. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Luctor et Emergo || specs

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, volgens de guide is het dus heel makkelijker - Remote Desktop op Ubuntu activeren (reeds ingebakken) - port forwarden op de router, en op de thin client@kantoor gewoon een non-installed executable runnen die je download van de VNC site. Easy :-)

Verwijderd

Remote access doe je in de Linux/Unix wereld gewoon altijd met OpenSSH punt :p :p :p

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:23:
Remote access doe je in de Linux/Unix wereld gewoon altijd met OpenSSH punt :p :p :p
Ik weet van de mogelijkheid tot telnetten enzo, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil toegang tot mijn grafische omgeving :P

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Speel Quake Live ook via Linux/Firefox, gratis ...

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:35:
[...]

Ik weet van de mogelijkheid tot telnetten enzo, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil toegang tot mijn grafische omgeving :P
anders:
ssh -X "IP/hostname"

waar "IP/hostname natuurlijk vervangen moet worden. Dan kun je gewoon al je X programma's vanaf de command line starten.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

lol, oktober 2006, ik vond het zo stoer dat ik WoW via wine speelde, kon alleen geen screenie daarvan vinden, maar deze is ook leuk:
http://tweakers.net/ext/f...3ca22fa43b2b7f4c/full.jpg

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DutchNutcase schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:37:
[...]

anders:
ssh -X "IP/hostname"

waar "IP/hostname natuurlijk vervangen moet worden. Dan kun je gewoon al je X programma's vanaf de command line starten.
Whuh? Een soort van terminal server principe ofzo? Applicatie vanaf de ubuntu-pc, in een window op mijn windows desktop binnen de thin client gestreamed? Denk niet dat je dat bedoelt.

Ik wil gewoon remote desktop zoals je dat hebt bij VNC/Remote desktop/Citrix etc.

Voorgesteld idee ga ik vanavond even proberen in te stellen.

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:53:
[...]

Whuh? Een soort van terminal server principe ofzo? Applicatie vanaf de ubuntu-pc, in een window op mijn windows desktop binnen de thin client gestreamed? Denk niet dat je dat bedoelt.

Ik wil gewoon remote desktop zoals je dat hebt bij VNC/Remote desktop/Citrix etc.

Voorgesteld idee ga ik vanavond even proberen in te stellen.
Whoops.. Niet helemaal goed gelezen. Je bent vanaf windows bezig. Ik werk hier op een OpenSUSE bak. Dan kan ik inderdaad via ssh een applicatie op mijn thuisserver starten in een scherm op m'n werk pc. Het werkt prima, maar het is jammer dat ik geen hoge upload heb thuis. :+

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:53:
Overigens is ten zeerste aan te raden om VNC te tunnelen middels OpenSSH. Nog een tip: met een beetje googlen zijn daar heel veel howto's over te vinden ;)

En verder OpenSSH is iets totaal anders dan Telnet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 14:22 ]

• Trouble
  • Laatst online: 13:03

Trouble

Everything is awesome

Veel succes HTT! Ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen, vooral omdat ik zit te overwegen om ook met Ubuntu te gaan 'spelen' om het even oneerbiedig te zeggen - alleen niet zo rigoreus als jij waarschijnlijk :).
Vergeet je Keet ook niet wat aandacht te geven trouwens? Ik zie je al avonden achtereen met je pc sleutelen ;)

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)