Dagboekverslag, dag 5 en 6 zonder Windows
Dit weekend gedaan:
De alt-rmb combo uitgezet (naja, aangepast naar ctrl) zodat ik weer probleem kon tanken in WoW
Warcraft gespeeld
Muziek gedownload, op usb stick gezet samen met wat video's om af te spelen op de mediaplayer bij de tv
Geprobeerd nog een keer CSS te spelen
Waar liep ik tegenaan:
WoW liep weer een keer vast waarbij X onbereikbaar werd. Ik heb toen de genoemde Ctrl-Alt-F1 geprobeerd en verdomd - ik kwam in een terminal venster terecht. Van daaruit weer via de F7 combo naar X terug en ik had mijn WoW venster gewoon draaiend terug, hetzij zonder geluid, ik kon alles dus netjes afsluiten zonder een harde reset. Verder heeft WoW nog steeds zijn slechte en goede momenten qua framerate, en het geluid is af en toe 'verkracht' - het is alsof ik 120% volume naar de speakers heb en die daardoor overstuurd raken, maar zo hard staan ze helemaal niet. Net alsof ik de line-in van mijn speakers overstuur terwijl de speakers zelf maar op 10% volume staan. Heel raar. Last but not least reageert de muis (of ik 'reduce input lag' in WoW nu aan of uit zet) een beetje sluggish. Beetje als een eerste generatie draadloze muis. Wel jammer van de G9
Bij het kopieren naar USB stick ging het deze keer wat minder vlot - ik kopieerde 800mb aan video (family guy

) en hij schoot binnen 3 seconden naar 264 mb 'done' toe, wat natuurlijk niet kan, en daarna bleef hij een tijdje daarop hangen. Een reboot gedaan en toen gebeurde dat nog steeds (ook met een andere stick en andere bestanden) maar toen bleek dat ik iets meer geduld moest hebben, het leek alsof hij een soort 'pre-move' deed zoals vroeger diskettes kopieren onder Dos: eerst een stuk 'inladen' en dan wegschrijven uit de buffer. Eenderhoe werkte het wel gewoon goed.
CSS kreeg er een 'gimmick' bij en dat is dat die itt eerdere pogingen, nu óók de resolutie van mijn bureaublad overnam, wat ik nog niet heb kunnen fixen, daar de config file van CSS (die wel bestaat) heel veel settings opslaat behalve, zo lijkt het, resoluties.
Wat heb ik geleerd:
X kan vastlopen maar dat is gewoon de vloek van de GUI, lijkt het. De kernel krijg je niet zo makkelijk op zijn gat.
Wat viel me op:
Als ik 'mouse-overs' doe bij mp3'tjes in mijn File Browser speelt hij die af zonder daarvoor een extern programma te starten! Vet handig bij het uitzoeken van muziek
Wat zijn mijn eerstvolgende plannen:
Fallout e.a Steam games toch werkende krijgen. Ik moet niet opgeven. Die games waren duur

Meer uitzoeken over het gebruik van disks, sticks, en files. Ik wil wat met documenten gaan werken en kijken hoe de uitwisselbaarheid is met bv de XP pc van mijn vriendin.
Ook wil ik het gebruik van de derde muisknop (naar beneden trekken van webpagina's zonder de scrollbalk te gebruiken) activeren.
Ik wil ook nog wat meer pogen te doen met appearance, icons en themes. Heb daartoe art manager geinstalleerd.
Daarnaast blijf ik natuurlijk aan de vorige 'to do' punten werken.
Tot zover mijn verslag van dit weekend
Een klein addendum:
Als ik nu een nieuwe PC zou bouwen voor mezelf, zou ik serieus overwegen dat niet meer op Windows te doen. Naast het feit dat ik daarmee (licentie)geld uitspaar, zou ik de pc meer bouwen met oog op het linux-gebruik. Zo zou ik een andere geluidkaart kiezen bijvoorbeeld, en 2 identieke schermen in plaats van 2 zelfde. Ook zou ik gewoon een goedkoop Logitech OEM bordje pakken zoals ik nu heb, want gek genoeg is dit een heel fijn bordje, voor zijn geld (12 euro).
Een aantal van de concessies die ik tot nu toe heb moeten doen waren het gevolg van keuzes die ik heb gemaakt omdat ik dat onder Windows nu eenmaal kón. Ik hoefde me nooit druk te maken om de ondersteuning van bepaalde zaken, dat kreeg ik toch wel voor elkaar.
Mijn enige punt van 'kritiek' is dat ik heel veel geld in Steam Games heb zitten die ik erg graag speel, ik zou het zonde vinden als ik die moest laten vallen. Ik wil die dus heel graag weer online hebben. Alleen voor dat doel zou ik een dual-boot omslachtig vinden en virtualiseren is geen opties voor gaming. Een 2e desktop zou ik al helemaal niet overwegen, maar ik zie (nog) weinig alternatieven.
Wellicht moet ik mettertijd eens kijken naar CeDeGa of Crossover?