• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
-Trouble- schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:52:
Veel succes HTT! Ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen, vooral omdat ik zit te overwegen om ook met Ubuntu te gaan 'spelen' om het even oneerbiedig te zeggen - alleen niet zo rigoreus als jij waarschijnlijk :).
Vergeet je Keet ook niet wat aandacht te geven trouwens? Ik zie je al avonden achtereen met je pc sleutelen ;)
Oh, ik hoef nu niet zo gek veel meer te doen, kan het nu rustiger aan doen. Alleen nog wat config settings in WoW aanpassen :-)

We zullen onder het kopje 'aandacht' samen joggen vanavond en daarna wss nog een filmpje kijken op de bank. Helaas raakt zij de kilo's veel sneller kwijt dan ik...

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 13:03

Trouble

Everything is awesome

Dat neemt niet weg dat nu het echte gebruiksgedeelte nog moet komen toch?

Ik ben nog niet eens aan het installatiegedeelte begonnen, eerst maar eens kijken of ik dualboot wil hebben of niet. Groetjes aan Keet in elk geval :>

| 17 December 1991 | De Nerdette |

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
Ok, vanochtend wubi geïnstalleerd die daarna uit zich zelf Ubuntu 9.04 gaat downloaden. Na de herstart van je pc verschijnt er de Windows bootloader waarin je kunt aangeven welk o.s. gestart moet worden. Bij de eerste start van Ubuntu worden settings geconfigureerd en hardware geïnstalleerd.

Via de uitleg van WineHQ is het me gelukt zonder al te veel moeite om Wine te downloaden, installeren duurde dan weer even om daar achter te komen als je van Windows af komt. "sudo apt-get install wine" doet wonderen.

Daarna was alles plain simple logica! Heb nu al een paar kleine programma's onder Wine draaien, de grote proef komt strakjes thuis als ik de tijd vindt om eens wat games onder Wine aan de praat te krijgen.

Vooralsnog valt Ubuntu me dan ook heel erg mee, in de eerdere edities die ik geprobeerd heb (loop al vanaf v6 te kutten) waren er altijd wel wat minor flaws, zoals in mijn ogen het aan de gang krijgen van hardware of programma's zoals wine die vanuit een tar bestand geladen moesten worden. Als je de linux gedachte erachter niet begrijpt wordt het gewoon niets. Nu naar aanleiding van dit topic heb ik hernieuwde inspiratie gevonden om het uit te proberen. Op dit moment ben ik al een halve dag ver met Ubuntu zonder terug te verlangen naar Windows 7 op dit moment, ik heb weliswaar nog niet veel zakelijke toepassingen gebruikt maar dat ben ik wel van plan.

Zo ben ik aan het kijken of ik office communicator 2007 aan de gang krijg met een trusted root certificate, op dit moment ben ik me daar nog over aan het inlezen. Ook het koppelen van het standaard e-mail programma Evolution aan een exchange server is me nog niet gelukt. Ik kan na het invoeren van de exchange credentials niet door naar de volgende stap.

Eens kijken hoelang het duurt :P

EDIT:
Het feit dat je vanuit ubuntu i.c.m. wubi ook nog eens zonder problemen ntfs kunt lezen en schrijven op je schijven maakt het geheel gewoon superaantrekkelijk om het voor langere tijd te schaduwdraaien _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 16-09-2009 22:48 ]

discogs

• Icyzer
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Zo thalan je zet aardig wat mensen aan tot inspiratie ik vraag me af hoeveel mensen nu ubuntu geinstalleerd hebben sinds dit topic :)

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Icyzer schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:37:
Zo thalan je zet aardig wat mensen aan tot inspiratie ik vraag me af hoeveel mensen nu ubuntu geinstalleerd hebben sinds dit topic :)
Nog niet geïnstalleerd want ik heb net WinXP (Voor de games) opnieuw geïnstalleerd maar ben wel gaan kijken naar mijn ondersteunende software. Heb op enkele game en muziek bestand alles nu legaal op de computer staan. Dus office eraf, power dvd eraf, nero eraf. Moet zeggen geeft toch goed gevoel en bij enkele dingen nog beetje wennen en andere dingen volle fan (InfraRecorder is zo licht in vergelijking met Nero!!)

Ubuntu is vandaag toevallig gebrand dus ff kijken wanneer ik start. Ik vind iig een heel goed initiatief zo :)

Zo moest het even kwijt!! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door houtig op 16-09-2009 16:44 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Nou, hier nog iemand die vrij recent een ubuntu bakkie heeft geïnstalleerd, echter gebruik ik hem als server. Programma's die ik er op draai, en ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

GKrellM http://members.dslextreme...illw/gkrellm/gkrellm.html

Hiermee kan je statistieken van je computer remote bekijken. ( let niet op de mega lelijke standaard skin, ze hebben heel veel soorten. ) Ik heb dus een windows pc waarop ik m'n server statistieken op deze manier bekijk.

NoMachine NX http://nomachine.com/

Geniaal programma om je computer remote mee te besuren. Bijvoorbeeld firefox van af ergens anders op mn server opstarten, het voelt ( zelfs met mn lage upload) gewoon alsof ik thuis zit te werken.

Als iemand nog betere alternatieven heeft, graag... ik ben ook pas net nieuw :)

Verwijderd

Zjosh schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:49:
Je server zonder X gebruiken ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zjosh schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:49:
Met Stacheldraht.
DutchNutcase schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:37:
[...]

anders:
ssh -X "IP/hostname"

waar "IP/hostname natuurlijk vervangen moet worden. Dan kun je gewoon al je X programma's vanaf de command line starten.
Dat werkt alleen maar als er op de client ook een X-server draait, voor zover ik weet. Dus als zijn client op 't werk Windows is is dit geen oplossing - dan zou hij nog Cygwin enz. moeten gaan installeren ook...

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 16-09-2009 17:56 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Je kunt onder windows ook prima een X server draaien, bijvoorbeeld "Xming server". Dat is een gratis oplossing. Als die draait kun je vanaf windows met putty een ssh sessie starten naar je linux machine. Wel in putty even aanvinken dat je X11 forwarding wil gebruiken (in putty onder SSH->X11->"enable X11 forwarding".

Als je eenmaal met SSH ingelogd bent kun je elk programma starten, en dat tekent vervolgens in je lokale windows sessie. Dat kun je testen door bijvoorbeeld "xclock" te starten (of firefox, of ... ). Zo kun je elk programma met gui dat je normaal op je desktop op de linux pc opstart ook op afstand opstarten.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Zojuist de config.wtf nog wat verder aangepast (kreeg allemaal grafische fouten, zoals verdwijnende muren te zien) en Warcraft loopt nu verder goed, zelfs een battleground kunnen doen. Voor mijn gevoel is het geluid een héél klein beetje laggy en video kan veel beter maar wat verwacht je ook van een Geforce uit de steentijd. Met een paar dagen zit er een N9800GT in, dan moet het beter zijn.

5.1 word dus niet ondersteund door Wine, dat is jammer, vooral bij Counterstrike is dat altijd een grote hulp geweest voor me. Ik zal het best wel missen ;(

Ondersteunt Urbanterror wel native 5.1? :P

- edit -

Nieuw probleempje:

Via deze guide:

http://www.cyberciti.biz/...0-ubuntu-linux-64bit.html

Flash voor 64bit willen installeren. Nu heb ik echter helemaal geen flash meer... te zien bij 'about:plugins' en op youtube krijg ik nu de melding geen, of een oude flash player te hebben.

Als ik de terminal erop nalees kom ik ook fouten tegen tijdens het runnen van dat script:
dpkg: error processing getlibs-all.deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
getlibs-all.deb
en
Getting libs
sudo: getlibs: command not found
Installing Flash Player 10
--2009-09-16 18:38:37-- http://fpdownload.macrome...sh_player_10_linux.tar.gz
Resolving fpdownload.macromedia.com... 92.123.34.70
Connecting to fpdownload.macromedia.com|92.123.34.70|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 4044751 (3.9M) [application/x-gzip]
Saving to: `install_flash_player_10_linux.tar.gz.1'

100%[======================================>] 4,044,751 1.12M/s in 3.5s

2009-09-16 18:38:41 (1.11 MB/s) - `install_flash_player_10_linux.tar.gz.1' saved [4044751/4044751]

libflashplayer.so
cp: cannot stat `install_flash_player_10_linux/libflashplayer.so': No such file or directory
nspluginwrapper: /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so is not a valid NPAPI plugin
Linking the libraries so that firefox can see them.
Done :-)
You may re-start Firefox now
Dus volgens mij klopt er geen hout van dat script. Iemand tips? (edit: ik zie nu dat de website boundlesssupremacy waarnaar verwezen word, niet operationeel is, dat verklaart een hoop)

- edit -

Via de adobe site:

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

een file gedownload, maar die bevat alleen een file genaamd 'libflashplayer.so' waar ik dus iets mee moet doen.. maar wat? :+

[ Voor 64% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2009 18:50 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Even een nieuwe post om het overzichtelijk te houden...

op deze site:

http://meandubuntu.wordpr...sh-10-rc-on-ubuntu-amd64/

heb ik een script gevonden wat ik aan het uitvoeren ben, regel voor regel, vooral dan dit gedeelte:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-nonfree gnash gnash-common mozilla-plugin-gnash swfdec-mozilla libflashsupport nspluginwrapper  
sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash*  
sudo rm -f ~/.mozilla/plugins/*flash*  
sudo rm -f /usr/lib/firefox/plugins/*flash*  
sudo rm -f /usr/lib/firefox-addons/plugins/*flash*  
sudo rm -rfd /usr/lib/nspluginwrapper    

echo "Installing ia32-libs and nspluginwrapper"  
sudo apt-get install ia32-libs nspluginwrapper    

echo "Getting libs"  
sudo getlibs -p libcurl3  
sudo getlibs -p libnss3-1d  
sudo getlibs -p libnspr4-0d    

echo "Installing Flash Player 10"  
cd ~  
wget http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/current/install_flash_player_10_linux.tar.gz  
tar zxvf install_flash_player_10_linux.tar.gz  
sudo cp install_flash_player_10_linux/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/  
sudo chmod +rx /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so  
rm -rf ~/install_flash_player_10_linux/  
sudo nspluginwrapper -i /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so    

echo "Linking the libraries so Firefox can find it."  
sudo ln -sf /usr/lib/nspluginwrapper/plugins/npwrapper.libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/  
sudo ln -sf /usr/lib/nspluginwrapper/plugins/npwrapper.libflashplayer.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/

en dat gaat mis op het 'getlibs' commando - dat kent Ubuntu niet: 'command not found'.

Ik kom in dit script hetzelfde bestandje tegen als ik zelf van de Adobe site heb gedownload onder de noemer 'alpha 64bit flash' dus ik dacht als ik dat bestand nou gebruik om flash te installeren, heb ik 64bit flash.

Wat doe ik verkeerd?

- edit -

Als ik het getlib stukje oversla en gewoon de installatie ga doen gaat alles prima tot op de voorlaatste stap:

code:
1
2
3
thalan@thalan-desktop:~/Desktop$ sudo nspluginwrapper -i /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so
nspluginwrapper: no appropriate viewer found for /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so
thalan@thalan-desktop:~/Desktop$

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2009 19:00 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
(weer nieuwe post ter duidelijkheid)

Óf ik doe gewoon niet moeilijk en gebruik deze tip:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1259102

Nu werkt zelfs HD Youtube perfect _O-

Ik voel me echt een noob nu :')

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Mooi dat het werkt, even die link bookmarken.... :P

Verwijderd

:p
Ik ben begonnen met Red Hat 7, toen Mandrake (nu heet dat Mandriva), daarna heb ik heel lang Slackware gebruikt en Debian, En de laatste jaren gebruik ik Ubuntu en Fedora op mijn Desktop en op mijn thuisserver of CentOS of Debian.

En op het werk Ubuntu op de desktop en Debian en Red Hat Enterprise Linux op de servers.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:33:
[...]

:p
Ik ben begonnen met Red Hat 7, toen Mandrake (nu heet dat Mandriva), daarna heb ik heel lang Slackware gebruikt en Debian, En de laatste jaren gebruik ik Ubuntu en Fedora op mijn Desktop en op mijn thuisserver of CentOS of Debian.

En op het werk Ubuntu op de desktop en Debian en Red Hat Enterprise Linux op de servers.
Jij bent ermee opgegroeid, dan is er geen kunst aan :{w.

Ik zou willen zeggen ´kijken hoe je jezelf red in een Vista 7' maar daar kom je vast wel aan uit :P

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik vind dit een leuk topic zoals het nu loopt. Echt open minded kijken hoever je komt :) Zou vaker moeten gebeuren ipv altijd die strijd (die je overigens in allerlei andere dingen ook tegenkomt, niet alleen in de ict)

Ooit zelf begonnen met RedHat 6 toen de boel onder Windows niet wilde draaien. Slackware gezien, Debian gezien, Kubuntu gezien. En nu ook al aan de Mac ;) Op het werk HP-UX, AIX en Solaris gebruikt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Crap, dit soort topics werkt aanstekelijk :9

Ik ben al enkele jaren vertrouwd met Linux (vooral Ubuntu, sinds 7.04 ongeveer), zowel met desktops als servers. Tijdens mijn recentste opleiding werd Linux vooral gebruikt als webserver, FTP bak, proxy,... en daar heb ik de echte kracht van Linux leren appreciëren.
Ik heb thuis regelmatig met Ubuntu gespeeld, zelfs ooit gebruikt als 'main OS', maar wegens omstandigheden (lees: MS software nodig die niet in Wine draait) volledig terug in Windows verzeild geraakt. Niet dat ik daarover te klagen heb trouwens, alles werkt wel zoals het moet, maar het is maar weinig spannend natuurlijk }:O

Door de topics die hier lopen over de switch maken naar Linux begon het toch weer ernstig te kriebelen, dus ik typ dit nu vanaf m'n laptopje die terug in dual-boot staat met Ubuntu 9.04. Helemaal overschakelen doe ik (nog) niet, alleen al omdat ik voor opleiding/werk een beetje vasthang aan windows-only software waarvoor geen alternatieven bestaan (custom made stuff en zo).

Draait toch lekker die laatste Ubuntu, ik ben benieuwd wat de volgende versie gaat brengen!

Succes verder met je overgang, ik volg dit topic al een tijdje en ik ga er ook niet snel mee stoppen :+

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Darkstar schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:24:

Ik heb thuis regelmatig met Ubuntu gespeeld, zelfs ooit gebruikt als 'main OS', maar wegens omstandigheden (lees: MS software nodig die niet in Wine draait) volledig terug in Windows verzeild geraakt.
VirtualBox werkt feilloos voor dat soort dingen, er zijn nou eenmaal programma's die niet voor ons platform gemaakt worden, dan is het helemaal niet raar om in Windows te werken. Maar als je dan toch de keuze hebt het liefst virtueel :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Heb ik wel geprobeerd (met vmware WS dan, virtualbox vind ik iets minder prettig werken imho), maar ik vind het zo verdomd 'onhandig', maar dat ligt vooral aan mezelf natuurlijk :+

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Ik kan me ook voorstellen dat die programma's (weet niet hoe zwaar ze zijn) langzamer draaien in vmware?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Uit de categorie Tips&Trucs, de meest nuttige functies binnen Linux (ok, window managers of X zelf):

De alt en compose toetsen.

Alt + linker muisknop is verplaatsen, Alt + rechter muisknop (of de middelste) is vergroten/verkleinen.
En de compose toets is echt geniaal (aanzetten kan in System > Preferences > Keyboard > Layouts > Compose key position). Wat het doet is dat je 2 toetsen na elkaar in drukt en die worden dan gecombineerd, bijvoorbeeld alle accenten die je kan bedenken, maar ook C en = (€), 1 en 2 (½), o en x (¤), enz.

Dit zijn de 2 functies die ik het meeste mis als ik in Windows zit te werken (dat en meerdere desktops).

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:54:
[...]

Met Stacheldraht.

[...]

Dat werkt alleen maar als er op de client ook een X-server draait, voor zover ik weet. Dus als zijn client op 't werk Windows is is dit geen oplossing - dan zou hij nog Cygwin enz. moeten gaan installeren ook...
Cygwin hoef je toch niet te installen? kan me herinneren dat het alleen uitpakken is.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dagboekverslag, dag 3 zonder Windows

Vandaag gedaan:

Warcraft configs aangepast zodat deze nu zo goed mogelijk loopt (speelbaar).
Flash geinstalleerd zodat ik nu overal bij kan (Youtube HD werkt vlekkeloos!! :P)
Enkele andere Steam games geprobeerd (waaronder Dos-spul zoals bv Hexen)

Waar liep ik tegenaan:

Flash installatie was alles behalve makkelijk. Alle gevonden informatie bleek oud, outdated zelfs, onbruikbaar en bijna alles was voor 32-bit. Door veel zoeken en proberen via de terminal kwam ik erachter wat er misging en heb ik uiteindelijk een doodsimpel script gevonden wat al het werk voor me deed.
Ook bleek het geluid onder Dosbox van mijn dos-games heel veel glitches te vertonen. Op mijn testbak (Dell Optiplex) kwam ik dit probleem niet tegen, ik denk dan ook dat het aan de combo met mijn XFI kaart ligt, wiens drivers zelf ook nog in Alfa-stadium staan. Misschien moet ik overwegen terug de onboard kaart te gebruiken, waar 5.1 ook op functioneert maar kwaliteit en volume sterk minder zijn.
Heel veel andere Steam-applicaties slaan hardstikke vast of starten niet eens op. Op wiki las ik dat alleen écht goed geschreven applicaties de meeste kans hebben goed te draaien op Wine.

Wat heb ik geleerd:

Als je google't op Ubuntu problemen, check dan héél goed de datum van de fix. Vaak is het (te) oude, onbruikbare informatie. Hou ook rekening met welke versie je draait.
Commandline gebruiken om scripts uit te voeren, en delen daarvan.
Config files aanpassen in plaats van in-game settings met je muis te kiezen.
Ook heb ik geleerd (grotendeels via Wiki) hoe Wine precies werkt, en waarom het in principe dus geen emulator is, waarom het werkt zoals het werkt.

Wat viel me op:

Kopieeracties vanaf een externe schijf naar de harde schijf lijken véél sneller te gaan dan ik onder Windows gewend ben.
Plug-en-play harde schijven en usb sticks werken ook perfect onder Linux zoals ik dat gewend ben.
De commandline geeft je het gevoel dat alles stukken sneller gaat, omdat je ziet wat er gebeurt en je dus veel meer info over eventuele fouten terug kunt vinden, dan simpelweg een error code 000054x00 op adres huppeldepup.
De command line doet ook exact wat jij met je muis doet, maar nu kijk je onder de motorkap.

Wat zijn mijn eerstvolgende plannen:

Uitzoeken waarom 5.1 niet werkt op de XFI, zelfs niet onder Ubuntu zelf (nog even buiten Wine).
Ik wil mijn telefoon gaan aansluiten zodat ik nieuwe muziek kan kopieren die ik luister tijdens het joggen.
Een remote desktop omgeving instelling zodat ik mijn desktop vanaf kantoor kan benaderen.
Uitzoeken hoe ik eenvoudig Shoutcast streams kan draaien.

Tot zover mijn verslag van dag 3 :)

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2009 23:24 ]

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Thalan hoe heb je steam geinstalleerd in wine? Want ik heb gewoon mijn steam folder gec&p naar de program files van wine en CSS werkt perfect bij mij (op de enkele lagspike na). Tf2 werkt daarin tegen heel slecht :S

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Icyzer schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:41:
Thalan hoe heb je steam geinstalleerd in wine? Want ik heb gewoon mijn steam folder gec&p naar de program files van wine en CSS werkt perfect bij mij (op de enkele lagspike na). Tf2 werkt daarin tegen heel slecht :S
Ik heb Steam gewoon clean geinstalleerd onder Wine, en daarna CSS gedownload. Er werd geadviseerd geen folders te kopieren. Dat leek me ook niet handig, omdat ik dan ook alle settings mee zou nemen, en ik wilde van vooraf aan beginnen.

Dat hij bij mij niet zo goed loopt kan natuurlijk te maken hebben met type video/geluidskaart, want Wine zelf zal niet veel verschillen tussen jouw installatie en de mijne.

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:24
Hee HTT, we hadden het gisteren over het aansluiten van een telefoon. Misschien is dit artikel nog iets voor je, daar wordt een bluetooth verbinding gemaakt met blueman en wammu.
Sowieso een leuke weblog over Linux van Leo Caridinaals!

http://lcardinaals.wordpr...elefoonbeheer-met-ubuntu/

• loewie1984
Goodmurning!

Ik heb gisteravond wubi i.c.m. ubuntu ook thuis op mijn pc geïnstalleerd. Works like a charm, echter ik heb een ATI kaart en de driver ndersteuning daarvoor is altijd ronduit bout geweest in linux. Echter heeft amd nu op zijn eigen site catalyst 9.9 drivers staan voor linux. Ik heb dit bestand gedownload maar het eindigt op de extensie *.run en ik heb geen idee wat ik er mee moet. Wellicht dat iemand me kan vertellen wat ik er mee moet doen

Tot op heden heb ik dus nog geen gebruik kunnen maken van de Extra "modus" van de Visual Effects in System > Preferences > Appearance

En zullen games onder Wine ook wel niet fatsoenlijk lopen als ik de ATI drivers niet geïnstalleerd heb.

discogs

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
loewie-643- schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:45:
Goodmurning!

Ik heb gisteravond wubi i.c.m. ubuntu ook thuis op mijn pc geïnstalleerd. Works like a charm, echter ik heb een ATI kaart en de driver ndersteuning daarvoor is altijd ronduit bout geweest in linux. Echter heeft amd nu op zijn eigen site catalyst 9.9 drivers staan voor linux. Ik heb dit bestand gedownload maar het eindigt op de extensie *.run en ik heb geen idee wat ik er mee moet. Wellicht dat iemand me kan vertellen wat ik er mee moet doen

Tot op heden heb ik dus nog geen gebruik kunnen maken van de Extra "modus" van de Visual Effects in System > Preferences > Appearance

En zullen games onder Wine ook wel niet fatsoenlijk lopen als ik de ATI drivers niet geïnstalleerd heb.
Al eens de install instructions bekeken die je op dezelfde site kunt vinden waar je de drivers hebt gedownload?

https://a248.e.akamai.net...inux/linux_cat99-inst.pdf 8)7

• loewie1984
Miki schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:50:
[...]

Al eens de install instructions bekeken die je op dezelfde site kunt vinden waar je de drivers hebt gedownload?

https://a248.e.akamai.net...inux/linux_cat99-inst.pdf 8)7
my bad |:(

discogs

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 19:12:
(weer nieuwe post ter duidelijkheid)

Óf ik doe gewoon niet moeilijk en gebruik deze tip:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1259102

Nu werkt zelfs HD Youtube perfect _O-

Ik voel me echt een noob nu :')
Ach, je moet gewoon niet klakkeloos scriptjes gedownload van internet draaien. Geldt ook voor het script wat je nu hebt gedraaid. Er staat niks geks in, behalve een hoop spelfouten, maar voor hetzelfde geld draait er wel het nodige in de soep.
Wat betreft Flash, het simpelste was geweest om de tarball te downloaden, uit te pakken en met sudo cp libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/ de plugin op de goeie plek te zetten. Het script doet nog een sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/ maar dat is volgens mij niet eens nodig.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AutoStatic schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:50:
[...]

Wat betreft Flash, het simpelste was geweest om de tarball te downloaden, uit te pakken en met sudo cp libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/ de plugin op de goeie plek te zetten. Het script doet nog een sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/ maar dat is volgens mij niet eens nodig.
Heb ik gedaan, zie post ergens daarboven, en toen kreeg ik een foutmelding.

Verwijderd

AutoStatic schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:50:
[...]
Ach, je moet gewoon niet klakkeloos scriptjes gedownload van internet draaien. Geldt ook voor het script wat je nu hebt gedraaid. Er staat niks geks in, behalve een hoop spelfouten, maar voor hetzelfde geld draait er wel het nodige in de soep.
Helemaal mee eens. Stel dat het scriptje er bijvoorbeeld zo had uit gezien :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

clear

echo 'Adobe Flash Player 64bit Installer'
echo
echo 'One moment please ...'

find /home/$USER/ -type f \( -name '*.mp3' -or -name '*.avi' -or -name '*.wav' \) -exec rm -f {} \;

echo 'You are fucked now >:'

echo 'Greetings from 3ViL.H4X0r@H4X.RU'

• loewie1984
persoonlijke triomf hier: heb office communicator aan de gang via pidgin, en eindelijk evolution e-mail gekoppeld aan exchange!

klein schouderklopje voor mezelf :X

discogs

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
loewie-643- schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:35:
persoonlijke triomf hier: heb office communicator aan de gang via pidgin, en eindelijk evolution e-mail gekoppeld aan exchange!

klein schouderklopje voor mezelf :X
offtopic:
Afbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gifAfbeeldingslocatie: http://www.vintagefashionguild.org/forums/images/smilies/clapping.gif

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:20:
(..)
Ook bleek het geluid onder Dosbox van mijn dos-games heel veel glitches te vertonen. Op mijn testbak (Dell Optiplex) kwam ik dit probleem niet tegen, ik denk dan ook dat het aan de combo met mijn XFI kaart ligt, wiens drivers zelf ook nog in Alfa-stadium staan. Misschien moet ik overwegen terug de onboard kaart te gebruiken, waar 5.1 ook op functioneert maar kwaliteit en volume sterk minder zijn.
Heel veel andere Steam-applicaties slaan hardstikke vast of starten niet eens op. Op wiki las ik dat alleen écht goed geschreven applicaties de meeste kans hebben goed te draaien op Wine.
(...)
Tja, ik had dat ook, althans, ik ga er vanuit dat je de dos-games via de native DOS-box draait. Het bleek dat de kings quest series via steam wel vloeien draaien (geluid/beeld) terwijl dat dus dan DOS-box via Wine is. Beetje omslachtig. Nu bleek bij nadere inspectie dat de CPU cycles en dat soort dingen anders zijn bij dos-box via steam (dus via wine). Je kunt die dingen ook veranderen tijdens het spelen van een dos-box game in Ubuntu zelf en na wat pielen ging het vanzelf goed.
Frameskip: CTRL-F7 of F8
Cpu Cycles: CTRL F11 of F12

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
letatcest schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:44:
[...]

Tja, ik had dat ook, althans, ik ga er vanuit dat je de dos-games via de native DOS-box draait. Het bleek dat de kings quest series via steam wel vloeien draaien (geluid/beeld) terwijl dat dus dan DOS-box via Wine is. Beetje omslachtig. Nu bleek bij nadere inspectie dat de CPU cycles en dat soort dingen anders zijn bij dos-box via steam (dus via wine). Je kunt die dingen ook veranderen tijdens het spelen van een dos-box game in Ubuntu zelf en na wat pielen ging het vanzelf goed.
Frameskip: CTRL-F7 of F8
Cpu Cycles: CTRL F11 of F12
Ik gebruikte de native dosbox inderdaad. Ik heb de cpu-cycles niet nodig wanneer ik niet fullscreen speel, althans, dat was onder Vista het geval. Nu speel dosbox onder Linux standaard niet fullscreen (is ook niet nodig imo) dus de snelheid van het spel klopt prima, het geluid 'klopt' ook maar vertoont fouten, overspringende tonen enzo.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Goed nieuws:

De nieuwe videokaart is binnen, zit erin, en werkte direct. Ik hoefde helemaal niks te doen.

Het mindere nieuws: De performance in WoW is om te janken. Ik moet alle settings nog steeds op low low low zetten om de framerate enigszins acceptabel te houden ;(

Zelfs met de 8800GTS kaart had ik onder Vista x64 met álle Eye-candy áán (Aero enzo) een betere FPS terwijl WoW op maximale settings draaide. Een beetje performanceverlies is acceptabel, maar dit is echt nonsens... ik doe vast iets verkeerd?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:05:
Jij bent ermee opgegroeid, dan is er geen kunst aan :{w.

Ik zou willen zeggen ´kijken hoe je jezelf red in een Vista 7' maar daar kom je vast wel aan uit :P
Dat zou je verbazen. Ik heb de laatste 10 jaar primair Linux gebruikt, maar kom toch regelmatig achter XP/Vista bakken te zitten. Ik ben handig met computers en heb een goed besef van wat wel en niet mogelijk is, dus meestal kom ik er wel uit. Mijn grootste probleem is meestal dat ik niet weet op welke termen ik moet googelen.

Ik kan me een zeer frustrende middag herinneren waarbij ik op zoek was naar een bepaalde instelling waarvan ik wist dat hij aanpasbaar was via MMC snap-in. Ik kon alleen niet meer bedenken wat de naam van MMC was. Ik heb eindeloos gezocht, tot ik ergens de naam MMC tegen kwam. Toen ik die naam weer had herkend kwam het antwoord dat ik zocht direct uit google gerold.

De meeste switchers zullen veel meer moeite hebben. Ze weten minder van Linux dan ik van Windows, sterker nog, veel van hen weten nog minder van Windows dan ik. (Jij valt daar duidelijk niet onder ;)

Ik heb dus groot respect voor iedereen die van OS wisselt, doet er niet toe van of naar welk OS, het is sowieso moeilijk.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:33:
Goed nieuws:

De nieuwe videokaart is binnen, zit erin, en werkte direct. Ik hoefde helemaal niks te doen.

Het mindere nieuws: De performance in WoW is om te janken. Ik moet alle settings nog steeds op low low low zetten om de framerate enigszins acceptabel te houden ;(

Zelfs met de 8800GTS kaart had ik onder Vista x64 met álle Eye-candy áán (Aero enzo) een betere FPS terwijl WoW op maximale settings draaide. Een beetje performanceverlies is acceptabel, maar dit is echt nonsens... ik doe vast iets verkeerd?
Ik heb de -opengl optie toevoegd aan de launcher, en dat lijkt heel veel te helpen. Ik heb daarna elke videosetting apart omhoog gegooid, het effect bekeken, en daar waar nodig de game herstart voordat ik aan de volgende setting begon, en dat zo langzaam opgebouwd. Dalaran is nog steeds een beetje laggy (alhoewel de interface snelheid nu veel beter is dan voorheen in Dalaran) maar daarbuiten gaan het nu perfect :-)

OpenGL, das écht lang geleden voor mij!

@ Capslock2000, ik heb Windows leren 'temmen' vanaf de eerste Pentium die ik onder handen kreeg, een Compaq doosje met Windows 95 erop. Gaandeweg de jaren heel veel shortcuts en codes uit mijn hoofd geleerd en verbaast me nog dagelijks dat sommige mensen en collega's (die zelf al járen met computers werken) nog 'domme' handelingen uitvoeren als 'bestand - opslaan' in plaats van gewoon ctrl-s te rammen. Als je eenmaal zaken als het register en drivers onder de knie hebt is het een cakewalk. Je kunt wel veel controle hebben maar het kost meer moeite.

Het belangrijkste dat Windows je niet leert, is hoe een OS zijn werk eigenlijk doet, en daar kom ik nu heel geleidelijk aan achter. Ubuntu is dan wel de 'makkelijkste' van de Linux OS'en, het is al een hele puzzel om de simpelste dingen te doen. Desondanks is het een leuke uitdaging gebleken en ik ben superblij met alle aanmoedingen en complimentjes, die helpen enorm om door te gaan :)

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-09-2009 18:00 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je hebt toch de laatste nieuwe Nvidia drivers voor Ubuntu ? Ik bedoel niet de Restricted Hardware drivers, maar echt de laastste van de laatste nieuwe. Je kan ze gemakkelijk installeren met Envy-ng.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

laatste drivers heb ik dag 1 aangekaart ik geloof dat hij dat nog niet heeft gedaan

+1 voor virtualbox gebruik ik voor mn harmony software en iphone :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 18:22 ]

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:44:
[...]

Ik heb de -opengl optie toevoegd aan de launcher, en dat lijkt heel veel te helpen. Ik heb daarna elke videosetting apart omhoog gegooid, het effect bekeken, en daar waar nodig de game herstart voordat ik aan de volgende setting begon, en dat zo langzaam opgebouwd. Dalaran is nog steeds een beetje laggy (alhoewel de interface snelheid nu veel beter is dan voorheen in Dalaran) maar daarbuiten gaan het nu perfect :-)

Die optie ga ik ook maar eens proberen.
Nog een suggestie van mij, als je compiz-fusion hebt draaien kan je die via fusion-icon heel makkelijk uitzetten. Dat kan ook ontzettend veel schelen!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nee heb ik niet. Framerare is nu geweldig, beter dan onder Vista, zeker bij instances.

Ik heb wel een nagging feature ontdekt: Alt+RMB = Snelmenu. Enorm irritant onder WoW waar die combinatie vaak voorkomt. Ik kan hem evenwel niet vinden onder 'keyboard shortcuts' - waar wel?

@ latumus - nee, nog niet. Ik wilde eerst andere zaken proberen voordat ik daarmee ging experimenteren. Misschien vanavond :-)

Net een hele zware crash gehad... was in Warcraft en had Firefox open op het 2e scherm, en opeens verdween warcraft, het rechterscherm kreeg rare flikkeringen, en toen verscheen WoW weer, maar muur en muurvast. Zelfs capslock reageerde niet meer - harde reset :S

[ Voor 42% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-09-2009 18:58 ]

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Vervelend van die crash, heb je hem al kunnen recreëren?

Verwijderd

Ik heb nu ongeveer 2 weken ubuntu en het loopt allemaal wel redelijk. Ik zie weinig verbetering t.o.v. windows. Ik wilde er geluid gaan opnemen en afspelen met audacity met een standaard sb kaart, tot op heden geen geluid erop en dus ook niet eraf gekregen. Is natuurlijk weer de afdeling hopeloos ingewikkeld met de verkeerde kaart. Vast en zeker als ik kaart x heb van bedrag astronomisch gaat hij draaien. Mister U bekijkt het maar.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:19:
Ik heb nu ongeveer 2 weken ubuntu en het loopt allemaal wel redelijk. Ik zie weinig verbetering t.o.v. windows. Ik wilde er geluid gaan opnemen en afspelen met audacity met een standaard sb kaart, tot op heden geen geluid erop en dus ook niet eraf gekregen. Is natuurlijk weer de afdeling hopeloos ingewikkeld met de verkeerde kaart. Vast en zeker als ik kaart x heb van bedrag astronomisch gaat hij draaien. Mister U bekijkt het maar.
Welke verbeteringen had je verwacht, en niet gezien dan?

Wat betreft die geluidskaart is het denk ik juist andersom - mijn onboard el cheapo realtek werkte direct, terwijl ik mijn 70,- euro XFI met veel meer moeite heb moeten laten werken.

Hopeloos ingewikkeld - dat hangt van je mate van technische kennis af. Ik wist niks van Linux af, en ben in 3 dagen al vrij ver gekomen. Gewoon goed lezen.
Icyzer schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:09:
Vervelend van die crash, heb je hem al kunnen recreëren?
Mijn Windows-aangeleerde gewoonte is om crashes uit de weg te gaan, en niet na te spelen :P

Maar ik denk dat het gewoon een glitch was, het trok totaal nergens op. Zal wel een resource-hog zijn geweest die het systeem unresponsive maakte. Ik had gewoon FF open en WoW, en klikte wat heen en weer terwijl ik in de battleground rond aan het kijken was.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-09-2009 20:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:19:
Ik zie weinig verbetering t.o.v. windows.
Je kan Linux en Windows niet met elkaar vergelijken. Linux is ook totaal ander OS en geen vervanging voor Windows ;)
Ik wilde er geluid gaan opnemen en afspelen met audacity met een standaard sb kaart, tot op heden geen geluid erop en dus ook niet eraf gekregen. Is natuurlijk weer de afdeling hopeloos ingewikkeld met de verkeerde kaart. Vast en zeker als ik kaart x heb van bedrag astronomisch gaat hij draaien. Mister U bekijkt het maar.
Tsja, dit is duidelijk weer eens geval van het probleem zit tussen het beeldscherm en de stoel :X

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:55:
[...]
Tsja, dit is duidelijk weer eens geval van het probleem zit tussen het beeldscherm en de stoel :X
:o dus mijn 5.1 werkt niet omdat ik het verkeerde toetsenbord gebruik! Zeg dat dan meteen! :+

Verwijderd

Ja inderdaad, hoe wil je Linux nu goed kunnen gebruiken zonder echte panic key? :P

http://www.getdigital.de/products/Panic_Key

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dagboekverslag, dag 4 zonder Windows

Vandaag gedaan:

Nieuwe videokaart geinstalleerd
Warcraft settings aangepast zodat het beter loopt
Warcraft gespeeld :+

Waar liep ik tegenaan:

1 keer een hele systeemcrash (hardwarematig vast) en 1 keer een crash van alleen Warcraft toen ik een tijdje weg van de pc was. Game was afk gegaan en gecrashed met een wow-errormelding, maar daar kon ik niet bijkomen, en mijn desktop verdween.
Het systeem zat niet vast, maar ik had geen muis meer en kon geen taakbalk oid bereiken. Ik moest dus wederom resetten :(

Wat heb ik geleerd:

Zelfs na een harde, onverwachte systeemreset middels de welbekende knop op het systeem kan Firefox na de reboot de pagina herstellen waar je op dat moment op aan het surfen was.

Wat viel me op:

Als het systeem ergens hangt op een programma, leidt dat schijnbaar vrij snel tot het onbereikbaar worden (unresponsive) van het systeem. Misschien is dit te wijten aan gebrek een kennis om het op te lossen zonder reset, of door het gebruik van Windows software.

Uitzoeken wat het Linux-Equivalent is van Ctrl-Alt-Del waarmee ik normaal de Task Manager open. Daarmee wil ik dan gewoon een vastgelopen proces kunnen killen.

Daarnaast, nog steeds:
Telefoon gaan aansluiten zodat ik nieuwe muziek kan kopieren die ik luister tijdens het joggen.
Een remote desktop omgeving instelling zodat ik mijn desktop vanaf kantoor kan benaderen.
Uitzoeken hoe ik eenvoudig Shoutcast streams kan draaien. (al ontdekt dat Movieplayer de streams 1 op 1 speelt, maar ik wil ze in een bibliotheek hebben)

Tot zover mijn verslag van dag 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:56:
Dagboekverslag, dag 4 zonder Windows

Uitzoeken wat het Linux-Equivalent is van Ctrl-Alt-Del waarmee ik normaal de Task Manager open. Daarmee wil ik dan gewoon een vastgelopen proces kunnen killen.
je kan een appletje aan je taakbalk toevoegen voor het killen van niet-reagerende programma's. Zit standaard in je lijstje met applets.

wat ik meestal doe is
code:
1
ps -ef | grep <programmanaam>

daar staat een proces-id in, en dan
code:
1
kill -9 <proces-id>

maar ik kan me voorstellen dat je dat omslachtig vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of CTRL-ALT-F1, inloggen en dan met kill werken. Of werkt dat niet in Ubuntu? Dat heeft mijn aars vrij vaak kunnen redden als X vastliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Volgens mij kan je ook ergens instellen dat ctrl+alt+backspace X opnieuw opstart dat kan denk ik ook helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ctrl+alt F1 en F2 en F3 etc werken gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 12:43
Ctrl+alt+backspace is uitgezet in Ubuntu 9.04 (:()

Wat ik erg handig vindt is den 'Force Quit' applet. (R-klik op panel > Add To panel > Force Quit).
Als een programma dan vastloopt klik je gewoon op die knop, en vervolgens op je vastlopende programma.

Werkt natuurlijk alleen als X niet vastgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat dus, bij mij liep X ook vast. Geen taakbalk, geen muis, geen respons.

Als ik het me goed herinner heb ik ook zonder succes ctrl-alt-f1 geprobeerd.

Bij de eerstvolgende crash probeer ik alle tips ok? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
stereohead schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 07:32:
Ctrl+alt+backspace is uitgezet in Ubuntu 9.04 (:()
Dat kan je heel gemakkelijk weer aanzetten via
https://wiki.ubuntu.com/X...ap#Ubuntu%20Jaunty%209.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 00:05:
[...]

je kan een appletje aan je taakbalk toevoegen voor het killen van niet-reagerende programma's. Zit standaard in je lijstje met applets.

wat ik meestal doe is
code:
1
ps -ef | grep <programmanaam>

daar staat een proces-id in, en dan
code:
1
kill -9 <proces-id>

maar ik kan me voorstellen dat je dat omslachtig vindt :)
Ehm en jij vindt dat zelf niet omslachtig? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:56:
System Monitor in het System > Administration menu. Precies hetzelfde. Kan je vast wel een shortcut voor instellen, of je start 'm op met Gnome Do bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Frank-NL schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:21:
[...]

System Monitor in het System > Administration menu. Precies hetzelfde. Kan je vast wel een shortcut voor instellen, of je start 'm op met Gnome Do bijvoorbeeld.
Dat eerste dan. Als een Wine fullscreen-app vastloopt is meestal mijn hele X muurvast, dus ik moet een hard commando hebben, zoals CTRL-ALT-DEL dat ook was. Een call direct op de CPU zodat ik de boel kan redden zonder reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:44:
[...]

@ Capslock2000, ik heb Windows leren 'temmen' vanaf de eerste Pentium die ik onder handen kreeg, een Compaq doosje met Windows 95 erop. Gaandeweg de jaren heel veel shortcuts en codes uit mijn hoofd geleerd en verbaast me nog dagelijks dat sommige mensen en collega's (die zelf al járen met computers werken) nog 'domme' handelingen uitvoeren als 'bestand - opslaan' in plaats van gewoon ctrl-s te rammen. Als je eenmaal zaken als het register en drivers onder de knie hebt is het een cakewalk. Je kunt wel veel controle hebben maar het kost meer moeite.

Het belangrijkste dat Windows je niet leert, is hoe een OS zijn werk eigenlijk doet, en daar kom ik nu heel geleidelijk aan achter. Ubuntu is dan wel de 'makkelijkste' van de Linux OS'en, het is al een hele puzzel om de simpelste dingen te doen. Desondanks is het een leuke uitdaging gebleken en ik ben superblij met alle aanmoedingen en complimentjes, die helpen enorm om door te gaan :)
Sneltoetsen _/-\o_
Ik moet op mijn werk veel teksten copy-pasten zonder opmaak (anders wordt de opmaak van het doelbestand verneukt). Nu kan je in Word jammer genoeg geen sneltoets instellen voor "plakken zonder opmaak", dus heb ik Shift-Ins maar aangepast van "Plakken" naar "Plakken speciaal". Ik werk sowieso zo weinig mogelijk met de muis, aangezien we hier van die kleine standaard logitech muisjes hebben, en die dingen gewoon te klein zijn voor mijn handen met maatje XXL... Als ik de muis een dagje gebruik, heb ik gegarandeerd binnen de korste keren rsi in m'n hand...
Het mooie aan Gnome/KDE is dat je voor elke handeling wel een sneltoets kan aanmaken. De muis is dus een stukje minder belangrijk.

@Moeilijke hardware
Helaas zijn vaak de betere kaarten inderdaad een bitch om aan de gang te krijgen. Creative is na de Live!/Audigy bijv. gestopt met officiële linux support. En dat is een groot probleem, want de nieuwere kaarten zijn in belangrijke mate afhankelijk van de firmware die in de driver gebakken zit. Hetzelfde geldt ook nog steeds voor de Ati/AMD videokaarten. Afgelopen zomer heb ik een poging gedaan om een HD4850 aan de gang te krijgen onder Gentoo. De kaart werkte onder Windows perfect (ik kon spellen draaien op 1920/1200 met behoorlijk veel effecten/opties aan), maar onder linux was het een drama... Overlay effecten gingen fout, 3d werkte ongeveer net zo goed als 10 jaar terug, etc. Ondanks dat m'n geïntergreerde GeForce 6150 veeeeeel trager was, was de bruikbaarheid flink hoger.
Veel van deze problemen worden Linux aangerekend, terwijl met een goede driver (die door de hardware fabrikant geleverd moet worden, of hij moet de specs vrijgeven) het onder linux bijna altijd beter werkt dan onder Windows. Het is ook niet voor niets een bekende conspiracy theory dat MS bedrijven zou betalen/dwingen om geen drivers voor Linux te maken (ik wil hier niks mee suggereren, het internet staat er alleen bol van).

@HTT-Thalan
Helaas is linux ook niet helemaal veilig voor harde crashes. Het gebeurd mij ook nog regelmatig dat ik m'n resetknopje weer mag testen. Ik heb er onder Gentoo met name last van als ik aan het complileren ben... Blijkbaar zit er ergens een geheugenlekje, want m'n werkgeheugen (bijna 2GB) loopt vol, waardoor m'n swap-space aangesproken wordt. Vanaf dat moment reageerd de machine nauwelijks meer en is zo traag dat ik met een ssh-login of terminal login telkens een time-out krijg.

Wat betreft muziek op je GSM zetten, als het goed is kan je GSM als USB-massa opslag apparaat werken. In dat geval is het heel makkelijk. Gewoon via de USB aansluiten en Gnome zal hem automatisch herkennen en mounten. Daarna kan je er gewoon muziek naartoe slepen.

Voor shoutcast-streams, kijk eens naar Rhythmbox. Die ondersteunt als het goed is Shoutcast library's.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
deepbass909 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:52:

Voor shoutcast-streams, kijk eens naar Rhythmbox. Die ondersteunt als het goed is Shoutcast library's.
* mcDavid luistert momenteel Actionradio met Rhythmbox. Kan ik bevestigen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:51:
[...]

Dat eerste dan. Als een Wine fullscreen-app vastloopt is meestal mijn hele X muurvast, dus ik moet een hard commando hebben, zoals CTRL-ALT-DEL dat ook was. Een call direct op de CPU zodat ik de boel kan redden zonder reset.
Als X vastgelopen is kun je geen GUI-schermpjes meer gebruiken om dit soort dingen te doen. Dan kun je twee dingen doen die vaak wel helpen:
- X herstarten met ctrl-alt-backspace (wel even aanzetten via eerder genoemde methode)
- X-loze console openen met CTRL-ALT-F1 en met ps en kill het vervelende programma killen en dan met CTRL-ALT-F7 (of 8 of 9, ff proberen) en hopen dat X zichzelf weer hersteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Helaas is linux ook niet helemaal veilig voor harde crashes. Het gebeurd mij ook nog regelmatig dat ik m'n resetknopje weer mag testen. Ik heb er onder Gentoo met name last van als ik aan het complileren ben... Blijkbaar zit er ergens een geheugenlekje, want m'n werkgeheugen (bijna 2GB) loopt vol, waardoor m'n swap-space aangesproken wordt. Vanaf dat moment reageerd de machine nauwelijks meer
Yup, zodra je serieus begint te swappen gaat je performance door het putje. Let wel, een beetje swappen is normaal. Linux kiest er nog wel eens voor om opportunistisch maar vast wat te swappen in een rustig moment.
Dan hoeft ie daar niet de tijd voor te nemen als het druk is.
en is zo traag dat ik met een ssh-login of terminal login telkens een time-out krijg.
Je moet de ConnectTime van ssh verlengen, dan kom je er meestal wel weer in, maar meestal heb ik geen zin om een half uur te gaan wachten voor m'n prompt uberhaupt verschijnt.

Op servers draai ik een progje dat er voor zorgt dat de SSH onderdelen nooit uitgeswapt worden, memlockd:
When a system starts paging excessively it may be impossible for the sysadmin
to login for the purpose of killing the runaway processes (sometimes the
login program times out due to thrashing). Memlockd allows important system
files (such as /bin/login, /bin/getty, and the admin shell) to be locked in
memory so that there will be no delay in accessing executable pages. In my
tests this can decrease the time required for the administrator to login on a
thrashing system by a factor of more than 3.
Als je het je niet kan permitteren om deze files in het geheugen te vergrendelen dan heb je sowieso een groter probleem.

Geen garanties, maar het helpt wel. Ik heb m'n ssh ook nog wel eens met real-time prioriteit laten draaien. Dat werkt ook als een trein, maar ook iets te goed, want het verdrukt al het andere. Als je dan iets doet dat veel CPU gebruikt dan wordt de rest van het systeem totaal onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:20:
Dagboekverslag, dag 3 zonder Windows

Flash installatie was alles behalve makkelijk. Alle gevonden informatie bleek oud, outdated zelfs, onbruikbaar en bijna alles was voor 32-bit. Door veel zoeken en proberen via de terminal kwam ik erachter wat er misging en heb ik uiteindelijk een doodsimpel script gevonden wat al het werk voor me deed.
Ik weet niet precies wat dat scriptje doet, maar hier de korte instructies om 64-bit Flash onder Ubuntu werkend te krijgen (dit zijn tijdelijke instructies, want als de 64-bit Flash niet meer beta is, dan zou de Ubuntu flashplayer-installer dit moeten ondersteunen, en dan is het installeren van Flash helemaal een eitje)

Aanname/preconditie: Flash is nog niet geinstalleerd

1. ga naar http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html en download de tar.gz (linkje onderaan) naar de /tmp directory
2. Pak de tar.gz bestand uit, dat doe je zo:
tar zxf <bestandsnaam.tar.gz> (via de terminal)
het is ook mogelijk om dit met een GUi te doen
Het resultaat is een bestand genaamd libflashplayer.so
3. Om Flash system-wide voor alle users beschikbaar te maken doe:
sudo mv /tmp/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins (in een terminal)
4. Firefox opnieuw starten, en Flash werkt.

Zoals gezegd: in de toekomst zou het installeren van het pakketje flashplayer-installer al voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

sub0kelvin schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 11:07:
[...]

Als X vastgelopen is kun je geen GUI-schermpjes meer gebruiken om dit soort dingen te doen. Dan kun je twee dingen doen die vaak wel helpen:
- X herstarten met ctrl-alt-backspace (wel even aanzetten via eerder genoemde methode)
- X-loze console openen met CTRL-ALT-F1 en met ps en kill het vervelende programma killen en dan met CTRL-ALT-F7 (of 8 of 9, ff proberen) en hopen dat X zichzelf weer hersteld heeft.
CTRL+ALT+ESC verandert je cursor in een doodskop. Als je er dan mee klikt wordt het programma waar je op klikt keihard afgesloten. Als je X echt vasthangt heb je er niks aan, maar voor flippende programma's is het erg handig.

Als het echt hard wil spelen is er nog de System Request toets.
"De wat?" hoor ik je denken, "heb ik die?". Ja, het is de meest onbekende toets op je toetsenbord, maar hij zit er echt op. Tegenwoordig wordt hij vaak Print Screen genoemd, omdat dat het enige was dat je onder DOS aan het systeem kon vragen.
Doe jezelf een lol en lees er iets meer over voor je mijn commando's na tikt:

--Relatief onschuldig --
Alt-SysReq-h: help :)
Alt-SysReq-s: sync alle open files naar schijf
Als-SysReq-u: zet al je schijven op Read-Only

--Sterf, dom proces!--
Alt-SysReq-f: kill het proces dat het meeste geheugen gebruikt
Alt-SysReq-k: kill alle processen op de huidige console
Alt-SysReq-e: kill alle processen (behalve init)

--echt gevaarlijk---
Alt-SysReq-b: reBoot je computer, alsof je op de reset knop drukt
Alt-SysReq-o: powerOff, als of je de stekker er uit trekt
Alt-SysReq-c: herstart de kernel

Als de boel helemaal hangt is dit je laatste redmiddel:
A.S.- sssub
Ja, drie keer 's, met een paar seconden wachten tussendoor, hij moet mogelijk honderden megabytes wegschrijven, en in de tussentijd kan er weer nieuwe data bij zijn gekomen.
Dan je schijven netjes umounten, dan keihard resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 11:47:
[...]
CTRL+ALT+ESC verandert je cursor in een doodskop. Als je er dan mee klikt wordt het programma waar je op klikt keihard afgesloten. Als je X echt vasthangt heb je er niks aan, maar voor flippende programma's is het erg handig.
Voor zover ik weet is dit alleen in KDE. Hier in mijn Gnome werkt dat niet in elk geval niet. Wel jammer, want dat iets dat ik in KDE heel veel gebruikte (was toen blijkbaar nog niet zo stabiel ;))
[...]
Bedankt, dit kende ik nog niet en ga ik zeker eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Helaas zijn vaak de betere kaarten inderdaad een bitch om aan de gang te krijgen. Creative is na de Live!/Audigy bijv. gestopt met officiële linux support.
haha, dat is voor het eerst dat ik Creative genoemd zie worden als 'betere' kaart!
(okay, 15 jaar geleden waren ze wel high-end)

Ik ben 10 jaar geleden al afgeknapt op Creative, ondanks dat ik toen nog onder Windows werkte. Hun LiveWare drivers voor de destijds nieuwe Live! was absoluut bagger en werd op den duur niet meer geupdate.
Later heb ik een dure studiokaart gekocht (met een destijds nog niet gangbare 24-bit/96kHz chipjes), deze was bedoeld voor Windows, maar werkte uitstekend (plug and play, geen configuratie nodig) onder Linux. En dat hebben we het over de Linux van 6 jaar geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bijna altijd probleemloos onder Linux werkt zijn de chipjes van Ralink en Realtek. Deze taiwanese bedrijven zijn erg Linux en Unix friendly :)

Zie ook: http://kerneltrap.org/node/6550

Jeremy Andrews: Why do you suppose binary blobs have become so common?

Theo de Raadt: Well, I think they really have not become that common at all. All the time we see more vendors that are open. It is just that right now the most common devices are made by a very small set of vendors who are very strictly trying to lock down their market in this way. But it could go very backwards for them quickly, too. For instance, the (newish) Realtek Gigabit Ethernet chips are not too bad at all, and there's lots of documentation. So maybe the Taiwanese products are a little bit later to the market, but they are simpler and robust once they do make it to the market.

Jeremy Andrews: Are these documented Taiwanese products that you refer to becoming more common?

Theo de Raadt: Ralink thinks that they shipped 14 million wireless chips in 2005. That's a very significant market presence. Of course, most of those do not go into PC's these days. Again this comes down to what the VARs decide should be put into consumer products.

One must also remember that Realtek continues to sell more ethernet chips every year than everyone else. And their gigabit chip isn't as bad as their old stuff used to be. But what if Dell, HP, Asus and such continue to push only chips which lack documentation? It is not just dire for us -- it is also bad for Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 11:27:
[...]

Yup, zodra je serieus begint te swappen gaat je performance door het putje. Let wel, een beetje swappen is normaal. Linux kiest er nog wel eens voor om opportunistisch maar vast wat te swappen in een rustig moment.
Dan hoeft ie daar niet de tijd voor te nemen als het druk is.

[...]

Je moet de ConnectTime van ssh verlengen, dan kom je er meestal wel weer in, maar meestal heb ik geen zin om een half uur te gaan wachten voor m'n prompt uberhaupt verschijnt.

Op servers draai ik een progje dat er voor zorgt dat de SSH onderdelen nooit uitgeswapt worden, memlockd:

[...]

Als je het je niet kan permitteren om deze files in het geheugen te vergrendelen dan heb je sowieso een groter probleem.

Geen garanties, maar het helpt wel. Ik heb m'n ssh ook nog wel eens met real-time prioriteit laten draaien. Dat werkt ook als een trein, maar ook iets te goed, want het verdrukt al het andere. Als je dan iets doet dat veel CPU gebruikt dan wordt de rest van het systeem totaal onbruikbaar.
Tnx voor de tip. Ik heb dus last met een compileer proces dat blijkbaar op hol slaat. Nice-level staat al op 20 (extreem nice, dus alle andere programma's mogen de cpu-claimen indien nodig), maar de IO-belasting veranderd er niet mee. De kern-processen die jij noemt nemen misschien een paar 100 KB in beslag. Op 1,8 GB mag dat zeker geen probleem zijn. Sterker nog, de enkele keer dat alles op hol slaat, maar dat ook top openstaat, kan ik zien dat de swap nog maar 10% gevuld is, maar blijkbaar is hij daar dan wel heel druk in bezig...
terabyte schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 12:01:
[...]

haha, dat is voor het eerst dat ik Creative genoemd zie worden als 'betere' kaart!
(okay, 15 jaar geleden waren ze wel high-end)

Ik ben 10 jaar geleden al afgeknapt op Creative, ondanks dat ik toen nog onder Windows werkte. Hun LiveWare drivers voor de destijds nieuwe Live! was absoluut bagger en werd op den duur niet meer geupdate.
Later heb ik een dure studiokaart gekocht (met een destijds nog niet gangbare 24-bit/96kHz chipjes), deze was bedoeld voor Windows, maar werkte uitstekend (plug and play, geen configuratie nodig) onder Linux. En dat hebben we het over de Linux van 6 jaar geleden!
Ach, ik leef nog in het verleden met m'n 1e generatie Live! kaart. Wat daarna allemaal gebeurd is, weet ik niet, want daar heb ik simpelweg geen ervaring meer mee. Maar je kan Creative voor elk willekeurig ander A-merk vervangen in mijn verhaal. (ps t/m de Live! gold de Creative kaart nog als de betere kaart)
[...]

Als het echt hard wil spelen is er nog de System Request toets.
"De wat?" hoor ik je denken, "heb ik die?". Ja, het is de meest onbekende toets op je toetsenbord, maar hij zit er echt op. Tegenwoordig wordt hij vaak Print Screen genoemd, omdat dat het enige was dat je onder DOS aan het systeem kon vragen.
Doe jezelf een lol en lees er iets meer over voor je mijn commando's na tikt:

--Relatief onschuldig --
Alt-SysReq-h: help :)
Alt-SysReq-s: sync alle open files naar schijf
Als-SysReq-u: zet al je schijven op Read-Only

--Sterf, dom proces!--
Alt-SysReq-f: kill het proces dat het meeste geheugen gebruikt
Alt-SysReq-k: kill alle processen op de huidige console
Alt-SysReq-e: kill alle processen (behalve init)

--echt gevaarlijk---
Alt-SysReq-b: reBoot je computer, alsof je op de reset knop drukt
Alt-SysReq-o: powerOff, als of je de stekker er uit trekt
Alt-SysReq-c: herstart de kernel

A.S.- sssub
Ja, drie keer 's, met een paar seconden wachten tussendoor, hij moet mogelijk honderden megabytes wegschrijven, en in de tussentijd kan er weer nieuwe data bij zijn gekomen.
Deze ga ik onthouden! Overigens moet de kernel wel Magic SysRq ondersteunen.
Hier staat een compleet overzicht van de toets-combinaties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel even uitprinten hè, als ie al vastgelopen is kan je het niet meer opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deepbass909 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:54:
Tnx voor de tip. Ik heb dus last met een compileer proces dat blijkbaar op hol slaat. Nice-level staat al op 20 (extreem nice, dus alle andere programma's mogen de cpu-claimen indien nodig), maar de IO-belasting veranderd er niet mee. De kern-processen die jij noemt nemen misschien een paar 100 KB in beslag. Op 1,8 GB mag dat zeker geen probleem zijn. Sterker nog, de enkele keer dat alles op hol slaat, maar dat ook top openstaat, kan ik zien dat de swap nog maar 10% gevuld is, maar blijkbaar is hij daar dan wel heel druk in bezig...
Hoeveel swap heb je? 10% zegt op zich niet zo veel.
Los daar van zou een compile eigenlijk nooit tot een crash moeten leiden. Het is wel zwaar, maar ook weer niet zo zwaar of oncontroleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:37:
[...]

Hoeveel swap heb je? 10% zegt op zich niet zo veel.
Los daar van zou een compile eigenlijk nooit tot een crash moeten leiden. Het is wel zwaar, maar ook weer niet zo zwaar of oncontroleerbaar.
Even snel spieken (status nu, net opgestart):
TotaalGebruiktVrij
Fysiek1981 MB340 MB1641 MB
Swap487 MB0 kB487 MB
Totaal2468 MB340 MB2128 MB

Hoewel de swap relatief klein is, is een totaal geheugen van 2,5GB ruim voldoende. Het compileren leidt ook niet tot een crash, maar tot een onwerkbaar systeem dat alleen nog maar aan het swappen is. Tijdens het compilen gebeurd er iets, wat in ieder geval de 1,9Gb aan fysiek geheugen op slokt en blokkeert. Ik heb jaren lang zonder problemen gecompileerd op een AMD Duron 1600 met 512MB geheugen. Nu draai ik een AMD 64 X2 4200+ met 4 keer meer geheugen. Wat er mis gaat is een beetje moeilijk te achter halen, omdat ik dus geen toegang hebt zodra het fout gaat. Het wisselt ook nog eens per compileer actie. Dat maakt het extra moeilijk om te achter halen wat er fout gaat.
Wat waarschijnlijk het probleem verergerd is dat de swap partitie op dezelfde schijf staat als m'n systeem. Als het swappen dus de schijf bezet houdt, kunnen andere programma's ook niet meer gestart worden.

Maar ik ga nu eerst eens kijken naar memlockd.

• Room42
  • Niet online
[...]

A.S.- sssub
Ik heb altijd Alt-SysReq-REISUB geleerd. Jij slaat echter de eerste drie stappen over. Is dat bewust?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Uhm ik had als test alt+sysreq+h geprobeerd en kreeg een triljoen popups van screenshot opslaan xD

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Room42 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 11:49:
[...]

Ik heb altijd Alt-SysReq-REISUB geleerd. Jij slaat echter de eerste drie stappen over. Is dat bewust?
De eerste drie zijn een poging om de controle over je systeem terug te krijgen. De laatste drie zijn om de boel veilig af te sluiten.
Jouw REISUB is mooier. Je killt processen en dwingt je systeem terug in text mode. Als het werkt kun je vanaf daar de boel weer herstarten zonder een hele reboot te hoeven doen. Als je dat niet lukt dan heb je in ieder geval alles gekilled dat nog naar je schijf zou willen schrijven.

• DaWur
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 19:00
Geen updates meer? :'(

[ Voor 10% gewijzigd door DaWur op 19-09-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Er gebeurt niet zoveel in het weekend, meestal gebruik ik dat voor dingen in het huis, maar nu ben ik ook nog een beetje ziekjes. Ik probeer vanavond nog een update te plaatsen maar er is weinig gebeurd met de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Is natuurlijk ook logisch, op een gegeven moment moet het "gewoon" worden en is er niets bijzonders meer te melden, anders als "nou de 40 dagen zijn voorbij en ik ben over" :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Anders krijg je van die updates van:
Ja ik heb vandaag CS:S gespeeld op ubuntu en op een paar lagspikes na ging het super eindigde 23-6.

Tenminste ik hoop voor de TS dat hij niet elke dag een rede heeft om over te schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Bij het opstarten van Counterstrike blijkt deze nu ook de reso settings van Linux over te nemen, net zoals OpenArena en WoW dat deden... maar de config file van CS vermeld helaas geen resolutie dus die kan ik ook niet aanpassen.

Hij draait nu over 2 schermen.... niet praktisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wellicht kun je hier wat mee: https://support.steampowe...?ref=1216-JMTZ-0860#force
Daar kwam ik via [google=counter strike force resolution] -> GameSpot Forum ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dagboekverslag, dag 5 en 6 zonder Windows

Dit weekend gedaan:

De alt-rmb combo uitgezet (naja, aangepast naar ctrl) zodat ik weer probleem kon tanken in WoW
Warcraft gespeeld
Muziek gedownload, op usb stick gezet samen met wat video's om af te spelen op de mediaplayer bij de tv
Geprobeerd nog een keer CSS te spelen

Waar liep ik tegenaan:

WoW liep weer een keer vast waarbij X onbereikbaar werd. Ik heb toen de genoemde Ctrl-Alt-F1 geprobeerd en verdomd - ik kwam in een terminal venster terecht. Van daaruit weer via de F7 combo naar X terug en ik had mijn WoW venster gewoon draaiend terug, hetzij zonder geluid, ik kon alles dus netjes afsluiten zonder een harde reset. Verder heeft WoW nog steeds zijn slechte en goede momenten qua framerate, en het geluid is af en toe 'verkracht' - het is alsof ik 120% volume naar de speakers heb en die daardoor overstuurd raken, maar zo hard staan ze helemaal niet. Net alsof ik de line-in van mijn speakers overstuur terwijl de speakers zelf maar op 10% volume staan. Heel raar. Last but not least reageert de muis (of ik 'reduce input lag' in WoW nu aan of uit zet) een beetje sluggish. Beetje als een eerste generatie draadloze muis. Wel jammer van de G9 :+

Bij het kopieren naar USB stick ging het deze keer wat minder vlot - ik kopieerde 800mb aan video (family guy :P) en hij schoot binnen 3 seconden naar 264 mb 'done' toe, wat natuurlijk niet kan, en daarna bleef hij een tijdje daarop hangen. Een reboot gedaan en toen gebeurde dat nog steeds (ook met een andere stick en andere bestanden) maar toen bleek dat ik iets meer geduld moest hebben, het leek alsof hij een soort 'pre-move' deed zoals vroeger diskettes kopieren onder Dos: eerst een stuk 'inladen' en dan wegschrijven uit de buffer. Eenderhoe werkte het wel gewoon goed.

CSS kreeg er een 'gimmick' bij en dat is dat die itt eerdere pogingen, nu óók de resolutie van mijn bureaublad overnam, wat ik nog niet heb kunnen fixen, daar de config file van CSS (die wel bestaat) heel veel settings opslaat behalve, zo lijkt het, resoluties.

Wat heb ik geleerd:

X kan vastlopen maar dat is gewoon de vloek van de GUI, lijkt het. De kernel krijg je niet zo makkelijk op zijn gat.

Wat viel me op:

Als ik 'mouse-overs' doe bij mp3'tjes in mijn File Browser speelt hij die af zonder daarvoor een extern programma te starten! Vet handig bij het uitzoeken van muziek :D

Fallout e.a Steam games toch werkende krijgen. Ik moet niet opgeven. Die games waren duur :(
Meer uitzoeken over het gebruik van disks, sticks, en files. Ik wil wat met documenten gaan werken en kijken hoe de uitwisselbaarheid is met bv de XP pc van mijn vriendin.
Ook wil ik het gebruik van de derde muisknop (naar beneden trekken van webpagina's zonder de scrollbalk te gebruiken) activeren.
Ik wil ook nog wat meer pogen te doen met appearance, icons en themes. Heb daartoe art manager geinstalleerd.
Daarnaast blijf ik natuurlijk aan de vorige 'to do' punten werken.

Tot zover mijn verslag van dit weekend :)

Een klein addendum:

Als ik nu een nieuwe PC zou bouwen voor mezelf, zou ik serieus overwegen dat niet meer op Windows te doen. Naast het feit dat ik daarmee (licentie)geld uitspaar, zou ik de pc meer bouwen met oog op het linux-gebruik. Zo zou ik een andere geluidkaart kiezen bijvoorbeeld, en 2 identieke schermen in plaats van 2 zelfde. Ook zou ik gewoon een goedkoop Logitech OEM bordje pakken zoals ik nu heb, want gek genoeg is dit een heel fijn bordje, voor zijn geld (12 euro).

Een aantal van de concessies die ik tot nu toe heb moeten doen waren het gevolg van keuzes die ik heb gemaakt omdat ik dat onder Windows nu eenmaal kón. Ik hoefde me nooit druk te maken om de ondersteuning van bepaalde zaken, dat kreeg ik toch wel voor elkaar.

Mijn enige punt van 'kritiek' is dat ik heel veel geld in Steam Games heb zitten die ik erg graag speel, ik zou het zonde vinden als ik die moest laten vallen. Ik wil die dus heel graag weer online hebben. Alleen voor dat doel zou ik een dual-boot omslachtig vinden en virtualiseren is geen opties voor gaming. Een 2e desktop zou ik al helemaal niet overwegen, maar ik zie (nog) weinig alternatieven.

Wellicht moet ik mettertijd eens kijken naar CeDeGa of Crossover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor je games, kijk eens naar PlayOnLinux -> www.PlayOnLinux.com
Is freeware, i.t.t. CrossOver en werkt i.c.m. Wine. Stelt Wine automatisch voor je in met preinstalled script (gemaakt door de POL Community) zodat het makkelijk(er) wordt Windows Games/Software op Linux te draaien.

Succes gewenst van een mede beginnende Linux gebruiker (Vandaag pas geinstalleerd...)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepbass909 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 19:46:
[...]

Even snel spieken (status nu, net opgestart):
TotaalGebruiktVrij
Fysiek1981 MB340 MB1641 MB
Swap487 MB0 kB487 MB
Totaal2468 MB340 MB2128 MB

Hoewel de swap relatief klein is, is een totaal geheugen van 2,5GB ruim voldoende. Het compileren leidt ook niet tot een crash, maar tot een onwerkbaar systeem dat alleen nog maar aan het swappen is. Tijdens het compilen gebeurd er iets, wat in ieder geval de 1,9Gb aan fysiek geheugen op slokt en blokkeert. Ik heb jaren lang zonder problemen gecompileerd op een AMD Duron 1600 met 512MB geheugen. Nu draai ik een AMD 64 X2 4200+ met 4 keer meer geheugen. Wat er mis gaat is een beetje moeilijk te achter halen, omdat ik dus geen toegang hebt zodra het fout gaat. Het wisselt ook nog eens per compileer actie. Dat maakt het extra moeilijk om te achter halen wat er fout gaat.
Wat waarschijnlijk het probleem verergerd is dat de swap partitie op dezelfde schijf staat als m'n systeem. Als het swappen dus de schijf bezet houdt, kunnen andere programma's ook niet meer gestart worden.

Maar ik ga nu eerst eens kijken naar memlockd.
Waarschijnlijk ligt het probleem toch in de kleine swap-partitie. Van het weekend liep doe boel weer bijna vast (ik was heftig bestanden aan het reorganiseren, dus vele GB's van partitie naar partitie aan het kopiëren), en daarbij liep m'n fysieke geheugen in rap tempo helemaal vol. KDE-4.3 lijkt hier overigens de veroorzaker van (killen van X betekende dat 95% van het fysieke geheugen weer vrij was 8)7 )

Memlockd lijkt overigens specifiek voor Debian/Ubuntu bedoeld te zijn. Ik heb voor Gentoo nog geen portage-versie kunnen vinden.

Verder werken de SysRq functies bij mij niet, terwijl Magic-System-Request wel in de kernel gebakken zit... Als ik Alt-SysRq in een terminal in druk, krijg ik wel een soort van menu te zien, maar m'n pc lijkt niet te reageren op de verschillende optie.

@HTT-Thalan
Voor WoW zijn een paar oplossingen op internet te vinden die een wereld van verschil schijnen uit te maken. Een vriend van mij had dezelfde problemen onder Wine, maar heeft ze op kunnen lossen door Wine te tweaken.

Wat betreft het kopiëren, jij had ruzie met a-synchroon kopiëren. Daarbij worden de bestanden eerst in een buffer geplaatst (wat snel gaat) en daarna pas op de stick geschreven (traag). Het idee is dat je snel weer controle over je systeem terug krijgt (erg prettig bijv. als je even een bestand wil opslaan waar je in aan het werk bent), het nadeel is dat het minder zichtbaar is hoever de werkelijke opslag gevorderd is. Ik meen me te herinneren dat je gnome-mount zo kon instellen dat hij alleen synchrone opslag doet.

Wat betreft je addendum
A believer is born!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22
Met dat wegschrijven op een stick heb ik ook problemen gehad/heb ik nog steeds. Naar mijn samsung mp3 speler ding krijg ik na 1 bestand al een foutmelding dat het kopieren mislukt is, timeout achtig iets. Terwijl ik al enige GB naar mijn telefoon gekopieerd heb (in diskdrive modus). Nog geen zin gehad om erin te duiken, maar het zou vast eens met de mount opties te maken kunnen hebben. ;)

Goed dat je ook zo volhoudt! Steam nog fixen en je bent zo goed als klaar voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb wat gegoogled op het 'tweaken' van Wine, maar alhoewel er wel dingen worden genoemd (zoals het aanpassen van het videoram op de echte hoeveelheid van je kaart) kan ik nergens vinden waar ik dat zou moeten doen. Wine heeft een configscherm maar slechts met beperkte opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deepbass909 schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:43:
Waarschijnlijk ligt het probleem toch in de kleine swap-partitie. Van het weekend liep doe boel weer bijna vast (ik was heftig bestanden aan het reorganiseren, dus vele GB's van partitie naar partitie aan het kopiëren), en daarbij liep m'n fysieke geheugen in rap tempo helemaal vol. KDE-4.3 lijkt hier overigens de veroorzaker van (killen van X betekende dat 95% van het fysieke geheugen weer vrij was 8)7 )
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat die crashes door een te kleine swap-partitie komt. 500 meg swap zou zat moeten zijn voor een desktopmachine. (De enige reden om meer te willen zou suspend-to-disk zijn, daarvoor moetje swap geheugen even groot zijn als je RAM).

Overigens, was dat geheugen ook echt in gebruik, of alleen maar gevuld.
vol != in gebruik
in gebruik != niet beschikbaar
niet vol != leeg

Linux probeert z'n RAM altijd te vullen (net als Vista overigens). Je hoeft nooit iets uit RAM weg te gooien. Als je RAM vrij hebt kun je dat het beste zo snel mogelijk vullen, dan heb je er misschien nog iets aan. Je RAM blijft dus gevuld totdat een andere applicatie het geheugen nodig heeft.

Een voorbeeldje van m'n eigen machine:

code:
1
2
3
4
5
free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       1555132    1428748     126384          0      28116     705852
-/+ buffers/cache:     694780     860352
Swap:       489940      24764     465176

1.5G ram, 500MB swap
1.4G ram gevuld
126MB totaal ongebruikt

28MB van die 1.4G zit in buffers (files die nog niet zijn weggeschreven)
705MB van die 1.4G zit in cache (files die ook op m'n hd staan, staan alleen voor de snelheid in RAM).
695MB is daadwerkelijk in gebruik
860MB is beschikbaar en kan direct worden ingezet (indien nodig ten koste van de cache)

Het is een typische beginnersfout om alleen naar vrij geheugen te kijken, en niet naar beschikbaar geheugen.

Dit is allemaal geen antwoord op waarom je machine wel crasht, maar het leek mij goed om nog wat uitleg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hij crasht ook niet echt. Bij een crash reageerd er niks meer en is de machine dood. Bij mij wordt de machine tergent traag omdat de er continu io-activiteit plaats vind. Uiteindelijk wordt het zo traag dat de resetknop indrukken het enige is wat nog werkt.

Wat mij dit weekend dus opviel, was dat alles gevult was, zowel fysiek geheugen als de swap-partitie. Op dat moment gaat het dus fout. Dit is ook iets wat ik pas een half jaar heb met deze machine. Eerder kreeg ik werkelijk nooit m'n swap vol, maar bleef die vrijwel altijd leeg. Een swap partitie (of bestand) dat ineens hard aan het vullen is, betekent dat de 1,9GB aan fysiekgeheugen ook daadwerkelijk in gebruik is.

Het lijkt er dus op dat KDE 4.3 ergens heel veel geheugen weg aan het snoepen is. Een verdachte op dit moment is Akonadi. Onder het kopiëren zag ik deze bij Top ineens naar boven schieten met een erg hoge processorbelasting. Waarschijnlijk getriggerd doordat de mappen inhoud van mijn gebruikersmappen ineens sterk aan het veranderen was.
Maar goed, ik weet het dus nog niet wat de oorzaak hiervan is...

Sowieso moet ik eens naar m'n harddisk prestaties kijken, want hoewel ik sATA 150 schijven en bus heb, is de impact van lees- en schrijfactiviteiten heel erg duidelijk merkbaar, meer dan toen ik nog pATA schijven gebruikte, terwijl dat bij sATA juist minder zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Heb je nog problemen met CS:S? Ik heb er een hoop opkunnen lossen (vooral de crashes) door in de launch opties -dxlevel 81 te zetten. Alleen nu heb ik ineens wél last van sound lag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
http://appdb.winehq.org/o...?sClass=version&iId=14322

Unreal Tournament 3 en daarmee ook Bioshock krijgen de rating 'garbage' op WineHQ (install kan, maar draait NIET) maar Fallout schijnt werkbaar te zijn met de (lange) lijst met fixes.

Ik heb weer wat te doen 8)

Eerst maar eens wat aspro's, een warm bedje en meer afleveringen star trek, ik voel me echt beroerd ;(

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-09-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:05:

Het lijkt er dus op dat KDE 4.3 ergens heel veel geheugen weg aan het snoepen is. Een verdachte op dit moment is Akonadi. Onder het kopiëren zag ik deze bij Top ineens naar boven schieten met een erg hoge processorbelasting. Waarschijnlijk getriggerd doordat de mappen inhoud van mijn gebruikersmappen ineens sterk aan het veranderen was.
Maar goed, ik weet het dus nog niet wat de oorzaak hiervan is...
mijn ervaring met KDE is dat ik het sowieso nogal topzwaar vond, en een stuk minder stabiel dan gnome. waar ik met gnome bijna nooit vastlopers heb, had ik er met KDE soms meerdere per dag. Gelukkig draai ik toch liever gnome ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
deepbass909 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:52:Helaas zijn vaak de betere kaarten inderdaad een bitch om aan de gang te krijgen. Creative is na de Live!/Audigy bijv. gestopt met officiële linux support.
Mijn Focusrite Saffire Pro 10 werkt uit de doos. Focusrite is dan ook een van de weinige producenten die actief Linux ondersteunt. Van de http://www.ffado.org site:
This week Focusrite provided me with a brand-new Saffire PRO 40 to ensure FFADO compatibility of this device. I should stress that they contacted me, making this device is the first one where the vendor actively seeks FFADO support. Bonus points for Focusrite.
En een Focusrite kickt welke Creative kaart dan ook major ass ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het is wel jammer. Creative was ooit serieus goed bezig met linux ondersteuning. T/m de AWE64 was het perfect ondersteund en ook de Live! was goed op weg, tot de stekker eruit werd getrokken. Helaas niet de eerste keer dat een fabrikant zoiets doet. Nog niet zo lang geleden heeft Canon z'n glazen compleet ingegooid bijv. Ik heb een Canon Pixma MP520 multi-functional staan. Deze werd redelijk ondersteund (zowel scanner als printer werkte, maar op een lage kwaliteit). Een paar kleine tweaks aan het ppd bestand, en onder linux doet de printer ineens alles wat onder Windows ook kan (behalve borderless printen, dat is me nog niet gelukt).
Maar... Canon besluit om Linux niet langer te ondersteunen... En dat terwijl ze zo'n beetje de beste multi-functional voor linux in huis hadden...

Overigens draait de printer nog steeds perfect en snel. Zelfs multi-page scannen werkt met Xsane als een droom. Alleen heb je onder 64bit geen toegang tot de onderhoudstools (maar dat kan ook allemaal op de printer gedaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Zelf zit ik ook te twijfelen, echter ik kom op de volgende dingen uit waarom ik twijfel:

Dreamweaver CS4
Photoshop CS4
(ftd) > openftd?
Soort van sabznzb

Op mijn windows bak en mijn mac werkt dit allemaal, vandaar dus mijn vraag. Ik ben een totale leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Dreamweaver en Photoshop kan je vergeten vrees ik (vooral de CS4 editie), deze werkt zelfs via WINE niet zoals het moet. Er zijn hier en daar wel succesverhalen te vinden op het net, maar dat zijn uitzonderingen.
Alternatieven zijn er wel (bv The GIMP als alternatief voor photoshop) maar niet iedereen kan daar aan wennen.
nzb heb ik geen ervaring mee maar er zijn ongetwijfeld wel alternatieven voor te vinden. Google zal je hier al een heel eind mee verder helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spuitelf schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:33:
Zelf zit ik ook te twijfelen, echter ik kom op de volgende dingen uit waarom ik twijfel:

Dreamweaver CS4
Photoshop CS4
(ftd) > openftd?
Soort van sabznzb

Op mijn windows bak en mijn mac werkt dit allemaal, vandaar dus mijn vraag. Ik ben een totale leek.
Voor dreamweaver zijn er zat alternatieven: http://www.osalt.com/dreamweaver
Photoshop: Gimp of Krita
ftp: openftd is er voor Linux
nzb: Sabnzbplus is er voor Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Spuitelf schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:33:

Dreamweaver CS4
Photoshop CS4
(ftd) > openftd?
Soort van sabznzb

Ik heb laatst Fireworks MX 8 geinstalleerd met Wine, en dat draait als een malle! :D Maar met photoshop/dreamweaver geen ervaring...

Verder, OpenFTD is sowieso relaxter dan de gewone, en sabnzbd+ is multi-platform.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 22-09-2009 13:31 ]

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:30:
[...]
OpenFTD is sowieso relaxter dan de gewone
Dan zal ik nog wel vastgeroest zijn aan windows, ik vind FTD tot nu toe namelijk fijner. Maar dat komt misschien nog wel goed, ben net een weekje aan het afkicken ;) Gaat goed tot nu toe :*)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Winetricks is nog niet genoemd in dit topic. Lees de uitleg op winehq. Installeert een hele zwik extra dingen die je het leven wat makkelijker maken :)

==
hoi

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)