[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (anno 2009)*

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Soultaker: brailleboeken, en dus ook braillebrowsers, voorzien braaf teksten van semantische decoratie om duidelijk te maken wanneer een nieuwe alinea of hoofdstuk begint. Daarvoor heb je toch echt hX headers nodig. Not to mention de organisatie van menu's e.d. die in een unordered list thuishoren en niet in een table cell waardoor de menu's onbruikbaar worden etc. etc.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20

Bosmonster

*zucht*

Sterker nog, een voorlees-browser gaat je gewoon netjes de hele tabel-structuur voorlezen, aangezien die verwacht dat de tabel voor data gebruikt wordt die gerelateerd is op regel- en kolomniveau. Zeker met geneste tabellen kun je daar echt geen kaas meer van maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 06-08-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Juist niet, in een tabel is alle content immers gelijk aan elkaar terwijl met een semantische opmaak je met lijsten, koppen en paragraven (ik geef zo maar wat voorbeelden) onderdelen vrij makkelijk uit elkaar kunt halen en weet wat hun eigenschap is. Sites voor bijv. de overheid die aan een set usability eisen moeten voldoen hebben dan ook vrijwel altijd een hele logische opmaak qua code die voor blinden heel logisch is (hun screenreaders dan). Help me ff hoe die richtlijnen heten, laatst nog een site gemaakt ervoor maar ben t ff kwijt :)

edit: bedankt curry en bosmonster voor het snellere typwerk ;)
edit2: ze heten natuurlijk gewoon Webrichtlijnen

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 06-08-2009 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Precies.. als je als ondernemer nog in tabellen werkt kun je opdrachten voor de overheid in ieder geval wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cousin Boneless
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-02 12:55
Precies.. als je als ondernemer nog in tabellen werkt kun je opdrachten voor de overheid in ieder geval wel vergeten.
En dat is dus precies wat ik vorig jaar beweerde. CSS-layout wordt min of meer opgelegd door de overheid.(waarop werd gereageerd met: "heb je de laatste tijd nog chemtrails gezien?")
En nog belangrijker is, of het zonder fouten door de validator van webrichtlijnen.nl komt. En als de validator brak is, door melding te geven van hidden fields zonder label, het ontbreken van een submit button in een form en dingen die ze niet kunnen controleren, dan heb je als ontwikkelaar toch wel zin om iemand te schoppen. En daarna voeg je alles braaf toe met display:none.

[ Voor 10% gewijzigd door Cousin Boneless op 06-08-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderklik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09-2023

donderklik

northing.nl

Cousin Boneless schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:00:
[...]

En dat is dus precies wat ik vorig jaar beweerde. CSS-layout wordt min of meer opgelegd door de overheid.(waarop werd gereageerd met: "heb je de laatste tijd nog chemtrails gezien?")
En nog belangrijker is, of het zonder fouten door de validator van webrichtlijnen.nl komt. En als de validator brak is, door melding te geven van hidden fields zonder label, het ontbreken van een submit button in een form en dingen die ze niet kunnen controleren, dan heb je als ontwikkelaar toch wel zin om iemand te schoppen. En daarna voeg je alles braaf toe met display:none.
Wat je ook kunt doen is het maken van verschillende versies van de pagina. Een visueel aantrekkelijke versie en een toegankelijk vriendelijke versie. Deze laatste kun je dan ook mooi aanbieden als print versie.

Bij een goede structuur van je data en wanneer de data, techniek en uiterlijk los van elkaar staan (MVC-patroon) is dat simpel te doen.

Northing.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

Voor zover ik weet is die validator (of QuickScan) alleen maar een snelle test en geen definitieve bepaling of je voldoet aan de webrichtlijnen. Dat gebeurt nog steeds door een persoonlijke evaluatie.
donderklik schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:24:
[...]

Wat je ook kunt doen is het maken van verschillende versies van de pagina. Een visueel aantrekkelijke versie en een toegankelijk vriendelijke versie. Deze laatste kun je dan ook mooi aanbieden als print versie.

Bij een goede structuur van je data en wanneer de data, techniek en uiterlijk los van elkaar staan (MVC-patroon) is dat simpel te doen.
Dat is alleen compleet zinloos. Het hele idee van semantische opbouw en technieken als unobtrusive javascript is dat dezelfde pagina voor iedereen werkt. Je wilt de gebruiker namelijk niet laten kiezen, want in veel gevallen kan die dat niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Bosmonster op 07-08-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

donderklik schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:24:
Waarom meerdere versies? Dit kan ook al met CSS; slechts 1 bestand met print.css definieren met de juiste @media is genoeg. Juist hier vallen table-based layouts op hun snufferd, of je mag elke cel een ID gaan geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 07-08-2009 11:51 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

[...]

Volgens mij was dat mijn reactie en daar sta ik nog steeds achter hoor :P Wat jij namelijk beweerde was dat de overheid het gebruik van CSS reguleerde en afdwong en afstraft als je het niet doet, wat niet het geval is. De overheid is een potentiele klant die potentieel opdrachten aan jou wil verstrekken. Als een klant van jou eist dat jij z'n website naakt ontwikkeld op een Pentium 1 met 128MB RAM en Windows 95, heb jij als leverancier de vrije keuze om aan die eisen te voldoen. Als je dat niet wil lever je ze niet, simpel, duizenden andere vissen in de zee.

En thank god heeft de overheid iig z'n kop uit z'n reet gehaald en dwingen ze voor hun leveranciers het gebruik van hedendaagse standaarden af. Maar dat betekent niet dat ze Mirabeau of Lost Boys gaan beboeten als die voor een andere klant een tabelletje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

En daarbij: de richtlijn is er, de overheid mag m afdwingen, maar doet elk overheidsorgaan dat ook? Als ik heel snel door utrecht.nl kijk staan niet alle menu's in een unordered list en wordt er ook nog wel eens een tabel gebruikt om het e.e.a. op de juiste plek te krijgen. Kan zijn dat de site van voor 30 juni 2006 is natuurlijk, maar toch. Ze beboeten (of controleren) volgens mij ook zichzelf niet :P

Verder eens met de semantiek-fanboys. Afwijken is imo alleen goed te praten als je op een enorm besloten site zit waarbij je zelf controle hebt over de gebruikte browser en echt geen tijd hebt (intranet-omgevingen). En dan alleen nog tijdelijk, tot je wel tijd hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 21:52
zijn jullie nog steeds bezig met discussieren? _/-\o_

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

isomis schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:53:
zijn jullie nog steeds bezig met discussieren? _/-\o_
Hartelijk bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage aan de discussie. :/

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Soultaker schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 17:00:
De echte vraag was of tools voor blinden überhaupt op HTML niveau werken
In ieder geval maken screenreadergebruikers gretig gebruik van headings, volgens de WebAIM screenreader survey (onderzoek van begin dit jaar), dus zinnig headinggebruik is in ieder geval erg nuttig. (Er stond in het onderzoek niks over tabellen.)

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Voor wat het op pagina 17 nog waard is over opmerkingen op pagina 2 ;) ... maar ik werk dus bij Lost Boys, en front-end is daar een afdeling vol vaardige en vooral ook eigenwijze mensen; eigenlijk net als hier :P De eerst volgende collega die ik een tabel zie gebruiken waar dat niet nodig is gaat dan ook ritueel 10 hoog het raam uit ;) en ik verwacht dat ze mij hetzelfde aandoen.

Wat veel belangrijker is, is dat wij als front-end developers een keer opstaan en samen met de grotere cms etc bouwers iets doen aan de koppeling tussen de schier poetische semantiek die we in onze ivoren torens produceren, en de soms rauwe werkelijkheid van de output na implementatie. Ik heb toch immers ook geen 3 doctypes in ns.nl getemplate ;)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:22
Voor de diverse 'uitdagingen' in dit topic over hoe je iets zonder tabellen maar in css wilt doen is dit misschien een interessant artikel: http://www.smashingmagazi...-styling-design-elements/.

Heb niet gecontroleerd of de oplossingen allemaal 100% cross-browser compatible zijn, maar het lijkt een leuke samenvatting van nuttige use cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Op zich grappig, maar ik denk dat de meeste "problemen" voortvloeien uit een basiskennis waar het een en ander aan mankeert. Of te weinig inzicht. Je moet nu eenmaal even op een bepaalde manier naar dingen kijken. Een jaar of 8 geleden was dat nog raar, tegenwoordig zou het "normaal" moeten zijn. Probleem is dat er nog zoveel gebrekkige "tutorials" op het internet te vinden zijn.

Om een of andere reden slaan mensen de basis (HTML) over en moet het meteen een bepaalde smoel krijgen. Het moet er zus of zo uitzien, dus mensen gaan vanuit de visuele kant beginnen met "designen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:52
Anoniem: 3431 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:35:
En daarbij: de richtlijn is er, de overheid mag m afdwingen, maar doet elk overheidsorgaan dat ook? Als ik heel snel door utrecht.nl kijk staan niet alle menu's in een unordered list en wordt er ook nog wel eens een tabel gebruikt om het e.e.a. op de juiste plek te krijgen. Kan zijn dat de site van voor 30 juni 2006 is natuurlijk, maar toch. Ze beboeten (of controleren) volgens mij ook zichzelf niet :P
In ieder geval voldoen de websites van de diverse ministeries wel aan de webrichtlijnen. Het opleggen van de webrichtlijnen gebeurt van bovenaf. De functioneelbeheerders van die website geven dan bij de leverancier de opdracht op de website aan te passen, zodat deze minimaal het waarmerk drempelvrij kan krijgen.

Afgezien daarvan is de discussie tabellen vs semantisch design. Ik zelf ben van mening dat je dat moet bepalen aan de hand van de opdracht waarvoor je werkt. Als je voor een of andere hobby bob een site in elkaar moet klussen: be my guest, kies de kortste weg naar rome. Ga je echter een site bouwen met potentieel heel veel bezoekers: sluit dan niemand uit! Zorg ervoor dat iedereen je site kan lezen zoals de bedoeling is -> semantiek wordt belangrijk.

Mijn insteek is tegenwoordig dat de inhoud belangrijker is dan de layout. Daarom zorg ik ervoor dat de inhoud ook op een juiste manier in html tags wordt geplaatst. Ik gebruik de tags waarvoor ze bedoeld zijn. Daarna ga ik pas layouten.

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Castor385 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:46:
[...]
Afgezien daarvan is de discussie tabellen vs semantisch design. Ik zelf ben van mening dat je dat moet bepalen aan de hand van de opdracht waarvoor je werkt. Als je voor een of andere hobby bob een site in elkaar moet klussen: be my guest, kies de kortste weg naar rome. Ga je echter een site bouwen met potentieel heel veel bezoekers: sluit dan niemand uit! Zorg ervoor dat iedereen je site kan lezen zoals de bedoeling is -> semantiek wordt belangrijk.
[...]
Los daarvan is het altijd nog een kwestie van kosten/baten. Voor mijn huidige project (secure bankieren website) is de eis 16/16 (Accessibility.nl) gesteld. Het lastige is echter dat het om een vrij rijke interface gaat (portal layout met ajax, effecten, d&d, modal windows, etc...).

Door met dergelijke extra eisen te komen (support voor geen JS, support voor geen CSS, etc...), wordt alles veel complexer, duurder en gaat de opleverdatum naar achteren. Ik vind het prima, maar ik geef tegelijk wel de consequenties door aan de business, zodat zij mogen kiezen. In mijn geval bleek het geen keuze (het moest gebeuren, no matter the costs). :)

Uiteindelijk is het wikken en wegen. Kom je tegemoet aan een minderheid (<1% in mijn geval)? Dan kun je een "groen mannetje" krijgen en kweek je goodwill waarmee je jezelf kunt promoten als sympathiek bedrijf dat niet alleen aan winst denkt.
Of kom je voor een deel tegemoet aan de minderheid en maak je een schaduwsite van je (rijke) "echte" site? Wat betekent dat je het "groene mannetje" niet krijgt en dus niet het imago-voordeel hebt.
Of ga je voor een 14/16 score en krijg je het "oranje mannetje", waarmee je niet bijzonder goed, maar ook niet helemaal slecht oogt?

In mijn projecten ligt deze keuze helemaal bij de business. Ik denk met ze mee en probeer ze zo goed mogelijk te adviseren, want zij zijn geen techneuten, maar het eindoordeel ligt niet bij mij.

Bottom line: Semantisch design en alle andere web-gerelateerde technieken zijn een middel en geen doel. Door technische of maatschappelijke ontwikkelingen kunnen kosten-/batenanalyses anders uitvallen, maar je moet semantisch design niet als doel zien, hooguit een heel nuttig middel. Wat je hooguit kunt doen, is zorgen dat je best practices goed onder de knie hebt, zodat de balans eerder naar jouw ideale oplossing uitslaat.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 19:39
Good Fella schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:23:
Achter de mensen aan lopen? Het is een betere en makkelijker aan te passen techniek, mensen neigen nog wel eens technieken te gebruiken die goed en makkelijk zijn. Als morgen een revolutionaire manier van typen wordt onthuld die echt makkelijker en sneller is dan wat ik nu doe dan ga ik daar in mee. Lijkt me vrij logisch. Zeker als bedrijf zou je innovatief moeten zijn en niet achter de feiten aanlopen. Tabellen voor het maken van een layout is namelijk achterhaald, en ja dat is een feit.
Dvorak gebruiker neem ik aan?

Als Cybie met tabellen mooie sites kan maken wat goede zoek resultaten hebben in zoek machines, welke makkelijk aan te passen zijn na 2-3 jaar, dan waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Omdat je in een aardbevingsgebied ook geen huizen van piepschuim bouwt. Dat het morgen toevallig even goed resultaat oplevert staat los van wat je klant aan lange termijn aan kwaliteit levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:58

Saven

Administrator

Anoniem: 312741 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:25:
[...]

ONKUNDE, nu wordt-ie mooi :o

Ben erg benieuwd hoeveel van dit soort uitlatingen nog gaan komen :) Iedereen weet het namelijk zo veel beter dan ik! :+
Modbreak:een maand later reageren met alleen maar trolls en flames... Wat denk je zelf? ;)

[ Voor 56% gewijzigd door BtM909 op 28-08-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
IntToStr schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:32:
Voor de diverse 'uitdagingen' in dit topic over hoe je iets zonder tabellen maar in css wilt doen is dit misschien een interessant artikel: http://www.smashingmagazi...-styling-design-elements/.

Heb niet gecontroleerd of de oplossingen allemaal 100% cross-browser compatible zijn, maar het lijkt een leuke samenvatting van nuttige use cases.
Deze site heeft ook wel twijfelachtige links hoor. Voorbeeldje:
http://www.456bereastreet.com/lab/equal_height/

En dan de beschrijving is:
Here’s a basic example of creating equal-height boxes (faux columns) using CSS. It works similarly to cells in a table, but without the messy table bits.
Het zijn al geen faux columns en de messy table bits worden inderdaad voorkomen, maar nu maakt met 3 divs welke als display-style 'table','table-row' en 'table-cell' hebben. Hoe is dit in godsnaam anders dan <table><tr><td> gebruiken? Ja, leuk, het zijn divs, maar onder water maakt het geen barst uit. Dit is een typisch geval van 'Ik wil geen tables gebruiken en ga dus elke mogelijke manier proberen om te bereiken wat ik wil om dan maar een nog onduidelijker resultaat te krijgen'. Het leuke van deze oplossing is is dat ie niet werkt in IE7 en lager, terwijl tables dat wel doen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Het voorbeeld is inderdaad niet zo heel best, maar wél beter dan tables. Bekijk de pagina eens zonder CSS.

Kortom: jij begrijpt het ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

armageddon_2k1 schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:18:
nu maakt met 3 divs welke als display-style 'table','table-row' en 'table-cell' hebben. Hoe is dit in godsnaam anders dan <table><tr><td> gebruiken? Ja, leuk, het zijn divs, maar onder water maakt het geen barst uit. Dit is een typisch geval van 'Ik wil geen tables gebruiken en ga dus elke mogelijke manier proberen om te bereiken wat ik wil om dan maar een nog onduidelijker resultaat te krijgen'.
En jij bent nu je dit zegt een typisch voorbeeld van iemand die het denkt te snappen maar er nog niet helemaal is ;) Het is namelijk een wereld van verschil omdat er nu een semantisch correcte markup is, wat het hele idee is achter de scheiding van (X)HTML voor inhoud en CSS voor opmaak. De display properties zijn juist bedoeld om opmaak te beinvloeden, en dit is juist een perfect voorbeeld van hoe je iets dat semantisch geen table is wel als een table wilt laten renderen.

Denk er nog maar eens goed over na ;)

edit:
* curry684 mept Cheatah :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Kortom: jij begrijpt het ook nog niet.
Nou nou, je hoeft niet zo uit de hoogte te doen hoor. curry684legt het nog netjes uit.
Ik ben gelukkig geen web-developer :)

@curry684: Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Vanuit die optiek is het wel heel logisch. Thanks _/-\o_

Maar dan is mijn volgende vraag: Als je content hebt welke echt tabulair is, zeg een Prijslijst o.i.d., dan ga je die uiteraard wel in een table gooien, want anders schiet je je doel ook weer erg voorbij.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-09-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

armageddon_2k1 schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:09:
Maar dan is mijn volgende vraag: Als je content hebt welke echt tabulair is, zeg een Prijslijst o.i.d., dan ga je die uiteraard wel in een table gooien, want anders schiet je je doel ook weer erg voorbij.
Dat moet je ook gewoon in een tabel laten staan, anders ben je ook de relatie kwijt tussen de diverse cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

armageddon_2k1 schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:09:
[...]

Tables zijn voor tabulaire data, dus idd zot als je die niet zou gebruiken, check ook de source van de Pricewatch hier :)

De tablehetze schiet vaak door, maar de kern is enkel dat je geen tables moet gebruiken voor dingen die semantisch geen tabulaire data zijn, oftewel zowel horizontale als verticale betekenisvolle relaties tussen cellen onderhouden. Aanwezigheidsroosters, topiclistings, prijslijsten etc vallen daar allemaal onder. En dat staat dus als gezegd los van dingen die geen tabulaire data zijn maar je wel als zodanig wil tonen, daar heb je dus CSS voor, net zoals je niet je hele webpage in <strong>-tags moet verstoppen als je alles bold wilt hebben maar een font-weight tag op je body moet rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:12
De discussie lijkt me behoorlijk eindeloos. Ik zou het allemaal niet te moeilijk zoeken. Gebruik gewoon datgene wat je het beste uitkomt voor de situatie. Zo heb ik voor Added Notes de basisstructuur van de site geregeld met "divs" maar gebruik ik voor het genereren van de notitielijst een tabel. Het is niet sec tabulaire data, maar het is wel een goed werkende en prettige oplossing. Is het dan "fout" om een tabel te gebruiken, of is het "niet ideaal"?

Punt is ook de ontwikkeling van bepaalde sites in de tijd. Om weer als voorbeeld Added Notes te gebruiken: dat is ontwikkeld uit een puur persoonlijke site die enkel en alleen voor mij beschikbaar was. Dan heb je niet te maken met semantiek whatsoever, het moet gewoon werken en overzicht geven, dat zijn de enige eisen. Dat uit dat persoonlijke kladblokje een generiek beschikbare site is geëvolueerd, heeft ook effect op hoe die is opgebouwd. Nu zou je natuurlijk kunnen kiezen om dat geheel opnieuw te schrijven, maar dat gebeurt vaak pas bij een complete rewrite van een site. En ook dan geldt: kies datgene wat het beste uitkomt voor de situatie.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 23:09

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ook maar even in de "discussie" mengen.
Ik maak nu al een paar jaar sites "met" divs. Ik begon met een online editor, zoals volgens mij iedereen begon (geocities, expage oid). Daarna ben ik het iets beter gaan aanpakken en kwam op de generate html functie in photoshop. Uiteindelijk ben ik daardoor weer bij tables beland.
Ik heb een reeks van sites met tables gemaakt, alles werkte goed. Maar ik had toch een hekel als er iets veranderd moest worden of wanneer een pagina iets anders uitzag dan een andere pagina.
Uiteindelijk ben ik via csszengarden beland op css en divs.
Als je het vergelijkt, dan heb je met tables echt veel minder vrijheid.
Altijd nadenken hoe je de cellen gaat indelen. Dan weer een rowspan, dan weer rijen bij elkaar, dan weer dit en dan weer dat.

Eigenlijk is vind ik het meest erge aan zulke dingen, dat een klant dit niet weet. Ik werk als freelancer en heb echt al zoveel mensen gehoord, dat ik te duur ben.
Dat hij bedrijven kent die een site voor een paar honderd euro maken. Ik word dan ook altijd erg boos, als ik op een brakke site kom, waar ze "webdesign" aanbieden voor een schijntje.
Websites maken is volgens mij echt een uitstervend beroep. Iedereen kent tegenwoordig wel een buurjongen of zelfs buurvrouw die wel eventjes een site maakt.

Mijn zusje is net begonnen aan het vak informatica op de middelbare school. Ik ben dus echt benieuwd wat ze gaat leren. Haar eerste opdracht is om een site te maken en tijdens de eerste les, kregen ze de opdracht om frontpage op te starten en op internet te zoeken, hoe je een site maakt.
Ik ben benieuwd. Ik post hier wel mijn bevindingen :)

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:18
DNA_Saint schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:21:
Websites maken is volgens mij echt een uitstervend beroep. Iedereen kent tegenwoordig wel een buurjongen of zelfs buurvrouw die wel eventjes een site maakt.
Denk je dat serieuze bedrijven ooit hun website door de buurjongen of buurvrouw laten maken? Misschien wat MKB bedrijven die alleen een website als visitekaartje ( = statische content) gebruiken, maar huisvrouwen en buurjongens zullen heus geen databases kunnen optimaliseren of een lekker custom CMS kunnen inbouwen. Gekkie :p

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

DNA_Saint schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:21:
Nee de zolderkamerbedrijfjes sterven uit. Er is relatief weinig vraag meer naar de 'tussenklasse' van mensen die wel iets weten maar ook niet de structurele support en kwaliteit van een meermansbedrijf kunnen leveren, maar tegelijkertijd is de vraag naar profi bureaus absoluut niet afgenomen afgelopen jaren. Maar klanten kiezen inderdaad bewuster voor broddelwerk (het neefje voor 2 bakken bier) of een serieuze oplossing (de profi toko die 4 of 5 cijfers reken), en minder dus voor de tussenklasse van een paar honderdjes. En met het toegenomen belang van internet is er dus wel degelijk meer vraag naar structurele kwaliteit, ook bij kleine bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:29
curry684 schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:54:
[...]

Nee de zolderkamerbedrijfjes sterven uit. Er is relatief weinig vraag meer naar de 'tussenklasse' van mensen die wel iets weten maar ook niet de structurele support en kwaliteit van een meermansbedrijf kunnen leveren, maar tegelijkertijd is de vraag naar profi bureaus absoluut niet afgenomen afgelopen jaren. Maar klanten kiezen inderdaad bewuster voor broddelwerk (het neefje voor 2 bakken bier) of een serieuze oplossing (de profi toko die 4 of 5 cijfers reken), en minder dus voor de tussenklasse van een paar honderdjes. En met het toegenomen belang van internet is er dus wel degelijk meer vraag naar structurele kwaliteit, ook bij kleine bedrijven.
Met dat gezegd.... Ik vraag me af of veel van die zolderkamerbedrijfjes tegenwoordig pretenderen profi toko te zijn. Immers, het is relatief makkelijk om een leuk design te regelen, dit netjes te laten uitzien met behulp van hippe html en css, maar dan toch nog de meest ranzige php produceren. En daar prik je niet zomaar doorheen als MKB bedrijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 20:01
[...]

Je doet interessante uitlatingen, maar waar zijn ze op gebaseerd? Heb je bronnen?

* Rekcor schrikt op zijn zolderkamert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:38

Sebazzz

3dp

Zo, tweede dag, nieuwe dag. Multimedia en internet. We moeten met XHTML (waarom?) een website maken, maar dan wel XHTML transitional (niet strict, want dat is te moeilijk volgens de docent en je krijgt teveel fouten bij de validator). We worden aangeraden om frames of tabellen in combinatie met CSS te werken. Het doel is dat we passed bij de W3C validator krijgen. Onze bron is handleidinghtml.nl en w3schools(maar w3schools is wél goed). Note dat de website van de docent zelf niet eens valideert. Gelukkig mag ik mijn website laten zien, en mag ik dan de komende vijf lessen overslaan of ik moet een multiple choice toets over XHTML en CSS maken.

Ik ga straks met hem even een flinke discussie starten >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 08-09-2009 09:25 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Bah, praat me er niet van. In het eerste jaar HTS was er ook een vak waarbij het maken van een website onderdeel was. Daar werden frames en frontpage ook gepromoot als "the best in town". Anno 2001....

Ging ik in discussie met de docent: "Euj, da's nie!" Heb vervolgens een half uur college gegeven aan de docent. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[b][message=32541049,noline]Ik ga straks met hem even een flinke discussie starten >:)
Heb ik in het verleden ook gedaan, dat win je nooit en als de leerkracht een lul is kost het je alleen maar punten. Nouja, hij was dan ook > 50 jaar, en mensen van die leeftijd blijven gewoon steenvast bij hun standpunt ;(

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 08-09-2009 09:37 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Sebazzz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:22:
Zo, tweede dag, nieuwe dag. Multimedia en internet. We moeten met XHTML (waarom?) een website maken, maar dan wel XHTML transitional (niet strict, want dat is te moeilijk volgens de docent en je krijgt teveel fouten bij de validator). We worden aangeraden om frames of tabellen in combinatie met CSS te werken. Het doel is dat we passed bij de W3C validator krijgen. Onze bron is handleidinghtml.nl en w3schools(maar w3schools is wél goed). Note dat de website van de docent zelf niet eens valideert. Gelukkig mag ik mijn website laten zien, en mag ik dan de komende vijf lessen overslaan of ik moet een multiple choice toets over XHTML en CSS maken.

LOL, ik ken die docent. Geen les van hem gehad. Het is echt een informatica docent. Weet veel over electronica etc, maar over websites echt niks. Dan moet je echt naar de GMT/CMD afdeling gaan.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
offtopic:
psst Sebazzz: je moet es je site scrollen in IE6 voor je die aan je leraar toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:38

Sebazzz

3dp

Ik denk dat die docent wel aardig is, het mag geen problemen opleveren.
moozzuzz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:43:
offtopic:
psst Sebazzz: je moet es je site scrollen in IE6 voor je die aan je leraar toont.
Wij zijn niet verplicht om het in IE6 werkend te krijgen omdat we op school al IE7 gebruiken. Alleen IE7 support is nodig. Overigens is het een bug in IE6, ga maar eens scrollen als de website niet volledig geladen is: Werkt prima. Daarna niet meer.

edit: Yes, ik heb het voor elkaar gekregen dat ik gewoon HTML4.01 Strict mag gebruiken en me eigen website mag gebruiken. De Hogeschool Rotterdam heeft op zijn servers alleen JSP support, en geen PHP maar mijn eigen website wel natuurlijk. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Sebazzz op 08-09-2009 10:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Sebazzz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:47:

edit: Yes, ik heb het voor elkaar gekregen dat ik gewoon HTML4.01 Strict mag gebruiken en me eigen website mag gebruiken. De Hogeschool Rotterdam heeft op zijn servers alleen JSP support, en geen PHP maar mijn eigen website wel natuurlijk. :)
huh, ik kon altijd wel php gebruiken op de servers en als je vraagt krijg je zelfs een db erbij.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 06:56

Sebazztiaan

sebas!

en dan heb je een klant (overheid en semi-overheid) die EIST dat je volgens 'drempelvrij' (guide van overheid) een website ontwikkeld, heb hem zo niet bij de hand, maar een paar van de punten heeft de volgende strekking

* zorg voor een SEMANTISCHE weblay-out,
* gebruik <p>, <hx> en <div> tags waar nodig
* gebruik geen tabellen voor je hoofdlay-out

+200 andere punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
200 punten zijn wat fors, maar wat is er mis met de andere eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zou zeggen dat het met tabellen juist makkelijker wordt. Kijk maar, het moet zonder style-sheets kunnen werken :+
WCAG-ijkpunt 6.1: Organiseer documenten zo dat ze zonder style sheets gelezen kunnen worden

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan

Sebazztiaan

sebas!

armageddon_2k1 schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:45:
200 punten zijn wat fors, maar wat is er mis met de andere eisen?
pleit voor correct div gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sebazzz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:22:

Ach, gewoon een hello world site maken, compleet goede xhtml en serveren als : application/xhtml+xml
Dan per email vragen waarom je site niet goed getoond word in ie7,linkje in de email erbij naar : http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/09/15/467901.aspx en rustig achterover zitten...

Ik word echt zo moe van de mensen die xhtml willen gebruiken in een omgeving waar ook IE draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 15:49

MoietyMe

zij/haar

pedorus schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:55:
Ik zou zeggen dat het met tabellen juist makkelijker wordt. Kijk maar, het moet zonder style-sheets kunnen werken :+

[...]
Dat kan prima met semantische html hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

pedorus schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:55:

[...]
Dat het gelezen moeten kunnen worden. Dat betekent dus juist dat zonder CSS duidelijk is wat alles is, m.a.w. dat je de juiste semantiek hanteert.

De richtlijn die jij aangeeft is juist een van de belangrijkste richtlijnen _tegen_ het gebruik van tabellen voor opmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:42
Die stichting drempelvrij stelt overigens niet zo heel veel voor hoor, en die eisen die ze stellen zijn vaak ook maar half uitgewerkt. Daarnaast (kijk maar eens bij de aangesloten websites) zitten er nog best websites tussen die blijkbaar bij de 1e ontwikkeling voldeden, maar later niet.

Ik weet zo niet welke website (ik heb wel eens een onderzoekje gedaan naar internetgebruik op dit vlak) het was, maar er staat er 1 tussen waarbij je (iig met Firefox) moet zoeken naar een optie in een vrij klein menu waardoor je op een pagina komt om aan te geven dat je lettertype groter moet worden.
Lekker "drempelvrij" is dat dan, als je moet zoeken naar zo'n functie. Daar komt nog eens bij dat in FF (toen ik keek in elk geval) die instelling niet eens wordt bewaard. Ook zo lekker, ga je weer naar een andere pagina is het weg.
Maar "de optie zit er in, dus de site voldoet"..

Een ander voorbeeld is ZoZijn.nl (http://www.zozijn.nl) Daar heb je in het menu de instellingen staan, op die instellingspagina kan je aangeven dat je een groter (16 pt, nog niet erg groot, maargoed) lettertype wilt. De menu's blijven (tenzij je voor een alternatief menu kiest) klein van lettertype. En je moet dus zoeken naar de instellingen.
[...]

Ik denk (merk) als ZZP'er dat dat wel meevalt hoor. Misschien val ik voor sommigen wel onder de "profi" bureaus, maar dat ben ik toch zeker niet.
Wel merken klanten dat ik prima weet waar ik mee bezig ben, en ze kunnen het ook erg waarderen dat je ook de tijd hebt/ neemt voor ze en dat je niet overal gygantische bedragen voor rekent. Daarnaast is het ook wel zo dat ervaring zeker in dit werkgebied ook wel wat doet.

Het komt overigens wel door mond tot mond reclame dat klanten bij me komen, maar dat is ook de beste en goedkoopste manier van reclame maken.

[edit]
Een website opgebouwd met de semantische regels in ogenschouw is vaak ook gebruiksvriendelijker wanneer deze zonder opmaak wordt bekeken. Mits goed opgebouwd krijg je een header (staat vaak een logo van het bedrijf in die klikbaar is), dan het menu en dan de inhoud.
Een logische volgorde, waar niets mis mee is. In tabellen wanneer je bijvoorbeeld het menu rechts hebt geplaatst klopt die volgorde al niet meer. Dit is erg jammer, omdat je nu pas onderaan het menu krijgt zonder opmaak. Met Div/ CSS kan je het menu ook rechts plaatsen wanneer opmaak wel wordt weergegeven, terwijl die zonder opmaak gewoon voor je content staat.
Daarom zijn die semantische regeltjes zo belangrijk, we willen immers dat iedereen een website kan gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door jbdeiman op 15-09-2009 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

jbdeiman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:40:
Die stichting drempelvrij stelt overigens niet zo heel veel voor hoor, en die eisen die ze stellen zijn vaak ook maar half uitgewerkt. Daarnaast (kijk maar eens bij de aangesloten websites) zitten er nog best websites tussen die blijkbaar bij de 1e ontwikkeling voldeden, maar later niet.
De stichting draaft iets te ver door soms in de richtlijnen. Op zich niet zo'n ramp, aangezien je normaliter niet verplicht bent om deze door te voeren. Het zijn slechts richtlijnen.

Probleem ligt vooral bij sommige klanten (lees: overheid), waarbij die richtlijnen volledig opgevolgd dienen te worden. Dan kun je hoog of laag springen, je zult je volledig aan die richtlijnen moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan

Sebazztiaan

sebas!

Als ik het goed begrepen heb van een semi-overheid klant zijn ze *verplicht* zich aan deze richtijnen te houden, soort van 'bindend advies'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
@Bosmonster en Sebazztiaan
Het is inderdaad voor (nieuwe) websites van overheden een soort van bindend advies. Natuurlijk vind ik ook dat voor overheidsorganisaties het heel belangrijk is om ervoor zorg te dragen dat verschillende doelgroepen ook allemaal gebruik kunnen maken van de website en dan wel op een prettige manier.
Ik vind dan alleen wel dat ze de websites ook echt moeten controleren, het wegstoppen van een "larger text-size" optie vind ik dan wel een beetje vreemd.
Daarbij hebben browsers zelf de mogelijkheid om in te zoomen en doen dit (mijns inziens) beter dan die "zoomknopjes" op de websites zelf.

spoiler:
Haha, drempelvrij slaat natuurlijk erop dat de drempel zo laag is om er in mee te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

jbdeiman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:36:

Ik vind dan alleen wel dat ze de websites ook echt moeten controleren, het wegstoppen van een "larger text-size" optie vind ik dan wel een beetje vreemd.
Daarbij hebben browsers zelf de mogelijkheid om in te zoomen en doen dit (mijns inziens) beter dan die "zoomknopjes" op de websites zelf.
Die opties zijn imho sowieso tegen de richtlijnen, want het is een feature die alleen werkt met javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16
Ik weet zo niet welke website (ik heb wel eens een onderzoekje gedaan naar internetgebruik op dit vlak) het was, maar er staat er 1 tussen waarbij je (iig met Firefox) moet zoeken naar een optie in een vrij klein menu waardoor je op een pagina komt om aan te geven dat je lettertype groter moet worden.
Lekker "drempelvrij" is dat dan, als je moet zoeken naar zo'n functie. Daar komt nog eens bij dat in FF (toen ik keek in elk geval) die instelling niet eens wordt bewaard. Ook zo lekker, ga je weer naar een andere pagina is het weg.
Maar "de optie zit er in, dus de site voldoet"..
As far as I know hoef je die optie helemaal niet op je website op te nemen.
Wel wordt aangeraden om relatieve font-sizes te gebruiken, dus geen font-sizes in pixels bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Oké, maar "you get what I mean", ze zouden dit op dat soort websites toch beter anders kunnen aanpakken. Maargoed, de discussie gaat nu wel een beetje offtopic. Het belangrijkste was:

Een website opgebouwd met de semantische regels in ogenschouw is vaak ook gebruiksvriendelijker wanneer deze zonder opmaak wordt bekeken. Mits goed opgebouwd krijg je een header (staat vaak een logo van het bedrijf in die klikbaar is), dan het menu en dan de inhoud.
Een logische volgorde, waar niets mis mee is. In tabellen wanneer je bijvoorbeeld het menu rechts hebt geplaatst klopt die volgorde al niet meer. Dit is erg jammer, omdat je nu pas onderaan het menu krijgt zonder opmaak. Met Div/ CSS kan je het menu ook rechts plaatsen wanneer opmaak wel wordt weergegeven, terwijl die zonder opmaak gewoon voor je content staat.
Daarom zijn die semantische regeltjes zo belangrijk, we willen immers dat iedereen een website kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bosmonster schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 09:52:
[...]

Dat het gelezen moeten kunnen worden. Dat betekent dus juist dat zonder CSS duidelijk is wat alles is, m.a.w. dat je de juiste semantiek hanteert.

De richtlijn die jij aangeeft is juist een van de belangrijkste richtlijnen _tegen_ het gebruik van tabellen voor opmaak.
Let ook op de :+ -smiley ;)

Maar ik denk dat je 6.1 nog wel kan halen met tabellen. 3.3 (Use style sheets to control layout and presentation.) is zeker niet haalbaar, maar die heeft de shortlist van 16 punten niet gehaald, omdat bijna iedereen dat toch altijd al doet.. ;) Maar goed, het is dan ook prima mogelijk om een 'drempelvrije' website te maken die toch beroerd toegankelijk is. Zie dit filmpje over de UWV-website.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:14

Asphyxion

I am, therefor I think

Bosmonster schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:12:
Die opties zijn imho sowieso tegen de richtlijnen, want het is een feature die alleen werkt met javascript.
De opties zijn niet tegen de richtlijnen, maar je moet de optie ook zonder Javascript kunnen aanbieden (zoals bv op www.interpolis.nl is gedaan).

Je kunt ook de optie weg laten indien javascript is uitgeschakeld.

Zoals beschreven in: http://www.webrichtlijnen...t-dom/optionele-karakter/
Een voorbeeld is een menu op de pagina om de bezoeker de lettergrootte te laten regelen. Het is mogelijk om dit op te vangen met een server-side script. De webontwikkelaar kan er echter ook van uitgaan dat browsers zelf een functie bevatten om de lettergrootte op pagina’s te schalen naar de voorkeur van de gebruiker. Bezoekers die client-side scripts missen, zijn dan op deze standaardfunctie aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

interpolis.nl breekt alleen wel zo'n beetje iedere andere visuele handicap-richtlijn... Witte tekst op lichtblauwe achtergrond :X

edit:
Ow je hebt een heel klein verstopt knopje waarmee je zwart/wit kunt kiezen! Jammer dat mensen dat natuurlijk nooit gaan vinden :P

Met dit soort dingen heb ik altijd het idee dat iedereen zo'n feature maar overneemt van een anders site, maar er wordt nooit _echt_ over nagedacht of het wel zin heeft. Of dat er gemeten wordt hoe vaak de optie nu werkelijk gebruikt wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door Bosmonster op 15-09-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Laatst online: 12:51
Misschien slim om dit topic te renamen naar "Semantiek op het web" of iets dergelijks, en het hele "vs. tabellen" idee achter ons te laten. Tabellen zijn voor tabulaire content (overzichten van gegevens waar rijen en kolommen verband met elkaar hebben). Daarmee is de kous af wat betreft tabellen. Geen speld tussen te krijgen, behalve met non-argumenten uit 1998.

Wat er verder in dit topic wordt besproken is vele malen interessanter: semantiek, toegankelijkheid, de kwaliteit / dekking van de huidige richtlijnen, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Helaas denkt nog steeds niet iedereen er zo over geert1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:11

Matis

Rubber Rocket

Cartman! schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:06:
Helaas denkt nog steeds niet iedereen er zo over geert1...
Klopt, opmaak dien je te maken met divjes/cvs en niet in een tabel-gedreven opmaak.

Echter vind ik dat je binnen een divje (bijvoorbeeld content) wel in een tabel mag plempen, dit omdat het velen malen eenvoudiger is die content uit te kunnen lijnen.

tables voor site design --> No Go :r

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Matis schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:09:
[...]

Klopt, opmaak dien je te maken met divjes/cvs en niet in een tabel-gedreven opmaak.

Echter vind ik dat je binnen een divje (bijvoorbeeld content) wel in een tabel mag plempen, dit omdat het velen malen eenvoudiger is die content uit te kunnen lijnen.

Ik wil niet weer die hele discussie die in dit topic is geweest aanwakkeren, maar juist met deze reactie laat je precies zien waarom veel mensen niet snappen waarom semantiek belangrijk is en waarom het nog niet door velen goed wordt toegepast. Dus eigenlijk geef je Cartman! dubbel gelijk, want met jouw reactie laat je precies zien waarom hij gelijk hebt ook al denk je dat jij het "goed" doet (let wel, dit staat tussen aanhalingstekens, want "goed" is natuurlijk een rekbaar begrip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

:X

Dat jij dat vindt maakt het er gelukkig nog niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

disjfa

be

De smilie maakt het helemaal af toch :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Laatst online: 12:51

Jammer maar helaas. Als jij denkt dat uitlijning makkelijker is met tabellen, dan is dat omdat je onvoldoende ervaring hebt met html/css. Niets is namelijk minder waar, een tabel heeft in een moderne website nergens echt voordeel (behalve voor weergave van een tabulair overzicht). Het kost alleen wel moeite om de lastigere kneepjes van moderne, semantische opmaak echt door te krijgen, er daar scheelt het meestal.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 15-09-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ben ik even naar het toilet, escaleert het topic :P
Ik denk dat Erkens mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd heeft en dat jullie daarop voortborduren.
Ik wilde het verhaal van geert1 kracht bij zetten door het te bevestigen, dat tables "alleen" gebruikt mogen worden voor het groeperen/ordenen van gerelateerde gegevens.
offtopic:
Jammer dat er zo HK gereageerd wordt... -O-

Edit: Geert1 :w

Ik denk helemaal niet dat uitlijning met tables eenvoudiger is, het tegendeel is momenteel in dit draadje bevestigd.
Daarnaast: http://stopdesign.com/arc...7/27/throwing-tables.html

[ Voor 25% gewijzigd door Matis op 15-09-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Matis schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:24:
Ik denk dat Erkens mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd heeft en dat jullie daarop voortborduren.
Verkeerd? Als jij het niet zo bedoeld had dan had je het anders moeten opschrijven...
offtopic:
Jammer dat er zo HK gereageerd wordt... -O-
Mag ik zeggen dat ik jouw reactie eerder van "HK-niveau" vind? Want als je serieus een flamebait gaat gooien dan vraag je er gewoon zelf om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:14

Asphyxion

I am, therefor I think

Bosmonster schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:03:
interpolis.nl breekt alleen wel zo'n beetje iedere andere visuele handicap-richtlijn... Witte tekst op lichtblauwe achtergrond :X

edit:
Ow je hebt een heel klein verstopt knopje waarmee je zwart/wit kunt kiezen! Jammer dat mensen dat natuurlijk nooit gaan vinden :P

Met dit soort dingen heb ik altijd het idee dat iedereen zo'n feature maar overneemt van een anders site, maar er wordt nooit _echt_ over nagedacht of het wel zin heeft. Of dat er gemeten wordt hoe vaak de optie nu werkelijk gebruikt wordt.
Mee eens (zowel over Interpolis als nuttigheid (is dat een woord?) van dergelijke opties).

Ik zie wel een trend dat bv font grote keuze op websites (bv ministeries) worden weggelaten. De browser functie werkt toch beter en het scheelt gewoon weer CSS/programmeer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Matis schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:24:

Ik denk helemaal niet dat uitlijning met tables eenvoudiger is, het tegendeel is momenteel in dit draadje bevestigd.
[...]

Ehh.. je zegt het toch echt letterlijk hoor. Weinig interpretatie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik bedoelde dit aan te geven: nieuws: Upgraden van Vista naar Windows 7 kan 20 uur duren
Het tabelletje over hoeveel uur het gaat duren. Dan zit dit tabel toevallig in het divje genaamd article en niet content.
Dit tabel is toch praktisch niet uit te lijnen met css?

[ Voor 196% gewijzigd door Matis op 15-09-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Daarnaast passen die knopjes vaak niet op een goede/ mooie manier in de lay-out waardoor ze "weggestopt" worden (zoals dus op de website van interpolis). Dat vind ik gewoon jammer, bak die optie er dan niet in. Als je het doet, moet je het goed doen en niet zo "halfbakken" zodat het bijna niet terug te vinden is.

Maar nogmaals wil ik wel vragen om dit van richtlijnen nu even achterwege te laten en weer door te gaan op tabellen vs. semantisch (div) designen. Reageer bijvoorbeeld (voor diegenen die daarop kúnnen reageren op een zinnige manier) op de quote van mijzelf in mn vorige post?
Matis schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:32:
Ik bedoelde dit aan te geven: nieuws: Upgraden van Vista naar Windows 7 kan 20 uur duren
Het tabelletje over hoeveel uur het gaat duren. Dan zit dit tabel toevallig in het divje genaamd article en niet content.
Hier heb je wel gelijk in, zo kwam het echter niet (ook niet na je uitleg) over in je vorige post. Het leek er meer op als jij een tekst in "newspaper style" (in kolommen dus) wilt indelen in je content div, dat je dat dan met een tabel doet, omdat dat gemakkelijker zou zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door jbdeiman op 15-09-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

disjfa

be

Je bedoelt tabulaire data :+

je bedoeling zal goed zijn, het komt er alleen zo rot uit :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ok, bij deze is het inderdaad bevestigd dat je nog niet exact weet wat semantiek inhoud :) Ik stel voor dat je dit topic eens helemaal doorleest, wellicht krijg je er dan een beter beeld van. Even voor de goede orde, die tabel is onderdeel van het artikel en is een tabel met tabulaire data, er is dus niks "fout".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jbdeiman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:35:
Hier heb je wel gelijk in, zo kwam het echter niet (ook niet na je uitleg) over in je vorige post. Het leek er meer op als jij een tekst in "newspaper style" (in kolommen dus) wilt indelen in je content div, dat je dat dan met een tabel doet, omdat dat gemakkelijker zou zijn.
Hehe, dan zitten we weer op een lijn.
Als ik kolommen wil, dan gebruik ik wel frames B)

@disjfa; misschien komt dat door mijn muisarm :'(

@erkens: se·man·tiek (de ~ (v.))
1 leer van de betekenis van de woorden en woordgroepen => betekenisleer

Volgens mij is het de scheiding van inhoud en weergave. Het weergeven van je gegevens buiten je html houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Matis op 15-09-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ik denk dat je Erkens niet hoeft uit te leggen wat semantiek is maar er zelf echt nog eens in moet verdiepen, want uit je laatste 5 reacties blijkt toch echt ondubbelzinnig dat je geen idee hebt waar de 'table-hetze' over gaat en wanneer het gebruik van tables nu wel of niet acceptabel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

curry684 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:47:
Ik denk dat je Erkens niet hoeft uit te leggen wat semantiek is maar er zelf echt nog eens in moet verdiepen, want uit je laatste 5 reacties blijkt toch echt ondubbelzinnig dat je geen idee hebt waar de 'table-hetze' over gaat en wanneer het gebruik van tables nu wel of niet acceptabel is :)
Okee, prima...

@hieronder :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ok excuses voor mn reactie eerder, je hebt het blijkbaar gewoon over tabulaire data :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:41

M0nkeymen

Monkeystyle!

Volgens mijn is semantisch gewoon dat je de tags gebruikt waarvoor ze zijn. h1 t/m h6 gewoon voor titels gebruik, p voor paragraaf, br voor lijnbreaks, en tabellen voor tabulaire data(prijslijsten e.d.) divs voor divisions(delen van een site). De tabel in het artikel is volgens mij gewoon terecht omdat het data is die in een tabel thuis hoort.

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Dat het in dat artikel om tabulaire data gaat is inmiddels zo'n *natte vinger* 20x gezegd. Zal we duidelijk zijn inmiddels. :P

Semantiek is gewoon het sleutelwoord in deze discussie; tags gebruiken waarvoor ze zijn. Dat is om diverse redenen nuttig. Ten eerste voor jezelf (maakt het ontwerpen en met name aanpassen van de site makkelijker), ten tweede voor de zoekmachines (die weten waar het om gaat) en ten derde voor de screenreaders (heel belangrijk voor ze, maar doelgroep is beperkt). De enige reden om het niet te doen is een gebrek aan kennis.

Volgens mij valt daarmee zo'n 20 pagina's aan discussie samen te vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

M0nkeymen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:05:
Volgens mijn is semantisch gewoon dat je de tags gebruikt waarvoor ze zijn. h1 t/m h6 gewoon voor titels gebruik, p voor paragraaf, br voor lijnbreaks, en tabellen voor tabulaire data(prijslijsten e.d.) divs voor divisions(delen van een site). De tabel in het artikel is volgens mij gewoon terecht omdat het data is die in een tabel thuis hoort.
Dat is hoop ik nu toch wel duidelijk(, of ben ik weer niet duidelijk)? In jouw voorbeeld scheid je toch ook de inhoud van de opmaak.
Immers kun je met eenzelfde html pagina een compleet andere smoel geven aan je site door alleen je css aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
De tabel in het artikel is ook tabulaire data, dus dat klopt helemaal. En je hebt helemaal gelijk met wat semantisch volgens jou is. Echter gaat dat niet altijd helemaal op, maar dat heeft meer met de voorkant te maken.
Je gebruikt bijvoorbeeld een <em> of <strong> om bepaalde delen in je tekst te benadrukken. Dit is echter niet altijd het geval als je naar de website zelf kijkt (als bezoeker). Deze dingen worden vaak semantisch correct gebruikt en wel voor de zoekmachine.
Voor mij is semantisch gebruik ook zichtbaar: Dus je ziet ook dat tekst in een <em> anders is dan de gewone tekst. Je benadrukt het niet alleen voor Google, maar ook voor je bezoekers.

offtopic:
Een spijker sla je toch met een hamer in het hout, niet met de achterkant van een schroevendraaier, tenzij je geen andere mogelijkheid hebt. Hoewel het best mogelijk zal zijn is het niet gebruikelijk om dat ook maar te doen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste