quote:
dutchronnie schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:42:
Bedankt voor je heldere uitleg Ferry34.
[...]
Mijn DVD player is een Nad, en heb ik ingesteld op Progressive Scan.
Deze geeft op TV aan 576p, dus dat kan kloppen
[...]
Mijn DVD speler heeft geen HDMI uitgang, ik gebruik de component uitgang.
De Onkyo kan Upscalen van Component naar HDMI (Dus niet naar 1080p)
Wat erin gaat, komt er ook uit aan resolutie.
[...]
Klopt, hij kan niet upscalen naar 1080p, maar kan dus het signaal upscalen (Component naar HDMI).
Wel kan de Onkyo signalen aan tot 1080p, deze moet hij dus wel kunnen doorgeven.
[...]
Dit klopt niet helemaal, Dit staat wel in de handleiding. Maar de Onkyo geeft gewoon het instellingen menu weer op de TV via HDMI, ondanks dat de s-video aansluiting niet is gemaakt.
Ik weet eigenlijk niet wat de Samsung Digitale decoder voor signaal door moet geven. Het is een DCB-H360 S van Samsung.
Het zou dus kunnen dat deze geen 1080p doorgeeft.
Graag gedaan hoor.
Dat de term upscalen op deze manier wordt gebruikt ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen, maar deze Onkyo kan inderdaad een binnenkomend signaal van de componenteninput uitsturen via hdmi.
Hij kan dus blijkbaar wèl een 1080p in passthrough doen? Dat zou erg mooi zijn!
Digitale tv is geen 1080p maar max 1080i, dat klopt.
quote:
_Christiaan_ schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 14:05:
Wat ik me dan afvraag: stel dat 1080p niet mogelijk is, zoals bijvoorbeeld een UPC kastje. Is het dan niet beter om op 720p door te geven i.p.v. 1080i? Qua beeldinformatie maakt het weinig uit, beiden gebruiken effectief rond de 1 miljoen pixels per frame (720p marginaal minder). Of moet je gewoon de resolutie kiezen die past bij de native resolutie van je TV? M.a.w. 720p voor HD-ready TV's en 1080i voor full-HD tv's?
Dat ligt er nogal aan en vooral ook aan de tv. Hoe goed is de tv in de-interlacen (het samenvoegen van de 2 frames).
Nu zijn de Panasonic plasma's fantastische tv's, maar het is algemeen bekend (komt ook altijd uit de tests) dat ze niet meer dan matig zijn in het de-interlacen van het beeld.
Heb je een receiver die kan upscalen, laat die het dan doen naar 1080p. Anders zal waarschijnlijk 720p een mooier beeld geven, zeker bij de wat snellere beelden.
Bij een intelaced signaal is het beeld van frame 2 (waar de even lijnen van worden gepakt) altijd verschoven dan het beeld van frame 1 (waar de oneven lijnen van worden gepakt) en wanneer deze worden samengevoegd, ontstaat er het bekende kam-effect. Hoe sneller de beelden (sport bijvoorbeeld) des te erger het effect.
Echter: test het gewoon zelf en kijk wat jij mooier vindt.
(Dus uitleg 1080i: wanneer het apparaat geen 1080p aankan (bijv de receiver vanwege chip met te weinig rekenvermogen) of de gebruikte bandbreedte is te hoog (digitale tv zenders over de kabel) kan er dus maximaal 1080i gebruikt worden.
De i staat voor interlaced en wat wil dat zeggen? Bewegende beelden bestaan uit frames en bij 1080i krijgt de tv van frame 1 alleen de oneven horizontale beeldlijnen binnen. Daarna krijgt deze de even beeldlijnen van frame 2 binnen.
De tv schuift deze beeldlijnen inelkaar en toont dit in 1 keer op het scherm.
Een hdtv kan namelijk geen interlaced signaal weergeven, alleen ontvangen. Het wordt altijd progressive en dus in 1 keer getoond. Dit in tegenstelling tot de crt bakken die alleen een interlaced signaal kunnen weergeven. Die oude tv's laten dus eerst de even beeldlijnen zien en daarna de oneven.
Daarom is het kijken naar de oude crt bakken vermoeiend en was het overschakelen naar 100 hz zo belangrijk. Je kreeg toen dus 50 keer per seconde een volledig beeld te zien in plaats van 25 keer!
Dit deinterlacen is best moeilijk omdat het in realtime en bijzonder snel moet gebeuren en de ene tv kan dit beter dan de andere.
Staat het beeld stil dan is 1080i het mooiste, maar hoe sneller de bewegingen des te minder scherp gaat het worden.
Ferry34 wijzigde deze reactie 30-08-2009 23:29 (51%)
Pioneer KRP600M Kuro 60 inch plasma; Panasonic TH42PX80; Onkyo TX-SR606 met Harman/Kardon HKTS11;xbox360 met hd-dvd; ps3; shuttle-achtige pc met 3 vensters met neon; HTC HD2; Archos 101 16GB 10 inch tablet