+1 (ookal is dit geen geenstijl/fok!/dumpert)quote:gryz schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:00:
Randy Bush is een eikel. Altijd al geweest. Hij heeft inderdaad experience, en hij weet waar hij over praat. Maar dat is niet genoeg om ook altijd gelijk te hebben. Net zoals velen met invloed in de IP wereld denkt hij altijd dat hij gelijk heeft. Da's onplezierig om mee te werken, onplezierig om mee te praten.
Dat interview is een puur propaganda filmpje. Van RIPE. Wat had je anders verwacht ? Het hele verhaal van "get experience now, or you'll be in problems in 3 years", dat heb ik al vaker gehoord. Om precies te zijn, dat hoor ik al sinds 1996. Dat "real soon now(tm)" blijft altijd hetzelfde. En altijd worden er oplossingen gevonden om IPv4 door te laten draaien. Ik heb meer vertrouwen in de vindingrijkheid van mensen om IPv4 meer leven in te blazen dan dat het hele net naar IPv6 overstapt.
Komt IPv6 er ooit ? Waarschijnlijk. Wanneer ? Over 3 jaar ? Of over 10 jaar ? Zelf zou ik er niet raar van opkijken als we over 5 jaar nog steeds geen serieus IPv6 Internet hebben. Misschien dat een aantal lui hun hoofden bij elkaar steekt, en met IPv7 komt. IPv6 biedt niets nieuws. Het is ontworpen door een stelletje sukkels, en het enige probleem dat ze schenen te begrijpen, en oplosten was de address-space limitatie. Verder helemaal niks. Als je een nieuw protocol ontwerpt, op de network-layer, dat daadwerkelijk network-layerproblemen oplost (zoals multi-homing, mobile IP, etc), dan zou dat genoeg incentive kunnen zijn om naar een nieuw protocol over te stappen.
Maar zoals het nu is: geen incentive. Ik zie nog wel 10 jaar meer IPv4 Internet.
Ik ben het er helemaal mee eens!
Het heeft een hoog "Wij van WC-eend" gehalte. Dat is jammer.
Als IPv6 echt zo nodig is, waarom is dat dan nog niet grootschalig (lees: internet backbones) geïntroduceerd?
Ik neem aan dat ze dan moeten beginnen bij bijv. AMS-IX, dat alle core switches IPv6 zijn. Alle providers IPv6 kunnen uitdelen, etc.
Daarna komen pas de ISP's aan de beurt (wat waarschijnlijk kwestie is van een vinkje aan zetten > de nieuwe DOCSIS3.0 modem's zouden het zo makkelijk aan moeten kunnen).
Die modem's funcitoner toch wel als een router (lees: DHCP, DNS, Routing).. Wat waarschijnlijk ook gewoon IPv4 kan zijn. Zo heeft de eindgebruiker nergens last van.
Maar waarschijnlijk is het inderdaad allemaal niet zo nodig..