| Up (2009) gaat over iets wat omhoog gaat als het gevuld is en weer zakt als het leegloopt. | (C) @ 29-10-09 00:12
[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 92
Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last
Nieuw TopicReg. datum: 01 december 2006
Specs: http://tweakers.net/gallery/sys/17113 xfire: enpthron
Ik ga nog niet voor een dual-gpu kaart ... wederom bewijst mn 8800GTX zich weerquote:
Het is opvallend hoe hard de GTX280 hier gewooped wordt door de oude GX2 kaart zeg
An eye for an eye and the whole world goes blind - System
Reken maar dat het klopt. Het past precies in het straatje die AMD de laatste tijd gevolgd heeft....quote:suijkerbuijk schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:21:
Dan nog vind ik het vreemd.
Ik zelf maak gebruik van 2x 2900xt in crossfire.
En dit is ouwe kaart.
Maar toen zijn opvolger kwam (hd 3850\70) waren deze niet veel sneller.
En dat op eens gaat een kaart van 80euro bijna even snel zijn als de ati hd 3870 .
Iets klopt er niet en kan best zijn dat de drivers niet alles goed laat verwerken.
Dus ik wacht wel tot er een tweakers zelf even de kaart gaat testen.
De R600 aka HD2900XT was eigenlijk min of meer een 'misser'. Het was een inefficiente monsterchip, terwijl de architectuur eigenlijk helemaal niet slecht in elkaar zat. Dat blijkt nu wel nu het nieuwe team de oude architectuur heeft opgepikt en dit helemaal getweakt en gefinetuned heeft. De RV770 was een goede chip die veel sneller was dan een R600. De RV730 neemt alle goede eigenschappen over van de RV770, dus het is niet vreemd dat er nu grote sprongen gemaakt worden. De performance die je nu in je budget PC kan stoppen is ongekend hoog. Vorig jaar betaalde je er nog de jackpot voor.
R600: 720M transistors, 420mm2, 512-bit, gelanceerd voor $399 in Mei 2007
RV670: 666M transistors, 196mm2, 256-bit, gelanceerd voor $199-$249 in November 2007
RV730: 514M transistors, 146mm2, 128-bit, gelanceerd voor $79 in September 20078
Zie je hoe efficient de boel geworden is? En door die efficientie kan de prijs omlaag. Ter vergelijking... de RV530 aka X1600XT/Pro was groter dan de RV730 met 150mm2, maar had een stuk minder transistors (157M) en ging over de toonbank voor $149-199. En dat was eind 2005! Nu heb je dus een chip die kleiner is maar ook vele malen sneller is...
CJ wijzigde dit bericht 11-09-2008 00:13 (17%)
My postings are my own opinions and may not represent my employers positions, strategies or opinions. Follow me on Twitter
Reg. datum: 30 april 2006
[...]
R600: 720M transistors, 420mm2, 512-bit, gelanceerd voor $399 in Mei 2007
RV670: 666M transistors, 196mm2, 256-bit, gelanceerd voor $199-$249 in November 2007
RV730: 514M transistors, 146mm2, 128-bit, gelanceerd voor $79 in September 2007 2008
[/quote]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Nu koop je dus zo'n klein HD4670 kaartje met 128-bits geheugeninterface, drukt hem in het PCI-E slot en je bent klaar. Bijna dezelfde performance maar dan 4x zo zuinig en dus ook makkelijk passief te koelen.
Wel grappig hoe het marktbeeld is veranderd door de jaren. Vroeger had je de keus tussen de HD2900XT (360 euro) en de 8800GTX (530 euro) en betaalde je voor de nVidia kaart dus een meerprijs van 170 euro voor ongeveer 20 tot 30 % betere prestaties.
Nu heb je de keuze tussen een HD4870 X2 (410 euro) en een GTX 280 (360 euro) en betaal je voor het topmodel van AMD zo'n 50 euro meer voor ongeveer 50 tot 80% betere prestaties.
En bij de release van de 9800GTX vonden we 250-270 euro een supergoede prijs voor het gebodene. Een paar maanden later is er een HD4850 en nu vinden we diezelfde 9800GTX voor 170 euro duur.
Vroeger had je een ondergemiddeld presterende 8600GTS voor dik 150 euro en nu koop je voor minder dan 100 euro een rappe 9600GT/8800GT of een HD4670 met 1GB. Dit bewijst allemaal maar weer hoe belangrijk gezonde concurrentie is en dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn zoals in het verleden. ATI vroeg in het verleden ook gewoon 500+ euro voor hun X850XT en de X1900XTX en nu kan het opeens allemaal veel goedkoper.
frankknopers wijzigde dit bericht 11-09-2008 00:28 (9%)
pricewatch: EVGA e-GeForce 9800 GX2 1GB
Het ligt er aan wat je gaat doen en wat je van je VGA vraagt denk ik eeerder, de 9800 GX2 is deze opzichte beter voor je geld voor die tietels als andere , want echt het verschil tussen 47 fps min en 67 fps min merk je niet
Gold Leader wijzigde dit bericht 11-09-2008 00:37 (21%)
Dual P3/EB 1Ghz, ABiT VP6, 4x 256MB PC-133 Micron, ASUS X800XT PE AGP,V5 5500 PCI, Dual OpteronDP 285 E6, 4x 1GB PC3200 ECC Reg., ASUS K8N DL, XFX 9800 GX2 XXX, Dual OpteronDP 248 CG, MS-9130, 2x 1GB PC3200 ECC Reg, Sapphire HD 3850 AGP, V5 5500 PCI Mac.
Ok, even wachten... we hebben het nu over een mainstream of eigenlijk nu meer een budget videokaart van ¤70 in de vorm van een HD4670 die acceptabele framerates er uit weet te persen in CoD4, Racedriver GRID, Mass Effect, Oblivion etc.... en je komt aan zetten met een dual GPU oplossing van ¤260 die niet meer geproduceerd wordt?????quote:Gold Leader schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:34:
maar ja zijn games als Crysis, CoD4 en Flight Sim X de games voor de man dan raad ik eerder de 9800 GX2 aan en die heb je al voor 260 euro een EVGA zelfs:
Het ligt er aan wat je gaat doen en wat je van je VGA vraagt denk ik eeerder, de 9800 GX2 is deze opzichte beter voor je geld voor die tietels als andere , want echt het verschil tussen 47 fps min en 67 fps min merk je nieteen vloeiend beeld blijft een vloeiend beeld wat vboven de 30 fps zit, om precies te zijn is 24,9 fps al een vloeiend voor het menselijk oog, dus ja wat dat betreft voor die 260 euro heb je al een goddelijke optie, wat heeft ATi om dat te concurreren de HD 4850 X2 mischien?
My postings are my own opinions and may not represent my employers positions, strategies or opinions. Follow me on Twitter
25FPS in een film is anders dan 25FPS in een game. De gehele film is en blijft op die 25FPS waardoor je ogen niks snellers of langzamers registreren. In een spel heb je bijna nooit een constante fps dus dan merk je 25, 30 of 60 fps zeker wel. Voor rappe shooters is 60fps toch wel een eis, speel diezelfde shooter op 30 fps en je merkt dat het beeld stroperiger is.quote:Gold Leader schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:34:
maar ja zijn games als Crysis, CoD4 en Flight Sim X de games voor de man dan raad ik eerder de 9800 GX2 aan en die heb je al voor 260 euro een EVGA zelfs:
Het ligt er aan wat je gaat doen en wat je van je VGA vraagt denk ik eeerder, de 9800 GX2 is deze opzichte beter voor je geld voor die tietels als andere , want echt het verschil tussen 47 fps min en 67 fps min merk je nieteen vloeiend beeld blijft een vloeiend beeld wat vboven de 30 fps zit, om precies te zijn is 24,9 fps al een vloeiend voor het menselijk oog, dus ja wat dat betreft voor die 260 euro heb je al een goddelijke optie, wat heeft ATi om dat te concurreren de HD 4850 X2 mischien?
Specs Desktop || Specs Laptop || Specs Mediacenter || is-music.net For my latest mixes.
Bij gerenderde beelden is dit niet zo, daar word de tussenliggende beweging wegelaten en is elk frame haar scherp zonder motion blur, hierdoor word dit eerder als schokkerig en vervelend ervaren en is met een hogere framerate op te lossen.
Het probleem van de minimale framerate die soms (ook al is het heel even) veel lager ligt dan 25fps is natuurlijk ook een heel groot probleem.
20D + grip - Tamron 17-35mm - Canon 24-70L F2.8 - Sigma 30mm F1.4- Canon 50mm F1.4 - Canon 70-200mm F2.8 L IS - Speedlite 580EX II
Verschil met games is dat het interactief is en dat je dan wilt dan het 'instant' reageert op jouw input. Als je met de muis rondkijkt wil je dat het direct zonder merkbare vertraging op je scherm komt. Met een framerate van 25 fps betekent dat 40 ms lag en dat is gewoon heel veel. De TFT schermen zijn niet voor niets steeds sneller geworden qua responsetijd, het was gewoon nodig om direct de feedback te geven zonder ghostingeffecten.
Maargoed, Gold Leader speelt Flight simulator en dat is niet bepaald een game met veel snelle bewegingen en reacties. dus heb je bij zo'n spel wellicht genoeg aan 25 fps. En als een 9800GX2 het beste is voor dat spel dan is dat een hele mooie kaart voor jou.
Maar als ik spellen als GRID, COD4 enz wil draaien dan wil je het liefst gewoon ver boven de 60 fps zitten. als ik daar 25 fps haal kan ik het wel vergeten, want dan raak ik geen mens meer en time ik alle bochten verkeerd.
Maargoed, een 9800GX2 is zeker weten een hele mooie kaart voor 260 euro. Het is de laatste kaart van NV die echt indruk op me heeft gemaakt. Zelfs de GTX 280 heeft er nog regelmatig moeite mee.
Kun je na gaan hoeveel iedereen te veel betaald heeft voor al die 9800 GTX kaarten en de dikke winst die nVidia maakte. Concurentie is zeker heel belangrijk daarom is het ook balen dat AMD het in de CPU tak niet zo best doet. Intel heeft het afgelopen jaar misschien 1 echt nieuwe snellere cpu uitgebracht. van 3.0 naar 3.2 Ghz en meer niet gewoon omdat het niet nodig is. Als er veel concurentie was geweest zie je gewoon grotere sprongen. Gelukkig is de Videokaart markt weer helemaal aangetrokken. Daardoor moet nvidia wel gaat stoppen met het uitmelken van de G80 en G92. En moeten ze met iets nieuws gaan komen. Want je ziet dat ze eigenlijk hun oude ontwerk alleen wat verbeterd hebben. G80 > G92 is gewoon een tweaked ontwerp. dan de GT200 min of meer een dubbele G92. Dus het zal me niets verbazen als ze straks ineens met een knaller op de proppen komen. Dus ik hoop dat de RV8xx een net zo grote sprong (of groter) zal zijn als van R670 > RV770.quote:frankknopers schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:25:
Die efficientiesprong die AMD heeft gemaakt is echt enorm. De HD4670 komt qua fps al redelijk dicht in de buurt van de HD2900XT, vooral bij het inschakelen van AA. En dan te bedenken dat de R600 een extra 6pins en 8pins stroomtoevoer nodig had + een dualslot koeling met drie heatpipes en een dik PCB voor die 512bits geheugeninterface....
Nu koop je dus zo'n klein HD4670 kaartje met 128-bits geheugeninterface, drukt hem in het PCI-E slot en je bent klaar. Bijna dezelfde performance maar dan 4x zo zuinig en dus ook makkelijk passief te koelen.![]()
Wel grappig hoe het marktbeeld is veranderd door de jaren. Vroeger had je de keus tussen de HD2900XT (360 euro) en de 8800GTX (530 euro) en betaalde je voor de nVidia kaart dus een meerprijs van 170 euro voor ongeveer 20 tot 30 % betere prestaties.
Nu heb je de keuze tussen een HD4870 X2 (410 euro) en een GTX 280 (360 euro) en betaal je voor het topmodel van AMD zo'n 50 euro meer voor ongeveer 50 tot 80% betere prestaties.
En bij de release van de 9800GTX vonden we 250-270 euro een supergoede prijs voor het gebodene. Een paar maanden later is er een HD4850 en nu vinden we diezelfde 9800GTX voor 170 euro duur.
Vroeger had je een ondergemiddeld presterende 8600GTS voor dik 150 euro en nu koop je voor minder dan 100 euro een rappe 9600GT/8800GT of een HD4670 met 1GB. Dit bewijst allemaal maar weer hoe belangrijk gezonde concurrentie is en dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn zoals in het verleden. ATI vroeg in het verleden ook gewoon 500+ euro voor hun X850XT en de X1900XTX en nu kan het opeens allemaal veel goedkoper.
Sys -=Game PC=- | -=Lan Box=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!
Dus wat mij betreft niet zo heel veelzeggend van die benchmark previews.
DFI Lanparty LT X48-T2R | Xeon X3350(Q9450) @3.6GHz | 4x 2GB (8GB) OCZ OCZ2P10664GK @ 1126MHz | Tijdelijk 8800GTX@621/1512/1000 | Dell 2709w 27" monitor | Intel Postville SSD80GB | 2x Samsung F3 1TB | X-Fi Music Edition
nieuws: AMD kondigt twee nieuwe Firepro-kaarten aan
V8700 met de RV770XT VPU:
--> I WANT V3750 met de RV730 VPU:

Het blijkt dat deze dingen Display Ports hebben heh de opvolger van HDMI al? damn tijd vliegt.
@ Frank Knopers
hehe dat is zo idd
Gold Leader wijzigde dit bericht 11-09-2008 14:02 (37%)
Dual P3/EB 1Ghz, ABiT VP6, 4x 256MB PC-133 Micron, ASUS X800XT PE AGP,V5 5500 PCI, Dual OpteronDP 285 E6, 4x 1GB PC3200 ECC Reg., ASUS K8N DL, XFX 9800 GX2 XXX, Dual OpteronDP 248 CG, MS-9130, 2x 1GB PC3200 ECC Reg, Sapphire HD 3850 AGP, V5 5500 PCI Mac.
Display Port is de opvolger van DVI.quote:Gold Leader schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:58:
Het blijkt dat deze dingen Display Ports hebben heh de opvolger van HDMI al? damn tijd vliegt.
hmm oke en waar komt HDMI te plaatse? aangezien je de HDMI ook beeld uit kan krijgen net als bij de Display Port en de DVIquote:
Dat laatste.quote:Gold Leader schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:13:
[...]
hmm oke en waar komt HDMI te plaatse? aangezien je de HDMI ook beeld uit kan krijgen net als bij de Display Port en de DVI, of is HDMI eigenlijk een DVI die ook geluid kan weergeven of hoe men dat zegt
En als ik het wikipedia artikel erbij pak, lijkt DisplayPort meer als een concurrent/opvolger van HDMI te zijn. Beide combineren audio/video signalen.
Volgens hun eigen site (http://www.displayport.org/) profileren ze zich echter meer als opvolger van DVI.
K-Wulf wijzigde dit bericht 11-09-2008 16:29 (9%)
Display port verbetert de kerntechnologie waardoor langere kabels mogelijk worden en veel meer mogelijkheden. Het grootste voordeel van display port is echter royalty vrije encryptie daarom wil de industrie zo snel mogelijk overschakelen naar DP.
CJ zou jij eens hiernaar kunnen kijken en/of jouw contacten bij Ati/AMD erop kunnen wijzen dat NVidia op dit moment een heel grote voorsprong aan het nemen is op video-gebied ?
Zie hier: http://forum.doom9.org/showthread.php?p=1182142#post1182142 en verder.
Waarom ?
DGIndex is namenlij de de-facto tool om video-streams te indexeren. Iedereen die een digitale camera heeft, DVD's,- Blu-ray's of welke digitale video dan ook wil backuppen (inclusie de hele release-gemeenschap en alles wat erom heen hangt) etc.etc ; Kortom iedereen die wat die met digitale video doet, maakt op één of andere manier gebruik van dit programma (het onderdeel van DVD-rebuilder, dingen als convertxtoDVD, AutoGKT en vele andere programma's). Een héééél erg grote fanbase dus.
En zoals je ziet heeft NVidia snel en adequaat gereageerd op de onwikkelaar van dit Open Source programma (Neuron2) en heeft daardoor binnen 1 à 2 maanden een GPU-versie weten te maken. Ati loopt nu de kans om een heel erg grote fanbase kwijt te raken aan Nv, en wel heel erg snel; Ik heb bijvoorbeeld mij bestelling van een HIS HD4850 1 Gb onmiddelijk geannuleerd, en vanuit de diverse chat-kanalen krijg ik door dat dit al voor heel veel anderen geldt; Iedereen die maar wat die met digitale video, en dat zijn héél erg veel mensen, inclusief de profs die bv. anders FireGL spullen zouden kopen.
Lijkt me dat Ati snel moet reageren, anders rekane ze veel (potentiele) klanten erg snel kwijt.
G_M_C wijzigde dit bericht 12-09-2008 09:17 (5%)
quote:According to leaked driver roadmap
We spotted a leaked driver roadmap over at VR-Zone covering AMDs upcoming chipset drivers and it has fairly accurate dates on it and what took us somewhat by surprise was the inclusion of the RS880 chipset which according to the said roadmap should launch in March or April next year.
The details are still pretty thin on the ground and the new roadmap only hints at improved multimedia capabilities, which doesn't say much. From what we already know about this chipset it should also have DDR3 support and be teamed up with the new SB800 southbridge.
A couple of other interesting points on the roadmap is the fact that AMD is working on Blu-ray support under Linux for its IGP chipsets, although this will only be available to OEMs, which is a shame as we're sure there are a lot of people out there that would like to see this feature being available for HTPC systems. AMD also seems to have increased the release schedule for its chipset drivers and as with its graphics drivers, we can now expect a new release on a monthly basis.

Dus ik dacht ook wel interessant voor hier. Ik zie ook UDV low power states. Mooi voor de mensen die de kaartjes voor HTPC gebruiken. Wordt het weer wat zuiniger/stiller.
Sys -=Game PC=- | -=Lan Box=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!
PhysX en CUDA is helemaal niet van belang voor deze app. Deze app is behoorlijk cruciaal in de video-bewerkingsketen. Het indexeerd de video-stroom, waardoor frame-accuraat zoeken mogelijk wordt gemaakt. Zonder frame-accuraat zoeken kan je bv. niet betrouwbaar een hoofdstukindeling maken (je kan niet exact op een I-frame een chapter-point aanleggen).quote:CJ schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:49:
Afgezien van het feit dat ik betwijfel of AMD een grote fanbase kwijt raakt aan NV (zie ook gebrek aan PhysX en CUDA ondersteuning), zal ik het eens navragen. De UVD2 engine is volgens de meeste recente tests krachtiger/beter dan VP2 en de laatste Radeons hebben meer computepower, dus je zou zeggen dat het ook prima op Radeons zou moeten werken. Ik zal het eens navragen.
Daarom is deze app zo belangrijk, en tot deze ontwikkeling was frame-accuraat zoeken in VC-1 streams niet eens mogelijk evenmin als het indexeren van MBAFF/ PAFF AVC/H264 streams, die veel worden gebruikt in DVB-A/C/S uitzendingen; Al dan niet in HD.
Vanwege die belangrijke functie, het mogelijk maken van frame-accuraat zoeken, neemt deze app. een heel belangrijke plek in de video-keten; Het wordt simpelweg erg veel gebruikt, en maakt (deels) onderdeel uit van vele programma's van DVB-recorders tot DVD/BR backupprogramma's.
quote:De Chinese fabrikant Elsa heeft tijdens een bijeenkomst op zijn hoofdkantoor de roadmap van Nvidia getoond. Hieruit blijkt dat het bedrijf half december met de GT206 en begin 2009 met de GT212 komt.
Met beide kaarten richt Nvidia zich op het hogere segment van de markt, waarbij de GT206 de GTX260 moet opvolgen, terwijl de GT212 het huidige vlaggenschip - de GTX280 - moet aflossen. De verwachting is dat de GT206 niets meer zal zijn dan een GTX260 die op 55nm wordt gebakken en daardoor hogere kloksnelheden en een lager verbruik meekrijgt. Tevens zal er volgens de roadmap een nieuwe variant van de 9800GTX+ uitkomen in het vierde kwartaal van dit jaar. Deze kaart bevat al een 55nm-gpu, maar de nieuwe kaart stelt betere prestaties in het vooruitzicht.
Met de GT212, die in het eerste kwartaal van 2009 moet verschijnen, gaat Nvidia direct de stap naar 40nm maken, aldus de roadmap. Onduidelijk is nog of het hier enkel gaat om een GTX280 die op 40nm wordt gebakken, of om een op meer punten aangepaste gpu. Concurrent AMD produceert al langer gpu's die op 55nm worden gebakken en eerder deden geruchten de ronde dat de fabrikant met een komend model, de RV870, ook de overstap naar 40nm maakt.

Deels offtopic maar nVidia gaat dus een grote sprong maken van 65nm high end in een keer naar 40nm. Erg gewaagt maar ze moeten ook wel... AMD zit al langere tijd op 55nm en hebben daar duidelijk voordeel van gehad. nVidia durfde volgens mij niet zo goed meer sinds de GF FX. Ze hebben nu ook twee chips listed GT206 en de GT212 nu vraag ik me af of het toch niet dezelfde chip is of dat ze nu echt een andere chip maken voor de opvolger van de GTX260 zodat ze beter met de prijs kunnen stunten. En wat doen ze met DX10.1 ?
Ik vraag me ook af wat AMD van de RV870 gaat maken. Het wordt weer spannend ....
Het is trouwens duidelijk dat de G92 nog niet genoeg uitgemelkt is
Is het nou niet genoeg geweest..... Wat gaan ze nu weer doen core weer 30 MHz omhoog ?
Astennu wijzigde dit bericht 12-09-2008 10:19 (5%)
Ik denk dat CJ bedoelde dat de video-bewerkings fanbase van ATi toch niet zo groot is dat het erg relevant is dat ze hier mensen verliezen. De meeste mensen kopen toch een videokaart om te gamen, als er 50% meer gamers bij komen en 1% video-bewerkers afvallen zal AMD daar vast niet heel rouwig om zijn..quote:G_M_C schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:03:
[...]
PhysX en CUDA is helemaal niet van belang voor deze app. Deze app is behoorlijk cruciaal in de video-bewerkingsketen.
Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last
Dit topic is gesloten.