Acties:
  • 0 Henk 'm!
En keurig op schema, op de 27e augustus stond 'ie op de nikon site.

De hoogtepunten
  • Nieuwe 12,3mpix CMOS sensor
  • motor in de body
  • Iso 200-3200 met een opstapje naar 6400
  • Filmpjes in 320 x 216 pixels, 640 x 424 pixels of 1,280 x 720 pixels in AVI format
  • Scene Recognition System en face detection
  • Multi-CAM 1000 11 punts AF systeem
  • 96% zoeker
  • Active D-lighting
  • Uitgebreide in-camera retoucheer optie's
  • 4,5 FPS
De AF unit is dezelfde als in de D80 maar toch zit er nu 3D tracking op.

Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d90/img/pic_001.jpg

Deze kits staan er voor nederland op het programma. Prijzen uiteraard advies.
D90 body € 1.039 Begin oktober
D90 18-105 VR € 1.289 19 september
D90 18-105 VR + 70-300 VR € 1.735 Begin oktober
D90 18-200 VR € 1.735 19 september
D90 16-85 VR € 1.625 Begin oktober

Even wat specs van Nikon's site:

BeeldsensorCMOS-sensor van 23,6 x 15,8 mm
- Ondersteuning van hoge ISO-gevoeligheden
- Zeer snelle gegevensuitlezing
- Nikon DX-formaat CMOS-sensor
- Energiebesparend ontwerp
Totaal aantal pixels
12,9 miljoen
Stofverwijderingssysteem
Beeldsensorreiniging, referentiegegevens voor stofverwijdering (optioneel programma Capture NX 2 vereist)

Ruisonderdrukking

Ruisonderdr. lange sluitertijd
Foto's die zijn gemaakt met een sluitertijd van langer dan 8 seconden, worden bewerkt om ruis te onderdrukken. Aangezien de tijd die nodig is om beelden na vastlegging te bewerken voor ruisonderdrukking ongeveer gelijk is aan de opnameduur (sluitertijd), duurt het circa twee keer zo lang voordat beelden volledig zijn opgenomen.

Hoge ISO ruisonderdrukking
Foto's die worden gemaakt met een ISO-gevoeligheid van ISO 800 of hoger, worden bewerkt om ruis te verminderen. “Hoog”, “Normaal” (standaard), “Laag”, “Uit”
Bij ISO-gevoeligheden van Hi 0,3 of hoger is het niveau van ruisonderdrukking lager dan bij de instelling Laag.

Opnameformaten

Beeldgrootte (pixels)
- 4288 x 2848 (L)
- 3216 x 2136 (M)
- 2144 x 1424 (S)

Bestandsindelingen
- NEF (gecomprimeerd RAW)
- JPEG: JPEG-Baseline compatibel met fijne compressie (circa 1 : 4), normale compressie (circa 1 : 8) of basiscompressie (circa 1 : 16)
- NEF (RAW) + JPEG: de foto wordt één keer opgeslagen als NEF (RAW)-bestand en één keer als JPEG-bestand

Schrijfsnelheid voor beelden
Circa 14 MB/s onder de volgende omstandigheden:
- Opnamemedium: 1 GB Panasonic Pro HIGH SPEED SD-geheugenkaart
- Beeldkwaliteit: JPEG Normaal
- Beeldgrootte: Groot
belichtingLichtmeting
DDL-lichtmeting met 420-pixel RGB-sensor

Lichtmeetmethode
- Matrix: 3D-kleurenmatrixmeting II (G- en D-type objectieven); kleurenmatrixmeting II (overige CPU-objectieven)
- Centrumgericht: meting wordt voor 75% bepaald door een cirkel van 6, 8 of 10 mm in het midden van het beeld
- Spot: meet een cirkel van 3,5 mm (circa 2% van het beeld) in het midden van het geselecteerde scherpstelpunt

Bereik (ISO 100, f/1.4-objectief, 20 °C)
- Matrixmeting of centrumgerichte meting: 0–20 LW
- Spotmeting: 2–20 LW

Lichtmeterkoppeling
Processor

Stand
Automatische standen (automatisch, automatisch (flitser uit)); geavanceerde onderwerpsstanden (Portret, Landschap, Close-up, Sport, Nachtportret); geprogrammeerd automatisch met flexibel programma (P); sluitertijdvoorkeuze (S); diafragmavoorkeuze (A); handmatig (M)

Belichtingscorrectie
−5–+5 LW in stappen van 1/3 of 1/2 LW

Auto-bracketing
- Belichtings- en flitsbracketing: 2 of 3 beelden in stappen van 1/3, 1/2, 2/3, 1 of 2 LW
- Witbalansbracketing: 2 of 3 beelden in stappen van 1, 2 of 3 LW
- ADL-bracketing (Actieve D-Lighting): 2 beelden (één met ADL, één zonder ADL)

Belichtingsvergrendeling
Gemeten lichtwaarde kan worden vergrendeld met de knop AE-L/AF-L

ISO-gevoeligheid (aanbevolen belichtingsindex)
ISO 200–3200 in stappen van 1/3 LW. Kan ook worden ingesteld op circa 0,3, 0,7 of 1 LW (ISO 100-equivalent) onder ISO 200 of op circa 0,3, 0,7 of 1 LW (ISO 6400-equivalent) boven ISO 3200.

Actieve D-Lighting
Keuze uit Automatisch, Extra hoog, Hoog, Normaal, Laag en Uit
Flitsen

Ingebouwde flitser
- Richtgetal: circa 17, 18 bij handmatig flitsen
(ISO 200, m, 20 °C)
- Circa 12, 13 bij handmatig flitsen (ISO 100, m, 20 °C)
- Automatisch, Portret, Close-up, Nachtportret: automatisch flitsen met automatisch opklappen
- P, S, A, M: handmatig opklappen via drukknop
Flitssturing
- DDL: i-DDL uitgebalanceerde invulflits en standaard i-DDL-flits voor digitale reflexcamera
met 420-pixel RGB-sensor zijn beschikbaar bij gebruik van de ingebouwde flitser en de
SB-900, SB-800, SB-600 of SB-400
- Automatisch diafragma: beschikbaar met SB-900, SB-800 en CPU-objectief
- Niet-DDL automatisch: ondersteunde flitsers omvatten SB-900, SB-800, SB-28, SB-27 en SB-22s
- Handmatig met afstandsprioriteit: beschikbaar met SB-900 en SB-800
Flitsstand
Automatisch, Portret, Close-up
- Automatisch en automatisch met rode-ogenreductie beschikbaar bij gebruik van de ingebouwde flitser
- Invulflits en rode-ogenreductie beschikbaar bij gebruik van optionele flitsers

Flitscorrectie
−3–+1 LW in stappen van 1/3 of 1/2 LW

Nikon Creative Lighting System (CLS)
- Geavanceerde draadloze flitssturing wordt ondersteund met de ingebouwde flitser, SB-900, SB-800 of SU-800 als commander en de SB-900, SB-800, SB-600 of SB-R200 als externe flitser
- Automatische FP high-speed flitssynchronisatie en instellicht worden ondersteund met alle CLS-compatibele flitsers, behalve de SB-400; overdracht van flitskleurinformatie en FV-vergrendeling worden ondersteund met alle CLS-compatibele flitsers

Witbalans
Automatisch (DDL-witbalans met beeldsensor en 420-pixel RGB-sensor); twaalf handmatige standen met fijnafstelling; kleurtemperatuurinstelling; vooringestelde witbalans; witbalansbracketing

Beeldscherm
3-inch low-temperature polysilicon TFT-LCD van circa 920.000 pixels (VGA) met kijkhoek van 170°, beelddekking van circa 100% en aanpasbare helderheid
- Schermvullende weergave
- Filmweergave
- Miniatuurweergave (4, 9, 72 beelden of kalender)
- Zoomweergave (beeldgrootte L (Groot) tot circa 27x, M (Middel) tot circa 20x, S (Klein) tot circa 13x)
Als tijdens een opname een of meer gezichten (maximaal tien) zijn gedetecteerd, krijgen deze een witte rand. In de zoomweergave kunnen verschillende gezichten afwisselend worden weergegeven door aan de secundaire instelschijf te draaien.
- Diashow
- Pictmotion
- Histogramweergave
- Weergave hoge lichten
- Automatische beeldrotatie
- Beeldcommentaar (maximaal 36 tekens)
Optionele accessoires
- Afstandsbedieningskabel MC-DC2
- GPS-eenheid GP-1
- Multi-Power Battery Pack MB-D80
- Vergrotend oculair DK-21M
- Oogsterktecorrectielenzen DK-20C
- Zoekerloep DG-2
- Oculairadapter DK-22
- Hoekzoeker DR-6
- Halfzachte tas CF-D80
- Draadloze afstandsbediening ML-L3
- Flitssynchronisatieadapter AS-15
- Camera Control Pro (vóór gebruik een upgrade naar de laatste versie uitvoeren)

Links:
De D90 micro site
Hands-on preview door DPReview
Hands-on preview van xtuv op digifotopro
Preview op photofacts
Nikon internationaal
Nikon NL
Chase Jarvis met ook een beetje over hoe zo'n preview tot stand komt
D90 body in de pricewatch
D90 18-105 +70-300VR kit in de pricewatch

Samples
Videoclip 1 op 1280 x 720 (de skaters) 13mb
Videoclip 2, 2 dames met een fisheye effect, laat mooi zien hoe de camera omgaat met verschillen in DR, 27mb
(dank aan Remy voor deze 2)
Foto's waaronder iso3200
DPReview heeft nu ook samples.

Ik kon de promo foto's zo snel niet vinden, mobyrick wel.
gps ontvanger:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_GP1_l.jpg
lichtjes:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_ambience_4_l.jpg
de bekende grip:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_MBD80_front34r_l.jpg

[ Voor 158% gewijzigd door Wijnands op 01-09-2008 15:07 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, geinig, wel wat weinig fps imho. Vooral die GPS-aansluiting vind ik een erg leuk geintje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

die FPS kan me wel roesten eigenlijk, HDMI video functie is genoeg fps :P, zij het wat relatieve lage resolutie.
Ik hoop dat dat meer dan geniale schermpje van de D300/D3/D700 ook hierop komt. Dat schermpje is echt zo gaaf, zo'n verbetering.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HDMI zal me ook jeuken, fps geloof ik wel, wat in interessant vind is of er een sensor in komt die met de 40D kan concurreren en of ze het AF systeem niet te veel castreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:01
dat video opnemen lijkt mij eigenlijk rete dope, met zo'n korte dof..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
simon schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:26:
dat video opnemen lijkt mij eigenlijk rete dope, met zo'n korte dof..
En een lens die niet focust tijdens het filmen? In het beste geval is het sensor-contrast based....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Precies wat Simon zegt.
De sensor kan je wel raden, de 12mp sensor van de D300 (misschien kleine tweaks), daar durf ik wel 25 euro op in te zetten.

De body zal dezelfde zijn als de D80 qua formaat en hopelijk zit er een af motor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Niet zo erg voor kunstacademie studenten achtige projecten...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-12-2024
Wordt ie met deze prijs niet een beetje té concurrerend met de D300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik mag hopen voor Nikon dat ze dat scherm lekker vast laten zitten. Dat uitklapbare maakt het een behoorlijk lelijk gedrocht imho.
tomtom137 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:38:
Wordt ie met deze prijs niet een beetje té concurrerend met de D300?
Ze zullen wel moeten, zoals ik in het andere topic ook al schreef. De 40D van Canon zit niet heel veel onder de D300 en kost bijna de helft. Als ze de klanten bij Nikon willen houden moeten ze onder de 1000 euro zitten voor body only en qua specs niet veel lager dan een D300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 10:40
Mooi om als D70 gebruiker naar over te stappen denk ik, dit wordt hoogstwaarschijnlijk m'n volgende camera. M'n enige echte eis is dat er een vorm van mirror lock-up opzit, maar dat zat al op de D80 dacht ik. Live-view en een schermpje cfr. D300 is ook welkom aangezien 60% van wat ik doe macrofotografie is.

En een filmfunctie heb ik niet nodig, maar het lijkt me wel leuk om mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

FLuKee schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:30:
Mooi om als D70 gebruiker naar over te stappen denk ik, dit wordt hoogstwaarschijnlijk m'n volgende camera. M'n enige echte eis is dat er een vorm van mirror lock-up opzit, maar dat zat al op de D80 dacht ik. Live-view en een schermpje cfr. D300 is ook welkom aangezien 60% van wat ik doe macrofotografie is.

En een filmfunctie heb ik niet nodig, maar het lijkt me wel leuk om mee te experimenteren.
Met Flukee, ik ga mijn D70 waarschijnlijk ook vervangen door deze D90

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

Zoefff

❤ 

Hoewel het waarschijnlijk wel waar zal zijn blijft het een gerucht, en vind ik dat dit ook terug moet komen in de topictitel. Kleine titelfix dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zoefff op 12-08-2008 15:47 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan ik jou dan ook vragen om een aanpassing te doen zodra dit bevestigd is? Hoe bereikbaar ben je 's ochtends vroeg? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:50:
Kan ik jou dan ook vragen om een aanpassing te doen zodra dit bevestigd is? Hoe bereikbaar ben je 's ochtends vroeg? >:)
komt vast goed :), stuur anders mij een berichtje, ik ben ook redelijk aanwezig op got op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fijn. De uiteindelijke aankondiging zal, zoals meestal, vast in de hele vroege ochtend van onze tijdzone komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:02
Ook zo mooi dat dit de enige foto is die rondgaat, hadden ze er dan niet wat meer kunnen nemen :P..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Video recording. I'll be interested in evaluating the video clips produced by this camera. The D60 lets you create silent stop-motion mini-movies, and that's fun, but that capability doesn't really qualify as video. If the D90 beats my cell phone in this department -- as it should -- I expect that Nikon should garner a lot of sales from those who are tired of carrying around both a dSLR and a video camcorder, and want one device that will go both ways. Start saving up for an 8GB or larger SDHC card.
Bron: http://www.nikonguides.com/d90.htm
Bedoelen ze nou met "silent" dat je geen audio hebt? Dan heb je er echt helemaal niets aan. Ben benieuwd daarom ze deze keuze hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Afbeeldingslocatie: http://images.quickblogcast.com/3/2/2/2/2/130718-122223/Nikon_D90_price_small.jpg

$1299 voor de kit dus.

27 augustus heeft Nikon de persconferentie/ aankondiging.

[ Voor 10% gewijzigd door Shark.Bait op 12-08-2008 20:02 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 19:41
PWM schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:42:
[...]

Bedoelen ze nou met "silent" dat je geen audio hebt? Dan heb je er echt helemaal niets aan. Ben benieuwd daarom ze deze keuze hebben gemaakt.
stop-motion betekend dat er bijvoorbeeld elke halve second oid een foto word gemaakt. het effect is een soort film-animatie, maar bij lange na niet de gebruikelijke 24 beelden per seconde. en als je dat niet hebt, heeft geluid opnemen totaal geen zin. vandaar: geen geluid bij stop-motion video's. er zit wel gewoon een microfoontje op de body voor gebruikelijke video's or so it seems :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PWM schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:42:
[...]

Je leest niet goed. De D60 kon stopmotion filmpjes maken zonder geluid, de D90 weten we nog niet maar schijn boven het typenummer op de foto zie je iets wat op een microfoon lijkt. Voor een commentaar microfoon lijkt me die nogal vreemd geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Kwartjuh schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:11:
[...]

stop-motion betekend dat er bijvoorbeeld elke halve second oid een foto word gemaakt. het effect is een soort film-animatie, maar bij lange na niet de gebruikelijke 24 beelden per seconde. en als je dat niet hebt, heeft geluid opnemen totaal geen zin. vandaar: geen geluid bij stop-motion video's. er zit wel gewoon een microfoontje op de body voor gebruikelijke video's or so it seems :)
* (lichtelijk) offtopic
Je hebt het fout, stop motion is dat je een filmpje maakt van honderden verschillende frames waarbij jij bepaald wanneer een frame precies moet worden afgedrukt. Denk maar aan film als Corpus bride en Wallace and Grommit. Waar jij het over hebt is time-lapse. Time-lapse is een techniek om de tijd sneller te laten lopen. Door middel van frames die op een vast interval worden gemaakt.

[ Voor 1% gewijzigd door deugtniet op 12-08-2008 22:54 . Reden: offtopic tag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Mooi ik was al aan het kijken naar een andere DX formaat body.... Ik denk dat deze body er wel komt.
Maar als potentiele koper is voor mij een belangrijke vraag: .. werkt de AF met AF-D lenzen (dus niet alleen maar met AF-S)?
Kit lens heeft een leuk bereik.. maar ach ik verwacht er niet te veel van kwalitatief gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkleerssen schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:12:
Mooi ik was al aan het kijken naar een andere DX formaat body.... Ik denk dat deze body er wel komt.
Maar als potentiele koper is voor mij een belangrijke vraag: .. werkt de AF met AF-D lenzen (dus niet alleen maar met AF-S)?
Da's de ene grote vraag (de andere is wat voor sensor erin komt). Ik verwacht persoonlijk van wel.
Kit lens heeft een leuk bereik.. maar ach ik verwacht er niet te veel van kwalitatief gezien.
Moet jij weten, ik wel. De 18-135 was helemaal niet slecht, de 16-85 heb ik zelf niet in handen gehad maar wel goede dingen van gezien. Ik verwacht iets daar tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Wijnands schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:20:
[...]

Da's de ene grote vraag (de andere is wat voor sensor erin komt). Ik verwacht persoonlijk van wel.

[...]

Moet jij weten, ik wel. De 18-135 was helemaal niet slecht, de 16-85 heb ik zelf niet in handen gehad maar wel goede dingen van gezien. Ik verwacht iets daar tussenin.
Wel support voor gewone schroevendraaier lenzen. Te zien aan het kleine AF/MF schakelaartje onder de lensreleaseknop. Jouw D50 heeft precies hetzelfde schakelaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Anoniem: 156750 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:37:
[...]

Wel support voor gewone schroevendraaier lenzen. Te zien aan het kleine AF/MF schakelaartje onder de lensreleaseknop. Jouw D50 heeft precies hetzelfde schakelaartje.
eeuh .. dat AF/MF schakelaartje zie ik op de lens.. en dat zegt niks of de BODY AF-D ondersteunt. Ik denk dat je bedoelt het palletje wat je op je mount hebt aan DE ANDERE kant bij de D50 (of whatever AF-D comaptible body)... en die zie ik niet op de foto in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
henkleerssen schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:41:
[...]

eeuh .. dat AF/MF schakelaartje zie ik op de lens.. en dat zegt niks of de BODY AF-D ondersteunt. Ik denk dat je bedoelt het palletje wat je op je mount hebt aan DE ANDERE kant bij de D50 (of whatever AF-D comaptible body)... en die zie ik niet op de foto in de OP.
Bluecold bedoeld het rood omcirkelde denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/2744758442_85b269db47_o.jpg

En dat zit toch echt op het toestel. Jij doelt op het AF/M op de lens waarvan je op de afbeelding alleen de M van kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90283

Volgens geruchten wordt er 27 aug aanstaande een bekendmaking gedaan.
Hopelijk gaat dit over de D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou kunnen. Er gaan echter ook nog steeds geruchten dat nikon met een digitale rangefinder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Die markt is wel erg klein om interessant te zijn voor Nikon, maar het kan. Ik denk dat ze hun SLR-aanbod nu gewoon volledig maken met de D90 en D3x erbij, en een aantal lenzen een update geven.

Nikon heeft dan een mooie frisse lineup:

D60
D90
D300
D700
D3
D3x

Zes modellen die allemaal binnen 1 jaar (aug 2007 ~ aug 2008) geïntroduceerd zijn. Behoorlijk agressieve aanpak van Nikon, maar wel nodig zo langzaamaan :)

Intro van een 18-105 VR is ook mooi: de orgkitlens (18-135) miste namelijk VR, terwijl de 18-200 VR voor een aantal mensen te ver gaat als walkaround of qua prijs :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:03:
Intro van een 18-105 VR is ook mooi: de orgkitlens (18-135) miste namelijk VR, terwijl de 18-200 VR voor een aantal mensen te ver gaat als walkaround of qua prijs :)
En ik maar denken dat de 18-135 ook VR had :o Blijkbaar heb ik me daar dus aardig in vergist. Het lijkt mij in ieder geval een mooie lens voor mensen die als ze beginnen graag meer willen dan 55mm, wat ik zelf ook heb (18-125).

Ik ben vooral benieuwd naar de prijs van de D90 en of de grip nog uit gaat maken voor het aantal fps. Dat is bij de D300 wel zo namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Remy schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:03:
Die markt is wel erg klein om interessant te zijn voor Nikon, maar het kan. Ik denk dat ze hun SLR-aanbod nu gewoon volledig maken met de D90 en D3x erbij, en een aantal lenzen een update geven.

Nikon heeft dan een mooie frisse lineup:

D60
D90
D300
D700
D3
D3x

Zes modellen die allemaal binnen 1 jaar (aug 2007 ~ aug 2008) geïntroduceerd zijn. Behoorlijk agressieve aanpak van Nikon, maar wel nodig zo langzaamaan :)

Nuja, de D60 is eigenlijk een D40x met wat softwaregrapjes, en dat is dan weer een D40 met een 10MP sensor. En dan nog niet eens zo'n geniale 10MP sensor. In dat licht is de D60 toch wel een oud beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mwa, D60 heeft ook anti-stof, eye-sensor en nog wat dingetjes, dus is niet echt alleen maar een softwareupgrade vanaf de D40x.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Anoniem: 156750 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:52:
[...]

Nuja, de D60 is eigenlijk een D40x met wat softwaregrapjes, en dat is dan weer een D40 met een 10MP sensor. En dan nog niet eens zo'n geniale 10MP sensor. In dat licht is de D60 toch wel een oud beestje.
In dat licht is elke moderne camera een oud beestje omdat het doorontwikkelingen zijn op de allereerste SLRs uit de vorige eeuw :X

Zoals hierboven wordt genoemd zit er echt wel wat meer in de D60 dan softwaregrapjes. Daarnaast is de camerawereld (net als veel andere tech-werelden) meer een van evolutie dan revolutie: op het moment worden er vooral veel nieuwe features en hogere getallen (ISO, snelheid, MP, schermgrootte) geïntroduceerd. Een revolutie zou bv een compleet nieuw type sensor zijn, een andere viewfinder, een andere vorm van de body of dergelijke grote veranderingen tov eerdere generaties.

Als de D90 daadwerkelijk echte video aanbiedt (al dan niet in HD of niet) dan is dat voor dSLR-land wel een revolutie, gezien dat nog niet eerder is vertoond en echt wat kan toevoegen aan de dSLR-ervaring :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Best buy, een andere grote dozenschuiver in de VS, heeft 'm nu ook in het ordersysteem staan.

Afbeeldingslocatie: http://images.quickblogcast.com/3/2/2/2/2/130718-122223/Nikon_D90_Best_Buy.jpg

Daar schijnt 'ie vanaf 7 september leverbaar te worden wat prima zou passen bij een persconferentie eind augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remy schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:19:
Als de D90 daadwerkelijk echte video aanbiedt (al dan niet in HD of niet) dan is dat voor dSLR-land wel een revolutie, gezien dat nog niet eerder is vertoond en echt wat kan toevoegen aan de dSLR-ervaring :)
Dat is ook gelijk de reden dat ik stiekem het idee heb dat dat gerucht is ontstaan door het hdmi-rubbertje, en dat dat hdmi-ding wat er achter steekt, uiteindelijk alleen een video-out in het moderne hdmi-jasje blijkt te zijn.

Maar we kunnen natuurlijk nog even blijven hopen op een goede sensor-contrast based AF, liveview én filmmogelijkheid, want het zou een leuke vooruitgang zijn in dSLR-land :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op dpreview suggereerde iemand al dat een eventuele videofunctie het signaal van de liveview functie zou gebruiken en misschien maar alleen vga mode zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Henk schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 17:43:
[...]

Dat is ook gelijk de reden dat ik stiekem het idee heb dat dat gerucht is ontstaan door het hdmi-rubbertje, en dat dat hdmi-ding wat er achter steekt, uiteindelijk alleen een video-out in het moderne hdmi-jasje blijkt te zijn.

Maar we kunnen natuurlijk nog even blijven hopen op een goede sensor-contrast based AF, liveview én filmmogelijkheid, want het zou een leuke vooruitgang zijn in dSLR-land :)
Zou het dan niet raar zijn dat de D90 wel video op kan nemen terwijl de D700 dat niet kan? True, de D700 heeft een Fx sensor waardoor het misschien anders is, maar het lijkt me eigenlijk wel een rare stap als de D90, die vermoedelijk dus vrij snel na de D700 geïntroduceerd wordt, wel een video functie heeft. Volgens mij is de HDMI uitgang inderdaad niet meer dan een video out zoals ook op de D3 / D700 etc. Lekkere marketingtermen om mee te strooien. Net zoals Sony dat vol trots camera's presenteert die foto's op 1080p formaat maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar, waarom zou dan dat microfoon achtige gaatje voorop zitten? Dat de D700 de functie niet heeft verbaasd me niet, da's voor een heel ander publiek bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Zoefff: de D700 heeft ook geen dedicated GPS-flap, en de D90 wel zo te zien aan de foto's so far :) Dat er dan ook nog video bij zit is een dubbele knaller.

Je ziet bv op de Nikon P6000 ook een LAN-aansluiting (en geen usb 8)7 ) en op andere modellen weer WiFi, terwijl een D700 of D3 dit weer niet hebben. Het hangt er helemaal vanaf wat een fabrikant vindt wat qua technologie 'mature' genoeg is om in z'n producten gestopt te worden. Soms worden proefballonetjes (zoals sensor cleaning ;) ) in lagere modellen gestopt om daar eerst markt-tests mee te doen, terwijl dat pas later omhoog kruipt in de duurdere modellen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm, dat microfoon achtige gaatje had ik inderdaad nog niet gespot. Kan je het gerucht wel goed mee voeden ja :P

Dat GPS labeltje is natuurlijk wel weer puur marketing. Het bestaat toch ook al bij de D300 / 700 / 3? Alleen staat er dan niet expliciet 'GPS' op, en is het volgens mij ook bruikbaar voor meerdere doelen :)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Als ze hier nou net zo'n knaller van een sensor in parkeren als in de D700 of D3 maar dan op APS-C formaat dan wil ik wel weer over een overstap nadenken. Nikon blijft toch erg fijn; maar enkele jaren geleden werd ik omwille van de betere sensors van de concurrent toch gedwongen over te stappen naar Canon; waar ik nog steeds erg tevreden mee ben.
Er lijkt ook ook al een barcode aangemaakt te zijn: http://www.upcdatabase.com/item/018208254484

• Remy

Remy

Zoefff schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:53:
Hm, dat microfoon achtige gaatje had ik inderdaad nog niet gespot. Kan je het gerucht wel goed mee voeden ja :P

Dat GPS labeltje is natuurlijk wel weer puur marketing. Het bestaat toch ook al bij de D300 / 700 / 3? Alleen staat er dan niet expliciet 'GPS' op, en is het volgens mij ook bruikbaar voor meerdere doelen :)
Op mijn D3 heb ik eigenlijk alleen de standaard flappen/labeltjes: zie hier :) Het enige nieuwe daar is HDMI-output, maar verder weinig spannends aan de connectivity.

Wijnands: iedereen kan zo'n barcode aanmaken, dus zoiets moet je met een korreltje zout nemen ;)

LinkedIn
Instagram

Daarom schrijf ik ook "lijkt", Remy

• Shark.Bait
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Zoefff schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:53:

ja, dat is daar een 10 pin connector waar ook de remote/ draadontpanner op kan en eventueel dataoverdracht naar PC of CFcard-stamt nog uit 1996 (=F5) geloof ik.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

De eerste europese prijs lijkt nu ook bekend. Een franse webshop heeft 'm op preorder staan voor 799 voor de body. Gezien de kitprijs in de VS heel aannemelijk en als introductieprijs erg scherp.

http://www.muller-photo-s...on-boitier-p-855-1_3.html

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3248/2762293585_7bb3673e5e_o.jpg

• simon
Deze website lekt wel erg veel uit he...

|>

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Misschien staat er ook al wel een van de korte AF-S primes op. (ik ben in iedergeval niet bekend genoeg met de nikon lineup omdat snel te kunnen zien.

http://www.muller-photo-s...h=1_4&sort=2a&filter_id=5

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, staan nog geen nieuwe primes bij. Dit is opgedoken (3x raden waar) als een screenshot van de D90 in video mode.

Afbeeldingslocatie: http://images.quickblogcast.com/3/2/2/2/2/130718-122223/Nikon_D90_video_mode_final.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 06:36
whehe ik zie daar ook een EOS 7D staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Anoniem: 90283 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 00:34:
Volgens geruchten wordt er 27 aug aanstaande een bekendmaking gedaan.
Hopelijk gaat dit over de D90.
Zou leuk zijn, das namelijk mijn verjaardag :Y)
Wijnands schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:46:
De eerste europese prijs lijkt nu ook bekend. Een franse webshop heeft 'm op preorder staan voor 799 voor de body. Gezien de kitprijs in de VS heel aannemelijk en als introductieprijs erg scherp....
Zeer nette prijs, ik heb destijds een stuk meer betaald voor de D70 :o
Zeker het overwegen waard als upgradetoestel, dat was de D80 namelijk niet. En de D2/300 is weer een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had vanmiddag een D300 in handen. Enige wat 'm minder interessant maakt als upgrade is het prijskaartje.

Als ik de grafiek van de pricewatch goed zie was de prijs van de D80 destijds zo'n 1000 euro?

[ Voor 31% gewijzigd door Wijnands op 16-08-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Ik hoop dat ze een beetje opschieten met die D90... Afgelopen week hebben ze bij een inbraak in ons huis de fototas meegenomen. :(

Om nu wederom een D80 te kopen vind ik eigenlijk een beetje jammer, wanneer ze een opschieten zal het waarschijnlijk een keuze worden tussen de D90 en de D300 (al is die weer een stuk duurder)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reken op minimaal rond de 8e september voordat de eerste in nederland zijn (aangenomen dat de 27e klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Misschien kan je voortaan vertellen dat er weer iets nieuws op nikonrumors staat ipv elke keer hun foto's en verhaaltjes gebruiken ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de prestaties van de 18-105 omdat de 18-135 als minder werd beschouwd dan bv. de 18-70.

De brandpuntsafstand is korter dan de eerstgenoemde lens en er zit VR-technologie in, nu nog wat meer duidelijkheid over het gebruikte glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vhond, edit je post volgende keer even in plaats van 2 posts achter elkaar te plakken.

Als de D90 echt kan filmen, dan zal welck daar ook wel blij mee zijn, de enige camera (non video camera) met handmatige zoom misschien wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
Weet iemand al wat de grootste diafragma's zijn op de nieuwe kitlens? Een prijs van 800 euro zou wel heel netjes zijn voor zo'n body en een zeer leuke lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomtom137 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:44:
Weet iemand al wat de grootste diafragma's zijn op de nieuwe kitlens? Een prijs van 800 euro zou wel heel netjes zijn voor zo'n body en een zeer leuke lens...
Ik denk dat dat een /3.5-4.5 zal worden... in het ergste geval een 3.5-5.6, maar ik denk dat ze op het lange eind die 2/3e stop extra er wel uit weten te persen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184635

J0YR1D3R schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:03:
[...]

Ze zullen wel moeten, zoals ik in het andere topic ook al schreef. De 40D van Canon zit niet heel veel onder de D300 en kost bijna de helft. Als ze de klanten bij Nikon willen houden moeten ze onder de 1000 euro zitten voor body only en qua specs niet veel lager dan een D300.
Sterker nog, de D90 zal ook binnen afzienbare tijd met de Canon 50D moeten concurreren. Als Canon zich aan de 18 maanden productcycle blijft houden komt die immers al over een half jaar.

Met de introductie van de 5D mkII (hoogstwaarschijnlijk binnen een paar weken) opgeteld bij deze concurrent uit eigen Nikon-stal gaat de D300 het denk ik erg moeilijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

(hoogstwaarschijnlijk binnen een paar weken)
Onwaarschijnlijk eigenlijk: alleen de 50D wordt binnenkort verwacht. De enige concurrentie voor de D300 zal de 50D zijn, en voor de D90 de 40D.

De 5D2 tegenover de D300 zetten is niet eerlijk: neem dan een body met een vergelijkbaar formaat sensor als een D700 :) De D300 is vanaf de intro al erg geliefd, zowel als main-cam en als sidekick: als de sensor daarvan in de D90 terecht komt zitten de fotografen die daarmee aan de slag gaan gebakken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:08:
[...]
Onwaarschijnlijk eigenlijk: alleen de 50D wordt binnenkort verwacht.
dit moeten we serieus nemen?

er zijn iig veel betrouwbaardere bronnen die over een 5D opvolger voor komende herfst hebben gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:15:
[...]
dit moeten we serieus nemen?

er zijn iig veel betrouwbaardere bronnen die over een 5D opvolger voor komende herfst hebben gesproken.
als er veel bronnen zijn is het misschien aardig om er een paar te geven, ik zit niet echt in het canon roddelcircuit.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184635

Remy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:08:
[...]
Onwaarschijnlijk eigenlijk: alleen de 50D wordt binnenkort verwacht. De enige concurrentie voor de D300 zal de 50D zijn, en voor de D90 de 40D.

De 5D2 tegenover de D300 zetten is niet eerlijk: neem dan een body met een vergelijkbaar formaat sensor als een D700 :) De D300 is vanaf de intro al erg geliefd, zowel als main-cam en als sidekick: als de sensor daarvan in de D90 terecht komt zitten de fotografen die daarmee aan de slag gaan gebakken :)
Het gonst van de geruchten dat de 5D mkII op 8 september wordt geïntroduceerd, maar welke precieze datum het ook mag worden, het duurt denk ik echt niet langer meer dan 1,5 maand. Als Canon na 3 jaar nog steeds geen opvolger voor de instap FF DSLR heeft dan slaan ze denk ik een grote flater.

Dat het niet eerlijk is de 5DII te vergelijken met de D300 ben ik wel met je eens, maar in de praktijk zal die vergelijking toch wel degelijk gemaakt worden. Mensen kijken natuurlijk ook naar hoeveel camera ze voor een bepaald bedrag kunnen krijgen. Die keuze zou wel eens ten gunste van de 5DII kunnen uitpakken.

En inderdaad die geruchten over de 50D heb ik ook gehoord, ik vind het niet voor de hand liggend, maar aan de andere kant kun je je voorstellen dat de introductie van de D300 Canon misschien zou kunnen bewegen tot deze stap.

Anyway, erg spannend wat er de komende paar weken (als in 0-6 weken :p) gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Ik heb er een hard hoofd in dat er daadwerkelijk een 50D komt. Een opvolger van de 5D, die komt vast en zeker. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Gewoon even de geplande persconferenties afwachten, dan weten we meer :)

Leuk ook dat Ken Rockwell de stoere bink uithangt met zijn voorspellingen. Hear hear, de grote Rockwell voorspelt:
Coming the Week of August 18th. I'll keep you posted as real news breaks. It ought to come kitted with an 18-105mm VR lens.
Dat is geen voorspelling. Je hebt gewoon een uitnodiging voor een persconferentie, lummel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het wordt gewoon allemaal erg spannend en uiteindelijk kunnen wij als consumenten weer wat vruchten plukken.

5D mark 2 (of 6D misschien wel?) Zou logisch zijn maar betekend dat dat 'ie ook komt?

Dat Ken uitgenodigd zou zijn betwijfel ik, daar is 'ie, voor zover ik weet niet belangrijk genoeg voor. Verder nemen de mensen die wel uitgenodigd zijn hun NDA's altijd erg serieus, anders is het meteen de laatste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Remy, daar geloof ik niets van, ook wordt dat ruimschoots door anderen die betere relaties hebben met Canon tegen gesproken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sowieso staat er in die DPReview post nergens dat er geen 5DII komt, alleen dat die niet te verwachten is vóór de Photokina. De titel is dus nogal een overhaastige conclusie. Dat ie pas @ Photokina, of kort daarvoor wordt aangekondigd is geen wereldschokkende opmerking en strookt gewoon met de andere geruchten.

De opmerking dat er op korte termijn (eerder dan een eventuele 5DII @ Photokina, dus deze maand nog) een 50D komt lijkt me enigszins stug, zo oud is die 40D nog niet.

En als die 5DII qua introductieprijs ook maar enigszins in de buurt gaat komen van de intro prijs van z'n voorganger, dan zal ie echt geen concurrent voor de D300 zijn en gaat die vergelijking dus wel degelijk behoorlijk mank. Uitgaan van de huidige 5D prijs is niet echt realistisch imho.

Mgoed, terug naar de geruchten omtrent de Nikon D90 dan maar? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2008 17:04 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Orion84 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:00:
Sowieso staat er in die DPReview post nergens dat er geen 5DII komt, alleen dat die niet te verwachten is vóór de Photokina.
Dit is eigenlijk wat ik bedoelde ja :)

Maar inderdaad, terug naar de D90 in dit geval. Toevallig viel me op dat de D80 op de GPSklep-plek (wat een woord :P ) een remote cord connector heeft, maar dat deze in het D90 shot dus echt dedicated GPS-connector is:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/2744758442_85b269db47_o.jpg

Nu geotagging steeds hipper wordt lijkt dit me echt een mooie feature voor mensen die hiermee aan de gang willen :) Hopelijk komt ook de megapixel-race in cropsensorland ten einde, gezien er ook al 14MP modellen zijn, die eigenlijk al te vol gepropt zitten met pixels.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar die aansluiting is dan waarschijnlijk alleen maar bruikbaar in combinatie met Nikons GPS Cord MC-35.
Voor dat geld lijkt het mij een stuk interessanter om je GPS apparaat gewoon los te gebruiken. Koppelen van de gegevens kan tenslotte ook prima achteraf met wat software.

Nog afgezien van het feit dat je dan niet een kabel aan je toestel hebt hangen en vanaf daar weer een kabel naar je GPS unit (en je niet beperkt bent tot GPS units die je via RS-232 kan aansluiten).

Tenzij ze tegelijk met de D90 een GPS muis introduceren voor een zacht prijsje die je rechtstreeks aan die poort kan hangen. Maar dan zit je nog steeds met die kabel te kloten en ik heb liever een losse GPS unit die ik voor meerdere doeleinden kan gebruiken.

Edit: die MC-35 zal het wel niet zijn, die connector gaat never nooit niet passen, maar toch, ik heb zo m'n bedenkingen bij dit concept.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2008 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die gps cord connectie lijkt me ook niet meer van deze tijd. Zitten we nu nog op dit soort constructie's te wachten?

Afbeeldingslocatie: http://www.naturfotograf.com/images/di-GPS-N2.jpg

Als zelfs Sony al een ontvangertje heeft wat je gewoon aan je tas kan hangen. Wat me overigens wel handig lijkt is iets waarmee je makkelijk de tijd op je cam synct met gps tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:36:
[...]
Dit is eigenlijk wat ik bedoelde ja :)
zeg dat dan. je doet nu voorkomen alsof er binnenkort geen 5D vervanger komt en daarnaast alsof dat bericht op Dpreview ook maar enigszins betrouwbaar is. Beiden lijken me kul...
Remy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:36:
[...]Toevallig viel me op dat de D80 op de GPSklep-plek (wat een woord :P ) een remote cord connector heeft, maar dat deze in het D90 shot dus echt dedicated GPS-connector is:
opmerkzaam, precies wat Henk ook al in de eerste reactie in dit topic zei... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het zou een heel stuk leuker zijn als de GPS ontvanger gewoon ingebouwd zou zijn, net als bij de Nikon Coolpix P6000. Dan zit je ook niet met het probleem dat je de tijden gelijk moet zetten, dat gaat dan vanzelf. Alleen ff een timezone instellen en de cameraklok staat dankzij het tijdsignaal van GPS altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me serieus af of daar plek voor is. Ik heb de repair manual voor m'n D50 wel 's doorgekeken en het is daar erg vol.

Ff wat anders, las op dpreview dat dat zoeker patent van nikon nu ook in amerika rond is. Document staat online hier: http://v3.espacenet.com/t...7307&F=0&QPN=US2008187307 en klik op original document.

Iemand die daar chocola van kan maken? Ik krijg ergens het idee dat dit iets met een video functie te maken kan hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 19-08-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo te zien beschrijft het een soort van liveview en kunnen ze tussen de zoeker en prisma een display schuiven zodat je bij omhooggeklapte spiegel toch beeld hebt in de zoeker...
Als ik wat meer zin en tijd heb ga ik het nog eens helemaal doorpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is inderdaad ook wat ik uit dat document haal ja :)

En dat is opzich alleen nuttig tijdens video opname, aangezien het bij het nemen van een foto niet bijster veel zin heeft om, terwijl de spiegel is opgeklapt, nog wat te kunnen zien.

En over die ingebouwde GPS, tsja, dSLR's zitten idd aardig volgepropt, maar dat zal voor compacts niet anders zijn en daar krijgen ze het ook voor elkaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2008 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De boys van nikonrumors (ja, ik kan er ook niks aan doen, sinds die site bestaat drogen geruchtenstromen elders nogal rap op). Hebben dit bemachtigd en interpreteren het als een bevestiging van de persconferentie van de 27e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
tomtom137 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:44:
De geruchten zijn:

18-105mm f/3.5-5.6G DX VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is ook leuk, eerste webshop waar 'ie gespot is en niet al weggehaald als ik ga kijken:
http://www.target.com/Nik...al-18-105mm/dp/B001ENOZY4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228199

Benieuwd wat deze kanjer gaat kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
Tja, qua prijs moet ie niet te dicht op de D300 zitten (body is nu rond de 1350 euro) en hij moet wellicht de concurrentie aan met de 40D (of tzt de 50D?), dus 800 à 900 euro lijkt me een aardige richtprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
800 euro introductie voor body-only is al genoemd. Zou een heel redelijke prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verse pics:

Afbeeldingslocatie: http://images.quickblogcast.com/3/2/2/2/2/130718-122223/Nikon_D90_(4)_final.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.quickblogcast.com/3/2/2/2/2/130718-122223/Nikon_D90_(2)_final.jpg

Verder was daarnet de nikon site zo slecht bereikbaar dat ik even dacht dat de update er al door was.

[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 25-08-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
Slagje kleiner dan de D80 of lijkt dat nou maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt denk ik zo door het grotere LCD.... als je het wieltje, de eye-cup en de knoppen bekijkt, zie je dat die aardig klein zijn op die plaats, maar min of meer verdrongen worden door het 3,0" LCD. Met name de grip aan de rechterkant lijkt daar onder te lijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lastig te zeggen maar ik denk 't niet.

Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d80/img/pic_001.jpg

Als ik wieltjes enzo vergelijk lijkt 't weinig uit te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wijnands op 25-08-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
E.e.a. zal inderdaad wel krapper geplaatst zijn door de 3.0" LCD, desalniettemin best een chique toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:19
Is de DOF-knop die op de D80 linksonder de lens zit (als je het toestel van voren bekijkt) verdwenen of is hij gewoon niet te zien op de nieuwe foto's??? Niet dat hij op dat plaatje van de D80 te zien is...

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Op nikonrumors staan meer foto's wellicht; daar zijn wel alle knopjes op te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En van dezelfde site:

More updates coming soon.

Nikon D90 specs:

12.3-megapixel CMOS sensor: This Nikon D90 camera body features a DX-format CMOS image sensor that provides the highest level of performance. Its integrated A/D converter enables selection between 12-bit and 14-bit conversions. The sensor design supports the broad light sensitivity range of ISO 200 to ISO 3200, and features refined high-ISO noise reduction.

3.0" LCD monitor: A high-resolution, super-density, 920,000-dot LCD monitor makes critical image review possible. This monitor also allows ultra-wide, 170-degree viewing in all directions.

Live view: You’ll also have a live preview of your subject, giving you point-and-shoot feel with the quality of a DSLR.

11-area AF: The sensor module offers an 11-area AF that ensures consistently fast and precise focus lock under varying shooting conditions. The wide area AF system gives greater compositional freedom when shooting sports and action.

4.5fps continuous shooting: Capture fast action and fleeting expressions. The D90 can shoot up to 4.5 frames per second.

Scene Recognition System: This system recognizes subject and scene conditions prior to capturing the shot. Enjoy improved subject tracking and subject identification for rapid and accurate focus area selection. Highlight analysis optimizes auto exposure by providing more accurate control. Light source inference studies both subject and pattern to achieve optimal white balance.

HD movie mode: Capture your surroundings in cinematic quality. The D90 features the D-Movie mode, which shoots HD movie with sound at 24fps.

D-Lighting enhancement: This technology compensates for underexposed images or insufficient flash by automatically adding light and detail to selected shots where needed, without affecting properly exposed areas.

In-camera editing menu: The in-camera editing features include Nikon D-lighting (that adds light and detail to selected shots only where needed), red-eye correction, image trimming, image overlay, monochrome black and white, sepia and cyanotype along with skylight, warm tone and custom color filter effects.

Lens included: You'll be ready to go in no time with the included 5.8x AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens.

Fusing 12.3-megapixel image quality inherited from the award-winning D300 with groundbreaking features, including Live View and a cinematic-quality 24-fps D-Movie Mode, the Nikon D90 exceeds the demands of passionate photographers. Outfit includes the 5.8x, AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED lens with VR image stabilization and legendary NIKKOR optical quality.

ENGINEERED FOR ARTISTRY. UNLEASH YOUR POTENTIAL.

• 12.3-effective megapixel DX-format CMOS imaging sensor
• 5.8x AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens included
• D-Movie Mode — Cinematic 24fps HD with sound
• One-button Live View
• Continuous shooting as fast as 4.5 frames per second
• 12.3-effective megapixel DX-format CMOS imaging sensor
• 5.8x AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens included
• Continuous shooting as fast as 4.5 frames-per-second
• D-Movie Mode — Cinematic 24fps HD with sound
• Low noise ISO sensitivity from 200 to 3200
• 3-inch super-density 920,000-dot color LCD monitor
• Built-in image sensor cleaning
• 11-point AF system with Face Priority
• One-button Live View
• Nikon 3D Color Matrix Metering II with Scene Recognition System
• Comprehensive exposure control
• Auto Active D-lighting
• Shutter precision and durability
• In-Camera Image Editing
• GPS geo-tagging

Ik denk dat een modje morgenochtend het gerucht wel uit de topictitel mag halen. Ik werk de startpost wel bij zodra het definitief is maar ik denk dat dit wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

mhhh, dat wordt een staatslot halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
24fps HD film schieten met een dSLR, moet niet gekker worden 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Nikon is gek zat: zij zijn juist het soort fabrikant waarvan ik verwacht dat ze zoiets de markt op gooien. If true dan hebben ze een bestseller te pakken, direct! :o

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Titlefix please!!??

Mooie cam, ziet er lekker uit, helaas nog geen high-iso plaatjes en de prijs is (slik!) toch iets hoger dan ik gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

NDA is afgelopen, eindelijk hoef ik niet meer mijn mond te houden. Hier zijn de persfoto’s en de officiële specs (maar zo ongeveer alles was al uitgelekt geloof ik). Lees wat over mijn ervaringen met deze camera hierzo: www.photofacts.nl
Het is niet bedoeld als compleet naslagwerk over de D90, alleen om een korte impressie te krijgen. Mochten er specifieke vragen zijn zal ik proberen om die te beantwoorden maar nogmaals, de tijd op
de presentatie was kort en ik heb niet veel verstand van stukjes schrijven.
Prijzen
De prijzen zijn misschien een beetje gek maar dat had te maken met het BTW tarief dat wel of niet van negentien naar twintig procent gaat. De Nikon D90 body moet 1.039,- euro gaan kosten en zal begin oktober te verkrijgen zijn.

Vanaf 19 september zullen de kit-versies echter al verkrijgbaar zijn. De D90 met een 18-105mm VR objectief gaat 1.289,- euro kosten, de D90 met 18-200mm VR gaat voor 1.735,- euro over de toonbank en de D90 voorzien van 16-85mm VR is voor 1.625,- euro te krijgen.

In oktober wordt er nog een vierde kit aan toegevoegd met de Nikon D90, de 18-105mm VR en de 80-300mm VR.

Sensor 12,3 miljoen pixels (DX-Format, 23,6 x 15,8 mm, CMOS-Sensor), Beeldsensorreiniging

Picture Control Standaard, Neutraal, Briljant, Monochroom, Portret, Landschap – elke is apart instelbaar en onder een nieuwe naam op te slaan

Zoeker Pentaprisma-SLR-zoeker, ca. 96% viewfinder coverage, ca. 0,94x vergroting

Sluitertijden 1/4000 - 30 s in 1/3 of 1/2 lichtwaarde-stappen, Bulb

Serie-opnamen Continuous High-speed: tot 4,5 beelden/s; Continuous Low-speed: 1-4 beelden/s

Belichtingsmeting TTL-belichtingsmeting met 420-Pixel-RGB-Sensor; 3D Color-Matrix II -, Centrumgericht- of spotmeting

Belichtingsstanden P, S, A, M, Auto Flash Off, Portret, Landschap, Sport, macro-opnamen, Nachtportret

ISO-instellingen ISO 200 tot 3200 (uitbreidbaar tot ISO 100, ISO 6400), ISO-auto

Active D-Lighting Auto, Extra high, High, Normal, Low, Off

Autofocus Nikon Multi-CAM 1000 AF-module met TTL-Fasedetectie, 11 scherpstelvelden (incl. central kruissensor)

Geïntegreerde flitser i-ttl gestuurd, LZ 17 (bij ISO 200), van 18mm groothoek, inzetbaar als Master voor draadloze speedlights

LiveView AF-Modi Portret-AF 8 (automatische Gezichtsherkenning), Groothoek-AF (scherpstelpunten vrij te positioneren), Normaal-AF

DSLR film-functie formaat: 1.280 x 720/24 fps, 640 x 424/24 fps, 320 x 216/24 fps, dataformaat: AVI, Motion-JPEG, met Mono-Sound

LCD-Monitor 3 inch, ca 920.000 pixels, TFT-LCD met 170° kijkhoek, ca. 100% beelddekking; LCD helderheidsregeling

Beeldweergave Volledig beeld of Index-beeldweergave (4, 9 of 72 beelden + kalenderweergave), Zoom bij weergave mogelijk, Pictmotion Diashow, Histogramweergave, hoge lichten weergave

Interface Hi-Speed USB, Audio/Video Output, HDMI Output (Type C HDMI), accessoire-aansluiting (flitsschoentje)

voeding Li-ion batterij EN-EL3e, MB-D80 Multifunctionele battery grip (optioneel), Lichtnetadapter EH 5-A (optioneel)

Afmetig / gewicht ca. 132 x 103 x 77 mm, ca. 620 g (zonder batterij, geheugenkaart, bodydop en beschermkapje voor LCD-monitor )

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_55VR_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_bk34r_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_fronttop_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_frt34l_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_frt34r_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_frt_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_left_2_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_left_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_right_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_105VR_top_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_18_200VR_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_70_300VR_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_ambience_1_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_ambience_2_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_ambience_3_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_ambience_4_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_ambience_5_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_back_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_backbottom_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_front_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_fronttop_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_GP1_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_MBD80_front34l_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_MBD80_front34r_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_MBD80_front_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_MBD80_fronttop_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/D90_SB600_front34l_l.jpg

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 12:30
Ik heb er vorige week ook al even mee mogen spelen, erg leuk speelgoed zo'n videofunctie :)
Mijn hands on preview op digifotopro.nl incl. videosample.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was vroeger op en had de startpost al aangepast. Ik leen een paar foto's, ok? Kan iemand van jullie zeggen of de enige grens op de filmpjes de kaartcapaciteit is?

[ Voor 34% gewijzigd door Wijnands op 27-08-2008 07:17 ]

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste