Hoofdcategorieën
Topicacties

[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 24

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
AMD Turion TL-60

Even iets anders hoe zit het met het x86 patent?

Patenten zijn 20 jaar geldig?

Eerste x86 cpu was de IA-16 in 1978?

Dan zou intel haar patent kwijt moeten zijn, maar klopt dit wel? Weet iemand hoe het echt zit, is altijd beetje vaag gebied, wil welles duidelijkheid bovenwater krijgen. :)

AMD zou de fabs in Duitsland weg gaan doen en fabless veder gaan volgens meyer.
http://bigtech.blogs.fort...09/08/re-engineering-amd/
quote:
mad_max234 schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:27:

Patenten zijn 20 jaar geldig?

Eerste x86 cpu was de IA-16 in 1978?

Dan zou intel haar patent kwijt moeten zijn, maar klopt dit wel? Weet iemand hoe het echt zit, is altijd beetje vaag gebied, wil welles duidelijkheid bovenwater krijgen. :)
Ik meen dat het anders lag bij Intel en AMD. De oorzaak was iets met dat AMD eerst Intel chips bakte. Daarna namen ze een licentie op x86 en zover bij mij bekend is, loopt deze nog.

Zal het eens nazoeken....

edit:

AMD heeft pas in 1995 zijn eerste eigen processor op de markt gezet (eigen ontwerp, K). Zover bekend mag AMD x86 gebruiken tot 2009. Bron: Wikipedia, over AMD.

K weet niet precies hoe het zit maar ik vermoed dat de x86 licentie hun verplicht tot 2009 om een deel uit te besteden. Daarna niet meer, AMD neemt misschien dus wel een aanloop om zich klaar te maken voor totale uitbesteding. Vandaar deze aankondiging dus.

Zou wel logisch zijn. Als andere fabrikanten zoals nVidia met een x86 willen komen dan zal dit in 2009/2010 zijn. Misschien is het x86 patent dan dus echt verlopen.

BTW Dit is allemaal speculatie.

Stephan224 wijzigde dit bericht 15-09-2008 16:31 (34%)

AMD Phenom X3 720BE @ 2800MHz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | 2x 2GB Kingstone HyperX DDR2-800 | Sapphire Radeon HD4830 512Mb | WD Raptor 74Gb 10.000RPM | WD Caviar SE16 250Gb 7.200RPM | Windows 7 RC1 64-bits

Reg. datum: 12 juni 2008

Ik hoor ineens erg weinig meer van de SB750+700 mobo's?

Over de SB750+NB700 combi en overclocken met de phenom:
Is deze review van anandtech een beetje te vertrouwen?
http://www.anandtech.com/...owdoc.aspx?i=3360&p=4

Ik heb dit trouwens nog niet eerder gezien hier, maar hieruit concludeer ik dat de SB750 niets toe te voegen heeft qua overclocken, aangezien ze de vcore gewoon verhogen...
(en dat voor +-300Mhz!!!, Wie the f*ck doet dat nou?!!!)

Ik hoopte dat dit de phenoms richting 3.5 zou gooien, maar ja.

Gelukkig hoef ik mijn 790FX dus nog niet te vervangen

Q9550@3.8Ghz, Maximus Formula, HD5850 CF, 4GB 1066, Quattro 850.

Reg. datum: 06 februari 2005

quote:
Corrected: Deneb in Q4, FX to resurface in mid-2009

For the first time in a long while, AMD might have both desktop and server processors ready for launch at about the same time. In the past, server processors have been prioritized, but this time the desktop version should be just as ready. The server equivalent Shanghai should reach first-tier partners in Q4 and if nothing goes wrong, Deneb will be in our hands about the same time. Deneb is the name of the new 45nm quad-core and one of the the main reasons it will be ready for launch this soon is because the first models will be AM2+ and not AM3.
http://www.nordichardware.com/news,8124.html

Beetje logische dat ze beide processoren op gelijk moment kunnen lanceren (het is enkel een andere package), waarom ze het niet veel doen is mij een vraagteken.

Deneb launched trouwens op 2.8GHz en 3.0 GHz. Beide op 125W in december. Productnummers zijn nog niet bekend, vraag me trouwens af wat ze hiervoor zullen uitvinden.
http://www.vr-zone.com/ar...top_CPU_Roadmap/6046.html

Ik vind trouwens nergens iets terug over een dual core nehalem (enkel iets met een geïntegreerde grafische processor). Wil dit zeggen dat de dual core Regor alleenheerser zal worden? (tegen Q3 2009)

AMD Turion TL-60

quote:
Stephan224 schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:10:
[...]

Ik meen dat het anders lag bij Intel en AMD. De oorzaak was iets met dat AMD eerst Intel chips bakte. Daarna namen ze een licentie op x86 en zover bij mij bekend is, loopt deze nog.

Zal het eens nazoeken....

edit:

AMD heeft pas in 1995 zijn eerste eigen processor op de markt gezet (eigen ontwerp, K). Zover bekend mag AMD x86 gebruiken tot 2009. Bron: Wikipedia, over AMD.

K weet niet precies hoe het zit maar ik vermoed dat de x86 licentie hun verplicht tot 2009 om een deel uit te besteden. Daarna niet meer, AMD neemt misschien dus wel een aanloop om zich klaar te maken voor totale uitbesteding. Vandaar deze aankondiging dus.

Zou wel logisch zijn. Als andere fabrikanten zoals nVidia met een x86 willen komen dan zal dit in 2009/2010 zijn. Misschien is het x86 patent dan dus echt verlopen.

BTW Dit is allemaal speculatie.
Is ook niet van belang wanneer amd met een eigen cpu is gekomen, wilde daarmee zeggen dat de patent waarschijnlijk al voor die eerste x86 cpu vast is gelegd. Intel draagt gewoon het patent, en volgens wiki lopen patenten na 20 jaar af en mag het vrij gebruikt worden. Kan zijn dat intel het pas later heeft vast gelegd dat kan ook nog.

Maar niemand weet hoe het echt zit?
-= HD5870 =-

quote:
20481536gamer schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:46:
Ik hoor ineens erg weinig meer van de SB750+700 mobo's?

Over de SB750+NB700 combi en overclocken met de phenom:
Is deze review van anandtech een beetje te vertrouwen?
http://www.anandtech.com/...owdoc.aspx?i=3360&p=4

Ik heb dit trouwens nog niet eerder gezien hier, maar hieruit concludeer ik dat de SB750 niets toe te voegen heeft qua overclocken, aangezien ze de vcore gewoon verhogen...
(en dat voor +-300Mhz!!!, Wie the f*ck doet dat nou?!!!)

Ik hoopte dat dit de phenoms richting 3.5 zou gooien, maar ja.

Gelukkig hoef ik mijn 790FX dus nog niet te vervangen
Wederom kort door de bocht:

Dit heeft niet veel met ATi te maken. Chipsets zitten tegenwoordig onder de AMD vlag.

SB700 en SB750 hebben ACC waardoor je met lagere voltages dezelfde clocks kunt halen of met hogere voltages nog veel hogere clocks. Het werkt vooral goed bij cpu's die eerst bv maar max 2.9 deden die willen dan ineens wel over de 3.0 heen. Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dan 300 MHz niets is. Dat is behoorlijk wat voor zo'n feature. In sommige gevallen zelfs 200-300 Mhz winst op gelijke V-core. Dat vind ik erg netjes.

Er zijn Phenoms die hier door de 3.5 Halen. Ben benieuwd wat Deneb gaat doen. Zal wel richting de 4.0 zijn.

Sys -=Game PC=- | -=Lan Box=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!

Reg. datum: 12 juni 2008

quote:
Astennu schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:50:
[...]

Dit heeft niet veel met ATi te maken. Chipsets zitten tegenwoordig onder de AMD vlag.

SB700 en SB750 hebben ACC waardoor je met lagere voltages dezelfde clocks kunt halen of met hogere voltages nog veel hogere clocks. Het werkt vooral goed bij cpu's die eerst bv maar max 2.9 deden die willen dan ineens wel over de 3.0 heen. Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dan 300 MHz niets is. Dat is behoorlijk wat voor zo'n feature. In sommige gevallen zelfs 200-300 Mhz winst op gelijke V-core. Dat vind ik erg netjes.

Ik was wel erg negatief, stond niet stil bij het feit dat dit v1.00 is en al bewezen werkt.
Maar, over de resultaten: (9850 BE)
_________________Core Speed HT Ref Clock CPUVID
Foxconn A79A-S ACC On 3000 200 1.312V
Foxconn A79A-S ACC Off 2800 200 1.312V
Hierboven staat de beste situatie waarbij er met hetzelfde voltage slechts 200Mhz extra te halen is.
De 9950 doet er in dezelfde test 100Mhz bovenop op hetzelfde voltage.
Ik zie geen 300Mhz.... (Ik heb alles nageteld en naast elkaar gezet, conclusie is fout, het is gewoon een geil bord ;) )

Ik vind het super dat er technieken worden ontwikkeld die de oc verbeteren, zeker met hetzelfde voltage!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Geweldig, keep it coming AMD!

Ik denk ook dat deze techniek nog verder ontwikkeld kan worden en zeker ook goed/beter kan werken met de aankomende deneb cpu's.

Technisch gezien ben ik nu enorm nieuwsgierig naar de werking ervan, omdat het dus wel/beter werkt bij BE phenoms dan bij non-BE's.
Zou dit door de unlocked multiplier van de BE's komen? (enige verschil volgens mij)

Deneb FX klinkt wel goed :)

20481536gamer wijzigde dit bericht 15-09-2008 20:26 (3%)

Q9550@3.8Ghz, Maximus Formula, HD5850 CF, 4GB 1066, Quattro 850.

quote:
mad_max234 schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:27:
Er is niet zoiets als "het" x86-patent. Intel heeft duizenden patenten en daar komen er ieder jaar honderden bij. Een groot deel daarvan beschrijft technieken die specifiek voor x86-processors zijn bedacht. Zonder op zijn minst een deel van die trucs te gebruiken is het bijna onmogelijk om een (moderne, snelle) concurrent te bouwen. Dus ook al zijn de oudste patenten ondertussen al verlopen, bevindt een bedrijf zich juridisch gezien nog steeds op glad ijs als het zonder toestemming van Intel x86-chips produceert.

In plaats van het voor de rechter uit te vechten maken Intel en AMD al decennia onderling afspraken hierover, wat in 2011 opnieuw zal gebeuren. Dan is er dus kans dat de beperking m.b.t. het uitbesteden van productie verandert, maar of dat ook gaat gebeuren is een tweede.

Wouter Tinus wijzigde dit bericht 16-09-2008 15:17 (17%)

Professioneel Hyves-weigeraar

-= HD5870 =-

Damm Intel komt 3 Nov al met de Core i7 dan zijn ze dus nog eerder met Penryn en Nehalem dan AMD met Deneb wel ernstig want dit is intels 2e gen 45nm cpu. Dus ze lopen heel erg achter.

Sys -=Game PC=- | -=Lan Box=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!

Reg. datum: 14 augustus 2002

Klopt het gerucht dat AMD nog met een aparte 790GX zou komen voor mATX borden? Ik vind het vreemd dat bij de introductie van de 780GX al heel snel mATX borden beschikbaar waren maar nu de 790GX uit is, hebben we maar eentje en die is speciaal voor overclockers (DFI Lanparty).
Waarom hebben MSI/Asus/Gigabyte en voor mijn part Asrock geen mATX variant voor de 790GX en wel voor de 780GX?

Kan ook nergens een nieuwtje vinden dat er nog een mATX van deze fabrikanten aan zit te komen :S

Jazco2nd wijzigde dit bericht 16-09-2008 15:57 (7%)

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

Denk dat het helaas bij de huidige 2 (biostar en DFI) blijft. De 790gx verschilt te weinig van de 780G welke in overvloed beschikbaar is in mATX.

- Dit heeft te maken met dat de 790GX twee pci-e 16x sloten ondersteund wat veel ruimte opslokt zeker met de huidige dual slot videokaarten, waardoor er weinig ruimte overblijft op een mATX moederbord voor andere zaken of uitbreidingssloten. Daarnaast beschikt de 780G wel over een pci-e 16 x slot waardoor er altijd nog een snelle videokaart geïnstalleerd kan worden.
- De 790GX is voor een ander marktsegment in de markt gezet. Dit houdt in dat de prijs voor deze chipset hoger ligt en daardoor de prijs van dit moederbord ook hoger ligt dan gebruikelijk voor een mATX moederbord. Dit zorgt voor een kleine markt, waardoor er momenteel maar 2 leverancier brood zien in deze markt.
- Daarnaast is het onderscheidende vermogen van de 790GX t.o.v. de 780G op mATX niet groot. Het stroomverbruik is iets minder maar niet veel, interne grafische kaart is gelijk maar bij de 790GX loopt net iets sneller wat ook met overklocken van de 780G te bereiken valt. De 790GX is zoals al eerder gemeld niet goedkoper. De aansluitingen op moederbord aantal sata, ide en geluid zijn zogoed als gelijk net zoals de grafische uitgangen. Het enige wat nog niet genoemd is zijn de extra overclock mogelijkheden van de processor en softwarematige raid 5 door de sb 750 welke de 790GX bezit. Oh ja er is ook een sata aansluiting meer namelijk 6 ipv van 5 bij de 790gx moederborden, maar de gebruikers die in een mATX kast meer dan 5 sata apparaten hebben zullen heel zeldzaam zijn.

Of te wel de markt voor deze (mATX) moederborden is maar heel beperkt, het is een hele kleine niche markt voor heel zelfbewuste consumenten en gebruikers die de twee keer 16x pci-e sloten voor andere zaken gebruiken dan alleen videokaarten.

Reg. datum: 14 augustus 2002

Nou dat vind ik echt geen argumenten om geen 790GX mATX bord op de markt te brengen. Vrijwel alle fabrikanten brengen producten uit of vernieuwde versies die te weinig van elkaar verschillen. Maar ze worden wel op de markt gezet.

Veel mensen hebben de 780GX overgeslagen omdat de 790GX al vroeg werd aangekondigd met betere grafische prestaties.

De 790GX is de top als het om geintegreerde graphics gaat. Alleen al om die reden zou een mobo bouwer zo'n mb toevoegen aan zijn productenserie.

Jazco2nd wijzigde dit bericht 16-09-2008 21:24 (23%)

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

Reg. datum: 02 december 2007

Op overclockers.net een mooie review gevonden van het M3A79-T mobo door een user:

http://www.overclock.net/...-asus-m3a79-t-deluxe.html

-->940BE<--

quote:
Astennu schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:28:
[...]

Ben benieuwd wat Deneb gaat doen. Zal wel richting de 4.0 zijn.
Ik hoop het... :*)
Draai sinds 4 maandjes de 9850 op de SB600 (M3A32-MVP) en krijg hem niet hoger dan 2800MHz (stabiel). Maar om op dit moment gelijk over te sappen op een SB750 nu de Denebs en AM3 socket bijna voor de deur staan..., dan zou ik eerder wachten tot de AM3 socket er is en een Upgrade te doen icm DDR3.
Om na 4 maandjes weer een upgarde te doen, krijg ik ruzie met de vriendin, O-)

Maar als ik dit zo alles lees zit er best een groot potentioneel in de nieuwe Deneb CPU

Specs: Sulaco 940BE @3.9GHz

Reg. datum: 24 juli 2000

quote:
Epep schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:02:
Of te wel de markt voor deze (mATX) moederborden is maar heel beperkt, het is een hele kleine niche markt voor heel zelfbewuste consumenten en gebruikers die de twee keer 16x pci-e sloten voor andere zaken gebruiken dan alleen videokaarten.
Denk het niet. mATX is een formaat dat het over zal nemen van ATX. Bijna iedereen (afgezien van diehard OC'ers) is inmiddels tot het besef gekomen dat het veel makkelijker is om een mATX bordje in je nieuwe PC te stoppen dat (i) gratis graphics heeft en (ii) net zo goed overclockt als een ATX bord. Verder is het erg fijn dat je het later in een upgrade PC voor iemand anders kan stoppen zonder dat je ook weer een nieuwe graka moet komen en het past altijd.

Reg. datum: 02 januari 2001

AMD zal het fusion project (codenaam swift/fusion) in de markt zetten als........ Fusion!

AMD: Fusion heißt jetzt Fusion:

Im Bestreben, den nächsten Schritt als erstes und als erster zu tun ("next thing first"), startet AMD am 18. September weltweit eine großangelegte Werbekampagne, um den Namen für den fürs nächste Jahr geplanten CPU-GPU-Kombi-Chip mit bisherigem Codenamen Fusion. Zur allgemeinen Überraschung wird dieser jetzt offiziell unter dem Markennamen ("Brand") Fusion vermarktet.

Er soll sowohl für Desktop-Systeme mit hoher 3D-Spieltauglichkeit, aber auch für Server eingesetzt werden, wo der integrierte Grafikprozessor als numerischer Koprozessor der CPU helfen soll, so wie es bei Fire-Stream-Karten jetzt schon mit externen Grafikchips der Fall ist. Mehr zu Fusion will AMD demnächst auf fusion.amd.com veröffentlichen. Zurzeit ist die Site noch passwortgeschützt. (as/c't)

Zie ook: Von Fusion zu Swift und zurück zu Fusion en http://fusion.amd.com

Reg. datum: 02 december 2007

quote:
XenoMorpH schreef op woensdag 17 september 2008 @ 01:33:
[...]

Ik hoop het... :*)
Draai sinds 4 maandjes de 9850 op de SB600 (M3A32-MVP) en krijg hem niet hoger dan 2800MHz (stabiel). Maar om op dit moment gelijk over te sappen op een SB750 nu de Denebs en AM3 socket bijna voor de deur staan..., dan zou ik eerder wachten tot de AM3 socket er is en een Upgrade te doen icm DDR3.
Om na 4 maandjes weer een upgarde te doen, krijg ik ruzie met de vriendin, O-)

Maar als ik dit zo alles lees zit er best een groot potentioneel in de nieuwe Deneb CPU
De eerste Denebs zullen als AM2+ uitkomen. Dit om de time to market vlugger te laten gebeuren.
Stond hier ergens op de slides dacht ik.

Reg. datum: 04 april 2000

quote:
Mightybunny schreef op woensdag 17 september 2008 @ 17:44:
[...]

De eerste Denebs zullen als AM2+ uitkomen. Dit om de time to market vlugger te laten gebeuren.
Stond hier ergens op de slides dacht ik.
Eigenlijk bedoel je te zeggen, de eerste Denebs komen als AM2+ op de markt omdat AM3 nog niet klaar is. Deze AM2+ 45nm CPU's zijn na een paar maanden weer EOL dus een overbruggings periode.

Ik ben benieuwd of Intel wel genoeg Core i7 CPU's op de markt kan of wil zetten. Er is geen noodzaak toe, het kanabaliseert enkel de huidige Intel line-up. AMD zal er absoluut geen last van hebben. Dus voor Intel is het logisch om ze zeer beperkt in de markt te zetten en vooral ge focussen op de 999$ parts. Dit is vorig jaar ook gebeurd met de 45nm CPU's. Ik heb al enkele media in de Benelux gesproken die beschikking over Bloomfield samples hebben, in de komende weken krijgt de meeste van de pers samples dus allemaal ruim op tijd voor de Q4 launch.

AMD Turion TL-60

Leo platform = AM2+ 45nm Phenom + RD700 chipset + HD4870 (Q4 2008)
Refresh Leo platform = AM3 45nm Phenom + RD800 + HD4870 (Q1 2009)

Was het nu zo dat de eerste 45nm alleen maar ddr2 aankonden?
Reg. datum: 09 december 2006

Ik dacht dat AMD gestopt was met de Geode!?

Fit-PC slim, the "World's Smallest PC"

fit-PC Slim is billed as the "smallest, most energy efficient PC available," and at 13 ounces it just might be. Slim is housed in a 330cc enclosure (4.3 x 3.9 x 1.2 inches), draws a mere 6 watts of power, and like the Linutop 2, runs on a 500MHz AMD Geode. This machine is available in a pared-down 256MB configuration (sans WiFi, hard drive) for $220; a 512MB WiFi version (with no hard drive) for $245; or go all out with the 512MB / WiFi / 60GB hard disk version pre-installed with either Ubuntu or Windows XP Home SP3, for $295 or $335, respectively.

http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2008/09/compulab_fitpcslim.jpg

http://www.engadget.com/2008/09/17/fit-pc-slim-the-worlds-smallest-pc-just-dont-lose-it-on/

Reg. datum: 04 april 2000

quote:
mad_max234 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:19:
Leo platform = AM2+ 45nm Phenom + RD700 chipset + HD4870 (Q4 2008)
Refresh Leo platform = AM3 45nm Phenom + RD800 + HD4870 (Q1 2009)

Was het nu zo dat de eerste 45nm alleen maar ddr2 aankonden?
De 45nm AM2+ beschikken over een DDR2 en DDR3 memory controller, echter zal niemand AM2+ mainboards gaan maken die DDR3 supporten. Waarom niet? De lifespan van deze AM2+ 45nm CPU's is krap een paar maanden. Tegen die tijd is DDR3 ook zwaar in prijs gezakt dus dan zal iedereen AM3 voor DDR3 gebruiken.

Overigens komt RD800 niet in Q1 maar in Q3.

Leuk stukje van AMD over Intel zijn Dunnington chip;
quote:
...
Dunnington is simply a “benchmark chip”
...
Fruehe told us that it doesn’t really matter that Intel has the first 6-core chip, since it is just a glued-together triple-dual-core processor that has 50% more cores than the quad-core, costs 50% more and delivers just 30% more performance.
...
Personally, I am not aware of any other Intel processor that ever had a 170 watt maximum power rating and I would agree with Fruehe that this may not be the processor you would want in any space-constrained server environment.
...
Volledige bericht: TGDaily - AMD rips Intel’s Dunnington

AMD is lekker aan het bashen, maar wat de ... 170watt TDP voor een processor is wel heel wat. Ik was al onder de indruk van 140watt van AMD maar het kan dus erger. :+

AMD Phenom X3 720BE @ 2800MHz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | 2x 2GB Kingstone HyperX DDR2-800 | Sapphire Radeon HD4830 512Mb | WD Raptor 74Gb 10.000RPM | WD Caviar SE16 250Gb 7.200RPM | Windows 7 RC1 64-bits

Reg. datum: 09 december 2006

En zo gaat het bashen heen en weer :+

Crp wijzigde dit bericht 19-09-2008 10:50 (69%)

Post sneller dan zijn schaduw!
Reg. datum: 20 januari 2005

Leuk stukje om te lezen. Ben het eigenlijk wel eens met de conclusie:
quote:
AMD can criticize Dunnington all day long; the fact is that the company cannot offer its customers 6-core processors, while Intel can.
De critiek hebben ze gelijk over, maar het zal ze niet helpen om een 6 core te krijgen(waar ze wel mee bezig zijn).
Is er al iemand hier die de "Fusion for Gaming tool" geprobeerd heeft? Ik kan helaas niet testen omdat S939 niet ondersteund wordt en ben toch wel nieuwsgierig. Realtime switchen tussen energie en power profielen met een enkele knop lijkt me ideaal. Vooral als het direct gekoppeld is aan een CF opstelling.

Anandtech - AMD fusion for gaming utility

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: