Hoofdcategorieën
Topicacties

[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 24

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
http://hawn.be/

quote:
Hacku schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 20:57:
Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, Astennu. Sowieso hoef je geen wonderen te verwachten, maar ik reken toch op een leuke boost :)
Voorwaar, en die boost zal er komen. Niet enkel op de IPC, zoals Astennu blijkbaar verwacht, maar zeker ook op gebied van kloksnelheid.

Ik vraag me af, Astennu, waarom je zo teleurgesteld doet? Volgens mij was er amper reden om te hopen dat de Deneb een Intel killer zou worden. Ik zat eerder te hopen op een Intel inloper, niks meer. Zoals een oud Grieks filosoof dacht: als je weinig verwacht is de kans op teleurstelling klein, en als het dan toevallig meezit is dat enkel maar extra fijn.

Mijn grootste schrik is dat AMD met zijn boost in de gelederen meer gaat beginnen vragen voor zijn producten. Direct zal zo de grootste reden om AMD boven Intel te verkiezen verdampen als een druppel water in de woestijn, namelijk de lage prijs en de toch wel zeer goeie prestaties en kwaliteit die je voor zulk een prijs dan krijgt.
XFX HD5870 powered

Ik denk dat de Deneb nog wel goede kans maakt op de desktopmarkt. De Core i7 van Intel heeft namelijke en behoorlijk hoog TDP (boven de 100 watt) en je hebt drie DDR3 modules van minder dan 1,65V nodig om het maximale uit de geheugenbandbreedte te halen. Door eht hoge stroomverbruik en de beperking in het maximale geheugen voltage zal de Nehalem waarschijnlijk een minder goede overklokker worden dan de huidige Penryn-gebaseerde 45nm quadcores.

Concurrent AMD heeft voor de nieuwe 45nm quadcores de TDP waardering gescaht op 55 watt voor de lagere kloksnelheden beneden 2,3 ghz en 75 watt voor snelheden tot 2,7 GHz. Dat zijn kloksnelheden vergelijkbaar met die van Intel's quadcores en met de verdere verbeteringen in het ontwerp is de AMD ook nog eens 20% sneller dan zijn voorganger (Barcelona op 65nm).

Bij Nordichardware zag ik net een bericht dat de Deneb 4,3 GHz heeft gehaald met een Scythe luchtkoeler en dat een kloksnelheid van 3,6 GHz prima haalbaar was met een goede luchtkoeler. Dat zijn best hoge kloksnelheden voor een quadcore, terwijl het stroomverbruik zoals het er nu naar uitziet beter in de hand wordt gehouden dan bij Intel's Core i7.

Hier een stukje uit het bericht:
quote:
The source even indicates that since Nehalem isn't that much of a desktop upgrade, but server mostly, Deneb will become the gaming processor to get. We have no secondary confirmation at this time, but we wanted to forward the information. In fact, source also says that Deneb was able to do 4.3GHz under a Scythe Mine cooler, stable of course. It's very important to use the right motherboard though, you will need the SB750 southbridge to begin with.

Most people should be able to hit 3.6GHz with a decent cooler, source says. The most amazing is that the processor should still run fairly cool and consume less power than Intel equivalents. Comparing Intel's new processors to AMD's new, Intel is gaining on the server market, while AMD will be trying to get back the retail market. We will not have to wait long for it to happen either, mass production is well under way and launch is approaching.
http://www.nordichardware.com/news,8195.html

frankknopers wijzigde dit bericht 05-10-2008 22:46 (30%)

Viktor

Dat klopt niet helemaal. De TDP's die jij aanhaald zijn voor de Opteron processor. Deneb 2.8 en 3.0 GHz krijgen gewoon een TDP van 125W mee, bijna net zoveel als de Core i7 (130W). Lagere desktop modellen zullen waarschijnlijk 89 of 95W bedragen.

Reg. datum: 24 juli 2000

Het verhaal draait steeds meer in de richting van AMD (over de hele lijn, dus graka, CPU, en chipset). Ondanks een sterke chip (Nehalem) blijft het bij Intel allemaal warrig en niet goed op elkaar afgestemd. Ik hoop alleen dat AMD hier ook commercieel een succes van weet te maken.

Reg. datum: 06 februari 2005

quote:
Shanghai reaching partners this month, 2.7GHz entry model

AMD is certainly on a roll. The confidence from Hector Ruiz leaving combined with the Shanghai development going faster than expected, have embiggened AMD employees. Mass production of Shanghai processors are well under way and we've been told that AMD is shipping out this month, and is doing everything it can to break onto the market before Intel does. The first Shanghai model is said to operate at 2.7GHz and work within the 95W envelope. This one should be out before the end of the month. A few weeks before Intel launches Nehalem.

Bron
Terug een bevestiging van wat we allemaal al wisten. Shanghai wordt geleverd deze maand in Oktober (dus voor Intels Nehalem) en het basismodel heeft een kloksnelheid van 2.7GHz!

Vraag is ook wat nu belangrijk is, een goed platform (alles bij elkaar) of een goede CPU. Een snelle CPU is tegenwoordig m.i. toch wat minder sexy, omdat het hier allemaal niet meer zo om hangt. Of een mp3'tje nou in 10 of 11 seconden ge-encode is maakt toch niet zoveel uit zou je zeggen (vroeger was het 10 of 11 minuten, dan is het al belangrijker).

Viktor

Dé snelste cpu heb je tegenwoordig niet meer nodig. Zelf een cheape dual core volstaat voor de meeste hedendaagse taken. Je kan inderdaad beter kijken naar een goed platform. Stabiliteit en een niet te hoog verbruik.

Doe mij maar een 780G bordje + passief gekoelde HD4550 (DVI, HDMI en DisplayPort) + Deneb. Beter kan op dit moment niet.

Nehalem = locked, voltage gebonden, thread overkill, duur, clock-voor-clock niet veel sneller dan Penryn, SSE niet interessant voor gamers
AMD 45nm = tja das gissen, maar een gok; goedkoop, penryn equal, lekker overclockbaar

Denk dat het wel snor zit als alle geruchten kloppen, maar laten we de lat natuurlijk niet te hoog leggen. Leuke benchmarks zagen we ook eerst van de Barcelona (weet je nog 3GHz). Maar ja, de 45nm core van AMD wordt al een tijdje getest dus de resultaten zouden best al representatief kunnen zijn. Ik hoop het iig. 8)

Stephan224 wijzigde dit bericht 05-10-2008 23:21 (3%)

AMD Phenom X3 720BE @ 2800MHz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | 2x 2GB Kingstone HyperX DDR2-800 | Sapphire Radeon HD4830 512Mb | WD Raptor 74Gb 10.000RPM | WD Caviar SE16 250Gb 7.200RPM | Windows 7 RC1 64-bits

Reg. datum: 04 april 2000

quote:
Stephan224 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:20:
Nehalem = locked, voltage gebonden, thread overkill, duur, clock-voor-clock niet veel sneller dan Penryn, SSE niet interessant voor gamers
AMD 45nm = tja das gissen, maar een gok; goedkoop, penryn equal, lekker overclockbaar

Denk dat het wel snor zit als alle geruchten kloppen, maar laten we de lat natuurlijk niet te hoog leggen. Leuke benchmarks zagen we ook eerst van de Barcelona (weet je nog 3GHz). Maar ja, de 45nm core van AMD wordt al een tijdje getest dus de resultaten zouden best al representatief kunnen zijn. Ik hoop het iig. 8)
Je verhaal over Nehalem klopt van geen kanten. Hij mag dan wel locked zijn maar dat neemt niet weg dat de CPU niet over te klokken is. Ik denk ook niet dat er een threadoverkill bestaat en hij is zeker veel sneller tov Penryn, ligt eraan in welke benchmarks. SSE is ook niet bedoeld voor gamers.

AMD 45nm is nog erg lang weg. Verwacht die dingen voor de desktop nu niet voor E/DEC M/Jan in de winkels afgezien van de paper launch en een klein volume. Als ik de laatste roadmaps van AMD bekijk dan duurt het ook nog zeker tot Q3 voordat 45nm in volume op de markt komt en iets later laat Intel 32nm zien.

quote:
The Source schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 00:05:
[...]
Je verhaal over Nehalem klopt van geen kanten. Hij mag dan wel locked zijn maar dat neemt niet weg dat de CPU niet over te klokken is. Ik denk ook niet dat er een threadoverkill bestaat en hij is zeker veel sneller tov Penryn, ligt eraan in welke benchmarks. SSE is ook niet bedoeld voor gamers.
Ja en nee. Vergeet niet dat ik (net als de rest) aan het speculeren ben.

Feit mag dat als je een DVDtje brand, muziekje aan hebt, internet geopend hebt en tegelijk in Word bezig bent dan is een quadcore al overkill, laat staan nog meer cores. Een dualcore is in deze context al voldoende. Dit bedoel ik met threading overkill. In de server wereld kan je geen overkill hebben natuurlijk. Voor gamers zijn veel cores grappig, maar ze worden amper benut. dit heeft te maken met de seriele opbouw van programma code. Daarnaast wordt de GPU 9 van de 10 keer ingezet voor natuurkundige sizzle en daarom is de GPU de bottleneck boven de CPU. (Ja zelfs de Harddisk is de bottleneck boven de CPU, vandaar de SSD stroming die we zien)

Daarnaast is SSE oorspronkelijk een opvolger van MMX (Intel), wat op zijn beurt ontstaan is door 3DNow (AMD). Maar mijn punt is alleen dat de nieuwe SSE instructies geen meerwaarde biedt voor gamers. (wel voor servers)

Hoe de Nehalem scoort tegenover de Penryn weet ik niet precies, zover bij mij bekend is de Nehalem maar een klein beetje sneller. Géén bergen. En let op, ik heb over over clock-voor-clock per core.

En de voltage grens, daar doel ik met overclocken op. (zal wel opgelost worden natuurlijk)

Mijn menig is dat Nehalem overhyped is.

AMD Phenom X3 720BE @ 2800MHz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | 2x 2GB Kingstone HyperX DDR2-800 | Sapphire Radeon HD4830 512Mb | WD Raptor 74Gb 10.000RPM | WD Caviar SE16 250Gb 7.200RPM | Windows 7 RC1 64-bits

AMD Turion TL-60

Mee eens het is niet zo een monster geworden dan dat ik 6 maanden geleden nog vreesde voor AMD, als ik terug denk dan vind ik het toch wel erg tegenvallen.
Reg. datum: 18 oktober 2004

Dat is wel het leuke van de AMD structuur. Doen het goed in server setups. Vergeet niet dat AMD 64 al vanaf het begin als multicore processor is ontworpen. Voor de rest doen ze het niet onaardig in desktop PC's, games. 65nm probs en lage clocks daar gelaten, dat is gewoon jammer.

Intels Conroe is ook niet echt venieuwend geweest. Wel de logische stap aangezien hun Intel Mobile structuur de P4 netburst voorbij streefde. Toen al waren Intel Mobile cpu's met verhoogde FSB link al clock voor clock sneller dan AMD 64's. Conroe heeft daar oa meer instructie per clock aan toegevoegt.
AMD doet dat dus nu ook volgens Patla.

Nehalem is een logische stap van Intel om AMD's opterons tegen te gaan.

COD4 Nehalem
http://diy.pconline.com.cn/cpu/reviews/0809/1426985_14.html
http://www.xtremesystems....d.php?t=203192&page=4
quote:
Bellisimo op Extreme Systems
Everyone thinking nehalem/deneb being a miracle ship will be proved wrong at the launch dates of the 2 cpu's

nehalem is a server oriented chip, it is a good architecture for multithreading, but not for singlethreading
- "only" 256kb L2 (doesnt matter how fast, it cannot beat a 6MB L2 cache)
- inclusive cache architecture (less cache for single threading)
- massive bandwidth (not needed in most single threaded apps)
- QPI (desktop doesnt need it, server space defintely needs it)
- minor tweaks in comparison to penryn
- very nice built in microcontroller for power managment (needed for servers, usefull for desktop)
Trouwens ik vind beide frabrikanten niet zo innovatief. Toch vind ik de underdog net iets innovatiever. Alleen vrij weinig de laatsete tijd :)
Naar 45nm proces gaan en meer cache is nou ook niet echt spectaculair.
quote:
Astennu schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:27:
In games dus geen 20% boost per clock maar eerder iets van 8 zo te zien. Mja het is een boost :) Maar eigenlijk hebben ze die 20% wel nodig. Dus hopelijk zijn de final versie's nog wat sneller. Heb nu tijdelijk even een Phenom X3 8450 er in gedaan die loopt nu op 2.4 Ghz. Hij kan wel 2.7 maar NB speeds geven wat problemen :P Straks wil ik er een 45nm BE in gooien.
20% in games consequent zal het wel niet zijn denk ik ;)
Gaat er mij meer om dat ze eindelijk beter gaan clocken en ook meer instructies zullen verwerken nu.
Als de prijzen dan een beetje interessant blijven.
Core i7 heeft iig een echt server cpu prijskaartje.

Ik weet niet veel en ik kan nog vanalles leren...OCCT Perestroika

Reg. datum: 27 juni 2008

quote:
20% in games consequent zal het wel niet zijn denk ik ;)
Gaat er mij meer om dat ze eindelijk beter gaan clocken en ook meer instructies zullen verwerken nu.
Als de prijzen dan een beetje interessant blijven.
Core i7 heeft iig een echt server cpu prijskaartje.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we straks leuke overclock resultaten halen met 790FX + SB750 :) Ik mag toch wel hopen op betere resultaten dan met de 65nm phenoms? ;)

Core i7 heeft inderdaad een hele vette prijs kaart, even als de moederborden met X58 xhipset... Nieuwe Denebs zitten op 300 - 400 dollar als ik me niet vergis (heb ik hier al wel voorbij zien komen).

StefanvanGelder wijzigde dit bericht 06-10-2008 17:20 (3%)

AMD Turion TL-60

Word tijd dat ze geintrodieerd gaan worden, de geruchten van beide procesors spreken elkaar erg tegen.

Kwam dit net tegen, en die hebben het over:

"What can we expect from a healthy Core i7 on the high-end front? Expreview claims to have caught a peek at benchmarks Intel sent to its partners. Those benchmarks supposedly pit a 3.2GHz Core 2 Extreme QX9770 against a Core i7 965 (also clocked at 3.2GHz, if past reports are accurate), and they give the Core i7 a 52% advantage in 3D games, a 38% edge in rendering tasks, and a 41% lead in video editing and conversion."

Dat zou betekenen dat de Nehalem wel een game monster gaat worden en de shanghai dus heel ver achter zich gaat laten.

Edit/

Bron: http://techreport.com/discussions.x/15642

mad_max234 wijzigde dit bericht 06-10-2008 17:42 (4%)

Reg. datum: 09 december 2006

Expreview zelf zegt weer anders

According to some reviewers who had their hands on with the upcoming Bloomfield, the new CPU runs great. But how huge improvement it is comparing to today’s top dog?

In a recent document sent to partners,Intel pointed out that when comparing Core i7-965 to a QX9770, we can get 52% more 3D gaming performance, 38% more rendering performance and 41% more movie editing and conversion performance. (Core i7-965 platform: X58, DDR3 3G, Discrete VGA card, QX9770 platform unknown.)

Yes the numbers are quite vague, but it is directly coming from Intel, compare to a more expansive product, we can’t expect more. (QX9770>1450USD, Core i7-965=999USD)

http://en.expreview.com/2...formance-than-qx9770.html

quote:
mad_max234 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:30:
Word tijd dat ze geintrodieerd gaan worden, de geruchten van beide procesors spreken elkaar erg tegen.

Kwam dit net tegen, en die hebben het over:

"What can we expect from a healthy Core i7 on the high-end front? Expreview claims to have caught a peek at benchmarks Intel sent to its partners. Those benchmarks supposedly pit a 3.2GHz Core 2 Extreme QX9770 against a Core i7 965 (also clocked at 3.2GHz, if past reports are accurate), and they give the Core i7 a 52% advantage in 3D games, a 38% edge in rendering tasks, and a 41% lead in video editing and conversion."

Dat zou betekenen dat de Nehalem wel een game monster gaat worden en de shanghai dus heel ver achter zich gaat laten.

Edit/

Bron: http://techreport.com/discussions.x/15642
Definiëer de "games" waarin de Core i7 52% beter presteert dan de Conroe. Volgens mij is dit een beperkte verzameling van zeer goed schalende games, waarbij dus de meest indrukwekkende resultaten behaald worden. Een misbruik waaraan wel meerdere bedrijven zich schuldig maken.
Reg. datum: 04 april 2004

Ze hebben het over de CPU test in 3dmark Vantage. Dat is de enige games-gerelateerde test die 50% schaalt. Is een multithreaded test, dus hyperthreading doet zijn werk daar goed.

-= HD5870 =-

quote:
DevilsProphet schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 21:30:
[...]

Voorwaar, en die boost zal er komen. Niet enkel op de IPC, zoals Astennu blijkbaar verwacht, maar zeker ook op gebied van kloksnelheid.

Ik vraag me af, Astennu, waarom je zo teleurgesteld doet? Volgens mij was er amper reden om te hopen dat de Deneb een Intel killer zou worden. Ik zat eerder te hopen op een Intel inloper, niks meer. Zoals een oud Grieks filosoof dacht: als je weinig verwacht is de kans op teleurstelling klein, en als het dan toevallig meezit is dat enkel maar extra fijn.

Mijn grootste schrik is dat AMD met zijn boost in de gelederen meer gaat beginnen vragen voor zijn producten. Direct zal zo de grootste reden om AMD boven Intel te verkiezen verdampen als een druppel water in de woestijn, namelijk de lage prijs en de toch wel zeer goeie prestaties en kwaliteit die je voor zulk een prijs dan krijgt.
Omdat AMD het gewoon nodig heeft. En gezien de prijs van de CPU's. Clockspeeds is imo geen boost want Intel heeft die clockspeeds al meer dan een jaar. Evenals de Performance per clock. Het is dus een inhaal race. TOV een K10 is het misschien een boost ja maar eigenlijk had de K10 al 3.2 Ghz moeten halen.

En er valt super veel te tweaken aan de K10 core. Of in ieder geval aan te passen. We weten nu waarom de C2D zo snel is. Intel kijkt ook naar de K8 cpu voor het ontwerp van zijn Nehalen zie de nieuwe Bus en on die memory controller. De Penryn was mede zo snel door zijn prefetchers en daar naast de cache die heel snel en groot was. Als je die dingen nog extra mee zou nemen bij de K10 core was je nog stukken sneller geweest.

Maar goed ik had gewoon op 20% clock voor clock gehoopt omdat ik dan eindelijk die Intel cpu weer weg kan doen voor een AMD. Echter zou ik er in dit geval nog op achteruit gaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik ben gewoon AMD/ATi fan daarom hoop ik dat ze weer terug komen net als in het begin van de K8. Want een zwak AMD is slecht voor de consument. Afgelopen jaar hebben we geen snellere cpu's gekregen alleen maar omdat Intel toch wel de snelste cpu's had dus waarom moeite doen. En dat is niet goed voor de prijzen.

Voor me 2e pc heb ik toch maar een AMD gekocht. Terwijl een Dual core Intel wel stukken sneller was geweest. Ik blijf toch een beetje hoop houden. Met ATi is het goed gekomen die vga kaarten doen het op dit moment prima. Hopen dat dat voorlopig ook zo blijft na het diepe dal van de R600.

En ik geef the source helemaal gelijk. Intel komt binnenkort al met 32nm. Leuk dat amd nu eindelijk 45nm heeft maar dan is er al weer een giga gat.

Penryn zal de GAME cpu blijven en ik denk ook voor de multimedia mensen. Mensen met workstations gaan voor Nehalem. En AMD blijft ongeveer waar het nu ook zit. Misschien zullen ze weer in iets meer game pc's terug te vinden zijn afhankelijk van de prijs. Vooral het verbruik moet omlaag maar dat gaat wel lukken als ik de nieuwe TDP zie. Dus dat is al super mooi. De Performance is stukken beter maar ik denk net niet genoeg. Overclockbaarheid lijkt ook aardig maar we moeten even afwachten wat de chips doen die in de winkel schappen liggen.

Al met al is het niet slecht. Ik had alleen op nog iets beter gehoopt omdat ze het gewoon nodig hebben.

Astennu wijzigde dit bericht 06-10-2008 19:38 (13%)

Sys -=Game PC=- | -=Lan Box=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!

Je bent wel heel erg negatief Astennu ;)
quote:
Astennu schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:32:
[...]

Omdat AMD het gewoon nodig heeft. En gezien de prijs van de CPU's. Clockspeeds is imo geen boost want Intel heeft die clockspeeds al meer dan een jaar. Evenals de Performance per clock. Het is dus een inhaal race. TOV een K10 is het misschien een boost ja maar eigenlijk had de K10 al 3.2 Ghz moeten halen.
Ben ik niet mee eens. Barcelona clockt voor geen meter, als AMD Shangai op 3.2GHz krijgt geeft dat in ieder geval al aan dat ze beter met TDP om kunnen gaan. Je kan altijd wel alles met Intel gaan vergelijken maar ik vind AMD's approach beter (vergelijkingen maken met de eigen CPUs). Ik volg jouw posts al wat langer maar het valt mij op dat je altijd vergelijkingen maakt met Intel en dat AMD het oh-zo-slecht doet tegenover Intel. Dat meen je waarschijnlijk niet, maar zo komt het wel over :)
quote:
En er valt super veel te tweaken aan de K10 core. Of in ieder geval aan te passen. We weten nu waarom de C2D zo snel is. Intel kijkt ook naar de K8 cpu voor het ontwerp van zijn Nehalen zie de nieuwe Bus en on die memory controller. De Penryn was mede zo snel door zijn prefetchers en daar naast de cache die heel snel en groot was. Als je die dingen nog extra mee zou nemen bij de K10 core was je nog stukken sneller geweest.
Tja, als. Met alle respect, maar ik ben zelf van mening dat het voor een buitenstaander wel eenvoudig is om dat soort dingen altijd maar te zeggen. AMD weet zelf toch nogsteeds het beste hoe hun spulletjes zo in elkaar zitten ;)
quote:
En ik geef the source helemaal gelijk. Intel komt binnenkort al met 32nm. Leuk dat amd nu eindelijk 45nm heeft maar dan is er al weer een giga gat.
Hoe kan je in hemelsnaam al zo een conclusie trekken terwijl er nog helemaal niks over het 32nm process van Intel bekend is? Dat is wel heel erg kort door de bocht, sorry dat ik het zeg.
quote:
Penryn zal de GAME cpu blijven en ik denk ook voor de multimedia mensen. Mensen met workstations gaan voor Nehalem.
Waarom zou men niet kunnen gamen op een AMD platform? Ik zit prima op m'n 3 jaar oude 5600+ en m'n 4850. Niet iedereen wil een state-of-the-art game PC hebben hoor. En workstations is ook maar net hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
quote:
Misschien zullen ze weer in iets meer game pc's terug te vinden zijn afhankelijk van de prijs. Vooral het verbruik moet omlaag maar dat gaat wel lukken als ik de nieuwe TDP zie. Dus dat is al super mooi. De Performance is stukken beter maar ik denk net niet genoeg. Overclockbaarheid lijkt ook aardig maar we moeten even afwachten wat de chips doen die in de winkel schappen liggen.
Mee eens.

Al met al heb ik zo het idee dat je de high-end alleen maar voor ogen houdt Astennu, terwijl de markt toch een stuk groter is dan dat ;) Met alle respect verder, uiteraard.

http://www.flickr.com/photos/wcborstel/

AMD Turion TL-60

Ik ben geen AMD/ATI fan, ben een AMD/ATI gebruiker, Astennu heeft intel maar is wel AMD fan. :+ _/-\o_

Edit/

Is niet lullig bedoeld, vind het gewoon erg grappig. ;)

mad_max234 wijzigde dit bericht 06-10-2008 21:13 (24%)

Als je naar Astennu's systeem specs kijkt zie je wel waarom hij zich enkel bezig houdt met de top-end en de hele tijd vergelijkt met Intel. ;)

Dan valt er inderdaad enkel uit te kijken naar nóg beter, maar is het dan eigenlijk niet het moment waarop je dient te zeggen "stop! ik kan wel enkele jaartjes voort met mijn huidige configuratie."? Ik heb het alleszins gedaan. Het is nog eens zeer leuk voor de portemonnée. En als je dan eindelijk nog eens hardware koopt moet je niet eens zo'n zeer zware en dure hardware kopen om alsnog een gigantische boost in prestaties te merken. Deze boost is net wat het uitstellen van upgraden zo leuk maakt. En behalve voor games zie ik nog steeds niet echt in waarom ik een nieuwe computer zou kopen, alles lukt nog met de huidige.

Het is dus een beetje zoals ik al zei: alle hardware is zo belachelijk snel en goedkoop, dat het niet normaal is. Je koopt een volledige computer voor 400 euro die nog eens beter is dan de mijne. De tijden zijn serieus hard veranderd tegenover 10 tot 5 jaar geleden. En ik vind het leuk. Ik heb trouwens ook gemerkt dat hoe meer high-end mijn aankopen werden (mede omdat ik vakantiewerk begon te doen en dus wat extra centjes had om uit te geven), hoe langer ik ermee kon blijven doen. Mijn ouwe trouwe AthlonXP 2400+ is nu alweer bijna 5,5 jaar oud en heb nog niet direct een concreet upgradeplan in gedachten. Het gaat eens tijd worden denk je zo. ;) Ik wacht momenteel met een schuin oog op de 45nm cpu's van AMD, dan zal ik nog wel zien. Er zijn zo van die periodes waarbij het niet echt optimaal is om dan een aankoop te doen, zoals net voor een belangrijke refresh van processoren. En als de upgrade van de K10.5 eindelijk achter de rug zou zijn kan ik zeggen dat ik officiëel de K8 heb overgeslagen. Hulde aan de doorzetter!
Reg. datum: 02 januari 2001

Nividia gaat chipset business verlaten?

Eens even kijken, wat was nvidia's marktaandeel ook al weer in AMD land?
http://www.pcper.com/images/reviews/601/mercury-amdchipsets_1.jpg

Viktor

Een mooie stijgende lijn. VIA wordt zo uit de markt gedrukt, het verbaast me dat ze nog steeds bestaan.

quote:
Hacku schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:36:
Een mooie stijgende lijn. VIA wordt zo uit de markt gedrukt, het verbaast me dat ze nog steeds bestaan.
Marktaandeel van nVidia lijkt vrij constant, het is AMD die aandeel afsnoepte van Via.

edit: Soit ja, ik neem aan dat je zelf ook wel grafiekjes kan aflezen, dus nevermind deze opmerking.

DevilsProphet wijzigde dit bericht 06-10-2008 23:35 (14%)

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: