Hoofdcategorieën
Topicacties

[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 24

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 06 februari 2005

quote:
Hacku schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:26:
Shanghai op acht oktober, ik ben benieuwd naar de prestaties. Er zullen vast wel mensen zijn die hem als desktop cpu zullen testen (en overklokken).
Heb je daar een bron van? Ik ben hopeloos op zoek naar een bevestiging van deze claim, maar vind hier nergens iets van terug. 8 oktober is al over een weekje! Waarom is hier dan nog niets over verteld? Nog geen info van grote serverbouwers?

Viktor
Reg. datum: 26 januari 2002

Goed kijken:

http://image4.it168.com/2008/9/26/0ce53bce-0019-42e0-a8a2-e5d8ea5b4a94.jpg

;)

Reg. datum: 02 januari 2001

AMD says new 'Shanghai' chip is ready to go:

AMD said Monday it is set to roll out its next-generation "Shanghai" chip--minus the mistakes of the last generation......

....To ensure this, AMD designated a lead engineer to take over the entire Shanghai project to establish goals for the "health of the silicon, the schedule for the silicon, and the confidence level of the silicon," Patla said. AMD had to make sure that "the product that we put in the hands of our partners is going to be of substantial stability so they can do lots of early validation," he said.

As a result, the schedule for Shanghai has been pulled in. "Originally the plan was that Shanghai would launch in Q1 of '09 and we were able to pull that into Q4," according to Patla, adding that the product will not only be announced in the fourth quarter but vendors will be shipping servers in the fourth quarter.

"We're in full production right now in the factory," he said. "People will start getting first silicon from the final production very shortly."......

Patla asserted that Shanghai is a "very power efficient product" and will perform much better than Barcelona because the smaller 45-nanometer process yields "a lot more (clock) frequency."

At the same frequency (speed), Shanghai will outperform Barcelona by about 20 percent, Patla said.

AMD is also boosting......."

Reg. datum: 06 februari 2005

quote:
Even goed kijken:
Er staat "oct 08". Wordt daar niet mee vermeld oktober 2008? ipv 8 oktober. Bij alle andere data staat het jaartal erbij, behalve bij deze zeker?
Launchdatum kan dus evengoed 31 oktober zijn!

Reg. datum: 09 december 2006

quote:
penetreerbeer schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:45:
[...]

Even goed kijken:
Er staat "oct 08". Wordt daar niet mee vermeld oktober 2008? ipv 8 oktober. Bij alle andere data staat het jaartal erbij, behalve bij deze zeker?
Launchdatum kan dus evengoed 31 oktober zijn!
ik denk dat ze wel 8 oktober bedoelen omdat de jaartallen er al boven staan. Het is een beetje onduidelijk omdat ze daarna wel weer Q4 09 zeggen. :/

Crp wijzigde dit bericht 30-09-2008 15:12 (7%)

Reg. datum: 14 augustus 2002

nee want de schedule is pulled in van Q1 '09 naar Q4. Vervroegd. Dus naar Q4 '08 want vervroegen van Q1 '09 naar Q4 '09 kan niet he.
En daarom staat in het diagram het vakje van de Shanghai in Q4 en in Q1. En door erbij te zetten "Oct 08" geven ze aan dat hij lekker vroeg in de planning uitkomt. Is erg goed voor de managers daar om het zo te weergeven (merk op dat het helemaal rechts is geschreven).

En over die 790GX, voor een htpc zou het natuurlijk ideaal zijn en als er echt performance verschil zou zijn met de 780G zou ik dat erg belangrijk vinden (aangezien het geen monsters zijn maakt een klein verschil al best veel uit). Ik heb begrepen dat de IGP van de 790GX over efficientere shaders zou beschikken maar dit zie je niet terug in de praktijk. Ze presteren vrijwel gelijk. Ben benieuwd of er op korte termijn weer een nieuwe opvolger komt. In elk geval is die Shanghai wel leuk voor een htpc, 45 nm, zuiniger, krachtiger. Erg interessant!

Jazco2nd wijzigde dit bericht 30-09-2008 23:33 (16%)

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

Reg. datum: 04 april 2000

quote:
Jazco2nd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 23:31:
nee want de schedule is pulled in van Q1 '09 naar Q4. Vervroegd. Dus naar Q4 '08 want vervroegen van Q1 '09 naar Q4 '09 kan niet he.
En daarom staat in het diagram het vakje van de Shanghai in Q4 en in Q1. En door erbij te zetten "Oct 08" geven ze aan dat hij lekker vroeg in de planning uitkomt. Is erg goed voor de managers daar om het zo te weergeven.

En over die 790GX, voor een htpc zou het natuurlijk ideaal zijn en als er echt performance verschil zou zijn met de 780G zou ik dat erg belangrijk vinden (aangezien het geen monsters zijn maakt een klein verschil al best veel uit). Ik heb begrepen dat de IGP van de 790GX over efficientere shaders zou beschikken maar dit zie je niet terug in de praktijk. Ze presteren vrijwel gelijk. Ben benieuwd of er op korte termijn weer een nieuwe opvolger komt. In elk geval is die Shanghai wel leuk voor een htpc, 45 nm, zuiniger, krachtiger. Erg interessant!
780/G790GX VGA core is hetzelfde, enkel loopt 790GX op hogere kloksnelheid. Voor HTPC is 780G dus ruim voldoende.

Reg. datum: 14 augustus 2002

Ja en Tomshardware toont aan dat je de 780G flink kan overklokken van 500MHz naar 950MHz zonder problemen. En in de tests op de volgende pagina's zie je een duidelijk prestatieverschil :) Dit wordt hem dus.

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

http://hawn.be/

De 790GX heeft ook wel zeker 64MB onboard grafisch geheugen, terwijl dit voor de 780G niet steeds het geval is. Of zoiets meen ik toch te denken.
De 790GX mag alleen uitgebracht worden met sideport geheugen, dit ligt tussen de 64 en 128MB. Op zich zorgt dit ervoor dat de 790GX zo`n 10% sneller is dan de 780G. Daarnaast is de clock hoger zoals al opgemerkt wordt. 780G @500MHz en 790GX @700MHz.

Er zouden ook modellen bestaan van de 780G met sideport geheugen.

Op gebied van OC-en doet de 780G het goed tot 1 GHz. De 790GX gaat hier overeen met (dit weet ik niet zeker) 1,2 GHz. Daarnaast kan je het sideport geheugen ook nog overclocken met overdrive.

Voor de rest heb je op de 790GX de nieuwe SB750 zitten met ACC, dit is ook leuk voor als je een Phenom gaat overclocken. (k denk zelf hardop aan Denneb)

Wat leesvoer:
AMD 790GX: RV610 For Enthusiasts? : Integrated Graphics Go High-End
First Look: AMD 790GX IGP and SB750
AMD's SB750: Enabling Higher Phenom Overclocks?

AMD Phenom X3 720BE @ 2800MHz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | 2x 2GB Kingstone HyperX DDR2-800 | Sapphire Radeon HD4830 512Mb | WD Raptor 74Gb 10.000RPM | WD Caviar SE16 250Gb 7.200RPM | Windows 7 RC1 64-bits

AMD Turion TL-60

Volgens mijn heeft geen één 780G sideport memory, is wel een optie maar volgens mij is er nooit een 780G bordje uitgebracht met sideport memory.
Viktor

AMD Turion TL-60

Dan is dat denk ik de enigste met sideport?

En die kost net iets duurder dan het MSI 790GX bordje, is ook stuk duurder dan de andere 780G bordjes. :) En je heb dan geen SB750, en geen hybride crossfire.
Reg. datum: 24 juli 2000

En dat Gigabyte bordje heeft nog wel meer voordelen hoor, ten opzichte van zijn niet-sideport broer (GA-MA78GM-S2H), namelijk volledig Japanse condo's en 140W CPU support.

Reg. datum: 01 juni 2008

quote:
mad_max234 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:52:
En je heb dan geen SB750, en geen hybride crossfire.
Toch wel, elk bord met 780G chipset heeft Hybrid Crossfire support.

Phenom-enal Albatron KI780G defines new class of performance Mini-ITX boards!:

http://www.albatron.com.tw/Public/Images/News/EN/news20081001_1.gif

Albatron Technology has announced the KI780G Mini-ITX mainboard featuring the AMD 780G chipset, claiming the top-dog spot in the Mini-ITX market. This Mini-ITX board's most distinguishing feature is the AM2+ socket and support for powerful 4-core, 3-core AMD PhenomTM processors. Not only does the KI780G define a new class of performance Mini-ITX mainboards, it boasts the most complete set of functionality on par with many ATX boards on the market.

Natuurlijk was er al "World's 1st 780G mini-ITX board " zoals J&W het introduceerde, de MINIX™ 780G-SP128MB

Edit: Wat ander nieuws, met wat feitjes betreffende Barcelona/Shangai:

Lessons Learned From AMD's Barcelona Mess
  • Barcelona is voor 80% design technisch veranderd t.o.v. z'n voorganger (K8)
  • Shanghai project is gestart in januari
  • Het test ("bugs") proces (voor shangai en logischerwijs z'n opvolgers) is drastisch aangepakt: Om fiasco's ala Barcelona uit te sluiten.
  • Onder invloed van partners (o.a. OEM's) heeft shangai een extra maand in simulatie doorgebracht voor z'n tape-out.
  • Alweer: "offering 20 percent better performance over Barcelona at the same clock speed"
  • Kloksnelheid hint: "..will lead to a 35 percent performance improvement overall, since Shanghai will have higher clock speeds than Barcelona."
  • Daarbij opgemerkt: "Those performance numbers depend on workload, he added"
En verder:
  • AMD appointed a veteran engineer, Raghuram Tupuri, to close gaps in AMD's testing and validation processes
  • Shanghai will give a 35 percent performance boost over Barcelona on average -- meaning more for some applications and less for others -- and consume 35 percent less power, according to Patla.
Ik hoop voor AMD dat deze uitspraken niet van dezelfde strekking zijn als de volgende beruchte uitspraak:

"We expect across a wide variety of workloads for Barcelona to outperform [Intel's] Clovertown by 40 percent," said AMD's corporate vice president for server and workstation products, Randy Allen. :)

EaS wijzigde dit bericht 01-10-2008 19:52 (52%)

http://hawn.be/

Derdelaatste en voorlaatste puntje in die opsomming opschrijven als een stelsel van vergelijkingen leert ons dat de clock van de Deneb 2,925GHz moet bedragen als de clock van de Barcelona op 2,6GHz wordt vastgelegd. Vrij in lijn met de verwachte modellen, precies.
Is Papa van Maaike
Reg. datum: 19 februari 2001

20% verbetering met de nieuwe core.
35% verbetering totaal door ook hogere clock
dus 15% verbetering door clock.

Snelste nu is 2.6 maar 1.15 is 3Ghz.
Ik hoop toch dat er nog wat snellere in de pijplijn zitten want 3 Ghz is wel mager

Barcelona is waarschijnlijk nooit beland op z'n beoogde kloksnelheid. AMD gaf al aan dat B3 de laatste stepping van Barcelona zou zijn. Daardoor voornamelijk genoodzaakt door de TLB bug.
In ieder geval is duidelijk dat AMD daarmee aangaf dat het geen heil meer zag in het maximaal tweaken van het design (speedpaths verwijderen etc.) op 65nm. M.a.w. AMD heeft waarschijnlijk weinig energie meer gestoken in Barcelona om het -ten koste van alles- op z'n beoogde kloksnelheid te kunnen aanbieden.
De tijd, resources en energie die hiermee bespaard zijn, zijn in shanghai gestoken. Dat biedt toch iets meer hoop m.b.t. shanghai's maximale kloksnelheid. Die 15% extra lijkt me dan ook meer van toepassing op het K10 design, niet perse op de Barcelona incarnatie ervan.

Zou het voor Barcelona misschien ooit bedoeld zijn om z'n rondjes te draaien op 2800MHz, dan levert dit voor Shanghai natuurlijk al gauw 3200MHz op.

Viktor

quote:
De 790GX heeft ook wel zeker 64MB onboard grafisch geheugen, terwijl dit voor de 780G niet steeds het geval is. Of zoiets meen ik toch te denken.
Overigens is sideport memory op de 790GX niet verplicht. Oa de KA790GX van MSI heeft dit niet aan boord.

AMD Turion TL-60

quote:
Tweakers.mette schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 18:06:
[...]

Toch wel, elk bord met 780G chipset heeft Hybrid Crossfire support.
Ja klopt, maar ik bedoelde natuurlijk crosfire met twee kaarten en niet alleen met igp en low end kaartjes. ;)
Viktor

quote:
EaS schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:23:
Barcelona is waarschijnlijk nooit beland op z'n beoogde kloksnelheid. AMD gaf al aan dat B3 de laatste stepping van Barcelona zou zijn. Daardoor voornamelijk genoodzaakt door de TLB bug.
In ieder geval is duidelijk dat AMD daarmee aangaf dat het geen heil meer zag in het maximaal tweaken van het design (speedpaths verwijderen etc.) op 65nm. M.a.w. AMD heeft waarschijnlijk weinig energie meer gestoken in Barcelona om het -ten koste van alles- op z'n beoogde kloksnelheid te kunnen aanbieden.
De tijd, resources en energie die hiermee bespaard zijn, zijn in shanghai gestoken. Dat biedt toch iets meer hoop m.b.t. shanghai's maximale kloksnelheid. Die 15% extra lijkt me dan ook meer van toepassing op het K10 design, niet perse op de Barcelona incarnatie ervan.

Zou het voor Barcelona misschien ooit bedoeld zijn om z'n rondjes te draaien op 2800MHz, dan levert dit voor Shanghai natuurlijk al gauw 3200MHz op.
AMD had altijd 3GHz voor ogen met Barcelona, dat is nooit gelukt. Shanghai moet minstens 2.8GHz doen als ik me niet vergis. Helaas heb ik nog niet veel over de 3Ghz gezien, server chips worden altijd op lagere clocks geïntroduceerd, en op de laatste desktop roadmap staat enkel een 2.8 en 3.0 Deneb. Snellere modellen zullen wel komen, maar ik vrees dat we dan over Q2 - Q3 2009 spreken.

-= HD5870 =-

Ook de FP meld het een en ander wat jullie al hebben gemeld:
quote:
AMD stuurt momenteel samples van de 45nm Shanghai-serverprocessor naar oem's voor de laatste validatiefase; systemen met de cpu zouden nog dit jaar te koop zijn. De fabrikant zegt geleerd te hebben van de fouten bij de lancering van de Barcelona.

AMD-gebouw (125px) De Shanghai wordt de eerste 45nm-processor die AMD uitbrengt, en de processorfabrikant claimt dat met de quadcorechip een voordeel van 35 procent ten opzichte van AMD's 65nm Barcelona-quadcores te behalen valt, zowel wat betreft prestatie als energieconsumptie. De prestatiewinst is te danken aan het gebruik van Hypertransport 3.0-technologie en aan een verhoging van het aantal instructies per klokcyclus, aldus AMD's server- en workstationhoofd Pat Patla tijdens een persbriefing op CRN.

Volgens Patla heeft AMD het validatieproces voor cpu's gewijzigd na de TLB-bug, die zowel de Barcelona- als de Phenom-cpu's trof. Het bedrijf is minder tijd gaan besteden aan het bakken van testversies van processors en juist meer aan validatie. Om het validatieproces te verbeteren besloot AMD te gaan samenwerken met een aantal grote oems. Mede hierdoor zou het tijdstip voor de introductie van de Sjanghai naar voren kunnen worden gehaald: van het eerste kwartaal van 2009 naar het vierde kwartaal van dit jaar.

AMD-werknemer 67x67 Informatie over kloksnelheden of prijzen wilde Patla niet geven, maar hij deed wel uit de doeken dat de nog dit jaar uit te komen cpu's uit de serie allemaal quadcores zijn, 6Mb cache aan boord hebben en een tdp van 75W hebben. De processors zijn compatibel met de platforms voor de huidige Barcelona-generatie. In het eerste kwartaal van volgend jaar komen er processors met tdp's van 55W voor gebruik in high efficiency-systemen, zoals bladeservers en cloudcomputing-systemen, maar ook 105W-versies voor het brute werk.
Als ik dit zo lees zullen we eerst wel wat 2500-2700 MHz modellen krijgen met 75 watt en daar na de snellere die tot 105 gaan. Uitgaand van de verbeterde efficiëntie zal 55 watt voor de 2.2 tot 2.4 GHz modellen bedoelt zijn.

Ik ben benieuwd. Ik vind het prima als er maar redelijk snel een black edition is die we kunnen kopen :P echter vrees ik dat we moeten wachten tot de 105 watt modellen. En dus volgend jaar.

Deze performance boost zal in ieder geval het gat met Penryn dichten. Als die performance boost ook voor games geld zou dit nog wel eens de nieuwe gaming cpu kunnen worden aangezien Nehalem daar waarschijnlijk even snel in zal zijn of iets langzamer dan Penryn. Nehalem is meer op multimedia gericht net als de P4 dat vroeger was. + Hij is ook veel op servers gericht. Maar games zullen niet veel baat hebben bij 8 threads. Maar goed in multimedia land heeft AMD nog veel werk te doen. Ook in serverland moeten ze beter gaan doen want daar gaan rake klappen vallen door Nehalem.

Astennu wijzigde dit bericht 02-10-2008 10:28 (20%)

Sys -=Game PC=- | -=Lan Box=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!

Viktor

MSI schijnt ook een 780G moederbord met sideport memory te hebben: http://global.msi.eu/inde..._no=1617&maincat_no=1

Hacku wijzigde dit bericht 02-10-2008 13:38 (34%)

Reg. datum: 07 maart 2003

Je link klopt niet. Dat is de ka780g. Het moet de ka789g-m hebben. http://global.msi.eu/inde...cat3_no=&prod_no=1613

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: