quote:
Gekkehuus schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:42:
Ik gebruik lightroom 1.x en ik ben momenteel mijn catalogus aan het bijwerken.
Nu wil ik op een nieuwe hardeschijf met een ander besturingssysteem (Vista 64) LR2 zetten.
Nu is mijn vraag, als ik mijn huidige catalog exporteer naar de andere schijf met Vista 64, moet ik dan ook de *** previews.lrdata handmatig copieren naar de locatie waar ik de catalog neerzet? Het bestand ***previews.lrdata is 31,7 GB groot en bevat alle 12.800 fotot's 1:1 preview.
Wat is wijsheid, om mijn catalogus eerst bij te werken in LR1.4.1 en dan vervolgens als dat klaar is hem in zijn geheel naar LR2 over te zetten, of kan ik het beste nu al overschakelen om in LR2 verder te gaan? En dan komt bovenstaande vraag weer aan de orde.
Als je ook gaat upgraden naar 2.0 zou ik de 1.x previews lekker laten voor wat ze zijn:
Adobe Forums - Try rebuilding all your previews to speed up LR2. LR2 lijkt namelijk je 1.x previews te vervangen en wordt daardoor poepie traag bij veel mensen (heb er zelf ook regelmatig last van). Het lijkt wel alsof het maken van de nieuwe 2.0 preview, terwijl er al een 1.x exemplaar aanwezig is, significant langer duurt

.
quote:
Fairy schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:23:
Ligt er alleen wel aan, als je nu de GOEDE kleurprofielen gaat gebruiken (dus niet de ACR profielen maar die nieuwe cameraprofielen), dan kun je beter de previews verwijderen en meteen de goede profielen koppelen.
Dit heb ik wel gedaan, want ik had toch geen enkele foto in Lightroom nabewerkt omdat de kleuren zo slecht waren dat ik een export altijd in DPP deed.
Ik zou dit idd alleen doen als je toch nog niks aan de fotos gedaan hebt. De kleurverschuivingen zijn namelijk duidelijk zichtbaar en de bestaande bewerkingen (witbalans, HSL, vibrance, etc) moeten daarvoor vaak toch even aangepast worden voor het weer lekker wegkijkt.
Zou het voor bestaande en bewerkte fotos voorzichting aan per foto toepassen en zeker geen batch draaien...