Hoofdcategorieën
Topicacties

Adobe Lightroom 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

Reageer Nieuw Topic
quote:
Fairy schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:23:
Ligt er alleen wel aan, als je nu de GOEDE kleurprofielen gaat gebruiken (dus niet de ACR profielen maar die nieuwe cameraprofielen), dan kun je beter de previews verwijderen en meteen de goede profielen koppelen.

Dit heb ik wel gedaan, want ik had toch geen enkele foto in Lightroom nabewerkt omdat de kleuren zo slecht waren dat ik een export altijd in DPP deed.
Hoe geef je alle foto's in één keer het nieuwe profiel mee? Dat kan alleen in de dev. module voor zover ik weet, maar ik heb geen zin om 100'en foto's met de hand een nieuw profiel toe te wijzen :P

edit: Perdone :X Gewoon syn optie gebruiken dus :P

iKremers wijzigde dit bericht 06-08-2008 19:10 (3%)

Reg. datum: 26 augustus 2007

Goedeavond mede tweakers,
Heb sinds kort een Canon 450D aangeschaft en ben zeer tevreden over de plaatjes die er uit komen.
Nu ben ik op gebied van de fotografie en bewerking hier van een ras echte nub, ben nu lekker aan het leren met de sluiter tijden te spelen en de DOF ect... maar heb echter geen tijd om ook nog alle foefjes en trucjes van cs3 en lightroom te bestuderen.
Mijn vraag is eigenlijk dit.
Worden de foto's mooier als je ze in raw schiet en in LR omzet naar jpeg of is het net zo handig om dit door de camera zelf te laten doen?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

edit

iKremers wijzigde dit bericht 06-08-2008 22:13 (98%)

Acties: [view][quote]

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Omdat het kan!
Reg. datum: 14 april 2002

quote:
RoyPieters schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:51:
Goedeavond mede tweakers,
Heb sinds kort een Canon 450D aangeschaft en ben zeer tevreden over de plaatjes die er uit komen.
Nu ben ik op gebied van de fotografie en bewerking hier van een ras echte nub, ben nu lekker aan het leren met de sluiter tijden te spelen en de DOF ect... maar heb echter geen tijd om ook nog alle foefjes en trucjes van cs3 en lightroom te bestuderen.
Mijn vraag is eigenlijk dit.
Worden de foto's mooier als je ze in raw schiet en in LR omzet naar jpeg of is het net zo handig om dit door de camera zelf te laten doen?
Ze zullen via LR alleen mooier worden dan de jpegs die uit je camera komen als je er zelf wat moeite in steekt qua instellen en nabewerken. Maar als je dat doet is er vaak wel meer uit te halen :)

What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered

Multi-OS
Reg. datum: 15 september 2001

quote:
iKremers schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:20:
Zal niet zo veel schelen dnek ik. RAW is meer bedoelt voor nabewerkingen.

Ik heb een nieuwe test foto online gezet :) Deze foto bevat rood, geel, groen en blauw en geeft goed de verschillen tussen de camera profielen aan.

Zie hier
Het idee is goed, maar het zou wel leuk zijn als we het plaatje ook mogen zien :)

fotoblog | Blog + Sandbox | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.

quote:
Magic schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:04:
[...]

Het idee is goed, maar het zou wel leuk zijn als we het plaatje ook mogen zien :)
:? Hier werkt de link gewoon hoor, bij flikcr.com staat hij op "iedereen kan deze foto zien".

Of bedoel je in dit topic? Ik heb geen FTP tot mijn beschikking en flickr.com maakt een HTML tag, dat wordt door GoT niet ondersteunt.

iKremers wijzigde dit bericht 06-08-2008 21:17 (18%)

Acties: [view][quote]

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Omdat het kan!
Reg. datum: 14 april 2002

Zonder het /sizes/o/ gedeelte doet ie het hier wel :)

Alleen is de versie die je dan te zien krijgt een beetje erg klein en ik kan niet zoals gewoonlijk doorklikken naar grotere versies.

Orion84 wijzigde dit bericht 06-08-2008 21:18 (61%)

What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered

Multi-OS
Reg. datum: 15 september 2001

quote:
iKremers schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:12:
[...]

:? Hier werkt de link gewoon hoor, bij flikcr.com staat hij op "iedereen kan deze foto zien".

Of bedoel je in dit topic? Ik heb geen FTP tot mijn beschikking en flickr.com maakt een HTML tag, dat wordt door GoT niet ondersteunt.
nu doet hij het inderdaad, ik kreeg net een "private picture" melding.

Hij is idd best wel klein...

Magic wijzigde dit bericht 06-08-2008 21:24 (3%)

fotoblog | Blog + Sandbox | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.

quote:
Orion84 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:17:
Zonder het /sizes/o/ gedeelte doet ie het hier wel :)

Alleen is de versie die je dan te zien krijgt een beetje erg klein en ik kan niet zoals gewoonlijk doorklikken naar grotere versies.
Als ik uitlog kan ik hem ook niet vergroten... Ik heb net flickr help bekeken, zo te zien komt dat omdat ik heb aangeven dat alleen ik mijn foto's mag downloaden, schijnbaar kun je dan ook meteen geen grotere formaten selecteren... Vreemd, want volgens mij waren dat eerst twee losse instellingen?

Zoals hij nu is is hij i.d.d veels te klein om de verschillen te zien..., ik ga hem opniew maken in PS met een groter formaat.
also known as Silk

quote:
Gekkehuus schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:42:
Ik gebruik lightroom 1.x en ik ben momenteel mijn catalogus aan het bijwerken.

Nu wil ik op een nieuwe hardeschijf met een ander besturingssysteem (Vista 64) LR2 zetten.

Nu is mijn vraag, als ik mijn huidige catalog exporteer naar de andere schijf met Vista 64, moet ik dan ook de *** previews.lrdata handmatig copieren naar de locatie waar ik de catalog neerzet? Het bestand ***previews.lrdata is 31,7 GB groot en bevat alle 12.800 fotot's 1:1 preview.

Wat is wijsheid, om mijn catalogus eerst bij te werken in LR1.4.1 en dan vervolgens als dat klaar is hem in zijn geheel naar LR2 over te zetten, of kan ik het beste nu al overschakelen om in LR2 verder te gaan? En dan komt bovenstaande vraag weer aan de orde.
Als je ook gaat upgraden naar 2.0 zou ik de 1.x previews lekker laten voor wat ze zijn: Adobe Forums - Try rebuilding all your previews to speed up LR2. LR2 lijkt namelijk je 1.x previews te vervangen en wordt daardoor poepie traag bij veel mensen (heb er zelf ook regelmatig last van). Het lijkt wel alsof het maken van de nieuwe 2.0 preview, terwijl er al een 1.x exemplaar aanwezig is, significant langer duurt :?.
quote:
Fairy schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:23:
Ligt er alleen wel aan, als je nu de GOEDE kleurprofielen gaat gebruiken (dus niet de ACR profielen maar die nieuwe cameraprofielen), dan kun je beter de previews verwijderen en meteen de goede profielen koppelen.

Dit heb ik wel gedaan, want ik had toch geen enkele foto in Lightroom nabewerkt omdat de kleuren zo slecht waren dat ik een export altijd in DPP deed.
Ik zou dit idd alleen doen als je toch nog niks aan de fotos gedaan hebt. De kleurverschuivingen zijn namelijk duidelijk zichtbaar en de bestaande bewerkingen (witbalans, HSL, vibrance, etc) moeten daarvoor vaak toch even aangepast worden voor het weer lekker wegkijkt.

Zou het voor bestaande en bewerkte fotos voorzichting aan per foto toepassen en zeker geen batch draaien...

"Ik denk dat God, toen hij de mens schiep, zijn bekwaamheid enigszins overschatte"

quote:
iKremers schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:20:
Zal niet zo veel schelen dnek ik. RAW is meer bedoelt voor nabewerkingen.
Nee. Photoshop is voor nabewerking, Lightroom is een RAW developer. Een RAW is als een negatief, je kunt zelf bepalen hoe je hem afdrukt. Er zit vele malen meer informatie in dan in een JPEG, waardoor je nog de belichting kunt veranderen, zelfs als je er ver naast zat. Een van de belangrijkste aanpassingen is om te donkere/lichte gedeelten van foto's waarin bijna niets meer te herkennen is, te corrigeren (dat is iig vaak gewenst).

Als je het karakter van je foto's altijd aan de fabrikant overlaat, vind ik dat eigenlijk een gebrek aan visie. Bij film had je al keuze tussen verschillende typen en merken, maar met digitaal is de vrijheid veel groter en daar mag best meer gebruik van gemaakt worden. :)

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

quote:
iKremers schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:07:
[...]

Hoe geef je alle foto's in één keer het nieuwe profiel mee? Dat kan alleen in de dev. module voor zover ik weet, maar ik heb geen zin om 100'en foto's met de hand een nieuw profiel toe te wijzen :P

edit: Perdone :X Gewoon syn optie gebruiken dus :P
Je kan ook nog een present aanmaken met daarin alleen (of nog meer als je wilt) het gewijzigde profiel. Die present kan je dan bij het importeren standaard laten toepassen.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Reg. datum: 25 september 2004

quote:
Ethirty schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:45:
Weet iemand hoe je makkelijk kan zien hoeveel foto's je met welke brandpuntsafstand heb gemaakt? Ik dacht dat dit in 1 wel zat? In de smart collections is het ongeveer het enige attribuut dat je niet kan selecteren :|
Je kunt in je smart collection kiezen voor "Any Searchable Text" en dan gewoon de gewenste brandpuntsafstand invullen.
De kans dat zo'n getal in een ander doorzoekbaar veld terugkomt is vrij klein.

Who...me?
Reg. datum: 23 september 2007

Ja, zoiets had ik ondertussen ook bedacht. Raar dat hier niet gewoon op te selecteren, maar de ISO of het serienr van de camera wel.

Echt werken doet het trouwens niet. Als ik op 17 of 85 mm selecteer pakt ie gewoon alle foto's van mijn 17-85 lens. En wat als je qua lenzen een bereik hebt van 10 tot 400mm, zou jij voor alle opties een rule willen aanmaken :X

Ethirty wijzigde dit bericht 06-08-2008 23:41 (18%)

Gigabyte EP35-DS3P | C2D E8200 | 2x OCZ 2GB PC6400 | Sapphire HD3850 ultimate | Samsung 226BW
Canon 40D | EF-S 10-22 USM | EF-S 17-85 IS USM | EF 50mm f/1.8II | EF 70-200 f/4L IS USM | 430EXII

also known as Silk

quote:
breinonline schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:54:
[...]

Je kan ook nog een present aanmaken met daarin alleen (of nog meer als je wilt) het gewijzigde profiel. Die present kan je dan bij het importeren standaard laten toepassen.
Of de instellingen in de develop module goed zetten en alt/option in drukken waardoor onderin de knop met 'Reset' verandert in 'Default...'. Je kan dan van de huidige settings je nieuwe default import instellingen maken. Dus ff de instellingen voor een foto resetten en het kleurprofiel van ACR 4.4 naar Adobe Standard zetten en gaan met die banaan :).
quote:
--Niels-- schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:56:
[...]

Je kunt in je smart collection kiezen voor "Any Searchable Text" en dan gewoon de gewenste brandpuntsafstand invullen.
De kans dat zo'n getal in een ander doorzoekbaar veld terugkomt is vrij klein.
Ziet er interessant uit :)

Voor gekke brandpuntafstanden als "98 mm" werkt het idd wel, maar zodra ik op "10 mm" zoek (searchable exif, contains all) komt vrijwel alles terug. Ook de opties beperken door alvast de lens te selecteren laat alsnog alles van die lens zien :/.

Jammer, want de informatie is wel aanwezig maar er is nog geen manier om erbij te kunnen. Misschien dat iemand er wel een plugin voor maakt ;).

"Ik denk dat God, toen hij de mens schiep, zijn bekwaamheid enigszins overschatte"

quote:
breinonline schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:54:
[...]

Dat is ook een handige i.d.d. :) Hoef ik dat niet steeds zelf te doen. Ik heb al mijn foto's nu aangepast met het nieuwe profiel, en in sommige foto's is het verschil echt heel goed, de kleuren komen er veel beter uit :)

En nog even over de foto die ik hier gepost had: Ik krijg hem niet groter op flickr.com helaas, hij past de grootte aan aan een standaard scherm en ik kan dit niet aanpassen.

Helaasheb ik geen FTP dus kan ik de foto niet ergens anders hosten.

quote:
Orion84 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:37:
[...]

Ze zullen via LR alleen mooier worden dan de jpegs die uit je camera komen als je er zelf wat moeite in steekt qua instellen en nabewerken. Maar als je dat doet is er vaak wel meer uit te halen :)
En zijn er standaard instelling ect die de foto's net wat voller mooier scherper maken?of vergt dit ook weer diepe kennis van het programma zelf?

quote:
RoyPieters schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:09:
[...]

En zijn er standaard instelling ect die de foto's net wat voller mooier scherper maken?of vergt dit ook weer diepe kennis van het programma zelf?
Zo werkt dat niet. Geen foto is hetzelfde en elke foto vraagt om een andere post-productie treatment. Dat geldt in het bijzonder voor de kleuren en scherpte.

Daar was ik al bang voor :'(
Zal voorlopig RAW nog even links laten liggen tot ik de camera zelf onder de knie heb,en me dan verdiepen in bewerking.

Bedankt voor jullie reactie

Nothing rhymes with orange

quote:
RoyPieters schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:14:
Daar was ik al bang voor :'(
Zal voorlopig RAW nog even links laten liggen tot ik de camera zelf onder de knie heb,en me dan verdiepen in bewerking.

Bedankt voor jullie reactie
Mijn advies zou dan zijn, schiet alles op RAW + JPG, zodat als je eenmaal aan Lightroom / PS wilt beginnen, je dat ook bij oude foto's kunt doen :)

hw-photo.nl v2!
40D || 400D || 24-105 F4L IS || 70-200 F4L || 100 F2.8 Macro || 430EX

quote:
simon schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 22:03:
Hoezo oude foto's? Je kan je raw toch zo resetten?
Ik bedoelde eigenlijk dat als je nu alles in JPG schiet, dat je later dan dus nooit de RAW's kan krijgen. Als je nu alle foto's in RAW+JPG maakt, omdat JPG voor nu makkelijker is, dan kan je later van die foto's toch de RAW bewerken ipv. de JPG. Dan heb je nog veel meer informatie in de foto opgeslagen staan :)

Misschien niet duidelijk uitgelegd ;)

hw-photo.nl v2!

Reg. datum: 12 november 2005

quote:
TranceSetter schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:22:
[...]

Mijn advies zou dan zijn, schiet alles op RAW + JPG, zodat als je eenmaal aan Lightroom / PS wilt beginnen, je dat ook bij oude foto's kunt doen :)
Waarom zou je RAW en jpeg willen? Is er geen mogelijkheid om de RAW achteraf om te zetten in een jpeg zoals de camera die gemaakt zou hebben?

Dat zal vast mogelijk zijn. Echter moet je dan de juiste instellingen weten. En als je daar nu nog niet aan wilt beginnen, dan is het handig om RAW+JPG te schieten, maar dat is mijn mening ;)

hw-photo.nl v2!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: