Hoofdcategorieën
Topicacties

BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

Reageer Nieuw Topic
Naar aanleiding van het Algemeen Ati nieuwsdiscussie topic waarin een probleem over de nieuwste radeons vanaf de HD2900XT wil ik graag weten wie er nog meer problemen mee heeft?
quote:
Astennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:35:
Tis geen nieuws het is een probleem. Niet iedereen heeft er last van die ook 4x1 GB of 2x2GB gebruiken. Dus hoort niet in een nieuws topic kwijt. Je mag er best een melding van maken en het in een ander topic verder bespreken maar het over en weer overleg over wat de oplossing kan zijn hoort hier niet thuis.
Ik ben namelijk ook één van de ongelukkigen met dit probleem. Ik heb ook een pc met 4x1GB en regelmatig dat ik een BSOD krijg. Ik had eerst een HD2900XT en eigenlijk extra voor dit probleem een HD3870 gekocht maar deze heeft er ook last van. Pc is non oc-ed en draait vista 64 bit.

Soms knippert het scherm 1x zwart en zegt daarna beeldschermstuurprogramma hersteld of zoiets (zit op werk nu) en soms knippert hij een paar keer achter elkaar en krijg dan een BSOD.

Er waren nog meer mensen met dit probleem maar heeft er ook iemand een oplossing voor? De nieuwste Catalyst drivers lossen het niet op in ieder geval.

Het heeft te maken met ATIKMDAG.SYS.

ATi CrossFire
Reg. datum: 17 november 2001

Ik heb een dik jaar lang zonder problemen een CF HD2900XT setup gehad in combinatie met 4 x 1GB op 3 verschillende mobo's ( stock en OC ), en nu loopt het weer zonder problemen met een CF HD4850 setup.

Het kan ook best een onderling driver probleem zijn, waardoor de ATi drivers der uit knallen. Creative drivers hadden vroeger ook problemen met 4GB setups. Dat gaf ook de raarste fouten, vooral op X64.

Apoca wijzigde dit bericht 21-07-2008 12:29 (33%)

[ Asus X38 Maximus Formula SE ][ Intel Q6600 G0 @ 3600MHz ][ Dual Jetway ATi HD 4850 512MB ][ G.Skill "HZ" 4096MB DDR2-800 4-4-4-12 ][ Dual Dell UltraSharp 2007WFP ][ Triple WD 320GB S-ATA II 16MB ][ Antec TruePower Quattro 1kW ]

Reg. datum: 03 maart 2002

apoca, gebruik jij vista 64bit?
-= HD4870 X2 =-

Ik weet gewoon dat 4x1 GB een ramp is. Heb ik ook gehad en het is niet zo maar stabiel te krijgen. Intel moederborden vinden dit gewoon echt niet leuk. Op 800 MHz CL5 gaat het wel maar daar boven krijg je gewoon problemen. Dit had niets met de video kaart te maken puur de pc. Want haal ik er 2x1 GB uit was alles helemaal stabiel.

Nu met 2x2GB is het ook perfect stabiel. 4x1GB op intel systemen = no go als je het boven 800 MHz CL5 wilt draaien. Heb het ooit even stabiel gehad op 1066 MHZ CL5 maar een week later was het moederbord (X38) Dood.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

ATi CrossFire
Reg. datum: 17 november 2001

quote:
Ik heb wel 64Bit Ultimate als dual boot op de pc staan ja, maar als ik eerlijk ben gebruik ik het alleen voor games in DX10. In mijn beleving loopt XP wat fijner, maar das persoonlijk. Op mijn vorige pc heb ik wel altijd X64 gehad met CF HD2900XT. En geloof me de drivers daarvoor zijn nog slechter :/
quote:
Astennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:30:
Ik weet gewoon dat 4x1 GB een ramp is. Heb ik ook gehad en het is niet zo maar stabiel te krijgen. Intel moederborden vinden dit gewoon echt niet leuk.
Ieder zijn ding, maar ik heb der nog nooit problemen mee gehad. Ook niet als ik buiten de specs draai.

Apoca wijzigde dit bericht 21-07-2008 12:46 (42%)

[ Asus X38 Maximus Formula SE ][ Intel Q6600 G0 @ 3600MHz ][ Dual Jetway ATi HD 4850 512MB ][ G.Skill "HZ" 4096MB DDR2-800 4-4-4-12 ][ Dual Dell UltraSharp 2007WFP ][ Triple WD 320GB S-ATA II 16MB ][ Antec TruePower Quattro 1kW ]

Reg. datum: 27 september 2006

Hier is een tijdje geleden ook een topic over geweest. Die begon in eerste instantie met een NVIDIA kaart. Maar deze problemen doen zich dus ook voor bij ATI kaarten. Ik ondervind zelf momenteel ook af en toe de crashes die jij aangeeft (met een HD2400Pro), bij mij resulteert het 9 van de 10 keer in een BSOD.

Zie ook: [Vista SP1] Verschillende BSOD's zonder bevestiging*
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1300946/

Het knipperen (en aangeven dat het stuurprogramma hersteld is) en het zo nu en dan compleet crashen met een bluescreen (bij ATI over atikmdg) is dus niet echt ATI gerelateerd (het lijkt meer een Vista bug). Vervelende van het probleem is dat het niet constant is. Ik heb nog steeds geen aanwijsbare reden kunnen vinden.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"

quote:
.Gertjan. schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:33:
Hier is een tijdje geleden ook een topic over geweest. Die begon in eerste instantie met een NVIDIA kaart. Maar deze problemen doen zich dus ook voor bij ATI kaarten. Ik ondervind zelf momenteel ook af en toe de crashes die jij aangeeft (met een HD2400Pro), bij mij resulteert het 9 van de 10 keer in een BSOD.

Zie ook: [Vista SP1] Verschillende BSOD's zonder bevestiging*
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1300946/

Het knipperen (en aangeven dat het stuurprogramma hersteld is) en het zo nu en dan compleet crashen met een bluescreen (bij ATI over atikmdg) is dus niet echt ATI gerelateerd (het lijkt meer een Vista bug). Vervelende van het probleem is dat het niet constant is. Ik heb nog steeds geen aanwijsbare reden kunnen vinden.
Klopt helemaal, ik kan er zo een maand geen last van hebben en dan in één dag een keer of 3. Mijn geheugen en processor loopt gewoon standaard. Geheugen is 667Mhz. Ik heb volgens mij een keer iets gelezen over een mogelijke oplossing, dit moest wel in veilige modus, dacht iets van een register setting maar weet het niet meer precies en kan het ook niet vinden.

Het is volgens mij een beveiliging van windows die je uit kunt schakelen. Kent iemand deze oplossing en heeft iemand dit al geprobeerd?

Nu weg ....
Reg. datum: 19 december 2003

quote:
Astennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:30:
Ik weet gewoon dat 4x1 GB een ramp is. Heb ik ook gehad en het is niet zo maar stabiel te krijgen. Intel moederborden vinden dit gewoon echt niet leuk. Op 800 MHz CL5 gaat het wel maar daar boven krijg je gewoon problemen. Dit had niets met de video kaart te maken puur de pc. Want haal ik er 2x1 GB uit was alles helemaal stabiel.

Nu met 2x2GB is het ook perfect stabiel. 4x1GB op intel systemen = no go als je het boven 800 MHz CL5 wilt draaien. Heb het ooit even stabiel gehad op 1066 MHZ CL5 maar een week later was het moederbord (X38) Dood.
Ik kan dat niet beamen. Ik heb een Gb P35c met 4 x 1 Gb Crucial Ballistix 6400 (D9GMH), en dat draait ook met strakkere timings/snellere FSB prima. Al moet ik zeggen dat ik hem eigenlijk bij gewoon gebruik op "defaults" heb staan.

Al met al heb ik dus een systeem wat vatbaar zou zijn voor deze bug: Ik heb een Ati kaart, een intel-systeem met 4 x 1 Gb en ik gebruik mijn TV als 2e scherm (op 1080p). Omdat ik momenteel "in de markt" ben voor een 4850/4870 en over denk te gaan op Vista 64-bits (eventueel met dual-boot), ben ik benieuwd naar nieuws over deze bug/rare fout.

quote:
wiene schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:46:
[...]

Klopt helemaal, ik kan er zo een maand geen last van hebben en dan in één dag een keer of 3. Mijn geheugen en processor loopt gewoon standaard. Geheugen is 667Mhz. Ik heb volgens mij een keer iets gelezen over een mogelijke oplossing, dit moest wel in veilige modus, dacht iets van een register setting maar weet het niet meer precies en kan het ook niet vinden.

Het is volgens mij een beveiliging van windows die je uit kunt schakelen. Kent iemand deze oplossing en heeft iemand dit al geprobeerd?
Klopt, dat heb ik ook ergens gelezen. Dan kan je de wachttijd van windows die hij mag gebruiken aanpassen. Dan blijft hij langer wachten op de grafische kaart.

Probleem is dat er bijvoorbeeld tips zijn als "volledig opnieuw installeren van de drivers","draaien op 1 reepje geheugen", "terugklokken van het systeem" die zouden kunnen werken. Je systeem draait dan inderdaad soms een hele tijd goed, maar kan daarna weer net zo hard uit de bocht knallen (terwijl hij misschien ook goed had blijven draaien zonder de aanpassing)...

Iedere keer als mijn schermen nu knipperen wordt ik al panisch en ga ik als een gek proberen al mijn spul op te slaan. Zo gaat een beetje het vertrouwen in je PC weg (en je dure Vista licentie)... :/

Misschien hebben onze componenten overeenkomsten?
Mobo: Asus p5vd2-vm se (zit geloof ik een VIA chipset op)
Proc: Core 2 Duo E2180
Geheugen: Kinston 2GB (2x 1GB) @ 667Mhz
HDD: 250GB WD (verbonden via SATA) (draait windows)
HDD2: 320GB (weet merk niet meer) (verbonden via IDE)
Graphics: Asus Ati Radeon HD2400Pro 256MB
DVD: Samsung Spinpoint (SATA II)
Schermen: 2 via D-SUB aansluiting (waarvan 1 via verloopje van DVI -> D-SUB)

Verder gaat alles zoals audio en netwerk via het moederbord en draait alles op originele instellingen, dus geen overclocking.

Reg. datum: 23 augustus 2005

Heb hier een 4870, i.c.m. 2GB RAM op Vista Ultimate 64bit, en ik krijg ook regelmatig, doch totaal willekeurig, BSOD's met atikmdag.sys als boosdoener.

Volgens mij ligt het grotendeels aan Vista, want ik heb XP Pro x64 een tijdje gedraaid, zonder BSOD's.

-edit-
Mijn configuratie;
Mobo: MSI P45 NEO2-FR
Proc: intel Core 2 Duo E8400
Geheugen: 2x1GB PC6400 Kingston CL 5.0
Hdd: Samsung Spinpoint HD753LJ 750GB
Graphics: Sapphire Radeon HD4870 512MB
DVD: Samsung SH-203N
Schermen: 1 oude monitor + tv op s-video
Extra: Creative X-Fi ExtremeAudio

SpokyVS wijzigde dit bericht 21-07-2008 13:24 (39%)

Mijn Specs:

Mobo: Asus P5B Deluxe (zonder WIFI)
Proc: intel Core 2 Duo E6600
Geheugen: 4x1GB PC5300 Kingston Valueram 667Mhz
Hdd: 3x Seagate barracuda 320GB geen raid SATAII
Graphics: Radeon HD3870 (Voorheen 2900XT gaf dezelfde problemen)
DVD: volgens mij samsung ben op het werk dus kan niet kijken
Schermen: 2x DVI maar meestal 1xDVI en 1x Svhs (TV)
Extra: Hauppage PVR150 die alleen werkt als ik memory remap uitzet en dus maar 2,8GB geheugen heb.

Rest ook alles via mobo en geen overclock. Ik speel geen spellen dus het probleem komt dus alleen voor in windows.

Drivers ook al geprobeerd. Volledig verwijderd etc. maar helpt ook niet.

wiene wijzigde dit bericht 21-07-2008 13:32 (5%)

Reg. datum: 15 december 2001

heeft iedereen met problemen het al bij ATi gemeld?
wel zo handig lijkt me!
:)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

quote:
Puppetmaster schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:34:
wel zo handig lijkt me!
Ik in ieder geval nog niet, heb het een beetje druk de laatste tijd, misschien dat een andere tweaker het even kan doen met vermelding naar dit topic?

-= HD4870 X2 =-

quote:
wel zo handig lijkt me!
Dat vroeg ik me ook al af. Gewoon melding van maken dan kunnen hun er ook wat aan gaan doen.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

_[HD4870X2]_
Reg. datum: 20 oktober 2006

Hier ook 4x1 gb met vista ult.64bit.
In het begin had ik er ook veel last van, (met vista), maar nu eigenlijk maar sporadisch.

Waar het precies aan ligt?weet ik ook niet.

specs //systeem: Asus Maximus Formula Se, Q6600(G0) @ 3600MHz, Team 4x1024mb ddr2 800, Watercooled "Asus Top" HD4870X2, Samsung 205BW,Vista ult.64bit, CM M1000

Framedrops for life
Reg. datum: 10 december 2002

Ik heb hetzelfde probleem met m'n 8800GTX, er is niet echt een oplossing voor, en er zit volgens mij ook niet echt een constante factor in.

Het ligt bij mij trouwens niet aan Vista. In Vista krijg ik een melding "nvlddmkm driver has stopped working but has recovered successfully" met daarop meteen een BSOD. In XP loopt het spel gewoon vast.

Ik heb al heel wat forums af gezocht en er zijn veel mensen die dit probleem hebben (vooral veel mensen met een Geforce 8 serie).

Dat het aan een intel chipset zou liggen lijkt me sterk, mensen met een nvidia chip hebben er ook last van.

Rha, Beunhasa - lvl 60 NE Rogue, lvl 42 Human Paladin

quote:
wiene schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:14:
Mijn Specs:

[..]

Rest ook alles via mobo en geen overclock. Ik speel geen spellen dus het probleem komt dus alleen voor in windows.

Drivers ook al geprobeerd. Volledig verwijderd etc. maar helpt ook niet.
Tijdens spelen is het mij vreemd genoeg nog nooit overkomen (even afkloppen). Soms hoef ik nieteens iets te doen, dan staat hij op de desktop en gaat hij daar compleet over de zeik... Heb wel eens het vermoeden gehad dat het misschien met de schermbeveiliging te maken kon hebben, als hij uit de schermbeveiliging (scherm uit bij mij) komt dan lijkt het of het vaker gebeurt, dit kan uiteraard ook toeval zijn.

Drivers verwijderen heb ik ook gedaan. Ook al het catalyst control center eruit gelaten.
quote:
wel zo handig lijkt me!
Niet bij ATI, ik schiet hem wel iedere keer naar Microsoft toe als het kan... Zal binnenkort eens een bugreport richting ATI doen.

Reg. datum: 08 mei 2000

4Gb ram wordt hier door verschillende mensen als schuldige aangewezen. Hebben jullie ook geprobeert met 3Gb of 2Gb om te kijken of het daadwerkelijk alleen optreedt in combinatie met 4Gb? Daarnaast worden hier zowel intel als nvidia chipset genoemd, maar zijn er ook gevallen bekend met een amd chipset? Lijkt me ook interessant om te te weten.

Ik heb zelf een Asus 4870, met Asus moederbord (AMD 780G chipset), 2 x 2Gb ram (default settings: 800Mhz, CL5) en een Phenom X4 9750 (95 watt) met windows vista ultimate 64 bits. Ik heb deze problemen gelukkig nog niet ervaren.

The Flying Dutchman

Nu weg ....

quote:
The Flying Dutchman schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:50:
[...]
4Gb ram wordt hier door verschillende mensen als schuldige aangewezen.
[...]
2 x 2Gb ram
Lezen:

4 x 1 schijnt meer het probleem te zijn ...

Reg. datum: 08 februari 2002

Ik heb vorige week vrijdag het probleem bij de supportdesk van ATI gemeldt.
Kreeg Italie aan de telefoon :-) Ze hebben er een call van aangemaakt en zouden er mee aan de slag gaan. Ik heb ze duidelijk alle ins en outs verteld. Ben al 3 weken bezig met het probleem te onderzoeken.
Maar mogelijk heb ik gisteren de oplossing gevonden.

Zelf heb ik gisteren een begin gemaakt in het ATI videoplanken topic. En na een hoop ophef over wel of niet posten daar heeft iemand handig een nieuw topic aangemaakt :-)

Het ligt niet aan het geheugen. Eerst had ik Kingston reepjes 2x2GB. Ik heb getest met 1x2GB maar dat gaf geen verbetering.
Daarna geheugen omgewisseld voor Corsair maar dat maakt verder niets uit.
Wat ook niet uitmaakt;
Energysaver, virusscanner, beeldschermdrivers, videodrivers (vanaf 8.5, 8,6, 8.6+hotfix, DNA8.6, 8.7 etc.) Temperatuur maakt ook niet uit van het systeem. Loopt al vast na een koude start.
3D of 2D applicaties maakt niet uit.

Wat wel heeft gewerkt: Framework .NET 3.5 geinstalleerd. _/-\o_
Iemand kwam aan met Framework opnieuw installeren. Dat gaat zeer lastig onder vista. Maar een update installeren die niet via autoupdate wordt geinstalleerd gaat wel.
Sinds ik gisterenavond die update heb gedaan heb ik geen vastlopers meer gehad. Ben nu een nieuwe installatie aan het uitvoeren van Vista want ik heb zoveel zitten klooien en proberen dat het een beetje een zooitje is geworden.

Dus als iemand ook eens wil testen. Dotnetfx35

ps. deze week komen de 8.7 drivers uit. Denk niet dat het probleem daarmee is opgelost.

Hopelijk heb ik deze niet meer nodig ;)

quote:
G_M_C schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:01:
[...]

Lezen:

4 x 1 schijnt meer het probleem te zijn ...
Lezen... ;)
quote:
.Gertjan. schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:58:
[...]
Geheugen: Kinston 2GB (2x 1GB) @ 667Mhz
Bij 2 GB treedt het dus ook op... En zoals genoemd wordt in het topic wat ik in mijn eerste post helpt het draaien op 1 reepje niet.

quote:
Harold_S schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:16:

Wat wel heeft gewerkt: Framework .NET 3.5 geinstalleerd. _/-\o_
Iemand kwam aan met Framework opnieuw installeren. Dat gaat zeer lastig onder vista. Maar een update installeren die niet via autoupdate wordt geinstalleerd gaat wel.
Sinds ik gisterenavond die update heb gedaan heb ik geen vastlopers meer gehad. Ben nu een nieuwe installatie aan het uitvoeren van Vista want ik heb zoveel zitten klooien en proberen dat het een beetje een zooitje is geworden.

Dus als iemand ook eens wil testen. Dotnetfx35

ps. deze week komen de 8.7 drivers uit. Denk niet dat het probleem daarmee is opgelost.

Hopelijk heb ik deze niet meer nodig ;)
Dat je inmiddels 1 dag goed draait betekent niet dat het opgelost is. Mijn machine draait soms ook dagen zonder problemen terwijl ik er niets voor hoef te doen.

Wel knap als het aan .NET zou liggen... Ik weet dat het Catalyst Control Center .NET 2.0 nodig heeft, maar CCC heb ik in mijn huidige instellingen niet eens op mijn machine staan. Ik draai alleen de driver... En het lijkt me sterk dat de driver afhankelijk is van .NET.

En een nieuwe driver zou misschien helpen, maar inmiddels overleeft het probleem al enkele versies.

Nu weg ....

quote:
.Gertjan. schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:37:
[...]

Dat je inmiddels 1 dag goed draait betekent niet dat het opgelost is. Mijn machine draait soms ook dagen zonder problemen terwijl ik er niets voor hoef te doen.

Wel knap als het aan .NET zou liggen... Ik weet dat het Catalyst Control Center .NET 2.0 nodig heeft, maar CCC heb ik in mijn huidige instellingen niet eens op mijn machine staan. Ik draai alleen de driver... En het lijkt me sterk dat de driver afhankelijk is van .NET.

En een nieuwe driver zou misschien helpen, maar inmiddels overleeft het probleem al enkele versies.
Naja, het kan natuurlijk ook aan iets liggen wat door .NET wordt meegeinstalleerd. Zo wordt met .NET 3.0 bijvoorbeeld Vista's EVR (DXVA2) meegeinstalleerd, zodat dat ook werkt op XP. Aan zo'n meegeinstalleerd pakket/feature kan het natuurlijk ook liggen ;)

ATi HD4870

Ik hoop het kan het nu niet proberen omdat ik aan het werk ben.
Zal het zodra ik thuis ben proberen en kijken of ik daarna ook nog kan posten.

I din't fail i just found 10.000 way's that won't work.

quote:
G_M_C schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:43:
[...]

Naja, het kan natuurlijk ook aan iets liggen wat door .NET wordt meegeinstalleerd. Zo wordt met .NET 3.0 bijvoorbeeld Vista's EVR (DXVA2) meegeinstalleerd, zodat dat ook werkt op XP. Aan zo'n meegeinstalleerd pakket/feature kan het natuurlijk ook liggen ;)
Mmm zit eigenlijk wel iets in... Gezien het feit dat veel dingen in Windows lekker in elkaar zitten gevlochten kan een update voor .Net per ongeluk iets goed zetten... Ik zal er eens naar kijken. Hoewel ik verwacht dat de update er bij mij al op staat omdat op mijn pc ook Visual Studio 2008 draait (welke .NET 3.5 SDK gebruikt)...

Maar proberen kan geen kwaad hoop ik :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: