[Ati HD4850] Signaal valt weg & BSOD error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een PC gebouwd met de volgende onderdelen:

Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Club 3D HD4850 512MB (PCIe, GDDR3, Dual DVI, HDCP) CGAX-4852DD
Cooler Master CM 590 (ATX, NO PSU, Zwart) RC-590-KKN1-GP
Cooler Master Real Power M620, 620W (ATX 12V V 2.3)
Corsair 4GB DDR2 (2X2GB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X4096-6400C5 G)
Creative SB Audigy SE 7.1 PCI Retail
Intel Core 2 Duo E6850 (S775, 2x3,00GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)
MSI P45 NEO-F 775 (ATX, LGA775, DDRII, PCI-e, Lan, Sound)
Samsung 640GB HD642JJ ( SATA II 16MB, 7200rpm)
Samsung SH-D163 DVD-ROM 16x (SATA, Zwart) OEM

Na het installeren van Vista 32bit krijg ik zeer regelmatig de volgende twee fouten op willekeurige momenten:

-Een Blue Screen of Death met BCCode 116 waarna de PC gaat rebooten

-Signaal voor de monitor valt weg waarna 1 rood ledje op de videokaart gaat branden en de fan van de kaart enorm begint te spinnen. Enige remedie is de computer uitzetten of rebooten.

De temperatuur van de videokaart voor beide crashes is gewoon normaal, alle fans draaien normaal en de overige temps. zijn ook normaal.

Ik heb alle patches incl. SP1 voor Vista geïnstalleerd, de nieuwste drivers / hotfix voor de videokaart geïnstalleerd, RAM geheugen getest (OK), met 1 reepje RAM geprobeerd, nieuwe drivers voor het moederbord geïnstalleerd (was geen nieuwe BIOS beschikbaar).

Ik heb geen idee waar ik de oorzaak in moet zoeken en heb naar mijn idee eigenlijk alles gedaan om het systeem stabiel te krijgen.

Ik ga de videokaart RMA sturen maar heb een donker voorgevoel dat het probleem niet in de hardware zit.

Hebben jullie nog mogelijke oplossingen? Of denken jullie dat de kaart/voeding defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Mijn setup:

MSI 4850 512MB
MSI P45 Neo 2-FR
Intel E8400
4GB (2x2GB) OCZ Platinum 6400
Vista 32 Bit
Zalman 500W PSU
Antec Solo Miditower (120mm exhaust met 2x92mm intake)
Ati CCC 8.6 Hotfix

Ik krijg bijna hetzelfde na +- een uur een willekeurig spel te hebben gespeeld. Soms krijg ik idd ook een zwart scherm waarna de koeler ophol slaat op de videokaart (niet de leds gechecked) of een VPU-Recover in vista. Het gebeurt niet bij alle spellen vooral met Lotro, Gears of War maar nog niet in bv TF2. Ook gebeurt het vaker bij Lotro en Gears als ik de DX10 modus aanzet.

Volgens mij gaat het niet helemaal goed met de stock cooling op de reference 4850 bordjes. Zonder de fanspeed mod krijg ik een idle temp van 70-75c (500/750 mhz) en op ingame load zo'n 80-85c (625/993 mhz) en met Furmark stress test zo'n 100-105c met een verhoogde gpu fan rpm en brandende geur als gevolg (dit heb ik niet lang aan laten staan for obvious reasons :)). De fanspeed mod past alleen de idle temps aan naar 50-60c en verder blijven de temps hetzelfde onder load.

Ze zeggen dat de kaart 115-125c aan moet kunnen maar ik vind boven de 80c al te veel eigenlijk. Ik ga vanmiddag even kijken of ik een aftermarket cooler erop kan monteren. Verder is de cooling in het systeem prima de E8400 is op load zon 38-42c en de kast temp is zo'n 28-32c.

[ Voor 9% gewijzigd door Furfoot op 21-07-2008 14:28 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad bekend dat de kaarten erg warm worden. Ik heb echter niet het idee dat dat bij mij de oorzaak is. Het wegvallen van signaal komt ook gewoon voor na 10 minuten alleen in windows met een temp. rond de 67 graden (kast open).

Ben benieuwd of de extra koeling het probleem gaat verhelpen, laat je het even weten? Het zou trouwens wel van de gekke zijn als stock koeling niet voldoet voor normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:31:
Het is inderdaad bekend dat de kaarten erg warm worden. Ik heb echter niet het idee dat dat bij mij de oorzaak is. Het wegvallen van signaal komt ook gewoon voor na 10 minuten alleen in windows met een temp. rond de 67 graden (kast open).

Ben benieuwd of de extra koeling het probleem gaat verhelpen, laat je het even weten? Het zou trouwens wel van de gekke zijn als stock koeling niet voldoet voor normaal gebruik.
Bij mij heb ik er nooit last van als ik gewoon in 2d modus zit. Het is altijd tijdens 3d load dus ik denk dat het bij mij wel met de hitte te maken heeft. Ook moet je wel rekening houden met het feit dat het hier om de core temp gaat en dat de andere onderdelen ook behoorlijk heet worden volgens andere fora (waar geen temp readers op zitten).

Verder vind ik een temp van 105c tijdens full load "niet voldoen".

[ Voor 11% gewijzigd door Furfoot op 21-07-2008 14:45 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 10:15
Ik heb dit probleem ook. en weet behoorlijk zeker dat dit niet de koeling is.

- heb er 2 fans extra in laten zetten. Probleem is er nog steeds
- heb met CCC de koeling op 35% gezet. Probleem is er nog steeds.
- heb met CCC de koeling op 100% gezet. Probleem is er nog steeds.

temps droppen idle naar 40graden met de koeler op 100% en iets van 75 graden load.

Ik denk zelf meer aan niet genoeg stroom ofzo.
Setup:
Processor: AMD Phenom 9850
Kaart: Club 3D HD4870 512MB
Voeding: 450Watt A-
Geheugen: OCZ reaper 4GB DDR2 (2x2)
Moederbord: Asus M3A78-EHM

is er al iemand met een oplossing?

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand de beta versie van Catalyst 8.7 al geprobeerd?

http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-8.7-Beta-Vista-32|64-bit-download-1982.html

Ik denk dat ik dat nog even ga proberen voordat hij RMA gaat? Iemand anders z'n kaart al omgeruild voor een ander exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
ik heb 8.6 en de hotfix geprobeerd beide het zelfde probleem.

Ik wacht even op de 8.7 drivers als deze het niet fixen ga ik een nieuwe kaart halen.

persoonlijk denk ik niet dat het een hardware probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

^^

Gaat volgens mij over hetzelfde. Daar heeft daarnet iemand gepost die voor zichzelf een oplossing had gevonden.

Schijnt een regelmatig gezien probleem te zijn met Radeon, 4Gb en Vista (BSOD waarbij ATIKMDAG.SYS de schuldige is).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Bij mij ligt het niet aan te weinig power. Ik heb naast mn config hierboven 1 HD en 1 DVD/RW. Dit allemaal moet een Zalman 500W makkelijk trekken lijkt me.

Kunnen jullie anders even met Furmark een stress test doen en aangeven wat voor temps jullie krijgen.

Het zou idd ook best gewoon een software probleem kunnen zijn hoor. Maar ik vind toch de gpu temps wat aan de hoge kant en blijkbaar vinden de kaart manufacturers dit ook aangezien er al een bios van MSI uit is gebracht welk de idle 2d clock speeds verlaagt.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:/

Voedingsgebrul ... Eerst naar de rest kijken, dan pas de voeding een blik gunnen. 9 van de 10 keer is het totaal iets anders dan de voeding, en dat is daadwerkelijk praktijkervaring !

In jouw geval zou ik eerst zorgen voor een grotere airflow. Test je systeem eens met de kast open, en een tafelventitator erop gericht; Als dat werkt is het dus je temperatuur, anders moet je nog verder zoeken.

En wat dat betreft meldde ik al een verwijzing in mijn eerdere post ( Verwijderd in "[Ati HD4850] Signaal valt weg & BSOD error" )

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
De Gpu temps van een HD48** zijn gemaakt om rond de 80 graden te zitten. als je een goeie airflow heb is dit geen probleem. als je ze te hoog vind kan je handmatig de fan sneller laten draaien met de volgende workaround:

if you make a profile in catalyst after turning on Overdrive( make sure clock and memory settings are correct). You can then go to the file "C:\Users\Bretware\AppData\Local\ATI\ACE\Bretware. XML. the xml file will have the same name as the catalyst profile you saved. right click and hit edit.

Change the value to "manual" and Want value to "65" (hier is 65 het percentage van de fan speed)

Save the file then reload your profile in catalyst.

You will may have to select the profile everytime you start the computer, but it will work until there is a fix or better info so i can figure how to change the auto target temp.

ik zelf draai (met een goede airflow) op 35%. Als ik wow speel zit de GPU op 54 graden .

(temps zijn gemeten met Gpu-z)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37
Hier zelfde probleem, alleen met HD4870.

Voeding is een Cooler Master M520 met 3 12v lijnen van 19amp. Moet toch voldoende zijn lijkt me?

Signaal monitor valt weg na ongeveer 15 tot 20 minuten spelen van Gears of Wars. Op forum van Ati zijn ook wat klachten te vinden. Ik denk dat het aan de drivers licht.

Al het andere draaien gaat tot zover goed, 3dmark06 alles op full voor uren gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Bij mij heeft 3dmark ook uren staan draaien. verder is ook alles getest.

Gaat bij jouw ook
-het scherm op zwart?
-het geluid nog even door
-dan begint de fan op 100% te draaien
-enige uitweg reboot.

[ Voor 25% gewijzigd door Sporedd op 21-07-2008 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Framework .net 3.5 lijkt te werken. net een half uur grid gespeeld zonder problemen.
Ga nu even Cod 4 doen (daar liep hij meer vast) kijken wat hier uit komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik weet de "oplossing" ik heb hetzelfde probleem gehad , het heeft iets met de kaart z`n powermanagement te maken , die werkt nl niet goed.
De kaart kan nl automatisch van processor snelheid,geheugen snelheid en voltage veranderen aan de hand van de load op de kaart.
Het viel mij op dat het crashen meestal gebeurde wanneer ik in een spel op een punt stond waar het spel een nieuw gedeelte moest laden.
Waarschijnlijk ,omdat de kaart even zit te wachten op de harddisk ,probeert hij even over te schakelen naar een lagere power modus en loopt hij daardoor vast.

Mijn oplossing was om met "Radeon Bios Editor 1.12" alle GPU(mhz),profielen op 625 mhz , alle RAM(mhz) profielen op 993 en alle voltage profielen op --- te zetten.
Daarna is hij bij mij GEEN-1 keer gecrashed.

Ik heb btw de bios aangepast die al op de kaart stond.

Verder heb ik in de bios ook de fanspeeds aangepast , bij "Use Transfer Function" Tmin = 40 en TMax =80 wat voor een nog steeds onhoorbare kaart zorgt maar wel veel koeler ( dit had ik trouwens geprobeerd voordat ik aan de snelheids profielen begon,dit heeft de crashes dus niet verholpen)

Radeon Bios Editor 1.12
http://www.techpowerup.co...on_Bios_Editor_v1.12.html

Waarschijnlijk moet er nog een hoop aan de Bios Power Management gesleuteld worden , zelf wacht ik tot Ati tray tools de functie ondersteunt en probeer het dan nog een keer want 60 MB voor een prog (CCC) dat je fannetje regelt vind ik toch wat teveel.

Dat powermanagement gebruik ik via ati tray tools nl al ong vijf jaar , sinds ik een 9800 xt had en heeft altijd stabiel gelopen (kaart ondergeklokt laten starten en op volle snelheid zetten als ik een spelletje speel) , nu gaat ati(amd) het wiel zelf nog een keer willen uitvinden en ja hoor fouten.
Doet me een beetje denken aan dat gedoe met die Creative X-Fi.

[ Voor 17% gewijzigd door enchion op 21-07-2008 18:30 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
cod 4 blijft het ook gewoon doen met net 3.5 ik heb geen idee waarom maar het helpt wel:)

[ Voor 5% gewijzigd door Sporedd op 21-07-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sporedd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:11:
Bij mij heeft 3dmark ook uren staan draaien. verder is ook alles getest.

Gaat bij jouw ook
-het scherm op zwart?
-het geluid nog even door
-dan begint de fan op 100% te draaien
-enige uitweg reboot.
Ik heb precies hetzelfde probleem met de HD4870, alleen bij zitten er op het moment geen heatsinks op de VRM's van de kaart. Dus ik ging/ga er van uit dat het een hitte probleem is. Ook maakt mijn kaart een hoog frequent geluid onder load. Maar dit schijnt "capacitor whine" te zijn en vaker voor te komen. Bij mij geld ook dat ik COD 4 soms vrij lang achter elkaar kan spelen, maar soms klapt hij er ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
met welk programma hebbie die bios erin geflashed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Het bios flash programma staat vermeld in Radeon bios editor. nl "AtiWinFlash" versie 2.0.1.2
http://www.techpowerup.co...122/Winflash_2.0.1.2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
ik d8 al dat je die bebruitk had. deze kan alleen niet samenwerken met mijn 4870

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Probeer anders Atiflash eens . heb ik zelf echter geen ervaring mee.
http://www.techpowerup.co...lities/BIOS_Flashing/ATI/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

ik heb hetzelfde probleem ook met die kaart.

Mij valt het op dat hij alleen maar stil valt bij Direct 10 games.
Ik speel zelf lang bf2 alles volledig open doet hij het gewoon.

Maar zodra ik LOTRO online speel met DX10 enabled. Na ongeveer 10 minuten zwart beeld... soms kan ik dan toch weer naar de desktop komen. en of met alt f4 de game af sluiten. Ook knalt ie soms helemaal vast.

Ik heb zelf alles al gedaan.

* nieuwe VOeding 500 watt
* Alle drivers

etc

Maar ik denk dat het een driver probleem is...

Heb zelf the Saphire HD 4850 512
Met windows Vista en een Asus Moederbord.

Ik heb naar die tool van die bios gekeken. maar kan iemand stap voor stap uitleggen hoe je het nu doet. Want bij mij kan ik niets aanpassen daar ik de bios niet kan loaden. alle invul velden blijven leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Je moet met bv GPU-Z eerst de bios uit de kaart halen ,die gesavede bios kan je dan laden in de RBE tool.

http://www.techpowerup.com/downloads/1132g/GPU-Z.0.2.6.exe

[ Voor 22% gewijzigd door enchion op 03-08-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

en dan save je hem weer weg met... die flash tool.

tevens kan ik met geen mogelijk heid mijn fan lekker laten blazen..

ik heb die profile truuk geprobeerd maar dat helpt niet

Ok gedaan. Alles gezet zoals je vertelde. Ik ben benieuwd

[ Voor 71% gewijzigd door Stronkie op 03-08-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en stronkie? any news?
ik heb nameijk ook hetzelfde probleem.
ik heb heel mn systeem rma gedaan en ze zeiden dat msi neo F p45 niet goed kan samenwerken met hd4850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• les_paulde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 17:27:
ik heb heel mn systeem rma gedaan en ze zeiden dat msi neo F p45 niet goed kan samenwerken met hd4850
Volgens mij is dat de grootste onzin ever, zolang je mobo een PCIe 2.0 x16 slot heeft is het compatibel, heeft niks met chipset-graka combinatie te maken. Het is een lullig probleem waar heel veel mensen last van hebben, maar het is en blijft een software probleem, geen hardware, jammer dat ze je bij je pc zaak iets anders willen wijs maken!

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

Pagina: 1