Anoniem: 266958 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:17:
Ik ben nu bij een vriend van mij. Hij heeft laatst een a300 aangeschaft en ik heb een vraag daarover.
Als ik het klikwiel op M zet en hij in LiveView staat, dan geeft hij doormiddel van een klein pijltje of de sluitertijd en dergelijke juist zijn. Deze staat dan boven de belichtingsbalk. Echter, als ik LiveView uitschakel, dan verdwijnt dit pijltje en kan ik dus niet zien of de instellingen juist zijn.
Als ik de camera op Aperture zet, dan past de camera niet automatisch de sluitertijd aan op het ingestelde diafragma getal. Echter, in LV doet de camera dit wel. Ook in Shutter gebeurt dit. In LV past de camera wel het diafragma aan, en zonder LV niet.
Nu vraag ik mij dus af, is dit normaal? Ik heb zelf een D40 en die doet dit soort dingen wel, ervaring met Sony camera's heb ik, met uitzondering van dit toestel niet. Zie ik een optie in het menu over het hoofd waardoor hij dit niet doet? Of is dit gebruikelijk bij Sony camera's?
Alvast bedankt voor de hulp,
Groetjes, Jorg
Je moet voor bij de M stand, het display op de uitgebreide modus instellen. Dat doe je door op het knopje "disp" links van het scherm (2e van boven) te drukken. Hiermee rouleer je tussen de displaymodes. Die van je vriend staat standaard op basic, en je kan het scherm ook op advanced zetten en dan weergeeft hij ineens veel meer inclusief de lichtmeter. Overigens wordt deze altijd in de zoeker ook weergegeven.
Mbt je tweede vraag. Dit is normaal. Je verandert de sluitertijd/diafragma, en als je vervolgens scherpstelt middels halfindrukken vd sluiterknop, dan laat hij de bijbehorende andere waarde zien. En als je vervolgens de aperture of sluitertijd wijzigt dan wijzigt de andere waarde wel mee. Dit vindt ik inderdaad wat minder praktisch, maar ik ben het nu al zo lang gewend, gaat gewoon automatisch.
They're not bugs, they're features
Gelijk even een tegenvraag. Wat voor RAW editor gebruiken jullie? De Sony software heeft als "voordeel" tov Lightroom of CS3 dat hij automatisch de JPEG instellingen pakt, en dat als nulwaarden gebruikt.
In Lightroom en CS3 pakt hij gewoon het echte nulpunt, en dan zien de foto's er natuurlijk vrij onverzadigd en contrastloos uit. Toch werken deze prettiger, en vandaar dat ik bij het importeren in de catalog een automatische brightness/contrast setting laat toepassen, en vanuit daar dan ga werken. Sommige foto's rollen hiermee prima eruit, maar het merendeel heeft wel een kleine aanpassing nodig.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q