Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:08
Pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130222103.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130221328.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130222737.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080131000722.jpg

Specs:
Live-view zoals geen ander

De Alpha 300 en Alpha 350 hebben in tegenstelling tot de eerderuitgebrachtte Alpha 200 wel een live-view functie, en deze biedt een bijzondere functie die nog niet eerder te zien was in andere dSLR camera's, namelijk een ongehinderde werking van de 9 velds fasedetectie autofocus tijdens de live-view functie. Fasedetectie autofocus betekend voor de gebruiker dat de automatische scherpstelling van de camera op dezelfde manier blijft werken in de live-view modus als wanneer men door de zoeker kijkt. Er is dus ook geen verschil te merken in de snelheid waarmee de camera kan scherpstellen, ongeacht of deze wordt gebruikt in de live-view mode of door de zoeker.
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130230933.jpg
De manier waarmee Sony dit voor elkaar heeft gekregen is door het beeld voor de live-view weergave niet van de hoofd CCD te halen, maar hiervoor een aparte CCD te gebruiken die net boven de viewfinder is gemonteerd. Op deze manier blijft de spiegel van de camera naar beneden geklapt, ook wanneer de live-view functie wordt gebruikt, en dit is onontbeerlijk voor een goede werking van de AF sensor die onder de spiegel is gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130222112.jpg
Ook aan de achterkant verschillen de Alpha 350 en de Alpha 300 niet. Wat wel meteen opvalt is dat Sony het net even anders wilde aanpakken dan de andere merken in dSLR land. De Alpha's hebben een groot display gekregen dat zowel naar beneden als naar boven kantelbaar is. Het beeldscherm kan niet erg laag gekanteld worden, maar wel goed genoeg zodat je bijvoorbeeld over mensen heen kunt fotograferen. Wel jammer is dat je het schermpje niet naar je toe kan draaien zodat je een foto van jezelf zou kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130221251.jpg
Ook gezien vanaf de bovenkant zijn er geen verschillen zichtbaar tussen de Alpha 350 en de Alpha 300. Beide camera's hebben links een grote draaischakelaar voor de opname mode en in het midden boven het oculair de flitsschoen voor de aansluiting van een externe flitser. Rechts naast de flitsschoen zit de knop om de live-view mode aan en uit te zetten. Hiernaast zitten verder nog de knoppen om de zelfontspanner en drive mode te selecteren en om de ISO waarde in te stellen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130223004.jpg
De beide Alpha camera's zullen niet erg snel zijn. De Alpha 350 kan op 14,2 megapixels met een snelheid van 2.5 beelden per seconde fotograferen terwijl zijn broertje met 10,2 megapixels het moet stellen met 3 beelden per seconde. Deze snelheid wordt alleen gehaald wanneer de camera's door de zoeker worden gebruikt. Bij gebruik van Live-view wordt de snelheid lager.Dit zijn ook gelijk de enige punten waarop de camera's van elkaar verschillen.

De twee modellen zijn te verkrijgen met een 18-70mm kitlens. Ook kan je ervoor kiezen om er een uitbreiding lens bij te nemen van 55-200mm. Deze kitlenzen voelen wel goedkoop aan, maar zijn voor de meeste beginners een prima lens om mee te fotograferen.

Sony heeft gekozen voor compact flash als opslag. Deze kaartjes brengt sony zelf ook op de markt. Bij de Alpha 3x0 kan je het beste de 133x 20mbit/s gebruiken. Dit is snel genoeg voor deze camera.

Model Alpha 300
Aantal megapixels 10.2
Maximale resolutie 3872 x 2592
Snelheid 3 foto's per seconde

Model Alpha 350
Aantal megapixels 14.2
Maximale resolutie 4592 x 3056
Snelheid 2,5 foto's per seconde

Sensor type APS C formaat CCD
Sensor Formaat 23.6 x 15.8mm(DX Formaat / 1.5x crop)
Sensor Fabrikant Sony
Lens mount A Bojonet
Lens compatibiliteit Compatible met Sony a objectieven en Konica Minolta/Minolta MAXXUM/DYNAX
Beeld verhouding 3:2, 16:9
Bestandformaat JPG, JPEG en RAW
ISO 100 tot 3200
Autofocus Ja
Aantal focus punten 9
Belichtingsmeting Meervelds meeting
Belichtingscompensatie 3 EV plus en min
Soort Autofocus 9 punten AF met kruis Sensor
Minimale sluitertijd 1/4000
Maximale sluitertijd 30 sec
Zoeker 95% dekking met een vergrotingsfactor van 0.74
LCD scherm 2.7 inch met Tilt TFT LCD
LCD aantal pixels 230.000 pixels
Ingebouwde flitser Ja
Richtgetal ingebouwde flitser 12 op ISO 100
Witbalans 8 soorten Witbalans
Opslag CF1, CF2, Microdrive
Aansluitingen USB 2.0 / Video uit
Accu Li-ion batterij NP-FM500H
Behuizing Gehard compositie materiaal
Afmetingen 131 x 99 x 75mm (B,H,D)
Gewicht 582 gram

Hier een video-review van de A300
Hier een video review van de A350

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De liveview hebben ze geinig opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Laatst online: 24-04 02:37
\o/

Ben zeer benieuwd naar de ervaringen van eigenaars, sta op het punt de A300 aan te schaffen :D

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

en dpreview heeft er ook een review van A350

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 08-06-2008 13:54 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09

ThunderNet

Flits!

bouwfraude schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:24:
De liveview hebben ze geinig opgelost.
Jup absoluut :) helaas is het op hogere modellen alleen zo niet mogelijk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

sapphire

Die-hard pruts0r

(jarig!)
toevallig gisteren die review even doorgebladerd aangezien m'n oom een A350 heeft. En voordat ik dat ding in m'n handen gedrukt krijg wil ik me toch wel een keertje ingelezen hebben in Sony's.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Die sensor valt me echt heel erg tegen, maar verder lijkt het me een ok body. Echt snel kan je hem niet noemen, maar verder veel waar voor je geld.
Had er een 10mp cmos ingestopt die lekker door ontwikkelt was en je had een killer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

sapphire

Die-hard pruts0r

(jarig!)
in de review stond ook dat dit de meest compact-like dSLR is en dat mensen die overstappen van een compact er makkelijk mee overweg moeten kunnen.
En waar letten de meete mensen die een compacthebben op...juistem de megapixels.
Niet iedereen kijkt naar een camera als jij en ik Nomad (en meer mensen hier op GoT en DPReview) dus voor mensen die van een compact afkomen is het een zeeeeer interessante optie met de liveview, uitklapbaar scherm en veel Mpix :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Laatst online: 24-04 02:37
Wat ik ook interessant vind is dat je op MP voor een prikkie mooie minolta lenzen kan krijgen hier voor

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

breinonline

Are you afraid to be known?

sapphire schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:36:
in de review stond ook dat dit de meest compact-like dSLR is en dat mensen die overstappen van een compact er makkelijk mee overweg moeten kunnen.
En waar letten de meete mensen die een compacthebben op...juistem de megapixels.
Niet iedereen kijkt naar een camera als jij en ik Nomad (en meer mensen hier op GoT en DPReview) dus voor mensen die van een compact afkomen is het een zeeeeer interessante optie met de liveview, uitklapbaar scherm en veel Mpix :P
Vandaar dat er waarschijnlijk ook met koeienletters 14.2 en 10.2 op die body's staat :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

De invalid operation button moet wel de slechtste grap ooit zijn.
And, just to add a sense of farce to the proceedings, a button that only works in Live view mode when you're shooting JPEGs. The result is that, if you're taken by the urge to press the button, you'll almost always be confronted by the message "Invalid operation."
Hopen op een firmware update voor de a3x0 eigenaars, want ik denk niet dat die knop de camera recht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 156750 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:02:
De invalid operation button moet wel de slechtste grap ooit zijn.

[...]

Hopen op een firmware update voor de a3x0 eigenaars, want ik denk niet dat die knop de camera recht doet.
Ik moest ook al lachen om die knop, hardop lachen wel te verstaan, zonder gekheid.
En ik maar denken dat mijn 30D een nutteloze print knop had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Nomad schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:19:
[...]

Ik moest ook al lachen om die knop, hardop lachen wel te verstaan, zonder gekheid.
En ik maar denken dat mijn 30D een nutteloze print knop had :P
Ach :P de D3 heeft een knop, waarmee let op.
Als je in diafragmavoorkeuze modus zit, het diafragma kan locken, zodat je met het wieltje het diafragma niet meer kan aanpassen.
En in sluitertijdvoorkeuze, de sluitertijd vast kunt zetten. 8)7

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 13:32

pcprutser

No message

die knop is inderdaad wierd, ik (nou ja, m'n ouders hebben hem betaald, maar ik er het meeste mee (zoals wel met meer electronica spul hier in huis), je hem ook, nog niet zo lang, maar hij bevalt mij echt super! Het is de eerste digitale spiegelreflex camera die we hebben!
Het nadeel van het occulair vind ik dat je de scherpstelpunten niet ziet, met de liveview zie je groene 'kadertjes' om de scherpstelpunten komen, ik ben er nog steeds neit achter hoe ik dat met het occulair voor elkaar krijg (tips!)

Ook moet ik nog wennen aan het feit, dat als je het knopje in hebt gedrukt om de foto te maken, dat ik dan heel ff moet wachten tot de spiegel weer is terug geklapt, omdat je anders een bewogen foto krijgt. Bij een compact camera heb je dat niet/minder, waar we (mijn ouders en ik) de laatste paar jaar foto's mee hebben gemaakt (ook een sony overigens)

offtopic: JAAAAAAAAAAAAAAAA eindelijk een 'het grote A3x0 topic' nu nog een 'het grote Sonyobjectieven topic' (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
@pcprutser
Als je door de OVF kijkt dan worden de puntjes rood waar de camera op scherpstelt.Is niet erg duidelijk zichtbaar en is ook weer zo weg, maar hij geeft het wel aan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Ik heb de A300 met 18-70mm kitlens aangeschaft. M'n eerste digitale spiegelreflex camera en ik moet zeggen dat het een mooi dingetje is. Hij reageert erg snel, ook al kan hij niet zo snel achter elkaar foto's maken, maar dit is helemaal geen probleem voor de beginnende fotograaf. De 3 bps zijn voldoende om de meeste gebeurtenissen goed vast te leggen.
Je krijgt er (als je in Nederland woont) ook een cursus fotografie bij die speciaal op de A3x0 afgestemd is. Zo kan je de camera goed leren kennen. Ook krijg je, als je naar de cursus gaat, een boek met alles mee naar huis. Ik heb dit zelf nog niet gedaan, omdat je 18 jaar moet zijn. Maar ik denk dat ze daar niet zo'n probleem van maken.
De lens die erbij zit past goed bij de camera. Het is mooi afgewerkt en je ziet niet dat het plastic is. Er zit een kleine zonnekap bij, maar die heb ik nog niet gebruikt.
Het switchen tussen live-view en OVF gaat echt snel. De live-view functie vind ik een erg goede eigenschap van de A3x0, maar ik gebruik deze functie eigenlijk alleen als ik over mensen heen moet fotograferen of als ik laag van de grond een foto moet maken. Je kan de live-view functie ook gebruiken om te kijken of je iso instellingen wel goed staan.
Bij de alfa 3x0 wordt een gele videokabel meegeleverd waardoor je de camera op de tv aan kan sluiten. Ik heb zelf een FullHD scherm maar ik vond het er niet echt goed uitzien. Het lijkt net alsof je de oude nintendo weer hebt aangesloten. Grote pixel lettertypen. Toch is het een handige functie omdat je dus ook live-view op je tv kan kijken. Zo kun je dus ook een foto van jezelf maken door de camera op een timer te zetten. Verder vind ik het een aardig verklote functie van sony. De diavoorstelling die je op de camera kan afspelen ziet er gewoon niet uit op je tv.
De compact flash kaart zit achter een klepje aan de zijkant van de camera. Hier zit ook de USB aansluiting om je camera op je pc aan te kunnen sluiten en zo je foto's naar je pc te transporteren (dit gaat trouwens erg snel voor de grote bestandsformaten van de foto's). Dit hadden ze beter aan de andere kant van de camera kunnen plaatsen waar ook de RC en de video-out aansluitingen zitten. Nu moet je klepje open blijven.
Super Steady Shot is ingebouwd in de body en zo hoeven er geen aparte lensen met beeldstabilisatie gekocht te worden. Dit moet bij canon en nikon bijvoorbeeld wel. Ik heb hier nog niet zoveel aandacht aan besteed eigenlijk maar ik denk ook dat deze functie meer voor de tele-lenzen is.
Onder de occulair zitten een soort sensors die zien of je door de occulair kijkt. Zodra je ook maar in de buurt komt van het occulair gaat het beeldje uit. Dit werkt erg goed. Zo krijg je geen last van het schermpje als je deze toch niet gebruikt. Als je je hoofd waar naar achteren haalt gaat het schermpje weer vliegensvlug aan en kun je weer al je ingestelde gegevens zien. Als je de camera kantelt draait dit trouwens ook gelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 20:30

Hoholi

The only one

WybWyb schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:30:

Onder de occulair zitten een soort sensors die zien of je door de occulair kijkt. Zodra je ook maar in de buurt komt van het occulair gaat het beeldje uit. Dit werkt erg goed. Zo krijg je geen last van het schermpje als je deze toch niet gebruikt. Als je je hoofd waar naar achteren haalt gaat het schermpje weer vliegensvlug aan en kun je weer al je ingestelde gegevens zien. Als je de camera kantelt draait dit trouwens ook gelijk mee.
Voordeel van deze sensor is ook dat hij automatisch focust als je door de zoeker kijkt :)
Heb wel onmiddellijk een extra handgreep en 2e batterij erbij genomen en de kitlens vervangen daar de zoomring erg los zit en het voorste lensgedeelte gaat draaien bij het focussen, wat een en ander lastig maakt bij sommige filterelementen. Verder is deze dslr vooral geschikt om primair de Live-view te gebruiken en is hierdoor de zoeker heel klein geworden, maar toch nog steeds bruikbaar. Het lcd-scherm steekt wel ver uit naar achter waardoor het gebruiken van de zoeker niet zo gemakkelijk is als je bvb. een bril draagt. Het scherm is ook niet zo goed te gebruiken buiten en je kan de Live-view dan ook moeillijk gebruiken om scherp te stellen. Vervelend is ook dat het scherm niet alles toont wat er op de foto zal komen, dus je moet hier zeker rekening mee houden. Vind het zeker geen slechte camera, maar het is wel jammer dat er aan de zoeker zoveel concessies zijn gedaan ten behoeve van de Live-view. Zeker omdat deze laatste helemaal niet zo bruikbaar is als men zou denken; denk alleen maar aan het controleren van de DOF.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Verder is deze dslr vooral geschikt om primair de Live-view te gebruiken en is hierdoor de zoeker heel klein geworden, maar toch nog steeds bruikbaar. Het lcd-scherm steekt wel ver uit naar achter waardoor het gebruiken van de zoeker niet zo gemakkelijk is als je bvb. een bril draagt. Het scherm is ook niet zo goed te gebruiken buiten en je kan de Live-view dan ook moeillijk gebruiken om scherp te stellen. Vervelend is ook dat het scherm niet alles toont wat er op de foto zal komen, dus je moet hier zeker rekening mee houden. Vind het zeker geen slechte camera, maar het is wel jammer dat er aan de zoeker zoveel concessies zijn gedaan ten behoeve van de Live-view. Zeker omdat deze laatste helemaal niet zo bruikbaar is als men zou denken; denk alleen maar aan het controleren van de DOF.
Ik heb het even getest, want ik draag zelf geen bril, maar ook met bril kan je vrij gemakkelijk door de zoeker heen kijken. Totaal geen problemen mee. Je hebt gelijk dat het schermpje iets naar achter steekt maar dit is niet echt storend.
Het scherm is inderdaad minder goed zichtbaar als de zon erin schijnt want het spiegeld dan. Echter als je helderheid van het display op +2 zet kan je alles goed zien, behalve dus als de zon in je schermpje schijnt, want dan gaat het spiegelen. Maar waarom zou je live-view gebruiken als je ook door de zoeker kan kijken. Live view is erg handig als je bijvoorbeeld over mensen heen moet fotograferen en je dus niet door de zoeker heen kan kijken. Of als je laag van de grond bijvoorbeeld een auto of iets van dichtbij wil bekijken zonder op de grond te hoeven liggen.
Natuurlijk is het handig om ook normaal live-view te gebruiken maar de camera is dan minder snel en zoals je al zegt dat het beeld niet alles toont wat je op de uiteindelijk foto te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

zelfs voor de bril dragende mensen is er een oplossing, je kan het occulair in scherpte verstellen! Zo kun je je tijdens het kijken door het occulair kijken zonder je bril op te moeten hebben... Ik heb zelf geen bril, en weet ook niet of het echt praktisch is voor een brildrager, maar toch fijn dat ze er in elk geval aan gedacht hebben!

Ook dat het scherm uit gaat als je dicht bij het occulair komt vind ik praktisch! Zo heb je nooit last van storend licht dat vanaf beneden omhoog komt stralen :p Overigens vind ik niet dat het occulair door de live-view in de verdrukking komt, ik weet niet hoe groot het occulair is bij andere toestellen, maar ik vind het niet storend klein ofso. Wel een nadeel vind ik dat je met je oog compleet recht in het occulair moet kijken, om de gegevens die onder de zoeker staan te kunnen zien...

Het scherm kantelt mee, maar zodra je de camera onderste boven houd draait ie niet meer mee... (ja echt, dit heb ik geprobeerd :p)
Dat deze camera 'traag' is ben ik het totaal niet mee eens, het is een digitale spiegelreflex camera. Je moet bij een foto camera zo ie zo niet verwachten dat je met 10 bps foto's kunt schieten, het is immers een foto en geen filmpje. Trouwens, als je echt veel foto's achter elkaar wil schieten, ga dan voor de Sandisk extreme III (of was het IV :p) die hebben een super snelheid! Ze kosten mischien iets meer, maar deze kaarten kunnen het tenminste bijbenen met wegschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

pcprutser schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:18:
zelfs voor de bril dragende mensen is er een oplossing, je kan het occulair in scherpte verstellen! Zo kun je je tijdens het kijken door het occulair kijken zonder je bril op te moeten hebben... Ik heb zelf geen bril, en weet ook niet of het echt praktisch is voor een brildrager, maar toch fijn dat ze er in elk geval aan gedacht hebben!
Mjah dat heeft bijna elke SLR :P niet echt bijzonder. Wel wil het nog al eens varieeren in het bereik, pro modellen hebben vaak meer spelen, maar die hebben vaak ook meer ruimte in de zoeker.
Ook dat het scherm uit gaat als je dicht bij het occulair komt vind ik praktisch! Zo heb je nooit last van storend licht dat vanaf beneden omhoog komt stralen :p Overigens vind ik niet dat het occulair door de live-view in de verdrukking komt, ik weet niet hoe groot het occulair is bij andere toestellen, maar ik vind het niet storend klein ofso. Wel een nadeel vind ik dat je met je oog compleet recht in het occulair moet kijken, om de gegevens die onder de zoeker staan te kunnen zien...
Mwah leuk dat het er op zit, maar niet noodzakelijk :) monitor uit bij sluiter half indrukken zou genoeg zijn :) Gewoon een displaytje bovenop de camera is nog handiger :P
Het scherm kantelt mee, maar zodra je de camera onderste boven houd draait ie niet meer mee... (ja echt, dit heb ik geprobeerd :p)
Dat deze camera 'traag' is ben ik het totaal niet mee eens, het is een digitale spiegelreflex camera. Je moet bij een foto camera zo ie zo niet verwachten dat je met 10 bps foto's kunt schieten, het is immers een foto en geen filmpje. Trouwens, als je echt veel foto's achter elkaar wil schieten, ga dan voor de Sandisk extreme III (of was het IV :p) die hebben een super snelheid! Ze kosten mischien iets meer, maar deze kaarten kunnen het tenminste bijbenen met wegschrijven!
Hoezo sowieso? Moet zeggen dat ik het verdomd handig vind hoor. Die 10fps (of 9 dan in mijn geval) is niet zo heel boeiend an sich, maar het betekend ook dat de tijd tussen 2 foto's extreem kort is. En dat brengt voordelen met zich mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Hoezo sowieso? Moet zeggen dat ik het verdomd handig vind hoor. Die 10fps (of 9 dan in mijn geval) is niet zo heel boeiend an sich, maar het betekend ook dat de tijd tussen 2 foto's extreem kort is. En dat brengt voordelen met zich mee. :)
Jup das waar, maar jij zal dan wel een proffesionele camera hebben. In vergelijking tot camera's zoals jij hebt is de A3x0 langzaam, maar toch ook weer sneller dan een compact. 3bps is vrij snel maar je moet het niet met bijvoorbeeld een 60bps camera gaan vergelijken. Als je snel achter elkaar wilt schieten dan kan je beter de Casio EXILIM Pro EX-F1 kopen, mjah das weer geen spiegelreflex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

@Thundernet: Dit is de eerste DSLR waar ik echt foto's mee maak, en weet niet wat alle funcies van andere toestellen van andere merken zijn...
Oke, echt heel storend zal het scherm niet zijn, maar het scheelt in elk geval weer een beetje stroom (en ga nou niet zeggen dat het niet veel is, weet ik ook wel, maar alle beetjes helpen ;)) Een display bovenop de camera, lekker praktisch, waar laat ik mijn flitser dan?

Voor dit segment vind ik het niet schokbarend langzaam ofso... Natuurlijk, er is altijd sneller, maar zo noodzakelijk is dat niet, ik denk niet dat veel sportfotograven met deze camera een voetbalwedstrijd zullen gaan vastleggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
pcprutser schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:18:
Trouwens, als je echt veel foto's achter elkaar wil schieten, ga dan voor de Sandisk extreme III (of was het IV :p)
Een Extreme III of equivalent van een ander merk is idd al voldoende, de camera schrijft daarmee ergens rond de 15 MB/s (net als de A100, A200 en A300)
ThunderNet schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:24:
Hoezo sowieso? Moet zeggen dat ik het verdomd handig vind hoor. Die 10fps
Tsja, voor 1 D3 kan je volgensmij 7 A350's kopen. (appels/peren)

Voor een instapper is de 2,5 fps van de A350 iets langzamer als gemiddeld, de 3 fps van de A300 is heel normaal.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

breinonline

Are you afraid to be known?

pcprutser schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:57:
Oke, echt heel storend zal het scherm niet zijn, maar het scheelt in elk geval weer een beetje stroom (en ga nou niet zeggen dat het niet veel is, weet ik ook wel, maar alle beetjes helpen ;)) Een display bovenop de camera, lekker praktisch, waar laat ik mijn flitser dan?
Het display vreet relatief veel stroom dus alle beetjes helpen zeker. En een display kan gewoon naast je flitsschoen, zo hebben alle duurdere DSLR's dat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

martijn_tje schreef op maandag 09 juni 2008 @ 01:59:
[...]

Een Extreme III of equivalent van een ander merk is idd al voldoende, de camera schrijft daarmee ergens rond de 15 MB/s (net als de A100, A200 en A300)
Klopt, maar ik heb de Extreme III in de camera zitten (4gb), dus dat schoot me als eerste te binnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Er zijn denk ik wat rare dingen bij DPR aan de hand. Er is een Topic verwijderd waar commentaar op het taalgebruik in de A350 review stond en er heeft een gesrespecteerd user (David Kilpatrick) een ban gekregen. Daarna is de review van de A350 aangepast en is in de tekst alle mogenlijke moeite gedaan om punten die positief zijn negatief uit te leggen.

Verwijderde topic:
http://209.85.175.104/sea...review&hl=en&ct=clnk&cd=1

Voorbeelden van het negatief uitleggen van een positief punt.
  • Aan het feit dat de A300 en A350 de enige camera's zijn die in liveview bruikbare AF hebben en zelfs een burst kunnen schieten in liveview vordt totaal voorbijgegaan, er wordt alleen geklaagt over dat de burst rate te traag is bij gebruik van liveview. (1,8 fps, terwijl een Canon 1000D op RAW zonder LV ook maar 1,5 fps doet)
  • Het mag best als positief genoemd worden dat de camera 14 RAWs in een bust doet (ik ken geen instapper die dat de A350 na doet), maar in plaats daar van wordt er alleen geklaagt dat Sony te conservatief is met het aangeven hoeveel shots de camera in een burst kan maken.
  • Batterij verbruik met liveview wordt vergeleken met dat van andere camera's zonder gebruik van liveview. Terwijl de baterij duur met gebruik van liveview de beste is in z'n kasse (zolang je maar appels met appels vergelijkt). (410 shots voor de A350 en bijvoorbeeld maar 190 shots voor canon's 450D)
  • Bij de resolutie t/m iso 400 staat de matig zure opmerking dat je er toch alleen iets hebt als je alleen maar testcharts schiet.
  • Ze vermelden niet dat onboard flitser ook wireless master kan spelen (niet bij alle merken is dat al standaart op een instapper)
Ik heb het idee dat er een fout in de review zit bij de schrijfsnelheden, ze rapporteren tussen de 4 en 5 MB/s als maximum snelheden terwijl je nooit continious 14MP jpeg fine kan knallen met dergelijke schrijfsnelheden (3,2 MB x 2,4 fps = 7,7 MB/s), en de buffer fullrate in RAW (11,5MB x 1,3fps = 15MB/s) doet ook vermoeden dat de camera veel sneller schrijft als wat door DPR aangegeven wordt. (afwijking van een factor 3 hoe krijg je het als reviewer voor elkaar 8)7 )

Voor de overige tests heb ik geen middelen voor om die te controleren, maar ik heb ook absoluut geen idee meer hoe serieus ik al die grafieken en voorbeeld afbeeldingen moet nemen.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/

[ Voor 26% gewijzigd door martijn_tje op 13-06-2008 09:47 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 00:01
Er waren op het dpreview forum meteen de nodige opmerkingen over de review, die inderdaad leken te verdwijnen. Zo waren er mensen met grote neus die geen probleem met het scherm hadden, en mensen met goede foto's bij hoge ISO en ga zo maar door.

Dat is toch een probleem met dit soort sites, iemand die het vast goed bedoelt schrijft een review over een ander merk dan hun gebruikelijke standaard merk op een dag dat hij met het verkeerde been uit bed is gestapt en dit staat zo op de site, zonder controle op taal of accuratesse. Daarom moet je dit soort stukjes altijd lezen als iemands persoonlijke mening, helaas worden ze soms aangenomen als een echte test. Laat dat aan de vakbladen en serieuze organisaties over.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

ff wat vraagjes van een n00bje op DSLR gebied. ik zat rond te kijken bij de grote ketens en zag de a300 18-70mm kit voor 551,599 en 649. nu leek mij de kit met de 55-200mm erbij leuk, die gaat van ca 709-749 van de hand. ik begreep dat alleen het toestel+zelf te kopen 18-200> lens kan, maar in de praktijk duurder is.

collega die ik hier heb laten meelezen zegt dat voor niet al te close up je die 55-200 er permanent op zou kunnen zetten (ook bv dagjes uit, dierentuin e.d.) en die 18-70 voor in huis en tuin zeg maar erop zet. is dat zo? en welke met compactcamera's vergelijkbare optische zoom ratio is er bij de genoemde lenzen?

ook word ik van de sonysite weinig wijzer als het bv om uvfilters gaat, bij compatible producten staat bv 49, 55, 57mm? iemand ervaring welke maat/maten er op passen? de engelse manual heb ik gedownload, en daar haal ik het ook niet uit...

tot slot de vraag of er ervaring met a300 en CF II en III en IV is; merken jullie (geen burst uiteraard) bij kort achterelkaar foto's maken een vertraging bij de II en III? Of 'moet' je alleen IV hebben bij RAW?

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Oow deze dus ;)
pricewatch: Sony DSLR-A300 +18-70mm + 55-200mm Zwart

Meest klassieke compactjes hebben een lens van 7 tot 21mm o.i.d. wat effectief 35-105 oplevert (21/7=3 of wel 3x zoom). Op je A300 wil je een 18-70 schroeven die 27-105 oplevert (70/18=3,9). Dus de zoom ratio van de 18-70 kitlens is groter. Maar beide combi's leveren effectief 105 mm op, dus de lenzen zijn aan de lange kant effectief even lang dus zoom ratio's zeggen eigenlijk helemaal niks.

Het zijn de effectieve milimeters waar het om gaat niks anders. je 55-200 gedraagtr zich (globaal) als een 83-300 wat voor in de dierentuin in iedergeval een leuk begin is. Die 55-200 zou ik dan wel regelmatig wisselen met de 18-70/in iedergeval mee nemen: mischien dat je wel eens wat groothoek wil gebruiken (al is het maar voor een overzichtje of een groepsfoto.

Maar met 2 compacte en lichte lensjes kan je zonder problemen de hele dag op stap.

18-70: 250 gram
55-200: 300 gram
A300: 680 gram (met batterij)
Totaal: 1230 gram. (voor een dSLR set is dat absoluut niet zwaar, maar als je nog 100 gram wil besparen ten koste van liveview dan kan je ook voor de A200 gaan)

Op beide lenzen gaat trouwens een 55mm filter. (de sony site is trouwens een zootje... stelletje amateurs)http://www.mhohner.de/son...dt=0&ssm=0&circ=0&flsel=0

Ik heb een KM 5D dus voor mij zijn kaartjes niet echt van belang omdat die body veel trager is. Maar naar aanleiding van wat ik heb gezien van de A100 en A350 zou ik een Extreme III of equivalent van een ander merk aan raden.

[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 11-06-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187021

martijn_tje schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:37:
Oow deze dus ;)
pricewatch: Sony DSLR-A300 +18-70mm + 55-200mm Zwart

verhaal

Ik heb een KM 5D dus voor mij zijn kaartjes niet echt van belang omdat die body veel trager is. Maar naar aanleiding van wat ik heb gezien van de A100 en A350 zou ik een Extreme III of equivalent van een ander merk aan raden.
Ik kom vaak Sandisk tegen in de diverse fora, what about Transcend? Kaartjes zijn een stuk goedkoper en ook snel, merk je echt verschil tussen de diverse merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-03 20:38
Ik zoek een goedkope flitser voor de Sony A300, eentje die je extern kan gebruiken en de sterkte kan regelen. Iemand suggesties? Hoe kan ik de aansluiting met de camera het beste doen? Wil het met draad doen, maar moet wel goed werken. Heb laatst deze camera in de studio gebruikt, maar toen reageerde de flitslamp vaak niet op de camera. Die stond op M, flitser naar beneden, dus dan staat er in beeld dat ie niet flitst en bij flitser had ik Rear ingesteld, op aanraden van de fotodocent. Maar later flitste de lamp alleen mee als ik de interne flitser openzette. Maar kan dat ook zonder interne flitser aangestuurd worden? Want dat is wel de bedoeling. Dan heb je wss 2 blokjes nodig, welke precies? En dan de flitsdraad. Verder een softbox of diffusor, wat is daar precies het verschil tussen? En het statief, zet je zo'n ding op een lampstatief? Of moet je daar dan nog een apart blokje tussenzetten? Want ik kan nergens een speciaal flitserstatief of iets dergelijks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Er is nu tijdelijk een actie van sony waarbij je als je een 4gb kaartje koopt, je er 2 gratis krijgt. Je krijgt dus iets van 21 euro terug van sony. Misschien hebben jullie hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wow wat een onsamenhangende en onleesbare post.
averagegamer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 00:26:
Ik zoek een goedkope flitser voor de Sony A300, eentje die je extern kan gebruiken en de sterkte kan regelen. Iemand suggesties?
Sony HVL F42AM. Kan zowel on shoe als draadloos flitsen. En de sterkte is in te stellen. Bij een 36 is de sterkte niet op de flitser in te stellen (kan alleen TTL). En een 56 valt niet meer onder de noemer goedkope flitsers. Misschien dat een Metz 48 ook een optie is (die kan voor ze ver ik weet ook practisch alles wat een merk eigen flits ook kan).
Hoe kan ik de aansluiting met de camera het beste doen? Wil het met draad doen, maar moet wel goed werken.
Aansturing kan je als je een merk eigen flits gebruikt het makkelijkst draadloos doen. dus flitser van je body opklappen, body op draadloos zetten en flitser aan en op draadloos zetten. is zo simpel als maar mogenlijk.
Heb laatst deze camera in de studio gebruikt, maar toen reageerde de flitslamp vaak niet op de camera. Die stond op M, flitser naar beneden, dus dan staat er in beeld dat ie niet flitst en bij flitser had ik Rear ingesteld, op aanraden van de fotodocent. Maar later flitste de lamp alleen mee als ik de interne flitser openzette. Maar kan dat ook zonder interne flitser aangestuurd worden? Want dat is wel de bedoeling. Dan heb je wss 2 blokjes nodig, welke precies? En dan de flitsdraad.
Studio gebruik is lastig bij gebrek aan een PC Sync poort op je body. Dus zal je je onboard flitser op moeten klappen en de studio flitser daar op moeten laten reageren. Als de flitsers al op je preflash reageren dan kan je de 2 seconde zelfontspanner aanzetten om de flitsers de kans te geven zich opnieuw op te laden. Of er ook kabels zijn die je op de flits schoun kan aansluiten weet ik zo snel niet (ik doe niks met studio flitsen)
Verder een softbox of diffusor, wat is daar precies het verschil tussen?
geen flauw idee
En het statief, zet je zo'n ding op een lampstatief? Of moet je daar dan nog een apart blokje tussenzetten? Want ik kan nergens een speciaal flitserstatief of iets dergelijks vinden.
Een sony 36, 42 of 56 flitser kan je op een gewoon statief schoeven. In plaatje dat je als standaard voor de flitser gebruikt zit schroefdraad.[/quote]

[ Voor 33% gewijzigd door martijn_tje op 13-06-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 14:36

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

WybWyb schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 00:31:
Er is nu tijdelijk een actie van sony waarbij je als je een 4gb kaartje koopt, je er 2 gratis krijgt. Je krijgt dus iets van 21 euro terug van sony. Misschien hebben jullie hier wat aan.
Heb je hier een linkje van oid?

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
martijn_tje schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:30:
Wow wat een onsamenhangende en onleesbare post.

[...]

Sony HVL F42AM. Kan zowel on shoe als draadloos flitsen. En de sterkte is in te stellen. Bij een 36 is de sterkte niet op de flitser in te stellen (kan alleen TTL). En een 56 valt niet meer onder de noemer goedkope flitsers. Misschien dat een Metz 48 ook een optie is (die kan voor ze ver ik weet ook practisch alles wat een merk eigen flits ook kan).

[...]

Aansturing kan je als je een merk eigen flits gebruikt het makkelijkst draadloos doen. dus flitser van je body opklappen, body op draadloos zetten en flitser aan en op draadloos zetten. is zo simpel als maar mogenlijk.

[...]

Studio gebruik is lastig bij gebrek aan een PC Sync poort op je body. Dus zal je je onboard flitser op moeten klappen en de studio flitser daar op moeten laten reageren. Als de flitsers al op je preflash reageren dan kan je de 2 seconde zelfontspanner aanzetten om de flitsers de kans te geven zich opnieuw op te laden. Of er ook kabels zijn die je op de flits schoun kan aansluiten weet ik zo snel niet (ik doe niks met studio flitsen)

[...]

geen flauw idee

[...]

Een sony 36, 42 of 56 flitser kan je op een gewoon statief schoeven. In plaatje dat je als standaard voor de flitser gebruikt zit schroefdraad.[/quote]
Ok, bedankt voor de uitleg. Dus je hebt geen trigger etc nodig met een Sony flitser, gewoon de flitser en camera op wireless zetten en de flitser openzetten. En de interne flitser flitst dan niet mee heh? Wat bedoel je met een gewoon statief, gewoon fotostatief of gewoon lampstatief? Want fotostatieven zijn niet goedkoop en nemen veel ruimte in. Ik heb ook wel eens flitsers zien staan op een eenpootstatief die aan de onderkant een paar opklapbare poten had waardoor het eenpootstatief bleef staan, wat zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:00

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Er is een apparaatje met PC Sync poort om op je flitsvoet te zetten, de FA-ST1AM. Deze beschermt ook je camera tegen eventuele te hoge spanning die studioflitsers kunnen afgeven. De adviesprijs is 179.00.

Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20070307203518.jpg

Minolta had de Minolta PCT-100 die precies hetzelfde doet.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Grubeater schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:23:
Er is een apparaatje met PC Sync poort om op je flitsvoet te zetten, de FA-ST1AM. Deze beschermt ook je camera tegen eventuele te hoge spanning die studioflitsers kunnen afgeven. De adviesprijs is 179.00.

[afbeelding]

Minolta had de Minolta PCT-100 die precies hetzelfde doet.
Dat is nogal een prijs hey, daar heb je een mooie studiolamp of flitser voor en wat doet het nou precies? Uit het verhaal van Martijn begrijp ik dat je helemaal geen sync blokjes, flitsblokjes of speciale Sonyverloopflitsblokjes nodig hebt als je een Sony flitser extern van je camera draadloos gebruikt. Of flitst de interne flitser dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 11:13
averagegamer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:07:
[...]

Ok, bedankt voor de uitleg. Dus je hebt geen trigger etc nodig met een Sony flitser, gewoon de flitser en camera op wireless zetten en de flitser openzetten. En de interne flitser flitst dan niet mee heh? Wat bedoel je met een gewoon statief, gewoon fotostatief of gewoon lampstatief? Want fotostatieven zijn niet goedkoop en nemen veel ruimte in. Ik heb ook wel eens flitsers zien staan op een eenpootstatief die aan de onderkant een paar opklapbare poten had waardoor het eenpootstatief bleef staan, wat zijn dat dan?
De interne flitser flitst dan wel mee, maar in vergelijking met je externe flitser is die flits zwak. Het Sony draadloos flits systeem werkt met infrarode lichtpulsen, dus vandaar dat je interne flitser open moet staan. Mocht je echt geen licht van je camera willen zien kan je er altijd nog een IR filter voor fabrieken (volledig belicht z/w negatief doet het vaak goed). Dan reageert je externe flitser nog wel, maar er komt geen zichtbaar licht vanuit de onboard flitser.

Met een gewoon statief wordt bedoeld een statief waar standaard schroefdraad opzit waar je in theorie een camera op kan schroeven. Bij de Sony flitsers zit een apart voetje waar je de flitser op kan klikken, en waar dus ook schroefdraad inzit. Een goedkoop statief van 2 tientjes voldoet dan meestal wel. Hoe het statief verder is opgebouwd boeit verder niet.
averagegamer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:27:
[...]

Dat is nogal een prijs hey, daar heb je een mooie studiolamp of flitser voor en wat doet het nou precies? Uit het verhaal van Martijn begrijp ik dat je helemaal geen sync blokjes, flitsblokjes of speciale Sonyverloopflitsblokjes nodig hebt als je een Sony flitser extern van je camera draadloos gebruikt. Of flitst de interne flitser dan mee?
Dat blokje voegt een X-sync contact toe aan je camera, zodat je ook 'echte' studio flitsers op je camera aan kunt sluiten. Daarnaast zit er nog wat electronica en beveiliging in, zodat je niet je camera sloopt wanneer er opeens vanuit zo'n grote flitser teveel spanning op komt te staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfensteijn op 13-06-2008 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

averagegamer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:27:
[...]

De interne flitser flits mee, maar als je een stukje ontwikkeld onbelicht negatief over je interne flitser heen plakt wordt grotendeels alleen het infrarode deel van de flits doorgelaten en daar reageren de Minolta en Sony flitsers ook op.

edit:
Te laat, :w Wolfensteijn

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

NetForce1 schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:38:
[...]

Heb je hier een linkje van oid?
Zie sony.nl/acties

Overigens vandaag A300X (met 2 lenzen) gekocht; jammere is dat deze actie bij de goedkopere winkels niet zal werken omdat die geen relatief duurdere kaarten niet verkopen. In elk geval wel een gratis workshop en boek :)

/edit: workshops op zaterdagen zitten allemaal vol, dat kost dus een vrije dag :X

[ Voor 35% gewijzigd door tweaktubbie op 13-06-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wolfensteijn schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:41:
De interne flitser flitst dan wel mee
Bij HHS flitsen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Met draadloos aansturen wel. Hoe anders moet jouw flitser weten dat hij moet flitsen? Het is niet zozeer meeflitsen, als meer een signaal voor de andere flitser om af te gaan. Maar er komt licht bij vrij, wat van invloed kan zijn op de foto die je wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 13:48

Sick Nick

Drop the top!

Voorbeeldje wat de a300 kan doen (met een leuke lens erop, 35 F/1.4 G vol open):

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2q9kqia.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/15p5uzq.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Sick Nick op 13-06-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wolfensteijn schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 20:38:
Met draadloos aansturen wel. Hoe anders moet jouw flitser weten dat hij moet flitsen? Het is niet zozeer meeflitsen, als meer een signaal voor de andere flitser om af te gaan.
Bij draadloos HSS is dat signaal dus al geweest voordat de sluiter open gaat ;)

bron
http://thesybersite.com/minolta/flashfacts/index.htm

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 13-06-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

leuke foto, alleen jammer dat de zijspiegel van die auto geen focuspunt was... maargoed dat ff lekker offtopic (terwijl ik Nederland - Frankrijk zit te kijken)

Die actie op het geheugen moet je geloof ik niet doen. Dan krijg je mischien wel een sandisk kaartje, maar niet met een lekker hoge snelheid. Ik heb een 2GB kaartje en een 4GB kaartje, dat 2GB kaartje gelijk bij de aankoop van de A350 gedaan. We hebben dus die actie niet gedaan... Maar bij een andere winkel hier in Apeldoorn zijn we wezen kijken, waarbij we ook op die actie gewezen werden. Maar ik zag toen al gelijk dat dat een langzamere snelheid was. En met die snelheid heb ik dat 2GB kaartje.
Als ik burst met dat 2GB kaartje dan loopt het aantal dat ie kan bufferen snel terug, en moet ik een aardig poosje wachten totdat ik weer een paar foto's kan bursten. Echter bij het 4GB kaartje (SanDisk III) kan ik zo lang bursten dat hij ermee stopt, om oververhitting te voorkomen :p tijdens de burst blijft hij dan hangen op een buffer van 4! Dat kaartje zit er nu dan ook standaard in, en de 2GB dient nu als reserve kaart.

-edit-
Als je niet weet welk formaat filter je moet hebben, zoek dan even het objectief op waar je een filter voor moet hebben, bij de meeste webshops staat namelijk de diameter van het objectief. Dat is dezelfde maat die het filter heeft!

[ Voor 10% gewijzigd door pcprutser op 13-06-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02-2024

Oxize

Social Engineering Specialist

Heb sinds 31 mei ook een Sony Alpha 350. Ben er zeer tevreden mee. Is heel wat anders dan een analoge spiegelreflex van 15 jaar oud. Geen geworstel meer met filmrolletjes. Direct de foto's bekijken op de lifeview lcd.

Toevallig zag ik deze week iets staan dat mensen die ergens in Mei en Juli 2008 een Alpha 300/350 hebben gekocht dat ze een gratis workshop + handboek kunnen krijgen.

Heb me dus gelijk aangemeld voor dit, aangezien ik nog maar een beginner ben op dit vlak.

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Eerste pogingen leveren aardig resultaat op; hoe doen jullie het met macrofoto's? Aparte stand (bloemetje op type opname) en 18-70 lens erop?

Deze bv die is bijgesneden en dan best uit het handje een redelijk resultaat geeft (ik weet het, geen toppertje maar toch leuk dat je kwart bijsnijdt uit hele foto en dan dit krijgt):
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/sonyalpha300/SFQYWf-alYI/AAAAAAAAAEI/MKjrZihA6xM/DSC00051.JPG?imgmax=720

Probeerseltje met de 18-70 en 2x zoom
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/sonyalpha300/SFQYU2hRmLI/AAAAAAAAAEA/Ukn8HvUt6a0/DSC00049.JPG?imgmax=720

[ Voor 39% gewijzigd door tweaktubbie op 14-06-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

@tweaktubbie: ik vind die eerste foto niet geweldig, verkeerde focuspunten denk ik, de bast links is scherp, dat beestje niet.. Die 2e vind ik wel super!!!!!! maarja dat offtopic

Ik was vandaag in het gelredome, maar ik had de 'oude' sony compact camera mee... Zo wat komen daar ineens een brakke foto's vanaf! Niet normaal!
Maarja.. Ook net een screen protector besteld bij invisible shield (wat een super bedrijf, zie daarvoor 'Het grote Creative Zen Vision:M topic') , schijnt dat het LCD-scherm nogal krasgevoelig is...en voor (omgerekend, koers van 14 juni) €7,99 (geen verzendkosten, duurt wel iets langer voordat ie in huis is, maarja ik heb geen haast) vind ik dat niet duur.. Als je ziet wat dat plastic allemaal aankan :-o echt super! En je krijgt een nieuwe als je het shield ervan af moet halen voor bv reparatie, of als het shield kapot gaat! Echt een super service!

[ Voor 0% gewijzigd door pcprutser op 18-06-2008 22:57 . Reden: spelfout eruit (A) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
tweaktubbie schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:37:
Eerste pogingen leveren aardig resultaat op; hoe doen jullie het met macrofoto's? Aparte stand (bloemetje op type opname) en 18-70 lens erop?
Ik zou iets doen als A, f/11 o.i.d. (diafragma meestal geknepen om wat scherptediepte te krijgen), zelf focus punt kiezen, AF modus afhankelijk van het onderwerp (staat t onderwerp stil?), belichtings compensatie is afhankelijk van de omstandigheden, net als iso. Als de AF niet wil dan over op MF.

Scene programma's heb ik tot nu toe nog niet gebruikt en ik heb m'n KM 5D bijna 2,5 jaar dus ik denk dat dat wel zo zal blijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 00:58
Oxize schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:14:
Heb sinds 31 mei ook een Sony Alpha 350. Ben er zeer tevreden mee. Is heel wat anders dan een analoge spiegelreflex van 15 jaar oud. Geen geworstel meer met filmrolletjes. Direct de foto's bekijken op de lifeview lcd.

Toevallig zag ik deze week iets staan dat mensen die ergens in Mei en Juli 2008 een Alpha 300/350 hebben gekocht dat ze een gratis workshop + handboek kunnen krijgen.

Heb me dus gelijk aangemeld voor dit, aangezien ik nog maar een beginner ben op dit vlak.
Ik heb deze cursus zaterdag gehad in Haarlem bij Focus, een zeer interessant stukje cursus, alles wordt behandeld op het gebied van fotografie, maar natuurlijk ook op gebied van de camera, en zelfs het fotobewerken met de software die je meegeleverd krijgt bij je camera.

Jaa, was voor mij zeer nuttig, ook het fijne is dat je verschillende objectieven mag gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

M-AH schreef op maandag 16 juni 2008 @ 10:41:
[...]

Jaa, was voor mij zeer nuttig, ook het fijne is dat je verschillende objectieven mag gaan uitproberen.
Goeie marketing ja. Alles om te laten zien dat de 1000 euro carl zeiss lenzen 200 maal beter zijn dan de standaard kitlens, zodat ze daar wat meer van hopen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
Anoniem: 118498 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:29:
[...]

Goeie marketing ja. Alles om te laten zien dat de 1000 euro carl zeiss lenzen 200 maal beter zijn dan de standaard kitlens, zodat ze daar wat meer van hopen te verkopen.
Miscchien wel, maar zo simpelminded ben ik niet. Het was leuk om uit te proberen, en om te kijken wat voor alternatieve er zijn, en wat voor objectieven ik wil gaan aanschaffen, dit hoeven niet per direct objectieven van Sony te zijn, maar mogen ook gewoon Sony Mount zijn wat mij betreft.

edit: en ik maar puzzelen en puzzelen, zonder h was het dus! haha bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door M-AH op 16-06-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 21:54
M-AH schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:09:
[...]

Miscchien wel, maar zo simpelminded ben ik niet. Het was leuk om uit te proberen, en om te kijken wat voor alternatieve er zijn, en wat voor objectieven ik wil gaan aanschaffen, dit hoeven niet per direct objectieven van Sony te zijn, maar mogen ook gewoon Sony Mouth zijn wat mij betreft.
Lol :P

Iets met mount... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 16-06-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

sony monden? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 16:05
Afgelopen zaterdag de A300 met kitlens (18-70) gekocht en ben er heel gelukkig mee :) Fijne camera om mee te schieten, menu's zijn heel overzichtelijk en de kitlens voelt naar mijn inziens heel degelijk aan.

Ik ben niet voor de A350 gegaan omdat 10MP mij eigenlijk wel genoeg is, en omdat ik dan bang ben dat er dan toch wat kwaliteit verloren gaat omdat er toch dezelfde sensor in de camera's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
alex3305 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:59:
Ik ben niet voor de A350 gegaan omdat 10MP mij eigenlijk wel genoeg is, en omdat ik dan bang ben dat er dan toch wat kwaliteit verloren gaat omdat er toch dezelfde sensor in de camera's zit.
In de A350 zit een andere sensor. Wel weer APS-C (fysiek even groot) en een CCD, maar een nieuw ontwerp. Dus geen reincarnatie van de 10MP Sony sensor die ook in o.a. de A100 en diverse Nikon en Pentax camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
martijn_tje schreef op maandag 16 juni 2008 @ 22:50:
[...]

In de A350 zit een andere sensor. Wel weer APS-C (fysiek even groot) en een CCD, maar een nieuw ontwerp. Dus geen reincarnatie van de 10MP Sony sensor die ook in o.a. de A100 en diverse Nikon en Pentax camera's.
Hoe dan ook zit je met de 350, die langzamer is. en dezelfde grote chip met meer pixels (pixels zijn dus kleiner) wat uiteraard resulteert in meer ruisgevoeligheid.

Ik heb ook nog geen reden gevonden om de 350 aan te schaffen, daarom maar gewoon de 300 gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door M-AH op 17-06-2008 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

het is veel te makkelijk om te zeggen meer pixels = meer ruis.

Mijn D50 sensor is groter dan mijn 30D sensor. De D50 sensor heeft 6mp, de 30D 8mp, toch is zowel het dynamisch bereik als de ruis beter van de 30d. Ook is de D50 niet ouder dan de 30d. Kortom, je gaat wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
M-AH schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:09:
[...]

Hoe dan ook zit je met de 350, die langzamer is. en dezelfde grote chip met meer pixels (pixels zijn dus kleiner) wat uiteraard resulteert in meer ruisgevoeligheid.

Ik heb ook nog geen reden gevonden om de 350 aan te schaffen, daarom maar gewoon de 300 gedaan.
Dan heb je ook nog deze creatieve review van www.photoclubalpha.com dus er zullen zeker wel gebruikers zijn die voordelen aan de a350 zien.

Voor mij is het vooral het soort ruis van belang, aangezien ik die mooier vind op de a350 dan op een a700. Niet dat ik een a350 (of een a700) ga kopen, aangezien mijn 7D nog prima bevalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb de A300 nu een maand ongeveer en ben er zeer tevreden over. Wou eerst de A200 halen aangezien ik beginnend DSLR fotograaf ben maar mijn vriendin vond de Liveview oh zo handig.. Zij is erg te spreken over de LV maar ik ben er niet zo dol op.. Ik gebruikt liever het occulair.. Heb de kit en een losse lens gekocht (Sigma 70-300mm) en vind het wel een fijne camera.

En ben blij dat dit topic er eindelijk is want ik miste het al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb een Alpha 300 laten reserveren met de 18-70 kitlens. Kost 330,-, en haal hem volgende maand op.

O+ dollar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Dat is inderdaad wel heeeeel erg el-cheapo!

Overigens vind ik het nog wel steeds lastig om dSLR te schieten. Hiervoor heb ik altijd een Point and Shoot gehad. Wel vind ik de menu's op de A300 echt wel heeel gemakkelijk ingedeeld! Heel overzichtelijk en je kunt zien dat hier zeker goed aandacht aan is besteed!

offtopic:
Hier ook een mooie ervaring met de dollar;
Vandeweek bij Arrow Rock Festival geweest, KISS shirt: 35 euro... Niet gekocht omdat ik die te duur vond, gister maar besteld bij KISS Online (officiële site in de US), 30 euro betaald met 2 shirts en een 90x60cm poster! :P

[ Voor 29% gewijzigd door alex3305 op 18-06-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ik heb de Sony HVL 42 flitser gekocht via internet. Ben ermee naar de winkel gegaan en daar zeiden ze dat je deze flitser met een Sony A300 niet extern kan aansturen. Zowel met draad als draadloos niet, omdat er geen sync aansluiting op de flitser zit en er geen blokje daarvoor bestaat die op de flitser past. Het kan alleen via de interne flitser, maar dat wil ik niet. Is er echt geen andere optie? Volgens de winkel kan het alleen met een duurdere flitser van Sony of Metz van over de 300 euro als die een verwisselbare aansluiting heeft. Maar dat wordt me te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
averagegamer schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 17:17:
Ik heb de Sony HVL 42 flitser gekocht via internet. Ben ermee naar de winkel gegaan en daar zeiden ze dat je deze flitser met een Sony A300 niet extern kan aansturen.
Ze kunnen zo veel zeggen in die winkel 8)7

Volgens de handleiding van de flitser zelf kan ie gewoon draadloos ongeacht welke Sony body. Dus ik stel voor dat je pagina 39 van het nederlandse deel van de handleiding eens door gaat nemen (pagina 255 van de onderstaande PDF)

http://pdf.crse.com/manuals/3285951111.pdf (van de Sony site zelf)

Edit: voor het veranderen van kanaal moet de flitser op de body zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 18-06-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 10:10
M-AH schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:09:
[...]

Waarschijnlijk als je de A350 op 10 megapixel zet is hij gewoon even snel als de A300 mocht het nodig zijn een halve beeld per seconde sneller te schieten. Als je het geld ervoor over hebt (70 euro verschil zo even snel in de pricewatch te zien) zou ik het zeker overwegen de A350 te nemen, maar om de keuze van de snelheid af te laten hangen vind ik wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
siknu schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:53:Waarschijnlijk als je de A350 op 10 megapixel zet is hij gewoon even snel als de A300
Volgens mij niet. Eerst wordt namelijk de volledige sensor uitgelezen en in postprocessing wordt de afbeelding pas naar een ander formaat verkleind.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 18-06-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
martijn_tje schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:38:
[...]

Ze kunnen zo veel zeggen in die winkel 8)7

Volgens de handleiding van de flitser zelf kan ie gewoon draadloos ongeacht welke Sony body. Dus ik stel voor dat je pagina 39 van het nederlandse deel van de handleiding eens door gaat nemen (pagina 255 van de onderstaande PDF)

http://pdf.crse.com/manuals/3285951111.pdf (van de Sony site zelf)

Edit: voor het veranderen van kanaal moet de flitser op de body zitten.
Het zou fijn zijn als je wat aandachtiger zou lezen, want ik had al aangegeven dat draadloos flitsen mogelijk is via de interne flitser. Maar ik wil de externe flitser aansturen zonder verplicht te zijn de interne flitser te gebruiken.

Nogmaals:
Ik heb een Sony A300 en een Sony HVL-42 flitser. Deze kan je zonder blokjes op de camera zetten en gebruiken. Nu wil ik deze flitser los van de camera zetten en aansturen via de camera. Voor zover ik weet kan dat alleen door de interne flitser open te klappen en de externe flitser mee te laten flitsen. Dit wil ik niet, ik wil de externe flitser laten flitsen zonder interne flitser. Dus dan moet je een flitsblokje op je Sony camera zetten met een sync aansluiting, maar je moet dan ook nog een sync aansluiting op je flitser hebben voor een draad of eventueel draadloze aansluiting. Volgens de fotozaak waar ik vanmiddag was bestaat er geen blokje dat op die flitser past met een sync aansluiting. Heb zelf op internet gezocht en kom allerlei blokjes voor de Sony tegen, maar wordt er niet wijs uit.

Kan ik mijn externe flitser aansturen met mijn camera zonder de interne flitser verplicht te moeten gebruiken? En zo ja, wat heb ik ervoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Minolta had de IR wireless Flash Controller, maar die is er niet meer. De interne flitser doet hetzelfde, dus heeft Sony deze niet overgenomen.

Maar er zijn meer off-camera flash oplossingen, en ze kosten 3x niks.

Er zijn ook studio oplossingen, maar die zijn een stuk duurder.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Jiriki schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:15:
Minolta had de IR wireless Flash Controller, maar die is er niet meer. De interne flitser doet hetzelfde, dus heeft Sony deze niet overgenomen.

Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar volgens mij is dit het blokje dat je op je camera zet zodat je er een kabel in kan doen, maar die kabel moet je wel ergens in kunnen doen op de flitser, en er zit daarvoor geen aansluiting op de flitser. Dus je zou eigenlijk ook een soort blokje moeten zijn die je op de flitser kan schuiven, maar een gewoon cameraflitsblokje past daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Waarom geen plakkertje voor de interne flitser doen dan eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
alex3305 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:25:
Waarom geen plakkertje voor de interne flitser doen dan eventueel?
Ja, heb ik ook overna gedacht. Maar je moet het dan wel precies zo doen dat er wel een flits valt op de flitser, maar niet op je onderwerp, lijkt me een gepruts, zeker omdat als je de opstelling steeds wilt veranderen en de afstand tussen de interne en externe flitser verschilt. Of is jouw idee anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Jiriki schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:15:

Ik heb nog even naar dat blokje gekeken en vergeleken met de aansluiting op de flitser. Als je naar de 2e foto gaat, die aansluiting is precies hetzelfde als die aan de onderkant van mijn flitser zit, dus die kan je dan dus niet op elkaar zetten. Ik heb dus een blokje nodig wat daarop kan en waar je dan het snoer ik kan doen dat uit de camera komt om de flits aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Wat wil je nou precies doen? Welk effect wil je bereiken? Als jij gaat vertellen wat jij wilt, kunnen wij je vertellen hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

Voor zover mijn kennis reikt is er geen officiele manier om een Sony flitser met een kabel aan te sturen. Behalve dan met blokjes en X-sync kabeltjes te gaan werken.

Draadloos flitsen zonder dat de interne flitser mee belicht kan zodra je een filter voor de interne fliters plaatst die alleen IR (infrarood licht) doorlaat.

Wil je gaan spelen met studio flitsers en die met een flash aansturen, niet doen, haal dan een X-sync blokje, en ga die flitsers met een kabel aansturen. Dat heb ik deze serie gedaan http://wolf.a61.nl/gallery2/v/Fotoshoots/renee2/ en dat werkt prima. De studio flitsers laten reageren op je eigen flash werkt vaak niet, omdat je regelmatig met een pre-flash zit. Zelfs wanneer je camera (en flash) op M (manueel) staan.

Dus nogmaals, wat wil je precies bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Neem anders eens contact op met sony zelf! Of mischien ga je (of iemand anders) naar een cursus die ze nu weggeven bij de aankoop van een A3#0 en kan je vragen of het mogelijk is! Ik heb gehoord dat je ook allerlei objectieven mag proberen... Dan zou je dit ook kunnen vragen, en een zinnig antwoord kunnen verwachten... Of stuur naar wat fotoshop's een mailtje met je vraag erin...

Zaterdag was ik in het Gelredome, en daar heb ik foto's gemaakt met de compact camera! Ik kan nog steeds niet makkelijk terug schakelen! En toen ik ze 's avonds aan het checken was (of nou ja, onscherpe foto's eruit aan het halen), zag ik gelijk dat de kwaliteit eigenlijk gewoon brak is! De meeste mobiele telefoons van tegenwoordig beschikken over meer kwaliteit :p
Anders vergeet ik ff dat ik zaterdag nog gereageerd heb 8)7 en vrijwel exact hetzelfde heb gezegt als hierboven :X

Voor na mijn vakantie ben ik nu alweer een verlanglijstje aan het opstellen :p
Met op nummer 1: Goedkope compact camera, ik neem niet de dure foto gear mee naar een evenement/concert waar ik niet kom om foto's te maken (A)

'K moet binnenkort (als het ff mooi weer is) er echt eens ff op uit om de nieuwe 70-300 lens echt te gaan gebruiken! Iemand nog ideeen over wat ik echt moet fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Oke, even anders dan. Je hebt de Sony FA-CC1AM nodig, en misschien nog de Sony FA-CS1AM als er geen PC aansluiting op de flitser zit.

Met de interne flitser is echt veel gemakkelijker en een van de unieke punten van het Minolta flits systeem. Omdat het op IR werkt, kun je eventueel de flitser afplakken met een filter of een stuk onbelicht maar ontwikkeld dia film, je hebt dan geen zichtbaar licht maar wel IR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Jammere is wel dat je 18 jaar moet zijn voor de cursus:( Nu laat ik mijn vader wel gaan zodat hij die cursus kan doen. Dan kan hij mij wel weer de dingen die ik moet weten vertellen. Ik heb wel al wat ervaring met spiegelreflex, maar wel jammer dat sony zulke voorwaarden stelt.
Gelukkig krijg je er ook een boek bij... misschien dat daar nog iets leuks in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
quote: Wolfensteijn
Wat wil je nou precies doen? Welk effect wil je bereiken? Als jij gaat vertellen wat jij wilt, kunnen wij je vertellen hoe je dat voor elkaar kan krijgen.
Wat ik wil doen? Mn externe flitser gebruiken zonder de interne flitser te gebruiken. Wil geen hele studioset omdat dat veel geld kost en ik heb er weinig ruimte voor. Ik wilde zoiezo al een externe flitser voor op de camera en wil hem dan ook als losse lichtbron gaan gebruiken voor portretten en studiofotografie. Wil eenvoudig beginnen, dus 1 flitser met diffusor of softboxje en dan van karton een snoot maken en een reflechtiescherm maken van piepschuim. Ik wil de lichtbron dus van verschillende kanten op mijn onderwerp kunnen richten en eventueel ook de interne flitser gebruiken, maar dat ik wel zelf kan kiezen, want ik wil niet steeds het licht van de interne flitser op mn onderwerp krijgen.
Voor zover mijn kennis reikt is er geen officiele manier om een Sony flitser met een kabel aan te sturen. Behalve dan met blokjes en X-sync kabeltjes te gaan werken.
Als jij me vertelt welk blokje ik op mijn flitser kan zetten.
Draadloos flitsen zonder dat de interne flitser mee belicht kan zodra je een filter voor de interne fliters plaatst die alleen IR (infrarood licht) doorlaat.
Ok, dat is een goede tip. Waar koop ik zo'n filter en werkt dit feilloos?
quote: pcprutser
Neem anders eens contact op met sony zelf!
Was ik inderdaad van plan om morgen te doen, maar als de oplossing niet te vinden is bij producten van Sony zelf zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het niet kan.
Of stuur naar wat fotoshop's een mailtje met je vraag erin...
Ben dus vandaag in een fotozaak geweest en eventueel ga ik nog wel naar een andere zaak.
quote: Jiriki
Oke, even anders dan. Je hebt de Sony FA-CC1AM nodig, en misschien nog de Sony FA-CS1AM als er geen PC aansluiting op de flitser zit.
De FA-CC1AM heeft volgens mij dezelfde aansluiting als de flitser, dus past daar niet op, maar wss wel op camera, en de FA-CS1AM past denk ik wel op de flitser en die twee blokjes zou je dan met elkaar kunnen verbinden, dan zou het moeten werken, maar is wel een dure oplossing, alhoewel er voor het blokje op de camera ook wel goedkopere alternatieven zijn.
Met de interne flitser is echt veel gemakkelijker en een van de unieke punten van het Minolta flits systeem.
Maar dan moet je wel steeds die flitser gebruiken en krijg je dus altijd frontaal licht erbij.
Omdat het op IR werkt, kun je eventueel de flitser afplakken met een filter of een stuk onbelicht maar ontwikkeld dia film, je hebt dan geen zichtbaar licht maar wel IR.
Ok, en dat werkt feilloos? Niet dat je steeds 5 keer de foto moet maken. Zou wel een goede oplossing zijn. Hoe kom ik aan zo'n filter? Dat met die film lijkt me minder handig. Heb niet die film en de apparatuur ervoor om m onbelicht maar ontwikkeld te maken en heb ook helemaal geen verstand van analoge fotografie. En als je die filter er makkelijk op en af zet dan kun je ook makkelijk switchen tussen wel of geen intern flitslicht. Dus dat zou super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
WybWyb schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:26:
Jammere is wel dat je 18 jaar moet zijn voor de cursus:( Nu laat ik mijn vader wel gaan zodat hij die cursus kan doen. Dan kan hij mij wel weer de dingen die ik moet weten vertellen. Ik heb wel al wat ervaring met spiegelreflex, maar wel jammer dat sony zulke voorwaarden stelt.
Gelukkig krijg je er ook een boek bij... misschien dat daar nog iets leuks in staat.
Moet je daar 18 voor zijn? Wat een onzin. Vervelend voor je. Ik heb laatst de A300 gekocht, zal me ook s opgeven voor die cursus en heb ook wel interesse in dat boek :) Wel een goede actie Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
WybWyb schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:26:
Moet je daar 18 voor zijn? Wat een onzin. Vervelend voor je. Ik heb laatst de A300 gekocht, zal me ook s opgeven voor die cursus en heb ook wel interesse in dat boek :) Wel een goede actie van Sony.

Ho, nou staat ie er 2 keer, sorry :) Zie zo gauw niet hoe ik m kan verwijderen, wou m alleen editten.

[ Voor 7% gewijzigd door averagegamer op 18-06-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

:p
Ik heb van de week in een topic op GoT gelezen dat de zaterdagen al vol zitten :( Ons toestel is net voor de actie periode aangeschaft... dus wij vallen buiten de boot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
pcprutser schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:55:
Ik heb van de week in een topic op GoT gelezen dat de zaterdagen al vol zitten :( Ons toestel is net voor de actie periode aangeschaft... dus wij vallen buiten de boot :(
das mooi klote dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
averagegamer schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:29:
Ok, en dat werkt feilloos? Niet dat je steeds 5 keer de foto moet maken. Zou wel een goede oplossing zijn. Hoe kom ik aan zo'n filter? Dat met die film lijkt me minder handig. Heb niet die film en de apparatuur ervoor om m onbelicht maar ontwikkeld te maken en heb ook helemaal geen verstand van analoge fotografie.
Aan t begin of eind van een ontwikkeld negatief zit altijd wel een rest stukje dat niet belicht is.
En als je die filter er makkelijk op en af zet dan kun je ook makkelijk switchen tussen wel of geen intern flitslicht. Dus dat zou super zijn.
Ik zou lekker HHS gaan flitsen. Schroef je sluitertijd iets op als je geen frontaal licht (HSS aan) wil, draai em iets terug als je onboard flitser wel mee mag doen (HSS uit).

De optie's die je hebt zijn:
1) HHS flitsen,
2) Filteren (idd niet belicht maar wel ontwikkeld negatief),
3) Flitslicht van je interne flitser weg bouncen.

Mocht het echt niet anders kunnen, een kleiner diafragma of een grotere werk afstand verminderd ook deinvloed van het flits licht van de interne flitser op het resultaat (de synchronysatie burst komt ongeveer overeen met een richtgetal van 2 (niet erg sterg dus) ongeacht de omstandigheden (alleen HSS maakt verschil voor de timing van de sync burst).

[ Voor 47% gewijzigd door martijn_tje op 18-06-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
martijn_tje schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:06:
[...]

Waarom wil je niet de interne flits gebruiken om je losse flitser aan te sturen?

Er zijn namelijk ook methodes zat te verzinnen om er voor te zorgen dat je interne flits niks/veel minder bij draagt aan de foto. Dus als het je daar om gaat is de interne flits gebruiken ook geen probleem.

HHS flitsen, Filteren (idd niet belicht maar wel ontwikkeld negatief), of via een wit kartonnetje het flitslicht van je interne flitser weg bouncen. Mocht het echt niet anders kunnen, een kleiner diafragma of een grotere werk afstand verminderd ook de bijdrage van het flits licht van de interne flitser op het resultaat (de synchronysatie burst komt ongeveer overeen met een richtgetal van 2 ongeacht de omstandigheden, alleen HSS maakt verschil voor de timing van de sync burst).

Ik heb geen zin in gepruts met het blokkeren van de interne flitser waarbij je bij elke nieuwe opstelling opnieuw moet gaan prutsen. Als er een filter is waarmee je het licht maar niet het IR signaal blokkeert die je makkelijk op en af de interne flitser zet dan zou dat super zijn, dus als je er eentje weet, hoe dat precies heet of waar het te koop is dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

averagegamer schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:15:
[...]

Ik heb geen zin in gepruts met het blokkeren van de interne flitser waarbij je bij elke nieuwe opstelling opnieuw moet gaan prutsen. Als er een filter is waarmee je het licht maar niet het IR signaal blokkeert die je makkelijk op en af de interne flitser zet dan zou dat super zijn, dus als je er eentje weet, hoe dat precies heet of waar het te koop is dan hoor ik het graag.
Het afplakken van de interne flitser met een stukje negatief kost je (bijna) niets en we zijn tenslotte tweakers. Ik zou dat eerst gewoon gaan uitproberen hoe goed dat voor jou werkt, er zijn genoeg mensen die het al hebben uitgeprobeerd. Interessant topic: Zelfbouw infrarood filter
De FA-CC1AM kun je op de FA-CS1AM aansluiten zodat je de flitser bedraad kan gebruiken met je camera, de HVL-F56AM en HVL-F58AM hebben een aansluiting voor de stekker van de FA-CC1AM zodat je de FA-CS1AM niet nodig hebt. Maar dit is de dure oplossing, deze kabels kosten iets van 40-60 euro.
Een IR filter zoals de Hoya R72 kost ook al snel 40 euro en die zijn niet echt voor flitsers bedoelt maar voor lenzen.
Dus gewoon een plakbandje met wat ontwikkelde, onbelichte negatief er op en lekker experimenteren. Het voordeel van DSLR's is dat prutsen niet een rolletje kost, alleen een beetje accu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
averagegamer schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:15:
Ik heb geen zin in gepruts met het blokkeren van de interne flitser waarbij je bij elke nieuwe opstelling opnieuw moet gaan prutsen.
Doe dan HSS flitsen, t kost je niks je moet alleen zorgen dat je sluitertijd snel genoeg is. (bij HSS flitsen is de synchronistie burst van de interne flitser die normaal komt als de sluiter net open is al afgelopen voordat de sluiter open gaat.)

Andere optie's zijn zelfbouw, dus hoeveel gepruts het is hangt af van je eigen handigheid. (plakbandje aan de bovenkant van je flitser en IR filter en je kan het ding altijd laten zitten, je hoeft em alleen om te flippen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02-2024

Oxize

Social Engineering Specialist

pcprutser schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:55:
Gewoon proberen. :P

Ja en nee kan je krijgen ;)

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
@ Grubeater: Ik ga idd maar eens wat proberen met het afplakken van de interne flitser, want die blokjes zijn idd wel erg duur. Wel raar dat ze in de winkel niet eens van het bestaan van dat blokje voor op de flitser afwisten. Idd een voordeel om een DSLR te hebben ja, het kost geen rolletjes :)

@Martijn_tje: Ja, dat las ik op die site:
Dat is wel een handige link, over HSS flitsen etc, weet nu wat het is, maar moet me eerst nog wat meer verdiepen in hoe dat in de praktijk werkt. Maar is idd ook een goede optie. Want je hebt dus een hele korte sluitertijd waardoor de sync burst voor de opening van de sluiter zit en dus geen licht op de foto brengt. Maar heb je dan niet veel te weinig licht op je foto waardoor je altijd met hele grote diafragma's moet werken? Of werkt het anders? En geeft het andere effecten en een ander resultaat dan "gewoon" flitsen?

Bedankt voor de hulp allemaal! :)

[ Voor 22% gewijzigd door averagegamer op 19-06-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
HSS flitsen wordt gebruikt je sluitertijden sneller als de Xsync snelheid. Bij De A350 geld dat vanaf 1/160e met SSS en vanaf 1/200 zonder SSS HSS gebruikt wordt (volgens DPR). Dus als je je sluitertijd vast zet op 1/160 dan kan je met de SSS knop switchen tussen wel en geen HSS (en SSS).

Met echt heel snel bewegende onderwerpen kan HSS wat rare effecten opleveren omdat het niet 1 flitst is maar een heel aantal korte pulsen vlak na elkaar. De sluiter is boven de Xsync snelheid niet meer helemaal open (het achterste gordijn begint al te sluiten voordat het voroste gordijn helemaal open is) dus kan de flitser niet meer in 1 flits de hele sensor belichten. Een flitser kan helaas geen langere flits geven, daarom doet de flitser d.m.v. een serie korte pulsen vlak na elkaar alsof ie een lange flits geeft zodat wel de hele sensor goed belicht wordt. Maar bij een heel snel bewegend onderwerp kan je dus soms zien dat je flitser voor opgevoerde stroboscoop heeft gespeeld.

Als je een langere sluitertijd wil zit er helaas niks anders op als dure blokjes of creatief doen (licht van de onboard flitser filteren, bouncen of defusen)

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 19-06-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
martijn_tje schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:13:
HSS flitsen wordt gebruikt je sluitertijden sneller als de Xsync snelheid. Bij De A350 geld dat vanaf 1/160e met SSS en vanaf 1/200 zonder SSS HSS gebruikt wordt (volgens DPR). Dus als je je sluitertijd vast zet op 1/160 dan kan je met de SSS knop switchen tussen wel en geen HSS (en SSS).

Met echt heel snel bewegende onderwerpen kan HSS wat rare effecten opleveren omdat het niet 1 flitst is maar een heel aantal korte pulsen vlak na elkaar. De sluiter is boven de Xsync snelheid niet meer helemaal open (het achterste gordijn begint al te sluiten voordat het voroste gordijn helemaal open is) dus kan de flitser niet meer in 1 flits de hele sensor belichten. Een flitser kan helaas geen langere flits geven, daarom doet de flitser d.m.v. een serie korte pulsen vlak na elkaar alsof ie een lange flits geeft zodat wel de hele sensor goed belicht wordt. Maar bij een heel snel bewegend onderwerp kan je dus soms zien dat je flitser voor opgevoerde stroboscoop heeft gespeeld.

Als je een langere sluitertijd wil zit er helaas niks anders op als dure blokjes of creatief doen (licht van de onboard flitser filteren, bouncen of defusen)
Ok, bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Heb mn moeder even gevraagd en die heeft nog wat oude stukjes negatief gevonden. Even voor de zekerheid, is dit nou het goede? Door het gewone stukje gaat de flits nog wel grotendeels doorheen, door het zwarte stuk niet, maar ik moet nog even testen of het IR signaal er dan wel doorheen gaat. Maar dit is dus in principe wat er bedoelt wordt met een stukje ontwikkeld onbelicht negatief voor de interne flitser houden?

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/1140/dsc09995hc0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Volgens mij moet je idd het donkere stukje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Dit is belicht negatief film, niet onbelicht positief film. Geen idee eigenlijk of dat IR doorlaat, maar dat weten we na je test denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Het donkere stukje laat geen flitslicht door maar triggert wel de externe flitser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Ja, dit kan zeker als IR filter worden gebruikt :) Het donkere gedeelte dan he ;)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Dat wordt dus de eindjes aan elkaar knopen :p

-breakingnews-
komt net het volgende nieuwsbericht binnen op de homepage:
nieuws: Sony kondigt nieuwe high-end flitser aan

iemand iedeeen om hem te kopen?
Het komt (zonder verzendkosten, en evt andere kosten) uit op een slordige €320,30 uit... Ik weet het is meer voor de high-end user, dus een pro fotograaf ofso... Maar als de prijs iets verder is gedaald wordt het voor de hobby fotograaf toch wat aantrekkelijker :)

[ Voor 85% gewijzigd door pcprutser op 21-06-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

pcprutser schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:08:
Dat wordt dus de eindjes aan elkaar knopen :p

-breakingnews-
komt net het volgende nieuwsbericht binnen op de homepage:
nieuws: Sony kondigt nieuwe high-end flitser aan

iemand iedeeen om hem te kopen?
Het komt (zonder verzendkosten, en evt andere kosten) uit op een slordige €320,30 uit... Ik weet het is meer voor de high-end user, dus een pro fotograaf ofso... Maar als de prijs iets verder is gedaald wordt het voor de hobby fotograaf toch wat aantrekkelijker :)
De voorganger van de HVL-F58AM, de HVL-F56AM kost nu 319 euro. (pricewatch: Sony HVL-F56AM (17m @ ISO100,, TTL, 4xAA))
De nieuwprijs van de HVL-F58AM zal daar niet ver boven liggen, in het begin kost het rond de 400 euro en die prijs zal wel iets dalen na de introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zo, na heel veel wikken en wegen, en prijsvergelijken heb ik afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en ook een A300 gehaald.
was bij de Saturn hier op zuidplein in de aanbieding voor 488,-
overigens ook de 400D in de aanbieding voor 399, weet niet of die cashback actie van canon daar al in verwerkt was eigenlijk, maar goed... dat ff terzijde.

ik heb meteen ook wat acc. aangeschaft, ik noem een stevige tas, een UV filter( wat er voor zorgd dat die orignele dop niet meer op de lens past na gebruik :( ) en een 2 Gig kaart.

zondag meteen even wat foto's gemaakt in een park een stuk verderop, met als lijdend voorwerp mijn auto :P
zal hier zsm wat foto's van posten als dat wenselijk is, en een hoster zoeken die de kwaliteit niet verziekt a la mijnalbum.

maar ik vind het een erg fijne camera, is mijn eerste spiegelreflex, ik kom van de powershot A70 af.
dus voor mij is er een wereld opengegaan, dat snappen jullie ook wel :P
het is voor mij nu vooral veel, heeeel veel oefenen en spelen.

ik ga ook de workshop doen, maar alle nog openstaande dagen komen niet uit, even afwachten tot de nieuwe ronde in aug/sept.

[ Voor 9% gewijzigd door Shanquish op 23-06-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
begrijp ik trouwens dat op dit toestel alle minolta lenzen passen?
las op de eerste pagina er een post over, of passen alleen bepaalde lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 13:48

Sick Nick

Drop the top!

Alleen de autofocus lenzen passen (vanaf pakweg 1985 dus), de manual focus lenzen heb je een adapter nodig. Daarmee passen ze wel maar blijft het natuurlijk manual focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
shameete schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:47:
begrijp ik trouwens dat op dit toestel alle minolta lenzen passen?
las op de eerste pagina er een post over, of passen alleen bepaalde lenzen?
Alle Minolta lenzen met AF passen erop, de MD lensen passen niet. Voor die laatste lenzen heb je een adapter nodig, en deze hebben geen autofocus mogelijkheid.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.